برج آزادی تهران | نمادی استوار در معماری ایران

برج آزادی تهران | نمادی استوار در معماری ایران

استان تهران ایرانگردی شهر تهران

برج آزادی، اولین نماد استان تهران به شمار می‌آید که به نگین تابناک شهرت یافته است. آزادی بلندترین برج ساخته شده در ایران بوده که دارای معماری زیبا و دلنشینی است. این برج دارای 45 متر ارتفاع و 63 متر طول بوده که مکان‌های دیدنی را در چهارطبقه خود جای داده است.

برج آزادی هم از نمای بیرونی و هم درونی دارای طراحی زیبا و حیرت‌ آوری هست که معماری آن تلفیقی از دوران هخامنشی، ساسانی و اسلام است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به گردش در شهر تهران علاقه دارید، ما بازدید از میدان آزادی و داخل آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برج آزادی، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

برج آزادی کجاست؟

ممکن است تا به‌ حال نام برج آزادی چندین بار به گوشتان خورده باشد، ولی از موقعیت جغرافیایی آن بی‌خبر باشید. با نگاه‌ کردن به نقشه تهران می‌بینید که این برج در غرب استان قرار گرفته که از سمت شمال به بزرگراه جناح، از جنوب به بزرگراه سعیدی، از غرب به بزرگراه شهید لشگری و از شرق به خیابان آزادی ختم می‌شود.

برج آزادی با قرارگرفتن در مرکز شهرستان تهران، به هر وسیله نقلیه، مکان دیدنی، هتل و فروشگاهی مجهز است. برای ورود و بازدید از داخل این برج می‌توانید همه‌روزه از ساعت 9 صبح الی 16 عصر به‌ جز روزهای شنبه و ایام شهادت پس از تهیه بلیط اقدام کنید.

نگاهی به تاریخچه میدان آزادی

در سال 1345 که حدود دوران پهلوی بود، تصمیم به طراحی و ساخت میدان آزادی گرفته شد. در آن زمان از معماران دعوت شد تا طرح‌های خود را ارسال کنند که یکی از طرح‌های زیبا که اثر فردی بنام حسین امانت بود مورد قبول واقع شد. سپس روند پروژه از سال 1348 شروع و در سال 1350 به پایان رسید که به آن لقب برج شهیاد را دادند.

میدان آزادی پس از انقلاب

میدان آزادی پس از انقلاب به محلی برای برگزاری تمامی اتفاقات جامعه تبدیل شد. از همان زمان تمامی مراسمات و اتفاقات مهم کشور اعم از مراسم پیشواز امام خمینی (ره) که از پاریس وارد ایران شده بود تا هر اتفاق دیگری در میدان آزادی برگزار شد.

در دوران ابتدایی پس از انقلاب در حین تحویل سال توپ‌هایی در این مکان در می‌شد که طی چندین سال باعث به‌ وجود آمدن ترک‌هایی در معماری برج شد. ترمینال شهرستان در حوالی میدان آزادی واقع شده که به این منظور، این مکان را پر از رفت‌وآمد و ازدحام کرده است.

ویژگی‌های معماری میدان آزادی

شکل این برج به‌ صورت قوس بیضی مانند بوده که معماری آن تلفیقی از عناصر و نمادهای گوناگون در تاریخ و فرهنگ ایران است. ویژگی‌های معماری میدان آزادی شامل تلفیقی از عصر سنتی و مدرن، تزئینات و تناسبات، تعادل و تقارن، استفاده از کاشی‌کاری و نمادها است و به شکلی ساخته شده که در برابر زلزله مقاوم بوده و آسیبی نبیند.

داخل برج آزادی چه خبر است؟

داخل برج آزادی بخش‌های مختلفی وجود دارد که هر یک در جای خود دارای ارزش و جایگاهی هستند. ولی شاید شما نیز ندانید که داخل برج آزادی چه خبر است و چه بخش‌هایی درون آن وجود دارد؟ به‌ طور کلی داخل این برج از تالارها، نگارخانه‌ها، کتابخانه و غیره تشکیل شده است.

بخش‌های مختلف میدان آزادی

برج آزادی یکی از زیباترین و بلندترین برج‌های کشور ایران است که در چهارطبقه ساخته شده است. برای ورود به این برج باید از ورودی آن عبور کرده و تماشاگر مکان‌های دیدنی فراوانی باشید. این میدان دارای بخش‌های مختلفی از جمله سالن، کتابخانه، فروشگاه و سایر موارد است.

ورودی میدان آزادی

ورودی میدان آزادی 5 متر پایین‌تر از زمین است که در حیاط روباز قرار داشته و با ورود به آن به طبقه زیرزمین می‌رسید.

دیدنی‌های پنهان در زیرزمین میدان

زیرزمین میدان آزادی برخوردار از دیدنی‌های فراوانی بوده که هر کدام زیبایی‌های خاصی دارند. دیدنی‌های پنهان در زیرزمین برج آزادی عبارتند از:

سالن سینما

همان‌طور که از نام این سالن معلوم است، محلی برای پخش فیلم می‌باشد. سالن آن کوچک و برخوردار از 51 صندلی بوده که در حدود سال 1388 طراحی و تأسیس شد. باید بدانید که بیشترین کاربرد سالن سینما مختص به اکران‌های خصوصی بوده و برای نقد و بررسی آثار هنری قابل‌استفاده است.

تالار آینه

تالار آینه برخوردار از 12 غرفه چیده شده در دو طرف بوده که طراحی آن‌ها، با استفاده از آینه‌کاری انجام گرفته است. در این تالار طرح‌ها و تصاویر نمادینی از حیات‌وحش، محیط‌ زیست، شهرسازی و سایر موارد قابل‌مشاهده بوده و از سمت شمال به نگارخانه اقوام، از جنوب به قسمت اداری و از شرق به کتابخانه قابل ختم است.

نگارخانه بوستان

این نگارخانه در مجاورت کتابخانه برج واقع بوده و دارای سالنی بزرگ و وسیع است. این فضا محیطی آرام و ساکت با نورگیری فراوان بوده و معمولا برای به نمایش گذاشتن کارگاه‌های آموزشی هنری و آثار تجسمی به کار می‌رود.

نگارخانه اقوام

نگارخانه اقوام نیز جزو دیدنی‌های پنهان زیرزمین برج آزادی به‌ حساب می‌آید که به شکل نیم‌دایره طراحی و ساخته شده است. این مکان محل نگهداری از اشیای صنایع‌دستی و مردم‌شناسی در 8 ویترین بوده و گردشگران با بازدید و عبور از آن، می‌توانند سالن نمایش و پایگاه دانستی‌ها را نیز مشاهده کنند.

سالن تشریفات

همان‌طور که از نام این سالن پیداست، برای برگزاری مراسم‌های دولتی و رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سالن تشریفات به‌ صورت مستطیل‌ شکل طراحی شده که معماری آن تلفیقی از معماری مدرن در کنار آثار باستانی کشور است.

سالن ایران‌ شناسی

سالن یا همان تالار ایران‌شناسی نیز در بخش شرقی زیرزمین قرار داشته که دارای مساحت 1.122 مترمربع است. گردش در این سالن از طریق ریل متحرک ممکن بوده که در حدود 15 دقیقه می‌توانید دورتادور کشور را بگردید.

تالار کهن

تالار کهن که به‌ عنوان موزه اصلی برج آزادی شناخته شده، برخوردار از 25 ویترین آثار هنری و تاریخی فراوان است. آثار آن مربوط به دوران ساسانی، هخامنشی، اشکانی و برخی از دوران اسلامی بوده که نمایشگاه زیورآلات بانوان نیز در حال حاضر در این تالار قرار دارد.

راهروی فناوری

فناوری دارای نقش بسزایی در جامعه امروزی بوده که میدان آزادی نیز با برخورداری از راهروی فناوری، جاذبه‌هایی همچون سامانه تصویری هوشمند، پایگاه دانستنی‌ها، روبات پاسخگو و پیانیست را درون خود جای داده است.

روبات پیانیست به‌ وسیله مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شده که امکان نواختن پیانو با پمپ‌های بادی و برنامه‌های کامپیوتری را دارد و روبات پاسخگو نیز به شکلی تولید شده که می‌تواند به سوالات گردشگران مربوط به تاریخچه برج و ویژگی‌های معماری آن پاسخ دهد. پایگاه دانستنی‌ها نیز برخوردار از دو سالن قرینه مدور بوده که در مرکز آن‌ها، تعداد 28 صفحه‌ نمایش رایانه‌ای قرار دارد.

سالن مولتی ویژن

مولتی ویژن همان سالن نمایش است که تجهیزات آن به مواردی همچون تصویربرداری، لیزرشو، گریم، صدابرداری و غیره خلاصه می‌شود. میزان ظرفیت سالن 18 سکو برابر با 300 نفر است که معمولا برای اکران فیلم‌های سینمایی، برنامه‌ها، مسابقات تلویزیونی، کنسرت موسیقی و همایش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کتابخانه

یکی دیگر از جاهای دیدنی داخل برج آزادی، کتابخانه آن است. این کتابخانه دارای مساحت 200 مترمربعی بوده که حاوی 2000 کتاب با موضوعات و ژانرهای مختلف است.

گذرگاه پشتیبان

گذرگاه پشتیبان نیز جزو مکان‌های دیدنی به شمار می‌آید که به نمایش اشیای تاریخی و آثار هنرمندان مختلف مشغول است. این گذرگاه در ورودی برج قرار داشته و با معماری و نورپردازی‌های خاص خود باعث زیباتر شدن محیط شده است.

طبقات برج آزادی

برج آزادی یکی از نمادهای مهم شهر تهران و از نمادهای ملی ایران است. این برج زیبا و منحصر به فرد در میدان آزادی تهران واقع شده و دارای چندین طبقه است که هر یک از آن‌ها بخش‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. در زیر به توضیح طبقات مختلف برج آزادی می‌پردازیم:

طبقه اول میدان آزادی یا همان زیرزمین

زیرزمین برخوردار از سالن‌های ایران‌شناسی و تشریفات و مولتی ویژن، تالار آینه و کهن، نگارخانه‌های بوستان و اقوام، کتابخانه، گذرگاه پشتیبان و راهروی فناوری است. طبقه اول واقع در مکانی از برج بوده که مختص تعویض آسانسور ساخته شده است.

گشتی در طبقه دوم برج آزادی

طبقه دوم میدان آزادی با گنبد بتنی تزیین شده که معمولا در آن نمایشگاه‌هایی از عکس‌های تاریخی برگزار می‌شود.

دیدنی‌های طبقه سوم برج آزادی

طبقه سوم برج با تلفیقی از معماری ایرانی با المان‌های متنوع بوده که در آن پنجره‌های لانه زنبوری و شکاف‌های عمودی و مستطیلی شکل به چشم می‌خورد.

طبقه آخر یا زیر گنبد برج آزادی

بالاترین طبقه برج آزادی، طبقه آخر است که با نگاه‌ کردن به بیرون از پنجره‌های لانه زنبوری آن می‌توانید برای دقایقی از ازدحام و شلوغی پایتخت دور شوید.

بازدید از میدان آزادی

بازدید از میدان آزادی هم از محیط بیرونی و هم از محیط داخلی امکان‌پذیر است که برای تماشای برج از بیرون، در تمامی طول روز امکان بازدید را خواهید داشت. ولی برای بازدید از محیط داخل، نیاز به تهیه بلیط دارید که همه‌روزه به‌ جز ایام شهادت و روزهای شنبه از ساعت 9 صبح الی 16 می‌توانید به آن سَری بزنید. با ورود به داخل میدان راهنمایان گردشگری شما را به سمت جاذبه‌های دیدنی برج آزادی هدایت و راهنمایی خواهند کرد.

جاهای دیدنی اطراف برج آزادی

برج آزادی تنها مکان دیدنی استان تهران نیست و باید بدانید که در حین سفر به تهران علاوه بر این میدان، امکان بازدید از جاهای دیدنی اطراف آن را نیز خواهید داشت. جاهای دیدنی تهران تمام‌شدنی نبوده و در حین سفر به آن می‌توانید از مکان‌های دیدنی اطراف برج آزادی همچون موارد زیر نیز بازدید کنید:

  • دریاچه چیتگر: چیتگر یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی تهران بوده که به‌ عنوان بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی کشور شناخته شده است. این دریاچه محیط زیبا و آرامی داشته و می‌توانید در آن به پیک‌نیک، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و خرید مشغول شوید.
  • شهربازی ارم: ارم یکی از شهربازی‌های معروف در استان تهران است که بیش از 70 نوع دستگاه بازی را در خود جای داده است. با حضور در این شهربازی و انجام بازی‌های متنوع، می‌توانید تجربه سفر به‌یادماندنی را برای خود و اطرافیانتان رقم بزنید.
  • بوستان المهدی: پارک المهدی نیز یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی اطراف میدان آزادی است. این بوستان در بخش شمالی برج قرار داشته و مکان مناسبی برای پیک‌نیک، پیاده‌روی و گردش در طبیعت است.

هتل های نزدیک میدان آزادی

یکی از موضوعات مهم در سفر به این شهر، انتخاب بهترین هتل تهران و مناسب برای اقامت است. در هنگام سفر به شهرستان تهران و بازدید از میدان آزادی می‌توانید در هتل‌هایی همچون پارسیان آزادی، حجاب، جهان، بولوار و اورین اقامت کنید.

سخن پایانی

برج آزادی یکی از مکان‌های دیدنی شهر تهران است که جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده و در میدان آزادی قرار دارد. این برج در چهارطبقه ساخته شده که هر بخش از آن تلفیقی از هنر و معماری ایرانی را به رخ می‌کشد. میدان آزادی حاوی تالار کهن، راهروی فناوری، سالن سینما، نگارخانه بوستان، تالار آینه و غیره است.

سوالات متداول

این برج در استان تهران، میدان آزادی قرار دارد که به‌ عنوان بلندترین برج ایران شناخته شده است.

جاهای دیدنی آن به تالارهای کهن و آینه، سالن سینما و مولتی ویژن و ایران‌شناسی، کتابخانه، نگارخانه‌های اقوام و بوستان و سایر موارد خلاصه می‌شود.

بازدید از این برج همه‌روزه از ساعت 9 صبح الی 16 به‌ جز روزهای شنبه و ایام شهادت ممکن است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید