جاهای دیدنی لردگان | آشنایی با طبیعتی بکر و سرسبز در ایران

جاهای دیدنی لردگان | آشنایی با طبیعتی بکر و سرسبز در ایران

ایرانگردی چهارمحال و بختیاری

لردگان یکی از شهرستان‌های زیبای واقع در بخش جنوب غربی استان چهارمحال و بختیاری است که مناطق زیبا با طبیعت بکری را درون خود جای داده است. جاهای دیدنی لردگان تنوع بالایی داشته که تماشای هر یک در جای خود برای هر گردشگران الزامی به شمار می‌آید. لردگان در همسایگی استان‌هایی همچون کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و اصفهان قرار دارد. اگر جزو افراد طبیعت‌ دوست هستید، می‌توانید به شهرستان لردگان سفر کرده و از جاهای دیدنی آن بازدید کنید. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی لردگان می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

آشنایی با جاهای دیدنی لردگان

هر فردی برای سفر به شهرستان لردگان، نیاز به شناخت جاهای دیدنی آن دارد تا بتواند سفری با تجربه دلنشین را برای خود و اطرافیانش رقم بزند. بسیاری از افراد بنا به ناآگاهی از جاهای دیدنی لردگان، از تماشای اماکن زیبا و گردشگری آن بی‌بهره می‌مانند. به این منظور برای سفر کردن به هر شهر و خرید بلیط هواپیما، قطار و یا اتوبوس برای آن نیاز به شناخت جاهای دیدنی آن دارید. برخی از جاذبه‌های زیبا و دیدنی شهر لردگان عبارتند از:

آبشار تنگ زندان

تنگ زندان یکی از آبشارهای زیبا و معروف کشورمان است که آب آن، میان دیواره‌های بلند سنگی در جریان است. این آبشار به آبشار دودی نیز معروف بوده که به‌ خاطر داشتن ارتفاع 120 متری، به‌ عنوان یکی از آبشارهای بلند شناخته شده است. محیط آبشار دارای مه زیاد بوده و برای تماشای آن نیاز دارید که حدود 100 متر از آبشار دور شوید.

منطقه حفاظت شده هلن

ممکن است تابه‌حال نام منطقه حفاظت شده دشت هلن به گوشتان خورده باشد. این منطقه یکی از جاذبه‌های طبیعی و بکر شهرستان لردگان است و با داشتن حدود 40 هزار هکتار وسعت، کوه‌ها، رودخانه‌ها، دره‌ها و روستاهای فراوانی را درون خود جای داده است.

نام آن از روی نام یک کوه گرفته شده و در واقع هلن نام یک پرستار آمریکایی است که با پزشک ایرانی ازدواج کرده و برای مداوای مردم با ایل بختیاری کوچ می‌کند و به این خاطر برای سپاس‌گذاری از زحمات او، نام این منطقه را هلن گذاشتند. در واقع منطقه هلن بنام آلپ کشور ایران نیز معروف شده که در فاصله 110 کیلومتری جنوب شهرکرد واقع است.

منطقه بارز و شوارز

بارز و شوارز جزو مناطق تاریخی لردگان بوده که مجموعه‌ای از روستا را به خود اختصاص داده‌اند. این منطقه در سال‌های خیلی دور به‌ عنوان محل عبور تاجران مورد استفاده قرار می‌گرفت که همانند سایر جاهای دیدنی لردگان، دارای مناظر بکر و خاصی است. منطقه بارز و شوارز مابین 3 استان چهارمحال و بختیاری، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد قرار داشته که موقعیت دقیق آن در جوار کوه قارون است.

آبشار آتشگاه

آبشار آتشگاه نیز جزو جاهای دیدنی لردگان بوده که طولانی‌ترین آبشار کشور است. این آبشار دارای طول 3 کیلومتری بوده که با حضور در آن، زیباترین جلوه‌های طبیعت را با چشمانتان خواهید دید. برای رسیدن به آبشار آتشگاه لازم است مسیر پُر از پَستی را طی کنید که در طول این مسیر، چندین آبشار کوچک به چشمتان خواهد خورد.

منطقه حفاظت شده سبزکوه

این منطقه تنوع زیستی و جانوری فراوانی را به خود اختصاص داده که دسترسی به آن به‌خاطر مسیر صاف و بدون مشکلی که دارد، بسیار آسان است. منطقه حفاظت شده سبزکوه برخوردار از 54 هزار هکتار وسعت بوده و میزان فاصله آن تا شهرستان لردگان حدود 30 کیلومتر است. آبشار تنگ زندان نیز در مرکز این منطقه قرار داشته که اقلیم آن تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های سردی را تجربه می‌کنند.

چشمه برم

چشمه برم یکی دیگر از جاهای دیدنی لردگان است که در حوالی آن، پارک‌ها و تفرجگاه‌هایی وجود دارد. آب این چشمه تأمین‌ کننده آب لازم در حوزه کشاورزی منطقه بوده و به خاطر پُرآبی، جزو مکان‌های ایده‌آل برای برقراری کمپ و پیک‌نیک است.

پارک جنگلی پَروز

پَروز پارک جنگلی و گوهر واقع در میان رشته کوه‌های زاگرس بوده که برای دسترسی به آن باید وارد جاده لردگان- یاسوج شوید. این پارک دارای طبیعت بکر با درختان‌ بزرگ و انبوه، رودخانه‌ها و چشمه‌های زلال و دره‌های تماشایی است که در فاصله 50 کیلومتری از لردگان قرار دارد. پارک جنگلی پَروز به شکلی است که گویی همانند تابلوی نقاشی طراحی و به تصویر کشیده شده است.

آبشار کاهکده

آبشار کاهکده در حوالی آبشار آتشگاه قرار دارد که دارای فاصله 60 کیلومتری تا لردگان و 15 کیلومتری تا سد خراسان است. حوالی این آبشار پوشیده شده از تنوع گیاهی فراوان از جمله درختان انجیر کوهی، گردو و سرو کوهی و تنوع جانوری همچون میش، بلبل، گربه وحشی، گراز، شاهین و خارپشت است.

تپه کندر

تپه کندر نیز جزو جاذبه‌های تاریخی این شهرستان به شمار می‌آید که مردمان محلی، این تپه را با نام تل کندر می‌شناسند. کندر در طی 2 دهه گذشته در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسید. درست است که این تپه چشم‌انداز دیدنی خاصی ندارد، ولی بااین‌حال به‌خاطر داشتن قدمت طولانی دارای طرف‌داران بسیاری است. طبق بیانیه‌های موجود انگار که منازل واقع در این محیط در زمان قدیم روی هم ساخته شده بودند که در طون زمان، تخریب شده و از بین رفته‌اند و در نهایت به تپه کندر تبدیل شده‌اند.

چشمه سندگان

یکی دیگر از جاهای دیدنی لردگان، چشمه سندگان نام دارد. این چشمه واقع در سه راهی جاده لردگان، یاسوج و سمیرم بوده که آب آن بسیار زلال و گوارا است. حوالی چشمه سندگان پوشیده شده از باغ‌های سرسبز و زیبایی بوده و یکی از مزایای این چشمه، دسترسی داشتن به جاده آسفالت و بدون مشکل است.

سد کارون چهار

کارون چهار سد بتنی دو قوسی بوده و هدف از ساخت و احداث آن، تولید انرژی برق آبی است. این سد به‌عنوان بلندترین سد موجود در خاورمیانه شناخته شده که دارای ارتفاع 230 متری است.

چشمه میلاس

میلاس نیز از جمله زیبایی‌های شهرستان لردگان به‌حساب می‌آید که از دل زمین جوشیده و دشت‌های موجود در حوالی را آبیاری می‌کند. سرسبزبودن این محیط نه‌تنها باعث زیباترشدن اطراف می‌شود، بلکه می‌تواند زمین‌ زراعی میلاس را نیز سیراب کند.

منطقه جنگلی بازفت

منطقه دیگری که در این شهر وجود دارد، منطقه جنگلی بازفت است که 53 هزار هکتار وسعت دارد. این منطقه از بخش شمال با لرستان، از جنوب با اردل، از غرب با خوزستان و از شرق با شهرکرد در همسایگی قرار داشته که زمستان‌های سرد و پُر از برفی را تجربه می‌کند. باغ‌های منطقه جنگلی بازفت دارای درخت‌های میوه‌ای همانند سنجد، بادام، انگور و گردو هستند که با سرسبزی خود، باعث زیبایی بیشتر منطقه شده‌اند.

پارک جنگلی چهارطاق

شاید تابه‌حال نام پارک جنگلی چهارطاق به گوشتان خورده باشد، ولی درباره آن اطلاعی نداشته باشید. این پارک جنگلی نیز از جمله جاهای دیدنی لردگان بوده که پوشیده شده از تعداد بالای درختان بلوط و کم درختان زالزالک است. پارک جنگلی چهارطاق با وسعت 7 هکتاری خود برخوردار از امکانات رفاهی از جمله پارکینگ، سرویس بهداشتی، سکوهای مناسب برای اقامت و نشستن است.

رودخانه ارمند

اگر جزو افرادی هستید که به هیجان و کسب آدرنالین علاقه‌ دارید، بازدید از رودخانه ارمند لردگان را در برنامه گردش خود قرار دهید. این رودخانه به مکانی برای تفریح کلک‌سواری شناخته شده که با برخورداری از شرایط لازم، امکان بهره‌مندی از این تفریح را خواهید داشت.

توصیه‌هایی برای سفر به‌ یادماندنی در لردگان

برای اینکه بتوانید سفر به‌یادماندنی و خاطره‌انگیزی داشته باشید، لازم است یکسری نکات مهم را در نظر بگیرید. چرا که هر سفری نیاز به رعایت نکاتی دارد تا بتوانید با برخورداری از تجهیزات لازم نیز گشت‌وگذار ایده‌آلی را تجربه کنید. توصیه‌های مهم برای سفر به جاهای دیدنی لردگان به شکل زیر هستند:

  • قبل از اقدام به سفر، از شرایط آب‌وهوایی مقصد اطلاع یافته و سپس در صورت تمایل اقدام کنید.
  • آب آشامیدنی و مواد غذایی کافی به همراه داشته باشید.
  • از ریختن زباله به محیط پرهیز کرده و به طبیعت آسیب نرسانید.
  • تجهیزات کمپ، کلاه، عینک آفتابی، کرم و… را فراموش نکنید.

سخن پایانی

لردگان که به بهشت گمشده زاگرس در کشور ایران شهرت یافته، یکی از اماکن گردشگری به‌حساب می‌آید که هر ساله پذیرای مسافران بسیاری است. جاهای دیدنی لردگان محدود به تعداد خاصی نبوده و با گردش در آن‌ها، می‌توانید سفر دل‌نواز و به‌یادماندنی را برای خود رقم بزنید. منطقه بارز و شوارز، پارک جنگلی پَروز، سد کارون چهار، منطقه جنگلی بازفت و رودخانه ارمند جزو جاهای دیدنی لردگان هستند که هر یک در جای خود زیبایی‌های این شهر به شمار می‌آیند. در صورتی که زمان کافی دارید به شما پیشنهاد می کنیم حتما سری هم به جاهای دیدنی شهرکرد که در نزدیکی لردگان قرار دارد بزنید و از زیبایی های این استان هم لذت ببرید.

سوالات متداول

جاذبه‌های زیبا و دیدنی شهرستان لردگان شامل آبشار تنگ زندان، منطقه حفاظت شده سبزکوه، پارک جنگلی پَروز، آبشار آتشگاه، چشمه سندگان، سد کارون چهار، منطقه جنگلی بازفت، رودخانه ارمند و غیره است.

وسایل و تجهیزات لازم برای سفر به این شهر کوله، لباس و کفش مناسب، تجهیزات کمپینگ، مواد غذایی و نوشیدنی، گوشی، شارژر و چراغ قوه است.

زمان سفر دست گردشگران بوده که برای رقم زدن سفری خاطره‌انگیز، می‌توانید فصول بهار و تابستان را برگزینید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
    • درود بر شما همراه گرامی
      امیدواریم با پاک نگهداشتن زمین بتوانیم همگی در حفظ طبیعت و محیط زیست کوشا باشیم

      آیا مفید بود؟