سفر به جنگل های شمال ایران | فهرست کاملی از طبیعت گردی و ماجراجویی

سفر به جنگل های شمال ایران | فهرست کاملی از طبیعت گردی و ماجراجویی

استان گلستان ایرانگردی گیلان مازندران

سفر به جنگل های شمال ایران برای بسیاری از گردشگران و خانواده‌ها شگفت‌انگیز و رویایی است و برای جوانان می‌تواند شروع یک ماجراجویی باشد تا در طبیعت سبز و درختان هیرکانی غرق در هیجان شوند. جنگل‌های شمال ایران را می‌توان به جنگل‌های مازندران، گیلان و گلستان تقسیم کرد و هر کدام از این سه استان دارای جنگل‌های زیبای مختلفی هستند.

از طرفی تنوع بالای جنگل‌های این سه استان، سبب تکراری نشدن سفر به جنگل‌های شمال ایران شده است و اشتیاق بسیاری از گردشگران برای هر بار سفر کردن به این طبیعت‌های دیدنی بیشتر و بیشتر می‌شود. پس اگر شما هم جزو علاقه‌مندان و طبیعت‌دوستانی هستید که قصد دارید تا در آینده‌ای نزدیک سری به جنگل‌های شمال ایران بزنید، در ادامه با ما در پته همراه شوید.

زیباترین جنگل‌ های مازندران

جنگل‌های مازندران را می‌توان مهم‌ترین و شاید زیباترین جنگل‌های شمال ایران معرفی کرد که در عین محبوبیت، هنوز هم بکر و دست نخورده باقی مانده‌اند. برای بسیاری از گردشگران، جنگل‌نوردی و طبیعت‌گردی یکی از بهترین و لذت‌بخش‌ترین تفریحات زندگی آن‌ها است و شاید شما هم که اکنون دارید، این متن را مطالعه می‌کنید، در همین دسته قرار بگیرید.

تنوع بالای پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری بومی در جنگل‌های استان مازندران گویای ویژگی‌های بکر، اکوسیستم فعال و طبیعت رویایی و شگفت‌انگیز آن است. در ادامه به معرفی بهترین و زیباترین جنگل‌های مازندران می‌پردازیم که می‌توانید هر بار در سفرهای خود از یک یا چند جنگل از این لیست بازدید کنید.

پارک جنگلی سیسنگان (نوشهر)

پارک جنگلی سیسنگان یکی از جاذبه‌های زیبای طبیعی مازندران در شهرستان نوشهر است که در راستای خط ساحلی این شهر قرار دارد. این پارک جنگلی که احتمالا حداقل نامش را از قبل شنیده‌اید، در جاده نوشهر به نور قرار دارد و محیطی سرسبز و منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا محسوب می‌شود.

در واقع پارک جنگلی سیسنگان از سمت شمال و جنوب به دریای مازندران و کوهستان‌های مرتفع و سرسبز البرز راه دارد و این دو را می‌توان محدوده پارک جنگلی سیسنگان عنوان کرد. مساحت پارک جنگلی سیسنگان بیش از 600 هکتار تخمین زده شده و به سه بخش جنوبی، ساحلی و غربی تقسیم می‌شود.

پارک جنگلی سیسنگان که یکی از زیباترین جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است، در کرانه دریای مازندران قرار دارد و مساحت بخش ساحلی آن به 30 هکتار می‌رسد. پوشش گیاهی این بخش از پارک جنگلی سیسنگان دارای پوشش گیاهی متنوعی است و درختان و درختچه‌های مختلفی چون انجیر، توسکا، شیردار، انجیلی و خردمندی در سراسر بخش ساحلی این جنگل مشاهده می‌شوند.

اما بخش جنوبی پارک جنگلی سیسنگان نسبت به دیگر بخش‌های آن بکر و دست نخورده باقی مانده است و شمشادهای انبوه سراسر این بخش را پوشانده‌اند. در بخش غربی این پارک جنگلی هم گیاهان بوته‌ای و علفی، درختچه‌های وحشی و درختان بلوط، ممرز و شمشادهای پیر و جوان به‌صورت سراسری پخش شده‌اند.

پارک جنگلی سیسنگان یکی از سرآمدترین منابع ذخیره‌سازی گونه‌های شمشاد در خاورمیانه به‌شمار آورد. همچنین از طرف دیگر حیوانات اهلی و وحشی و گونه‌های جانوری مختلفی در جنگل‌های شمال ایران از جمله پارک جنگلی سیسنگان زندگی می‌کنند. از معروف‌ترین و مهم‌ترین حیوانات این زیستگاه طبیعی می‌توان به شوکا، مرال، روباه، گراز، پلنگ و خرس قهوه‌ای اشاره کرد.

پارک جنگلی سیسنگان از امکانات رفاهی و تفریحی متنوع و کاملی برای بازدیدکنندگان و گردشگران برخوردار است که از جمله این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کلبه‌های چوبی
  • پارکینگ
  • مجهز به دوربین مداربسته در جهت تقویت سیستم امنیتی
  • پارک بازی و زمین بازی کودکان
  • آلاچیق‌های ساحلی
  • بازارچه سنتی
  • پیست کارتینگ
  • تفریحات ساحلی
  • سفره‌خانه سنتی و کافه‌های ساحلی
  • محیطی مناسب برای شنا و آب‌تنی بانوان و آقایان
  • سرویس بهداشتی

این جنگل یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای تفریحاتی چون طبیعتت‌گردی، جنگل‌نوردی و کمپینگ است که می‌توانید در فصل بهار و تابستان برای احساس آرامش و دوری از شلوغی‌های شهر به آن پناه آورید.

  • آدرس پارک جنگلی سیسنگان: استان مازندران، جاده نوشهر به نور، ۳۰ کیلومتری نوشهر، پارک جنگلی سیسنگان

جنگل تنگ‌ دار (نوشهر)

جنگل تنگ‌دار نوشهر یا آمازون ایران یکی دیگر از جنگل‌های زیبای مازندران و شمال کشور ایران است که برای طبیعت‌دوستان و جنگل‌نوردان میعادگاهی برای پیمان بستن در جهت حفظ زیبایی‌های طبیعت است. این جنگل که در نزدیکی روستای کُشک‌سرا قرار دارد، دارای پوشش گیاهی بالا و درختان درهم‌آمیخته و پرشاخ‌وبرگی است که در میان این جنگل زیبا یک رودخانه پرآب و خروشان جریان دارد. درختان پرسیاوشان، سرخس و خزه از جمله درختانی هستند که در سراسر این جنگل پیدا می‌شوند و شناسنامه این جنگل به‌شمار می‌آیند.

رودخانه زیبایی که در میان جنگل تنگ‌دار نوشهر جریان دارد، از میان درختان سرسبز، صخره‌های بلند و پاره‌سنگ‌های بزرگی که در همان حوالی رود قرار دارد، می‌گذرد. گردشگران و طبیعت‌گردانی که به جنگل تنگ‌دار نوشهر سفر می‌کنند، می‌توانند در کنار صخره‌نوردی و جنگل‌نوردی به آب‌تنی و شنا در این رودخانه بپردازند و یک مجموعه کامل طبیعت‌گردی را در این جنگل تجربه کنند.

برای کاوش در جنگل تنگ‌دار نوشهر باید از مسیر سنگ‌لاخی رودخانه، صخره‌های بلند و مسیرهای بعضا ناهموار این جنگل عبور کنید؛ از این رو بهتر است تا برای این گردش، تجهیزات کامل جنگل‌نوردی و صخره‌نوردی همراه خود داشته باشید و از طرف دیگر از آمادگی بدنی نسبتا بالایی برخوردار باشید.

در ابتدای مسیر کاوش در جنگل تنگ‌دار نوشهر به یک تنگه می‌رسید که همان رودخانه پرآب در آن جریان دارد و باید یک مسیر 400 متری را در آب این رودخانه پیاده‌روی و شنا کنید؛ زیرا در ابتدای مسیر آب رودخانه کم‌عمق و ملایم است، ولی در ادامه مسیر جریان آب رودخانه تند و خروشان می‌شود و عمق آب این رودخانه هم افزایش می‌یابد. از این رو بهتر است تا برای عبور از بخش‌های عمیق این رودخانه از جلیقه نجات و طناب استفاده کنید.

ضمنا فراموش نکنید که از جنگل‌نوردی به‌صورت تک‌نفره خودداری کنید؛ زیرا برای عبور از بخش‌های عمیق و خروشان رودخانه این جنگل نیاز به کمک دیگران خواهید داشت و سعی کنید همراه با یک گروه و راهنما به این سفر چالش‌برانگیز بروید.

  • آدرس جنگل تنگ‌دار نوشهر: استان مازندران، شهرستان نوشهر، نزدیک روستای کُشک‌سرا، مسیر معدن و رودخانه به‌طرف جنگل، جنگل تنگ‌دار نوشهر

پارک میرزا کوچک خان جنگلی (آمل)

پارک میرزا کوچک خان جنگلی که نامش برای جذب گردشگران کفایت می‌کند، یک پارک جنگلی با مساحت 440 هکتار است که در جاده هراز استان مازندران و 18 کیلومتری شهرستان آمل قرار دارد. این پارک جنگلی در میان اهالی منطقه بالاخص ساکنین شهرستان‌های بابل و آمل طرفداران زیادی دارد و بیشتر تعطیلات خود را در این جنگل سپری می‌کنند. در بخش شرقی پارک جنگلی میرزا کوچک خان جنگلی، رودخانه هراز جریان دارد و به این پارک جنگلی حال و هوای دیگری بخشیده است.

پارک میرزا کوچک خان جنگلی مصداقی از زیبایی‌ها اندر زیبایی‌های دیگر است که گویی زیبایی هر کدام در تلاش برای سبقت گرفتن از دیگری است. این پارک جنگلی شامل یک جنگل با انبوه درختان کهنسال و میوه، سرسبز و بلند است که جاده جنگلی آن هم جلوه دیگری از این جنگل است. آبشارهای متعدد و چشمه آب سرد این پارک هم در کنار رودخانه هراز از جلوه‌های ویژه پارک میرزا کوچک خان جنگلی هستند که نقاش آن، پروردگار جهانیان را باید ستایش کرد.

اگر با تاریخ ایران و آیین زرتشت آشنایی نسبی داشته باشید، حتما می‌دانید که در آیین زرتشتی الهه آناهیتا را هدایتگر و نگهبان تمام آب‌های جهان دانسته‌اند؛ چیزی که واضح است، در روزهای خشکسالی برای بارش باران از این الهه درخواست می‌کرده‌اند و احتمالا در زمان‌های گذشته، این آب‌ها را از الطاف این الهه دانسته‌اند.

لازم به ذکر است که پارک جنگلی میرزا کوچک خان جنگلی از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است. آلاچیق‌های چوبی، میز و نیمکت‌های چوبی، منقل، رستوران و کافه، سکوهای مخصوص برپایی چادر، آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی از جمله امکانات رفاهی این پارک جنگلی هستند.

  • آدرس پارک میرزا کوچک خان جنگلی: استان مازندران، شهرستان آمل، جاده هراز، کیلومتر ۱۸ جاده آمل به تهران، پارک میرزا کوچک خان جنگلی

جنگل لاجیم (سوادکوه)

جنگل لاجیم یکی دیگر از جنگل‌های زیبای مازندران و شمال ایران است که در شهرستان سوادکوه و فاصله 30 کیلومتری شمال شرقی پل سفید قرار دارد. جنگل لاجیم به‌طور دقیق‌تر در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد که لازم به اشاره است که روستای لاجیم در مرکز جاذبه‌های گردشگری اطراف آن قرار دارد و جنگل لاجیک گل سرسبد آن‌ها است.

برج لاجیم، جنگل لاجیم، جنگل‌های آچو، سوخته‌سرا و روستاهای اتو و پیرنعیم از جمله جاذبه‌های گردشگری اطراف روستای لاجیم هستند که بازدید از تمام آن‌ها می‌تواند یک سفر تمام و کمال باشد. جنگل لاجیم در سمت شمال، جنگل‌های آچو در سمت شرق، جنگل و روستاهای اتو پیرنعیم از سمت جنوب و سوخته‌سرا در جنوب این روستا واقع شده‌اند.

جنگل لاجیم که در فراز کوه قرار گرفته است، زیستگاه حیوانات اهلی وحشی چون روباه و شغال است که بنابر نقل‌هایی که از بازدیدکنندگان این جنگل شده است، روباه‌های این جنگل عصرها خود را نشان می‌دهند. با سفر به جنگل لاجیم و پناه آوردن به زیر درختان کهنسال آن، می‌توانید لحظات آرامش‌بخشی را به دور از شلوغی‌های شهر تجربه کنید.

  • آدرس جنگل لاجیم: استان مازندران، شهر ساری، روستای لاجیم، جنگل لاجیم

پارک جنگلی کشپل (نور)

پارک جنگلی کشپل یکی دیگر از زیباترین جنگل‌های استان مازندران و شمال کشور است که در شهرستان نور و در نزدیکی منطقه چمستان قرار دارد. چشمه‌های آبگرم پرآبی در اطراف این پارک جنگلی قرار دارند که به زیبایی این منطقه افزوده و روح تازه‌ای به این منطقه بخشیده‌اند.

مساحت پارک جنگلی کشپل شهرستان نور حدود 21 هکتار یا بیشتر است که چشمه‌های خروشان و پرآبی در آن واقع شده‌اند که بعضی از آن‌ها دارای خاصیت درمانی هستند. در واقع دلیل اصلی حاصلخیزی و سرسبزی پارک جنگلی کشپل نور، وجود چشمه‌های پرآب متعدد در این جنگل و جاری شدن رودخانه لاویج از میان آن است که بر زیبایی‌های این جنگل بیش از آنکه باید افزوده‌اند.

پارک جنگلی کشپل که در مسیر روستای لاویج قرار دارد، از اطراف با جنگل‌های چمستان، کوه و آبگرم لاویج احاطه شده است. پارک جنگلی کشپل نور دارای پوشش گیاهی متنوعی است که از جمله این گیاهان می‌توان به درختان و گیاهان توسکا، بلوط، افرا، لرگ، انجیلی و ممرز اشاره کرد.

در پارک جنگلی کشپل امکانات رفاهی مناسبی تعبیه شده است که از جمله این امکانات می‌توان به چشمه آب معدنی، آلاچیق‌های چوبی اقامتی، زمین بازی کودکان، زمین‌های ورزشی بزرگسالان، رستوران، سرویس بهداشتی و نمازخانه اشاره داشت. تمامی این امکانات در طول زمان برای رفاه حال گردشگران و بازدیدکنندگان به این پارک جنگلی افزوده شده‌اند.

  • آدرس پارک جنگلی کشپل: استان مازندران، شهرستان نور، 5 کیلومتری جنوب غربی چمستان، پارک جنگلی کشپل

جنگل دالخانی (رامسر و تنکابن)

جنگل دالخانی یکی از زیباترین و پرجذبه‌ترین جنگل‌های استان مازندران و شمال ایران است که در نزدیکی رامسر و تنکابن قرار دارد. نکته جالبی که درباره جنگل دالخانی وجود دارد، بکر و بدون امکانات بودن آن است؛ اگرچه شاید از طرفی بدون امکانات بودن جنگل دالخانی یک نقص اذعان شود، ولی همین موضوع سبب عدم دخالت انسان در این جاذبه طبیعی شده است. وسعت جنگل دالخانی را 600 هکتار برآورد کرده‌اند که در اطراف آن، روستاهای ییلاقی و خوش‌آب‌وهوای استان مازندران قرار دارند.

پوشش گیاهی جنگل‌های دالخانی از تنوع بالایی برخوردار است و درختان انبوه و متنوعی از جمله درختان شاه بلوط، راش، بوته‌های وحشی ازگیل و تمشک در آن رشد کرده و پیر شده‌اند. همچنین لازم به ذکر است که جنگل دالخانی به‌دلیل بکر بودن آن، زیستگاه حیوانات اهلی و وحشی مختلفی مانند خرس و شغال است؛ البته این حیوانات در عمق این جنگل زندگی می‌کنند و به‌راحتی نمی‌توان آن‌ها را یافت.

ضمنا در این جنگل زیبا یک دریاچه، رودخانه و چندین آبشار پرآب و خروشان قرار گرفته و جریان دارند که برای گردشگران و طبیعت‌گران نوید یک بهشت گمشده را می‌دهند. جنگل دالخانی از ظرفیت‌های گسترده‌ای برای کوه‌نوردی، طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی برخوردار است که می‌توان با فراهم دیدن اندک امکانات رفاهی بدون آسیب وارد کردن به اکوسیستم، نیاز آنان را برطرف کرد. در اطراف جنگل دالخانی جاذبه‌های طبیعی مختلفی قرار گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به دریاچه سد میجران، آبشار سیاسرت، ییلاق گرسماسر و پیچ هفت شهدا اشاره داشت.

مسیر دسترسی جنگل دالخانی در جاده رامسر به تنکابن قرار دارد که درست در سه راهی این جاده و در کیلومتر 7 با انحراف راه به‌سمت راست جاده می‌توان وارد جنگل دالخانی شد. جنگل دالخانی در حوالی مرز استان‌های مازندران و گیلان قرار دارد و یکی از بهترین مقاصد گردشگری و کمپینگ بین دو استان محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است، از آنجایی که جنگل دالخانی، منطقه‌ای بدون امکانات رفاهی و اقامتی است، برای کمپینگ مناسب است؛ هرچند اعماق جنگل دالخانی از امنیت کافی برخوردار نیستند و خطر حمله حیوانات وحشی در این جنگل وجود دارد. بهترین زمان برای بازدید از جنگل دالخانی را نمی‌توان بهار عنوان کرد، زیرا این جنگل یک جاذبه چهارفصل است که در هر فصل زیبایی‌های خاص خود را به نمایش می‌گذارد.

  • آدرس جنگل دالخانی: استان مازندران، جاده رامسر به تنکابن، هفت کیلومتری رامسر، جاده جنگل دالخانی

پارک جنگلی صفارود (رامسر)

پارک جنگلی صفارود در جاده خاص و شگفت‌انگیز جواهرده به رامسر یا بالعکس قرار دارد که یکی دیگر از زیباترین جنگل‌های استان مازندران و شمال ایران به‌شمار می‌آید. در جنگل زیبا و تماشایی صفارود چشمه آب معدنی  وجود دارد و در سراسر این پارک جنگلی، رودخانه‌های پرآب و خروشانی جریان دارند. لازم به ذکر است که علت نام‌گذاری این پارک جنگلی هم وجود همین رودخانه‌های پرآبی هستند که به این جنگل صفای دیگری بخشیده‌اند.

پارک جنگلی صفارود یا همان جنگل صفارود یکی از جنگل‌های کوهستانی مازندران و شمال ایران است که دارای یک مسیر پلکانی منتهی به قله مارکوه است. از این رو بسیاری از کوه‌نوردان برای فتح قله مارکوه از میان این جنگل می‌گذرند تا برای رسیدن به قله کوه مورد هدف از مسیر پلکانی تعبیه شده در این جنگل استفاده کنند.

جنگل صفارود زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی است که نشان از یک اکوسیستم زنده و گسترده است. گیاهان و درختان توسکا، افرا، ون و انجیلی از جمله پوشش گیاهی رایج انن جنگل هستند که به‌دلیل وجود رودخانه‌های متعدد از سرسبزی و رشد بالایی برخوردارند. همانطور که اشاره شد، این جنگل همچنین زیستگاه جانوران و حیوانات اهلی و وحشی مختلفی از قبیل خرس قهوه‌ای، پلنگ، شوکا، روباه، خرگوش، بز کوهی، میش و سمور به‌شمار می‌رود.

پارک جنگلی صفارود محل مناسبی برای کمپینگ، طبیعت‌گردی، جنگل‌نوردی و کوه‌نوردی است که برای جلب رضایت هر دسته از گردشگران با هر سلیقه‌ای، شگفتی منحصربه‌فردی را در نظر گرفته است. از طرفی به‌علت وجود امکانات رفاهی نسبتا مناسبی که در پارک جنگلی صفارود فراهم شده است، می‌توان بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای انتظار تجربه یک گردش هیجان‌انگیز را داشت. آلاچیق‌های چوبی بزرگ برای اقامت و اتراق، فروشگاه‌های متعدد، آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی از جمله امکاناتی هستند که برای بازدیدکنندگان این پارک جنگلی در نظر گرفته‌اند. 

  • آدرس پارک جنگلی صفارود: استان مازندران، رامسر، ۹ کیلومتری جاده جواهرده به رامسر، پارک جنگلی صفارود

جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار (تنکابن)

جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار استان مازندران یکی دیگر از جنگل‌های زیبای استان مازندران و شمال کشور هستند که در واقع دو جنگل در امتداد یکدیگر هستد که بر ارتفاعات اطراف تنکابن و رامسر قرار دارند. جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و یکی از زیباترین جنگل‌های هیرکانی استان مازندران هستند.

جنگل دوهزار نسبت به جنگل سه‌هزار در ارتفاع کمتری قرار دارد و بنابر شواهد جنگل سه‌هزار نسبت به جنگل دوهزار بکرتر باقی مانده است؛ البته این بکر بودن جنگل سه‌هزار به‌دلیل دور از دسترس بودن این جنگل نسبت به جنگل دوهزار بوده است.

رودخانه دوهزار و سه‌هزار به طبیعت و زمین‌های جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار رونق بخشیده‌اند و سبب حاصلخیزی و سرسبزی این جنگل‌ها شده‌اند. جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار دارای پوشش گیاهی متنوعی هستند و گونه‌های متنوعی از انواع درختان و درختچه‌های وحشی از قبیل راش، چنار و ون در این جنگل‌ها روییده‌اند.

در اطراف جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار، جاذبه‌های طبیعی مختلفی مانند روستای هرسنگ، روستای نوشا، ییلاق آغوزحال، ییلاق عسل محله و قله سیالان قرار دارند که می‌توانید از آن‌ها هم بازدید کنید. همچنین لازم به ذکر است که جاده دوهزار برای کوه‌نوردی و ماهیگیری مناسب است و گردشگران زیادی برای کوه‌نوردی و ماهیگیری به این جنگل و جاده آن سفر می‌کنند.

جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار هیچ‌گونه امکانات رفاهی برای اقامت و تفریح گردشگران و بازدیدکنندگان تعبیه نشده است، ولی در جاده جنگلی با چندین فروشگاه مواد غذایی روبرو خواهید شد. برای بازدید از جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار باید از سه‌راه سلیمان‌آباد در منطقه خرم‌آباد تنکابن، وارد جاده‌ای دوهزار شوید. این جنگل‌های زیبا مقاصد مناسبی برای کمپینگ، طبیعت‌گردی، جنگل‌نوردی و کوه‌نوردی هستند که بکر و دست نخورده باقی مانده‌اند، بالاخص جنگل سه‌هزار که دور از دسترس بازدیدکنندگان بوده است. 

  • آدرس جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار: استان مازندران، تنکابن، منطقه خرم‌آباد، سه‌راه سلیمان‌آباد، جاده جنگل دوهزار، جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار

پارک جنگلی نمک آبرود (چالوس)

پارک جنگلی نمک آبرود که بیش از 200 هکتار از زمین‌های استان مازندران را تحت سیطره خود درآورده است، یکی دیگر از زیباترین و محبوب‌ترین جنگل‌های استان مازندران و شمال ایران است. پوشش گیاهی پارک جنگلی نمک آبرود از تنوع بالایی برخوردار است؛ ولی بیشتر درختان این جنگل، شمشاد، افرا، توسکا و ملچ هستند که تعدادی از این درختان بیش از 700 سال قدمت دارند و تکیه بر آسمان زده‌اند. این جنگل سالانه میزبان گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی از سراسر ایران و جهان است و امکانات رفاهی مناسبی را برای پذیرایی از این افراد در نظر گرفته‌اند.

شاید وجود تله‌کابین در این پارک جنگلی برای جلب توجه گردشگران و دعوت به بازدید از این جنگل کفایت کند. تله‌کابین نمک‌آبرود چشم‌اندازهای زیبایی از ارتفاعات این جنگل در مقابل دیدگان گردشگران قرار می‌دهد و به این مهم هم بسنده نمی‌کند و جلوه‌های زیبایی از دریای خزر را هم در انتهای میدان دید مسافران خود ارائه می‌دهد. به‌دلیل استقبال گسترده از پارک جنگلی نمک آبرود بهتر است تا در ساعات اولیه روز از این پارک بازدید کنید تا در صف‌های طولانی تله‌کابین وقت خود را تلف نکنید.

  • آدرس پارک جنگلی نمک آبرود: استان مازندران، ۱۲ کیلومتری چالوس، پارک جنگلی نمک آبرود

پارک جنگلی جوارم (زیرآب)

پارک جنگلی جوارم در واقع یک جنگل دیگر از زیباترین جنگل‌های استان مازندران و شمال ایران است که بر اثر تغییرات گسترده‌ای که در این پدیده طبیعی ایجاد شده به یک پارک جنگلی تبدیل شده است. جنگل جوارم با افزودن امکانات رفاهی به مکان مناسبی برای پذیرایی گردشگران و بازدیدکنندگان بدل شده است و جالب آنکه بیش از 360 هکتار هم مساحت دارد. محل دقیق پارک جنگلی جوارم در فاصله 6 کیلومتری شمال غرب شهر زیرآب استان مازندران و 11 کیلومتری جنوب شیرگاه قرار دارد.

پوشش گیاهی پارک جنگلی جوارم از تنوع بالایی برخوردار است، ولی بسیاری از درختان این پارک جنگلی توسکا، بلوط، گردو، ممرز، افرا، راش، شیردار و انجیر هستند. ضمنا تنوع گونه‌های جانوری این پارک جنگلی هم جای تامل دارد و لازم به ذکر است که منطقه حفاظت‌شده خیبوس که در حوالی این پارک جنگلی قرار دارد، زیستگاه حیوانات وحشی چون خرس قهوه‌ای و پلنگ است.

از طرفی با وجود جاده مناسب جنگلی و راه‌آهنی سراسری که در نزدیکی این پارک جنگلی برقرار است، دسترسی به این پارک جنگلی چندان مشکل به نظر نمی‌رسد. همانطور که در ابتدا نیز به این موضوع اشاره شد، در پارک جنگلی جوارم امکانات رفاهی مناسبی تعبیه شده است. از جمله امکانات رفاهی پارک جنگلی جوارم می‌توان به آلاچیق‌های چوبی، وسایل بازی و سرگرمی کودکان و بزرگسالان، آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی اشاره کرد. در سراسر پارک جنگلی جوارم مشکلی از بابت آنتن‌دهی تلفن‌های همراه نخواهید داشت، زیرا دکل تقویت آنتن تلفن همراه در این جنگل سرسبز ساخته شده است.

  • آدرس پارک جنگلی جوارم: استان مازندران، سوادکوه، شمال غرب زیرآب، نرسیده به شیرگاه، پارک جنگلی جوارم

جنگل اومال (نکا)

جنگل اومال که در بخش مرکزی شهرستان نکا و در روستای پی‌رجه قرار دارد، یکی دیگر از جنگل‌های سرسبز و زیبای استان مازندران و شمال ایران است. جنگل اومال را می‌توان یک جنگل هزار رنگ عنوان کرد که در گوشه از آن زیبایی‌های رنگارنگی از دیدگان پنهان شده است و فقط چشمان جوینده و دقیق طبیعت‌گردان و گردشگران، این زیبایی‌ها را پیدا و مشاهده می‌کنند. شنیدن صدای آواز پرندگان و وزش باد از لابه‌لای شاخ و برگ درختان در جنگل اومال می‌تواند لذت‌بخش‌ترین تجربه‌ای باشد که از سفر به یک جنگل شمالی بدست می‌آورید.

اما متاسفانه در سال‌های گذشته، انسان‌ها باز هم دست بکار شده‌اند تا دستی در طبیعت و اکوسیستم برده و برای خود ساخت‌وسازی انجام دهند؛ برداشت خاک و قطع بی‌رحمانه درختان، ایجاد گودال‌ها و چاله‌های عمیق در سطح زمین و ایجاد خلل در روند رشد درختان دستاوردهایی هستند که در سال‌های اخیر مسئولین ذی‌ربط این منطقه بدست آورده‌اند. بااین‌حال هنوز هم زیبایی‌های جنگل اومال برای طبیعت‌گردان و گردشگران باقی مانده است؛ کسی چه می‌داند، شاید سال‌ها بعد، دیگر هیچ‌کدام از این‌ها هم باقی نمانده باشند.

  • آدرس جنگل اومال: استان مازندران، شهرستان نکا، روستای پی‌رجه، جنگل اومال

پارک جنگلی چالدره (تنکابن)

پارک جنگلی چالدره یکی دیگر از زیباترین و بکرترین جنگل‌های مازندران و شمال کشور است که در فاصله 20 کیلومتری شهرستان تنکابن در جاده دوهزار قرار دارد. در واقع این پارک جنگلی در مسیر دسترسی جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار قرار دارد و می‌توانید در مسیر سفر به جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار، از این جنگل زیبا هم بازدید کنید.

جنگل چالدره درون دره‌ای سرسبز و زیبا قرار دارد و با پوشش گیاهی متنوع و آب و هوای خوشایند، گردشگران و طبیعت‌گردان را مجاب به بازدید از این پارک جنگلی می‌کنند. جالب آنکه دلیل نام‌گذاری این پارک جنگلی، در واقع قرار گرفتن این جنگل درون همین دره عمیق و سرسبز است. اطراف این دره عمیق و پارک جنگلی سرسبز، چشم‌اندازهای زیبا و چشم‌نوازی از شالیزارها و باغ‌های میوه تنکابن قرار گرفته‌اند.

پارک جنگلی چالدره حدود 94 هکتار وسعت دارد و در مناطق اطراف این پارک جنگلی آثار تاریخی و جاذبه‌های مختلفی قرار دارند که می‌توانید از آن‌ها هم بازدید کنید. قلعه‌ها و بناهای تاریخی، آب‌انبارها، چشمه‌های آبگرم رامسر، موزه حیات وحش خشکه‌داران، دشت دریاسر و جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار از جمله جاذبه‌های تاریخی و طبیعی اطراف پارک جنگلی چالدره هستند.

پوشش گیاهی پارک جنگلی چالدره از تنوع بالایی برخوردار است، ولی بیشتر گونه‌های گیاهی این پارک جنگلی  از درختان توسکا و افرا و بوته‌های سرخس و بوته‌های وحشی جنگلی از قبیل تمشک و آلوچه تشکیل شده‌اند. همین پوشش گیاهی و درختان سرسبز پارک جنگلی چالدره، فضای مناسبی را برای اتراق و استراحت و غرق شدن در آرامش این پارک جنگلی ایجاد کرده‌اند.

در جنگل چالدره کلبه‌های چوبی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی همراه با آلاچیق‌ها، میز و نیمکت‌های چوبی در نظر گرفته شده است و از این رو بازدیدکنندگان دغدغه‌ای برای اقامت و اتراق در این پارک جنگلی نخواهند داشت. از طرفی اگر به کمپینگ و اتراق در دل طبیعت زنده پارک جنگلی چالدره علاقه‌مند هستید نیز می‌توانید با تهیه کردن تجهیزات کامل کمپینگ و طبیعت‌گردی، خود را برای یک تجربه فراموش‌نشدنی آماده کنید.

  • آدرس پارک جنگلی چالدره: استان مازندران، تنکابن، ۲۰ کیلومتری تنکابن در جاده دوهزار، پارک جنگلی چالدره

جنگل تیله کلار (سلمان شهر)

جنگل تیله کلار یا تیله کنار یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و جنگل‌های استان مازندران و شمال کشور است که در سلمان شهر قرار دارد. در فصل بهار زیبایی‌های جنگل تیله کلار فزونی یافته و با نمایان شدن مه غلیظی که از لابه‌لای درختان، جنگل‌نوردی می‌کند و در همین روزها هم با شروع بارش باران، راز شهر این جنگل برای بازدیدکنندگان فاش می‌شود.

از طرفی نمی‌توان از زیبایی نهرهای پرآب و زیبای جاری در این جنگل هم صرف نظر کرد و اگرچه مسیر دسترسی به رودخانه جاری در این جنگل نسبتا صعب‌العبور است، ولی رسیدن به آن غیرممکن نیست. فراموش نکنید که اگر قصد داشتید تا از جنگل تیله کلار بازدید کنید، سری هم به دریاچه داریوک بزنید که در نزدیکی این جنگل واقع شده است؛ ای دریاچه نیز از نعمت مه غلیظ بی‌بهره نبوده و زیر لایه‌های مه غلیظ مناظر زیبایی ایجاد کرده‌اند.

  • آدرس جنگل تیله کلار: استان مازندران، سلمان شهر، جنگل تیله کلار

پارک جنگلی رویان (نور)

پارک جنگلی رویان یا نور یکی دیگر از جنگل‌های سرسبز و زیبای استان مازندران و شمال کشور است که در مراتع سرسبز و زیبای جنگلی شهرستان نور یا رویان قرار دارد. این پارک جنگلی در مسیر رفتن از نوشهر و پارک جنگلی سیسنگان به‌طرف رویان قرار دارد. در واقع مسیر دسترسی یا جاده منتهی به این پارک جنگلی در انتهای مسیر جنگلی بیرون شهر رویان قرار دارد. در واقع شما در انتهای مسیر این جاده جنگلی به پارک جنگلی رویان و آبشار آب پری خواهید رسید که همان مکان ایده‌آل طبیعت‌گردان و گردشگران است.

پارک جنگلی رویان که در بخشی از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران در استان مازندران قرار دارد، حدود 4 هزار هکتار مساحت دارد و بزرگترین پارک جنگلی خاورمیانه است. پارک جنگلی رویان همانند بسیاری از پارک‌های جنگلی شمال ایران از پوشش گیاهی متنوع و حیات زیست و متنوعی برخوردار است و درختان و جانوران مختلفی را می‌توان در گوشه و کنار این پارک جنگلی مشاهده کرد.

فاصله نزدیک پارک جنگلی رویان به شهر باعث شده است تا مسئولین ذی‌ربط امکانات رفاهی مناسبی از قبیل آلاچیق‌های چوبی، وسایل بازی و سرگرمی و سرویس بهداشتی را برای بازدیدکنندگان فراهم آورد. آبشار آب پری هم که در ادامه مسیر این پارک جنگلی قرار دارد تا این پارک جنگلی فقط 5 کیلومتر فاصله دارد و گردشگران و طبیعت‌دوستان به‌طبع از این جاذبه طبیعی هم استقبال می‌کنند. از دیگر جاذبه‌های طبیعی اطراف این پارک جنگلی می‌توان به آبشار سواسره، کوه سوردار و آب معدنی لاویج اشاره کرد.

  • آدرس پارک جنگلی رویان (نور): استان مازندران، شهرستان رویان (نور)، انتهای خیابان شهدا، مسیر جنگلی رویان به‌سمت بلده، پارک جنگلی رویان (نور)

جنگل ارفع ده (سوادکوه)

جنگل ارفع ده در منطقه سوادکوه یکی دیگر از زیباترین جنگل‌های بکر استان مازندران و شمال ایران است که از دید بسیاری از گردشگران و مسافران عادی دور مانده است. طبیعت سرسبز و بهشت‌گونه جنگل ارفع ده مناظر زیبایی پدید آورده است که صرف حضور داشتن در این مکان می‌تواند برای شما لذت‌بخش باشد؛ تماشای درختان زیبای بلند بالا و حیات زیست زنده و شاداب این جنگل در میان مه غلیظ و آب و هوای سرد و خنک جنگل ارفع ده می‌تواند تجربه متفاوتی از طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی باشد.

شرایط آب و هوایی این جنگل باعث شده است تا در سه فصل بهار، تابستان و پاییز برای جنگل‌نوردی، یکی از بهترین مقاصد باشد، ولی در فصل زمستان به‌دلیل سرمای شدید منطقه برای جنگل‌نوردی پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا در فصل زمستان در این منطقه بارش برف و باران به‌طرز چشم‌گیری افزایش می‌یابد و سبب ایجاد مه بسیار غلیظی می‌شود.

جنگل ارفع ده مصداق یک حیات وحش پویا و متنوع و یک اکوسیستم بکر است که فاقد امکانات رفاهی مناسب برای گردشگران است. در جنگل ارفع ده انواع گیاهان و میوه‌های وحشی از قبیل زالزالک، ازگیل، ته دونه، خرمالوی وحشی، گوجه وحشی، گلابی وحشی و زرشک رشد می‌کنند. درختان توسکا، افرا، راش، لازه و تل از رایج‌ترین درختانی هستند که در جنگل ارفع ده وجود دارند.

کمپینگ و گردش در جنگل ارفع ده می‌تواند یکی از سفرهای تفریحی خاطره‌انگیز در زندگی شما باشد؛ کسی چه می‌داند، شاید در این گیر و دار حیوانات و جانوران این جنگل را هم تماشا کردید و عکسی از آن‌ها به یادگار گرفتید. ضمنا فراموش نکنید که اگر خواستید به سفر خود، تنوعی ببخشید، می‌توانید از غار اسپهبد خورشید و روستای کمر پشت که در اطراف این جنگل قرار دارند، بازدید کنید.

  • آدرس جنگل ارفع ده: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، شهر پل سفید، جنگل ارفع ده

پارک جنگلی بابلکنار (بابل)

پارک جنگلی بابلکنار یا بزچفت که در محدوده جنگلی و روستای درونکلای شرقی در شهر بابل است که یکی از زیباترین جنگل‌های استان مازندران و شمال کشور است که بیش از 760 هکتار مساحت دارد. در میان پارک جنگلی بابلکنار، روستای کوچکی بنام بزچفت قرار گرفته است و آبشار و چشمه کوچک و پرآبی در آن جریان دارد.

پارک جنگلی بابلکنار طی چند سال اخیر به یکی از بهترین تفرجگاه‌های استان مازندران تبدیل شده است و در فصل‌های بهار و تابستان میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است. پارک جنگلی بابلکنار دارای امکانات رفاهی مناسبی است که از جمله آن‌ها می‌توان به جاده آسفالته، آلاچیق‌های چوبی، پارک بازی کودکان و بزرگسالان، سوپرمارکت و فروشگاه‌های مواد غذایی، سرویس بهداشتی اشاره کرد.

  • آدرس پارک جنگلی بابلکنار: استان مازندران، شهر بابل، پارک جنگلی بابلکنار

جنگل الیمستان (آمل)

جنگل الیمستان در منطقه‌ای کوهستانی در جنوب شهرستان آمل قرار دارد و یکی از زیباترین جنگل‌های استان مازندران و شمال کشور است که نمونه کاملی از جنگل‌های هیرکانی ایران به‌شمار می‌رود. این جنگل از شهرستان آمل حدود 52 کیلومتر فاصله دارد، ولی فاصله نسبی جاده ورودی این جنگل تا جنوب آمل حدود 40 کیلومتر است و در جاده هراز قرار دارد.

این جنگل هیرکانی به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات کوهستان دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است که با مه غلیظی که در سراسر این جنگل پخش می‌شود، زیبایی آن دوچندان می‌شود. پوشش گیاهی جنگل الیمستان از تنوع بالایی برخوردار است و گیاهان، درختان، درختچه‌ها و بوته‌های وحشی مختلفی را می‌توانید در بخش‌های مختلف این جنگل مشاهده کنید. درختان راش، افرا، ممرز و انجیلی و درختچه‌های سرخس، آلوچه، سیب و ازگیل از معروف‌ترین گیاهان و درختان این جنگل هستند.

از طرف دیگر گونه‌های جانوری مختلفی هم در جنگل الیمستان زندگی می‌کنند و هر چقدر به اعماق این جنگل نزدیک می‌شوید، احتمال مشاهده حیوانات وحشی و کمیاب افزایش می‌یابد. از جمله حیوانات وحشی که در جنگل الیمستان مشاهده شده‌اند، می‌توان به خرس قهوه‌ای، عقاب طلایی و گراز اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که بخش زیادی از جنگل الیمستان تحت حفاظت قرار دارد و بازدید از این بخش‌ها ممکن نیست، ولی بخش‌های زیادی از این جنگل که در مجاورت جاده هراز قرار دارند، برای بازدید و کمپینگ مناسب هستند.

جنگل الیمستان همانند بسیاری از دیگر جنگل‌های شمال ایران بکر و دست نخورده باقی مانده است و فاقد هیچ‌گونه امکانات رفاهی برای اتراق و تفریح گردشگران است؛ ولی می‌توان این ویژگی را برای طبیعت‌گردان و گردشگرانی که به ماجراجویی علاقه دارند، یک مزیت به‌شمار آورد. بهترین زمان برای بازدید از جنگل الیمستان، سفر به این جنگل در فصل تابستان است؛ زیرا آب و هوای این جنگل در فصل‌های پاییز و زمستان، با افزایش بارش برف و باران سرد و طاقت‌فرسا می‌شود.

لازم به ذکر است در جنگل الیمستان رودخانه‌ها و آبشارهای خروشانی در جریان هستند که بازدید از آن‌ها هم خالی از لطف نیست و می‌توانید انتظار یک سفر هیجان‌انگیز را داشته باشید؛ البته اگر از کوه‌نوردان و علاقه‌مندان به این ورزش باشید، می‌توانید تجهیزات کوه‌نوردی خود را همراهتان بیاورید و مسیر خود را از این جنگل شروع کنید و تا قله دماوند ادامه دهید. ضمنا اگر برای شما جای سوال است که حالا چرا الیمستان؟ جواب آن ساده است، به‌دلیل رویش گیاهی شبیه به پیازچه بنام «الیما» که در اوایل اردیبهشت‌ماه در این جنگل شروع به روییدن می‌کند. این گیاهان را می‌توانید در اطراف رودخانه‌های جاری در این جنگل پیدا کنید.

  • آدرس جنگل الیمستان: استان مازندران، جاده هراز، ۴۰ کیلومتری جنوب آمل، جاده الیمستان، جنگل الیمستان

جنگل لفور (سوادکوه)

جنگل لفور مازندران در جنوب شرقی شهرستان بابل واقع در شهرستان سوادکوه و روستای لفور است که یکی دیگر از زیباترین و شگفت‌انگیزترین جنگل‌های شمال ایران است. جنگل لفور مملو از درختان سر به‌ فلک‌ کشیده هیرکانی، چشمه‌سارها، آبشارها و رودهای پرآب و روان است که برای طبیعت‌گردی، جنگل‌نوردی و کمپینگ، یکی از بهترین مقاصد گردشگری است.

جنگل لفور در واقع بخش دیگری از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است که در جنوب دریای خزر واقع شده است و براساس نظریه زمین‌شناسان قدمت این جنگل‌ها به دوران ژوراسیک برمی‌گردد. به روایت دیگر جنگل لفور بیش از 40 میلیون سال قدمت دارد و محل رویش بیش از 80 گونه گیاهی است. درختان پهن برگ و درختان انجیلی بیش از هر گونه گیاهی که در این جنگل می‌رویند، در جنگل لفور مشاهده می‌شوند و احتمالا بیشترین سهم گونه‌های گیاهی را این درختان به خود اختصاص داده‌اند. درختان راش، ازگیل، ممرز و لیکی از دیگر گونه‌های گیاهی رایج در این جنگل هستند که با اندکی گردش در جنگل لفور می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

جاذبه‌های طبیعی مختلفی در جنگل لفور پنهان شده‌اند که از جمله زیباترین آن‌ها می‌توان به پارک جنگلی آذررود، هفت آبشار تیرکن، رود آبشار اسکیم، آبشار پلنگ دره، آبشار گزو، آبشار ترز، آبشار جلسنگ و اسپی آر اشاره کرد. جنگل لفور فاصله چندان زیادی با جنگل پلنگ دره، دیگر جنگل زیبای استان مازندران ندارد. جنگل لفور از شمال به جنگل‌های شیرگاه، از شرق به منطقه زیرآب، از جنوب به ارتفاعات رشته‌کوه البرز و ار غرب به بابلکنار می‌رسد.

برای رسیدن به هفت آبشار تیرکن باید حدود 3 ساعت در مسیر عمق جنگل لفور پیاده‌روی کنید تا در نهایت با شنیدن صدای شرشر آبشار، خود را به این آبشار زیبا برسانید. جنگل لفور فاقد امکانات رفاهی و تفریحی رایج در پارک‌های جنگلی است، ولی در این جنگل تعدادی کلبه چوبی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید؛ هرچند اگر یک سفر ماجراجویانه از جنس طبیعت را ترجیح می‌دهید، کمپ کردن در میان درختان 25 متری این جنگل می‌تواند انتخاب هیجان‌انگیزتری باشد.

  • آدرس جنگل لفور: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، شیرگاه، روستای لفور، جنگل لفور

جنگل‌های راش سوادکوه

جنگل‌های راش در شهرستان سوادکوه در جاده پرپیچ‌وخم فیروزکوه و در روستای سنگده قرار دارد، یکی دیگر از زیباترین جنگل‌های استان مازندران و شمال کشور است. در واقع جنگل‌های راش سوادکوه درست در مسیر روستایی بنام سنگده قرار گرفته است و شما برای بازدید از این جنگل زیبا باید وارد روستای سنگده شوید.

در جنگل‌های راش سوادکوه گونه‌های گیاهی و درختان کمیاب راش بلندبالا و زیبایی رویش می‌کنند که برای شروع یک ماجراجویی تماشای چندین درخت راش کافی است. این جنگل‌های زیبا در ارتفاعات کم استان مازندران و شمال ایران قرار گرفته‌اند و رودخانه پرآب زیبایی که در میان این جنگل سرسبز جاری است، بر جذابیت و شادابی پوشش گیاهی این جنگل افزوده است.

با نزدیک شدن به عمق جنگل‌های راش سوادکوه می‌توانید صدای آب خروشان رودخانه، ریزش و شرشر آب آبشارهای این جنگل و صدای آواز پرندگان و جانوران مختلف این جنگل را با گوش و دل و جان بشنوید. آبشار اوبن یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای جنگل‌های راش سوادکوه است که از چشمه‌های بالادست آن سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از میان جنگل، سرانجام به رود معروف تجن می‌ریزد.

برای لذت بردن از تماشای زیبایی‌های جنگل‌های راش سوادکوه می‌توانید از اواسط فصل بهار تا اواخر پاییز از به این جنگل همیشه زیبا سفر کنید.

  • آدرس جنگل‌های راش: استان مازندران، شهر سوادکوه، جاده پرپیچ‌وخم فیروزکوه، روستای سنگده، جنگل‌های راش

مرداب و جنگل قادیکلا (قائمشهر)

مرداب و جنگل قادیکلا در روستای قادیکلا از توابع شهرستان قائمشهر قرار گرفته‌اند که یکی دیگر از جنگل‌های زیبای استان مازندران و شمال ایران است. جنگل قادیکلا برای طبیعت‌گردان و گردشگران که سرشان برای دردسر درد می‌کند، مقصد ایده‌آلی است؛ زیرا با وجود مرداب ترسناک و وهم‌آوری که در این جنگل پنهان شده است، پیش از ورود بازدیدکنندگان به این جنگل به تن‌های استوار و لرزان آن‌ها تزریق می‌شود.

اگرچه روستای قادیکلا حدود 2 کیلومتر مربع مساحت دارد، ولی بزرگ‌ترین روستای شهرستان قائمشهر است. از طرفی در بخش جنوبی این روستا چنین جنگل زیبا و ترسناکی وجود دارد که گردشگران و ماجراجویان زیادی را به‌سمت این روستا روانه می‌کند.

جنگل قادیکلا محل رویش انواع درختان جنگلی و وحشی، تمشک‌زارهای خاردار و بدون خار است و از طرف دیگر زیستگاه گونه‌های جانوری مختلفی است. این گیاهان، درختان و جانوران با وجود رودخانه سیاه رود و چشمه‌های کوچک آب سردی که در این جنگل جاری هستند، یک اکوسیستم پویا و کامل را تشکیل می‌دهند.

اما شاید وجود مرداب قادیکلا حتی از خود جنگل قادیکلا مهم‌تر نمایان شده است؛ زیرا با نزدیک شدن به این باتلاق می‌توانید تنه‌های شکسته و درختان کوچک و بزرگی که تنه آن‌ها از این مرداب بیرون آمده است، مواجه می‌شوید. ضمنا اگر اندکی دقت کنید، نیلوفرهای آبی زیبا را در سطح مرداب قادیکلا مشاهده خواهید کرد و همین نیلوفرها هستند که نقطه عطف این مرداب به‌شمار می‌آیند.

برای بازدید از جنگل قادیکلا می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کلبه‌های چوبی روستای قادیکلا اقامت گزینید، هرچند برای ماجراجویی بیشتر می‌توان در اطراف جنگل چادر خود را برپا کنید.

  • آدرس مرداب و جنگل قادیکلا: استان مازندران، شهر قائمشهر، روستای قادیکلا، مرداب و جنگل قادیکلا

جنگل‌های انجیلی (سوادکوه)

جنگل‌های انجیلی سوادکوه در امتداد جاده فیروزکوه به‌سمت قائمشهر در نزدیکی روستای اتو قرار دارند و یکی دیگر از زیباترین جنگل‌های استان مازندران و شمال ایران است. جنگل انجیلی همانطور که از نامش پیداست، منزلگاه درختان بلند قامت و استوار انجیلی است که بعضا ارتفاع آن‌ها به 25 متر می‌رسد و از فراز آن‌ها می‌توان به تماشای دریای خزر نشست؛ البته که برای تماشای دریای خزر این تنها راه نیست. اساسا درختان انجیلی جزو گونه‌های خاص و استثنائی هستند که در جنوب دریای خزر رشد می‌کنند.

پس از پیمودن 2 کیلومتر در عمق جنگل انجیلی به آبشار ولیلا می‌رسید که شنیدن صدای ریزش آب‌های خروشان آن هم لذت‌بخش است، ولی مسیر دسترسی به این آبشار با اندکی فراز و نشیب مواجه می‌شوید. اگرچه این آبشار ارتفاع زیادی ندارد، ولی موج‌های خروشان این آبشار زیبا و چشم‌گیر هستند. زیبایی‌های جنگل‌های انجیلی فقط به این موارد خلاصه نمی‌شود و این جنگل‌ها در تمامی فصول سال اعم از بهار، تابستان و پاییز برگ برنده‌ای برای رو کردن دارد.

  • آدرس جنگل‌های انجیلی: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، جاده فیروزکوه به‌سمت قائم‌شهر، روستای اتو

جنگل پلنگ دره (قائمشهر)

جنگل پلنگ دره در منطقه شیرگاه سوادکوه یکی دیگر از جنگل‌های زیبای استان مازندران و شمال کشور است که رودخانه و آبشار زیبا و پرسروصدایی را در خود جای داده است. در واقع جنگل پلنگ دره نام خود را از آبشار هشت متری موجود در این جنگل الهام گرفته است و از زیباترین جنگل‌ها هیرکانی شمال ایران به‌شمار می‌رود.

جنگل پلنگ دره برای جذب گردشگران و طبیعت‌گردان برای سفر به استان مازندران و شمال کشور کفایت می‌کند و به تنهایی یکی از زیباترین مناطق اطراف تهران است؛ زیرا منطقه شیرگاه تا شهر تهران حدود 240 کیلومتر فاصله دارد و حدود 3 ساعت برای دسترسی به این جنگل زمان لازم خواهید داشت.

منطقه پلنگ دره به‌دلیل وجود رودخانه، آبشار و چشمه‌های پرآب متعدد از حاصلخیزی بالایی برخوردار است و پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری این جنگل از تنوع بالایی برخوردار هستند. درختان توسکا و انجیلی، گیاهان معطر و دارویی چون پرسیاوشان و پونه جنگلی از جمله گونه‌های گیاهی رایج این جنگل هستند.

با اندکی پیاده‌روی در اعماق جنگل پلنگ دره به رودخانه و آبشار زیبای این جنگل می‌رسید که آب‌تنی و شنا در آب‌های سرد این رودخانه و آبشار در فصل تابستان از بهترین تفریحات محسوب می‌شود؛ پس با همراه داشتن تجهیزات کمپینگ برای تجربه اوج لذت در جنگل پلنگ دره خود را برای خیس شدن در آب‌های این رودخانه و آبشار آماده کنید.

  • آدرس جنگل پلنگ دره: استان مازندران، شهر قائمشهر، جاده قائمشهر به‌سمت فیروزکوه، منطقه شیرگاه، جنگل پلنگ دره

جنگل‌های هیرکانی مازندران

جنگل‌های هیرکانی مازندران که در سراسر نواحی و پهنه جنوبی دریای خزر قرار دارند، در واقع از مهم‌ترین و زیباترین جنگل‌های استان مازندران و شمال ایران به‌شمار می‌آیند. جنگل‌های هیرکانی بیشترین تراکم را در سرزمین ایران دارند و به‌دلیل قدمت بالای آن‌ها که به 40 میلیون سال پیش برمی‌گردد، این چنین مورد توجه همگان قرار گرفته‌اند.

جنگل‌های هیرکانی درست در نواحی جنوبی دریای خزر میان مرزهای ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارند و همانطور که اشاره شد، بنابر نظریه زمین‌شناسان این جنگل‌ها از دوران ژوراسیک در این منطقه وجود داشته‌اند. ولی جنگل‌های هیرکانی موجود در ایران از مناطق هیرکان در جمهوری آذربایجان غاز شده و با عبور از آستارا تا گرگان به رویش ادامه می‌دهند.

جنگل‌های هیرکانی ایران و مازندران زیستگاه 100 گونه جانوری از نوع پستاندار و حدود 300 گونه از پرندگان اهلی و وحشی است که در کنار 150 گونه گیاهی، چرخه حیات را به گردش درآورده‌اند. گیاهان بومی جنگل‌های هیرکانی از نوع درختی و بوته‌ای هستند که از رایج‌ترین گونه‌های آن می‌توان به درختان بلوط و توسکا، زبان‌گنجشک، نارون و شمشاد اشاره کرد.

اگرچه درختان راش که در جنگل‌های هیرکانی و در عرض‌های بیش از 40 درجه نمی‌رویند، در عرض 38 درجه جغرافیایی جنگل‌های هیرکانی مازندران به مقدار انبوه درختان راش روییده‌اند. لازم به ذکر است که اگرچه شاید تصور شود که جنگل‌های هیرکانی فقط در استان‌های شمالی ایران می‌رویند، ولی با وجود جنگل ابر در استان سمنان مثال نقضی برای این فرضیه در نظر گرفته شده است. جنگل‌های هیرکانی دارای شهرت جهانی هستند و نام این جنگل‌های در سازمان جهانی یونسکو ثبت شده است.

  • آدرس جنگل‌های هیرکانی مازندران: سراسر نواحی و پهنه جنوبی دریای خزر

جنگل اروست (ساری)

جنگل اروست را که به‌عنوان آخرین جنگل زیبای استان مازندران به شما معرفی می‌کنیم، در روستایی با همین نام در منطقه چهاردانگه در شهرستان ساری قرار دارد. جنگل اروست از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است و زیستگاه گونه‌های جانوری مختلفی است. درختان افرا، راش، ممرز و توسکا از جمله رایج‌ترین درختان این جنگل هستند و پس از ورود به این جنگل با انبوه این درختان روبرو خواهید شد.

نام جنگل اروست تحت تاثیر چشمه‌های باداب سورت که در نزدیکی روستای اروست قرار دارد و گردشگران زیادی سالانه از آن بازدید می‌کنند، قرار گرفته است؛ هرچند نمی‌توان از زیبایی‌های جنگل اروست صرف نظر کرد و این جنگل هم برای خود زیبایی‌های خاصی دارد که به زیبایی آن‌ها می‌بالد. به هر حال اگر از جنگل اروست بازدید کردید، چشمه‌های باداب سورت را از دست ندهید و اگر گذرتان به چشمه‌های باداب سورت افتاد، بیخیال جنگل اروست نشوید.

  • آدرس جنگل اروست: استان مازندران، شهر ساری، جاده ساری به‌سمت کیاسر، بعد از سه‌راهی تلمادره، روستای اروست، جنگل اروست

زیباترین جنگل‌های گیلان

اگرچه بسیاری جنگل‌های هیرکانی را در کنار نام مازندران می‌شناسند، ولی استان‌های مجاور آن هم از این نعمت بی‌نصیب نبوده‌اند. بخش قابل توجهی از زیباترین جنگل‌های گیلان بخش دیگری از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران هستند که هر کدام به نوعی دلبری می‌کنند، البته توجه داشته باشید که تمامی جنگل‌های گیلان هیرکانی نیستند. نام استان گیلان به قدر کافی برای ساخت تصویری سبز رنگ از مناظر زیبای طبیعت کافی است، ولی این زیبایی‌ها زمانی رنگ و بوی واقعی به خود می‌گیرند که با جنگل‌های این استان هم‌نوا شوند. اما حالا که زیباترین جنگل‌های استان مازندران را مشاهده کردید و با آن‌ها آشنا شدید، پس چرا در ادامه با ما همراه نشوید تا به معرفی زیباترین جنگل‌های گیلان بپردازیم؟

جنگل گیسوم (تالش)

جنگل گیسوم یکی از معروف‌ترین و زیباترین جنگل‌های استان گیلان و شمال ایران است که در کرانه دریای خزر قرار گرفته و سالانه میزبان گردشگرانی از سراسر ایران و جهان است. از این رو امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی برای اقامت، اسکان و تفریح بازدیدکنندگان ترتیب داده شده است. جنگل گیسوم در جاده رشت به‌سمت آستارا و در فاصله 10 کیلومتری از جنوب شرقی اسالم قرار دارد و لازم به ذکر است که این جنگل از توابع شهرستان تالش گیلان به‌شمار می‌رود.

از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصربه‌فرد جنگل گیسوم که تعداد اندکی از جنگل‌های شمال ایران از این مزیت برخوردارند، قرار گرفتن خط ساحلی دریای خزر در این جنگل است. جنگل گیسوم زیستگاه بیش از 75 گونه گیاهی مختلف از قبیل درختان بلوط و راش است و با وجود جانورانی چون خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خرگوش، بز کوهی و قرقاول چرخه اکوسیستم به زیبایی تمام می‌چرخد.

رودخانه زیبا و پرآبی از میان جنگل گیسوم می‌گذرد که می‌توانید در کنار آن اتراق کنید و یکی از بهترین مکان‌ها برای کمپینگ محسوب می‌شود. با وجود چنین رودخانه‌ای می‌توانید با آب‌تنی در آب رودخانه تفریح کنید، با ماهیگیری غذای خود را تامین کنید و آب مورد نیاز برای انجام امور خود را هم از آب همین رودخانه تامین کنید.

در جنگل گیسوم امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی فراهم شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آلاچیق‌های چوبی و اقامتی، پارکینگ و سرویس بهداشتی اشاره کرد. همچنین براساس تمهیدات صورت گرفته امکان انجام تفریحاتی مانند دوچرخه‌سواری، اسب‎سواری، قایق‌سواری، جت‌اسکی، پاراگلایدر و زمین بازی کودکان در بخش‌های جنگلی و ساحلی این جنگل فراهم شده است. جنگل گیسوم یا پارک جنگلی گیسوم در فاصله نسبتا کوتاهی از جاده اسالم به خلخال قرار دارد؛ از همین رو می‌توانید پس از گردش در جنگل گیسوم از مسیر این جاده به ادامه سفر پرداخته و آب و هوایی عوض کنید.

  • آدرس جنگل گیسوم: استان گیلان، جنوب شهرستان تالش، جنگل گیسوم

پارک جنگلی سراوان (رشت)

پارک جنگلی سراوان در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر رشت قرار دارد و یکی دیگر از زیباترین جنگل‌های استان گیلان و شمال ایران به‌شمار می‌آید. جنگل گیسوم شهرت خود را به‌دلیل وجود مردابی سبزرنگ با همین نام بدست آورده است و گردشگران زیادی از این پارک جنگلی بازدید می‌کنند. پارک جنگلی سراوان که در منطقه‌ای جنگلی با مساحت تقریبی 300 هکتار قرار دارد که از سال 1370 شمسی با لقب پارک جنگلی شناخته شده است.

وجود دریاچه یا مرداب سراوان در ابتدای مسیر ورودی این جنگل سبب ایجاد یکی از بهترین و نزدیک‌ترین تفرجگاه‌های معروف در نزدیکی رشت شده است. بسیاری از گردشگران و ساکنان شهر رشت برای قایق‌سواری در این دریاچه و مرداب از این پارک جنگلی بازدید می‌کنند.

پارک جنگلی سراوان پوشش گیاهی متنوعی دارد و از گیاهان رایج این پارک جنگلی می‌توان به درختان توسکا، ممرز، انجیلی، کاج تدا و سرو نقره‌ای اشاره کرد که زیبایی خاصی به این پارک جنگلی بخشیده‌اند. پارک جنگلی سراوان همانند بسیاری از جنگل‌های شمال ایران، زیستگاه گونه‌های جانوری و پرندگان مختلفی از قبیل قرقاول، کبک، جغد، دارکوب، راسو، خرگوش و خزندگانی چون مار است.

پارک جنگلی سراوان از امکانات رفاهی نسبی برخوردار است که از مهم‌ترین تفریحاتی که برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است، قایق‌سواری در دریاچه و مرداب سبز رنگ است. بازدید از پارک جنگلی سراوان در تمام فصل‌های سال زیبا و تماشایی است، ولی فصل‌های بهار و تابستان در بهترین شرایط قرار دارد؛ هرچند از زیبایی مرداب سراوان در فصل‌های سرد سال هم غیرقابل انکار است.

  • آدرس پارک جنگلی سراوان: استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی رشت، پارک جنگلی سراوان

جنگل نقله‌ بر (رودبار)

جنگل نقله‌بر که در نزدیکی شهرهای رودبار و منجیل قرار دارد، یکی دیگر از زیباترین جنگل‌های سرسبز استان گیلان و شمال کشور است. جنگل نقله‌ور همانند جنگل گیسوم در جاده رشت به آستارا و در فاصله تقریبی 45 کیلومتری از شهر رشت و در نزدیکی روستای رستم‌آباد قرار گرفته است.

جنگل نقله‌بر از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است که به‌دلیل جریان یافتن رودخانه خروشان سپیدرود همیشه خرم و حاصلخیز هستند. از جمله گونه‌های گیاهی رایج در جنگل نقله‌بر می‌توان به درختان انجیلی و ممرز، بوته‌های سرفیلی، ازملک و پاپیتال اشاره کرد. این تنوع بالای گونه‌های گیاهی سبب ایجاد یک اکوسیستم پایدار شده است و محل مناسبی را برای زیست گونه‌های جانوری و پرندگان مختلفی از قبیل قمری، توکای سیاه، گنجشک و کمرکولی جنگلی فراهم کرده است.

در جنگل نقله‌بر امکانات رفاهی و تفریحی خاصی تعبیه نشده است، ولی برای کمپینگ، طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی مقصد ایده‌آلی به‌شمار می‌آید. بهترین زمان برای بازدید از جنگل نقله‌بر رودبار در اواخر فصل بهار و ابتدای فصل تابستان است. شما همچنین می‌توانید با بازدید از درخت سرو هرزویل د روستایی با همین نام که در اطراف این جنگل واقع شده است، بازدید کنید.

  • آدرس جنگل نقله‌بر: استان گیلان، رودبار، روستای رستم‌آباد، جنگل نقله‌بر

جنگل سیاهکل (دیلمان)

جنگل سیاهکل دیلمان که بر فراز ارتفاعات کوهستان‌های بلند قرار گرفته است، یکی دیگر از زیباترین و پرطرفدارترین جنگل‌های استان گیلان و شمال ایران است. جنگلی کوهستانی که با انبوه درختان بلند در هم آمیخته که در میان آن رودخانه‌های خروشان و آبشاری پرآب و مرتفع بنام آبشار لونک جاری و برقرار است.

در اطراف جنگل سیاهکل ییلاق‌هایی خوش‌آب‌وهوا و تماشایی وجود دارند که می‌توانید در امتداد جنگل‌نوردی و پیاده‌روی از آن‌ها هم بازدید کرد. وجود رودخانه‌های پرآب و خروشانی که در این جنگل جاری هستند، سبب ایجاد یک چرخه حیات پویا متشکل از انواع گیاهان و گونه‌های جانوری مختلف شده است.

اگرچه جنگل سیاهکل فاقد امکانات رفاهی و تفریحی است، ولی به‌واسطه طبیعت زیبا و بکر آن برای طبیعت‌دوستان همچون بهشتی است که حداقل بدست به‌دلیل عدم دخالت انسان در اکوسیستم خراب نشده است.

تفاوتی ندارد روزهای پایانی فصل بهار باشد یا در اواسط فصل تابستان قرار داشته باشید، کمپینگ، طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی در جنگل زیبای سیاهکل دیلمان را نباید به هیچ عنوان از دست دهید؛ البته نمی‌توان از تماشای زیبایی‌های این جنگل در فصل پاییز صرف نظر کرد.

  • آدرس جنگل سیاهکل: استان گیلان، جاده سیاهکل، دیلمان، جنگل سیاهکل

جنگل فتاتو (خمام)

جنگل فتاتوی خمام که بین رشت و بندر انزلی قرار دارد، ولی به شهر رشت مرکز استان گیلان نزدیک‌تر است، یکی از زیباترین جنگل‌های هیرکانی استان گیلان و شمال کشور ایران است. نام این جنگل که بخشی از هویت ایران و طبیعت زیبای این کشور است، در فهرست میراث ملی و طبیعی ایران ثبت شده است. جنگل فتاتوی خمام در واقع از آخرین بازمانده‌های عرصه‌های جنگلی جلگه‌ای در ایران است.

از طرفی لازم به ذکر است که به‌دلیل رویش گونه‌های گیاهی ارزشمندی از درختان پهن برگ و براساس نظریه عده‌ای از زمین‌شناسان، این جنگل یک موزه طبیعی زنده است. این جنگل زیستگاه گونه‌های متنوعی از گیاهان و جانوران است و نمود یک اکوسیستم زنده یا به‌عبارتی همان موزه طبیعی زنده است. با وجود آب و هوای مطبوع این جنگل می‌توانید در فصل‌های بهار و تابستان به کمپینگ، طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی در جنگل فتاتوی خمام بپردازید.

در جنگل فتاتو امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی برای گردشگران فراهم نشده است و هنوز هم از جنگل‌های بکر شمال ایران محسوب می‌شود؛ ولی از جمله جاذبه‌های دیدنی این جنگل می‌توان به آلاچیق درختی دهنه‌سر، مرداب دهنه سرشیجان، چراگاه طبیعی چوکام و مرداب جیرسر اشاره کرد.

  • آدرس جنگل فتاتو: استان گیلان، بین رشت و انزلی، خمام، جنگل فتاتو

جنگل صفرابسته (آستانه اشرفیه)

جنگل صفرابسته یا پارک جنگلی صفرا یکی دیگر از زیباترین جنگل‌های استان گیلان و شمال کشور است که در روستای زیبایی با همین نام از توابع بندر کیاشهر قرار دارد. روستای صفرابسته با دو قرن قدمت یکی از روستاهای تاریخی ایران به‌شمار می‌آید. در واقع روستای صفرابسته با اینکه در گذشته یک ده از دهستان حومه و بخش مرکزی شهرستان آستانه اشرفیه بوده است، اکنون روستایی از دهستان دهسر بندر کیاشهر است.

جنگل صفرابسته در انتهای جاده‌ای آسفالته و جنگلی به طول 2 کیلومتر قرار دارد که همچون تونلی از میان درختان جنگل سر به‌ فلک‌ کشیده لذت سفر به این جنگل را افزایش داده است. در انتهای این جاده جنگلی با عبور از روستای صفرابسته به سواحل دریای خزر در بندر کیاشهر خواهید رسید.

جنگل صفرابسته دارای پوشش گیاهی متنوعی است و با وجود درختان راش، بلوط، راش و نارون در کنار رشد گیاهان گل بنفشه و پرسیاوش با خواص دارویی، چرخه حیات به گردش در آمده است. قرقاول، خرگوش، روباه، شغال و گراز از جمله گونه‌های جانوری جنگل صفرابسته به‌شمار می‌روند که در گوشه و کنار این جنگل در حال پرسه زده و پر زدن هستند.

پس اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که لذت طبیعت‌گردی، جنگل‌نوردی و کمپینگ را در کنار رانندگی در تونلی جنگلی را با هیچ لذت دیگری معاوضه نمی‌کنید، سفر به جنگل صفرابسته را هم از دست نخواهید داد.

  • آدرس جنگل صفرابسته: استان گیلان، شهرستان آستانه اشرفیه، جاده صفرابسته، جنگل صفرابسته

زیباترین جنگل های گلستان

بخش دیگری از زیباترین جنگل‌های شمال کشور در استان گلستان قرار دارند که به راستی جنگل‌های آن چون باغی هستند که هر گونه گل و گیاهی در آن روییده می‌شوند. جنگل‌های زیبای گلستان دارای پوشش گیاهی متنوعی هستند و زیستگاه گونه‌های جانوری مختلفی اعم از پستانداران، خزندگان و پرندگان به‌شمار می‌آیند. جنگل‌های گلستان بعضا از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار هستند و تعدادی از این جنگل‌ها به‌عنوان پارک جنگلی شناخته می‌شوند.

مرکز استان گلستان، شهر زیبای گرگان است و این شهر زیبا در مرکز جنگل‌های زیبا و پرامکاناتی قرار دارد که بسیاری از این جنگل‌ها برای پذیرایی از گردشگران به امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی تجهیز شده‌اند. در ادامه به معرفی زیباترین جنگل‌های استان گلستان می‌پردازیم تا پرونده زیباترین جنگل‌های شمال کشور را با یکدیگر خاتمه دهیم:

پارک جنگلی ناهارخوران (گرگان)

پارک جنگلی ناهارخوران گرگان از معروف‌ترین و زیباترین جنگل‌های استان گلستان و شمال کشور است که از امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی برای سهولت بازدید، تفریح و اقامت گردشگران برخوردار است. پارک جنگلی ناهارخوران در فاصله 8 کیلومتری جنوب شرقی گرگان قرار دارد و در سراسر این جنگل می‌توانید درختان سربه‌فلک‌کشیده و متنوع را مشاهده کنید.

پوشش گیاهی پارک جنگلی ناهارخوران از تنوع بالایی برخوردار است و با وجود آبشار مصنوعی تعبیه شده در فضای این پارک جنگلی مناظر زیبایی از ترکیب طبیعت و مصنوعات ایجاد شده است. شما می‌توانید با فاصله گرفتن از بخش مصنوعی جنگل ناهارخوران و قدم زدن در میان طبیعت زنده و زیبای این جنگل از شنیدن صدای خش‌خش برگ درختان و آواز پرندگان لذت ببرید.

اگر در پی پیدا کردن مکانی برای سفری یک روزه هستید، این پارک جنگلی میزبان شما است تا ناهار خود را در طبیعت رنگارنگ آن در فصل‌های مختلف صرف کنید. همچنین همانطور که اشاره شد، در این پارک جنگلی امکانات رفاهی مختلفی تعبیه شده است که از جمله این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلاچیق‌های چوبی
  • پارکینگ
  • رستوران
  • زمین بازی و شهربازی
  • سرویس بهداشتی

از طرفی لازم به ذکر است که اگرچه پارک جنگلی ناهارخوران به‌دلیل تبدیل شدن به یک پارک جنگلی از بکر بودن فاصله گرفته است، ولی هنوز هم زیستگاه گونه‌های جانوری مختلفی است. این جانوران در اعماق این جنگل پرسه می‌زنند و باید اندکی خوش شانس باشید تا با گردش در جنگل بتوانید آن‌ها را مشاهده کنید. پارک جنگلی ناهارخوران برای سفر در فصل‌های بهار و تابستان، یکی از بهترین مقاصد گردشگری در شمال کشور است؛ ولی در فصل پاییز می‌توان جلوه رنگارنگی از این جنگل را مشاهده کرد که با وزش باد سرد پاییزی ادغام شده است.

  • آدرس پارک جنگلی ناهارخوران: استان گلستان، 8 کیلومتری جنوب شرقی گرگان، پارک جنگلی ناهارخوران

جنگل توسکستان (گرگان)

جنگل توسکتان واقع در روستای توسکستان را می‌توان یکی از زیباترین و بکرترین جنگل‌های استان گلستان و شمال ایران به‌شمار آورد که در فاصله 18 کیلومتری جنوب شرقی گرگان قرار دارد. این جنگل زیبا در جاده گرگان به شاهرود بر ارتفاعات جنگلی قرار گرفته است و چشم‌اندازها و زیبایی‌های این جنگل در بیشتر روزهای سال در میان مه غلیظی پنهان می‌شود.

در واقع می‌توان به جرات این حقیقت را بیان داشت که مسیر دسترسی به جنگل توسکستان از زیباترین و بهترین مسیرهای طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی در ایران است. ضمنا فراموش نکنید که لذت رانندگی در جاده جنگلی توسکستان دست کمی از گردش در میان طبیعت این جنگل ندارد؛ حتی اگر فرصت جنگل‌نوردی ندارید، سعی کنید در صورت امکان برای سفر از این جاده استفاده کنید.

جنگل توسکستان در واقع بخشی از زیباترین و غنی‌ترین جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است و گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب مختلفی در این جنگل رشد و زندگی می‌کنند. تکه‌ای از زیبایی‌ها و شگفتی‌های جنگل توسکستان در ارتفاعات آن از دیده‌ها پنهان شده‌اند که محل زندگی اسب‌های وحشی و رهایی است که بدون هیچ‌گونه دست‌آویزی به زندگی در این جنگل می‌پردازند.

از دیگر جاذبه‌های دیدنی جنگل توسکستان می‌توان به روستای توسکستان، آبشار توسکستان، روستای چهارباغ، دشت گرمابدشت و دشت سر علی‌آباد اشاره کرد که جزو آثار ملی، طبیعی و تاریخی ایران هستند. سفر به شمال در فصل تابستان به جنگل توسکستان یکی از بهترین مقاصد ممکن برای طبیعت‌گردی، کمپینگ و جنگل‌نوردی در جنگل‌های هیرکانی استان گلستان است.

  • آدرس جنگل توسکستان: استان گلستان، ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی گرگان، روستای توسکستان، جنگل توسکستان

پارک جنگلی النگدره (گرگان)

جنگل النگدره بخش دیگری از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران در استان گلستان است که با تجهیز شدن به امکانات رفاهی و تفریحی به یکی از پرطرفدارترین پارک‌های ملی تبدیل شده است. در سراسر پارک جنگلی النگدره گرگان می‌توان جلوه‌های زیبایی از طبیعت بی‌نظیر و تماشایی در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز مشاهده کرد. پارک جنگلی النگدره در بخش‌های کوهستانی البرز شرقی در فاصله 5 کیلومتری از جنوب غربی گرگان قرار گرفته است و جزو مهم‌ترین منابع ذخیره‌سازی زیستگاه موجودات زنده یا همان زیست‌کره در سطح جهانی به‌شمار می‌آید.

پارک جنگلی النگدره حدود 185 هکتار مساحت دارد و در لیست 7 منطقه نمونه گردشگری در ایران قرار گرفته است. این جنگل که در نزدیکی شهر گرگان قرار دارد، اکنون به تفرجگاه گردشگران و ساکنین شهر گرگان تبدیل شده است و سالانه میزبان گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی از سراسر ایران و جهان است.

از طرفی قرارگیری این پارک جنگلی در مسیر دسترسی به پارک جنگلی ناهارخوران بر محبوبیت این تفرجگاه افزوده است. در ضمن سه رودخانه پرآب و خروشان در جنگل النگدره جریان دارند که سبب حاصلخیزی زمین‌های اطراف و تنوع پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری این جنگل شده‌اند. درختان انجیلی، بلوط، افرا، لرگ و توسکا از جمله درختان و گونه‌های گیاهی رایج و معروف پارک جنگلی النگدره هستند که بعضا تکیه بر سقف آسمان زده‌اند.

پارک جنگلی النگدره از امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی برخوردار است که از جمله این امکانات رفاهی می‌توان به آلاچیق‌های چوبی، پیست دوچرخه‌سواری، نمازخانه، سرویس بهداشتی و مسیر پیاده‌روی و سلامتی اشاره کرد. با ترتیب دادن زمین بازی کودکان و زمین‌های ورزشی در این پارک جنگلی دیگر دغدغه‌ای برای تفریح و سرگرم ساختن خود و کودکان بازدیدکنندگان و گردشگران انی پارک جنگلی باقی نمانده است.

بهترین زمان برای سفر به شمال و بازدید از پارک جنگلی النگدره در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز است، ولی فصل‌های بهار و پاییز این تفرجگاه نسبت به دیگر فصل‌های سال تماشایی‌تر و خوش‌آب‌وهواتر هستند.

  • آدرس پارک جنگلی النگدره: استان گلستان، 5 کیلومتری جنوب غربی گرگان، جاده جنگلی ناهارخوران، جنگل النگدره

پارک ملی گلستان (گالیکش)

پارک ملی گلستان یا جنگل گلستان بخش وسیعی از جنگل‌ها زیبای استان گلستان و شمال کشور است که در فاصله 150 کیلومتری از شمال شرقی گرگان در جاده گرگان به بجنورد قرار دارد. پارک ملی گلستان که حدود 91 هزار هکتار مساحت دارد، در واقع یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های ایران است و به‌عنوان اولین پارک ملی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری مختلفی است و از این رو، پارک ملی گلستان هم مانند پارک جنگلی النگدره جزو مهم‌ترین منابع زیست‌کره در جهان به‌شمار می‌آید. درختان انجیری و بوته‌های وحشی تمشک و ازگیل از جمله گونه‌های گیاهی این پارک ملی هستند که در فصل‌های مختلف به رنگ‌های مختلف زیبایی در می‌آیند. از طرف دیگر پارک ملی گلستان زیستگاه پرندگان و گونه‌های جانوری اهلی و وحشی مختلفی از قبیل خرس قهوه‌ای، گرگ و گراز است.

وجود رودخانه‌های خروشان، آبشارها و چشمه‌های پرآب، صخره‌های آهکی و تپه‌های سرسبز گلگون در این منطقه، پارک ملی گلستان را به یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی در شمال کشور و استان گلستان تبدیل کرده است. آبشار فصلی اوچر که در فصل بهار در این پارک ملی جان تازه‌ای می‌گیرد، یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترنی جاذبه‌های طبیعی در این منطقه محسوب می‌شود.

برای بازدید از پارک ملی گلستان به‌دلیل فاصله 150 کیلومتری این جنگل تا شمال شرقی گرگان، باید حدود 2 ساعت رانندگی کنید. از طرفی این فاصله زیاد بین گرگان و پارک ملی گلستان باعث شده است تا امکانات چندان مناسبی برای اقامت در اطراف این پارک فراهم نشود. بااین‌حال برای اقامت گردشگران در اطراف این پارک چندین اقامتگاه بوم‌گردی سنتی در نظر گرفته شده است که می‌توانید در صورت نیاز در این اقامتگاه‌ها سکونت گزینید. اما اگر از علاقه‌مندان طبیعت‌گردی و کمپینگ هستید، می‌توانید در جای‌جای این پارک ملی گسترده اتراق کنید، هر چند پیشنهاد می‌شود که از اتراق در اعماق این جنگل بکر پرهیز کنید.

بهترین زمان برای سفر به پارک ملی گلستان در فصل‌های بهار و تابستان هستند، ولی در فصل پاییز مناظر زیبای این جنگل در حد یک تابلوی نقاشی زنده زیبا می‌شوند.

  • آدرس پارک ملی گلستان: استان گلستان، جاده گرگان به بجنورد، ۱۵۰ کیلومتری شمال شرقی گرگان، پارک ملی گلستان

پارک جنگلی جهان نما (کردکوی)

پارک جنگلی جهان نما بخشی از منطقه‌ای حفاظت‌شده و بزرگ با همین نام در استان گلستان است که یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین جنگل‌های استان گلستان و شمال ایران است. پارک جنگلی جهان نما در فاصله 80 کیلومتری گرگان در شهرستان کردکوی، درست در بخش جنوبی استان گلستان قرار دارد. جالب آنکه به‌دلیل قرارگیری این پارک جنگلی در ارتفاعات کوهستان به بام گلستان هم معروف شده است؛ زیرا ارتفاع بلندترین بخش پارک جنگلی جهان نما حدود 3,000 متر از سطح دریا برآورد شده است.

پارک جنگلی جهان نما که بخشی از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران به‌شمار می‌آید، از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است. از طرف دیگر گونه‌های جانوری مختلفی در پارک جنگلی جهان نما زندگی می‌کنند که از جمله حیوانات این جنگل می‌توان به خرس قهوه‌ای، پلنگ، روباه، شغال، کل و بز، گرگ و گراز اشاره کرد. همچنین پرندگانی چون عقاب و شاهین، قرقاول، جغد و بلدرچین بر فراز این جنگل پرواز می‌کنند و در زیر و بم این پارک جنگلی لانه کرده‌اند.

همانطور که در ابتدا به این موضوع اشاره شد، پارک جنگلی جهان نما در ارتفاعات کوهستانی قرار دارد، از این رو از آب و هوای سرد کوهستانی برخوردار است. همچنین لازم به ذکر است که علاوه‌بر طبیعت‌گردان و جنگل‌نوردان، کوه‌نوردان زیادی برای کوه‌نوردی به پارک جنگلی جهان نما سفر می‌کنند. در بخش‌های مختلفی از این پارک جنگلی رودخانه‌ها و چشمه‌های پرآبی جریان دارند که سبب حاصلخیزی مناطق اطراف شده‌اند و به زیبایی‌های این پارک جنگلی افزوده‌اند.

پارک جنگلی جهان نما از امکانات رفاهی چندان مناسبی برخوردار نیست، ولی تماما بکر و فاقد امکانات هم نیست؛ ولی به‌طورکلی در صورت عدم تمایل به کمپینگ در پارک جنگلی جهان نما، بهتر است تا برای بازدید از این پارک جنگلی، از روستاهای اطراف آن بازدید کنید و در این روستاها اقامت گزینید. ضمنا لازم به ذکر است که بهترین زمان برای بازدید از پارک جنگلی جهان نما در فصل‌های بهار و تابستان است؛ زیرا آب و هوای این پارک جنگلی در فصل‌های پاییز و زمستان به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات، بسیار سرد و طاقت‌فرسا می‌شود.

  • آدرس پارک جنگلی جهان نما: استان گلستان، شهرستان کردکوی، منطقه حفاظت‌شده جهان نما، پارک جنگلی جهان نما

پارک جنگلی شیرآباد (رامیان)

جنگل شیرآباد یا پارک جنگلی شیرآباد یکی دیگر از زیباترین شگفت‌انگیزترین جنگل‌های استان گلستان و شمال ایران است که در فاصله 7 کیلومتری از شهر «خان ببین» از توابع شهرستان رامیان قرار دارد. این پارک جنگلی زیبا به‌دلیل دارا بودن جاذبه‌های طبیعی متنوع، مورد توجه بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان قرار گرفته است. در واقع سالانه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از آبشارهای شیرآباد به شهرستان رامیان سفر می‌کنند.

پارک جنگلی شیرآباد بخش دیگری از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است که از ارزشمندترین منابع زیست‌کره ایران و جهان به‌شمار می‌آیند. در واقع تلاش در جهت حفظ و نگهداری از محیط زیست جنگل‌های هیرکانی شمال ایران، محافظت از ارزشمندترین گنجینه‌های طبیعی در تاریخ جهان است.

پارک جنگلی شیرآباد از پوشش گیاهی کمیاب و متنوعی برخوردار است که از جمله گونه‌های گیاهی این جنگل می‌توان به درختان افرا، سرخدار و ملچ اشاره کرد. از طرفی این پارک جنگلی زیستگاه گونه‌های جانوری اهلی و وحشی مختلفی است که از جمله حیوانات وحشی رایج در این جنگل می‌توان به خرس قهوه‌ای، پلنگ، روباه، گرگ و شغال اشاره کرد.

رودخانه‌ها و چشمه‌های پرآبی در بخش‌های مختلفی از پارک جنگلی شیرآباد جریان دارند که طی سال‌های گذشته با کاهش بارندگی، حجم آب آن‌ها کاهش یافته بود؛ هرچند در یکی دو سال گذشته بارندگی افزایش چشمگیری داشته است و منابع آبی این پارک جنگلی هم روند رو به رشدی را طی می‌کنند.

اما بیش از هر چیزی وجود آبشار پرآب و پلکانی «خان» سبب محبوبیت بی حد و حصر پارک جنگلی شیرآباد شده است. این آبشار که مجموعا از هفت آبشار تشکیل شده است، یکی از بلندترین آبشارهای استان گلستان است و لازم به ذکر است که بلندترین آبشار این مجموعه آبشار حدود 30 متر ارتفاع دارد. حوضچه‌های پایین آبشار شیرآباد بعضا حدود 40 متر عمق دارند که نشان از حجم بالای آب این آبشار دارد و در صورتی که مهارت شنا ندارید، برای آب‌تنی و شنا حتما باید از جلیقه نجات استفاده کنید.

پارک جنگلی شیرآباد از امکانات رفاهی و تفریحی محدودی برای گردشگران و بازدیدکنندگان برخوردار است، ولی برای کمپینگ، طبیعت‌گردی، جنگل‌نوردی و غارنوردی یکی از بهترین مقاصد گردشگری است. بهترین زمان برای بازدید از پارک جنگلی شیرآباد در فصل‌های بهار و تابستان است که دمای هوا برای جنگل‌نوردی، آبشارنوردی  و کمپینگ مناسب است.

  • آدرس پارک جنگلی شیرآباد: استان گلستان، شهرستان رامیان، 7 کیلومتری خان ببین، پارک جنگلی شیرآباد

سفر به جنگل‌های شمال ایران؛ ماجراجویی در مازندران، گیلان و گلستان

استان‌های مازندران، گیلان و گلستان یا به‌طورکلی مناطق شمال ایران منزلگاه جنگل‌های هیرکانی و متنوع، پارک‌های جنگلی بکر و مجهز با جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی متعددی هستند. داشتن چنین ویژگی‌هایی برای جذب گردشگران علاقه‌مند به کمپینگ در طبیعت، طبیعت‌گردان و جنگل‌نوردان کافی است. از این رو اگر شما هم، خود را عضوی از این مجموعه می‌دانید قاعدتا باید حداقل به یکی از جنگل‌های معرفی شده در این مقاله علاقه‌مند شده باشید و خود را برای یک سفر گردشی ماجراجویانه آماده کنید. در سفر خود به جنگل‌های شمال ایران سعی کنید تا در حفظ چنین آثار ارزشمندی کوشا باشید؛ از آزار رساند به جانوران و حیوانات جنگل خودداری کنید و از آسیب‌رسانی به محیط زیست و ریختن زباله در محیط جنگل اکیدا پرهیز کنید.

در آخر همانند همیشه نظرات خود را درباره ای مطلب و جنگل‌های معرفی شده با ما به اشتراک بگذارید و اگر نظر و انتقادی درباره مطالب گفته شده دارید، ما را از دریافت چنین بازخوردی معاف نکنید.

سوالات متداول

جنگل‌های هیرکانی و انجیلی مازندران، جنگل‌های راش سوادکوه، جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار، جنگل تنگ دار نوشهر، جنگل‌های دالخانی، الیمستان، پلنگ دره، لفور، گیسوم، سیاهکل، فتاتو، قادیکلا، اروست، لاجیم، اومال، تیله کلار، توسکستان، ارفع ده، نقله‌بر و جنگل صفرابسته.

پارک‌های جنگلی سیسنگان، کشپل، صفارود، چالدره، جهان نما، شیرآباد، ناهارخوران، النگدره، جوارم، نمک آبرود، رویان، بابل‌کنار، سراوان، پارک میرزا کوچک خان جنگلی و پارک ملی گلستان.

پارک جنگلی رویان یا نور با مساحت 4,000 هکتار نه تنها بزرگترین پارک جنگلی ایران است، بلکه در مقیاس منطقه‌ای هم بزرگترین پارک جنگلی خاورمیانه است.

جنگل‌های سیسنگان و گیسوم، معروف‌ترین جنگل‌های شمال ایران در کرانه دریای خزر هستند.

فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به جنگل‌های شمال ایران و بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی هستند؛ هرچند بسیاری از جنگل‌های شمال ایران در فصل پاییز رنگارنگ و همچون تابلوی نقاشی چشم‌گیر می‌شوند.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. بادرود
    با سپاس از مطالب ارزشمندتان
    جسارتا پیشنهادی داشتم و اینکه مسیرهایی که ذکر میکنید لطفا از وضعیت جادها مبنی بر آسفالتی یا خاکی بودن موارد را هم اعلام کنید و در صورت مسیر خاکی داشتن مسافت چقدر است که آیا میتوانیم با خودرو های معمولی هم بدون دردسر به مقصد برسیم و یا پیمایش پیاده آن مسیر چقدر است.
    با سپاس فراوان از توجه تان

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی؛
      با تشکر از ثبت نظر شما، حتما در صورت امکان و دسترسی به اطلاعات صحیح در محتواها و آپدیت های بعدی به بررسی این موضوعات پرداخته می شود.

      آیا مفید بود؟