روستای اولسبلنگاه کجاست؟ | سفر به اقیانوس سبز ماسال

روستای اولسبلنگاه کجاست؟ | سفر به اقیانوس سبز ماسال

ایرانگردی گیلان

فصل تابستان، بهترین زمان برای لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت و سفر به ییلاق است. آن هم جایی مثل ماسال که زیبایی‌های فراوانی را در خود جای داده است. یکی از این ییلاقات خوش آب‌وهوا و سرسبز، روستای اولسبلنگاه یا اُلَسَبِلَنگاه است که در 50 کیلومتری غرب رشت و 30 کیلومتری جنوب غرب ماسال قرار دارد.

آب‌وهوای ییلاق اولسبلنگاه در فصل بهار و تابستان باورنکردنی است و به همین خاطر از اردیبهشت تا شهریور، بهترین زمان سفر به ارتفاعات اولسبلنگاه خواهد بود و در این بازه زمانی می‌توانید از طبیعت بکر این منطقه لذت ببرید. هم‌چنین در صورت تمایل می‌توانید در هتل‌های آن اقامت داشته یا با اجاره کلبه در اولسبلنگاه، زندگی روستایی را تجربه کنید.

اگر قصد دارید برای تعطیلات بعدی، راهی شمال کشور شوید؛ حتما روستای اولسبلنگاه را در فهرست سفرتان بگنجانید. در ادامه و با معرفی روستای زیبای اولسبلنگاه، با هم از این سفر رویایی لذت می‌بریم.

اولسبلنگاه کجاست؟

روستای اولسبلنگاه یکی از مناطق دیدنی و سرسبز ماسال است که در 50 کیلومتری غرب رشت واقع شده است. این ییلاق، تا تهران 400 کیلومتر و تا ماسال نزدیک به 30 کیلومتر فاصله دارد.

مسیر دسترسی به آن بسیار راحت است و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران این منطقه را برای گشت‌وگذار انتخاب می‌کنند.

اولسبلنگاه کجاست؟

بهترین مسیر دسترسی به اولسبلنگاه

بهترین مسیر دسترسی به اولسبلنگاه و جاذبه‌های دیدنی اطراف آن، از جاده جنوبی خروجی ماسال می‌گذرد. برای رسیدن به این روستا باید این جاده را 25 کیلومتر به جلو بروید. البته، اگر مسیر بندر انزلی را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید از جاده آبکنار استفاده کنید. به هر حال، برای ورود به این منطقه، باید به ازای هر اتومبیل، مبلغی را پرداخت کنید.

اگر برای رفتن به اولسبلنگاه که نگین ییلاقات ماسال است، از مسیر تهران می‌روید، باید 5 الی 6 ساعت رانندگی کنید. البته با توجه به ترافیک جاده ممکن است بیشتر هم طول بکشد. از تهران، مسیر اتوبان تهران- قزوین را پیش بگیرید و زمانی که به قزوین رسیدید، وارد آزادراه قزوین- رشت شوید و به مسیر خود ادامه بدهید.

20 کیلومتر مانده به رشت، به سمت خروجی فومن- سراوان بروید. بعد از این‌که از فومن و صومعه‌سرا گذشتید، به روستای کلیدبر می‌رسید و باید مسیر را به سمت روستای طاهرگوراب ادامه دهید. در نهایت از آن‌جا می‌توانید به طرف ماسال و اولسبلنگاه حرکت کنید.

فاصله اولسبلنگاه تا برخی از شهرهای دیدنی اطراف

روستای اولسبلنگاه، مقصد طبیعت‌گردی فوق‌العاده‌ای به شمار می‌آید. زیبایی‌های طبیعت و فرهنگ بومی مردم آن‌چنان زیبا است که می‌توانند چند روزی شما را در روستا نمک‌گیر کنند. اما شاید سفر به این منطقه زیبا فرصت خوبی باشد که از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی نزدیک به آن هم دیدن کنید. در ادامه فاصله برخی جاذبه‌های گردشگری مهم تا روستای اولسبلنگاه را مشاهده می‌کنید.

فاصله اولسبلنگاه تا برخی از شهرهای دیدنی اطراف

فاصله اولسبلنگاه تا رشت

شهر رشت تا روستای اولسبلنگاه، نزدیک به 80 کیلومتر فاصله دارد. بنابراین برای دیدن این ییلاق زیبا 48 دقیقه در راه خواهید بود.

فاصله اولسبلنگاه تا قلعه رودخان

اگر قصد دارید از روستای اولسبلنگاه به طرف قلعه رودخان بروید، بد نیست بدانید که فاصله این دو منطقه از یکدیگر 71 کیلومتر است که بعد از گذشت 43 دقیقه، به آن‌جا خواهید رسید.

فاصله اولسبلنگاه تا ماسوله

فاصله اولسبلنگاه تا ماسوله، حدود 76 کیلومتر است. به همین خاطر اگر قصد دارید از ماسوله به طرف این روستای خوش‌آب‌وهوا حرکت کنید، تقریبا 46 دقیقه در راه خواهید بود.

فاصله اولسبلنگاه تا ماسوله

فاصله اولسبلنگاه تا فومن

فاصله اولسبلنگاه تا فومن، کوتاه‌ترین مسیر در میان مسیرهای گفته شده است. فاصله این دو منطقه از یکدیگر 61 کیلومتر است و شما برای طی کردن این مسیر، 37 دقیقه در راه خواهید بود.

علت بازدید از روستای اولسبلنگاه

روستای ییلاقی و خوش آب‌وهوای اولسبلنگاه، یکی از مناطق دیدنی ماسال است که به خاطر بکر بودن و قرار گرفتن در میان ارتفاعات تالش بسیار اهمیت دارد. اولسبلنگاه در ارتفاع 1489 متری از سطح دریا قرار دارد؛ به همین خاطر آب‌وهوای آن بسیار خنک و دلچسب است.

این منطقه، مناظر بسیار زیبایی دارد و به خاطر وجود خانه‌های از جنس گل و چوب، گردشگران زیادی این منطقه را انتخاب می‌کنند. ییلاق اولسبلنگاه، تحت نظارت کامل منابع طبیعی کشور قرار داشته و ساخت‌وساز در این منطقه کاملا محدود است. افرادی هم که قصد ساخت‌وساز داشته باشند باید تنها از مصالح طبیعی مانند چوب استفاده کنند. همین مسئله سبب حفظ معماری این ییلاق شده است.

نکته جالب توجه این‌که، اولسبلنگاه برق ندارد و برق مورد نیاز اهالی از طریق پنل‌های خورشیدی یا موتورهای برق تأمین می‌شود. از طرف دیگر، این روستا آب لوله‌کشی نداشته و مردم این روستا آب مورد نیاز خود را از چشمه‌های اطراف تأمین می‌کنند. علی‌رغم این‌که اولسبلنگاه برق ندارد، اما بعد از گذشت یک ساعت از شب، همه‌جا تاریک و ساکت می‌شود. پس اگر می‌خواهید شب‌ها به گردش بروید، حتما یک چراغ‌قوه همراه خود داشته باشید.

این ییلاق، دارای محصولات تازه‌ای مانند عسل و لبنیات است که می‌توانید به عنوان سوغات از اهالی این‌جا خریداری کنید. مجموع این عوامل در کنار هم، مهم‌ترین علل بازدید از اولسبلنگاه به‌شمار می‌آیند که این منطقه را برای گردشگران جذاب‌تر کرده است. حتی نبود برق هم برای گردشگران جذاب است؛ چرا که می‌توانند سبک زندگی روستایی در این منطقه را تجربه کنند.

علت بازدید از روستای اولسبلنگاه

معنی اولسبلنگاه چیست؟

اولسبلنگاه به صورت اولسبلانگاه و اولاسبلنکا هم نوشته می‌شود؛ واژه‌ای تالشی که از دو بخش «اولَس» و «بِلَنگاه» تشکیل شده است. اولس به معنای درخت مَمرَز و بِلَنگاه به معنی ارتفاعات است. بنابراین می‌توان گفت اولسبلنگاه به معنای محل رویش درخت ممرز است؛ یعنی جای بلندی که در آن درخت ممرز به فراوانی دیده می‌شود. این منطقه، مملو از درخت ممرز بوده و علت نامگذاری اولسبلنگاه هم به خاطر پوشش گیاهی غالب در آن است.

معنی اولسبلنگاه چیست؟

تلفظ اولسبلنگاه یا اولاسبلانکا

اگر بخواهید اولسبلنگاه را به صورت دقیق تلفظ کنید، باید بگویید «اولَسبِلَنگاه». البته مردم خود روستا و روستاهای اطراف و حتی گردشگران این ییلاق را به صورت «اولسبلانگاه» و «اولاسبلنکا» هم تلفظ می‌کنند.

ویژگی‌های ییلاق اولسبلنگاه

سبک زندگی مردم روستای اولسبلنگاه بسیار ساده است و می‌توان با دیدن خانه‌های ساده و چوبی آن‌ها، به این موضوع پی برد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های منطقه اولسبلنگاه، تماشای مناظر زیبا و بکر در کنار مردمی است که هر کدام به حرفه خود مشغول هستند. در محوطه سرسبز این ییلاق، اسب‌هایی را تماشا می‌کنید که برای خودشان گشت‌وگذار می‌کنند و هیچ‌کس کاری به کار آن‌ها ندارد.

مردم خونگرم و باصفای این منطقه، دام هم دارند و لبنیاتی که تهیه می‌کنند، واقعا طعم دلنشینی دارد. گاوها از علف‌های تازه و سرسبز تغذیه می‌کنند و همین موضوع سبب شده تا شیر آن‌ها طعم متفاوت و لذیذی داشته باشد. ماست، کره، شیر، دوغ و پنیری که از این منطقه تهیه می‌کنید، اصلا قابل مقایسه با دیگر مناطق نیست. گویی آب‌وهوای این منطقه روی شیر گاوها هم تأثیر گذاشته است.

نبود آب و برق در این منطقه موجب شده تا مردم زندگی بسیار ساده‌ای داشته و دور از تکنولوژی‌های وقت‌گیر امروزی باشند. اولسبلنگاه را یک تکه از بهشت می‌نامند که هر کسی باید حداقل یک‌بار آن را ببیند.

ویژگی‌های ییلاق اولسبلنگاه

آب‌ وهوای روستای اولسبلنگاه

آب‌وهوای اولسبلنگاه چند درجه خنک‌تر از دیگر مناطق گیلان است. چرا که این منطقه بیشتر از 1400 متر از سطح دریا فاصله دارد و همین موضوع سبب شده تا این منطقه به ییلاق تبدیل شود. آب‌وهوای این منطقه در فصل بهار هنوز سرد است و اگر قصد دارید شب در روستا اقامت داشته باشید، بهتر است لباس گرم همراه‌تان باشد. اما در فصل تابستان، انگار که کولر آبی روشن کرده باشند؛ در روز هوا بسیار دلچسب و شب‌ها خنکای عجیبی دارد.

به یاد داشته باشید که اولسبلنگاه برای سفر در فصل پاییز و زمستان، مناسب نیست. چرا که هوا بسیار سرد می‌شود و به هیچ‌عنوان نمی‌توانید از کلبه خارج شوید. علاوه بر این، عبور از قسمتی از مسیر هم به دلیل بارش شدید باران و برف و گل‌ولای بسیار دشوار است. البته نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که هر فصلی زیبایی‌های خاص خودش را دارد. اگر شما هم سرمای هوا را دوست دارید، قطعا اولسبلنگاه می‌تواند بهترین انتخاب شما برای سفر در این فصل از سال باشد.

آب‌ وهوای روستای اولسبلنگاه

بهترین زمان سفر به ارتفاعات اولسبلنگاه

اولسبلنگاه که یکی از مناطق دیدنی اطراف رشت است، در هر فصل زیبایی‌ سحرانگیز خود را دارد. با این حال بهترین زمان سفر به اولسبلنگاه، فصل بهار و تابستان است. این منطقه 1489 متر از سطح دریا فاصله دارد و از آن‌جایی که به ازای هر 1000 متر ارتفاع از سطح دریا، دمای هوا 6 درجه کاهش پیدا می‌کند، بنابراین بهار و تاسبتان ییلاق اولسبلنگاه، آب‌وهوایی خنک و دلنشین دارد. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم از اواسط اردیبهشت ماه و بعد از پایان گرفتن بارش‌های بهاری به این منطقه سفر کنید. بیشتر مردم ترجیح می‌دهند تا از گرمای تابستان شهرهای دیگر فرار کرده و تابستان خود را در این بهشت زیبا در ماسال سپری کنند.

هرچه بیشتر از فصل پاییز بگذرد، هوای روستا سردتر شده و بارش‌ها هم افزایش می‌یابد. پاییز اولسبلنگاه، چهره‌ای زیبا و رنگارنگ به خود می‌گیرد و بسیار دیدنی و تماشایی می‌شود. اما سفر به اولسبلنگاه در فصل زمستان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. این منطقه در فصل زمستان هوای بسیار سردی دارد و همه‌جا یخ‌بندان و پوشیده از برف می‌شود. حتی مردم محلی هم به قشلاق می‌روند و به شهر ماسال سفر می‌کنند. به هر حال، اگر در این فصل سال، قصد سفر به اولسبلنگاه را داشتید، حتما لباس گرم و تجهیزات لازم به همراه داشته باشید.

بهترین زمان سفر به اولسبلنگاه

زیبایی‌ های فصل‌های مختلف در ارتفاعات اولسبلنگاه

در فصل بهار، تمام دشت‌های این منطقه از سبزه‌ها پر می‌شوند و تصور می‌کنید که فرش زمردین روی زمین پهن شده است. گل‌های وحشی از هر طرف سر از خاک بیرون آورده و چشمه‌ها پر از آب گوارا می‌شوند. حتی در قسمت‌هایی از ییلاق اولسبلنگاه، تکه‌هایی از برف را می‌بینید که هنوز آب نشده‌اند. گله‌ اسب‌های وحشی به این سو و آن سوی دشت می‌دوند و یال آن‌ها در میان باد به پرواز در می‌آید.

اردیبهشت بهترین زمان برای سفر به اولسبلنگاه است. در فصل تابستان می‌توانید گوساله‌های تازه متولد شده را ببینید که در جستجوی مادرانشان از این سو به آن سوی دشت می‌دوند. درخت‌های منطقه سرسبز شده‌اند و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند. اما در فصل پاییز، زیبایی‌های اولسبلنگاه دو چندان می‌شود.

درختان به رنگ‌های مختلف در آمده و کوه‌ها را همچون رنگین‌کمانی چند رنگ و زیبا می‌کنند. در این زمان، هوا گرگ و میش است و مه غلیظی آسمان اولسبلنگاه را پوشانده است. هوا چند درجه‌ای سردتر از مناطق اطراف است و حتما باید لباس گرم به همراه داشته باشید.

فصل زمستان هم زیبایی‌ها و جاذبه‌های خاص خود را دارد. هوا بسیار سرد شده و همه‌جا را برف پوشانده است. با توجه به این‌که اولسبلنگاه از هر طرف باز است، سوز سرمای شدیدی احساس می‎شود و سرما را تا مغز استخوان‌تان پیش می‌برد. از طرفی، وسایل گرمایش خاص و مدرنی هم وجود ندارد و باید زمستان را با یک بخاری نفتی و هیزمی سپری کنید. به هر حال، با پوشیدن لباس‌های گرم و ماندن در کلبه، می‌توانید از سوز سرما در امان بمانید.

آب‌ وهوای ارتفاعات اولسبلنگاه

دیدنی‌ها و لذت‌های تکرارنشدنی در اولسبلنگاه

در اولسبلنگاه تا جایی که چشم کار می‌کند، زیبایی است. این روستا که معروف‌ترین ییلاق ماسال است، آن‌چنان طبیعت خیره‌کننده‌ای دارد که وقتی برای اولین بار با آن مواجه می‌شوید، حس می‌کنید آنچه می‌بینید واقعیت ندارد و وهم و خیالی بیش نیست. شاید با تماشای تصاویر این منظره‌ها با خودتان بگویید که چقدر زیباست؛ اما تا وقتی به آن‌جا نروید و از نزدیک نبینید، زیبایی واقعی آن منطقه را درک نخواهید کرد. در این منطقه، فرصت‌های بسیاری برای لذت بردن از طبیعت وجود دارد که می‌توانند لحظات دلنشینی را برای‌تان رقم بزنند.

فضای روستایی بی‌نظیر

یکی از دیدنی‌های ییلاق اولسبلنگاه، فضای بکر و دست‌نخورده روستایی آن است. همان‌طور که اشاره کردیم، ساخت‌وساز در این منطقه فقط با چوب انجام می‌شود و تنها اجازه ساخت خانه‌های چوبی داده می‌شود. بنابراین هیچ ویلای مجلل با امکاناتی فوق‌العاده نخواهید دید. خانه‌ها بسیار ساده هستند و همین سادگی آن را به منطقه مورد علاقه گردشگران تبدیل کرده است.

فضای روستایی بی‌نظیر

اقامت در کلبه‌های چوبی و ماندن کنار آتش هیزم

اولسبلنگاه، اقامتگاه‌هایی در کلبه‌های چوبی دارد که می‌توانید آن‌ها را برای اقامت شبانه خود انتخاب کنید. یکی از جذابیت‌های این کلبه‌های چوبی، آتش هیزم است که می‌توانید اوقات خوشی را کنار آن سپری کنید و از خوردن غذاهای محلی لذت ببرید. حال تصور کنید که در سرمای شبانه، کنار آتش هیزم نشسته‌اید و یک فنجان چای دبش میل می‌کنید.

اقامت در کلبه‌های چوبی و ماندن کنار آتش هیزم

شنیدن صدای پرندگان و تماشای گله

بسیاری از گردشگران از شهرهای مختلف ایران به ماسال می‌روند تا طبیعت زیبای این منطقه و گله گوسفندان و گاوها را تماشا کنند. سراسر روستای اولسبلنگاه مملو از طراوت و سرسبزی است که با وجود کلبه‌های چوبی، گله‌ اسب‌های وحشی و اهلی و گاوهای اهالی روستا، درست مانند یک تابلوی نقاشی خیره‌کننده است. یکی از جاذبه‌های این روستا، فضای بکر و دست‌نخورده آن است که معمولا خانه‌های چوبی ساده را شامل می‌شود.

شنیدن صدای پرندگان و تماشای گله

منظره کلبه‌های ییلاقی رو به سوی مراتع

کلبه‌های ییلاقی چوبی که روی شیب روستا قرار گرفته‌اند، سقفی شیب‌دار دارند که در کنار کوه‌های مملو از درختان ممرز، منظره‌ای زیبا و به‌یادماندنی را خلق می‌کنند. زیبایی اولسبلنگاه زمانی بیشتر می‌شود که این منطقه غرق در ابرهای مخملی نرم و سپید می‌شود. هنگامه اقیانوس ابری اولسبلنگاه در فصل بهار و تابستان، یعنی از میانه اردیبهشت تا پایان تابستان است. تماشای این مناظر رویایی در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، غیر قابل وصف است.

منظره کلبه‌های ییلاقی رو به سوی مراتع سرسبز

خوردن محصولات دامی، عسل طبیعی و نان سنتی

تنوع غذاهای این روستا، چندان زیاد نیست؛ اما غذاهای محلی گیلان بسیار مقوی و خوشمزه است. بیشتر غذای مردم روستای اولسبلنگاه از لبنیات تهیه می‌شود. نان محلی، شیر، پنیر، سرشیر، کره، دوغ و عسل، همگی از جمله خوراکی‌هایی هستند که نباید خوردن آن‌ها را از دست بدهید.

آب گوارای چشمه‌ها

ییلاق اولسبلنگاه آب لوله‌کشی ندارد و ساکنین روستا آب مصرفی و مورد نیاز خود را از چشمه‌های اطراف تأمین می‌کنند. آب چشمه بسیار گواراست و اگر مشکلی با نوشیدن این آب ندارید، پیشنهاد می‌کنیم طعم دلچسب و گوارای آن را از دست ندهید. اهالی روستا از آب چشمه برای آشامیدن، پخت‌وپز و تهیه چای استفاده می‌کنند.

تفریحات روستای اولسبلنگاه

روستای اولسبلنگاه، درست مانند تکه‌ای از بهشت در ارتفاعات تالش قرار دارد و یکی از بهترین تفریحاتی که می‌توانید در این ییلاق داشته باشید، لذت بردن از مناظر بکر و طبیعی است. تفریحاتی که در این‌جا تجربه می‌کنید، همگی ارزان بوده و هزینه خاصی برای‌تان نخواهند داشت.

تفریحات روستای اولسبلنگاه

عکاسی در طبیعت بکر

زمانی که به روستای اولسبلنگاه سفر می‌کنید، مطمئن شوید دوربین عکاسی همراه‌تان باشد یا تلفن همراه شما فضای کافی برای ثبت این مناظر دارد.

بدون تردید، سوژه‌های زیادی از جمله گله اسب‌های وحشی، کلبه‌های چوبی، اقیانوس ابر و کوه‌های پوشیده از مه، برای ثبت عکس‌های خاطره‌انگیز پیدا می‌کنید. البته اگر ذوق عکاسی هم نداشته باشید، مناظر این‌جا آن‌چنان زیبا و شگفت‌انگیز هستند که قطعا شما را سر ذوق می‌آورند.

عکاسی در طبیعت بکر

اسب‌سواری در اولسبلنگاه

اسب‌های این منطقه بسیار وحشی هستند که تعداد زیادی از آن‌ها توسط اهالی این روستا، اهلی شده‌اند. این را هم بدانید که امکان اسب‌سواری در این روستا فراهم است؛ اما منظور اسب‌های اهلی است که توسط روستاییان اجاره داده می‌شوند. البته، قسمت‌هایی از این ییلاق شیب بسیار تندی دارد که موقع اسب‌سواری باید مراقب باشید.

اسب‌سواری در اولسبلنگاه

طبیعت‌گردی در هوای ناب

طبیعت‌گردی و گردش در طبیعت، تفریح دیگری است که می‌توانید در روستای اولسبلنگاه تجربه کنید. در قسمت‌های مختلف این ییلاق زیبا قدم بزنید و از تماشای مناظر و تنفس هوای سالم آن لذت ببرید.

طبیعت‌گردی در هوای ناب

دوچرخه‌سواری کوهستانی

اگر همراه خودتان دوچرخه برده‌اید، ییلاق اولسبلنگاه می‌تواند محل خوبی برای این کار باشد. اما همان‌طور که گفتیم، خیلی جاها شیب تندی دارد. پس اگر در این کار مهارت دارید، می‌توانید از تجربه دوچرخه‌سواری در این روستا لذت ببرید.

پیک‌نیک در اولسبلنگاه

شاید بتوان گفت پیک‌نیک، ساده‌ترین کاری است که می‌توانید در این منطقه امتحان کنید. اگر وسایل مورد نیاز این کار را همراه‌تان دارید، می‌توانید یک پیک‌نیک دلچسب در کنار دوستان‌تان داشته باشید. در غیر این‌صورت، کافی است زیراندازی روی سبزه‌ها پهن کنید و در کنار عزیزان‌تان لذت صرف چای و نان سنتی را از دست ندهید.

پیک‌نیک در اولسبلنگاه

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به ارتفاعات اولسبلنگاه

ماسال مکان‌ها و جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد که در مدت سفر به آن‌جا، می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. از مهم‌ترین این مکان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رودخانه خالکایی

رودخانه خالکایی یکی از مکان‌های دیدنی نزدیک به اولسبلنگاه و از جمله رودهای استان گیلان است که از دامنه کوه شاه معلم سرچشمه می‌گیرد. کوه شاه معلم حدد 3150 متر ارتفاع دارد و یکی از سرچشمه‌های اصلی رودخانه خالکایی به شمار می‌آید. این رود از ماسال می‌گذرد و در مسیر خود به تالاب انزلی می‌ریزد.

وجود مراتع سرسبز در کنار این رودخانه، آن را به یکی از دیدنی‌ترین نقاط طبیعت ایران تبدیل کرده است. گردشگران بسیاری برای استراحت در این ررودخانه توقف می‌کنند. علاوه بر این، قایق‌سواری یکی دیگر از تفریحاتی است که می‌توان در این رودخانه انجام داد.

رودخانه خالکایی

طالب دره

روستای طالب دره، یکی از روستاهای بکر و زیبا در نزدیکی شاندرمن است. این روستا، امام‌زاده‌ای دارد که اهالی روستا آن را به نام امام‌زاده شفیع می‌شناسند. در طالب دره می‌توانید کلبه‌های چوبی اجاره کنید و شب را در این محیط آرام سپری کنید. اگر روزی گذرتان به روستای طالب دره افتاد، حتما سری به بازار محلی آن‌جا هم بزنید و از سوغاتی‌های آن‌جا دیدن کنید.

طالب دره

آبشار وزن

یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌های گردشگری نزدیک به ماسال و اولسبلنگاه، آبشار وزن است. این آبشار در جاده قدیم گنجار واقع شده و جزو زیباترین آبشارها و جاهای دیدنی تالش به شمار می‌آید. در نزدیکی این آبشار امام‌زاده‌ای قرار دارد که به امام‌زاده اسحاق معروف است. منطقه گندم آرد، از دیگر مناطق دیدنی در نزدیکی آبشار وزن است که به آن بام سبز گنجار گفته می‌شود و در 2 کیلومتری جاده گنجار به امام‍زاده اسحاق واقع شده است.

آبشار وزن

بام سبز ماسال

بام سبز ماسال، یکی دیگر از جاذبه‌های بکر و بی‌نظیر اطراف ماسال و اولسبلنگاه است که در فاصله 1 کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است و چشم‌انداز جذابی دارد. این بام، در مسیر جاده بام سبز قرار گرفته و در مسیر رسیدن به آن، کافه‌ها و رستوران‌های زیادی را مشاهده می‌کنید.

بام سبز ماسال

باغ پرندگان ماسال

باغ پرندگان در روستای ماسوله و در دو راهی اول سمت چپ بعد از متل ییلاقی رامینه قرار دارد. این باغ در ییلاق ماسال و در منطقه اسب ریسه واقع شده است. در این باغ انواع پرندگان را مشاهده می‌کنید و حتی می‌توانید ویلاهای اطراف باغ را برای اقامت انتخاب کنید.

باغ پرندگان ماسال

منطقه بهشتی ماسال

شهر ماسال، یکی از زیباترین شهرهای گیلان است که به عنوان بهشت گیلان شناخته می‌شود. ماسال در نزدیکی کوه‌های تالش واقع شده و آب‌وهوایی مطبوع و فرح‌بخش دارد. ییلاق ماسال، می‌تواند بهترین انتخاب برای روزهای گرم تابستان باشد. ماسال، در بیشتر روزهای سال به وسیله اقیانوسی از ابرها احاطه شده و منظره فوق‌العاده‌ای را به وجود آورده است.

منطقه بهشتی ماسال

شاندرمن خوش آب‌ وهوا

شاندرمن یکی دیگر از مکان‌هایی است که در سفر به گیلان نباید آن را از دست بدهید. این شهرستان زیبا در نزدیکی خلخال و صومعه‌سرا واقع شده و دسترسی خوبی به جاده‌های اصلی دارد. شاندرمن به دلیل داشتن پهناورترین روستای گیلان، بسیار شناخته شده است. این روستا، «سیاهمرد» نام داشته و نزدیک به 4 هزار نفر جمعیت دارد. علاوه بر این، آب‌وهوای خوش این منطقه باعث شده تا مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار بگیرد.

مراتع سرسبز و جنگل بکر آن، بهترین مکان برای گردش و پیاده‌روی است. از جمله مناطق دیدنی شاندرمن می‌توان به دیوار سنگی اسب ریسه، روستای سیاهمرد و ییلاق النزه اشاره کرد. اگر هم میانه خوبی با غارنوردی دارید، تماشای غار آویشو که یکی از طولانی‌ترین غارهای ایران است را از دست ندهید. قندیل‌های این غاز بسیار دیدنی هستند و هر ماجراجویی را به تماشای خود وا می‌دارند.

شاندرمن خوش آب‌وهوا

ییلاق واشیار

یکی دیگر از ییلاق‌ها و جاهای دیدنی ماسال، ییلاق واشیار نام دارد که در میان کوه‌های سرسبز ماسال واقع شده است. آبشار واشیار را می‌توان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی این ییلاق به شمار آورد. آبی که در این آبشار جریان دارد، بسیار خنک و گوارا بوده و یکی از بهترین مکان‌ها برای گذراندن تعطیلات تابستانی است.

ییلاق واشیار

سوئه چاله

سوئه چاله را می‌توان معروف‌ترین ییلاق ماسال بعد از اولسبلنگاه دانست. این ییلاق، در فاصله 30 کیلومتری غرب ماسال و 1900 متری از سطح دریا قرار دارد و اطراف آن به وسیله کوه‌های سرسبز و مه‌آلود احاطه شده است. این ییلاق حدود 370 کیلومتر تا تهران فاصله دارد و بعد از رودبار، دومین شهر مرتفع استان گیلان است.

سوئه چاله

ییلاق اسپی دشت

اسپی دشت، یکی دیگر از ییلاق‌های محبوب ماسال است که در 45 کیلومتری جنوب غرب این شهر قرار دارد. این ییلاق، به دلیل اسب‌های فراوانی که دارد، در میان گردشگران به این نام شهرت یافته است. شما می‌توانید پدیده اقیانوس ابر را در این منطقه ببینید و از تماشای مناظر رویایی آن، لذت ببرید. دیدن گوسفندانی که در حال چرا هستند و دامدارانی که به کار دوشیدن شیر مشغول‌اند، برای شهرنشینان جذابیت خاصی دارد.

ییلاق اسپی دشت

ییلاق ماسال چوسه

ییلاق ماسال چوسه، از دیگر ییلاق‌های سرسبز و زیبای منطقه ماسال است که می‌توانید در آن‌جا خانه‌های روستایی زیبا را ببینید. این روستا به داشتن طبیعت زیبا، آب‌وهوای ملایم در فصول گرم سال و خانه‌های روستایی رنگارنگ شهرت یافته است.

ییلاق ماسال چوسه

غار آویشوی

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبایی که در نزدیکی روستای اولسبلنگاه قرار دارد، غار طبیعی آویشوی است. این غار، از جاذبه‌های طبیعی ماسال بوده و در منطقه‌ای به همین نام و در 40 کیلومتری جنوب غربی شاندرمن واقع شده است. چیزی نزدیک به 17 غار در ماسال وجود دارد که آویشوی یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. غار آویشوی در ارتفاع 1300 متری از سطح دریا و بین منطقه‌های خماسون، تائی‌بنه و انده‌چو قرار گرفته است.

غار آویشوی

ییلاق خشکه دریا

خشکه دریا، از دیگر ییلاق‌های ماسال است که در غرب این منطقه قرار دارد. این ییلاق، در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا و بین کوه‌های دشته قرار گرفته است. مدت‌ها قبل، دریاچه‌ای در ییلاق خشکه دریا قرار داشت که حالا به طور کامل خشک شده است. برای دسترسی به این ییلاق زیبا، باید مسافت نسبتا طولانی را رانندگی و پیاده‌روی کنید؛ اما وقتی به این منطقه برسید خواهید دید که واقعا ارزش طی کردن این مسیر را داشته است.

ییلاق خشکه دریا

ارتفاعات آلاله

برای این‌که به ییلاق آلاله برسید، باید از ییلاق اولسبلنگاه عبور کنید. از ییلاق آلاله پشته ماسال تا اولسبلنگاه، حدد 1 ساعت با ماشین راه خواهد بود. ارتفاعات آلاله درست همانند بهشت کوچکی در میان اقیانوس ابرها است که از دیدن مناظر زیبا و سرسبز آن به وجد خواهید آمد. در ضمن، می‌توانید از سنگ یادبود میرزا کوچک خان جنگلی هم در این ییلاق دیدن کنید.

ارتفاعات آلاله

ییلاق تلارگاه

ییلاق تلارگاه را جزو زیباترین ییلاق‌های ماسال می‌دانند؛ چرا که همه زیبایی‌ها از جمله اقیانوس ابر و مه، دره و جنگل را با هم یک‌جا دارد. دشت‌های سرسبز این منطقه، جزو زیباترین قسمت‌های این ییلاق به شمار می‌آیند و که از میان آن‌ها می‌توانید خانه‌های زیبای روستایی را ببینید که در فاصله کمی از یکدیگر ساخته شده‌اند. مه و ابر، جنگل اطراف این ییلاق را احاطه کرده‌اند که همین موضوع زیبایی ییلاق تلارگاه را دوچندان کرده است.

ییلاق تلارگاه

جاده ماسال به گیلوان

یکی دیگر از قسمت‌هایی که هنگام سفر به ماسال نباید از دست بدهید، جاده زیبای ماسال به گیلوان است. تنها نباید از مقصد لذت برد، بلکه می‌توان در طول مسیر از تماشای مناظر زیبا و جاده‌های پوشیده از مرتع و سرسبز گیلان هم بهره‌مند شد.

روستای گیلوانه

روستای گیلوانه یکی از روستاهای توابع شاهرود شهرستان خلخال است که بیشتر مردم آن‌جا با گویش تاتی صحبت می‌کنند. این روستا، در ارتفاع 1080 متری از سطح دریا قرار دارد و آب‌وهوای آن در فصل تابستان بسیار فرح‌بخش است. اما نمی‌توان آب‌وهوای سرد آن را در فصل زمستان همانند دیگر ییلاق‌ها نادیده گرفت.

روستای گیلوانه

سوغات روستای اولسبلنگاه

بیشتر سوغاتی‌های منطقه اولسبلنگاه مواد خوراکی هستند و نمی‌توان صنایع دستی سنتی و خاصی را در این روستا مشاهده کرد. می‌توانید از اهالی روستا، محصولات لبنی تازه و سالم، نان سنتی و عسل تهیه کرده و برای عزیزان‌تان سوغات ببرید. محصولات لبنی و عسل این منطقه زبانزد هستند و با یک‌باز مزه کردن کافی است تا عاشق آن‌ها شوید. باید خاطر نشان کرد که عسل‌های طبیعی و نان‌های سنتی این منطقه ماندگاری بالایی دارند و می‌توانید آن‌ها را در حجم زیاد تهیه و نگهداری کنید.

سوغات روستای اولسبلنگاه

خدمات رفاهی روستای اولسبلنگاه

در روستای اولسبلنگاه، امکانات رفاهی زیادی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کلبه‌های روستایی و اقامتگاه‌های اطراف اشاره کرد. در این منطقه هیچ درمانگاه و داروخانه‌ای وجود ندارد و اگر به داروی خاصی احتیاج پیدا کردید، باید مسیر زیادی را تا ماسال طی کنید. هم‌چنین در این روستا، برق و آب لوله‌کشی وجود ندارد و تمام ساکنین روستا، برای تأمین برق مصرفی خود از انرژی خورشیدی یا موتور برق استفاده می‌کنند.

آب آشامیدنی اولسبلنگاه هم از طریق چشمه‌های اطراف تأمین می‌شود و اگر نمی‌توانید از آب چشمه بنوشید، بهتر است آب آشامیدنی همراه خود داشته باشید. به هر حال، نباید انتظار امکانات زیادی را داشته باشید.

خدمات رفاهی روستای اولسبلنگاه

اقامت در اولسبلنگاه

پیدا کردن اقامتگاه مناسب، یکی از موضوعات مهمی است که قبل از سفر حتما باید آن را حل کنید. اگر قصد دارید در این روستا اقامت داشته باشید، می‌توانید از کلبه‌های چوبی روستایی استفاده کنید. اگر هم تمایل به ماندن در طبیعت دارید، جا برای کمپ زدن زیاد است.

در این میان بسیاری از گردشگران به دنبال امکانات رفاهی بیشتری هستند و ترجیح می‌دهند که در یک مسافرخانه یا هتل اقامت داشته باشند. در این شرایط می‌توانید از اقامتگاه‌ها و هتل‌هایی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد، استفاده کنید.

اقامت در اولسبلنگاه

هتل‌ ها و اقامتگاه‌های اطراف اولسبلنگاه

به جز کلبه‌های چوبی و کمپ زدن در طبیعت، هتل‌ها و اقامتگاه‌های زیادی اطراف اولسبلنگاه وجود دارد که تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

خانه بوم‌گردی روستای چسلی

خانه بوم‌گردی روستای چلسی در روستای چلسی در استان گیلان واقع شده است. روستای چلسی در میان جنگل های شمال و در ارتفاعات گیلان قرار دارد و آب‌وهوایی به شدت خنک و مطبوع دارد. اگر به این روستا سفر کردید، می‌توانید در این مکان زیبا اقامت داشته باشید.

از مهم‌ترین امکانات خانه بوم‌گردی روستای چلسی می‌توان به حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه مجهز اشاره کرد. اگرچه این خانه بوم‌گردی اتاق خواب ندارد، اما دیگر امکانات آن کامل است. این اقامتگاه، مجهز به یک پارک بازی برای کودکان است و خانواده‌ها از بابت اوقات فراغت بچه‌های خود هیچ‌گونه نگرانی نخواهند داشت.

خانه بوم‌گردی روستای چسلی

اقامتگاه بوم‌گردی پارادایس

این اقامتگاه در نزدیکی اولسبلنگاه در استان گیلان، شهرستان رشت، روستای موشنگاه واقع شده است. یکی از جاذبه‌های این اقامتگاه، وجود شالیزار و مزرعه اسب در نزدیکی آن است. اقامتگاه پارادایس در 2 طبقه ساخته شده و 3 اتاق دارد. داشتن بخاری هیزمی، یکی از امکانات جالب این اقامتگاه است.

البته این اقامتگاه گازکشی شده است، اما شما می‌توانید به دلخواه خود در فصل سرد به جای بخاری گازی از کرسی یا بخاری هیزمی استفاده کنید.

اقامتگاه بوم‌گردی پارادایس

هتل آهوان شاندرمن

هتل آهوان شاندرمن در نزدیکی اولسبلنگاه، یک هتل 2 ستاره است که در شاندرمن، خیابان آزادگان، روبه‌روی مدرسه شهید بهشتی قرار دارد. افتتاح این هتل در سال 1400 انجام شد. هتل آهوان شاندرمن در 4 طبقه ساخته شده و دارای 7 اتاق است. از جذابیت‌های آن می‌توان به دسترسی آسان به طبیعت منطقه شاندرمن و چشم‌انداز زیبای هتل اشاره کرد.

هتل رستوران رامینه

هتل رستوران رامینه در نزدیکی روستای اولسبلنگاه در جاده ماسال، قبل از ییلاق اسب ریسه واقع شده است. این هتل، 2 طبقه است که یک طبقه به رستوران و طبقه دیگر آن به اقامتگاه اختصاص یافته است. اگر قصد زدن کمپ شبانه در طبیعت ندارید یا اقامت در کلبه‌های روستایی برای‌تان دشوار است، می‌توانید هتل رستوران رامینه را برای اقامت خود انتخاب کنید.

هتل راتینس ماسال

هتل راتینس ماسال یکی از هتل‌های چهار ستاره ماسال است که در کیلومتر 4 بلوار ماسال به طرف شاندرمن واقع شده است. این هتل در سال 1398 تأسیس شده و از امکانات بالایی برخوردار است. یکی از جاذبه‌های هتل راتینس، چشم‌انداز زیبای آن به سمت جنگل، کوه و طبیعت بکر و دست‌نخورده گیلان است.

هتل راتینس ماسال

نکاتی در مورد سفر به اولسبلنگاه

پیش از سفر به اولسبلنگاه و با توجه به دور بودن روستا از مناطق شهری، به دلیل کمبود امکانات در این منطقه و دسترسی سخت به آن‌ها، بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • در فصل پاییز و زمستان به دلیل بارش شدید باران و برف، مسیر رسیدن به اولسبلنگاه بسیار سخت می‌شود. به همین خاطر پیشنهاد می‌دهیم که با ماشین آفرود به این منطقه سفر کنید.
  • این منطقه برق ندارد و برای تأمین روشنایی آن از موتور برق یا پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود. بنابراین در صورت لزوم برای شارژ تلفن همراه‌تان، با خودتان پاروبانک بیاورید.
  • در این منطقه، هیچ داروخانه یا درمانگاهی وجود ندارد. بنابراین اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما آن را از داخل شهر خریداری کنید که برای این کار باید مسیر زیادی را تا ماسال طی کنید.
  • همراه داشتن پول نقد در این روستا، بسیار ضروری است. چرا که این منطقه آنتن ندارد و نمی‌توانید از کارت‌های بانکی خود استفاده کنید. بنابراین برای پرداخت هزینه ورودی، اجاره کلبه و خرید سوغات، حتما پول نقد همراه ببرید.
  • در این منطقه خبری از آنتن و اینترنت نیست و بهترین فرصت است که از اخبار و پیام‌های کاری و غیر کاری دوری کنید و فقط به تماشای زیبایی‌های این منطقه بنشینید.
  • اگر قصد دارید کمپ بزنید، وسایل لازم را همراه خود داشته باشید.

سخن پایانی

طبیعت و چشم‌انداز اولسبلنگاه و مردم خونگرم و مهمان‌نواز آن منطقه آن‌قدر دلنشین هستند که می‌توانند خاطره‌ای زیبا و فراموش‌نشدنی از سفر به این ییلاق برای‌تان رقم بزنند. فاصله کم این روستا با تهران و دیگر جاذبه‌های استان گیلان سبب شده تا هر ساله عده زیادی از گردشگران در فصل بهار و تابستان به این منطقه زیبا و سرسبز سفر کنند. پس اگر شیفته طبیعت‌گردی هستید، چه گزینه‌ای بهتر از اولسبلنگاه؟! این ییلاق با آرامش و زیبایی خاص خود، روح‌تان را جلا می‌بخشد.

سؤالات متداول

اولسبلنگاه منطقه ییلاقی سرسبز در نزدیکی ماسال در استان گیلان است که منظره‌ای باشکوه دارد. این منطقه در ارتفاعات تالش و در 50 کیلومتری غرب رشت واقع شده است.

فاصله تهران تا اولسبلنگاه نزدیک به 400 کیلومتر است و برای رسیدن به اولسبلنگاه ماسال، حدود 6 ساعت در راه خواهید بود و باید از جاده قزوین- رشت و فومن عبور کنید.

بهترین زمان سفر به اولسبلنگاه، فصل بهار و تابستان است که هوا خنک‌تر بوده و هنوز رو به یخ‌بندان نرفته است. اگرچه طبیعت ییلاقی این منطقه در پاییز، چهره‌ای زیبا و رنگارنگ به خود می‌گیرد و بسیار دیدنی و تماشایی می‌شود.

این روستا تحت نظارت منابع طبیعی کشور قرار دارد؛ به همین خاطر ساخت‌وساز در آن‌جا بسیار محدود بوده و تنها با استفاده از چوب امکان‌پذیر است. هم‌چنین این روستا برق‌کشی، آب لوله‌کشی و آنتن‌دهی تلفن همراه هم ندارد.

غذاهای محلی روستای اولسبلنگاه، غذاهایی مانند کباب ترش، ماهی شکم‌ پر، میرزا قاسمی، انار مسما و بسیاری از غذاهای خوشمزه محلی را شامل می‌شود.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. سلام ممنون از اطلاعات کامل و جامع
    حیف و صد افسوس که طبیعت به این زیبایی داره تبدیل به زباله دانی میشه
    هم مردم کم لطف هستن که سفرهای یکبار مصرف و …زباله هاشون رو اونجا باقی میزارن و هم شهرداری که برنامه ای برای جمع آوری زباله نداره

    آیا مفید بود؟