آبشار سیاه چشمان کجاست؟ | جاذبه ای در روستای الیت جاده چالوس

آبشار سیاه چشمان کجاست؟ | جاذبه ای در روستای الیت جاده چالوس

از سفر بدانید ایرانگردی چالوس مازندران

آبشار سیاه چشمان، پدیده‌ای طبیعی و شگفت‌انگیز در استان مازندران است که سنگ‌های تیره اطراف آن به زیبایی چشمانی سیاه، تصویر محبوبی را در دل عاشقش مهر و موم می‌کند. این جاذبه طبیعی و دلربا برای عاشقان مسافرت و گردشگران بالاخص طبیعت‌گردان همچون بهشت پنهانی است که خود را از دیدگان بسیاری پنهان نگاه داشته است.

اگرچه شاید بسیاری تاکنون حتی نام آبشار سیاه چشمان را نشنیده باشند که آنچنان عجیب هم نیست؛ ولی مطمئن باشید حتی نگاه کردن به تصاویر آن، می‌تواند شعله اشتیاق را در دل طبیعت‌گردان روشن سازد. آبشار سیاه چشمان برای مسافران شمال و ساکنین تهران که قصد دارند، سفری یک روزه یا چند روزه را تجربه کنند، یک مقصد ایده‌آل و غیرقابل جایگزین است. پس اگر قصد دارید تا بیشتر با آبشار سیاه چشمان، نور چشمان سیاه استان مازندران آشنا شوید، در ادامه با ما در پته همراه باشید.

آبشار سیاه چشمان کجاست؟

آبشار سیاه چشمان یکی از جاذبه‌های طبیعی مسحورکننده و کمتر شناخته‌شده ایران و مازندران است که در نزدیکی روستایی بنام «الیت» واقع در جاده چالوس قرار دارد. این آبشار با طبیعت بکر و سرسبزی که دارد، مکانی دور از دسترس بنظر می‌رسد، ولی این آبشار همانطور که اشاره شد، در همان حوالی جاده چالوس خودمان است.

اما روستای الیت دقیقا کجاست؟ روستای الیت در شهرستان چالوس، بخش مرزن‌آباد قرار دارد و از توابع دهستان کوهستان به‌شمار می‌آید که در اطراف آن دره الیت یکی از سخت‌ترین دره‌های ایران قرار دارد. پس شما می‌توانید با بازدید از روستای الیت و جاذبه‌های گردشگری فراوانش که آبشار سیاه چشمان، یکی از بهترین جاذبه‌های آن است، انتظار تجربه یک ماجراجویی غیرقابل وصف را داشته باشید.

آدرس آبشار سیاه چشمان: استان مازندران، شهرستان چالوس، بخش مرزن‌آباد، دهستان کوهستان، روستای الیت

آبشار سیاه چشمان کجاست؟

مسیر دسترسی به آبشار سیاه چشمان

برای بازدید از آبشار سیاه چشمان و سفر به روستای الیت باید از همان ابتدا، مسیر جاده چالوس را به‌سمت مرزن‌آباد پیش گرفته و با احتیاط رانندگی کنید. توجه داشته باشید که پس از پیمودن 20 کیلومتر از این مسیر به یک سه‌راهی خواهید رسید که به سه‌راهی مرزن‌آباد مشهور است. پس هنگامی که به سه‌راهی مرزن‌آباد رسیدید، با استفاده از تابلوهای راهنما و کمک گرفتن از برنامه‌های مسیریابی، مسیر خود را به‌طرف کلاردشت تغییر دهید. پس از عبور از سه‌راهی مرزن‌آباد، در مسیر دسترسی به کلاردشت، البته نرسیده به کلاردشت به روستای الیت، همان سرزمین رویایی خواهید رسید.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
چطور بر ترس از پرواز غلبه کنیم؟

اصلا عجله نکنید و با اطمینان کامل و پرس و جو از اهالی روستا، مکان مناسبی برای پارک خودرو، اقامت یا اتراق پیدا کنید و آماده یک پیاده‌روی هیجان‌انگیز شوید. مسیر دسترسی به آبشار سیاه چشمان، همانند بسیاری از آبشارهای بکر و دست‌نیافتنی، کوهستانی است، پس نمی‌توانید انتظار چیزی بجز پیاده‌روی و کوه‌نوردی داشته باشید.

به‌طور تقریبی می‌توان چنین اظهار داشت که از شهر تهران تا آبشار سیاه چشمان حدود 2 الی 3 ساعت فاصله زمانی وجود دارد؛ هرچند زمان رسیدن به آبشار سیاه چشمان به میزان سرعت و مهارت شما در پیاده‌روی و کوه‌نوردی بستگی دارد. ضمنا لازم به ذکر است که گرچه برای رسیدن به آبشار سیاه چشمان جاده آسفالته‌ای وجود ندارد، ولی یک جاده خاکی برای این امر وجود دارد. هرچند برای استفاده از این جاده باید از خودروهای آفرود و قدرتمند استفاده کنید و از مهارت و تجربه کافی برای رانندگی در چنین جاده‌هایی برخوردار باشید؛ زیرا در غیر اینصورت با چالش‌های خطرآفرینی مواجه می‌شوید.

مسیر دسترسی به آبشار سیاه چشمان

معرفی آبشار سیاه چشمان

آبشار سیاه چشمان یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبا و دیدنی ایران و استان مازندران است که در نزدیکی روستای الیت و در مسیر جاده چالوس و کلاردشت قرار دارد. این آبشار که در نزدیکی مرزن‌آباد و در مسیر سه‌راهی مرزن‌آباد به‌سمت کلاردشت قرار دارد، ارتفاعی حدود 30 متر دارد و عرض آن به 15 متر می‌رسد. همانطور که مستحضر هستید، شاید این اعداد و ارقام برای ایجاد انگیزه و اشتیاق در دل طبیعت‌گردان و گردشگران  کفایت کند. ارتفاع و عرض مناسب ضمن برخورداری از چشم‌اندازهای بی‌نظیر و دل‌انگیز، آبشار سیاه چشمان و روستای الیت را به مقصدی فوق‌العاده و در خور توجه برای طبیعت‌گردی تبدیل کرده‌اند.

آبشار سیاه چشمان حاصل فرسایش هزاران ساله سنگ‌های اطراف آن است که همچون بسیاری از آبشارهای دیگر که به‌صورت طبیعی شکل گرفته‌اند، با فشار بی‌رویه آب شکافته شده‌اند. نکته جالب دیگری که درباره آبشار سیاه چشمان وجود دارد، قرارگیری این آبشار طبیعی در منطقه‌ای باستانی با آثار تاریخی متعدد است. قدمت این منطقه تاریخی به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد که در ادامه بیشتر به آن پرداخته می‌شود.

همچنین از پوشش گیاهی آبشار سیاه چشمان و محیط اطراف آن نیز نمی‌توان صرف نظر کرد که به زیبایی‌ها و شگفتی‌های این منطقه افزوده‌اند؛ زیرا با وجود جنگل‌های سرسبزی که با انبوه درختان راش، بلوط و ممرز و دشت‌هایی پر از گل‌های رنگارنگی همچون سنبل، نرگس و لاله، می‌توان غرق در آرامش و زیبایی‌های محیط اطراف آبشار سیاه چشمان شد.

همچنین لازم به ذکر است که آبشار سیاه چشمان زیستگاه گونه‌های جانوری مختلفی اعم از درندگان و پرندگان وحشی، بلبل‌ها، لاک‌پشت‌ها و مارهای افعی است. در آخر اما به یاد داشته باشید که مسیر دسترسی به این آبشار تا حدودی چالش‌برانگیز است و برای کودکان و افراد مسن طاقت‌فرسا و مشکل‌ساز است.

معرفی آبشار سیاه چشمان

علت نام گذاری آبشار سیاه چشمان

درباره علت نام‌گذاری آبشار سیاه چشمان نظریه‌های مختلفی وجود دارد که برخی از این نظریه‌ها نسبت به دیگر شبهات قوی‌تر و به باور بسیاری نزدیک‌تر هستند. یکی از دلایل قوی این نام‌گذاری، تیره بودن سنگ‌های اطراف آبشار هستند که حاصل فرسایش هزاران ساله این منطقه هستند که زیر سایه درختان جنگلی تیره و تاریک‌تر هم بنظر می‌رسند. در واقع همین ترکیب خاص نور خورشید و سایه درختان، سفیدی و تیرگی آب آبشار و سنگ‌های اطراف، جلوه‌ای خاص و تماشایی به این آبشار و محیط اطراف آن بخشیده است.

علاوه‌براین، برخی از منابع محلی و اهالی ساکن روستای الیت بر این باورند که دلیل نام‌گذاری این آبشار چیز دیگری است. مدعیان این نظریه اذعان دارند که علت این نام‌گذاری وجود حوضچه‌های پرآب سیاه‌رنگ، شفاف و زلالی هستند که همچون «چشمانی سیاه» در دل جنگل و سنگ‌های تیره در معرض دیدگان قرار دارند.

اما این پایان ماجرا نیست، عده دیگری از اهالی اطراف این آبشار و ساکن روستای الیت به یک افسانه قدیمی باور دارند که داستانی شنیدنی، هولناک و در خور توجه دارد. در این افسانه چنین آمده است که دختر یا دختران زیبا و سیاه‌چشمی قصد داشته‌اند تا از شخصی ظالم و ستمگر فرار کنند که خود را از بالای آبشار به پایین پرت می‌کنند. هرچند برخی دیگر هم علت این نام‌گذاری را جمع شدن چشمه‌هایی با آب‌های تیره‌رنگ می‌دانند.

همین نام‌گذاری جذاب و مرموز، باعث شده است تا توجه بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان به سوی آبشار سیاه چشمان جلب شود و به مقصدی محبوب در جاده چالوس تبدیل شود.

علت نام گذاری آبشار سیاه چشمان

تاریخچه آبشار سیاه چشمان

براساس شواهد موجود و اطلاعاتی که از آبشار سیاه چشمان بدست آمده است، این آبشار در اثر فرسایش آب و رانش زمین طی گذر سالیان دراز شکل گرفته است. نام سیاه چشمان هم که در بخش علت نام‌گذاری به آن اشاره شد، ولی بار دیگر تاکید می‌کنیم که نظریه‌های مختلفی برای این موضوع وجود دارد؛ از این رو نمی‌توان قطع به یقین یک کدام از این نظریه‌ها را تایید یا رد کرد.

آبشار سیاه چشمان در منطقه‌ای تاریخی قرار دارد و می‌توان شواهد آن را در قلعه‌ها، پل‌ها و محوطه‌های مسکونی مخروبه‌ای پیدا کرد که قدمت آن‌ها به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد. در واقع این آبشار در زمان‌های گذشته، محل سکونت مردم محلی بوده است. هم‌اکنون نیز مردم ساکن این منطقه که همان روستای الیت باشد، از آب آبشار سیاه چشمان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی، دامداری و نیازهای روزمره خود استفاده می‌کردند.

با اینکه در سالیان اخیر، با افزایش ظرفیت‌های گردشگری، سیل عظیمی از گردشگران به‌سمت جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته‌شده سرازیر شده‌اند، ولی هنوز هم بسیاری از وجود این آبشار آگاهی نیافته‌اند. هرچند متاسفانه با ورود یا به عبارتی هجوم خیل گردشگران و بازدیدکنندگان، ویرانی و آسیب‌های بعضا جبران‌ناپذیری نیز به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی وارد می‌شود.

تاریخچه آبشار سیاه چشمان

بهترین زمان بازدید از آبشار

استان مازندران که به استان چهارفصل مشهور است، در طول تمام فصل‌ها و روزهای سال، زیبایی‌‌ها و شگفتی‌های خاصی دارد که در هر فصل زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. اما اساسا بازدید از آبشارها در فصل‌های بهار و تابستان پیشنهاد می‌شود که حجم آب آن‌ها افزایش یافته و طبیعت اطراف آن‌ها شکوفا، سرسبز و پرگل می‌شود.

پس بنابراین می‌توان حدس زد که بهترین زمان برای بازدید از آبشار سیاه چشمان، فصل بهار و اوایل تابستان است. در همین فصول است که طبیعت اطراف این آبشار با پوشش گیاهی سرسبز و آب و هوای معتدل، جلوه‌ای واضح و شگفت‌انگیز از زیبایی‌های طبیعی را به نمایش می‌گذارد. فصل بهار با شکوفه‌های گل‌های رنگارنگ طبیعت اطراف و گوش سپردن به صدای خروشان آبشار، تجربه‌ای دل‌انگیز و فراموش‌نشدنی برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. همچنین در همین فصل است که حجم آب و شدت جریان آبشار سیاه چشمان به بیشترین حد خود رسیده و به زیبایی و جذابیت آن می‌افزاید.

فصل تابستان نیز به‌دلیل آب و هوای خنک و دلپذیر منطقه اطراف آبشار سیاه چشمان زمان مناسبی برای بازدید و لذت بردن از طبیعت بکر و سرسبز است. بااین‌حال، اگر در پی تجربه‌ای متفاوت از سفر به این آبشار هستید، فصل زمستان نیز با وجود سردی آب و هوا می‌تواند لذت‌بخش باشد؛ درست زمانی که تماشای یخ‌زدگی‌های زیبا و چشم‌اندازهای پوشیده از برف هم می‌تواند جذابیت خاص خود را داشته باشد. در نهایت اما، انتخاب زمان مناسب برای بازدید از آبشار سیاه چشمان، بستگی به علایق شخصی، تحمل شرایط آب و هوایی مختلف و هدف از سفر شما دارد.

بهترین زمان بازدید از آبشار سیاه چشمان

پوشش گیاهی و جانوری آبشار سیاه چشمان

آبشار سیاه چشمان که در منطقه‌ای بکر و طبیعی واقع شده است، دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی است که اتفاقا بر جذابیت این منطقه افزوده است. پوشش گیاهی اطراف این آبشار بیشتر شامل درختان بلوط، افرا، راش، ممرز، توسکا، فندق و گردو است. همچنین با وجود رویش بوته‌های وحشی تمشک، زغال‌اخته، آلبالو و گون در منطقه اطراف آبشار سیاه چشمان است، پوشش گیاهی این آبشار تنوع بالایی به خود گرفته است.

ضمنا نمی‌توان از گل‌های وحشی، رنگارنگ و خوش‌عطر سنبل، بنفشه، نرگس و لاله در فصول مختلف سال جلوه‌های زیبایی از طبیعت را به نمایش می‌گذارند. از طرفی وجود گیاهان دارویی مانند بومادران، نعناع و پونه‌ای که به‌صورت خودرو در این منطقه رشد می‌کنند، جاذبه‌ای خاص و فرصتی مناسب را برای طبیعت‌گردان و محققان گیاه‌شناسی فراهم کرده است.

پوشش جانوری با به عبارتی دیگر آبشار سیاه چشمان، زیستگاه گونه‌های جانوری مختلفی از قبیل پرندگان و حیوانات وحشی است. در واقع این منطقه زیستگاه حیواناتی چون روباه، گراز، گوزن، مار، لاک‌پشت و خرس قهوه‌ای است.

از طرف دیگر پرندگانی همچون کبک، بلبل، شاهین و البته عقاب که نام روستای الیت از همین پرنده گرفته شده، بر فراز این منطقه پرواز و در لانه‌هایش زیست می‌کنند. همین موضوع باعث شده است که طبیعت‌گردان بیشتر به این منطقه سفر کنند تا از غرق شدن در طبیعت زنده آبشار سیاه چشمان، تماشای حیوانات کمیاب و شنیدن آواز پرندگان لذت ببرند.

پوشش گیاهی و جانوری آبشار سیاه چشمان

امکانات رفاهی و گردشگری نزدیک به آبشار سیاه چشمان

آبشار سیاه چشمان با برخورداری از یک موقعیت مکانی خاص و شرایط آب و هوایی خنک و معتدلی که از برکت قرارگیری در جاده چالوس داشت، مقصدی ایده‌آل برای گردشگران بالاخص طبیعت‌گردان است. از طرفی در نزدیکی این آبشار، امکانات رفاهی و گردشگری چندان مناسبی برای بازدیدکنندگان فراهم شده است. اما به‌طورکلی نزدیک‌ترین امکانات رفاهی مناسب برای تفریح و سرگرمی، اقامت و تامین مواد غذایی بازدیدکنندگان در روستای الیت فراهم شده است. در ادامه بیشتر به امکانات رفاهی، اقامتی و گردشگری نزدیک به آبشار سیاه چشمان می‌پردازیم.

امکانات رفاهی گردشگری آبشار سیاه چشمان

اقامتگاه‌های اطراف آبشار سیاه چشمان

از مهم‌ترین دغدغه‌های گردشگران و طبیعت‌گردان برای سفر به مناطق بکر، یافتن و اتراق در اقامتگاه‌های نزدیک به مقصدی است که به آن سفر می‌کنند. البته خوشبختانه برای اقامت در نزدیکی این آبشار و منطقه اطراف آن، انتخاب‌های متنوعی از مهمانسراها و ویلاها تا اقامتگاه‌های بوم‌گردی محلی وجود دارد که برای هر سلیقه و هر میزان بودجه‌ای وجود دارد.

اما بهترین راهکارها برای اقامت در نزدیکی این آبشار، اتراق در اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای الیت، دلیر و زوات یا اتراق در مهمانسراها و بهترین هتل های چالوس است. این اقامتگاه‌های بوم‌گردی با ارائه خدمات محلی و محیطی آرام، فرصتی ایده‌آل و البته مناسب برای تجربه زندگی روستایی و لذت بردن از طبیعت بکر و دست‌نخورده منطقه فراهم می‌کنند.

بسیاری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مهمان‌خانه‌های محلی این منطقه که بیشتر در روستای الیت قرار دارند، امکانات رفاهی مناسبی را برای گردشگران فراهم آورده‌اند. از مهم‌ترین امکانات رفاهی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مهمان‌خانه‌های محلی که ارائه می‌دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارکینگ
  • سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی
  • اینترنت بی‌سیم
  • حمام
  • سرویس‌های بهداشتی ایرانی و فرنگی
  • وسایل آشپزخانه همراه با امکان سفارش غذای محلی

از طرفی به‌واسطه فاصله نزدیک این اقامتگاه‌ها به آبشار سیاه چشمان برای اتراق و سفر به این منطقه مناسب هستند. هتل آپارتمان نگین شمال، هتل البرز و هتل دریا از نزدیک‌ترین و بهترین هنل‌های اطراف آبشار سیاه چشمان هستند.

اما در نهایت به‌دلیل طبیعت زیبا و بکر اطراف آبشار سیاه چشمان نمی‌توان از اتراق و کمپینگ در نزدیکی این آبشار هم صرف نظر کرد. پس با توجه به نیاز خود همراه با تجهیزات کامل طبیعت‌گردی، کوه‌نوردی و کمپینگ می‌توان در اطراف این آبشار مکانی دنج و مناسب برای برپایی چادر پیدا کرد. اگرچه از خطر حمله حیوانات وحشی مناطق اطراف هم نمی‌توان به‌سادگی چشم‌پوشی کرد و بهتر است مراتب احتیاط را رعایت و با اهالی منطقه مشورت کنید.

اقامتگاه‌های اطراف آبشار سیاه چشمان

رستوران های نزدیک به آبشار سیاه چشمان

شاید اکنون تصور اینکه در نزدیکی آبشار سیاه چشمان، مجموعه‌ای از رستوران‌ها و غذاخوری‌های محلی قرار دارند، چندان مشکل نباشد؛ رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی که با ارائه غذاهای سنتی و محلی تجربه‌ای لذت‌بخش را برای گردشگران فراهم می‌کنند. این رستوران‌های محلی معمولا با سرو غذاهایی چون میرزاقاسمی، کباب‌ترش و باقالاقاتق و سایر غذاهای محلی مازندرانی که به‌دلیل استفاده از مواد اولیه تازه و محلی، طعمی خاص و البته فراموش‌نشدنی دارند.

در روستای الیت چندین روستای محلی با رویکردهای متفاوت و منوهای غذایی متنوع وجود دارد که علاوه‌بر غذاهای خوشمزه محلی، محیطی دوستانه و آرامش‌بخش را برای گردشگران ترتیب داده‌اند. لازم به ذکر است که شما می‌توانید مانند دیگر گردشگران در این رستوران‌ها، در کنار صرف غذا از تماشای چشم‌اندازهای زیبا و تنفس هوای پاک منطقه لذت کافی ببرید.

برخی از این مکان‌ها نیز امکان سرو غذا در فضای باز را فراهم می‌کنند که شما می‌توانید با سرو غذا در نزدیکی آبشار سیاه چشمان از تماشای زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید. به‌طورکلی رستوران‌ها و غذاخوری‌های محلی در این منطقه با سرو انواع غذاهای سنتی و محلی سعی در جلب نظر بازدیدکنندگان و آشنایی آن‌ها با سوغات و غذاهای محلی خود کنند؛ البته نمی‌توان از اهمیت تهیه و فروش این غذاها در کیفیت و بهبود امرار معاش چشم‌پوشی کرد. از بهترین و نزدیک‌ترین رستوران‌های اطراف آبشار سیاه چشمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رستوران نسل آفتاب: استان مازندران، شهرستان چالوس، بخش مرزن‌آباد، جاده چالوس
  • رستوران همسفر: ایران، مازندران، شهرستان چالوس، جاده چالوس
  • رستوران هزارچم: استان مازندران، شهرستان چالوس، جاده چالوس، روستای کندوان
  • رستوران صحرا: استان مازندران، جاده چالوس، روستای سیاه‌بیشه
رستوران های نزدیک به آبشار سیاه چشمان

فعالیت های تفریحی و سرگرمی آبشار

حتما اکنون بهتر می‌دانید که آبشار سیاه چشمان، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران که در جاده چالوس قرار دارد، مکانی مناسب برای گردش و تفریح در دل طبیعت است. شما می‌توانید با پیاده‌روی و طبیعت‌گردی در مسیرهای طبیعی، جنگلی و پرپیچ‌وخم اطراف آبشار و در حین پیمایش این مسیر، از کاوش و تماشای مناظر زیبا لذت ببرید. از این رو بازدید از آبشار سیاه چشمان رای علاقه‌مندان به عکاسی و ثبت لحظات خاص، قطعا یک فعالیت تفریحی و سرگرم‌کننده است.

شنا و آب‌تنی در حوضچه‌های طبیعی و خنک پایین آبشار سیاه چشمان، یکی از هیجان‌انگیزترین و لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های سرگرم‌کننده در این منطقه است؛ شنا و آب‌تنی در فصل بهار و تابستان که حجم آب افزایش می‌یابد و هوای منطقه اطراف آبشار خنک و مطبوع می‌شود، تفریحی غیرقابل جایگزین است.

از طرف دیگر اگر شما هم مانند علاقه‌مندان به کوهنوردی نیز می‌توانید از صعود به تپه‌ها و کوه‌های اطراف آن برای تماشای چشم‌اندازهای فوق‌العاده بهره ببرید؛ پس حتما این کار را انجام دهید و فرصت را غنیمت بشمارید.

شما همچنین می‌توانید با برنامه‌ریزی یک پیک‌نیک خانوادگی و کمپینگ دوستانه در اطراف آبشار سیاه چشمان اوقات خوشی را در کنار خانواده‌ها و دوستان تجربه کنید. علاوه‌براین شما در این سفر قادر خواهید بود تا با فرهنگ و آداب محلی آشنا شوید و با بازدید از روستاهای اطراف و معاشرت با اهالی محلی تجارب مفیدی کسب کنید.

فعالیت های تفریحی و سرگرمی آبشار سیاه چشمان

قیمت ورودی و ساعات بازدید از آبشار سیاه چشمان

برای بازدید از آبشار سیاه چشمان و سفر به روستای الیت نیازی به پرداخت هزینه ورودی ندارید و به‌صورت رایگان از این آبشار و دیگر جاذبه‌های گردشگری منطقه بازدید کنید. ضمنا برای بازدید از آبشار سیاه چشمان هیچ محدودیتی اعمال نشده است و در تمام فصل‌ها نیز زیبایی‌های خاص و شگفتی‌آفرینی دارد؛ از این رو می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز و در هر فصلی بنابر سلیقه و نیاز خود، از این آبشار و مناطق اطراف آن بازدید کنید.

البته باید توجه داشته باشید که به‌دلیل پوشش گیاهی و جانوری منطقه و مسیر دسترسی چالش‌برانگیز به آبشار سیاه چشمان، بروز خطرات احتمالی در پرده تاریک شب بیشتر از روز است. از طرفی برای دسترسی به این آبشار باید پیاده‌روی، جنگل‌نوردی و کوه‌نوردی کنید؛ بنابراین واضح است که خطرات پیمایش این مسیر برای افراد سالخورده و کودکان نسبت به جوانان آماده و افراد باتجربه بیشتر است.

قیمت ورودی و ساعات بازدید از آبشار سیاه چشمان

جاذبه های اطراف آبشار سیاه چشمان چالوس

آبشار سیاه چشمان به‌واسطه قرارگیری در شهرستان چالوس، جاده چالوس به‌سمت کلاردشت و در نهایت نزدیک به روستای الیت، ممکن است در حاشیه قرار گفته باشد. به عبارتی برخی از جاذبه‌های گردشگری اطراف این آبشار از خود آن، شهرت بیشتری دارند و از این رو عده زیادی از گردشگران با جاذبه‌های اطراف این آبشار آشنایی بیشتری دارند. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های اطراف آبشار سیاه چشمان می‌پردازیم:

روستای الیت

روستای الیت یا «الت» از توابع دهستان کوهستان که در نزدیکی روستای دلیر قرار دارد، یکی از زیباترین روستاهای شهرستان چالوس است. این روستا با طبیعت بکر و چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌اش، مقصدی رویایی برای گردشگرانی است که در پی کسب تجربه‌ای متفاوت و آرامش‌بخش در دل طبیعت هستند. روستای الیت با آب‌وهوای معتدل کوهستانی، دشت‌های سرسبز و جنگل‌های انبوه جزو روستاهای ییلاقی چالوس محسوب می‌شود.

این روستا جمعیت چندان زیادی ندارد و براساس سرشماری سال 1395، جمعیت ساکن در این روستا، 83 خانوار و 250 نفر اعلام شده است. اهالی ساکن روستای الیت از قوم طبری هستند و واژه «الیت» در زبان طبری به‌معنای «جایگاه عقاب» آمده است و واژه «اله» در گویش مازندرانی نیز به همین معنی بکار برده می‌شود.

از مهم‌ترین چشمه‌های آب‌معدنی اطراف این روستا می‌توان به اسپه آ، اشکار وزن چشمه، قلقل چشمه، اسپرو چشمه، سوزناک چشمه و از همه مهم‌تر سیاه چشمان اشاره کرد. از طرفی رودخانه‌های زلال چالوس و برارود که در «دره الیت»، معروف‌ترین جاذبه گردشگری اطراف این روستا جریان دارند، جان تازه‌ای به مناطق اطراف بخشیده‌اند. دره الیت همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، عنوان سخت‌ترین دره ایران را یدک می‌کشد و از این رو برای بازدید از این دره به مهارت بالا و تجهیزات کاملی نیاز دارید. تماشای چشمه‌های پرآب، رودخانه‌های زلال، دره خطرناک و آبشار سیاه چشمان، به‌ویژه در فصل بهار و تابستان، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

همچنین شما می‌توانید با سفر به روستای الیت از طعم بی‌نظیر محصولات محلی همچون عسل، لبنیات و نان‌های محلی بهره‌مند شوید. در نزدیکی این روستا، دو زیارتگاه موسوم به «حضرت احمد رضا» و «حضرت زینب رضا» علیهم‌السلام وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را هم زیارت کنید.

  • آدرس روستای الیت: استان مازندران، شهرستان چالوس، بخش مرزن‌آباد، دهستان کوهستان، روستای الیت
روستای الیت

روستای دلیر

روستای دلیر واقع در 40 کیلومتری جنوب غربی مرزن‌آباد، یکی دیگر از زیباترین روستاهای ییلاقی و کوهستانی در اطراف آبشار سیاه چشمان است. این روستا همانند روستای الیت از طبیعت بکر و چشم‌اندازهای طبیعی فوق‌العاده‌ای برخوردار است و البته ساکنان آن هم همگی از قوم طبری هستند و زبان و گویش آن‌ها طبری و مازندرانی است. روستای دلیر به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات کوهستان و برخورداری از آب‌وهوای معتدل و کوهستانی و البته مناظر زیبایی که دارد، در تمام فصول سال برای طبیعت‌گردی، پیاده‌روی و کوهنوردی مناسب است.

پوشش گیاهی روستای دلیر از تنوع بالایی برخوردار است و گیاهان دارویی مختلفی از قبیل بابونه، تره کوهی و گل‌ها و بوته‌های وحشی در طبیعت این روستا می‌رویند. ضمنا روستای دلیر زیستگاه گونه‌های جانوری مختلفی از قبیل خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ و بز کوهی است، از این رو در گردش خود باید مراقب حملات حیوانات وحشی هم باشید.

روستای دلیر به‌دلیل جریان داشتن رودخانه‌های زلال و چشمه‌های آب معدنی، آبشارهای پرآب و دره‌های عمیق و البته فاصله نزدیکی که به آبشار سیاه چشمان دارد، محل مناسبی برای طبیعت‌گردی است. روستای دلیر با محیطی آرام و دنج و مناظری زیبا و خیره‌کننده یکی از مقاصد گردشگری محبوب اطراف آبشار سیاه چشمان چالوس است. ضمنا در میان گردش خود در طبیعت این روستا از چشمه آبگرم طبیعی دلیر که از شگفتی‌های طبیعی این روستا است و همچنین از خانه‌های کاه‌گلی روستای دلیر غافل نشوید؛ زیرا آب این چشمه برای آب‌درمانی مفید و از طرفی خانه‌های کاه‌گلی، میراث اجداد ساکنین این روستا هستند.

  • آدرس روستای دلیر: استان مازندران، شهرستان چالوس، بخش مرزن‌آباد، دهستان کوهستان، روستای دلیر
روستای دلیر

رودخانه چالوس

رودخانه چالوس یا رود کجور که با نام «نکارود» هم شناخته می‌شود، یکی از رودخانه‌های پرآب و زیبای ایران در شمال کشور است که از رشته‌کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه خروشان با عبور از میان طبیعت سرسبز و جنگل‌های انبوه، در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. رودخانه چالوس به‌دلیل مسیر پرپیچ‌وخم و چشم‌اندازهای طبیعی فوق‌العاده، همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران بالاخص طبیعت‌گردان قرار گرفته است.

این رودخانه برای صید ماهی‌هایی چون سفید، سوف و آزاد مناسب است، هرچند به‌دلیل پساب‌ها و آلودگی‌هایی که در آب ایجاد شده، حیات این آبزیان به خطر افتاده است. به‌طورکلی این رودخانه برای فعالیت‌های مختلفی مانند ماهی‌گیری، پیک‌نیک و عکاسی بسیار مناسب است.

  • آدرس رودخانه چالوس: استان مازندران، شهرستان چالوس، بخش مرزن‌آباد، جاده مرزن‌آباد به‌سمت سید کلامسر
رودخانه چالوس

وسایل و تجهیزات مورد نیاز در سفر به آبشار سیاه چشمان

برای سفر به آبشار سیاه چشمان و بازدید از این آبشار باید وسایل و تجهیزات لازم برای این سفر راه همراه خود داشته باشید تا سفری بدون دغدغه را تجربه کنید؛ سفری که به دور از دغدغه‌هایی باشد که شما می‌توانستید آن‌ها را از پیش حل کنید و صرفا به علت عدم آگاهی یا کم‌کاری از پیشگیری آن‌ها خودداری کردید.

به‌ طورکلی سفر به آبشار سیاه چشمان، یک سفر طبیعت‌گردی با چاشنی پیک‌نیک و کمپینگ است؛ از این رو باید وسایل و تجهیزات خود را مطابق با نیازهای یک سفر طبیعت‌گردی و کمپینگ تهیه کنید. در ادامه لیستی از مهم‌ترین وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای سفر به آبشار سیاه چشمان آماده کرده‌ایم که توجه به آن‌ها می‌تواند بسیاری از نیازهای شما را رفع کند:

  • کفش مناسب پیاده‌روی: از آنجایی که مسیر دسترسی به آبشار سیاه چشمان کوهستانی است و باید از میان یک جنگل حرکت کنید و تا حدودی چالش‌برانگیز است، کفش مناسب پیاده‌روی از بدیهیات است.
  • لباس مناسب: لباس‌های مورد نیاز خود را مطابق با فصلی که در آن به سفر می‌روید، انتخاب کنید؛ ولی توجه داشته باشید که به‌دلیل قرارگیری این آبشار در منطقه‌ای کوهستانی، هوا شباهنگام شروع به سرد شدن می‌کند و بهتر است تا لباس گرم همراه خود داشته باشید. ولی اساسا برای سفر به آبشار سیاه چشمان در فصل‌های بهار و تابستان از لباس‌های خنک و برای فصل‌های پاییز و زمستان از لباس‌های گرم استفاده کنید.
  • کاپشن بارانی: اگر در روزهای بارانی به این آبشار سفر می‌کنید یا از شرایط آب و هوایی منطقه چنین برمی‌آید که احتمال بارش باران وجود دارد، از کاپشن بارانی استفاده کنید.
  • کلاه و عینک آفتابی: در فصل‌های گرم سال یا به عبارتی بهار و تابستان، از کلاه و عینک آفتابی برای محافظت در برابر نور مستقیم خورشید استفاده کنید.
  • آب آشامیدنی: توجه داشته باشید که در طول پیمایش مسیر آبشار سیاه چشمان باید آب آشامیدنی مورد نیاز خود را همراهتان داشته باشید؛ تقریبا یک بطری یا قمقمه 2 لیتری برای این مسیر کفایت می‌کند.
  • مواد غذایی و تنقلات: در طول مسیر دسترسی به این آبشار باید مقداری مواد غذایی و تنقلات اعم از میوه، آجیل یا ساندویچ همراه خود داشته باشید تا رفع گرسنگی و تجدید قوا کنید.
  • داروهای ضروری: اگر به مصرف داروهای خاصی احتیاج دارید یا از یک بیماری رنج می‌برید، حتما آن دارو را همراه خود داشته باشید. همچنین از همراه داشتن داروهای مسکن و سرماخوردگی هم اطمینان حاصل کنید.
  • کیسه زباله: درخواستی که از هر گردشگر، طبیعت‌گرد و هر شهروند دیگری که به بازدید از آبشار سیاه چشمان می‌رود، می‌توان داشت، احترام به محیط زیست و کمک در حفظ زیبایی‌های آن است. بنابراین بهتر است که در این سفر کیسه زباله همراه خود داشته باشید و زباله‌های خود را در آن بریزید؛ ضمنا کیسه‌های زباله خود را در سطل‌های زباله بیندازید.
  • نقشه و قطب‌نما: اگر تاکنون به این منطقه سفر نکرده‌اید، بهتر است تا از نقشه و قطب‌نما استفاده کنید، هرچند با وجود تلفن‌های هوشمند نیازی به نقشه و قطب‌نمای فیزیکی ندارید. پس از برنامه‌های مسیریاب و قطب‌نما برای پیدا کردن مسیر استفاده کنید.
  • دوربین عکاسی: برای ثبت تصاویر زیبا و مناظر شگفت‌انگیزی که شاید دوباره فرصت مشاهده آن‌ها را نداشته باشید، می‌توانید از دوربین عکاسی یا تلفن هوشمند استفاده کنید.
  • پول نقد: متاسفانه ممکن است که برای خرید محصولات مورد نیاز خود و سوغاتی‌های روستای الیت که در نزدیکی آبشار سیاه چشمان به فروش می‌رسند، امکان پرداخت با کارت وجود نداشته باشد؛ پیشنهاد می‌شود تا مقداری پول نقد همراه خود داشته باشید، ولی پول نقد زیادی همراهتان نداشته باشید.
وسایل و تجهیزات مورد نیاز در سفر به آبشار سیاه چشمان

نکات مهم برای بازدید از آبشار سیاه چشمان

برای سفر به آبشار سیاه چشمان باید به یکسری نکات توجه داشته باشید، نکاتی که می‌توانند در تجربه شما از این سفر تاثیر بسزایی داشته باشند. برخی از این نکات به اقداماتی که پیش از سفر، در طول سفر و سایر اقدامات حاشیه‌ای که انجام می‌دهید، اختصاص داده می‌شوند. در ادامه به نکات زیر توجه داشته باشید:

پیش از سفر:

  • شرایط آب و هوای منطقه را بررسی کنید: توجه داشته باشید تا پیش از سفر به آبشار سیاه چشمان از شرایط آب و هوایی منطقه اطلاع یابید تا لباس‌ها و تجهیزات مناسبی مطابق با این شرایط همراه خود داشته باشید.
  • مسیر دسترسی مناسبی را انتخاب کنید: دو مسیر اصلی برای دسترسی به آبشار سیاه چشمان وجود دارد که یکی از میان جنگل و با کوه‌نوردی و پیاده‌روی همراه است که تا حدودی سخت و طاقت‌فرسا است. مسیر دوم جاده خاکی است و با خودروی آفرود و قوی قابل عبور است. پس با توجه به توانایی‌های خود و همراهانتان، مسیر دسترسی مناسبی را انتخاب کنید.
  • امکانات رفاهی منطقه را بررسی و تحلیل کنید: در منطقه این آبشار امکانات رفاهی مانند آلاچیق‌های چوبی، سرویس بهداشتی یا بوفه وجود ندارد. بنابراین حتما آب آشامیدنی، مواد غذایی و تنقلات، لباس و کفش مناسب پیاده‌روی همراه خود داشته باشید.
  • حفظ محیط زیست را جدی بگیرید: زباله‌های خود را در کیسه‌های زباله جمع‌آوری کنید و از ریختن زباله‌ها در طبیعت و آب آبشار خودداری کنید.

در طول سفر:

  • لباس و کفش مناسب گردش بپوشید: کفش مناسب پیاده‌روی و کوه‌نوردی و لباس‌های گرم و خنک مطابق با فصل و شرایط آب و هوایی بپوشید.
  • از کرم ضد آفتاب، عینک و کلاه آفتابی استفاده کنید: در فصل‌های گرم سال، باید از کرم ضد آفتاب، عینک و کلاه آفتابی برای محافظت در برابر اشعه و نور مستقیم خورشید استفاده کنید.
  • مراقب حمله حیوانات وحشی باشید: در طول سفر به آبشار سیاه چشمان از حمله حیوانات وحشی در عمق جنگل‌های اطراف آبشار سیاه چشمان غافل نشوید. مخصوصا در شب‌ها احتمال حمله حیوانات وحشی افزایش می‌یابد، پس از نزدیک شدن و غذا دادن به این حیوانات خودداری کنید.
  • به هشدارهای محیط‌بانان توجه داشته باشید: در صورت هرگونه خطر یا مشکل خطرساز به هشدارهای محیط‌بانان توجه کنید و در صورت هرگونه حادثه مشکوک به آنان اطلاع‌رسانی کنید.

سایر نکات:

  • در صورتی که برای اولین بار به این منطقه سفر می‌کنید، از یک راهنمای محلی استفاده کنید.
  • در صورت امکان از خودروهای آفرود و قوی برای دسترسی به آبشار سیاه چشمان استفاده کنید.
  • مراقب کودکان و افراد مسن همراه خود باشید.
  • از آلوده‌سازی طبیعت اطراف آبشار سیاه چشمان و آب این آبشار و رودخانه چالوس خودداری کنید.
  • سعی کنید به همراه کافی حدود 2 لیتر آب آشامیدنی همراه خود داشته باشید.

سخن پایانی

آبشار سیاه چشمان که اکنون بهتر می‌دانید که یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شمال کشور و استان مازندران است که البته نسبت به دیگر جاذبه‌های طبیعی اطراف کمتر شناخته شده است. از آنجایی که بارها به سخت بودن مسیر دسترسی به این آبشار اشاره کردیم، دیگر انتخاب با شماست که آیا توانایی رفتن به این سفر را دارید یا خیر.

فراموش نکنید که  اگر مدتی است که طبیعت‌گردی و گردش نکردید، سفر به آبشار سیاه چشمان می‌تواند ارزش و مفهوم طبیعت‌گردی را دوباره به شما یادآوری کند. در نهایت نظر خود را درباره آبشار سیاه چشمان با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آبشار سیاه چشمان در استان مازندران، شهرستان چالوس، بخش مرزن‌آباد، دهستان کوهستان و نزدیک به روستای الیت قرار دارد.

برای دسترسی به آبشار سیاه چشمان باید ابتدا با خودرو از جاده چالوس به‌سمت مرزن‌آباد حرکت کنید و پس از رسیدن به سه‌راهی مرزن‌آباد، مسیر خود را به‌سمت کلاردشت ادامه دهید. اما در طول این مسیر پس از عبور از این سه‌راهی به روستای الیت خواهید رسید و ادامه مسیر را پیاده‌روی یا با خودروی آفرود حرکت و رانندگی کنید.

در نزدیکی آبشار سیاه چشمان امکانات رفاهی مناسبی وجود ندارد و در واقع این منطقه هنوز بکر و دست‎‌نخورده باقی مانده است.

بهترین زمان برای سفر به آبشار سیاه چشمان در فصل‌های بهار و تابستان است؛ زیرا در این فصل‌ها شرایط آب و هوایی منطقه خنک و مطبوع، طبیعت اطراف سرسبز و خرم و حجم آب آبشار افزایش می‌یابد.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. سلام و احترام
    از زحمات شما در معرفی سیاه چشمان الیت سپاسگزارم.
    زیرا هموطنان زیادی می توانند از راهنمایی ها گمراه شوند و حادثه هایی که نباید اتفاق بیفتد، می افتد. بنابراین در بیان اطلاعات صحیح و استفاده از اون ها باید دقت شود.
    سپاس

    آیا مفید بود؟