واحد پول عراق چیست؟ | در سفر به عراق چه ارزی ببریم؟

واحد پول عراق چیست؟ | در سفر به عراق چه ارزی ببریم؟

از سفر بدانید جهان‌گردی عراق

دینار واحد پول عراق است که توسط بانک مرکزی این کشور منتشر و کنترل می‌شود. عراق، کشوری در خاورمیانه با مرزهای مشترک با ایران، ترکیه، سوریه، اردن، کویت و عربستان سعودی، از لحاظ تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت بسیاری است. بغداد، پایتخت این کشور، شهری کهن و غنی از آثار تاریخی محسوب می‌شود. همچنین مقبره حضرت علی در کربلای عراق واقع شده که سالیانه زائران بسیاری را به آنجا می‌کشد.

راهنمای سفری آگاهانه با
راهنمای سفری آگاهانه با
خرید بلیط هواپیما کربلا

واحد پول عراق چیست؟

گفتیم که واحد پولی این کشور دینار عراق است و ریشه در تاریخ طولانی این کشور دارد. واژه دینار از دیناریوس، واحد پولی روم باستان، گرفته شده است. پس از استقلال عراق در سال ۱۹۳۲، دینار به عنوان واحد پول رسمی این کشور شناخته شد. در طول تاریخ، دینار تحت تأثیر رویدادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی متعددی قرار گرفته است.

پس از جنگ جهانی دوم و تا پیش از جنگ ایران و عراق، دینار از ثبات نسبی برخوردار بود. اما با آغاز جنگ و اعمال تحریم‌های بین‌المللی، ارزش دینار به شدت کاهش یافت. دوران حکومت صدام حسین نیز بر اقتصاد عراق و به تبع آن، بر ارزش دینار تأثیرگذار بود. پس از سقوط رژیم بعث، اقتصاد عراق با چالش‌های جدی روبرو شد و نرخ تورم به شدت افزایش یافت.

انواع اسکناس دینار عراق

اسکناس‌های دینار عراقی در ارزش‌های مختلفی چاپ و منتشر می‌شوند که هر کدام دارای طرح و مشخصات خاص خود هستند. رایج‌ترین ارزش‌های اسکناس‌های دینار عراقی عبارتند از ربع دینار، نصف دینار، یک دینار، پنج، ده، بیست و پنج، پنجاه و صد دینار.همچنین انواع اسکناس‌های با ارزش‌تر به شرح زیر هستند:

  • 500 دینار
  • 250 دینار
  • 1000 دینار
  • 2500 دینار
  • 5000 دینار
  • 10,000 دینار
  • 25,000 دینار
  • 50,000 دینار
  • 100,000 دینار

در سفر به عراق چه ارزی با خود ببریم؟

هنگام برنامه‌ریزی برای سفر به کربلا و عراق، یکی از مهم‌ترین سوالاتی که پیش می‌آید این است که چه ارزی را برای انجام معاملات و پرداخت هزینه‌ها همراه داشته باشیم. استفاده از دینار برای پرداخت هزینه‌های روزانه در عراق، ساده‌ترین و معمول‌ترین روش است. تمام فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز خدماتی در عراق، دینار را به عنوان واحد پول پذیرش می‌کنند. دلیل اصلی این موضوع، سادگی در انجام معاملات و پذیرش گسترده دینار در تمام نقاط عراق است. همچنین، معمولاً نرخ تبدیل دینار در مراکز تجاری عراق، نسبت به صرافی‌ها به نفع شما خواهد بود.

استفاده از دینار برای پرداخت هزینه‌های روزانه در عراق، ساده‌ترین و معمول‌ترین روش است. تمام فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز خدماتی در عراق، دینار را به عنوان واحد پول پذیرش می‌کنند. دلیل اصلی این موضوع، سادگی در انجام معاملات و پذیرش گسترده دینار در تمام نقاط عراق است. همچنین، معمولاً نرخ تبدیل دینار در مراکز تجاری عراق، نسبت به صرافی‌ها به نفع شما خواهد بود.

بهترین مکان برای تبدیل ارز، صرافی‌های مجاز در عراق است. از تبدیل ارز در مکان‌های نامعتبر خودداری کنید. بهتر است مقداری پول نقد به دینار همراه داشته باشید. برخی از بانک‌های عراقی، کارت‌های بانکی بین‌المللی را پذیرش می‌کنند، اما قبل از سفر، با بانک خود تماس بگیرید تا از امکان استفاده از کارت بانکی خود در عراق مطمئن شوید.

چگونه دینار تهیه کنیم؟

ساده‌ترین و رایج‌ترین روش برای تهیه دینار، مراجعه به صرافی‌های معتبر در شهر محل سکونت است. شما می‌توانید با مراجعه به این صرافی‌ها، دینار مورد نیاز خود را به صورت حضوری تهیه کنید. البته، نرخ دینار در صرافی‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد، بنابراین بهتر است قبل از خرید، از چند صرافی قیمت بگیرید.

علاوه بر صرافی‌های ایران، امکان خرید دینار در صرافی‌های کشور عراق نیز وجود دارد. بسیاری از صرافی‌های شهر نجف و کربلا، به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند و به راحتی می‌توانید دینار مورد نیاز خود را تهیه کنید. نکته جالب توجه این است که در برخی از این صرافی‌ها، امکان پرداخت هزینه خرید دینار با کارت‌های بانکی ایرانی نیز فراهم شده است.

بد نیست این مورد را هم بدانید، در سال‌های اخیر، خرید آنلاین دینار نیز بسیار رایج شده است. با استفاده از سامانه‌های آنلاین خرید دینار، شما می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری، دینار مورد نیاز خود را سفارش داده و در محل دلخواه تحویل بگیرید.

به صرفه ترین روش خرید دینار چیست؟

بنظر من تبدیل مستقیم تومان به دینار در صرافی‌های عراق بصرفه‌ترین راه است. این روش بسیار ساده است اما نرخ تبدیل تومان به دینار در صرافی‌های عراق، ممکن است نسبت به صرافی‌های ایران متفاوت و متغیر باشد. دلیل این حرف کم بودن تعداد معاملات دینار در ایران است که باعث می‌شود خرید از صرافی‌های ایرانی به‍صرفه و مناسب نباشد.

البته خرید دلار و تبدیل به دینار هم گزینه مناسبی است و می‌تواند خیلی به‌صرفه باشد اما باید خیلی خواس‌تان به دلارهایی که دارید باشد که دزدیده یا گم نشوند.

ارزش واحد پول عراق

نرخ ارزها تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند عرضه و تقاضا، سیاست‌های پولی کشورها، رویدادهای سیاسی و اقتصادی و … به طور مداوم در نوسان است. با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز در بازارهای جهانی بخصوص در خاورمیانه، تبدیل دقیق و لحظه‌ای هر واحد پول به واحد پول دیگر، از جمله تبدیل دینار به تومان یک امر مشکل است.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
مکان های زیارتی عراق از نجف و کربلا

واحد پول عراق به تومان

عراق هم از آن دست کشورهایی است که ارزش پول پایینی دارد و در حال حاضر در سال 1403 حر دینار عراق با مبلغ 468 ریال معامل می‌شود.

واحد پول عراق به دلار

طبق آخرین اخبار و اطلاعات صرافی‌ها، قیمت هر یک دلار حدود 1540 دینار عراق است . به عبارتی هر دینار عراق برابر است با 0.001 دلار.

برای سفر به عراق چقدر پول ببریم؟

تعیین دقیق مبلغ مورد نیاز برای سفر چه به عراق چه به هرجای دیگری به عوامل مختلفی مانند مدت سفر، نوع اقامت، نوع حمل و نقل، فصل سفر و میزان خرج شخصی شما بستگی دارد. با این حال، می‌توان یک برآورد کلی ارائه کرد.

عوامل موثر بر هزینه سفر به عراق عبارتند از مدت سفر، نوع اقامت (هتل، مهمانخانه )، نوع حمل و نقل (هواپیما، اتوبوس یا خودرو شخصی)، فصل سفر (ایام پیک مانند پیاده روی اربعین هزینه‌ها بیشتر است) و میزان خرج شخصی (خرید سوغاتی، تفریحات، غذا خوردن در رستوران‌ها).

بطور معمول هزینه هر شب اقامت در یک هتل متوسط در شهر کربلا از 40 دلار شروع می‌شود و تا 80 دلار هم می‌ رسد. هزینه خورد و خوراک را هم برای 5 روز 15 هزار دینار است یعنی حدود 700 هزار تومان.

اهمیت دینار عراق برای ایران

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت دینار عراق برای ایران، حجم بالای سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات است. میلیون‌ها زائر ایرانی هر ساله به شهرهای مقدس عراق مانند نجف، کربلا و کاظمین سفر می‌کنند. این سفرها نیازمند تأمین ارز محلی یعنی دینار عراق است.

نوسانات نرخ دینار عراق می‌تواند بر اقتصاد ایران نیز تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال، افزایش ارزش دینار عراق نسبت به ریال ایران می‌تواند به صادرات کالاهای ایرانی به عراق کمک کند و کاهش آن می‌تواند بر صادرات تأثیر منفی بگذارد.

نتیجه گیری

دینار عراقی، به عنوان واحد پول رسمی این کشور، نقش مهمی در اقتصاد عراق ایفا می‌کند. شناخت ویژگی‌ها و عوامل مؤثر بر ارزش دینار، برای افرادی که به هر نحوی با عراق در ارتباط هستند، ضروری است.

سوالات متداول

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید