مرداب سراوان کجاست؟ | تفریحاتی هیجان انگیز در رشت

مرداب سراوان کجاست؟ | تفریحاتی هیجان انگیز در رشت

ایرانگردی رشت گیلان

شمال ایران زیبایی‌های طبیعی فراوانی دارد و دریاچه یا مرداب سراوان، یکی این جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیزی است که در میان جنگل‌های هیرکانی پنهان شده است. این مرداب زیبا به دلیل رنگ سبز لجنی که دارد، توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

این مرداب زیبا و تا حدودی ترسناک و خطرناک می‌تواند در عین یک جاذبه طبیعی، به‌عنوان یک تفریحگاه مجهز هم یاد شود؛ زیرا امکانات رفاهی و تفریحی زیادی در اطراف این مرداب در نظر گرفته شده است و در واقع این مرداب بخشی از پارک جنگلی سراوان محسوب می‌شود.

طبیعت گردی در میان مرداب سراوان با
طبیعت گردی در میان مرداب سراوان با
خرید بلیط هواپیما رشت

درختان سربه‌فلک‌کشیده کاج، بلوط، ممرز و توسکا در کنار پوشش گیاهی خزه‌ای که بر سطح آب دریاچه شناور شده‌اند، بر زیبایی این منطقه افزوده‌اند. پس اگر برای سفر به شمال کشور برنامه‌ریزی می‌کنید، با ما در پته همراه باشید تا یک مکان دیدنی در استان گیلان، آن هم در اطراف رشت را به شما معرفی کنیم.

مرداب سراوان کجاست؟

مرداب سراوان یکی از مشهورترین جاهای دیدنی اطراف رشت، مرکز استان گیلان است که در سمت چپ ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان قرار دارد. این مرداب یا همان دریاچه سراوان، به‌عنوان بخشی از توابع سنگر شهرستان رشت به‌شمار می‌آید که یکی از قدیمی‌ترین عرصه‌های جنگلی در ایران نیز محسوب می‌شود.

در نزدیکی مرداب و پارک جنگلی سراوان، روستایی بنام «سراوان» وجود دارد که جزو همین توابع است و دلیل نام‌گذاری این مرداب هم وجود همین روستا است. لازم به ذکر است که این مرداب زیبا و پارک جنگلی مجهز در فاصله 17 کیلومتری رشت قرار دارد و برای دسترسی به آن باید از اتوبان قزوین-رشت استفاده کرد.

به‌طور دقیق‌تر مرداب سراوان در حد فاصل رشت تا سیاهکل و در محدوده وسیعی از جنگلی با همین نام قرار دارد. از طرفی پارک جنگلی سراوان از شرق به اتوبان قزوین-رشت، از شمال به جاده نیروگاه، از غرب به روستای بهدان و در نهایت از جنوب به روستای کچا راه دارد.

آدرس مرداب سراوان در گوگل مپ: استان گیلان، رشت، کیلومتر ۱۷ اتوبان قزوین-رشت، ضلع غربی اتوبان، سمت چپ ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان

بهترین مسیر دسترسی به مرداب سراوان

اگر ساکن شهر تهران یا استان‌های جنوبی ایران هستید، باید از شهر تهران به‌سمت پارک جنگلی سراوان حرکت کنید که فاصله‌ای حدود 300 کیلومتر دارند. برای سفر به مرداب و پارک جنگلی سراوان باید از تهران وارد خروجی غربی پایتخت یا همان اتوبان تهران-کرج شوید. در واقع باید با عبور از اتوبان کرج-قزوین، وارد اتوبان قزوین-رشت شوید و مسیر خود را تا رسیدن به رشت ادامه دهید.

با طی کردن مسافتی حدود 20 کیلومتر پس از امامزاده هاشم به ورودی فاز دوم در پارک جنگلی سراوان، واقع در سمت غرب جاد خواهید شد. ورودی این پارک جنگلی تا مرداب سراوان فاصله چندانی ندارد و با طی کردن مسافت کوتاهی در سمت چپ ورودی، دریاچه سبز و زیبای موعود را مشاهده می‌کنید. خوشبختانه در سراسر پارک جنگلی سراوان، جاده‌سازی انجام شده و می‌توانید با خودروی شخصی یا به‌صورت پیاده در این جنگل به گشت و گذار بپردازید.

اما اگر ساکن شهرهای شمالی و شمال شرق کشور هستید، برای سفر به رشت و بازدید از مرداب سبز سراوان، باید به‌سمت لاهیجان حرکت کنید. پس از رسیدن به لاهیجان، وارد جاده سیاهکل‌رود شوید و با این جاده که در واقع میانبری برای ورود به اتوبان رشت-قزوین است، به فاصله حدود 3 کیلومتری پارک جنگلی سراوان خواهید رسید. در اصل دیگر نیازی به ورود به شهر رشت نیست و می‌توانید مستقیما به‌سمت سراوان حرکت کنید. از طرف دیگر نیز ساکنین شهرهای غربی هم توجه داشته باشند که می‌توانید با سفر به قزوین و در ادامه ورود به اتوبان قزوین-رشت به‌سمت سراوان حرکت کنید.

آب وهوای مرداب سراوان

معمولا بسیاری از مردم ایران بالاخص گردشگران با آب‌وهوای شمال کشور آشنا هستند و می‌دانند که در فصل بهار، رطوبت هوا زیاد، آسمان ابری و هوا خنک و بارانی است. در فصل تابستان که آب و هوا گرم می‌شود نیز شرجی بودن هوا تا حدودی آزاردهنده می‌شود و بارش باران هم که کاهش می‌یابد.

ولی با فرا رسیدن فصل پاییز، گویا دوباره روح تازه‌ای به مناطق شمالی دمیده می‌شود و خنکای هوا و برش باران شباهت زیادی به فصل بهار دارد؛ البته تفاوت قابل توجهی که فصل بهار با فصل پاییز دارد، رنگ‌های بوم نقاشی طبیعت است که از سبز به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز تغییر یافته است.

بستگی به سلیقه دارد، ولی برخی از گردشگران و طبیعت‌دوستان، زیبایی‌های فصل پاییز را به هر فصل دیگری ترجیح می‌دهند. در آخر اما فصل زمستان که بر سرزمین شمالی حاکم می‌شود، دما تا حدودی کاهش یافته و از فصل بهار و پاییز سردتر می‌شود و باید حتما لباس گرم بپوشید.

آب و هوای مرداب سراوان هم از این شرایط خارج نیست و آب و هوایی مشابه با سایر مناطق شمال کشور دارد. در فصل بهار با بارش‌های بهاری و بادهای خنک، گردشگران و مسافران نوروزی را به این منطقه می‌کشاند. تابستان‌های این مرداب نسبتا گرم و شرجی هستند و این شرایط ممکن است برای برخی از افراد ناامیدکننده و آزاردهنده باشد؛ البته خوشبختانه با وجود انبوه درختان بلند، نور خورشید در برخی از بخش‌های جنگل و اطراف مرداب به زمین نمی‌رسد و هوای خنک‌تری ایجاد می‌شود.

اوایل فصل پاییز که هنوز آب و هوای منطقه سرد نشده است، بازدید از مرداب سراوان نیز همانند فصل بهار لذت‌بخش است؛ ولی از همراه داشتن لباس گرم اجتناب نکنید، زیرا شب‌های سردی دارد.

بهترین زمان بازدید از مرداب سراوان

اکنون که با آب و هوای مناطق شمالی و مرداب سراوان آشنا شدید یا از قبل اطلاعات کافی در این باره داشته‌اید، شاید تا حدودی سردرگم شده باشید! از این نظر که حال کدام زمان برای سفر به مرداب سراوان بهتر است و البته شاید هم بتوانید حدس بزنید که فصل بهار بهترین زمان برای سفر به این مرداب است. اما دلیل اصلی آن چیست؟

از آنجایی که اوایل فصل بهار با تعطیلات نوروزی مصادف شده است، این فصل می‌تواند شلوغ‌ترین فصل برای سفر به بسیاری از جاهای دیدنی شمال کشور باشد. از این رو همین شلوغی می‌تواند سبب افزایش هزینه‌های سفر هم شود و همین موضوع را می‌توان بزرگ‌ترین عیب این زمان برای سفر به مرداب سراوان دانست. هرچند با توجه به آن که مرداب و پارک جنگلی سراوان در فصل بهار به بهترین حالت خود درآمده و آنچنان زیبا، خوش‌آب‌وهوا و شگفت‌انگیر بنظر می‌رسند که به هزینه‌اش می‌ارزد.

از طرفی فصل تابستان که آب و هوای منطقه گرم و شرجی می‌شود، تعداد مسافران به‌طرز قابل توجهی کاهش یافته و حداقل از بهار کمتر است. در عوض از آنجایی که فصل تابستان، فصل تعطیلی مدارس است، بسیاری از خانواده‌ها، این فصل را برای سفر به این منطقه انتخاب می‌کنند.

فصل پاییز یکی دیگر از بهترین زمان‌ها برای سفر به مرداب سراوان است و تا حدودی می‌تواند با فصل بهار قابل مقایسه باشد. مهم‌ترین دلایل آن نیز خنکای هوا، زیبایی حیرت‌آور جنگل، پارک جنگلی و مرداب سراوان و البته خلوت‌تر بود نسبت به فصل‌های بهار و تابستان هستند. اگرچه این مقایسه فقط با نیمه اول پاییز صدق می‌کند و از نیمه دوم آبان ماه، آب و هوای منطقه شروع به سرد شدن می‌کند. زمستان هم که نیازی به گفتن ندارد، آب و هوای سردی دارد و برای سفر به مرداب پیشنهاد نمی‌شود.

بهترین ساعت بازدید از مرداب سراوان

نکته دیگری که شاید برای برخی از افراد مهم تلقی شود، اطلاع از بهترین ساعت بازدید از مرداب موجود در پارک جنگلی سراوان است. شاید اوایل صبح در تب و تاب طلوع خورشید که این منطقه هنوز خلوت است را بتوان بهترین ساعت برای بازدید از مرداب سراوان دانست. در این اوقات ابرها فاصله نسبتا نزدیکی با زمین دارند و علف‌ها، درختان و بوته‌ها پر از شبنم هستند و نسیم خنکی هم وزیده می‌شود.

اگرچه در سایر ساعات روز هم می‌توان از زیبایی‌های طبیعت شگفت‌آور مرداب و جنگل سراوان لذت برد، ولی بازدید از این مرداد در همان ساعات اولیه صبح، حال دیگری دارد. این موضوع با ماهی‌های زیادی که هنگام قایقرانی بر روی مرداب مشاهده می‌کنید، جدیت بیشتری می‌یابد و خاطرات خوشی را برای شما رقم خواهد زد.

شماره تلفن پارک جنگلی سراوان۳۴۵۱۲۵۰۳ (۰۱۳)
هزینه ورودی پارک جنگلیبرای هر خودرو 45,۰۰۰ تومان
ساعت کار عوامل اجرایی پارک جنگلیدر تمام روزهای هفته به‌صورت ۲۴ ساعته

معرفی مرداب سراوان

پارک جنگلی سراوان یکی از مشهورترین و زیباترین جاهای دیدنی رشت و تفرجگاه‌های اطراف این شهر است. این پارک جنگلی، بیشتر به‌دلیل وجود مرداب سبز و عجیب آن که همچون دریاچه‌ای پرآب است، سالانه گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند. اما شاید برایتان سوال باشد که علت رنگ سبز و پوشش گیاهی خاص این مرداب چیست؟

حتی شاید برخی از افراد با مشاهده مرداب سراوان دچار این اشتباه شوند که چمنزاری گسترده را پیش روی خود می‌بینند؛ اما حقیقت چیز دیگری است. در واقع خزه‌های حاصل از رطوبت و هوای شرجی منطقه و البته نوعی آفت در درختان متنوع این پارک جنگلی، پوششی کاملا سبز لجنی بر سراسر سطح دریاچه ایجاد کرده‌اند. پوشش سبز روی سطح دریاچه سراوان، این دریاچه یا در اصل مرداب را به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های استان گیلان و اطراف رشت تبدیل کرده است.

مرداب و پارک جنگلی سراوان، در واقع بخشی از یک جنگل بزرگ هستند که حدود 487 هکتار مساحت دارد و 210 هکتار آن، تحت محافظت است. از طرفی بجز مرداب سراوان، بخش‌های دیگری در پارک جنگلی سراوان وجود دارند که می‌توانند به‌عنوان تفرجگاه استفاده شوند.

مرداب سراوان که حدود 300 متر طول دارد، یک مسیر مناسب برای قایقرانی فراهم آورده است. هرچند در انتهای این مسیر، هیچ قایقی عبور نمی‌کند و از این رو سطح یک‌دستی دارد و یکی از بهترین سوژه‌ها برای عکاسی در منطقه است.

نکته جالبی که درباره این مرداب وجود دارد، پوشش شکاف‌های برخاسته از قایقرانی بازدیدکنندگان است؛ یعنی با عبور قایق از مسیر مرداب، شکافی بین این پوشش سبز رنگ ایجاد می‌شود که پس از مدتی دوباره آن پوشش یکدست سبز لجنی شکل می‌گیرد. مرداب سراوان عمق زیادی ندارد، ولی همانطور که از نامش برمی‌آید پوشش گیاهی مرداب‌مانند و گِل‌های نرم و جاذب آن باعث شده‌اند تا هر جسم سنگینی را در خود غرق کند.

تاریخچه مرداب سراوان

شاید برایتان تعجب‌آور باشد که برای سالیان طولانی، کسی از وجود مرداب سراوان خبر نداشت یا اصلا کسی از زمان شکل‌گیری این مرداب اطلاع دقیقی ندارد! اما آنچه واضح و مبرهن است، جنگل سراوان برای مدت زیادی یک منطقه بکر و دست نخورده باقی مانده بود؛ ولی بعدها با ورود گردشگران به این منطقه، یک پارک جنگلی در آن ایجاد شد و اکنون هم به‌عنوان یک پارک جنگلی گردشگری شناخته می‌شود.

لازم به ذکر است که جنگل سراوان یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های استان گیلان است و ورود افراد به حدود نیمی از این جنگل ممنوع شده است. دلیل آن همان 210 هکتاری است که به‌عنوان یک منطقه حفاظت‌شده از بخش‌های دیگر جنگل جدا شده‌اند. این در حالی است که در سال 1370 هجری شمسی، بخشی از جنگل سراوان به‌عنوان یک پارک جنگلی برای تفریح مردم در نظر گرفته شد. از این رو امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی در دسترس بازدیدکنندگان قرار گرفت و به آن‌ها، این امکان را داد تا در کنار طبیعت‌گردی، از امکانات رفاهی بهره‌مند شوند.

پوشش گیاهی و جانوری مرداب سراوان

اگرچه مهم‌ترین جذبه این پارک جنگلی، مرداب سبز و خزه‌ای آن است، ولی بزرگ‌ترین دشمن طبیعت و محیط زیست منطقه هم هست. می‌پرسید، چرا؟ دلیلش همان خزه‌های سبزی است که بر روی سطح مرداب قرار گرفته‌اند و با پوششی که بر روی آب ایجاد می‌کنند، مانع از رسیدن اکسیژن به آبزیان مخصوصا ماهی‌ها می‌شوند.

از طرف دیگر آب مرداب هم به‌دلیل راکد بودن، اکسیژن کمی نسبت به آب‌های در جریان دارد. بنابراین در هنگام قایقرانی بر روی مرداب، شاید فقط متوجه تعداد اندکی ماهی شوید و بیشتر قورباغه‌هایی را مشاهده کنید که قورقور کنان حضور خود را اعلام می‌کنند. البته ممکن است گاهی هم متوجه یک لاک‌پشت کوچک یا بزرگ شوید که به آرامی خزه‌های مرداب را کنار زده و حرکت می‌کند.

به‌طورکلی پارک جنگلی سراوان شامل دو دسته درخت و گیاه می‌شود که دسته اول طبیعی و دسته دوم مصنوعی هستند. درختان توسکا و بلوط، ممرز و انجیلی، بید و بیدمشک، سفید پت و آلوچه جنگلی از جمله درختان طبیعی و خودروی رایج پارک جنگلی و اطراف این مرداب هستند. از جمله درختان مصنوعی پارک جنگلی سراوان نیز می‌توان به درختان کاج تدا و سیلوستریس و درختان سرو نقره‌ای و زربین اشاره کرد. این درختان مصنوعی پس از تبدیل شدن جنگل سراوان به یک پارک جنگلی، در این محیط کاشته شده‌اند.

ضمنا اگرچه 210 هکتار از جنگل سراوان، هسته اصلی حیات وحش آن محسوب می‌شود، ولی در بخش‌های آزاد هم می‌توان جانوران و پرندگان متنوعی مشاهده کرد. البته باید خیلی  خوش‌شانس، آرام و کم سروصدا باشید تا بتوانید از دور آن‌ها را مشاهده کنید، چون این جانوران و پرندگان ترجیح می‌دهند در اعماق جنگل و به دور از انسان‌ها زندگی کنند. قرقاول، کبک، دارکوب، جغد جنگلی، لاک‌پشت، قورباغه، مار، راسو و خرگوش از جمله جانوران و پرندگانی هستند که می‌توانید در مرداب و پارک جنگلی سراوان مشاهده کنید.

مرداب سراوان یا دریاچه سراوان؟

شاید در حین خواندن این مقاله، بارها متوجه شده باشید که گاهی سراوان را مرداب و باری دیگر، یک دریاچه معرفی کردیم و دچار این ابهام شده باشید که آخر کدام است؟ اما برای رفع این ابهام بهتر است تا اصلا یک بار برای همیشه با تعاریف دریاچه و سراوان آشنا شوید.

دریاچه به گودالی گفته می‌شود که به‌واسطه بارش باران یا سرازیر شدن یک رود به آن پر می‌شود و به آب‌های آزاد راه ندارد و ساکن و بعضا راکد است. پوشش گیاهی معمول آب‌های دریاچه، یک‌دست نیست و به همین دلیل، زیستگاه جانوران و پرندگان مختلفی است.

در طرف مقابل، مرداب‌ها مانند همین مرداب سراوان، به گودال‌های کم‌عمقی گفته می‌شود که آب در آن جمع می‌شود. در اصل این مرداب‌ها به‌دلیل انسداد جریان آب شکل گرفته‌اند و آب راکدی دارند. بنابر همین ویژگی آب، به‌مرور خزه‌های سبز رنگ و گیاهانی مانند نی و نیلوفر آبی بر روی سطح آب رشد کرده و نمایان می‌شوند.

با تمام این تفاسیر، سراوان تمام ویژگی‌های یک مرداب را دارد و در اصل یک مرداب است نه یک دریاچه؛ بااین‌حال این مرداب بین بسیاری از گردشگران به‌عنوان یک دریاچه شناخته می‌شود و دیگر کاریش هم نمی‌توان کرد.

پوشش شبکه در مرداب سراوان

خوشبختانه یا متاسفانه یکی از نقاط عطف یا ضعف بسیاری از جاذبه‌های طبیعی ایران، نبود پوشش شبکه یا کیفیت پایین اینترنت است. این موضوع حالت دوگانه‌ای دارد، از آنجایی که هدف شما از سفر، طبیعت‌گردی و دور شدن از فضای شهری است، این می‌تواند یک مزیت تلقی شود که حداقل برای مدتی سراغ تلفن هوشمند خود نروید.

اما به‌طورکلی نبود آنتن و شبکه می‌تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند که فراتر از این محدودیت‌های مقطعی باشد. بااین‌حال خوشبختانه در طول چند سال گذشته، این مشکل تا حدودی حل شده است و دیگر حتی در ارتفاعات نقاط مختلف این مرداب و پارک جنگلی، شما می‌توانید به شبکه متصل شوید.

از طرفی مرداب سراوان که در نزدیکی ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان قرار دارد و در اعماق جنگل نیست که از این بابت نگرانی داشته باشید. پس در واقع پوشش شبکه در اطراف مرداب و پارک جنگلی سراوان وجود دارد، ولی شاید سرعت اینترنت شما آنچنان که باید پرسرعت نباشد.

ضمنا هر قدر به‌سمت اعماق جنگل و در خلاف ورودی پارک جنگلی حرکت کنید، پوشش شبکه ضعیف‌تر و سرعت اینترنت کمتر می‌شود؛ تا جایی که دیگر آنقدر در اعماق جنگل پیش می‌روید که حتی به شبکه هم نمی‌توانید متصل شوید.

پیشنهاد می‌شود که پیش از سفر به مرداب سراوان، به خانواده و دوستان نزدیک خود اطلاع دهید تا در صورت خارج شدن از شبکه، نگران شما نشوند؛ همچنین در صورتی که برای مدت طولانی از محدوده تحت پوشش شبکه خارج شدید، به محض اتصال به شبکه با آن‌ها تماس بگیرید.

تفریحات حوالی مرداب سراوان

به لطف طبیعت زیبای اطراف مرداب و جنگل سراوان و همچنین امکانات رفاهی و تفریحی که در این پارک جنگلی فراهم دیده‌اند، امکان انجام و تجربه تفریحات هیجان‌انگیز مختلفی میسر شده است. برخی از این تفریحات به انجام فعالیت‌های زمینی و برخی دیگر هم بر روی آب‌های مرداب انجام می‌شوند. از کمپینگ، پیاده‌روی و گشت‌وگذار در طبیعت زیبای پارک جنگلی سراوان گرفته تا قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری و پینت‌بال جنگلی که همگی لحظات خوشی را برای شما فراهم می‌کنند. در ادامه با معرفی مهم‌ترین تفریحاتی که می‌توانید در حوالی مرداب سراوان انجام دهید، با ما همراه باشید.

قایق سواری

امکان ندارد به پارک جنگلی سراوان سفر کنید و در مرداب سبز و زیبای آن قایق سواری یا به عبارتی دیگر، قوسواری نکنید. در اتخاذ این تصمیم لحظه‌ای تردید نکنید و بدون درنگ همراه با خانواده و دوستان خود به‌سمت قوها حرکت کنید و از قایق سواری بر روی این مرداب لذت ببرید. این قایق‌های قویی ظرفیت حمل دو نفر را دارند، ولی در صورتی که کودک کوچکی همراه خود دارید، می‌توانید او را در میان خود بنشانید.

این قایق‌ها با پارو زدن به حرکت درمی‌آیند و می‌توانید با کنار زدن خزه‌های سبز مرداب به مسیر خود ادامه دهید و ردی از خود بجا بگذارید. شاید با کنار زدن این لجن‌ها بتوانید ماهی‌های این مرداب را که به سطح آب می‌آیند را تماشا کنید؛ زیرا همانطور که اشاره شد، آب‌های مرداب به‌دلیل پوشش گیاهی خاص و راکد بودن آن، از اکسیژن زیادی برخوردار نیستند و این موضوع بر زیست آبزیان تاثیر بسزایی می‌گذارد.

دوچرخه ‌سواری

دوچرخه‌سواری یکی از تفریحات غیرقابل جایگزین در بسیاری از پارک‌های تفریحی است؛ بنابراین از آنجایی که اکنون دیگر می‌دانید که مرداب سراوان در یک پارک جنگلی با همین نام قرار دارد، دوچرخه خود را همراهتان بیاورید. البته لازم است تا خاطرنشان کنم که نیازی به نگرانی نیست، چون شاید با خود فکر کنید که آخر مگر در کنار مرداب هم می‌شود، دوچرخه‌سواری کرد؛ ولی یک پیست مخصوص دوچرخه‌سواری در پارک جنگلی سراوان طراحی شده است که می‌توانید با خیال راحت در آن رکاب بزنید.

البته با توجه به آنکه زمین‌های اطراف مرداب، در گل و لای غرق شده است، دوچرخه‌سواری در این مناطق و خارج از پیست دوچرخه‌سواری با مشکلات زیادی همراه است. حتی شما هنگام پیاده‌روی هم باید مراقب باشید تا با کفش و پاچه‌های شلوار خود، در گل و لای فرو نروید. پس اگر علاقه دارد تا در هوایی پاک و طبیعتی سرسبز در حوالی مرداب سراوان، دوچرخه‌سواری کنید، از همراه داشتن دوچرخه خود صرف‌نظر نکنید.

پینت بال جنگلی

چگونگی سفر به شمال و نوع تفریحاتی که تجربه می‌کنید به نوع سفر شما بستگی دارد که با خانواده، دوستان یا به تنهایی سفر می‌کنید. اساسا درون‌مایه برخی از تفریحات، به سن و سال و تعداد افراد بستگی دارد؛ یعنی شما قاعدتا بعید است، بتوانید با پدر و مادر خود یا به تنهایی، جدا از آنکه چه سنی دارید، پینت‌بال جنگلی بازی کنید. اما اگر با دوستان خود به این منطقه جنگلی سفر کنید، قطعا دست شما در انتخاب تفریحاتی که می‌خواهید تجربه کنید، بازتر است.

برای مثال کافی است تا مدتی در محیط جنگلی اطراف مرداب پیاده‌روی کنید و چند عکس زیبا به‌صورت تک‌نفره و گروهی بگیرید تا با تابلوی پینت‌بال جنگلی روبرو شوید. در آن لحظه نیم‌نگاهی به یکدیگر می‌اندازید و با هیجان بالایی به این فکر می‌کنید که آیا برای یک تفریح چند نفره گروهی آماده‌اید؟ پس داشتن تعداد نفرات بالا ضمن برخورداری از هیجان و انگیزه برای تجربه تفریحات متنوع، برای خاطره‌سازی در پینت‌بال جنگلی کفایت می‌کند. شلیک به یکدیگر با گلوله‌های رنگی در فضای هرچند محدود، ولی جنگلی می‌تواند یکی از بهترین تفریحات ممکن در پارک جنگلی سراوان باشد.

موتور چهار چرخ

اکثر تفریحگاه‌های شمال کشور، اعم از جنگلی و ساحلی از امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی از قبیل موتور چهار چرخ برخوردارند و پارک جنگلی سراوان هم از این قضیه مستثنی نیست. معمولا کودکان و نوجوانان علاقه بیشتری نسبت به بزرگترها به این تفریحات هیجان‌انگیز مخصوصا ماشین‌سواری و موتورسواری دارند؛ دلیل آن هم احتمالا میل این افراد برای بزرگ شدن است. در واقع اساسا از آنجایی که بزرگ‌ترها دیرزمانی است، ماشین‌سواری و موتورسواری برایشان روتین شده است، دیگر چندان رغبتی به تجربه این نوع تفریحات ندارند.

مژده به علاقه‌مندان این نوع تفریحات که در پارک جنگلی سراوان و در نزدیکی مرداب زیبای آن، فضای نسبتا بزرگی به‌عنوان پیست موتور چهارچرخ در نظر گرفته شده است. این پیست موتورسواری با لاستیک‌های متعدد محدود شده است تا با خیال راحت سوار این موتورها شوید. از طرف دیگر در هر ست، تعدادی محدودی موتور را وارد پیست بازی می‌کنند و همین موضوع نیز احتمال آسیب‌دیدگی را کاهش می‌دهد.

باشگاه تیراندازی

برخی باشگاه تیراندازی را با پینت‌بال جنگلی سراوان اشتباه می‌گیرند و این در حالی است که این دو با یکدیگر متفاوت هستند. شما در پینت‌بال جنگلی همراه با گروهی از دوستان خود با یکدیگر به رقابت می‌پردازید و با گلوله‌های رنگی به یکدیگر شلیک می‌کنید؛ در صورتی که در باشگاه تیراندازی با استفاده از یک اسلحه دوربرد به سیبل‌های روبروی خود که فاصله‌ای بین 50 تا 100 متر دارند، شلیک می‌کنید. تیراندازی به خودی خود یک ورزش هیجا‌ن‌انگیز و حرفه‌ای است که حتی مسابقاتی از انواع مختلف تیراندازی در سطح المپیک و جهان برگزار می‌شود. اگرچه شلیک به وسط سیبل می‌تواند تا حدودی نامعقول باشد، ولی همین که بتوانید به سیبل تیراندازی کنید، نتیجه قابل قبولی است.

بازدید از دریاچه سراوان

تماشای دریاچه یا در اصل مرداب سبز سراوان بزرگ‌ترین دستاوردی است که از این سفر می‌توانید بدست آورید. در فصل بهار و اوایل تابستان که حجم آب دریاچه سراوان به بیشترین حد خود می‌رسد، بازدید از بخش‌های مختلف آن جذاب بنظر می‌رسد. شما می‌توانید تنه درختانی را مشاهده کنید که ریشه در مرداب دارند و سر به فلک کشیده‌اند.

در فصل‌هایی که بارش باران کاهش می‌یابد، اندکی در اطراف مرداب که گشت و گذار کنید، تنه شکسته و بریده درختان و شاخ و برگ‌هایی را مشاهده خواهید کرد که در فصل‌های دیگر زیر آب مرداب بوده‌اند. نکته جالب دیگری که می‌توانید در اطراف این مرداب تماشا کنید، درختان بی‌ریشه‌ای است که در هوا معلق مانده‌اند و صرفا به‌دلیل اتصال به درختی دیگر هنوز نشکسته‌اند.

مرداب سراوان در فصل پاییز ظاهر چشم‌نوازی به خود می‌گیرد و دلیل آن رویش گل‌های زرد، نارنجی و قرمزی است که بر روی سطح آب‌های مرداب همچون خزه‌‌های سبز می‌آیند. اما فصل زمستان که می‌شود، مرداب هم همانند سایر نقاط منطقه سفیدپوش می‌شود و به سختی می‌توان خزه‌های سبز رنگ را رویت کرد.

گشت وگذار در پارک جنگلی سراوان

بارها از لذت گشت و گذار در طبیعت بی‌نظیر پارک جنگلی سراوان و محیط اطراف مرداب سبز آن سخت گفته‌ایم و برای لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت، باید که در آن گشت و گذار کرد. تصور کنید که قرار است، دقیقا به مکان‌هایی که در تصاویر مشاهده می‌کنید، قدم بگذارید و از درون آن به تمام نقاط کور دسترسی داشته باشید؛ حتما متوجه تفاوت این دو با یکدیگر خواهید شد که طبیعت‌گردی می‌تواند از مشاهده عکس لذت‌بخش‌تر باشد.

قدم زدن بر روی علف‌های مرطوب، در میان درختان بلند کاج و بلوط، استشمام بوی نمناک باران و نسیم خنکی که با خود بوی گل و گیاه را به این طرف و آن طرف می‌برد. گوش سپردن به آواز پرندگان و بادی که گهگاهی به تندباد تبدیل می‌شود، می‌تواند همان لذتی باشد که از ی طبیعت‌گردی انتظارش را دارید.

عکاسی

اگرچه گشت و گذار در طبیعت از مشاهده تصاویر طبیعت می‌تواند لذت‌بخش‌تر باشد، ولی این بدان معنا نیست که عکاسی در طبیعت فاقد ارزش است. بلکه منظور، صرفا مرور عکس‌هایی بود که دیگران گرفته‌اند و شما آن‌ها را تجربه نکرده‌اید؛ حتی بالعکس تصاویری که به‌وسیله خودتان در سفر گرفته می‌شوند، می‌توانند خاطرات زیادی را برای شما زنده کنند. از این رو پیشنهاد می‌شود تا در صورتی که دوربین تلفن هوشمندتان به قدر کافی قوی نیست، یک دوربین عکاسی حرفه‌ای همراه خود داشته باشید. شما می‌توانید از هر سوژه جالب و زیبایی که به نظرتان خاص و متفاوت بنظر می‌رسد، عکاسی کنید و آن را برای ابد به دفتر خاطرات خود بسپارید.

به محض اینکه به نزدیکی مرداب سراوان رسیدید، دوربین یا تلفن هوشمند خود را آماده کنید و یک قاب زیبا از این منظره سبز لجنی ثبت کنید. حال چه سوار قایق‌های قومانند بر روی آب‌های مرداب در حال حرکت باشید یا از کناره‌های مرداب و ایستاده یا نشسته قاب‌های زیبایی می‌توانید بگیرید.

برای مثال یک سکوی چوبی شبیه به یک یک اسکله کوچک در کنار مرداب سراوان قرار دارد که می‌توان از روی آن تصاویر جالبی گرفت. جالب آنکه در بخشی از این مرداب، قایقی مشابه قایق سهراب سپهری ساخته‌اند که می‌توانید در کنار آن ایستاده و سوژه‌های جذابی از آن شکار کنید.

به‌طورکلی در پارک جنگلی سراوان و محیط اطراف مرداب زیبای آن، مناظر زیبا و شگفت‌انگیزی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را یکی پس از دیگری شکار کرده و حسابی خاطره‌سازی کنید.

پیک نیک

اگرچه بسیاری از تفریحات را فقط با دوستان خود می‌توانید تجربه کنید، ولی این بدان معنا نیست که دیگر قید خانواده را بزنید؛ زیرا اتفاقا برخی از تفریحات بیش از آنکه با دوستان لذت‌بخش باشند، با خانواده حال بیشتری می‌دهند. در اطراف مرداب و محوطه پارک جنگلی سراوان، امکانات رفاهی مناسبی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها یک سفر یک‌روزه یا پیک‌نیک را تجربه کنید. آلاچیق‌های چوبی، سکوهای سنگی، منقل، سرویس بهداشتی و … از جمله امکانات رفاهی این پارک جنگلی هستند و می‌توانید با کمی پیاده‌روی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

کمپینگ

همانند پیک‌نیک، کمپینگ یکی دیگر از تفریحاتی است که می‌توان با یک برنامه‌ریزی درست و حسابی از آن لذت برد. معمولا کمپ در طبیعت بکر و بدون امکانات رفاهی انجام می‌شود، اما برای آن دسته از افرادی که تجربه کمپینگ در طبیعت را ندارند، این سفر می‌تواند یک تجربه ساده‌تر محسوب شود. در واقع به لطف وجود امکانات رفاهی و تفریحی مناسب پارک جنگلی سراوان، می‌توان حین کمپ کردن در طبیعت جنگل، از امکانات مورد نیاز هم بهره‌مند شد.

این پارک جنگلی فضای گسترده‌ای در اختیار گردشگران قرار داده است و در صورتی که اوایل صبح به این پارک وارد شده باشید، می‌توانید بر روی یکی از سکوهای طراحی شده، اتراق کنید. با برپایی چادر، می‌توانید با خیال راحت به گشت و گذار در پارک جنگلی بپردازید، هرچند یک نفر را مامور مراقبت از وسایل خود کنید.

تماشای آب نمای مارلیک

از آنجایی که اساسا مرداب سراوان در یک پارک جنگلی با همین نام قرار گرفته است، می‌توان دست‌برد انسان در طبیعت را حدس زد. یکی از تغییرات جالبی که در محوطه پارک جنگلی ایجاد شده است، آب‌نمای مارلیک زیبایی است که همچون رودخانه‌ای جریان دارد و آبشارهای کوچکی را تشکیل می‌دهد که به پایین جنگل سرازیر می‌شود. اگر از شنیدن قور قور قورباغه‌های مرداب خسته شدید، می‌توانید سری به آب‌نمای مارلیک بزنید و از شنیدن صدای دلنشین آب لذت ببرید.

جاهای دیدنی نزدیک به مرداب سراوان

مرداب سراوان تمام ماجرا نیست و از آنجایی که در فاصله 17 کیلومتری از رشت قرار دارد، می‌توان به سایر جاهای دیدنی اطراف رشت هم دسترسی داشت. از رشت یا همان ورودی اتوبان قزوین-رشت که حدود 15 دقیقه رانندگی کنید، به ورودی پارک جنگلی سراوان خواهید رسید و این تازه شروع ماجرا است. پس اگر قصد دارید تا حداقل برای دو روز در مرداب سراوان توقف کنید، بهتر است تا از جاهای دیدنی که در ادامه به شما معرفی کنیم هم بازدید کنید.

روستای سراوان

روستای سراوان در نزدیکی مرداب و پارک جنگلی سراوان قرار دارد و یکی از زیباترین روستاهای توریستی استان گیلان است. این روستا به‌دلیل فاصله نزدیکی که با مرداب سراوان و پارک جنگلی سراوان دارد، محیطی آرام و طبیعی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. یکی از جاذبه‌های اصلی این روستا، موزه میراث روستایی گیلان است که معماری خانه‌های آن به‌طور چشم‌گیری بازتاب‌دهنده زندگی و فرهنگ روستانشینان گیلان است.

علاوه‌بر جاذبه‌های فرهنگی، روستای سراوان مکانی مناسب برای اقامت در نزدیکی مرداب و پارک جنگلی سراوان است. از جمله امکانات رفاهی این روستا می‌توان به آلاچیق‌های چوبی، ویلاها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی اشاره کرد که امکان تجربه یک زندگی روستایی دلنشین را فراهم آورده است. این روستا به‌دلیل نزدیکی به جاذبه‌های طبیعی و امکانات رفاهی، برای علاقه‌مندان به طبیعت و تاریخ گزینه‌ای جذاب به‌شمار می‌آید. پس اگر حداقل به دنبال تنوع بخشیدن به سفر خود هستید، می‌توانید پس از بازدید از مرداب سراوان، سری هم به این روستای توریستی بزنید.

  • آدرس روستای سراوان: استان گیلان، کیلومتر ١٨ اتوبان رشت-قزوین، نرسیده به پلیس‌راه، کیلومتر ۳ جاده‌ سراوان-شفت

موزه میراث روستایی گیلان

مهم‌تر از همه، موزه میراث روستایی است که در روستای سراوان قرار دارد و با وسعت 263 هکتار، شامل 9 حوزه تاریخی می‌شود و در هر حوزه تعدادی خانه تاریخی وجود دارد. جلگه شرق، غرب و مرکز، کوهستان شرق و غرب، کوهپایه شرق و غرب، ساحل غرب و شرق همان 9 حوزه موزه میراث روستایی گیلان هستند که به‌عنوان یک اکوموزه شناخته می‌شوند. معماری خانه‌های سنتی این موزه، ابزار و وسایل کشاورزی و زندگی روزمره روستاییان، به‌صورت کاملا طبیعی و با دقت زیاد به نمایش شبیه‌سازی شده است.

موزه میراث روستایی گیلان جدا از آن 9 حوزه کلی، شامل بخش‌های مختلفی از جمله خانه‌های روستایی، بازارچه‌های محلی و کارگاه‌های صنایع دستی می‌شود. موزه میراث روستایی گیلان، ضمن آنکه برای گردشگران علاقه‌مند به فرهنگ محلی جذاب است، برای پژوهشگران و محققان حوزه مردم‌شناسی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

با بازدید از این موزه، شما می‌توانید به‌صورت مستقیم با فرهنگ، سنت‌ها و معماری بومی گیلان آشنا شده و از محیط طبیعی و تاریخی اطراف آن لذت ببرید. همچنین با توجه به برگزاری مراسم‌ها و جشن‌های محلی در این مجموعه و البته بازی‌های محلی و روستایی جلوه‌ای پویا و واقعی از زندگی روستایی گیلان به عرصه نمایش درآمده است. در نهایت هم شایان ذکر است که این موزه میراث روستایی، مدت زمانی است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

  • آدرس موزه‌ی میراث روستایی گیلان: استان گیلان، کیلومتر ١٨ اتوبان رشت-قزوین، نرسیده به پلیس‌راه، کیلومتر ۳ جاده‌ سراوان-شفت، روستای سراوان

دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی نزدیک به مرداب سراوان و شهر رشت است که در روستای سقالکسار و 16 کیلومتری جنوب رشت قرار دارد. این دریاچه با مساحتی حدود 15 هکتار، طول تقریبی 600 متر و عرض 500 متر، مقصدی جذاب برای گردشگران به‌شمار می‌آید. زیبایی جنگل‌های اطراف این دریاچه و آب زلال آن که به‌واسطه بارش‌های فراوان و چشمه‌های طبیعی تامین می‌شود، چشم‌اندازی منحصربه‌فرد به این مکان بخشیده است.

شما می‌توانید با انجام فعالیت‌های مختلفی از قبیل طبیعت‌گردی، قایق‌سواری، پیک‌نیک، کمپینگ و عکاسی از بودن در کنار این دریاچه لذت ببرید. ضمنا فراموش نکنید که شنا و ماهیگیری به‌دلیل حفاظت از محیط زیست در این مکان اکیدا ممنوع است. همچنین سد خاکی سقالکسار که در کنار دریاچه واقع شده، ضمن آبیاری شالیزارهای برنج، به‌عنوان مکانی تفریحی برای گردشگران نیز اهمیت دارد.

نکته جالب دیگری که در این دریاچه می‌توانید مشاهده کنید، خانه‌ای قدیمی است که نیمی از آن زیر آب و نیم دیگر آن قابل مشاهده است. این خانه قرمز رنگ را بسیاری از اهالی روستا، خانه سقالکسار می‌نامند و بر این باورند که این خانه، قایقی است که با ظاهری این چنین، در میان آب‌های دریاچه لنگر انداخته است.

خوشبختانه برای دسترسی به دریاچه سقالکسار، جاده‌های کاملا آسفالته‌ای ایجاد شده است و به خوبی تابلوهای راهنما مسیر منتهی به دریاچه را نشان می‌دهند. در اطراف دریاچه امکانات رفاهی مانند کافه‌ها، هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و فروشگاه‌های محلی وجود دارد که نیازهای گردشگران را برطرف می‌کنند و می‌توانید انتظار لحظات خوشی را داشته باشید.

  • آدرس دریاچه سقالکسار: استان گیلان، رشت، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار

رودخانه سفیدرود و سیاهرود

رودخانه‌های سفیدرود (سپیدرود) و سیاهرود در استان گیلان، دو تا از دیدنی‌های مهم استان گیلان هستند که سالانه گردشگران بسیاری را جلب زیبایی‌های خود می‌کنند. سفیدرود به‌عنوان یکی از طولانی‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه‌های ایرانو به عبارت دقیق‌تر دومین رود طولانی ایران، از کوه‌های زاگرس سرچشمه گرفته و پس از طی مسیری طولانی به دریای خزر می‌ریزد. این رود که از انشعاب دو رود شاهرود و قزل اوزن در شهر منجیل شکل می‌گیرد، در دوره باستان «رود آمارد» نام داشته است. با طول حدود 765 کیلومتر، در مسیر خود از شهرهای زیبایی چون رودبار و منجیل عبور می‌کند و نقش مهمی در کشاورزی اهالی منطقه ایفا می‌کند.

از طرف دیگر سیاهرود نیز یکی دیگر از رودخانه‌های زیبای استان گیلان است که در اطراف رشت جریان دارد. این رودخانه به‌دلیل پوشش گیاهی خاص خود و وجود درختان نادری چون درختان زربین، راش، ممرز و بلوط، یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردان محسوب می‌شود. سیاهرود همچنین از چشم‌اندازهای طبیعی و خیره‌کننده‌ای برخوردار است و مخصوصا در کنار جنگل های هیرکانی و مراتع سرسبز جلوه‌ای منحصربه‌فرد به منطقه بخشیده‌اند.

این دو رودخانه، ترکیب زیبایی از شگفتی‌های طبیعی را شکل می‌دهند و نقش موثری در تامین آب مورد نیاز برای مصارف کشاورزی ایفا می‌کنند. همچنین این دو رودخانه اهمیت زیادی برای زیست‌بوم منطقه دارند و گیاهان و جانوران مختلفی به آب‌های این دو رودخانه امید بسته‌اند.

رودخانه سفیدرود در مجاورت جاده قزوین-رشت پس از سد سفیدرود تا روستای گنجه و در نزدیکی شهرستان رستم آباد جریان دارد. در ضمن دسترسی محلی شهرهای منجیل و رودبار نیز موازی با این رودخانه هستند و می‌توانید در اقامتگاه‌های این دو شهر هم اتراق گزینید. امکان کمپینگ، قایق‌سواری و انواع تفریحات آبی در این دو رودخانه وجود دارد.

  • آدرس رودخانه سفیدرود و سیاه رود: استان گیلان، موازات اتوبان قزوین-رشت، شهرهای منجیل و رودبار و شهرستان رستم‌آباد، روستای گنجه

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی یکی از آثار تاریخی برجسته ایران است که در دوره حکومت صفویه ساخته شده است. از این دست کاروانسراها در نقاط مختلف ایران ساخته شده‌اند و گویا نقش مهمی در برقراری ارتباطات بین‌المللی و تجارت زمان خود ایفا می‌کردند.

کاروانسرای شاه عباسی در مسیرهای تجاری و عبور و مرور کاروان‌های تجاری و مسافران قرار داشت و به عنوان محلی برای استراحت و تامین نیازهای آن‌ها کاربرد داشته است. در واقع این کاروانسراها نوع پیشرفته چاپارخانه‌های قدیمی بوده‌اند و مسافران ضمن تعویض اسب و مرکب خود، امکان استراحت هم داشته‌اند.

معماری کاروانسرای شاه عباسی

معماری کاروانسرای شاه عباسی نمونه‌ای از هنر و مهارت‌های معماری و مهندسی دوره صفوی است. این بنا ظاهرا ب نقشه‌ای مربعی‌شکل که طول هر ضلع آن به 27 متر می‌رسد، طراحی و ساخته شده است. هر کدام از اضلاع این کاروانسرا، دارای 7 اتاق و صفه یا همان ایوان‌های طاق‌دار هستند که با مرمت و بازسازی همچون روزهای اولشان بنظر می‌رسند. این کاروانسرا تماما با استفاده از مصالحی همچون آجر، سنگ، ساروج، آهنک و … ساخته شده است و در دوره حکومت قاجاریه، توسط منوچهر خان گرجی مرمت و بازسازی شده است.

مسیر دسترسیبرای بازدید از کاروانسرای شاه عباسی یا همان کاروانسرای لات سراوان، می‌توانید به آدرس 35 کیلومتری جنوب رشت، واقع در منطقه سراوان و در فاصله 4 کیلومتری بارگاه امامزاده هاشم سفر کنید.
ساعت کاریتمامی روزهای هفته از ساعت 10 صبح الی 10 شب
آدرس کاروانسرای شاه عباسیاستان گیلان، 35 کیلومتری جنوب رشت، منطقه سراوان، روستای امامزاده هاشم، 4 کیلومتری زیارتگاه امامزاده هاشم

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی مهم استان گیلان است که در روستای سلیمان‌داراب شهر رشت قرار دارد. میرزا کوچک خان، رهبر نهضت انقلابی جنگل، یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های تاریخی ایران است که علیه حکومت‌های استبدادی و دخالت خارجی‌ها در امور ایران مبارزه کرد. آرامگاه او مکانی مقدس و محبوب در میان گردشگران و مردم محلی است که سالانه برای ادای احترام به این قهرمان ملی به آنجا می‌روند.

این آرامگاه با طراحی ساده، ولی شکیلی ساخته شده و فضای سبزی که اطراف آن قرار دارد، به زیبایی و آرامش مکان افزوده است. ساختمان آرامگاه شامل یک مقبره با سنگ قبری است که نام و تاریخ حیات میرزا کوچک خان روی آن حک شده است. گردشگرانی که از این مکان بازدید می‌کنند، علاوه‌بر آشنایی با تاریخچه نهضت جنگل و نقش میرزا در مبارزه برای استقلال ایران، می‌توانند از فضای آرام، معنوی و زیبای این آرامگاه لذت ببرند.

آرامگاه میرزا کوچک خان به‌دلیل نزدیکی به مرداب سراوان و دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی رشت، یکی از نقاط پرطرفدار گردشگری در این منطقه به شمار می‌رود؛ از این رو پس از خروج از پارک جنگلی سراوان می‌توانید سری به روستای سلیمان‌داراب بزنید و از میرزا کوچک خان جنگلی هم یادی کنید.

  • آدرس آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی: استان گیلان، رشت، خیابان شیون فومنی، قبرستان سلیمان داراب

بازارهای هفتگی و محلی منطقه

بازار روستاهای اطراف رشت، از دیگر جاذبه‌های گردشگری اطراف مرداب سراوان هستند که حیف است، گشت و گذار در آن‌ها را از دست دهید. در روستاهای نزدیک به مرداب سراوان، بازارهایی به‌صورت هفتگی و محلی شکل می‌گیرد که پیر و جوان گیلکی را می‌توان در حال فروش صنایع دستی و انواع سوغاتی‌های استان گیلان مشاهده کرد. بعید است، پس از بازارگردی در این روستاها، دست خالی خارج شوید و حداقل جنس دست‌سازی، پوشاک یا خوراکی نخریده باشید.

اقامت در مرداب سراوان

اما یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در سفر خود به مرداب سراوان در نظر بگیرید، مسئله اقامت در نزدیکی این منطقه است. برای اقامت در مرداب سراوان، راه‌های مختلفی وجود دارد و بستگی به خود شما دارد که کدام یک را ترجیح می‌دهید و چقدر می‌خواهید هزینه کنید. شهرهای رشت و لاهیجان، روستای سراوان و سایر روستاهای نزدیک به این مرداب نیز هتل‌ها و اقامتگاه‌های مجهز و اقتصادی مناسبی برای اقامت وجود دارد.

البته که هنوز هم گزینه جذاب کمپینگ در پارک جنگلی سراوان، آن هم در نزدیکی مرداب سبز آن، روی میز باقی است. در واقع بارها به امکانات رفاهی و تفریحی حوالی مرداب و پارک جنگلی سراوان اشاره کردیم و این بار قصد داریم تا بیشتر بر مسئله کمپینگ و اقامت در آن دقیق شویم. اما همانطور که احتمالا می‌دانید، هر کدام از این روش‌ها نقاط ضعف و قوتی دارد که باید به آن‌ها پرداخته شود. در ادامه بیشتر به این مسئله خواهیم پرداخت و هر کدام از روش‌های اقامت در نزدیکی مرداب سراوان را بررسی می‌کنیم.

اقامت حوالی مرداب سراوان

اگر تصور می‌کنید که منظور از اقامت در حوالی مرداب سراوان، اقامت در ساحل این مرداب است که سخت در اشتباهید؛ چون اصلا چنین امکانی وجود ندارد و اساسا خطرناک هم هست. در اطراف مرداب، زمین کاملا در گل و لای فرو رفته و هزاران حشره و جانوران موذی در آن حوالی می‌پلکند. این موجودات که برای مدت زمان طولانی است، این منطقه را به‌عنوان زیست‌بوم خود انتخاب کرده‌اند، با اشغال منزلگاهشان، حسابی از خجالت شما در خواهند آمد.

بنابراین بهتر است تا در عوض اقامت در چنین لجنزاری، اندکی دورتر و در محوطه پارک جنگلی سراوان که تعدادی سکوی سنگی برای برپایی چادر در نظر گرفته است، اقامت گزینید. در نزدیکی این سکوهای سنگی، بوفه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی، آلاچیق‌های چوبی و سرویس بهداشتی وجود دارند که در دسترس شما قرار می‌گیرند.

اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک مرداب

هتل‌های مجهز شهرهای نزدیک به مرداب سراوان، خانه‌های روستایی، ویلاهای آپارتمانی و جنگلی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی حوالی مرداب از جمله محل‌هایی هستند که می‌توان در آن‌ها اقامت کرد. این هتل‌ها و اقامتگاه‌ها که چند کیلومتری با پارک جنگلی سراوان فاصله دارند به شما این امکان را می‌دهند تا به سایر جاهای دیدنی منطقه هم دسترسی داشته باشید. از بهترین هتل‌های شهر رشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل کادوس (پنج ستاره): رشت، بلوار آزادی، خیابان منظریه
  • هتل شبستان (چهار ستاره): رشت، فلکه گلسار، ابتدای خیابان بنت الهدی
  • هتل پامچال (سه ستاره): رشت، بلوار امام خمینی، میدان مصلی
  • هتل اردیبهشت (دو ستاره): رشت، میدان شهدای ذهاب، جنب مخابرات
  • هتل پردیس (دو ستاره): رشت، بلوار امام خمینی، نبش منظریه

بااین‌حال در نزدیکی مرداب سراوان کلبه‌های چوبی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی مختلفی وجود دارند که اتفاقا شاید اقامت در آن‌ها نسبت به هتل‌های رشت لذت بیشتری داشته باشد.

تجهیزات مورد نیاز در سفر به مرداب سراوان

پیش از سفر به مرداب سراوان سعی کنید تا تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای کمپینگ و شب‌مانی در حوالی مرداب را همراه خود داشته باشید. البته این بدان معنا نیست که لیست بلند بالایی از وسایل و تجهیزات را برای سفر قندهار آماده کنید، بلکه صرفا آنچه تصور می‌کنید، ضروری و مورد نیاز است را همراهتان بیاورید. در لیست زیر، تجهیزات و وسایلی مورد نیاز بسیاری از خانواده‌های ایرانی برای سفر به مرداب سراوان را به‌صورت خلاصه آورده‌ایم:

  • اگر در فصل‌های پاییز و زمستان به این مرداب سفر می‌کنید، حتما لباس گرم و فارغ از اینکه در چه فصلی سفر می‌کنید، چند دست لباس همراه خود داشته باشید.
  • کفش مناسب پیاده‌روی از جمله پوتین یا بوت بپوشید که باید حسابی در گل و لای فرو بروید.
  • مقداری زغال و مواد اتش‌زا همراهتان بیاورید؛ ضمنا توجه داشته باشید، برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در جنگل، فقط در منقل‌های موجود در پارک جنگلی، زغال‌ها و مواد آتش‌زای خود را روشن کنید.
  • مواد غذایی و وسایل لازم برای پخت غذا فراموش نشود.
  • چادر، کیسه خواب، زیرانداز و سایر وسایل مورد نیاز برای برپایی چادر و استراحت همراهتان باشد؛ بهتر است تا از چادرهای ضد آب استفاده کنید تا مبادا زیر بارش باران آسایشتان بهم بخورد.
  • آب آشامیدنی به مقدار لازم
  • کیسه زباله برای جمع‌آوری زباله‌های خود و قرار دادن در سطل‌های مخصوص زباله
  • همراه داشتن کرم ضد آفتاب، پماد ضد گزش حشرات و داروهای ضد حساسیت و التهاب نیز می‌تواند برای بسیاری ضروری تلقی شود.
  • دوربین عکاسی، شارژر تلفن هوشمند، هندزفری یا هدفون و پاوربانک
  • ظروف لازم برای صرف غذا اعم از بشقاب، کاسه، قاشق، چنگال، چاقو و … و وسایل مورد نیاز برای نوشیدن آب و چای و سایر نوشیدنی‌ها همچون لیوان، کتری یا فلاسک

توصیه‌هایی برای سفر به مرداب سراوان

در آخر لازم است تا یکسری نکات ضروری را برای داشتن سفری خوش و بدون پشیمانی، به مرداب همیشه زیبای سراوان را به خاطر سپرده و رعایت کنید:

  •  اولین قانونی که برای خود وضع کنید، بدین صورت باشد که خود را از باقی گذاشتن زباله در طبیعت زیبای مرداب سبز سراوان منع کنید؛ نیازی به سخت‌گیری نیست، فقط کافی است تا چند کیسه زباله همراه خود داشته باشید و زباله‌های خود را درون آن قرار دهید.
  • اگر هم معرفتتان به طبیعت بیشتر از آنچه عمده مردم تصور می‌کنند، باشد، زباله‌های دیگران را که در طبیعت رها و دور انداخته‌اند، جمع کنید.
  • در هنگام پخش موسیقی، رادیو و … آسایش دیگران را مدنظر قرار دهید و از پخش آن با صدای بلند بپرهیزید؛ شاید برایتان جالب باشد که صدای بلند موسیقی حتی برای جانوران و پرندگان هم می‌تواند آزاردهنده باشد.
  • پیش از سفر به سراوان، شرایط جوی منطقه را بررسی کنید و سعی کنید روزهای بارانی را برای بازدید از این منطقه انتخاب نکنید؛ زیرا با بارش باران، زمین‌های اطراف مرداب غرق در آب شده و تمام زمین‌های اطراف گل‌آلود می‌شوند.
  • اگر قصد دارید طبیعت گردی در پاییز را برای سفر به مرداب سراوان انتخاب کنید، حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید.
  • پیش از استفاده از هر وسایل موجود در پارک جنگلی سراوان، هزینه آن را جویا شوید تا دچار مشکل نشوید.
  • در صورتی که قصد داشتید تا غذای خود را در طبیعت زیبای منطقه طبخ کنید، وسایل و مواد مورد نیاز بالاخص زغال خشک و مواد آتش‌زا را از پیش، فراهم کنید.
  • از آنجایی که در پارک جنگلی سراوان، امکانات رفاهی مناسبی فراهم شده است، نیازی به همراه داشتن وسایل غیرضروری نیست.
  • حین بازدید از مرداب، مراقب کودکان خردسال خود باشید؛ مبادا به مرداب نزدیک شوند و حادثه وحشتناکی را از سر نادانی خود و سهل‌انگاری شما رقم بزنند.

مرداب سراوان؛ مامن تمام طبیعت‌گردان جهان

طبیعت‌گردی همیشه بخشی از وجود انسان‌ها است و این که انسان‌‎ها چه زمانی به وجود چنین حسی در هستی خود، پی ببرند، بحث مفصلی دارد. چون اساسا برخی از افراد، آنچنان درگیر مشکلات زندگی هستند که فرصتی برای گردش، مسافرت یا طبیعت‌گردی و از این دست فعالیت‌ها ندارند. اما همین افراد، درست در همان اندک مدت زمانی که بدست می‌آورند به فکر یک گردش افتاده تا به اصطلاح هوایی عوض کنند.

مرداب سراوان از آن دسته جاهای دیدنی شمال کشور است که در عین طبیعی بودن از امکانات رفاهی هم بهره برده است. مردابی که در میان یک پارک جنگلی مجهز قرار گرفته است و خود آن پارک جنگلی هم، در واقع بخشی از یک جنگل بزرگ‌تر بنام سراوان است. چه سعادتی از این بهتر تا در بخشی از این جنگل درندشت پا گذاشته و برای لحظاتی هم که شده از شهر و مشکلات تمام ناشدنی‌اش فاصله بگیرید!

در آخر نیز نظر شما را درباره این مرداب سبز در جنگل سحرآمیز خواستار می‌شویم و اگر خاطره یا تجربه‌ای از سفر به این منطقه دارید، با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

مرداب سراوان در فاصله 17 کیلومتری از جنوب شهر رشت و ورودی اتوبان قزوین-رشت، در پارک جنگلی سراوان در حوالی روستایی با همین نام، واقع در بخش سنگر قرار دارد.

از تهران تا مرداب سراوان حدود 300 کیلومتر فاصله وجود دارد.

پارک جنگلی سراوان، روستای سراوان، موزه میراث روستایی گیلان، دریاچه سقالکسار، رودخانه‌های سفیدرود و سیاهرود، کاروانسرای لات یا شاه عباسی، آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی و بازارهای هفتگی و محلی منطقه.

فصل‌های بهار و تابستان به‌دلیل آب و هوای بهتر، طبیعت زیباتر و حجم بیشتر آب مرداب، بهترین زمان برای سفر به مرداب سراوان هستند.

بله، علاوه‌بر کمپ و اتراق بر روی سکوهای پارک جنگلی سراوان، درست در نزدیکی این مرداب، می‌توان در هتل‌های شهر رشت و لاهیجان، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ویلاها و خانه‌های روستایی نزدیک به سراوان اقامت گزینید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید