مجتمع تفریحی چالیدره مشهد | امکانات تفریحی و رفاهی + عکس و آدرس

مجتمع تفریحی چالیدره مشهد | امکانات تفریحی و رفاهی + عکس و آدرس

ایرانگردی خراسان رضوی مشهد

اگرچه سفر به مشهد مقدس برای بسیاری مصداق زیارت حرم امام رضا (ع) است، ولی علاوه‌بر زیارت امام هشتم شیعیان، جاهای دیدنی متنوعی در این شهر و شهرستان‌های اطراف آن وجود دارد. مجتمع گردشگری چالیدره را که بیشتر با نام مشهد می‌شناسیم، در فاصله 28 کیلومتری این شهر بزرگ قرار دارد که امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی دارد. این مجموعه تفریحی که در سال‌های اخیر افتتاح شده است، در همین مدت زمان کوتاه به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری ایران و خراسان رضوی تبدیل شده است.

مجتمع گردشگری چالیدره مشهد، از پوشش گیاهی متنوع و آب و هوای مطبوعی برخوردار است و با وجود دریاچه سد چالیدره، بهره‌وری از تفریحات آبی میسر شده است. پس اگر قصد دارید تا علاوه‌بر زیارت حرم مطهر امام رضا (ع)، از مجتمع تفریحی چالیدره مشهد بازدید کنید، در ادامه با ما در پته همراه باشید.

معرفی مجتمع گردشگری چالیدره مشهد

مجتمع تفریحی چالیدره در نزدیکی شهر مشهد، مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد که حتما خود نیز بهتر می‌دانید که مشهد، قلب تپنده شمال شرق ایران است. همانطور که اشاره شد، اگرچه گردشگران بیشتر برای زیارت حرم امام رضا (ع) به شهر مشهد سفر می‌کنند، ولی مجموعه‌های تفریحی و گردشگری مجهزی در این شهر و اطراف آن نزدیک هستند. از این رو می‌توان انتظار داشت که گردشگران علاوه‌بر اهداف زیارتی، برای تفریح هم به این شهر سفر کنند.

لازم به ذکر است که شهر مشهد، یکی از شناخته‌شده‌ترین شهرهای مذهبی جهان است و بسیاری این شهر را دومین شهر مذهبی جهان معرفی کرده‌اند؛ بنابراین می‌توان عمق اهمیت استفاده از ظرفیت‌های ویژه گردشگری این شهر را درک کرد که می‌توان باعث درآمدزایی فراوانی شود.

مجتمع گردشگری چالیدره مشهد در دو فاز چالی 1 و چالی 2 طراحی شده است و دارای امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی است که رضایت گردشگران را به دنبال داشته است. امکانات رفاهی چالیدره شامل رستوران، کافه و چای‌خانه سنتی می‌شود و در نزدیکی این مرکز گردشگری می‌توان هتل یا متل‌های نزدیک به اقامت گزید.

مجتمع تفریحی چالیدره مشهد در بخش طبیعی شهرستان طرقبه قرار دارد و آب مورد نیاز این شهرستان به رودخانه جاغرق سیراب تامین می‌شود که بر روی آن سد چالیدره ساخته شده است. با ساخت سد چالیدره بر روی این رودخانه، دریاچه‌ای ایجاد شده است که مزید بر آبادانی باغات و زمین‌های کشاورزی اطراف، سبب ایجاد محیط مناسبی برای جذب گردشگران شده است.

امکانات تفریحی مجتمع گردشگری چالیدره نیز که مهم‌ترین و اصلی‌ترین وجه این مکان محسوب می‌شوند، از زمین تا ارتفاعات کوهستان و آسمان، روی آب‌های دریاچه تا اعماق آن را پوشش می‌دهند. از جمله این امکانات تفریحی می‌توان به باگی‌سواری، سافاری، ترن کوهستان، تله‌کابین، بانجی جامپینگ، زیپ‌لاین، تونل وحشت، اسکله تفریحی، قایق پدالی، قایق پارویی و قایق‌موتوری اشاره کرد.

معرفی مجتمع گردشگری چالیدره مشهد

چالیدره کجاست؟

مجتمع تفریحی و گردشگری چالیدره که یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی اطراف مشهد در استان خراسان رضوی است، در فاصله 28 کیلومتری غرب شهر مشهد، درست بین دو کوه قرار دارد. این مجموعه تفریحی که درون دره چالیدره یا به عبارت دیگر در مجاورت دره ارغوان و تعدادی دره دیگر قرار دارد، در شهرستان طرقبه شاندیز واقع در غرب شهر طرقبه است. به‌طور دقیق‌تر این منطقه زیبا و مجتمع رفاهی-تفریحی آن در فاصله 2 کیلومتری غرب شهر طرقبه واقع در کیلومتر دو جاده نغندر است که در میان ییلاق‌های خوش‌آب‌وهوای طرقبه قرار دارد.

مجموعه گردشگری چالیدره مشهد حدود 160 هکتار مساحت دارد و در ارتفاع 1,433 متری از سطح دریا قرار گرفته که علت آب و هوای خنک و مطبوع این منطقه است. فاصله شهر تهران تا چالیدره مشهد حدود 935 کیلومتر (10 ساعت و 45 دقیقه) برآورد شده است و از شهر مشهد تا این مجموعه تفریحی هم حدود یک ساعت باید رانندگی کنید.

  • آدرس چالیدره: استان خراسان رضوی، شهرستان طرقبه شاندیز، کیلومتر دو جاده نغندر
معرفی مجتمع گردشگری چالیدره مشهد

مسیر دسترسی به مجتمع گردشگری چالیدره

اگر قصد دارید تا با خودروی شخصی عازم سفر به چالیدره مشهد شوید، باید آماده پیمایش مسافتی حدود 935 کیلومتر باشید. وارد شهر مشهد که شدید، می‌توانید برای مدت کوتاهی در این شهر توقف کنید و به زیارت حرم امام رضا (ع) بروید و از سایر جاهای دیدنی مشهد هم بازدید کنید. در واقع می‌توان یک روز از سفر خود را در شهر مشهد سپری کرد و روز بعد با دلی آسوده عازم چالیدره شد.

مسیر دسترسی چالیدره از مشهد

در هر صورت زمانی که وارد شهر مشهد شدید، باید به‌سمت میدان آزادی حرکت کنید و از آنجا با آرامش کامل وارد اتوبان وکیل‌آباد شوید. پس از ورود به اتوبان وکیل‌آباد، مسیر را تا انتها به‌سمت غرب حرکت کنید تا به میدان بزرگ برسید. خروجی سوم این میدان بزرگ را که همان بلوار امام رضا (ع) است را پیش گرفته تا سپس وارد کمربندی امام خمینی طرقبه شوید. در نهایت اما با ورود به جاده نغندر در میدان شهر طرقبه، پس از پیمودن 2 کیلومتر به منطقه چالیدره می‌رسید.

از طرف دیگر برای بازدید از مجتمع گردشگری چالیدره می‌توانید از وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی استفاده کنید که گزینه‌های مختلفی در دسترس است. تاکسی‌های برون‌شهری، تاکسی‌های آنلاین (اسنپ و تپ‌سی) و اتوبوس‌های بین‌شهری از مهم‌ترین این موارد هستند. برای مثال می‌توانید سوار اتوبوس بین‌شهری شده و پس از رسیدن به طرقبه پیاده شوید و در ادامه هم از طرقبه تا چالیدره را بهتر است تا تاکسی بگیرید. البته یک گزینه دیگر هم برای بازدید از مجتمع گردشگری چالیدره وجود دارد که می‌توان با استفاده از مترو و خط یک، خود را به وکیل‌آباد رسانده و تا چالیدره را تاکسی بگیرید.

مسیر دسترسی به مجتمع گردشگری از چالیدره

پس از ورود به چالیدره با خودرو یا بدون خودرو به‌صورت پیاده باید مسیر باقی‌مانده تا چالیدره را پیاده یا با استفاده از تله‌سیژ از میان کوه‌ها ادامه دهید. با اینکه مسیر پیاده‌روی (پلکانی) بدون پرداخت هزینه صورت می‌گیرد، ولی تا حدودی طولانی و طاقت‌فرسا است، پس اگر کودک یا فرد سالخورده‌ای همراهتان است، پیشنهاد می‌شود تا از تله‌سیژ (با پرداخت هزینه) استفاده کنید. هرچند اگر قصد ندارید تا وارد مجتمع تفریحی شوید که بعید است، می‌توانید از وسایل ورودی موجود در ورودی منطقه استفاده کنید.

تاریخچه مجتمع گردشگری چالیدره مشهد

اگرچه مجموعه گردشگری چالیدره مشهد آنچنان طولانی نیست، ولی فراز و نشیب‌های زیادی از سر گذرانده و و نکات حائز اهمیتی دارد که در ادامه به تفسیر آن می‌پردازیم: (آشنایی با تاریخچه این مجتمع گردشگری می‌تواند دید شما را نسبت به چگونگی شکل‌گیری این منطقه و ساخت مجتمع رفاهی-تفریحی بهبود بخشد)

تاریخچه مجتمع گردشگری چالیدره مشهد

آغاز پروژه ساخت سد چالیدره

سال 1376 بود که شهرداری طرقبه و شرکت آب منطقه‌ای خراسان پس از طرح و بررسی ساخت سد بر روی رودخانه جاغرق، در نهایت به این اجماع رسیدند. این سد خاکی یا هسته رسی که اکنون بنام «سد چالیدره» شناخته می‌شود، در جهت رفع اختلافات محلی در توزیع عادلانه آب، تامین آب برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغات منطقه ساخته شد.

علاوه‌بر اهداف توزیع عادلانه آب و حفظ محیط زیست و اقلیم دامنه‌های شمالی ارتفاعات سرسبز بینالود که پشت ساخت سد چالیدره وجود دارد، افزایش ظرفیت‌های توریستی نیز بعدها به آن اضافه شد. ساخت سد چالیدره تا سال 1381 به طول انجامید و آب این سد در آبادانی زمین‌های کشاورزی و باغ‌های اطراف نقش بسزایی داشت.

آغاز پروژه ساخت سد چالیدره

رودخانه جاغرق: شریان اصلی منطقه

رودخانه جاغرق در ارتفاعات کوهستانی و در خط‌القعر دره (عمیق‌ترین بخش دره که میان دامنه‌های دو کوه قرار دارد) و در روستایی با همین نام در فاصله 33 کیلومتری غرب مشهد جاری است. این رودخانه پرآب از ارتفاعات قله فلسکه و قله دهبار واقع در رشته‌کوه بینالود سرچشمه می‌گیرد. به عبارت دیگر این رودخانه، پس از عبور از از روستاهای ییلاقی کردینه، جاغرق، طرقدر و در ادامه از شهر طرقبه و چشمه طلا عبور می‌کند.

رودخانه جاغرق پس از آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغ‌های اطراف در حوالی روستای حصار به دو رودخانه مایان و دهبار و در نهایت به سد گلستان می‌ریزد. رودخانه جاغرق که 25 کیلومتر طول دارد، از مسیرهای پرطرفدار دره‌نوردی در ایران محسوب می‌شود.

این رودخانه پرآب که نسبتا دائمی بود، اگرچه طویل است، رودی کم‌عرض با میانگین عرض 8 متر است و شیب متوسط آن به 8/5 درصد می‌رسد. رودخانه جاغرق یک مسیر کلی دارد که به آن شمال خاوری می‌گویند، هرچند در مسیر این رودخانه از دره‌های فرعی متعددی می‌گذرد.

دره‌های زه در، انگلی در، اودر، انگلی در، ماکو درو، کمر حصار، چوردر، بل غنی، بزه نو سورو، لویدون و هزار جریب از جمله دره‌هایی هستند که آب آن‌ها به رودخانه جاغرق می‌پیوندند. بد چو، شق در (بازه اجنه)، شمقدر و رودخانه خشکو از دیگر دره‌های این مسیر هستند و در نهایت به ای رودخانه ملحق می‌شوند.

رودخانه جاغرق: شریان اصلی منطقه

تاریخچه نام گذاری روستای جاغرق

مسافران برای سفر به شهرهای نیشابور، تابران توس و مشهد باید از روستای جاغرق عبور می‌کردند که در گذشته در مسیر راهی کوهستانی و مالرو قرار داشت. گویا نام این روستا در ابتدا جاقرق بوده که به‌معنای ممانعت از ورود به مکانی مشخص یا اختصاص داشتن یک مکان به عده‌ای خاص آمده است. اما پس از گذشت سال‌ها، نام این روستا به جام غرق تغییر یافت که کنایه از میزان آبی است که این رودخانه داشته و اکنون جام پادشاهی در این رودخانه غرق شده است. در نهایت نیز نام جاغرق را به این روستا اختصاص دادند که نام مناسبی برای رودخانه‌ای بود که فروغ خود را به‌مرور از دست داده و سیل‌های بزرگی را از سر گذرانده است.

تاریخچه نام گذاری روستای جاغرق

توسعه گردشگری در منطقه چالیدره

سد چالیدره و دره‌ای که در مجاورت کوه وجود دارد، به‌مرور باعث ایجاد دریاچه‌ای، آن هم بالای کوه شد. این دریاچه دارای پتانسیل‌های گردشگری بالایی بود و طولی نکشید که توجه همگان از جمله مهندس حمید رحیمیان، مدیرعامل چالیدره مشهد به این منطقه جلب شد. در واقع مهندس با مشورت و اجماع با هیئت امنا تصمیم گرفتند تا در این منطقه یک فضای گردشگری، آن هم چه مجتمع گردشگری هدفمندی تاسیس کند.

پروژه ساخت مجتمع گردشگری چالیدره مشهد با همکاری شهرداری طرقبه و خراسان رضوی شکل گرفت و هزینه ساخت آن به بیش از چند میلیارد تومان می‌رسید.

توسعه گردشگری در منطقه چالیدره

گسترش مجموعه گردشگری چالیدره

مسئولان بالارده به‌مرور اقدام به گسترش مجموعه گردشگری چالیدره کرده و این مجموعه را مجهز به امکانات رفاهی و تفریحی متعدد کردند. همین امکانات رفاهی و البته تفریحی باعث شد تا توجه بسیاری از گردشگران به این مجموعه جلب و خیل گردشگران داخلی و خارجی به‌سمت چالیدره مشهد سرازیر که نه بلکه به بالای کوه کشاند.

لازم به ذکر است که فاز دوم مجموعه گردشگری چالیدره در همین چند سال اخیر افتتاح شد و افراد بسیاری نیز در این مجموعه مشغول به فعالیت شدند.

گسترش مجموعه گردشگری چالیدره

معماری مجتمع گردشگری چالیدره مشهد

مجتمع تفریحی چالیدره مشهد، یکی از بزرگترین و مجهزترین مجموعه‌های تفریحی این شهر است که با مساحت ۱۶۰ هکتار، امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی را برای عموم گردشگران فراهم آورده است. این مجموعه شامل چندین رستوران، کافه و چایخانه سنتی است که با ظرفیت‌های بالا و خدمات راضی‌کننده در این منطقه به چشم می‌آیند. برای مثال کافی‌شاپ گردان مجتمع گردشگری چالیدره ظرفیتی ۱۲۰ نفره دارد و با ارائه چشم‌انداز بی‌نظیر ۳۶۰ درجه‌ای از منطقه چالیدره، تجربه‌ای متفاوت را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

همچنین لازم به ذکر است که مجتمع چالیدره دارای ۲,۴۰۰ متر مسیر تله‌کابین است که یکی از بلندترین تله‌کابین‌های مشهد به‌شمار می‌آید. ضمنا با وجود دریاچه مصنوعی چالیدره (دریاچه سد چالیدره) با حجمی حدود ۵۰۰ هزار متر مکعب، اسلکه تفریحی و کشتی شناور، فضایی ایده‌آل برای قایقرانی و سایر تفریحات آبی ایجاد شده است. مزید بر این موارد، امکانات رفاهی-تفریحی هیجان‌انگیزی مانند تله‌سیژ، ترن کوهستان، بانجی جامپینگ، تونل وحشت، زیپ‌لاین و پل معلق نیز در این مجموعه وجود دارند که اسباب هیجان گردشگران را فراهم کرده‌اند.

معماری مجتمع گردشگری چالیدره مشهد

امکانات رفاهی و شکم گردی در چالیدره مشهد

مجتمع گردشگری چالیدره یکی از مجهزترین مجموعه‌های رفاهی-تفریحی ایران است که امکانات رفاهی متنوعی دارد. پارکینگ این مجموعه تفریحی پایین کوه با هزینه قرار دارد و از دیگر امکانات رفاهی چالیدره مشهد می‌توان به سالن وی‌آی‌پی برای پذیرایی، سوئیت‌های اقامتی، برج گردان، مسجد و آلاچیق‌های چوبی اشاره کرد. همچنین با وجود امکاناتی از قبیل رستوران‌های متعدد با منوی غذاهای ایرانی و فرنگی، کافی‌شاپ‌ها و چایخانه‌های سنتی، محل مناسبی برای استراحت و شکم‌گردی فراهم شده است.

رستوران چالی ۲ با ارائه چشم‌اندازی زیبا و منوی جذاب غذاهای متنوع، یکی از بهترین مکان‌ها برای شکم‌گردی در این منطقه است. مولتی کافه، کافی‌شاپ گردان و چایخانه سنتی چالیدره نیز از دیگر مکان‌های رفاهی چالیدره مشهد هستند که تجربه متفاوتی از شکم‌گردی را با نوشیدنی‌های سنتی و میان‌وعده‌های محلی به شما ارائه می‌دهند.

از طرفی یکی از مجهزترین شهربازی‌های مشهد در چالیدره قرار دارد که در بخش امکانات تفریحی به معرفی بخش‌های مختلف آن خواهیم پرداخت؛ پس در ادامه با معرفی رستوران، کافی‌شاپ و چایخانه سنتی چالیدره مشهد با ما همراه باشید.

امکانات رفاهی و شکم گردی در چالیدره مشهد

شکم گردی در رستوران چالی 2 مشهد

رستوران چالی ۲ یکی از رستوران‌های شیک و معروف اطراف شهر مشهد است که در ضلع غربی دریاچه سد چالیدره قرار دارد. این رستوران به سرو انواع غذاهای ایرانی و بین‌المللی خوشمزه مانند کباب، دیزی و … و دکوراسیون خاص آن مشهور است. در واقع دکوراسیون تمام چوبی و خاص رستوران چالی 2 بيش از هر چیزی مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد، زیرا نیمی از فضای داخلی این رستوران بر روی آب ساخته شده است. اما مگر می‌شود وارد رستوران چالی 2 شد و به دیوارهای شیشه‌ای آن خیره نشد، چون که پشت این شیشه‌ها می‌توانید مناظر زیبایی از دریاچه را تماشا کنید.

ساعت کاریتمامی روزهای هفته از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۲۳:۰۰
آدرس استان خراسان رضوی، شهرستان طرقبه شاندیز، کیلومتر دو جاده نغندر، منطقه نمونه گردشگری چالیدره، ضلع غربی دریاچه

کافی شاپ چالیدره مشهد

اما برای شکم‌گردی در چالیدره مشهد، شما می‌توانید از کافی‌شاپ‌های چالیدره مشهد هم بازدید کنید. آخر کافی شاپ گردان و مولتی کافه در این منطقه بکر و زیبا با دو ظاهر متفاوت توجه بسیاری از گردشگران را بالاخص جوانان را به خود جلب کرده‌اند.

کافی‌شاپ گردان را می‌توان بهترین کافه شاندیز و طرقبه دانست؛ زیرا مزید بر سرو غذاها و نوشیدنی‌های باکیفیت، یک نمای 360 درجه از دریاچه سد چالیدره و کوهستان‌های اطراف را پیش روی چشمان شما قرار می‌دهد. این کافی‌شاپ با افزایش ارتفاع زاویه دید بهتری نسبت به مناظر اطراف و فضای مجتمع گردشگری چالیدره مشهد را بدست می‌آورید.

مولتی کافه یکی دیگر از کافی‌شاپ‌ها یا به عبارتی کافه‌های محبوب اطراف مشهد و مجتمع تفریحی چالیدره است. این کافه دارای منوی باز و متنوعی از انواع میان‌وعده‌ها، دسرها و نوشیدنی‌های گرم و سرد ضمن برخورداری از یک فضای دنج و دل‌نشین، مکان مناسبی برای استراحت و تجدید قوا است. در واقع مولتی کافه علاوه‌بر ارائه دسرهای خوشمزه، غذاهای سبک و انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد، با دکوراسیون داخلی ساده، ولی جذاب خود توجه بسیاری از گردشگران را جلب می‌کند.

آدرس استان خراسان رضوی، شهرستان طرقبه شاندیز، کیلومتر دو جاده نغندر، منطقه نمونه گردشگری چالیدره، ضلع غربی دریاچه
کافی شاپ چالیدره مشهد

چایخانه سنتی چالیدره مشهد

چایخانه سنتی چالیدره مشهد یکی دیگر از جذاب‌ترین مکان‌ها برای شکم‌گردی و تجربه‌ی آرامش ضمن لذت بردن از نوشیدنی‌های گرم و سرد در این مجموعه تفریحی است.

این چایخانه با دکوراسیون سنتی و ساده به شما این امکان را می‌دهد تا بر روی تخت‌های سنتی نشسته و از چشم‌اندازهای زیبای اطراف حین صرف کردن یک چای داغ یا نوشیدنی خنک لذت ببرید. لازم به ذکر است که چایخانه سنتی چالیدره گزینه‌ای عالی برای آن دسته از افرادی که قصد دارند تا در یک فضای سنتی و البته اقتصادی توقف و استراحت کنند، انتخاب بهتری است.

آدرس استان خراسان رضوی، شهرستان طرقبه شاندیز، کیلومتر دو جاده نغندر، مجموعه تفریحی چالیدره مشهد، بخش شمال غربی دریاچه مصنوعی، نزدیک به ایستگاه تله‌کابین و رستوران گردان
چایخانه سنتی چالیدره مشهد

امکانات تفریحی و هیجان انگیز چالیدره مشهد

مجموعه تفریحی چالیدره مشهد دارای امکانات تفریحی و هیجان‌انگیز متنوعی است که سالانه خاطرات خوشی را برای تعداد زیادی از گردشگران رقم می‌زند. البته تفریحات این مجموعه تفریحی به دو بخش خشکی و آبی تقسیم می‌شوند که در این بخش ابتدا به تفریحات خشکی می‌پردازیم و پس از آن تفریحات آبی مجتمع گردشگری چالیدره را هم به شما معرفی می‌کنیم.

برای آشنایی با امکانات تفریحی خشکی چالیدره می‌توان از تله‌کابین هیجان‌انگیز آن شروع کرد که با طول ۲,۴۰۰ متری تجربه‌ای خاص از چشم‌اندازهای کوهستانی و دریاچه را به‌صورت 360 درجه پیش روی شما قرار می‌دهد. تله‌سیژ چالیدره و ترن کوهستان نیز از دیگر تفریحاتی هستند که توجه علاقه‌مندان به ماجراجویی، جوانان و نوجوانان را به خود جلب می‌کند.

از طرفی برای علاقه‌مندان به تفریحات هیجان‌انگیز که دست از ماجراجویی نمی‌کشند، زیپ‌لاین و بانجی جامپینگ فرصت‌هایی فوق‌العاده‌ای را برای تجربه اوج هیجان در ارتفاعات بالا فراهم می‌کنند. از پل معلق چالیدره نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد که با چشم‌اندازهای بی‌نظیر و حس تعلیق در میان دو کوه، تجربه‌ای هیجان‌انگیز و البته متفاوتی را نسبت به دیگر تفریحات این مجموعه ارائه می‌دهد.

باگی‌سواری، سافاری، کارتینگ، موتور ATV و تونل وحشت از دیگر تفریحاتی هستند که با سطح بالای هیجان خود، ذهن را از هر اندیشه‌ای تهی می‌کنند و شما را غرق در لذت می‌کنند. در ادامه به معرفی بیشتر این امکانات هیجان‌انگیز می‌پردازیم.

امکانات تفریحی و هیجان‌انگیز چالیدره مشهد

تله کابین هیجان انگیز

سفر با تله‌کابین چالیدره یکی از هیجان‌انگیزترین و محبوب‌ترین تفریحات خشکی و هوایی این مجموعه است. با حرکت از ایستگاه ابتدایی تله‌کابین، شما با دنیایی از مناظر طبیعی بکر و چشم‌نواز روبرو می‌شوید که اگرچه شاید از بالا قابل لمس نباشند، ولی درک زیبایی آن‌ها راحت‌تر است.

این تله‌کابین با طول ۲,۴۰۰ متر و با سرعت مناسبی که امکان مشاهده جزئیات طبیعت را فراهم می‌کند، شما را به‌مرور تا 270 متر بالا می‌برد. ضمنا هنگامی که سوار تله‌کابین چالیدره مشهد می‌شوید، فرصت مناسبی را برای تماشای دریاچه مصنوعی چالیدره از زوایای مختلف را بدست خواهید آورد. هنگامی که کابین شما از روی دریاچه عبور می‌کند، حس معلق بودن در آسمان به همراه وزش باد خنک، ضمن لذت بردن از آرامش و هیجان توأمان در قلب طبیعت، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم می‌زند.

تله‌کابین چالیدره با ظرفیت حمل 4 تا 6 نفر در هر کابین، یکی از ایمن‌ترین و در عین حال مفرح‌ترین و خاطره‌سازترین تفریحات چالیدره مشهد محسوب می‌شود​. وقتی به بالای کوه رسیدید، دو انتخاب پیش روی شماست؛ اول اینکه می‌توانید دوباره با استفاده از تله‌کابین مسیری که تا بالای کوه طی کردید را پایین بروید یا اینکه کل این مسیر را تا پایین کوه به‌صورت پیاده‌روی پیمایش کنید.

تله کابین هیجان انگیز

تله سیرژ‌ چالیدره مشهد

اکنون پس از تجربه تله‌کابین، تله‌سیژ چالیدره می‌توان با مسیر آرام‌تر و بازتری که برای شما فراهم می‌آورد، برای ریکاوری انتخاب معقولی باشد. این تله‌سیژ با حرکت آهسته خود، شما را از فراز تپه‌ها و دره‌های زیبا عبور می‌دهد و شما فرصت بیشتری را برای مشاهده زیبایی‌های طبیعت منطقه چالیدره از نزدیک خواهید داشت. همچنین خوشبختانه با وجود صندلی‌های باز تله‌سیژ چالیدره، امکان لذت بردن از نسیم ملایم و چشم‌اندازهای طبیعی برای شما فراهم شده است.

تله‌سیژ چالیدره با ارتفاعات مناسبی که پوشش می‌دهد، تجربه‌ای متفاوت و شاید هیجان‌انگیزتری از تله‌کابین را برای شما رقم بزند؛ زیرا با اینکه شما با تله‌سیژ در ارتفاع کمتری نسبت به تله‌کابین قرار دارید، ولی توجه داشته باشید که فقط بر روی یک صندلی (نه یک کابین) این مسیر را طی می‌کنید. در هر صورت تجربه این تفریح خشکی و هوایی با رعایت استانداردهای ایمنی، می‌تواند برای همه اعضای خانواده، از جمله زنان و کودکان بسیار لذت‌بخش باشد.

هزینه بلیط تله‌سیژ چالیدره مشهد (در سال 1403)یک طرفه 110,000 و دو طرفه ۲۲۰,۰۰۰ تومان
تله سیرژ‌ چالیدره مشهد

ترن کوهستان چالیدره مشهد (فونیکولار چالیدره)

پس از لحظات آرامش‌بخش یا شاید هیجان‌انگیزی که در تله‌سیژ تجربه کردید، اکنون نوبت آن است که خود را برای یک تجربه جالب و البته هیجان‌انگیز آماده کنید. ترن کوهستان چالیدره یا فونیکولار چالیدره با سرعت نسبتا کم و مسیرهای پرپیچ‌وخم کوهستانی، آدرنالین شما را بالا و پایین و در برخی نقاط به اوج می‌رساند.

این ترن که از میان تپه‌ها و کوهستان‌ها عبور می‌کند، شما را با سرعت قابل قبولی از پیچ‌های تند و شیب‌های کم و زیاد عبور می‌دهد. در حین حرکت با ترن کوهستان، می‌توانید تلفیقی از لذت و هیجان را احساس کنید که با هر پیچ و تاب، به اوج هم خواهد رسید. ترن کوهستان برای آن دسته از افرادی که عاشق سرعت و ماجراجویی هستند، تجربه‌ای بی‌نظیر و لذت‌بخش است و یکی از پرطرفدارترین تفریحات چالیدره به‌شمار می‌رود.

نکته جالب دیگری که درباره ترن کوهستان این مجموعه گردشگری حائز اهمیت است، محدودیت دسترسی به ارتفاعات چالیدره مشهد است. در واقع فقط دو راه برای دسترسی به بالاترین نقاط این منطقه تفریحی وجود دارد، یکی 200 پله و دیگری ترن کوهستانی؛ پس اینجاست که اهمیت مجهز بودن چالیدره مشهد به ترن کوهستان واضح می‌شود و بیشتر به چشم می‌آید.

از این رو افرادی که از نظر فیزیکی دچار محدودیت هستند، می‌توانند از این ترن استفاده کنند و بالعکس کوهنوردان و ماجراجویان 200 پله را یکی پس از دیگری بالا بروند. فراموش نکنید که در طول مسیر ترن کوهستان از مناظر زیبای اطراف عکس‌برداری کنید.

هزینه بلیط ترن کوهستان چالیدره مشهد (در سال 1403)۹۰,۰۰۰ تومان
ترن کوهستان چالیدره مشهد (فونیکولار چالیدره)

بانجی جامپینگ چالیدره مشهد

برای اوج گرفتن در هیجان یا به عبارت دیگر برای غرق شدن در هیجان، بانجی جامپینگ چالیدره انتخابی جسورانه است. این تجربه سقوط آزاد از ارتفاع، همان حس سرگیجه‌آور سقوط و سپس بازگشت به بالا را به شما القا می‌کند، همان جایی که خود را به پایین پرتاب کرده‌اید. در لحظات آغازین پریدن از سکو، قلب شما به تپش می‌افتد و در یک آن، حس آزادی، رهایی و شاید هم ترس تمام وجودتان را فرا می‌گیرد.

با توجه به برخورداری بانجی جامپینگ چالیدره مشهد از تجهیزات ایمنی پیشرفته و نظارت دقیق کارشناسان، تجربه این تفریح در عین هیجان‌انگیزی کاملا ایمن است. بانجی جامپینگ چالیدره با برخورداری از امکان استفاده از ارتفاعات مختلف برای افراد مبتدی و حرفه‌ای، فرصتی استثنایی را برای تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز در قلب طبیعت چالیدره فراهم کرده است​.

توصیه می‌کنیم که اگر دارای مشکل قلبی و تنفسی هستید یا استرس دارید از تجربه بانجی جامپینگ خودداری کنید؛ اما نیازی به نگرانی درباره امنیت بانجی جامپینگ نداشته باشید، زیرا پرسنل کارآزموده و متخصص تجهیزات ایمنی را برای شما نصب و وصل می‌کنند و آموزش‌های لازم را به شما خواهند داد.

هزینه بلیط بانجی جامپینگ چالیدره مشهد (در سال 1403)با توجه به وزن افراد بین ۷۵۰,۰۰۰ تا ۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان
بانجی جامپینگ چالیدره مشهد

سافاری و کارتینگ

سافاری چالیدره تفریح دیگر هیجان‌انگیزی است که برای دیدن مناظر بکر و حیوانات محلی در محیطی امن و کنترل‌شده طراحی شده است. مسیر سافاری چالیدره مشهد، یک مسیر 4 کیلومتری و پر از فراز و نشیب است. از آنجایی که سافاری در سالیان اخیر به یکی از مهیج‌ترین تفریحات مجموعه‌های تفریحی مبدل شده است، می‌توان با خیالی راحت سوار یک خودروی ایمن شده و به بازدید از حیوانات پرداخت؛ اما تفاوتی که سافاری چالیدره با سافاری پارک‌ها و باغ‌وحش‌های معروف دارد، در این مورد است که شما قرار نیست از هیچ حیوانی بازدید کنید و صرفا به طبیعت‌گردی خواهید پرداخت.

سافاری چالیدره مشهد نوعی طبیعت‌گردی با ماشین‌های شاسی‌بلند است که دست بر قضا هزینه نسبتا گرانی هم مانند باگی‌سواری دارد. خودروهای شاسی‌بلند لندکروز و جیپ که برای مسیرهای آفرود طراحی شده‌اند، خودروهایی هستند که برای سافاری تدارک دیده شده‌اند؛ بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت برای حدود 10 دقیقه از طبیعت‌گردی با عبور از مسیرهای خاکی و تپه‌های کوچک، آن هم با سرعت بالا لذت ببرید.

کارتینگ چالیدره یا همان کارتینگ مسابقه‌ای سرعتی با ماشین‌های کوچک نیز برای دوست‌داران مسابقات سرعتی، مصداق رقابت و لذت بردن از حس رانندگی، آن هم با سرعت بالا خواهد بود. با توجه به برخورداری چالیدره مشهد از ماشین‌های مدرن و ریز کارتینگ، می‌توان با خیالی راحت در ایمنی کامل و در کنار دوستان و اعضای خانواده این مسابقه پرهیجان را تجربه کرد. شما می‌توانید حداکثر ۵ دور را در این پیست رانندگی کنید و از هیجان آن بهره‌مند شوید.

هزینه بلیط سافاری چالیدره مشهد (در سال 1403) ۶۰۰,۰۰۰ تومان
هزینه بلیط کارتینگ چالیدره مشهد (در سال 1403)یک نفره ۳۰۰,۰۰۰ و دونفره ۴۰۰,۰۰۰ تومان
سافاری و کارتینگ

باگی سواری چالیدره

برای افرادی که نمی‌توانند از علاقه خود به تجربه‌ی سرعت و هیجان در محیط‌های طبیعی دست بردارند، چالیدره مشهد تفریحات باگی، سافاری و کارتینگ را فراهم دیده است. پیش‌تر درباره سافاری و کارتینگ توضیحاتی را ارائه کرده‌ایم و اکنون قصد داریم تا شما را با این وسایل نقلیه چهارچرخ موتوری آشنا کنیم.

به عبارت دیگر شما می‌توانید با باگی‌های چهارچرخ مسقف پرقدرت و سریع، از مسیرهای چالشی و خاکی عبور کرده و از هیجان رانندگی در دل مناطق کوهستانی و جاده‌های خاکی لذت ببرید. این وسایل نقلیه که ظاهرا ترکیبی از خودرو و موتورسیکلت هستند، برای تجربه یک مسابقه گروهی هیجان‌انگیز جان می‌دهند.

هزینه بلیط باگی‌سواری چالیدره مشهد (در سال 1403)۴۰۰,۰۰۰ تا ۶۰۰,۰۰۰ تومان
باگی سواری چالیدره

زیپ لاین

پس از تجربه‌ی هیجانات زمینی، می‌تواندی دوباره با زیپ‌لاین چالیدره در هوا آزاد و رها شوید. با پرواز بر فراز دره‌ها و تپه‌های چالیدره، حس پرواز و آزادی را تجربه خواهید کرد که شاید حتی با تله‌سیژ هم نتوان مشابه آن را تجربه کرد. این زیپ‌لاین که از میان طبیعت بکر و چشم‌اندازهای خیره‌کننده عبور می‌کند، سوژه‌های متعددی را برای تصویربرداری، آن هم با زاویه‌ای کاملا متفاوت فراهم می‌کند. زیپ‌لاین چالیدره مشهد با طول مناسب و سرعت کنترل‌شده، یکی از ایمن‌ترین و هیجان‌انگیزترین تفریحات هوایی در این مجموعه است که حس پرواز واقعی را به شما القا می‌کند​.

خط زیپ‌لاین از بالای کوه به‌سمت پایین آغاز می‌شود و تا سطح زمین ادامه می‌یابد و نگران ایمنی هم نباشید و طناب را دور کمر خود محکم ببندید. در هنگام فرود یک عکس با دوربین حرفه‌ای از شما گرفته می‌شود که می‌توانید آن را خریداری کنید. دو مسیر مختلف برای زیپ‌لاین چالیدره وجود دارد که یکی کوتاه و دیگری طولانی‌تر است و اختلاف قیمت قابل ملاحظه‌ای دارند.

هزینه بلیط زیپ لاین چالیدره مشهد (در سال 1403)مسیر کوتاه ۱۲۰,۰۰۰ تومان و مسیر طولانی ۲۵۰,۰۰۰ تومان
زیپ لاین

پل معلق چالیدره

اگر به دنبال تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد در ارتفاعات هستید و می‌خواهید حس معلق بودن را بیش از هر وقتی احساس کنید، پل معلق چالیدره انتخابی بی‌بدیل است. این پل که دو سوی دره را به یکدیگر متصل می‌کند، با طول و ارتفاع چشمگیری که دارد، حس معلق بودن در هوا را به خوبی به شما القا خواهد کرد. قدم زدن بر روی این پل، با لرزش‌های خفیف و چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز اطراف آن، تجربه‌ای هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

قدم زدن بر روی این پل برای عاشقان هیجان و کسانی که از ارتفاعات تا حدودی استرس دارند، یک چالش واقعی محسوب می‌شود و ضربان قلب را بالا و پایین می‌کند؛ البته فراموش نکنید که اگر از عارضه قلبی و تنفسی رنج می‌برید، به هیچ عنوان سمت تفریحات هیجان‌انگیزی چون پل معلق نروید.

ضمنا معمولا این پل معلق را با زیپ‌لاین تجربه می‌کنند و مسیر کوتاه آن با پل معلق حدود 150,000 تومان محاسبه می‌شود. آخرین توصیه ما به شما این است که زیاد به پایین پاهایتان خیره نشوید، زیرا ممکن است دچار سرگیجه و سردرد شوید.

هزینه بلیط پل معلق + مسیر کوتاه زیپ‌لاین چالیدره مشهد (در سال 1403)150,000 تومان
پل معلق چالیدره مشهد

تونل وحشت چالیدره

برای تجربه‌ای متفاوت و پر از آدرنالین، تونل وحشت چالیدره، می‌تواند یک انتخاب منطقی باشد. این تونل را به‌گونه‌ای ترسناک با دکوراسیون مهیج و مبنی بر استانداردهای جهانی طراحی کرده‌اند تا شما را به دنیایی مملو از ترس و هیجان وارد کنند؛ البته که تونل وحشت را نباید با اتاق فرار اشتباه بگیرید و انتظار چنان ترس و هیجانی را داشته باشید. حرکت در این تونل با صداها و نورپردازی‌های ویژه‌ای انجام می‌شود تا حسی واقعی از ترس و وحشت را به شما القا کند.

تونل وحشت چالیدره بیشتر برای آن دسته از افرادی پیشنهاد می‌شود که به دنبال تجربه لحظاتی نسبتا ترسناک و متفاوت در محیطی کنترل‌شده هستند؛ البته این محیط می‌تواند تا حدودی کودکان و نوجوانان را به هیجان آورده و برای سرگرم کردن آن‌ها قطعا انتخاب بهتری است. به‌طورکلی این تونل با ایجاد محیطی تاریک و ترسناک، یکی از هیجان‌انگیزترین و خاطره‌انگیزترین تفریحات چالیدره به‌شمار می‌آید.

هزینه بلیط تونل وحشت چالیدره مشهد (در سال 1403)140,000 تومان
تونل وحشت چالیدره

موتور ATV

موتورهای ATV چالیدره یا همان موتورهای چهارچرخ نسبتا بزرگی که در فیلم‌های سینمایی تماشا کرده‌اید، برای افراد علاقه‌مند به تجربه‌های پر از هیجان و سرعتی طراحی شده‌اند. این موتورها با قدرت بالا و توانایی حرکت در مسیرهای سخت و ناهموار، شما را به دل طبیعت می‌برند و لحظات خوشی را برای رقم می‌زنند.

سوار شدن بر این موتورها و عبور از تپه‌ها و دره‌های چالیدره، حسی بی‌نظیر از آزادی و قدرت را به شما القا خواهد کرد. مسیر موتورسواری حدود 3 کیلومتر است که برای لذت بردن از این تفریح کفایت می‌کند. این تجربه برای کسانی که عاشق رانندگی در مسیرهای چالشی و مهیج هستند، می‌تواند فوق‌العاده باشد و یکی از بهترین راه‌ها برای کاوش در مناطق کمتر دیده‌شده چالیدره است.

هزینه بلیط موتور ATV چالیدره مشهد (در سال 1403)۳۰۰,۰۰۰ تومان
موتور ATV

دریفت

دریفت یکی دیگر از هیجان‌انگیزترین تفریحات موجود در مجموعه چالیدره مشهد و البته گرانترین آن‌ها است که برای علاقه‌مندان به مسابقات ماشین‌سواری حرفه‌ای و کنترل دقیق خودرو و انجام حرکات نمایشی طراحی شده است.

در این تفریح پرهیجان، راننده با کاهش نیروی چسبندگی چرخ‌ها به سطح پیست، خودرو را در حالت لغزندگی قرار می‌دهد. البته توجه داشته باشید که تمام این حرکات را یک راننده حرفه‌ای در کنار شما انجام خواهد داد و شما صرفا به‌عنوان یک همراه و سرنشین خودرو، این لحظات سراسر هیجان را تجربه خواهید کرد.

در پیست دریفت چالیدره، خودروهای مخصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرند که کاملا برای این نوع رانندگی و حرکات نمایشی طراحی شده‌اند. ضمنا به این نکته باید توجه داشت که اجرای این حرکات در خارج از پیست‌های ایمن، آن هم با استفاده از خودروهای عادی و غیرایمن می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ اما در چالیدره، همه چیز تحت نظارت مربیان حرفه‌ای و با تجهیزات ایمنی استاندارد انجام می‌شود.

هزینه بلیط دریفت چالیدره مشهد (در سال 1403)۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان
دریفت

زورب بال چالیدره

زورب بال یا توپ حبابی خودمان یکی دیگر از هیجان‌انگیزترین تفریحات زمینی در مجموعه چالیدره مشهد است که برای غرق کردن شما در هیجان یا شاید کودکان و نوجوانان انتخاب مناسبی باشد. در این تفریح، شما داخل یک توپ بزرگ شفاف از جنس PVC قرار گرفته و از یک سطح شیب‌دار به پایین غلت می‌خورید.

این توپ شفاف به‌گونه‌ای طراحی شده که شما را در برابر ضربات و حرکات شدید محافظت کند؛ بنابراین می‌توانید با اطمینان کامل از این تجربه لذت ببرید و نگران هیچ‌گونه صدمه احتمالی نباشید. این توپ‌های بزرگ به‌صورت دولایه طراحی شده‌اند و لایه میانی آن‌ها، هوا قرار گرفته است. هنگامی که وارد توپ شفاف یا همان زورب بال شدید، سعی کنید تا با حرکت کردن، آن را به حرکت در آورده، ولی آن را کنترل کنید.

با حرکت سریع توپ حبابی، شما احساسی از چرخش، تعلیق و اصطکاک را تجربه خواهید کرد که آدرنالین و هیجان شما را به اوج می‌رساند. این تفریح برای افرادی که به دنبال یک تفریح گروهی هستند، یکی از بهترین گزینه‌ها در چالیدره محسوب می‌شود و می‌تواند لحظاتی شاد را برای شما در کنار خانواده و دوستانتان رقم بزند.

هزینه بلیط زورب بال چالیدره مشهد (در سال 1403)500,000 تومان
زورب بال چالیدره

تفریحات آبی در سد چالیدره

حال نوبتی هم که باشد، نوبت به تفریحات آبی مجموعه گردشگری چالیدره مشهد می‌رسد که اتفاقا تنوع این تفریحات هم دست کمی از تفریحات خشکی آن ندارد. با وجود سد چالیدره که بر روی رودخانه جاغرق ساخته شده است، دریاچه پرآبی برای تامین آب مورد نیاز برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغات اطراف فراهم شده است؛ اما همین منبع آب به بهانه‌ای تبدیل شده است تا از آن برای انجام تفریحات آبی هم استفاده شود.

فصل تابستان که می‌رسد، خیل مسافران و گروه‌های توریستی به‌سمت مشهد و مناطق اطراف آن سرازیر می‌شود و یکی از بهترین مقاصد گردشگری در اطراف مشهد نیز قاعدتا چالیدره است. در ادامه به معرفی امکانات رفاهی می‌پردازیم که برای انجام تفریحات آبی فراهم شده‌اند؛ پس خود را برای لمس خنکای آب دریاچه و هیجانی که در رگ‌هایتان جریان می‌یابد، آماده کنید.

تفریحات آبی در سد چالیدره

اسکله تفریحی

اسکله تفریحی چالیدره، نقطه شروع بسیاری از تفریحات آبی این مجتمع گردشگری است که درست در کنار دریاچه چالیدره مشهد ساخته شده است. با ورود به این اسکله تفریحی، شما بلافاصله حس آرامش و هیجان را تجربه خواهید کرد. این اسکله با امکانات رفاهی و تفریحی متنوع خود، فرصت‌های مختلفی را برای لذت‌بردن از آب و هوای مطبوع منطقه فراهم می‌کند. شما همچنین می‌توانید با استفاده از قایق‌های موتوری و پدالی که در این اسکله وجود دارند، به دل دریاچه بزنید و از طبیعت بکر اطراف و استشمام آب‌وهوای پاک منطقه لذت ببرید.

برای بسیاری از گردشگران، حضور در این اسکله اولین گام برای ورود به دنیای تفریحات آبی چالیدره است که به‌دلیل دسترسی آسان و نزدیکی به سایر امکانات تفریحی، در اولویت بسیاری از بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. تماشای غروب خورشید در این اسکله با انعکاس نور نارنجی مایل به قرمز خورشید، تماشایی‌تر هم می‌شود.

اسکله تفریحی

قایق پدالی در سد چالیدره

قایق‌های پدالی یکی از محبوب‌ترین تفریحات آبی در چالیدره هستند که برای تجربه‌ای آرام و لذت‌بخش بر روی آب‌های دریاچه سد چالیدره گزینه مناسبی هستند. این قایق‌ها که معمولا برای ۲ تا ۴ نفر طراحی شده‌اند، به شما اجازه می‌دهند تا با استفاده از نیروی پاها، قایق را به حرکت درآورید و به‌صور آزادانه در دریاچه گردش کنید.

همانطور که اشاره شد، قایق پدالی برای خانواده‌ها و افرادی که به دنبال تفریحی کم‌هیجان و آرامش‌بخش هستند، انتخابی ایده‌آل است؛ بااین‌حال شما می‌توانید در صورت تمایل، این قایق پدالی را به‌صورت تک‌نفره به حرکت درآورید. در نهایت می‌توان اظهار داشت که تجربه قایق‌رانی پدالی به شما فرصتی می‌دهد تا در آرامش و سکوت، از طبیعت اطراف سد لذت ببرید و لحظاتی را با آرامش کامل سپری کنید. این قایق‌ها در انواع مدل‌های زیر در دسترس قرار می‌گیرند:

  • قایق پدالی قو
  • قایق پدالی فولکسی
  • قایق پدالی دوچرخه‌ای
  • قایق پدالی کابین‌دار
  • قایق پدالی خانوادگی
  • قایق پدالی دوناتی موتوردار
هزینه بلیط قایق پدالی در سد چالیدره مشهد (در سال 1403)تک‌نفره ۱۰۰,۰۰۰ تومان، دونفره ۲۰۰,۰۰۰ تومان و چهارنفره ۴۰۰,۰۰۰ تومان
قایق پدالی در سد چالیدره

قایق پارویی روی سد چالیدره

اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت‌تر از قایق‌سواری هستید، قایق‌های پارویی انتخاب بهتری برای شما خواهند بود؛ زیرا با این قایق‌ها می‌تواندی به‌صورت تک‌نفره از پارو زدن در آب‌های دریاچه سد چالیدره لذت ببرید. البته هدایت این قایق‌ها به توانایی جسمانی و مهارت‌های بیشتری نیاز دارند و شما را وادار به استفاده از نیروی دست‌های خود، برای کاوش در آب‌های آرام و خروشان سد می‌کند.

قایق پارویی روی سد چالیدره یک تفریح جذاب و مثال‌زدنی برای افرادی است که دوست دارند تا ارتباط بیشتری با طبیعت منطقه برقرار کنند. هرچند باید قبول کرد که قایق پارویی نسبت به قایق پارویی و موتوری چالش‌برانگیزتر و لذت‌بخش‌تر است؛ زیرا شما علاوه‌بر اینکه با پارو زدن در این قایق‌ها سبب تقویت عضلات و بهبود تناسب اندام خود می‌شوید، حس تسلط و کنترل بر قایق را نیز احساس خواهید کرد.

هزینه بلیط قایق پارویی روی سد چالیدره مشهد (در سال 1403)100,000 تا 250,000 تومان
قایق پارویی روی سد چالیدره

قایق موتوری

قایق‌های موتوری سد چالیدره برای علاقه‌مندان به تفریحات آبی، آن هم با سرعت و هیجان بالا، گزینه‌ای بی‌نظیر و بدون نقصی هستند. این قایق‌ها به شما امکان را می‌دهند تا برخلاف قایق‌های پدالی و پارویی با سرعت بیشتری بر روی آب حرکت کنید و از هیجان ناشی از پرواز بر روی امواج شاد و خندان شوید.

قایق‌سواری موتوری در چالیدره، تجربه‌ای پرانرژی و هیجان‌انگیز است که به شما اجازه می‌دهد تا در زمانی کوتاه، مسافت‌های بیشتری را پیموده و از مناظر بیشتری بازدید کنید. این قایق‌ها معمولاً برای ۴ تا ۶ نفر طراحی شده‌اند و شما می‌توانید همراه با دوستان یا خانواده از این تفریح تجربه کنید. وزش باد در صورت و موهایتان، موج‌سواری‌ها و پیچ‌وتاب‌هایی که قایقران به‌صورت ناگهانی انجام می‌دهد با صدای بعضا گوش‌خراش جیغ و داد، ترکیب زیبایی را تشکیل می‌دهند.

هزینه بلیط قایق‌موتوری چالیدره مشهد (در سال 1403)۱۵۰,۰۰۰ تومان
قایق موتوری

کشتی شناور تفریحی

کشتی شناور تفریحی یکی از اولین مواردی است که پس از ورود به چالیدره با آن مواجه می‌شوید. شاید با مشاهده این کشتی شناور که در اسکله لنگر انداخته است، نمایی بیرونی آن شما را مجذوب کند تا خواستار مشاهده نمای داخلی آن شوید. داخل کشتی چالیدره به‌طرز مدرنی طراحی شده است و البته برای ورود به آن، باید ابتدا هزینه بلیط ورودی را بپردازید.

کشتی شناور تفریحی چالیدره در دو طبقه ساخته شده است و رستوران و کافی‌شاپی هم در آن فراهم دیده شده است. اجرای موسیقی سنتی و زنده بر روی این کشتی تفریحی از دیگر جاذبه‌هایی است که این کشتی برای مشتریان خود ارائه می‌دهد. در نهایت به این موضوع اشاره می‌کنیم که کشتی شناور تفریحی 200 نفر ظرفیت دارد و برای برگزاری جشن‌های مختلف هم می‌توان، آن را رزرو کرد.

هزینه بلیط کشتی شناور تفریحی چالیدره مشهد (در سال 1403)قیمت بلیط کشتی شناور بستگی به نوع خدمات درخواستی شما دارد.
کشتی شناور تفریحی

قایق VIP آبادیس چالیدره

قایق VIP آبادیس، یکی از لوکس‌ترین و متمایزترین تفریحات آبی در سد چالیدره است که تجربه‌ای خاص و متفاوتی را از گشت‌وگذار بر روی آب‌های دریاچه را برای شما به ارمغان می‌آورد. این قایق‌ها با طراحی مدرن و امکانات ویژه، شامل صندلی‌های راحتی، فضای خصوصی و خدماتی همچون پذیرایی از مسافران، گزینه بی‌بدیلی برای شما خواهد بود؛ البته این قایق‌ها بیشتر برای افرادی مناسب هستند که به دنبال مکانی برای دستیابی به آرامش و لذت از مناظر زیبا در محیطی مجلل هستند.

قایق VIP آبادیس به‌دلیل داشتن ظرفیت کمتر و ارائه خدمات شخصی‌سازی شده، یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن برای خانواده‌ها، زوج‌ها و کسانی است که به دنبال یک تجربه خاص و به یادماندنی در چالیدره هستند. قایق‌های VIP آبادیس در طول روز و حتی در ساعات شب با نورپردازی‌های خاص، تجربه ناب‌تری از گردش در سد چالیدره را به شما هدیه می‌کنند.

هزینه بلیط قایق VIP آبادیس چالیدره مشهد (در سال 1403)۲۵۰,۰۰۰ تومان
قایق VIP آبادیس چالیدره

ماهیگیری روی دریاچه سد چالیدره

ماهیگیری در دریاچه سد چالیدره یکی از تفریحات VIP و خاصی است که بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت و آب را به خود جذب می‌کند. بنابراین شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از تجهیزات حرفه‌ای و تحت نظارت مربیان مجرب، به ماهیگیری در آب‌های سد بپردازید.

شما همچنین می‌توانید با ماهیگیری در دریاچه سد چالیدره مشهد علاوه‌بر اینکه دمی در دل طبیعت، استراحت و احساس آرامش کنید، قادر خواهید بود تا از نزدیک با طبیعت و زندگی آبزیان منطقه آشنا شوید. ماهیگیری در این دریاچه بالاخص برای کسانی چون شما که به دنبال آرامش و فرار از شلوغی شهر هستید، تفریحی بی‌بدیل است.

خوشبختانه در این مجموعه تفریحی امکانات ماهیگیری برای بازدیدکنندگان فراهم شده است و اگر این امکانات را همراه نداشتید، می‌توانید این تجهیزات را به‌صورت انفرادی و گروهی اجاره کنید. لازم به ذکر است که هزینه اجاره تجهیزات ماهیگیری در طول روز و شب متفاوت است و حتما این مورد را در نظر داشته باشید. در هر صورت اگر قلاب ماهیگیری را در آب دریاچه انداختید و ماهی مورد نظر شما در دام قلابتان افتاد، شامی برای خود تدارک کنید و غذای دریایی خود را میل کنید.

ماهیگیری روی دریاچه سد چالیدره

آموزش غواصی در چالیدره

اگر همیشه آرزوی کاوش در دنیای زیر آب را داشته‌اید یا علاقه دارید تا همانند غواصان در تلویزیون، غواصی کنید، در چالیدره این فرصت را خواهید داشت تا زیر آب غواصی کنید. آموزش غواصی در چالیدره آن فرصت موعودی است که به شما قول آن را دادیم.

در این مجموعه، شما می‌توانید تحت نظر مربیان حرفه‌ای و کارکشته، اصول و تکنیک‌های غواصی را یاد گرفته و سر به دنیای زیبای زیر آب فرو کنید. تجربه غواصی در آب‌های سد چالیدره، تجربه‌ای استثنایی برای کشف دنیایی ناشناخته و تماشای مناظر زیبای زیر آب و چگونگی زیست آبزیان و گونه‌های گیاهی زیر آب است؛ البته لازم به ذکر است که غواصی در چالیدره مشهد با غواصی در خلیج فارس و دریای خزر متفاوت است.

نکته دیگر این است که به‌دلیل سرمای هوا در فصل زمستان، امکان غواصی وجود ندارد. در ضمن بابت عدم توانایی در غواصی نگرانی نداشته باشید؛ زیرا که برای یادگیری غواصی در این دریاچه صرفا به رعایت یکسری نکات آموزشی نیاز خواهید داشت که مربیان مجرب به شما توصیه خواهند کرد.

هزینه بلیط آموزش غواصی در چالیدره مشهد (در سال 1403)نامشخص
آموزش غواصی در چالیدره

لنج سواری چالیدره

لنج‌سواری در چالیدره یکی از جذاب‌ترین تفریحات آبی و محیط‌هایی است که برای بازدیدکنندگان فراهم شده است. این لنج تفریحی که برای تعداد زیادی از مسافران طراحی شده، به آرامی بر روی آب‌های سد به حرکت در می‌آید و شما را به سفری آرام و دلپذیر بر روی دریاچه می‌برد.

در طول این سفر، می‌توانید از مناظر زیبا و استشمام هوای پاک و مطبوع منطقه لذت ببرید و لحظاتی خاطره‌انگیز را در کنار دوستان و خانواده خود سپری کنید. آن 10 دقیقه‌ای که بر روی این لنج تفریحی تجربه می‌کنید، می‌تواند با لذت چشیدن یک نوشیدنی گرم مانند چای و قهوه لذت‌بخش‌تر هم شود.

هزینه بلیط لنج سواری چالیدره مشهد (در سال 1403)به ازای هر ۱۰ دقیقه ۸۰,۰۰۰ تومان
لنج سواری چالیدره مشهد

اسکی روی آب چالیدره

اسکی روی آب در چالیدره، یکی دیگر از تفریحات مهیج و لذت‌بخشی است که بدون شک هر کسی که علاقه‌مند به انجام ورزش‌های آبی است، باید آن را تجربه کند. شما می‌توانید با تجربه این فعالیت و با استفاده از تخته‌های مخصوص اسکی، بر روی سطح آب حرکت کنید و با سرعت زیاد به جلو رانده می‌شوید. اسکی روی آب جدا صرف نظر از آنکه نیاز به تعادل و مهارت دارد، بلکه می‌تواند تجربه‌ای پر از آدرنالین و هیجان را برای شما به ارمغان آورد.

پس اگر به دنبال تفریحی پرانرژی و چالشی هستید، اسکی روی آب در چالیدره را از دست ندهید و نگران چگونگی انجام آن نباشید؛ زیرا افراد متخصص و مربیانی در این مجموعه حاضر هستند تا به شما این نکات را آموزش دهند و شما را در این تفریح یاری کنند.

هزینه بلیط اسکی روی آب چالیدره مشهد (در سال 1403)نامشخص

سایر تفریحات چالیدره

علاوه‌بر تفریحات اصلی شامل تفریحات خشکی، هوایی و آبی در چالیدره مشهد است و این مجموعه تفریحی امکانات دیگری را نیز شامل می‌شود که به‌نوعی تجربه شما را تکمیل و تنوع می‌بخشند. یکی از این امکانات، عکاسخانه سنتی است که فرصتی را برای ثبت عکس‌های یادگاری با لباس‌های سنتی ایرانی فراهم آورده است. همچنین با وجود برج گردان چالیدره با چرخش آرام خود، دیدی ۳۶۰ درجه از مناظر اطراف ارائه می‌دهد؛ هرچند در بخش کافی‌شاپ‌ها تا حدودی به آن پرداختیم، ولی قرار است توضیحات بیشتری به آن اضافه کنیم.

از طرفی اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت، آرامش‌بخش‌تر هستید یا به عبارتی تا حدودی خسته شده‌اید؛ پس چرا مرکز ماساژ دکتر فیش را انتخاب نکنید که با استفاده از ماهی‌های کوچک، ماساژی متفاوت و آرامش‌بخش را برای شما تدارک دیده است. در ادامه با معرفی هر کدام از این مکان‌های مذکور با ما همراه باشید.

عکاسخانه سنتی

در مجموعه تفریحی چالیدره مشهد، عکاسخانه سنتی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن است که بسیاری از گردشگران به آن مراجعه می‌کنند تا در فضایی نوستالژیک با لباس‌های سنتی عکسی به یادگار بگیرند. پس در این عکاسخانه، شما می‌توانید با پوشیدن لباس‌های سنتی ایرانی و جایگیری در دکوراسیون‌های قدیمی و سنتی، عکس‌های یادگاری زیبایی بگیرید.

این تجربه علاوه‌بر آنکه فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و تاریخ ایران است، می‌تواند یادگاری، آن هم ماندگار از سفر شما به چالیدره مشهد باشد. لباس‌های سنتی خراسانی مزین به طراحی‌های سوزن‌دوزی و لباس‌های پادشاهان ایرانی را می‌توانید در عکاسخانه چالیدره مشهد بپوشید و عکس بگیرید.

عکاسخانه سنتی

برج گردان چالیدره

برج گردان چالیدره یکی از جاذبه‌های محسوس این مجموعه تفریحی است که با یک چرخش کامل، چشم‌اندازی بی‌نظیر از طبیعت و مناظر چالیدره را مشاهده کنید. این برج به‌گونه‌ای طراحی شده است که در هنگام چرخش، کم‌کم بالا می‌رود که شما می‌توانید به‌صورت 360 درجه‌ای محیط اطراف خود را نظاره کنید. از بالای برج، دیدی کامل از سد چالیدره و مناطق سرسبز اطراف آن خواهید داشت که تجربه‌ای آرامش‌بخش و خاصی را برای شما فراهم آورده است.

البته شایان ذکر است که پیش‌تر درباره برج گردان چالیدره در بخش کافی شاپ چالیدره مشهد توضیحاتی ارائه کردیم؛ ما به این موضوع اشاره کردیم که در این کافی‌شاپ با چرخش آرام برج، می‌توانید در حین صرف نوشیدنی، دسر یا میان‌وعده‌های خوشمزه از مشاهده چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز حظ کنید.

برج گردان چالیدره

مرکز ماساژ دکتر فیش

مرکز ماساژ دکتر فیش در مجموعه چالیدره یکی از تجربه‌های متفاوت و البته جذاب برای بازدیدکنندگان است. در این مرکز ماساژ درمانی، با استفاده از ماهی‌های کوچک معروف به «دکتر فیش»، می‌توانید از ماساژی خاص و آرامش‌بخش بهره‌مند شوید. این ماهی‌های کوچک با خوردن سلول‌های مرده پوست، به شما کمک می‌کنند تا پوستتان نرم‌تر، روشن و شفاف‌تر شود. تجربه ماساژ با دکتر فیش، علاوه‌بر القای حس طراوت، یک تجربه آرامش‌بخش و بی‌نظیر را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

این ماساژ مخصوصا برای کسانی که به دنبال رفع استرس، خستگی و احساس تازگی در سفر خود هستند، توصیه می‌شود. پس اگر به چالیدره مشهد سفر کردید، مرکز ماساژ دکتر فیش را فراموش نکنید و به پاهای خودتان یک حالی بدهید.

مرکز ماساژ دکتر فیش

امکانات تفریحی کودکان

چالیدره مشهد جزو مکان‌های گردشگری همگانی است که برای تمامی گروه‌های سنی امکانات رفاهی و تفریحی تدارک دیده است. در این مجموعه گردشگری مزید بر توجه به سرگرم کردن بزرگسالان، سعی بر این بوده تا به نیازهای کودکان آن‌ها نیز پاسخ درخوری داده شود.

به عبارتی آن‌ها را حسابی سرگرم، شاد و خندان کند و خوشبختانه با وجود امکانات تفریحی متنوعی که برای کودکان در این مجموعه فراهم شده است، دیگر دغدغه‌ای بابت سرگرم‌سازی آن‌ها نخواهید داشت. از جمله این امکانات می‌توان به زمین‌های بازی اختصاصی یا پارک بازی کودکان، ترامپولین‌های بزرگ و بخش‌های تفریحی مثل تاب و سرسره اشاره کرد که با نظارت کامل و ایمنی بالا طراحی شده‌اند.

کودکان در چالیدره مشهد می‌توانند با انواع بازی‌های فیزیکی و فکری سرگرم شوند و مزید بر تجربه تفریح، چیزهای تازه‌ای را یاد بگیرند. به‌طورکلی این مجموعه با برنامه‌های شاد و سرگرم‌کننده‌ای مانند نمایش‌های عروسکی (خیمه‌شب بازی) و مسابقات مختلف، لحظات خوشی را برای کودکان و خانواده‌هایشان فراهم می‌کند.

امکانات تفریحی کودکان

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از مجتمع گردشگری چالیدره

اکنون دیگر بهتر می‌دانید که مجتمع گردشگری چالیدره مشهد، با برخورداری از امکانات رفاهی و تفریحی متنوع، یکی از مقاصد محبوب برای بیشتر گردشگران است. توجه داشته باشید که هزینه ورودی و استفاده از امکانات مختلف متغیر است؛ البته ورودی اولیه معمولا با احتساب هزینه پارکینگ و ترن کوهستان، مبلغی بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. همچنین در بخش تفریحات یان مجموعه تفریحی هزینه هر کدام از این امکانات را ذکر کردیم؛ ولی برای مثال هزینه بلیط تفریحاتی مانند بانجی جامپینگ هزینه جداگانه‌ای با توجه به وزن افراد بین ۷۵۰,۰۰۰ تا ۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان در پی دارد.

اما در نهایت لازم به ذکر است که برای بازدید از چالیدره، زمان زیادی لازم ندارید و مدت زمانی بین ۳ تا ۵ ساعت کفایت می‌کند. ضمنا بهترین زمان بازدید، اوایل صبح یا بعدازظهر است تا از ازدحام بازدیدکنندگان و گرمای آزاردهنده روز در امان باشید. در تصویر زیر نیز می‌توانید قیمت خدمات و تفریحات چالیدره و پک‌های پیشنهادی آن را مشاهده کنید:

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از مجتمع گردشگری چالیدره

بهترین فصل برای بازدید از مجتمع گردشگری چالیدره

پیش از عزم سفر به مشهد، به طبیعت زیبا و امکانات تفریحی متنوعی که این مجموعه از آن‌ها برخوردار است، توجه داشته باشید؛ زیرا مجتمع گردشگری چالیدره در تمامی فصول سال جاذبه‌های مختص به آن برهه زمانی را دارد. بااین‌حال بسیاری از گردشگران، بهترین زمان برای بازدید این مجموعه تفریحی را فصل‌های بهار و تابستان عنوان کرده‌اند. در این فصول از سال، آب و هوای معتدل و دلپذیر منطقه، شرایط ایده‌آلی را برای بهره‌مندی از تفریحات آبی، پیاده‌روی در طبیعت و لذت بردن از چشم‌اندازهای سرسبز فراهم می‌آورد.

همچنین لازم به ذکر است که اگرچه در فصل تابستان به‌دلیل تعطیلات مدارس و حجم بالای گردشگران، این منطقه بسیار شلوغ است؛ اما این شلوغی به لطف تنوع و گستردگی فضا و امکانات، همچنان تجربه‌ای لذت‌بخش و به دور از دغدغه را فراهم می‌کند. طبیعت چالیدره در فصل‌های پاییز و زمستان، آب و هوای خنک‌تر و بارانی دارد و مناظر رنگارنگ پاییزی آن جذابیت‌های غیرقابل انکاری دارند؛ اما در فصل زمستان به‌دلیل بارش باران و سرمای شدید آب و هوا ممکن است برخی از تفریحات مخصوصا تفریحات آبی محدود یا متوقف شوند.

بهترین فصل برای بازدید از مجتمع گردشگری چالیدره

اقامت در چالیدره

مجتمع گردشگری چالیدره ضمن برخورداری از امکانات رفاهی و تفریحی متنوع، انتخاب‌های مختلفی برای اقامت گردشگران فراهم دیده است. از جمله اقامتگاه‌های نزدیک به این مجموعه می‌توان به متل بام طرقبه اشاره کرد که با موقعیت مکانی مرتفع خود، چشم‌انداز زیبایی از منطقه را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد.

هتل پارک حیات نیز با امکانات لوکس و دسترسی آسان به چالیدره، گزینه‌ای مناسب برای اقامت است. هتل سحاب طرقبه، با بهره‌مندی از محیطی آرام و خدمات باکیفیت، انتخاب دیگری برای کسانی است که به دنبال اقامتی راحت در نزدیکی این مجموعه هستند.

همچنین اگر قصد دارید تا در نزدیکی حرم امام رضا (ع) اقامت گزینید، هتل شاکر مشهد به‌دلیل فاصله کوتاه تا حرم امام رضا، چالیدره و دسترسی آسان به دیگر نقاط گردشگری، گزینه‌ای مناسب است.در ادامه به معرفی هر کدام از این هتل‌ها می‌پردازیم و به فاصله آن‌ها تا منطقه چالیدره هم اشاره می‌کنیم.

متل بام طرقبه

متل بام طرقبه یکی از بهترین و نزدیک‌ترین اقامتگاه‌های اطراف مجتمع گردشگری چالیدره است. این متل در سال 1386 هجری شمسی فعالیت خود را شروع کرد و در سال 1397 نیز مورد بازسازی قرار گرفت. متل بام طرقبه با موقعیت مکانی خاص آن که در ارتفاعات طرقبه قرار دارد، چشم‌اندازهای بی‌نظیری از مناظر طبیعی اطراف ارائه می‌دهد. این متل با طراحی معماری مدرن و امکانات رفاهی کامل، گزینه مناسبی برای اقامت در دل طبیعت و در مسیر چالیدره مشهد است.

متل بام طرقبه 21 اتاق و سوئیت دارد و اتاق‌ها و سوئیت‌های آن، از امکانات رفاهی و تجهیزات کاملی برخوردار هستند. اتاق‌ها و سوئیت‌های این متل دارای تراس‌های اختصاصی هستند که مناظر و چشم‌اندازهای زیبای کوهستان و دره را می‌توان از آنجا تماشا کرد. البته بخش‌‌های مختلف متل بام طرقبه پلکانی هستند و برای افراد سالخورده و کودکان خردسال می‌توانند خطرآفرین و مشکل‌ساز باشند.

فاصله متل بام طرقبه تا چالیدره مشهد5 کیلومتر
آدرساستان خراسان رضوی، شهرستان طرقبه شاندیز، شهر طرقبه، طرقدر، بعد از طرقدر ۱۶، ارغوان شمالی یک
متل بام طرقبه

هتل پارک حیات

هتل پارک حیات، یکی از هتل‌های لوکس و پنج ستاره مشهد است که در دامنه‌های رشته‌کوه بینالود و در منطقه‌ای ییلاقی و خوش‌آب‌وهوای طرقبه قرار دارد. این هتل بزرگ 320 واحد اقامتی شامل آپارتمان و سوئیت‌های لوکس دارد که هر کدام با امکانات رفاهی کامل و سرویس‌های اختصاصی، رفاه حال مشتریان خود را تدارک دیده‌اند.

تمام اتاق‌ها و سوئیت‌های هتل پارک حیات مجهز به تکنولوژی‌های مدرن اعم از سیستم‌های صوتی و تصویری، اینترنت بی‌سیم و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هستند. علاوه‌بر این امکانات و تجهیزات پیشرفته، سالن‌هایی برای برگزاری جشن‌ها، سمینارها، همایش‌ها، نمایشگاه‌های بین‌المللی در این هتل فراهم شده است.

از طرفی مجموعه‌ای برای تامین سلامتی و تندرستی مجهز مهمانان، یک لابی زیبا و مجلل برای پذیرایی از مشتریان خود همچون رستوران و کافی‌شاپ در نظر گرفته‌اند. رستوران و کافی‌شاپ هتل پارک حیات، با سرو انواع غذاهای ایرانی و بین‌المللی، دسرها و نوشیدنی‌های سرد و گرم رضایت مشتریان خود را جلب کرده‌اند. از دیگر امکانات رفاهی این هتل می‌توان به فروشگاه‌ها، گالری و زمین بازی کودکان اشاره کرد و به‌طورکلی می‌توان هتل پارک حیات را یک اقامتگاه تمام و کمال دانست. اما صرف‌نظر از امکانات متنوع رفاهی و تفریحی، مهم‌ترین امتیاز این هتل، نزدیکی آن به مجتمع گردشگری چالیدره و دسترسی آسان به سایر جاذبه‌های طرقبه و شاندیز است.

فاصله هتل پارک حیات تا چالیدره مشهد۹ کیلومتر
آدرساستان خراسان رضوی، شهرستان طرقبه شاندیز، شهر طرقبه، خیابان امام خمینی، کوچه شماره یک، جنب پمپ بنزین گلستان
هتل پارک حیات

هتل سحاب طرقبه

هتل سحاب طرقبه که در سال 1380 افتتاح شد، یکی از هتل‌های باکیفیت و اقتصادی اطراف مشهد است که در جاده طرقبه و در نزدیکی امام‌زادگان یاسر و ناصر قرار دارد. این هتل سه ستاره در دو طبقه ساخته شده و با محیطی آرام و خانوادگی، امکانات رفاهی و تجهیزات مناسبی را برای مسافران فراهم می‌کند. هتل سحاب دارای 51 اتاق است و اتاق‌های این هتل به‌طور کامل مجهز بوده و برخی از آن‌ها دارای چشم‌اندازهای زیبایی از طبیعت طرقبه و رودخانه مجاور آن هستند.

این هتل با داشتن رستوران‌های محلی و فضای سبز بزرگ، فضایی دلنشین برای اقامت و استراحت فراهم کرده است. ضمنا از آنجایی که هتل سحاب در نزدیکی چالیدره قرار دارد، برای اقامت در نزدیکی این مجموعه تفریحی اقامتگاه ایده‌آلی است.

فاصله هتل سحاب طرقبه تا چالیدره مشهد۷ کیلومتر
آدرساستان خراسان رضوی، مشهد، جاده طرقبه، کوچه امام زادگان یاسر و ناصر
هتل سحاب طرقبه

هتل شاکر مشهد

هتل دو ستاره شاکر مشهد با توجه به موقعیت مکانی عالی در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) و دسترسی مناسب به چالیدره، یکی از اقامتگاه‌های محبوب برای اقامت زائران و گردشگران است. این هتل دو ستاره در 5 طبقه ساخته شده و از سال 1396 افتتاح شده است. هتل شاکر مشهد از امکانات رفاهی مناسب و پرسنل حرفه‌ای برخوردار است.

این هتل دارای 55 اتاق است و اتاق‌های این هتل با طراحی ساده، فضایی راحت را برای اقامت مسافران ایجاد کرده‌اند. نزدیکی به حرم مطهر ثامن‌الائمه (ع)، ترمینال مسافربری، بازار 17 شهریور و مجتمع گردشگری چالیدره و بابا قدرت، این هتل را به انتخابی مناسب و مقرون‌به‌صرفه برای گردشگران تبدیل کرده است.

فاصله هتل شاکر مشهد تا چالیدره مشهد20 کیلومتر
آدرساستان خراسان رضوی، مشهد، خیابان امام رضا، امام رضا ۳۲، بعد از چهار راه اول
هتل شاکر مشهد

نکات مهم در سفر به چالیدره مشهد

برای سفری راحت و به دور از هرگونه مشکل احتمالی که بر اثر سهل‌انگاری از طرف شما ممکن است، با آن مواجه شوید، پیشنهاد می‌شود تا به نکات زیر توجه لازم را داشته باشید:

  • اگر زمان کافی برای یک سفر حداقل دو روزه را ندارید و نمی‌توانید در این منطقه اقامت داشته باشید، می‌توانید در این منطقه پیک‌نیک کنید؛ البته با این شرط که فاصله نزدیکی به این منطقه داشته باشید و وسایل ضروری و مورد نیاز برای یک پیک‌نیک یک روزه را همراه خود داشته باشید.
  • پیشنهاد می‌شود، اگر قصد دارید تا مجموعه تفریحات چالیدره را تجربه کنید، از پکیج‌های مختلفی که ارائه می‌کنند، استفاده کنید؛ البته توجه داشته باشید که پکیجی خریداری کنید که هم قیمت مناسبی داشته باشد هم اینکه امکانات و تفریحاتی را شامل شود که به آن‌ها علاقه‌مندید.
  • فرصت عکاسی در چالیدره بالاخص حین تجربه تفریحات مهیج این مجموعه از قبیل تله‌کابین، تله‌سیژ و ترن کوهستان را از دست ندهید؛ البته مراقب باشید تا از تلفن همراه یا دوربین عکاسی خود به‌خوبی مراقبت کنید، چون واضح است، در صورت رخداد هرگونه اتفاق احتمالی چه خواهد شد. از طرفی در صورتی که موفق به عکس‌برداری نشدید، می‌توانید از تصاویری که توسط عکاسان این مجموعه با دوربین‌های حرفه‌ای گرفته می‌شود، عکس دلخواه خود را انتخاب کنید.
  • با توجه به اینکه بخش‌های مختلف مجموعه تفریحی چالیدره خصوصی هستند، هزینه‌های متفاوتی دارند و هزینه برخی از تفریحات و امکانات سرسام‌آور است.
  • زمان سفر به این مجموعه گردشگری را از بهترین فصل برای بازدید از مجتمع گردشگری چالیدره انتخاب کنید؛ زیرا در برخی فصل‌های سال، امکان تجربه تعدادی از تفریحات میسر نیست.
  • در سفر خود به مجموعه گردشگری چالیدره، به حفظ محیط زیست اهمیت دهید و از ریختن زباله‌های خود در طبیعت منطقه خودداری کنید. بهتر است تا برای حفظ طبیعت منطقه حین پیک‌نیک، آتش روشن نکنید.

جاهای دیدنی اطراف چالیدره

اگر قصد دارید تا سفری جامع و متنوع به مشهد و مناطق اطراف آن داشته باشید، می‌توانید قبل یا بعد از ورود به منطقه گردشگری چالیدره از جاهای دیدنی اطراف آن نیز بازدید کنید. طبعا بسیاری از این جاهای دیدنی در شهر طرقبه و روستاهای اطراف آن قرار دارند یا اصلا در همان شهر مقدس مشهد می‌توان از مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر بازدید کنید. البته لازم به ذکر است که قرار نیست تا بر زیارت حرم امام رضا (ع) دقیق شویم، زیرا این مکان زیارتی نیاز به معرفی کامل دارد. پس در ادامه با معرفی جاهای دیدنی اطراف چالیدره با ما همراه باشید تا در سفر خود به مجتمع چالیدره مشهد، تنوعی هم به سفر بتوان بخشید.

شهر طرقبه

طرقبه یکی از بهترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری و شهرهای ییلاقی اطراف مشهد است که به‌دلیل آب‌وهوای معتدل، مناظر طبیعی و خانه‌های پلکانی آن مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. این شهر که در دامنه‌های سرسبز و گاهی برفی رشته‌کوه‌های بینالود قرار گرفته، با فاصله‌ای حدود 16 کیلومتر از شهر مشهد، همواره مقصد طبیعت‌گردان بوده است. طرقبه با برخورداری از جاذبه‌های گردشگری مختلفی از جمله باغ‌های میوه، رودخانه‌های پرآب و مراکز خرید محلی برای خرید سوغاتی، مکانی جامع و متنوعی را برای گردشگران فراهم آورده است.

این شهر همچنین به‌دلیل نزدیکی به مجتمع گردشگری چالیدره (تقریبا 6 کیلومتر)، مقصد مناسبی برای اقامت یا گشت‌وگذار کوتاه‌مدت در کنار بازدید از جاذبه‌های دیگر مشهد به‌شمار می‌آید. شما می‌توانید با بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، پیست اسکی، سوارکاری و اتومبیل‌رانی این شهر، در سفر خود به چالیدره استفاده کنید و به سفر خود روح تازه‌ای ببخشید. از طرفی نمی‌توان از رستوران‌های سنتی و مدرن شهر طرقبه هم برای ناهار یا شام استفاده کنید.

فاصله شهر طرقبه تا چالیدره مشهد۶ کیلومتر
آدرساستان خراسان رضوی، شهرستان طرقبه شاندیز، طرقبه
شهر طرقبه

روستای جاغرق

روستای جاغرق که در دامنه‌های سرسبز و خوش‌آب‌وهوای رشته‌کوه‌های بینالود قرار دارد، یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف چالیدره است. این روستا در فاصله حدودی 21 کیلومتری از مشهد قرار دارد و از طرف دیگر در فاصله 7 کیلومتری جنوب غربی شهر طرقبه قرار دارد.

روستای جاغرق با طبیعت بکر و مناظر زیبا، یکی از بهترین مقاصد گردشگری در اطراف مشهد، بالاخص برای طبیعت‌گردان و کوهنوردان است. این روستا دارای باغ‌های وسیع، چشمه‌های آب‌سرد و همانطور که اشاره شد، آب و هوای مطبوع، فضایی آرامش‌بخش را برای گردشگران ایجاد می‌کند. البته لازم به ذکر است که روستای جاغرق در ارتفاع 1,500 متری از سطح دریا قرار دارد و در فصل زمستان، نمی‌توان در هوای سرد آن به‌راحتی آرام گرفت.

از این رو بازدید از این روستا، در فصل بهار و تابستان توصیه می‌شود که فرصت مناسبی را برای تجربه یک روز طبیعت‌گردی و کوهنوردی در دل طبیعت فراهم می‌کند. ضمنا نزدیکی این روستا به مجتمع گردشگری چالیدره (حدود 5/7 کیلومتر) نیز دسترسی آسانی را برای گردشگرانی که قصد تردد بین این دو مقصد گردشگری را دارند، سهولت بخشیده است. از عجایب روستای جاغرق، وجود درخت چناری 700 ساله است که قطر آن به 2 متر می‌رسد.

فاصله روستای جاغرق تا چالیدره مشهد5/7 کیلومتر
آدرساستان خراسان رضوی، شهرستان طرقبه شاندیز، بخش طرقبه، روستای جاغرق
روستای جاغرق

روستای کنگ طرقبه

روستای کنگ طرقبه، یکی از زیباترین و صد البته تاریخی‌ترین روستاهای ایران است که در استان خراسان رضوی و در فاصله‌ای حدود 30 کیلومتر از مشهد واقع شده است. این روستای پلکانی با معماری سنتی و شبیه به ماسوله، از چشم‌اندازهای طبیعی بی‌نظیر و جاذبه‌های دیدنی طبیعی و تاریخی متنوعی برخوردار است. کنگ به‌دلیل بافت پلکانی خود به «ماسوله خراسان» نیز شهرت یافته است و جالب آنکه قدمت این روستا به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد.

اصلی‌ترین جاذبه روستای کنگ طرقبه را می‌توان خانه‌های پلکانی با دیوارهای گلی و سقف‌های چوبی آن‌ها دانست که هنوز هم به سبک سنتی ساخته می‌شوند. این خانه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که پشت‌بام هر خانه، حیاط خانه‌ی بالاتر باشد، درست همانند ماسوله گیلان که شهرت جهانی دارد. در کنار این معماری خاص، طبیعت کوهستانی، رودخانه پرآب و باغ‌های گردو و گیلاس، محیطی در خور، برای پیاده‌روی، آب‌تنی و کوهنوردی فراهم کرده است.

یکی دیگر از جاذبه‌های مهم روستا، بقعه امامزاده سلطان احمد رضا است که قدمت آن به دوران صفوی بازمی‌گردد و مورد احترام اهالی طرقبه است. علاوه‌براین مکان زیارتی می‌توان از آبشار حمام گبر، چشمه مقدس، تکیه، حسینیه، قبرستان تاریخی، قلعه حصار و فلسکه، رباط شاه عباسی و آرامگاه عبدالله انصاری و بی بی آمنه بازدید کرد؛ بدین ترتیب می‌توان با سفر به روستای کنگ طرقبه یک سفر سیاحتی، طبیعت‌گردی و کوهنورد، ضمن آنکه می‌توان سفری انباشته از آموخته‌های فرهنگی و تاریخی داشت.

به‌طورکلی بازدید از روستای کنگ، ضمن ایجاد تنوع در سفر به مجتمع گردشگری چالیدره، فرصتی برای آشنایی با فرهنگ بومی منطقه است. فاصله این روستا تا چالیدره حدود ۱۶ کیلومتر است و شما می‌توانید به‌راحتی بین دو مکان تردد کنید.

فاصله روستای کنگ طرقبه تا چالیدره مشهد۱۶ کیلومتر
آدرساستان خراسان رضوی، شهرستان طرقبه شاندیز، بخش طرقبه، دهستان جاغرق
روستای کنگ طرقبه

روستای نغندر طرقبه

روستای نغندر که در فاصله 10 کیلومتری غرب شهر طرقبه قرار دارد، یکی از زیباترین روستاهای کوهستانی و ییلاقی اطراف طرقبه و مشهد محسوب می‌شود. این روستا که در حدفاصله شهر طرقبه به روستای کنگ طرقبه قرار دارد، با طبیعت بکر، آب‌وهوای خنک و چشم‌اندازهای زیبای کوه‌های اطراف، مخصوصا در فصل بهار و تابستان، مقصدی رویایی برای بسیاری از گردشگران است.

از جاذبه‌های روستای نغندر می‌توان به درختان گردو، سیب و گیلاس آن اشاره کرد که در فصل تابستان زیبایی خاصی به روستا می‌بخشند. همچنین رودخانه پرآب و زلالی که از میان روستا عبور می‌کند و آبشار مشهور نغندر که از ارتفاعات سرچشمه می‌گیرد، فضای مناسبی را برای پیک‌نیک و آب‌تنی فراهم کرده‌اند.

روستای نغندر دارای چندین بنای تاریخی مانند مسجد قدیمی نغندر است که قدمتی چند صد ساله دارد و معماری سنتی آن تلفیقی از معماری ایرانی-اسلامی با الهام‌گیری از فرهنگ بومی منطقه است. مقبره شیخ جمال الدین محمد نغندری طوسی، قلعه قدیمی نغندر و گورستان تاریخی این روستا از جمله جاذبه‌های تاریخی و مذهبی این روستا هستند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

این روستا همچنین دارای امکانات رفاهی و اقامتی است که به گردشگران این امکان را می‌دهد تا از صرف غذا در رستوران و کافه یا اقامت در طبیعت زیبای منطقه محروم نشوند. مزید بر تمام این موارد، فاصله 8 کیلومتری روستای نغندر تا مجتمع گردشگری چالیدره، امکان بازدید از این دو مکان دیدنی را سهولت بخشیده است.

هزینه بلیط موتور ATV چالیدره مشهد (در سال 1403)8 کیلومتر
فاصله روستای نغندر طرقبه تا چالیدره مشهداستان خراسان رضوی، شهرستان طرقبه شاندیز، بخش طرقبه، دهستان جاغرق

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی، شاعر بزرگ حماسه‌سرای ایران، در شهر توس و در نزدیکی شهر مشهد قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی این منطقه است. این آرامگاه که در دل باغی زیبا و سرسبز واقع شده است، الهام گرفته از معماری هخامنشی، مخصوصا سبک معماری بناهای تخت جمشید است.

آرامگاه فردوسی صرف نظر از آنکه محلی برای گرامیداشت این شاعر بزرگ است، مکانی فرهنگی، برای گردشگران سراسر جهان است. این شاعر نامدار بر گردن تمام ایرانیان حق دارد و حداقل کاری که هر ایرانی می‌تواند در حق ایشان انجام دهد، درک اخلاقیات و سرودن شعرهای حماسه‌آفرینش است.

علاوه‌بر معماری زیبای آرامگاه فردوسی، موزه‌ای نیز در کنار آن قرار دارد که شامل نسخ خطی، اشیاء تاریخی و اطلاعات بیشتری درباره زندگی و آثار متعلق به فردوسی است. شما همچنین می‌توانید از آرامگاه شاعر معاصر و فرهیخته، مهدی اخوان ثالث و استاد شجریان، صاحب حنجره طلایی ایران نیز بازدید کنید. (امید است که روحشان در آرامش ابدی باشد.)

اگرچه آرامگاه فردوسی، فاصله‌ای حدود ۴۱ کیلومتر با مجتمع گردشگری چالیدره دارد، ولی می‌تواند تنوعی در خور به برنامه سفری شما ببخشد. همچنین نزدیکی این آرامگاه به سایر جاذبه‌های گردشگری مشهد، آن را به یکی از مقاصد مهم گردشگری در اطراف این شهر تبدیل کرده است.

هزینه بلیط (سال ۱۴۰۳)۲۵,۰۰۰ تومان
فاصله آرامگاه فردوسی تا چالیدره مشهد۴۱ کیلومتر
آدرساستان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، بخش توس، انتهای بلوار شاهنامه، بلوار بهارستان
آرامگاه فردوسی

پارک آبی موج‌های خروشان

پارک آبی موج‌های خروشان یا همان سرزمین موج‌ های آبی خروشان یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین پارک‌های آبی ایران است که در نزدیکی مشهد قرار دارد. این مجموعه که یکی از شناخته‌شده‌ترین تفریحگاه‌های ایران است، حدود 60 هزار متر مربع مساحت دارد و به دو بخش آقایان و بانوان تقسیم می‌شود. این پارک آبی حدود 40 متر ارتفاع دارد و بیش از 63 سرسره آبی کوچک و بزرگ مدرن در بخش‌های مختلف آن تعبیه شده است. لازم به ذکر است که 11 هزار کمد تک برای آقایان و حدود 7 هزار کمد تک برای بانوان در نظر گرفته شده است.

از دیگر امکانات این پارک می‌توان به استخرهای متنوع، بخش‌های ویژه برای کودکان و طولانی‌ترین و مرتفع‌ترین زیپ‌لاین سرپوشیده جهان اشاره کرد. زیپ‌لاین آقایان پارک آبی موج‌های آبی خروشان 110 متر طول دارد و ارتفاع نقطه آغاز آن حدود 34 متر ارتفاع دارد و در نهایت به 25 متر می‌رسد. براساس اطلاعات در دسترس، این زیپ‌لاین با سرعت 1/62 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند.

جالب آنکه زیپ‌لاین بانوان 140 متر طول دارد، با این تفاوت که ارتفاع نقطه آغاز آن 27 متر ارتفاع دارد که در نقطه پایان به 14 متر می‌رسد. سرعت این زیپ‌لاین برای بانوان حدود 7/53 برآورد شده است. اما صرف نظر از امکانات تفریحی این مجموعه، امکانات رفاهی سرزمین موج‌های آبی خروشان شامل رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و فروشگاه‌های متعدد می‌شوند.

نزدیکی پارک آبی موج‌های خروشان به مجتمع گردشگری چالیدره، آن را به مقصدی مناسب برای تنوع بخشیدن به برنامه سفری گردشگران تبدیل کرده است. پس فراموش نکنید که فرصت بازدید از سرزمین موج‌های آبی خروشان را به هیچ وجه از دست ندهید.

هزینه بلیط (سال ۱۴۰۳)۳۰۰,۰۰۰ تومان
فاصله پارک آبی موج‌های خروشان تا چالیدره مشهد۱۷ کیلومتر
آدرساستان خراسان رضوی، مشهد، بلوار وکیل آباد، کیلومتر دو جاده شاندیز
پارک آبی موج‌های خروشان

پایان یک روز به‌ یادماندنی در چالیدره؛ سرزمینی برای تفریح و همین بس

شهر مشهد با آن شمس‌الشموس تکرار نشدنی که نیازی به تعریف و تمجید ندارد، ولی شهر مشهد بیش از آنکه صرفا شهری زیارتی باشد، شهری توریستی با جاذبه‌های گردشگری مختلف است. در سراسر این شهر و شهرستان‌های اطراف آن، جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی ارزشمندی وجود دارند که برای درک ارزش هر کدام باید سفری جداگانه ترتیب داد. در این بین چالیدره مشهد که در اطراف شهرستان طرقبه قرار دارد، یکی از زیباترین دره‌های استان خراسان رضوی و اطراف مشهد است که تفریحگاهی گردشگری و تفریحی در آن ساخته شده است.

اگرچه شاید شهرت چالیدره به اندازه پدیده شاندیز و سرزمین موج‌های آبی خروشان نباشد، ولی با طبیعت شگفت‌انگیز و امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی که دارد، ارزش حداقل یک روز از زندگی شما را دارد. پس اگر قرعه بنام مشهد افتاد، بازدید از مجتمع گردشگری چالیدره را فراموش نکنید که خاطرات خوبی باید در آن بسازید. در پایان نظر خود را درباره این تفریحگاه و مجتمع گردشگری با ما به اشتراک بگذارید؛ ضمنا اگر تجربه یا خاطره‌ای از این منطقه دارید، ما را از دانستن آن محروم نکنید.

سوالات متداول

مجموعه گردشگری و تفریحی چالیدره در فاصله ۲۸ کیلومتری از غرب شهر مشهد در میان دو کوه در ییلاق‌های طرقبه، در کیلومتر دو جاده نغندر قرار دارد.

مجموعه گردشگری چالیدره از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۴:۰۰ باز است؛ هرچند در بعضی موارد تا ساعات 2 و 3 بامداد نیز به فعالیت ادامه می‌دهد.

فصل‌های بهار و تابستان

رستوران، چایخانه سنتی و کافه‌های زیبا و مجهز آن مخصوصا برج گردان با نمای 360 درجه از مهم‌ترین امکانات رفاهی این مجموعه گردشگری هستند. از دیگر امکانات رفاهی مجتمع گردشگری چالیدره مشهد می‌توان به سالن وی‌آی‌پی، سوئیت‌های اقامتی، مسجد، آلاچیق‌های چوبی، زمین بازی کودکان، عکاسخانه سنتی و سالن ماساژ دکتر فیش اشاره کرد.

قایق‌سواری، ماهیگیری، لنج سواری و اسکی روی آب جزو پرطرفدارترین تفریحات آبی مجموعه تفریحی چالیدره هستند.

هیجان‌انگیزترین تفریحات چالیدره احتمالا زیپ‌لاین، بانجی جامپینگ، تله‌کابین، تله‌سیرژ‌، ترن کوهستان، باگی‌سواری، کارتینگ، سافاری، پل معلق، تونل وحشت، دریفت، زورب بال و موتور ATV باشند.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. لحظه ورود باید پول همه این تفریحات رو با قیمت های نجومی پرداخت کنی وگرنه اصلا نمی زارن وارد بشی

    آیا مفید بود؟