همه چیز در مورد سفر های طولانی با اتوبوس

همه چیز در مورد سفر های طولانی با اتوبوس

اتوبوس از سفر بدانید حمل و نقل

سفرهای میان شهری با اتوبوس، یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های سفر در ایران و جهان است که نسبت به دیگر روش‌های سفر مزایای قابل توجهی دارد. سفر های طولانی با اتوبوس بنابر مسافت، در بسیاری از موارد نسبت به خرید بلیط هواپیما و سفر هوایی یا ریلی مقرون‌ به‌ صرفه‌تر است و همین ویژگی آن است که سبب محبوبیت بالای آن شده است. سفر با اتوبوس مورد علاقه تمامی اقشار جامعه است و نمی‌توان آن را در ردیف سفرهای لوکس و گران‌قیمت قرار داد.

البته بسیاری از افرادی که عجله دارند نسبت به توان مالی خود، سفر با هواپیما، تاکسی و خودروهای شخصی را ترجیح می‌دهند که هر کدام مزایا و معایب خود را نیز دارند. اما در این مقاله ما قصد داریم تا از زوایای مختلف به سفر های طولانی با اتوبوس اعم از معمولی و VIP بپردازیم؛ ضمنا ما بهترین راهکارها را برای داشتن سفری راحت و آسان با اتوبوس به شما پیشنهاد می‌کنیم. پس اگر قصد دارید تا اطلاعات بیشتری درباره اتوبوس‌های میان‌شهری کسب کنید، در ادامه با ما در پته همراه شوید.

نگاهی کوتاه بر تاریخچه اتوبوس و ورود اولین اتوبوس‌‌ها به ایران

پیش از آنکه به تاریخچه ورود اولین اتوبوس‌ها به ایران بپردازیم، بهتر است این را بدانید که اولین اتوبوس‌های مسافربری در جهان، در سال 1820 میلادی ساخته شدند. البته تفاوتی که اتوبوس‌های اولیه با اتوبوس‌های مدرن داشتند، در واقع واگن‌هایی بودند که با استفاده از اسب‌ها حرکت می‌شدند. اما سال‌ها بعد در سال 1905 میلادی اولین اتوبوس‌های موتوردار طراحی و تولید شدند. در سال 1920 میلادی این اتوبوس‌‌ها با پیشرفت چشمگیری همراه شدند و به تایرهای (لاستیک‌های) بالنی مجهز شدند. در سال 1936 میلادی باز هم صنعت خودروسازی تحول گسترده‌ای کرد و اولین موتور دیزلی ساخته شد و به مرور در اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار گرفتند.

اما درباره ورود اولین اتوبوس به ایران، عرض شود که اولین اتوبوس در دوره قاجاریه و حکومت مظفرالدین شاه، پنجمین شاه از تبار قاجار و فرزند ناصرالدین شاه وارد ایران شده است. سعدالدوله وزیر تجارت وقت مامور وارد کردن اولین اتوبوس از کشور بلژیک به ایران بوده است. این اتوبوس توسط یک تاجر بوشهری بنام معین‌التجار خریداری شد و در شهر رشت شروع به کار و کسب درآمد کرد.

در زمان ورود اولین اتوبوس به ایران، وضعیت سیاسی پایتخت نابسامان بوده است و جنبش مشروطه در صدد پیروزی بوده است. اما پس از فروکش کردن اوضاع، اتوبوس بلژیکی معین‌التجار به شهر تهران وارد شده است و مردم تهران فقط با پرداخت سه شاهی در شهر جابجا می‌شدند.

پیشنهاداتی موثر برای سفر های طولانی با اتوبوس

از تاریخچه اتوبوس و ورود اولین اتوبوس که بگذریم، شما برای سفر های طولانی با اتوبوس ملزم به رعایت بعضی اصول و استفاده از چندین راهکار هستید. اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که تجربه رفتن به سفر های طولانی با اتوبوس را ندارند، شاید متوجه نباشید که پس از رسیدن به مقصد ممکن است بسیار خسته و ناراحت شوید.

این خستگی‌ها و ناراحتی‌ها می‌توانند سفر را به کام شما تلخ کنند و شما را پشیمان و دلسرد کنند. شرایط زمانی بغرنج می‌شود که هدف شما از رفتن به این سفر، در اصل برای کار و اشتغال بوده است. در واقع اگر خستگی و ناراحتی ناشی از سفر طولانی بر نتیجه کار یا مصاحبه جهت استخدام تاثیر منفی بگذارد، بدون شک تا مدتی شما را اندوهگین و پشیمان می‌سازد. در ادامه لیستی از راهکارهای موثر برای سفری آسان، متفاوت و بدون دغدغه فراهم کرده‌ایم، پس مانند همیشه در ادامه با ما همراه شوید.

کسب آمادگی جسمی و ذهنی پیش از سفر با اتوبوس

یکی از اولین مواردی که باید در سفرهای خود مدنظر قرار دهید، آمادگی قبلی از نظر جسمی و ذهنی برای یک سفر طولانی است؛ شما باید خود را برای نشستن بر روی صندلی اتوبوس در یک فضای بسته آماده کنید. اگر کودکی همراه خود دارید، سعی کنید برای او نیز یک صندلی جداگانه رزرو کنید تا در طول سفر خسته و آزرده نشوید.

آماده کردن وسایل مورد نیاز برای سفری طولانی با اتوبوس

اگر قصد دارید تا برای سفر به مقصدی دور از اتوبوس استفاده کنید، سعی کنید شب قبل یا روز قبل بلیط خود را رزرو کنید؛ همچنین بلیط خود را در صورت امکان چاپ کنید و آن را همراه خود ببرید تا با مشکل احتمالی مواجه نشوید. ولی برای یک سفر طولانی باید وسایل بیشتری همراه خود داشته باشید تا سفری عاری از هیچگونه کمبود برای خود رقم بزنید. از جمله رایج‌ترین وسایل مورد نیاز برای سفر با اتوبوس، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پتوی مسافرتی
  • بالش گردنی
  • چشم‌بند و گوش‌گیر
  • عینک آفتابی و کلاه
  • بطری آب
  • حوله
  • لوازم آرایشی اعم از کرم‌های مرطوب‌کننده و ضدآفتاب
  • لوازم بهداشتی اعم از دستمال کاغذی و توالت، ژل دفع حشرات و ضدعفونی‌کننده
  • لباس راحتی و اضافه
  • وسایل سرگرمی و الکترونیکی
  • هدفون اعم از هندزفری، ایرپاد و هدست
  • آب معدنی
  • تنقلات سالم، خوردنی‌هایی اعم از میوه، شیرینی و خشکبار
  • داروهای مورد نیاز اعم از استامینوفن کدئین و قرص‌های ضد تهوع

پس همانطور که مشاهده می‌کنید، برای سفر های طولانی با اتوبوس باید وسایل زیادی همراه خود داشته باشید، ولی فراموش نکنید که زیاد بار خود را سنگین نکنید و ضروریات را اولویت قرار دهید. در ادامه به بعضی از این وسایل مورد نیاز بیشتر پرداخته می‌شود.

همراه داشتن وسایل سرگرم‌ کننده

برای سفر های طولانی با اتوبوس یکی از مواردی که گاهی ممکن است کمتر به آن پرداخته شود، همراه داشت وسایل سرگرمی است. شما به‌عنوان کودک، نوجوان، جوان و حتی مسن در طول سفر با اتوبوس نیاز به ایجاد تحول در گذر کند زمان دارید؛ در واقع شما وقتی با تلفن همراه، کتاب و … خود را مشغول می‌کنید، زمان برای شما سریعتر می‌گذرد. پیشنهاد می‌شود برای سفر با اتوبوس چندین پادکست یا کتاب صوتی، موسیقی، انیمه، سریال و فیلم‌های سینمایی تهیه کنید.

انتخاب بهترین اتوبوس را برای سفر های طولانی با اتوبوس

اتوبوس‌ها با یکدیگر تفاوت دارند و در واقع اتوبوس‌ها دارای انواع مختلف با امکانات رفاهی مختلف هستند. شما وابسته به نیاز خود می‌‌توانید مدل و نوع خدمات اتوبوس را مشخص کنید، ولی پیشنهاد می‌شود بهترین اتوبوس را برای سفر خود انتخاب کنید. رفاه و آسایش خود را قربانی چندین هزار تومان نکنید و اگر واقعا توانایی پرداخت هزینه اتوبوس‌های VIP را دارید، سعی کنید به‌صورت اینترنتی بلیط اتوبوس خود را رزرو کنید.

بررسی امکانات اتوبوس قبل از رزرو بلیط VIP

اگرچه برای سفرهای طولانی، اتوبوس‌های VIP ترجیح داده می‌شوند، ولی باید قبل از رزرو بلیط اینترنتی، امکانات و خدمات ارائه شونده اتوبوس مورد نظر را بررسی کنید. در واقع باید این خدمات و امکانات به‌صورت جداگانه در اختیار مسافران قرار گیرند و میان مسافران یک اتوبوس VIP تفاوتی قائل نشوند. از جمله خدمات و امکاناتی که باید در اختیار مسافران اتوبوس وی‌آی‌پی قرار گیرد، می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فضای کافی و مناسب برای تعداد مشخصی از مسافران
  • یخچال برای نگهداری مواد غذایی و خنک نگه‌داشتن آب معدنی و نوشیدنی
  • پذیرایی مناسب اعم از آب معدنی و وعده غذایی
  • صندلی‌هایی سالم و تمیز با قابلیت تبدیل به تخت‌خواب بدون ایجاد مزاحمت برای دیگر مسافران
  • دسترسی به USB برای اتصال و شارژ وسایل الکترونیکی اعم از تلفن هوشمند، گجت و لپ تاپ (برای هر صندلی به‌صورت جداگانه)
  • مانیتور برای تماشای فیلم و سریال و گوش دادن به موسیقی با قابلیت اتصال به هندزفری (برای هر صندلی به‌صورت جداگانه)
  • سیستم گرمایشی و سیستم سرمایشی

انتخاب صندلی مناسب خود

در هنگام رزرو بلیط اتوبوس باید به صندلی که انتخاب می‌کنید دقت لازم را داشته باشید. برای انتخاب صندلی دو گزینه پیش روی ماست و این دو گزینه عبارتند از راهرو یا کنار پنجره انتخاب کنید. این دو صندلی هر کدام به شما امکانات متفاوتی می‌دهند.

صندلی راهرو به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی پاهای خود را دراز کنید و راحت بر روی صندلی خود لم دهید؛ این در حالی است که شما به‌عنوان کسی که بر روی صندلی راهرو می‌نشینید باید در صورت نیاز جابجا شوید تا مسافر کناری شما از اتوبوس پیاده شود.

از طرفی صندلی کنار پنجره به شما این امکان را می‌دهد تا یک فضای خصوصی‌تری با نمایی از مناظر زیبای مسیر داشته باشید؛ البته صندلی کنار پنجره دسترسی شما را محدود می‌کند و شما نمی‌توانید پاهای خود را به راحتی دراز کنید. صندلی‌های اتوبوس به سه دسته جلو، میانی و عقب تقسیم‌بندی می‌شوند و پیشنهاد می‌شود از نشستن بر روی صندلی‌های جلو و عقب خودداری کنید؛ زیرا از امنیت کمتری در مقابله با حوادثی چون تصادف و آتش‌سوزی برخوردارند.

استفاده از هندزفری‌ها و هدفون‌های نویزگیر

شما ممکن است در طول سفر با اتوبوس با مشکلاتی از قبیل شنیدن صداهای ناخوشایند از داخل و خارج اتوبوس مواجه شوید؛ برای جلوگیری از تاثیرات این صداها و کاهش اثرگذاری آن شما می‌توانید از هدفون‌ها و هندزفری‌های نویزگیر استفاده کنید که از ورود صداهای مزاحم به گوش شما جلوگیری به عمل می‌آورند.

این صداهای ناخوشایند می‌توانند ناشی از بوق زدن‌های مداوم خودروهای دیگر یا شنیدن صدای موسیقی و تلویزیون مسافران دیگر باشند. از طرفی گاهی مسافران با یکدیگر آشنایی قبلی دارند و با یکدیگر صحبت می‌کنند و این می‌تواند برای شما آزاردهنده باشد. شنیدن صدای خروپف مسافر کناری می‌تواند مانع خوابیدن شما شود و شما نتوانید در اتوبوس استراحت کافی داشته باشید.

پس حالا بهتر با تبعات به همراه نداشتن هندزفری و هدفون‌های نویزگیر آشنا شدید و قید هندزفری‌های بی‌کیفیت و کم‌کیفیت که صداهای مزاحم را حذف نمی‌کنند. البته بعضی از اتوبوس‌های VIP برای مسافران خود یک هندزفری جداگانه در نظر گرفته‌اند که می‌توانید از این هندزفری‌ها استفاده کنید؛ ولی انتظار ارائه بهترین هندزفری را نداشته باشید و اگر اتوبوسی هندزفری نداشت، تعجب نکنید و به کشوری که در آن زندگی می‌کنید، توجه کنید.

همراه داشتن تنقلات و نوشیدنی

گاهی سفر با اتوبوس می‌تواند بیش از نیمی از روز و حتی یک شبانه روز را به خود اختصاص دهد؛ شما به‌عنوان مسافر باید که مقداری تنقلات، خوراکی و نوشیدنی همراه خود داشته باشید تا دچار ضعف و تشنگی نشوید. شما می‌توانید هنگام تماشا کردن فیلم و سریال با مانیتور یا تلفن هوشمند با مقداری تنقلات و نوشیدنی خوشمزه اوقات خوشی را برای خود رقم بزنید.

بله، اگرچه یک سفر طولانی با اتوبوس می‌تواند خسته‌ کننده باشد، این شما هستید که با تفکر، رفتار و عملکرد خود آن را به یک سفر لذت‌بخش و سرگرم‌کننده تبدیل کنید. این تنقلات می‌توانند مقداری خشکبار یا شیرینی خوشمزه باشند یا چیپس و پفک و میان‌وعده‌های سبک باشند؛ البته سعی کنید از ترشیجات و شیرینی به مقدار زیاد استفاده نکنید، زیرا ممکن است حال شما را دگرگون و وخیم کنند.

خودداری از به همراه داشتن خوراکی‌های بودار

درست است که ما به شما این پیشنهاد را کردیم که برای سفر خود از تنقلات، خوراکی و نوشیدنی‌های خوشمزه تهیه کنید؛ ولی این نکته را فراموش نکنید که خوراکی و نوشیدنی شما نباید بودار باشد و بوی آن به حدی قوی باشد که باعث سلب آسایش دیگر مسافران شود.

اگر شما به حقوق دیگر مسافران احترام بگذارید، آنان نیز در مقابل آزاری به شما نمی‌رسانند و بدون هیچ حاشیه‌ای سفری راحت را تجربه می‌کنید. پیشنهاد ما به شما این است که مقداری چیپس، بیسکویت و کیک معمولی استفاده کنید که بویی از خود ترشح نمی‌کنند. ضمنا بهتر است از به همراه آوردن خوراکی‌هایی که ایجاد صدای مداوم می‌کنند، خودداری کنید تا برای دیگر مسافران ایجاد مزاحمت نکنید و به راحتی آن را مصرف کنید.

ریختن زباله‌ها در مشماهای کنار صندلی

از ریختن زباله در کف اتوبوس و پرت کردن زباله به بیرون از اتوبوس خودداری کنید. شما به‌عنوان یک مسافر موظف هستید که زباله‌های خود را در کیسه‌ها و مشماهای مخصوص زباله قرار دهید. این کیسه‌ها در کنار صندلی‌های هر اتوبوس قرار گرفته‌اند و شما اصلا برای ریختن زباله‌های خود در این مشماها به زحمت نخواهید افتاد.

از طرفی اگر شما زباله خود را کف اتوبوس بریزید و سبب کثیف شدن، چسبندگی و لغزندگی کف اتوبوس شوید، می‌توانید سبب ناراحتی، آسیب و خسارت به دیگر مسافران شوید.

احترام به حریم شخصی همسفران

فضای داخلی اتوبوس با محدودیت‎هایی همراه است و مسافران را محدود می‌کنند. از این رو باید وسایل خود را در محل معین و درستی قرار دهید تا مسافران دیگر را با محدودیت‌های بیشتری قرار ندهید. این موضوع برای مسافرانی که در کنار یکدیگر می‌نشینند در درجه اهمیت بسیاری بالایی قرار دارد و شما نباید سبب آزار مسافر کناری خود شوید.

کودکان و نوزادان خود را در کنار خود قرار دهید و در صورت امکان برای آن‌ها یک صندلی جداگانه در کنار خود رزرو کنید. زمانی که کودک شما فضای کافی برای استراحت و سرگرمی داشته باشد دیگر سبب سلب آسایش دیگران نمی‌شود. شما همچنین باید برای سرگرم کردن کودک خود وسایل سرگرمی مناسبی از قبیل بازی‌ها و کتاب‌های داستان تهیه کنید. در نهایت این شما هستید که می‌توانید به حریم شخصی خود و دیگران احترام بگذارید و احترام، احترام متقابل می‌آورد.

خودداری از تماس های تلفنی داخل اتوبوس تا حد امکان

اگرچه نمی‌توان به‌طور کامل از تماس‌های تلفنی، در طول سفر با اتوبوس خودداری کرد، ولی تا حد امکان از تماس‌های غیرضروری پرهیز کنید. در واقع این حق شما، دوستان و خانواده شماست که از صحت و سلامت شما اطمینان داشته باشند، ولی تماس‌های طولانی مدت می‌تواند آزاردهنده باشند.

از طرفی شما می‌توانید با آرام صحبت کردن به‌راحتی با تلفن همراه خود صحبت کنید و مانعی ندارد، ولی صحبت کردن با صدای بلند در اتوبوس، می‌تواند سلب آرامش دیگران را به همراه داشته باشد. اصلا حتی خود شما نیز ممکن است از تماس‌های طولانی، آن هم با صدای بلند دیگران آزرده‌خاطر شوید. ضمنا فراموش نکنید که صدای زنگ و اعلان پیام خود را بالاخص شب‌هنگام کاهش دهید.

نگهداری از اشیاء قیمتی و با ارزش در محلی امن

مراقبت و نگهداری از اشیاء قیمتی و وسایل ارزشمند خود می‌تواند یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسافران باشد. مبادا تمام پول و اشیاء قیمتی خود را در یک محل مشخص نگهداری کنید و با گم کردن و سرقت آن تمام اموال خود را از دست دهید؛ در عوض آن پول و اشیاء قیمتی خود را در محل‌های مختلفی از قبیل کیف پول و کیف دستی خود نگهداری و تقسیم کنید. ضمنا کیف دستی و کیف پول خود را مقابل دیگران، حتی مسافران کناری خود باز نکنید و در عوض آن مقداری پول در جیب خود نگهداری کنید.

محاسبه مسافت و مدت زمان مسیر سفر

تخمین مسافت و مدت زمان سفر با اتوبوس می‌تواند دید بهتری از سفر به مسافران بدهد؛ گاهی طولانی شدن مسافت می‌تواند سبب بی‌قراری و حتی ایجاد مشکل برای مسافران شود. حتی اگر مسافران زیاد پیگیر زمان رسیدن به مقصد نباشند، ولی برای سایت‌های فروش بلیط اتوبوس، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اتوبوس‌رانی، راننده و راهنماهای سفر (برای تورهای گردشگری)، زمان دقیق رسیدن به مقصد اهمیت دارد؛ زیرا این افراد و این اصناف موظف هستند که زمان تقریبی رسیدن به مقصد را به مسافران خود اطلاع‌رسانی کنند.

از این رو این افراد و مسافران بهتر است تا قبل از عازم شدن به سفر، مسافت تخمینی مبدا تا مقصد را از طریق اپلیکیشن‌های مسیریابی پیدا کنند. این اپلیکیشن‌ها با اطلاعات نسبتا دقیقی مسیر مبدا تا مقصد را شبیه‌سازی کرده‌اند و مسافت و مدت زمان سفر را نیز به‌صورت تقریبی نمایش می‌دهند. در ادامه ما به شما چندین برنامه بین‌المللی و ایرانی مسیریابی کاربردی و پرطرفدار را معرفی می‌کنیم:

Google Maps – Navigate & Explore

برنامه گوگل مپ را می‌توان کاربردی‌ترین و پرطرفدارترین اپلیکیشن مسیریابی در تمام جهان به‌شمار آورد. این برنامه به‌دلیل ویژگی دسترسی آسان و ساده، رابط کاربری جذاب، اندازه‌گیری نسبتا دقیق مسافت‌های دور و نزدیک در بین کاربران طرفداران زیادی دارد. از این رو شما می‌توانید با استفاده از این برنامه مسافت مبدا تا مقصد سفر خود را ارزیابی کرده و سفر خود را برنامه‌ریزی کنید.

Maps Distance Calculator – CalcMaps

برنامه ماشین حساب مپ می‌تواند انتخاب خوبی برای تخمین مسافت بین دو مکان باشد، هرچند رابط کاربری نسبتا ضعیف این برنامه برای بسیاری ناخوشایند است. این ماشین حساب، یک سایت با همین نام دارد که می‌توانید از آن برای تخمین مسافت استفاده کنید.

GPS Fields Area Measure

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های مسیریابی که برای تخمین مسافت مورد استفاده قرار می‌گیرد، GPS Fields Area Measure است که امکان تماشای مسیر به‌صورت ماهواره‌ای را فراهم کرده است. رابط کاربری این برنامه نسبت به ماشین حساب مسافت سبب شده است تا رقابت نفس‌گیری با یکدیگر داشته باشند.

Distance & Area Measure

یک برنامه کاربردی دیگر برای مسیریابی و تخمین مسافت وجود دارد که Distance & Area Measure نام دارد. این برنامه برای اندازه‌گیری مسافت و مساحت مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان رصد تصاویر ماهواره‌ای مناطق را نیز برای کاربران فراهم کرده است. گاهی موقعیت‌یاب این اپلیکیشن با مشکلاتی همراه است و دچار لرزش و جابجایی می‌شود، ولی با انتخاب گزینه راه‌اندازی مجدد، این اختلال برطرف می‌شود.

اپلیکیشن نشان

برنامه نشان یکی از بهترین و پرطرفدارترین برنامه‌های مسیریابی ایرانی است که برای تخمین مسافت مبدا تا مقصد را نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. شعار این اپلیکیشن، نقشه و مسیریاب نشان است که نقشه ایران را با دقت بالایی شبیه‌سازی کرده است. شما با استفاده از این مسیریاب می‌توانید محل دقیق سرعت‌گیرها، دوربین‌های راهنمایی و رانندگی، محل‌های ترافیکی و سایر مکان‌ها را مشاهده کنید.

از این رو رانندگان بسیاری از این برنامه برای مسیریابی استفاده می‌کنند. رابط کاربری این برنامه بسیار ساده و کاربردی است؛ شما به راحتی می‌توانید با انتخاب مبدا و مقصد، مسافت و مدت زمان رسیدن به مقصد را به‌صورت تخمینی مشاهده کنید.

اپلیکیشن بلد

بلد یکی دیگر نقشه‌ها و مسیریاب‌های ایرانی است که به‌عنوان جدی‌ترین رقیب ایرانی نقشه و مسیریاب نشان به‌شما می‌رود. شما با استفاده از این نقشه می‌توانید جزئیات کامل مقصد خود را مشاهده کنید و برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید. در این برنامه نیز همانند سایر مسیریاب‌ها با انتخاب مبدا و مقصد مدنظر خود، می‌توانید مسافت تقریبی و مدت زمان رسیدن به مقصد را تخمین بزنید.

بررسی آب و هوای مسیر و مقصد موردنظر

قبل از سفر با اتوبوس حتما شرایط جوی و وضعیت آب و هوای مقصد و شهرهایی که در طول مسیر از آن‌ها می‌گذرید را بررسی کنید. این اطلاعات آب و هوایی می‌تواند به شما کمک کند تا سفری به دور از خطرهای احتمالی داشته باشید. شما با استفاده از اپلیکیشن‌های آب و هوای ایرانی و خارجی و با استفاده از سایت رسمی سازمان هواشناسی کشور ایران، وضعیت آب و هوای مسیر و مقصد سفر را مشاهده کنید.

پوشیدن لباس‌های مناسب و راحت

سفر با لباس‌های نامناسب می‌تواند در وضعیت روحی شما تاثیرات منفی بگذارد. شما نمی‌توانید با کفش‌های پاشنه بلند، شلوار جین و لباس‌های تنگ در اتوبوس احساس راحتی کنید. کفش‌های پاشنه بلند ممکن است در هنگام پیاده شدن از اتوبوس باعث دردسر شما شود و اگر پاشنه این کفش‌ها بشکند که دیگر وضعیت غیرقابل تحمل می‌شود. لباس خود را وابسته به چهار فصل سال، وضعیت آب و هوای روزهای آتی و عادات خود انتخاب کنید. در عوض کفش پاشنه بلند، یک کفش راحتی و چندین جوراب مسافرتی برای سفر با اتوبوس تهیه کنید، هرچند احتمالا خودتان داشته باشید.

اگرچه در فصول گرم سال، آب و هوا نسبت به فصول سرد، گرم‌تر است، ولی بااین‌حال وضعیت آب و هوایی مقصد را بررسی کنید؛ زیرا بعضی از شهر و استان‌ها به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات و شرایط اقلیمی در فصول گرم سال نیز از آب و هوای نسبتا سردی برخوردارند. از طرفی از پوشیدن لباس گرم در فصل تابستان خودداری کنید تا مبادا دچار گرمازدگی شوید. اگر سفر شما بیش از نیم‌روز یا شبانه روز طول می‌کشد، حتما بالش و پتوی گرمی همراه خود داشته باشید تا هنگام استراحت راحت بخوابید.

در زمان توقف‌ها از اتوبوس زیاد دور نشوید

شما در طول سفر ممکن است مشغول تلفن همراه خود باشید یا در حال استراحت و رفع خستگی باشید، ولی به‌هیچ‌عنوان پیاده شدن از اتوبوس در زمان توقف اتوبوس را از دست ندهید. شما با نشستن مداوم بر روی صندلی‌های اتوبوس، ممکن است دچار خستگی و گرفتگی عضلات شوید و از این فرصت برای جریان یافتن خون در رگ‌های بدن خود استفاده کنید.

از طرفی شما می‌توانید در این توقف‌ها، فرصتی برای تماشای مناظر زیبای مسیر پیدا کنید. بسیاری از افراد سیگاری به‌هیچ‌عنوان این فرصت را از دست نمی‌دهند و به محض توقف پیاده می‌شوند و نفس خود را با دود تازه و آلوده می‌کنند. شما همچنین می‌توانید با هماهنگی در این توقفگاه‌ها از سرویس بهداشتی استفاده کنید. بسیاری از اتوبوس‌هایی که مسافتی طولانی را سفر می‌کنند، محل‌های مشخصی برای صرف غذا، خرید از فروشگاه، خواندن نماز و استفاده از سرویس بهداشتی برای توقف دارند.

البته فراموش نکنید که هنگام پیاده شدن، زیاد از اتوبوس دور نشوید و به تذکرات مکرر راننده اتوبوس توجه کنید؛ این توجه باعث می‌شود تا صدای بوق اتوبوس را بشنوید، زمان حرکت اتوبوس را متوجه شوید و سوار اتوبوس اشتباهی نشوید.

چگونه از حالت تهوع در طول سفر با اتوبوس جلوگیری کنیم؟

یکی از مشکلات رایجی که برای مسافران در طول سفر، حالت تهوع و اصطلاحا دگرگون شدن حال آن‌ها است و دلیل آن نیز بیماری حرکت و مشکل ماشین‌زدگی است. ماشین‌زدگی شباهت زیادی با دریازدگی دارد و گاهی با تهوع، سرگیجه، احساس خستگی، عرق سرد، سردرد، کاهش اشتها و افزایش ترشح بزاق می‌شود. زنان باردار، سالمندان، کودکان 5 تا 12 سال، بیماران مبتلا به میگرن و سوابق ژنتیکی بیشتر در معرض این مشکل و بیماری قرار دارند. این مشکل با توقف اتوبوس و پیاده شدن از خودرو خنثی می‌شود و وضعیت فرد ماشین‌زده بهبود می‌یابد. برای جلوگیری از حالت تهوع و ماشین‌زدگی نمی‌توان راهکارهای دقیقی پیشنهاد کرد، ولی راهکارهای زیر در کاهش علائم و عوارض این حالت موثر هستند:

  • تمرکز بر روی موضوعات دیگر و سرگرم کردن با یک موضوع درگیرکننده
  • بستن چشم‌ها و تلاش برای حفظ آرامش
  • متمرکز شدن و نگاه کردن به جسم ثابت
  • خوردن غذاهای سبک و میان‌وعده پیش از سفر
  • عدم استفاده از مشروبات الکلی و پرهیز از سیگار کشیدن
  • خیره شدن به فواصل دور از شیشه جلوی اتوبوس
  • عدم مطالعه کتاب در اتوبوس
  • تجدید تنفس یا به اصطلاح نفسی تازه کردن

چرا برای مسافت‌های دور با اتوبوس سفر کنیم؟

برای افرادی که از وضعیت رفاهی متوسط و ضعیفی برخوردارند، سفر با اتوبوس می‌تواند بهترین روش برای سفر باشد و یکی از پرطرفدارترین روش‌های سفر در ایران است؛ ولی به‌طورکلی حتی برای افرادی که سفر با هواپیما و قطار را ترجیح دهند، سفر با اتوبوس می‌تواند هزینه کمتری را برای این افراد در بر داشته باشد. پس اگر قصد داشتید تا مسافتی دور را با اتوبوس سفر کنید، اتوبوسی مجهز، مطمئن و درجه یک را انتخاب کنید. اتوبوس‌های VIP همانطور که در طول مقاله بارها اشاره شد، از امکانات مناسب‌تری نسبت به اتوبوس‌های معمولی برخوردارند و می‌توانند انتخاب بهتری باشند؛ نگران هزینه بیشتر بلیط اتوبوس‌های VIP نباشید که تفاوت چندانی با هزینه بلیط اتوبوس‌های معمولی ندارند.

اما چیزی که سفر های طولانی با اتوبوس را برای شما راحت می‌کند، رعایت تمام نکاتی است که در طول این مقاله به تفسیر به آن پرداخته شد؛ در واقع شما صرفا با استفاده از اتوبوس وی‌آی‌پی نمی‌توانید سفری راحت را تجربه کنید. نظر شما درباره سفر های طولانی با اتوبوس چیست؟ اگر تجربه سفرهای مداوم با این وسیله نقلیه عمومی را دارید، از امکانات و خدمات این خودروها، رفتار رانندگان و شرکت‌های مسافربری رضایت دارید؟ خوشحال می‌شویم نظر خود را با به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

اتوبوس‌های وی‌آی‌پی برای مسافت‌های طولانی بهتر هستند و دلیل آن، امکانات رفاهی، ارائه خدمات و رعایت نکات ایمنی است.

هزینه کم بلیط‌های اتوبوس و سهولت سفر با اتوبوس‌های مجهز از جمله مزایای سفر با اتوبوس هستند.

بله، شما در هنگام رزرو بلیط اتوبوس در سایت‌های مسافربری، می‌توانید صندلی خود را بین دو گزینه راهرو و کنار پنجره و از سه بخش جلو، وسط و عقب اتوبوس انتخاب کنید.

بله، در اتوبوس‌های VIP از صندلی‌های تخت‌خواب‌شو استفاده شده است که به مسافران امکان استراحت و خوابیدن را می‌دهند.

حداکثر میزان بار مجاز برای هر کدام از مسافران 20 کیلوگرم است و در صورت نیاز به استفاده از بار بیشتر، باید هزینه اضافی پرداخت شود.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید