دره ستارگان قشم | راهنمای بازدید از دره + عکس و آدرس

دره ستارگان قشم | راهنمای بازدید از دره + عکس و آدرس

ایرانگردی قشم هرمزگان

قشم یکی از شگفت انگیزترین جزایر کشور است. سرزمینی که به علت وجود جاذبه‌های طبیعی فراوان لقب عجایب هفتگانه ایران را به آن داده‌اند. در دل این عجایب هفتگانه، ژئو‌پارک دره ستارگان یکی از مرموزترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی قشم وجود دارد. جایی که بدون دخالت بشر و طی میلیون‌ها سال شکل گرفته و بومیان منطقه حرف‌ها و تجربیات متفاوتی را از این دره زیبا بیان می‌کنند.

اگر قصد دارید تا به بازدید از قشم بروید و می‌خواهید شگفتی‌های این دره را قبل از دیدارش بدانید، با مجله گردشگری پته همراه باشید تا همه چیز را درمورد بازدید از این دره با شما به اشتراک بگذاریم. 

تماشای آسمان ستاره باران قشم با
تماشای آسمان ستاره باران قشم با
خرید بلیط هواپیما قشم

تاریخچه دره ستارگان قشم

دره ستارگان یکی از تاریخی‌ترین سرزمین‌های کره زمین است. قدمت این قسمت از جزیره قشم به بیش از دو میلیون سال قبل برمی‌گردد. دره ستارگان بر اثر فرسایش باد و خاک و همچنین باران‌های فراوان شکل گرفته است. فرم صخره‌ها و ستون‌های سنگی دره به نوعی است که در صورتی که این منطقه شاهد باد یا باران های شدید باشد، ممکن است تغییر کند.

این دره دارای پدیده‌های زمین‌شناسی متنوعی است که شامل تخته‌سنگ‌های بزرگ و شکل‌های عجیب و غریب است. وجود این ویژگی جذاب این منطقه را به تنها ژئوپارک خاورمیانه تبدیل کرده که در یونسکو به ثبت رسیده و منطقه‌ای مشابه آن  تنها در صحرای آمریکا( گرند کنیون) وجود دارد. 

دلایل علمی ایجاد دره ستارگان

ترکیب سنگی دره ستارگان از نوع آهکی و رسوبی است. به دلیل نرمی نسبی، به آسانی توسط عوامل فرسایشی تخریب و تغییر شکل می‌دهند. لایه‌های مختلف سنگی این دره دارای مقاومت‌های متفاوت هستند.

لایه‌های نرم‌تر به آسانی فرسایش می‌یابند در حالی که لایه‌های سخت‌تر باقی می‌مانند و شکل‌های غیرعادی و منحصر به فرد را ایجاد می‌کنند. جنس سنگ موجود در دره باعث شده که دره ستارگان به راحتی با تاثیرات بیرونی مانند آب یا باد و تاثیرات درونی مانند جنبش زمین و آب‌های زیر زمینی مورد تغییر شکل و فرسایش قرار گیرد. 

باورهای بومیان منطقه درباره دره ستارگان

باورهای بسیاری در مورد دره ستارگان قشم وجود دارد. بسیاری از بومیان منطقه بر این باور هستند که این دره پس از غروب آفتاب دارای فعالیت‌های ماوراء‌الطبیعه است. علت این باورها و شایعات پیچیدن باد و ایجاد صدای عجیب در دالان‌های موجود در دره است که توسط فرسایش به وجود آمده است. هرچه که باشد تا به حال هیچ اتفاق عجیبی در شب در این دره نیفتاده و بسیاری از تورهای تفریحی حداقل یک شب در این دره اقامت می‌کنند تا آسمانی پر ستاره و بدون آلودگی نوری را رصد کنند.

یکی دیگر از باورهای بومیان منطقه دره ستارگان، برخورد یک ستاره با این منطقه است. نام‌گذاری این دره مبنی بر همین باور است. به گفته آن‌ها، سال‌ها پیش ستاره‌ای به محل دره ستارگان قشم برخورد می‌کند و باعث این اشکال عجیب و غریب می‌شود. مردمان روستای اطراف دره، ستون‌های موجود در دره را راهی برای ارتباط با فرازمینی‌ها می‌دانند و معتقد‌اند که این مکان متعلق به آن‌ها است. 

آیا دره ستارگان قشم جن دارد؟

همانطور که اشاره کردیم بومیان این منطقه به علت وجود صداهای عجیب در شب، از رفتن به این محل پس از غروب خورشید اجتناب می‌کنند. باور آن‌ها وجود اجنه در این مکان است. اما به گفته بسیاری از محققین، این صداها به علت وجود دالان‌های شنی ایجاد شده در فرسایش است و به هنگام شب، جهت باد از دریا به خشکی تغییر می‌کند و همین امر باعث بروز صداهای عجیب در دره ستارگان می‌شود.

جن در دره ستارگان به هنگام شب وجود ندارد اما زیبایی بی حد ستارگان در شب در این دره باعث نورانی شدن و زیباتر شدن دره می‌شود که به توصیه بیشتر تورلیدرها حضور در دره در شب حس‌وحال خوبی دارد. 

دره ستارگان در شب

به هنگام طلوع و غروب خورشید، این دره بسیار شگفت انگیز است. همچنین اگر علاقه به ستاره‌شناسی داشته باشید، هنگامی که ماه کامل نباشد، ستارگان آنقدر به چشم می‌آیند که انگار ستارگان به این دره نزدیک‌تر از هر جای دیگر در کره زمین‌اند. دره ستارگان در شب برای کمپینگ و دیدن ستارگان بسیار جذاب است اما برای امنیت بیشتر بهتر است در این منطقه به هنگام شب تنها نروید و حتما با دوستان به دیدن آسمان شب در دره بروید. همچنین برای امنیت بیشتر می‌توانید با بومیان منطقه در ارتباط باشید. 

دره ستارگان قشم کجاست؟

دره ستارگان در جنوب شرقی جزیره قشم قرار دارد. برای دسترسی به این دره اگر با ماشین شخصی هستید با خارج شدن از قشم بعد از ۲۲ کیلومتر به سمت روستای برکه خلف بروید و پس از عبور از روستا با طی کردن یک جاده خاکی به محل دره می‌رسید. همچنین در قشم می‌توانید تاکسی کرایه کرده و خود را به محل دره برسانید. به طور کلی دسترسی به دره ستارگان از شهر قشم کار سختی نیست و مسیر این دره تا محل دره صاف و بدون پستی و بلندی است. 

آدرس دره ستارگان قشم در گوگل مپ

بهترین زمان سفر به قشم و بازدید از دره

آب‌و‌هوای قشم با توجه به قرار گرفتن در قسمت جنوب کشور، گرم و مرطوب است. آب‌و‌هوای قشم در فصل تابستان و اوایل پاییز و اواخر بهار بسیار گرم است. بازدید از دره ستارگان خصوصا به هنگام روز در این موقع از سال می‌تواند آزار‌دهنده باشد. فصل زمستان و اوایل بهار، بهترین فصل برای بازدید از دره است. در این فصل، آب‌و‌هوای قشم بسیار مطبوع است و با یک تی‌شرت نخی می‌توانید به بازدید از دره بروید.

در هر فصلی که قصد بازدید از دره را دارید بهتر است از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. همچنین برای اطلاع از شرایط دره و بهترین زمان بازدید و دیدن ستارگان، می‌توانید قبل از سفر با شماره تلفن ۰۰۹۸۷۶۳۵۲۴۲۲۸۲ تماس گرفته و از مسئول ژئوپارک دره ستارگان در مورد شرایط بازدید از دره سوال بپرسید. 

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید

برای وارد شدن به دره ستارگان باید ورودی به مبلغ ۵۰۰۰ تومان بپردازید. همچنین برای قدم زدن و دیدن شگفتی‌های این دره نیاز به پیاده روی دارید. زمان بازدید از دره تا ساعت ۱۸ است و حداقل یک ساعت زمان نیاز دارید تا بتوانید کل دره را ببینید.

هنگامی که به دره می‌روید، لباس خنک بپوشید و کفش مناسب به همراه داشته باشد. همچنین قبل از رسیدن، آب کافی با خود ببرید، در دره ستارگان برای آسیب ندیدن دره، هیچ امکانات رفاهی موجود نیست. برای دیدن دره ستارگان در شب، نیاز به دریافت مجوز از ژئوپارک دره ستارگان دارید و بدون هماهنگی قبلی امکان بودن در دره بعد از غروب آفتاب ممکن نیست. 

چگونه به دره ستارگان برویم؟

برای بازدید از دره ستارگان باید در خط ساحلی جنوب جزیره قشم و در فاصله ۲۲ کیلومتری شهر قشم، به روستای برکه خلف بروید. برای دسترسی به محل دره نیاز به خودرو شخصی یا اجاره روزانه خودرو یا تاکسی دارید، زیرا در مسیر دره ستارگان به علت حساس بودن شرایط دره هیچ امکاناتی وجود ندارد. 

سفری پر از شگفتی با
سفری پر از شگفتی با
خرید بلیط هواپیما تهران قشم

تفریحات دره ستارگان

دره ستارگان با وجود یک منظره شگفت انگیز، جایی برای تجربه تفریحات خاص است. تفریحات معمول این دره به شرح زیر است.

  1. پیاده‌روی و کاوش دره: دره ستارگان دارای مسیرهای پیاده‌روی جذاب و چشم‌اندازهای طبیعی شگفت‌انگیز است. می‌توانید از میان سنگ‌های عجیب و غریب و فرم‌های جالب زمین عبور کنید و از زیبایی‌های طبیعی این دره لذت ببرید.
  2. عکاسی: دره ستارگان با سنگ‌های رنگارنگ و فرم‌های خاص خود، فرصت مناسبی برای عکاسی و ثبت تصاویر خلاقانه فراهم می‌کند. می‌توانید از زوایای مختلف عکس بگیرید و زیبایی‌های این دره را برای همیشه به یادگار نگه دارید.
  3. کشف سنگ‌های عجیب و غریب: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد دره ستارگان، وجود سنگ‌های عجیب و غریب با اشکال و رنگ‌های مختلف است. می‌توانید به کاوش در این سنگ‌ها بپردازید و از نزدیک با آنها آشنا شوید. برخی از سنگ‌ها به دلیل فرسایش طبیعی، شکل‌های جالبی مانند ستون‌های بلند، قارچ‌ها یا حتی چهره‌های انسانی پیدا کرده‌اند. البته توجه داشته باشید که برای کشف سنگ ها به محیط دره آسیب نرسانید.
  4. تماشای غروب آفتاب: دره ستارگان در ساعات غروب آفتاب، منظره‌ای رویایی و رمانتیک به خود می‌گیرد. می‌توانید در این زمان از روز، در دره قدم بزنید و هم از خنکای هوای قشم لذت ببرید و هم از تماشای رنگ‌های گرم و چشم‌نواز غروب مسحور شوید.
  5. کمپینگ و شب‌نشینی: برخی گردشگران ترجیح می‌دهند شب را در دره ستارگان کمپ کنند و زیر آسمان پرستاره بخوابند. این تجربه می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و خاطره‌انگیز باشد. البته همانطور که گفتیم برای این تفریح نیاز به اخذ مجوز خواهید داشت.
  6. بازدید از غارهای دره: دره ستارگان دارای غارهای کوچک و بزرگ است که می‌توانید از آنها بازدید کنید. این غارها معمولاً در میان سنگ‌ها پنهان شده‌اند و می‌توانند تجربه‌ای ماجراجویانه و هیجان‌انگیز را برای شما به ارمغان بیاورند.

هتل های نزدیک به دره ستارگان

در کنار دره ستارگان امکانات خاصی برای اقامت وجود ندارد. تنها اقامتگاه نزدیک به دره ستارگان، اقامتگاه بوم‌گردی ستاره است که در روستای برکه خلف قرار دارد. اما به علت نزدیکی قشم به این دره زیبا، می‌توانید برای اقامت در نزدیکی دره، به سراغ هتل‌های معروف قشم بروید. هتل‌های نزدیک به دره ستارگان قشم به شرح زیر است. 

  • هتل ساحل طلایی قشم: ۹ کیلومتر
  • هتل آتامان قشم: ۲۱ کیلومتر
  • هتل آرتا قشم: ۲۰ کیلومتر

کلام پایانی

سفر به قشم و دره ستارگان، شما را از همهمه شهر قشم دور می‌کند و فضای مناسبی برای شما فراهم می‌کند تا با گردش در دره، آرامش و سکوت را تجربه کرده و خیال پردازی کنید. اگر علاقه به داستان‌های هیجان انگیز دره دارید، در روستای برکه خلف داستان‌های دره را بشنوید و لذت ببرید. تجربه شما از بازدید از دره ستارگان چه بوده است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول

دره ستارگان در نزدیکی روستای برکه خلف در شرق جزیره قشم و ساحل جنوبی شهر قشم قرار دارد.

به علت پیچیدن باد در دالان‌ها و غارهای کوچک و بزرگ دره، مردم محلی خرافات و شایعاتی مبنی بر وجود جن را در دره مطرح می‌کنند. 

در حالت عادی دره ستارگان تا ساعت ۱۸ امکان بازدید دارد، اما برای تورهای گردشگری و افرادی که مجوز ژئوپارک را اخذ کنند، امکان ماندن در دره در شب مهیا است. 

این دره متعلق به دوره دوم زمین شناسی است و به وسیله تندبادها و فرسایش لایه های بیرونی شکل گرفته است.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید