آبشار لونک کجاست؟ | بهشتی گمشده در خطه گیلان

آبشار لونک کجاست؟ | بهشتی گمشده در خطه گیلان

ایرانگردی گیلان

کشور ایران مناطق خوش آب و هوا و توریستی بسیاری دارد. یکی از این مناطق آبشار لونک است. از قدیم الایام سفر به شمال کشور همواره برای تعطیلات محبوبیت‌های خاص خود را داشته است. برای اینکه بتوانید از سفر خود نهایت لذت و استفاده را ببرید خوب است که پیش از سفر با مناطق مقصد مورد نظر خود آشنا شوید. آبشار لونک یکی از مناطق استان گیلان است که هنگام سفر حتما لازم است که به آن سر بزنید.

آبشار لونک کجاست؟

در کشور با شکوه ما ایران و قسمت شمالی آن گیلان قرار دارد؛ قابل ذکر است که گیلان در بین شهرهای شمال به زیبایی و منحصر به فردی شهرت دارد. البته این نکته‌ای مشترک میان تمام شهرهای ایران است که هر کدام به نوعی خاص هستند. آبشار لونک است که در جاده کوهستانی قرار گرفته است.

این آبشار درست در 25 کیلومتری سیاهکل قرار گرفته است. کافی است شما وارد جاده سیاهکل به دیلمان شوید تا بتوانید به این آبشار دسترسی پیدا کنید. روستای لونک و آبشار آن منطقه‌ای بسیار خنک و خوش آب و هوا دارند و همواره جذابیت‌های طبیعی بخصوصی را به خود اختصاص داده‌اند.

آدرس آبشار لونک در گوگل مپ

آبشار لونک کجاست؟

مشخصات آبشار لونک

آبشار لونک است که به آبشار دوقلو نیز شهرت دارد. در میان جنگل‌های انبوه هیرکانی و طبیعتی بکر این آبشار قرار گرفته است. این جاذبه طبیعی یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های استان گیلان است. معمولا افراد با یک بار رفتن به این آبشار خاطرات بسیاری ثبت می‌کنند و لحظه شماری می‌کنند تا دوباره به آبشار بروند.

از نکات مثبت این آبشار این است که همواره در تمام سال آب دارد؛ در فصولی که بارندگی بسیار است و آب آبشار افزایش پیدا می‌کند دیگر آبشار دو قلو نیست. چرا که آب هر دو آبشار یکی می‌شود و به عظمت آبشار افزوده می‌گردد.

دلایل منحصر به فرد بودن آبشار لونک دیلمان

در اینکه طبیعت با این همه نقش و طرح معجزه پروردگار است هیچ شکی نیست؛ اما سبب شهرت این منطقه به آبشار لونک چیست؟ آب و هوای خوش یکی از هزاران مولفه مهم در محبوبیت این منطقه است.

زیبایی‌های بصری منحصر به فرد و خاص این منطقه موضوعی است که نمی‌شود از آن چشم پوشی کرد. موقعیت مکانی، پوشش گیاهی، گونه‌های جانوری و انواع پرندگان، وجود آبشار و سایر موارد این چنینی دست به دست هم دادند و این مکان خاص را خلق کردند. تمام این موارد با نظمی خاص و دقیق درست مانند یک تابلوی نقاشی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

بهترین مسیر دسترسی به آبشار لونک کجاست؟

به سبب شهرت آبشار لونک هر ساله مسافران بسیاری به این منطقه سفر می‌کنند. در این میان بهترین مسیر برای رفتن به این بهشت پر آب و سرسبز کدام است؟ در واقع باید به شما بگوییم که دستیابی به این آبشار صرفا از طریق استان گیلان و خرید بلیط هواپیما رشت ممکن است.

اما برای یافتن بهترین مسیر کافی است مسیرهایی که می‌توانند شما را به رشت برسانند ارزیابی کنید. به این صورت می‌توانید بهترین و زیباترین مسیر را برای داشتن سفری به یادماندنی انتخاب کنید. فراموش نکنید که جاده کوهستانی آبشار لونک مناظر طبیعی و زیبایی‌های بخصوصی دارد؛ لازم است که این مسیر را در روز طی کنید تا از جلوه‎‌های بصری آن محروم نمانید.

فاصله رشت تا آبشار لونک

مسیر ثابت و مشخص دستیابی به آبشار لونک، شهرستان رشت است. اما از رشت تا این منطقه چه مقدار راه است؟ از نظر مسافتی حدود 61 و یا 62 کیلومتر راه است. همانطور که از مسافت مشخص است برای رسیدن به آبشار از رشت حدودا باید 1 ساعت و 20 دقیقه در راه باشید. البته اگر خلوت باشد و بتوانید با سرعت مجاز و حد متوسط رانندگی کنید. نگران مسیر و خستگی نباشید؛ این جاده کوهستانی چندان زیبا و منحصر به فرد است که اصلا امکان ندارد شما را خسته کند. همین تنوع جاده و کوهستانی بودن آن سبب می‌شود متوجه زمان نشوید و حتی از مسیر نیز لذت ببرید.

فاصله تهران تا آبشار لونک

آبشار لونک است که مثل سایر مکان‌های تفریحی شمال بسیار مورد توجه تهرانی‌ها است. اما تهرانی‌ها نیز لازم است که به سمت گیلان حرکت کرده و از طریق جاده کوهستانی سیاهکل به دیلمان به آبشار لونک دسترسی پیدا کنند.

فاصله تهران تا این آبشار چیزی حدود 490 کیلومتر بر ساعت است. به طور دقیق‌تر و از نظر زمانی اگر بخواهیم بگوییم چیزی حدود 7 ساعت می‌شود. پیش از حرکت مسیر را از طریق نقشه بررسی کنید تا بتوانید برنامه ریزی دقیقی برای سفر خود داشته باشید؛ چرا که مسیر دیگری نیز وجود دارد که از طریق آن فقط چیزی حدود 5 ساعت راه است.

بهترین زمان بازدید از آبشار لونک

تابستان فصلی گرم و طاقت فرسا است. افراد همیشه سعی می‌کنند که تابستان‌ها به مکان‌های خوش آب و هوا بروند تا از دست گرمای خسته کننده هوا آسوده شوند. آبشار لونک‌ است که به سبب موقعیت مکانی که دارد همواره هوای مطلوبی دارد.

اما باید توجه داشته باشید که آب آبشار در فصل تابستان بسیار کم می‌شود. بهترین فصل برای رفتن به این آبشار بهار است؛ در فروردین ماه آب آبشار بسیار افزایش پیدا می‌کند و آبشار زیباتر از هر هنگام دیگری است. توجه داشته باشید که در پاییز این منطقه زیبایی‌های مخصوص به خود را دارد ولیکن هوا کمی سردتر است.

پوشش گیاهی و جانوری آبشار لونک

گیاهان و موجودات زنده و مکان جغرافیایی در چرخه طبیعت مکان مشخصی دارند. آبشار لونک است که آب و هوا و پوشش گیاهی و جانوران مخصوصی دارد. در هر نوع آب و هوایی نوع خاصی از گیاهان و درختان می‌رویند و رشد می‌کنند؛ به دنبال این موضوع انواع خاصی از گونه‌های جانوری در یک منطقه زندگی و تولید مثل می‌کنند.

شناخت این گیاهان و جانوران برای هر انسان باخردی قابل توجه و اهمیت است. اطلاعات عمومی همواره به انسان‌ها کمک می‌کنند و به کنجکاوی‌های آنها پاسخ می‌دهند.

پوشش گیاهی

هر نوع موقعیت و آب و هوایی مناسب برخی از موجودات زنده و گیاهان است. آبشار لونک آب و هوایی خنک و مرطوب دارد. چنین آب و هوایی دقیقا برای رشد توسکا، ممرز، داردوست، سرخس، انجیلی، افرا و خزه مناسب است. از جمله پوشش گیاهی این منطقه قارچ‌های رنگی است که زیبایی پوشش گیاهی را چندین برابر کرده است.

وجود درختانی مثل ممرز و افرا سبب ایجاد یک سایبان طبیعی و خنک برای روزهای آفتابی شده است. گیاهان بوته‌ای و گل‌های وحشی متنوعی در این منطقه روییده است که از جمله آنها می‌توانیم به بنفشه، زنبق، آویشن و گل گاو زبان اشاره کنیم.

پوشش جانوری

اکوسیستم همواره مانند یک رایانه عمل می‌کند. یعنی اجزای آن با نظم و ترتیب خاصی در کنار هم قرار می‌گیرند و با توجه به یکدیگر کار می‌کنند. به دنبال پوشش گیاهی خاص آبشار لونک پوشش جانوری خاصی نیز وجود دارد. خرس، شوکا، پلنگ، مرال، گربه جنگی، خوک وحشی و… همه و همه در این زیستگاه طبیعی زندگی می‌کنند.

متاسفانه امروزه این حیوانات به سبب شکارهای غیر مجاز و فعالیت‌های انسان‌ها کم شده‌اند. فاخته، کبک، شاهین و بلبل نیز از جمله پرندگان موجود در این زیستگاه به شمار می‌روند. پرندگان، پستانداران و خزندگان گوناگونی در این منطقه طبیعی وجود دارند که هر کدام زیبایی‌های مخصوص به خود را دارند.

جاهای دیدنی اطراف آبشار لونک

این موضوع که آبشار لونک است صحیح می‌باشد اما لازم است توجه داشته باشید که اطراف این آبشار نیز مکان‌های دیدنی بسیاری وجود دارد. اگر قرار است این مسیر را برای رسیدن به آبشار طی کنید تنها به بازدید از آبشار قانع نشوید؛ خوب است که با یک تیر چند نشان بزنید و سری به مکان‌های دیدنی و تفریحی اطراف آبشار نیز بزنید.

آبشار باباولی

آبشار باباولی درست در 15 کیلومتری آبشار لونک قرار دارد. این آبشار در منطقه‌ای جنگلی و در شمال ایران واقع شده است. ارتفاع این آبشار به 20 متر می‌رسد که خود این موضوع نیز سبب افزایش زیبایی و جذابیت آن شده است. صخره‌هایی که از روی آنها آبشار سرازیر می‌شود از خزه پوشیده شدند و این خود نیز به زیبایی‌های این آبشار افزوده است. طبیعت همواره آرامش و جذابیت بخصوصی دارد که هیچ چیز نمی‌تواند جای آن را بگیرد.

کاروانسرای تی‌تی

یکی از بهترین و مشهورترین کاروانسراها کاروانسرای تی‌تی است. هنر و معماری منحصر به فردی که در این کاروانسرا به کار رفته است از جمله دلایل افزایش جذابیت این منطقه است. این هنر و معماری درست به دوران صفویه مربوط می‌شود. حیاط کاروانسرا و دیوارهای آجری که به سبک خاص تزئین شده‌اند همه و همه تداعی کننده دوران صفویان هستند. شما می‌توانید از این بنای تاریخی که درست در اطراف آبشار لونک قرار دارد و چیزی حدود 10 کیلومتر با آن فاصله دارد بازدید کنید. می‌توانید در فصل تابستان و بهار از این بنا بازدید کنید و عکس‌های به یادماندنی بگیرید.

قلعه گرماور

قلعه گرماور در 20 کیلومتری آبشار لونک قرار دارد. برای کودکان و بزرگسالان همواره بسیار جذاب است دیدن یک قلعه واقعی. برای دیدن چنین چیزی کافی است به قلعه گرماور گیلان بروید و از شکوه و عظمت و زیبایی آن متحیر شوید. برای رفتن به این قلعه لازم است که ابتدا پله‌های بسیاری بپیمایید؛ چرا که بر فراز صخره‌ای بسیار بلند بنا شده است. این قلعه نوعی بنای قدیمی و منحصر به فرد به شمار می‌رود.

قلعه باستانی کوتول شاه

آبشار لونک است که مکان‌های دیدنی بسیاری اطراف آن وجود دارد. در فاصله 30 کیلومتری آبشار لونک قلعه باستانی کوتول شاه قرار گرفته است. این بنای تاریخی از دوران تیموریان باقی مانده است. در محیطی کوهستانی و در بلندای کوه‌های مرتفع این قلعه قرار می‌گیرد. بدیهی است که این مسیر سبب می‌شود که رسیدن به قلعه کمی دشوار باشد؛ لیکن هوای بسیارخنک جنگل و طبیعت و زیبایی‌های آن سبب می‌شود که از این سختی‌ها کاسته شود.

شما می‌توانید با وسیله شخصی به روستای موشا بروید و خودروی خود را آنجا بگذارید؛ چرا که از این روستا تا قلعه باستانی پیاده تنها 30 دقیقه راه است.

سیاهکل در میان شالیزارها و کوهها

روستای سیاهکل یکی از خوش آب و هواترین روستاهای گیلان است. این روستا نیز در نزدیکی آبشار لونک قرار گرفته است. موقعیت مکانی طبیعی این روستا سبب زیبایی و آب و هوای مطلوب آن شده است. جالب است بدانید که جهت رفاه گردشگران در این منطقه خانه‌های بوم‌گردی نیز قرار گرفته است. شما به راحتی می‌توانید شب را در این اقامتگاه‌های قدیمی و زیبا بگذرانید.

