دریاچه کوه گل کجاست؟ | دریاچه ای پنهان در قلب کوه های دنا

دریاچه کوه گل کجاست؟ | دریاچه ای پنهان در قلب کوه های دنا

ایرانگردی کهگیلویه و بویراحمد

دریاچه کوه گل در 32 کیلومتری شهر یاسوج در منطقه کوهستانی دنا واقع شده و یکی از چشم نوازترین مناظر طبیعی است که می‌توان دید. برای رسیدن به دریاچه کوه‌گل باید به سمت کهکیلویه و بویراحمد حرکت کنید و از جاده های کوهستانی عبور کنید تا به یاسوج برسید. دریاچه کوه گل یکی از زیباترین مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد است. در طول بهار با خشخاش و سایر گل‌های وحشی پوشیده می‌شود که پرندگان محلی و مهاجر در تابستان به زیبایی این منطقه نیز می‌افزایند.

دریاچه کوه گل چگونه است؟

دریاچه کوه‌گل یک دریاچه فصلی بسیار زیبا در استان کهگیلویه و بویراحمد است. در شمال شرقی شهرستان توریستی و از جاهای دیدنی سی سخت، بر روی تنگه معروف بیژن و بر فراز تپه‌های کوه گل واقع شده است. دریاچه کوه گل یکی از جاذبه‌های گردشگری است که با مزارع انبوه و گل های رنگارنگ احاطه شده است. 

رایحه گیاهان این کوه در همه جا پخش می‌شود و توجه گردشگران را برمی‌انگیزد. از جمله می‌توان به گیاهانی همچون بابونه، نعناع معطر، ریواس، پونه کوهی و قارچ وحشی اشاره کرد. لاله‌های واژگون نیز صحنه تحسین برانگیزی هستند که بر روی زیبایی این منطقه تاثیر زیادی دارد.

در تابستان، پرندگان مانند غاز، لک ‌لک‌، مرغابی، اردک کله سبز، درنا، حواصیل، چنگر، خروس کولی و سایر پرندگان بومی و مهاجر در این محله جمع می‌شوند و چشم‌انداز شگفت‌انگیزی ایجاد می‌کنند.

بهترین فصل سفر به دریاچه کوه گل

بهترین زمان بازدید از دریاچه کوه گل از نیمه بهار آغاز می‌شود و تا پایان تابستان ادامه دارد. شما باید در ماه‌های اواخر فروردین و اردیبهشت به این منطقه سفر کنید تا بتوانید از این مکان زیبا و سرسبز دیدن کنید.

از آنجایی که هنوز در فصل بهار برف این منطقه آب نشده، می‌توانید مناظر باشکوهی از قله‌های سفید کوه را نیز ببینید، آب روان این منطقه بسیار شیرین و نسبتاً سرد است.

جاهای دیدنی دریاچه کوه گل

دریاچه کوه‌گل یکی از زیبا‌ترین جاهای دیدنی یاسوج است که بازدید از این دریاچه به گردشگران و طبیعت‌گردان همواره توصیه می‌شود. جاهای دیدنی دریاچه کوه گل عبارتند ‌از:

دشت لاله‌های واژگون

از معروف‌ترین و زیباترین جای‌های دیدنی دریاچه کوه گل دشت لاله‌های واژگون است. هر سال با شروع فصل بهار لاله‌های سرخ واژگون در دشت‌های پهناور کوه گل رشد می‌کنند و جلوه‌ای زیبا به این منطقه می‌دهد.

آبشار تنگه نمک

آبشار تنگه نمک در انتهای محدوده کوه گل قرار دارد و یکی از زیبا‌ترین آبشارهای شرق منطقه سی سخت است. قدمت تاریخی این منطقه به 3 هزار سال پیش از میلاد بر می‌گردد.

چشمه سرد کوه گل

چشمه سرد کوه گل یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی سی سخت است که آب بسیار زلال و خنک دارد که در اوج گرمای تابستان لذت بی‌نظیر برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. سالانه بسیاری از گردشگران از این منطقه برای گردشگری و آب‌تنی استفاده می‌کنند.

تفریحات دریاچه کوه گل

دریاچه کوه‌گل طبیعت بکر و چشم‌اندازه خیره‌کننده‌ای دارد و توانسته گردشگران را مجذوب خود کند و لحظاتی ناب و به یاد ماندنی را رقم بزند. دریاچه کوه گل تفریحات متنوعی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طبیعت گردی: دریاچه کوه گل برای دوستداران طبیعت و علاقه‌مندان به پیاده رویی بهترین گزینه است. یکی از بهترین گزینه‌های تفریحی برای پیمودن مسیر در دل طبیعت دنا و رسیدن به دریاچه است.
  • جمع‌آوری گیاهان دارویی: گردشگران در بازدید از دریاچه کوه‌گل با انواع گیاهان خوراکی و دارویی کوهستانی از مانند ریواس، آویشن، خاکشیر، پونه، نعناع کوهی و قارچ کوهی آشنا می‌شوند.
  • نمایش پرندگان: یکی دیگر از تفریحات شگفت‌انگیز دریاچه کوه دیدن پرندگان مانند مرغابی و اردک کله‌سبز، لک‌لک، حواصیل، درنا، خروس کولی و چنگر و سایر پرندگان بومی دریاچه است.
  • تماشای گل‌های وحشی: باید بدانید که در دریاچه کوه دشت گل‌های شقایق و لاله‌های واژگون قرار دارد و شما می‌توانید به تماشای آنها بپردازید.
  •  عکاسی: از دیگر سرگرمی‌های طبیعی دریاچه کوه گل نیز عکاسی است.

مسیر دسترسی به دریاچه کوه گل

برای دسترسی به مسیر دریاچه کوه‌گل می‌توانید از راه‌های حمل و نقل جاده‌ای، هوایی و ریلی به شهر یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد احمد بروید و سپس با طی 32 کیلومتر از سمت شمال غربی به شهر سی سخت بروید.

با طی مسیر 8 کیلومتری از منطقه سی سخت به دریاچه بالا می‌رسید، سپس شما می‌توانید با نیم ساعت پیاده‌روی و بالا رفتن از تپه به موقعیت مکانی دریاچه برسید. این مسیر نیم‌ ساعته به دلیل زیبایی‌های خیره‌کننده به شدت دلپذیر بوده و همواره دیدنی است.

نکات مهم سفر به دریاچه کوه گل

در هنگام بازدید و سفر به منطقه سی سخت و دریاچه کوه‌گل رعایت برخی از نکات ضروری است. از مهم‌ترین نکات بازدید از این دریاچه عبارتند ‌از:

  • مناظر طبیعی این منطقه بسیار زیباست و همراه داشتن دوربین عکاسی اهمیت زیادی دارد.
  • توجه داشته باشید امکانات رفاهی و گردشگری کافی مانند رستوران و کافه در نزدیکی این کوه وجود ندارد و بهتر است آب آشامیدنی، میان وعده، لوازم تهیه غذا با خود همراه داشته باشید.
  • اگر قصد اقامت در این دریاچه کوه گل را دارید باید از اقامتگاه شهر یاسوج و سی سخت استفاده کنید. در صورت داشتن تجهیزات لازم می‌توانید شب در کنار دریاچه کمپ بگذرانید؛ ولی باید مراقب باشید.
  • اگر قصد کوهنوردی در کوه گل و تنگه نمک را دارید، حتما تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید.
  • این منطقه سردسیر است. اگر در شش ماهه دوم سال به این منطقه سفر می‌کنید همراه داشتن لباس گرم و لوازم ایمنی را فراموش نکنید.
  •  همراه داشتن کفش مناسب و لباس راحت الزامی است.
  • قبل از تصمیم و اقدام به سفر زباله‌های خود را از طبیعت خارج کنید.

منطقه حفاظت شده دنا

یکی از حیاط وحش‌های طبیعی و ارزشمند ایران منطقه حفاظت شده دنا است که می‌توان به پوشش جانوری متنوع مانند حیوانات وحشی، گربه سان‌ها، انواع سوسمار و مارمولک، و پرندگان مختلفی مانند برنا، عقاب، شاهین، فلامینگو، بال سفید و غیره اشاره داشت.

کوه دنا 3000 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و دمای آن بین 18 تا 36 درجه سانتی گراد متغیر است. این منطقه تنوع زیستی خاص خود را دارد که می‌توان به جنگل‌های بلوط، بنه، کیکم، ارژن، بادام کوهی و گیاهان دیگر اشاره کرد که زیبایی این مکان را نیز دو چندان کرده است.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به دریاچه کوه گل

در صورتی که تصمیم به اقامت در دریاچه کوه‌گل را دارید می‌توانید از جانپناه‌های سیمانی و فلزی که در مسیر صعود کوه دنا قرار دارند استفاده کنید. برای اقامت نیز می‌توان به اقامتگاه بومگری مهرآسا در سی سخت و اقامتگاه بومگردی رئیس در سی سخت اشاره کرد.

ارزشمندترین سوغات و صنایع دستی دریاچه کوه گل

سوغات دریاچه کوه‌گل بسیار ارزشمند است و طرفداران زیادی دارد که می‌توان به عسل طبیعی کوه دنا، انواع کشمش ها، گردو، رب انار، آبغوره، بادام شیرین و بادام کوهی و آلوچه اشاره داشت. صنایع دستی این شهر بسیار زیبا و هوشمندانه است که می‌توان صنایع دستی فاخری مانند جاجیم، گلیم، سفره دستباف، آینه دان، سجاده، نمد مالی و گبه را نام برد.

خوش طعم‌ترین غذاهای محلی دریاچه کوه گل (سی سخت)

به دلیل عشایری بودن این منطقه غذاهای محلی این منطقه بيشتر از محصولات و فرآورده‌های تولید شده توسط مردم تهیه می‌شود. نان کلگی، گرده ذرتی، شلشلی، تکو، گرده زیر چاله و نارنجی از نان‌های سنتی و پرطرفدار سی سخت به شمار می‌آید. گونه، آش دنگو، شله ماشکی، کله جوشک یا کلک سوز، آش کارده، تلی رملک، تپور و تلی ناردونه از خوشمزه‌ترین غذاهای این منطقه است که با اقامت در اقامتگاه‌های بوم گردی می‌توان طعم بی نظیر آن را امتحان کرد.

سخن پایانی

دریاچه کوه‌گل در 10 کیلومتری جنوب شرقی سی سخت قرار دارد و با پای پیاده حدود یک ساعت می‌توان به آن رسید. به دلیل عدم دسترسی خودرو به دریاچه تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده و هیچ گونه امکانات رفاهی در اطراف آن ساخته نشده است.

اطراف دریاچه نیز خالی از درخت است، اما در فصل بهار کل منطقه مملو از چمنزارهای سرسبز و گل‌های رنگارنگ می‌شود که با منظره کوه های پوشیده از برف تصویری منحصر به فرد ایجاد می‌کند. در کنار دریاچه کوه گل، تعدادی دریاچه کوچک‌تر وجود دارد که با توجه به میزان بارندگی، تعداد و اندازه آنها متفاوت است.

با سفر به این دریاچه کوه گل علاوه بر تفریحات و زیبایی‌های خیره‌کننده از سایر جاذبه‌های طبیعی و دیدنی منطقه مانند دشت لاله‌های واژگون دیدن می‌کنید. اگر عاشق طبیعت‌گردی و پیاده روی هستید، پیشنهاد می‌کنیم سفر به منطقه کوهستانی دنا و بازدید از این دریاچه بی نظیر را از دست ندهید.

سؤالات متداول

دریاچه کوه گل در استان کهگیلویه و بویراحمد، ۳۲ کیلومتری شهر یاسوج، ۸ کیلومتری شهر سی سخت، در دهانه‌ انبری گردنه‌ بیژن واقع شده است.

بهترین زمان سفر فصل بهار و تابستان است؛ مخصوص اردیبهشت ماه.

خیر، برای اقامت می‌توانید از اقامتگاه‌های شهر یاسوج و شهرهای اطراف استفاده کنید.

با طی مسیر نیم ساعت و بالا رفتن از تپه به موقعیت مکانی این دریاچه می‌رسید.

از جاذبه‌های دیدنی دریاچه کوه گل می‌توان به دشت لاله‌های واژگون، آبشار تنگه نمک و چشمه سرد کوه گل اشاره نمود.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید