جنگل پیرداوود ورزقان کجاست؟ جاذبه های دیدنی + لوکیشن

جنگل پیرداوود ورزقان کجاست؟ جاذبه های دیدنی + لوکیشن

آذربایجان شرقی ایرانگردی

جنگل پیرداوود یکی از جنگل‌های زیبا و سرسبز شهرستان ورزقان از توابع استان آذربایجان شرقی است که در دل جنگلی دیگر بنام جنگل ارسباران (منطقه قره داغ) قرار گرفته است. این جنگل که در شمال غربی کشور ایران قرار دارد، فاصله چندانی با روستای خوینه‌رود ندارد و جاذبه‌های دیدنی مختلفی از قبیل آبشار گل آخور، منطقه چیچکلی، قلعه جوشین و گنبد الله الله در نزدیکی این جنگل قرار دارند. این جنگل سالانه میزبان گردشگران ایرانی و خارجی زیادی است و وجود جاذبه‌های دیدنی چون هفت چشمه،  عمارت داش دامداش، قوچ سنگی و گنبد الله الله در ورزقان مزید بر علت بازدید از این جنگل شده است. جنگل پیرداوود در دهستان بکرآباد، بخش مرکزی شهرستان ورزقان از توابع استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

آدرس جنگل پیرداوود: استان آذربایجان شرقی، بخش مرکزی شهرستان ورزقان، دهستان بکرآباد، روستای خوینه‌رود

وجه تسمیه جنگل پیرداوود

بنابر روایات و طبق نقل اهالی منطقه روستاهای اطراف ورزقان، پیرداوود فردی عابد، زاهد و مورد اعتماد مردم بوده است که در دل حنگل‌های ارسباران، محل کنونی جنگل پیرداوود زندگی می‌کرده است. پیرداوود پس از مدت طولانی زندگی کردن در دل این جنگل، سرانجام در کلبه‌اش جان می‌سپارد و در همین کلبه دفن می‌شود.

هم‌اکنون سالانه مردم بومی منطقه برای ادای نذر به دل این جنگل می‌روند و از بقعه منتسب به پیرداوود (بنابر بعضی روایات، امامزاده پیرداوود) بازدید می‌کنند. کوهنوردان و جنگل‌نوردانی که از این منطقه بازدید می‌کنند، محل بقعه پیرداوود را محل مناسبی برای استراحت و تجدید قوا می‌دانند.

مسیر دسترسی به جنگل پیرداوود ورزقان کجاست؟

جنگل پیرداوود در بین کوهنوردان طرفداران زیادی دارد و کوهنوردانی که از دل این جنگل می‌گذرند، مسیر گذشتن از دل جنگل پیرداوود را «حسنو مشسی» یا «حسنو مشه سی» نامیده‌اند. در طول مسیر رسیدن به جنگل پیرداوود، باید از جنگل‌های ارسباران گذر کنید و در این مسیر با جاذبه‌های دیدین مختلفی مواجه می‌شوید.

برای رفتن به جنگل پیرداوود پس از عبور از شهر سردرود به طرف تبریز روانه شوید تا به سه‌راهی اهر و پس از آن به سه‌راهی ورزقان برسید. پس از وارد شدن به شهر ورزقان، باید از میدان بزرگ شهر به طرف مس سونگون روانه شوید. 3 کیلومتر پیش از رسیدن به مس سونگون، از جاده خاکی سمت چپ که در کنار آن تیر برق‌های دوقلو قرار دارند، 7 کیلومتر به سمت روستای خوینه‌رود بپیمایید تا به این روستا برسید.

جاذبه‌های دیدنی اطراف جنگل پیرداوود ورزقان

در نزدیکی جنگل پیرداوود ورزقان علاوه‌بر جنگل‌های ارسباران و بقعه پیرداوود، جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی مختلفی وجود دارد که می‌توان در مسیر رفتن به این جنگل سرسبز از آن‌ها بازدید کرد. بیشتر این جاذبه‌های دیدنی مربوط به شهرستان ورزقان هستند و از آنجایی که برای بازدید از جنگل پیرداوود باید از شهرستان ورزقان عبور کرد، خللی در برنامه‌های شما وارد نخواهد شد. در ادامه لیستی از این جاذبه‌های دیدنی را برایتان آورده‌ایم.

آبشار گل آخور

آبشار گل آخور یکی از جاذبه‌های طبیعی اطراف جنگل پیرداوود ورزقان است که در روستایی بنام گل آخور قرار دارد. این آبشار از سه چشمه بالای روستای گل آخور سرچشمه می‌گیرد و آب این چشمه‌ها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. گل آخور یا چرنا که در گویش ترکی و به زبان اهالی مردم منطقه به‌معنای گل‌ریز بکار می‌رود، نام آبشاری 10 متری است که آب‌های خروشان آن از دره‌ای باریک سرازیر می‌شود.

  • آدرس آبشار گل آخور: استان آذربایجان شرقی، 88 کیلومتری تبریز، شهرستان ورزقان، روستای گل آخور

منطقه چیچکلی

منطقه چیکیلی یکی از مناطق زیبای اطراف جنگل پیرداوود است که در نزدیکی شهرستان ورزقان قرار دارد. واژه چیکیلی در گویش ترکی به‌معنای «گلستان» آمده است و همین نام گویای زیبایی‌های طبیعی تاین منطقه است. این منطقه سراسر سبزپوش است و جنگل‌های مرتفع و دشت‌های پرگل به آن رنگ و بوی خوشی بخشیده‌اند.

این منطقه که در جنگل‌های ارسباران قرار دارد، در فصل بهار بالاخص ماه اردیبهشت به اوج زیبایی خود می‌رسد و منطقه‌ای سرسبز و پرگل می‌شود.

  • آدرس منطقه چیچکلی: استان آذربایجان شرقی، شهرستان ورزقان، منطقه حفاظت‌شده دیزمار

قلعه جوشین

قلعه جوشین یا جوشون یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اطراف جنگل پیرداوود است که در فاصله 26 کیلومتری از غرب ورزقان و در فاصله 6 کیلومتری از روستای تاریخی جوشین قرار گرفته است. این روستا پر از معدن‌های گران‌بها و آثار تاریخی است و قلعه جوشی نیز جزو آثار تاریخی همین روستا هستند.

این روستا نیز همانند منطقه چیکیلی در منطقه قره‌داغ و منطقه حفاظت‌شده دیزمار قرار دارد و شهر باستانی خاروانا به‌عنوان مرکز این منطقه، بالای کوه مرتفعی قرار دارد. آثار تاریخی که از این قلعه کشف شده است، متعلق به قرون اولیه اسلام بوده است و احتمال می‌رود که این قلعه، یکی از قلعه‌های بابک خرمدین رهبر مبارزان ایرانی بر علیه خلفای عباسی بوده است.

  • آدرس قلعه جوشین: استان آذربایجان شرقی، 26 کیلومتری غرب شهرستان ورزقان، 6 کیلومتری روستای جوشین

کتیبه قوشاداش سونگون

کتیبه قوشاداش سونگون یکی از آثار باستانی و هنری بازمانده از انسان‌های پیش از تاریخ است. این کتیبه در واقع نشانگر به وجود آمدن ارتباط با دیگران به‌واسطه خط، زبان، حروف رمزی، تاریخ، اسطوره‌های قدیمی، هنر و فرهنگ است. این سنگ نگاره‌ها به مثابه موزه‌های سنگی و هنرهای صخره‌ای می‌مانند و بازدیدکنندگان را به فکر وامی‌دارند.

این کتیبه‌ها در قوشاداش سونگون واقع در شمال غربی دشت معادن مس سونگون قرار دارند. با توجه به تصاویری که مرتبط با رقص انسان‌ها و حیوانات است، قدمت این کتیبه را حدود هزاره 3 الی 4 پیش از میلاد مسیح تخمین زده‌اند.

  • آدرس کتیبه قوشاداش سونگون: استان آذربایجان شرقی، 40 کیلومتری غرب اهر، شهرستان ورزقان، روستای سقندل، کوه زاغی یا قیه

گنبد الله الله ورزقان

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی اطراف جنگل پیرداوود، گنبد الله الله ورزقان واقع در روستای گوی گنبد (کبود گنبد) است. این روستا یکی از توابع شهرستان ورزقان و گنبد الله الله ورزقان در قبرستان این روستا قرار دارد. اهالی روستای گوی گنبد، این بنای تاریخی را با نام‌های کبود گنبد و گوی گنبد نیز می‌شناسند. معماری این بنای تاریخی بدین گونه است:

  • یک پلان دایره‌ای با قطر 5 متر دارد که شامل سردابه و طبقه همکف می‌شود.
  • ساقه بنا که با استفاده از آجرهای چهارگوش قرمز رنگ معمر شده است و روی آن کلمات «الله» و «محمد» با آجرکاری‌های فیروزه‌ای نقش‌نگاری شده است.

این بنای تاریخی متعلق به دوران ایلخانیان است و در تاریخ 1 آذر 1378 شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

  • آدرس گنبد الله الله ورزقان: استان آذربایجان شرقی، شهرستان ورزقان، روستای روستای گوی گنبد

هفت چشمه

منطقه هفت چشمه یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی اطراف جنگل پیرداوود ورزقان است که در فاصله 50 کیلومتری شمال شهرستان ورزقان قرار دارد. محل دقیق‌تر این منطقه بعد از عبور از روستای خوینه‌رود و قلعه آغجه قلعه قرار دارد.

وجه تسمیه این منطقه به‌دلیل وجود چشمه‌های هفت‌گانه این منطقه بوده است که اکنون فقط 3 چشمه از آن باقی مانده است و چهار چشمه دیگر در گذر زمان خشک شده‌اند. طبیعت هفت چشمه شباهت زیادی به منطقه چیچکلی دارد و بازدید از آن پیشنهاد می‌شود.

  • آدرس هفت چشمه: استان آذربایجان شرقی، 50 کیلومتری شمال شهرستان ورزقان، روستای خوینه‌رود، قلعه آغجه قلعه

سخن پایانی

قطعا جنگل پیرداوود ورزقان جزو جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی ایران و شمال شرق کشور است، ولی دسترسی به بخش‌های زیادی از این جنگل با سختی‌های زیادی همراه است و اصطلاحا مکان صعب‌العبوری است. پس اگر قصد بازدید از این جنگل سرسبز را دارید یا برای کوهنوردی از این جنگل عبور می‌کنید، تجهیزات کاملی کوهنوردی و جنگل‌نوردی را همراه خود داشته باشید تا سفری ایمن داشته باشید. نظر شما درباره پیرداوود ورزقان چیست؟

سوالات متداول

جنگل پیرداوود ورزقان در استان آذربایجان شرقی، بخش مرکزی شهرستان ورزقان، دهستان بکرآباد، روستای خوینه‌رود قرار دارد.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. با سلام
    در وسط جنگلهای شمال کشور هم آرامگاهی هست با کمی تفاوت به اسم امامزاده داود که در نزدیکیش آبراه کوچکی هست که به دلیل زلال بودن بیش از حد بین مردم بومی منطقه به چشمه زمزم معروف هست که بازدید این آبراه و امامزاده در نور ماه بسیار صحنه های زیبایی رو برای انسان تدائی می‌کنه البته در فصل گرما که ارض آبراه به متر هم میرسه منظره بهتری رو برای انسان تدابیر میکنه

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      ممنون که تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان پته به اشتراک گذاشتید

      آیا مفید بود؟
  2. سلام مناطق بسیار قشنگی هست اما برای بازدید مردم راهنمای سفر لازم هست درست آیا ؟
    مناطق گردشگری بدون راهنمای سفر بسیار سخت هست
    از همه مناطق آذربایجان شرقی قشنگ تر که بنظرم گردشگران دوست علاقه داشته باشند برای بازدید آن قلعه پیرداودی باشه

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی وجود یک راهنمای سفر قطعا می تونه کمک زیادی بکنه هر چند وجود نرم افزارها و مردم خونگرم و مهمان نواز آذربایجان غربی کار گردشگران را راحت تر کرده است

      آیا مفید بود؟
  3. با سلام خدمت همه عزیزان
    چرا از روستای بالوجه که معنیش میشه (منطقه ای برای نگهداری عسل) نامی نبردید؟
    البته به شما هم میشه حق داد چون روستایی کاملا در وسط جنگل است و کمتر کسی میشناسد
    طبیعتی بکر دارد و آب و هوایی که در نوع خودش بی نظیر است و کردمی خون گرم دارد.

    آیا مفید بود؟
  4. نام جعلی ارسباران در سال هزاروسیصدوپانزده در دومین سفر رضاخان به اهر بر روی منطقه قره داغ مطابق فارسیزه کردن هویت آذربایجان جعل گردید از نویسنده مطلب که ظاهرا بومی منطقه هستند انتظار میرفت که از نام اصلی منطقه استفاده میکرد همچنان اعتراض به تغییر نام خلیج فارس مباه و مثبت است اسامی ترکی هم برای هویت ترکی عزیز است و اعتراض به جعل آن عینه وطن پرستی است

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی ممنون از اینکه نظرات خودتون را با ما به اشتراک گذاشتید
      همانطور که خودتون اذعان داشتید مدت زمان زیادی هست که مردم غیر ترک زبان متاسفانه این منطقه را با نام ارسباران می شناسند و نام اصیل و قدیمی آن قره داغ هست

      آیا مفید بود؟
    • من خودم تبریزی هستم تر کها قوم مهاجری هستند که از دوره سلجوقیان وارد ایران شدند و همچنین ترکیه البته با ترکتازی
      اذری ها ترک نیستند البته اگر شما از نسل عثمانیان هستی که به آذربایجان حمله کردند آن نکته دیگری هست پس حق نداری اسامی جعلی و ترکی وارد قلمرو ایران کنی
      برو تاریخ بخوان ببین ترک از کدام منطقه آسیا آمده و همیشه یادت باشه اذری ایرانی است
      من خودم تست ژنتیک داده ام یاشاسین ایران یاشاسین آذزربایجان

      آیا مفید بود؟
      • سلام همراه گرامی
        ممنون از این که دیدگاه خودتون را با ما به اشتراک گذاشتید
        تمام اقوام ایرانی از ترک و کرد و عرب و بلوچ و … ایرانی هستند و ایران را تشکیل دادند تاریخ ایران در گذشته های دور دست سرزمینی وسیع و پهناور از تمام اقوام با هر زبان و گویشی بوده و قبل از عثمانی در زمان ساسانیان و هخامنشیان مرز ایران فراتر از مرز کنونی اون بوده و فراتر از اون تمام انسان ها با هر زبان و نژادی محترم هستند

        آیا مفید بود؟