اگر آبشار بودید و قصد نداشتید شب برگردید کافی است به این روستا که در 20 کیلومتری آبشار واقع شده است بروید. حال و هوای روستا می‌تواند انقلاب عظیمی در وجود شما به پا کند.

تفریح در طبیعت آبشار لونک

طبیعت همواره موضوع جالب و دوست داشتنی برای همه انسان‌ها است؛ اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که مکان تنوع تفریحی نیز داشته باشد. به این صورت طبیعت و امکانات تفریحی سبب خلق یک مقصد گردشگری تمام و کمال شده است. شما می‌توانید از این تفریحات بهره‌مند شوید و اوقات خوشی را در کنار خانواده خلق کنید.

کمپینگ

آبشار لونک است. خود این موضوع نمایانگر این است که گردشگران حداقل یک بار باید به این منطقه بروند و کمپ کنند. بودن در طبیعت و آن هم شب‌ها در چنین مکانی که صدای آبشار می‌آید بسیار لذت بخش خواهد بود. سکوت شب و نمای آسمان شب و ستارگان اصلا قابل چشم پوشی نیست و جان روح هر انسانی را قلقلک می‌دهد. شما می‌توانید به آسانی در این منطقه چادر برپا کنید و از تمام امکانات کمپ خود برای داشتن شبی به یاد ماندنی استفاده کنید. صبح نیز با صدای پرندگان و نور طبیعی خورشید و با انرژی بسیار از خواب بیدار خواهید شد.

عکاسی

عکاسان مناظر طبیعی حتما لازم است به این منطقه اهمیت بدهند. شکار عکس‌های زیبا و زنده در چنین مکانی با این تنوع گیاهی و جانوری ممکن است. اگر شما علاقه به عکسای از طبیعت و یا با طبیعت دارید این مکان می‌تواند بهترین انتخاب باشد. وجود آبشار و درخت‌های گوناگون یک منظره همه جانبه خلق کرده است. افرادی که خلاقیت و استعدادی در عکاسی دارند این منطقه برای بروز خلاقیتشان بسیار مناسب می‌باشد.

جنگل نوردی

جنگل نوردی یکی از فعالیت‌های مورد علاقه گردشگران است. قدم زدن در جنگل سبب انس بیشتر با طبیعت و افزایش آرامش درونی می‌شود. اطراف آبشار تقریبا 2 کیلومتر مسیر برای جنگل نوردی وجود دارد. شیب این مسیر ملایم است و اگر شما آمادگی بدنی متوسطی داشته باشید می‌توانید این مسیر را طی کنید. در این مسیر می‌توانید از طبیعت و حیات وحش لذت و بهره کافی ببرید. توجه داشته باشید که برای پیاده روی در این منطقه ضروری است که همراه گروه بروید تا هیچ خطری ما را تهدید نکند؛ حتی اگر مشکلی پیش بیاید به این صورت می‌توانید از سایر اعضای گروه خود کمک بگیرید.

امکانات رفاهی آبشار لونک

به سبب سفر هر ساله گردشگران به آبشار لونک امروزه امکانات رفاهی بسیاری در این منطقه قرار گرفته است. از جمله مهم‌ترین این امکانات پارکینگ بزرگ است که شما می‌توانید به راحتی وسیله نقلیه خود را آنجا پارک کنید. سرویس بهداشتی و فروشگاه نیز در این منطقه بکر و طبیعی وجود دارد و دیگر جایی برای نگرانی از این بابت نیست.

سکوها و آلاچیق‌ها برای رفاه حال گردشگران و نشستن و چادر زدن نیز تعبیه شده است. جالب است بدانید در این منطقه حتی مسجد نیز وجود دارد و می‌توانید با خیال راحت در آنجا نماز بخوانید. همه این امکانات در چنین محیط بکر و طبیعی سبب جذب بیشتر و بیشتر گردشگران و طبیعت دوستان می‌شود.

اقامت در آبشار لونک

دل کندن از آبشار لونک چندان کار ساده‌ای نیست. معمولا افراد پس از رفتن به این آبشار دوست دارند زمان بیشتری را در آن سپری کنند. جایی برای نگرانی وجود ندارد چرا که به شیوه‌های مختلف می‌شود در منطقه آبشار اقامت کرد. قبل‌تر نیز به طور خلاصه به برخی از گزینه‌ها اشاره کردیم. کنون وقت پرداختن به این موضوع به طور دقیق است.

کمپینگ و شب مانی حوالی آبشار لونک

یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های اقامت نزد جوانان و گردشگران حرفه‌ای کمپینگ است. معمولا افرادی که قصد این کار را دارند تمام امکانات لازم را با خود می‌برند. به دلیل وجود آلاچیق‌ها و سکوهای مشخص به راحتی می‌توانید با دوستانتان کمپ کنید. توجه داشته باشید برای کمپ لازم است که به اطراف آبشار بروید و این مکان‌ها ممکن است دستشویی و آب آشامیدنی نداشته باشد. ضروری است که کیسه خواب، چادر، مواد غذایی، زیرانداز ، جعبه کمک‌های اولیه و سایر وسایل یک کمپ ایده‌آل را همراه داشته باشید. چراغ قوه، ظروف غذا و پیک نیک نیز از جمله وسایلی هستند که وجود آنها ضروری است.

اقامتگاه های بوم گردی روستای لونک

  • مجتمع گردشگری و اقامتی صبا: در شهرستان سیاهکل و جاده سیاهکل – دیلمان مجتمع گردشگری و اقامتی صبا واقع شده است.‌
  • هتل آپارتمان اقلیما: در جاده شاه‌عباسی رشت برای گردشگران واقع شده است.
  • اقامتگاه بوم‌گردی گیلدا: در روستای زیبای توتکی و همچنین در نزدیکی آبشار لونک قرار گرفته است.
  • اقامتگاه بوم گردی تی‌تی‌بوم: در کیلومتر ۱۰ جاده سیاهکل به دیلمان اقامتگاه بوم گردی تی‌تی بوم قرار گرفته است.
  • اقامتگاه بوم‌گردی دیلمای: این اقامتگاه در روستای تازه‌آباد جنگاه که درست در کیلومتر ۱۲ شهرستان سیاهکل است، قرار دارد.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به آبشار لونک بدانید!

آبشار لونک است و ما باید در حفظ طبیعت و پاکیزگی آن کوشا باشیم. در این مکان آشغال نریزید و به طبیعت آسیب نرسانید و حتما آتش خود را خاموش کنید. فراموش نکنید که حتما لباس و کفش مناسب بپوشید و به علت شرایط آب و هوایی این منطقه حتما لباس گرم بردارید.

نقشه، دارو، آب آشامیدنی، تلفن همراه، مقداری پول نقد، شارژر، کرم ضدآفتاب و… از جمله وسایلی هستند که حتما مورد استفاده شما قرار خواهد گرفت پس لازم است آنها را فراموش نکنید. برای بازدید از آبشار بهتر است صبح زود حرکت کنید تا هوا خنک باشد و مسیر خلوت‌تر باشد تا بتوانید به راحتی عکاسی کنید و لذت ببرید.

سخن پایانی

با توجه به شخصیت و علاقه خود برای رفتن به آبشار لونک؛ گوشه‌ای از بهشت ایران برنامه ریزی کنید. خوب است که در ابتدا به مقدار کافی در این باره مطالعه کنید و با تمام جوانب آن آشنا شوید سپس برنامه سفر خود را ببندید. یعنی لازم است که فصل و زمان سفر را تعیین کنید. پس از آن ضروری است که مسیرها را بررسی کنید و بهترین مسیر ممکن را برگزینید.

توجه داشته باشید که حتما به صورت گروهی به بازدید و تفریح از این آبشار بروید. به هر حال حادثه خبر نمی‌کند و هر مشکلی ممکن است به وجود بیاید. اگر گروه باشید مشکل به آسانی قابل حل خواهد بود. لطفا مواظب طبیعت باشید و آن را آلوده نکنید. مراقب فرزندان خود نیز باشید تا هیچ خطری آنها را تهدید نکند.

پرسش‌های متداول

کافی است ابتدا به گیلان و سپس مرکز آن رشت بروید؛ از آن پس با ورود به جاده سیاهکل دیلمان و احتساب مسیر از رشت، بعد از حدودا 62 کیلومتر به مقصد می‌رسید.

بله؛ شما می‌توانید از طریق مپ‌های آنلاین مسیریابی کنید و بهترین مسیر را انتخاب نمایید.

فصل بهار و تابستان مناسب‌تر است.

خطر حمله حیوانات وحشی و یا گزش هرگونه حشره موذی و سقوط از صخره‌ها از جمله خطراتی است که ممکن است رخ بدهد.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید