لیست کاملی از چشمه های آب گرم ایران | آدرس + تصاویر

لیست کاملی از چشمه های آب گرم ایران | آدرس + تصاویر

ایرانگردی

ایرانِ زیبای ما، سرزمینی پهناور با طبیعت متنوع و منحصر به فرد است که در هر گوشه از آن می‌توان جاذبه‌ای شگفت‌انگیز یافت. در میان این زیبایی‌ها، چشمه های آب گرم ایران از جمله مقاصد گردشگری پرطرفدار هستند که خواص درمانی و آرامش‌بخش آب آن‌ها، گردشگران را به سوی خود می‌کشانند.

از دیرباز، مردم ایران با چشمه‌های آب گرم آشنایی داشته‌اند و از خواص درمانی آن‌ها بهره می‌برده‌اند. در حمام‌های سنتی، گرمای دل‌انگیز آب‌های معدنی، خستگی را از تن زدوده و روح را جلا می‌داده است. حکایات و افسانه‌ها از شفای بیماران و معجزات این چشمه‌ها حکایت می‌کنند و گویی در هر قطره از این آب گوارا، راز سلامتی و شادابی نهفته است.

هر چشمه، داستانی منحصر به فرد دارد. برخی از چشمه‌ها با آبی گوگردی و گرمای زیاد، برای درمان بیماری‌های پوستی و مفصلی مفید هستند. برخی دیگر با آبی خنک و معدنی، خستگی را از تن زدوده و طراوت و شادابی را به ارمغان می‌آورند.

معروف ترین چشمه های آب گرم ایران

خوشبختانه در ایران چشمه های آبگرم زیادی وجود دارند که قدمت بعضی از آنها به بالای 500 سال هم می‌رسد که هر ساله مسافران و طبیعت‌گردان فراوانی را جذب زیبایی، آرامش و شفابخشی خود می‌کنند.

سفر به این  چشمه‌های طبیعی، فرصتی برای رهایی از هیاهوی زندگی مدرن و غوطه‌ور شدن در آغوش طبیعت بکر و آرامش‌بخش است.

چشمه های آب گرم ایران

چشمه‌های آب گرم سرعین در اردبیل

سرعین، شهری در استان اردبیل، به عنوان پایتخت چشمه های آب گرم ایران شناخته می‌شود. در این شهر بیش از 20 چشمه با خواص درمانی متفاوت وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به چشمه‌های سبلان، اردبیل، گؤل، گرمی، مشگین و لئون اشاره کرد.

چشمه‌های آب گرم سرعین از دامنه کوه سبلان سرچشمه می‌گیرند و با داشتن املاح معدنی فراوان، برای درمان بیماری‌های مختلفی مانند رماتیسم، آرتروز، پوستی، عصبی و گوارشی مفید هستند.

علاوه بر خواص درمانی، چشمه‌های آبگرم سرعین، با داشتن آب گرم و دل‌انگیز و چشم‌اندازهای طبیعی زیبا، مکانی ایده‌آل برای تفریح و آرامش هستند.

در اینجا به معرفی تعدادی از معروف‌ترین چشمه‌های آب گرم سرعین می‌پردازیم:

  • چشمه آب گرم سبلان: این چشمه یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین چشمه‌های آب گرم سرعین است. آب این چشمه با دمای 46 درجه سانتی‌گراد، برای درمان بیماری‌های مفصلی و عضلانی مفید است. آدرس: سرعین، بلوار جمهوری، خیابان چشمه سبلان
  • چشمه آب گرم اردبیل: این چشمه در مرکز شهر سرعین واقع شده و به دلیل داشتن امکانات رفاهی متنوع، یکی از پرطرفدارترین چشمه‌های آبگرم این شهر است. آب این چشمه با دمای 38 درجه سانتی‌گراد، برای درمان بیماری‌های پوستی و گوارشی مفید است. آدرس: سرعین، میدان آزادی، خیابان چشمه اردبیل
  • چشمه آب گرم گؤل: چشمه‌ای در دامنه کوه سبلان واقع شده و دارای منظره‌ای بسیار زیبا است. آب این چشمه با دمای 42 درجه سانتی‌گراد، برای درمان بیماری‌های عصبی و تنفسی مفید است. آدرس: سرعین، جاده سبلان، بعد از روستای ویلادژ
  • چشمه آب گرم گرمی: این چشمه در روستای گرمی واقع شده و به دلیل داشتن آب معدنی گوگردی، برای درمان بیماری‌های پوستی و رماتیسم مفید است. آدرس: سرعین، جاده سبلان، روستای گرمی
  • چشمه آب گرم مشگین: این چشمه در روستای مشگین واقع شده و دارای آبگرمی با دمای 45 درجه سانتی‌گراد است. آب این چشمه برای درمان بیماری‌های مفصلی و عضلانی مفید است. آدرس: سرعین، جاده سبلان، روستای مشگین
  • چشمه آب گرم لئون: این چشمه در دامنه کوه سبلان واقع شده و دارای آبگرمی با دمای 37 درجه سانتی‌گراد است. آب این چشمه برای درمان بیماری‌های گوارشی و کلیوی مفید است. آدرس: سرعین، جاده سبلان، بعد از روستای لئون.

چشمه آب گرم لاریجان در مازندران

در میان کوه‌های سرسبز البرز در استان مازندران، چشمه‌های آب گرم لاریجان با آبی گرم و معدنی، پذیرای گردشگران هستند. این چشمه‌ها با داشتن خواص درمانی متنوع و چشم‌اندازهای طبیعی زیبا، مکانی ایده‌آل برای تفریح و آرامش هستند.

چشمه آب گرم لاریجان از دل زمین جوشیده و با دمای 40 تا 70 درجه سانتی‌گراد، برای درمان بیماری‌های مختلفی مانند رماتیسم، آرتروز، پوستی، عصبی و گوارشی مفید است.

لذتِ آب‌تنی در استخرهای مجزا برای آقایان و خانم‌ها، در کنار سونای بخار و جکوزی، خستگی را از تن بیرون می‌کند و حس تازگی و شادابی را به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر خواص درمانی بی‌نظیر، چشم‌اندازهای بدیع و طبیعت بکر پیرامون آب گرم لاریجان، روح هر گردشگری را نوازش می‌دهد. تماشای قله‌ی دماوند، سرسبزی جنگل‌ها و صدای دلنشین رودخانه، خاطره‌ای ماندگار از سفر به این منطقه را در ذهن هر مسافری نقش می‌بندد.

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان آمل، بخش لاریجان، شهر رینه، نزدیکی روستای آب گرم لاریجان.

مسیر دسترسی به آب گرم لاریجان از طریق جاده هراز به سمت آمل امکان‌پذیر است. پس از عبور از پل سفید، به سمت لاریجان و سپس رینه حرکت کنید. آب گرم لاریجان در نزدیکی روستای رینه قرار دارد.

چشمه آب گرم فلکده در مازندران

در اعماق جنگل های سرسبز مازندران، جایی در دل روستای فلکده، چشمه ای جوشان و گوارا به نام “فلکده” خودنمایی می کند. این چشمه که از اعماق زمین سرچشمه می گیرد، آبی گرم و معدنی را به ارمغان می آورد که نه تنها طراوت و شادابی را به ارمغان می آورد، بلکه مرهمی شفابخش برای دردها و رنج های جسم و روح است.

مسیر رسیدن به چشمه آب گرم فلکده، خود سفری دل‌انگیز و خاطره‌انگیز است. گذر از میان جاده‌های پرپیچ و خم جنگلی، عبور از رودخانه‌های خروشان و تماشای مناظر بکر و طبیعی، روح و جان هر مسافری را نوازش می‌دهد. در این مسیر، گویی طبیعت با تمام شکوه و جلال خود به استقبال شما می‌آید و شما را به دنیایی از آرامش و صلح دعوت می‌کند.

  • آدرس: چشمه آب گرم فلکده در استان مازندران، شهرستان سوادکوه، بخش لفور، روستای فلکده واقع شده است.

برای دسترسی به این چشمه، می توانید از طریق جاده فیروزآباد به سمت سوادکوه حرکت کنید و سپس از طریق جاده فرعی لفور به روستای فلکده بروید.

چشمه آب گرم اهرم در بوشهر

قصه این چشمه‌ی شفا‌بخش به اعماق تاریخ باز می‌گردد. گویی زمزمه‌ی نغمه‌ی سلامتی از دوران باستان تا به امروز در رگ‌های این خاک جاری بوده است. در دوران ساسانیان، قصری در جوار این چشمه بنا شده بود که نشان از اهمیت این مکان در آن زمان دارد. گویی نیاکان ما نیز از خواص بی‌نظیر این آب گرم آگاه بوده و از آن برای التیام دردها و رنج‌های خود بهره می‌بردند.

قدمت استفاده از چشمه آب گرم اهرم به دوران باستان برمی‌گردد. در دوره ساسانیان، قصری در نزدیکی این چشمه بنا شده بود که نشان‌دهنده اهمیت این مکان در آن زمان است.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
طولانی ترین رودخانه های ایران

چشمه آب گرم اهرم، که در شهر اهرم، مرکز شهرستان تنگستان استان بوشهر واقع شده است، به عنوان دهکده نمونه آب درمانی ایران شناخته می‌شود. این چشمه بادارا بودن 10 حمام آبگرم و محیطی تمیز می‌تواند غصه و غم دنیا را برای ساعاتی از وجود شما ببرد.

  • آدرس: چشمه آب گرم اهرم در فاصله 170 کیلومتری شهر بوشهر و 20 کیلومتری شهر برازجان واقع شده است.

برای دسترسی به این چشمه می‌توانید از طریق جاده‌های بوشهر – برازجان و یا برازجان – اهرم با وسیله نقلیه شخصی و یا اتوبوس به این محل بروید.

چشمه های آب گرم دهلران در ایلام

چشمه ای جوشان در قلب رشته کوه های زاگرس، جایی در استان ایلام، شهر دهلران که مقصد گردشگران بسیاری است .چشمه های آب گرم دهلران، با جوشش مداوم از اعماق زمین، طراوت و شادابی را به ارمغان می آورند و مرهمی شفابخش برای دردها و رنج های جسم و روح هستند.

گذر از میان کوه ها و دشت های سرشار از گل و گیاه، تماشای مناظر بدیع و تلالو نور خورشید بر فراز قله ها، روح و جان هر مسافری را نوازش می دهد. در این مسیر، گویی طبیعت با تمام شکوه و جلال خود به استقبال شما می آید و شما را به دنیایی از آرامش و صلح دعوت می کند.

خواص درمانی بی نظیراین چشمه:

  • بهبود گردش خون: آب گرم، رگ های خونی را گشاد می کند و جریان خون را در بدن افزایش می دهد. این امر به اکسیژن رسانی بهتر به اندام ها و عضلات کمک می کند و باعث افزایش شادابی و نشاط می شود.
  • افزایش آرامش و رفع استرس: غوطه ور شدن در آب گرم، باعث ترشح هورمون های آرامش بخش مانند سروتونین و دوپامین می شود و به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: املاح معدنی موجود در آب گرم، به تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها کمک می کند.
  • آدرس: چشمه های آب گرم دهلران در استان ایلام، شهر دهلران واقع شده اند.

برای دسترسی به این چشمه ها، می توانید از طریق جاده ایلام به سمت دهلران حرکت کنید و سپس از طریق جاده های فرعی به هر یک از چشمه ها که مایل هستید بروید.

آدرس چشمه‌های آب گرم دهلران در ایلام

چشمه‌های پختاب: مجموعه چشمه‌های پختاب، در فاصله 20 کیلومتری شمال شرقی دهلران واقع شده است. این چشمه‌ها از جمله زیباترین و پرخاصیت‌ترین چشمه‌های آب گرم ایران هستند.

  • نحوه دسترسی: برای رسیدن به این چشمه‌ها می‌توانید از طریق جاده دهلران – مورموری به این محل بروید.

چشمه‌های تاپلاق: مجموعه چشمه‌های تاپلاق، در فاصله 35 کیلومتری شمال شرقی دهلران واقع شده است. این چشمه‌ها به دلیل داشتن خاصیت اسیدی، برای درمان بیماری‌های گوارشی بسیار مفید هستند.

  • نحوه دسترسی: برای رسیدن به این چشمه‌ها می‌توانید از طریق جاده دهلران – مورموری به این محل بروید.

چشمه آب گرم دلفان در لرستان

چشمه آب گرم دلفان، که به عنوان نگین پنهان کوه‌های لرستان نیز شناخته می‌شود، مقصدی دل‌انگیز برای و طبیعت‌دوستان است.

شواهد نشان می‌دهد که استفاده از چشمه آب گرم دلفان به دوران باستان باز می‌گردد. در دوران مادها، هخامنشیان و ساسانیان، از این چشمه‌ی شفابخش برای التیام دردها و بیماری‌ها استفاده می‌شده است.

  • دوران مادها: باستان‌شناسان در کاوش‌های خود در منطقه دلفان، ظروف سفالی و اشیاء دیگری را کشف کرده‌اند که نشان‌دهنده استفاده از این چشمه در دوران مادها است.
  • دوران هخامنشیان: در کتیبه‌های هخامنشی، از چشمه های آب گرم ایران در سرزمین ماد به عنوان مکان‌هایی مقدس و شفابخش یاد شده است.
  • دوران ساسانیان: در دوران ساسانیان، قصری در نزدیکی چشمه آب گرم دلفان بنا شده بود که نشان‌دهنده اهمیت این مکان در آن زمان است.

در دوران باستان، این چشمه به نام “گرمه” یا “گرمابه” خوانده می‌شد. در دوران ساسانیان، این چشمه به نام “چشمه شاهی” معروف بود. و در دوره‌های بعد، از آن به نام “چشمه دلفان” یاد می‌شده است. چشمه آب گرم دلفان به تدریج مورد توجه قرار گرفت و در دهه 1350 خورشیدی، با احداث امکانات رفاهی، به عنوان یک مکان گردشگری معرفی شد.

امروزه، چشمه آب گرم دلفان به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان لرستان شناخته می‌شود و پذیرای گردشگران و مسافران از سراسر ایران است.

چشمه‌های آب گرم محلات

در استان مرکزی، گنجینه‌ای از سلامتی نهفته است. چشمه‌های آب گرم محلات، که به عنوان عروس ایرانگردی ایران شناخته می‌شوند،یک مقصد جذاب برای آبتنی کردن است.

چشمه‌های محلات:

  • چشمه شماره 1 (معدنی): این چشمه با دمای 44 درجه سانتی‌گراد و املاح معدنی فراوان، برای درمان بیماری‌های گوارشی مفید است.
  • چشمه شماره 2 (شور): چشمه گرم با دمای 40 درجه و خواص بیشماری که شامل التیام درد‌های عضلانی و مفصلی می‌شوند.
  • چشمه شماره 3 (گوگردی): این چشمه با دمای 38 درجه سانتی‌گراد و املاح گوگرد، برای درمان بیماری‌های پوستی، تنفسی و گوارشی مفید است.
  • چشمه شماره 4 (سرد): بهترین چشمه برای شنا کردن و دوش گرفتن. یا دمای 25 درجه آب سبک و عالی برای رفع خستگی است.
  • چشمه شماره 5 (مره): این چشمه با دمای 35 درجه سانتی‌گراد و املاح معدنی فراوان، برای درمان بیماری‌های رماتیسم، آرتروز و دردهای عضلانی مفید است.
  • چشمه شماره 6 (گرم): این چشمه با دمای 42 درجه سانتی‌گراد گرم ترین چشمه این بخش است و برای بیماری های تنفسی و پوستی مناسب ایت.
  • چشمه شماره 7 (سلیمانیه): دمای این چشمه 37 درجه سانتی‌گراد است و برای ریلکس کردن و رسیدن به آرامش روحی مناسب است.
  • چشمه شماره 8 (علی): این چشمه که دمای آن به 39 درجه می‌رسد برای بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری مفید است.

جاذبه‌های گردشگری:

علاوه بر چشمه‌های آب گرم محلات، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز در نزدیکی این منطقه وجود دارد که می‌توانید از آنها دیدن کنید.

  • باغ پرندگان: این باغ با داشتن انواع پرندگان زیبا و نادر، مکانی عالی برای تفریح و سرگرمی خانواده‌ها است.
  • بازار سنتی: این بازار با داشتن مغازه‌های متعدد که صنایع دستی و سوغات محلات را به فروش می‌رسانند، مکانی عالی برای خرید و گشت و گذار است.
  • غار یخدان: این غار با داشتن قندیل‌های یخی و دمای خنک، مکانی عالی

چشمه‌های آب گرم قلعه کندی در مرز اردبیل و آذربایجان شرقی

در امتداد مرز شمالی استان اردبیل و آذربایجان شرقی، در دامنه‌های سرسبز کوه‌های سبلان، چشمه‌های آب گرم قلعه کندی واقع شده‌اند. این مجموعه از چشمه‌های معدنی با خواص درمانی فراوان، از جمله مقاصد گردشگری محبوب در منطقه به شمار می‌روند.

امکانات و دسترسی:

امروزه در مجاورت چشمه های آب گرم ایران در قلعه کندی، مجتمع‌های اقامتی، تفریحی و درمانی مختلفی احداث شده‌اند که به مسافران خدمات ارائه می‌کنند. این مجتمع‌ها شامل هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، رستوران‌ها، کافه‌ها، فروشگاه‌ها و استخرهای آب گرم هستند.

دسترسی به چشمه‌های آب گرم قلعه کندی از طریق جاده‌های آسفالته به راحتی امکان‌پذیر است. نزدیک‌ترین شهر به این چشمه‌ها، شهر اردبیل در استان اردبیل است که در فاصله حدود 50 کیلومتری از این مکان واقع شده است.

چشمه آب گرم گنو بندرعباس

در فاصله حدود 20 کیلومتری شمال غربی شهر بندرعباس، در دل کوه‌های گنو، چشمه آب گرم گنو واقع شده است. این چشمه با داشتن آب معدنی گوگردی و خواص درمانی فراوان، یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان هرمزگان به شمار می‌رود.

قدمت چشمه آب گرم گنو به دوران قاجار باز می‌گردد. در آن زمان، حمام و استخرهایی در اطراف این چشمه احداث شده بود که مورد استفاده مردم محلی قرار می‌گرفت. در سال‌های اخیر، این چشمه بهسازی و بازسازی شده و امکانات رفاهی و تفریحی مختلفی در اطراف آن احداث شده است.

امکانات و دسترسی:دسترسی به چشمه آب گرم گنو از طریق جاده‌های آسفالته به راحتی امکان‌پذیر است. نزدیک‌ترین شهر به این چشمه‌ها، شهر بندرعباس است که در فاصله حدود 20 کیلومتری از این مکان واقع شده است.

چشمه‌های آب گرم آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در کوه‌های زاگرس، از نظر چشمه‌های آب گرم غنی است. در این استان، چشمه‌های آب گرم متعددی با خواص درمانی گوناگون وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سراب ارومیه: در دامنه کوه‌های سبلان، چشمه‌ای جوشان با آب معدنی کلروره سدیک، به نام سراب ارومیه خودنمایی می‌کند. این چشمه، گویی طبیبی حاذق، مرهمی بر دردهای گوارشی، پوستی و تنفسی شما می‌گذارد.

قره‌سو خوی: در نزدیکی شهر خوی، چشمه‌ای گوگردی با نام قره‌سو، منتظر رهایی شما از دردهای مفصلی، عضلانی و روماتیسمی است. غوطه‌ور شدن در آب گرم این چشمه، گویی رنج و بیماری را از وجودتان پاک می‌کند.

جوشقان سلماس: در سرزمینی بکر و سرسبز، چشمه‌ای با آب معدنی گوگردی به نام جوشقان، خود را به عنوان هدیه‌ای از طبیعت به شما تقدیم می‌کند. این چشمه، التیامی برای بیماری‌های پوستی، تنفسی و گوارشی است و طراوت و شادابی را به ارمغان می‌آورد.

تاپ مهاباد: در نزدیکی شهر مهاباد، چشمه‌ای با آب معدنی کلروره سدیک به نام تاپ، منتظر است تا با خواص درمانی خود، گوارشی، پوستی و عصبی شما را التیام بخشد. غوطه‌ور شدن در آب گرم این چشمه، گویی رنج و بیماری را از وجودتان پاک می‌کند و آرامشی عمیق را به شما هدیه می‌دهد.

شابیل سردشت: در دل کوه‌های سرسبز کردستان، چشمه‌ای با آب معدنی سولفوره به نام شابیل، گویی زمزمه شفا را در گوشتان نجوا می‌کند. این چشمه، التیامی برای بیماری‌های مفصلی، عضلانی و روماتیسمی است و طراوت و شادابی را به ارمغان می‌آورد.

چشمه آبگرم بوستان کرمانشاه

در دل شهر تاریخی کرمانشاه، گوهری از طبیعت به نام چشمه آبگرم بوستان نهفته است. این چشمه با آب معدنی گرم و خواص درمانی منحصر به فرد، به عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری و درمانی استان کرمانشاه شناخته می‌شود.

چشمه آبگرم بوستان در دامنه کوه و در میان انبوهی از درختان و گیاهان سرسبز واقع شده است. قدم زدن در این محیط طبیعی بکر و استشمام هوای پاک کوهستان، روح و جسم شما را جلا می‌دهد و خستگی را از تن‌تان دور می‌کند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
فهرستی از بلندترین برج های جهان

امکانات رفاهی کامل:

در محوطه چشمه آبگرم بوستان، امکانات رفاهی کاملی مانند استخرهای مجزا برای آقایان و خانم‌ها، حمام، رختکن، سرویس بهداشتی، بوفه و رستوران برای رفاه حال مراجعان فراهم شده است. همچنین، می‌توانید از خدمات ماساژ و اسپا در این مجموعه استفاده کنید و لحظاتی آرامش‌بخش را تجربه کنید.

فعالیت‌های متنوع:

علاوه بر آب‌تنی در استخرهای آب گرم، می‌توانید از فعالیت‌های دیگری مانند:

  • پیاده‌روی در طبیعت: قدم زدن در میان درختان و گیاهان سرسبز، تجربه‌ای لذت‌بخش و آرامش‌دهنده خواهد بود.
  • بازدید از جاذبه‌های گردشگری: در نزدیکی چشمه، جاذبه‌های گردشگری متعددی مانند طاق بستان، بیستون و غار قوری قلعه وجود دارد که می‌توانید از آنها دیدن کنید.
  • تفریحات آبی: در استخرهای این مجموعه می‌توانید به تفریحات آبی مانند شنا و واترپلو بپردازید.

چشمه آب گرم هرسین کرمانشاه

هرسین، شهری تاریخی در استان کرمانشاه، میزبان یکی از مشهورترین چشمه های آب گرم ایران به نام چشمه آب گرم هرسین است. این چشمه با خاصیت‌های درمانی منحصر به فرد، گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند.

ویژگی‌های چشمه آب گرم هرسین:

  • محیط طبیعی: چشمه در دامنه کوه و در میان طبیعت بکر و سرسبز واقع شده است.
  • خواص درمانی: آب این چشمه دارای املاح معدنی فراوان مانند گوگرد، منیزیم و کلسیم است که برای درمان بیماری‌های مفصلی، پوستی، گوارشی و عصبی مفید است.
  • امکانات رفاهی: در محوطه چشمه، امکانات رفاهی مانند استخر، حمام، رختکن و سرویس بهداشتی برای رفاه حال مراجعان فراهم شده است.
  • دسترسی: به راحتی می‌توان با ماشین شخصی یا اتوبوس به این چشمه دسترسی پیدا کرد.

فعالیت‌های پیشنهادی در چشمه آب گرم هرسین:

  • آب‌تنی در استخرهای آب گرم: غوطه‌ور شدن در آب گرم و لذت بردن از خواص درمانی آن، بهترین راه برای رفع خستگی و استرس است.
  • پیاده‌روی در طبیعت: پیاده‌روی در میان طبیعت بکر و سرسبز اطراف چشمه، روح و جسم شما را جلا می‌دهد.
  • بازدید از جاذبه‌های گردشگری: در نزدیکی چشمه، جاذبه‌های گردشگری متعددی مانند طاق بستان، بیستون و غار قوری قلعه وجود دارد که می‌توانید از آنها دیدن کنید.

چشمه آبگرم بردسکن در خراسان رضوی

در دل کویر استان خراسان رضوی، گنجینه‌ای از سلامتی به نام چشمه آبگرم بردسکن نهفته است. این چشمه با آب معدنی گرم و خواص درمانی منحصر به فرد، گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند.

ویژگی‌های چشمه آبگرم بردسکن:

  • محیط طبیعی: چشمه در میان کویر و در محوطه‌ای وسیع واقع شده است.
  • خواص درمانی: آب این چشمه دارای املاح معدنی فراوان مانند گوگرد، منیزیم و کلسیم است که برای درمان بیماری‌های مفصلی، پوستی، گوارشی و عصبی مفید است.
  • امکانات رفاهی: در محوطه چشمه، امکانات رفاهی مانند استخر، حمام، رختکن و سرویس بهداشتی برای رفاه حال مراجعان فراهم شده است.
  • دسترسی: به راحتی می‌توان با ماشین شخصی یا اتوبوس به این چشمه دسترسی پیدا کرد.
پیشنهاد می کنیم بخوانید:
عجیب ترین شهرهای ایران را بشناسید!

بازدید از جاذبه‌های گردشگری

  • کاروانسرای سرایان: این کاروانسرای تاریخی مربوط به دوره صفویه است و در مسیر جاده ابریشم واقع شده است.
  • آرامگاه امامزاده سید محمد: این آرامگاه مربوط به دوره قاجار است و در شهر بردسکن واقع شده است.
  • منطقه حفاظت شده بوجاق: این منطقه حفاظت شده، زیستگاه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است و برای طبیعت‌گردی و حیات‌وحش مناسب است.
  • گشت و گذار در کویر: قدم زدن در میان تپه‌های شنی و رمل‌های کویر، تجربه‌ای منحصر به فرد و خاطره‌انگیز خواهد بود.
  • رصد ستارگان: شب‌های کویر، آسمانی صاف و پرستاره دارند که رصد ستارگان را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل می‌کند.

چشمه آبگرم محال باراندوز در ارومیه

چشمه آبگرم محال باراندوز یکی از جاذبه‌های طبیعی و درمانی استان آذربایجان غربی است که در شهر ارومیه و در نزدیکی روستای باراندوز واقع شده است. این چشمه با داشتن خواص درمانی فراوان، از جمله تسکین درد مفاصل، رماتیسم، بیماری‌های پوستی و گوارشی، به عنوان یکی از بهترین چشمه های آب گرم ایران شناخته می‌شود.

آب این چشمه از دل کوه به بیرون می‌جوشد و دمای آن حدود 40 درجه سانتی‌گراد است. در محوطه این چشمه، استخرهای متعددی برای استفاده گردشگران و اهالی منطقه احداث شده است.

علاوه بر خواص درمانی، چشمه آبگرم محال باراندوز از نظرطبیعت اطراف نیز بسیار زیبا و دلنشین است. وجود کوه‌ها و دشت‌های سرسبز در اطراف این چشمه، آن را به مکانی ایده‌آل برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت تبدیل کرده است.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهر ارومیه، 25 کیلومتری جاده ارومیه – سلماس، روستای باراندوز

تفریحات و سکونت:

  • جشنواره آبگرم: هرساله در فصل تابستان، جشنواره آبگرم در محوطه این چشمه برگزار می‌شود. در این جشنواره، برنامه‌های متنوع فرهنگی و ورزشی تدارک دیده می‌شود و گردشگران می‌توانند از خواص درمانی و تفریحی این چشمه استفاده کنند.
  • اقامتگاه: در نزدیکی چشمه آبگرم محال باراندوز، اقامتگاه‌های مختلفی برای مسافران وجود دارد. از جمله این اقامتگاه‌ها می‌توان به هتل، ویلا و بوم‌گردی اشاره کرد.
  • غذا: در رستوران‌های اطراف چشمه، غذاهای محلی و سنتی آذربایجان غربی سرو می‌شود

چشمه آبگرم آمل در مازندران

چشمه آبگرم آمل یکی از قدیمی‌ترین چشمه های آب گرم ایران است که در استان مازندران و در نزدیکی شهر آمل واقع شده است. این چشمه با قدمتی بیش از 2000 سال، از گذشته‌های دور مورد استفاده مردم برای درمان بیماری‌های مختلف بوده است.

در محوطه این چشمه، استخرهای متعددی برای استفاده گردشگران و اهالی منطقه احداث شده است. علاوه بر استخر، امکانات دیگری مانند سونا، جکوزی و حمام نیز در این مجموعه وجود دارد.

چشمه آبگرم آمل در دل جنگل‌های سرسبز مازندران واقع شده است و از نظرآب و هوایی نیز بسیار عالی و دلنشین است. تنفس هوای پاک جنگل و تماشای مناظر طبیعی، به آرامش و سلامتی روح و روان شما کمک می‌کند.

  • آدرس: استان مازندران، شهر آمل، جاده هراز، 10 کیلومتری جنوب آمل

امکانات:

  • موزه: در محوطه این چشمه، موزه‌ای وجود دارد که در آن، اشیاء و اسناد مربوط به تاریخچه این چشمه به نمایش گذاشته شده است.
  • بازار: در نزدیکی چشمه آبگرم آمل، بازاری وجود دارد که در آن، می‌توانید انواع صنایع دستی و سوغات مازندران را خریداری کنید.

چشمه آبگرم قینرجه در اردبیل

در ارتفاع 1240 متری دامنه‌ی شمالی کوه سبلان، گوهری ارزشمند به نام چشمه آبگرم قینرجه می‌درخشد. این چشمه‌ی شگفت‌انگیز، در همسایگی چهار چشمه معدنی دیگر، در منطقه‌ی گردشگری موئیل-قینرجه و 22 کیلومتری جنوب غربی مشگین شهر واقع شده است.

قینرجه، با لقب “داغ‌ترین چشمه کلرایدی جهان” و به گفته‌ی برخی منابع، “دومین چشمه آبگرم جهان” شناخته می‌شود. این چشمه‌ی اسیدی با حجم خروجی 9 لیتر بر ثانیه، از سه دهنه‌ی جوشان و پربرکت به زمین می‌تراود.

این چشمه‌ی شگفت‌انگیز در دامنه‌ی سرسبز کوه سبلان، همچون نگینی درخشان می‌درخشد و با خواص درمانی بی‌نظیر و چشم‌اندازهای مسحورکننده، هر ساله مسافران بی‌شماری را به سوی خود جذب می‌کند.

سفر به چشمه آبگرم قینرجه، تجربه‌ای منحصر به فرد و به یادماندنی خواهد بود. در این سفر، نه تنها از خواص درمانی بی‌نظیر این چشمه بهره‌مند خواهید شد، بلکه از زیبایی‌های طبیعت بکر و چشم‌اندازهای مسحورکننده آن نیز لذت خواهید برد.

چشمه آبگرم قینرجه یکی از زیباترین و پرخاصیت‌ترین چشمه های آب گرم ایران است که در استان اردبیل و در نزدیکی شهر سرعین واقع شده است. این چشمه با داشتن آب معدنی گرم و خواص درمانی فراوان، به عنوان یکی از بهترین چشمه‌های آبگرم کشور شناخته می‌شود.

چشمه‌های آبگرم رامسر

شهر رامسر در استان مازندران به داشتن چشمه‌های آبگرم متعدد و متنوع معروف است. این چشمه‌ها با خواص درمانی فراوان، از جمله تسکین درد مفاصل، رماتیسم، بیماری‌های پوستی، گوارشی و تنفسی، به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری سلامت ایران شناخته می‌شوند.

چشمه‌های آبگرم رامسر:

در رامسر، چشمه‌های آبگرم متعددی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و خواص خاص خود را دارند. در ادامه به معرفی برخی از معروف‌ترین چشمه‌های آبگرم رامسر می‌پردازیم:

۱. چشمه آبگرم سادات

چشمه آبگرم سادات یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین چشمه‌های آبگرم رامسر است. این چشمه در مرکز شهر رامسر و در نزدیکی هتل رامسر واقع شده است. آب این چشمه از نوع گوگردی و کلروره است و خواص درمانی فراوانی دارد. در محوطه این چشمه، استخرهای متعددی برای استفاده گردشگران و اهالی منطقه احداث شده است. همچنین، امکانات دیگری مانند سونا، جکوزی و حمام نیز در این مجموعه وجود دارد.

  • آدرس: رامسر، خیابان مطهری، روبروی هتل رامسر

۲. چشمه آبگرم رامسر

چشمه آبگرم رامسر در کنار چشمه آبگرم سادات واقع شده است. این دو چشمه از نظر خواص و امکانات رفاهی شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

۳. چشمه آبگرم ازار

چشمه آبگرم ازار در روستای ازار و در فاصله 15 کیلومتری از رامسر واقع شده است

  • آدرس: رامسر، جاده جواهرده، روستای ازار

۴. چشمه آبگرم جنگلی رامسر

چشمه آبگرم جنگلی رامسر در روستای جواهرده و در فاصله 20 کیلومتری از رامسر واقع شده است. این چشمه در دل جنگل‌های انبوه رامسر قرار دارد و از نظر جغرافیایی بسیار بکر و دست‌نخورده است.

  • آدرس: رامسر، جاده جواهرده، روستای جواهرده

۵. چشمه آبگرم کشل

چشمه آبگرم کشل در روستای کشل و در فاصله 25 کیلومتری از رامسر واقع شده است. این چشمه در دامنه کوه و در میان شالیزارها قرار دارد.

هر کدام از این چشمه‌ها در منطقه‌ای خاص از رامسر واقع شده‌اند و دسترسی به آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر است. در محوطه این چشمه‌ها، استخرهای متعددی برای استفاده گردشگران و اهالی منطقه احداث شده است. همچنین، امکانات دیگری مانند سونا، جکوزی و حمام نیز در این مجموعه‌ها وجود دار.

آدرس: رامسر، جاده جواهرده، روستای کشل

امکانات:

  • تور: تورهای مختلفی برای بازدید از چشمه‌های آبگرم رامسر برگزار می‌شود. این تورها شامل بازدید از چند چشمه، استفاده از استخرها و امکانات رفاهی و همچنین گشت و گذار در رامسر می‌شود.
  • سوغات: در رامسر، می‌توانید انواع سوغات و صنایع دستی شمال ایران را خریداری کنید. از جمله این سوغات می‌توان به زیتون، چای، برنج، ترشی، مربا و صنایع دستی چوبی و حصیری اشاره کرد.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم، ایران پر است از زیبایی‎‌های طبیعی که چشمه‌های آبگرم یکی از آنها هستند. با رفتن به این چشمه‌ها و آبتنی در آنها انرژی های منفی را از خود دور کنید و با درد‌های عضلانی و مفصلی مبارزه کنید.

شنا و استراحت کردن در آب داغ همیشه لذت بخش است بخصوص در فصول سرد سال.

سوالات متداول

چشمه‌های رامسر،چشمه‌های سرعین، چشمه‌های اردبیل، چشمه‌های لاریجان، چشمه‌های دهکده

تسکین درد مفاصل و رماتیسم، درمان بیماری‌های پوستی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تقویت سیستم تنفسی و کاهش استرس و اضطراب

۱. قبل از استفاده، با پزشک خود مشورت کنید. ۲.از لباس مناسب و راحت استفاده کنید. ۳. به مدت طولانی در آب گرم نمانید. ۴. از نوشیدن آب گرم چشمه خودداری کنید. ۵. نظافت محیط زیست چشمه را حفظ کنید.

بهترین زمان برای سفر به چشمه‌های آبگرم، فصل بهار و پاییز است. در این فصول، هوا نه گرم و نه سرد است و می‌توانید از طبیعت اطراف چشمه لذت ببرید.

اکثر چشمه‌های آبگرم در ایران در نزدیکی جاده‌های اصلی قرار دارند و به راحتی می‌توانید با ماشین شخصی یا اتوبوس به آنها دسترسی پیدا کنید. همچنین، برخی از چشمه‌ها دارای امکانات اقامتی هستند که می‌توانید در آنها اقامت کنید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. چرا ابگرم معدنی شهرستان فردوس واقع در خراسان جنوبی را نام نبرده اید ؟ ممنون میشوم علت را به ایمیل بنده ارسال نمایید

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی؛
      حتما در آپدیت های بعدی وب سایت از آبگرم شهرستان فردوس یاد می کنیم.

      آیا مفید بود؟