تنگه قاسمی کجاست؟ | بهشتی پنهان در دل کوه‌های ایذه

تنگه قاسمی کجاست؟ | بهشتی پنهان در دل کوه‌های ایذه

ایذه ایرانگردی خوزستان

در دل خوزستان زیبا و شهر باستانی ایذه، تنگه‌ای شگفت انگیز و دوست داشتنی وجود دارد. این تنگه که به تازگی بر سر زبان‌ها افتاده، به علت زیبایی منحصر به فردی که دارد، مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است. قبل از ورود به تنگه قاسمی ایذه، انتظار بهشتی که پشت کوه‌های بلند و پر پیچ و خم پنهان شده را نخواهید داشت. اگر قصد سفر به جلگه خوزستان را دارید، یا می‌خواهید برای چند روز در روستاهای ایذه اقامت کنید، با مجله گردشگری پته همراه باشید تا بهشت پنهان جاهای دیدنی ایذه یعنی تنگه قاسمی را به شما معرفی کنیم. 

موقعیت جغرافیایی تنگه قاسمی ایذه

جلگه خوزستان و فلات کشیده شده در جنوب غرب کشور، به علت همجواری با دریای خلیج فارس و رود کارون، قدمت تاریخی و طبیعی خاصی دارد. تنگه قاسمی ایذه هم در قسمت شرقی استان خوزستان و کوه های “منگشت” ایذه پنهان شده است. این کوهستان که در بین سه شهرستان ایذه، باغملک و لردگان قرار گرفته از شمال شرق به سر کارون سه و از شرق به تالاب بندون محدود و تا روستای رودریش استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد. تنگه قاسمی ایذه در دل این کوه‌های مجاور به ایذه و در حوالی سد کارون چهار قرار گرفته است. 

علت نامگذاری تنگه قاسمی ایذه

این تنگه به دلیل مجاورت به شهرستان ایذه به نام تنگه قاسمی ایذه شناخته شده است. همچنین به دلیل نزدیکی آبشار شیوند به تنگه قاسمی ایذه، برخی بومیان منطقه این تنگه را به نام تنگه قاسمی شیوند هم می‌شناسند. در برخی متون قدیمی بختیاری‌ها به چشمه درون تنگه، چشمه قاسمی می‌گفتند و بعدها این تنگه هم به نام تنگه قاسمی شناخته شد. صحت نام‌گذاری و علت آن همچنان ناشناخته است، اما به طور کلی این منطقه با نام تنگه ایذه به علت نزدیکی به این شهر شناخته شده است. 

نام گذاری تنگه قاسمی ایذه

مسیر دسترسی به تنگه قاسمی ایذه

تنگه قاسمی ایذه در فاصله ۲۴۰ کیلومتری از اهواز (مرکز استان خوزستان) و ۶۰ کیلومتری ایذه قرار گرفته است که نزدیک ترین مسیر برای رسیدن به این مقصد از طریق سفر هوایی و خرید بلیط هواپیما اهواز میسر است. با احداث سد کارون سه در این منطقه، برخی روستاها و محور مواصلاتی ایذه به شهرکرد به زیر آب رفت و به دریاچه کارون تبدیل شد. از آن زمان لندیگراف‌ها مسئولیت جا به جایی مسافران را بر روی دریاچه سد کارون سه( به صورت رایگان ) برعهده دارند و در زمان نبود لندیگراف، قایق‌های موتوری این جا به جایی را ممکن می‌کنند. برای دسترسی به تنگه قاسمی چند مسیر وجود دارد که به صورت مجزا به بررسی این مسیرها خواهیم پرداخت. 

  • آدرس: استان خوزستان، شهرستان ایذه، منطقه دهدز، جاده امامزاده عزیز احمد

مسیر دسترسی از روستای رکعت

برای دیدن تنگه قاسمی ایذه، می‌توانید از روستای رکعت و اسکله موجود در روستا استفاده کنید. برای این منظور ابتدا در مسیر جاده دهدز به ایذه قرار بگیرید و از خروجی روستای رکعت به سمت جاده فرعی منحرف شوید. سپس با رسیدن به روستای رکعت، خودرو خود را در پارکینگ اسکله بگذارید و با قایق‌های تندرو به سمت تنگه قاسمی ایذه حرکت کنید.

فاصله تنگه قاسمی که در غرب روستای رکعت قرار دارد با قایق حدود ۲۰ دقیقه است و خود قایق سواری و دیدن مناظر اطراف تنگه بسیار لذت بخش است. دقت داشته باشید که قایق‌های این دریاچه در حالت عادی به سمت اسکله بارج شیوند رکعت می‌روند و برای بازدید از تنگه قاسمی، باید قبل از سوار شدن به آنها اطلاع دهید.

نرخ قایق‌ها در زمان های تعطیلات و شلوغی بالاتر از دیگر روزهای سال است و قیمت مشخصی برای آن وجود ندارد همچنین، امکان سوار شدن ۶ نفر در هر قایق وجود دارد. 

مسیر دسترسی از روستای زراس

در جنوب شرقی تنگه قاسمی یک روستای دیگر وجود دارد که با داشتن اسکله امکان دسترسی به تنگه قاسمی ایذه را مهیا ساخته است. برای دسترسی به روستای زراس در مسیر سادات حسینی در قسمت جنوبی شهرستان دهدز قرار بگیرید و سپس به سمت روستای زراس منحرف شوید. اطلاعات و مدت زمان قایق سواری در اسکله روستای زراس با اسکله روستای رکعت تفاوتی ندارد و مانند یکدیگر است. 

مسیر دسترسی به تنگه قاسمی ایذه

درباره تنگه قاسمی ایذه

تنگه قاسمی یک عارضه طبیعی است که در طول قرن‌ها با فرسایش آب و مسیر آبرفت کوه‌های منگشت به وجود آمده است. صخره‌های تنگه قاسمی با گذر سالیان دراز در مجاورت آب بسیار صیقلی و بدون پوشش گیاهی هستند.

ابتدا که وارد مسیر این تنگه می‌شوید، دهانه باریک تنگه به نوعی است که دو طرف کوه در مقابل چشمان شما قابل رویت است و مسیر آب فقط چند متر فاصله بین کوه‌های منگشت ایجاد کرده است. در ادامه مسیر، با کمبود نور خورشید، و نزدیکی دیواره قطور کوهستان در مقابل شما، فضای حاکم بر قایق اندکی رعب آور و وهم انگیز می‌شود.

با ادامه دادن در پیچ و تاب تنگه، کم کم صدای آب توجه شما را به خود جلب می‌کند و شاهد آبشار کوچکی در ادامه مسیر خواهید بود. این آبشار از چشمه قاسمی که در بالادست آن قرار دارد به وجود آمده و به دریاچه می‌ریزد و فضای زیبایی را به وجود می‌آورد. همچنین پس از آبشار فاصله دو کوه تشکیل دهنده تنگه از هم بیشتر شده و فضا را زیبا‌تر از قبل می‌کند. 

درباره تنگه قاسمی ایذه

آب و هوای تنگه قاسمی ایذه

تنگه قاسمی در فضایی احاطه شده با کوهستان قرار دارد و آب و هوای این منطقه به تاثیر از کوه‌های منگشت که خود بخشی از نوار غربی کوه های زاگرس است، تاثیر می‌پذیرد. تنگه قاسمی در زمستان سرد و برفی است و در تابستان گرم و خشک. در اواسط فصل بهار و فصل پاییز این تنگه آب و هوای معتدلی دارد. 

بهترین فصل بازدید از تنگه قاسمی

بهترین زمان بازدید از تنگه قاسمی اواسط بهار است. در فصل تابستان با گرمای بیش از حد بازدید از تنگه سخت و غیرقابل تحمل می‌شود. در زمستان هم امکان بازدید از تنگه وجود دارد اما هوای زمستان بسیار سرد است و امکان استفاده از تفریحات تنگه را از شما می‌گیرد. شاید بعد از بهار بتوان از پاییز به عنوان فصل مناسب بازدید نام برد. البته در هر فصلی قبل از سفر به تنگه قاسمی، آب و هوا را چک کنید تا از عدم بارش باران در بازه زمانی مد نظر، اطمینان حاصل کنید. 

آب و هوای تنگه قاسمی ایذه

تفریحات تنگه قاسمی ایذه

قایق سواری و لذت دیدن مناظر طبیعی تنگه بدون شک تفریح اصلی این منطقه به حساب می‌آید. همچنین در اطراف تنگه پر از آبشارهای زیبا است که امکان آب تنی و آب بازی را برای بازدید‌کنندگان فراهم می‌کند. در صورتی که در شنا مهارت دارید در مکان‌های کم خطر تنگه می‌توانید شیرجه بزنید و حسابی شنا کنید. کمپینگ در اطراف تنگه و در کوه‌های اطراف آن از دیگر تفریح های مورد علاقه گردشگران است.

عکاسی و چیدن گیاهان معطر منطقه و ماهیگیری در دریاچه سد کارون سه دیگر تفریحات تنگه قاسمی ایذه محسوب می‌شود. صخره نوردی و صعود و فرود از تنگه برای عاشقان این رشته نیز آخرین تفریح تنگه است که نیاز به مهارت و لوازم مخصوص دارد.

پوشش گیاهی و جانوری تنگه قاسمی ایذه

همانطور که گفتیم خود تنگه از صخره‌های صیقلی و بدون پوشش گیاهی تشکیل شده است. اطراف تنگه اما در فصل بهار سرسبز و پر از بوته‌ها و درختان مختلف است. کوه‌های منگشت که از رشته کوه زاگرس است، پوشیده از جنگل های غیرمتراکم بلوط است و پوشش گیاهی غالب منطقه درختان بلوط است. از دیگر درختان موجود در این منطقه می توان به انجیر، چنار و سپیدار اشاره کرد.

در اطراف تنگه پر از گیاهان معطر و دارویی است و تمشک وحشی در ارتفاعات تنگه یافت می‌شود. گون، گز، خارشتر، زالزالک و نسترن دیگر گیاهان موجود در این منطقه است. همچنین حیوانات مختلفی از جمله پستانداران، پرندگان و خزندگان در منطقه موجود است. گرگ، روباه، شغال، خرگوش، سنجاب، کبک، کبوتر، قمری، عقاب، مار، سوسمار و قورباغه غالب حیواناتی است که در این منطقه زیست می‌کنند.

پوشش گیاهی و جانوری تنگه قاسمی ایذه

دیدنی های نزدیک به تنگه قاسمی ایذه

با بازدید از تنگه قاسمی می‌توانید در فاصله کوتاهی به چند جاذبه دیگر هم دسترسی داشته باشید و زیبایی‌های کل منطقه را اکتشاف کنید. دیدنی‌های نزدیک به تنگه قاسمی ایذه عبارت اند از:

دیدنی های نزدیک به تنگه قاسمی ایذه

آبشار شیوند

در فاصله ۱۵ کیلومتری از تنگه قاسمی یکی دیگر از جاذبه‌های کوه‌های منگشت قرار گرفته است. آبشار شیوند که در روستایی به همین نام قرار دارد، یکی از زیباترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. برای دسترسی به آبشار می‌توانید از اسکله رکعت به شیوند بروید و از آنجا با ماشین‌های بومیان تا نزدیکی آبشار برسید.

حدود ۱۵۰۰ متر از مسیر آبشار نیاز به پیاده روی دارد. آبشار پوشیده از خزه و ۴۵ متر ارتفاع دارد و اطراف آبشار پر از درختان و پوشش گیاهی انبوه است. در حوالی آبشار شیوند یک آبشار دیگر هم وجود دارد که به علت صعب العبور بودن، بیشتر افراد از رفتن به آن امتناع می‌کنند. تفریحات آبشار شامل: آب تنی و شنا و عکاسی و صخره نوردی است. 

  • آدرس: کیلومتر ۳۰ شهر ایذه، جنوب غربی دریاچه سد کارون سه، روستای شیوند.
آبشار شیوند

دهکده تفریحی زراس

روستای زراس یکی از جاذبه های دیدنی نزدیک تنگه قاسمی و در فاصله ۲۰ کیلومتری از آن قرار دارد. در دهکده و در جاده سادات حسینی که به دهکده تفریحی ختم می‌شود، سرسبزی و مجاورت با دریاچه فضایی چشم نواز را به وجود آورده است. اسب سواری، قایق سواری، ماهیگیری، پیاده روی در طبیعت، کمپینگ و پرنده نگری از تفریحات دهکده زراس محسوب می‌شود. 

  • آدرس: منطقه دهدز، جنوب شرقی دریاچه سد کارون سه.
دهکده تفریحی زراس

کاروانسرای دهدز

در فاصله ۴۰ کیلومتری از تنگه قاسمی و در شهر دهدز، کاروانسرای تاریخی دهدز قرار دارد. این کاروانسرا متعلق به دوران هخامنشیان است و ۱۸۰۰ متر وسعت دارد. کاروانسرای دهدز در سال ۱۳۸۷ مرمت شد و به ثبت ملی رسید. معماری پیشرفته نسبت به دوران هخامنشیان و استفاده از سنگ و آجر در کاروانسرا از زیبایی های این منطقه در دهدز به حساب می‌آید.

  • آدرس: شهر دهذر، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید آبسته.
کاروانسرای دهدز

تالاب بندون 

در فاصله ۷۰ کیلومتری تنگه می‌توانید از تالاب بندون بازدید کنید. این تالاب از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران است. در حال حاضر این تالاب به علت حفر چاه غیر مجاز به یک تالاب فصلی تبدیل شده و امکان بازدید از آن تا انتهای بهار وجود دارد. وجود انواع پرنده در تالاب، پرنده نگری را به تفریح اصلی این تالاب بدل کرده است. همچنین در اطراف دشت‌های تالاب و در فصل بهار می‌توانید شاهد گل‌های سوسن باشید و زیبایی این گل‌ها به تالاب اهمیت دو چندان داده است. 

قلعه تل

قلعه تل

اگر در مسیر تنگه قاسمی به سمت خوزستان حرکت کنید به یکی دیگر از آثار تاریخی منطقه می‌رسید. فاصله قلعه تل تا تنگه قاسمی ایذه حدود ۹۰ کیلومتر است. قلعه تل، یک برج نظامی متعلق به دوران زندیه است. این قلعه بر موقعیت استراتژیک تپه های ایذه و باغملک ساخته شده و وظیفه امنیت منطقه را بر عهده داشته است. در معماری قلعه از خشت و گل استفاده کرده‌اند و آن را با چهار برج مدور، به شکل دژ‌های نظامی قدیم طراحی و ساخته‌اند. 

  • آدرس: استان خوزستان، حد فاصل باغ ملک و ایذه.

اقامت در تنگه قاسمی ایذه

برای اقامت در این تنگه، چندین راه مختلف وجود دارد. محبوب‌ترین نوع اقامت اطراف دریاچه سد کارون و آبشارهای تنگه، کمپینگ است. اما در صورت نیاز، اطراف تنگه هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی فراوان وجود دارد. اقامتگاه بومگردی قلعه سرد، در نزدیکی دهدز و تنگه قاسمی و در روستای قلعه سرد قرار گرفته است.

همچنین در شهر ایذه می‌توانید در هتل کارون، هتل پارس و هتل لاله اقامت کنید. در روستای زراس هم تعدادی کانکس و سوئیت برای گردشگران با امکانات رفاهی مناسب تعبیه شده که می‌توانید هم آنها را اجاره کنید و هم در محیط این کانکس‌ها کمپ کنید. 

اقامت در تنگه قاسمی ایذه

نکات تکمیلی برای سفر به تنگه قاسمی ایذه

  • برای گذر از دهانه تنگه حتما از قایق سوارهای حرفه ای کمک بگیرید، دهانه تنگه بسیار باریک است و در صورت برخورد قایق با آنها می‌تواند منجر به صدمات و غرق شدن قایق شود.
  • قبل از سفر به تنگه حتما آب و هوا را چک کنید، در صورت بارانی بودن شرایط جوی، بازدید از تنگه را به زمانی دیگر موکول کنید. 
  • در قایق‌ها از شوخی های بی مورد بپرهیزید و با جلیقه نجات در قایق‌ها بنشینید.
  • مواظب گوشی همراه و دوربین عکاسی خود باشید تا در مسیر در آب غرق نشود.
  • در صورتی که در منطقه قصد کمپینگ دارید، حتما چند وعده غذایی و آب آشامیدنی به همراه داشته باشید. 
  • در بازدید از تنگه در فصل بهار و تابستان از کلاه نقاب دار و کرم ضد آفتاب استفاده کنید. 
  • از آسیب به پوشش گیاهی و آتش زدن درختان بلوط جدا خودداری کرده و در منطقه به شکار حیوانات نپردازید.
  • برای شنا در تنگه از بومیان منطقه بخواهید تا قسمت هایی که دارای صخره‌های تیز نیست را به شما نشان دهند.
نکات تکمیلی برای سفر به تنگه قاسمی ایذه

کلام پایانی

تنگه قاسمی یکی از زیباترین تنگه‌های استان خوزستان است. برای تجربه سفری جالب و متفاوت می‌‌توانید به این قسمت از کشور سفر کرده و با فرهنگ مردمان بختیاری بومی این منطقه آشنا شوید. تجربه شما از سفر به تنگه قاسمی چه بوده؟ نظرات شما باعث بهبود عملکرد ما خواهد شد.

سوالات متداول

تنگه قاسمی در استان خوزستان شهرستان ایذه و از توابع دهدز است.

فصل بهار بهترین زمان بازدید از تنگه قاسمی ایذه است.

تنگه قاسمی در ۶۰ کیلومتری ایذه است.

استفاده از قایقران حرفه ای مهم‌ترین نکته برای بازدید بی خطر از تنگه قاسمی ایذه است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید