لوازم مورد نیاز در سفر حج تمتع

لوازم مورد نیاز در سفر حج تمتع

جهان‌گردی عربستان

حج تمتع یکی از سفرهای الزامی برای هر فردی است که به آمادگی و سلامت جسمی و روحی کاملی نیاز دارد. شما نیز به‌ عنوان مسافری که قصد رفتن به سفر ضروری حج را دارید، باید از لوازم مورد نیاز در سفر حج تمتع آگاهی داشته باشید. لوازم مورد نیاز بانوان و آقایان در این سفر متفاوت بوده و باید قبل از هر کاری، اقدام به تهیه و آماده‌سازی آن‌ها کنید.

به‌ صورت کلی لوازم مورد نیاز در سفر به حج تمتع شامل وسایل شخصی، عمومی، بهداشتی و معنوی است که هر یک از آنها برخوردار از زیرمجموعه‌هایی هستند. برای اینکه در حین سفر مشکلی از بابت اضافه‌بار نداشته باشید، لازم است تنها وسایل ضروری و واجب را با خود ببرید و از حمل ملزومات غیرضروری بپرهیزید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لوازم مورد نیاز در سفر حج تمتع در ادامه مطلب همراه ما باشید.

لیست ضروری ترین وسایل مورد نیاز سفر به حج

سفر به حج تمتع برای هر انسانی الزامی بوده که با این کار، امکان آرام‌ کردن روح و جسم خود را خواهید داشت. ولی این سفر همانند سایر سفرهای دیگر نبوده و از شرایط متفاوتی برخوردار ااست. همان‌طور که اشاره کردیم برای اینکه بتوانید سفر بدون مشکلی را تجربه کنید، بهتر است تنها از وسایل ضروری برخوردار باشید. چرا که در صورت داشتن اضافه‌بار، باید لوازم همراه خود را در فرودگاه رها کرده و به سفر بروید.

حال شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که ضروری‌ترین وسایل مورد نیاز برای سفر به حج تمتع شامل چه مواردی است؟ به‌طورکلی لوازم ضروری مورد نیاز برای این سفر را می‌توان به چندین دسته مختلف تقسیم کرد که برخورداری از تمامی اجزای آن دارای اهمیت بالایی است. درواقع باید بدانید که وسایل ضروری و مورد نیاز در سفر به حج شامل لوازم احرام، وسایل شخصی و سایر لوازم‌ها هست. با تهیه این وسایل و همچنین خرید بلیط هواپیما مدینه، می‌توانید با پرواز مستقیم به حج سفر کرده و خاطره به‌یادماندنی را برای خود رقم بزنید.

لوازم مورد نیاز احرام

ممکن است تابه‌حال نام لوازم احرام به گوشتان خورده باشد، ولی از چیستی آن‌ها بی‌خبر باشید. در واقع پوشیدن لباس احرام از جمله اعمال حج است که در این شرایط، احکام خاصی مثل عدم انجام برخی کارها برعهده فرد خواهد بود. برخی از اعمالی که زائران در حین احرام از انجام آن‌ها منع می‌شوند شامل مواردی همانند عقد کردن فردی برای خود یا دیگری، کوتاه‌ نکردن ناخن‌های دست و پا، استفاده از عطر، کشیدن دندان، نگاه‌کردن به آیینه، جدال، بیرون آوردن خون از بدن و… است.

در واقع لوازم احرام، جزو ملزومات ضروری برای مناسک حج بوده که هر زائری چه خانم و چه آقا موظف به برخورداری از آن‌ها است. این لوازم برای بجا آوردن مناسک حج لازم بوده و نبود آن‌ها، می‌تواند چه بانوان و چه آقایان را با مشکلاتی مواجه کند. البته از یاد نبرید که وسایل احرام جنس مونث و مذکر با هم فرق داشته که در حین خرید آن‌ها، باید دقت بالایی را به خرج دهید. برخی از لوازم احرام آقایان عبارت اند از:

  • حوله یا همان إزار بدون دوخت
  • دمپایی یا صندل ساده
  • کمربند
  • دگمه حوله احرام
  • کیسه سنگ
  • خودتراش و تیغ

وسایل احرام بانوان نیز به شکل زیر است:

  • لباس احرام از جمله چادر، مقنعه، روسری و جوراب
  • صندل یا دمپایی سفید روباز

علاوه بر این موارد به ملزومات دیگری برای احرام از جمله قیچی، زیرانداز کوچک، ناخن‌گیر، کیسه سنگ، شامپو و صابون و خمیردندان بدون بو نیز نیاز خواهید داشت.

لوازم شخصی مورد نیاز سفر به حج

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز برای سفر به مکه، لوازم شخصی هر فرد است. در این سفر علاوه بر وسایل احرام به لوازم شخصی بسیاری نیز نیاز دارید که برخورداری هر فرد از این وسایل، امر ضروری به شمار می‌آید. در واقع این ملزومات شخصی بوده و فرد دیگری اجازه استفاده از آن‌ها را نخواهد داشت. به‌طورکلی علاوه بر لوازم بیان شده در قسمت بالا، هر زائری باید دارای وسایل شخصی از جمله مدارک، پول، لباس احرام، حوله، دمپایی یا صندل، شامپو، خمیردندان، مسواک، مواد غذایی کافی، زیرانداز، لباس و کفش مناسب و… نیز باشد.

سایر لوازم مورد نیاز سفر به حج

انسان در هر سفر نیاز به لوازم و تجهیزاتی دارد تا از این طریق بتواند، تجربه دلنشین و لذت‌بخشی را برای خود و اطرافیانش رقم بزند. در واقع باید بدانید که در حین سفر به حج تمتع نیز نیاز به تعداد بالایی وسایل دارید که به شما کمک می‌کنند هیچ کمبودی را احساس نکنید. به این خاطر لازم است قبل از هر کاری درباره ملزومات مورد نیاز برای سفر به حج تحقیق کنید و سپس با برخورداری از تجهیزات کامل، به این سفر معنوی بروید. سایر وسایل و لوازم مورد نیاز در سفر به حج عبارتند از:

  • لباس اضافی
  • عینک‌آفتابی
  • کرم
  • ظرف غذای مناسب
  • ملحفه
  • کلاه
  • تشک مسافرتی
  • داروهای مختلف

لوازم زائران حج ویژه آقایان

همان‌طور که در قسمت بالا اشاره شد، افراد چه مرد و چه زن در سفر به حج تمتع نیازمند لوازم و وسایل متفاوتی خواهند بود. البته وسایل جنس مونث و مذکر تفاوت کمی با یکدیگر داشته که هر یک علاوه بر لوازم شخصی، به این موارد نیز نیاز دارند. ولی شاید برایتان سوال شود که لوازم زائران مرد و زن چه تفاوتی با هم دارد؟ یکی از تفاوت‌های مهم لوازم آن‌ها، نوع لباس احرام است که برای مردان همانند حوله و برای زنان همانند چادری پوشیده طراحی شده است. در اینجا به برخی از لوازم زائران حج ویژه آقایان اشاره می‌کنیم:

  • مدارک: مدارک لازم برای سفر به حج تمتع شامل گذرنامه، ویزا، بلیط هواپیما خارجی، گواهی تزریق آمپول مننژیت، تأییدیه سفر حج و… می‌باشد.
  • تجهیزات برای مقابله با گرما: برای درامان‌ماندن از هوای گرم عربستان و مشکل گرمازدگی، باید بطری آب، آبپاش و حتی در صورت توان یک مینی پنکه نیز همراهتان داشته باشید.
  • لباس و کفش مناسب: عربستان کشوری با آب‌وهوای بسیار گرم بوده که هر زائری باید در هنگام سفر به آن برخوردار از لباس خنک و کفش راحتی باشد تا امکان انجام کارهایی همچون پیاده‌روی، نماز و سایر موارد را داشته باشد.
  • لوازم بهداشتی: هر فردی نه‌تنها در این سفر، بلکه در هنگام سفر به هر جای دیگری نیاز به لوازم بهداشتی از جمله خمیردندان، خودتراش، حوله، دستمال‌کاغذی، شامپو، صابون، کرم و انواع دارو دارد.
  • پول: برخورداری از پول نقد که همان ریال سعودی است یا کارت‌های اعتباری بین‌المللی برای زائران نیز جزو لوازم مهم به‌حساب می‌آید.
  • لوازم عمومی: وسایل و تجهیزات عمومی نیز بخشی از لوازم مورد نیاز زائران آقا بوده که شامل عینک، حوله کوچک، چتر، زیرانداز، نخ و سوزن است.
  • غذا و آب: برخورداری از غذا و آب مناسب برای داشتن سلامت کافی در این سفر جزو موضوعات مهم است.
  • لوازم معنوی: سجاده، تسبیح، کتاب دعا و طواف شمار نیز جزو لوازم معنوی مورد نیاز در سفر حج هستند که داشتن آن‌ها نیز ضروری است.

لوازم زائران حج ویژه بانوان

علاوه بر وسایلی که تا به الان بیان شد، به‌طورکلی بانوان باید در کنار موارد بالا برخوردار از لوازم دیگری نیز باشند. بانوانی که به سفر حج تمتع می‌روند، باید علاوه بر لوازم ضروری همچون مدارک، لباس احرام، پول، وسایل بهداشتی، غذا و آب کافی دارای دمپایی سفید بدون هیچ رویه و پاشنه، جوراب سفید ساده و بدون طرح، مقنعه و کیسه مخصوص سنگ نیز باشند.

این دسته از افراد باید از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان جلوگیری کرده و در تمامی طول سفر حجاب خود را رعایت کنند. البته عدم استفاده از عطرهای تند و آرایش غلیظ را نیز از یاد نبرید.

نکات مهم در مورد وسایل مورد نیاز سفر به حج

سفر به حج یکی از سفرهای لذت‌بخشی است که انجام آن، از هر کار دیگری واجب‌تر می‌باشد. ولی در‌این‌بین به وسایل و لوازم خاصی نیز نیاز خواهید داشت که باید در هنگام جمع‌آوری آن‌ها، به یکسری نکات مهم توجه کنید. درنظرگیری نکات مهم می‌تواند به شما در راستای نداشتن کمبود در سفر و برخورداری از تجربه دلنشین کمک کند. به این خاطر باید قبل از بستن چمدان خود، بر اساس نکات مهم دست به آماده‌سازی وسایلتان بزنید. برخی از نکات مهم در مورد وسایل مورد نیاز سفر به حج به شکل زیر هستند:

  1. از چندین ماه قبل دست به برنامه‌ریزی، تعیین بودجه و جمع‌آوری وسایل مورد نیازتان بزنید تا کمبودی نداشته باشید.
  2. بر اساس فصل و زمان سفر خود، اقدام به تهیه لوازم مورد نیاز کنید تا با سردی و گرمی زیاد هوا مواجه نشوید.
  3. به دلیل وجود مشکل و محدودیت اضافه‌بار، بهتر است تنها لوازم ضروری را به همراه داشته باشید و از بردن ملزومات غیرضروری بپرهیزید.
  4. از آب و مواد غذایی کافی برخوردار باشید و به‌ طور مداوم با مصرف آن‌ها، سطح سلامت خود را تقویت کنید.
  5. برخورداری و پوشیدن لباس احرام برای آقایان الزامی است، ولی برای بانوان واجب نیست و در صورت پوشیدن باید نازک و بدن‌نما نباشد و کاملا پوشیده باشد.
  6. به‌ منظور اذیت‌ نشدن در هوای گرم، می‌توانید از لباس‌های گشاد و نخی زیر لباس مخصوص احرام استفاده کنید.

سخن پایانی

سفر حج، سفری معنوی و لازم برای هر فرد بوده که نیاز به آمادگی‌های خاصی دارد. تهیه لوازم مورد نیاز در سفر به حج تمتع نیازمند دقت و تحقیق بالایی بوده که بهتر است بر اساس نکات فرهنگی و مذهبی کشور عربستان انجام بگیرد. لوازم و وسایل زائران خانم و آقا تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته و به‌طورکلی شامل مدارک، تأییدیه سفر، پول، حوله، لباس احرام، کوله‌پشتی، لباس اضافی، کفش مناسب، لوازم معنوی، فرهنگی، عمومی و… است.

ما در این مقاله به معرفی وسایل و لوازم مورد نیاز برای سفر به حج تمتع پرداختیم تا باتکیه‌بر آن، بتوانید تجربه سفری دلنشین و لذت‌بخش را برای خود رقم بزنید. با سفر به این مکان معنوی امکان جلادادن جسم و روح خود را دارید و می‌توانید از فرصت حضور و نیایش در آن نهایت استفاده را ببرید.

سوالات متداول

در این سفر به لوازم و ملزومات کلی از جمله وسایل شخصی، عمومی، بهداشتی و معنوی نیاز دارید.

بله؛ وسایل و تجهیزاتی که خانم‌ها و آقایان برای مراسم احرام حج نیاز دارند، با هم فرق دارد.

برای احرام و بجا آوردن مناسک حج، آقایان باید برخوردار از حوله احرام، دمپایی، دگمه حوله، خودتراش، کمربند و بانوان دارای لباس کامل احرام و دمپایی باشند.

علاوه بر وسایل و ملزومات بیان شده در این سفر نیازمند سایر تجهیزات شامل کلاه، عینک، کرم، چتر، کیف، کیسه آب، ظرف غذا، دارو و... نیز هستید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید