پارک جنگلی چالدره کجاست؟ | منطقه ای تفریحی و گردشگری در تنکابن

پارک جنگلی چالدره کجاست؟ | منطقه ای تفریحی و گردشگری در تنکابن

ایرانگردی مازندران

گردش در طبیعت و بهره‌مندی از زیبایی‌های آن یکی از تفریحات مهم و حیاتی انسان‌هاست. پارک جنگلی چالدره تنکابن تفریحات لازم خود را دارد و از کوه، دریاچه، تالاب، آبشار، رودخانه و صدها مکان دیگر تشکیل شده که به عنوان بهشتی در تنکابن شناخته شده است.

در این مطلب قصد داریم به سراغ یکی از زیباترین و در عین حال مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی شمال ایران در شهر تنکابن، یعنی پارک جنگلی چالدره رفته و با ویژگی‌های جذاب این منطقه آشنا شویم، شما با خواندن این مطلب به پاسخ خود، پارک جنگلی چالدره کجاست؟ خواهید رسید.

پارک جنگلی چالدره کجاست؟

پارک جنگلی چالدره یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب تنکابن است که در فصل‌های مختلف سال چشم‌نواز زیبای خود را دارد. اگر شما جزو افرادی هستید که به آب و هوای دلپذیر علاقه‌مند هستید پارک جنگلی چالدره تنکابن برای شما بهترین مکان است. چالدره تنکابن یک دره سرسبز در منطقه کوهستانی قرار دارد و حدود 500 متر از سطح دریا بلند‌تر است. امکانات رفاهی و جاذبه‌های گردشگری پارک جنگلی چالدره را از سایر جاهای دیدنی تنکابن متمایز می‌کند.

پارک جنگلی چالدره تنکابن در 18 کیلومتری استان مازندران در شهر تنکابن قرار دارد. این پارک جنگلی وسیع از کوه‌های مرتفع، پوشش گیاهی جلگه‌ای و درختان سر‌به‌فلک کشیده تشکیل شده است. سکوت و آرامش بی حد و حصر این پارک به گونه‌ای است که شما را در یک خلسه رویایی و خیال‌انگیز غرق می‌کند.

طبیعت بکر با درختان بلند و کلبه‌های جنگلی در میان دو رود و چشم‌اندازهای منحصر به‌فرد چشم هر بیننده‌ای را خودش جلب می‌کند‌. این جنگل در میان دو رود سه هزار و دوهزار متری واقع شده که کل مجموعه از شمال به تقاطع رودخانه‌های دو هزار و سه هزار، از ‌شرق به جاده سه هزار و از جنوب به دامنه‌ کوه‌های سیلان و از غرب به جاده دوهزار منتهی می‌شود.

آدرس پارک جنگلی چالدره تنکابن در گوگل مپ

دسترسی به پارک جنگلی چالدره

پارک جنگلی چالدره در مسیر تنکابن است که بعد از ورود در مسیر جاده دوهزار وارد این جاده می‌شوید. پارک جنگلی چالدره در 18 کیلومتری تنکابن در کنار جاده قرار دارد که مسیر آن آسفالته است. این دره جنگلی با عمق سرسبز و آرامش‌بخش مکانی برای تفریح، اقامت و ورزش است. درختان کهن و کلبه‌های جنگلی‌اش در میان دو رود طوری واقع شده که بیننده‌ را مبهوت خود می‌کند. این منطقه از هوای خنک، مرطوب و دلپذیر برخوردار است که برای هر کسی جذابیت خاص خود را دارد.

فاصله پارک جنگلی چالدره از تهران

پارک جنگلی چالدره پارکی بکر و بسیار زیبا بوده که تا حدودی عاری از رد پای انسان است. پس از ورود به این پارک جنگلی از عدم وجود زباله و ضایعات انسانی شگفت زده خواهید شد. تا سال‌ها پیش ریختن زباله در این منطقه ممنوع اعلام شده و در صورت مشاهده تخلف، متخلف ملزم پرداخت جریمه می‌شود.

در بازدید در منطقه چالدره باید مهربان باشید و از آسیب زدن به این منطقه سرسبز و زیبا به هر شکل خودداری کنید. فاصله پارک چالدره از تهران حدود ۲۱۱ کیلومتر است که شما می‌توانید این مسیر را با اتومبیل شخصی، اتوبوس، قطار و یا خرید بلیط هواپیما رامسر طی کنید.

آب‌ و هوای پارک جنگلی چالدره

آب و هوای پارک جنگلی چالدره خنک و مرطوب بوده که دارای انبوهی از درختان سرفلک کشیده است و سایه دلپذیری را ایجاد می‌کند که می‌توان ساعت‌ها در زیر این سایه‌ها استراحت کرد و محو تماشای مناظر اطراف شد.

از پوشش گیاهی این جنگل می‌توان به درختان افرا، توسکا و بوته‌های سرخس اشاره کرد که نقش اساسی در زیبایی چشم نواز این جنگل دارد. از دیگر درختان این پارک جنگلی چالدره می‌توان به درخت بلوط، ازگیل، تمشک و انار اشاره کرد که شما می‌توانید در زمان مناسبی به جنگل بروید و این میوه‌های جنگلی را امتحان کنید.

بهترین زمان سفر به پارک جنگلی چالدره

پارک جنگلی چالدره تنکابن در هر فصل از سال زیبایی خاص خود را دارد. در حالت کلی، فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به این پارک جنگلی است. طراوت بهار هر بیننده‌ای را به وجه می‌آورد و رنگ‌های رویایی پاییز برای هر گردشگری زیبا وهیجان‌انگیز است و گردشگران را به دنیای خیال و آرزو می‌کشاند.

تفریح در پارک جنگلی چالدره

هیجان‌انگیزترین بخش هر سفر بازدید و تفریح از آن مکان است. پارک جنگلی چالدره دارای فضایی با انواع تفریحات گروهی، فردی و مناسب هر سلیقه‌ای است. با ما همراه باشید تا نگاهی به محبوب‌ترین فعالیت‌های پارک جنگلی بیندازیم:

طبیعت‌گردی و پیک‌نیک

کم هزینه‌ترین تفریحات پارک جنگلی چالدره طبیعت‌گردی و پیک‌نیک است. نسیم خنکی که از آب‌های خروشان رودهای دو هزار و سه هزار بلند می‌شود خستگی شهر را از تن گردشگران بیرون می‌کند. سایه‌های مطبوع درختان افرا و توسکا مکانی را به استراحت ایجاد کرد که می‌توان با صرف یک صبحانه خانوادگی در لابه‌لای درختان چالدره غافل نشوید.

عکاسی

عکاسی در طبیعت پارک چالدره دومین تفریح کم هزینه و جذاب است. پل‌های چوبی بنا شده روی رودخانه‌های پارک، احتمال لوکیشنی عالی برای تصاویر سفر است. شما می‌توانید در میان رنگ‌های سبز و آبی منطقه قدم بزنید و این لحظات بی نظیر را ثبت کنید؛ تا آلبومی از تصاویر تکرار نشدنی داشته باشید.

دوچرخه سواری

اگر اهل دوچرخه سواری در طبیعت هستید، پارک جنگلی چالدره مقصد خوبی است. در سراسر پارک جنگلی چالدره مسیرهای برای عبور دوچرخه تعیین شده که می‌توانید با آرامش از زیبایی‌های مسیر بهره‌مند شوید. شما می‌توانید از مجموعه چالدره دوچرخه اجاره کنید و چند ساعت با عزیزانتان به گشت و گذار در طبیعت بپردازید. 

جنگل نوردی

با یک کفش مناسب، کمی آب و خوراکی و یک عصای کوهنوردی مناسب می‌توانید به دل جنگل‌های چالدره تنکابن قدم بزنید. تجربه جنگل‌نوردی در منطقه چالدره یکی از خاطرات تکرار نشدنی در جعبه‌های تجربه‌های به یادماندنی شما خواهد شد‌.

ماهی گیری

اگر به تفریحات آرام و کم تحرک علاقه‌مند هستید ماهی گیری تجربه خوبی برای شما است. مجموعه چالدره با ارائه تجهیزات مورد نیاز و آموزش، امکان ماهیگیری در برکه‌های منطقه را فراهم می‌کند. کلبه‌های سنتی جنگل چالدره ارائه دهنده ماهیگیری و آموزش رایگان است. 

دارت

یکی از بازی‌های موجود در مجموعه پارک جنگلی چالدره دارت است که با انجام این بازی هیجان‌انگیز به صورت تکی می‌توانید از آن لذت ببرید.

شطرنج

شطرنج یکی از بازی‌های فکری این مجموعه پارکی است. اگر قصد سفر به منطقه چالدره و اقامت در کلبه‌های سنتی مجموعه را دارید، شطرنج و تفریحات فکری بهترین گزینه برای شما است.

جاهای دیدنی نزدیک پارک چالدره

یکی از جاهای دیدنی نزدیک پارک چالدره بازدید از شهر تنکابن است. با بازدید از بازار سنتی تنکابن با انواع ترشیجات، زیتون و کلوچه محلی آشنا می‌شوید. از دیگر جاهای دیدنی نزدیک پارک چالدره می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • جنگل لیره سر
  • جنگل و رودخانه دو هزار و سه هزار
  • بام شهسوار
  • طبیعت خشک تنگه
  • جنگل و آبگرم فلکده
  • ییلاق داکو
  • دریاچه و دشت دیارسر

امکانات پارک جنگلی چالدره

پارک جنگلی چالدره امکانات خوبی برای بازدید تابستانی و اقامت دارد و به شما اطمینان می‌دهد با وجود انواع امکانات اقامتی خاطره به یادماندنی را رقم بزنید.

رستوران

پارک جنگلی چالدره چندین کافه و رستوران دارد که انواع غذاهای سنتی با طعم‌های بی‌نظیر به شما ارائه می‌دهد. اگر طرفدار غذاهای دریایی هستید، به هیچ‌عنوان ماهی کبابی چالدره را از دست ندهید، این ماهی پرورشی در حضور شما پرورش، صید و طبخ می‌شود.

کافی ‌شاپ

قهوه خانه و کافی‌شاپ‌های در جنگل چالدره تنکابن وجود دارد که گردشگران را به یک فنجان چای و قهوه دلپذیر دعوت می‌کند. گردشگران عزیز در حین لذت بردن از طبیعت بکر می‌توانند نوشیدنی‌ها گرم را نوش جان کنند‌.

نمایشگاه آثار هنری

از دیگر امکانات جنگل چالدره می‌توان به آثار هنری اشاره داشت که برای نمایش آثار تجسمی مانند نقاشی، عکاسی، خوشنویسی و آثار حجمی مناسب است که میزبان هنرمندان و هنردوستان سراسر جهان است.

آلاچیق‌های جنگلی

در سراسر پارک جنگلی چالدره سکوها و آلاچیق‌های تعبیه شده که برای صرف نهار و کمپینگ مناسب است. شما باید قبل از ظهر به چالدره بروید تا از آلاچیق‌های خالی بهره‌مند شوید.

اقامت در پارک جنگلی چالدره

اقامت در پارک جنگلی چالدره به دو صورت طبیعت‌گردی و کمپینگ فراهم است. شما به راحتی و بدون هیچ نگرانی می‌توانید شب را در داخل چادر خود بگذرانید. اگر قصد اقامت در هتل‌های لوکس و دلنشین را دارید می‌توانید یک کلیه از مجموعه اقامتی جنگل چالدره را اجاره کنید.

اجاره کلبه در پارک جنگلی چالدره

پارک جنگلی چالدره تنکابن دارای کلبه شیک و سنتی در میان درختان بلند است، این کلبه‌های سنتی درواقع هتل چهار ستاره هستند که در یک مجموعه تفریحی ساخته شده است. این کلبه‌ها در دو نوع کلبه‌های چوبی توسکا و کلبه‌های چوبی بتنی افرا هستند که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند.

برای اقامت می‌توانید به همراه خانواده و عزیزانتان یکی از کلبه‌های چالدره را رزرو کنید. در این مجموعه انواع خدمات رفاهی مانند رستوران و کافه، فضای بازی، تورهای جنگل‌نوردی، اجاره دوچرخه و بازدید از گوزن‌های اهلی نیز برای مسافران فراهم است.

حیات وحش پارک جنگلی چالدره

گونه‌های وحشی زیادی در پارک جنگلی چالدره تنکابن زندگی می‌کنند که ممنوعیت شکار و حفاظت فیزیکی باعث افزایش این‌گونه حیوانات شده است.

  • پستانداران: مرال، شوکا، گراز، پلنگ، شغال، گربه جنگلی و…
  • دوزیستان و خزندگان: قورباغه درختی، وزغ، لاک پشت، مار معمولی، سمندر، مارمولک و…
  • آبزیان: گونه های ماهیان سردآبی شامل ماهی آزاد و ماهی آزاد (مهاجر)
  • پرندگان: قرقاول، گنجشک، کبوتر، فاخته، دارکوب، کلاغ سیاه، کلاغ و سار و…

پوشش گیاهی و زیستگاه جانوری پارک چالدره

پارک جنگلی چالدره تنکابن بخشی از جنگل‌های هیرکانی با قدمت 4 میلیون سال است و از درختان پهن برگ توسکا، افرا، لرگ، بلوط، انجیلی و غیره تشکیل شده است. از درختچه‌های این جنگل می‌توان به خرمندی، ازگیل، آلوچه، انار و تمشک اشاره کرد. دیگر پوشش گیاهی این منطقه شامل گرامینه‌ها، سرخس‌ها، نعنائیان، سیکلامن، دم اسبی، پامچال و… است.

تجهیزات مورد نیاز در سفر به پارک جنگلی چالدره

سفر به پارک جنگلی چالدره بدون شک از تجارب بی‌نظیری است که طبیعت‌گردها آن را به یک‌دیگر پیشنهاد می‌کنند. برای سفر به پارک جنگلی چالدره به تجهیزات زیادی نیاز است که کمک می‌کند تا سفری راحت داشته باشیم. از تجهیزات مورد نیاز در سفر به پارک جنگلی چالدره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چادر و زیرانداز و سایر لوازم اقامتی
  • کفش و لباس مناسب
  • کرم ضدآفتاب و کلاه
  • گاز و ظروف مناسب کمپینگ
  • دارو و تجهیزات اولیه
  • چراغ قوه
  • آب معدنی و خوراکی متناسب با طول مدت اقامت
  • پکینگ

توصیه‌ هایی برای سفر به پارک چالدره

در این بخش به برخی از توصیه‌های لازم برای سفر به پارک جنگلی چالدره تنکابن اشاره خواهیم کرد.

  • مقصد خودتان را به درستی انتخاب کنید و از جای کمپیگ مطمئن شوید.
  • واکسن‌های لازم قبل از سفر را بزنید.
  • آب فراوان و غذای سالم مصرف کنید.
  • مرتبا دست‌های خودتان را بشورید و ضدعفونی کنید.
  • تجهیزات لازم برای فعالیت‌های خود در کمپینگ را به همراه داشته باشید.
  • بدون اطلاع از کمپ دور نشوید.
  • از روشن کردن شعله گاز در چادر پرهیز کنید.
  • برای دفع حیوانات وحشی یک آتش کوچک روشن بگذارید.
  • حتما قبل از سفر از پیش‌بینی هوا مطلع شوید.
  • به همراه داشتن لباس متناسب با شرایط آب و هوایی لازم هست.
  • کوله پشتی سفر را تا حد ممکن سبک انتخاب کنید.
  • مراقبت‌های پوستی در طبیعت را جدی بگیرید.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد پارک جنگلی چالدره تنکابن صحبت کردیم و توصیه لازم برای سفر به این جنگل بکر را برایتان بازگو کردیم. پارک چالدره تنکابن نه تنها از زیبایی‌های طبیعی بسیاری دارد؛ بلکه به عنوان آخرین اکوسیستم جنگلی در شمال ایران، جایگاه ویژه‌ای دارد که سالانه میزبان زیادی از گردشگران در سراسر جهان است. همچنین از جمله های دیدنی و زیبای مازندران می توانیم به طبیعت زیبای آبشار شاهاندشت اشاره کنیم تا سری هم به این جاذبه بزنید و از دیدن زیبایی های آن لذت ببرید.

سوالات متداول

فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به پارک جنگلی چالدره تنکابن است؛ زیرا طراوت هوا در فصل بهار شما را به وجد خواهد آورد و رنگ‌های بی نظیر درختان در پاییز نیز هر گردشگری را محو خود می‌کند.

بله؛ این پارک امکانات رفاهی بالایی برای اقامت کوتاه مدت و بلند مدت دارد که باعث علاقه‌مندی زیادی از گردشگران به تفریح و اقامت در این پارک جنگلی شده است.

پارک جنگلی چالدره از جنگل‌های انبوه با گونه‌های گیاهی مختلف پوشیده شده است و در این مجموعه می‌توان درختان توسکا، افرا، گون، انواع سرخس‌ها و خزه‌ها را مشاهده کرد.

فاصله جنگل چالدره تنکابن از تهران، حدود ۲۱۱ کیلومتر است.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. سلام من تنکابنی هستم ولی تا به حال زیبایی مناظر چالدره رو ندیده بودم ،متشکرم تر نویسنده

    آیا مفید بود؟
  2. فک کنم حدود بیست سال پیش بود پی آلاچیقایه اونجارو ما میکندیم،یه شرکت اصفهانی پروژشو دست گرفته بود،چ روزایی بود یادش بخیر

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      ممنون از همراهی شما با مجله پته

      آیا مفید بود؟