آبشار پیازه کجاست؟ | نگینی سبز در خرم آباد + آدرس

آبشار پیازه کجاست؟ | نگینی سبز در خرم آباد + آدرس

ایرانگردی خرم آباد لرستان

آبشار پیازه خرم آباد یکی از جاهای دیدنی لرستان است که شاید برای بسیاری ناشناخته باشد، چون معمولا توجه افراد بیشتر به آبشارهای بلند این استان جلب می‌شود. وقتی بلندترین آبشارهای ایران در استان لرستان باشند، بعید نیست که نام آبشار 3 متری، ولی زیبای پیازه که با پوشش گیاهی سبز رنگش همچون نگینی سبز می‌درخشد، به چشم نیاید.

اگرچه آبشار پیازه ارتفاع کمی نسبت به دیگر آبشارهای بلند اسیتان لرستان دارد، ولی طبیعت خاص و تماشایی آن، نقطه عطف منطقه محسوب می‌شود. در ادامه با معرفی یکی از زیباترین آبشارهای ایران و لرستان با پته همراه باشید تا شاید در آینده‌ای نزدیک توفیق دیدار آن را پیدا کردید.

آب تنی در آبشارهای لرستان با
آب تنی در آبشارهای لرستان با
خرید بلیط هواپیما خرم آباد

آبشار پیازه خرم آباد کجاست؟

آبشار پیازه که با نام تنگه پیازه هم شناخته می‌شود، در استان لرستان، در فاصله 20 کیلومتری از شهر خرم‌آباد و در منطقه زیبایی بنام زرین چقا قرار دارد. زرین چقا همچنین نام روستایی نزدیک به تنگه و آبشار پیازه است، هرچند در مسیر دسترسی به این آبشار از روستاهای دیگری هم باید عبور کنید.

مسیر دسترسی به آبشار پیازه خرم آباد

شما می‌توانید با هواپیما، قطار، اتوبوس، تاکسی و خودروی شخصی به شهر خرم‌آباد سفر کنید، ولی در ادامه مسیر دسترسی به این آبشار از خرم‌آباد با خودروی شخصی را شرح خواهیم کرد. برای بازدید این آبشار که در فاصله 20 کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد، باید از جاده خرم‌آباد به‌سمت جاده الشتر حرکت کنید. پس از رسیدن به جاده الشتر به یک بریدگی می‌رسید که به بریدگی زرین چقا معروف است و با گذر از آن وارد منطقه بسطام خواهید شد.

در این مقطع از مسیر که در منطقه و روستای بسطام قرار دارید، باید به مسیر خود ادامه دهید تا به روستای هزارمنی برسید. به محض رسیدن به روستای هزارمنی در همان ابتدای ورودی به این روستا، می‌توانید در سمت چپ خود دهانه تنگه پیازه که رودخانه‌ای در میان آن جریان دارد را مشاهده کنید. خوشبختانه این رودخانه دارای یک مسیر پاکوب است که می‌توانید به‌راحتی از میان آن عبور کنید.

البته لازم به ذکر است که فقط تا به اینجای مسیر را می‌توانید با خودروی شخصی خود طی کرده و باقی مسیر را تا رسیدن به آبشار باید پیاده‌‌روی کنید. هرچند این مسیر پیاده‌روی تا حدودی چالش‌برانگیز، طاقت‌فرسا و طولانی است و برای کودکان و افراد سالخورده و دچار بیماری مناسب نیست؛ زیرا تازه پس از حدود 2 ساعت پیاده‌روی از مسیر پاکوب رودخانه به محل تلاقی دو دشت زیبا بنام‌های گهواره و تنگه پیازه خواهید رسید.

اگرچه هنوز به آبشار پیازه نرسیده‌اید، می‌توانید تا چادر خود را برپا کرده و همانجا اتراق کنید. از محل تلاقی دو دشت تا آبشار و حوضچه‌های پرآب آن حدود 20 تا 40 دقیقه راه است؛ پس انتخاب با شماست که در همان محل اتراق کرده یا در نزدیکی آبشار و حوضچه‌های آن کمپ کنید. به‌طورکلی مسیر پیاده‌روی تا رسیدن به آبشار پیازه حدود 5 کیلومتر (بین 3 تا 4 ساعت) است.

معرفی آبشار پیازه خرم آباد

حال که می‌دانید آبشار پیازه کجاست و چگونه باید به این منطقه سفر کرد، نوبت آن است تا این تنگه و آبشار مسحورکننده را به‌طور کامل معرفی کنیم.

آبشار و تنگه پیازه خرم‌آباد در منطقه‌ای سرسبز و باطراوت قرار دارد که بر اثر بارش زیاد باران این‌چنین پرآب و حاصلخیز درآمده است. آبشار پیازه در واقع یک آبشار خروشان پلکانی با ارتفاع 3 متر است که درون یک حوضچه بزرگ و پرآب می‌ریزد. البته همانطور که اشاره شد، این آبشار یک آبشار پلکانی است و آب آبشار پیازه در ادامه مسیر خود از چندین حوضچه پلکانی با عمق بین 2 تا 3 می‌گذرد. در نهایت اما آبشار پیازه خرم‌آباد وارد تنگه پیازه شده و به رودخانه جاری در آن ملحق می‌شود.

زیبایی این آبشار را می‌توان با تماشای آب زلال، شفاف و عاری از آلودگی (در صورت همت مسافران و مسئولیت ذی‌ربط) متوجه شد؛ زیرا حتی کف این حوضچه‌ها را که بیش از 2 متر عمق دارند را می‌توانید مشاهده کنید.

اگرچه در مسیر دسترسی به آبشار پیازه به منطقه مخمل‌کوه اشاره‌ای نداشتیم، ولی در واقع تمام مسیر پیاده‌روی شما تا رسیدن به این آبشار در این منطقه زیبا انجام می‌شود. از این رو به لطف قرارگیری این آبشار در منطقه مخمل‌کوه، مسیر دسترسی به آبشار پیازه خرم‌آباد، به‌عنوان یکی از زیباترین مسیرهای طبیعت‌گردی شناخته می‌شود. این مسیر به‌صورت طبیعی و بدون دخالت انسان شکل گرفته است و طراح آن خالق یکتا بوده است.

تنگه و آبشار پیازه در منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا، با حیات وحش زنده و زیبا قرار گرفته است؛ به نحوی که می‌توان گاهی در صدای آواز پرندگان و باری در صدای جوش و خروش آبشار و رودخانه غرق لذت شد. اما برای بازدید از آبشار پیازه نیاز به آمادگی جسمانی دارید و پیشنهاد می‌شود از همراهی افراد معلول، سالخورده و کودکان خودداری کنید.

آب و هوای آبشار پیازه

اگر با اقلیم استان لرستان آشنایی پیشین داشته باشید، احتمالا می‌دانید که آب و هوای بیشتر مناطق این استان با شروع فصل بهار بارانی می‌شود. بارش‌های فصلی لرستان شامل حال مناطق اطراف خرم‌آباد و مخمل‌کوه می‌شود و دست بر قضا، این بارش‌‌های مکرر سبب حان گرفتن آبشار پیازه می‌شود. پس واضح است که موجودیت آبشار پیازه بدون بارش باران میسر نبود.

همچنین این آب و هوا باعث شده است تا مناطق اطراف این آبشار نیز حاصل‌خیز و باطراوت شود و چنان زیبایی به خود بگیرد تو گویی بهشت روی زمین است. لازم به ذکر است که میانگین بارندگی در منطقه زرین‌چقا حدود 499 میلی‌متر برآورد شده است. از طرفی میانگین دمای سالانه این منطقه هم به 17 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

این منطقه در بیشتر روزهای سال دارای آب و هوایی معتدل مایل به خنک است، ولی از این غافل نشوید که لرستان زمستان‌های سردی دارد.

بهترین فصل سفر به تنگه پیازه

از پوشش گیاهی و آب‌وهوای منطقه مخمل‌کوه و تنگه پیازه هر آنچه باید را گفته‌ایم و اکنون بهتر می‌دانید که این آبشار در بیشتر روزهای سال در چه وضعیتی قرار دارد. منطقه‌ای کوهستانی با آب و هوای معتدل و خنک که لباسی سبز و خرم و گل‌های رنگارنگ در فصل بهار همچون نگین سبز انگشتری می‌درخشد. از این رو شاید بهترین زمان برای سفر به تنگه پیازه در فصل بهار باشد که با بارش‌های فصلی و آب شدن برف ارتفاعات، حجم آب آبشار آن نیز افزایش می‌یابد.

البته این تمام ماجرا نیست و با نزدیک شدن به فصل تابستان و گرم شدن هوا، طبیعت اطراف آبشار پیازه و مخمل‌کوه چهره زیباتری هم به خود می‌گیرد. در فصل تابستان که آب و هوای بسیاری از مناطق جنوبی کشور گرم و خشک است، لرستان هنوز هم آب و هوای معتدل و خنکی دارد. از طرفی تابستان به‌دلیل آنکه امکان آب‌تنی و شنا را بیش از هر زمان دیگری فراهم می‌کند، سفر به آبشار پیازه را تحت تاثیر هم قرار می‌دهد؛ بااین‌حال لباس گرم همراه خود داشته باشید، چون که در شب‌های تابستان در این منطقه سرد و تا حدودی طاقت‌فرسا است.

در نهایت هم با فرا رسیدن فصل‌های سرد سال (پاییز و زمستان) دیگر آب و هوای منطقه آنچنان سرد می‌شود که مسیرهای منتهی به آبشار پوشیده از برف می‌شوند. حتی اگر هنوز بارش برف در این مناطق شروع نشده باشد، ولی بارش باران می‌تواند مسیرهای دسترسی به آبشار پیازه را لغزنده و صعب‌العبور کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که سفر به تنگه پیازه را به فصل‌های سرد سال موکول نکنید و بهار و تابستان که شد تنگه و آبشار پیازه را دریابید.

پوشش گیاهی آبشار پیاره

پوشش گیاهی منطقه اطراف آبشار پیازه در اثر بارش مستمر باران در بیشتر روزهای سال سرسبز و خرم است. در واقع می‌توان زیبایی‌های طبیعت لرستان یا ایران را در طبیعت اطراف تنگه و آبشار پیازه تماشا کرد. از چشم‌انداز حوضچه‌های پلکانی این آبشار گرفته تا فراز و نشیب تنگه پیازه که با درختان بلوط و گونه‌های گیاهی مختلف مزین شده است.

مسیر دسترسی به تنگه و آبشار پیازه با وجود دشت‌هایی مملو از گل‌های رنگارنگ، لاله‌های واژگون و شقایق‌های وحشی مزین شده است که با هر نسیمی عطر آن‌ها در فضا پخش می‌شود. حتی در بخشی از این مسیر با گل‌های بابونه مواجه می‌شوید که اتفاقا خواص دارویی هم دارند و از زیبایی زمین‌های گندم هم غافل نشوید؛ اما لطفا از قدم گذاشتن در زمین‌های کشاورزی خودداری کنید تا آسیبی به این سرمایه‌ها وارد نشود.

جاهای دیدنی اطراف آبشار یا تنگه پیازه

حال که قصد سفر به استان لرستان را دارید و تنگه یا آبشار پیازه را هدف خود قرار داده‌اید، بهتر است تا از جاهای دیدنی اطراف آن هم بازدید کنید. به‌طورکلی استان لرستان دارای جاهای دیدنی متنوعی است که در شهرهای مختلف آن پراکنده شده‌اند؛ ولی از آنجایی که آبشار پیازه در فاصله 20 کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد، ما فقط به معرفی مکان‌هایی می‌پردازیم که یا در سطح شهر خرم‌آباد قرار دارند یا در اطراف این شهر پراکنده هستند.

می‌توانیم با آبشار افرینه شروع کنیم و از بام لرستان و قلعه فلک الافلاک بالا برویم تا در نهایت سر از دریاچه کیو و دره خزینه درآوریم. پس در ادامه هم با ما همراه باشید تا گزینه‌های بیشتری برای تنوع بخشیدن به سفر خود داشته باشید و سفری تمام و کمال را تجربه کنید.

آبشار افرینه

آبشار افرینه یکی از پرآب‌ترین و زیباترین آبشارهای لرستان است که در نزدیکی خرم آباد و در فاصله 70 کیلومتری جنوب این شهر واقع شده است. در واقع این آبشار در مسیر بزرگراه خرم‌آباد-اندیمشک و در نزدیکی روستای افرینه قرار دارد و یک آبشار پهن محسوب می‌شود. آبشار افرینه بر اثر ریزش آب از میان صخره‌های پهن مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد و ارتفاع بلندترین آبشار آن به 20 متر می‌رسد. البته لازم به ذکر است که روستای افرینه از توابع شهرستان پلدختر به‌شمار می‌آید، ولی فاصله چندان زیادی با آبشار پیازه ندارد.

آبشار افرینه که به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار استان لرستان شناخته می‌شود، حوضچه نسبتا بزرگی پایین آن دارد که در تمام روزهای سال پرآب است؛ ولی با توجه به شرایط آب و هوای منطقه، بهترین زمان برای بازدید از این آبشار در فصل بهار و تابستان است که امکان آب‌تنی و شنا را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

همچنین لازم به ذکر است که در نزدیکی این آبشار، پلی با همین نام با حدود 100 سال قدمت وجود دارد که می‌توانید از آن هم بازدید کنید. این پل دارای چهار دهانه با ارتفاع 5 متر است و تا همین چند سال پیش هنوز هم به‌عنوان محل تردد خودروها مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ ولی پس از وقوع سیل ویرانگر سال 1398 پایه‌های پل دچار شکستگی شدند و در نهایت در فروردین سال 1401 مسئولین ذی‌ربط تصمیم گرفتند تا آن را مسدود کنند.

فاصله آبشار افرینه تا آبشار پیازه107 کیلومتر
آدرس استان لرستان، شهرستان پلدختر، بزرگراه خرم آباد-اندیمشک، روستای افرینه

بام لرستان

بام لرستان یا بام خرم آباد، یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در شهر خرم‌آباد است که در ارتفاعات کوه مدبه (رشته‌کوه زاگرس) قرار گرفته است. این مکان به‌دلیل موقعیت مکانی خاص خود، چشم‌انداز بی‌نظیری از کل شهر خرم‌آباد و طبیعت اطراف آن در تیررس چشمان بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. بام لرستان را همچنین می‌توان به‌عنوان مکانی برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی به‌شمار آورد که موجبات تفریح را برای مردم شهر و گردشگران فراهم کرده است.

البته بام لرستان صرفا یک مکان مرتفع نیست و به‌عنوان بزرگترین مجموعه تفریحی در غرب کشور هم شناخته می‌شود. این مجموعه تفریحی با امکاناتی مانند مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، آلاچیق‌های چوبی، باغ وحش، آبشار مصنوعی 327 متری، نهالستان‌های گسترده و حدود 300 سکو برای اتراق، پذیرای گردشگران است. بام لرستان با وسعتی بیش از ۸۰۰ هکتار، شامل ۷۰۰ هزار نهال کاشته شده و سیستم آبیاری قطره‌ای مدرن است که سرسبزی و حاصل‌خیزی منطقه را تضمین می‌کند.

بر فراز بام لرستان رصدخانه‌ای بنام «کاسپین» وجود دارد که یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین رصدخانه‌های ایران است. این رصدخانه، در واقع اولین مرکز نجوم و ستاره‌شناسی دانش‌بنیان در ایران است. رصدخانه کاسپین در ارتفاع ۱,۸۶۰ متری از سطح دریا (550 متری از سطح زمین)، درست در بالاترین قسمت کوه ساخته شده است.

امکان بازدید از این رصدخانه وجود دارد و لازم به ذکر است که کاسپین مجهز به هتل، آمفی تئاتر، رستوران و کافی‌شاپ است. مخصوصا رستوران گردان این رصدخانه به‌عنوان یکی از بهترین رستوران‌های خرم آباد شناخته می‌شود و حین صرف غذا و نوشیدنی، نمای زیبایی از شهر را پیش روی شما قرار می‌دهد. با فرا رسیدن شب و روشن چراغ‌های خانه‌ها و سطح شهر، قابی زیباتر از بام لرستان نمی‌توان پیدا کرد.

فاصله بام لرستان تا آبشار پیازه33 کیلومتر
آدرس استان لرستان، شهرستان خرم آباد، خیابان شریعتی، میدان دانشجو، کوه مدبه

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک‌الافلاک که با نام‌های قلعه اتابکان، شاپورخواست و قلعه 12 برجی هم شناخته می‌شود، یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخی لرستان است که بر فراز تپه‌ای مشرف به خرم‌آباد واقع شده است. قدمت این قلعه تاریخی که به دوره ساسانیان بازمی‌گردد، حدود سال ۶۵۱ میلادی ساخته شده و به‌عنوان مقر حکومتی استفاده می‌شده است.

نام اصلی آن «قلعه دوازده برجی» بوده که بعدها به فلک‌الافلاک تغییر نام یافته است. این بنا، به‌دلیل موقعیت استراتژیک و ساختار مستحکم، در طول تاریخ کاربردهای مختلفی داشته است؛ از خزانه‌داری در دوره بدر در قرن چهارم هجری قمری گرفته تا پایگاه حکومتی خاندان‌های حسنویه و بویه و حتی تا قرون گذشته هم کاربرد داشته است.

قلعه فلک‌الافلاک در دوره صفویه تا قاجار به‌عنوان مرکز حکومتی اتابکان لرستان مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین در دوران پهلوی، به پادگان نظامی و زندان تغییر کاربری داد و حتی تا سال ۱۳۴۷ همچنان به‌عنوان زندان از تالارهای آن استفاده می‌شد. در نهایت این قلعه در سال 1348 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این قلعه دارای 14 برج در گوشه و کنار آن است که دو برج آن به‌عنوان برج دیده‌بانی شناخته می‌شوند. موقعیت این قلعه بین دو رشته‌کوه مهم زاگرس و در احاطه رودخانه خرم آباد ساخته شده است تا در برابر حملات دشمن ایمن باشد. در این قلعه 12 برجی یک موزه مردم‌شناسی وجود دارد که تنها موزه مردم‌شناسی در استان لرستان است و از اواخر دوره پهلوی شروع به فعالیت کرده است.

فاصله قلعه فلک‌الافلاک تا آبشار پیازه30 کیلومتر
آدرس استان لرستان، خرم آباد، خیابان امام خمینی (۱۲ برجی)، قلعه فلک الافلاک

پارک جنگلی مخمل کوه

پارک جنگلی مخمل کوه یکی از جاذبه‌های طبیعی شمال خرم‌آباد، واقع در کیلومتر ۱۵ جاده خرم‌آباد به‌سمت الشتر است. این پارک جنگلی در منطقه‌ای کوهستانی و در کنار کوه مخمل‌کوه قرار گرفته و به‌دلیل پوشش گیاهی متنوع و زیبا، مخصوصا در فصول بهار و تابستان، مقصد محبوب بسیاری از طبیعت‌گردان محسوب می‌شود. کوه مخمل‌کوه با ارتفاع ۱,۹۰۰ متر از سطح دریا به‌دلیل پوشش گیاهی خاصی که شبیه به مخمل به‌نظر می‌رسد، به‌مرور با چنین نامی شهرت یافته است.

پارک جنگلی مخمل‌کوه با وسعت حدود ۵۰۰ هکتار، فضای مناسبی برای پیک‌نیک، کمپینگ و ورزش‌های طبیعت‌محوری همچون کوهنوردی، صخره‌نوردی، آبشارنوردی، طبیعت‌گردی و پیاده‌روی است. همچنین این پارک به‌دلیل موقعیت استراتژیک خود، چشم‌اندازی دیدنی از شهر خرم‌آباد را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. علاوه‌بر این موارد، آب و هوای مطبوع و گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع مخمل کوه، مزید بر علت شدند تا این مکان، به یکی از مقاصد برجسته طبیعت‌گردی تبدیل شود.

در این پارک جنگلی، امکانات رفاهی متعددی مانند آلاچیق‌های چوبی، مسیرهای پیاده‌روی و سرویس‌های بهداشتی برای گردشگران فراهم شده است. همچنین برای اقامت در مخمل‌کوه گزینه‌های مختلفی از قبیل کمپینگ، اقامتگاه بوم‌گردی ماهی بازان، اقامتگاه سنتی مخمل‌کوه، هتل شاپور و اقامتگاه بوم‌گردی کلدار وجود دارد. از آنجایی که این پارک جنگلی در نزدیکی تنگه و آبشار پیازه قرار دارد، به راحتی می‌توانید از آن بازدید کنید و تنوعی در سفر خود ایجاد کنید.

فاصله پارک جنگلی مخمل کوه تا آبشار پیازه5 کیلومتر
آدرس استان لرستان، شمال خرم آباد، کیلومتر ۱۵ جاده خرم آباد به‌سمت الشتر

دریاچه کیو

دریاچه کیو یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی خرم‌آباد در استان لرستان است که در سطح شهر خرم‌آباد قرار دارد. این دریاچه با وسعتی حدود ۷ هکتار و عمقی که در بعضی نقاط بین ۳ تا ۷ متر برآورد شده است، به‌عنوان یکی از مکان‌های تفریحی و گردشگری مهم شهر به‌شمار می‌رود.

دریاچه کیو در مجاورت بوستانی زیبا قرار گرفته و مخصوصا در فصل‌های بهار و تابستان، مکانی مناسب برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت است. آب دریاچه کیو از چشمه‌های طبیعی اطراف تأمین می‌شود و به‌دلیل وجود گونه‌های متنوع جانوری و گیاهی در این منطقه، اهمیت اکولوژیکی نیز یافته است.

نام «کیو» در زبان لری به‌معنای «کبود» یا «آبی تیره» آمده است که به رنگ آب دریاچه اشاره دارد. این دریاچه علاوه‌بر زیبایی طبیعی، فضایی برای قایق‌سواری و سایر تفریحات آبی فراهم آورده است که آن را به تفریحگاه مردم شهر و تفرجگاهی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

از دریاچه کیو تا قلعه فلک‌الفلاک راهی نیست و می‌توانید در کمتر از 10 دقیقه بین این دو مکان دیدنی جابجا شوید. بازدید از این دریاچه رایگان است، ولی برای استفاده از وسایل شهربازی و انجام تفریحات آبی باید هزینه‌ای پرداخت کنید.

فاصله دریاچه کیو تا آبشار پیازه27 کیلومتر
آدرس استان لرستان، خرم آباد، بلوار جام جم

دره خزینه

دره خزینه یا همان گرند کانیون ایرانی، یکی از زیباترین و صد البته خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان لرستان است که در نزدیکی شهرستان پلدختر قرار دارد. این دره به‌‌دلیل شکل خاص و صخره‌های عمودی و سربه‌فلک‌کشیده‌اش که شباهت زیادی به «پارک ملی گرند کانیون» آمریکا (Grand Canyon National Park) دارند، شهرت زیادی در سطح جهان یافته است. برای پی بردن به شباهت این دو دره زیبا کافی است تا به صخره‌ای که در وسط دره خزینه وجود دارد، دقت کنید. این صخره که با آب احاطه شده و بر اثر فرسایش، شکلی زیبا و شگفت به آن داده است.

ارتفاع برخی از دیواره‌های این دره به بیش از ۴۰۰ متر می‌رسد و رودخانه سیمره از میان آن عبور می‌کند که مناظری فوق‌العاده و بی‌نظیر ایجاد کرده است. در واقع همین رودخانه سیمره بوده که با تلاش و کوششی که طی میلیون‌ها سال بکار برده دیواره‌ها را شکافته و این چنین دره خزینه را شکل داده است.

در هر صورت دره خزینه از لحاظ زمین‌شناسی دارای اهمیت است و همانطور که اشاره شد، گفته می‌شود که قدمت آن به میلیون‌ها سال پیش بازمی‌گردد. این دره عجیب و زیبا، به‌دلیل فرسایش‌های طبیعی و جریان رودخانه، یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت بکر ایران محسوب می‌شود.

پل معلقی که در این منطقه قرار داشت و به‌‌عنوان بلندترین پل معلق ایران شناخته می‌شد و حتی تا سال ۱۳۹۷ جاذبه اصلی گردشگری این منطقه بود؛ اما به‌دلیل تخریب عمدی توسط اشخاص ناشناس، تاکنون دیگر قابل استفاده نشد که نشد. طول پل معلق دره خزینه حدود 112 متر، عرض آن 80 و ارتفاع آن به 85 متر می‌رسد. پیچ نعل اسبی این دره هم در نوع جالب است و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

فاصله دره خزینه تا آبشار پیازه70 کیلومتر
آدرس استان لرستان، شهرستان پلدختر، بزرگراه خرم آباد-اندیمشک، روستای دره خزینه

تفریحات آبشار تنگه پیازه

از جاهای دیدنی خرم آباد و نزدیک به تنگه پیازه که بگذریم، وقت آن شده است تا به تفریحات رایج و جالب در این تنگه و آبشار بپردازیم. برای تفریح در آبشار و تنگه پیازه می‌توانید موارد زیر را در چک‌لیست سفر خود قرار دهید:

  • عکاسی، کمپینگ و طبیعت‌گردی: اساسا هدف از سفر به آبشار پیازه چه چیزی بجز طبیعت‌گردی می‌تواند باشد و کمپینگ هم بخشی از این اصل است. با نزدیک شدن به آبشار و شنیدن صدای آب‌های خروشان کم‌کم خود را برای برپا کردن چادر در طبیعت سبز تنگه پیازه آماده کنید. در طول مسیر از تماشای چشم‌اندازهای اطراف و عکس‌برداری از آن‌ها غافل نشوید.
  • پیاده‌روی، صخره‌نوردی و کوهنوردی: تنگه پیازه که خود هم بهتر می‌دانید که در ارتفاعات رشته‌کوه زاگرس قرار دارد، محل مناسبی برای کوهنوردی و صخره‌نوردی است. همچنین مسیر دسترسی به آبشار که خود حدود 3 الی 4 ساعت پیاده‌روی می‌طلبد و خواه یا ناخواه باید خود را مهیای پیاده‌روی استقامتی کنید.
  • مدیتیشن: اگر اهل ورزش‌های یوگا باشید با واژه مدیتیشن آشنا هستید؛ در واقع مدیتیشن به‌معنای درون‌کاوی و رهاسازی ذهن از هرگونه افکار غیرمفید و تمرکز بر روی موضوع مورد نظر خود است. این ورزش برای افزایش تمرکز، کاهش استرس و احساس آرامش بسیار مفید است. اصلا چه چیزی بهتر از گوش سپردن به صدای طبیعت و کشیدن یک تنفس عمیق که گویی ذهن و بدن را به‌طور کامل تخلیه می‌کند.
  • آب‌تنی و شنا: واضح و مبرهن است که فقط در صورتی که فصول بهار و تابستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید، آب‌تنی و شنا در لیست تفریحات این آبشار قرار می‌گیرد؛ زیرا پاییز و زمستانش که آنقدر سرد است که واقعا شنا کردن در حوضچه‌های آبشار پیازه سخت و طاقت‌فرسا است. ضمنا توجه داشته باشید که عمق حوضچه‌های این آبشار بین 2 تا 3 متر عمق دارند، پس مراقب کودکان خود باشید.

امکانات و اقامت در سفر به تنگه پیازه

برای سفر به منطقه مخمل‌کوه و بازدید از تنگه و آبشار پیازه لازم است تا از امکانات رفاهی و اقامتی منطقه اطلاع یابید؛ زیرا از مسیر پاکوب رودخانه تا رسیدن به آبشار، بیش از 3 ساعت فاصله وجود دارد و طبعا مسافت زیادی برای جبران اشتباه و تامین مایحتاج سفر است.

از طرفی بهتر است تا با شرایط اقامت در تنگه پیازه را هم از پیش بررسی کنید؛ اگر هم قصد ندارید تا در طبیعت منطقه اتراق و کمپ کنید، نزدیک‌ترین اقامتگاه بوم‌گردی به این تنگه را رزرو کنید.

خوشبختانه وسعت مناطق اطراف تنگه و آبشار پیازه به قدری هست که مشکلی برای کمپ کردن در نزدیکی آن نداشته باشید؛ ولی برای یافتن هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توانید در هتل‌های خرم آباد ساکن شوید یا اینکه در اقامتگاه‌های بوم‌گردی مخمل‌کوه و روستاهای اطراف اقامت گزینید. به‌طورکلی گزینه‌های متنوعی برای اقامت در روستاهای موجود در مسیر جاده خرم‌آباد به‌سمت الشتر است که مشکلی از این حیث وجود نخواهد داشت.

اما صرف نظر از اقامت یا اتراق در نزدیکی تنگه پیازه، لازم است این را بدانید که برای بازدید کنندگان این تنگه و آبشار هیچ‌گونه امکانات رفاهی در نظر نگرفته‌اند. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا وسایل زیر را که اکثرا ضروری هم هستند در سفر خود به تنگه پیازه همراه خود داشته باشید:

  • چادر مسافرتی
  • آب آشامیدنی
  • مواد غذایی و خوراکی مقوی
  • داروهای ضروری و جعبه کمک‌های اولیه
  • لوازم آشپزی
  • لوازم مورد نیاز برای روشن کردن آتش
  • کیسه خواب، پتو، بالش و …
  • کفش مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
  • کلاه و عینک آفتابی
  • لباس گرم ترجیحا بارانی در فصل‌های سرد
  • چراغ قوه
  • دوربین عکاسی (در صورت ضعیف بودن دوربین تلفن همراه)
  • کرم ضد آفتاب

نکات بازدید از آبشار پیازه لرستان

اکنون تقریبا برای سفر آماده هستید، اما پیش از پایان دفتر لازم است تا به نکات زیر هم توجه داشته باشید:

  • شاید اولین و آخرین و شاید مهم‌ترین اصل طبیعت‌گردی حفظ زیبایی‌های طبیعت باشد، پس از ریختن زباله در طبیعت منطقه و آب‌های آبشار خودداری کنید.
  • از آنجایی که مسیر دسترسی به آبشار طولانی، طاقت‌فرسا و چالش‌برانگیز است، حتما نکات ایمنی را رعایت کرده و از یک راهنمای محلی کمک بگیرید.
  • همچنین می‌توانید همراه با یک تور گردشگری از این جاذبه گردشگری بازدید کنید، ولی به راهنمایی‌های لیدر گروه توجه لازم را داشته باشید.
  • پیشنهاد می‌شود تا سفر خود را به دو بخش تقسیم کنید؛ بخش اول سفر خود را از ابتدای مسیر تا رسیدن به محل تلاقی دو دشت معین کنید و بخش دوم سفر را تا رسیدن به تنگه و آبشار ادامه دهید.
  • همراه داشتن کفش پیاده‌روی و لباس مناسب را ضروری تلقی کنید؛ ضمن اینکه حتی در روزهای گرم سال، لباس گرم همراه خود داشته باشید.
  • داروهای ضروری و جعبه کمک اولیه همراهتان داشته باشید تا در صورت نیاز در اسرع وقت از آن استفاده کنید.
  • مسیر پیاده‌روی این سفر حدود 3 الی 4 ساعت به طول خواهد انجامید؛ پس عینک و کلاه آفتابی و کرم ضدآفتاب همراهتان داشته باشید.
  • تنگه پیازه بیشتر به‌عنوان مقصدی برای کمپینگ شناخته می‌شود؛ پس بدیهی است که برای چنین سفری، همراه داشتن چادر، کیسه خواب، لوازم مورد نیاز برای کمپ، آب آشامیدنی و غذای کافی جزو ضروریات است.
  • در طول مسیر دسترسی به این تنگه یا کوهنوردی در ارتفاعات اطراف، چشم‌اندازها و مناظر زیبایی مشاهده خواهید کرد که ثبت کردن آن‌ها با دوربین عکاسی یا تلفن همراه نقطه عطفی در سفر شما است.
  • در مسیر جاده خرم‌آباد به‌سمت الشتر فروشگاه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید مایحتاج فراموش شده خود را تهیه کنید.

آبشار پیازه، بهشت گمشده و نگین سبز لرستان

از ابتدا تا انتهای این مقاله سعی شد تا به تمام جوانب تنگه و آبشار پیاز پرداخته شود؛ ما با یکدیگر نقاط عطف و ضعف آن را در کنار یکدیگر چیدیم و به‌مرور پازل تنگه و آبشار پیازه را تکمیل کردیم. اکنون تصمیم‌گیری با شما است که آیا این آبشار ارزش حداقل یک روز از عمر شما را دارد یا خیر؟

حتما با خود می‌گویید که اصلا آیا این آبشار ارزش 3-4 ساعت پیاده‌روی را دارد! آخر انسان تا خود امتحان نکند که نمی‌فهمد. تجربه، نظر و تعریف هر کسی از یک چیز می‌تواند متفاوت باشد؛ ولی آنچه واضح است، اینکه حداقل آبشار پیازه در فصل‌های بهار و تابستان می‌تواند یکی از گزینه‌های روی میز برای سفر و طبیعت‌گردی باشد.

سخن پایانی

در آخر نیز به رسم و سنت همیشگی تیم پته نظر شما را در رابطه با آبشار و تنگه پیازه جویا می‌شویم. ضمنا فراموش نکنید که اگر از سفر به این مکان دیدنی خاطره و تجربه‌ای دارید، آن را برای ما و دیگران بازگو کنید.

سوالات متداول

آبشار پیازه در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر خرم آباد، در مسیر جاده خرم‌آباد به‌سمت الشتر و در منطقه زرین‌چقا قرار دارد.

فاصله تنگه و آبشار پیازه تا خرم آباد، مرکز استان لرستان حدود 20 کیلومتر برآورد شده است.

فاصله بین تنگه پیازه و شهر تهران حدود 480 کیلومتر است که حدوداً 6 ساعت به طول خواهد انجامید.

با توجه به سخت بودن مسیر دسترسی به این آبشار و مسافت پیاده‌‌‌روی 3-4 ساعته آن، سفر به آبشار پیازه برای کودکان، افراد سالخورده و دارای معلولیت جسمی به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

بله برای کمپ کردن در نزدیکی آبشار می‌توانید در اولین دشت قبل از تنگه (گهواره) یا دشت نزدیک به تنگه کمپ خود را برپا کنید.

فصل‌های بهار و تابستان

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید