راهنمای خرید بلیط هواپیما نیم بها

راهنمای خرید بلیط هواپیما نیم بها

از سفر بدانید ایرلاین

سفر با هواپیما یکی از راه‌های کاهش زمان سفر و افزایش امنیت سفر است. اما همانطور که سرعت سفر هوایی چند برابر سفر زمینی و دریایی است، نرخ سفر هوایی هم چند برابر دیگر انواع سفر است. اما چه می‌شد اگر می‌توانستیم خرید بلیط هواپیما نیم بها و با تخفیف زیاد انجام دهیم؟ یا بجای پرداخت کل مبلغ بلیط تنها نصف مبلغ آن را پرداخت می‌کردیم. در این مقاله از مجله گردشگری پته به سراغ راهکارها و شرایط و ضوابط خرید بلیط هواپیما نیم بها رفته‌ایم، با ما همراه باشید تا با راهنمایی کامل شما، از پرداخت بیش از حد بابت بلیط هواپیما جلوگیری کنیم.

بلیط هواپیما نصف قیمت را چطور پیدا کنیم؟

برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید جوانب زیادی را بسنجیم. برای خرید بلیط هواپیما با نصف قیمت معمول، باید دامنه جستجو خود را بیشتر کرده و به دنبال بلیط‌هایی باشیم که کمتر خریداری می‌شوند. برای مثال قیمت بلیط هواپیما در ساعات ابتدای روز و وسط هفته از ساعات میانی روز و آخر هفته بسیار کمتر است. همچنین باید در مورد مقصد خود اطلاعات خوبی داشته باشید.

اگر مقصد شما در فصل خاصی مسافر کمتر دارد، احتمالا می‌توانید از تخفیف‌های ایرلاین‌ها استفاده کرده و نیم بها به سفر هوایی به سمت مقصد مورد نظر بروید. برای مثال شهرهای جنوبی کشور در فصل تابستان با کاهش شدید بازدید کننده مواجه می‌شوند، در همین حین اگر قصد سفر به این شهرها را داشته باشید، با خرید بلیط های چارتری و لحظه آخری می‌توانید با نصف قیمت به مقصد استان‌های جنوبی بروید. 

بلیط هواپیما نیم بها شامل چه افرادی می شود؟

اما عده ای از افراد هم هستند، که شرایط محیطی و فصلی عامل تعیین کننده برای خرید بلیط هواپیما نیم بها برایشان به حساب نمی‌آید. در واقع این افراد با توجه به جایگاهی که دارند، در همه مواقع سال چه اوج شلوغی باشد و چه زمان کم بون سفر، می‌توانند بلیط هواپیما را به صورت نیم بها بخرند.

البته دقت داشته باشید که خرید بلیط نیم بها برای این افراد فقط شامل پروازهای داخلی می‌شود و پروازهای خارجی را پوشش نمی دهد. لیست افرادی که می‌توانند بلیط نیم بها تهیه کنند به شرح زیر است. 

بلیط نیم بها برای کودکان

برای کودکان بین ۲ تا ۱۲ سال، قیمت بلیط هواپیما نیم بها به حساب می‌آید. سفر کودکان با هواپیما تا سن ۱۲ سالگی ملزم به همراهی خانواده یا یکی از اعضای درجه یک فامیل کودک است. به همین علت کودکی که بین این رنج سنی قرار دارد، قیمت بلیطش نیم بها محاسبه می‌شود. برای خرید بلیط هواپیما نیم بها، هنگام جستجوی بلیط در فیلترهای جستجو، گزینه بزرگسال را به کودک تغییر دهید. 

بلیط نیم بها برای خانواده شهدا

خانواده شهدا یکی دیگر از واجدین شرایط برای دریافت بلیط نیم بها هواپیماهای داخلی هستند. بلیط نیم بها برای خانواده شهید شامل: همسر و فرزندان شهید و والدین شهید می‌شود. همچنین دقت داشته باشید که خرید بلیط نیم بها برای خانواده شاهد فقط از ایرلاین آسمان ممکن است. در واقع این ایرلاین برای پروازهای خانواده شهیدان شرایط ویژه تخفیف ۵۰ درصدی را دارد. 

بلیط نیم بها برای جانبازان، آزادگان و ایثارگران

خرید بلیط هواپیما به صورت نیم بها برای جانبازان، آزادگان و ایثارگران و خانواده این عزیزان هم ممکن است. در حال حاضر دو ایرلاین با تجربه ایران ایر و آسمان طبق نظر سازمان هوایی کشور، مسئولیت جا به جایی این عزیزان و همراهانشان را دارند و دیگر ایرلاین‌ها شامل تخفیف نمی‌شوند. البته برای خرید بلیط هواپیما نیاز به داشتن شرایط ویژه دارید که به شرح زیر است.

  1. خرید بلیط هواپیما نیم بها برای جانبازان، آزادگان و ایثارگرانی که جانبازی آنها زیر ۲۵ درصد است ممکن نیست و درصد جانبازی باید بین ۲۵ تا ۷۰ درصد باشد تا بلیط هواپیما نیم بها محاسبه گردد.
  2. بلیط هواپیما فقط برای جانبازان بین ۲۵ تا ۷۰ درصد با تخفیف ۵۰ درصدی همراه است. برای آزادگان و ایثارگران طبق نظر بنیاد شهید، این تخفیف درصد بندی می‌شود و از قانون واحدی پیروی نمی‌کند. 

بلیط نیم بها برای نوزادان

خرید بلیط هواپیما به صورت نیم بها برای نوزادان هم امکان پذیر است. نوزادان بین ۲ ماه تا ۲ سال در صورتی که به تشخیص والد، نیاز به صندلی مجزا داشته باشند با تخفیف نیم بها می‌توانند آن را تهیه کنند. دقت داشته باشید که نوزاد کوچک تر از ۲ ماه به جزء موارد ضروری اجازه سفر هوایی را ندارد. برای نوزاد نرخ بلیط هواپیما حتی کمتر هم هست.

در واقع نوزادانی که در پرواز صندلی نداشته و روی پای والدین خود سفر را انجام می‌دهند، تنها با پرداخت ۱۵ الی ۲۰ درصد قیمت بلیط بزرگسال، می‌توانید نوزاد خود و ۱۰ کیلو بار بیشتر را با خود به هواپیما ببرید. همچنین برخی ایرلاین‌ها سبدهای نگهدارنده نوزاد را در صندلی های هواپیما تعبیه کرده‌اند که می‌تواند مانع از خستگی دستان والدین در طول مسیر شود.

بلیط نیم بها برای نیروهای مسلح

شرکت هواپیمایی ساها در ابتدا برای جا به جایی نیرو ارتش در کشور تاسیس شد. این هواپیمایی امور جا به جایی پرسنل خود را به رایگان انجام می‌داد. از سال ۹۵ این ایرلاین با افزایش ظرفیت ناوگان خود، مجوز پروازهای عادی برای همه اقشار را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرد.

هواپیمایی ساها در حال حاضر برای پرسنل نیروهای مسلح و بازنشستگان این ارگان، تخفیف ۵۰ درصدی روی بلیط‌های خود اعمال کرده است. مسیر پروازی ایرلاین ساها با ۹ فروند هواپیما اکنون در شهرهای مشهد، تهران، شیراز، ارومیه، اردبیل و کیش فعال است. 

بلیط نیم بها برای معلولان

از سال ۹۷ سازمان بهزیستی کشور برای رفاه حال معلولان تخفیف را روی بلیط هواپیما این عزیزان اعمال کرد. به این وسیله در صورتی که به عنوان معلول تحت پوشش بهزیستی باشید، می‌توانید برای خودتان به همراه یک نفر بلیط نیم بها تهیه کنید.

این معلولان می‌توانند برای برخی پروازهای خارجی هم به صورت نیم بها اقدام کنند. در حال حاضر تنها ایرلاین ایران ایر است که خدمات بلیط نیم بها بهزیستی را ارائه می‌کند. 

مراحل خرید بلیط هواپیما نیم بها

گفتیم که در حال حاضر تنها دو ایرلاین ایران ایر و آسمان، بلیط نیم بها برای واجدین شرایط را به فروش می‌رسانند. در ادامه مراحل خرید بلیط از هر دو ایرلاین را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
بلیط اکونومی چیست؟

خرید بلیط هواپیما از ایرلاین ایران ایر

برای خرید بلیط هواپیما نیم بها از ایرلاین هما با همان ایران ایر، ابتدا باید وارد سایت iranair.com شوید. در پنل جستجو سایت مبدا و مقصد خود را وارد و تاریخ مورد نظر را وارد کنید. هنگام وارد کردن تعداد مسافر، در قسمت مسافر تخفیف دار تعداد همراهان و خودتان را با رنج سنی موجود وارد کنید. سپس در صورت وجود بلیط برای روز مورد نظر، کد ملی را وارد کرده تا به صورت همزمان استعلام کد ملی را در سامانه تحت پوشش بنیاد شهید و یا بهزیستی انجام شود.

جهت آنکه در این مرحله دچار مشکل نشوید، سعی کنید در زمان اداری و روزها استعلام بلیط را بگیرید و همچنین در صورتی که در تاریخ مورد نظر شما بلیطی وجود نداشت، با استفاده از تقویم سایت ایران ایر، دامنه جستجو خود را گسترش دهید. 

خرید بلیط هواپیما از ایرلاین آسمان

برای خرید بلیط هواپیما به صورت نیم بها از ایرلاین آسمان، ابتدا وارد سایت ebooking.iaa.i شوید. هنگامی که وارد سایت می‌شوید، گزینه بنیاد شهید و امور ایثارگران را فعال کرده و سپس جستجو خود را انجام دهید. پس از آن صفحه ای برایتان باز می‌شود که کد ملی خود را در آن وارد کرده و منتظر استعلام ایرلاین از سازمان امور جانبازان باشید.

در صورتی که واجد شرایط تخفیف بلیط باشید، در ادامه بلیط‌های مورد نظر در ساعات روز انتخابی شما برایتان به نمایش در آمده و سپس با تکمیل فرایند خرید می‌توانید بلیط خود را دریافت کنید. 

نکات تکمیلی خرید بلیط هواپیما نیم بها

  • در صورتی که برای نوزاد یا کودک خود بلیط نیم بها تهیه کردید، ابتدا از وجود بلیط برای خودتان هم اطمینان حاصل کنید. کودکان زیر ۱۲ سال بدون همراه اجازه استفاده از هواپیما را ندارند.
  • کلیه قوانین و نکات گفته شده برای بلیط هواپیما سیستمی است و بلیط چارتری به صورت نیم بها حتی زیر پوشش ایرلاین آسمان یا ایران ایر موجود نیست.
  • در صورتی که بلیط نیم بها را در سایت ایرلاین خریداری کرده اید، هنگام مراجعه برای دریافت بلیط، کارت بهزیستی و یا کارت بنیاد جانبازان را همراه داشته باشید. 
  • به غیر از نوزادان و کودکان، بلیط‌های تخفیف دار شامل پروازهای داخلی است و به جز موارد محدودی برای معلولان امکان خرید بلیط خارجی نیم بها وجود ندارد.

کلام پایانی

خرید بلیط هواپیما نیم بها برای کاهش هزینه‌های سفر بسیار مهم است. به همین منظور ایرلاین‌ها و آژانس‌های هواپیمایی برای جلب رضایت مسافران، کد‌های تخفیف مختلفی در طول سال ارائه می‌کنند. خرید بلیط نیم بها در همه سال اما برای قشر خاصی از جامعه است که نکات آن را مفصل بیان کرده‌ایم. تجربه شما در خرید بلیط هواپیما نیم بها چگونه بود؟ آیا از خدمات ارائه شده به همراه بلیط نیم بها رضایت داشته‌اید؟ نظرات شما چراغ راه آینده تیم گردآوری مجله پته است. 

سوالات متداول

در حال حاضر ایرلاین‌های آسمان و ایران ایر، بلیط نیم بها را برای معلولان، جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا ارائه می‌کنند.

برای خرید بلیط نیم بها باید به صورت مستقیم به سایت شرکت های ایران ایر و آسمان وارد شوید.

بلیط نیم بها فقط برای بلیط سیستمی امکان پذیر است و بلیط های چارتری از قوانین بلیط نیم بها پیروی نمی‌کنند.

خانواده شهدا، خانواده ایثارگران و جانبازان و یک همراه برای معلولان تحت پوشش بهزیستی، شامل تخفیف برای دریافت بلیط هستند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید