جاهای دیدنی بندر انزلی | آشنایی با منزلگاه باران و اروپای کوچک ایران

جاهای دیدنی بندر انزلی | آشنایی با منزلگاه باران و اروپای کوچک ایران

ایرانگردی بندر انزلی گیلان

بندر انزلی نامی که بسیاری از ایرانیان یا شاید بهتر است بگوییم تمام ایرانیان با شنیدن نام آن به دریا و کشتی‌های تجاری آن فکر می‌کنند. بندری در کرانه دریای خزر که یکی از زیباترین بنادر ایران است و به‌ عنوان دومی شهر پرجمعیت استان گیلان شناخته می‌شود. بندر انزلی به دلیل قرارگیری در شمال کشور، بندرگاهی پرباران است و به‌دلیل بارش فراوان به اروپای کوچک معروف شده است که تماشای جاهای دیدنی بندر انزلی زیر باران بسیار لذت بخش است. هر چه زیبایی در این شهر قرار گرفته است، نام انزلی را یدک می‌کشد و به نزول باران پرنعمت و برکات فراوان بندر انزلی می‌نازد. در ادامه با ما در پته همراه شوید تا با جاهای دیدنی بندر انزلی، بندر اروپایی ایران بیش از پیش آشنا شوید.

معرفی شماری از محبوب‌ ترین جاهای دیدنی بندر انزلی

در سال‌هایی که جهان درگیر جنگ جهانی بود، جمعیت زیادی از مهاجران اروپایی و ارمنی به بندر انزلی ایران پناه آوردند. این موضوع به دلیلی تبدیل شد که بندر انزلی بیش از سایر مکان‌های کشور با فرهنگ غربی تلفیق شده و موقعیت استراتژیک و تجاری خود در جهت پیشرفت اقتصادی استفاده کند.

بندر انزلی که در فاصله 40 کیلومتری از شهر رشت، مرکز استان گیلان قرار دارد، دومین شهر بزرگ و پرجمعیت استان گیلان است و در فصل‌های بهار و پاییز میزبان گردشگران است. بندر انزلی که یک بندر تاریخی و تجاری است، جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی، بازارهای سنتی، مراکز خرید جدید و مجموعه‌های ورزشی و تفریحی مختلفی را در خود جای داده است. اکنون اگر قصد سفر به این شهر زیبا را کردید بلیط هواپیما رشت را تهیه کنید و سفر خود را به این بندر دیدنی شروع کنید. در ادامه با معرفی محبوب‌ترین جاهای دیدنی بندر انزلی با ما همراه باشید.

تالاب انزلی

تالاب یا مرداب انزلی یکی از جاهای دیدنی بندر انزلی واقع در جنوب غربی شهر انزلی است، این تالاب جز زیباترین تالاب های شمال ایران محسوب میشود.. نام این تالاب که یکی از مهم‌ترین تالاب‌های ایران و جهان است، در فهرست تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده است که نشانگر اهمیت بالای این تالاب برای محیط زیست است. تالاب انزلی محل تخم‌ریزی آبزیان، پناهگاه و منزلگاه پرندگان دریایی است. بیش از 100 گونه پرنده بومی و مهاجر، 50 گونه ماهی و صدها گونه جانوری است که بخش زیادی از این اکوسیستم در منطقه حفاظت‌شده سرخانکل قرار گرفته است.

در مرکز تالاب انزلی جزایر کوچک و بزرگ زیبایی قرار دارند که دو شهر بندر انزلی و آبکنار در ساحل آن قرار گرفته‌اند. وسعت تالاب انزلی در فصل بهار و زمستان به‌دلیل افزایش بارندگی به 120 کیلومتر مربع می‌رسد و در تابستان و پاییز تا 80 کیلومتر مربع محدود می‌شود. عمق تالاب انزلی در فصول بهار و زمستان به‌علت افزایش بارندگی و جزر و مد دریای خزر بالاخص در بخش غربی تالاب به 5/2 متر می‌رسد؛ هرچند عمق این تالاب در فصل‌های تابستان و پاییز تا حدود زیادی کاهش می‌یابد.

این تالاب به‌دلیل وجود لاله مرداب و ارتش نیلوفرهای آبی که در سراسر تالاب قابل مشاهده هستند، یکی از زیباترین مقاصد گردشگری برای دوست‌داران طبیعت است. از تفریحات رایج در تالاب انزلی، قایق‌سواری و غرق شدن در سکوت پر آرامش آب این تالاب است که گهگاهی با نوای زیبای پرندگان شکسته می‌شود که چه زیبا شکسته می‌شود. تالاب انزلی با تالاب کوشیرو در پارک ملی کوشیرو شیتسوگن در هوکایدو ژاپن پیوند خواهرخواندگی بسته است.

ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته به‌صورت 24 ساعته
هزینه بلیطرایگان
آدرساستان گیلان، بندر انزلی، جنوب غربی بندر انزلی

کاخ موزه بندر انزلی

بندر انزلی به‌دلیل نزدیکی به روسیه و ارمنستان و همسایگی با این دو کشور از معماری آن‌ها در طراحی ساختمان‌های شهر الگوبرداری کرده است. البته معماری کلی شهر انزلی شباهت زیادی به شهرهای روسیه دارد. کاخ موزه بندرانزلی یا کاخ میان پشته یکی دیگر از جاهای دیدنی و تاریخی شهر انزلی است که در سال 1308 ساخته شده است. البته این مکان در دوره قاجار و در جریان جنگ جهانی دوم به اشغال روس‌ها درآمده است و با روی کار آمدن رضاخان دستور ساخت کاخ میان پشته را در این منطقه داده است.

حتی هنوز هم پس از گذشت حدود یک قرن از زمان ساخت کاخ میان پشته، می‌توان زیبایی این کاخ و معماری آن را تحسین کرد. این کاخ هم‌اکنون به‌عنوان موزه نظامی و نگهداری از انواع سلاح‌های دوره صفویه مورد استفاده قرار می‌گیرد. محیط داخلی و اتاق‌های زیبای این کاخ با وجود پر شدن از اشیاء و سلاح‌های تاریخی و گوناگون، محل مناسبی برای آشنایی با تاریخ شهر انزلی است.

ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته بجز روزهای شنبه از ساعت 9 الی 17
هزینه بلیط1 تا 3 هزار تومان
آدرس استان گیلان، بندر انزلی، خیابان تکاوران، جنب مصلی بزرگ بندر انزلی

ساحل بندر انزلی

بندر انزلی همانطور که از نامش پیداست، شهری است که از یک طرف به دریای خزر و از طرف دیگر به خشکی و جنگل‌های هیرکانی متصل است. خط ساحلی بندر انزلی یکی از جاهای دیدنی ایران و شمال کشور است که تماشا نکردن آن از نزدیک می‌تواند یکی از حسرت‌های بزرگ هر ایرانی باشد؛ هرچند بسیاری از ما آن را بازدید کرده‌ایم، ولی هنوز هم هستند افرادی که تجربه بازدید از آن را ندارند. خط ساحلی بندر انزلی حدود 42 کیلومتر است و اسکله و بلوار ساحلی بندر انزلی که از دیگر جاهای دیدنی بندر انزلی هستند در این خط قرار گرفته‌اند.

ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته به‌صورت 24 ساعته
هزینه بلیطرایگان
آدرس استان گیلان، شهر بندر انزلی

آکواریوم انزلی

آکواریوم انزلی یکی از جاهای دیدنی بندر انزلی است که بسیاری از بازدیدکنندگان را به آرزوی خود می‌رساند. اگر به غواصی و تماشای موجودات دریایی علاقه دارید و توانایی غواصی ندارید، این آکواریوم آماده است تا تجربه‌ای مشابه را به شما ارائه دهد.

آکواریوم انزلی یا آکواریوم فانتستیک (Funtastic) یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه‌های تفریحی و گردشگری ایران است که شامل آکواریوم آبزیان و جانوران دریایی و باغ خزندگان می‌شود؛ ارزش تقریبی این مجموعه حدود 30 میلیون یورو برآورد شده است. مجموعه تفریحی آکواریوم انزلی در فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی قرار دارد و در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع و در 4 طبقه ساخته شده است. البته این مجموعه تفریحی فقط مختص به آکواریوم و باغ خزندگان نیست؛ از دیگر امکانات تفریحی و رفاهی این مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  شهربازی
  • غار دریایی
  • سینمای چند بعدی و واقعیت مجازی
  • گیم‌لند شامل سالن بولینگ، آنتی تروریست و …
  • رستوران و کافه
  • سوئیت‌های اقامتی

تجهیزات و فناوری‌های مورد استفاده این مجموعه از کشور همسایه، ترکیه وارد شده است. ضخامت شیشه‌ای تونل آکواریوم 43 متری حدود 18 سانتی‌متر است که با توجه به تدابیر امنیتی صورت گرفته در ساخت این مجموعه، بازدیدکنندگان بدون دغدغه می‌توانند از تماشای موجودات آکواریوم لذت ببرند. حدود 8 هزار نوع ماهی و آبزی در ای آکواریوم قرار دارند و که در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. کوسه‌ماهی‌ها، ماهی‌های تزئینی و خزندگان دریایی از جمله موجودات زیبای این آکواریوم هستند.

ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته، شش ماهه اول از ساعت 12 الی 21 و شش ماهه دوم از ساعت 12 الی 20
هزینه بلیطبرای افراد بزرگسال به ازای هر نفر 465 هزار تومان و برای کودکان 3 تا 12 سال 370 هزار تومان
آدرس استان گیلان، منطقه آزاد انزلی، کیلومتر 5 بلوار شهید فاتحی، فاز تجارت و گردشگری، در ورودی شماره یک

بلوار ساحلی انزلی

بلوار ساحلی قدس بندر انزلی، بوستان ساحلی انزلی یا بلوار ساحلی انزلی، یکی دیگر از مجموعه جاهای دیدنی شهر زیبای انزلی است که دست بر قضا قدمت بالایی هم دارد. بلوار ساحلی انزلی به‌عنوان اولین پارک ساحلی نوین در ایران است که به سبک اروپایی طراحی شده است.

این بلوار با چشم‌انداز زیبایی که از تاسیسات بندری و ورودی تالاب انزلی دارد، چشم بینندگان را به خود خیره کرده است. البته سبک اروپایی بلوار ساحلی انزلی همانند معماری دیگر قسمت‌های شهر انزلی به‌دلیل هم‌مرزی با روسیه تزاری و ترددی است که در شهرهای مرزی و بندری وجود داشته است. بلوار ساحلی انزلی علاوه‌بر چشم‌انداز زیبایی که در مقابل چشم بازدیدکنندگان قرار می‌دهد، شما را به تماشای تردد کشتی‌های تجاری در اسکله‌های بندر انزلی و تلاطم موج‌های خروشان دریای خزر وادار می‌کند.

موج‌شکن انزلی، قایق‌های موتوری، مجسمه خوش‌ساخت شیر، پلکان، آلاچیق و حوضچه‌های منور با فواره‌های بلند در میان طبیعت سرسبز درختان و گل‌های رنگارنگ خوش‌عطر همگی دلایلی برای بازدید از بلوار ساحلی انزلی هستند.

ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته به‌صورت 24 ساعته
هزینه بلیطرایگان
آدرس بلوار ساحلی انزلیاستان گیلان، بندر انزلی

موج‌ شکن انزلی

موج‌ شکن انزلی یکی از جاهای دیدنی بندر انزلی است که اگرچه در گذشته جهت جلوگیری از آسیب‎رسانی موج‌های دریا به کشتی‌های تجاری و قایق‌های ماهیگیری ساخته شده است، ولی اکنون بازدید از آن به تفریح مبدل گشته است. این موج‌شکن در سال 1293 شمسی معادل با 1914 میلادی احداث گردیده است.

پیش از ساخت این موج‌شکن و غازیان، کانال بین انزلی و غازیان ماند خلیجی بود که کشتی‌های تجاری برای در امان ماندن از طوفان و موج‌های دریا به آن پناه می‌آوردند. کمتر کسی پیدا می‌شود که به بندر انزلی سفر کرده باشد و عکسی به یادگاری از موج‌شکن انزلی نگرفته باشد. همچنین شما می‌توانید در کنار قدم زدن بر روی موج‌شکن 520 متری انزلی، از تماشای دریای خزر، ساحل انزلی و بلوار ساحلی انزلی لذت ببرید.

ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته به‌صورت 24 ساعته
هزینه بلیطرایگان
آدرس استان گیلان، بندر انزلی، میدان بندر، اسکله و موج‌شکن انزلی

کشتی میرزا کوچک خان جنگلی

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان جنگلی در سال 1971 میلادی در ژاپن ساخته شده است و دارای 5 طبقه، 74 متر طول، 12 متر عرض و 20 متر ارتفاع است. از دیگر ویژگی‌های این کشتی می‌توان به 27 کابین درجه یک و دو با گنجایش 250 نفر مسافر اشاره کرد.

این کشتی می‌تواند به‌عنوان یک کشتی مسافرتی و تفریحی مورد استفاده قرار گیرد و هم‌اکنون نیز بین استان‌های ساحلی و خارجی تردد می‌کند. امکانات رفاهی و تفریحی این کشتی با یک هتل چهار ستاره برابری می‌کند. اگر قصد داشتید تا ساعاتی از شب را بر روی آب‌های دریای خزر سپری کنید، می‌توانید به این کشتی که نام میرزا کوچک خان جنگلی را یدک می‌کشد، پناه ببرید.

ساعات بازدیدشب‌های پنجشنبه از ساعت 20 الی 24
هزینه بلیطنامشخص
آدرساستان گیلان، شهر انزلی، ساحل بندر انزلی

پارک جنگلی اشبلا

پارک جنگلی بندر انزلی یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر انزلی است که در مسیر جاده رشت به شهر انزلی و در نزدیکی روستای اشبلا قرار گرفته است. طبیعت زیبا و بکر پارک جنگلی روستای اشبلا، حتی گیلانی‌ها را به وجد می‌آورد. در این پارک جنگلی امکانات رفاهی نسبتا مناسبی چون آلاچیق‌های چوبی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است تا مسافران دچار کمبود نشوند.

پارک جنگلی اشبلا حدود 5 هکتار مساحت دارد و زیستگاه جانوران اهلی و وحشی مختلفی است. تنوع گونه‌های گیاهی این جنگل نیز متنوع است و دارای 76 نوع گونه گیاهی گه 21 گونه آن چوبی و 55 گونه آن، علفی است. در بخش ورودی این پارک جنگلی، یک نمایشگاه از صنایع دستی استان گیلان برپا شده است که می‌توانید از غذاها و شیرینی‌های محلی گیلان امتحان کنید و با صنایع دستی استان گیلان آشنا شوید.

ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته به‌صورت 24 ساعته
هزینه بلیطرایگان
آدرساستان گیلان، جاده رشت به بندر انزلی، روستای اشبلا، پارک جنگلی روستای اشبلا

حافظیه انزلی

در بلوار ساحلی انزلی و در مجاورت ساختمان شهرداری انزلی ، یک بنای سفیدرنگ مشابه بنای حافظیه سعدی قرار دارد. این بنا به سفارش شهرداری و توسط گروه مهندسان و معماران آلمانی در سال 1311 ساخته شده است. پیش از آنکه حافظیه انزلی کنونی بدین نام خوانده شود، محل برگزاری کنسرت‌های موسیقی و ترنم موزیک بوده است و بعدها آن را حافظیه انزلی نامیده‌اند.

هم‌اکنون از این مکان برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری نقاشی و صنایع دستی استفاده می‌کنند. نویسنده و محقق ایرانی «عزیز طویلی» درباره این بنا چنین آورده است که حافظیه شیراز از ترنم موزیک بزرگ‌تر است و کار ساخت آن از سال 1313 تا 1316 به طول انجامیده است؛ در ادامه می‌افزاید که نه تنها در طراحی و ساخت ترنم موزیک از حافظیه شیراز الگوبرداری نشده است، بلکه احتمالا حافظیه شیراز را براساس بنای ترنم موزیک ساخته‌اند.

ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته به‌صورت 24 ساعته
هزینه بلیطرایگان
آدرس استان گیلان، بندر انزلی، بلوار انزلی، بلوار قدس بندر انزلی، حافظیه انزلی

مناره یا برج ساعت انزلی

مناره یا برج ساعت انزلی یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر انزلی است که از زمان ساخت آن تاکنون، هنوز ساعت را به درستی نمایش می‌دهد.

البته پس از گذشتن بیش از 150 سال در سال 1369 شمسی دیگر صدای زنگ این ساعت در شهر نواخته نشد و در نتیجه یک ساعت الکتریکی را در همین سال جایگزین آن کردند. اگرچه در سال 1307 پیش یک مهندس آلمانی به دستور رضاخان مسئولیت مرمت و بازسازی برج ساعت انزلی را برعهده گرفت و یک ساعت چهارگوش و چراغ بر بلندای این برج نصب کرد.

این برج ساعت درست پشت بازار بزرگ خیابان سپه و میدان انزلی قرار دارد و به دستور خسرو خان گرجی، حاکم منصوب ناصرالدین شاه قاجار در شهر انزلی در سال 1194 شمسی ساخته شده است.

برج ساعت را که با ارتفاع 28 متری مناره انزلی نیز می‌خوانند، در زمان‌های گذشته به‌عنوان نوعی فانوس دریایی برای هدایت کشتی‌های تجاری مورد استفاده قرار گرفته است؛ این مناره شب‌ها با روشن کردن منطقه، مسیر را به کشتی‌های تجاری نشان می‌داده است. حتی در زمان‌های گذشته بر روی پل‌ها چراغ‌هایی جهت هدایت مسافران نصب می‌کردند. نام مناره یا برج ساعت انزلی سرانجام در سال 1356 شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته به‌صورت 24 ساعته
هزینه بلیطرایگان
آدرساستان گیلان، بندر انزلی، پشت بازار بزرگ خیابان سپه و میدان انزلی، برج ساعت انزلی

پل غازیان و انزلی

پل غازیان یکی از دو پل مهم شهر انزلی است که به‌عنوان پل ارتباطی بین غازیان و انزلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گذشته و پیش از سال 1314 که پل غازیان ساخته شده است، برای تردد بین دو شهر انزلی و غازیان از قایق استفاده می‌کردند؛ در سال 1314 و در دوره پهلوی با ساخت پل غازیان، این دو شهر به یکدیگر متصل شدند.

پل غازیان بر روی رودخانه انزلی، بین غازیان و میان پشته محل ساختمان کنونی کاخ موزه بندر انزلی و در مسیر ارتباطی تهران به رشت قرار دارد. این پل در زمان ساخت به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین پل‌های جهان شناخته می‌شد.

پل انزلی که پل دیگر ارتباطی با این شهر است، بندر انزلی را به غازیان به‌صورت زمینی متصل می‌کند. برای ساخت این پل از بتن مسلح استفاده شده است. اگرچه کار ساخت این پل در اواخر تیر ماه سال 1314 آغاز شده است، ولی در تاریخ هفتم آذر ماه سال 1318 قابل استفاده و به‌صورت رسمی افتتاح شد. پل غازیان حدود 210 متر طول دارد و عرض آن برابر با 10 متر است. ارتفاع این پل از سطح رودخانه انزلی حدود 85 متر است و دارای 5 دهانه است که یکی از دهانه‌ها 25 متر متحرک طول دارد.

ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته به‌صورت 24 ساعته
هزینه بلیطرایگان
آدرس استان گیلان، بندر انزلی، رودخانه انزلی، بین غازیان و میان پشته، در مسیر ارتباطی تهران-رشت، پل غازیان و انزلی

پناهگاه حیات وحش سرخانکل (تالاب سرخانکل)

پناهگاه حیات وحش سرخانکل یا تالاب سرخانکل در واقع بخشی از مجموعه تالاب انزلی است که در مرکز این تالاب واقع شده است. این تالاب به‌عنوان تنها مسیر دسترسی به نیلوفرهای آبی عنوان می‌شود و بسیاری از گردشگران برای تماشای این منظره دیدنی به تالاب سرخانکل مراجعه می‌کنند. پرندگان مهاجر از قبیل قو، فلامینگو، غاز، طاووسک، چنگر، کاکایی، یلوه و انواع مرغابی در فصل زمستان به این منطقه می‌آیند.

پناهگاه حیات وحش سرخانکل از آزولا، سه کوله خیز و لاله تالابی پوشیده شده است و نی‌زارهای آن نیز اغلب گیاهی و از نوع نی و لوئی هستند.محلی که نیلوفرهای آبی می‌رویند، محل اصلی تخم‌گذاری پرستوهای مهاجر و دریایی تالاب انزلی هستند.

پناهگاه حیات وحش سرخانکل در غرب سلکه واقع شده است؛ این تالاب از جهت شمال به کانال ماهروزه و از سمت جنوب به روستاهای هندخاله، سیاه درویشان و از طرف غرب به رود خانه تازه بکنده و از طرف مشرق به رودخانه هندخاله محدود می‌شود. تردد بی‌رویه قایق‌های گردشگری در تالاب و محل تخم‌گذاری پرندگان، تالاب آلوده شده و حیات وحش این تالاب در خطر قرار گرفته است.

ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته به‌صورت 24 ساعته
هزینه بلیطرایگان
آدرساستان گیلان، بندر انزلی، تالاب انزلی، پناهگاه حیات وحش سرخانکل

گورستان لهستانی بندر انزلی

گورستان لهستانی بندر انزلی یا گورستان لهستانی‌ها یکی از آرامگاه‌های قدیمی شهر انزلی است که محل دفن مهاجران ارامنه لهستانی است. این مهاجران پس از حمله نازی‌ها به لهستان و زنده ماندن، تصمیم بر پناهندگی به بندر انزلی گرفتند. در گورستان لهستانی بندر انزلی 639 نفر مهاجر لهستانی دفن شده‌اند. 163 نفر از این گورها به سربازان لهستانی و 476 گور دیگر به غیرنظامیان لهستانی تعلق دارند.

گورستان لهستانی بندر انزلی در سال 1955 میلادی معادل با 1334 شمسی توسط سفارت جمهوری لهستان مرمت و بازسازی شد. دولت لهستان در سال 1964 میلادی معادل با 1343 شمسی یک لوح یادبود در این گورستان نصب کرد.

این گورستان دومین گورستان بزرگ لهستانی در کشور ایران است و جزو جاهای دیدنی و تاریخی بندر انزلی قرار می‌گیرد. بازدید از این گورستان برای عموم مردم میسر نیست و برای بازدید از این گورستان باید یک فرد ارامنه همراه شما باشد.

آدرساستان گیلان، بندر انزلی، مطهری، میدان شهدا

کلبه وحشت انزلی

همانطور که از نام کلبه وحشت انزلی برمی‌آید، این جاذبه گردشگری نسبت به دیگر جاذبه‌های گردشگری بندر انزلی متفاوت است و دلیل آن ترسناک بودن آن است. اگر به فیلم‌های ترسناک یا داستان‌های وحشتناک علاقه دارید، حتما کنجکاو هستید که دلیل نام‌گذاری این کلبه چیست و آیا واقعا ترسناک است یا صرفا برگرفته از شایعات است؟

اهالی منطقه اظهار می‌کنند که در اطراف این کلبه، صداهای عجیب و ترسناکی به گوش می‌رسد و به همین دلیل بارها درب این کلبه به دلایل رخداد اتفاقات ناگوار پلمپ شده است. بسیاری به همین دلیل حتی از نزدیکی این کلبه عبور نمی‌کنند. براساس روایتی در سال 1365 چهار پسر جوان تصمیم می‌گیرند تا شبی را در این کلبه وحشتناک بگذرانند تا به اهالی به گمان خود خرافاتی ثابت کنند که خبری نیست.

اهالی منطقه که از داستان‌های وحشتناک و بعضا خرافاتی کلبه وحشت خسته شده بودند، منتظر می‌مانند تا صبح شود و چهار جوان پرده از راز این کلبه بردارند؛ اما درست نیمه‌های همان شب بود که 2 نفر از چهار جوان، ترسان و لرزان از کلبه فرار می‌کنند و فردای همان روز از 2 نفر باقی مانده، یک نفر از ترس جان خود را از دست داده بود و دیگری از شدت ترس دیوانه و مجنون گشته بود.

اما این پایان ماجرا نیست و 4 سال پس از حادثه ناگوار 1365، سه دختر مسافر که به روستای هفت دغنان سفر می‌کنند، پنهانی از در پشتی وارد این کلبه می‌شوند. دختران شجاع ما داستان‌های مختلفی از نحس بودن این کلبه از پسرهای دانشجو شنیده بودند و قصد داشتند تا تمام آن‌ها را ختم به خیر کنند، ولی سرنوشت آن‌ها نیز ناگوار بود. روستاییان که از حضور دختران شجاع و ساده‌دل خبر نداشتند، تا دو روز پس از رفتن آن سه دختر به کلبه از حضور آن‌ها در روستا خبر نداشتند. اما دو روز بعد از آن، اهالی روستای هفت دغنان یکی از دختران را که در تنه درختی مخفی شده بود، در فاصله 300 متری از کلبه وحشت پیدا کردند.

این دختر آنقدر ترسیده بود که حتی توان صحبت کردن نداشت و فقط با ترس و لرز به کلبه وحشت اشاره می‌کرد. اهالی روستا برای آگاهی از سرنوشت دو دختر دیگر تصمیم می‌گیرند تا پلمپ کلبه را بشکنند و پس از ورود به کلبه با اجساد آن دو روبرو می‌شوند. پزشکی قانونی علت مرگ این دو دختر را سکته قلبی و مرگ آنی اعلام کرد و بنابر شواهد موجود چشمان این دو دختر به یک نقطه مشخص خیره و بازمانده بود.

اما دختر دیگر که موفق به فرار شده بود، پس از چهار روز اقدام به خودکشی می‌کند و جان خود را از دست می‌دهد. از آن زمان تاکنون پلیس محلی کلبه را تخلیه کرده و تحت تدابیر امنیتی قرار می‌دهد. طبق شواهد هیچکس اجازه نزدیک شدن به کلبه وحشت و بازدید از آن را ندارد.

البته بهتر است در آخر این را بیافزاییم که با تمام این تفاسیر هنوز هم در صحت این روایات شک و تردید وجود دارد و کسی نمی‌داند که آیا واقعا این کلبه وحشت است یا کلبه‌ای قدیمی و تاریخی است!

آدرس استان گیلان، بندر انزلی، 25 کیلومتری غرب صومعه‌سرا، دهستان ضیابر، روستای بهمبر، منطقه هفت دغنان

مرکز تجاری ونوس و ستاره شمال

در سال 1392 شمسی برای بندر انزلی اتفاقات مثبتی رخ داد و فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی افتتاح شد و مراکز خرید ونوس و ستاره شمال با بیش از صدها فروشگاه کوچک و بزرگ کار خود را آغاز کردند. مساحت مجتمع تجاری ستاره شمال حدود 21 هزار متر مربع با شش طبقه ساخته شده است که معماری زیبای آن به‌عنوان اولین مجتمع تجاری در منطقه آزاد انزلی در نوع خود منحصربه‌فرد است.

البته مرکز خرید ونوس نیز که در سال 1385 شروع به کار کرده بود و نسبت به ستاره شمال قدیمی‌تر است. مساحت مرکز تجاری ونوس حدود 52 هزار متر مربع است و حدود 800 غرفه تجاری را در سه طبقه جای داده است. این مجموعه تجاری که در خط ساحلی بندر انزلی قرار گرفته است و با طراحی زیبا و خاص خود با دریا و جنگل‌های اطراف انطباق یافته است. برج‌های مسکونی طاووس که در همین منطقه قرار گرفته‌اند نیز به این منطقه زیبایی بیشتری بخشیده‌اند. اجناسی که در فروشگاه‌های این مراکز تجاری به فروش می‌رسند از برندهای معتبر روسی، ترکی، اروپایی و ایرانی هستند.

ساعت کاری مرکز تجاری ونوستمامی روزهای هفته از ساعت 10 الی 22
ساعت کاری مرکز خرید ستاره شمالتمامی روزهای هفته از ساعت 10 الی 23
آدرس استان گیلان، بندر انزلی، منطقه آزاد انزلی، بلوار شهید فاتحی، مرکز تجاری ونوس و ستاره شمال

بازار بزرگ خیابان سپه

بازار بزرگ خیابان سپه یکی دیگر از بازارهای مهم و قطب‌های تجاری بندر انزلی است که مجموعه‌ای از بناهای تاریخی و قدیمی شهر را شامل می‌شود. این بازار بزرگ که در بافت قدیمی شهر قرار دارد به تازگی سنگ‌فرش شده است و تردد خودروها را ممنوع کرده است. پس اگر قصد دارید تا در بازار قدیمی شهر انزلی قدم بزنید، بازار بزرگ خیابان سپه منتظر شماست. شما می‌توانید در این بازار هر آنچه می‌خواهید را پیدا و خریداری کنید، برای مثال می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • انواع پوشاک مردانه، زنانه و بچه‌گانه
  • کیف و کفش
  • لوازم خانگی
  • شال و روسری
  • لوازم آرایشی و بهداشتی
  • پارچه
  • عینک
  • صنایع دستی
  • زیورآلات
  • انواع خوراکی، سبزیجات و خواربار
آدرس استان گیلان، بندر انزلی، میدان امام خمینی، خیابان سپه

مجموعه ورزشی و گردشگری دریایی مارینا کاسپین

مجموعه ورزشی و گردشگری دریایی مارینا کاسپین که از همان ابتدا در جهت ایجاد محیطی امن برای نگهداری از قایق‌ها در منطقه آزاد انزلی راه‌اندازی شد، اکنون یکی از جاهای دیدنی شهر انزلی است. اسکله مارینا کاسپین یکی از مدرن‌ترین و حرفه‌ای‌ترین مجموعه‌های تفریحات دریایی در منطقه محسوب می‌شود.

علاوه‌بر نگهداری و سرویس‌دهی به قایق‌ها و شناورهای شخصی، امکانات ورزشی و رفاهی مناسبی در این مجموعه تعبیه شده است؛ بسیاری از گردشگران و ورزشکاران، این مجموعه را به‌عنوان یکی از مجموعه‌های ورزشی و تفریحی مجهز و مدرن می‌شناسند.

این مجموعه دارای امکانات رفاهی مناسبی از قبیل رستوران و کافه، اقامتگاه‌های ساحلی، فروش تخصصی شناورهای تفریحی، فروشگاه تجهیزات دریایی، باشگاه تفریحات دریایی و مدرسه بادبانی است. از جمله تفریحات رایج این مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قایق بادبانی
  • کایاک
  • پدال بورد
  • چترهای پاراسل
  • شاتل
  • ویندسرف

کاخ میان پشته انزلی

بندر‌انزلی به دلیل نزدیکی به روسیه تزاری و وجود مهاجران ارمنی، از معماری همسایه شمالی تأثیر پذیرفته است. کاخ میان پشته یا کاخ موزه بندر انزلی، در سال ۱۳۱۲ ساخته و به موزه نظامی تبدیل شده است که محل نگهداری انواع سلاح‌ها از دوره صفویه است.

زمان بازدید۸ الی ۱۳ و بعد از ظهرها از ساعت ۱۵ الی ۱۸
آدرسگیلان، بندر انزلی، بین دو پل انزلی و پل غازیان

پایانی بر سفر پرماجرا به بندر انزلی

حال که با جاهای دیدنی شهر انزلی یا بندر انزلی آشنا شدید، با تصاویر مختلفی از این بندر روبرو می‌شوید. از تالاب و مرداب انزلی و سرخانکل گرفته تا ساحل زیبای انزلی و کلبه وحشت‌انگیز و بناهای تاریخی آن، هر کدام به تنهایی دلیلی برای سفر به این شهر بندری به‌شمار می‌آیند. شهری سراسر زیبایی که نسیم مدیترانه‌ای آن در عطر نیلوفرهای آبی تالاب انزلی آمیخته می‌شود و شما را در تالاب انزلی غرق در لذت می‌کند. نظر شما درباره جاهای دیدنی انزلی چیست؟ آیا تاکنون به این بندر شمالی سفر کرده‌اید و خاطره‌ای برای خاطره‌بازی ساخته‌اید؟در صورت لذت برد از جاهای دیدنی انزلی می توانید برخی از جاهای دیدنی بندر انزلی در شب را تماشا کنید.

سوالات متداول

بندر انزلی در استان گیلان و در فاصله 40 کیلومتری از شهر رشت قرار دارد.

فصل‌های بهار و پاییز که رطوبت کاهش می‌یابد و آب و هوای بندر انزلی خنک‌تر است، برای سفر به بندر انزلی بهتر است.

تالاب انزلی و سرخانکل

شهرت این تالاب به‌دلیل رویش نیلوفرهای آبی و لاله مرداب است که جلوه زیبایی به تالاب انزلی بخشیده‌اند.

در زمان‌های گذشته دو شهر غازیان و انزلی از یکدیگر جدا بودند و تردد بین این دو شهر فقط به واسطه قایق میسر بود؛ در سال 1314 با دستور رضاخان ساخت پل‌های انزلی و غازیان در دستور کار قرار گرفت که در سال 1318 به پایان رسید و این دو شهر برای همیشه به یکدیگر متصل شدند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید