شهر جهانی انگور کجاست؟ | ملایر شهر جهانی انگور در ایران

شهر جهانی انگور کجاست؟ | ملایر شهر جهانی انگور در ایران

استان همدان ایرانگردی ملایر

شهر جهانی انگور کجاست یکی از سوالات رایج در جامعه امروزی است که تعداد بالایی از افراد از پاسخ آن اطلاعی ندارند. درواقع ملایر شهر جهانی انگور در ایران به شمار می‌آید که انگورهای حاصل از آن، دارای تنوع و کیفیت بالایی هستند.

مردمان این شهر از زمان‌های قدیم به تولید و پرورش انگور مشغول بوده‌اند که به این خاطر، لقب شهر جهانی انگور به آن داده شده است. ملایر با برخورداری از چندین هزار تاکستان، سالانه تولیدکننده چند هزار تن انگور است که امروزه علاوه بر انگور، به تولید شیره انگور و کشمش نیز می‌پردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به اینکه شهر جهانی انگور کجاست، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

شهر جهانی انگور کجاست؟

ممکن است شما نیز جزو افرادی باشید که شهر انگور را نشناسید و برایتان سوال شود که شهر جهانی انگور کجاست؟ ملایر شهر انگور واقع در کشور ایران است که با تولید محصولات باکیفیت و خوشمزه، حرف اول را در جهان می‌زند. این شهرستان در استان همدان قرار داشته که سالانه گردشگران بسیاری با خرید بلیط هواپیما همدان به این شهر سفر کرده و از آن بازدید می‌کنند. با سفر به ملایر که به‌ عنوان قطب اصلی انگور شناخته شده، می‌توانید درختان انگور پهناور و زیبای آن را تماشا کنید.

ملایر شهر جهانی انگور

انگور تولید شده در این بخش از کشور برخوردار از خاصیت پزشکی و غذایی بوده که با استفاده از آن، امکان تهیه فرآورده‌های مختلفی را خواهید داشت. سالانه انگورهای متنوعی در این منطقه از کشور تولید و وارد بازارهای داخلی و خارجی می‌شود. انگورهای تولیدی دارای خواص بسیاری هستند که جایگاه ویژه‌ای در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها دارند. انواع انگورهای موجود در شهر انگور ایران عبارت است از:

  1. انگور یاقوتی: یاقوتی یکی از انگورهای پرطرف‌دار و نوبرانه‌ای است که رنگ قرمز روشن و اندازه‌ بزرگ‌تری نسبت به سایر نوع‌ها دارد. فصل برداشت این نوع اواخر تابستان و اوایل پاییز بوده که افراد از آن در تولید کشمش، شیره انگور و آبغوره نیز استفاده می‌کنند.
  2. انگور شانی: شانی که نام دیگر آن شاهانی است نیز یکی دیگر از انواع انگورهای شهرستان ملایر با رنگ تیره و طعم شیرین می‌باشد. این نوع شهرت جهانی داشته و به‌ خاطر دانه‌های کشیده و بزرگ خود، دارای کاربرد در آبگیری، تولید کشمش و شراب است.
  3. انگور حسینی: نوع حسینی نیز از جمله انگورهای شهرستان ملایر بوده که با رنگ بنفش تیره و دانه‌های درشتی قابل‌تولید است. این انگور خوشمزه در اواخر فصل تابستان الی اوایل پاییز برداشت شده که در تهیه کشمش و شیره به کار می‌رود.
  4. انگور بی‌دانه: انگور بی دانه کیفیت بالا و طعم خوشمزه‌ای دارد و علاوه بر مصرف در ایران، در جهان نیز دارای طرف‌داران بسیاری است. نوع بی‌دانه قابل مصرف در مجالس و مهمانی‌ها بوده که برداشت آن، از اواخر تیرماه تا شهریورماه قابل‌ انجام است.

ملایر شهر جهانی انگور

شرایط آب و هوایی ملایر

شهر جهانی انگور جزو چندین شهر شناخته شده ایران در جهان است که دارای دو نوع شرایط آب‌وهوایی معتدل کوهستانی و نیمه بارانی می‌باشد. این شهرستان برخوردار از تابستانی خنک و زمستانی بسیار سرد بوده که از طرف شمال به همدان، از جنوب به بروجرد، از شرق به اراک و از غرب به نهاوند و تویسرکان منتهی شده است.

شرایط آب و هوایی ملایر

بهترین زمان سفر به شهر جهانی انگور

برای دستیابی به سفری دلنشین همراه با خاطرات به‌یادماندنی، لازم است بهترین زمان ممکن را انتخاب کنید. چرا که انتخاب بهترین زمان برای سفر اهمیت بالایی داشته و می‌تواند در تجربه سفرتان تأثیرگذار باشد. برای اینکه بتوانید در وقت مناسبی اقدام به سفر کنید، باید به سلیقه و علایق خود توجه کرده و دست به تصمیم‌گیری بزنید. برای تصمیم‌گیری بهتر به نکات زیر دقت کنید:

  • زمان برداشت انگورهای تولیدشده و برپایی جشنواره انگور در ملایر، شهریورماه است.
  • آب‌وهوا و برگ‌های پاییزی این شهرستان، در ماه‌های مهر و آبان دیدنی هستند.
  • لذت‌بردن از شرایط آب‌وهوایی خنک و گردش در تمامی نقاط این شهر، در اردیبهشت و خرداد‌ماه ممکن است.
  • تماشای زمستان برفی و لذت‌بردن از هوای سرد نیز مناسب ماه‌های دی و بهمن می‌باشد.

با توجه‌ به نکات ذکرشده می‌توانید بر حسب دلخواه خود، بهترین زمان را برای آشنایی با اینکه شهر جهانی انگور کجاست، برگزینید.

بهترین زمان سفر به ملایر شهر جهانی انگور

جاهای دیدنی اطراف ملایر شهر جهانی انگور

افرادی که قصد سفر دارند، معمولا می‌خواهند که به‌صورت یک‌باره از چندین مکان دیدنی بازدید کنند. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید، می‌توانید به شهر جهانی انگور بروید. حال سوال مهم اینجاست که آیا می‌دانید شهر جهانی انگور کجاست؟ حیف است که به سفر رفته و از بازدید برخی مکان‌های زیبای اطراف این شهرستان بی‌بهره بمانید. طبیعت‌گردی در ملایر جزو خاطرات فراموش‌نشدنی است که تا سالیان سال در ذهنتان باقی خواهد ماند. در اینجا به برخی از جاهای دیدنی اطراف شهرستان ملایر اشاره می‌کنیم:

جاهای دیدنی اطراف ملایر شهر جهانی انگور

تپه باستانی و آتشکده نوشیجان

آتشکده نوشیجان واقع در 20 کیلومتری شمال غرب ملایر بوده که روی تپه باستانی به‌جامانده از دوره مس‌سنگی و نوسنگی قرار دارد. ارتفاع این تپه 37 متر بوده که به‌عنوان یکی از سکونتگاه‌های قدیمی شناخته شده است.

تپه باستانی و آتشکده نوشیجان

خانه لطفعلیان

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف ملایر شهر انگور، خانه لطفعلیان می‌باشد که از زمان قاجار به‌جای‌مانده است. این خانه دارای دوطبقه بوده که ابتدا به‌عنوان حسینیه کاربرد داشته و پس از خریداری توسط مرتضی خان لطفعلیان، به منزل مسکونی تبدیل شد که امروزه نیز از آن با نام موزه یاد می‌کنند.

خانه لطفعلیان ملایر

منطقه حفاظت شده لشگر

این منطقه واقع در قسمت جنوب شرقی ملایر بوده که به‌عنوان زیستگاه گونه‌های مختلف گیاهان و جانوران شهرت یافته است. لشگر برخوردار از چشمه‌های فصلی و دائمی برای رشد گیاهان متنوع می‌باشد که از سال 1363 به منطقه شکار ممنوع تبدیل شده است.

منطقه حفاظت شده لشگر

غار دره فراخ

غار دره فراخ نیز جزو جاذبه‌های طبیعی و دیدنی ملایر به شمار می‌آید که با سایر غارها متفاوت است. برای عبور از آن باید مسیر تنگ و تاریکی را طی کنید تا در انتها به برکه خارق‌العاده و تماشایی برسید. مسیر غار پر از گِل‌ولای بوده و علت آن، چکه‌ کردن آب از سقف غار است.

غار دره فراخ

قلعه پری

ممکن است تابه‌حال نام قلعه پری به گوشتان خورده باشد، ولی اطلاعی از آن نداشته باشید. قلعه پری در روستای پیروز قرار دارد که از دوران زندیه به‌جای‌مانده است. قبرهای بسیاری روی تپه پری قرار داشته که طرح‌های آن‌ها چیزی جز قلیان، اسب، تفنگ، آینه، تسبیح، شانه، جانماز و… نیست.

قلعه پری

مسجد شیخ الملوک

این مکان که با نام مسجد جامع ملایر نیز شناخته شده، جزو آثار تاریخی دوران قاجاریه به‌حساب می‌آید. این مسجد در نزدیکی‌های بازار شهرستان واقع شده که سبک طراحی و ساخت آن بسیار ساده و چشم‌نواز است.

اقامت در شهرستان ملایر

اقامت در سفر از جمله مسائل حائز اهمیتی است که بی‌توجهی نسبت به آن، می‌تواند مشکلات بزرگی را به بار بیاورد. پس از اینکه با پاسخ شهر جهانی انگور کجاست آشنا شدید، شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که اقامت در این شهرستان به چه صورت است؟

در واقع باید بدانید که ملایر شهر چندان بزرگی نیست، ولی بااین‌حال هتل‌هایی در آن وجود دارد که می‌توانید به مدت چندین روز در آن‌ها سکونت کنید. انتخاب مکان مناسب برای اقامت به عواملی همانند نوع، امکانات و بودجه‌تان بستگی دارد. برای اقامت چندروزه در شهر انگور ایران می‌توانید به سراغ هتل‌هایی همچون کریم‌خان زند، دوستاره، خانه معلم، هتل آپارتمان فدک و آرامش و… بروید.

اقامت در شهرستان ملایر

امکانات تفریحی و رفاهی شهر جهانی انگور

شهر جهانی انگور علاوه بر داشتن جاهای دیدنی، دارای یکسری امکانات تفریحی و رفاهی برای گردشگران نیز است. به‌ این ‌منظور افرادی که نمی‌دانند امکانات تفریحی و رفاهی شهر جهانی انگور کجاست، می‌توانند به سراغ بام ملایر، پیست اسکی الوند، جهان کوچک، دریاچه مصنوعی کوثر و… بروند. برخی از امکانات تفریحی و رفاهی شهر انگور ایران عبارتند از:

  • شهربازی
  • آبشارهای مصنوعی
  • رستوران
  • کافی‌شاپ
  • اسکی سواری
  • باغ پرندگان
  • سرویس بهداشتی

شهر جهانی انگور

غذاها و رستوران های شهر انگور

شاید فکر کنید که ملایر تنها به‌خاطر تولید انگور مشهور شده است، درحالی‌که این طرز فکر غلط می‌باشد. در واقع می‌توان گفت: این شهرستان زیبا علاوه بر انگورهای خود به جاذبه‌های دیدنی و برخی از غذاهای خوشمزه نیز مشهور است. در ملایر غذاهای بسیار خوشمزه و اصیلی پخته می‌شود که هر یک دارای مزه و طعم دلنشینی هستند.

بخشی از مشهوریت این شهرستان به‌خاطر غذاهایی همانند کباب‌کوبیده، خورش آلواسفناج، آش‌های ترخینه، ملایری، دوغ و… است. از رستوران‌های پرطرف‌دار شهرستان ملایر نیز می‌توان به شقایق، دربند، فودژاو و شب‌نشین اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که انتخاب رستوران در سفر به سلیقه مسافران بستگی دارد و ممکن است فردی انتخاب‌کننده رستوران سنتی بوده و شخص دیگر فست‌فودی را انتخاب کند.

سوغات شهر انگور ایران

ملایر از جمله شهرستان‌های زیبا و معروفی است که سالانه افراد بسیاری به‌قصد سفر، از آن بازدید می‌کنند. گردشگران در این سفر باید به فکر سوغاتی برای اطرافیان خود نیز باشند و از آن‌ها به‌عنوان یادبود برای عزیزان خود تهیه کنند. حال ممکن است شما نیز همچون سایر افراد ندانید که سوغات معروف شهر جهانی انگور چیست؟

برخی از سوغاتی‌های این مکان شامل مواردی همچون انگور و فرآورده‌های آن، عسل، گردو، خشکبار، سفال، فرش، گیوه‌ بافی و سایر موارد است که هر یک برخوردار از کیفیت و قیمت متنوعی هستند. نکته حائز اهمیت در تهیه سوغات، این است که به سراغ خرید از مکان معتبر و شناخته شده‌ بروید. برخی از مکان‌های مناسب برای خرید سوغات به شکل زیر هستند:

  1. بازار سنتی
  2. مجتمع تجاری میلاد
  3. فروشگاه‌های صنایع‌دستی
  4. مرکز خرید تندیس

سوغات ملایر شهر انگور ایران

توصیه هایی برای سفری دلنشین به ملایر

حال که تا اینجا با شهر جهانی انگور کجاست آشنا شدید، زمان این است که بدانید در سفر به این شهرستان باید چه نکاتی را رعایت کنید. برای دستیابی به سفر به‌یادماندنی و خاطره‌انگیزی بهتر است یکسری نکات و توصیه مهم را نه‌تنها در این سفر بلکه در هر سفر دیگری نیز فراموش نکنید. برخی از توصیه‌های مهم عبارتند از:

  • بودجه خود را تعیین کرده و بر اساس آن، دست به سفری با امکانات کم یا زیاد بزنید.
  • قبل از اقدام به سفر از شرایط آب‌وهوایی مقصد و مسیر منتهی به آن اطلاع یابید.
  • در بازدید از جاهای دیدنی، لباس و کفش مناسبی بپوشید تا در راه‌رفتن به مشکلی نخورده و به‌خوبی بگردید.
  • مکانی متناسب با سلیقه و بودجه خود را برای اقامت انتخاب و رزرو کنید.
  • لوازم همراه مثل کلاه، عینک‌آفتابی، آب، کرم، مواد غذایی و… را از یاد نبرید.
  • برای اینکه در هنگام بازدید از غارهای ملایر به مشکلی برنخورید، لازم است از راهنمای سفر کمک بخواهید.
  • مکان‌های دیدنی و غذاهای خوشمزه موردنظرتان را لیست کنید تا از یادتان نرود.
  • جعبه کمک‌های اولیه را فراموش نکنید.
  • برای تهیه سوغات می‌توانید از بازار تاریخی شهرستان بازدید کنید.
  • بسته به سلیقه و علاقه خود زمان مناسبی را برای سفر و گردش انتخاب نمایید.

سخن پایانی

آیا می‌دانید شهر جهانی انگور کجاست و دارای چه جاذبه‌هایی است؟ ملایر، شهر جهانی انگور واقع در کشور ایران بوده که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. این شهرستان مقصد ایده‌آلی برای گردشگران علاقه‌مند به انگور بوده که به‌خاطر داشتن مردم مهمان‌نواز و خونگرم، سالانه پذیرای مسافران بسیاری می‌باشد.

ما در این مقاله به معرفی اینکه شهر جهانی انگور کجاست پرداختیم تا افراد علاقه‌مند به سفر و تهیه انگورهایی با طعم دلنشین، بتوانند ملایر را به‌عنوان مقصد خود برگزینند. در واقع فرقی ندارد که انتخابتان طبیعت‌گردی است یا جنگل‌گردی، چرا که با سفر به شهر انگور ایران می‌توانید لذت سفر خود را چندین برابر کنید.

سوالات متداول

ملایر در بخش غربی کشور ایران، استان همدان واقع شده است.

در حوالی این شهرستان جاهای تماشایی بسیاری از جمله: خانه لطفعلیان، قلعه پری، منطقه لشگر، مسجد شیخ الملوک، تپه و آتشکده نوشیجان و... وجود دارد.

زمان این سفر به نظر شما بستگی دارد، ولی به‌طورکلی برای لذت‌بردن از این مدت چندروزه بهتر است فصول بهار و تابستان را برگزینید.

این شهرستان تولیدکننده بخش عظیمی از انگورهای مختلف بوده که علاوه بر تأمین نیاز داخلی، قادر به صادرات نیز است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید