لیست کاملی از فرودگاه های بین المللی ایران

لیست کاملی از فرودگاه های بین المللی ایران

از سفر بدانید ایرلاین

علی‌رغم تحریم‌های متعددی که توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آمریکا و … بر علیه جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته اعمال شده است؛ ولی هنوز صنعت حمل و نقل هوایی ایران آنقدر ناکارآمد نشده است. البته نمی‌توان از تاثیری که این تحریم‌ها در ایجاد اختلال و حتی ممانعت در رشد و پیشرفت فرودگاه های بین المللی ایران چشم‌پوشی کرد. اساسا فرودگاه‌ها دارای کاربردهای مختلفی هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سفرهای بین‌المللی، داخلی و نظامی اشاره کرد.

اگرچه تحریم‌ها محدودیت‌های زیادی را سبب شده‌اند، اما پراکندگی شهرهای ایران، ظرفیت گردشگری کشور و جاذبه‌های گردشگری متنوع، صنعت گردشگری ایران همیشه در حال رشد بوده است. همین موضوع باعث شده است تا در شهرهای مختلف کشور اقدام به ساخت و افتتاح فرودگاه‌های بین‌المللی کنند. به هر حال بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند تا پرواز مستقیمی داشته باشند و مجبور به پرواز چند باره بین شهرهای مختلف نشوند.

پس اگر قصد دارید تا سفری به خارج یا داخل ایران داشته باشید، بهتر است تا پیش از خرید از وجود فرودگاه و شرایط پروازهای آن اطمینان لازم حاصل کنید. در ادامه با معرفی شهرها و فرودگاه های بین المللی ایران با ما همراه باشید تا شناخت بهتری از طیف پروازی موجود در کشور بدست آورید.

تاریخچه ساخت نخستین فرودگاه‌ها در ایران

شاید برایتان جالب باشد که اولین و در واقع قدیمی‌ترین فرودگاه های بین المللی ایران، در سال 1287 هجری شمسی با نام «فرودگاه مسجد سلیمان» تاسیس شد. این فرودگاه در همان حوالی پیدایش میادین نفت در مسجد سلیمان ساخته شد و دلیل اصلی آن نیز همین بود. در همان سال‌های ابتدایی تاسیس فرودگاه مسجد سلیمان (شهید آسیایی کنونی)، شرکت‌های هواپیمایی مختلفی در این فرودگاه مشغول به فعالیت شدند. در میان لیست شرکت‌‌های هواپیمایی که در آن سال‌ها در فرودگاه مسجد سلیمان فعالیت داشته‌اند، نام ایرلاین‌های کی ال ام (KLM) هلند و بریتیش ایرویز (British Airways) انگلستان هم به چشم می‌خورند.

اما سوال، دومین فرودگاه چه زمانی ساخته شد؟ جواب این سوال را در دوره پهلوی اول (رضاخان) می‌توان یافت؛ در سال 1308 هجری شمسی، دومین فرودگاه قدیمی ایران با نام «طیاره‌خانه» که اکنون آن را با نام شهید دستغیب در شیراز می‌شناسیم، تاسیس شد. البته این فرودگاه در آن زمان فقط بین شهرهای ایران پرواز داشت و در سال 1345 در جهت توسعه سفرهای هوایی و بهبود خدمات‌رسانی به مسافران در بخش جنوب شرقی شیراز فرودگاه دیگری ساخته شد. این فرودگاه هم‌اکنون با نام فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز شناخته می‌شود که پس از فرودگاه امام خمینی، مجهزترین مرکز پرواز هوایی از نظر تجهیزات ناوبری و الکترونیک به‌شمار می‌آید.

سومین فرودگاه های بین المللی ایران هم فرودگاه مهرآباد بود که در سال 1317 هجری شمسی در غرب شهر تهران به‌عنوان سومین مرکز پروازهای هوایی بین‌المللی کشور ساخته شد. به‌مرور این فرودگاه‌ها بیشتر و بیشتر شدند و اکنون 90 فرودگاه داخلی و بین‌المللی در ایران ساخته شده‌اند که البته برخی از آن‌ها به‌دلیل کاربری نظامی در دسترس عموم مردم نیستند.

کدام شهرها فرودگاه بین المللی دارند؟

همانطور که اشاره شد، تعداد فرودگاه‌های ایران را حدود 90 عدد اعلام کرده‌اند که برخی داخلی، بین‌المللی و نظامی هستند. در این بین، فرودگاه‌های بین‌المللی ایران هم مدام در حال افزایش بودند و به‌مرور در شهرهای مختلف ایران یک فرودگاه بین‌المللی با امکان پرواز به کشورهای محدودی ساخته شد.

اما اگر کنجکاوی شما گل کرده است و دوست دارید بدانید دقیقا چند فرودگاه بین‌المللی در ایران ساخته شده است؟ پاسخ در عدد 29 نهفته است، هرچند هنوز تعدادی از این 29 فرودگاه به بهره‌برداری نرسیده‌اند، ولی طبق چشم‌انداز اعلامی، کاربری این فرودگاه‌ها انجام پروازهای خارجی است.

برای مثال فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در تهران را می‌توان یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های ایران دانست که پرترددترین فرودگاه بین‌المللی ایران است. امکان تردد به بسیاری از کشورهای خارجی محدود به فرودگاه امام خمینی تهران شده است.

اکنون پس از بیش از یک قرن از ساخت اولین فرودگاه بین‌المللی ایران، در شهرهای مشهد، اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز و بسیاری شهرهای دیگر فرودگاه بین‌المللی ساخته شده است و از آن‌ها به کشورهای خارجی معدودی پرواز انجام می‌شود.

لیست فرودگاه های بین المللی ایران به همراه مشخصات

فرودگاه های بین‌المللی ایران معمولا از فرودگاه‌های داخلی کشور بزرگ‌تر و مجهزتر هستند و کیفیت خدمات‌رسانی در این فرودگاه‌ها نسبت به سایر فرودگاه‌ها هم بهتر است. اگر دلیل اصلی این برتری را جویا شوید، به جوابی این چنین می‌رسید که در واقع به‌دلیل تردد مسافران و گردشگران خارجی از طریق فرودگاه‌های بین‌المللی است؛ از این رو لازم است تا به‌عنوان نماد یا معرف کشور ایران، فرودگاه‌های بین‌المللی پیشرفته‌تر باشند، زیرا محل فرود و پرواز هواپیماهای حامل مسافران و گردشگران خارجی هستند.

اطلاع از فعالیت ایرلاین‌های ایرانی و خارجی و ساعات پرواز در این فرودگاه‌ها هم حائز اهمیت است که البته ما بر روی آن دقیق نمی‌شویم. لازم به ذکر است که به جهت تامین امنیت هواپیما و مسافران آن، حضور اداره مهاجرت و اداره گمرک از قوانین ضروری فرودگاه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود. اساسا ورود و خروج اتباع غیر ایرانی و اجناس همراهشان را کنترل می‌کنند.

از طرفی به‌علت آنکه بسیاری از پروازهای خارجی به‌دلایل مختلف به‌صورت مستقیم انجام نمی‌شوند و نیاز به توقف چند ساعته بین هر پرواز ضرورت دارد؛ بخشی از فرودگاه را به‌عنوان محلی برای استراحت این دسته از مسافران در نظر گرفته‌اند. اما از حواشی که بگذریم، بهتر است تا در ادامه با معرفی فرودگاه‌های بین‌المللی ایران همراه با ذکر مشخصات آن‌ها با ما همراه باشید:

فرودگاه بین المللی امام خمینی (IKA)

فرودگاه بین المللی ایران همیشه یکی از ارکان اصلی سیستم حمل و نقل هوایی در ایران به‌شمار می‌رود و دلیل اصلی آن هم وسعت و امکانات پیشرفته آن است. این فرودگاه حدود 14 هزار هکتار وسعت دارد و به 16 کشور پرواز مستقیم انجام می‌شود و البته هیچ‌گونه پرواز داخلی از طریق این فرودگاه انجام نمی‌شود. فرودگاه بین‌المللی امام (ره) در جنوب غرب استان تهران و در شهر حسن‌آباد شهرستان ری قرار دارد و ساکنان شهر تهران برای پرواز از این فرودگاه باید رهسپار جاده تهران-قم شوند.

هم‌اکنون فرودگاه بین المللی امام خمینی با بیش از 40 ایرلاین مختلف همکاری می‌کند و در هفته هم بیش از 700 پرواز انجام می‌شود. همچنین بهتر است این را هم بدانید که از این فرودگاه به 41 مقصد خارجی واقع در 24 کشور پروازهای مسافربری صورت می‌گیرد. از مهم‌ترین مقاصد پروازهای خارجی، از مبدا فرودگاه امام می‌توان به شهرهای دبی، کویت، استانبول، مالزی، چین، کراچی، لاهور، دوحه، تایلند، تایوان، وین، باکو، پاریس، لندن، هامبورگ، ازمیر، مسکو، ایروان، میلان و بارسلون اشاره کرد.

شاید برایتان جالب باشد که ایده ساخت این فرودگاه را سازمان ایکائو در سال 1346 مطرح کرده است تا از توان ترانزیتی ایران بین اروپا و آسیا به نحو بهتری استفاده کنند. البته خود احتمالا حدس می‌زنید که فرودگاهی که در دوره شاه دوم پهلوی (محمدرضا شاه) ساخته شده، امام خمینی نام نداشته است؛ در اصل هیئت دولت وقت ایران، این ایده را در سال 1351 به تصویب رسانده و آن را «فرودگاه بین‌المللی آریامهر» نام‌گذاری کرد.

در نهایت به این نکته نیز اشاره کنیم که ترخیص کالا (گمرک) از فرودگاه امام خمینی هم بخش کوچکی از فرودگاه را خود اختصاص داده، انجام می‌شود. از دیگر مزایای این فرودگاه یا خدمات فرودگاهی ویژه آن شامل CIP فرودگاه امام و خدمات فست ترک فرودگاهی هستند که از پیش رزرو می‌شوند.

آدرس سایت فرودگاهhttps://www.ikac.ir
شماره تلفن۰۲۱-۵۱۰۰۱۱۱
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهتهران، بزرگراه خلیج فارس، کیلومتر ۳۰، فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)

فرودگاه بین المللی مهرآباد (THR)

دیگر فرودگاه بین‌ المللی ایران و تهران که یکی دیگر از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران به‌شمار می‌رود، فرودگاه مهرآباد تهران است. این فرودگاه که به‌عنوان دومین فرودگاه ساخته شده در ایران هم شناخته می‌شود، در سال 1317 در غرب شهر تهران تاسیس شده است. هم‌اکنون فرودگاه مهرآباد دارای 6 پایانه اصلی است و پروازهای داخلی و خارجی متعددی در آن انجام می‌شود. البته بیشتر پروازهای خارجی این فرودگاه به سفرهای حج و طبعا به مقصد عربستان اختصاص یافته است.

از دیگر پروازهای فرودگاه مهرآباد می‌توان به مقاصدی هرچند محدود از قبیل بغداد، باکو، دمشق، ایروان و مسکو اشاره کرد. پروازهای جت اختصاصی نیز از دیگر مشخصات فرودگاه بین‌المللی مهرآباد هستند. اما بالعکس فرودگاه امام خمینی، فرودگاه مهرآباد بیشتر به پروازهای داخلی اختصاص دارد و بیشتر مسافران برای سفر، فرودگاه امام خمینی را انتخاب می‌کنند.

آدرس سایت فرودگاهmehrabad.airport.ir
شماره تلفن61021-021
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان تهران، شهر تهران، میدان آزادی، خیابان معراج، فرودگاه بین‌المللی مهرآباد

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد (MHD)

فرودگاه بین‌المللی هاشمی نژاد یکی دیگر از فرودگاه‌های بزرگ و پیشرفته کشور است که در جنوب شرقی شهر مشهد و با مساحتی بالغ بر 540 هکتار ساخته شده است. این فرودگاه مبدا و مقصد بسیاری از پروازهای داخلی و خارجی کشور است. البته پروازهای مستقیم متعددی به مقصد استانبول، باکو، کویت، پنجاب، دبی، دوحه و … از این فرودگاه صورت می‌گیرد.

براساس مدارک موجود، هم‌اکنون بیش از 30 شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی در این فرودگاه فعال هستند. همچنین اعلام شده است که سالانه بیش از 35 هزار مسافر از مبدا این فرودگاه به مقصد عربستان صورت می‌گیرد.

فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد در سال 1330 هجری شمسی و با نام «فرودگاه مشهد» تاسیس شد؛ هرچند پس از انقلاب 57 به‌مرور بخش‌ها و امکاناتی به این فرودگاه اضافه شد. در نهایت لازم به ذکر است که فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد به‌عنوان دومین فرودگاه پرتردد ایران به‌شمار می‌آید و دلیل آن هم وجود حرم مطهر امام رضا (ع) است.

آدرس سایت فرودگاهmashhad.airport.ir
شماره تلفن051-33400001
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان خراسان رضوی، مشهد، بلوار شهید هاشمی نژاد (بلوار فرودگاه)، جنوب شرقی شهر مشهد، فرودگاه شهید هاشمی نژاد

فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز (TBZ)

فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی یکی دیگر از فرودگاه‌های بین‌المللی ایران است که در شمال غرب شهر تبریز ساخته شده است. از این فرودگاه پرامکانات به 13 مقصد به‌صورت متمرکز در دو کشور ترکیه و آذربایجان پرواز مستقیم انجام می‌شود. جالب آنکه این فرودگاه که به‌عنوان مرکز اصلی ایرلاین آتا و مرکز تبادلات تجاری و فرهنگی ایران شناخته می‌شود.

فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز را می‌توان بزرگ‌ترین فرودگاه شمال غرب ایران دانست که به سبب فاصله نزدیکی که با مرز و کریدور هوایی ایران، اروپا و آسیای میانه از اهمیت زیادی برخوردار است. این فرودگاه در سال 1329 هجری شمسی با نام فرودگاه بین‌المللی تبریز با یک باند خاکی تاسیس شد و به‌مرور توسعه یافت و اکنون مبدا و مقصد پروازهای داخلی و خارجی زیادی است.

آدرس سایت فرودگاهtabriz.airport.ir
شماره تلفن041-35260405
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان آذربایجان شرقی، تبریز، بزرگراه شهید بابایی، بلوار فرودگاه، میدان فرودگاه شهید مدنی

فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز (SYZ)

فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب که در ابتدا با نام فرودگاه بین‌المللی شیراز شناخته می‌شد، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین فرودگاه های بین المللی ایران است. این فرودگاه نیز همانند بسیاری از فرودگاه‌های بین‌المللی فعال در ایران در کنار پروازهای خارجی، مبدا و مقصد پروازهای داخلی است. از نظر تجهیزات و امکانات رفاهی، فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب، پس از فرودگاه امام خمینی به‌عنوان مجهزترین فرودگاه بین‌المللی ایران محسوب می‌شود.

از مبدا فرودگاه شهید دستغیب شیراز به مقصد شهرهای استانبول، دوحه، کویت، نجف، مسقط، مدینه، شارجه و جده پرواز مستقیم انجام می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که به‌دلیل قرارگیری این فرودگاه در عمق شهر شیراز، مزید بر استفاده‌های مسافری و گردشگری، کاربری نظامی هم دارد. ضمنا فرودگاه بین‌المللی شیراز را چهارمین فرودگاه پرتردد ایران معرفی کرده‌اند. شاید برایتان جالب باشد که استان فارس علاوه‌بر فرودگاه شهید دستغیب شیراز، دارای سه فرودگاه بین‌المللی دیگر با نام‌های شهدای جهرم، شهدای لامرد و آیت‌الله آیت‌اللهی لارستان است.

آدرس سایت فرودگاهhttps://shiraz.airport.ir
شماره تلفن071-37115000
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان فارس، شیراز، دکتر شاهچراغی، جوانمردی، فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز

فرودگاه بین المللی رشت (RAS)

فرودگاه سردار جنگل یا همان فرودگاه بین‌المللی شهر رشت، یکی دیگر از فرودگاه‌های بین‌المللی فعال در ایران است که دارای امکانات رفاهی و تجهیزات پیشرفته‌ای است. این فرودگاه علاوه‌بر امکان استفاده برای سفر به کشورهای خارجی، برای جابجایی بین شهرهای ایران هم کاربری دارد. فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل ایران برای اولین بار بین سال‌های 1320 تا 1330 راه‌اندازی شد و تاکنون هم برقرار مانده است. این فرودگاه در کیلومتر 7 جاده رشت به بندر انزلی واقع در 15 کیلومتری منطقه آزاد بندر انزلی قرار دارد. از مبدا فرودگاه بین‌المللی رشت به مقصد شهرهای مدینه، جده، بغداد، دمشق و استانبول پروازهای مستقیمی انجام می‌شود.

آدرس سایت فرودگاهhttps://rasht.airport.ir
شماره تلفن013-33727001
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان گیلان، 7 کیلومتری جاده رشت به انزلی و حدود 15 کیلومتری منطقه آزاد بندر انزلی

فرودگاه بین المللی کیش (KIH)

فرودگاه بین‌المللی کیش یکی از معتبرترین، لوکس‌ترین و بهترین فرودگاه‌های بین‌المللی ایران است که در مرکز جزیره کیش ساخته شده است. البته ایده ساخت این فرودگاه در سال 1349 مطرح شد و سرانجام در سال‌های پایانی پهلوی در سال 1356 اولین پرواز آن انجام گرفت.

امروزه با توجه به جاذبه‌های گردشگری کیش روزانه مبدا و مقصد پروازهای داخلی و خارجی متعددی است. اما ویژگی خاص فرودگاه بین‌المللی کیش اعطای گواهینامه فرودگاهی است که آن را از دیگر فرودگاه‌های ایران متمایز کرده است. مقصد بیشتر پروازهای خارجی از این فرودگاه، کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.

آدرس سایت فرودگاهhttps://kishairport.ir
شماره تلفن076-44485501
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان هرمزگان، جزیره کیش، بزرگراه خلیج فارس، بلوار آیت الله هاشمی رفسنجانی

فرودگاه بین المللی قشم (GSM)

دیگر فرودگاه بین‌المللی مجهز ایران در روستای دیرستان واقع در جزیره قشم قرار دارد که همانند بسیاری از فرودگاه‌های ایران مبدا و مقصد پروازهای داخلی و خارجی معدودی است. در واقع پروازهای خارجی از مبدا فرودگاه بین‌المللی قشم به مقصد شهرهای دبی و مدینه هستند که به‌صورت مستقیم هم انجام می‌شوند.

لازم به ذکر است که پروسه ساخت فرودگاه قشم در سال 1304 هجری شمسی آغاز شده و سال 1335 روند ساخت و ساز وارد مرحله جدیدی می‌شود؛ اما پایان کار تاسیس این فرودگاه در سال 1349 شمسی رقم خورده و اولین پرواز هم در همین سال صورت گرفت.

آدرس سایت فرودگاهhttp://qeshmairport.ir
شماره تلفن076-35335040
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاه استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای دیرستان، فرودگاه بین‌المللی قشم

فرودگاه شهید باکری ارومیه (OMH)

فرودگاه بین‌المللی باکری یکی دیگر از فرودگاه‌های بین‌المللی ایران است که در شمال شهر ارومیه واقع در 15 کیلومتری این شهر قرار دارد. ایده ساخت فرودگاه ارومیه برای اولین بار در سال 1309 هجری قمری مطرح شده است و تا جایی که دولت وقت تصمیم گرفت تا زمین‌های بسیاری از مالکان خریداری کند. سرانجام در سال 1342 با همت دولت (پهلوی دوم) کلنگ اول آن زده شد و 3 سال بعد رسما آغاز به فعالیت کرد.

فرودگاه شهید باکری ارومیه فرودگاه بین‌المللی نسبتا کوچکی است و پروازهای آن متمرکز بر 3 مقصد در کشور ترکیه انجام می‌شوند. لازم به ذکر است که در حال حاضر فقط یک پرواز داخلی از این فرودگاه در دسترس است و جهت اطلاع بیشتر از برنامه پروازهای داخلی و خارجی آن می‌توانید سایت پته را بررسی کنید.

آدرس سایت فرودگاهhttps://uromieh.airport.ir
شماره تلفن044-32777766
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان آذربایجان غربی، ارومیه-سلماس-خوی، بلوار فرودگاه

فرودگاه شهید بهشتی اصفهان (IFN)

فرودگاه بین‌المللی شهر اصفهان که با نام فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی شناخته می‌شود، یکی دیگر از فرودگاه‌های مجهز و پیشرفته ایران است. این فرودگاه برای اولین بار در سال 1308 هجری شمسی در منطقه صفه اصفهان ساخته شد و بعدها به منطقه کنونی آن انتقال یافته است.

فرودگاه شهید بهشتی اصفهان با 21 پرواز به‌صورت مستقیم به 4 کشور قطر، امارات، ترکیه و دبی یکی از قطب‌های اصلی گردشگری و پروازهای خارجی در ایران است. همچنین بهتر است بدانید که حدود 16 پرواز داخلی هم از مبدا اصفهان به سایر شهرهای کشور انجام می‌شود.

آدرس سایت فرودگاهhttps://esfahan.airport.ir
شماره تلفن03135275050
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان اصفهان، شمال شرقی شهر اصفهان، اتوبان شهید دستجردی یا بزرگ‌راه شهرک صنعتی جی، منطقه صفه

فرودگاه بین المللی شهید قاسم سلیمانی اهواز (AWZ)

فرودگاه شهید قاسم سلیمانی یکی دیگر از فرودگاه‌های مهم کشور است که در فاصله 11 کیلومتری مرکز شهر اهواز ساخته شده است. این فرودگاه که با نام فرودگاه بین‌المللی اهواز هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین رودگاه‌های جنوب کشور محسوب می‌شود، روزانه بیش از 20 پرواز مختلف را ساماندهی می‌کند. ترمینال پروازهای داخلی فرودگاه بین‌المللی شهید قاسم سلیمانی اهواز با مساحت تقریبی 8,000 متر مربع پروازهای مختلفی از مبدا یا مقصد شهرهای زیر مدیریت می‌کند:

  • اصفهان
  • مشهد
  • رشت
  • عسلویه
  • کیش
  • خارک
  • و …

ترمینال پروازهای خارجی این فرودگاه هم مساحتی حدود 6,500 متر مربع دارد و به پروازهای بین‌المللی کویت و دبی اختصاص یافته است.

آدرس سایت فرودگاهhttp://ahwaz.airport.ir
شماره تلفن۰۶۱۳۴۱۰
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهایران، اهواز، بلوار پاسداران، فرودگاه بین‌المللی اهواز

فرودگاه بین المللی بندرعباس (BND)

فرودگاه بندرعباس یکی دیگر از فرودگاه‌ها بین‌المللی ایران است که در فاصله 8/5 کیلومتری از مرکز شهر واقع در چهارراه پگاه قرار دارد. فرودگاه بندرعباس بین سال‌های 1339 تا 1346 در دوران حکومت پهلوی دوم ساخته شد، ولی در محلی بنام بندکناران واقع در 25 کیلومتری جاده فعلی بندرعباس سیرجان (باباغلام) ساخته شده بود.

از سال 1346 تا 1349 فرودگاه بین‌المللی بندرعباس را به محل دیگری واقع در بلوار جمهوری اسلامی (فرودگاه قدیم) منتقل شد؛ هرچند اکنون این مکان بخشی از بیمارستان شهید محمدی هم محسوب می‌شود. در نهایت روند ساخت این فرودگاه در سال 1349 هجری شمسی به پایان رسید.

فرودگاه بندرعباس به‌عنوان یک فرودگاه رده متوسط در جنوب کشور ایران به‌شمار می‌آید و در حال حاضر بیش از 150 پرواز داخلی و خارجی در آن انجام می‌شود. از فرودگاه بین‌المللی بندرعباس به مقصد شهرهای دبی، مسقط و مدینه پروازهای خارجی مختلفی در طول هفته صورت می‌گیرد.

آدرس سایت فرودگاهwww.bandarabbas.airport.ir
شماره تلفن۰۷۶-۳۳۶۱۱۰۲۰
تلفن گویا۱۹۹ و ۸
آدرس فرودگاهاستان هرمزگان، بندرعباس، چهارراه پگاه

فرودگاه بین المللی اردبیل (ADU)

فرودگاه شهدای اردبیل یکی دیگر از فرودگاه های بین المللی ایران است که در 14 کیلومتری شمال شرقی شهر اردبیل واقع شده است. این فرودگاه نسبت به سایر فرودگاه های بین المللی ایران تازه تاسیس محسوب می‌شود و پروسه ساخت آن با پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد، ولی به‌دلیل جنگ 8 ساله با عراق به عقب افتاد.

سرانجام در سال 1373 هجری شمسی این فرودگاه فعالیت خود را آغاز کرد و پروازهای داخلی و خارجی مختلفی از مبدا این فرودگاه یا به مقصد آن انجام می‌شود. از مهم‌ترین مقاصد پروازهای داخلی این فرودگاه می‌توان به تهران و مشهد اشاره کرد و پروازهای خارجی آن هم به مقصد شهرهای نجف، جده و … هستند.

آدرس سایت فرودگاهhttps://ardabil.airport.ir
شماره تلفن۰۴۵-۳۱۴۵۸۸۹۹
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان اردبیل، میدان فاطمیون اردبیل، بلوار شهید دادمان به‌سمت نوچه‌ده و سلطان‌آباد

فرودگاه بین المللی پیام کرج (PYK)

فرودگاه پیام یکی دیگر از از فرودگاه های بین المللی ایران است که در سال 1371 هجری شمسی در مهرشهر کرج واقع در انتهای بلوار ارم ساخته شد. البته فعالیت رسمی این فرودگاه از سال 1376 آغاز شده است و در سال 1382 هم حدود 3,600 هکتار از اراضی 10,000 هکتاری فرودگاه پیام به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی تعیین شد.

از این رو به‌مرور و از شهریور ماه سال 1397 فرودگاه بین‌المللی پیام کرج افزون بر انتقال مسافران، در حوزه حمل و نقل بین‌المللی، پست مرسوله و … هم شروع به فعالیت کرد. از دیگر خدمات ویژه این فرودگاه، می‌توان به خدمات آموزش خلبانی اشاره کرد.

آدرس سایت فرودگاهhttp://payamaviation.ir
شماره تلفن026-33266011
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان البرز، کرج، مهرشهر، انتهای بلوار ارم، فرودگاه بین‌المللی پیام

فرودگاه بین‌المللی شهدای بوشهر (BUZ)

فرودگاه شهدای بوشهر یکی دیگر از فرودگاه های بین المللی ایران است که پیش از انقلاب اسلامی و در دوران پهلوی ساخته شده است. در واقع این فرودگاه از همان سال‌ها هم به‌عنوان یکی از فرودگاه‌های پرتردد و موثر بر اقتصاد کشور محسوب می‌شده است. برای مثال دو شرکت هواپیمایی بریتیش ایر انگلستان و KLM هلند در این فرودگاه فعالیت داشته‌اند. حتی آورده‌اند که اولین هواپیماهایی که در فرودگاه بین‌المللی شهدای بوشهر فرود آمده‌اند، ساخت کشور آلمان بوده‌اند. این فرودگاه در بخش جنوبی شهر بوشهر و با 2 باند اصلی با طول‌های ۴,۴۷۰ متر و ۴,۴۶۹ متر قرار دارد که از بلندترین باندهای پرواز در مقایسه با سایر فرودگاه‌های ایران هستند.

گویا فرودگاه شهدای بوشهر در سال 1298 شمسی ساخته شده است، درست زمانی که اولین پروازهای بین‌المللی در کشورها و فرودگاه های جهان در حال انجام بود. اما بنابر اسناد موجود، در آن سال هواپیمای کوچکی برای پروازهای بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اما در سال 1304 با روی کار آمدن رضا شاه پهلوی این امر با سرعت بیشتری پیگیری شد و بر اساس مصوبه‌ای اجازه احداث و گسترش فرودگاه به یک شرکت خارجی واگذار شده است.

آدرس سایت فرودگاه bushehr.airport.ir
شماره تلفن077-33333291
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان بوشهر، بوشهر، شهید دکتر بهشتی، فرودگاه شهدای بوشهر

فرودگاه بین المللی سنندج (SDG)

فرودگاه سنندج یکی دیگر از قدیمی‌ترین فرودگاه های بین المللی ایران است که در سال 1347 روند ساخت آن آغاز و با رسیدن سال به 1350 این پروسه پایان یافت. این فرودگاه در انتهای پادگان لشکر 28 ارتش کردستان قرار دارد و هنوز هم بقایای آن موجود است. متاسفانه این فرودگاه در سال 1359 در جنگ بین ایران و عراق بمباران شد و تا مدت زیادی پذیرای هیچ مسافری نبود.

هم‌اکنون فرودگاه بین‌المللی سنندج هر هفته 16 پرواز مختلف بین تهران و سنندج انجام می‌شود و سالانه این تعداد پرواز به 700 عدد می‌رسد. باند اولیه این فرودگاه در سال 1374 تا 1376 توسعه یافت و از 1,800 متر به 2,500 متر افزایش یافت. هرچند دوباره در بین سال‌های 1383 تا 1387، 550 متر دیگر به این باند فراز و فرود افزوده شد و در نهایت طول این باند به 3,050 متر رسید.

آدرس سایت فرودگاهhttp://sanandaj.airport.ir
شماره تلفن087-33774051
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان کردستان، سنندج، بزرگراه سنندج-کامیاران-کرمانشاه، انتهای پادگان لشکر 28 ارتش کردستان، فرودگاه بین‌المللی سنندج

فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد (AZD)

فرودگاه شهید صدوقی که در تاریخ 15 دی ماه 1348 هجری شمسی ساخته شد، یکی دیگر از فرودگاه های بین المللی ایران به شمار می‌آید. این فرودگاه در حال حاضر به‌عنوان دهمین فرودگاه کشور از نظر ترافیک هوایی و مسافری شناخته می‌شود. فرودگاه شهید صدوقی یزد که در میدان صنعت، انتهای بلوار آزادگان شهر یزد قرار دارد، سالانه حدود 550,000 نفر مسافر و گردشگر را با حدود 6,000 فرود و فراز مسافری جابجا می‌کند.

فرودگاه یزد مبدا و مقصد بسیاری از پروازهای داخلی شهرهای تهران، مشهد، اهواز، بندرعباس و کیش است و پروازهای خارجی آن به شهرهای مدینه، نجف، جده و دمشق منتهی می‌شود. لازم به ذکر است که وظیفه جابجایی مسافران بین این مسیرها را حدود 10 شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی بر عهده گرفته‌اند. براساس اطلاعات موجود، میانگین پروازهای روزانه در این فرودگاه، حدود 20 پرواز مسافری بوده است.

آدرس سایت فرودگاهhttps://yazd.airport.ir
شماره تلفن035-31010
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان یزد، یزد، میدان صنعت، انتهای بلوار آزادگان، فرودگاه بین‌المللی شهید آیت الله صدوقی

فرودگاه بین المللی ساری (SRY)

فرودگاه ساری که با نام فرودگاه دشت ناز هم شناخته می‌شود، یکی دیگر از بزرگ‌ترین فرودگاه های بین المللی ساخته شده در ایران است. ایده ساخت فرودگاه بین‌المللی ساری در سال 1326 شمسی مطرح شد، اگرچه تاریخ اولین پروازهای آن به سال 1372 برمی‌گردد. این فرودگاه در فاصله 23 کیلومتری شمال شرقی استان مازندران و بیرون از شهر ساری در مسیر اتوبان ساری-نکا در شهرستان میاندرود قرار دارد.

لازم به ذکر است که پرواز به شهرهای تهران و شیراز جزو برنامه‌های روزانه این فرودگاه است و پروازهای مستقیم متعددی به مقصد بغداد، جده، استانبول، مدینه، نجف و بحرین نیز انجام می‌شود. جالب آنکه فرودگاه بین‌المللی ساری در 6 ماهه نخستین سال 1402 در فهرست تعداد پروازها و مسافران در رتبه چهارم قرار گرفت؛ در واقع اگرچه در طول هفته بیش از 77 پرواز از مبدا و به مقصد ساری انجام می‌شد، در این بازه، تعداد پروازهای آن در طول هفته به 90 رسید.

آدرس سایت فرودگاه https://sari.airport.ir
شماره تلفن011-3371000
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان مازندران، ساری، مسیر اتوبان ساری-نکا واقع در شهرستان میاندرود، انتهای بزرگراه جدید فرودگاه

فرودگاه بین المللی شهدای زنجان (JWN)

فرودگاه شهدای زنجان که جزو فرودگاه‌های تازه تاسیس ایران هم محسوب می‌شود، یکی از فعال‌ترین فرودگاه‌های ایران است که مدت زمان ساخت آن به 10 سال می‌رسد. در هر صورت پروسه ساخت فرودگاه بین‌المللی زنجان که در کیلومتر 15 جاده قدیم اردبیل قرار دارد، از سال 1369 آغاز شد و تا سال 1379 به طول انجامید. فرودگاه بین‌المللی شهدای زنجان که سال 1379 فعالیت خود را آغاز کرده بود، اولین پرواز بین‌المللی خود را در سال 1391 شمسی، به مقصد عربستان انجام رساند.

آدرس سایت فرودگاهhttps://zanjan.airport.ir
شماره تلفن۰۲۴-۳۳۳۶۰۳۰۴
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان زنجان، زنجان، کیلومتر ۱۵ جاده قدیم اردبیل

فرودگاه بین المللی لارستان (LRR)

فرودگاه آیت‌الله آیت‌اللهی لارستان یکی دیگر فرودگاه‌های بین‌المللی قدیمی ساخته شده در ایران است که در یکی از شهرهای جنوبی استان فارس واقع در شهر لار قرار دارد. جالب آنکه اصلا فرودگاه بین‌المللی لارستان در سال 1339 هجری شمسی برای تسریع کمک‌رسانی به زلزله‌ای که در آن سال رخ داد، در لارستان ساخته شده است.

اساسا روند عملکرد و توسعه این فرودگاه با وقفه‌های متعددی همراه بود و سرانجام در سال 1360، فرودگاه آیت‌الله آیت‌اللهی لارستان شروع به فعالیت کرد. از فرودگاه لار بین سال‌های 1360 تا 1371 به شهرهایی همچون تهران و شیراز پرواز داشت و صرفا یک فرودگاه داخلی به‌شمار می‌آمد.

اما شروع فعالیت‌های بین‌المللی این فرودگاه از سال 1372 با راه‌اندازی پرواز به فرودگاه دبی آغاز شد. البته بعدها و به‌مرور پروازهایی از این فرودگاه به کشورهای امارات متحده عربی، قطر، کویت و عمان صورت گرفت. اکنون پس از سالیان سال فعالیت این فرودگاه، بیش از 80 درصد پروازهای آن به مقاصدی چون دبی، دوحه، شارجه، کویت و مسقط اختصاص یافته است.

آدرس سایت فرودگاهlarestan.airport.ir
شماره تلفن071–52268600-2
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان فارس، شهرستان لارستان، بلوار هاشمی‌زاده، فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله آیت‌اللهی لارستان

فرودگاه بین المللی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کرمان (KER)

فرودگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های جنوب شرقی ایران واقع در کرمان است که درست در مرکز این شهر قرار دارد. مطرح شدن ایده ساخت این فرودگاه را برای اولین بار به سال 1304 نسبت داده‌اند و گویا از سال 1335 پروسه ساخت آن آغاز شده است. در همان سال‌ها بود که اولین پروازهای آن به پروازهای کرمان-تهران اختصاص یافت.

در نهایت پروازهای مسافربری، حمل و نقل و پروازهای تجاری از سال 1350 در این فرودگاه بزرگ آغاز شد، هرچند در طول هفته فقط دو پرواز صورت می‌گرفت. با پیروزی انقلاب اسلامی توسعه و گسترش فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کرمان در دستور کار قرار گرفت و پروازهای بسیاری از مبدا و به مقصد این فرودگاه انجام شد.

هم‌اکنون به صورت هفتگی 116 پرواز داخلی و خارجی از این فرودگاه انجام می‌شود و ظرفیت سالانه جابجایی مسافران در این فرودگاه حدود 1 میلیون 100 هزار نفر تخمین زده شده است. از فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، کیش، بغداد، نجف، دبی، مدینه، زابل و … پرواز صورت می‌گیرد.

آدرس سایت فرودگاهhttps://kerman.airport.ir
شماره تلفن034-32110113
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان کرمان، کرمان، بلوار جمهوری اسلامی، فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کرمان

فرودگاه بین المللی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه (KSH)

فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی در سال 1350 هجری شمسی در زمینی به وسعت 200 هکتار در محله مرادآباد شهر کرمانشاه ساخته شده است. این فرودگاه که فاصله چندان زیادی (9 کیلومتر) با مرکز شهر ندارد، حدود 24 سال، یعنی سال 1374 به بهره‌برداری رسید و دو ترمینال آن برای پروازهای داخلی و خارجی آن اختصاص یافت. فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی که در شمال شرقی کرمانشاه قرار دارد، در همان 10 سال ابتدایی به‌عنوان یکی از فرودگاه‌های اصلی کشور شناخته شد.

از فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه به مقصد شهرهای تهران، مشهد، شیراز و کیش پرواز داخلی صورت می‌گیرد. پروازهای خارجی این فرودگاه هم به مقصد شهرهای استانبول، سلیمانیه، جده، دبی، بغداد و نجف انجام می‌شود. از آنجایی که بسیاری از پروازهای فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی به عتبات عالیه اختصاص یافته است، ساکنان استان‌های هم‌جوار از جمله کردستان، ایلام و لرستان از این فرودگاه استفاده می‌کنند.

آدرس سایت فرودگاهwww.kermanshah.airport.ir
شماره تلفن۰۸۳–۳۴۲۴۵۳۰۳
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان کرمانشاه، کرمانشاه، بلوار شهید کشوری، فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی

فرودگاه بین المللی شهدای خرم‌آباد (KHD)

فرودگاه شهدای خرم‌آباد یکی دیگر از فرودگاه‌های قدیمی ایران در مرکز استان لرستان است که در سال 1304 شمسی برای اولین بار، هواپیمای کوچکی در آن فرود آمد. این فرودگاه در سال‌های ابتدایی تاسیس تماما به فعالیت‌های نظامی اختصاص داشت و اساسا تحت اختیار نیروهای متفقین حاضر در ایران بود؛ اصلا همین نیروهای متفقین، این فرودگاه را ساخته‌اند و یادگار حضور متفقین در ایران هم محسوب می‌شود.

این فرودگاه را به‌عنوان چهارمین فرودگاه ایران می‌شناسند که در جنوب شهر خرم‌آباد ساخته شد. این هواپیما تا سال‌های پایانی پهلوی دوم هنوز هم کاربری نظامی خود را حفظ کرده بود، ولی در سال 1355 یک پرواز 60 نفره اولین پرواز این فرودگاه انجام شد.

با پیروزی انقلاب در سال 1357، در سال 1361 در این فرودگاه ساختمان اداری جدید ساخته شد و ساختمان ترمینال مسافری جدیدی هم در سال 1362 به بهره‌برداری رسید. به‌مرور فرودگاه شهدای خرم‌آباد که فقط به پروازهای داخلی اختصاص یافته بود، توسعه، گسترش و بازسازی شد. در سال 1380 ترمینال جدیدی در زمینی به مساحت 4,300 متر مربع ساخته شد و در سال 1386 هم ساختمان جدیدتری دوباره در آن ساخته شد و جایگزین ساختمان اداری قبلی شد.

در سال 1394 فرودگاه بین‌المللی شهدای خرم‌آباد وارد مرحله تازه‌ای شد و با پرواز به شهر نجف، پروازهای خارجی نیز در این فرودگاه آغاز شد و تاکنون هم ادامه یافته است. اکنون پس از چندین سال متمادی فعالیت، از فرودگاه شهدای خرم‌آباد به مقصد شهرهای تهران، مشهد، بغداد و نجف پرواز انجام می‌شود.

آدرس سایت فرودگاهhttps://khoramabad.airport.ir
شماره تلفن066-33439901
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان لرستان، شهرستان خرم‌آباد، بزرگراه بهارستان، فرودگاه شهدای خرم‌آباد

فرودگاه بین المللی شاهرود (RUD)

فرودگاه شاهرود که اولین فرودگاه بین‌المللی استان سمنان هم هست، در سال 1336 هجری شمسی در 15 کیلومتری شرق شهرستان شاهرود در مجاورت جاده شاهرود به مشهد ساخته شد. این فرودگاه در زمینی به مساحت 720 هکتار و در ارتفاع 4,197 متری از سطح دریا در بزرگراه امام رضا (ع) قرار دارد.

فرودگاه شاهرود در سال 1367 توسعه یافت و طول باند فرودگاه و احداث ساختمان ترمینال در دستور کار قرار گرفت. در اواخر سال 1380 شمسی بود که اولین هواپیما در این فرودگاه فرود آمد و تا سال 1386 هم وقفه‌ای نسبتا طولانی در روند فعالیت آن ایجاد شد؛ اما درست پس از همین سال بود که فعالیت آن به نحو بهتر و به‌طور مرتب صورت گرفت. سرانجام هواپیمایی در فرودگاه شاهرود برای اولین بار در سال 1398 به مقصد نجف اشرف، به پرواز درآمد. هم‌اکنون از شاهرود به مقصد شهرهای تهران، مشهد، کیش و نجف پرواز صورت می‌گیرد.

آدرس سایت فرودگاهhttps://shahroud.airport.ir
شماره تلفن023-32506473
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان سمنان، شهرستان شاهرود، بزرگراه امام رضا (ع)، فرودگاه شاهرود

فرودگاه بین المللی شهدای زاهدان (ZAH)

فرودگاه شهدای زاهدان که عنوان هشتمین فرودگاه بین‌المللی ایران را به یدک می‌کشد، در سال 1335 هجری شمسی با هدف انجام امور گمرکی و پست‌های مرسوله تاسیس شد. جالب آنکه در زمان ساخت، این فرودگاه فقط از دو چادر تشکیل می‌شد و پس از بهره‌برداری ساختمانی در آن ایجاد شد و اکنون حدود 900 هکتار مساحت دارد.

اما با گذشت 3 سال از زمان ساخت این فرودگاه، کاربری فرودگاه تغییر کرد پروازهای خارجی هم به آن اضافه شد. در همین سال بود که اولین پروازهای فرودگاه زاهدان بدین صورت بود که در مسیر تهران-یزد-زاهدان-کراچی-بمبئی انجام می‌شد؛ در واقع زاهدان توقفگاهی در این سفر هوایی بوده است. این پرواز هم برای جابجایی تاجران ایرانی، هندی و پاکستانی انجام می‌شد، هرچند به‌مرور با گذشت زمان و توسعه فرودگاه این مسیر سفر ناکارآمد شد.

فرودگاه بین‌المللی زاهدان با سه ترمینال داخلی، بین‌المللی و حج، یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های ایران محسوب می‌شود و نقش بسزایی در جابجایی مسافران ایفا می‌کند. هم‌اکنون از این فرودگاه به مقصد تهران، مشهد، کرمان، اصفهان، شیراز، چابهار و گرگان پرواز داخلی انجام می‌شود. مقاصد پروازهای خارجی فرودگاه شهدای زاهدان هم عبارتند از: دبی، دمشق، بغداد، نجف و جده.

آدرس سایت فرودگاهhttps://zahedan.airport.ir
شماره تلفن054-332227747
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان سیستان و بلوچستان، زاهدان، زیباشهر، بلوار شهدای انتظامی

فرودگاه بین المللی شهدای ایلام (IIL)

تصمیم ساخت فرودگاه شهدای ایلام در سال 1368 هجری شمسی برای اولین بار و با سفر رهبر جمهوری اسلامی ایران به شهر ایلام گرفته شد. همین امر باعث شد تا مسئولین ذی‌ربط اراضی این شهر را بررسی کنند و در منطقه چشمه‌کبود ایلام که نسبت به سایر نقاط مسطح‌تر بود، فرودگاهی با مساحت 283 هکتار بسازند. این فرودگاه برای اولین بار در سال 1375 و با حضور رییس جمهور وقت افتتاح شد. در سال 1387 نیز تدابیری در جهت افزایش طول باند پرواز و کاهش شیب این فرودگاه صورت گرفت.

در حال حاضر حدود 74 پرواز در طول هفته در فرودگاه ایلام انجام می‌شود و همین موضوع باعث شده تا به‌عنوا شانزدهمین فرودگاه پرتردد کشور شناخته شود. از فرودگاه بین‌المللی شهدای ایلام به مقصد شهرهای تهران، مشهد و شهرهای عتبات عالیات پروازهای متعددی صورت می‌گیرد و ظرفیت انتقال 4 میلیون نفر را در طول سال دارد.

آدرس سایت فرودگاهhttps://ilam.airport.ir
شماره تلفن084-32236899
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان ایلام، ایلام، جاده چغاسبز، بلوار خلیج فارس، میدا قرآن، فرودگاه ایلام

فرودگاه بین المللی شهدای چابهار (ZBR)

فرودگاه بین‌المللی شهدای چابهار که در جاده چابهار-کنارک واقع شده، نقش حیاتی در اتصال این بندر مهم به سایر نقاط داخلی و خارجی ایران دارد. این فرودگاه در دهه 50 شمسی به دست آمریکایی‌ها و با کارکرد نظامی ساخته شده بود. جالب آنکه اکنون پس از سالیان طولانی، فرودگاه شهدای چابهار با مجهز شدن به دو ترمینال مجزا برای پروازهای داخلی و خارجی یکی از پرترددترین فرودگاه‌های ایران است. مقصد پروازهای داخلی این فرودگاه شهرهای تهران، مشهد، زاهدان، شیراز و بندرعباس است. پروازهای خارجی فرودگاه کنارک یا شهدای چابهار نیز به مقصد شهرهای مسقط عمان و دبی امارات انجام می‌شود.

فرودگاه چابهار به‌دلیل اهمیت بندر چابهار و نبود خطوط ریلی، به‌عنوان یک پایانه هوایی مهم در منطقه شناخته می‌شود. در واقع وجود این فرودگاه، خدماتی مانند غرفه‌های فروش محصولات، بسته‌بندی بار و بخش اشیای گمشده را برای مسافران فراهم آورده است.

شماره تلفن054-52221456
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان سیستان و بلوچستان، 30 کیلومتری بندر چابهار، جاده چابهار جاسک بندرعباس، فرودگاه بین‌المللی کنارک (شهدای چابهار)

فرودگاه بین المللی شهدای شهرکرد (CQD)

فرودگاه بین‌المللی شهدای شهرکرد در ارتفاع 2,050 متری از سطح دریا قرار دارد و به‌عنوان مرتفع‌ترین فرودگاه ایران شناخته می‌شود. این فرودگاه یکی از فرودگاه‌های نوساز و تازه تاسیس در کشور است که ایده ساخت آن از سال 1372 مطرح، در سال 1373 اراضی و امور تحقیقاتی انجام گرفت.

سرانجام فرودگاه بین‌المللی شهدای شهرکرد در سال 1374 آغاز شد و در سال 1378 به بهره‌برداری رسید و نخستین پرواز بین‌المللی آن به مقصد کویت در سال 1381 انجام شد. بااین‌حال، به‌دلیل استقبال کم مسافران، پروازهای خارجی آن متوقف شده و در حال حاضر تنها پروازهای داخلی به مقصد تهران و مشهد انجام می‌شود.

این فرودگاه با باندی به طول 3,005 متر و عرض 45 متر، به سیستم‌های ناوبری پیشرفته نظیر NDB و DVOR/DME مجهز شده است. فرودگاه شهدای شهرکرد همچنین دارای امکاناتی مانند پارکینگ رایگان، غرفه‌های تجاری و شعب بانکی است. با وجود عنوان «بین‌المللی»، در حال حاضر این فرودگاه تنها برای مقاصد داخلی استفاده می‌شود و از حمل و نقل عمومی در فرودگاه هم خبری نیست.

آدرس سایت فرودگاهhttp://shahrekord.airport.ir
شماره تلفن038-32270901
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان چهارمحال و بختیاری، شهرستان شهرکرد، فارسان به‌سمت شهرکرد، فرودگاه شهدای شهرکرد

فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند (XBJ)

فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند که در سال 1315 تأسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران است و در شمال شرق شهر بیرجند واقع شده است. این فرودگاه در ابتدا در زمینی به مساحت 4 کیلومتر مربع و با یک باند خاکی و یک ساختمان ساده با دو اتاق فعالیت خود را آغاز کرد. البته در سند دیگری چنین آمده که فرودگاه بیرجند به‌دلیل موقعیت استراتژیک و نزدیکی مرز ایران در شرق ضمن فعالیت کنسولگری‌های انگلیس و روسیه در این شهر، در سال 1312 به‌عنوان چهارمین فرودگاه کشور ساخته شد.

با گذر زمان، بخش‌های مختلف این فرودگاه توسعه یافته و به‌مرور به فرودگاهی مدرن تبدیل شده است. برای مثال بین سال‌های 1336 تا 1337، تجهیزات و ساختمان‌های دیگری به این فرودگاه افزوده شده است. تا سال 1344 از همان تجهیزات قدیمی استفاده می‌کرد و دولت وقت تصمیم بر این داشت تا تغییراتی در آن ایجاد کند.

به هر حال امروزه فرودگاه بیرجند علاوه‌ بر پروازهای داخلی به تهران و مشهد، پروازهای خارجی به شهرهای مذهبی مانند نجف، بغداد، مدینه و جده نیز انجام می‌گیرد. البته پرواز های خارجی این فرودگاه از سال 1387 به بعد با پرواز به شهر مدینه آغاز شد. از جمله امکانات فرودگاه شهید کاوه بیرجند می‌توان به دفاتر فروش بلیط، بسته‌بندی بار، چرخ‌دستی، خدمات اورژانس و تاکسی‌های شهری و بین‌شهری اشاره کرد.

آدرس سایت فرودگاهhttps://birjand.airport.ir
شماره تلفن056-32389205
تلفن گویا۱۹۹
آدرس فرودگاهاستان خراسان جنوبی، بیرجند، بلوار فرودگاه شهید کاوه، فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند

سخن پایانی

حال که با فرودگاه های بین المللی ایران آشنا شدید، بهتر می‌دانید که در کدام شهرهای ایران فرودگاه بین‌المللی وجود دارد و به کدام شهر و کشورها پرواز دارند. تمام این فرودگاه‌ها در جهت پیشرفت و توسعه صنعت حمل و نقل هوایی و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری ساخته شده‌اند. هر کدام از این فرودگاه‌ها نیاز به بررسی دقیق‌تر دارند و جهت اطلاع از زمان پرواز، تعداد پرواز، نوع و کیفیت خدمات هر کدام از این فرودگاه‌ها می‌توانید به وب‌سایتشان مراجعه کنید. شما همچنین می‌تواندی جهت جستجو و رزرو بلیط هواپیما از مبدا و به مقصد یکی از این فرودگاه‌های بین‌المللی از سایت پته استفاده کنید.

سوالات متداول

فرودگاه بین المللی امام خمینی و فرودگاه بین المللی مهرآباد دو فرودگاهی هستند که نسبت به سایر فرودگاه های بین المللی ایران از اهمیت بیشتری برخوردارند.

فرودگاه بین المللی امام خمینی (مختص پروازهای خارجی) و فرودگاه بین المللی مهرآباد (مختص پروازهای داخلی و خارجی) دو فرودگاه بین‌المللی هستند که در تهران قرار دارند.

فرودگاه امام خمینی در تهران

در حال حاضر 29 فرودگاه فعال و غیرفعال بین‌المللی در شهرهای مختلف کشور وجود دارند و بیشتر آن‌ها به‌صورت مداوم پروازهای داخلی و خارجی دارند.

فرودگاه‌های بین‌المللی امام خمینی تهران، شهید هاشمی‌نژاد مشهد، شهید بهشتی اصفهان، شهید قاسم سلیمانی اهواز، شهید دستغیب شیراز، شهید مدنی تبریز، کیش، لار، شهدای چابهار، شهدای زاهدان و بندرعباس.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید