آبشار مارگون کجاست؟ | بزرگ ترین آبشار چشمه ای در شیراز + آدرس

آبشار مارگون کجاست؟ | بزرگ ترین آبشار چشمه ای در شیراز + آدرس

استان فارس ایرانگردی شیراز

شهر شیراز، مرکز استان فارس، یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین شهرهای جنوب غربی ایران است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی را در اقصی نقاط خود جای داده است. آبشار مارگون یکی از بلندترین آبشارهای چشمه‌ای ایران و جهان که در فاصله 130 کیلومتری از شهر شیراز قرار دارد. آبشارهای چشمه‌ای به‌طور خاصی مورد توجه گردشگران و طبیعت‌گردان قرار می‌گیرند، زیرا نسبت به دیگر گونه‌های آبشاری که از برف ارتفاعات و رودخانه‌ها تامین می‌شوند، کمیاب هستند.

آبشار مارگون را می‌توان مهم‌ترین آبشار چشمه‌ای ایران محسوب کرد که برخلاف بسیاری از آبشارهای ایران، آب آن از چندین چشمه پرآب تامین می‌شود. و از ارتفاعات 70 متری سرازیر می‌شود. پس اگر از گرمای تابستان خسته شده‌اید و قصد دارید تا تنی به آب بزنید، در ادامه معرفی آبشار مارگون، این مار آبشارگون با ما همراه باشید.

آبشار مارگون کجاست؟

آبشار مارگون با 70 متر ارتفاع و 100 متر عرض، یکی از بلندترین آبشارهای چشمه‌ای ایران و جهان که در فاصله 130 کیلومتری از شهر شیراز قرار دارد. اگرچه این آبشار را بسیاری با شهر شیراز می‌شناسند، ولی در واقع آبشار مارگون، در نزدیکی روستای مارگون از توابع شهرستان سپیدان، واقع در فاصله 55 کیلومتری شهر سپیدان قرار دارد.

آدرس آبشار مارگون: استان فارس، شهر سپیدان، ۵۰ کیلومتری شمال سپیدان، نزدیک روستای مارگون، آبشار مارگون

آبشار مارگون

مسیر دسترسی به آبشار مارگون

دسترسی به آبشار مارگون، برخلاف بسیاری از آبشارهای ایران، چالش چندان زیادی برای گردشگران نخواهد داشت. برای دسترسی به آبشار مارگون از شهرها و استان‌های شمال کشور، باید ابتدا به شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کنید. از شهر یاسوج تا آبشار مارگون حدود 65 کیلومتر فاصله وجود دارد و پس از رسیدن به این شهر باید، مسیر منتهی به جاده کاکان را پیش بگیرید. در ادامه این مسیر باید به‌سمت کمهر حرکت کرده و سپس مسیر جوب خاله و روستای مارگون را پیش بگیرید.

لازم به ذکر است که فقط تا فاصله 800 متری از آبشار مارگون می‌توان با خودرو مسیر دسترسی به این آبشار را رانندگی کرد؛ زیرا در مسیر 800 متری منتهی به آبشار مارگون، یک مسیر سنگ‌فرش و پلکانی سیمانی وجود دارد که شما را تا پای آبشار بلند مارگون می‌رساند.

اما گردشگران جنوبی برای بازدید از آبشار مارگون بهتر است تا از همان ابتدا مسیر دسترسی به شهر شیراز پیش بگیرند. پس از رسیدن به شهر شیراز، باید همانند مسیر قبلی، به‌سمت شهر سپیدان حرکت کنید و از این شهر تا آبشار مارگون حدود 55 کیلومتر را پیمایش کنید.

معرفی آبشار مارگون

آبشار مارگون با ارتفاع 70 متر و 100 متر عرض، بزرگ‌ترین و بلندترین آبشار ایران و جهان است که از تعداد زیادی چشمه پرآب در بدنه ارتفاعات کوه سرچشمه می‌گیرد. آبشار مارگون همانطور که اشاره شد، در فاصله 130 کیلومتری شهر شیراز و در نزدیکی مرز استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

در واقع تفاوتی که میان آبشار مارگون با بسیاری آبشارهای دیگر وجود دارد، چشمه‌گونه بودن آن است؛ این آبشار برخلاف بسیاری از آبشارهای ایران و جهان که از رودخانه‌ها سرچشمه می‌گیرند، خود سرچشمه رودخانه مارگون است. تعداد و حجم آب چشمه‌هایی که آبشار مارگون از آن‌ها سرچشمه می‌گیرد، آنقدر زیاد است که رودخانه‌ای در امتداد حوضچه آن جریان دارد. رودخانه مارگون که در پای این آبشار جریان دارد، برای آب‌تنی و شنا عمق مناسبی است و برای انجام تفریحات مختلف روزمره کفایت می‌کند.

بیشتر ساکنین منطقه و روستای مارگون به‌دلیل نزدیکی با استان کهگیلویه و بویراحمد، از اقوام لر و قشقایی هستند. یکی از جالب‌ترین سنت‌ها و رسومی که در روستای مارگون وجود دارد، از این قرار است که عروس و داماد حین جشن عروسی، از آبشار مارگون بازدید می‌کنند. از این رو تازه عروس و داماد، همراه با دیگر مهمانان خود با لباس‌های محلی به بازدید از آبشار مارگون می‌روند و با یکدیگر عکس خانوادگی و یادگاری می‌گیرند. این سنت و رسمی که وجود دارد، نشان از اهمیت بالای این آبشار نزد اهالی این روستا و منطقه مارگون دارد.

مارگون به چه معناست؟

مارگون واژه‌ای است که در گویش‌های مختلف معانی متفاوتی دارد، ولی منظور از آبشار مارگون، آن واژه‌ای است که در گویش لری به‌معنای «مانند مار» یا «مارسان» بکار می‌رود. این نام به‌دلیل ظاهر پرپیچ‌وخم و باریکه‌های سرازیر شده جریان آب برای این آبشار انتخاب شده است؛ زیرا باریکه‌های این آبشار شباهت چشم‌گیری به ماری طولانی و در هم پیچیده‌ای دارند که بعضی از رشته‌های آن از یکدیگر جدا و تعدادی دیگر به یکدیگر متصل هستند. آبشار مارگون دارای  آبی زلال و شفاف است که از دل کوه‌های مرتفع منطقه مارگون سرچشمه می‌گیرند و با چنین ظاهر مارگونه‌ای که دارد، جذابیتی خاص و تماشایی دارد.

البته لازم به ذکر است که این نام‌گذاری صرفا براساس ویژگی‌های ظاهری آبشار انتخاب نشده و به تجربه گردشگران و طبیعت‌گردانی که از این آبشار شگفت‌انگیز بازدید کرده‌اند هم مرتبط است. به هر حال طی گذر سالیان دراز، این نام به‌عنوان نمادی از شکوه و زیبایی شگفت‌انگیز منطقه مارگون شناسایی شده است؛ نامی که باعث شده تا آبشار مارگون به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری و طبیعی پرطرفدار در میان بازدیدکنندگان استان فارس و مناطق اطراف شهر شیراز شناخته شود.

بهترین زمان برای سفر به آبشار مارگون

تعیین بهترین زمان برای سفر به آبشار مارگونه به عوامل مختلفی بستگی دارد که قبل‌تر به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم. اول از همه، موقعیت مکانی آبشار مارگون اهمیت بسیار مهمی در این انتخاب دارد؛ زیرا آبشار مارگون در ارتفاع 2,200 متری از سطح دریا قرار دارد و سرمای ناشی از آب و هوای منطقه مارگون سبب یخبندان این آبشار در فصل‌های سرد سال می‌شود.

این موضوع به‌تنهایی می‌تواند در انتخاب شما و دیگر گردشگران تاثیر بسزایی داشته باشد؛ برای مثال آن دسته از افرادی که قصد دارند تا در فصل زمستان و یخبندان آبشار مارگون، اقدام به آبشارنوردی و یخ‌نوردی کنند، قطعا این موضوع به آن‌ها کمک زیادی می‌کند.

فصل‌ های بهار و تابستان

به‌طورکلی بهترین زمان برای سفر به آبشار مارگون، سفر در فصل‌ها بهار و تابستان است؛ زیرا در این فصول از سال، طبیعت اطراف آبشار در بهترین حالت خود از نظر زیبایی و طراوت قرار می‌گیرد و آب و هوای منطقه خنک و معتدل می‌شود. در واقع منطقه کوهستانی مارگون باعث شده است تا گردشگران بتوانند از سفر به آبشار مارگون، یک سفر متنوع و کامل بسازند؛ سفری توام با کوه‌نوردی، صخره‌نوردی و طبیعت‌گردی می‌تواند تجربه‌ای دلپذیر برای هر کدام از گردشگران باشد. البته گرایش این سفر به سلیقه شما بستگی دارد، اینکه شما بخواهید طبیعت‌گردی کنید یا اصلا صخره‌نوردی نکنید، فقط و فقط به تصمیم خود شما برمی‌گردد.

طبیعت مناطق اطراف آبشار مارگون در فصل بهار، زیبایی و تنوع چشم‌گیری به خود می‌گیرد و مناظر سرسبز و گل‌های رنگارنگ در اطراف آبشار، مناظر شگفت‌انگیز و ایده‌آلی خلق می‌کنند. شما همچنین می‌توانید از باغ‌های میوه اطراف آبشار که متعلق به روستاییان هستند هم بازدید کنید.

در فصل تابستان هم جریان آب این آبشار به‌دلیل ذوب شدن برف‌های ارتفاعات کوهستانی به بیشترین میزان خود رسیده و برای شنا و آب‌تنی مناسب می‌شود. در واقع این مزیت مناطق اطراف آبشار به‌دلیل وجود آبشار و رودخانه مارگون است که سبب حاصلخیزی زمین‌های اطراف و تنوع بالای پوشش گیاهی منطقه شده‌اند. در فصل تابستان حداکثر دمای هوا در منطقه مارگون برابر با 10 درجه سانتی‌گراد که از بسیاری از دیگر مناطق اطراف خود خنک‌تر و بلکه سردتر است؛ حتی گاهی امکان دارد که برای سفر به این آبشار در فصل تابستان نیاز به همراه داشتن لباس گرم داشته باشید.

فصل پاییز

اگرچه سفر به آبشار مارگون را به‌دلیل سرمای آب و هوا در فصل پاییز پیشنهاد نمی‌کنیم، ولی طبیعت اطراف این آبشار در فصل پاییز رنگارنگ و تماشایی می‌شود. زمین‌های پوشیده از گیاهان و درختان اطراف این آبشار با رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز گرم و دلنشین می‌شوند و تابلویی از نقاشی را مقابل چشمان بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

به‌طورکلی سفر به آبشار مارگون در ابتدای فصل پاییز، پیشنهاد می‌شود که دمای آب و هوا هنوز زیاد کاهش نیافته و احتمال بارش باران کمتر است. اما از همان اواسط ماه پاییز و با نزدیک شدن به فصل زمستان، دیگر آب و هوای منطقه مارگون بسیار سرد و طاقت‌فرسا می‌شود. در روزهای منتهی به فصل زمستان، دیگر دمای هوا تا حدی کاهش می‌یابد که دیگر بدون لباس گرم امکان سفر به این منطقه وجود ندارد؛ در واقع تنها تفاوتی که این اوقات با فصل زمستان دارد، این است که هنوز زمین‌های اطراف انباشته از برف و یخبندان نشده است.

فصل زمستان

سفر به آبشار مارگون در فصل زمستان نیز همانگونه که اشاره شد، به‌دلیل موقعیت مکانی، سرمای شدید و یخبندان آبشار، تا حدود چالش‌برانگیز است؛ زیرا آبشار مارگون در ارتفاع 2,200 متری از سطح دریا قرار دارد و سرمای شدیدی بر منطقه حاکم است. از طرف دیگر مسیر دسترسی به آبشار در این فصل دشوارتر شده و بسیاری از مسیرها به‌دلیل بارش بی‌رویه برف و یخبندان لغزنده و مسدود می‌شوند.

با نزدیک شدن به آبشار مارگون در فصل زمستان، متوجه قندیل‌های یخی متعدد این آبشار می‌شویدکه آبراهه‌های بسیار سردی از قطرات چکیده شده قندیل‌ها تشکیل می‌شود. آن‌ها  پس می‌توان گفت که سفر به این آبشار در فصل زمستان بجز برای آن دسته از افرادی که به دنبال یخ‌نوردی هستند، توصیه نمی‌شود.

نکته: در نهایت فراموش نکنید تا مطابق با سلیقه و نیاز خود و با توجه به شرایط جوی و ترافیک جاده‌ها، برای سفر به آبشار مارگون برنامه‌ریزی کنید تا یک سفر به‌یادماندنی را تجربه کنید.

تفریحات آبشار مارگون

در نزدیکی آبشار مارگون، امکانات رفاهی متعددی تعبیه شده است و امکان انجام برخی تفریحات آبی، طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی در اطراف این آبشار وجود دارد. منطقه اطراف آبشار مارگون از پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری متنوعی برخوردار است و طبیعت سرسبز و زیبایی دارد که در فصل‌های مختلف سال رخت و لباس مختلفی می‌پوشد. در ادامه تعدادی از فعالیت‌هایی که می‌توانید برای تفریح در آبشار مارگون، انجام دهید را به شما پیشنهاد می‌دهیم تا از گردش خود در این منطقه نهایت را ببرید.

تماشای چشم اندازهای مختلف آبشار

تنوع بالای پوشش گیاهی منطقه مارگون و موقعیت مکانی این آبشار شرایطی را فراهم کرده است تا چشم‌اندازهای مختلف و تماشایی ایجاد شود. بزرگی آبشار مارگون که عبارت است از بلندای 70 متری و پهنای 100 متری، باعث شده است تا صحنه‌های زیبایی برای تماشا وجود داشته باشد. شما می‌توانید از زوایای مختلف، این آبشار را زیر نظر گرفته و ریزش قطرات آبشار و رشته‌های مختلف آبشار مارگون را تماشا کنید.

نکته جالب و صحنه تماشایی که در رابطه با این آبشار وجود دارد، این مورد است که گاهی در ریزش‌های مختلف آبشار، رنگین کمان‌های کوچک زیبا و تماشایی تشکیل می‌شود. از تماشای رنگین‌کمان‌های کوچک زیبای مختلف آبشار مارگون گرفته تا گوش سپردن به صدای آب‌های این آبشار می‌تواند لذت شما از سفر به این آبشار را دوچندان کند.

آب‌تنی و شنا

 آب آبشار چشمه‌ای مارگون در گرم‌ترین روزهای فصل تابستان، بسیار خنک و سرد می‌شود؛ زیرا حداکثر دمای هوا در این منطقه در این روزها به 10 درجه سانتی‌‌گراد برسد و به عبارت دیگر در بیشتر اوقات روز دمای هوا به زیر 10 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

شما می‌توانید به راحتی در آب‌های حوضچه آبشار مارگون و رودخانه این منطقه آب‌تنی و شنا کنید. از آنجایی که آب‌های آبشار مارگون از چشمه‌های جوشان کوه تامین می‌شود، می‌توانید از آب این آبشار بنوشید و با قدم زدن و آب‌تنی در آب‌های این آبشار، آب‌درمانی کنید.

عکاسی

بارها به این موضوع اشاره کردیم که آبشار مارگون و طبیعت اطراف آن، مناظر زیبا و شگفت‌انگیزی وجود دارد که چشمان تیزی می‌خواهد تا آن‌ها را کشف و ثبت کند. چشم‌اندازهای زیبای طبیعت بکر اطراف این آبشار و آبشارهای بلند، باریک و پهن آبشار مارگون سوژه‌های جذابی را برای عکاسی پیش روی شما می‌گذارند.

عکاسی در طلوع و غروب خورشید از چشم‌اندازهای مختلف که با ترکیبی از نورهای طبیعی و جلوه‌های خیره‌کننده، یکی از بهترین تفریحات ممکن است. ضمنا فراموش نکنید که شما می‌توانید با ثبت و جمع‌آوری تصاویر زیبای چشم‌اندازهای مختلف این آبشار و طبیعت اطراف آن، خاطرات خود را ثبت کنید؛ خاطراتی که بعدها می‌توانید آن را مرور و یادآوری کنید.

برای عکاسی از چشم‌اندازهای طبیعی آبشار مارگون و مناطق اطراف آن بهتر است تا از یک دوربین عکاسی حرفه‌ای یا دوربین تلفن هوشمند با کیفیت، استفاده کنید. تمام چشم‌اندازهای مختلفی را که در ابتدا به آن‌ها اشاره کردیم که شامل رنگین‌کمان‌های کوچک و ریزش آب‌ها و قطرات آبشار مارگون را ثبت کنید. عکس‌برداری از زوایای مختلف را نادیده نگیرید، گاهی برای درک اوج زیبایی یک منظره باید زوایای مختلفی را برای عکس‌برداری و ثبت تصاویر امتحان کنید.

عکاسی از ارتفاعات بالای آبشار مارگون و چشم‌اندازهایی که از ارتفاعات قادر به تماشای آن‌ها هستید، یکی از بهترین سوژه‌هایی است که نباید از آن‌ها صرف نظر کنید.

پیک‌نیک، کمپینگ و شب‌مانی

یکی از بهترین راه‌های تفریح در آبشار مارگون و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت، پیک‌نیک، کمپینگ و شب‌مانی در طبیعت اطراف این آبشار است. رفتن به یک پیک‌نیک معمولی دوستانه و خانوادگی در اطراف آبشار مارگون، نیاز به تهیه و حمل وسایل و اقلام زیادی نیست و صرف همراه داشتن تعدادی از وسایل برای یک پیک‌نیک کفایت می‌کند.

شما همچنین می‌توانید برای بازدید از آبشار مارگون و تفریح در این منطقه اقدام به کمپ و شب‌مانی در اطراف این آبشار کنید. در واقع آبشار مارگون با طبیعت متنوع و آب‌وهوای سرد و خنکی که دارد، مکان ایده‌آلی برای کمپینگ و پیک‌نیک است. برپایی چادر در اطراف آبشار، فضاهای سبز و نزدیک به آبشار، ایده مناسبی برای تجربه یک پیک‌نیک، کمپینگ و شب‌مانی همراه با خانواده و دوستان خود است.

فراموش نکنید که کمپینگ و شب‌مانی در دل طبیعت بکر و دست‌نخورده منطقه مارگون، برای لذت بردن از سفر به شیراز در این آبشار کفایت می‌کند. آرامش و سکوتی که در فضای اطراف این آبشار حاکم است، در شب به اوج و نهایت خود می‌رسد و برای درک این آرامش و سکوت، کمپینگ و شب‌مانی بهترین انتخاب ممکن است.

بااین‌حال لازم به ذکر است که برای کمپینگ و شب‌مانی، همراه داشتن تجهیزات، وسایل و اقلام مناسب ضروری است تا شبی به آسایش در طبیعت سر کنید. در سفر خود به آبشار مارگون نباید از رعایت نکات ایمنی و زیست‌محیطی چشم‌پوشی کنید؛ این موضوع باعث می‌شود تا تجربه‌ای ایمن و خوشایند داشته باشید. بهتر است تا پیش از این سفر، از شرایط آب‌وهوایی اطلاع یابید تا با آمادگی کامل به کمپینگ بروید؛  همچنین در صورتی که شرایط آب و هوایی نامساعد بود، سعی کنید سفر خود را به روز دیگری موکول کنید.

گردش در طبیعت، باغ‌های میوه و دیدنی‌های اطراف آبشار

گردش در دل طبیعت و باغ‌های میوه، پیا‌ده‌روی، کوه‌نوردی و صخره‌نوردی در ارتفاعات آبشار مارگون یکی دیگر از بهترین تفریحات شیراز در این آبشار است. گشت و گذار در میان درختان جنگلی و درختان میوه از قبیل سیب، زالزالک و بوته‌های وحشی لذت خاص خودش را دارد. البته لازم به ذکر است که باغ‌های میوه اطراف این آبشار به اهالی روستاهای اطراف تعلق دارند؛ در واقع اگرچه برخی از این باغ‌ها دیوارچینی و حصارکشی نشده‌اند، ولی از دست‌برد و آسیب‌رسانی به درختان این باغ‌ها خودداری کنید.

ضمنا دشت گلی در اطراف این آبشار وجود دارد که قدم زدن در میان آن و همنشینی با لاله‌های واژگون، ختمی و دیگر گل‌های وحشی آن می‌تواند در شما اثرات مثبتی داشته باشد. از طرفی آبشار مارگون که در منطقه حفاظت‌شده مارگون قرار گرفته است، از این رو مناظر دیدنی متعددی در اطراف این آبشار وجود دارد؛ بنابراین شما می‌توانید از هر طرف، یک مسیر دلخواه را پیش گرفته تا از آن‌ها بازدید کنید. منطقه حفاظت‌شده مارگون در سال 1378 شمسی با تصویب شورای حفاظت محیط زیست به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده جنگلی گمارده شد.

از طرف دیگر اقلیم خشک، سرد و کوهستانی منطقه مارگون با وجود بارش فراوان برف و باران، زیستگاه گونه‌های جانوری مختلف است. از جمله حیواناتی که در این منطقه زندگی می‌کنند، می‌توان به خرس قهوه‌ای، گرگ، کفتار، شغال، روباه معمولی، رودک، خارپشت، بز و پازن اشاره کرد.

پس می‌توانید شانس خود را با گردش در طبیعت اطراف آبشار مارگون برای تماشای این حیوانات امتحان کنید؛ البته نکات ایمنی را رعایت کنید و از ماجراجویی به تنهایی در عمق این مناطق خودداری کنید.

غارنوردی

در منطقه مارگون و طبیعت اطراف آبشار آن مناطق زیبا و شگفتی‌زای متعددی وجود دارند که باید برای بازدید از آن‌ها تا حدودی کاوش کنید. در دل کوه و صخره‌هایی که آبشار مارگون از چشمه‌های بالای آن سرچشمه می‌گیرد، غار بزرگ و زیبایی وجود دارد که بر جذابیت طبیعت‌گردی منطقه افزوده است.

لازم به ذکر است که دسترسی به این غار آبی، برای بسیاری از گردشگران چالش‌برانگیز است و نیازمند استفاده از تجهیزات، راهنمای حرفه‌ای و مهارت شنا دارد. ورودی اصلی این غار آبی پایین رگه‌ها و باریکه‌های آبشار مارگون قرار دارد و دل صخره‌ها پنهان شده است. چالشی که برای ورود به این غار وجود دارد، خروج با فشار آبی است که از درون دهانه این غار سرازیر می‌شود که امکان دسترسی به این غار را سخت می‌کند.

برای دسترسی آسان‌تر به غار آبی این آبشار، باید کوه را به‌طور کامل دور بزنید. در طول این مسیر باید از میان بخش‌هایی از رودخانه مارگون شنا کنید و از صخره‌های کوه بالا بروید که نیاز به تجهیزات و راهنما دارد.

جاهای دیدنی اطراف آبشار مارگون

بارها به این موضوع اشاره شد که علاوه‌بر زیبایی‌های آبشار مارگون، از زیبایی‌های مناطق اطراف آن هم نباید غافل شد. جاهای دیدنی و شگرفی را می‌توان در اطراف این آبشار پیدا کرد و از تماشای زیبایی‌ها و تجربه تفریحاتی که می‌توان در این مکان‌ها انجام داد، لذت برد. این جاذبه‌های دیدنی و مکان‌های جذاب در فاصله نزدیکی از این آبشار قرار دارند و در ادامه با معرفی این مکان‌ها و فاصله‌ای که با آبشار مارگون دارند، خواهیم پرداخت.

آبشار مارگون

منطقه حفاظت شده مارگون

منطقه حفاظت‌شده مارگون با 3,200 متر مربع مساحت و پوشش گیاهی متنوع، یکی از زیباترین اکوسیستم‌های ایران است که زیستگاه گونه‌های جانوری مختلفی است. این منطقه حفاظت‌شده به‌دلیل تنوع زیست‌محیطی و چشم‌اندازهای طبیعی شگفت‌انگیزی که دارد، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

این منطقه با پوشش گیاهی متنوع (درختان جنگلی و درختان میوه) و گونه‌های جانوری مختلف (خرس قهوه‌ای، گرگ، کفتار، شغال، بز و پازن) قبله‌گاه گردشگران، طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به حفظ محیط‌زیست است. پس می‌توانید با بازدید از منطقه حفاظت‌شده مارگون انتظار داشته باشید که فرصتی مناسب برای آشنایی با گونه‌های نادر گیاهی و جانوری را خواهید داشت.

در مسیر گردش در این منطقه حفاظت‌شده از هیچ تلاشی در جهت حفظ اکوسیستم طبیعی و جلوگیری از آسیب‌رسانی به زیستگاه‌های حیات‌وحش صرف نظر نکنید. ضمنا اگر قصد دارید تا حتما از این منطقه بازدید کنید، رعایت نکات محیط‌زیستی را برای حفظ زیبایی و بکر بودن منطقه در دستور کار خود قرار دهید.

فاصله منطقه حفاظت‌شده مارگون تا آبشار مارگون21 کیلومتر
آدرساستان فارس، شهرستان سپیدان، منطقه حفاظت‌شده مارگون

پیست اسکی پولادکف

پیست اسکی پولادکف دومین پیست اسکی در سطح بین‌المللی و یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین پیست‌های اسکی در ایران است که در نزدیکی سپیدان قرار دارد. این پیست در ارتفاع 3,200 متری از سطح دریا و در ارتفاعات رشته‌کوه زاگرس واقع شده و تا آبشار مارگون، حدود 33 کیلومتر فاصله دارد.

پیست اسکی پولادکف با امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی مانند تله‌کابین، تله‌سیژ، مدرسه اسکی، هتل، کافه و رستوران‌های مختلف، مقصد مناسبی برای گردشگران و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی به‌شمار می‌آید. شروع فعالیت این پیست از اوایل دی‌ماه آغاز شده و تا اواخر اسفندماه که فصل اسکی است، ادامه دارد. در واقع شما فقط در صورتی می‌توانید از این پیست استفاده کنید که در فصل زمستان به آبشار مارگون سفر کنید.

البته علاوه‌بر اسکی‌بازی، شما قادر خواهید بود تا از امکانات رفاهی تعبیه شده در این پیست اسکی از قبیل تله‌کابین، تله‌سیژ و سورتمه‌سواری بهره‌ور شوید. شما همچنین می‌توانید با برف‌بازی کنید که تجربه و لحظات هیجان‌انگیز و لذت‌بخشی را برای شما ارمغان می‌آورد. اگرچه پیست اسکی پولادکف برای ورزش‌های زمستانی و فصل اسکی شروع به فعالیت می‌کند، ولی در فصل تابستان هم با فعالیت‌های تفریحی جذابی همچون کوهنوردی و دوچرخه‌سواری کوهستانی، دایر است.

فاصله پیست اسکی پولادکف تا آبشار مارگون33.5 کیلومتر
آدرساستان فارس، شهرستان سپیدان، کیلومتر ۱۸ جاده اردکان-آبشار مارگون

باغات کمهر

باغات کمهر همان باغ‌های میوه‌ای هستند که در منطقه حفاظت‌شده مارگون و فاصله نزدیکی نسبت به آبشار مارگون قرار دارند که به‌دلیل طبیعت زیبا و درختان میوه مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته‌اند. این باغات به لطف وجود آبشار مارگون و جاری شدن رودخانه پرآب آن شکل گرفته‌اند.

این باغ‌ها که متعلق به اهالی روستای مارگون و مناطق اطراف آن هستند، با درختان میوه‌ای مانند سیب، آلو و گردو فضایی دنج و باصفا را برای گردشگران فراهم کرده‌اند.

پس اگر به قدم زدن در میان این باغات و استشمام هوای پاکیزه و تازه کوهستان علاقه دارید، فرصت را غنیمت شمارید. علاوه‌براین، شما می‌توانید محصولات این باغات را از صاحبان و اهالی منطقه خریداری کرده و از طعم میوه‌های طبیعی لذت ببرید.

فاصله باغات کمهر تا آبشار مارگون25 کیلومتر
آدرساستان فارس، شهرستان سپیدان، منطقه حفاظت‌شده مارگون

امکانات رفاهی اطراف آبشار

اگرچه آبشار مارگون از شهر سپیدان فاصله زیادی دارد، ولی در نزدیکی این آبشار امکانات رفاهی مناسبی در نظر گرفته شده است. از پارکینگ و سرویس بهداشتی گرفته تا سکوهایی که شهرداری برای اقامت گردشگران طراحی کرده است، همگی برای رفاه حال گردشگران و بازدیدکنندگان فراهم شده است.

نکته: در زمان بازدید از آبشار مارگون، پیشنهاد می‌شود، وسایل و اقلامی از قبیل آب آشامیدنی، میان‌وعده، عینک آفتابی، لباس اضافی، کفش پیاده‌روی، کرم ضد آفتاب، کیسه زباله و … همراه خود داشته باشید.

در سفر به آبشار مارگون کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در نزدیکی آبشار مارگون می‌توانید دو رویکرد را در پیش بگیرید، یکی اقامت در ویلاها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و بهترین هتل‌ها شیراز در شهرستان سپیدان تا روستای مارگون است. اما راه دیگری که برای اقامت در نزدیکی آبشار مارگون وجود دارد، اتراق، کمپ و برپایی چادر در اطراف این آبشار است.

همانطور که اشاره شد، برای سهولت بازدیدکنندگان، سکوهای متعددی ساخته شده است که می‌توانید چادر خود را بر روی آن‌ها برپا کنید؛ البته حتما وسایل و اقلام مورد نیاز خود را همراهتان داشته باشید و همراه داشتن لباس گرم و کیسه‌خواب را ضرورت بدانید.

هزینه ورودی آبشار مارگون

برای بازدید از آبشار مارگون باید یک مبلغ به‌عنوان ورودی بپردازید که با توجه به فصل‌ها و زمان‌های شلوغ و خلوت قیمت‌گذاری می‌شود. این هزینه همراه با هزینه پارکینگ خودرو حدود 30 هزار تومان است.

نکات بازدید از آبشار مارگون

برای بازدید از آبشار مارگون و تجربه یک سفر خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی بهتر است تا به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • به‌دلیل قرارگیری آبشار مارگون درون دره‌‌ای شیب‌دار و بن‌بست، فضای چندان مناسبی برای پارک خودرو و اتراق در اطراف آن ندارد؛ ولی با توجه به آنکه پارکینگی در ابتدای ورودی این آبشار قرار دارد، این مشکل تا حدودی حل شده است. اما در روزهای تعطیل عید نوروز و فصل تابستان، ترافیک آزاردهنده‌ای در مسیر دسترسی به این آبشار وجود دارد.
  • مسیر دسترسی به آبشار مارگون در فصل زمستان به‌دلیل بارش شدید برف و باران لغزنده و مسدود می‌شود. حتی در صورتی که مسیر باز باشد، بتوانید مسیر ماشین‌رو این آبشار را پیمایش کنید و باقی مسیر را باید از میان یخبندانی خطرناک عبور کنید که تجهیزات مناسب، آمادگی و مهارت بالایی می‌طلبد.
  • در محوطه ورودی آبشار، پارکینگی برای خودروها طراحی شده که سرویس‌های بهداشتی و سکوهایی برای اتراق و برپایی چادر در اطراف آن ساخته شده است.
  • مسیر روستای مارگون تا پارکینگ آبشار، آسفالته نیست و باید یک جاده خاکی و کم‌عرض را در کنار دره و پرتگاهی خطرناک پیمایش کنید؛ از این رو تمام دقت خود را بر مسیر گذاشته و با احتیاط برانید.
  • اگرچه در سال‌های اخیر تعداد زیادی از هموطنانمان با فرهنگ جمع‌آوری زباله و اهمیت حفظ محیط زیست آشنایی یافته‌اند، ولی هنوز هم زباله‌های زیادی در اطراف آبشار مشاهده می‌شود؛ از این رو انتظار می‌رود به‌عنوان یک طبیعت‌گرد و تقویت فرهنگ طبیعت‌گردی در حفظ محیط زیست کوشا باشید.
  • نزدیک‌ترین جایگاه سوخت به آبشار مارگون در شهر سپیدان قرار دارد و در روستای مارگون و اطراف آن، جایگاه سوختی وجود ندارد؛ از این رو باک سوخت خود را حتما در شهر سپیدان پر کنید تا در طول مسیر با مشکلی مواجه نشوید.

پایان یک ماجراجویی توام با طبیعت‌گردی در دل ارتفاعات منطقه مارگون

اکنون باید هر بار که نام آبشار مارگون را می‌شنوید، تمام کلماتی که برای آشنایی با این آبشار مطالعه کرده‌اید را به یاد داشته باشید؛ زیرا هر آنچه که باید برای معرفی بزرگ‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان گفته شود را در این مقاله آورده‌ایم. قدم زدن در آب‌های آبشار مارگون و گردش در طبیعت زیبا و شگفت‌انگیز اطراف آن برای متقاعد ساختن شما برای سفر به این آبشار کفایت می‌کند.

با وجود چنین آبشار بلند و پرشکوهی، غار صخره‌ای، منطقه حفاظت‌شده مارگون، پیست اسکی پولادکف و باغات کمهر، دیگر دلیلی برای رد این پیشنهاد وجود نخواهد داشت. اگر قصد دارید به این منطقه زیبا سفر کنید، می‌توانید با خرید بلیط هواپیما قشم شیراز به راحتی به شهر شیراز بروید و از آنجا راهی این طبیعت بکر شوید. به هر حال تصمیم رفتن یا نرفتن به این سفر با شماست. اما در آخر نظر خود را درباره آبشار مارگون، بزرگ‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آبشار مارگون در نزدیکی روستای مارگون از توابع شهرستان سپیدان استان فارس قرار دارد.

جاده منتهی به پارکینگ آبشار مارگون، خاکی و ماشین‌رو است، ولی 800 متر منتهی به پای آبشار را باید پیاده‌روی کنید.

بهترین زمان برای سفر به این آبشار، سفر در فصل‌های بهار و تابستان است؛ زیرا دمای هوای منطقه مارگون در فصل تابستان، حداکثر 10 درجه سانتی‌گراد است.

هتل‌ها، ويلاها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی بین شهر سپیدان تا روستای مارگون و کمپینگ در طبیعت اطراف آبشار مارگون.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید