بهترین مقاصد طبیعت گردی در پاییز

بهترین مقاصد طبیعت گردی در پاییز

ایرانگردی

با فرا رسیدن فصل پاییز و شروع مدارس، معمولا مسافرت‌ها به‌طرز چشم‌گیری کاهش می‌یابد و دیگر خبری از اتوبان‌های شلوغ و پرترافیک نیست و بهترین موقعیت را برای طبیعت گردی در پاییز فراهم میکند. با این‌حال هنوز هم هستند، افرادی که درگیر گرفتاری‌های اول مهر نیستند و حتی در فصل پاییز هم عزم سفر می‌کنند. اگرچه برای بسیاری بهترین زمان برای سفر، فصل بهار و تابستان و سفر به شمال کشور است، ولی فصول دیگر سال بالاخص پاییز هم زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. البته این زیبایی فقط منحصر به استان‌های شمالی ایران نیست و مناطق ییلاقی اطراف تهران، جاذبه‌های طبیعی استان‌های کردستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، لرستان، اردبیل و آذربایجان شرقی را هم شامل می‌شود.

در واقع شاید بتوان این چنین اظهار نظر کرد که زیبایی‌ها و به عبارتی رنگ و بوی طبیعت و طبیعت گردی در پاییز با سایر فصول تفاوت‌های زیادی دارد. طبیعت سرسبز مناطق مختلف ایران به رنگ قرمز، زرد و نارنجی تغییر حالت می‌دهند و به‌نحوی دیگر در پی دلبری هستند.

از طرفی گردشگران بسیار کمی فصل زمستان را برای سفر انتخاب می‌کنند و از این رو تا رسیدن به سرمای بی‌امان فقط 3 ماه فرصت خواهند داشت. بنابراین اگر شما هم فصل پاییز را برای سفر به اقصی نقاط زیبای ایران انتخاب کرده‌اید، در ادامه با معرفی بهترین مقاصدطبیعت گردی و جاذبه های گردشگری ایران در این فصل با ما همراه باشید.

مقاصد طبیعت گردی تهران در پاییز

شهر تهران که در تمام روزهای سال آماج بسیاری از مسافران و گردشگران است، می‌تواند در روزهای سرد هم مقاصد طبیعت گردی در پاییز را پیش روی شما قرار دهد. البته این مقاصد طبیعت گردی در پاییز معمولا در اطراف شهر تهران قرار دارند؛ زیرا در کلان‌شهری مانند شهر تهران بعید است که بتوان مکانی خالی از سکنی پیدا کرد که اصلا بتوان به‌عنوان طبیعت بکر و دست نخورده از آن بازدید کرد.

همانطور که اشاره شد، در اطراف شهر تهران، روستاها و مناطق گردشگری مختلفی وجود دارند که مخصوصا در فصل پاییز به اوج زیبایی‌های خود می‌رسند. منطقه کردان، آبشار سنگان و روستای زرین دشت از جمله بهترین مقاصد طبیعت‌گردی اطراف پایتخت هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

منطقه کردان

منطقه کردان که در فاصله 25 کیلومتری شمال غربی شهر کرج از توابع استان البرز قرار دارد و تنها ۵۰ کیلومتر با شمال غرب تهران فاصله دارد. این منطقه به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی در پاییز و اطراف پایتخت شناخته می‌شود. منطقه کردان به‌خصوص در فصل پاییز، با مناظر زیبا و هوای خنک، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. کردان با داشتن طبیعتی بکر و دست نخورده، رودخانه‌ای پرآب و باغ‌های سرسبز، فضایی ایده‌آل برای پیاده‌روی، عکاسی، کمپینگ و پیک‌نیک فراهم کرده است.

از جاذبه‌های گردشگری منطقه می‌توان به برج مقبره کردان اشاره کرد که قدمت آن به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد. این بنای تاریخی با معماری دایره‌ای و نمایی آجری، در نزدیکی روستای کردان قرار دارد و از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار باستانی اطراف تهران یاد می‌شود. از طرفی رودخانه کردان که از کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد، بر جذابیت این منطقه افزوده و امکان تجربه تفریحات آبی را فراهم کرده است.

مسیر دسترسی به منطقه کردان از طریق جاده کرج-قزوین و با استفاده از خودروی شخصی به‌راحتی میسر است. هرچند که دست مسافران در استفاده از مترو و تاکسی برای رسیدن به این منطقه هم باز است؛ ولی سفر با خودرو شخصی برای گشت‌وگذار در کردان و بازدید از نقاط دیدنی بر لذت این سفر می‌افزاید.

خوشبختانه کردان ضمن برخورداری از زیبایی‌های خدادادی به‌واسطه نزدیکی به تهران، دارای امکانات رفاهی مناسبی است. در نهایت لازم به ذکر است، به‌دلیل وجود باغ‌های میوه، فصل پاییز منطقه یا روستای کردان، رنگ و بوی دیگری دارد؛ رنگ و بویی که گاهی با خود خاطره‌هایی ناگفتنی بسیاری به همراه دارد.

  • آدرس منطقه کردان: استان البرز، 50 کیلومتری شمال غربی تهران، روستای کردان

آبشار سنگان

آبشار سنگان یکی از جاذبه‌های طبیعی اطراف تهران است که در روستای سنگان، در 20 کیلومتری شمال غربی این شهر و در دامنه‌های کوهستانی قرار دارد. این آبشار با ارتفاع 50 متر از جمله آبشارهای مرتفع و چشم‌نواز استان تهران به‌شمار می‌رود. آبشار سنگان به‌دلیل موقعیت خاص خود در ارتفاع ۲,۵۷۵ متری از سطح دریا و قرارگیری در دامنه‌های قله پهنه حصار، به‌ویژه در فصل بهار با افزایش بارش، پر از آب می‌شود. این آبشار که در فصل زمستان با قندیل‌های یخ زده، جلوه‌ای شگفت‌انگیز به خود می‌گیرد و اگر حتی سفر شما به تاخیر افتاد، باز هم می‌توانید به این منطقه سفر کنید.

شاید برایتان سوال باشد که چه چیزی آبشار و روستای سنگان را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری اطراف تهران برای سفر در پاییز تبدیل می‌کند؟ دلیلش طبیعت زیبا و درختان انبوهی است که حتی در میان خانه‌هایی با سقف‌های شیروانی همچون بوم نقاشی رنگارنگی بنظر می‌رسند.

برای دسترسی به این آبشار باید از منطقه کن و سپس روستای سنگان عبور کنید. مسیر پیاده‌روی به‌سمت آبشار حدودا دو ساعت طول می‌کشد و مناسب علاقه‌مندان به طبیعت گردی در پاییز است. در اطراف آبشار، مناظر بکر و زیبایی از درختان میوه مانند گردو و گیلاس نیز دیده می‌شود که فضای دلپذیری برای استراحت فراهم می‌کنند.

  • آدرس آبشار سنگان: استان تهران، ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران، بخش کن، روستای سنگان

روستای زرین دشت

روستای زرین دشت یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در اطراف تهران است که در منطقه فیروزکوه قرار دارد. این روستا به‌دلیل طبیعت بکر و هوای پاک، مخصوصا در فصل پاییز، به مقصدی مناسب برای طبیعت‌گردان تبدیل شده است. موقعیت این روستا در دل کوهستان، همراه با رودخانه‌هایی همچون حبله رود که از مناطق مختلف سرچشمه می‌گیرد، جلوه‌ای جالب و تماشایی به زرین دشت تهران بخشیده است.

علاوه‌بر مناظر طبیعی، چشمه‌های آب معدنی نظیر خمده و دریابک نیز در این منطقه قرار دارند که خاصیت آب‌درمانی داشته و مورد توجه عمده گردشگران قرار می‌گیرند. همچنین، غار بورنیک به‌عنوان یکی از آثار تاریخی ارزشمند در نزدیکی این روستا، سابقه‌ای طولانی از سکونت غارنشینان در دوران باستان دارد.

پاییز در زرین دشت یکی از زیباترین فصل‌های سال است که مناظر خیره‌کننده از برگ‌های رنگارنگ، هوای خنک و طبیعت آرامش‌بخش آن، جذابیت زیادی برای ساکنان این روستا و صد البته گردشگران دارد. همین موضوع باعث شده تا این فصل را زمان مناسبی برای سفر به این منطقه عنوان کنیم تا از زیبایی‌های طبیعت بهره‌مند شوید و از شلوغی شهر فاصله بگیرید.

  • آدرس روستای زرین دشت: استان تهران، شهرستان فیروزکوه، ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شهر فیروزکوه

مسیر کُلَکچال

کُلَکچال نام یکی از قله‌های مرتفع رشته‌کوه مرکزی البرز واقع در شمال پایتخت و از جاذبه های دیدنی تهران است که اکنون به‌عنوان یکی از تفرجگاه‌های کوهنوردان و گردشگران شناخته می‌شود. ارتفاع این قله از سطح دریا به 3350 متر می‌رسد و مسیر دسترسی به آن که همان مسیر کُلَکچال خوانده می‌شود، یکی از زیباترین مسیرهای طبیعت‌گردی ایران محسوب می‌شود.

برخلاف تصور بسیاری، ارتفاع زیاد قله کُلَکچال سبب چالش‌برانگیز شدن دسترسی به آن نشده و برای صعود از این قله، صرفا به مهارت کوهنوردی و تجهیزات ساده این حرفه نیاز دارید؛ البته این بدان معنا نیست که مسیر خیلی راحتی برای این امر در پیش دارید و به هیچ عنوان نباید کوهنوردی و قله‌نوردی را آسان بینگارید.

برای رسیدن به مسیر کُلَکچال باید از خیابان فیضیه به‌سمت پارک جمشیدیه حرکت کنید یا اینکه از طریق بزرگراه صدر و کامرانیه، خود را به خیابان نیاوران برسانید. در واقع نکته‌ای که باعث می‌شود تا مسیر کُلَکچال به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی در پاییز شمرده شود، امکانات رفاهی مناسبی است که در طول این مسیر قرار دارند.

پارک جمشیدیه با امکانات رفاهی قابل تاملش و مسیر پیاده‌روی سنگ‌فرشی که در همان ابتدای مسیر وجود دارد، باعث افزایش انگیزه کوهنوردان و گردشگران برای ادامه مسیر می‌شود. تازه هنوز 400 متر به‌سمت شمال غرب پارک حرکت نکرده‌اید که به چشمه پرآبی می‌رسید که اتفاقا آب زلال و گوارایی دارد. پناهگاه کلکچال در فاصله 2 تا 2.5 ساعته با پارک جمشیدیه قرار دارد و پس از رسیدن به این منطقه با تعدادی کافه و غذاخوری مواجه می‌شوید.

نقطه عطف مسیر کلکچال همین پناهگاه است که دارای امکانات رفاهی مناسبی از قبیل سرویس بهداشتی است. حسن سفر در فصل پاییز آن هم به قله کلکچال و عبور از این مسیر، طبیعت زیبای رنگارنگی است که از پارک جمشیدیه آغاز می‌شود و به‌مرور به برف‌های تماما سفید ختم می‌شود.

  • آدرس مسیر کُلَکچال: استان تهران، شمال تهران

مسیر گلابدره

گلابدره، نام یکی از محله‌های قدیمی شهر تهران واقع در شهرستان شمیرانات است که در زمان‌های گذشته با محله امامزاده قاسم کنونی به‌عنوان یک محل شناخته می‌شد. این محله در گذشته از جهت شمال به دامنه‌ها و مراتع کوهستانی رشته‌کوه البرز، از جهت شرق به دره جی، از طرف جنوب به جاده تجریش و دزاشیب و در نهایت از سمت غرب به رودخانه گلابدره منتهی می‌شد. لازم به ذکر است که ده گلابدره-امامزاده قاسم درست بر فراز بلندی قرار دارد که بر قریه ییلاقی پایین دست مشرف شده است.

علت نام‌گذاری گلابدره نیز وجود درختان پر تعدادی است که در این دره قرار دارند و میوه سیب گلاب می‌دهند. اما نقطه عطف گلابدره، مسیر دسترسی به آن است که اتفاقا مسیری در خور توجه برای طبیعت‌گردان است.

این مسیر از دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه البرز شروع شده و با پیاده‌روی کوتاهی، گردشگران را به آبشار معروف گلابدره می‌رساند. در ابتدای مسیر دسترسی به آبشار گلابدره، دره و رودخانه‌ای که در آن جریان دارد را می‌توانید مشاهده کنید. طول این مسیر با اندکی کوهنوردی نسبتاً کوتاه بوده و برای پیمایش آن حدود 45 دقیقه تا یک ساعت زمان لازم خواهید داشت.

در فصل پاییز، گلابدره به‌دلیل تغییر رنگ درختان میوه‌اش و هوای خنک و مطبوعی که دارد به یک مقصد مثال زدنی برای طبیعت‌گردان تبدیل می‌شود. این منطقه، با توجه به ارتفاعات بلند خود، چشم‌اندازهای زیبایی را پیش روی شما، طبیعت‌گردان مشتاق قرار می‌دهد که می‌تواند تجربه‌ای به یادماندنی از پاییز را برای شما به ارمغان بیاورد.

  • آدرس مسیر گلابدره: استان تهران، تهران، میدان تجریش، خیابان دربند، خیابان گلابدره

مقاصد طبیعت گردی مازندران در پاییز

استان مازندران یکی از محبوب‌ترین استان‌های شمالی ایران است که مجموعه از مقاصد مناسب برای طبیعت‌گردی در ایران را شامل می‌شود. این جاذبه‌های گردشگری به‌ویژه در فصل پاییز با چشم‌اندازهای بی‌نظیر خود، گردشگران زیادی را جذب می‌کند. جنگل الیمستان یکی از زیباترین جاذبه‌های این استان است که در نزدیکی شهر آمل واقع شده و با برگ‌های رنگارنگ پاییزی، تجربه‌ای بی‌نظیر از طبیعت‌گردی را برای علاقه‌مندان بالاخص ماجراجویان فراهم می‌کند. این جنگل با وجود مناظر بکر و نقش پای رستم که به افسانه‌های قدیمی پیوند خورده، یکی از مقاصدی است که به هیچ عنوان نباید فرصت سفر به آن را از دست داد.

در میان مقاصد طبیعت گردی در پاییز مازندران، دریاچه شورمست نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی است که به دنبال طبیعتی آرام و دریاچه‌ای آرامش‌بخش در این فصل هستند. این دریاچه که در نزدیکی سوادکوه قرار دارد، با منظره‌های پاییزی درختان اطراف، یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری پاییزی به‌شمار می‌آید.

از روستای ناتر در منطقه کلاردشت هم نمی‌توان صرف نظر کرد که یکی دیگر از مقاصد طبیعت گردی در پاییز با آب‌وهوای خنک و طبیعتی بکر و دل‌انگیز است. ترکیب مناظر کوهستانی و پوشش گیاهی رنگارنگ این روستا، آن را به مقصدی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به سکوت و آرامش طبیعت تبدیل کرده است. در ادامه به معرفی برخی از این جاذبه‌های طبیعت‌گردی استان مازندران خواهیم پرداخت.

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران است که در نزدیکی پل سفید و در منطقه سوادکوه واقع شده است. این دریاچه در ارتفاع 940 متری از سطح دریا و در میان جنگل‌های انبوه رشته‌کوه البرز قرار دارد. مساحت دریاچه شورمست حدود 15 هزار متر مربع است و به‌دلیل دسترسی آسان و طبیعت بکر و دست‌نخورده آن، از مقاصد پرطرفدار استان مازندران برای طبیعت‌گردان محسوب می‌شود.

از فعالیت‌های محبوب در این منطقه می‌توان به قایق‌سواری، ماهیگیری، پیاده‌روی در طبیعت اطراف و حتی دوچرخه‌سواری اشاره کرد. همچنین، امکان اسب‌سواری و کمپینگ نیز در اطراف دریاچه فراهم شده است. برای اقامت، علاوه‌بر چادرهای مسافرتی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کلبه‌های اجاره‌ای نیز در نزدیکی دریاچه وجود دارند که می‌توانند تجربه‌ی اقامتی دلپذیر در قلب طبیعت را برای گردشگران فراهم کنند.

به‌طورکلی در فصل پاییز، شورمست به یکی از زیباترین مقاصد طبیعت‌گردی در استان مازندران تبدیل می‌شود. برگ‌های رنگارنگ درختان اطراف دریاچه و هوای خنک و مطبوع پاییزی، فضایی منحصربه‌فرد برای علاقه‌مندان به طبیعت و عکاسی به وجود می‌آورد. آرامش این منطقه در پاییز، با کاهش شلوغی‌های بهاری و تابستانی، فرصتی مناسب برای لذت بردن از سکوت و زیبایی‌های طبیعت بکر آن را به شما، طبیعت‌گرد عزیز ارائه می‌دهد​.

  • آدرس دریاچه شورمست: استان مازندران، شهر پل‌سفید، جنوب غربی سوادکوه، مجاورت روستای شورمست

روستای ناتر

روستای ناتر، در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا در یکی از مناطق کوهستانی استان مازندران و در نزدیکی جاده چالوس قرار دارد. این روستا با قدمتی بیش از ۲,۵۰۰ سال، یکی از مقاصد گردشگری جذاب برای طبیعت‌گردان است. روستای ناتر که از شمال به کوه‌های کلاردشت، از شرق و غرب به روستاهای بیجدنو، الیت و دلیر و از جنوب به جنگل‌های انبوه متصل است، مناظری بکر و دل‌انگیزی را از هر طرف به گردشگران ارائه می‌دهد. معماری سنتی خانه‌های ناتر با استفاده از مصالح محلی چون کاهگل، چوب و سنگ ساخته شده‌اند. همین موضوع باعث شده تا روح تاریخی این منطقه به‌خوبی به نمایش گذاشته شود و جذابیت‌های فرهنگی و تاریخی روستای ناتر را دوچندان می‌کند.

پاییز یکی از زیباترین زمان‌ها برای بازدید از ناتر است، چرا که درختان گوناگون و رنگارنگ، جنگل‌های انبوه و رودخانه‌های پرآب در این فصل، مناظری شگفت‌انگیز را پدید می‌آورند. پوشش گیاهی شامل درختان بلوط، صنوبر و فندق و همچنین باغ‌های پررونق یونجه و جالیز در اطراف روستا، فضایی آرام و دل‌نشین را برای گردشگران فراهم می‌کند. این روستا که بیشتر به‌عنوان مقصدی ییلاقی شناخته می‌شود، در تابستان نیز هوایی خنک و مطبوع دارد؛ اما پاییز با مناظر بی‌نظیرش، ناتر را به مقصدی ایده‌آل برای عکاسان و طبیعت‌دوستان تبدیل می‌کند و این وجه تمایز آن است.

در نهایت اگر به دنبال سفری به دل طبیعت با چشم‌اندازهای بکر و آرام هستید، ناتر می‌تواند انتخاب فوق‌العاده‌ای باشد. البته لازم به ذکر است که به‌دلیل ارتفاع زیاد و سرمای زمستان، سفر به این منطقه در فصول گرم‌تر توصیه می‌شود؛ هرچند زیبایی پاییز آن انکارناپذیر است و همین نقطه عطف می‌تواند لحظات فراموش‌نشدنی را برای شما رقم بزند.

  • آدرس روستای ناتر: استان مازندران، ۵۰ کیلومتری جاده چالوس، روستای ناتر

جنگل الیمستان

جنگل درندشت الیمستان در استان مازندران و نزدیکی شهر آمل قرار دارد که یکی دیگر از مقاصد طبیعت گردی در پاییز است. این جنگل با ارتفاعی حدود 1,500 متر از سطح دریا، در تمام طول سال آب و هوایی خنک و دلپذیر دارد. در واقع جنگل الیمستان در تابستان‌ها از گرمای طاقت‌فرسا در امان است و در زمستان‌ها پوشیده از برف می‌شود. بااین‌حال، هوای پاییزی این منطقه معتدل و بسیار خوشایند است و جنگل با رنگ‌های متنوع پاییز، منظره‌ای زیبا و بی‌نظیر را به نمایش می‌گذارد.

از جاذبه‌های اصلی جنگل الیمستان، نقش پای رستم است. این دو گودال بزرگ، بر اساس داستان‌های محلی و اسطوره‌ای، جای زانوی رستم هستند؛ هرچند برخی دیگر از افراد صاحب‌نظر نیز بر این باورند که این دو گودال عجیب به‌دلیل برخورد شهاب‌سنگ‌ها ایجاد شده‌اند. همچنین، این منطقه یکی از نقاط محبوب برای کوهنوردی است، به‌ویژه برای صعود به قله الیمستان با ارتفاع حدود 2,500 متر که عدم مهارت در کوهنوردی برای این امر چالش‌برانگیز خواهد بود. این جنگل بخشی از جنگل‌های هیرکانی به‌تازگی به ثبت جهانی رسیده مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان است و به‌عنوان میراث طبیعی ارزشمند شناخته می‌شود.

یکی از نکات مهم برای بازدید از جنگل الیمستان، دسترسی به آن است. برای رسیدن به این منطقه باید از جاده هراز عبور کنید و پس از طی مسیری پرپیچ‌وخم، به روستای لهاش برسید. پس از آن، با پیاده‌روی در مسیر جنگل‌نوردی، می‌توانید از چشم‌اندازهای زیبای جنگل و دشت‌های پرگل رنگین و خوش‌عطر لذت ببرید. این منطقه همچنین برای عکاسان و علاقه‌مندان به کمپینگ مکانی مناسب و بعضا دست‌نیافتنی است. به‌طورکلی جنگل الیمستان در فصل پاییز به‌دلیل طبیعت رنگین زیبا و هوای دلپذیر، یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی در استان مازندران است.

  • آدرس جنگل الیمستان: استان مازندران، آمل، کیلومتر ۲۰ جاده هراز، نزدیکی روستای الیمستان

مقاصد طبیعت گردی کردستان در پاییز

استان کردستان یکی از استان‌های زیبا و جذاب ایران با مردمی اصیل و کردتبار است که طبیعت گردی در پاییز را معنای دیگری می‌دهد. با وجود مناظر چشم‌نواز کوهستانی و آب و هوای معتدل پاییزی این منطقه، گردشگران بسیاری در این فصل راهی کردستان می‌شوند. در این استان، مکان‌های متعددی برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی در پاییز وجود دارد که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند.

یکی از مشهورترین مقاصد گردشگری کردستان و همچنین طبیعت گردی در پاییز، دریاچه زریبار است که در نزدیکی شهر مریوان قرار دارد. این دریاچه زیبا در فصل پاییز، با تغییر رنگ برگ درختان و پوشش گیاهی منحصربه‌فرد اطراف و آرامشی وصف‌ناپذیر، به مکانی ایده‌آل برای طبیعت‌گردی و کمپینگ تبدیل می‌شود. از طرفی به‌دلیل موقعیت طبیعی خاص این دریاچه، محیط اطراف آن برای پیاده‌روی و عکاسی مناسب به نظر می‌رسند.

روستای شیان نیز از دیگر مقاصد دیدنی و جذاب این استان است. این روستا با چشم‌اندازهای کوهستانی و فضای بکر خود، مخصوصا در فصل پاییز یکی از بهترین مکان‌ها برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی به‌شمار می‌آید. شیان با کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و درختان کوهستانی متنوع، فضایی متفاوتی را برای تجربه گردش در دل طبیعت پاییزی دارد.

نقاط دیدنی دیگری مانند پارک آبیدر در سنندج و کوه چهل چشمه نیز در میان مقاصد پرطرفدار طبیعت گردی در پاییز قرار دارند. پارک آبیدر با مناظر پانورامیک از شهر سنندج و کوه چهل چشمه با آبشارهای خروشان، گردشگرانی را جذب می‌کنند که به دنبال تجربه لحظاتی آرامش‌بخش و طبیعتی پاک و پاییزی هستند. در ادامه به معرفی برخی از بهترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری استان کردستان می‌پردازیم که گویا در فصل پاییز توسط نقاش زبردستی رنگ و لعب تازه‌ای می‌یابند.

دریاچه زریبار

دریاچه زریبار یا زریوار یکی از جاذبه‌های طبیعی و منحصربه‌فرد استان کردستان است که در نزدیکی شهر مریوان و در فاصله 3 کیلومتری غرب این شهر قرار دارد. این دریاچه که به‌عنوان یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین جهان، حیات‌وحش و پوشش گیاهی خاص شناخته می‌شود، در فصل پاییز جذابیت خاصی دارد و به مقصدی متفاوت برای طبیعت‌گردی تبدیل می‌شود. آب دریاچه زریوار از چشمه‌های زیرزمینی و بارش‌های فصلی تامین می‌شود و آب و هوای معتدل پاییزی، تجربه‌ای تکرارنشدنی برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد.

پوشش گیاهی متنوع اطراف دریاچه شامل نی، نیلوفر آبی و درختان بلوط ایرانی است که با رنگ‌های پاییزی خود جلوه‌ای زیبا به این منطقه می‌بخشند. همچنین لازم به ذکر است که این منطقه زیستگاه بیش از 31 گونه پرنده بومی و مهاجر است که حضورشان در این فصل جلوه‌ای طبیعی و زیبا به دریاچه می‌دهد. ضمنا علاوه‌بر پرندگان، گونه‌های مختلف ماهیان، آبزیان و سایر جانداران آبزی و دوزیست نیز در دریاچه و اطراف آن یافت می‌شوند. ضمنا باید این مژده را به شما بدهیم که شما می‌توانید با سفر به دریاچه زریبار، انواع تفریحات آبی اعم از قایقرانی و ماهیگیری، پاراگلایدر، پرنده‌نگری و رستوران‌گردی را تجربه کنید.

در اطراف دریاچه امکانات رفاهی مناسبی از قبیل اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هتل‌های لوکس و اقتصادی برای گردشگران فراهم شده است. از جمله این اقامتگاه‌ها می‌توان به هتل زریوار و مهمان‌سرای جهانگردی مریوان اشاره کرد که شرایط قابل قبولی را برای مسافران ایجاد می‌کنند.

سفر به دریاچه زریبار در فصل پاییز، ضمن لذت بردن از مناظر طبیعی و آرامش‌بخش، فرصتی مناسب برای دور شدن از شلوغی شهر و کمپ کردن در طبیعت بکر و زیبای کردستان است. این منطقه با هوای خنک و تماشای مناظر رنگارنگ پاییزی به یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی در استان کردستان تبدیل شده است​.

  • آدرس دریاچه زریبار: استان کردستان، 3 کیلومتری غرب مریوان

روستای شیان

روستای شیان یکی از روستاهای توریستی بکر و زیبای استان کردستان است که در فصل پاییز با مناظر چشم‌نواز و معماری خانه‌های خود گردشگران بسیاری را جذب می‌کند. این روستا در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال سنندج واقع شده و با طبیعتی کوهستانی و درختان رنگارنگ، به مقصدی زیبا و دل‌نشین برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی در پاییز تبدیل می‌شود. آب و هوای معتدل پاییزی و چشم‌اندازهایی از کوه‌ها و دره‌های اطراف، محیطی آرام و دنج را برای استراحت و دوری از هیاهوی شهری فراهم می‌کند.

یکی از ویژگی‌های بارز روستای شیان که نقطه عطف این روستا محسوب می‌شود، وجود چشمه‌ها و آبشارهای کوچک در این منطقه است که جلوه‌ای زیبا به طبیعت کوهستانی آن بخشیده‌اند. از سوی دیگر، این روستا با فرهنگ و تاریخ غنی کردستان ارتباط معنایی خاصی دارد و بسیاری از بناهای قدیمی و مساجد تاریخی در اطراف آن به چشم می‌خورد. روستای شیان همچنین به‌عنوان یک مقصد جذاب و متفاوت برای پیاده‌روی و کوهنوردی در میان علاقه‌مندان به فعالیت‌های طبیعت گردی در پاییز شناخته می‌شود.

با از راه رسیدن فصل پاییز، روستای شیان به‌دلیل مناظر بی‌نظیر خود، به یکی از بهترین مقاصد سفرهای پاییزی استان کردستان تبدیل می‌شود. تغییر رنگ برگ‌ها به طیف‌های زرد، قرمز و نارنجی، هوای پاک و آرامش‌بخش و نزدیکی به سایر جاذبه‌های طبیعی استان کردستان از جمله دریاچه زریبار، دلایلی است که شما طبیعت‌گردان باید این روستا را برای سفر پاییزی خود انتخاب کنید.

  • آدرس روستای شیان: استان کردستان، شهر سنندج ، دهستان ژاورود ، بخش سیروان، دهستان ژاورود، روستای شیان

مقاصد طبیعت گردی اردبیل در پاییز

استان اردبیل واقع در شمال غربی ایران با داشتن مناظر طبیعی بی‌نظیر و آب‌وهوای خنک پاییزی، مجموعه متنوعی از مقاصد گردشگری را پیش روی طبیعت‌گردان قرار می‌دهد. از جمله مقاصد طبیعت‌گردی شاخص این استان، می‌توان به گردنه حیران و جنگل فندقلو اشاره کرد که اتفاقا در روزهای پاییزی جلوه‌های زیبایی از خود به نمایش می‌گذارند.

گردنه حیران که یکی از زیباترین جاده‌های جنگلی ایران است و در اکثر روزهای سال پوشیده از مه است. پاییز که می‌شود، مناظر حیرت‌انگیز برگ‌های رنگارنگ درختان و مه پوشیده بر کوه‌ها هم از راه می‌رسند. مسیر این گردنه با پیچ‌های متعدد از میان جنگل‌های انبوه عبور می‌کند و شما می‌توانید مناظر خیره‌کننده‌ای از طبیعت بکر را مشاهده کنید. در کنار این مناظر دیدنی، امکانات رفاهی از جمله رستوران‌ها و استراحتگاه‌ها نیز برای مسافران فراهم شده است.

جنگل فندقلو (مِشه) نیز با مساحتی گسترده و درختان فندق، به‌ویژه در فصل پاییز، تصویری زیبا و بوم رنگی تماشایی از طبیعت جنگلی شمال غربی کشور ارائه می‌دهد. این جنگل به‌دلیل طبیعت بکر و وجود گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، محلی محبوب برای طبیعت گردی در پاییز است. این منطقه همچنین به‌دلیل رطوبت دریای خزر و موقعیت جغرافیایی ویژه، یکی از بهترین مقاصد گردشگری استان اردبیل برای سپری کردن روزهای نمناک پاییزی است.

پاییزهای اردبیل با آب‌وهوای مطبوع، مناظر رنگارنگ و مناطق بکر طبیعت‌گردی، دلیل اصلی سفر بسیاری از گردشگران به این استان در چنین وقت غریبی است. در ادامه به معرفی دو جاذبه گردشگری استان اردبیل می‌پردازیم که جزو بهترین مقاصد گردشگری برای سفر در فصل پاییز هستند.

جنگل مِشه

جنگل مِشه یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین مناطق طبیعی استان اردبیل است که در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر اردبیل و ۱۰ کیلومتری جنوب شهر نمین قرار دارد. این جنگل به‌دلیل پوشش گیاهی غنی و طبیعت بکر، برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی در پاییز و اکوتوریسم مقصدی جذاب به‌شمار می‌آید. ویژگی‌های طبیعی این منطقه از جمله همجواری با گردنه حیران و تنوع گونه‌های گیاهی، آن را به یکی از مقاصد ایده‌آل برای گردشگران پاییزی تبدیل کرده است.

ضمنا لازم به ذکر است که در جنگل فندقلو یا همان مشه 19 گونه جنگلی شناسایی شده و گونه‌های گیاهی نادری چون فندق، بلوط، ممرز، راش، بیدمشک و بلند مازو را می‌توان در آن یافت. ضمنا این جنگل خانه حیواناتی از قبیل خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه، سمور و لانه پرندگانی چون کبک، قرقاول، چکاوک، کلاغ و عقاب طلایی است.

بنابراین با توجه به گونه‌های گیاهی متنوع و مراتع زیبای جنگل مشه، با شروع فصل پاییز، رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی به تن و برگ درختان و گیاهان بسیار زیبا جلوه‌نمایی می‌کنند. از طرفی همین درختان دلیل اصلی هوای تازه این منطقه نیز هستند و فضایی کاملا دلنشین و آرامش‌بخش برای پیاده‌روی، جنگل‌نوردی، کمپینگ و پیک‌نیک فراهم می‌کند.

از طرفی جنگل مِشه به‌دلیل نزدیکی به سایر جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان اردبیل همچون گردنه حیران و آبشارهای محلی، فرصت‌های بی‌نظیری برای گشت‌وگذار و تجربه طبیعت‌گردی چند روزه در اختیار شما قرار می‌دهد. برای دسترسی به این جنگل از مسیر اردبیل به نمین، می‌توانید از خودروی شخصی استفاده کرده و پس از عبور از شهر نمین، به این طبیعت زیبا برسید.

  • آدرس جنگل مِشه: استان اردبیل، جنوب نمین

گردنه حیران

گردنه حیران یکی از زیباترین مقاصد طبیعت گردی در پاییز بین استان‌های گیلان و اردبیل است که در مرز بین آستارا و اردبیل قرار دارد. اگرچه این گردنه را به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری استان اردبیل معرفی می‌کنیم، ولی در تقسیمات جغرافیایی بخشی از استان گیلان است. بااین‌حال گردنه حیران به‌واسطه موقعیت جغرافیایی خاص خود، از یک سو به جنگل‌های انبوه هیرکانی و از سوی دیگر به دره‌ای عمیق مشرف است که رودخانه آستاراچای از آن عبور می‌کند. این رودخانه مرز طبیعی بین ایران و جمهوری آذربایجان را تشکیل می‌دهد.

روستاهای حیران علیا، حیران وسطی و حیران سفلی در مسیر این گردنه قرار دارند که با آب‌وهوای خنک و ییلاقی خود، گردشگران بسیاری را مجذوب خود می‌کنند. همچنین جنگل فندقلو در نزدیکی گردنه حیران از جاذبه‌های دیدنی این منطقه است که در فصل پاییز با مناظر رنگارنگ خود، زیبایی گردنه را دوچندان می‌کنند.

در فصل پاییز، گردنه حیران پوشیده از مه غلیظی می‌شود که به‌دلیل نزدیکی به دریای خزر، به‌طور مداوم در این منطقه شکل می‌گیرد و تجربه‌ای بی‌نظیر از طبیعت را به گردشگران ارائه می‌دهد. امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی مانند تله‌کابین حیران، رستوران‌های محلی و فروشگاه‌های کوچک که محصولات روستاییان مانند عسل و خشکبار را به فروش می‌رسانند، به راحتی سفر گردنه حیران کمک شایانی می‌کنند.

به‌دلیل مناظر شگفت‌انگیز و دسترسی آسان، گردنه حیران، مقصد محبوب طبیعت‌گردان به‌ویژه در فصل پاییز است که طبیعت دل‌نشین و هوای پاک آن برای علاقه‌مندان به طبیعت و آرامش انکارناشدنی است.

  • آدرس گردنه حیران: استان گیلان، جاده ارتباطی آستارا و اردبیل، منطقه حیران

مقاصد طبیعت گردی چهارمحال و بختیاری در پاییز

استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های زیبا و پر جاذبه ایران است که هر کدام از جاذبه‌های طبیعی آن با شروع فصل پاییز جلوه متفاوتی از خود رونمایی می‌کنند. طبیعت‌گردی در این استان با وجود مناظر شگفت‌انگیز و آب و هوای معتدل پاییزی، به یکی از تفریحات محبوب گردشگران تبدیل شده است. دره عشق با آبشارها و رودخانه‌هایی که در دل طبیعت وحشی جریان دارند، به‌عنوان یکی از زیباترین مناطق برای گردشگری در پاییز شناخته می‌شود. گردشگاه پیرغار که در نزدیکی شهر فارسان قرار دارد، به‌دلیل غارهای تاریخی و مناظر کوهستانی اطراف آن، به یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی در پاییز برای علاقه‌مندان به طبیعت و تاریخ تبدیل شده است.

پاییز در چهارمحال و بختیاری با تنوع رنگ‌های طبیعی و مناظر چشم‌نواز، فرصتی عالی برای تجربه یک سفر به‌یادماندنی در دل طبیعت است. این استان به‌ویژه برای کسانی که به دنبال تجربه‌ای متفاوت از قدم گذاشتن در طبیعت زیبا و مشاهده زیبایی‌های طبیعی ایران هستند، مقصدی بی‌نظیر خواهد بود. در ادامه به معرفی برخی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری می‌پردازیم که برای طبیعت گردی در پاییز پیشنهاد می‌شوند.

دره عشق

دره عشق یکی از زیباترین و عجیب‌ترین مکان‌های دیدنی و طبیعی استان چهارمحال و بختیاری است. این دره در میان کوه‌های زاگرس قرار دارد و به‌دلیل جریان داشتن رودخانه کارون در آن، چشم‌اندازهای بی‌نظیری دارد. آبشار بزرگی درون دره عشق وجود دارد، که حدود ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی منطقه و استان چهارمحال و بختیاری شناخته می‌شود. این آبشار از ارتفاعات کوه‌های اطراف به پایین سرازیر شده و در کنار رودخانه خروشان کارون، منظره‌ای خیره‌کننده ایجاد می‌کند. وجود رودخانه کارون و آبشار بلند دره عشق باعث شده است تا پوشش گیاهی منطقه همیشه پر طراوت و زیبا باشد.

یکی از ویژگی‌های جالب توجه این دره، باغ‌های انار آن است که در دو طرف رودخانه گسترده شده‌اند و در پاییز، انارهای قرمز میان جنگل‌های بلوط منظره‌ای دیوانه‌کننده به وجود می‌آورند. لازم به ذکر است که قبرستان‌هایی قدیمی با قدمت تاریخی در این منطقه وجود دارند که یادگاری از گذشته‌های دور این منطقه‌اند و بر جذابیت آن می‌افزایند.

به‌طورکلی دره عشق به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و آب‌وهوای خنک و دلپذیرش در فصل پاییز، باید که در لیست بهترین مقاصد طبیعت‌گردی قرار گیرد. شما می‌توانید با سفر به این دره از تجربه فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی در طبیعت، مشاهده آبشار و رودخانه کارون و بازدید از روستاهای اطراف لذت ببرید. پیشنهاد می‌شود در سفر خود به دره عشق از خرید محصولات محلی همچون رب انار از روستاهای مجاور نیز غافل نشوید.

  • آدرس دره عشق: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کیان، روستای دره عشق

گردشگاه پیرغار

گردشگاه پیرغار یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان چهارمحال و بختیاری است که در روستای ده چشمه از توابع شهرستان فارسان قرار دارد. این منطقه با آب‌وهوای معتدل و طبیعت چشم‌نوازش، مخصوصا در فصل پاییز، تفریحگاه محبوب بسیاری از طبیعت‌گردان است. مهم‌ترین ویژگی پیرغار، غاری آهکی است که این گردشگاه نام خود را از آن قرض گرفته است. چشمه‌ها و آبشارهای فصلی این منطقه از جاذبه‌های طبیعی پیرغار به‌شمار می‌روند و نقش مهمی در آبیاری زمین‌های کشاورزی اطراف و ایجاد زیستگاه مناسبی برای گونه‌های مختلفی از پرندگان و درندگان دارند.

همچنین از جاذبه‌های طبیعی این منطقه که چشم‌پوشی کنید، گردشگاه پیرغار از نظر تاریخی نیز ارزشمند تلقی می‌شود. کتیبه‌های سنگی پیرغار که به دوره مشروطیت بازمی‌گردند، به ثبت ملی رسیده و نمادی از جنبش مشروطه‌خواهی و قیام مردم ایل بزرگ بختیاری هستند. این کتیبه‌ها توسط سرداران اسعد و ظفر نوشته شده و به مبارزات مردم در دوران مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه اشاره دارند.

فصل پاییز، بهترین زمان برای بازدید از پیرغار است، زیرا طبیعت سرسبز و هوای مطبوع آن، فضایی دلپذیر برای گردشگران فراهم می‌کند. از امکانات رفاهی این منطقه می‌توان به وجود مکان‌هایی برای کمپینگ و طبیعت‌گردی اشاره کرد که آن را به یکی از مقاصد برتر گردشگری در چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده است.

  • آدرس گردشگاه پیرغار: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان فارسان، روستای ده چشمه

مقاصد طبیعت گردی گیلان در پاییز

استان گیلان در فصل پاییز با زیبایی‌های طبیعی خیره‌کننده‌اش، یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی در ایران است. جاده اسالم به خلخال، یکی از معروف‌ترین مسیرهای گردشگری پاییزی، با درختان رنگارنگ و مناظر بی‌نظیر خود سالانه گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. این جاده به‌دلیل پیچ‌وخم‌های عجیب، جذاب و مناظر پوشیده از برگ‌های قرمز، زرد و نارنجی، تجربه‌ای خاص از طبیعت پاییزی به گردشگران ارائه می‌دهد. از طرفی منطقه گردشگری گیسوم که جنگلی انبوه را به ساحلی زیبا متصل می‌کند، در فصل پاییز یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای عاشقان طبیعت است.

قلعه رودخان فومن نیز در این فصل با هوای خنک و منظره‌ی جنگلی اطراف، فضایی آرامش‌بخش برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. ترکیب تاریخ با طبیعت پاییزی در این منطقه، تجربه‌ای متفاوت و جذاب را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد؛ تجربه‌ای که می‌تواند برای سالیان سال در ذهن شما که منزلگاه ابدی آن است، نگهداری شود.

به‌طورکلی این مکان‌ها به‌دلیل جذابیت‌های طبیعی و تاریخی خود که ترکیبی فوق‌العاده را تشکیل می‌دهند، انتخابی عالی برای سفر در فصل پاییز هستند؛ مکان‌هایی که گویی با مناظر بی‌نظیر، آرامش و جذابیت خاص این فصل را به شما هدیه می‌دهند. در ادامه به معرفی برخی از بهترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان می‌پردازیم که بازدید از آن‌ها در فصل پاییز خالی از لطف نیست.

منطقه گردشگریِ گیسوم

منطقه گردشگری گیسوم، یکی از جذاب‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی در استان گیلان است که در فصل پاییز جلوه‌ای خاص و بی‌نظیر به خود می‌گیرد. این منطقه در نزدیکی شهرستان تالش و روستای گیسوم قرار دارد و ویژگی منحصربه‌فرد آن اتصال جنگل و ساحل دریا است. جاده‌ای که از دل این جنگل عبور می‌کند، با درختان سربه‌فلک‌کشیده و مناظر طبیعی بکر، تجربه‌ای دلنشین از سفر در دل طبیعت و رانندگی در جاده فراهم می‌آورد. این جاده در نهایت به ساحل زیبای گیسوم ختم می‌شود، درست همان جایی که گردشگران می‌توانند از آرامش مثال زدنی دریا و تفریحگاه مجهز ولی بکر ساحل بهره‌مند شوند.

در فصل پاییز، منطقه گیسوم به‌دلیل تغییر رنگ‌های طبیعت به زرد، قرمز و نارنجی، بسیار جذاب می‌شود. این تغییرات فصلی، گیسوم را به مقصدی گاهاََ دست‌نیافتنی در دیگر نقاط برای عکاسان و طبیعت‌دوستان تبدیل می‌کند. از جمله امکانات رفاهی این منطقه می‌توان به پلاژهای مخصوص شنا و مناطق تفریحی اشاره کرد که لذت اقامت در طبیعت را دوچندان می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که گردشگران می‌توانند با پیاده‌روی در جنگل، گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع این منطقه را مشاهده کنند و صد البته از تجربه تفریحات آبی بهره‌مند شوند. اسب‌سواری، قایق‌سواری، شاتل‌سواری، جت اسکی، آفرود‌سواری، موتور چهارچرخ‌سواری، پاراسل‌سواری، پاراگلایدر، ترامپولین و پارک بادی مخصوص کودکان از جمله تفریحات این منطقه هستند.

منطقه گردشگری گیسوم به‌واسطه ترکیب جنگل و دریا، به یکی از بهترین مقاصد برای سفر در فصل پاییز تبدیل شده است. در واقع امکانات رفاهی کامل و طبیعت دست نخورده آن، جنگل گیسوم را به انتخابی قابل قبول برای گردشگرانی که به دنبال آرامش و زیبایی‌های طبیعی هستند، تبدیل کرده است.

  • آدرس منطقه گردشگریِ گیسوم: استان گیلان، محور رشت به آستارا، ۱۰ کیلومتر مانده به جاده اسالم به خلخال

قلعه رودخان

قلعه رودخان، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان، در نزدیکی شهر فومن و در دل جنگل‌های سرسبز شمال ایران قرار دارد. این قلعه تاریخی که در ارتفاع ۶۶۵ تا ۷۱۵ متری از سطح دریا ساخته شده، یکی از مستحکم‌ترین و بزرگ‌ترین قلعه‌های ایران به‌شمار می‌رود. قدمت این دژ به دوره ساسانیان بازمی‌گردد، اما در دوران سلجوقیان که مرمت و تقویت شده است را نقطه عطف آن می‌دانند.

قلعه رودخان به‌دلیل موقعیت استراتژیک خود، به‌عنوان یک دژ نظامی برای دفاع در برابر حملات دشمنان استفاده می‌شد. مساحت آن حدود ۲.۶ هکتار بوده و شامل ۶۵ برج و بارو می‌باشد که با دیوارهای سنگی و محکم ساخته شده‌اند. برای رسیدن به این قلعه، باید یک مسیر پرپیچ‌وخم کوهستانی و ۱۶۲۰ پله‌ای را از دل جنگل طی کنید که خود به‌نوعی تجربه‌ای منحصربه‌فرد از طبیعت‌گردی است.

فصل پاییز با هوای خنک و برگ‌های زرد و نارنجی، بهترین زمان برای بازدید از قلعه رودخان است. زیبایی مناظر پاییزی و آرامش محیط، این مکان را به یکی از مقاصد اصلی طبیعت‌گردی در گیلان تبدیل کرده است. علاوه‌براین، امکانات رفاهی نظیر کافه، رستوران، استراحتگاه‌های محلی و بازارچه متنوع در طول مسیر صعود، سفر به این قلعه را برای شما آسان‌تر می‌کند.

  • آدرس قلعه رودخان: استان گیلان، ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن، بالای روستای رودخان

مقاصد طبیعت گردی آذربایجان شرقی در پاییز

استان آذربایجان شرقی با طبیعتی بکر و زیبا، به‌ویژه در فصل پاییز و زمستان، مقصدی جذاب برای طبیعت‌گردان است. از معروف‌ترین مقاصد گردشگری این استان می‌توان به منطقه ارسباران اشاره کرد که با پوشش گیاهی متنوع و مناظر چشم‌نوازش، تفریحگاه بی‌نظیری برای گردشگران است. ارسباران به‌دلیل تنوع بالای گونه‌های گیاهی و جانوری و همچنین میراث تاریخی، در فهرست ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره یونسکو قرار دارد.

یکی دیگر از مقاصد محبوب این استان در فصل پاییز، گردشگاه عینالی در نزدیکی تبریز است. این منطقه با طبیعت کوهستانی و درختان رنگارنگ پاییزی، مکانی عالی برای کوهنوردی و پیاده‌روی در هوای خنک پاییزی است. همچنین در این بین نباید از کوه‌های رنگی آلاداغ‌لار در شهر خواجه نیز صرف نظر کرد؛ زیرا این کوه‌ها جزو جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد این استان محسوب می‌شوند که در فصل پاییز با ترکیب رنگ‌های زیبای زمین‌شناختی خود منظره‌ای دیدنی را به نمایش می‌گذارند. در ادامه به معرفی منطقه ارسباران و گردشگاه عینالی خواهیم پرداخت که اتفاقا طبیعت‌گردان بسیاری را شیفته زیبایی‌های خود می‌کنند.

گردشگاه عینالی

گردشگاه عینالی، واقع در شمال شهر تبریز، یکی از مقاصد محبوب طبیعت‌گردان ایرانی و خارجی در استان آذربایجان شرقی است. این تفرجگاه کوهستانی با ارتفاعات سرخ‌رنگ کوه‌های سرخاب به زیبایی آراسته شده و به‌دلیل چشم‌انداز وسیعی که از فراز شهر تبریز پیش روی گردشگران قرار می‌دهد، با سایر جاذبه‌های گردشگری اطراف خود در تمایز است. در بالاترین نقطه کوه، بقعه عون بن علی واقع شده است، که قدمتی تاریخی دارد و به یکی از زیارتگاه‌های مهم تبدیل شده است. بنابر نظریه ژان باتیست تاورنیه، جهانگرد فرانسوی، این مکان پیش از ورود اسلام به ایران عبادتگاه یا حتی کلیسا بوده و بعدها به یک زیارتگاه تبدیل شده است.

امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی از جمله تله‌کابین، رستوران، پارک بازی کودکان و آلاچیق‌های چوبی مختلف در این منطقه فراهم شده است که آن را به مقصدی جذاب برای تفریح خانواده‌ها تبدیل می‌کند. تله‌کابین عینالی که در سال ۱۳۸۹ افتتاح شده، یکی از طولانی‌ترین تله‌کابین‌های کشور است. این تله‌کابین که از ارتفاعات کوه‌های سرخاب تا پای کوه کشیده شده و مناظری زیبا از شهر تبریز و محیط کوهستانی اطراف را به شما بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. تندیس استاد شهریار، یادمان شهدای گمنام، صخره‌های تمرینی برای صخره‌نوردان مبتدی و یادبود سایر افراد مشهور تبریز از دیگر جاذبه‌های گردشگاه عینالی هستند.

در فصل پاییز، گردشگاه عینالی به‌دلیل مناظر زیبا و هوای مطبوع، مقصد مناسبی برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. ترکیب رنگ‌های گرم پاییزی با محیط سرسبز این تفرجگاه، فضایی دلنشین و خاطره‌انگیز را برای گردشگران فراهم می‌کند. بنابراین با تمام این جوانب تصمیم با شما است که آیا گردشگاه عینالی به قدر کافی برای طبیعت‌گردی شما را مجذوب و راضی می‌کند یا خیر.

  • آدرس گردشگاه عینالی: آذربایجان شرقی، تبریز، اتوبان پاسداران

منطقه ارسباران

منطقه ارسباران، واقع در شمال استان آذربایجان شرقی، به‌دلیل داشتن مناظر زیبا و طبیعت دست‌نخورده و چشم‌نواز، یکی از بهترین مقاصد گردشگری پاییزی ایران است. این منطقه کوهستانی که با نام‌های «قره‌داغ» و «قراچه‌داغ» نیز شناخته می‌شود، حدود ۷۱ هزار هکتار وسعت دارد و در سال ۱۳۵۰ به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در یونسکو به ثبت رسیده است. ارسباران با تنوع زیستی غنی، محل رویش گونه‌های گیاهی متنوعی همچون درختان بلوط، ممرز و انار وحشی و زیستگاه جانورانی مانند گوزن مارال و پلنگ ایرانی و به‌طورکلی بهشت طبیعت‌دوستان به‌شمار می‌آید.

یکی از جاذبه‌های تاریخی این منطقه، «قلعه بابک» است که در دل ارتفاعات ارسباران واقع شده و از دوران ساسانیان به یادگار مانده است. این قلعه به‌ویژه در پاییز با رنگ‌های طلایی و نارنجی برگ‌های درختان ارسباران، منظره‌ای خارق‌العاده را پیش روی همگان قرار می‌دهد.

در فصل پاییز، ارسباران با هوای خنک و مناظر پاییزی، به مکان مناسبی برای علاقه‌مندان به پیاده‌روی در طبیعت تبدیل می‌شود. وجود جاذبه‌های طبیعی و امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی مانند پارک‌های ملی، تفرجگاه‌ها، چشمه‌های آب گرم و مسیرهای مناسب برای طبیعت‌گردی، این منطقه را به مقصدی محبوبِ طبیعت‌گردان، برای سفرهای پاییزی تبدیل کرده است.

برای سفر به ارسباران، می‌توانید از طریق تبریز با خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی به این منطقه اقدام کنید؛ در واقع اگر با خودروی شخصی به ارسباران سفر کنید، می‌توانید از تجربه رانندگی در بهترین جاده‌های ایران، لذت ببرید. با توجه به تغییراتی که در فصل پاییز ایجاد می‌شود، از قبیل تغییر رنگ برگ‌ها و هوایی که اکنون معتدل شده است، بدون شک فصل پاییز، بهترین زمان برای بازدید از این بهشت گمشده است.

  • آدرس منطقه ارسباران: استان آذربایجان شرقی، ۴۶ کیلومتری کلیبر، منطقه حفاظت شده ارسباران

مقاصد طبیعت گردی لرستان در پاییز

استان لرستان یکی دیگر از متنوع‌ترین استان‌های ایران است که به‌دلیل تنوع طبیعی و آب‌وهوای معتدل، در فصل پاییز به یکی از مقاصد محبوب طبیعت‌گردی کشور تبدیل می‌شود. روستای تی (تپه تی)، با چشم‌اندازهای طبیعی زیبا و مناظر کوهستانی بعضا دست‌نیافتنی، یکی از این جاذبه‌هاست که پاییز آن در یک کلام بوم‌رنگی هنرمندانه است. ضمنا ایستگاه راه آهن بیشه که در نزدیکی آبشار بیشه قرار دارد، با مسیرهای کوهستانی سرسبز، از جمله مکان‌های آرامش‌بخش برای پیاده‌روی در پاییز است.

مسیر کُلَکچال و مسیر گلابدره نیز از جمله مسیرهای کوه‌پیمایی جذاب لرستان هستند که در پاییز با هوای خنک و مناظر رنگارنگ، قبله‌گاه طبیعت‌گردان محسوب می‌شوند. تنگه رغز و تنگه چاهکو نیز به‌دلیل عمق زیاد و صخره‌های شگفت‌انگیز و زیبا، مقاصد بی‌نظیری برای علاقه‌مندان به ماجراجویی و پیاده‌روی در مناطق صخره‌ای هستند. هر دوی این تنگه‌ها در فصل پاییز تحت تاثیر جریان ملایم‌تر آب و البته هوای مطبوع قرار می‌گیرند و درست همین زمان است که باید برای بازدید از این مکان‌ها اقدام کنید. در ادامه با معرفی برخی از این جاذبه‌های گردشگری که ذکر کردیم، با ما همراه باشید تا بلکه هم مقصد مورد نظر خود را یافتید.

روستای تی (تپه تی)

روستای تی یا همان تپه تی در شهرستان دورود، استان لرستان، یکی دیگر از بهترین مقاصد جذاب طبیعت گردی در پاییز است. این روستا به‌دلیل موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد و طبیعت کوهستانی‌اش در میان طبیعت‌گردان محبوبیت خاصی دارد. تپه‌های سرسبز، چشم‌اندازهای بی‌نظیر و آب و هوای معتدل پاییزی، این روستا را به مکانی تبدیل کرده که طبیعت‌گردانی چون شما برای استراحت و لذت بردن از طبیعت بکر در پی آن هستید.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا، بارگاه امامزاده عبدالله است که در نزدیکی روستا قرار دارد. بسیاری از گردشگران برای زیارت و تفریح به این منطقه سفر کرده و به این بزرگوار ادای احترام می‌کنند. در فصل پاییز، تغییر رنگ گونه‌های گیاهی و چشم‌انداز زیبای کوهستان، تجربه‌ای لذت‌بخش از طبیعت‌گردی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

علاوه‌براین، با وجود دره خزینه که در نزدیکی روستای تی قرار دارد، دیگر بهانه‌ای برای عدم سفر به این روستا وجود ندارد؛ زیرا این دره که به دره گرند کانیون هم شباهت زیادی دارد، یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این منطقه است و به‌دلیل چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌اش، مورد توجه علاقه‌مندان به عکاسی و پیاده‌روی قرار می‌گیرد.

در روستای تی امکانات رفاهی محدودی برای نه‌تنها گردشگران بلکه ساکنین این روستا فراهم شده است، اما نزدیکی آن به شهر دورود امکان دسترسی آسان به خدمات و نیازهای رفاهی را سهولت می‌بخشد. نقطه عطف دیگر تپه تی، مسیرهای پیاده‌روی اطراف آن است که علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی می‌توانند از این مسیرها استفاده کنند و از هوای تازه و طبیعت دلنشین لذت ببرند. در نهایت، روستای تی به‌دلیل مناظر چشم‌نواز و محیط آرامش‌بخش خود، مخصوصا در فصل پاییز، یک مقصد عالی برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی در استان لرستان تلقی می‌شود.

  • آدرس روستای تی (تپه تی): استان لرستان، شهرستان دورود، 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر دورود، روستای تپه تی

ایستگاه راه آهن بیشه

ایستگاه راه آهن بیشه یکی از جاذبه‌های دیدنی و البته کاربردی استان لرستان است که در نزدیکی آبشار زیبای بیشه قرار دارد. این ایستگاه، علاوه‌بر جذابیت‌های تاریخی، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود در میان کوه‌ها و جنگل‌های این منطقه، مقصد محبوبِ بسیاری از طبیعت‌گردان است. از ایستگاه بیشه، مسافران می‌توانند به راحتی به آبشار بیشه که تنها چند صد متر از ایستگاه فاصله دارد نیز دسترسی داشته باشند.

این ایستگاه که در مسیر راه آهن تهران-جنوب قرار دارد، در کنار رودخانه خروشان و در دل طبیعت بکر و سرسبز قرار گرفته و مناظری فوق‌العاده زیبا را به گردشگران هدیه کرده است. در فصل پاییز، این منطقه با تغییر رنگ برگ‌ها و هوای خنک، به مقصد جذاب بسیاری از گردشگرانی بدل می‌شود که به دنبال آرامش گمشده خود در دل طبیعت هستند.

در نزدیکی ایستگاه راه آهن بیشه امکانات رفاهی محدود ولی قابل قبولی همچون سرویس‌های بهداشتی، اقامتگاه‌های محلی و رستوران‌های کوچک فراهم شده است. همچنین دوست‌داران طبیعت‌گردی و پیاده‌روی می‌توانند از مسیرهای اطراف ایستگاه استفاده کنند و از قدم گذاشتن در طبیعت زیبای لرستان لذت ببرند. ضمنا لازم به ذکر است به‌واسطه وجود همین ایستگاه راه آهن، شما می‌توانید با استفاده از قطار به این منطقه سفر کنید.

حالا سوالی که برای شما پیش می‌آید اصلا چرا در پاییز؟ جواب واضح و آشنا است، در فصل پاییز، مناظر اطراف ایستگاه راه آهن بیشه با رنگ‌های زیبا و متفاوت طبیعت بسیار چشم‌نواز می‌شود؛ افزون بر این موارد، هوای مطبوع منطقه، باعث شده تا این منطقه را در لیست بهترین مقاصد طبیعت‌گردی استان لرستان قرار دهیم.

  • آدرس ایستگاه راه آهن بیشه: شهرستان دورود، روستای بیشه

مقاصد طبیعت گردی استان فارس در پاییز

استان فارس یکی دیگر از استان‌های بزرگ کشور ایران است که با جاذبه‌های طبیعی متنوع و مناظر خیره‌کننده‌ای که دارد، در فصل پاییز به یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی تبدیل می‌شود. از جمله جاذبه‌های طبیعی شناخته شده این استان که مخصوصا برای طبیعت گردی در پاییز پیشنهاد می‌شوند، دو تنگه هایقر و رغز هستند.

تنگه هایقر، معروف به «گرند کنیون ایران»، با صخره‌های عظیم و رودخانه‌ای که از میان آن جاری است، در پاییز چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای را در دسترس گردشگران قرار می‌دهد. طبیعت‌گردی در این تنگه با آب‌وهوای خنک این فصل تجربه‌ای لذت‌بخش از سفر در فصل پاییز را برای شما رقم خواهد زد.

تنگه رغز نیز به‌عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های شگفت‌انگیز فارس، در پاییز همچنان زیبایی خود را حفظ می‌کند. این تنگه با آبشارهای متعدد و طبیعت زیبای دست‌نیافتنی‌اش یکی دیگر از مقاصد جذاب برای عاشقان ماجراجویی است.

اگرچه دسترسی به این تنگه با چالش‌های فراوانی همراه است، ولی می‌توان از طریق داراب و با پیمودن مسیری خاکی، طی ۴ الی ۵ ساعت به این تنگه برسید. در پاییز، خنکای هوا و آرامش منطقه، این مکان را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای طبیعت‌گردی تبدیل می‌کند.

به‌طورکلی استان فارس در فصل پاییز، با زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری متنوعی که دارد، یکی دیگر از مقاصد جذاب برای مسافران و گردشگرانی است که به دنبال تجربه‌ای متفاوت از طبیعت‌گردی هستند.

تنگه هایقر

تنگه هایقر، همانطور که اشاره شد، به گرند کنیون ایران نیز شهرت دارد و علت آن شباهت غیرقابل انکاری است که با این دره شگفت‌انگیز و مثال‌زدنی دارد. این تنگه نیز همانند دره خزینه لرستان که آن هم به گرند کنیون تشبیه کرده‌اند، یکی از برجسته‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی در استان فارس به‌شمار می‌رود. این دره عمیق که بین ۸ تا ۱۴ کیلومتر طول و حدود ۴۵۰ متر عمق دارد، در فاصله 35 کیلومتری جنوب غرب شهرستان فیروزآباد، درست بعد از روستای رودبال واقع شده است. از ویژگی‌های جالب و مناظر تماشایی این تنگه می‌توان به دیواره‌های صخره‌ای، تخت و بلند آن اشاره کرد که حاصل میلیون‌ها سال فرسایش آب و زمین هستند.

در این دره، رودخانه قره‌آغاج جریان یافته که اصلا علت به وجود آمدن این تنگه، تلاش بدون توقف این رودخانه برای ورود به این تنگه است. خوشبختانه به‌واسطه جریان یافتن این رودخانه در تنگه هایقر، امکان تجربه تفریحات آبی از قبیل قایق‌سواری، آب‌تنی، ماهیگیری و تجربه ماجراجویی در دل طبیعت درندشت فراهم شده است. گفتنی است که این دره شاهد تقابل‌های تاریخی عشایر قشقایی با مستشاران انگلیسی بوده است و بیشتر به‌عنوان یک مکان استراتژیک برای اهالی بومی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

مسیر دسترسی به تنگه هایقر از شهر شیراز، از طریق جاده فیروزآباد به سمت قیر صورت می‌گیرد و مسافران پس از عبور از روستای رودبال و سد هایقر به مقصد می‌رسند. بهترین زمان برای بازدید از این تنگه فصل پاییز است، چرا که آب و هوای ملایم و منظره‌های رنگارنگ پاییزی تجربه‌ای متفاوت را برای شما رقم خواهد زد.

  • آدرس تنگه هایقر: استان فارس، شهرستان فیروزآباد، ۳۵ کیلومتری جنوب غرب فیروزآباد، بعد از روستای رودبال

تنگه رغز

تنگه رغز یکی از زیباترین و عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران است که به‌دلیل آبشارها و حوضچه‌های فیروزه‌ای خود به «عروس تنگه‌های ایران» معروف است. این تنگه در استان فارس و در فاصله 30 کیلومتری شمال غربی شهر داراب و در روستای رغز واقع شده است. تنگه رغز با بیش از ۶۴ آبشار و ۱۰۰ حوضچه کوچک و بزرگ، مورد توجه بسیاری از طبیعت‌گردان و کوهنوردان قرار گرفته است. شاید برایتان جالب باشد که حوضچه‌های این تنگه حدود 6 تا 20 متر عمیق هستند و طول آن‌ها به 100 متر هم می‌رسد. همچنین آخرین آبشار تنگه رغز حدود 35 متر ارتفاع دارد که دیگر اوج زیبایی را در بن‌بست آن می‌توان مشاهده کرد.

مسیر دسترسی به تنگه رغز، از شهر داراب آغاز می‌شود و پس از پیمایش یک مسیر ۳۵ کیلومتری خاکی، به نقطه ابتدایی تنگه می‌رسید. بهترین زمان برای بازدید از این دره، سفر در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز است؛ زیرا در این فصول با توجه به دمای معتدل هوا و شرایط آب و هوایی خاص، طبیعت‌گردی، آب‌تنی و امکان تجربه سایر فعالیت‌های آبی در حوضچه‌های طبیعی فراهم می‌شود.

در طول مسیر تنگه رغز، گردشگران با آبشارهایی به ارتفاع ۱۰ تا 35 متر روبرو می‌شوند که هر یک به‌گونه‌ای خاص در دل طبیعت زیبا قرار گرفته‌اند. ترکیب این آبشارها با دیواره‌های بلند صخره‌ای، چشم‌اندازهای خیره‌کننده و تجربه‌ای کم‌نظیر از طبیعت‌گردی را به ارمغان می‌آورد. بازدید از این منطقه نیاز به تجهیزات مناسب و تجربه طبیعت‌گردی، کوهنوردی و تنگه‌نوردی دارد و به گردشگران توصیه می‌شود که از راهنماهای حرفه‌ای بومی کمک بگیرند.

  • آدرس تنگه رغز: استان فارس، بخش فسارود، ۳۰ کیلومتری شمال‌ غربی شهر داراب، روستای رغز

مقاصد طبیعت گردی هرمزگان در پاییز

استان هرمزگان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود در جنوب ایران و همجواری با خلیج فارس و دریای عمان، یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی در پاییز محسوب می‌شود. آب‌وهوای گرم و مرطوب این منطقه در پاییز به هوایی معتدل تبدیل می‌شود که گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان را برای گردش و کاوش جاذبه‌های طبیعی، به این منطقه می‌کشاند. از مهم‌ترین جاذبه‌های شاخص این استان می‌توان به تنگه چاهکوه در جزیره قشم اشاره کرد که بخشی از اولین ژئوپارک خاورمیانه است و تجربه‌ای مفیدی را برای علاقه‌مندان به پدیده‌های زمین‌شناسی ارائه می‌دهد.

همچنین، جزایر کیش، قشم و هرمز نیز با سواحل دیدنی و فعالیت‌های تفریحی متعدد که البته بیشتر در فصول بهار و تابستان مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند، از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت گردی در پاییز هستند. در ادامه به معرفی تنگه چاهکوه که مخصوصا در فصل پاییز تماشایی و دلربا می‌شود، خواهیم پرداخت.

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه یکی از عجایب هفتگانه قشم و یکی از جذاب‌ترین بخش‌های طبیعت‌گردی استان هرمزگان در این جزیره است که به‌دلیل ساختار جغرافیایی و زمین‌شناسی خاص خود شناخته می‌شود. این تنگه در نزدیکی روستای چاهوی شرقی واقع شده و با دیواره‌های بلند و باریک خود که در برخی نقاط به یکدیگر نزدیک هم می‌شوند، فضایی رازآلود و شگفت‌انگیز را برای گردشگران ایجاد می‌کند. دیواره‌های سنگی چاهکوه از جنس آهک و ماسه‌سنگ تشکیل شده‌اند و در طول میلیون‌ها سال بر اثر فرسایش آب و باد، به اشکال متنوع و چشم‌نوازی درآمده‌اند.

این تنگه دارای چهار بخش اصلی است که هر یک ویژگی‌های متفاوتی از نظر پهنا و شیب دارند. یکی از ویژگی‌های ممتاز چاهکوه وجود حفره‌های چاه‌مانند در کف دره است که به‌عنوان محلی برای جمع‌آوری و ذخیره آب یا همان چاه مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. این ویژگی‌های طبیعی چاهکوه است که آن را به یکی از نقاط بی‌نظیر برای ژئوتوریسم و مطالعه زمین‌شناسی تبدیل کرده است.

پیشنهاد می‌شود برای کاوش راحت‌تر و تماشای زیبایی‌های این تنگه، فصل پاییز و زمستان را انتخاب کنید که دمای هوا خنک‌تر و رطوبت آن کمتر است. همچنین شما در فصل پاییز فرصت تماشا و لذت‌بردن از چشم‌اندازهای بی‌نظیر طبیعی را خواهید داشت.

  • آدرس تنگه چاهکوه: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای چاهوی شرقی

کویر گردی در پاییز

پاییز بهترین فصل برای سفر به کویرهای ایران است یا بهتر است بگوییم که کویرگردی بهترین تفریح برای طبیعت گردی در پاییز است؛ چرا که در این فصل دمای کویرها از گرمای سوزان تابستانی به هوای معتدل و مطلوبی تغییر حالت یافته و تجربه‌ای لذت‌بخش و البته متفاوت را برای طبیعت‌گردان به ارمغان می‌آورد. در این میان، ایران هم کویرهای متعدد و متنوعی از قبیل مرنجاب، مصر، و ریگ زرین را دارد که از محبوب‌ترین مقاصد کویرگردی پاییزی هستند.

کویر مرنجاب که در نزدیکی شهر کاشان قرار دارد و به‌دلیل نزدیکی به پایتخت و دسترسی آسان، سالانه میزبان تعداد زیادی از طبیعت‌گردان است. همچنین به‌علت وجود دریاچه نمک و جزیره سرگردان در نزدیکی این کویر، جذابیت طبیعت‌گردی در آن را دوچندان کرده است.

دیگر کویر زیبای ایران، مصر نام دارد که در استان اصفهان واقع شده و با تپه‌های ماسه‌ای نرم و گسترده‌اش، مقصدی مناسبِ دنبال‌کنندگان آرامش و سکوت بی‌نظیر کویر است. این کویر که بیشتر به‌دلیل طبیعت دست‌نخورده و مناظر بی‌پایان ماسه‌ای‌اش مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد، در فصل پاییز آب و هوای خنک و معتدلی دارد.

کویر ریگ زرین نیز با تپه‌های شنی بلند و گستره‌ای وسیع، در استان یزد قرار دارد و با ترکیب مناظر طبیعی دست‌نخورده و آسمان کهکشانی شب، هر آنچه باید را از زمین تا آسمان پیش روی طبیعت‌گردان می‌گذارد.

در کنار این کویرها، کویرهای دیگری چون کویر شهداد و خارتوران نیز برای سفرهای پاییزی مناسب هستند و هرکدام جذابیت‌های خاص منطقه خود را دارند؛ از جمله کلوت‌های شهداد و تنوع جانوری در خارتوران که به «آفریقای ایران» معروف شده است. حال که برای کویرگردی در پاییز لحظه‌شماری می‌کنید، بدون هیچ اتلاف وقتی در ادامه با معرفی بهترین کویرهای ایران برای طبیعت گردی در پاییز با ما همراه باشید.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب، واقع در استان اصفهان و شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع کاشان، یکی از محبوب‌ترین مقاصد کویرگردی در ایران است. فاصله این کویر تا تهران حدود ۲۷۰ کیلومتر است و به‌دلیل دسترسی مناسب، مخصوصا از سمت کاشان و آران و بیدگل، همواره یکی از مقاصد پرطرفدار برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی به‌شمار می‌آید.

این کویر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و البته مختلفی برخوردار است، از جمله تپه‌های شنی مرتفع و دریاچه نمک که در برخی از فصول سال بر اثر بارش باران، پر از آب می‌شود. پیاده‌روی بر روی این تپه‌ها و تماشای غروب خورشید، برای درک زیبایی کویر مرنجاب کفایت می‌کند.

همچنین نمی‌توان از وجود کاروانسرای کویر مرنجاب که بیشتر در دوره صفوی برای حفاظت از مسیرهای تجاری همچون راه ابریشم ساخته شده بود، صرف نظر کرد؛ زیرا شما می‌توانید با سفر به این منطقه، در این کاروانسرا اقامت گزینید و به همین دلیل است که کویر مرنجاب را می‌توان از نظر گردشگری به‌عنوان یک مقصد طبیعی و تاریخی تبدیل کرده است. شما علاوه‌بر پیاده‌روی در تپه‌ها و بیابان‌های بی‌آب‌وعلف می‌توانید از تفریحاتی چون شترسواری، سافاری، موتور چهارچرخ و رصد ستارگان نهایت بهره را ببرید.

از آنجایی که کویرها معمولا در فصول سرد سال از آب و هوای معتدل و خنکی برخوردارند، بهترین زمان برای سفر به کویر مرنجاب در فصل پاییز است؛ زیرا همانطور که اشاره شد، در این فصل هوای ملایم‌تری نسبت به تابستان دارد و شرایط اقلیمی مناسبی برای کویرنوردی فراهم می‌کند. اگرچه در فصل زمستان نیز می‌توان به این منطقه سفر کرد، اما شب‌های سرد کویر ممکن است، شما را فراری دهد.

  • آدرس کویر مرنجاب: استان اصفهان، شهر کاشان، آران و بیدگل، بلوار ارتش، جاده مرنجاب، کویر مرنجاب

کویر ریگ زرین

کویر ریگ زرین که با نام کویر مغستان نیز شناخته می‌شود، یکی از بی‌نظیرترین مقاصد کویرنوردی ایران، در استان یزد و در نزدیکی اردکان و روستایی با همین نام قرار دارد. این کویر به طول ۵۰ کیلومتر و عرض حدود ۱۳ کیلومتر امتداد دارد و از لحاظ جغرافیایی در همسایگی ارتفاعات انارک و بیابان‌های نایین قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که کویر ریگ زرین با ارتفاعاتی که از میانه آن را قطع می‌کند، به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. برخلاف بسیاری از کویرهای دیگر، در قلب کویر ریگ زرین یک کوه برجسته دیده می‌شود که به «سیاه‌کوه» معروف است و چشم‌انداز خاصی به منطقه می‌بخشد. این کویر همچنین به‌دلیل وجود گنبدهای نمکی در جنوب و کوه‌های حاجی‌آباد در شمال، یکی از مناطق منحصربه‌فرد برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود.

پوشش گیاهی و جانوری کویر ریگ زرین تحت تاثیر شرایط آب و هوایی منطقه قرار گرفته است. برای مثال این کویر زیستگاه جانورانی از قبیل گرگ، کفتار، شغال، گربه شنی، روباه شنی، لاسرتا، برمجه و انواع مار، عقرب، مارمولک‌های گکو و آگاما و پرندگانی از جمله عقاب و شاهین است.

برای گردشگرانی که به دنبال یک ماجراجویی فراموش‌نشدنی در کویر هستند، مژده دهیم که خوشبختانه در کویر ریگ زرین امکانات قابل قبولی فراهم شده است. از مهم‌ترین امکانات رفاهی و تفریحی این کویر می‌توان به کمپ‌های محلی، امکان اقامت و فعالیت‌هایی چون موتورسواری، شترسواری و آفرود اشاره کرد. در آخر فراموش نکنید که کویر ریگ زرین در روزهای پاییزی هنگام طلوع و غروب خورشید تماشایی می‌شود و آسمان پرستاره‌اش در آن هوای معتدل و خنکش فوق‌العاده زیبا به نظر می‌رسد.

  • آدرس کویر ریگ زرین: استان یزد، شهرستان اردکان، دو کیلومتری ساغند، روستای مغستان

کویر خارتوران

کویر خارتوران، که با عنوان «آفریقای ایران» نیز شناخته می‌شود، یکی از مناطق حفاظت‌شده مهم ایران است و با وسعتی نزدیک به 1.4 میلیون هکتار، بخشی از ذخیره‌گاه زیست‌کره توران را شامل می‌شود. این منطقه که در سال ۱۳۵۵ توسط یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شده، به‌خاطر حیات وحش غنی و بکر خود شناخته می‌شود؛ هرچند این کویر پیش‌تر و در سال 1351 شمسی تحت حفاظت و مدیریت سازمان محیط زیست درآمد.

شاید بگویید، این همه گفتی اصلا خارتوران کجاست؟ کویر خارتوران در استان سمنان و در جنوب شرقی شاهرود واقع شده است. این کویر با وجود تپه‌های ماسه‌ای بلند و منظره‌ای کویری بدون خاشاک و سنگریزه که زیستگاه جانوران بسیاری است، مکانی فوق‌العاده زیبا برای کویرگردی، تماشای طلوع و غروب خورشید و رصد جانوران و پرندگان است.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های خارتوران، روستاهای اطراف آن مانند قلعه بالا است که با معماری پلکانی شبیه به ماسوله به نظر می‌رسد. این روستا که محل زندگی طایفه چوداری با سیاه‌چادرهایشان است، فرصتی کم‌نظیر برای آشنایی با زندگی بومی و سنتی مردم ساکن این منطقه فراهم می‌کند. همچنین گفتنی است که صنایع دستی متنوع و زیبایی همچون گلیم، قالی و توبره که توسط زنان محلی بافته می‌شود، گردشگران را به سوی خود وادار به خرید سوغاتی می‌کند.

پس واضح است که خارتوران نیز همانند سایر کویرهای معرفی شده در فصل پاییز جذابیت خاص خود را دارند که دیگر نیازی به بسط دادن آن نیست. ضمنا توجه داشته باشید که شما می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستای قلعه بالا و رضاآباد که در نزدیکی این کویر قرار دارند، سکونت گزینید و از امکانات رفاهی قابل قبولی برخوردار شوید.

  • آدرس کویر خارتوران: استان سمنان، جنوب‏ شرقی شاهرود

کویر زردگاه

کویر زردگاه یکی از شگفت‌انگیزترین مناطق کویری ایران است که در 100 کیلومتری شهر دیهوک و در نزدیکی روستایی پلکانی با همین نام واقع شده و به‌عنوان سرسبزترین کویر ایران شناخته می‌شود. این سرسبزی به‌دلیل وجود نخلستان‌ها، باغ‌های مرکبات و چشمه‌های طبیعی در نزدیکی روستای زردگاه است که جلوه‌ای متفاوت به این منطقه خشک و کویری بخشیده‌اند.

در این منطقه، علاوه‌بر پوشش گیاهی چشمگیر، چشمه آب گرم و استخر کوچکی نیز وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای آب‌تنی و استراحت استفاده کنید. شاید تصور کنید که در فصل پاییز چه توفیری دارد که به این موارد اشاره کنی؟ ولی از آنجایی که این چشمه‌ها آبگرم هستند و در کویر زردگاه قرار دارند، حتی در فصل پاییز هم می‌توان در آن‌ها حداقل آب‌تنی کرد.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کویر زردگاه، ساختار پلکانی روستای زردگاه است که با چشم‌اندازهای طبیعی و فرهنگی جذاب، تجربه‌ای خاص را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد. بهترین زمان برای سفر به این کویر همانطور که اشاره شد، فصول پاییز و زمستان است که دمای مناسب‌تر و آب و هوا قابل تحمل‌تر است.

با توجه به نزدیکی به طبس، این منطقه برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و کویرنوردی گزینه‌ای ایده‌آل به نظر می‌رسد. لازم به ذکر است که کویر زردگاه به‌دلیل بکر بودن و نزدیکی به جاذبه‌های دیگر منطقه طبس، همچنان در میان طبیعت‌گردان کمتر شناخته شده است؛ بنابراین می‌توان با اطمینان کامل اظهار داشت که این مسئله باعث شده تا آرامش و سکوت خاصی در این منطقه حکم‌فرما باشد.

  • آدرس کویر زردگاه: استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس، روستای زردگاه

کویر مصر

کویر مصر یکی دیگر از شناخته‌شده‌ترین کویرهای ایران است که در استان اصفهان و در نزدیکی روستایی با همین نام از توابع شهرستان خوروبیابانک واقع شده است. این کویر به‌دلیل شن‌های طلایی، تپه‌های ماسه‌ای زیبا و آسمان پرستاره‌اش، سالانه توجه بسیاری از علاقه‌مندان را به طبیعت‌گردی در این منطقه جلب می‌کند. فصل پاییز از آن رو بهترین زمان برای بازدید از این منطقه است که هوای ملایم‌تر و مناسب‌تری دارد. از جاذبه‌های دیگر کویر مصر و تفریحاتی که باید در این کویر تجربه کرد، می‌توان به تماشای نیزارهای طبیعی و دریاچه نمک فصلی، شترسواری، موتورهای چهار چرخ، آفرودسواری، عکاسی و شن‌سواری اشاره کرد.

کویر مصر همچنین به‌دلیل تاریخ غنی و داستان‌های محلی‌اش جالب توجه بسیاری قرار گرفته است. روستای مصر که در قلب این کویر قرار دارد، به واسطه نام یکی از بزرگان این روستا به نام «یوسف» که این منطقه را احیا کرده بود، نام‌گذاری شده است. گویا یوسف برای تامین آب آشامیدنی گله گوسفندان در کویر، چاه آبی حفر کرده و به همین دلیل بود که به این روستا، مزرعه یوسف می‌گفتند؛ البته بعدها با توجه به اینکه نام روستا از داستان حضرت یوسف (ع) برگرفته شده بود، نام آن را به مصر تغییر دادند.

این کویر با مساحت 240 کیلومتر مربع، فضایی وسیع برای برگزاری تورهای طبیعت‌گردی (کویرگردی)، کمپینگ، شب‌نشینی و تجربه سکوت و آرامش کویر به گردشگران لذت خاصی ارائه می‌دهد. نزدیکی به جاذبه‌های دیگر مانند دریاچه‌های نمک و دره‌های طبیعی باعث شده است که این منطقه، همیشه یکی از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت گردی در پاییز است.

  • آدرس کویر مصر: استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، بخش جندق، روستای مصر

کویر ورزنه

کویر ورزنه یکی از محبوب‌ترین جابذه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی ایران، در فصل پاییز است که درست در فاصله 117 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد. از طرف دیگر این کویر در فاصله 150 کیلومتری شهر تاریخی یزد واقع شده و با تپه‌های شنی طلایی و مناظر چشم‌نواز خود، گردشگران زیادی را مجذوب زیبایی‌های خود می‌کند.

کویر ورزنه حدود 17 هزار هکتار وسعت دارد و تپه‌های ماسه‌ای طویل، بلند و هلالی زیبایی دارد و صد البته هرم‌های ماسه‌ای عجیبی که بلندای برخی از آن‌ها به 100 متر می‌رسد. در واقع انی تپه‌ها و هرم‌های ماسه‌ای به‌واسطه وزش بادهای متفاوتی است که هر بار از جهت و با شدت متفاوتی می‌وزند.

خوشبختانه امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی در کویر ورزنه فراهم شده است. از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که شما باید حتما در این منطقه انجام دهید، پیاده‌روی روی تپه‌های شنی، شن‌سواری، شترسواری، موتور چهار چرخ‌ و آفرودسواری هستند. همچنین لازم به ذکر است که کویر ورزنه دارای سایت تفریحی بزرگی است که امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی مانند زیپ‌لاین ۴۰۰ متری هیجان‌انگیزی فراهم کرده است.

از طرفی اگر کمی خوش‌شانس باشید، شاید بتوانید جانوران و پرندگانی از قبیل روباه شنی، پامسواکی و سارگپه پا بلندی را تماشا کنید. اما مراقب باشید که در دام حیوانات خطرناکی همچون شغال، افعی شاخدار و مار شتری یا شترمار نیافتید که گویی سروکارتان با عزرائیل است.

در نهایت هم به این موضوع اشاره کنیم که بهترین زمان برای سفر به کویر ورزنه، فصل پاییز است. ضمنا نگران امنیت خود سفر خود نباشید، البته در صورتی که همانند سایر گردشگران برای شب‌مانی در دل کویر و تماشای آسمان پرستاره کویر، در چادرهای مخصوص اقامت کنید. برای امنیت بیشتر هم بهتر است تا در صورت مشاهده حیوانات و جانوران وحشی از آتش استفاده کنید.

  • آدرس کویر ورزنه: استان اصفهان، 117 کیلومتری شرق اصفهان، ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد

کویر شهداد

کویر شهداد یکی از شگفت‌انگیزترین مناطق ایران در استان کرمان است که به‌عنوان گرم‌ترین نقطه کره زمین شناخته می‌شود. دمای این منطقه در تابستان به ۷۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. این کویر در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهر شهداد و ۱۰۰ کیلومتری شهر کرمان قرار دارد. در واقع دلیل اصلی شهرت کویر شهداد داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد طبیعی است که از جمله این موارد می‌توان به کلوت‌های شهداد اشاره کرد که ساختارهایی طبیعی و عظیم از خاک و شن هستند.

قدمت این کلوت‌ها به بیش از ۲۰ هزار سال می‌رسد و به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر کلوخی جهان شناخته می‌شوند. اگر هنوز نمی‌دانید که منظور از کلوت چیست، لازم است تا به تصویر پایین توجه کنید که برجستگی بین شیارهای U شکلی را نمایش می‌دهد که در دل کویر قرار دارد؛ این کلوت‌ها در واقع عارضه‌ای طبیعی هستند که در بسیاری از مناطق خشک جهان از جمله ایران، آمریکا، مصر، چاد و پرو وجود دارد و حاصل فرسایش آبی-بادی یا به‌طور انحصاری تماما بادی هستند.

همچنین لازم به ذکر است که امکانات تفریحی مناسبی در کویر شهداد فراهم شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سافاری
  • موتور چهارچرخ
  • آفرودسواری
  • شترسواری
  • عکاسی
  • تماشای آسمان پر ستاره در شب

در نهایت کویر شهداد وسعتی حدود ۱۱ هزار کیلومتر مربع دارد و یکی از بهترین مقاصد برای گردشگران علاقه‌مند به طبیعت گردی در پاییز است. در پاییز، هوای این منطقه نسبتاً معتدل‌تر و خنک می‌شود و امکان کویرگردی به بهترین شکل ممکن برای شما طبیعت‌گردان فراهم می‌شود.

  • آدرس کویر شهداد: استان کرمان، جاده قدیم کرمان بم، جاده سیرچ، جاده شهداد

بهترین جنگل های ایران در پاییز

شاید پاییز یکی از بهترین فصل‌ها برای طبیعت‌گردی در جنگل های شمال ایران باشد. دلیل این ادعا آن است که معمولا در این فصل، بسیاری از جنگل‌های کشور با رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز چشم‌اندازهایی رویایی و جلوه دیگری از زیبایی‌های خود را به عرصه وجود می‌آورند. از جمله این جنگل‌ها، می‌توان به جنگل‌های موجود در جاده اسالم به خلخال اشاره کرد. این جنگل که با مناظری خیره‌کننده و تلفیقی از مه و باران در طول جاده‌ای نسبتا طولانی بین این دو شهر قرار دارد، تجربه‌ای بی‌نظیر از تنوع اقلیمی و طبیعی را به گردشگران هدیه می‌دهد.

جنگل النگدره در گرگان، با درختان بلوط و نمدار خود، یکی دیگر از زیباترین مناطق پاییزی کشور محسوب می‌شود. از جنگل‌های اطراف جاده چالوس هم غافل نشوید که با تغییرات رنگی درختان در فصل پاییز، فضایی جذاب برای عکاسی و طبیعت‌گردی فراهم می‌آورند. در ادامه بیشتر به این جنگل‌ها می‌پردازیم و به نقاط عطف آن‌ها در فصل پاییز اشاراتی خواهیم کرد.

اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال یکی از زیباترین و معروف‌ترین مسیرهای گردشگری ایران است که به‌خصوص در فصل پاییز جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد. این جاده 70 کیلومتر طول دارد و اسالم در استان گیلان را به خلخال در استان اردبیل متصل می‌کند. عبور از این مسیر جنگلی با مناظر بکر جنگلی، کوهستانی و روستاهای دیدنی، تجربه‌ای کم‌نظیری را برای طبیعت‌گردان فراهم می‌آورد.

شاید برایتان جالب باشد که آب‌وهوای این جاده در طول مسیر تغییرات بسیاری دارد. برای مثال در بخش‌های پایینی اسالم هوا تا حدودی مرطوب و شرجی است؛ این در حالی است که وقتی به سمت ارتفاعات خلخال پیش می‌روید، به‌تدریج هوا خنک‌تر و مه‌آلود می‌شود. این تفاوت دمایی و شرایط جوی متفاوت باعث شده تا مسافران بتوانند در طول مسیر، طیف گسترده‌ای از مناظر طبیعی را مشاهده کنند که در نوع خود حیرت‌آور است.

در این مسیر، گردشگران می‌توانند به جاذبه‌های طبیعی متعددی مانند دره‌ها، چشمه‌های آب‌گرم و روستاهای قدیمی اطراف هم دسترسی پیدا کنند. از جمله این روستاها می‌توان به روستای اندبیل در نزدیکی خلخال و چشمه آب گرم کیوی اشاره کرد که برای گردشگران و طبیعت‌گردان جذاب هستند.

همچنین، برای علاقه‌مندان به کوهنوردی، این جاده فرصت مناسبی برای پیاده‌روی در ارتفاعات فراهم کرده که مناظر زیبایی از دشت‌های گیلان و اردبیل به نمایش می‌گذارد. در نهایت لازم به ذکر است که این جاده به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی ویژه‌اش، در بیشتر ایام سال بارانی است؛ بنابراین سعی کنید که حدالامکان با تجهیزات مناسب و آمادگی کامل سفر کنید.

  • آدرس اسالم به خلخال: استان گیلان، اسالم تا خلخال

النگدره گرگان

جنگل النگدره یا پارک جنگلی النگدره یکی از بهترین و زیباترین جنگل‌های بکر و مجهز ایران است. این جنگل در نزدیکی شهر گرگان، در فاصله 5 کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان در طول مسیر جاده ناهار خوران واقع شده و به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی در پاییز شناخته می‌شود. این جنگل با آب و هوای خنک و مطبوع خود، حدود ۱۰ درجه سردتر از شهر گرگان است و این اختلاف دما مخصوصا در روزهای گرم تابستان برای مسافران بسیار دلپذیر است.

النگدره با پوشش گیاهی متنوع، شامل درختانی چون بلوط، افرا، بید و توسکا، محیطی آرام و سرشار از طراوت را برای گردشگران فراهم می‌کند. یکی از ویژگی‌های برجسته این پارک، «جاده سلامت» به طول ۶ کیلومتر است که برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری طراحی شده که جان می‌دهد برای یک پیاده‌روی در دل طبیعت زیبای گرگان. شاید برایتان جالب باشد که در روزهای زوج هفته، ورود خودروها به جنگل ممنوع می‌شود و گردشگران می‌توانند به‌صورت پیاده یا همراه با دوچرخه، با آرامش بیشتری از فضای جنگل لذت ببرند.

بهترین زمان بازدید از جنگل النگدره بدون شک پاییز است، زمانی که برگ‌های رنگارنگ درختان زرد و نارنجی، مناظری بی‌نظیر و مبهوت‌کننده ایجاد می‌کنند. البته این جنگل در تمام فصول سال زیبایی‌های خود را حفظ می‌کند و هر فصل، جلوه خاصی از ویژگی‌های خود را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد.

در آخر، اگر به دنبال جنگلی آرام و درندشت برای چند روز استراحت و دوری از شلوغی‌های شهر هستید، جنگل النگدره یکی از بهترین گزینه‌های روی میز است.

  • آدرس النگدره گرگان: استان گلستان، ۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان، مسیر جاده ناهار خوران

جاده چالوس

جاده چالوس، یکی از زیباترین و مشهورترین جاده‌های ایران است که به جاده شماره ۵۹ هم معروف است و از کرج در استان البرز تا شهر چالوس در استان مازندران امتداد دارد. این جاده با مناظر خیره‌کننده و طبیعت دست‌نیافتنی، به‌ویژه در فصل پاییز، مقصد محبوب بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی است. یکی از ویژگی‌های خاص جاده چالوس، پیچ‌وخم‌های متعدد و گردنه‌های خطرناکی مانند «گردنه هزارچم» است که به ماجراجویان فرصت عکاسی و توقف در رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌های محلی را می‌دهد.

این جاده که در کنار رودخانه کرج قرار گرفته، به‌دلیل دسترسی آسان از تهران، به یکی از مسیرهای پرتردد برای سفرهای شمال کشور تبدیل شده است. ضمنا از بهترین مسیرهای دسترسی به جاده چالوس می‌توان به اتوبان تهران-کرج، بزرگراه شهید لشکری و انتهای اتوبان همت اشاره کرد. طبیعت بی‌نظیر این جاده در هر فصل از سال جلوه‌های منحصربه‌فردی دارد؛ به‌خصوص در فصل پاییز، که پوشش گیاهی مناطق اطراف با رنگ‌های گرم و دل‌نشین، جلوه‌ای خاص به این مسیر می‌بخشند.

جاده چالوس ضمن برخورداری از زیبایی‌های طبیعی، از نظر تاریخی نیز مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد. این جاده در دوران پهلوی اول در سال 1312 هجری شمسی احداث شد و نقش مهمی در ارتباط بین پایتخت و مناطق شمالی ایران ایفا کرده است. امروزه، با احداث آزادراه تهران-شمال، بخشی از ترافیک سنگین این جاده به مسیر جدید منتقل شده است.

  • آدرس جاده چالوس: استان‌های البرز و مازندران، جاده چالوس

پاییز در ایران؛ جان می‌دهد برای طبیعت‌گردی

اکنون که با برخی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی ایران در فصل پاییز آشنا شدید، دیگر باید تکلیفتان را با خود مشخص کنید که کدامیک را بر دیگری برای سفر در فصل پاییز ترجیح می‌دهید. اصلا گویا طبیعت‌گردی را برای پاییز معنا کرده‌اند، زیرا از آنجایی که اساسا ایران کشوری چهارفصل است، گردشگران و طبیعت‌گردان محدودیتی برای سفر ندارند؛ ولی در فصل پاییز دست نقاش روزگار بدون هیچ کم و کاستی شروع به رنگ‌آمیزی طبیعت زیبای ایران می‌کند و پوشش گیاهی مناطق مختلف بالاخص درختان جنگل را را زرد، قرمز و نارنجی می‌کند.

برای شهرها و استان‌های گرمسیری هم که در فصل بهار و تابستان چندان برای طبیعت گردی پیشنهاد نمی‌شوند، در این فصل جان تازه‌ای گرفته و دمای هوایشان به‌طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد. در آخر هم نظر خود را در رابطه با این مقاله و بهترین مقاصد طبیعت‌گردی که برای سفر در فصل پاییز به شما پیشنهاد کردیم، با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

کویر مرنجاب، کویر ریگ زرین، کویر خارتوران، کویر زردگاه، کویر مصر، کویر ورزنه و کویر شهداد.

دریاچه شورمست، روستای ناتر، جنگل الیمستان، النگدره گرگان، گردنه حیران، منطقه گردشگریِ گیسوم، قلعه رودخان و جاده اسالم به خلخال از جمله بهترین مقاصد طبیعت‌گردی موجود در شمال ایران برای طبیعت‌گردی در فصل پاییز هستند.

به واسطه وجود دو کویر ریگ زرین و ورزنه در استان یزد، می‌توان در این استان و در فصل پاییز کویرگردی و طبیعت‌گردی را تجربه کرد.

جاده چالوس و جاده اسالم به خلخال در صدر زیباترین جاده‌های ایران در فصل پاییز هستند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید