معرفی چند مورد از مکان های مذهبی تهران

معرفی چند مورد از مکان های مذهبی تهران

استان تهران ایرانگردی شهر تهران

ایران کشوری است که فرهنگ غنی آن با دین اسلام و مذهب تشیع گره خورده است. به همین جهت است که در جای جای این سرزمین می‌توان نشانی از این دین و مذهب یافت. شاید این اماکن مذهبی در بعضی شهرها پررنگ‌تر باشد. مثلا در مشهد به واسطه حضور امام رضا (ع) و در قم به یمن بارگاه حضرت معصومه حضور مذهب را بیشتر می‌بینیم.

اما در دیگر شهرهای ایران نیز کم و بیش این وضعیت حاکم است. در این نوشتار از وب‌سایت پته قصد داریم تا تعدادی از مکان های مذهبی تهران را برای شما برشماریم و در این خصوص صحبت کنیم؛ پس در ادامه همراه ما باشید.

امامزاده‌ها و مساجد در شهر تهران

زمانی که سخن از مکان های مذهبی تهران به میان می‌آید اول از همه به فکر امامزاده‌ها می‌افتیم. بنابراین ما در این جا چندی از امامزاده‌های معروف شهر تهران را معرفی می‌کنیم. در ادامه نیز به سراغ یکی از مهم‌ترین نمادهای دین اسلام یعنی مسجد می‌رویم و حتی الامکان معرفی چند مسجد مهم شهر تهران را هم به شما عزیزان ارائه می‌دهیم. همچنین لازم به ذکر است که شما می‌توانید برای مشاهده جاهای دیدنی تهران همراه با عکس و آدرس کلیک کنید.

حرم شاه عبدالله عظیم حسنی، شهر ری

قطعا نام شاه عبدالله عظیم به گوش شما نیز خورده است. می‌توان گفت یکی از معروف‌ترین مکان های مذهبی تهران حرم همین امامزاده است که نسب او به امام حسن (ع) برمی‌گردد.

این حرم واقع در شهر ری است و به نظر می‌رسد این مقبره در دوره ایلخانی ساخته شده است و در دوره صفویه و نیز قاجاریه مورد توجه مردم و حکومت‌ها بوده است. امروزه نیز این آرامگاه محبوب بسیاری از مردم است و در مراسم‌های مختلف به این مکان مقدس می‌آیند. این حرم در سال ۱۳۳۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حرم شاه عبدالله عظیم حسنی، شهر ری

امامزاده قاسم (ع)، منطقه شمیران

همان طور که می‌دانید منطقه شمیرانات در قدیم روستا بوده است. این امامزاده نیز در روستای قدیمی دژعلیا واقع در منطقه شمیرانات مدفون گردیده است و همه ساله میزبان بسیاری از زائران است.

همان طور که در بسیاری از مناطق و شهرها مرسوم است، در اطراف این امامزاده نیز گورستانی قرار دارد که شکل پلکانی دارد و بسیاری از خانواده‌های تهرانی اصیل و قدیمی در این قبرستان مدفون هستند. به نظر می‌رسد اصل بنا از حدود قرن هفتم هجری ساخته شده است و در قرن نهم به همت پادشاهان صفوی صندوقی بر روی مقبره نهاده شده است. بعدتر نیز گنبد و بارگاهی به سبک ایرانی اسلامی برای امامزاده ایجاد شده است.

امامزاده قاسم (ع)، منطقه شمیران

امامزاده صالح، ناحیه تجریش

یکی دیگر از امامزادگان مدفون در تهران امامزاده صالح است که می‌توان گفت در خوش آب و هواترین منطقه تهران واقع شده است. نسب امامزاده صالح به امام موسی کاظم برمی‌گردد و در حقیقت یکی از برادران امام رضا (ع) بوده است که با توجه به شرایط سیاسی زمانه به ایران آمده و در منطقه‌ی تهرانی کنونی فوت کرده و دفن شده است.

در حقیقت بیشتر از هزار سال از قدمت این مقبره می‌گذرد و تقریبا با تدفین حضرت معصومه اتفاق افتاده است. این بنا نیز با گنبد و بارگاهی لاجوردی نشانه‌ی فرهنگ و سنت ایرانی در معماری اماکن مقدس است. گفتنی است که مرحوم حسن فداکار در سال ۱۳۳۸، با هزینه شخصی این امامزاده را تعمیر و مرمت کرد.

امامزاده صالح، ناحیه تجریش

امامزاده یحیی، محله عودلاجان

امامزاده یحیی را می‌توانیم بخشی از بافت تاریخی شهر تهران بدانیم. چنان که در اطراف این زیارتگاه، بازار بزرگ تهران، مسجد امام خمینی، حمام نواب و… وجود دارد. این امامزاده در سال ۱۳۱۴ در بین آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. یکی از جذاب‌ترین پدیده‌ها در خصوص این امامزاده آن است که در حیاط این امامزاده قدیمی‌ترین چنار تهران وجود دارد و جاذبه این ناحیه را هر چه بیشتر می‌کند.

این درخت چنار نهصد سال قدمت دارد و در فهرست وزارت فرهنگ و اداره باستان‌شناسی نیز به ثبت رسیده است. بنابراین اگر به این مکان بیایید یکی از امامزادگان شیعه را زیارت می‌کنید و همزمان یکی از کهن‌ترین درخت‌های تهران را نیز مشاهده می‌کنید. به نظر می‌رسد چنین ترکیبی واقعا لذت‌بخش و دلنشین باشد.

امامزاده یحیی از مکان های مذهبی تهران

امامزاده داوود، جاده سولقان

یکی دیگر از مکان های مذهبی تهران امامزاده داوود است. این امامزاده نیز در تهران بسیار مشهور است و راه صعب العبوری دارد. مقبره امامزاده داوود در دره‌ای سرسبز در نزدیکی شهر تهران قرار دارد. درباره نسب امامزاده داوود نیز روایات مختلف موجود است اما در هر صورت نسب ایشان به امام حسن مجتبی می‌رسد.

جالب است بدانید که در دره‌های نزدیک به این امامزاده چند مقبره دیگر نیز وجود دارد که مردم محلی معتقدند مربوط به پدر و برادران امامزاده داوود می‌شود. اگر به دنبال زیارت و طبیعت‌گردی به صورت همزمان هستید احتمالا از انتخاب امامزاده داوود لذت خواهید برد.

امامزاده داوود از مکان های مذهبی تهران

امامزاده عینعلی و زینعلی، محله پونک

شاید تصور کنید که دیگر امامزاده‌های تهران تمام شد! اما این طور نیست و باز هم در شهر تهران امامزاده‌هایی داریم. امامزاده عینعلی و زینعلی هم یکی از آن مواردی است که در تهران و در کوچه‌های قدیمی محله پونک قرار دارد. نسل این دو امامزاده به امام سجاد برمی‌گردد و جالب است بدانید هر دوی آن‌ها در کودکی به شهادت رسیدند.

قدمت این زیارتگاه نیز به دوره قاجار برمی‌گردد و از آن زمان به بعد مورد توجه بسیاری از مردم واقع شده است. به همین جهت است که در مراسم مختلف مانند اعیاد و شهادت‌ها شاهد حضور مردم است.

امامزاده عینعلی و زینعلی، محله پونک

مسجد مصلی، تهران

اگر از امامزاده‌ها بگذریم به مساجد موجود در شهر تهران می‌رسیم. یکی از معروف‌ترین مساجد ایران را می‌توان مصلی تهران در نظر گرفت. این بنا در سال ۱۳۶۹ ساخته شده است و همه ساله مناسبت‌های مختلفی مانند نماز جمعه و نماز عید فطر در آن برگزار می‌شود.

حتی در کنار امور مذهبی به امور فرهنگی نیز پرداخته می‌شود و هر سال نمایشگاه کتاب تهران در این مکان برگزار می‌شود. هر چند که این مسجد تاریخی نیست و در عصر حاضر ساخته شده است اما در بین مساجد یکی از مدعیان بزرگ‌ترین مسجد در جهان اسلام هست که خود این مسئله عامل گردشگری محسوب می‌شود.

مسجد مصلی، از مکان های مذهبی تهران

مسجد سپه‌ سالار، نارمک

از دیگر مساجد به نام در شهر تهران می‌توان به مسجد سپه‌سالار اشاره کرد. این مسجد نیز یکی از مکان‌های مذهبی مشهد است که مورد توجه بسیاری از مردم است. ساخت این بنا به دوره قاجار برمی‌گردد. بنابراین شما می‌توانید علاوه بر انجام اعمال مذهبی و عبادات، به عنوان یک گردشگر نیز به این بنای تاریخی نگاه کنید و لذت ببرید.

این مسجد از لحاظ جغرافیایی نیز محل مهمی است. چرا که در دانشگاه شهید مطهری و عمارت بهارستان مجلس شورای ملی در میدان بهارستان واقع شده است. این مسجد امروزه به عنوان مسجد آیت الله مطهری نیز شناخته می‌شود.

مسجد سپه‌ سالار، نارمک

مسجد جامع بازار تهران یا جامع عتیق

این مسجد در مرکز بازار تهران و نزدیک به مسجد امام خمینی تهران قرار دارد. با وجود ابهاماتی که وجود دارد تاریخ ساخت این مسجد را حدود ۱۰۴۷ هجری قمری تخمین می‌زنند. در حقیقت در زمان شاه عباس دوم و به همت فردی به نام رضی الدین ساخته شده است.

این مسجد نیز چنان که مشهود است بر اساس معماری ایرانی اسلامی ساخته شده است. شبستان این مسجد در سمت شمال حیاط کوچکی دارد و در سال ۱۲۸۹ هجری قمری کتابخانه‌ای بر روی شبستان این مسجد ساخته شده است که به سبک جدید بنا شده است. این بنا از جمله آثاری است که ثبت ملی شده است.

مسجد جامع بازار تهران یا جامع عتیق

اماکن مذهبی ادیان دیگر در تهران

شاید تصور کنید مکان های مذهبی تهران به مواردی مربوط به اسلام و تشیع محدود می‌شود. اما جالب آن است که دیگر ادیان مانند مسیحی، زرتشتی و یهودی نیز در تهران حضور دارند و بناهایی دارند که بسیار زیبا و جذاب بوده و به هر صورتی مکانی مذهبی به حساب می‌آید. در ادامه برخی از این مکان های مذهبی تهران  را نیز عنوان می‌کنیم تا بتوانید به تناسب علاقه و ذوق خود از هر کدام بازدید کرده و گردش کنید.

آتشکده زرتشتیان، خیابان جمهوری

اگر بخواهیم نگاهی تاریخی داشته باشیم، در بین ادیان ایرانی می‌توان زرتشتی‌گری را کهن‌ترین دین این ناحیه دانست و پیروان و آثار آن نیز تا کنون در اطراف ایران پراکنده‌اند. جالب است بدانید که این آتشکده بر خلاف آتشکده‌های یزد و کرمان خیلی قدیمی نیست و ساخت آن به سال ۱۲۹۳ هجری خورشیدی برمی‌گردد.

در این سال ارباب کیخسرو شاهرخ و دیگر زرتشتیان این بنا را ساختند و در حقیقت قدمت آن به دوره قاجار می‌گردد. در سال ۱۳۸۱ نیز این آتشکده در شهر تهران به ثبت در آثار ملی رسید.

آتشکده زرتشتیان، خیابان جمهوری

کنیسه یوسف آباد

می‌توانیم در تاریخ جلوتر آمده و به آیین کلیمی برسیم. در ایران از دیربازیان یهودیانی زیست می‌کرده‌اند و به تبع آن تعدادی کنیسه نیز برای آن‌ها ساخته شده است. درست است که تعداد این افراد از دیگر ادیان موجود در ایران کمتر است اما به هر حال این دین نیز به رسمیت شناخته می‌شود و بناهای مربوط به خود را دارند.

یکی از بزرگ‌ترین کنیسه‌های موجود در تهران نیز کنیسه یوسف‌آباد است. نام اصلی این کنیسه سوکن شالم است که به مرور به یوسف‌آباد معروف شده است. این بنا در دوره پهلوی دوم ساخته شده است و جذابیت‌های بصری و مذهبی خاص خود را دارد.

کنیسه از مکان های مذهبی تهران

کلیسای سنت سرکیس، خیابان نجات اللهی

این کلیسا که در خیابان کریم خان زند و سر خیابان نجات اللهی قرار دارد، به هزینه شخصی یکی از ارامنه خیر ساخته شده است. این فرد یعنی مارگار سرکیسیان این کلیسا را به یاد همسرش ساخت و طراحی آن نیز توسط مهندس اوژن آفتاندلیانس انجام شد.

ساخت این کلیسا در سال ‍۱۳۴۹ به پایان رسید. پس از آن بود که مقر خلیفه‌گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این کلیسا یعنی کلیسا سنت سرکیس منتقل شد. بنابراین ضمن جذابیت گردشگری اهمیت دینی بالایی را نیز داراست.

کلیسای سرکیس ار مکان های مذهبی تهران

کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم چندی از مکان های مذهبی تهران را که مربوط به اسلام و حتی دیگر ادیان می‌شد را به شما معرفی کنیم تا بتوانید گردش راحت‌تری را در شهر بزرگ تهران تجربه کنید. امیدواریم در این امر موفق بوده باشیم و معرفی اجمالی‌ای از مکان های مذهبی تهران را ارائه داده باشیم.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید