آبشار طلایی خرم آباد کجاست؟ | معرفی آبشار به همراه عکس و آدرس

آبشار طلایی خرم آباد کجاست؟ | معرفی آبشار به همراه عکس و آدرس

ایرانگردی خرم آباد لرستان

آبشار طلایی خرم آباد یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شهر خرم‌آباد و یکی از پرترددترین جاهای دیدنی لرستان است که با نام آبشار دره گرم هم شناخته می‌شود. اگر تاکنون تصویر واضحی از آبشار خرم‌آباد مشاهده نکرده‌اید یا شناخت کاملی از این جاذبه گردشگری طبیعی ندارید، لازم به ذکر است که آبشار طلایی در میان بافت مسکونی شمال شهر خرم‌آباد قرار دارد؛ این در حالی است که شاید بسیاری از افراد با شنیدن نام آبشار، تصویری از طبیعت بکری را تصور کنند که آبشاری از میان جنگل و کوهستانی سرازیر شده است.

آبشار طلایی خرم‌آباد تنها آبشار ایران است که در میان شهر جریان دارد و از پوشش گیاهی طلایی برخوردار است، همین موضوع برای متقاعد کردن گردشگران برای بازدید از این آبشار کفایت می‌کند. پس اگر قصد دارید تا بیشتر با آبشار طلایی خرم‌آباد آشنا شوید در ادامه با ما در پته همراه شوید تا به معرفی این آبشار زیبا بپردازیم.

معرفی آبشار طلایی خرم آباد

آبشار طلایی خرم آباد یا آبشار دره گرم لرستان یکی از جاهای دیدنی و جاذبه‌های طبیعی استان لرستان است که برای بازدید از آن باید در شمال شهر خرم‌آباد، در پی بزرگ‌ترین بوستان درون‌شهری غرب کشور باشید. این بوستان هم‌اکنون در ابعاد 44 هکتار در حال ساخت است و هدف از ساخت آن، ایجاد یک فضای سبز مناسب در اطراف آبشار طلایی خرم‌آباد است. ضمنا اگر کنجکاو شده‌اید که حالا چرا، باید این نکته را به شما اعلام کنیم که مناطق اطراف این آبشار طلایی و زرد رنگ هستند و از این رو آن را آبشار طلایی نامید‌ه‌اند. البته توجه داشته باشید که اگرچه این آبشار در دل شهر قرار گرفته است، ولی بافت طبیعی و پوشش گیاهی خود را حفظ کرده است.

آبشار طلایی خرم آباد نسبت به دیگر آبشارهای ایران کمتر شناخته شده است و حتی شاید بسیاری از گردشگرانی که از استان لرستان بازدید می‌کنند، ممکن است از این آبشار شگفت‌انگیز غافل شوند. ارتفاع آبشار طلایی خرم‌آباد حدود 7 متر برآورد شده است و با پهنای قابل توجه و نسبتا گسترده آن، در میان دره‌ای سرسبز و بکر قرار دارد. همچنین در کنار آبشار دره گرم حوضچه پرآب و زیبایی وجود دارد که در روزهای گرم سال می‌توانید خنکای آب را با پوست و استخوان خود حس کنید و از گرمای طاقت‌فرسای تابستان رهایی یابید. از این رو آبشار طلایی را آبشار دره گرم هم می‌نامند و لازم به ذکر است که آب این آبشار از ارتفاعات رشته‌کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد.

همانطور که اشاره شد، در اطراف آبشار طلایی، دره‌ای خرم و طلایی با پوشش گیاهی متنوع بالاخص درختان بلوط و بید قرار دارد. این موضوع سبب شده است تا حتی با وجود قرار گرفتن این آبشار در دل شهر، طبیعت سبز و زرد طبیعی اطراف این آبشار، هنوز هم بافت طبیعی منطقه را جلوه‌نمایی کنند.

اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کنید، شاید متوجه پوشش گیاهی زرد رنگ اطراف آبشار نشوید، زیرا پوشش گیاهی این منطقه در فصل تابستان زرد رنگ و طلایی می‌شوند؛ اگرچه با وجود جلبک‌های اطراف این آبشار که طلایی رنگ هستند هم می‌توان تا حدودی علت طلایی خواندن این آبشار را متوجه شوید.

آبشار طلایی خرم آباد کجاست؟

آبشار طلایی خرم آباد یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان لرستان است که در بافت مسکونی شمال شهر خرم‌آباد در امتداد خیابان ولیعصر به‌سمت مخمل‌کوه در دل طبیعتی طلایی قرار دارد. این آبشار که تنها آبشار درون شهری ایران است، فاصله چندان زیاد تا مرکز شهر خرم‌آباد ندارد؛ ولی برای بازدید از آن باید ابتدا از خیابان ولیعصر تا پای مخمل‌کوه به مسیر خود ادامه دهید و پس از رسیدن به مخمل‌کوه، باید یک مسیر پیاده‌روی را تا پای مخمل‌کوه بپیمایید.

اما پس از رسیدن به مخمل‌کوه باید یک مسیر ناهموار و منحنی را به‌سمت بالا حرکت کنید. پس از صعود از این مسیر ناهموار به منطقه «ساری سو» یا «سر آستان» خواهید رسید که «چشمه ساری سو» یکی دیگر از جاهای دیدنی لرستان در این منطقه قرار دارد. این چشمه در مسیر دسترسی به آبشار طلایی خرم‌آباد قرار دارد و در نهایت با در پیش گرفتن مسیر حرکت آب به ابتدای دره گرم می‌رسید.

عبور از دره گرم برای بسیاری از افراد چالش‌برانگیز است، اما اگر توانایی کافی برای عبور از چنین مسیری را دارید، شک نکنید که ضرر نخواهید کرد؛ البته به این موضوع هم اشاره کنیم که مسیر عبور از دره چندان طولانی نیست. به‌طورکلی مسیر پیاده‌روی برای رسیدن به آبشار طلایی خرم‌آباد به حدود 2 تا 3 ساعت زمان نیاز خواهید داشت.

آدرس آبشار طلایی خرم آباد در گوگل مپ

راهنمای رفتن به آبشار طلایی خرم آباد از تهران

شهر خرم‌آباد در فاصله 490 کیلومتری از جنوب شهر تهران قرار دارد و برای رفتن از شهر تهران به آبشار طلایی خرم‌آباد از تهران می‌توانید از هواپیما، قطار، اتوبوس و خودروی شخصی استفاده کنید. هرچند گزینه‌های دیگری از قبیل تورهای گردشگری هم در پیش روی شماست که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

تورهای گردشگری می‌توانند برای آن دسته از افرادی که علاقه دارند تا از جاهای دیدنی شهر خرم‌آباد بازدید کنند، شرکت در تورهای گردشگری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به دیگر روش‌های سفر باشد. هرچند نمی‌توان از مزایای دیگر روش‌های سفر به خرم‌آباد هم صرف نظر کرد. برای مثال سفر با خودروی شخصی به شما آزادی عمل بیشتری در زمانبندی و نحوه بازدید از آبشار طلایی خرم‌آباد می‌دهد و دیگر نیازی به پایبند بودن به یکسری مسائل دیگر نخواهید بود.

اما شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که فاصله تهران تا آبشار طلایی خرم آباد در روش‌های مختلف سفر اعم از هوایی و زمینی چقدر است؟ در ادامه فاصله تهران تا آبشار طلایی را به تفکیک سفر با هواپیما، قطار، اتوبوس و خودروی شخصی محاسبه کرده‌ایم:

فاصله تهران تا آبشار طلایی خرم آباد با هواپیما

برای سفر به خرم‌آباد با هواپیما و بازدید از آبشار طلایی این شهر باید ابتدا بلیط هواپیما رزرو کنید. از مزایای سفر با هواپیما نسبت به دیگر روش‌های سفر دارد، می‌توان به امکان خرید بلیط هواپیما در هر زمان و رسیدن سریعتر به خرم‌آباد اشاره کرد. مدت زمان پرواز به خرم آباد وابسته به ایرلاین، مدل هواپیما و شرایط آب و هوایی حدود 50 دقیقه تا 1 ساعت و 15 دقیقه برآورد شده است. اما پس از رسیدن به مقصد از فرودگاه خرم‌آباد تا مرکز شهر با خودرو حدود 15 دقیقه زمان خواهد برد.

فاصله تهران تا آبشار طلایی خرم آباد با قطار

پس از سفر با هواپیما، سفر با قطار یکی دیگر از روش‌های سفر به خرم‌آباد و دسترسی به آبشار طلایی این شهر است. پیش از سفر با قطار به خرم‌آباد، ابتدا لازم است تا به این موضوع اشاره کنیم که خرم‌آباد ایستگاه راه‌آهن ندارد، ولی شهر دورود، دیگر شهر استان لرستان که حدود 114 کیلومتر تا شهر خرم‌آباد فاصله دارد، ایستگاه راه‌آهن دارد. از این رو برای سفر با قطار به استان لرستان و بازدید از آبشار طلایی خرم‌آباد باید ابتدا با قطار به شهر دورود سفر کنید و از دورود تا خرم‌آباد را با اتوبوس و تاکسی سفر کنید؛ از شهر دورود تا خرم‌آباد با اتوبوس و تاکسی حدود 1 ساعت 30 دقیقه است.

فاصله تهران تا آبشار طلایی خرم آباد با اتوبوس

سفر و خرید بلیط اتوبوس همیشه یکی از ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش سفر بوده است و سفر به خرم‌آباد هم از این قضیه مستثنی نیست. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت‌های شرکت‌های مسافربری اقدام به رزرو بلیط تهران-خرم‌آباد کرده و در هر روزی به این شهر سفر کنید. اتوبوس‌های تهران-خرم‌آباد از پایانه جنوب یا همان پایانه بیهقی تهران شروع می‌شود و تا ترمینال خرم‌آباد ادامه می‌‌یابد. مدت زمان رسیدن از شهر تهران تا شهر خرم‌آباد با اتوبوس حدود 7 ساعت برآورد شده است؛ البته این مدت زمان می‌تواند وابسته به شرایط آب و هوایی، شرایط جاده، سرعت راننده اتوبوس و تعداد توقف‌ها کمتر یا بیشتر می‌شود.

فاصله تهران تا آبشار طلایی خرم آباد با خودروی شخصی

بسیاری  از افراد علاقه دارند تا همراه با دوستان و خانواده خود با خودروی شخصی به شهر خرم‌آباد سفر کنند. پس اگر شما هم قصد دارید تا برای بازدید از آبشار طلایی خرم‌آباد با خودروی شخصی به شهر خرم‌آباد سفر کنید، بهتر است تا بدانید که سه مسیر دسترسی مختلف از تهران به خرم‌آباد وجود دارد؛ این سه مسیر را به ترتیب میزان مسافت به صورت زیر آورده‌ایم:

  • آزادراه خلیج فارس، بزرگراه قم-اراک و بزرگراه اراک-بروجرد-خرم‌آباد؛ مسیر اول حدود 487 کیلومتر مسافت دارد.
  • آزادراه شهید قاسم سلیمانی و بزرگراه قم-اراک؛ مسافت مسیر دوم با فاصله اندک با مسیر اول حدود 491 کیلومتر برآورد شده است.
  • آزادراه شهید قاسم سلیمانی، جاده همدان-نهاوند و بزرگراه همدان-ملایر؛ مسافت این مسیر که آخرین مسیر سفر از تهران به خرم‌آباد است، حدود 549 کیلومتر است.

برای بازدید از آبشار طلایی خرم آباد و دیگر جاهای دیدنی لرستان با خودروی شخصی راه دیگری هم وجود دارد و آن یک روش دو مرحله‌ای و ترکیبی است. در واقع شما می‌توانید ابتدا اقدام به خرید بلیط قطار تهران-دورود کنید و خودروی شخصی خود را با قطار حمل کنید تا پس از رسیدن به دورود با خودروی شخصی خود به مرکز شهر خرم‌آباد سفر کنید.

برای بازدید از آبشار طلایی خرم‌آباد باید از میدان کیو خرم‌آباد راه خود را به‌طرف خیابان ولیعصر هموار کنید و تا پای مخمل‌کوه به مسیر خود ادامه دهید. پس از رسیدن به مخمل‌کوه، شما می‌توانید تا با حدود 10 الی 15 دقیقه پیاده‌روی از انتهای منطقه پاسداران در شمال منطقه آبشار طلایی خرم‌آباد به اولین تاج آبشار برسید.

آب وهوای آبشار طلایی خرم آباد

خرم‌آباد، مرکز استان لرستان، دارای آب و هوای معتدل و نیمه مرطوب مدیترانه‌ای است و در بیشتر فصل‌های سال بارش باران امری طبیعی است. البته تابستان‌های خرم‌آباد گرم و خشک بوده و دما حتی تا 40 درجه سانتی‌گراد هم پیش می‌رود. آسمان خرم‌آباد در فصل تابستان معمولا صاف و آفتابی است و بارش باران در این فصل از سال، بسیار نادر و غیرمعمول است. همچنین لازم به ذکر است که بادهای ملایم مدیترانه‌ای از جنوب‌ شرقی و غرب خرم‌آباد با سرعت 2 تا 8 متر بر ثانیه در تابستان وزیدن می‌گیرند.

از طرفی فصل‌های بهار و پاییز در خرم‌آباد معمولا با آب و هوای معتدل و ملایم‌تر با بارش‌های پراکنده همراه است. در فصل زمستان، دمای هوا کاهش یافته و ممکن است به زیر صفر درجه سانتی‌گراد برسد، همراه با بارش باران و گاهی بارش برف همراه است.

بهترین زمان برای سفر به آبشار طلایی خرم آباد

بهترین زمان برای سفر به آبشار طلایی خرم آباد و بازدید از این آبشار از اواسط فصل بهار تا اوایل فصل تابستان است؛ زیرا این اوقات، زمان مناسبی برای بازدید از این آبشار طلایی و سفر به شهر خرم‌آباد به‌دلیل آب و هوای مطبوع و طبیعت زیبای زرد و طلایی منطقه اطراف آبشار هستند. حجم آب آبشار طلایی و حوضچه‌های این آبشار در فصل بهار تا اوایل فصل تابستان افزایش می‌یابد و برای آب‌تنی و شنا مناسب می‌شود. ضمنا همانطور که اشاره کردیم، اگر بازدید از آبشار طلایی را تا فصل تابستان به تاخیر بیندازید، می‌توانید از پوشش گیاهی زرد و طلایی اطراف این آبشار هم بهره‌مند شوید و اوج زیبایی آن را لمس کنید.

از طرف دیگر با توجه به تغییرات آب و هوا در طول روز، اوایل صبح و شب‌های خرم‌آباد، دمای هوا خنک‌تر از ظهرها و عصرها است. میزان رطوبت نسبی خرم‌آباد در فصل تابستان بین 10-30 درصد و در زمستان تا 60 درصد برآورد شده است. افق دید گردشگران و بازدیدکنندگان این آبشار به‌دلیل شرایط جوی معمولا در سطح بالایی قرار دارد و می‌توانید بدون هیچ مشکلی از تماشای مناظر اطراف آبشار طلایی لذت ببرید.

تفریحات آبشار طلایی خرم آباد

اگرچه شاید برای بسیاری چنین تصور شود که آبشار طلایی به‌دلیل قرارگیری در میان شهر خرم‌آباد محل مناسبی برای تفریحات طبیعت‌گردی نباشد، در حالی که حقیقت چیز دیگری است. آبشار طلایی خرم‌آباد محل مناسبی برای تفریحاتی از قبیل پیاده‌روی، عکاسی، طبیعت‌گردی، کمپینگ، آب‌تنی و شنا است و از این رو مورد توجه بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان قرار گرفته است.

آبشار طلایی در منطقه‌ای نزدیک به مخمل‌کوه بنام بوستان طلایی قرار دارد و پوشش گیاهی طلایی رنگ این منطقه در فصل تابستان شکوفا و زیبا می‌شود. پس اگر قصد دارید تا از سفر خود به آبشار طلایی خرم‌آباد نهایت لذت را ببرید، حتما پیش از سفر استراحت کنید که سفر پر هیجان با تفریحات متنوعی در پیش دارید. در ادامه بیشتر به تفریحات رایج در آبشار طلایی خرم‌آباد می‌پردازیم تا دید بهتری نسبت به این جاذبه دیدنی بدست آورید:

آبشار طلایی خرم آباد

پیاده‌روی در طبیعت

پیاده‌روی در طبیعت سرسبز و البته زرد رنگ اطراف آبشار طلایی خرم آباد یکی از بهترین تفریحاتی است که بسیاری از گردشگران علاقه زیادی به آن دارند؛ بالاخص ساکنان کلانشهرهایی که قصد دارند تا از فضای شهری و مسکونی تا حدودی فاصله گرفته و غرق در زیبایی‌های طبیعت شوند، می‌توانند به پای مخمل‌کوه رفته و حدود 2 الی 3 ساعت پیاده‌روی کنند. شاید گردش در طبیعت و تماشای مناظر چشم‌نواز اطراف مخمل‌کوه و آبشار طلایی بتواند حتی برای ساعاتی شما را از مشکلات روزمره‌ای که در طول زندگی خود با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنید، رها سازد.

پیاده‌روی در طبیعت سبز آمیخته با زرد اطراف آبشار طلایی خرم‌آباد می‌تواند سبب کاهش استرس و التهاب شما، بهبود حافظه کوتاه مدت، بهبود کیفیت خواب، بینایی، خلاقیت و افسردگی شود. بله، تمامی این دستاوردها با پیاده‌روی در طبیعت آبشار طلایی خرم‌آباد ممکن است؛ حتی تنفس یک آب و هوای پاکیزه، وزیدن نسیم خنک، بوی طراوت و شکوفایی گیاهان، گوش سپردن به آواز پرندگان و تماشای آب خروشان و در عین حال آرام آبشار طلایی می‌تواند روح شما را زنده می‌کند.

عکاسی

عکاسی یکی از تفریحات جدایی‌ناپذیر طبیعت‌گری و گردشگری در سراسر ایران و جهان است و عکاسی از طبیعت زیبای آبشار طلایی خرم‌آباد هم از این قضیه مستثنی نیست. شاید عکاسی که یک تصویر زیبا از مناظر اطراف آبشار طلایی را به یادگار می‌گیرد و آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارد، برای سالیان سال مورد استفاده قرار گیرد. این موضوع نشانگر اهمیت والای عکاسی در طبیعت‌گردی و به‌طورکلی گردشگری است و از آنجایی که آبشار طلایی خرم‌آباد هم مناظر زیبا و طبیعتی طلایی و منحصربه‌فرد دارد، می‌تواند قاب‌های زیبا و متنوعی برای عکاسان پنهان کرده باشند.

آنچنان تفاوتی ندارد، دوربین عکاسی همراهتان داشته باشید یا از دوربین تلفن هوشمند خود برای عکس‌برداری و فیلم‌برداری استفاده می‌کنید، چیزی که مهم است، عکس‌برداری اصولی از لحظه‌ای تکرارنشدنی است؛ ولی فراموش نکنید که برای عکاسی از یک دوربین یا تلفن هوشمندی استفاده کنید که قابلیت گرفتن عکس و فیلم‌های با کیفیت را داشته باشید.

آب‌ تنی و شنا

آبشار طلایی خرم آباد یکی از بهترین مکان‌ها برای آب‌تنی و شنا در طبیعت است. با وجود آبشار طلایی خرم‌آباد، دیگر نیازی به آب‌تنی و شنا در پارک‌های آبی و دریاچه‌های مصنوعی نخواهید داشت. حوضچه پایین آبشار طلایی برای آب‌تنی مناسب است و شما می‌توانید با خیالی راحت در آب این حوضچه خود را رها کنید و از خنکای آن نهایت لذت را ببرید.

با ذوب شدن برف ارتفاعات رشته‌کوه زاگرس و مخمل‌کوه، حجم آب آبشار طلایی زیاد می‌شود و عمق آب حوضچه پای این آبشار برای آب‌تنی و شنا مناسب می‌شود. بازدید از آبشارهای پرآب معمولا آب‌تنی و شنا را می‌طلبد و نخواستن و نتوانستن که در بسیاری از موارد ندارد؛ پس فراموش نکنید که حتما همراه خود لباس اضافه و کفش مناسب شنا ببرید.

کمپینگ و شب‌ مانی

اگرچه آبشار دره گرم در میان شهر خرم‌آباد واقع شده است، ولی هنوز هم فاقد امکانات رفاهی و تفریحی مناسب و در خور این مکان است. این موضوع را نمی‌توان به‌طورکلی از معایب این آبشار به‌شمار آورد، زیرا با مجهز شدن این مکان به امکانات رفاهی و تفریحی به‌مرور به بافت طبیعی و طبیعت بکر این مکان آسیب‌های زیادی وارد می‌شود که قابل جبران نیستند. هرچند که با وجود قرارگیری این آبشار در نزدیکی پروژه‌ای بنام بوستان طلایی، دیر نیست، زمانی که این آبشار دیدنی به امکانات رفاهی قابل توجهی مجهز شود.

پس اگر به کمپینگ و شب‌مانی در طبیعت بکر و دست‌نخورده علاقه‌مند هستید و این بار قصد دارید تا شبی را به آسایش در نزدیکی آبشار طلایی سحر کنید، تا دیر نشده است، اقدامات لازم را انجام دهید. اگر هم نگران امنیت کمپینگ و اقامت در اطراف آبشار طلایی خرم‌آباد هستید، می‌توانید در اقامتگاه‌های شهر خرم‌آباد اتراق کنید که در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

جاهای دیدنی نزدیک آبشار طلایی خرم آباد

جاهای دیدنی نزدیک آبشار طلایی خرم‌آباد از تنوع بالایی برخوردارند، ولی به‌طورکلی می‌توان این مکان‌های دیدنی را به دو دسته طبیعی و تاریخی تقسیم کرد. شهر خرم‌آباد دارای تاریخ غنی و منحصربه‌فردی برخوردار است و برخی از جاذبه‌های تاریخی خرم‌آباد دارای قدمت بالایی هستند.

جاذبه‌های طبیعی نزدیک آبشار طلایی خرم‌آباد همانند خود این جاذبه طبیعی زیبایی منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیزی دارند که می‌توانند برای ساعات و روزهای متعددی شما را مشغول زیبایی‌ها و شگفتی‌های خود کنند. در ادامه با معرفی جاهای دیدنی نزدیک آبشار خرم‌آباد همراه ما باشید تا به سفر خود تنوع بیشتری دهید و زیبایی‌های آبشار طلایی خرم‌آباد برایتان تکراری نشود:

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
سفر به تنگه شیرز در کوهدشت لرستان

بوستان طلایی

آبشار طلایی خرم آباد همانطور که بارها اشاره شد، در بوستان طلایی قرار دارد که یکی از زیباترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری شهر خرم‌آباد است. این بوستان طلایی که مساحت آن حدود ۴۴ هکتار برآورد شده است، فضای گسترده‌ای را برای بهره‌وری از طبیعت سرسبز و خرم این شهر فراهم کرده که در فصل تابستان با رنگ طلایی خود زیباتر هم می‌شود. این بوستان به‌دلیل پوشش گیاهی منحصربه‌فرد و جلبک‌های طلایی‌رنگ آن با این نام خوانده می‌شود.

هدف از طراحی و اجرای پروژه ساخت بوستان طلایی قرار بر این بوده است تا از فضای اطراف آبشار طلایی نهایت استفاده را برای تفریح و گردش اهالی شهر و گردشگران داخلی و خارجی را ببرند. از این رو می‌توان انتظار داشت که در اطراف آبشار طلایی هم تا چندین سال دیگر از امکانات رفاهی بیشتری برای بازدیدکنندگان برخوردار شود. در واقع هدف از اجرایی شدن فاز دوم پروژه بوستان طلایی، اتصال میان آبشار و دامنه مخمل‌کوه است که مسیر دسترسی به این آبشار از این دامنه شروع می‌شود.

این در حالی است که هم‌اکنون هم در فاز اول، امکانات رفاهی متعددی از قبیل مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، آلاچیق‌های چوبی، زمین‌های بازی کودکان، کافه‌ها و رستوران‌هایی برای استقبال بازدیدکنندگان و گردشگران تعبیه شده است. از طرف دیگر فاصله نزدیک بوستان طلایی به آبشار طلایی این امکان را به بازدیدکنندگان می‌دهد که در یک روز توانایی بازدید از هر دو جاذبه دیدنی را داشته باشند. محدوده بوستان طلایی از پل دره گرم شروع شده و تا دامنه‌های مخمل‌کوه ادامه می‌یابد.

آبشار طلایی خرم آباد

دریاچه کیو

دریاچه کیو یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی استان لرستان و شهر خرم‌آباد است که در نزدیکی آبشار طلایی قرار دارد. دریاچه کیو در شمال غربی شهر خرم‌آباد و در بلوار جام جم قرار دارد و به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و مناظر طبیعی زیبا و تحت سلطه خود، یکی از پرترددترین مقاصد گردشگری استان لرستان محسوب می‌شود. آب دریاچه کیو از چشمه‌های موجود در ارتفاعات مخمل‌کوه و چشمه گلستان سرچشمه می‌گیرد و جالب آنکه چشمه گلستان در اعماق این دریاچه قرار دارد و همین موضوع به تنهایی دریاچه کیو را منحصربه‌فرد است.

نام این دریاچه برگرفته از واژه «کیاوو» در گویش لری است که به‌معنای رنگ آبی و کبود است که به‌دلیل عمق زیاد، رنگ آبی و زلال آن به «دریاچه کیو» معروف شده است. دریاچه کیو با مساحتی بیش از 7 هکتار و عمقی بین 3 تا 7 متر، زیستگاه پرندگان و آبزیان مختلفی مانند لک‌لک‌های مهاجر و انواع ماهی‌های قزل آلا است.

نکته جالب دیگری که درباره دریاچه کیو وجود دارد، از این قرار است که این دریاچه در دهه 50 قرن گذشته توسط شهردار وقت، «علی‌محمد ساکی» به‌عنوان یک تفرجگاه مجهز احداث شد. طی سال‌ها تلاش بی‌وقفه، امکانات رفاهی و تفریحی متعددی از قبیل شهربازی و مهمانسرا در نزدیکی این دریاچه اضافه شده است.

هم‌اکنون امکانات رفاهی متعددی برای پذیرایی و رفع نیاز گردشگران و بازدیدکنندگان دریاچه کیو تامین شده است و بازدیدکنندگان قادر به انجام انواع فعالیت‌های تفریحی و ورزشی آبی هستند. از جمله تفریحاتی که برای بازدیدکنندگان دریاچه کیو در نظر گرفته شده است، می‌توان به قایق‌سواری، جت اسکی و شاتل‌سواری اشاره کرد. همچنین فضای سبز و زیبای اطراف دریاچه کیو، مکان مناسبی برای کمپینگ و شب‌مانی است.

پس شما به‌عنوان یک بازدیدکننده و علاقه‌مند به گردش در طبیعت قادر خواهید بود تا با ترکیبی از جاذبه‌های طبیعی خرم‌آباد یک سفر فراموش نشدنی را تجربه کنید. از طرفی به‌دلیل فاصله نزدیک دریاچه کیو با آبشار طلایی که حدود 15 دقیقه برآورد شده است، شما می‌توانید در یک روز از این دو مکان دیدنی بازدید کنید.

قله مخمل کوه

قله مخمل کوه یکی دیگر از جاهای دیدنی خرم آباد و استان لرستان است که یکی از محبوب‌ترین و نام‌آشناترین مکان‌های دیدنی نزدیک به آبشار طلایی خرم‌آباد است. این کوه و قله آن با ارتفاع ۱,۹۰۰ متر، بخشی از رشته‌کوه‌های زاگرس شرقی به‌شمار می‌آیند و به‌دلیل پوشش زیبای گلسنگ‌های سبز و مخملی، بنام «مخمل‌کوه» خوانده می‌شود. این گلسنگ‌های سرسبز ترکیبی از قارچ و جلبک‌های سبز رنگ هستند که در فصل بهار با افزایش بارندگی شکوفا و خرم می‌شود و حتی این گلسنگ‌ها به‌دلیل آفتاب‌سوختگی سیاه‌رنگ شده است.

در واقع این گلسنگ‌ها علاوه‌بر طبیعت زیبا و مناظر چشم‌نواز، جلوه دیگری از آب و هوای پاک و سالم منطقه هستند؛ شاید شما هم با تنفس هوای پاک این منطقه بتوانید اندکی آلودگی‌‌های موجود در پایتخت و دیگر شهرهایی که مدام با آلودگی‌های متعدد درگیری هستند را فراموش کنید. قله مخمل‌کوه میان دو تنگه استراتژیک مهم و مرتفع قرار گرفته است و بخشی از دره تاریخی خایدالو به‌شمار می‌آید. ضمنا سد مخمل‌کوه که در کنار این کوه زیبا ساخته شده است، آب آشامیدنی شهر خرم‌آباد را تامین می‌کند.

برای بازدید و سفر به مخمل کوه از شهر خرم‌آباد، باید از طریق بلوار ولایت یا بلوار زند و پس از آن از طریق جاده خرم‌آباد به‌سمت الشتر حرکت کنید. با وجود پوشش مخملی و سبز رنگ مخمل‌کوه، بهترین زمان برای بازدید از مخمل‌کوه فصل بهار و تابستان است، زمانی که گلسنگ‌ها به اوج زیبایی خود می‌رسند. هرچند در تابستان هم، این منطقه به‌عنوان یک ییلاق خنک با پوششی زرد رنگ و طلایی، محل مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت و لذت بردن از ورزش‌هایی چون کوه‌نوردی و صخره‌نوردی است. با وجود پارک جنگلی مخمل‌کوه نیاز رفاهی و تفریحی بسیاری از گردشگران فراهم شده است که می‌توانید از آن هم بازدید کنید.

علاوه‌بر کوهنوردی، صخره‌نوردی و صعود به قله مخمل‌کوه، فعالیت‌هایی از قبیل کمپینگ، پیاده‌روی، و طبیعت‌گردی نیز از جمله تفریحاتی است که شما می‌توانید در سفر خود به مخمل‌کوه انجام دهید. علاوه‌بر بوستان طلایی و آبشار طلایی، از جمله جاهای دیدنی اطراف مخمل‌کوه می‌توان به غارهای سنگی اشاره کرد که هزاران سال پیش به‌عنوان سکونتگاه بشر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از طرفی روستای قلعه سنگی و غار کلدر از دیگر جاهای دیدنی نزدیک مخمل‌کوه نیز به‌عنوان اولین سکونتگاه‌های انسان شناخته می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها هم بازدید کنید. فاصله مخمل‌کوه تا آبشار طلایی حدود 40 دقیقه برآورد شده است که می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی و وسایل شخصی این مسافت را پیمایش کنید.

تنگه شبیخون

تنگه شبیخون در شمال شرقی شهر خرم‌آباد و بین کوه‌های مخمل‌کوه، کمرسیاه و سفیدکوه قرار دارد که خود پدیده‌ای عجیب و شگفت‌انگیز است. این تنگه زیبا و اعجاب‌انگیز یکی از محبوب‌ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان لرستان و شهر خرم‌آباد به‌شمار می‌آید. تنگه شبیخون به‌دلیل وجود چشمه‌های جوشان و پرآب، طبیعت سرسبز و آب و هوای خنک‌تری که نسبت به دیگر مناطق  اطراف دارد، به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد.

این تنگه به‌دلیل پوشش گیاهی خاص مخمل‌کوه و وجود گل‌سنگ‌های سرسبز و مخملی و درختان تنومند و سربه‌فلک‌کشیده‌ای چون بلوط، سپیدار و بادام‌کوهی، جلوه‌ای ویژه و تماشایی دارد. همانطور که در رابطه با مخمل‌کوه گل‌سنگ‌ها در فصل تابستان سوخته و سیاه رنگ می‌شوند. با وجود تپه‌های باستانی که دارای قدمت بالایی هستند، ارزش بازدید از این تنگه شبیخون افزایش می‌یابد. همچنین لازم به ذکر است که این تنگه هزاران سال پیش به‌عنوان یکی از مسیرهای پرتردد مورد استفاده قرار می‌گرفته است و از نظر سیاسی و استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

برای بازدید از تنگه شبیخون باید همان مسیر دسترسی به مخمل‌کوه را پیمایش کنید یا به عبارت دیگر در مسیر جاده خرم‌آباد به‌سمت الشتر حرکت کنید تا در نهایت به دامنه‌های مخمل‌کوه و پارک جنگلی آن برسید. فاصله آبشار طلایی خرم‌آباد تا تنگه شبیخون حدود 15 دقیقه برآورده شده است که با وجود چنین فاصله کوتاهی دیگر دغدغه‌ای برای بازدید از این دو مکان دیدنی وجود نخواهد داشت.

اقامت در نزدیکی آبشار طلایی خرم‌آباد

آبشار طلایی در مرکز شهر خرم آباد قرار دارد و اگرچه در اطراف این آبشار، کلبه و اقامتگاه بوم‌گردی وجود ندارد، اما می‌توان در مهمانپذیرها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و بهترین هتل های خرم آباد ساکن شد. البته بهتر است تا پیش از سفر، اقدامات لازم برای رزرو اقامتگاه و هتل محل اقامت خود را انجام دهید، چون ممکن است در روزهای تعطیل و پرتردد، ظرفیت این اقامتگاه‌ها و هتل‌ها تکمیل شود. بهتر است تا نزدیک‌ترین اقامتگاه و هتل را به آبشار طلایی خرم‌آباد انتخاب کنید تا به راحتی بین محل اقامت خود و آبشار طلایی تردد داشته باشید. هتل‌های نزدیک آبشار طلایی خرم‌آباد بیشتر در مرکز شهر قرار دارند و از تنوع بالایی برخوردارند و امکانات رفاهی مناسبی را در اختیار شما قرار خواهند داد.

از طرف دیگر با وجود اقامتگاه‌های بوم‌گردی،  ویلا و سوئیت شما امکان اقامت در فضایی طبیعی و روستایی نزدیک به آبشار طلایی خرم‌آباد را خواهید داشت. اگرچه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سوئیت‌های اقامتی از امکانات رفاهی کمتری نسبت به هتل‌های چند ستاره برخوردار هستند، ولی فاصله نزدیک‌تری به آبشار طلایی دارند و مورد پسند بسیاری از دوست‌داران طبیعت هستند.

در ادامه به معرفی چندین نمونه از بهترین هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی می‌پردازیم که وابسته به نیاز و بودجه خود می‌توانید در یکی از این هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و دیگر اقامتگاه‌های نزدیک به آبشار طلایی اتراق کنید:

هتل شاپورخواست خرم‌آباد (سه ستاره)

سال ساخت1398
تعداد طبقه3
تعداد اتاق42
زمان تحویل14:00
زمان تخلیه12:00
امکانات ویژه هتلرستوران با ظرفیت 300 نفر، پارکینگ با ظرفیت 300 خودرو و اینترنت رایگان
هزینه اقامتاز شبی ۱,۱۴۰,۰۰۰ تومان تا شبی ۳,۹۵۰,۰۰۰ تومان
شماره تلفن06633214400
آدرس استان لرستان، شهر خرم‌آباد، کیلومتر ۲ جاده الشتر، بعد از پادگان حمزه سیدالشهدا

هتل عطر خرم‌آباد (سه ستاره)

سال ساخت1389
تعداد طبقه4
تعداد اتاق18
زمان تحویل14:00
زمان تخلیه12:00
امکانات ویژه هتلرستوران با ظرفیت 130 نفر، پارکینگ با ظرفیت 10 خودرو و اینترنت رایگان (محدود)
هزینه اقامتبه‌صورت تلفنی
شماره تلفن1548
آدرس استان لرستان، شهر خرم‌آباد، خيابان انقلاب، جنب مصلي الغدير

هتل رنگین‌ کمان خرم‌ آباد (سه ستاره)

سال ساخت1392
تعداد طبقه9
تعداد اتاق42
زمان تحویل14:00
زمان تخلیه12:00
امکانات ویژه هتلرستوران با ظرفیت 170 نفر، پارکینگ با ظرفیت 50 خودرو و اینترنت رایگان (نامحدود)
هزینه اقامتاز شبی ۱,۸۰۰,۰۰۰ تومان تا شبی ۲,۹۸۰,۰۰۰ تومان
شماره تلفن06633334747
آدرس استان لرستان، شهر خرم‌آباد، خیابان شهدای شرقی، نبش خیابان معلم، چهارراه رنگین کمان

هتل سنتی مخمل‌ کوه (دهکده گردشگری مخمل‌کوه لرستان)

سال ساخت1398
تعداد طبقه2
تعداد اتاق18
زمان تحویل14:00
زمان تخلیه12:00
امکانات ویژه هتلرستوران، پارکینگ غیرمسقف و راهنمای تور
هزینه اقامتاز شبی 2,445,000 تومان تا شبی 4,670,000 تومان
شماره تلفن09109297200
آدرس استان لرستان، شهر خرم‌آباد، 5 کیلومتری خرم‌آباد، منطقه گردشگری مخمل‌کوه

اقامتگاه بوم‌گردی کلدر

تعداد اتاق8
زمان تحویل14:00
زمان تخلیه12:00
هزینه اقامتاز شبی 1,112,000 تومان تا شبی 1,900,000 تومان
شماره تلفن09163603797
آدرس استان لرستان، شهر خرم‌آباد، روستای قلعه سنگی، انتهای بلوار ولایت – روستای قلعه سنگی – خیابان سعدی – انتهای خیابان سعدی – 300 متر بعد از روستا

اقامتگاه بوم‌ گردی بلوط تاف کاسیت

سال ساخت1397
تعداد اتاق4
زمان تحویل14:00
زمان تخلیه12:00
هزینه اقامتشبی 2,224,000 تومان
شماره تلفن09055438984
آدرس استان لرستان، شهر خرم‌آباد، جاده آبشار نوژیان، به‌سمت آبشار نوژیان، دوراهی به‌سمت کوه هشتاد پهلو

اقامتگاه بوم‌ گردی ماهی بازان

تعداد اتاق14
زمان تحویل14:00
زمان تخلیه11:00
هزینه اقامتشبی 550,000 تومان
شماره تلفن0990213083
آدرس استان لرستان، شهر خرم‌آباد، روستای تنگ شبیخون، کیلومتر 6 جاده خرم‌آباد الشتر، روستای تنگ شبیخون

کمپینگ و شب‌ مانی در طبیعت

همانطور که بارها اشاره شد، آبشار طلایی خرم‌آباد فاقد امکانات رفاهی و اقامتی مناسبی است و تمام امکانات رفاهی و اقامتی معرفی شده، در نزدیکی شهر خرم‌آباد و بوستان طلایی قرار دارند. نبود امکانات رفاهی مناسب برای کمپینگ و شب‌مانی در طبیعت اطراف آبشار طلایی خرم‌آباد، برای بسیاری ناامیدکننده است؛ ولی آن دسته از افرادی که تجربه بالایی در کمپینگ و شب‌مانی در طبیعت را دارند، مشکلی از این بابت نخواهند داشت.

ضمنا با آگاهی بر این حقیقت که فاز دوم بوستان طلایی مدتی است که در مرحله اجرا قرار دارد، امید است تا بزودی امکانات رفاهی و اقامتی مناسبی در اطراف آبشار طلایی خرم‌آباد تعبیه شود. امکاناتی از قبیل رستوران، پارکینگ، زمین بازی کودکان و سرویس بهداشتی از جمله امکاناتی است که مورد هدف دستگاه‌های ذی‌ربط برای رفاه حال بازدیدکنندگان آبشار طلایی خرم‌آباد در دستور کار خود قرار داده‌اند. از آنجایی که در اطراف این آبشار برق وجود ندارد و دسترسی پلیس هم به این منطقه محدود است، از امنیت بالایی برخوردار نیست و بهتر است تا در اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا هتل‌های شهر خرم‌آباد اقامت کنید.

تجهیزات مورد نیاز در سفر به آبشار طلایی خرم‌آباد

برای سفر به آبشار طلایی خرم‌آباد و بازدید از این آبشار بهتر است تا تجهیزات کامل کوه‌نوردی، پیاده‌روی و طبیعت‌گردی را همراه خود داشته باشید. همراه داشتن تجهیزات مناسب کمپینگ از جمله چادر، کیسه‌خواب، زیرانداز، آب آشامیدنی، مواد غذایی، خوراکی، کیسه زباله و پاوربانک می‌تواند بسیاری از نیازهای شما را در این سفر رفع کند.

کفش مناسب پیاده‌‌روی و کوه‌نوردی، کفش مناسب شنا برای آب‌تنی در حوضچه آبشار طلایی، کلاه آفتابی، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب از دیگر موارد هستند که بهتر است، برای تجربه سفری راحت همراه خود داشته باشید. ضمنا از آنجایی که مسیر دسترسی به آبشار طلایی خرم‌آباد، یک مسیر پیاده‌روی طولانی و طاقت‌فرسا است، توصیه می‌شود تا از سفر همراه با افراد مسن و کودکان خردسال خودداری کنید.

توصیه‌هایی برای سفر به آبشار طلایی خرم‌آباد

برای تجربه یک سفر عالی و بدون چالش و مشکل به آبشار طلایی خرم‌آباد، توجه به توصیه‌های زیر خالی از لطف نخواهد بود:

  • برای سفر به خرم‌آباد و بازدید از آبشار طلایی این شهر، ساعات اولیه صبح را بر دیگر اوقات روز ترجیح دهید، زیرا فرصت صرف یک صبحانه جانانه را در طبیعت زیبای آبشار طلایی خواهید داشت. صرف صبحانه زیر سقف آسمان صاف و در طبیعت زنده و شاداب آبشار طلایی که پرندگانش نغمه‌سرایی می‌کنند را نمی‌توان با صبحانه زیر سقف خانه و هتل مقایسه کرد.
  • برای بازدید از آبشار دره گرم نیازی به پرداخت هزینه ورودی نیست و شما در هر روزی از سال و در هر ساعتی از روز می‌توانید به دیدار این جاذبه طبیعی پر سر و صدا بروید.
  • آبشار دره گرم در روزهای تعطیل و اواخر هفته شلوغ و مملو از جمعیت می‌شود؛ پس اگر اهل حضور در شلوغی‌های غریبانه نیستید و خلوتگاهی آرام را ترجیح می‌دهید، روزهای غیرتعطیل و اواسط هفته را برای سفر به آبشار دره گرم انتخاب کنید.
  • لطفا در حفظ طبیعت زیبای اطراف آبشار طلایی و محیط زیست منطقه کوشا باشید و از ریختن زباله در طبیعت و آب آبشار خودداری کنید؛ در عوض با همراه آوردن کیسه‌های زباله، تمام زباله‌ها و پسماندهای خود را در آن بریزید.

آبشار طلایی مقصدی ایده‌آل برای طبیعت‌گردان

برای لذت بردن از سفر به آبشار طلایی خرم‌آباد هر آنچه که باید را با شما در میان گذاشتیم، اکنون بهتر می‌دانید که این آبشار چرا طلایی است و چرا باید از آن بازدید کنید. آبشاری پرآب و جوشان در منطقه‌ای زیبا که در فصل بهار سبز و در فصل تابستان زرد و طلایی می‌شود.

آبشار طلایی خرم‌آباد را می‌توان با دیگر آبشارهای استان لرستان و دیگر استان‌های کشور مقایسه کرد و اولین تفاوت این آبشار با دیگر آبشارها، درون‌شهری بودن آبشار دره گرم است. دیگر تصمیم سفر به آبشار طلایی خرم‌آباد را به شما واگذار می‌کنیم و پیشنهاد می‌کنیم، اگر قصد داشتید تا از استان لرستان بازدید کنید، فرصت بازدید از این جاذبه دیدنی را از دست ندهید. نظر شما درباره آبشار طلایی خرم‌آباد چیست؟ آیا برای لذت بردن از یک سفر و طبیعت‌گردی حاضر به دو الی سه ساعت پیاده‌روی هستید؟ خوشحال می‌شویم تا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آبشار طلایی در خرم‌آباد، میدان کیو، خیابان ولی‌عصر به‌سمت مخمل کوه قرار دارد.

بهترین زمان برای بازدید از آبشار دره گرم از اواسط بهار تا اوایل تابستان است که طلایی بودن مناطق اطراف این آبشار نمایان می‌شود.

شما می‌توانید با استفاده از هواپیما، قطار، اتوبوس و خودروی شخصی به شهر خرم‌آباد سفر کرده و از آبشار طلایی این شهر بازدید کنید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید