تالاب های شمال | زیباترین تالاب‌های گیلان و مازندران

تالاب های شمال | زیباترین تالاب‌های گیلان و مازندران

ایرانگردی گیلان مازندران

بیشتر جاذبه‌های طبیعی ایران، در شهر های شمالی به ویژه حاشیه دریای کاسپین واقع شده‌اند. شهرهای شمالی کشورمان به دلیل اقلیم خاصی که دارند، از جاذبه‌های طبیعی فراوانی مانند جنگل‌های باشکوه، تالاب‌ها، بیشه‌زارها و علفزارهای زیادی تشکیل شده‌اند. یکی از جاذبه‌های طبیعی پرطرفدار شهرهای شمالی بعد از جنگل و دریا، تالاب های شمال هستند. تالاب‌ها از جمله شاهکارهای خلقت و جزو دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری در جهان محسوب می‌شوند.

این اکوسیستم خاص، از حیاتی‌ترین زیستگاه‌های پرندگان آبزی و کنار آبزی مانند فلامینگو، پلیکان، اردک، آبچلیک و حواصیل است؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت این تالاب‌ها هستند که از انبوه گونه‌های مختلف جانوری حمایت می‌کنند. در ادامه مطلب با تعدادی از زیباترین تالاب‌های گیلان و مازندران آشنا خواهید شد.

زیباترین تالاب های مازندران

هرچه درباره زیبایی و جذابیت تالاب های شمال در میان جاهای دیدنی مازندان بگوییم، باز هم حق مطلب را ادا نکرده‌ایم. شما می‌توانید از تماشای این تالاب های دیدنی، نهایت لذت را ببرید. این مکان‌ها، بهترین مقصد برای پرندگان مهاجری هستند که از نواحی سردسیر اروپا مهاجرت می‌کنند. در ادامه دیدنی‌ترین تالاب‌ های مازندران را به شما معرفی می‌کنیم.

تالاب نیلوفر آبی در ساری

تالاب نیلوفر آبی، یکی از پرطرفدارترین و زیباترین تالاب های شمال و مازندران است. این تالاب، زیستگاه وسیعی برای رشد نیلوفرهای آبی است. در حقیقت این تالاب، علاوه بر این‌که یکی از زیباترین تالاب‌های مازندران است، به عنوان یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری ایران هم شناخته می‌شود. به همین خاطر سالانه عده زیادی از گردشگران برای بازدید از این تالاب، به مازندران سفر می‌کنند.

این تالاب، در کیلومتر 2 جاده ساری و در نزدیکی روستای آبندانسر واقع شده که بازدید از آن به عنوان یکی از کارهای جذاب در سفر به این شهر تلقی می‌شود.

این تالاب، نزدیک به 45 هکتار مساحت دارد و از 3 حوضچه بسیار بزرگ تشکیل شده است. یکی از این حوضچه‌ها توسط انبوهی از نیلوفرهای آبی صورتی رنگ احاطه شده و منظره چشم‌نوازی را پدید آورده است. بهترین زمان برای بازدید از تالاب نیلوفر آبی، اوایل تیر ماه تا اواخر شهریور ماه است.

تالاب نیلوفر آبی در ساری

تالاب ارواح در نوشهر

تالاب ارواح، یکی از مخوف‌ترین و اسرارآمیزترین تالاب‌های ایران است که اسرار زیادی را خود جای داده و بین طبیعت‌گردان و گردشگران از شهرت بالایی برخوردار است. این تالاب، در 5 کیلومتری روستای چلندر (صلاح‌الدین کلا) از توابع شهرستان نوشهر قرار دارد. درون دریاچه ممرز تکه‌های بریده بریده و خشک‌ شده تنه درختان مرده به چشم می‌خورد که روی سطح آب به صورت پراکنده قرار گرفته‌اند و منظره ترسناک، مخوف و مرموزی را ایجاد کرده‌اند. به همین خاطر به این دریاچه، تالاب ارواح گفته می‌شود.

این تالاب، از نظر بسیاری از گردشگران به عنوان یکی از زیباترین تالاب‌های مازندران شناخته می‌شود و هر ساله بازدیدکنندگان بسیاری را روانه مناطق شمالی ایران می‌کند. باید خاطر نشان ساخت که این دریاچه، یکی از عجیب‌ترین و مخوف‌ترین تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران محسوب می‌شود. امکان بازدید از این تالاب در تمام فصول سال امکان‌پذیر است؛ اما در فصل زمستان و هنگام بارندگی امکان بازدید از آن وجود ندارد.

تالاب ارواح در نوشهر

تالاب میانکاله بهشهر

تالاب میانکاله را می‌توان به عنوان یکی از خا‌ص‌ترین و حیرت‌انگیزترین تالاب‌های ایران معرفی کرد. این تالاب با مساحتی نزدیک به صد هزار هکتار، زیستگاه بسیاری از گونه‌های مختلف پرندگان باارزش بومی از جمله قرقاول‌ها، فلامینگوها، دراج‌ها، زنگوله‌بال‌ها و … است. هم‌چنین زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری از جمله روباه، گرگ، خرگوش، گربه وحشی و گراز هم به شمار می‌آید. زمین تالاب میانکاله از بخش‌های مختلفی مانند باتلاق، آبگیر، شنزارهای ساحلی، مردا جنگلی، جنگل انارستان و … تشکیل شده است.

در حال حاضر تالاب میانکاله تنها منطقه نیمه شرجی اطراف دریای خزر به شمار می‌آید و به دلیل بهره‌مندی از منظره و حیات وحش منحصربه‌فرد، یکی از جاذبه‌های گردشگری این مرزوبوم محسوب می‌شود. این منطقه را می‌توان بهترین مکان برای دوستداران محیط زیست، حیات وحش و عاشقان طبیعت به شمار آورد. اگر قصد بازدید از تالاب میانکاله را دارید، بهترین زمان برای بازدید فصل پاییز و زمستان است. چرا که این مکان، پناهگاه پرندگان در فصل سرد سرزمین‌های سیبری است.

تالاب میانکاله بهشهر

تالاب فراخین در نوشهر

تالاب فراخین را می‌توان یکی از تالاب‌های بکر و دست‌نخورده شمال ایران قلمداد کرد که در منطقه مجور و در نزدیکی روستای ویسر شهرستان نوشهر واقع شده است. این مکان به وسیله درختان سر به فلک کشیده و پهن برگ هیرکان احاطه شده و منظره زیبا و خیره‌کننده‌ای را به وجود آورده است. این تالاب به دلیل طبیعت بکر و دست‌نخورده‌ای که دارد، از محبوبیت زیادی در میان طبیت‌گردان برخوردار است.

یکی از خصوصیات جالب تالاب فراخین این است که در هر فصل سال زیبایی‌ها و جاذبه‌های منحصربه‌فردی دارد و هر بار که از آن بازدید کنید، با چشم‌اندازی متفاوت از گذشته مواجه خواهید شد. به طور مثال، در فصل بهار و تابستان، تصویر درختان سر به فلک کشیده جنگل را روی آب دریاچه مشاهده می‌کنید که جلوه خاصی به آن بخشیده است. این تالاب در فصل پاییز، پوشیده از برگ‌های زرد و نارنجی است که منظره‌ای رویایی را پدید آورده است. بازدید از این تالاب در تمام فصول سال، جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

تالاب فراخین در نوشهر

تالاب لنگور بابل

تالاب لنگور یک آب‌بندان است که با هدف ذخیره آب جهت مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تالاب از وسعتی برابر با 700 هکتار برخوردار است و در فاصله 10 کیلومتری از شهرستان بابل و روستای لنگور قرار دارد. این تالاب از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار بوده و قسمت‌های مختلف آن زیستگاه گیاهان بی‌نظیری مانند آزولا، بارهنگ آبی، علف حصیر، لویی، لاله مردابی، نیلوفر آبی، عدسک آبی، زنبق مردابی، شال تسبیح و هفت‌بند است.

علاوه بر این، گونه‌های جانوری مختلفی مانند انواع حلزون، قورباغه، سوسک آبی، مار آبی، لاک‌پشت و پرندگان نادری مانند درنا، قو، طاووسک، اردک، خوتکا، سیاه کاکل، چنگر و … در آن زندگی می‌کنند.

این تالاب نه تنها یک جاذبه گردشگری و طبیعی فوق‌العاده به شمار می‌آید، بلکه شکارگاه محبوبی برای شکارچیان قانونی هم هست. طبیعت‌گردان و گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند، می‌توانند برای تماشای این مناظر و لذت بردن از فضای داخل تالاب، از قایق استفاده کنند و از تماشای غروب آفتاب در این منطقه لذت ببرند.

تالاب لنگور

تالاب هسل چالوس

تالاب هسل یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین تالاب های شمال و مازندران است که در 10 کیلومتری شهر چالوس واقع شده است. این تالاب با جنگل مشل موزی در ارتباط است و یکی از مناطق زیبا و دیدنی این استان محسوب می‌شود. یکی از ویژگی‌های جالب این تالاب، تغییر رنگ آب آن در فصول مختلف سال است. در این منطقه، رنگ‌هایی مانند نارنجی یا آبی مایل به سبز، توجه شما را به خود جلب می‌کند. شما می‌توانید از تماشای گونه‌های مختلف درختان در این اکوسیستم لذت ببرید.

میزان رطوبت هوا و ناپایداری وضعیت هوا، مورد قابل توجه دیگری است که می‌تواند هر لحظه شما را غافلگیر کند. تالاب هسل، گزینه مناسبی برای برپا کردن کمپ گردشگری به شمار می‌آید. البته این کار در صورتی امکان‌پذیر است که تالاب جزو مناطق حفاظت ‌شده نباشد.

تالاب هسل چالوس

تالاب سرخرود مازندران

تالاب سرخرود یک تالاب بین‌المللی است که در شهرستان محمودآباد قرار گرفته است و به عنوان یکی از زیباترین تالاب‌های مازندران شناخته می‌شود. این تالاب میزبان پرندگان مهاجری است که در فصل سرما از منطقه سیبری روسیه به این تالاب مهاجرت می‌کنند.

تالاب سرخرود به عنوان یک منطقه حفاظت ‌شده زیست محیطی شناخته می‌شود که اکوسیستم گیاهی و جانوری آن از جذابیت بالایی برخوردار است. چرا که گونه‌های مختلف پرندگان از جمله قوهای مهاجر، مرغابی‌ها، اردک‌های وحشی و … در این تالاب زیست می‌کنند که زیبایی این اکوسیستم را دوچندان کرده است.

تالاب سرخرود مازندران

زیباترین تالاب‌های گیلان

استان گیلان یکی از سرسبزترین و زیباترین گستره‌های ایران است. طبیعت کم‌نظیر و قرار گرفتن در میان رشته‌ کوه‌های البرز و تالش در شمال ایران، از آن پهنه‌ای دلخواه برای گردشگران ساخته است. یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های گیلان، تالاب‌های آن است.

تالاب انزلی

تالاب بین‌المللی انزلی یکی از مشهورترین تالاب‌های ایران و از جاهای دیدنی بندر انزلی هستند که با وسعت 20 هزار هکتار و حداکثر عمق 5 متر، در جنوب غربی بندر انزلی و فاصله 40 کیلومتری رشت واقع شده است. این تالاب نه تنها در ایران، بلکه در جهان هم شناخته شده است. تالاب انزلی جزو اولین تالاب‌های بی‌المللی ثبت شده در ایران است که تمامی مناطق این تالاب از جمله سیاه کشیم، سلکه و دیگر آب‌بندان‌های قرار گرفته در این محدوده را شامل می‌شود.

تنوع زیستی بالا و مناظر شگفت‌انگیز باعث شده تا این تالاب به یکی از مقاصد اصلی گردشگران تبدیل شود. گفتنی است این تالاب با 20 هزار هکتار مساحت، یکی از بزرگ‌ترین زیستگاه‌های آبزیان و پرندگان مهاجر به شمار می‌رود. در این تالاب، علاوه بر نیلوفرهای آبی، شاهد رویش لوتوس یا گل لاله مردابی هستیم.

جالب است بدانید که این گونه گیاهی، در هیچ‌کدام از مرداب‌های کشورمان دیده نمی‌شود و همین موضوع را می‌توان وجه تمایز این تالاب از سایر تالاب های شمال دانست. تالاب انزلی، با برخورداری از 11 رود اصلی و 30 رود فرعی، جزو بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران به شمار می‌آید.

تالاب انزلی

تالاب استیل آستارا

تالاب استیل، یکی از زیباترین تالاب‌های استان گیلان است که در 7 کیلومتری شهر آستارا و حاشیه جاده آستارا به تالش واقع شده است. این تالاب، یکی از منحصربه‌فردترین تالاب‌های اطراف رشت است که در میان مردمان بومی این منطقه، به عنوان تالاب متحرک شناخته می‌شود. در نزدیکی این تالاب منطقه جنگلی وسیعی قرار دارد که آن را به محیطی مناسب برای تفریح و استراحت تبدیل کرده است.

گونه‌های گیاهی خاصی در این منطقه به چشم می‌خورد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گونه کمیاب توسکای شناور اشاره کرد. ریشه این گیاه داخل آب قرار داشته و به طور دائم مکان خود را تغییر می‌دهد.

علت نام‌گذاری این تالاب به تالاب متحرک این است که ارتفاع آب دریاچه در طول روز دائما تغییر می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود تا درختان کوتاه‌قامت سر از آب بیرون بیاورند. این مرداب در سال 1384 به عنوان یکی از پنج منطقه برتر گردشگری در استان گیلان به شهرت رسید.

از آن‌جایی که آب‌وهوای این منطقه بسیار شرجی است، بهترین زمان بازدید از این تالاب، اواخر فصل تابستان و اوایل فصل پاییز است. برای این‌که به این تالاب برسید، باید به طرف آستارا حرکت کنید و در 7 کیلومتری این شهر، در مسیر جاده رشت به آستارا، این تالاب را مشاهده خواهید کرد.

تالاب استیل آستارا

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی زیباترین تالاب های شمال در مازندران و گیلان پرداختیم. تالاب‌ها به عنوان منابع ارزشمند برای حیات وحش و یکی از ثروت‌های طبیعی و ملی ما محسوب می‌شوند و از نظر تنوع زیستی و اهمیت اکولوژیکی بسیار ارزشمند هستند. در استان‌های مازندران و گیلان، تالاب‌هایی همچون تالاب نیلوفر آبی، تالاب میانکاله، تالاب انزلی، تالاب استیل و …، از جاذبه‌های طبیعی مهم و ارزشمند محسوب می‌شوند.

این تالاب‌ها، به عنوان زیستگاه گونه‌های مختلف پرندگان و حیوانات، تنوع زیستی فراوانی را در خود جای داده‌اند و از اهمیت بالایی برخوردار هستند. افزون بر این، تالاب‌ها از جاذبه‌های محبوب گردشگری به شمار می‌روند و افراد علاقه‌مند به طبیعت می‌توانند محو زیبایی‌های خیره‌کننده آن شوند.

سؤالات متداول

بهترین زمان برای بازدید از این تالاب، فصل پاییز و زمستان است که پرندگان مهاجر از سرزمین‌های سیبری به این تالاب می‌آیند.

فراخین یکی از تالاب‌های بکر ایران است که در منطقه مجور و در نزدیکی روستای ویسر شهرستان نوشهر واقع شده است.

به دلیل رویش گل‌های زیبایی همچون نیلوفرهای آبی و گل لاله مردابی، بهترین زمان بازدید از این تالاب، فصل بهار به ویژه ماه خرداد است.

این تالاب، دارای پوشش گیاهی غنی و متنوعی از جمله بارهنگ آبی، علف حصیر، آزولا، لویی، شال تسبیح، نیلوفر آبی، عدسک آبی، زنبق مردابی، لاله مردابی و هفت‌بند است. هم‌چنین، محل زندگی گونه‌های جانوری مختلف مانند سوسک آبی، مار آبی، انواع حلزون، قورباغه، لاک‌پشت و پرندگان نادری مانند طاووسک، اردک، درنا، قو، خوتکا، سیاه کاکل، چنگر است.

فصول مختلف سال برای بازدید از تالاب نیلوفر آبی، جذابیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد. با این حال، اوایل تیر ماه تا اواخر شهریور ماه، برای بازدید از تالاب نیلوفر آبی بهترین زمان است.

برای رسیدن به تالاب استیل باید به آستارا سفر کرده و در فاصله ۷ کیلومتری این شهر، در مسیر جاده رشت به آستارا می‌توانید به این تالاب دسترسی داشته باشید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید