آبشار لوه کجاست؟ | بهشت گمشده در قلب جنگل‌های هیرکانی گلستان

آبشار لوه کجاست؟ | بهشت گمشده در قلب جنگل‌های هیرکانی گلستان

استان گلستان ایرانگردی

در هر گوشه از شهر های شمالی کشورمان گنجینه‌ای نهفته که می‌تواند انسان را مسحور و شیفته خود کند. آبشار لوه گلستان هم یکی از این گنجینه ‌های ارزشمند است که در جنگل های هیرکانی و سرسبز این استان قرار گرفته است.

اگر تاکنون این آبشار زیبا را از نزدیک ندیده‌اید و صدای دل‌نشین جاری شدن آب در دل جنگل‌ های هیرکانی را نشنیده‌اید، با ما همراه باشید تا شما را به یک سفر خیالی ببریم.

آبشار لوه کجاست؟

آبشار لوه در شهر گالیکش استان گلستان قرار گرفته است. فاصله این آبشار تا شهر گالیکش ۲۰ کیلومتر است و از جاده اصلی گلستان مشهد، ۵ کیلومتر فاصله دارد. این آبشار در روستایی به همین نام قرار گرفته و فاصله کمی تا استان سمنان قرار دارد. برای اینکه بتوانید از این آبشار زیبا دیدن کنید، باید ابتدا خودتان را به شهر گالیکش برسانید و سپس به طرف جاده اصلی گلستان مشهد بروید. پس از رانندگی حدود ۲۰ کیلومتر به روستای لوه می ‌رسید و از آنجا هم ۵ کیلومتر بیشتر با آبشار لب فاصله ندارید.

آدرس آبشار لوه گلستان در گوگل مپ

آبشار لوه کجاست؟

راه‌ های دسترسی به آبشار لوه گلستان

برای رفتن به استان گلستان می ‌توانید یک بلیط هواپیما تهیه کنید یا از طریق اتوبوس و خودروی شخصی به طرف شمال کشور حرکت کنید. اما پس از رسیدن به این استان می ‌توانید از چند مسیر به شهر گالیکش و آبشار لوه دسترسی پیدا کنید.

اگر بخواهیم فاصله تهران تا آبشار لوه را محاسبه کنیم و مسیر های دسترسی به این آبشار را به شما معرفی کنیم، راحت‌تر می ‌توانید برنامه‌ریزی کنید.

راه‌ های دسترسی به آبشار لوه گلستان

مسیر جنوبی

برای رسیدن به آبشار از طریق مسیر جنوبی، ابتدا باید از تهران به طرف قم حرکت کنید. از آنجا هم باید در جاده قم گرگان به مسیر خود ادامه دهید تا به گرگان برسید. این مسیر حدود ۵۰۰ کیلومتر است. سپس باید وارد جاده اصلی گرگان مشهد شوید. بعد از طی کردن ۱۰۰ کیلومتر نیز به شهر گالیکش می ‌رسید. از اینجا به بعد مسیر راحت می ‌شود. زیرا می ‌توانید از جاده اصلی گلستان مشهد به طرف روستای لوه بروید. این مسیر هم حدود ۲۰ کیلومتر است و در نهایت فاصله‌ای که باید پیاده تا خود آبشار بروید، حدود 1 کیلومتر است. البته نگران نباشید پیاده‌روی خیلی راحت است. زیرا یک مسیر آسفالته هموار برای گردشگران آماده شده است.

مسیر شمالی

مسیر دومی که می‌توانید از آن استفاده کنید، جاده اصلی ساری گرگان است. شما باید از تهران به طرف مازندران حرکت کنید. پس از طی ۲۵۰ کیلومتر که به شهر گرگان رسیدید، باید به طرف جاده گرگان مشهد مسیر خود را تغییر دهید. این جاده هم بعد از ۱۰۰ کیلومتر به شهر گالیکش می‌رسد. ادامه راه نیز مسیر مانند مسیر جنوبی است و ۲۰ کیلومتر باید طی کنید تا به روستای لوه و این آبشار زیبا برسید.

فاصله گالیش تا آبشار لوه

فاصله زمانی گالیش تا آبشار لوه به خودروی شخصی حدود نیم ساعت زمان میبرد و در کل فاصله گالیش تا آبشار 20 کیلومتر است.

فاصله مینودشت تا آبشار لوه

فاصله زمانی مینودشت تا آبشار لوه به وسیله خودرو شخصی حدود یک ساعت است، همچنین فاصله مینودشت تا آبشار حدود 35 کیلومتر است.

فاصله گرگان تا آبشار لوه

فاصله زمانی گرگان تا آبشار لوه به وسیله خودرو شخصی حدود دو ساعت است، همچنین فاصله گرگان تا آبشار حدود 100  کیلومتر است.

فاصله مشهد تا آبشار لوه

فاصله زمانی مشهد تا آبشار لوه به وسیله خودرو شخصی حدود هفت ساعت است، همچنین فاصله مشهد تا آبشار حدود 400 کیلومتر است.

بهترین زمان بازدید از آبشار لوه گلستان

اگر می ‌خواهید زمانی از آبشار لوه دیدن کنید که پر آب باشد و طبیعت اطراف آن زیبا و سرسبز، می ‌توانید دو فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. البته به دلیل اینکه تابستان ‌ها معمولاً تعداد مسافران بیشتر است، آبشار لوه شلوغ می ‌شود. پس برای دیدن این آبشار، در یک زمان آرام و خلوت، می ‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که در بهار آنجا باشید. یکی از مشکلاتی که هنگام شلوغی، مسافران به آن روبرو می ‌شوند، نبودن جای پارک و شلوغ بودن آبشار است. در غیر این صورت آب و هوا در تابستان بی‌نظیر است و مناظر اطراف آبشار بسیار زیبا است.

تعطیلات نوروز هم فرصت مناسبی برای دیدن این آبشار است. البته ممکن است کمی هوا سرد باشد. اما در هوای سرد هم دیدن این آبشار ارزش دارد. در صورتی که می ‌خواهید هزینه کمتری برای اقامت و خورد و خوراک بپردازید، پاییز بهترین زمان است. زیرا تعداد افرادی که در پاییز از این آبشار دیدن می ‌کنند کمتر است و به این صورت هزینه‌ های سفر کاهش پیدا می‌ کند.

بهترین زمان بازدید از آبشار لوه گلستان

ویژگی آبشار لوه گلستان

آبشار لوه یک آبشار ۵ طبقه است که از آبشار های بلند و کوتاه تشکیل شده است. عمق دره‌ای که آبشار لوه به داخل آن می ‌ریزد، ۳۵ متر است و پوشش گیاهی این منطقه درختان ممرز است. ارتفاع بلندترین آبشار ۱۵ متر است و آب این آبشار از چشمه‌ های بالادست تأمین می ‌گردد. گفته می ‌شود این آبشار از هزاران سال پیش تاکنون در این منطقه زیبا و طبیعی قرار گرفته است.

جالب است بدانید که در طول سال این آبشار جریان دارد. بنابراین مانند آبشار های فصلی نیست که در بعضی از فصل ‌های سال فقط امکان مشاهده آن وجود داشته باشد. حتی زمانی که بارندگی ‌ها افزایش پیدا می ‌کند، این آبشار هم پر آب تر می‌گردد.

نکته: به دلیل اینکه عمق آب‌ های اطراف آبشار زیاد است و ممکن است جریان آب در بعضی از قسمت ‌ها تند باشد، توصیه نمی ‌کنیم در این آبشار شنا کنید. زیرا در بعضی از مناطق شنا کردن می‌ تواند خطرناک باشد.

ویژگی های آبشار لوه گلستان

منبع آبشار لوه گلستان کجاست؟

در بخش پیش گفتیم که چشمه ‌های بالا دست منبع تغذیه این آبشار هستند. این آبشار دائمی است و در طول سال همیشه آب دارد. بنابراین می ‌توان گفت که منبع تغذیه آن برف‌ های کوهستانی هستند که در فصل بهار و تابستان آب می ‌شوند و به طرف آبشار لوه و رودخانه گرگان سرازیر می ‌گردند.

رودخانه گرگان رود از کوه ‌های البرز سرچشمه گرفته است. این رودخانه پس از گذشتن از مسیر های پرپیچ و خم و طولانی به استان گلستان و مازندران و سپس سمنان و دریای خزر می‌ رسد.

منبع آبشار لوه گلستان کجاست؟

پوشش گیاهی و جانوران ساکن در اطراف آبشار لوه

آبشار لوه در جنگل ‌های سرسبزی قرار گرفته که پوشش گیاهی آن ها درختان هیرکانی هستند. این جنگل ‌های ارزشمند دارای درختچه‌ ها، سرخس ‌ها و گیاهان علفی هستند و پوشش گیاهی اطراف آبشار را تشکیل می‌دهند.

درختانی چون کاج، توسکا، بلوط، افرا و به ویژه درختان ممرز بخش عمده پوشش گیاهی این جنگل هستند که می ‌توانید مشاهده کنید. البته درختچه ‌های کوچک آلوچه، زرشک، گلابی وحشی و زالزالک هم در این منطقه زیاد هستند. در بیشتر مناطق نیز گیاهانی چون گزنه، گندم مرد، شبدر، پیچک و گیاهان علفی دیگر به چشم می‌ خورند.

وجود این پوشش گیاهی باعث شده تا جانورانی مانند پلنگ، عقاب، گرگ، روباه، شغال، قرقاول، کبک، تیهو، دارکوب، جغد، کلاغ، کبوتر، پروانه، ملخ، مورچه، لاک پشت، قورباغه، افعی، کرم، سمندر و سایر موجودات دیگر در این منطقه زندگی کنند.

پوشش گیاهی و جانوران ساکن در اطراف آبشار لوه

امکانات رفاهی آبشار لوه

اگر وسوسه شده‌اید و می‌ خواهید این جنگل زیبا و آبشار همیشگی‌اش را از نزدیک ببینید، احتمالاً می ‌خواهید بدانید امکانات رفاهی این منطقه به چه صورت است. در نزدیکی آبشار لوه یک پارکینگ قرار گرفته و آلاچیق ‌هایی هم برای استراحت مسافران وجود دارد. نمازخانه، سرویس بهداشتی و فروشگاه نیز از دیگر امکانات رفاهی این منطقه هستند. به دلیل اینکه گردشگران مرتب به این منطقه رفت و آمد دارند، نظافت منطقه مرتب انجام می ‌شود و تمام وسایل رفاهی برای استراحت گردشگران آماده شده است.

امکانات رفاهی آبشار لوه

تفریحات آبشار لوه چیست؟

امکانات تفریحی در آبشار لوه علاوه بر طبیعت گردی، پیاده‌روی در جنگل و ماهیگیری شامل موارد دیگری هم می ‌شود.

تفریحات آبشار لوه چیست؟

رستوران گردی

در اطراف این آبشار چند رستوران وجود دارد که می ‌توانید به راحتی در آنجا بنشینید و غذا های خوشمزه شمالی را میل کنید.

فروشگاه

خرید سوغاتی برای عزیزانتان و تهیه یک یادگاری برای خودتان از فروشگاه ‌های نزدیک این آبشار امکان‌پذیر است.

عکاسی در طبیعت

بهترین مناظر برای عکاسی را می ‌توانید در طبیعت اطراف آبشار پیدا کنید و عکس‌ های خاطره انگیزی بگیرید.

 جنگل نوردی

پیاده‌روی در جنگل یکی از لذت بخش‌ترین کار هایی است که می ‌توانید در این منطقه انجام دهید. همانطور که اشاره کردیم پوشش گیاهی این منطقه بسیار غنی است و حتی می ‌توانید حیوانات وحشی را نیز در طول مسیر از نزدیک ببینید.

 شنا

شنا کردن در حوضچه ‌های اطراف آبشار گلستان در مواقعی که تعداد گردشگران کم باشد، یکی از تفریحات مسافران است. البته دقت کنید در مناطقی که جریان آب تند است یا در بخش ‌هایی که سنگ‌ های تیز داخل حوضچه ‌ها وجود دارند، شنا نکنید.

شنا در آبشار لوه

جاهای دیدنی آبشار لوه گلستان

بعضی از افراد هستند که پس از دیدن این جاذبه گردشگری ترجیح می ‌دهند جاهای دیدنی اطراف را هم ببینند. در این منطقه جاذبه‌ های دیدنی فراوانی هستند که به آن ها اشاره می ‌کنیم.

دشت شقایق

اگر در اوایل فروردین و ابتدای اردیبهشت به گلستان سفر کنید، باید دشت شقایق را از نزدیک ببینید. این دشت سرسبز با نگین‌ های یاقوتی رنگش در نزدیکی شهرستان گالیکش و در روستای چنارلی قرار گرفته است.

دشت شقایق

جنگل گلستان

جنگل گلستان همان جنگل‌ های ارزشمند هیرکانی است که زیستگاه گونه ‌های مختلف جانوری مانند میش، گرگ، خرس قهوه‌ای، قوچ و پلنگ است. اگر عاشق مناطق طبیعی هستید و می ‌خواهید در هوای پاک و تمیز این جنگل‌ ها نفس بکشید، می ‌توانید حدود ۱۴ کیلومتر از آبشار لوه دور شوید تا بتوانید این مناظر خاطره‌انگیز و دل‌نشین را تماشا کنید و هوای پاک را نفس بکشید.

جنگل گلستان

قلعه بی بی حلیمه

در روستای کوهساران و در نزدیکی گالیکش، یک قلعه تاریخی قرار گرفته که در دوره ساسانیان ساخته شده است. این قلعه دارای حال و هوای تاریخی است و دیدن آن در این جنگل سرسبز خالی از لطف نیست. قلعه بی بی حلیمه ۱۵ کیلومتر تا آبشار فاصله دارد.

قلعه بی بی حلیمه

آبشار کبودوال

آبشار معروف کبود وال یکی از جاذبه‌های دیدنی استان گلستان است. این آبشار معروف از نظر زیبایی چیزی کم از آبشار لوه ندارد و حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد. فاصله این آبشار نیز تا آبشار لوه، حدود ۲۰ کیلومتر است.

در روستای پنو یکی دیگر از روستاهای زیبای گالیکش یک غار بسیار زیبا قرار گرفته که به آن غار حمام خدایی می ‌گویند. این غار دو طبقه دارد و مناظر عجیب و بسیار زیبایی را می ‌توانید در آنجا تماشا کنید. اگر بخواهید مستقیم از آبشار به طرف غار بروید، حدود ۱۸ کیلومتر با آنجا فاصله دارید.

آبشار کبودوال

غار حمام خدایی

در روستای پنو یکی دیگر از روستاهای زیبای گالیکش یک غار بسیار زیبا قرار گرفته که به آن غار حمام خدایی می ‌گویند. این غار دو طبقه دارد و مناظر عجیب و بسیار زیبایی را می ‌توانید در آنجا تماشا کنید. اگر بخواهید مستقیم از آبشار به طرف غار بروید، حدود ۱۸ کیلومتر با آنجا فاصله دارید.

آبشار کبودوال

در آبشار لوه کجا بمانیم؟

اقامت در آبشار لوه یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. زیرا برخی از مسافران تصمیم می ‌گیرند شب را در این منطقه خوش آب و هوا و زیبا بمانند. اقامتگاه ‌های بوم گردی و کمپینگ در اطراف آبشار جزو گزینه‌ هایی هستند که قصد داریم به شما معرفی کنیم.

کمپینگ

ماندن در چادر و کمپینگ در اطراف آبشار، گزینه مقرون به صرفه‌ای است. اما باید حتماً وسایل پیک نیک، لوازم روشنایی، کیسه خواب، لوازم پخت و پز، چادر و لوازم بهداشتی همراه خودتان ببرید.

کمپینگ

اقامتگاه‌ های بوم گردی و هتل

اقامتگاه های سنتی و چند هتل نیز در نزدیکی آبشار قرار دارند.

اقامتگاه آبشار لوه

یک اقامتگاه بوم گردی به نام آبشار لوه در این منطقه وجود دارد که در ۴ کیلومتری آبشار قرار گرفته است. در این اقامتگاه سوئیت‌های دو نفره، ۴ نفره، ۱۰ نفره و ۶ نفره وجود دارد. همچنین مسافران می ‌توانند در کافی شاپ و رستوران این اقامتگاه نیز غذاهای خوشمزه محلی را میل کنند. امکانات این اقامتگاه بوم گردی شامل آشپزخانه مجهز، سرویس بهداشتی، تلویزیون، مبلمان و حمام اختصاصی می ‌شود.

اقامتگاه آبشار لوه

اقامتگاه بوم گردی باجی ارباب

اقامتگاه بوم گردی دیگری هم در این منطقه قرار دارد که با نام باجی ارباب شناخته می ‌شود. این اقامتگاه نیز ۵ کیلومتر تا آبشار فاصله دارد. امکاناتی مانند سوئیت ‌های ۱۰ نفره، ۸ نفره، ۴ نفره، ۶ نفره، کافی شاپ رستوران و … نیز در این اقامتگاه وجود دارد.

خانه مسافر توسکا

خانه مسافر توسکا نیز یک اقامتگاه کوچک است که ۶ کیلومتر با آبشار فاصله دارد. در این اقامتگاه نیز ۵ اتاق خواب قرار دارد. بعضی از آن ها ظرفیت دو نفر و بعضی دیگر ۱۰ نفر ظرفیت دارند. امکانات این اقامتگاه بسیار ساده است.

هتل آپارتمان مهرگان گالیکش

یک هتل آپارتمان نیز در ۱۰ کیلومتری آبشار قرار گرفته که دارای ۱۰ واحد آپارتمان است. امکانات رفاهی مناسب و خوبی برای مسافران در این هتل فراهم شده است.

هتل طلوع

هتل طلوع نیز ۸ کیلومتر با این آبشار فاصله دارد. در این هتل نیز ۲۵ سوئیت و واحد اقامتی با امکانات رفاهی مناسب قرار گرفته است. این هتل دارای سالن ورزشی، رستوران، کافی شاپ و سالن کنفرانس است.

وسایل مورد نیاز برای بازدید از آبشار لوه

لوازمی که باید همراه خودتان داشته باشید تا بتوانید در این جنگل زیبا به راحتی از مناظر طبیعی دیدن کنید و یا حتی در آنجا چادر بزنید، عبارت‌اند از:

  • کوله پشتی
  •  وعده ‌های غذایی مناسب
  • کفش پیاده‌روی
  • آب آشامیدنی
  •  دارو های عمومی
  • جعبه کمک‌ های اولیه
  •  پاور بانک
  • کارت شناسایی
  • دفترچه بیمه
  • دوربین
  • پول نقد
  •  تلفن همراه
  •  میان وعده
  • کیسه زباله
  • چادر
  • وسایل کمپینگ
وسایل مورد نیاز برای بازدید از آبشار لوه

کلام پایانی

یکی از زیباترین آبشار های ایران، آبشار لوه در استان گلستان و روستای لوه است. این آبشار زیبا در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسیده است و دیدن آن می ‌تواند یکی از تجربه ‌های بی‌نظیر و خاطرات فراموش نشدنی زندگی شما باشد. پس فرصت را از دست ندهید و در فصل بهار و تابستان حتماً سری به این گنجینه زیبا و منحصر به فرد در شمال کشورمان بزنید.

سوالات متداول

آبشار لوه در استان گلستان، ۲۰ کیلومتری شهر گالیکش و ۵ کیلومتری جاده اصلی گلستان مشهد قرار دارد.

فصل بهار و تابستان، بهترین زمان برای دیدن جنگل ‌های سرسبز و این آبشار زیبا است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید