آبشار نمکی پتاس کجاست؟ | دهکده گردشگری پتاس در کویر

آبشار نمکی پتاس کجاست؟ | دهکده گردشگری پتاس در کویر

استان اصفهان ایرانگردی

استان اصفهان سراسر زیبایی و شگفتی است و بیراه نیست که آن را نصف جهان لقب داده‌اند، این بار قصد داریم تا به آبشار زیبا و کمتر شناخته شده این استان بپردازیم. آبشار نمکی پتاس که در فاصله 290 کیلومتری شرق اصفهان واقع شده است، در شهرستان خور و بیابانک در دهکده‌ای نمکی بنام پتاس در محاصره کویر قرار دارد. چه چیزی بهتر از آنکه هم از یک آبشار زیبا بازدید کنید هم از چشم‌اندازهای دریاچه نمک و بیابان‌های شنی نهایت لذت را ببرید. برای تماشای این زیبایی‌ها کافی است تا هنگام غروب آفتاب، به دریاچه نمک این دهکده خیره شوید تا از نورهای منعکس شده بر روی آب‌های این دریاچه لذت ببرید.

روستاهای گرمسیری و البته کویری اطراف این آبشار با نخلستان‌های طبیعی و چشمه‌های زلال پرآب پای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به ای منطقه باز کرده‌اند. در ادامه با معرفی آبشار نمکی پتاس و دهکده گردشگری زیبایی که در کویر مصر قرار دارد، با ما در پته همراه باشید.

دهکده‌ نمکی پتاس کجاست؟

دهکده گردشگری پتاس که با نام دهکده نمکی پتاس هم شناخته می‌شود، یکی از مناطق گردشگری استان اصفهان است که در فاصله 30 کیلومتری شرق شهر خور و در جاده خور-طبس قرار دارد. البته آبشار نمکی پتاس در میان کویری زیبا و خوشنام بنام کویر مصر قرار دارد که طراح روزگار آن را در فلات مرکزی ایران جای داده است.

به‌طور دقیق‌تر آبشار نمکی پتاس که همچون کوه نمکی سفیدرنگ و برفی بنظر می‌رسد، در شمال مجتمع معدنی پتاس و در 40 کیلومتری شرق شهرستان خور و بیابانک اصفهان در دهکده نمکی پتاس واقع شده است. جالب آنکه دریاچه کوچک و زیبایی که آب‌های آن فیروزه‌ای رنگ است نیز در نزدیکی این آبشار قرار دارد که در ادامه بیشتر به این آبشار و جاذبه‌های اطراف آن خواهیم پرداخت.

مسیر دسترسی به دهکده‌ نمکی پتاس

برای دسترسی به دهکده نمکی پتاس و بازدید از آبشار زیبای آن باید ابتدا سر از شهرستان خور و بیابانک در آورد و راهی جاده طبس شد. البته لازم به ذکر است که پیش از آن باید حدود 290 کیلومتر از اصفهان تا شهر خور و بیابانک را بپیمایید. با ورود به جاده طبس و پس از طی کردن 30 کیلومتر مسافت از میان روستاهای کوچک به منطقه شکرآب خواهید رسید تا خود را به مجتمع معدنی پتاس برسید. افزون بر این موارد، برای بازدید از آبشار نمکی پتاس باید حدود 10 کیلومتر دیگر را طی کنید تا در نهایت به کوه نمکی و این آبشار زیبا برسید.

نکته: اگر قصد دارید تا از تهران یا سایر شهرها به دهکده نمکی پتاس سفر کنید، می‌توانید با هواپیما، قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی خود را به اصفهان برسانید. تا اینجای کار گزینه‌های بیشتری روی میز است، ولی از اصفهان تا دهکده نمکی پتاس را فقط با اتوبوس، تاکسی و خودروی شخصی می‌توان طی کرد.

آبشار نمکی و دهکده گردشگری پتاس

دهکده گردشگری پتاس جاذبه توریستی شاید ناشناخته‌ای است که از هر طرفش زیبایی و شگفتی می‌بارد و شاید مهم‌ترین آن‌ها آبشار نمکی آن است. آبشاری که گویا فقط مختص به ایران است و در جهان نظیر ندارد که گردشگران با مطلع شدن از موجودیت آن ناخودآگاه سر از اصفهان درمی‌آورند.

آبشار نمکی پتاس با ارتفاع 25 متر از کوهی نمکی واقع در شمال مجتمع معدنی پتاس و در فاصله 10 کیلومتری ورودی دهکده توریستی پتاس سرازیر می‌شود. بسیاری این آبشار را اولین و حتی شاید تنها آبشار نمکی جهان نامیده‌اند که دقیقا همین القاب باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی زیادی از سراسر جهان شده است.

خوشبختانه آنطور که باید و شاید از ظرفیت‌های گردشگری این منطقه استفاده شده است و گویا سعی بر این بوده تا حداقل گردشگران و بازدیدکنندگان را راضی نگه دارد. در واقع جذابیت و زیبایی‌های سفر به دهکده توریستی پتاس و آبشار آن فقط منحصر به عوامل طبیعی نیست و ظاهرا حداقل در این مکان رضایت مشتری ملاک کار بوده است.

با فرا رسیدن شب و انداختن پرده تاریک خود در آسمان پتاس، نورپردازی‌هایی ستودنی در آبشار پتاس انجام می‌شود که امتداد نوری آن تصاویر و جلوه‌های زیبایی را پدید می‌آورد؛ همین زیبایی‌ها است که فرصت‌های متنوعی پیش روی عکاسان قرار می‌دهد تا قاب خود را ثبت کنند. وقتی در دهکده گردشگری پتاس پا می‌گذارید، نکته‌ای که بیش از هر چیزی شما را مجذوب خود می‌کند، رنگ سفید آن و طراحی مطابق با منطقه است.

تاریخچه دهکده توریستی و آبشار نمکی پتاس

اکنون با دهکده توریستی پتاس و آبشار نمکی آن تا حدودی آشنا شده‌اید و شاید با خود بگویید اصلا این دهکده و آبشار آن از چه زمانی موجودیت یافتند؟ در جواب باید بگوییم که داستان دهکده توریستی نمکی پتاس از حدود 50 سال پیش آغاز شد و به‌مرور ورق خورد و ورق خورد تا کم‌کم کامل شد.

در آن روزها تازه مجتمع معدنی پتاس در این منطقه فعالیتش را آغاز کرد. چندی نگذشت که بر اثر فعالیت روزمره مجتمع معدنی، دریاچه نمک پتاس در مجاورت آن شکل گرفت. دریاچه‌ای که بر اثر تبخیر آب، نمک‌های معدنی را در خود رسوب داد و کوهی نمکی ایجاد کرد. کوهی نمکین که آبشار نمکی پتاس از آن سرازیر می‌شود و به‌عنوان یک جاذبه گردشگری طبیعی خاص شناخته می‌شود.

در نتیجه شکل‌گیری این آبشار نمکی توجه بسیاری از گردشگران به این منطقه جلب شد. اما درست همین چند سال پیش و در سال 1398 بود که شرکت معدنی پتاس، تصمیمی مبنی بر تبدیل این مجتمع معدنی به یک منطقه گردشگری و مجهز به امکانات رفاهی گرفت. دهکده نمکی پتاس به‌مرور مجهز به 6 سوئیت اقامتی زیبا، کافی‌شاپ، رستوران، استخر شنا، حمام نمک و رصدخانه شد و رضایت بازدیدکنندگان هم به‌مرور بیشتر و بیشتر شد. سرانجام آبشار نمکی پتاس در سال 1400 هجری شمسی در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت رسید.

علت نامگذاری آبشار و دهکده نمکی پتاس

اما حالا چرا پتاس؟ علت یا به عبارتی راز نام‌گذاری دهکده گردشگری پتاس و آبشار آن در آب‌های آن نهفته است. در واقع پتاس (Potash) همان پتاسیم هیدروکسید است که به‌عنوان یک عنصر شیمیایی با فرمول شیمیایی KOH به‌شمار می‌آید.

پتاس را برای تهیه کودهای شیمیایی و تامین پتاسیم مورد نیاز گیاهان برای رشد به‌طور گسترده تولید می‌شوند. از پتاسیم هیدروکسید علاوه‌بر صنعت کشاورزی در تولید شیشه و مواد شوینده هم استفاده می‌کنند و نقش بسزایی را در زنجیره تولید این محصولات ایفا می‌کند.

پیش‌تر به این موضوع اشاره شد که آبشار نمکی پتاس در اثر تبخیر آب دریاچه نمک شکل گرفته و این دریاچه، درست در مجاورت مجتمع معدنی پتاس واقع شده است. این مجتمع معدنی برای تولید محصولات مختلف خود از نمک معدنی پتاس حاصل از این دریاچه بهره می‌برد. ضمنا علت رنگ دریاچه نمک و آبشار نمکی پتاس هم که فیروزه رنگ است نیز وجود همین پتاسیم هیدروکسید در آن است.

آب و هوای دهکده گردشگری پتاس

دهکده توریستی و نمکی پتاس در منطقه‌ای خشک و کویری واقع شده است و همین موضوع باعث شده تا تحت تاثیر آب و هوای این اقلیم قرار بگیرد. در واقع آب و هوای دهکده توریستی پتاس خشک و گرم است و دلیل آن همانطور که اشاره شد، قرارگیری در اقلیم خشک و گرمسیری است.

میانگین دمای این دهکده در فصل تابستان به 42 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و این در حالی است که آب و هوای آن در فصل زمستان به زیر 0 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. میزان بارندگی در دهکده پتاس و مناطق اطراف آن بسیار کم است و میانگین بارندگی سالیانه آن در حدود 100 میلی‌متر برآورد شده است.

پوشش گیاهی و جانوری دهکده توریستی و آبشار پتاس

پوشش گیاهی و جانوری دهکده گردشگری پتاس و آبشار نمکی آن به‌دلیل شرایط آب و هوایی منطقه که خشک و گرمسیری است، شباهت زیادی به کویرها دارد. گیاهان این دهکده و مناطق اطراف آن بیشتر شامل گیاهان علفی، بوته‌ای و درختچه‌های وحشی هستند. شاید بتوان از جمله رایج‌ترین درختان و گیاهان این دهکده به گز، گزنه، کنگر و خارشتر اشاره کرد که اغلب در مناطق کویری رشد می‌کنند.

از طرفی به‌دلیل پوشش گیاهی محدود این منطقه، گونه‌های جانوری آنچنان متنوعی نمی‌توان پیدا کرد و همانند پوشش گیاهی، حیات وحشی شبیه به کویر دارد. از گربه شنی و انواع مارهای زهرآگین و غیرسمی گرفته تا آهو جبیر که شباهت زیاد به آهو دارد، ولی بدنی کوچک‌تر و پاهای بلندتری دارد.

بهترین زمان سفر به دهکده‌ نمکی پتاس

با توجه به اقلیم خشک و گرمسیری و آب و هوایی مشابه با کویر، شاید بتوان نیمه دوم سال (پاییز و زمستان) را بهترین زمان برای سفر به دهکده نمکی پتاس دانست. زیرا تابستان‌های این منطقه به قدری گرم و طاقت‌فرسا است که اگر ساکن مناطق گرمسیری نباشید، می‌تواند برای شما دردسرساز شود. این در حالی است که دهکده پتاس و منطقه اطراف آبشار نمکی در فصل‌های پاییز و زمستان خوش آب و هوا است و فقط شب‌های نسبتا سردی دارد.

اوایل فصل بهار یعنی همان حوالی ایام نوروز هم می‌تواند وقت مناسبی برای سفر به این دهکده توریستی باشد، ولی ماه‌های اردیبهشت و خرداد تا حدود زیادی گرم می‌شوند. به‌طورکلی سفر به مناطق کویری در فصل‌های پاییز و زمستان طرفداران زیادی دارد و دهکده توریستی پتاس و آبشار نمکی آن نیز در همین دسته قرار می‌گیرند.

دیدنیهای دهکده نمکی پتاس

برای تجربه یک سفر به یاد ماندنی در دهکده توریستی پتاس و آبشار زیبا و 25 متری آن بهتر است تا از پیش با جاذبه‌های دیدنی این مجموعه گردشگری آشنا شوید. این دهکده را از آن جهت توریستی و گردشگری می‌خوانند که واقعا برای جذب توریست طراحی شده است و دیدنی‌های در خور توجهی دارد. از سوئیت‌های نمکی باحال با طراحی خاص گرفته تا محوطه دهکده و دریاچه نمک پتاس که همگی با محیط اطراف خود عجین شده‌اند.

در واقع سویئت‌های نمکی و محوطه دهکده پتاس به‌گونه‌ای خاص و جذاب طراحی شده‌اند که بازدیدکنندگان به محض ورود ناخودآگاه به‌سمتشان جذب می‌شوند. از آبشار و دریاچه نمک هم که سخن بسیار گفته‌ایم، ولی لازم است تا به دریاچه آن بیشتر بپردازیم. البته دو مزرعه و یک بوستان زیبا هم در این دهکده وجود دارند که بازدید از آن‌ها می‌تواند در نوع خود جالب و سرگرم‌کننده باشد. در ادامه بیشتر به جاهای دیدنی مذکور خواهیم پرداخت.

سوئیت‌های نمکی

از جاذبه‌های دهکده گردشگری پتاس که بخواهیم صحبت کنیم، لازم است تا با سوئیت‌های نمکی و جذاب آن شروع کنیم. سوئیت‌هایی نمکی که با ساختار محلی و طراحی داخلی جذاب برای رفاه حال گردشگران و اقامت بازدیدکنندگان آماده شده‌اند. نقطه عطف دیگر این سوئیت‌های نمکی همسایگی آن‌ها با رستوران این دهکده است که مسافران با طی کردن مسیر کوتاهی می‌توانند بین محل اقامت خود و رستوران دهکده پتاس جابجا شوند.

محوطه دهکده پتاس

محوطه دهکده گردشگری پتاس با رود نمک و حوضچه‌های شنی جذاب و مسحورکننده بنظر می‌رسد. آلاچیق‌های چوبی ساخته شده در این محوطه محل عاشقانه‌های گردشگران شده‌اند و از تماشای مناظر اطراف لذت ببرند. در ضمن از نکات جالب دیگر محوطه دهکده پتاس می‌توان به ساختار بخش‌های مختلف این محوطه اشاره کرد که با بلورهای نمک بکار رفته در آن‌ها مقاوم و مورد اطمینان شده‌اند.

دریاچه‌ نمک

تاکنون از وجود دریاچه نمک مطلع شده‌اید و این را هم بهتر است بدانید که این دریاچه عمق کمی دارد و شنا کردن در آن از نظر غرق شدن چندان خطری ندارد. دریاچه نمک در واقع همان حوضچه پرآبی است که به‌دلیل شوری زیاد آب به رنگ فیروزه‌ای درآمده است.

البته لازم به ذکر است که کم‌عمق بودن این دریاچه بدان معنا نیست که می‌توان به راحتی در این دریاچه شنا کرد؛ زیرا در بعضی موارد نزدیک شدن به این دریاچه هم می‌تواند باعث سوختگی چشمان و پوست بدن شما شود. از این رو نه‌تنها بهتر است تا در دریاچه نمک شنا نکنید، بلکه سعی کنید تا حد امکان از نزدیک شدن به آن پرهیز کنید.

مزرعه‌ کمال‌آباد

مزرعه منتسب به کمال‌آباد با محیط اطراف خود که کویر است، منطبق شده و بافتی سنتی همانند یک روستای کویری دارد. خانه‌های اطراف این مزرعه به‌صورت سنتی و خشتی طراحی و ساخته شده‌اند و در محیط مزرعه می‌توان مزارع کشاورزی، نخلستان، نی‌زار و قنات مشاهده کرد.

مرزعه‌ تشتاپ

مزرعه دیگری در دهکده گردشگری توریستی پتاس وجود دارد که به مزرعه تشتاپ شهرت دارد و بیشتر با کارگاه‌های هنری و صنایع دستی آن شناخته می‌شود. این مزرعه شامل بخش‌های مختلفی از قبیل باغ میوه، نخلستان، انبار، حوض و پایاب می‌شود که همگی در جهت آشنایی بیشتر گردشگران با آثار هنری و صنایع دستی دهکده ایجاد شده‌اند. در مزرعه تشتاپ کلاس‌های موقتی در زمینه هنرهای تجسمی، عکاسی، نجوم و صنایع دستی برگزار می‌شود.

بوستان پتاس

اما رسیدیم به بوستان پتاس که در واقع فضای سبزی به وسعت 15,000 متر مربع است که درست بر فراز تپه خاکی مصنوعی و دست‌سازی با ارتفاع 15 متر قرار دارد. این بوستان زیبا برای تفریح و پذیرایی از گردشگران ایجاد شده و از جاده خور-طبس همچون بهشتی معلق بر روی کویر در معرض دید قرار دارد.

اقامت در دهکده نمکی پتاس

برای بازدید از آبشار پتاس و اقامت در دهکده گردشگری پتاس در سفر خود به این دهکده، بهتر است تا از ابتدای امر گزینه‌های مختلفی را بررسی کنید. از آنجایی که فاصله 290 کیلومتری اصفهان و دهکده توریستی پتاس، اساسا اقامتگاه‌ها و هتل‌های این شهر را در دسترس قرار نمی‌دهد، باید نزدیک‌ترین اقامتگاه‌های منطقه را مورد بررسی قرار داد. اولین و شاید بهترین گزینه برای اقامت در نزدیکی آبشار نمکی پتاس، همان سوئیت‌های نمکی دهکده باشند. این سوئیت‌ها با امکانات رفاهی مناسب، طراحی محلی جذاب و البته فاصله نزدیک به آبشار در قلب دهکده موجب رفاه حال گردشگران می‌شوند.

اما اگر قصد داشته باشید تا در یک هتل مجهز و با امکانات رفاهی بیشتر اقامت گزینید، می‌توانید هتل سنتی کویر مصر و هتل سنتی یه تا خور و بیابانک را انتخاب کنید. این هتل‌ها فضا و طراحی کاملا سنتی و زیبایی دارند و امکانات رفاهی قابل قبولی در اختیار مشتریان خود قرار داده‌اند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی خور و بیابانک هم دیگر گزینه‌های اقامت در نزدیکی آبشار و دهکده توریستی پتاس هستند؛ هرچند نباید انتظار امکانات رفاهی در حد و اندازه هتل‌ها را داشته باشید و مهم‌تر از همه معمولا این اقامتگاه‌ها فاقد سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی هستند.

تفریحات دهکده گردشگری پتاس

دهکده توریستی پتاس و آبشار نمکی حاوی پتاسیم آن به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به‌طور کامل پاسخگوی نیازهای گردشگری منطقه باشند. در واقع این دهکده گردشگری به امکانات رفاهی و تفریحی درخوری مجهز شده است و بیشتر گردشگران از این امکانات رضایت دارند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین تفریحات و فعالیت‌های تفریحی و ورزشی می‌پردازیم که می‌توان در جهت بهبود تجربه سفر به این دهکده و آبشار انجام داد.

  • پیاده‌روی و کوهنوردی: اولین و شاید بهترین تفریح و سرگرمی که می‌توان در منطقه گردشگری پتاس تجربه کرد، پیاده‌روی، طبیعت‌گردی و کوهنوردی در طبیعت بیابانی و کوهستان‌های شنی اطراف است. کافی است تا از منطقه مسکونی و تجاری دهکده تا حدودی فاصله گرفته و در بیابان‌های اطراف شروع به قدم زدن کنید؛ هرچند به هیچ عنوان چنین کاری را به تنهایی انجام ندهید، زیرا ممکن است در بیابان دچار مشکل شوید و مسیر بازگشت به دهکده را گم کنید.
  • شترسواری: بیابان باشد و شتر نباشد که بعید است، پس تفریح و سرگرمی دیگری که نباید فرصت تجربه آن در بیابان‌های منطقه را از دست داد، شترسواری است. شما می‌توانید با کرایه کردن شترهای محلی به گشت و گذار در دهکده و بیابان، البته در محدوده‌ای مشخص شترسواری کنید.
  • غواصی: دریاچه نمک پتاس که پیش‌تر به معرفی آن پرداختیم، فرصت مناسبی برای غواصی در آب‌های منطقه را فراهم آورده است. اگرچه آب‌های دریاچه نمک عمیق نیستند، ولی می‌توانند برای اولین تجربه غواصی جذاب و سودمند باشند. البته در بعضی موارد چنین امکانی به‌دلیل خطرات احتمالی وجود ندارد.
  • عکاسی: در دهکده نمکی پتاس چشم‌اندازهای زیبایی از مناظر کویری اطراف وجود دارد که می‌توان با یک دوربین عکاسی و چشمانی تیزبین آن‌ها را شکار کرد. از تماشای ستارگان در کهکشان تاریک و روشن شب‌های کویر گرفته تا هر سوژه جالبی که فکرش را بکنید، می‌تواند در خور یک قاب تصویر باشد.

چشم‌ انداز آینده دهکده‌ نمکی پتاس

با اینکه مدت زمان زیادی از تبدیل شدن مجتمع معدنی پتاس به دهکده گردشگری نمی‌گذرد، ولی طی همین چند سال به امکانات رفاهی و تفریحی متنوع و قابل قبولی مجهز شد. اما شاید هنوز هم نمی‌توان از آن به‌عنوان یک پروژه کامل نام برد؛ زیرا هنوز تا رسیدن به چشم‌اندازی که از همان ابتدا و حتی بعدها نسبت به دهکده توریستی پتاس وجود داشته، راه زیادی مانده است. انتظار می‌رود تا دهکده گردشگری پتاس در سال‌های آتی به امکانات رفاهی و تفریحی زیر مجهز شود:

  • هتل
  • آسمان‌نما
  • پارک حیات وحش
  • دریاچه‌ای مصنوعی برای قایق‌سواری
  • سافاری
  • پیست موتورسواری
  • زمین تنیس
  • زمین تیر و کمان
  • زمین فوتبال ساحلی

به هر حال امید است تا در سال‌های آینده موارد فوق به این مجموعه گردشگری اضافه شوند و بر محبوبیت و جذابیت آن بیش از پیش بیافزایند.

زمان و هزینه بازدید از دهکده نمکی پتاس

شما برای ورود به دهکده گردشگری پتاس و بازدید از آبشار نمکی آن نیازی به پرداخت هزینه ورودی و جداگانه ندارید. اگرچه این بدان معنا نیست که همه چیز در این دهکده رایگان است و باید برای اقامت در دهکده و بهره‌وری از امکانات رفاهی و تفریحی هزینه نامشخصی پرداخت کنید. از طرفی برای تماشای زیبایی‌های دهکده گردشگری و آبشار پتاس می‌توانید بین ساعات 8 صبح تا 10 شب اقدام کنید.

جاهای دیدنی اطراف دهکده‌ نمکی پتاس

اگرچه هدف اصلی از سفر به دهکده گردشگری پتاس بازدید از آبشار نمکی پرجذبه آن است، اما بی‌ربط نیست که می‌توان از جاهای دیدنی اطراف آن نیز بهره لازم را ببرید. برخی از این جاهای دیدنی در نزدیکی شهرستان خور و بیابانک قرار دارند و شاید مهم‌ترین آن‌ها کویر مصر، دریاچه نمک خور و روستاهای مصر، گرمه و عروسان باشند. در ادامه بیشتر به این مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری نزدیک به دهکده نمکی پتاس خواهیم پرداخت و اطلاعات مفیدی را به شما ارائه می‌دهیم.

کویر مصر و روستای مصر

کویری زیبا و جذاب بنام مصر که گویی به‌صورت اشتباهی در عوض نزول در مصر در ایران و در روستایی هم‌نام آن نازل شده است. کویر مصر و روستای آن را با تپه‌های زردرنگ طولانی و شما بخوان نامتناهی، شب‌های پرستاره، شن‌های گرم و موقعیت‌های مناسبی می‌شناسند که برای کویرگردی فراهم آورده است.

اگرچه شاید بسیاری کویرهای ایران را با نام‌هایی چون دشت کویر و لوت به یاد آورید، ولی بسیاری کویر مصر را در لیست بهترین و زیباترین کویرهای ایران قرار داده‌اند. کویری که از بخش‌های مختلفی زیبایی همچون دریاچه نمک سلکنون مصر و آبشار نمکی آن، نی‌زار مصر، تخت عروس، تخت عباسی و تنگه رودخانه نمک تشکیل شده است.

روستای مصر هم دارای معماری سنتی و محلی همچون دهکده پتاس است و پیشنهاد می‌شود که حتی برای مدت کوتاهی در این روستا توقفی داشته باشید. روستای مصر در مسیر دهکده گردشگری پتاس از اصفهان با عبور از شهرستان خور و بیابانک، دهستان جندق قرار دارد. کویرگردی، شترسواری و آفرودسواری در بیابان‌ها و شن‌های گرم کویر مصر می‌تواند خاطرات زیبایی برای هر طبیعت‌گرد یا گردشگری رقم زند؛ پس حتما از این فرصت‌ها استفاده کنید و از کنار آن‌ها به راحتی عبور نکنید.

فاصله کویر مصر تا دهکده گردشگری پتاسحدود ۹۰ کیلومتر
آدرساستان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، دهستان جندق، روستای مصر

دریاچه‌ نمک خور

دریاچه نمک دیگر جاذبه دیدنی نزدیک به آبشار پتاس خور است که در فاصله 40 کیلومتری شرق مرکز شهرستان خور و بیابانک و در مسیر خور به‌سمت طبس قرار دارد. این دریاچه نمکی از اشکال هندسی منظم و حتی نامنظم نمکی تشکیل شده است که در برخی از نقاط، ارتفاع اضلاع اشکال هندسی آن به 30 سانتی‌متر هم می‌رسد.

لازم به ذکر است که این دریاچه همان دریاچه سلکنون مصر واقع در کویر مصر است که پیش‌تر آن را به شما معرفی کردیم. این دریاچه برای شنا و آب‌تنی تا حدودی مناسب بنظر می‌رسد و می‌توان در هنگام غروب آفتاب از ویژگی‌های پانورامای آن قاب‌های زیبایی را با دوربین عکاسی ثبت کرد.

فاصله دریاچه‌ نمک خور تا دهکده گردشگری پتاسحدود ۲۰ کیلومتر
آدرساستان اصفهان، ۴۰ کیلومتری شرق مرکز شهرستان خور و بیابانک، محور ارتباطی طریق‌الرضا (ع) خور-طبس

روستای گرمه

روستای گرمه اما یکی از روستاهای زیبا از توابع شهرستان خور و بیابانک است که در فاصله 25 کیلومتری جنوب شهر خور قرار دارد. این روستای زیبا که نام در خور ستایشی هم دارد، معماری سنتی و جذابی دارد که با نخلستان‌های انبوه زیباتر هم به نظر می‌رسد.

روستای گرمه دارای چشمه آبگرم زلالی است که با شن‌های رنگی زیبا و ماهی‌هایی که لایه‌های مرده پوست شما را از پاهایتان جدا می‌کند، به چشمه دکتر فیش معروف شده است. این چشمه بیش از هزاران سال است که از دل کوهی در منطقه می‌جوشد و به‌عنوان چشمه شفابخش اهالی روستا شناخته می‌شود.

در این روستا همچنین یک ارگ باستانی 2,700 ساله وجود دارد که از دیگر نقاط عطف منطقه به‌شمار می‌آید. این قلعه که گویا در دوره ساسانیان مورد استفاده قرار می‌گرفته است، در چهار طبقه ساخته شده و درست در مرکز روستا قرار دارد. از دیگر جاذبه‌های دیدنی روستای گرمه می‌توان به قبرستان کشته‌ها، امامزادگان و استودان گبرها (زرتشتیان) اشاره کرد.

بومیان روستای گرمه بیشتر به زبان پهلوی صحبت می‌کنند که یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های ایرانیان است. نخلستان‌های روستای گرمه با مزارع و بیابان‌های شنی اطراف عجین گشته و محل زندگی شترها شده‌اند. در روستای گرمه اقامتگاه‌های بوم‌گردی متنوعی وجود دارد می‌توانید در یکی از آن‌ها که با معماری و طراحی سنتی ساخته شده‌اند، اقامت گزینید.

فاصله روستای گرمه تا دهکده گردشگری پتاسحدود ۷۰ کیلومتر
آدرساستان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، ۲۵ کیلومتری جنوب شهر خور

روستای عروسان

روستای دیگری که در اطراف دهکده توریستی پتاس قرار دارد و حیف است تا فرصت بازدید از آن را به راحتی از دست دهید، عروسان نام دارد. این روستا که از توابع شهرستان خور و بیابانک است و در فاصله 30 کیلومتری جنوب خور واقع شده است، به روستای عروسان گلستان شهرت دارد. کوه دو انبار و روستای گرمه نیز در شمال این روستا قرار دارند و از طریق شهرهای خور، طبس و نائین می‌توان به آن دسترسی داشت.

روستای عروسان گلستان در ارتفاع 920 متری از سطح دریا قرار دارد و رودخانه فصلی زیبایی بنام فراخ از فاصله 2 کیلومتری آن می‌گذرد. علت نام‌گذاری روستای عروسان قرارگیری آن در کویر است؛ در واقع از آنجایی که در کویر به هر منطقه زیبایی عروس گفته می‌شود، روستایی این چنین زیبا عروسان به‌معنای «به سان عروس» نام‌گذاری شده است. روستای عروسان را با نام‌های روستای عروسان گلستان، عروسان چوپانان و عروسان کوزه‌گر شناخته می‌شود.

این روستا که دارای اقلیم خشک و گرمی است، محلی برای پرورش شتر، تهیه و تولید لبنیات و صنایع دستی با نخلستان‌های بی‌شمار شده است. شاید برایتان جالب باشد که بیش از 60 نوع خرما در این روستا کاشت و برداشت می‌شوند.

اهالی روستای عروسان با لهجه گرمه‌ای صحبت می‌کنند و از دیگر مشاغل آن‌ها می‌توان به باغداری و کشاورزی اشاره کرد. در صورت سفر به روستای عروسان حتما در اقامتگاه بوم‌گردی این روستا که بابا قدرت نام دارد و به‌گونه سنتی طراحی شده است، اقامت گزینید. ضمنا از خرید سوغاتی‌های متنوع آن هم غافل نشوید، مخصوصا خرماهای شیرین و عسلی، انارهای ترش و شیرین، خربزه و هندوانه‌های آبدار و خوشمزه آن که کم‌نظیر هستند.

فاصله روستای عروسان تا دهکده گردشگری پتاسحدود ۷۵ کیلومتر
آدرساستان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، 30 کیلومتری جنوب خور، روستای عروسان گلستان

وسایل مورد نیاز برای سفر به دهکده گردشگری پتاس

برای سفر به دهکده توریستی پتاس و بازدید از آبشار نمکی زیبای آن باید یک‌سری وسایل همراه خود داشته باشید. وسایلی که ممکن است در صورت عدم فراهم آوردن آن‌ها با مشکلات فراوانی مواجه شوید. از جمله مهم‌ترین وسایلی که برای سفر به این دهکده باید همراهتان داشته باشید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کفش مناسب پیاده‌روی: کفش مناسب پیاده‌روی برای قدم زدن در کویر و بیابان می‌تواند یکی از پیش‌نیازهای اولیه و ضروری باشد که بسیاری از آن چشم‌پوشی کنند. کفشی که برای پیاده‌روی طراحی و تولید شده باشد، می‌تواند برای چندین ساعت متوالی مانع از خسته شدن پاهایتان شود و رنج سفر را تا حدودی کاهش دهد.
  • لباس مناسب و مطابق با فصل سفر: مورد دیگری که باید توجه خود را به آن معطوف کنید، پوشیدن لباس مناسب خنک و گرم مطابق با فصل سفر است. از طرفی لباس‌های اضافی، کلاه و عینک آفتابی هم همراه خود داشته باشید.
  • آب آشامیدنی و غذای کافی: در طول سفر حتما به آب آشامیدنی نیاز خواهید داشت و در بیابان هم که به راحتی آب پیدا نمی‌شود، پس مقداری آب قابل شرب همراه خود داشته باشید. پیشنهاد می‌شود تا مقداری آب برای استفاده‌های دیگر و شست‌وشو همراه خود داشته باشید تا مجبور به استفاده از سهم آب آشامیدنی برای سایر موارد نشوید. همچنین مقداری غذای سبک و خوراکی همراه خود داشته باشید تا در طول سفر میل کنید و پرانرژِی، شاداب و سرحال به مسیر خود ادامه دهید.
  • لوازم شخصی: پول نقد، کارت بانکی، شناسنامه و کارت ملی، پاسپورت (اتباع سایر کشورها و افراد دو تابعیتی)، داروهای شخصی، شارژر تلفن همراه، هدفون (هندزفری)، پاوربانک و مدارک خودرو.
  • لوازم ایمنی: جعبه کمک‌های اولیه، کرم سوختگی، بانداژ و چراغ قوه.
  • لوازم بهداشتی: کرم ضد آفتاب، شامپو و صابون، مسواک و خمیر دندان، دستمال کاغذی.

تجهیزات مورد نیاز برای سفر به دهکده

از طرفی برای پیشگیری از اتفاقات ناخوشایند و عدم گرفتاری در بیابان‌های بی‌آب و علف بهتر است تا تجهیزات زیر را برای این سفر فراهم آورید:

  • نقشه و قطب‌نما: در بیابان و کویر آنتن‌دهی به حداقل خود می‌رسد و حتی با همراه اول و ایرانسل هم دیگر احساس تنها بودن می‌کنید؛ از این رو بهتر است تا یک نقشه با جزئیات از منطقه و قطب‌نمایی برای جهت‌یابی همراه خود داشته باشید تا در بیابان گم نشوید.
  •  خودروی مناسب برای سفر به کویر و بیابان: از آنجایی که نمی‌توان برای سفر خودرو خرید و اساسا غیرمعقول و برای بسیاری غیرممکن به نظر می‌رسد، صرف آنکه بدانید خودروی شاسی بلند برای بیابان‌گردی و سفر در کویر پیشنهاد می‌شود، کفایت می‌کند.
  • لاستیک‌های مناسب برای خودرو: سعی کنید تا از خودرویی استفاده کنید که لاستیک‌هی آفرود داشته باشد و به راحتی در کویر و بیابان به حرکت درآید.
  • ابزارآلات و تجهیزات ضروری برای تعمیر خودرو: در طول سفر ممکن است که خودروی شما با مشکلاتی مواجه شود، پس بهتر است تا ابزارآلات و تجهیزات مورد نیاز برای تعمیر موقت یا دائمی خودرو همراه خود داشته باشید.

نکات مهم برای سفر به دهکده گردشگری پتاس

رعایت نکات مهم و ایمنی زیر می‌تواند برای سفر به دهکده توریستی پتاس و آبشار نمکی آن مفید واقع شوند، پس با دقت به آن‌ها توجه کنید:

  • سعی کنید تا سفر خود به دهکده و آبشار پتاس را به نیمه دوم سال موکول کنید تا از گرمای هوا در امان باشید. همچنین در اوایل فصل بهار و ایام نوروز نیز می‌توان به این منطقه سفر کرد و از زیبایی‌های آن نهایت لذت را برد.
  • در روزهای گرم سال از لباس‌های نخی و خنک استفاده کنید و برای روزهای سرد سال لباس گرم همراه خود داشته باشید. حتی همراه داشتن کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی را نیز از ضروریات بدانید، چون آفتاب سوزان کویر و نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث سوختگی پوست، سردرد و آسیب به چشمان شما شود.
  • در بیابان تا جای ممکن آب بنوشید، ولی مراقب باشید تا در مصرف بهینه منابع آب خود کوشا باشید؛ مبادا در گرمای شدید بیابان، از نبود آب آشامیدنی هلاک شوید.
  • از رانندگی ناشیانه در بیابان و شن‌های نرم کویر خودداری کنید و از همراهی یک راهنمای محلی و آشنا با رانندگی در این مناطق غافل نشوید؛ زیرا رانندگی در بیابان و کویر با رانندگی در جاده‌های آسفالت و خاکی متفاوت است و عدم مهارت و تجربه در رانندگی در چنین شرایطی می‌تواند خطرساز شود.
  • در حفظ محیط زیست و عدم آسیب‌رسانی به آبشار نمکی پتاس، کویر و بیابان‌های اطراف دهکده غافل نشوید؛ مبادا زباله‌های خود را در محیط زیست رها کنید و بعد هم نام خود را طبیعت‌دوست و طبیعت‌گرد بنامید. بلکه زباله‌های خود را در کیسه‌های زباله جمع‌آوری کرده و در محل‌های مخصوص زباله رها کنید.

آبشار نمکی پتاس؛ شگفتی طبیعت در دل کویرهای ایران

اگرچه ایجاد آبشار زیبای پتاس تلفیقی از طبیعت و دست انسان است، ولی آنطور که به نظر می‌رسد، به یکی از شگفتی‌های ایران و جهان تبدیل شده است. آبشار نمکی پتاس را اولین و حتی برخی تنها آبشار نمکی جهان می‌نامند و چه عنوانی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌تواند از «اولین» و «تنها» مسحورکننده و کارساز باشد.

خوشبختانه این آبشار زیبا در یک دهکده گردشگری قرار گرفته است و نیاز بسیاری از گردشگران تا حد زیادی رفع شده است؛ بااین‌حال هنوز هم مسیر طولانی برای بهتر و کامل شدن دارد. امید است تا از سفر خود به آبشار نمکی پتاس لذت کافی را ببرید و سعی کنید تا با بازدید از جاهای دیدنی نزدیک آن به سفر خود تنوع ببخشید. در نهایت هم نظر خود را درباره این آبشار و دهکده توریستی پتاس با ما به اشتراک بگذارید و ذکر خاطره، تجربه، انتقاد و پیشنهادات خود را از ما دریغ نکنید.

سوالات متداول

آبشار نمکی پتاس در استان اصفهان، دهکده گردشگری پتاس از توابع شهرستان خور و بیابانک، کیلومتر ۳۰ جاده خور-طبس قرار دارد. البته از ورودی دهکده پتاس تا آبشار آن حدود 10 کیلومتر فاصله وجود دارد.

25 متر

استخر، رستوران، کافی‌شاپ و سوئیت‌های اقامتی

پیاده‌روی و کوهنوردی، شترسواری، غواصی، عکاسی و آفرودسواری

آبشار نمکی، دریاچه نمکی، سوئیت‌های نمکی، بوستان و محوطه دهکده پتاس، مزارع کمال‌آباد و تشتاپ

بازدید از آبشار نمکی پتاس و ورود به دهکده گردشگری رایگان است؛ اما اقامت در سوئیت‌های نمکی آن مشمول پرداخت هزینه می‌شود.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید