راهنمای سفر جاده‌ای با خودرو شخصی

راهنمای سفر جاده‌ای با خودرو شخصی

از سفر بدانید حمل و نقل

سفر با خودروی شخصی برای خانواده‌ها جزو یکی از خاطره‌انگیزترین اتفاقاتی است که برای هر فردی به یادگار می‌ماند. اما رفتن به سفر با چالش‌های نیز همراه است که ممکن است سفر را به یک سفر خوب یا یک سفر تلخ مبدل کند. پس لازم است تا نکاتی را قبل از سفر رعایت کنید تا از وقوع هرگونه اتفاق ناخوشایندی جلوگیری کنید.

البته انتخاب مکانی مناسب برای سفر و جاده‌ای مناسب برای عبور شاید مهم‌ترین معیاری است که برای رفتن به سفر لازم است تا به آن پرداخته شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با پیش نیازهای سفر و جاده‌هایی که باید از آن‌ها عبور کنید آشنا کنیم.

همه چیز درمورد سفر با خودرو شخصی

سفر با ماشین شخصی یکی از محبوب‌ترین و راحت‌ترین روش‌های سفر است که آزادی و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سایر وسایل حمل‌ونقل فراهم می‌کند. در ادامه به برخی از جنبه‌های مهم این نوع سفر می‌پردازیم:

همه چیز در مورد سفر با خودرو شخصی

وسایل مورد نیاز برای سفر با خودرو شخصی

اگر بنا بر این است که با خودروی شخصی به سفر بروید، یکی از اولین مواردی که باید مدنظر داشته باشید، این است که چه وسایلی را باید همراه خود ببرید. منظور این است که لزوما فقط پیش‌نیازهای سفر را همراه خود نبرید و اگر فضای کافی در خودرو دارید، تعدادی وسایل سرگرم‌کننده بالاخص وسایل بازی کودکتان را همراه خود ببرید.

البته از به همراه بردن وسایلی که ضروری نیستند و فضای زیادی را اشغال می‌کنند، خودداری کنید تا حین سفر برای پیدا کردن وسایل مورد نیاز خود به زحمت نیفتید. وسایل مورد نیاز به محل و زمان سفر نیز بستگی دارد. در ادامه لیستی از تجهیزات و ضروریات سفر با خودروی شخصی را برایتان آورده‌ایم:

  • مدارک خودرو
  • مدارک شناسایی
  • جعبه ابزار خودرو و جعبه کمک‌های اولیه
  • لاستیک زاپاس
  • چادر مسافرتی
  • زیرانداز مسافرتی و ورزشی
  • پتو و بالش مسافرتی
  • جعبه‌های مقوایی برای دسته‌بندی وسایل
  • کیسه‌های پلاستیکی (لطفا در جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست، در صرفه‌جویی این کیسه‌های پلاستیکی کوشا باشید)
  • چراغ قوه
  • فندک و چندین جعبه کبریت
  • نوار چسب، نخ و سوزن
  • چند بطری کوچک و بزرگ آب
  • نیم متر شلنگ برای انتقال بنزین در صورت نیاز
  • داروهای مسکن و مورد استفاده

نکته: اگر عضوی از خانواده شما بیمار است و باید مدام دارو مصرف کند، حتما یک الی چند داروی اضافه از همان تهیه کنید تا اگر دارو گم شد یا اگر به صورت بطری است شکسته شد با مشکلی مواجه نشوید.

وسایل مورد نیاز برای سفر با خودرو شخصی

اطمینان از بیمه بودن خودرو

قبل از اینکه به سفر بروید، سعی کنید حتما خودروی شخصی خود را بیمه کنید. علاوه بر بیمه شخص ثالث در صورتی که توان مالی آن را دارید، بیمه بدنه خودرو نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای تمامی افراد باشد. به طور معمول بیمه بدنه هزینه خسارات زیر را تقبل می‌کند:

  • واژگونی و سقوط
  • آتش‌سوزی و انفجار
  • بلایای طبیعی از قبیل طوفان،سیل، زلزله صاعقه و فوران آتشفشان
  • تصادفات خودرو با خودرو
  • تصادفات خودرو با عابر یا شیء ثابت
  • سرقت خودرو و آسیب‌های وارده (در صورتی که در بیمه نامه ذکر شده باشد)
  • جبران خسارات تا سقف 80 الی 90 درصد قیمت کارخانه خودروی بیمه شده

البته از آنجایی که داشتن بیمه بدنه اجباری نیست، متاسفانه اکثریت افرادی که تصادف می‌کنند نیز بیمه بدنه ندارند.

قبل از سفر از بیمه بودن خودرو مطمئن شوید

چک کردن معاینه فنی خودرو

خوب است که این امر مهم را مدنظر قرار دهید تا قبل از سفر حتما شرایط فنی خودروی خود را به صورت کامل بررسی کنید تا در صورت وجود مشکل عیب آن را رفع کنید. همچنین همراه داشتن مدارک معاینه فنی در بین راه از موارد ضروری در بین سفر است؛ زیرا در صورت همراه نداشتن معاینه فنی و توقف خودروی شما توسط راهنمایی و رانندگی بهانه‌ای برای جریمه شدن به مامور داده‌اید و نمی‌توانید از این بابت گله‌مند باشید، مامور است معذور و مجری قانون باید به وظیفه‌اش به درستی عمل کند.

مدارک مورد نیاز برای سفر خارجی با ماشین شخصی

اگر قصد رفتن به سفر خارجی دارید و علاوه بر آن با وسیله نقلیه خود می‌خواهید به این سفر بروید، لازم است تا علاوه بر تمامی پیش نیازهای سفرهای داخلی، مدارکی را همراه خود ببرید. برای خروج از کشور سفر با خودروی شخصی باید مدارک زیر را همراه داشته باشید:

  • گواهینامه بین‌ المللی (برای گرفتن این گواهینامه به گذراندن مراحل قبلی نیست و فقط با ارائه مدارک از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی دریافت می‌شود)
  • کاپوتاژ خودرو (گذرنامه خروج خودروی شخصی از کشور)
  • ویزای جهانگردی با خودرو
  • پلاک ترانزیت
  • بیمه سفر با خودرو

مدارک مورد نیاز برای سفر خارجی با ماشین شخصی

دسته بندی وسایل همراه

لیست وسایل مورد نیاز سفر با خودرو شخصی را که به شما ارائه نمودیم را اگر ملاحظه کرده باشید، شاید با خود بگویید چگونه این همه وسایل را با دیگر وسایل ضروری از قبیل لباس‌ها، ظروف غذاخوری، وسایل چای‌خوری و مواد غذایی در خودرو جا داده و سبب بی‌نظمی نشود. البته مراقب باشید که وسایل اضافی با خود نبرید و سبب نارضایتی همراهان خود نشوید.

پس از آن که وسایل مورد نیاز را انتخاب کردید، بهتر سات به گونه‌ای آن‌ها را دسته‌بندی کنید که برای دسترسی به آن‌ها زمان زیادی صرف نکرده و برای هر بار استفاده از آن‌ها مجبور به زیر و رو کردن تمامی وسایل نشوید. برای دسته‌بندی بهتر است تا موارد زیر را رعایت کنید:

  • ظروف غذاخوری را می‌توانید در کیسه‌های پلاستیکی قرار داده و آن را در یک سبد قرار دهید.
  • فلاسک چای‌خوری و لیوان‌های چای خوری را در سبدی جلوی پای سرنشین در دسترس قرار دهید.
  • مواد غذاخوری را از دیگر وسایل جدا کرده و بهتر است اگر خوراکی و آجیل همراه خود دارید، کنار خود داشته باشید.
  • لباس‌های خود را رول کرده و برای نگهداری آن‌ها از ساک‌های پارچه‌ای بجای چمدان‌های بزرگ استفاده کنید.
  • سعی کنید تا جای ممکن وسایل غیرضروری را در چمدان‌های خود جای دهید تا فضای خودرو را اشغال نکنند.

وسایل همراه خود را دسته بندی کنید

آمادگی برای هر شرایط آب و هوایی

نکته‌ای که باید در تمامی سفرهایتان رعایت کنید، این است که برای تمامی شرایط آب و هوایی یعنی گرمایی، سرمایی، بارانی و برفی آماده باشید. منظور ما این است که شرایطی پیش نیاید که به شمال بروید و چتری با خود نبرده باشید یا در شهری توقف کنید که هوای سردی دارد و لباس سرد همراه خود نداشته باشید.

داشتن خواب کافی قبل از حرکت در جاده و رانندگی

فراموش نکنید که قبل از حرکت به سوی مقصد استراحت کافی داشته باشید و در بین راه نیز اگر احساس خستگی کردید، برای مدتی اگرچه کوتاه در منظقه‌ای ایمن توقف کنید و تجدید قوا کنید. نوشیدن چای و قهوه را مدنظر قرار دهید که برای رفع خستگی گزینه مناسبی است و شما را در برابر خواب تا مدتی مقاوم می‌کند.

سعی کنید توقفگاه‌های بین راهی را رصد کرده و در صورت نیاز در آنجا توقف کنید. از رانندگی در شب هم اکیدا خودداری کنید و شب را برای استراحت در نظر بگیرید و بجای آن صبح زود پس از خوردن صبحانه و نوشیدن چای شروع به حرکت کنید.

اطمینان از داشتن بنزین

حتما در جایگاه‌های سوخت بین راهی باک بنزین خودرو را پر کنید، مبادا وسط جاده بنزین شما تمام شود و دچار دردسر شوید. همچنین در صورت امکان مقداری بنزین هم در گالن‌هیا 4 لیتری همراه خود داشته باشید. علاوه بر این می‌توانید از سرویس بهداشتی جایگاه سوخت نیز استفاده کنید تا حین رانندگی احساس آرامش کنید.

باک بنزین خودرو را در جایگاه سوخت پر کنید

رعایت پروتکل‌های ایمنی در برابر بیماری

شاید تا چند سال پیش نیاز به رعایت این نکته نبود، ولی خب خودتان بهتری می‌دانید که دوران زندگی ما از وقتی که ویروس کرونا در سراسر جهان شیوع پیدا کرد، به قبل و بعد این ویروس تقسیم شده است. نکات ایمنی در برابر این ویروس را جدی بگیرید؛ حتی با اینکه دوران پاندمی مدتی است که تمام شده و خطر آن تا حدودی رفع شده است، ولی رعایت نکات ایمنی در برابر این ویروس مرگبار دور از لطف نیست. ماسک و الکل ضدعفونی فراموش نشود، ولی در استفاده از آن‌ها وسواس به خرج ندهید.

نوشیدن آب به صورت مرتب

از آنجایی که در سفر مدام تحرک دارید، بدن شما به آب نیازمند شده و مدام تشنه می‌شوید؛ پس حتما در سفر نوشیدن آب و نوشیدنی‌های سالم را اولویت قرار دهید. از نوشیدنی‌های گازدار و مضر استفاده نکنید؛ این نوشیدنی‌ها به جای رفع تشنگی مدام شما را تشنه‌تر می‌کنند و برای سلامتی شما نیز مضر هستند.

پرهیز از رانندگی در جاده به صورت مداوم

برای سفر کردن حتما برنامه‌ریزی کنید و توقفگاه‌ها و شهرهای بین راهی که قصد توقف در آن‌ها را دارید را مشخص کنید. این امر سبب عدم بلاتکلیفی در طول سفر شده و کارهای خود را بدون دغدغه و در کمال آرامش انجام می‌دهید. از جی پی اس و برنامه‌های مسیریابی در جاده استفاده کنید و یکی از همراهان خود را برای راهنمایی خود تعیین کنید تا تمام حواس خود را بر روی رانندگی متمرکز کنید.

از رانندگی کردن در جاده به صورت مداوم پرهیز کنید

جویدن آدامس برای افزایش تمرکز

براساس تحقیقات و مقاله‌ای روانشناسی در سال 2019، جویدن آدامس می‌تواند فواید بسیاری از جمله افزایش تمرکز را برای افراد داشته باشد. جویدن آدامس با کاهش هورمون‌های استرس سبب افزایش تمرکز و هوشیاری افراد می‌شود. همچنین افرادی که از بیماری نارسایی شریانی رنج می‌برند با جویدن آدامس، جریان خون در رگ‌های بدن آن‌ها افزایش می‌یابد. اگر به آدامس علاقه ندارید می‌توانید از آبنبات استفاده کنید ولی در استفاده از این مواد شیرینی زیاده‌روی نکنید.

داشتن جعبه ابزار و جعبه کمک‌های اولیه

در وسایل مورد نیاز این نکته را ذکر کردیم ولی شایان یادآوری است تا این امر مهم را به خاطر بسپارید و در انجام آن کوتاهی نکنید. اگر جعبه ابزار شما کامل نیست، ابزارهای ضروری آن را که در طول راه ممکن است نیاز شوند را تکمیل کنید. سعی کنید اگر با تعمیرات فنی آشنایی لازم را ندارید، در مورد مشکلات احتمالی و راه‌حل‌های آن تحقیقات و پرس و جو کنید.

داشتن جعبه ابزار و جعبه کمک‌های اولیه

خودداری از سفر کردن به صورت فشرده

برای لذت‌بخش کردن سفر و فراهم کردن اوقاتی به یاد ماندنی در کنار خانواده خود نیازی نیست تا دور دنیا در یک هفته بگردید. اگر زمان کافی برای مسافرت ندارید، بهتر است به جای انتخاب مکان‌های دور و متعدد بر روی یک مکان نزدیک تمرکز کنید و از جاهای دیدنی آن شهر و اطراف آن بازدید کنید.

یک لیست از مکان‌هایی که قصد رفتن به آن‌ها را دارید، تهیه کنید و با یکدیگر مقایسه کنید و تصمیم نهایی خود را بگیرید. تجربه شخصی بنده این است که به جای سفر در 4 روز از جنوب به شمال، یک مکان نزدیک مناسب‌تر است و تمام طول سفر در مسیر نخواهید بود و از اوقات خود در طول سفر لذت خواهید برد.

استفاده از عطر و بوگیر برای خوشبو ساختن خودرو

یکی از مشکلاتی که ممکن است در طول سفر برای هر فردی رخ دهد، این است که از شدت خستگی در خودرو احساس سرگیجه کند و حالت تهوع به او دست دهد و چه بسا فرصت توقف خودرو را هم نداشته باشد و در خودرو خرابکاری کند. پس بهتر است تا با استفاده از یک عطر و بوگیر برای خودرو، محیط آن را خوشبو کرده و خاطرات بد آن تهوع را از خود دور کنید.

نشستن صحیح پشت فرمان

نکته دیگری که باید مدنظر داشته باشید این است که درست پشت فرمان نشسته و صندلی خود را به درستی تنظیم کنید تا دچار عارضه کمردرد نشوید. همچنین در صورتی که احساس ناراحتی در ناحیه کمر یا سر و گردن شدید، در نزدیک‌ترین مکان امن توقف کنید و برای مدتی استراحت کنید. اصلا عجله نکنید سلامت خود و خانواده شما از هر چیزی مهم‌تر است.

هنگام رانندگی به صورت صحیح پشت فرمان بشینید

شناسایی مسیرهای رانندگی از قبل

همانطور که قبل‌تر در رابطه با شناسایی اقامتگاه و توقفگاه این نکته را گوشزد کردیم؛ این نکته را فراموش نکنید که در انتخاب مسیر سفر دقت لازم را به کار برده و از راه‌های ایمن استفاده کنید. مسیرهای رانندگی تاثیر بسزایی در کاهش هزینه‌ها، صرفه جویی در اتلاف وقت و کاهش خستگی دارند.

همچنین مسیرهای رانندگی می‌توانند توقفگاه‌ها و شهرهایی که از آن‌ها می‌گذرید را دستخوش تغییراتی کنند و بهتر است تصمیم خود را بگیرید و بهترین مسیر را انتخاب کنید. اقامتگاه‌ها، جاهای دیدنی، رستوران‌ها و شهر و روستاهایی که از آن‌ها می‌گذرید را با یکدیگر مقایسه کنید و بهترین مسیر را انتخاب کنید.

پخش موسیقی یا پادکست حین رانندگی

حین رانندگی حتما به موسیقی گوش کنید تا دچار خستگی و خواب‌آلودگی نشوید. اگر از علاقه‌مندان کتاب‌های صوتی و پادکست هستید که چه گزینه‌ای بهتر از این پادکست‌ها که شما را برای مدت طولانی می‌توانند سرگرم کنند. البته از گوش دادن به موسیقی و پادکست با صدای بلند جدا خودداری کنید؛ علاوه بر آلودگی صوتی می‌تواند سبب حواس پرتی شما شده و سلامت شنوایی خود را نیز در نظر داشته باشید.

حین رانندگی موسیقی یا پادکست پخش کنید

استفاده از بازی‌های گروهی

جهت افزایش لذت‌بخشی سفر و ارتباط با اعضای خانواده خود می‌توانید از بازی‌های گروهی استفاده کنید، ولی حواستان را پرت بازی نکنید و صرفا از آن برای سرگرم ساختن خود و خانواده استفاده کنید تا خستگی بر شما چیره نشود.

خودداری از رانندگی با سرعت بالا

این مورد برای تمامی مخاطبان است؛ شما چه مجرد باشید چه متاهل، باید از رانندگی با سرعت بالا خودداری کنید و ایمنی خود را بر زودتر رسیدن ترجیح دهید. این را فراموش نکنید دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است. اصلا با خود فکر کنید یک ساعت دیرتر به مقصد برسید، مگر چه می‌شود؟ هیچی، پس جان خود و اطرافیانتان را برای هیچ به خطر نیندازید.

فراهم کردن امنیت کودکان

در صورتی که به صورت خانوادگی سفر می‌کنید و نوزاد یا کودکی همراه خود دارید، حتما با رعایت ایمنی کامل در صندلی عقب بنشانید و در صورت امکان برای آن‌ها صندلی نوزاد و کودک تهیه کرده تا حین سفر احساس راحتی کنند. همچنین از نشاندن کودکان خود بر روی صندلی جلو یا حین رانندگی بر روی پا خودداری کنید.

امنیت کودکان خود را فراهم کنید

نبردن حیوانات خانگی به سفر

اگر از آن دسته افرادی هستید که حیوانات خانگی دارید و دوست دارید که به هر جایی می‌روید آن‌ها را با خود ببرید، حتما ایمنی آن‌ها را فراهم کنید. البته پیشنهاد ما این است که از بردن حیوانات خانگی به سفر خودداری کنید، زیرا دردسرهایی دارد که در عوض لذت بخش‌تر کردن سفر مایه ناراحتی شما می‌شود و نگهداری در طول سفر از این حیوانات واقعا سخت است، ولی خب باز انتخاب ای مورد با شماست.

توقف در جاهای دیدنی بین جاده‌ای

اگر برای سفرهای خود برنامه‌ریزی کرده باشید، حتما مسیرهایی با جاذبه‌های دیدنی را انتخاب کرده‌اید، پس فراموش نکنید در مکان‌های دیدنی بین جاده‌ای مدتی توقف داشته باشید تا از مناظر آن منطقه لذت برده و عکسی به یادگاری بگیرید. به هر حال شاید دوباره از آن مسیر عبور نکنید و چه بهتر که یک خاطره خوش از آن مسیر را برای خود به یادگار بگذارید.

بهترین مسیرهای جاده‌ای برای سفر با خودرو شخصی

این قسمت از مقاله مختص به افرادی است که قصد دارند از تک تک لحظات سفر و مسیر آن لذت ببرند و سفری تکرار نشدنی برای خود و خانواده‌شان رقم بزنند. قصد داریم تا به شما جاده‌های زیبایی را معرفی کنیم که چه بسا حتی از مقصد شما هم زیباتر باشند. البته بستگی دارد که اهل کجا هستید و به کجا سفر می‌کنید، ولی آشنایی با این جاده‌ها خالی از لطف نیست و چیزی از دست نمی‌دهید.

جاده چالوس

مگر می‌شود حرف از بهترین جاده‌های ایران باشد و حرفی از جاده چالوس در میان نباشد. البته امروزه جایگزین جاده پر پیچ و خم چالوس، تونل‌های ممتد و تکراری اتوبان همت و آزادراه تهران-شمال شده‌اند که هیچ جاذبه‌ای ندارند و فقط جهت سریع رسیدن به مقصد مورد استفاده قرار می‌گیرند. درست است که رسیدن به مقصد هدف اصلی است، ولی آیا نباید در مسیری که برای رسیدن به مقصد استفاده می‌کنید، لذت کافی را ببرید و از تمامی زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید؟

این جاده حدود 90 سال پیش طی 2 سال ایجاد شده و ایران هنوز که هنوز شاهکاری مانند آن را به خود ندیده است. نام رسمی جاده چالوس، جاده 59 ایران است. از زیبایی‌های جنگل و کوه که بگذریم، در ارتفاعات کوه و در پیچ و خم‌های بالای جاده چالوس آن مه و ابرهایی که هم سطح خودتان قرار دارند، لذتی به شما القا می‌کند که برای من به شخصه بعد از 10 سال هم فراموش نشدنی است.

کل مسیر جاده چالوس حدود 163 کیلومتر است و برای تمامی سلایق چیزی در چنته دارد. از جاذبه‌های گردشگری این جاده می‌توان به ار یخ مراد، روستای سیاه بیشه، روستای یوش، سد امیرکبیر و آبشار نوجان اشاره کرد که مزید بر علت برای عبور از این جاده هستند.

جاده چالوس

جاده عباس آباد-کلاردشت

یکی دیگر از جاده‌های زیبا و باز هم شمال که گویا سرنوشتش با زیبایی گره خورده است که در شمال و جنوب، شرق و غربش فقط زیبایی می‌بینید. جاده زیبای عباس آباد-کلاردشت با گذشتن از یک جنگل کوهستانی شما را به دریا می‌رساند، در فصل تابستان دارای تفاوت آب و هوایی زیادی در مبدا و مقصدش است.

این جاده را می‌توان رقیب اصلی جاده چالوس به حساب آورد و البته هم رقیب قابلی است. جنگل‌های هیرکانی با انبوه درختان سر به فلک کشیده، رستوران‌های بین جاده‌ای، فروشندگان ترشیجات، طبیعت زیبای روستای مازیچال و در نهایت دریاچه عباس آباد شما را وادار ی‌کند که برای یک بار هم که شده در سفرهای خود از این مسیر عبور کنید.

کل مسیر جاده عباس آباد-کلاردشت 40 کیلومتر است و در تمامی فصول سال زیبایی‌های خودش را دارد و گوش فرا دادن به صدای طبیعت، برای شما کافی است و به چیز دیگری برای لذت بردن نیاز نخواهید داشت.

جاده عباس آباد-کلاردشت

جاده اردبیل-آستارا

جایی نروید که رقیب دیگری برای جاده‌های زیبای ایران را برایتان آورده‌ام که رقیب شایسته‌ای برای دو جاده قبلی است. گردنه حیران و زیبایی بی‌نطیرش سبب این شایستگی شده است و یکی از جاده‌های مرزی ایران است و در طول مسیر ممکن است بارها هشدارهای رومینگ از طرف اپراتورهای سیم کارت‌های فعال بر روی  تلفن همراهتان، تا حدودی آزاردهنده شود. خوشبختانه این جاده در بذل و بخشش‌های قرارداد ترکمنچای به روسیه واگذار نشده و برای ما ایرانیان باقی مانده است، وگرنه آدربایجانی‌های آن طرف مرز بایستی از داشتن این جاده به خود ببالند.

این جاده بیشتر از جنگل‌های هیرکانی عبور کرده و در انتهای آن پارک ملی هیرکان قرار دارد که نزدیک به آستاراست. تله‌کابینی که اخیرا در این منطقه دایر شده است، می‌تواند گزینه مناسبی برای لذت بردن از طبیعت زیبای این منطقه است. این جاده علاوه بر تمامی زیبایی‌هایش در تمامی فصول سال، در فصل‌های بهار و تابستان با منظره چشم‌نواز جنگل فندقلو شما را به حیرت وادار می‌کند.

کل مسیر جاده اردبیل-آستارا تقریبا 80 کیلومتر است و گذشتن از آن  حدود 1 ساعت طول می‌کشد. از زیبایی‌های فصل پاییز این جاده نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد و برای خودش یک اثر هنری است. در فصل زمستان به علت باران‌های شدید، لغزندگی جاده و ریزش کوه ممکن است برای مدتی به صورت موقت مسدود شود.

جاده اردبیل-آستارا

جاده چابهار-بریس

امان از شمال که زیبایی‌های دلفریبش تمامی ندارد و بهشت ایران زمین است. ولی جنوب ایران هم زیبایی‌های خودش را دارد و حرف‌هایی برای گفتن دارد. یکی از این مسیرهای جاده‌ای دلفریب جاده چابهار- بریس واقع در سیستان و بلوچستان محروم و  سیل زده است که بارها و بارها با بلایای طبیعی دست و پنجه نرم کرده است. اما مردم ایران هیچ‌وقت هموطنان خود در این استان را فراموش نکرده و برای کمک‌رسانی به مناطق سیل زده رفته‌اند.

از این‌ها که بگذریم برای گذشتن از این جاده باید از چابهار به سمت بریس حرکت کرده و از منظره دیدنی سواحل دریای عمان لذت ببرید. در یک سمت شما کوه‌های بلند و کویر خشکی قرار دارد که منظره‌ای شبیه به مریخ دارد و در سمتی دیگر دریای عمان که به شکلی عجیب به این کویر بی آب و علف متصل شده است.

وجود تالاب لیپار و جنگل حرا در این منطقه بر جذابیت این منطقه افزوده و اگر به این جای زیبا نروید، واقعا ضرر کرده‌اید. این جاده برای سفر در تمامی فصول مناسب است ولی اگر تحمل دمای بالای 30 درجه را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار را برای سفر خود انتخاب کنید.

طول جاده چابهار-بریس حدود 60 کیلومتر است و به دلیل شرایط نامناسبی که این جاده دارد ممکن است در کمتر از یک ساعت نتوانید به مقصد برسید.

جاده چابهار-بریس

جاده هجیج-اورامانات

هر چند در این مقاله تمامی جاده‌های زبیای ایران نمی‌گنجد، ولی اشاره به این جاده زیبا واقع در غرب کشور ایران خالی از لطف نیست. خلاصه بهتر است برویم سری هم کرمانشاه و کردستان نیز بزنیم و شاید خیلی از افراد با زیبایی‌های این مسیر آشنا نباشند. جاده هجیج-اورامانات دو استان کرمانشاه و کردستان را به یکدیگر متصل کرده و البته از شباهت زیاد روستای هجیج به ماسوله هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. تکه‌ای از بهشت شمال را در سمت غرب ایران قرار داده و آن را اورامانات نامیده‌اند.

جاده‌ای که این دو منطقه زیبا را به یکدیگر متصل کرده است، از رشته‌های زاگرس شروع شده و تا کوه‌های سر به فلک کشیده کردستان ادامه می‌یابد. از بناهای تاریخی گرفته تا دشت‌های شقایق، از گردنه ژالانه گرفته تا مزار پیر شالیار، همگی گردشگران را حیرت زده می‌کنند. بیشتر خانه‌های روستای هجیج بر روی یکدیگر ساخته و به اصطلاح خانه‌های پلکانی هستند که منظره‌ای خاص به این منطقه داده‌اند.

طول جاده هجیج-اورامانات حدود 84 کیلومتر است و امکان کوتاه کردن آن به 49 کیلومتر نیز وجود دارد. پیشنهاد ما این است که برای سفر به این منطقه، فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید.

جاده هجیج-اورامانات

مزایای سفر جاده‌ای با خودرو شخصی

حال که تمامی موارد لازم را درباره سفر با خودرو شخصی به شما انتقال دادیم، لازم است تا این موضوع را بررسی کنیم که اصلا سفر جاده‌ای با خودرو شخصی چه مزایایی دارد و چرا باید از خودروی  شخصی برای رفتن به سفر استفاده کنید. این مزایا عبارتند از:

  • هزینه‌های سفر با خودروی شخصی در برابر سفر با هواپیما کمتر بوده و صرفه‌جویی بیشتری در هزینه‌های رفت و آمد را سبب می‌شود.
  • مسیرهای جاده‌ای را که ملاحظه کردید، اگر با هواپیما به این سفر بروید که این لحظات را تجربه نمی‌کنید.
  • در انتخاب وسایل و زمان رفت و آمد خود دستتان باز است و می‌توانید حسب شرایط کارهای خود را پیش ببرید.

معایب سفر جاده‌ای با خودرو شخصی

درست است که سفر جاده‌ای با خودرو شخصی مزایای زیادی دارد، ولی باید صادق بود و معایب آن را نیز باور کرد. این معایب عبارتند از:

  • با بالا رفتن متوسط کارکرد خودرو، قیمت خودروی شما کاهش پیدا می‌کند و از قیمت اصلی آن فاصله می‌گیرد.
  • احتمال تصادف و سانحه وجود دارد و ممکن است سبب خسارات جبران‌ناپذیری شود.
  • هزینه تعمیرات خودرو را در نظر بگیرید که گاهی کمرشکن است.
  • با کرایه کردن خودروهای کم مصرف می‌توان کاهش هزینه‌های صرف شده برای سوخت خودرو را سبب شد.

معایب سفر جاده‌ای با خودرو شخصی

سخن پایانی

به طور کلی نمی‌توان زیبایی‌های جاده‌ای را با هیچ چیز دیگری جایگزین کرد؛ ولی گاهی بهتر است به جای استفاده از خودروی شخصی از هواپیما استفاده کرد یا با تورهای گردشگری برای سفر همراه شد. نظر شما چیست؟ ترجیح می‌دهید همراه با خانواده با خودروی شخصی به سفر بروید یا سفر با هواپیما و تورهای گردشگری را ترجیح می‌دهید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید