ساحل و جنگل گیسوم تالش| راهنمای بازدید از رویایی ترین نقاط گیلان

ساحل و جنگل گیسوم تالش| راهنمای بازدید از رویایی ترین نقاط گیلان

ایرانگردی گیلان

سفر به طبیعت زیبای شمال کشور همیشه یکی از گزینه‌های پیشنهادی و در دسترس برای تمام مسافران و گردشگران داخلی و خارجی بوده است. طبیعتی خوش‌آب‌وهوا مملو از شگفتی‌های آشکار و نهان که از دل سرزمین‌های شمالی ایران، استان گیلان رشد یافته و شکوفا شده است؛ آن هم سرزمینی که یکی از همسایگان دریای کاسپین است که بسیاری از ایرانیان از آن خاطرات خوشی دارند. ساحل و جنگل گیسوم همان جایی است که گردشگر و طبیعت‌گرد، مسافر و جنگل‌نورد باید از آن بازدید کنند؛ زیرا جنگل گیسوم، از دل طبیعت شروع می‌شود و در نهایت، شما را به لب ساحل می‌رساند. پس اگر قصد دارید تا سفری به جنگل پر از گیاه تالش داشته باشید و همین مسیر را تا رسیدن به ساحل دریای کاسپین پیش بگیرید، در ادامه با ما در پته همراه باشید.

جنگل گیسوم را چقدر می‌شناسید؟

جنگل گیسوم یا به عبارت دیگر پارک جنگلی گیسوم در فاصله 10 کیلومتری از جاده تالش به رشت از توابع استان گیلان قرار دارد. این جنگل خوشنام که نام خود را از روستای مجاورش گرفته است، همچون تونلی طبیعی است که از طرفین با درختان بلند محاصره شده است و در نهایت به ساحلی زیبا منتهی می‌شود. در واقع این موضوع باعث شده است تا جنگل گیسوم با دیگر جنگل‌های شمال کشور تفاوت محرزی داشته باشد و به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین جنگل‌های کشور شناخته شود.

جنگل گیسوم حدود 80 هکتار وسعت دارد و محل رویش بیش از 76 گونه گیاهی و زیستگاه گونه‌های جانوری مختلفی است. البته بخشی از این جنگل را به‌عنوان یک پارک جنگلی مجهز می‌شناسند که در عین حفظ محیط زیست منطقه، امکانات مورد نیاز بازدیدکنندگان را فراهم کرده است. این پارک جنگلی در نزدیکی دیگر جنگل شمال کشور، جنگل نور و جلگه بندر ترکمن قرار دارد و لقب تنها جنگلی که دریا منتهی می‌شود را برای خود رزرو کرده است. بدون اغراق می‌توان اظهار داشت که جنگل گیسوم یکی از زیباترین خطوط ساحلی جهان را ایجاد کرده است.

به‌طور دقیق‌تر جنگل و منطقه گیسوم در شهرستان «تالش»، بخش «پره‌سر» از توابع دهستان «دیناچال» قرار دارد و همانطور که ذکر شد، مهم‌ترین روستای نزدیک به این جنگل، «گیسوم» نام دارد. هرچند روستاهای مختلفی در اطراف این جنگل قرار گرفته‌اند، ولی روستای گیسوم که خود، یک روستای توریستی است، بیش از دیگر روستاها به چشم می‌آید.

شاید حدود 15 سال پیش بود که شهرداری تالش متوجه پتانسیل جذب توریست این جنگل زیبا شد و تصمیم گرفت تا با فراهم‌سازی امکانات رفاهی و تفریحی، روی جنگل گیسوم سرمایه‌گذاری کند.

جنگل گیسوم را چقدر می‌شناسید؟

معنی «گیسوم» چیست؟

نام جنگل گیسوم از روستایی نزدیک با همین نام گرفته شده است و جالب آنکه واژه «گیسوم» در گویش تالشی به معنای «بیشه» یا «جنگل کوچک» آمده است. این واژه از دو بخش «گی» به معنی گیاه و «سوم» به معنی مکان یا محل تشکیل شده است. این دو بخش روی هم رفته به‌معنای محل رویش گیاهان یا به عبارت دیگر بیشه و جنگل کوچک که قبل‌تر ذکر کردیم، آمده است. با توجه به این مهم که این جنگل در دل منطقه‌ای سرسبز و پوشیده از گیاهان مختلف قرار گرفته است، این نام را می‌توان انتخاب مناسبی برای آن تلقی کرد.

در واقع می‌توان جنگل گیسوم را به‌عنوان یکی از نمادهای طبیعی استان گیلان به‌شمار آورد که نشانگر همزیستی انسان و طبیعت در این منطقه است. همچنین لازم به ذکر است، از آنجایی که نام این جنگل، ریشه در هویت فرهنگی اهالی اطراف آن دارد، توجه بسیاری از گردشگران به فرهنگ و آداب و رسوم اهالی روستای گیسوم جلب می‌شود.

همچنین شاید برایتان جالب باشد که برخی از اهالی ساکن این منطقه، روستای گیسوم را «گِسم» یا «گتگسر» می‌خوانند؛ بااین‌حال نام عامیانه این روستا، گیسوم است و نام آن به جنگل نزدیکش هم سرایت کرده است.

معنی «گیسوم» چیست؟

گونه‌های گیاهی و حیوانی گیسوم

درباره پوشش گیاهی و حیوانی جنگل گیسوم در بخش‌های قبلی اشاراتی به این موضوع داشتیم که حداقل 76 گونه گیاهی مختلف در این جنگل یافت شده است؛ البته با توجه به جنس خاک جنگل گیسوم و تشابهی که بین جنگل‌های شمالی کشور وجود دارد، احتمالا بسیاری از این گونه‌های گیاهی در دیگر جنگل‌های شمال کشور هم وجود داشته باشند.

در واقع این موضوع که حداقل 76 گونه گیاهی در جنگل گیسوم وجود دارد، مورد تایید کارشناسان است و بر حسب حدس و گمان نیست؛ ولی پیش‌بینی می‌شود که در آینده گونه‌های گیاهی بیشتری هم لیست گیاهانی که در این جنگل می‌رویند، اضافه شوند. از طرف دیگر گونه‌های جانوری جنگل گیسوم نیز مورد توجه بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان قرار گرفته است؛ زیرا این جنگل مکانی است که از حیوانات اهلی و وحشی کمیاب تا پرندگان خوش‌نوا در زیر و بم آن پرسه و پر می‌زنند.

حیوانات وحشی خطرناکی از قبیل خرس قهوه‌ای، گرگ‌های درنده، پلنگ‌های تیزپا و یوزپلنگ‌هایی که در خطر انقراض قرار گرفته‌اند، از جمله گونه‌های حیوانی این جنگل هستند. از دیگر حیوانات اهلی و پرندگان جنگل گیسوم می‌توان به خرگوش، بز کوهی، قرقاول، قورباغه و … اشاره کرد.

اما شاید حیواناتی که بیش از دیگر حیوانات و گونه‌های جانوری این جنگل مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌اند، اسب‌های نجیب ولی وحشی هستند که به اهالی روستای گیسوم تعلق دارند. این اسب‌های آزاد و رها توسط اهالی روستای گیسوم رام شده و عملا پرورشگاهی برای این اسب‌ها ایجاد شده تا بازدیدکنندگان را به اسب‌سواری دعوت کنند.

گونه‌های گیاهی و حیوانی گیسوم

وصف زیبایی های طبیعت جنگل گیسوم در چهار فصل سال

پیش از آنکه به توصیف زیبایی‌های طبیعت شگفت‌انگیز و چشم‌نواز جنگل گیسوم بپردازیم؛ لازم به ذکر است که اگر قصد دارید تا معنا و عمق مفهوم زیبایی‌های طبیعت در هر چهار فصل را مشاهده کنید، جنگل گیسوم می‌تواند بهترین مقصد ممکن باشد. جنگل یا پارک جنگلی گیسوم و جاده جنگلی منتهی به ساحل زیبای گیسوم، همان جایی است که می‌توان به عمق زیبایی‌های خلقت پی برد.

آیا تاکنون سکانس‌هایی از یک فیلم یا انیمه را تماشا کرده‌اید که شخصیت‌های اصلی داستان از میان یک جاده جنگلی رویایی گذر کرده و در نهایت به ساحل شنی زیبایی برسند؟ یا اصلا تصور چنین رویای بی‌انتهایی را کرده‌اید؟ جنگل گیسوم مصداق واقعی همان رویاست، همان مکانی که رسیدن به آن دور از ذهن تصور می‌شود، غافل از آنکه این مقصد رویایی در همین نزدیکی‌هاست.

فصل بهار

جنگل گیسوم در فصل بهار غرق در مه می‌شود و می‌توان جاده جنگلی گیسوم را در فضایی مه‌آلود طی کرد. در اطراف این جاده، درختان بلندقامتی را مشاهده خواهید کرد که تازه شروع به شکوفایی کرده‌اند و در حال آماده‌سازی برای رونمایی از برگ‌های تازه و سرسبز خود هستند. این آب و هوا باعث می‌شود که گویی خواب بر انسان غالب می‌شود و به عبارت دیگر این هوا جان می‌دهد برای خوابیدن؛ بنابراین شما هم باید حواستان باشد تا اگر احساس خستگی و خواب‌آلودگی کردید، حداقل اندکی توقف کنید و محلی برای استراحت پیدا کنید.

نکته جالب دیگری که درباره جنگل گیسوم در فصل بهار وجود دارد، سکوتی است که بر منطقه چیره است؛ در واقع اگر از کنار شلوغی‌های تعطیلات نوروز بگذریم، در بیشتر روزهای فصل بهار در مکان‌های خلوت این جنگل، خبری از سرو صدای طبیعت وحشی جنگل گیسوم نیست.

در هر صورت اگر فصل بهار را برای سفر به جنگل گیسوم یا بالعکس، اگر پارک جنگلی گیسوم را برای سفر در فصل بهار انتخاب کردید، از زیبایی‌های آن محروم نخواهید شد.

فصل بهار

فصل تابستان

تابستان جنگل گیسوم اما حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، زیبایی‌ها و شگفتی‌های آشکار و نهانی هم برای توصیف دارد که گذر کوتاه سطحی از کنار آن‌ها می‌تواند کوتاهی تلقی شود. درختان سرسبز، باریک، ولی بالابلند گیسوم در فصل تابستان، بر سر جاده‌ها و طبیعت سرسبز منطقه سایه انداخته و هوای خنکی را در فضا ایجاد کرده‌اند.

حال شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که مگر آب و هوای مناطق شمال کشور شرجی نیست؟ جواب این سوال بلی است، ولی اکوسیستم جنگل گیسوم کل این منطق را نقض کرده‌اند. پس نگران آب و هوای شرجی شمال، حداقل در این جنگل زیبا نباشید و با خیال راحت قدم در این سفر بگذارید. تابستان هم که فصل تعطیلی‌هاست و فرصت مناسبی برای یک سفر شمال و جنگل و دریاست که جنگل گیسوم همه را یکجا دارد.

فصل تابستان

فصل پاییز

پاییز و زیبایی‌هایش را اما در طبیعت رنگارنگ و درختان جنگل گیسوم می‌توان تنفس کرد، درختانی زرد، نارنجی، سرخ و سبز که پس از مدتی کوتاه، بی‌شاخ و برگ می‌شوند. کل طبیعت و جاده جنگل گیسوم غرق در برگ‌هایی خشک و بعضا رنگارنگی می‌شوند که از درختان آن فرو ریخته و زیبایی این جنگل را به‌گونه‌ای دیگر نمایش می‌دهند. قدم زدن در جنگل گیسوم زمانی لذت‌بخش می‌شود که با هر بار قدم برداشتن، صدای خش‌خش برگ‌هایی که زیر پای خود له می‌کنید را بشنوید.

اما فضای این جنگل می‌تواند زیباتر هم بشود، درست آن زمانی که آسمان شروع به باریدن می‌کند، از نم‌نم باران شروع شده و به هوایی دونفره ختم می‌شود. پس اگر در فصل پاییز سر از جنگل گیسوم درآوردید، چتر و لباس گرم خود را فراموش نکنید و بهتر است در عوض شنا، به قدم زدن در ساحل شنی اکتفا کنید.

فصل پاییز

فصل زمستان

با رسیده به ماه دی، فصل زمستان و شروع بارش مداوم برف و باران، جنگل گیسوم رخت رنگارنگ پاییزی خود را از تن به درآورده و لباس یک‌دست سفیدی می‌پوشد. به عبارت دیگر این جنگل در فصل زمستان، سفیدپوش شده و آب و هوای منطقه تا دندان سرد می‌شود و ارتفاعات منطقه یخ می‌بندد.

البته متاسفانه این فصل را می‌توان خطرناک‌ترین زمان برای سفر به جنگل گیسوم به‌شمار آورد؛ زیرا علاوه‌بر امکان مسدود شدن راه و لغزنده بودن جاده، خطر حملات احتمالی حیوانات وحشی هم وجود دارد. فصل زمستان است و دیگر جیره غذایی حیوانات درنده به میزان زیادی کاهش می‌یابد و منتظر هر طعمه‌ای هستند تا به بدترین وجه ممکن از آن پذیرایی کنند.

فصل زمستان

جاذبه های پارک جنگلی گیسوم

تاکنون تکه‌ای از زیبایی‌های جنگل گیسوم را برای شما توصیف کرده‌ایم و سخن از دلبری‌های این جنگل در فصل‌های مختلف سال زده‌ایم؛ ولی برای درک عمق بیشتری از زیبایی‌های پارک جنگلی گیسوم، باید درباره جاذبه‌های گردشگری این پارک جنگلی توضیحات بیشتری ارائه دهیم.

جنگلی گیسوم نام، سراسر شگفتی در کنار روستایی همنام و ساحلی در امتداد تونل جنگلی آن، زیر آسمان پرستاره شب از انظار عمومی پنهان شده است. پس برای تماشای کل زیبایی‌های آن نباید از هیچ چیز ریز و ظاهرا پیش پا افتاده‌ای صرف نظر کنید و جنگل گیسوم را تمام معنا در آغوش بگیرید. در ادامه به جاذبه پارک جنگلی گیسوم که تا حدودی به آن‌ها اشاره کردیم، می‌پردازیم تا بلکه هم گذر شما بدانجا افتاد و درست همانجا ما را یادتان آمد.

جاذبه های پارک جنگلی گیسوم

روستای گیسوم

روستای گیسوم از توابع بخش پره‌سر شهرستان تالش، اولین و شاید هم مهم‌ترین منطقه گردشگری و جاذبه دیدنی پارک جنگلی گیسوم است که باید از آن بازدید کنید. این روستای توریستی درست همانند گذشته، بافت قدیمی خود را حفظ کرده است و معماری خانه‌های آن مصداق بارز این ادعا است.

خانه‌هایی که برای سال‌های سال، سکونتگاه گیلانی‌ها یا به عبارت دیگر تالشی‌های خوش‌زبان است. اگر قصد داشتید تا در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، کلبه‌های چوبی یا ویلاهای نزدیک جنگل گیسوم اقامت کنید، بهتر است تا از اهالی بومی گیسوم راهنمایی بگیرید؛ حتی اگر محل مورد نظر خود را نیافتید، می‌توانید از اهالی این روستا بخواهید تا اتاقی از محل زندگی خود را به شما اجاره دهند.

  • آدرس روستای گیسوم: استان گیلان، شهرستان تالش، بخش پره‌سر، دهستان خانه‌سرا، در جاده رشت به‌سمت تالش
روستای گیسوم

ساحل گیسوم

اما قبل از آنکه به آسمان پرستاره و جاده یا به عبارت دیگر تونل جنگلی گیسوم بپردازیم، ساحل گیسوم را زیر ذره‌بین چشمان تیز خود قرار دهید. ساحلی که محل تلاقی جنگل و دریای خزر است و شاید نقطه عطف جنگل گیسوم تلقی شود. درست زمانی که غرق تماشای درختان اطراف جاده جنگلی هستید، متوجه نقطه پایانی این جاده تونل‌وار می‌شوید و آنجاست که چشمانتان به ساحل شنی و دریای خزر خیره می‌شود. بله، هنگامی که چشمان شما به جمال دریای خزر روشن می‌شود و با تماشای آب‌های دریا روشنایی چشمان شما بیشتر می‌شود، مسیر خود را تا لب ساحل ادامه می‌دهید.

اما ساحل گیسوم فقط محل شنا و تماشا نیست، ساحل گیسوم تازه شروع ماجراست، شروع تفریحات پرهیجانی که در ساحل گیسوم هیجان‌انگیزتر هم می‌شوند. این ساحل را فراموش نکنید که در ادامه بیشتر به تفریحات رایج در آن خواهید پرداخت و حالا حالاها با آن کار خواهیم داشت.

  • آدرس ساحل گیسوم: استان گیلان، شهرستان تالش، بخش پره‌سر، دهستان خانه‌سرا، انتهای جاده رشت به‌سمت تالش
ساحل گیسوم

آسمان شب زیبا

شب باشد یا که روز، فرقی ندارد، با اینکه زیبایی شب‌های آسمان جنگل گیسوم حرفی برای گفتن نمی‌گذارد. زیر آسمان شب گیسوم باید فقط سکوت کرد و خیره شد، باید دراز کشید و ستاره‌های دنباله‌دار را دنبال کرد تا از تیررس چشمان تیزبین شما خارج شوند.

در جنگل گیسوم، شب که می‌شود، گویی کهکشان راه شیری هر چه ستاره دارد، برای رونمایی می‌فرستد، ستارگانی زیبا در کهکشانی که ذره‌ای جهان بزرگی است که خلق شده است. (به عبارت دیگر می‌توان در آسمان شب زیبای گیسوم، اندکی به تفکر فرو رفت و با خود گفت که واقعا کجای جهان ایستاده‌ایم؟ جهانی چنین بزرگی که نمی‌تواند صرفا با یک بیگ‌بنگ و تقی به تقه‌ای خوردن با چنین نظمی ایجاد شود! باید خالقی باشد، ولی آخر این چه پروردگاری است که این چنین توانا، کُن فَیَکون کرده است؟) بگذریم در نهایت اگر شب را در جنگل گیسوم کمپ کردید، از سیب‌زمینی‌های تنوری و دور آتش گرد هم آمدن، غافل نشوید که تجربه‌ای تکرارنشدنی است.

آسمان شب زیبا

جاده و تونل جنگلی

جاده گیسوم به‌دلیل قرارگیری در میان درختان بلند، ولی باریک و سرسبز همچون یک تونل طبیعی شمرده می‌شود؛ تونلی که با تغییر فصل رنگ و چهره عوض کرده، گاهی سبز و مه‌آلود است و باری دیگر رنگارنگ، اما زمستان که می‌رسد جامه‌ای سفید می‌پوشد.

جاده‌ای این چنین زیبا که هر چند ماه یک بار با چندین ماه پیش از آن، خود را عجیب و غریب می‌نمایاند، گویا این نه آن جاده و تونل جنگل گیسوم است! ولی خب ما که بهتر می‌دانیم این تونل طبیعی هر بار که فصل عوض می‌شود، رنگ عوض می‌کند و به این راحتی‌ها فریب حیله‌های زیرکانه‌اش را نمی‌خوریم.

اما از حق که نگذریم، جاده و تونل جنگل گیسوم در فصل پاییز چیز دیگریست؛ آنجا که با جاده‌ای میان درختان زرد، نارنجی و قرمز رنگ مواجه می‌شوید و با سرعت از میان برگ‌ریزان آن می‌گذرید.

جاده و تونل جنگلی

دیگر جاذبه‌های دیدنی مهم منطقه

از آنجایی که جنگل و ساحل گیسوم در استان گیلان قرار دارد، طبیعتا باید انتظار سفری هیجان‌انگیز توأم با جاهای دیدنی زیبا و متنوع واقع در اطراف آن را داشته باشید. استان گیلان مجموعه گسترده و متنوعی از جاهای دیدنی را در مقابل شما قرار می‌دهد؛ از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و روستاهای توریستی گرفته تا آثار تاریخی و ارزشمندی که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

اکنون دیگر بهتر می‌دانید که ما اصلا قصد نداریم تا جنگل گیسوم را به‌عنوان تنها مکان دیدنی استان گیلان معرفی کنیم؛ پس در ادامه با معرفی جاذبه‌های دیدنی مهم منطقه که فاصله نزدیکی با جنگل و ساحل گیسوم دارند، با ما همراه و هم‌قدم شوید.

آبشار ویسادار

آبشار ویسادار یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی در استان گیلان است که در فاصله ۱۶ کیلومتری شهر پره‌سر، درست در نزدیکی رضوانشهر واقع شده است. این آبشار با ارتفاع بلند حدود 15 متر ارتفاع دارد و سومین آبشار بلند استان گیلان است. این آبشار با دیواره‌های صخره‌ای خاص آن، یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای گیلان به‌شمار می‌آید.

آبشار ویسادار همانطور که اشاره شد، در میان جنگلی سرسبز و خرم با دیواره‌هایی صخره‌ای به‌صورت لایه‌ای ایجاد شده است. همین موقعیت مکانی شگفت‌انگیز آن باعث شده است تا اهالی منطقه، این آبشار را «ویسادار» بنامند؛ زیرا این نام در گویش تالشی به‌معنای «سایه درخت بید» آمده است و اشاره به درختان بلند بیدی دارد که در مسیر دسترسی به آبشار به چشم می‌خورند.

شاید برایتان جالب باشد که آبشار ویسادار در طول جنگ جهانی دوم، محل استقرار و پنهان شدن نیروهای محلی بوده است. در واقع مناطق اطراف این آبشار به‌عنوان مکانی مخفی و استراتژیک شناخته می‌شده است.

شما می‌توانید با قدم زدن در مسیر پیاده‌روی جذابی که از میان جنگل نزدیک به آن می‌گذرد و پر از مناظر بکر و دیدنی است، لذت ببرید. از طرفی با فراهم بودن امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی مانند قهوه‌خانه، فروشگاه‌های صنایع دستی (سوغاتی) و زمین‌های بازی برای کودکان نیز در نزدیکی آبشار فراهم است؛ دیگر دغدغه‌ای برای کمبود تجهیزات و رفاه حال خانواده خود نخواهید داشت. بهترین زمان برای سفر به آبشار ویسادار، فصل‌های بهار، تابستان و اوایل پاییز است، به عبارتی همان زمان‌هایی که آب و هوای معتدل شمال کشور، گردشگران را به سوی خود دعوت می‌کند.

فاصله بین آبشار ویسادار و جنگل گیسومحدود 25 تا 40 کیلومتر
آدرس استان گیلان، شهرستان رضوانشهر، بخش پره‌سر، دهستان ارده، جاده ویسادار، ۱۶ کیلومتری شهر پره‌سر، روستای اوویار
آبشار ویسادار

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال یکی از زیباترین و معروف‌ترین مسیرهای ایران است که سالانه گردشگران زیادی از آن عبور می‌کنند. این جاده 70 کیلومتری از اسالم در استان گیلان شروع شده و تا خلخال در استان اردبیل ادامه می‌یابد. جاده اسالم به خلخال به‌دلیل طبیعت بکر و البته چشم‌اندازهای متنوعی که پیش روی دیدگان قرار می‌دهد، جزو محبوب‌ترین مسیرهای گردشگری کشور شناخته می‌شود. شما در طول این مسیر با تغییرات مکرر آب‌وهوایی (بیشتر مه‌آلود)، جنگل‌های سرسبز، دشت‌های وسیع و گله‌های حیوانات اهلی و وحشی روبه‌رو خواهید شد.

در هر صورت اگر قصد سفر به این منطقه و عبور از این جاده طویل را دارید، بهترین زمان برای بازدید از این جاده فصل بهار و تابستان است. در این فصول از سال، آب و هوای مطبوع و مناظر خیره‌کننده‌ای در اطراف این جاده پدید می‌آید که لحظاتی خاص و فراموش‌نشدنی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. البته نقطه عطف جاده اسالم به خلخال را می‌توان در فصل بهار پیدا کرد که این جاده با گل‌های شقایق و درختان سرسبز پوشیده می‌شود که زیبایی آن را فزونی می‌دهد.

جاده اسالم به خلخال یکی از قدیمی‌ترین جاده‌های ایران و شمال کشور است. جاده‌ای که در گذشته، به‌عنوان یک مسیر استراتژیک برای تجارت و حمل‌ونقل کالا بین شمال و شمال غرب ایران کاربرد داشته است. همچنین، جاده اسالم به خلخال به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای کوهستانی و مرتفع، برای سال‌های طولانی در طول جنگ‌های مختلف به‌عنوان مسیر پنهانی برای عبور نیروها استفاده می‌شده است. یکی دیگر از جالب‌ترین حقایق جاده اسالم به خلخال، این است که به‌دلیل تغییرات مکرر آب‌وهوا در طول مسیر، شما ممکن است در طول یک روز، هر چهار فصل سال را تجربه کنید​.

فاصله بین جاده اسالم به خلخال و جنگل گیسومحدود 10 تا 15 کیلومتر
آدرس استان گیلان، شهرستان تالش، بخش اسالم، ابتدای جاده اسالم به‌سمت خلخال
جاده اسالم به خلخال

قلعه رودخان

قلعه رودخان، یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و البته تاریخی گیلان است که در دل جنگل‌های سرسبز فومن قرار دارد. قدمت این دژ مستحکم و نفوذناپذیر به دوره ساسانیان بازمی‌گردد، ولی بعدها در دوره سلجوقیان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. در واقع بین سال‌های 918 تا 921 هجری قمری بود که این دژ را برای استقرار «سلطان حسام الدين امير دباج بن امير علاءالدين اسحق» آماده‌سازی کردند.

قلعه رودخان که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و نفوذناپذیرترین قلعه‌های ایران به‌شمار می‌رود، دارای ساختار پیچیده و معماری منحصربه‌فردی است. این قلعه در ارتفاع 665 تا 715 متری از سطح دریا ساخته شده است که این مورد به تنهایی، برای دفاع از سرزمین‌های شمالی ایران مزیت محسوب می‌شود.

برای دسترسی به قلعه رودخان، باید از 935 تا حدود 1,600 پله پله بالا بروید، از این رو این قلعه را «قلعه هزار پله» هم می‌نامند. از مهم‌ترین بخش‌های داخلی قلعه رودخان نیز می‌توان به بخش‌های موسوم به شاه‌نشین، پایگاه نظامی و برج و باروهای آن اشاره کرد. قلعه رودخان دارای 65 برج و بارو است که هرکدام برای دفاع از بخش‌های مختلف قلعه به بهترین نحو ممکن معماری و طراحی شده‌اند.

در گذشته کتیبه‌ای بر سردر ورودی این قلعه نصب شده بود که اطلاعاتی مستند درباره بازسازی قلعه ارائه می‌کرد. بر روی این کتیبه که اکنون در موزه رشت نگهداری می‌شود، به موقعیت مکانی دژ، ساختار آن و زمان بازسازی آن برای سلطان حسام‌الدین اشاره دارد.

بهترین زمان برای بازدید از قلعه رودخان، فصل‌های بهار، تابستان و پاییز است که طبیعت اطراف زیبایی خیره‌کننده‌ای به خود می‌گیرد. از طرفی به‌دلیل قرارگیری این قلعه در ارتفاعات و سرمای شدید آب و هوا، پیشنهاد می‌شود تا بازدید از قلعه رودخان را به وقت دیگری موکول کنید.

فاصله بین قلعه رودخان و جنگل گیسومحدود 25 تا 35 کیلومتر
آدرس استان گیلان، شهرستان فومن، روستای رودخان، انتهای جاده فومن به‌سمت قلعه رودخان
قلعه رودخان

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک خان جنگلی یا «خانه استادسرا» در یکی از محله‌های قدیمی شهر رشت بنام محله استادسرا و در خیابان سهیل دبیری واقع شده است. این خانه که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر و استان گیلان به‌شمار می‌آید، به سبک معماری سنتی و بومی گیلان ساخته شده است؛ همین موضوع باعث شده است تا این خانه، به‌عنوان نمونه بارزی از هویت فرهنگی و تاریخی منطقه شناخته شود.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی با مساحتی حدود 300 متر مربع، در دو طبقه ساخته شده که هر طبقه دارای چهار اتاق، ایوان و دو پلکان در دو طرف آن است.

این خانه تاریخی بیش از 100 سال قدمت دارد و در دوره قاجار ساخته شده است. جالب آنکه پس از مرگ میرزا کوچک خان در سال 1300 هجری شمسی، خانواده‌اش به‌دلیل تهدیدات جانی، مجبور به ترک این خانه شدند. بعدها اما، این خانه به افراد دیگری فروخته شد و متاسفانه بخش‌های زیادی از آن تخریب شد. این خانه در سال 1381 هجری شمسی توسط شهرداری رشت مورد بازسازی قرار گرفت و به موزه‌ای فرهنگی و تاریخی تبدیل شد؛ مکانی که اکنون آثار و اسناد مربوط به جنبش جنگل و میرزا کوچک خان جنگلی در آن نگهداری می‌شود.

بازدید از این خانه تاریخی می‌تواند فرصت مناسبی برای آشنایی با تاریخ سیاسی گیلان و ایران حدود 100 سال پیش و میراث فرهنگی این خطه تلقی شود. اسناد و نامه‌های مهمی از میرزا کوچک خان جنگلی در این موزه نگهداری می‌شوند و در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند و می‌توانید از نزدیک آن‌ها را مشاهده و مطالعه کنید.

فاصله بین خانه میرزا کوچک خان جنگلی و جنگل گیسومحدود 50 تا 60 کیلومتر
آدرس استان گیلان، شهرستان رشت، محله استادسرا، خیابان سهیل دبیری، مجاور دفتر اسناد رسمی
خانه میرزا کوچک خان جنگلی

ماسوله

ماسوله یکی از زیباترین و معروف‌ترین روستاهای پلکانی و تاریخی ایران است که در استان گیلان، شهرستان فومن، درست در انتهای جاده فومن به‌سمت ماسوله قرار دارد. این روستای پلکانی با بافت تاریخی و معماری خاصی که دارد، سالانه میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

این روستای تاریخی در تاریخ 30 مرداد سال 1354 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به‌عنوان میراث فرهنگی و طبیعی ثبت شده است. در روستای ماسوله، پشت‌بام هر خانه به‌عنوان حیاط خانه بالایی (همسایه) و معبر کوچه بالایی استفاده می‌شود که همین ویژگی روستا باعث شده تا از دیگر روستاهای مشابه متمایز شود.

علاوه‌بر این موارد، گلدان‌های شمعدانی رنگارنگی که پشت پنجره‌های خانه‌ها قرار می‌دهند بر زیبایی این روستا افزوده‌اند و فضا را برای سوژه‌های عکاسی پررونق کرده‌اند. بازار سنتی ماسوله نیز، با وجود سوغاتی‌های محلی و صنایع دستی متنوع، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این منطقه است.

در روستای ماسوله کتابخانه‌ای عمومی با بیش از هزار جلد کتاب خطی وجود دارد که قدمت برخی از آن‌ها به صدها سال پیش بازمی‌گردد. همچنین لازم به ذکر است که ماسوله در قرن نهم هجری قمری به‌علت وقوع زلزله‌ای مهیب (سال ۸۹۰ هجری قمری) و همه‌گیری بیماری مهلک طاعون (سال ۹۴۳ هجری قمری)، توسط ساکنان ماسوله قدیم دوباره آباد شد. این روستا در دوران سلجوقیان، به‌دلیل معادن آهن و سرب در اطراف خود، یکی از مراکز مهم فلزکاری بود. در جریان اشغال ایران در جنگ جهانی اول در بهمن سال 1294 هجری شمسی در جنگ با قوای روس و فرقه دموکرات آذربایجان، این روستا نقش مهمی ایفا کرد.

بازدید از جاهای دیدنی ماسوله را نمی‌توان به یک فصل از سال خلاصه کرد و در هر فصلی می‌توان زیبایی‌های منحصربه‌فرد آن را مشاهده کرد.

فاصله بین ماسوله و جنگل گیسومحدود 70 تا 80 کیلومتر
آدرس استان گیلان، شهرستان فومن، ۳۲ کیلومتری غرب شهر فومن، بخش سردار جنگل، انتهای جاده فومن به‌سمت ماسوله
ماسوله

ساحل چمخاله

ساحل چمخاله یکی از زیباترین و مجهزترین سواحل شمال ایران در استان گیلان است که به‌دلیل ماسه‌های نرم و کم‌خطر بودنش در بین گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار است. این ساحل در حدود 10 کیلومتری شرق لنگرود و 20 کیلومتری لاهیجان واقع شده است.

در این ساحل امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی مانند آلاچیق‌های چوبی، پارک‌های بازی کودکان و انواع ورزش‌های آبی همچون جت اسکی، قایق‌سواری و … فراهم شده است. همین موارد باعث شده است تا این ساحل به یک مقصد ایده‌آل برای خانواده‌ها و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی تبدیل شود. مزید بر این موارد ساحل چمخاله فاصله نزدیکی با شهرهای چاف و لنگرود دارد و دسترسی به آن از طریق جاده‌های اصلی، با سهولت کامل انجام می‌گیرد.

ساحل چمخاله، علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی محرزی که دارد، تاریخچه‌ای جالب و شاید کمتر شناخته شده دارد. این ساحل در زمان نادرشاه افشار به‌عنوان پایگاه دریایی و کارخانه کشتی‌سازی کاربرد داشته است تا برای مقابله با حملات تاتارها از آن استفاده کند و تجارت دریایی منطقه را تقویت کند. نام چمخاله که به این ساحل نسبت داده‌اند نیز ریشه در زبان کردی دارد؛ در واقع چمخاله به مهاجرانی از کردهای جلالوند کرمانشاه گفته می‌شود که در دوران نادرشاه به این منطقه کوچ کردند.

همچنین حقیقت دیگری درباره چمخاله وجود دارد که خبر از نقش این ساحل در گذشته به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بنادر دریای خزر می‌دهد. این بندر نقش بسیار مهمی در تجارت بین ایران و روسیه داشته است. پس بنابراین اکنون بهتر می‌دانید که بازدید از این ساحل علاوه‌بر تفریح و طبیعت‌گردی می‌تواند مکانی برای آشنایی بیشتر با تاریخچه غنی ساحل چمخاله باشد.

فاصله بین ساحل چمخاله و جنگل گیسومحدود 20 تا 30 کیلومتر
آدرس استان گیلان، شهر لنگرود، انتهای جاده لنگرود به‌سمت چمخاله
ساحل چمخاله

پارک جنگلی سیاه داران

پارک جنگلی سیاه داران در جنوب غربی تالش، یکی دیگر از بهترین مکان‌های گردشگری این منطقه است که سالانه میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. این پارک جنگلی با درختان سربه‌فلک‌کشیده و امکانات رفاهی و تفریحی متنوع، علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی مورد توجه بسیاری از گردشگران و خانواده‌ها قرار گرفته است. البته پارک جنگلی سیاه داران را معمولا با سورتمه‌های هیجان‌انگیزش می‌شناسند که از میان جنگل عبور کرده و تجربه‌ای سراسر هیجان، اما متفاوت با نمونه‌های مشابه را برای بازدیدکنندگان رقم می‌زند.

یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این پارک جنگلی، پوشش گیاهی متنوع و گونه‌های کمیاب گیاهی آن است. از رایج‌ترین گونه‌های گیاهی پارک جنگلی سیاه داران می‌توان به درختان بلند، باریک و تنومندی مانند بلوط، ممرز، شمشاد و آزاد اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که پارک جنگلی سیاه داران مشرف به شهر تالش و دریای خزر است که دیگر چشم‌اندازی از این بهتر برای آن تصور نمی‌شود.

پارک جنگلی سیاه داران دنیز همانند ساحل چمخاله گذشته‌ای پر از داستان‌های شنیدنی دارد. این پارک جنگلی در گذشته که هنوز به‌عنوان یک منطقه تفریحی طراحی نشده بود، به‌دلیل موقعیت استراتژیک برای مقاومت در برابر نیروهای متجاوز خارجی مورد استفاده قرار می‌گرفت. نقل است که در دوره صفویه، این جنگل‌ها به‌عنوان مخفیگاه و محلی برای سازماندهی نیروهای محلی استفاده می‌شده است.

با وجود همه این رازها و زیبایی‌های پارک جنگلی سیاه داران، این پارک همچنان بخشی از بکرترین مناطق تالش باقی مانده است. از همین رو است که این پارک جنگلی به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار در گیلان، آن هم در تمام فصول سال، شناخته می‌شود.

فاصله بین پارک جنگلی سیاه داران و جنگل گیسومحدود 22 تا 23 کیلومتر
آدرس استان گیلان، جنوب غربی تالش، هشتپر
پارک جنگلی سیاه داران

منطقه ییلاقی دوخاله کوه

منطقه ییلاقی دوخاله کوه یکی از مناطق طبیعی و جاهای دیدنی تالش استان گیلان است که به‌دلیل داشتن چشم‌اندازهای بکر و دست‌نخورده، مقصدی رویایی برای گردشگران بالاخص طبیعت‌گران است. بر اساس شواهد موجود و تجارب گردشگران، بهترین زمان برای بازدید از منطقه ییلاقی دوخاله کوه، فصل‌های بهار و تابستان است که طبیعت منطقه در اوج زیبایی خود قرار دارد. از طرفی این منطقه ییلاقی به‌دلیل نزدیکی به مراکز شهری و دسترسی آسان، به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری برای اهالی استان گیلان شناخته می‌شود.

پارک جنگلی سیاه داران دارای درختان کهن‌سال و بومی زیبایی است که قدمت برخی از آن‌ها به بیش از صد سال می‌رسد و جزو گونه‌های نادر و محافظت‌شده گیاهی هستند. جالب آنکه این پارک در گذشته به‌عنوان پناهگاهی طبیعی برای شکارچیان و افراد محلی در برابر حملات احتمالی استفاده می‌شده است. بنابر شواهد و روایاتی که از اهالی منطقه نقل می‌شود، در زمان‌های گذشته، بقایای معابدی باستانی در دل جنگل‌های این منطقه وجود داشته که طی سال‌ها از بین رفته‌اند.

منطقه دوخاله کوه با ارتفاعات سرسبز، آب‌وهوای خنک و مناظر خیره‌کننده‌ای که دارد، می‌تواند بهترین انتخاب ممکن برای فرار از گرمای تابستان و البته تجربه‌ای متفاوت از زندگی روستایی باشد. در این منطقه می‌توانید از جاذبه‌هایی مانند دشت‌های پرگل، آبشارهای طبیعی و مسیرهای پیاده‌روی بهره‌مند شوید. همچنین با وجود خانه‌های ییلاقی و کلبه‌های چوبی روستایی، فرصت مناسبی برای اقامت و استراحت شما در دل طبیعت فراهم شده است.

فاصله بین منطقه ییلاقی دوخاله کوه و جنگل گیسومحدود 30 تا 40 کیلومتر
آدرس استان گیلان، شهرستان تالش
منطقه ییلاقی دوخاله کوه

دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه، واقع در روستای سراگاه نزدیک به شهرستان تالش در استان گیلان، یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری اطراف جنگل گیسوم است. این دریاچه طبیعی که در ارتفاعات قرار دارد، توسط شالیزارهای برنج و جنگل‌های سرسبز احاطه شده و مخصوصا در فصل‌های بهار و تابستان، چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی را مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد.

آب‌وهوای معتدل و مرطوب در اطراف دریاچه باعث شده است تا فضایی دلپذیر برای کمپینگ و پیاده‌روی فراهم شده و همچنین آرامش و سکوت حاکم بر این منطقه بی‌نظیر است. از مزایای دریاچه سراگاه می‌توان به دسترسی رایگان آن اشاره داشت که هیچ‌گونه هزینه‌ای برای ورود بازدیدکنندگان در نظر نگرفته‌اند.

البته در مجاورت این دریاچه امکانات محدودی برای گردشگران فراهم شده است، اما نزدیکی آن به طبیعت بکر و عدم ازدحام جمعیت، این نقص را پوشش داده است؛ زیرا بدیهی است که با فراهم شدن امکانات رفاهی و تفریحی خیل عظیم گردشگران به آن منطقه سرازیر می‌شود.

این دریاچه از دیدگاه تاریخی به‌دلیل حضور در منطقه‌ای باستانی و غنی از آثار فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است. برای مثال، برخی از افسانه‌ها و روایات محلی حاکی از وجود گنجینه‌های پنهانی در اطراف این دریاچه است که نسل به نسل منتقل شده‌اند. دریاچه سراگاه همچنین دارای ویژگی‌های زیست‌محیطی منحصربه‌فردی است که باعث شده تا این منطقه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های طبیعی پرندگان محلی و مهاجر شناخته شود.

فاصله بین جاده دریاچه سراگاه و جنگل گیسومحدود ۳۰ کیلومتر
آدرس استان گیلان، ۱۰ کیلومتری تالش، روستای سراگاه
دریاچه سراگاه

غار گنج خانه

غار گنج خانه که با نام «غار سوباتان» هم شناخته می‌شود، یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی منطقه تالش در استان گیلان است. این غار در نزدیکی روستای سوباتان قرار دارد و فاصله بین غار گنج خانه و این روستا به‌صورت یک مسیر پیاده‌روی حدود ۱۵ دقیقه تخمین زده‌اند.

براساس اسناد موجود، طول این غار حدود 82 متر و عمق آن را منفی 6 متر برآورد شده است. از طرفی این غار بین صخره‌هایی با ارتفاع بین 5 تا 15 متر قرار گرفته است. همچنین عرض دیواره‌های این غار به 200 متر می‌رسد و عرض دهانه ورودی آن فقط 30 سانتی‌متر است. داخل غار گنج خانه دریاچه نسبتا پرآبی وجود دارد که بر زیبایی‌ها و سختی کاوش آن افزوده است. البته لازم به ذکر است که تاکنون هیچکس موفق به اندازه‌گیری عمق دقیق این غار نشده است؛ زیرا مسیرهای ناشناخته و تاریک آن پر از چالش و خطر است.

مردم بومی منطقه بر این باورند که درون این غار گنجی پنهان وجود دارد که به‌دلیل طلسم‌های قوی، تاکنون کسی نتوانسته آن را کشف کند. تعداد دیگری نیز معتقدند که در اعماق غار گنج خانه، اتاق‌هایی مملو از طلا و جواهرات پنهان شده است. این باورها باعث شده است که این غار شهرتی خاص در منطقه داشته باشد؛ اما همانطور که عرض شد، به‌دلیل دشواری دسترسی و نیاز به تجهیزات غارنوردی، کمتر کسی موفق به کاوش آن شده است.

بهترین زمان برای بازدید از این غار و مناطق اطراف آن، فصل بهار است؛ هرچند در هر فصلی از سال می‌توان جلوه متفاوتی از طبیعت بی‌نظیر منطقه را مشاهده کرد. با توجه به سختی مسیر کاوش غار گنج خانه و دسترسی محدود به آن، توصیه می‌شود با تجهیزات مناسب غارنوردی و همراهی یک راهنمای حرفه‌ای به این منطقه سفر کنید.

فاصله بین غار گنج خانه و جنگل گیسومحدود 55 تا 60 کیلومتر
آدرس ایران، گیلان، تالش، سوباتان

ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان در استان گیلان و در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر تالش قرار دارد که به‌دلیل طبیعت بکر، دشت‌های سرسبز و آب‌وهوای خنک، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در شمال ایران به‌شمار می‌رود. همچنین این منطقه در ارتفاع 1,900 تا 2,500 متری از سطح دریا قرار دارد و در میان توده‌های ابر و مه قرار دارد و از این رو به «سوباتان» می‌گویند.

از آنجایی که ییلاق سوباتان فاقد امکانات رفاهی مدرنیته مانند برق و گاز است، اقامت در این منطقه معمولا در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، کلبه‌های چوبی و ویلاهای سنتی صورت می‌گیرد. پیشنهاد می‌شود تا برای دسترسی آسان به سوباتان، از جاده خاکی و پرپیچ‌وخم تالش استفاده کنید؛ البته توجه داشته باشید که این جاده بیشتر برای خودروهای شاسی‌بلند و آفرود مناسب است.

ییلاق سوباتان علاوه‌بر طبیعت بکر، رازهای تاریخی و فرهنگی جالبی را نیز در عمق دره‌های اطراف خود نهفته است. یکی از این رازها مربوط به «گورستان هفت‌هزار ساله گوری دره» است که در نزدیکی سوباتان قرار دارد. این گورستان قدیمی شامل قبرهای سنگی و باستانی می‌شود که توسط باستان‌شناسان کشف شده و نشانگر تمدن کهنی است که در این منطقه می‌زیسته‌اند. همچنین در کاوش‌های دیگری که در این منطقه انجام شده است، آثار تاریخی مختلفی نظیر ظروف سفالی و کوزه‌های برنزی کشف شده که قدمت برخی از آن‌ها به دوره پرشکوه هخامنشیان بازمی‌گردد​.

ییلاق سوباتان که به «سرزمین مه و ابر» نیز معروف است، در فصل‌های بهار و تابستان مقصد مناسبی برای فرار از گرمای تابستانی محسوب می‌شود. چشم‌اندازهای زیبایی از مراتع مملو از گل‌های شقایق، اسب‌های وحشی، آبشار ورزان و چشمه‌های خنک در این منطقه دیده می‌شود که تجربه‌ای متفاوت برای طبیعت‌گردان رقم خواهد زد.

فاصله بین ییلاق سوباتان و جنگل گیسومحدود ۶۰ کیلومتر
آدرس استان گیلان، شهرستان تالش، بخش کرگان‌رود، سوباتان
ییلاق سوباتان

وسایل ضروری برای سفر به گیسوم

از معرفی جاهای دیدنی جنگل گیسوم و سایر جاذبه‌های دیدنی اطراف جنگل گیسوم که بگذریم، برای سفر به این جنگل زیبا، شما نیاز به یک سری وسایل ضروری دارید. از لباس‌های متناسب با فصل سفر گرفته تا کفش مناسب برای پیاده‌روی و دیگر اقلام که خود نیز بهتر می‌دانید.

فقط اینکه نگران تامین مواد غذایی، سرگرم کردن کودکان و سایر وسایل مورد نیاز نباشید؛ زیرا امکانات رفاهی مناسبی از قبیل رستوران، کافه و سرویس بهداشتی فراهم شده است که در ادامه بیشتر به این امکانات رفاهی و تفریحی خواهیم پرداخت.

وسایل ضروری برای سفر به گیسوم

تفریح در این جنگل درهم‌ تنیده

با توجه به موقعیت مکانی خاص جنگل و ساحل گیسوم و امکانات تفریحی متعددی که برای گردشگران فراهم شده است، شما می‌توانید به‌صورت انفرادی یا گروهی انواع تفریحات را تجربه کنید. به عبارت دیگر شما می‌توانید به تنهایی یا همراه با دوستان و همراهان خود به انجام تفریحاتی چون دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، پاراگلایدر، قایق‌سواری، پیاده‌روی و عکاسی غرق در لذت شوید. در ادامه بیشتر به تفریحات رایج در این جنگل درهم‌تنیده و شگفت‌انگیز خواهیم پرداخت.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
لیست کاملی از بهترین هتل های رشت

دوچرخه‌ سواری

اگرچه دوچرخه‌سواری در جنگل گیسوم آنقدرها راحت نیست، ولی نمی‌توان به راحتی از تجربه آن صرف نظر کرد. بااین‌حال اگر دوچرخه‌سوار حرفه‌ای هستید یا حداقل به دوچرخه‌سواری علاقه دارید، می‌توانید در جاده یا تونل جنگلی گیسوم تا ساحل گیسوم را با دوچرخه طی کنید. البته در طول دوچرخه‌سواری مراقب خودروهایی که از این جاده عبور می‌کنند باشید و از کنار جاده برانید. از طرفی سعی کنید تا در اعماق جنگل و طبیعت آن دوچرخه‌سواری نکنید، چون امکان وقوع حادثه یا گم شدن در جنگل گیسوم وجود دارد.

دوچرخه‌ سواری

شاتل‌ سواری

یکی از تفریحات هیجان‌انگیزی که می‌توانید در پارک جنگلی گیسوم و ساحل آن انجام دهید و از تجربه آن لذت ببرید، شاتل‌سواری است؛ هرچند که شاتل‌سواری در دسته وزرش‌های آبی قرار می‌گیرد، در حین شاتل‌سواری باید احتیاط لازم را داشته باشید و تعادل خود را حفظ کنید.

شاتل‌ سواری

جت اسکی

یکی دیگر از تفریحات مهیجی که می‌توانید در ساحل گیسوم تجربه کنید، سواری بر جت اسکی در آب‌های دریای خزر است؛ البته پس از اجاره جت اسکی مراقب باشید که تعادل خود را حفظ کنید و حتما جلیقه نجات بپوشید.

جت اسکی

پاراسل‌ سواری

اگر قصد دارید تا یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات آبی را تجربه کنید، از پاراسل‌سواری غافل نشوید که هیجان ارتفاع گرفتن بر روی آب، آن هم روی دو پا، خاص و لذت‌بخش است. اگر تاکنون این ورزش و تفریح آبی را تجربه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که پس از رسیدن به ساحل گیسوم، پیگیر آن شوید و برای اولین بار پاراسل‌سواری را تجربه کنید.

آن زمانی که بر روی دو پای خود اوج می‌گیرید و آب‌های مواج را زیر پاهای خود تماشا می‌کنید، اوج لذت و هیجان را با پوست و گوشت خود لمس می‌کنید.

پاراسل‌ سواری

عکاسی از جنگل

عکاسی بخش جداناپذیر تفریحات گردشگری است، آخر مگر می‌شود سر از جنگل زیبای گیسوم درآورد و مناظر شگفت‌انگیزی را که در لحظه می‌توان شکار کرد را نادیده گرفت. از آنجایی که عکاسی یکی از تفریحات بدون هزینه است، طرفداران زیادی در میان عموم مردم دارد؛ ولی طرفداران حرفه‌ای هم در این بین وجود دارند که این تفریح را به حرفه خود تبدیل کرده‌اند و چنان تصاویر زیبایی را شکار می‌کنند که با مشاهده آن‌ها، خود را در آن جنگل تصور می‌کنید. پس اگر گذرتان به جنگل گیسوم افتاد، از طبیعت بی‌نظیر و لحظات خاص خود عکس‌برداری کنید و آنان را تا ابد برای خود خاطره‌سازی کنید.

عکاسی از جنگل

اسب‌ سواری

اما رسیدیم به اسب‌سواری که یکی از پرطرفدارترین تفریحات و ورزش‌هایی است که می‌توان در ساحل گیسوم تجربه کرد. البته همانطور که متوجه شدید، قرار است که در ساحل گیسوم، یک اسب‌سوای متفاوت را تجربه کنید و اگر تاکنون توفیق اسب‌سواری نداشته‌اید، فرصتی از این بهتر پیدا نخواهید کرد.

چون شما می‌توانید در ساحل گیسوم با همراهی یک اسب‌سوار حرفه‌ای، به اسب‌سواری بپردازید و با اطمینان کامل از این تفریح و ورزش لذت ببرید.

اسب‌ سواری

ترامپولین

شاید بسیاری از افراد، اصلا تاکنون نام ترامپولین را هم نشنیده باشند، ولی این تفریح یکی از ورزش‌های هیجان‌انگیز و کمتر شناخته شده‌ای است که اتفاقا تجربه آن را قبلا داشته‌اید. بله، ترامپولین در واقع همان بالا و پایین پریدن بر روی یک تشک ارتجاعی است که شاید مشابه آن را در کودکی تجربه کرده باشید. پس اکنون که فرصتی یافته‌اید تا دوباره این تفریح را امتحان کنید، وقتش شده است تا میزان پرش و ضربان قلب خود را دوباره اندازه‌گیری کنید.

پاراگلایدر

وای که از پاراگلایدر هرچه بگوییم، کم گفته‌ایم، پاراگلایدرسواری در ارتفاعات جنگل و ساحل گیسوم است که می‌توانید به تماشای مناظری بپردازید که فقط از ارتفاعات آسمان قابل رویت هستند.

پاراگلایدر همان ورزش مفرح و مهیجی است که با استفاده از یک بالن کوچک و نشیمنی انجام می‌شود؛ حتی اگر همچون من از ارتفاع می‌ترسید و با خواندن این متن مو بر تنتان سیخ می‌شود، از پاراگلایدر صرف نظر نکنید. البته تجربه این تفریح برای آن دسته از افرادی که دچار بیماری‌های قلبی هستند یا آنقدر از ارتفاع می‌ترسند که نمی‌توانند بر ترس خود غلبه کنند، پاراگلایدرسواری پیشنهاد نمی‌شود.

پاراگلایدر

آفرودسواری

شاید برایتان سوال باشد، آخر در این جنگل گیسوم ما چطور می‌توانیم آفرودسواری کنیم، ولی ساحل گیسوم که هست؛ آنجا که می‌توان در ساحل شن و ماسه‌ای این تفریح را تجربه کنید. توجه داشته باشید که درختان جنگل گیسوم به‌صورت نامنظم رشد کرده‌اند و امکان آفرودسواری در میان جنگل به هیچ عنوان وجود ندارد و اساسا خطرناک و حادثه‌آفرین است. پس ساحل گیسوم و آفرودسواری را گوشه ذهن خود داشته باشید.

آفرودسواری

پارک بادی

در پارک جنگلی گیسوم امکانات تفریحی متعددی فراهم شده است و یک پارک بادی برای کودکان هم در بین این وسایل بازی و تفریحی می‌توان مشاهده کرد. پس اگر همراه با خانواده خود به این پارک جنگلی سفر می‌کنید، کودک خود را در پارک بادی غرق شادی کنید.

پیاده‌روی

پیاده‌روی که یکی از تفریحات بدیهی و به اصطلاح پایه ثابت گردش‌های مبتنی بر طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی است. جنگل و ساحل گیسوم هم از این قضیه مستثنی نیستند و شاید اصلا عمق لذت گردش در این جنگل و ساحل زیبا، پیاده‌روی و لمس طبیعت آن با قدم‌هایتان باشد. البته مراقب باشید که تا اعماق جنگل گیسوم به مسیر خود ادامه ندهید، زیرا خطر گم شدن و حمله حیوانات وحشی و درنده وجود دارد؛ پس حدالامکان سعی کندی تا همراه دوستان و اطرافیان خود به پیاده‌روی در جنگل بپردازید.

قایق سواری

در نهایت اما وقتی به ساحل گیسوم رسیدید، قایق‌سواری در آب‌های دریای خزر را فراموش نکنید که باید غرق در آب که نه، ولی غرق در آبی بیکران دریا و آسمان شد.

قایق‌سواری

امکانات رفاهی پارک جنگلی گیسوم

همانطور که در پارک جنگلی و ساحل گیسوم امکانات تفریحی متنوعی فراهم شده است، خوشبختانه مسئولین ذی‌ربط و اهالی منطقه، امکانات رفاهی مناسبی نیز برای رفاه حال بازدیدکنندگان فراهم دیده‌اند. از رستوران‌ها و غذاخوری‌های کوچک گرفته تا دکه‌های کوچکی که غذاهای محلی و سوغاتی‌های استان گیلان را به فروش می‌رسانند. رستوران سنتی گیسوم، باغ رستوران اسلام دوست، رستوران حاجی بابا و باغ رستوران جزیره دل آچیک از نزدیک‌ترین رستوران‌ها و غذاخوری‌های پارک جنگلی گیسوم و نزدیک به آن هستند.

همچنین لازم به ذکر است که امکانات رفاهی ضروری چون سرویس بهداشتی، پارکینگ و آلاچیق‌های چوبی متعددی در پارک جنگلی و ساحل گیسوم برای گردشگران آماده‌سازی شده است. از دیگر امکانات رفاهی پارک جنگلی گیسوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازارچه سوغات
  • بوفه‌های کافه
  • نانوایی
  • سوپرمارکت و فروشگاه‌های مواد غذایی
قایق‌سواری

خرید سوغاتی از گیسوم

با بازدید از بازارچه جنگلی و سنتی گیسوم می‌توانید با سوغاتی‌ها، غذاها و خوراکی‌های محلی آن آشنا شوید و از آ‌ن‌ها خریداری کنید. از مهم‌ترین سوغاتی‌هایی که در این بازارچه به فروش می‌رسد، عسل طبیعی محلی است. انواع صنایع دستی حصیری و چوبی، خوراکی‌های ترش و شیرین خوشمزه‌ای مانند آلوچه و مربا و لباس‌های محلی استان گیلان از دیگر سوغاتی‌های گیسوم هستند.

خرید سوغاتی از گیسوم

بهترین زمان سفر به جنگل گیسوم تالش

درباره زیبایی‌های جنگل گیسوم به تفسیر سخن گفته‌ایم و دیگر نیازی به تکرار مکررات نیست، ولی فصل بهار بهترین زمان برای سفر به جنگل گیسوم است. به‌طور دقیق‌تر اردیبهشت‌ماه را می‌توان نقطه عطف این جنگل دانست؛ زیرا آب و هوای منطقه بالاخص جنگل گیسوم، مطبوع و معتدل می‌شود و با تنفس هوای پاک آن می‌توان به هوای عمدتا آلوده شهر تهران کنایه زد.

بهترین زمان سفر به جنگل گیسوم تالش

نشانی پارک جنگلی گیسوم تالش کجاست؟

پارک جنگلی گیسوم در فاصله 10 کیلومتری از جاده تالش به‌ سمت رشت قرار گرفته و در فاصله 10 کیلومتری شمال این جنگل، شهر «هشتپر» از توابع شهرستان تالش قرار دارد. از این جنگل تا جاده معروف اسالم به خلخال حدود 10 تا 15 کیلومتر فاصله وجود دارد.

  • آدرس پارک جنگلی گیسوم: استان گیلان، شهرستان تالش، محور رشت به آستارا، در فاصله 10 کیلومتری از جاده تالش به‌سمت رشت، ۱۰ کیلومتر مانده به جاده اسالم به‌سمت خلخال
نشانی پارک جنگلی گیسوم رشت کجاست؟

فاصله تهران تا جنگل گیسوم

از شهر تهران تا جنگل گیسوم حدود 407 کیلومتر فاصله وجود دارد و پیمودن این مسافت حدود 5 ساعت به طول خواهد انجامید.

فاصله ماسال تا جنگل گیسوم

از ماسال که یکی از زیباترین شهرهای ییلاقی استان گیلان است، تا جنگل گیسوم حدود 44 کیلومتر فاصله وجود دارد و در کمتر از یک ساعت می‌توان این مسیر را طی کرد.

فاصله بندر انزلی تا جنگل گیسوم

از بندر انزلی تا جاده گیسوم حدود 52 کیلومتر فاصله وجود دارد و به‌صورت میانگین حدود 1 ساعت برای جابجایی بین این دو منطقه زمان لازم است.

فاصله رشت تا جنگل گیسوم

بین جنگل گیسوم و رشت، مرکز استان گیلان حدود 92 کیلومتر فاصله وجود دارد که برای پیمایش این مسافت به 1/5 الی 2 ساعت زمان نیاز خواهید داشت.

بهترین راه رسیدن به گیسوم کدام است؟

برای رسیدن به جنگل گیسوم وابسته به موقعیت مکانی و شرایط جاده‌ها، چندین مسیر وجود دارد، ولی بهتر است تا ابتدا وارد جاده رشت به آستارا شوید. این جاده را به‌سمت آستارا پیش بگیرید تا پس از طی کردن 23 کیلومتر وارد منطقه گیسوم شوید. حال که وارد جاده و جنگل گیسوم شده‌اید، باید در فاصله 10 کیلومتری جاده اسالم به خلخال قرار گرفته باشید. درباره این دو جاده گفتنی‌ها را گفته‌ایم و همین بس که دو تا از زیباترین جاده‌های شمال کشور هستند و روستاهای توریستی معروفی در اطراف آن‌ها واقع شده‌اند.

ساعات بازدید از پارک جنگلی گیسوم

برای بازدید از پارک جنگلی گیسوم ساعت خاص و مشخصی در نظر نگرفته‌اند و شما می‌توانید در هر ساعتی از روز وارد جنگل و ساحل گیسوم شوید. از طرف دیگر با توجه به تغییراتی که سالانه در قیمت‌های ورودی و تفریحات پارک و ساحل این جنگل ایجاد می‌شود، از قیمت‌های آن‌ها عدد مشخصی وجود ندارد.

اقامت در جنگل گیسوم

پارک جنگلی گیسوم یکی از مناطق پرطرفدار استان گیلان و جاده آن یکی از پرترددترین جاده‌های شمال کشور است؛ از این رو در اطراف این جنگل، هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، کلبه‌های چوبی، ویلاهای خانگی و مسافرخانه‌های سنتی متعددی برای اقامت گردشگران و مسافران آماده شده است. از جمله هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی نزدیک جنگل گیسوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل موج‌های آبی باران
  • هتل هدهد تالش
  • هتل لیوادر تالش
  • ویلا استیجاری
  • ویلا اجاره ای راحتی
  • مجتمع رفاهی آذردژی
  • مجتمع رفاهی طلوع گیسوم
  • ویلا استیجاری ساحلی

شما همچنین می‌توانید در ویلاها و کلبه‌های چوبی روستای گیسوم اقامت کنید که فاصله نزدیکی با جنگل گیسوم دارند و دسترسی به این پارک جنگلی را سهولت می‌بخشند. از طرف دیگر نمی‌توان از لذت اقامت و کمپینگ در جنگل گیسوم صرف نظر کرد، بااین‌حال خطرات حیوانات وحشی هم در کمین شما خواهد بود. از جمله حیوانات وحشی می‌توان به گله‌های گرگ، خرس قهوه‌ای و پلنگ اشاره کرد. در هر صورت اگر قصد داشتید تا در جنگل گیسوم کمپ کنید، محل مناسبی را برای برپایی چادر پیدا کنید و سعی کنید در اعماق جنگل چنین کاری نکنید.

اقامت در جنگل گیسوم

نکات مهمی که پیش از سفر به گیسوم باید بدانید

اگر قصد داشتید تا در جنگل گیسوم کمپ کنید و مانند بسیاری از بازدیدکنندگان تمایل داشتید تا برای شام یا ناهار کباب کنید و چای آماده کنید، مراقب گسترش شعله آتش باشید. بله، یک شعله آتش نچندان بزرگ می‌تواند با اندکی بی‌احتیاطی آتش بر جنگل بیندازد و طبیعت زیبای جنگل گیسوم را به خاکستر تبدیل کند. پس کارتان که با آتش تمام شد، آن را خاموش کنید و از عدم روشن شدن آن اطمینان حاصل کنید. از طرفی لازم به ذکر است که در صورت تمایل به خرید سوغاتی، بهتر است تا از یک محلی اهل روستای گیسوم، محصولات دستی را خریداری کنید.

سرسبزی شگفت‌ انگیز جنگل گیسوم و ساحل آبی بی‌کران

اکنون دیگر بهتر می‌دانید که جنگل گیسوم و ساحل همیشه آبی آن که کران آن گویی تمامی ندارد، یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری شمال کشور و استان گیلان است. پارک جنگلی گیسوم طبیعتی زیبا و تماشایی دارد و با توجه به امکانات رفاهی و تفریحی متعدد هر آنچه یک گردشگر، هر آنچه یک مسافر می‌خواهد را برایشان فراهم کرده است. پس اگر دوست دارید تا در میان درختان درهم‌تنیده جنگل، تونلی جنگلی و خط ساحلی گیسوم خاطره بسازید، فرصت را غنیمت شمرده و آن را با هیچ مقصد گردشگری دیگری معاوضه نکنید. در نهایت نظر خود را درباره جنگل و ساحل گیسوم و سایر جاذبه‌های دیدنی اطراف آن با ما به اشتراک بگذارید. ضمنا اگر نظر یا انتقادی دارید، گوشزد کنید، انجام وظیفه خواهیم کرد.

سوالات متداول

جنگل گیسوم در فاصله ۱۰ کیلومتری جاده اسالم به خلخال و در محور رشت به آستارا در نزدیکی روستای گیسوم از توابع شهرستان تالش قرار دارد.

جنگل گیسوم در هر چهار فصل سال زیبایی‌های خاص خود را دارند، زیبایی‌هایی که نمی‌توان در دیگر فصل‌ها پیدا و مشاهده کرد. فصل بهار آب و هوای منطقه مطبوع و دلپذیر است و دوران شکوفایی گونه‌های گیاهی جنگل است. فصل تابستان که آب و هوا تا حدودی گرم و شرجی است، فضای پارک جنگلی به‌مرور شلوغ و شلوغ‌تر می‌شود. فصل‌های پاییز و زمستان که آب و هوا سرد شده و بارش برف و باران آغاز می‌شود، منطقه خلوت و خلوت‌تر خواهد شد.

بهترین زمان برای سفر به جنگل گیسوم، فصل بهار است که طبیعت منطقه شکوفا، آب و هوای منطقه خنک و سایر جاذبه‌های دیدنی شمال در بهترین حالت خود قرار دارند.

برای اقامت در جنگل گیسوم می‌توانید در هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ویلاهای سنتی و کلبه‌های چوبی اطراف این جنگل که نمونه‌هایی از آن‌ها را می‌توان در روستای گیسوم یافت، اقامت کنید. همچنین شما می‌توانید در طبیعت وحشی جنگل گیسوم کمپ کرده و چادر خود را برپا کنید؛ البته خطر حمله حیوانات وحشی را سرسری نگیرید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. سلام . اگر سفری واقعی اروپایی رویایی واس بچها تون میخواین
    بیاین گیبسوم گیلان تالش
    دوربین فیلمبرداری حتما بیارین
    هم دریا هم دریاچه هم کوه هم آبشار متعدد و کولر طبیعی زیر 0

    آیا مفید بود؟
  2. سلام .
    خانم محترم مرسی از معرفی جنگل و ساحل زیبای گیسوم و مناطق دیدنی شهر زیبای تالش .
    نمی دونم اهل کجا هستین ،ظاهرا گیلان رو خوب نمی‌شناسین.گیسوم ارتباطی به رشت نداره.
    رشت ۱۲۰ کیلومتر از تالش فاصله داره.
    با تشکر

    آیا مفید بود؟
  3. سلام ، من بارها آنجا رفتم , اولین بار سال 1375 بود، مکان خوبی است ، با توجه به کثرت مسافرین ، به نظر من نیاز جدی به محوطه سازی جدید که لوکس هم باشد دارد، مطمئن باشید به راحتی اصل سرمایه بر میگردد و سود دهی خوبی دارد.موفق باشید.

    آیا مفید بود؟