جاهای دیدنی سرعین؛ سفر به سرزمین چشمه ها و طبیعت

جاهای دیدنی سرعین؛ سفر به سرزمین چشمه ها و طبیعت

آذربایجان شرقی اردبیل ایرانگردی

بدون شک یکی از لذت بخش ترین سفرها، گشت و گذار در میان طبیعت و چشمه هاست. اگر علاقمند به سفرهای ایرانگردی، طبیعت گردی در پاییز و تمام فصول هستید، سرعین، شهر چشمه های آبگرم ایران را از دست ندهید! سرعین زیبا در غرب ایران و استان اردبیل واقع شده است. مناظر طبیعی و چشمه‌های سرعین آنقدر شناخته شده و زیباست که گردشگران را از هر جای دنیا به استان اردبیل می‌کشاند. به همین دلیل است که نام سرعین – به معنای سرچشمه – برای این منطقه انتخاب شده است. در این مطلب به معرفی جاهای دیدنی سرعین می‌پردازیم، تا انتهای این سفر با مجله پته همراه باشید.

معرفی شهر سرعین

شهر سرعین در ۳۰ کیلومتری غرب اردبیل است. این شهر کوچک با وسعتی ۱ میلیون متری در دامنه کوه‌های سبلان در میان چشمه های آبگرم طبیعی قرار دارد. ساکنان شهر سرعین عموما آذری هستند و به زبان ترکی آذری صحبت می‌کنند. فرهنگ این شهر همانند دیگر مردمان استان اردبیل است. خونگرمی و مهمان نوازی مردم سرعین زبان‌زد تمام مسافرانی است که حداقل یکبار به این شهر سفر کرده‌اند. اگر تصمیم به سفری جذاب و هیجان انگیز به سرعین دارید لازم است حتما جاهای دیدنی آن را به خوبی بشناسید و بدانید که بهترین زمان سفر به سرعین چه موقع از سال است. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آب و هوای شهر سرعین

به دلیل موقعیت کوهستانی سرعین، این شهر در زمستان هوایی سرد و در تابستان هوایی خنک و دلچسب دارد. عموما مسافران در زمستان به مقصد پیست اسکی سرعین، به این منطقه سفر می‌کنند. به دلیل بارش برف در پاییز و زمستان سرعین همیشه سرد و خشک است. پس در هر زمانی که تصمیم سفر به سرعین دارید حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید.

راهنمای سفر به سرعین

جاهای دیدنی سرعین (چشمه های آب گرم سرعین)

سرعین به دلیل قرار گرفتن در میان کوه‌ها و چشمه‌ها، زیباترین جاهای دیدنی طبیعی را دارد. جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری سرعین به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول آبگرم های درمانی که در سطح شهر قرار دارند و دسته دوم جاذبه های طبیعی ای که در خارج از شهر قرار دارند. در ادامه زیباترین جاهای دیدنی سرعین را برای کسب سفری هیجان انگیز معرفی خواهیم کرد.

آب گرم سبلان

همان طور که گفته شد علت انتخاب اسم سرعین به خاطر وجود چشمه های آبگرم روان این شهر بوده است. در واقع سرعین قطب آب درمانی ایران شناخته می‌شود. یکی از بهترین چشمه آبگرم های سرعین، که مسافران زیادی را از کل خاورمیانه جذب کرده است، آب گرم سبلان است. تجربه مسافران از آب گرم سبلان آنقدر خوب بوده است که این مرکز را به بهترین مرکز آب درمانی خاورمیانه می‌شناسند. مجتمع درمانی سبلان امکانات درمانی و تفریحی زیادی اعم از استخر، سونای خشک و بخار، جکوزی و ماساژ و حوضچه‌های آب سرد، خدمات پزشکی و فیزیوتراپی دارد. این مرکز در دو طبقه مجزا مردانه و زنانه فعال است.

آدرس: استان اردبیل، سرعین، خیابان دانش

ساعت کار: ۸ صبح تا ۱۲ شب

آب گرم سبلان

آبگرم گاو میش گلی

یکی دیگر از آبگرم های خوب سرعین، آبگرم گاو میش گلی است که حجم آب خروجی از این آبگرم ۱۴۰ لیتر در ثانیه است. دمای آب این آبگرم ۴۶ درجه سانتی‌گراد است. آب مرکز درمانی گاومیش گلی کمی ترش و بودار است که به دلیل ترکیبات سدیم کربنات و کلسیم برای درمان بیماری های حرکتی، استخوانی و قلبی بسیار مفید است.

آدرس: استان اردبیل، سرعین، خیابان ولیعصر، میدان گاومیش گلی

ساعت کار: از ۶ صبح تا ۱ بعدازظهر از زنان – از ۲ بعدازظهر تا ۲ شب از مردان

آبگرم گاو میش گلی

مرکز آب‌درمانی دره لرسویی

یکی از مدرن ترین آب گرم و مرکز درمانی های سرعین، مرکز آب درمانی دره لرسویی است. این آب گرم هم همانند دیگر چشمه آبگرم های سرعین مکان مناسبی برای درمان بیماری های حرکتی، درد مفاصل، کمردرد و بیماری‌های قلبی است. مرکز درمانی دره لرسویی از تجهیزات بیشتری برای رفاه مسافران برخوردار است، از استخر آب درمانی و جکوزی گروهی گرفته تا اتاق نمک و حمام ترکی همگی در این مرکز درمانی قرار دارد.

آدرس: استان اردبیل، سرعین، خیابان شریعتی، جنب مرکز آب‌درمانی بش باجیلار

ساعت کار: از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر مردان – از ۴ تا ۱ شب زنان

مرکز آب‌درمانی دره لرسویی

آب گرم بش باجیلار

یکی از قدیمی ترین چشمه آبگرم های سرعین، آب گرم بش باجیلار است. از این چشمه ۵ خروجی می‌جوشد که به همین خاطر به این چشمه در زبان ترکی آذری بش باجیلار یا ۵ خواهر گفته می شود.آبگرم بش باجیلار از نظر وسعت دومین مرکز درمانی سرعین است. ترکیبات آب این چشمه از نوع کلر و بیکربنات سدیم است که در بهبود امراض عمومی و دردهای مفصلی موثر است.

آدرس: استان اردبیل، سرعین، میدان گاومیش گلی، خیابان ژنرال

ساعت کار: از ۸ صبح تا ۱۰ شب

آب گرم بش باجیلار

آبگرم قره سو (اعصاب سویی)

از غنی ترین آبگرم های سرعین می‌توان به آبگرم قره سو اشاره کرد. دمای آب این آبگرم در فصل های مختلف سال تغییر می‌کند و به صورت جوشان و دائمی برقرار است. دمای آب آبگرم قره سو معمولا ۴۴ درجه سانتی‌گراد است. آب این آبگرم برای بهبود دردهای مفصلی مثل زانو درد و کمردرد بسیار موثر است.

آدرس: اردبیل – سرعین – استان اردبیل، سرعین. چهارراه قهوه سویی. جنب آب گرم ساری سو

ساعت کار: ۸ صبح تا ۱۲ شب

آبگرم قره سو

جاهای دیدنی بکر سرعین

پیست اسکی آلوارس

بزرگترین پیست اسکی ایران در ارتفاعات سبلان و در ۲۴ کیلومتری شهر سرعین قرار دارد. اگر زمان سفر به اردبیل در بازه پاییز تا بهار است، فرصت تفریح زمستانی در این پیست را خواهید داشت. به دلیل  بارش های فراوان برف در این منطقه ۸ ماه از سال لاین اسکی روی برف فعال است. این منطقه به تله سیژ و قسمت آموزش عمومی اسکی سواری مجهز است.

آدرس: استان اردبیل، سرعین، ۲۴ کیلومتری سرعین، پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس

دره آلوارس (دره گلستان)

یکی از زیباترین و بکر ترین مناطق سرعین دره آلوارس یا دره گلستان است. این منطقه از دره های شرقی سبلان به شمار می‌آید. به دلیل وجود چشمه های پر آب و یخچال های طبیعی، چمن‌زارها و گلزارهای فراوان، گردشگران زیادی به این نقطه سفر می‌کنند. یکی از شناخته شدن ترین چشمه های آلوارس، چشمه گورگور است. اگر علاقمند به دیدن جاذبه های طبیعی سرعین هستید، پیشنهاد می‌کنیم دیدن دره آلوارس را حتما در برنامه های سفر خود قرار دهید.

آدرس: استان اردبیل، سرعین، ۲۴ کیلومتری سرعین، روستای آلوارس

دره آلوارس (دره گلستان)

دهکده صخره‌ای ویند کلخوران

دهکده صخره‌ای ویند کلخوران یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و گردشگری سرعین است. این دهکده در ۵ کیلومتری سرعین قرار دارد. قدمت این دهکده به دوران ساسانیان و اشکانیان بر می‌گردد. طبق آخرین بررسی هایی که باستان شناسان بر روی این منطقه داشتند، تعدادی اشیا و ظروف سفالی کشف شده که قدمت آن به اواخر هزاره دوم پیش از میلاد مسیح بر‌میگردد. اگر علاقمند به تاریخ و جاهای تاریخی هستید، در سفرتان به سرعین دیدن این دهکده را از دست ندهید.

آدرس: استان اردبیل، ۵ کیلومتری جنوب و جنوب غربی سرعین، ۵ کیلومتر بعد از سه‌راه سرعین، جاده اردبیل-نیر، دهکده ویند کلخوران

دهکده صخره‌ای ویند کلخوران

غارها و روستای کنزق

دخمه‌های صخره‌ای و غارهای باستانی از دیگر جاهای دیدنی شهر سرعین است که در روستای کنزق قرار دارد. در این منطقه قبرستانی تاریخی وجود دارد که باستان شناسان بر این باورند که قدمت آن به دوره پیش از اسلام بر می‌گردد. غارها و خانه‌های خستی ایت منطقه در آثار ملی ایران ثبت شده است اما در زمین لرزه سال ۱۳۷۵ برخی از مناطق آن در خاک مدفون شد.

علاوه بر جاذبه‌های تاریخی روستای کنزق وجود دره ها با چشمه های طبیعی – مانند دره زرد یا ساری دره – از دیگر دلایل سفر به این روستای زیبا است. اگر در برنامه سفر شما در فصل تابستان است، حتما به روستای کنزق سفر کنید و طعم واقعی گلابی را در باغ های گلابی این روستا تجربه کنید.

آدرس: استان اردبیل،‌ سرعین، ۳ کیلومتری سرعین، روستای کنزق

غارها و روستای کنزق

تپه آناهیتا

تپه باستانی آناهیتا در گذشته میزبان موبدان زرتشتی برای عبادت و ریاضت بوده است. این تپه به تپه سارقین و تپه زرتشت هم معروف است. اشیا و لوازمی که در این منطقه کشف شده نشان دهنده این بوده است که پادشاهان ساسانی از این منطقه به عنوان اقامتگاه تابستانی خود استفاده می‌کردند. در این تپه راهی زیر زمینی وجود داشته که در گذشته موبدان زرتشتی از آن به میدان گاومیش گلی سرعین می‌رفتند.

آدرس: استان اردبیل، ضلع غربی شهر سرعین، بلوار امام علی (ع)

تپه آناهیتا سرعین

چشمه بیله دره

چشمه بیله دره یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف سرعین است که در فاصله ۳ کیلومتری این شهر قرار دارد. در این منطقه چندین چشمه وجود دارد که خروجی آن‌ها از نقاط مختلفی از زمین است. از آب چشمه‌های بیله درق برای درمان بیماری های کلیوی و دستگاه گوارش استفاده می‌کنند. علاوه بر چشمه های آب گرم روستای بیله دره، چمن‌زارها و دشت‌‌های این منطقه هم گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب کرده است.

آدرس: استان اردبیل، سرعین، روستای بیله درق

چشمه بیله دره

روستای آتشگاه و آتشکده آذر فریق

یکی دیگر از مناطق دیدنی و تاریخی سرعین، روستای آتشگاه است که به آغ مام نیز شناخته می‌شود. این روستا در فاصله ۵ کیلومتری شهر سرعین قرار داد. در روستای آتشگاه بر روی یکی از تپه‌های باستانی آن، آتشکده آذر فریق قرار دارد. هرچند که این آتشکده در حال نابودی است اما هنوز خرابه‌های آن موجوده و ارزش یکبار دیدن را دارد. قدمت این آتشکده به دوران ساسانیان بر می‌گردد.

آدرس: استان اردبیل، ۵ کیلومتری شمال سرعین، روستای آتشگاه

روستای آتشکده آذر فریق

دره جنگلی ایردموسی

دره ایردموسی در فاصله ۵ کیلومتری شهر سرعین قرار دارد. این منطقه دارای دشت و چمن‌زارهای سرسبزی است که از اوایل فصل بهار با گرم شدن هوا و رشد گیاهان و گل ها زیبایی آن چندین برابر می‌شود. این منطقه از بهترین جاهای دیدنی سرعین برای سفر در فصل تابستان است.

آدرس: استان اردبیل، ۵ کیلومتری سرعین، دره جنگلی ایردموسی

دره جنگلی ایردموسی

آبشار ورگه سران

روستای ورگه سران که منبع آبشار و چشمه‌های زیبایی است در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر سرعین قرار دارد. این روستا همانند دیگر روستاهای اطراف سرعین، در دامنه های سبلان واقع شده است. در این روستا غارهای بزرگ و کوچک و بزرگ در میان کوه‌ها و چمن‌زارها دارد. طبیعت این روستا بسیار بکر و دست نخورده است. در زمان سفر به این منطقه دیدنی حتما حواستان به سلامت طبیعت باشد!

آدرس: استان اردبیل، ۱۰ کیلومتری شمال سرعین، روستای ورگه سران

آبشار ورگه سران

مراکز خرید سرعین

مرکز خرید آدنا

مگر می‌شود به یک شهر سفر کرد و مراکز خرید و بازارهای آن را ندید! یکی از بزرگترین و مجهز ترین مراکز خرید شهر سرعین، مرکز خرید آدنا است. در فروشگاه و مغازه های این مرکز خرید انواع پوشاک، لوازم خانه و آشپزخانه، اسباب بازی و لوازم آرایشی یافت می شود. این مجتمع فروشگاهی دارای طبقه فودکورت، طبقه بازی و سرگرمی و فروشگاه است تا هر زمان که از خرید کردن خسته شدید در آنجا استراحت کنید.

آدرس: اردبیل، سرعین، میدان سیمرغ

مرکز خرید آدنا

مرکز خرید لاله

از قدیمی‌ترین مراکز خرید شهر سرعین می‌توان به مرکز خرید لاله اشاره کرد. در این مجتمع مسافران می‌توانند صنایع دستی، تجهیزات محلی، عطر و بدلیجات و دیگر مواردی که در هر فروشگاه دیگری یافت می‌شود را بیابند. مردم سرعین مرکز خرید لاله را به پاساژ نقره فروشی و زیورآلات می‌شناسند.

آدرس: اردبیل، سرعین، خیابان دانش

کلام پایانی 

شهر سرعین واقع در استان اردبیل جاهای دیدنی و طبیعی بسیار زیادی دارد. برای دیدن تمام دیدنی های سرعین لازم است که چندین روز در این شهر حضور داشته باشید. به طور خلاصه بهترین جاهای دیدنی اردبیل و جاذبه‌های گردشگری سرعین را برای شما توضیح دادیم. امیدواریم بتوانید با خرید بلیط هواپیما اردبیل به غربی ترین سرزمین ایران سفر کنید و تجربه ای لذت بخش برای خود رقم بزنید.

سوالات متداول

آب‌گرم سبلان، روستای آلوارس و پیست اسکی آلوارس، چشمه گورگور واقع در دره گلستان از معروف‌ترین جاهای دیدنی سرعین است.

قدمت تپه آناهیتا به اواخر هزاره دوم پیش از میلاد بر می‌گردد. در زمان ساسانیان توجه ویژه ای به این تپه می‌شده است.

طبق تجربه ای که مسافران داشتند، بهترین مرکز آب درمانی سرعین آب‌گرم سبلان است.

در سفر به سرعین به چشمه های آب‌گرم سرعین، جاهای طبیعی و بکر اطراف سرعین و مراکز خرید آن سر بزنید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. با سلام و خسته نباشید
    اول ازهمه تشکر میکنم که برای معرفی شهر سرعین این مقاله رو تهیه و تنظیم کردید اما بهتر بود بروزتر بود و معرفی کامل و جامعی درباره سرعین می‌کردید
    مثلا بهترین رستوران ها و هتلها و … و معرفی بهترین مکان‌های بکر که خیلی کوتاه بود
    با همه این اوصاف واقعا دمتون گرم و خسته نباشید خدمت تمام همکارانتون دمتون گرم

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      ممنون از اینکه همراه ما بودید و نظرتون را با ما به اشتراک گذاشتید
      حتما در اپدیت های بعدی این مطلب نکات یاد شده را مد نظر قرار خواهیم داد

      آیا مفید بود؟