جنگل راش سوادکوه؛ لذت سکوت در آواز طبیعت

جنگل راش سوادکوه؛ لذت سکوت در آواز طبیعت

ایرانگردی مازندران

جنگل نوردی و دیدن طبیعت بکر هر کجا که باشد باعث آرامش روح و روان آدم می‌شود. جنگل راش سوادکوه اما به جز آرامش روح و روان باعث آسایش جان و فراموشی مشکلات هم می‌شود. انبوه جنگل و سکوت گیرا در هیاهوی پرندگان، مانند یک جلسه روانشناسی ذهن شما را پالایش می‌کند. برای رسیدن به این آرامش، چمدان ها را ببندید تا پس از معرفی جنگل راش سوادکوه و زیبایی هایش آماده سفر به این بهشت پنهان مازندران شوید.

معرفی جنگل راش سوادکوه

جنگل راش سوادکوه یکی از جاذبه‌های دیدنی استان مازندران است. این جنگل در فاصله ۱۰ کیلومتری روستای سنگده قرار دارد. جنگل راش سوادکوه ادامه جنگل های هیرکانی در استان مازندران است و علت معروفیت آن وجود درختان تنومند و انبوه راش در کنار هم است. این جنگل را در زبان مازنی و گویش محلی ” مرسی سی ” هم می‌گویند. (مرسی) به مازنی به معنی درخت راش و (سی) به معنی مکان است. وجود رودخانه و آبشار فراوان و درختان کمیاب راش این منطقه را برای بومیان به مکانی مقدس و مهم تبدیل کرده است.

جنگل راش سوادکوه کجاست؟

جنگل راش سوادکوه در فاصله ۱۰ کیلومتری روستای سنگده و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از ساری و در بخش دودانگه ساری قرار دارد. این جنگل، بخش جنوبی دامنه دیواره زرجو را تشکیل می‌دهد و ادامه دشت بندبن است. فاصله جنگل تا روستای سنگده کم است و به همین علت به آن جنگل راش سنگده نیز می‌گویند. این جنگل در فاصله ۳۰۰ کیلومتری تهران قرار گرفته و با این شهر ۳ ساعت فاصله دارد.
آدرس: استان مازندران، بخش دودانگه، نزدیک به روستای سنگده

جنگل راش مازندران

مسیر دسترسی به جنگل راش سوادکوه

برای رسیدن به جنگل راش سوادکوه، باید به جاده فیروزکوه بروید و از آنجا در مسیر پل ورسک، ارفع ده و شورمست را در پیش بگیرید. ما بین شهرک صنعتی شورمست و پل سفید و درست قبل از پمپ بنزین وارد خروجی سمت راست خود شوید و در مسیر روستاهای وزملا، فلورد و درزیکلا قرار بگیرید. سپس، ابتدای جاده خانقاه به چپ بپیچید و تا روستای سنگده به مسیر خود ادامه دهید. از روستای سنگده تا ابتدای جنگل راش حدود ده کیلومتر جاده خاکی پیش روی شما است. مسیر دسترسی به این روستا با وجود جنگل و طبیعت کوهستانی بسیار زیبا و با طراوت است و نوید دیدن یک منطقه بکر را در پایان مسیر به شما می‌دهد. طی کردن مسیر برای همه ماشین های سواری امکان پذیر است اما در قسمت جاده خاکی با کمی احتیاط بیشتر باید مسیر را طی کرد.

 آب و هوای جنگل راش سواد کوه

آب و هوای جنگل راش سواد کوه خنک و تمیز است. وجود درختان زیاد و منطقه کوهستانی باعث شده تا در بیشتر مواقع سال آب و هوای جنگل مطبوع و معتدل بماند. این جنگل در بهار و تابستان یک دست سبز پوش می شود و در پاییز جشنواره رنگ ها را در آن مشاهده می‌کنید. فصل زمستان هم با ریزش برگ درختان و برف، پوشش جنگل را سفید و یخی است. وجود درختان زیاد می تواند شما را از شرجی و گرمای ملال آور تابستان مازندران نجات دهد و زیر سایه درختان هوایی خنک و با طراوت را به شما هدیه کند.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل راش سوادکوه

در کنار درختان راش که عمده پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می دهند این جنگل پر از درختانی مانند: سرخسدار، افرا، ملج، توکا و… است. همچنین وجود رطوبت و بارش و همچنین نبود آفتاب زیاد در منطقه به واسطه درختان فراوان، باعث شده تا زمین جنگل یک دست سبز و پر از بوته و قارچ وحشی باشد. در جنگل راش همچنین جانوران زیادی از جمله: خارپشت، سمور، خرگوش، گوزن، موش جنگلی و در ارتفاعات آن خرس قهوه‌ای، گرگ و پلنگ وجود دارد. این جنگل یکی از باستانی ترین جنگل های جهان است و عمر آن به ۴۰ میلیون سال می رسد و پر از سنگواره ها و فسیل است.

معرفی درختان راش

درخت راش یک گونه کمیاب است که بیشتر در ارتفاعات رشد می‌کند. وجود این درخت در منطقه مازندران و با ارتفاع پایین خود مانند یک شگفتی است. این درختان به آب و هوا سرد بسیار حساس هستند و معمولا در آب و هوای معتدل رشد خوبی دارند. همچنین نکته جالب درباره درختان راش میوه دادن آنها بین بازه ۴۰ تا ۶۰ سالگی است و در خاک‌های خوب هر ۵ یا ۶ سال یک‌بار و در منطقه نامناسب هر ۱۵ سال یک‌بار میوه می‌دهد. این درختان که به سایه پسند هم شهرت دارند، برگ و شاخه زیادی دارند. طول آنها به ۳۵ متر و قطر درختان تا ۱.۵ متر هم می‌رسد. عمر درختان راش بین ۲۵۰ تا ۲۰۰ سال است. مومیان منطقه در گذشته برای ساخت و ساز خانه و لوازم خانگی از این درختان بسیار استفاده می‌کردند. جنس مرغوب چوب درختان راش از خطوط راه آهن گرفته تا لوازم چوبی و سلولز آنها در ساخت پارچه های ابریشمی کاربرد دارد.

جنگل راش مازندران

تفریحات در جنگل راش سوادکوه

وجود منطقه بکر و طبیعت زیبا تفریحات را حول محور جنگل پیش می برد. استراحت در آب و هوای پاک و دیدن مناظر شگفت انگیز و دست نخورده مهم‌ترین تفریح این جنگل است و خبری از تفریحات عجیب و غریب و ساخته دست بشر در این منطقه نیست. همچنین در حریم جنگل راش سوادکوه هیچ امکانات رفاهی و تفریحی وجود ندارد.

جنگل نوردی و پیاده روی

جنگل نوردی و پیاده روی در دل طبیعت جنگل راش از بهترین تفریحات این منطقه است. با وجود مناظر زیاد و درختان سر به فلک کشیده، قدم زدن در دل جنگل و استشمام بوی چمن و گیاهان معطر، روح هر انسانی را به پرواز در می‌آورد. همچنین این گشت و گذار می‌تواند به سفری اکتشافی و هیجان انگیز بدل شود و در گوشه و کنار این جنگل پر از آبشارها و چشمه‌های مختلف است که پیدا کردن آنها و نوشیدن از آب چشمه خود یک تفریح جانانه است. اگر به منطقه آشنایی ندارید سعی کنید به هنگام گشتن در جنگل حتما از بومیان روستا سنگده کمک بگیرید و با جی پی اس موقعیت مکانی خود را ثبت کنید تا راه بازگشت را گم نکنید.

دوچرخه سواری در جنگل

یکی دیگر از تفریحات پر طرفدار این منطقه دوچرخه سواری در عمق این جنگل است. می‌توانید با گروهی از دوستان خود در کنار رودخانه جنگل راش سوادکوه ساعتها دوچرخه سواری کنید. همانطور که قبلا گفته شد این جنگل امکانات تفریحی ندارد و شما باید برای دوچرخه سواری، دوچرخه را به همراه خود به جنگل ببرید. در دشت های حوالی جنگل رکاب بزنید و غروب آفتاب را بر فراز تپه های مشرف به جنگل ببینید.

عکاسی از طبیعت جنگل راش

دیدن مناظر زیبای جنگل انقدر خوشایند است که دوست دارید بعد از سفر خاطرات خود را بارها و بارها مرور کنید. بهترین راه ثبت خاطرات، گرفتن عکس از طبیعت زیبای جنگل راش است. جاذبه‌های فراوان و مناظری که مانند آنها در هیچ جنگلی وجود ندارد، باعث می‌شود که برای اثبات آنها به دوستان خود نیاز به مدرک داشته باشید. دوربین خود را بردارید و در اکتشاف خود همه لحظات شیرین را ثبت کنید تا به یادگار بماند برایتان.

کمپینگ در جنگل راش سوادکوه

دیگر تفریح پرکاربرد در جنگل راش، کمپینگ و شب مانی در جنگل است. کمپینگ در جنگل راش سوادکوه چالش های خودش را دارد. اگر اهل مدیتیشن در طبیعت باشید کمپینگ در این منطقه با سکوت خاصی که به همراه دارد بهترین گزینه برای شماست. در جنگل حیوانات وحشی وجود دارد و بهتر است به تنهایی در این جنگل کمپ نکنید. اگر قصد دارید مدت طولانی در جنگل بمانید از روستا لوازم خوراکی و آب آشامیدنی به میزان کافی بردارید چرا که در حوالی جنگل هیچ فروشگاهی وجود ندارد.

از لوازم مورد نیاز برای شب مانی در طبیعت زیبای جنگل راش سوادکوه می توان به آب آشامیدنی،چادر ضدآب، کیسه خواب مناسب، داروهای مورد نیاز و کمک‌های اولیه، شارژر موبایل و پاوربانک، لباس مناسب فصل و لباس اضافی، خوراکی برای وعده‌های غذایی، کبریت و فندک، کارت شناسایی، پول نقد، پتوی مسافرتی، قاشق، چنگال و چاقو، کوله مناسب، کیسه زباله، زیرانداز، دوربین عکاسی، کفش مناسب، انواع مسیریاب، وسایل بهداشتی، ضدآفتاب، باتوم کوهنوردی، هدلایت و سوت برای درخواست کمک اشاره کرد.

راهنمای سفر به جنگل راش

بهترین فصل بازدید از جنگل راش سوادکوه

جنگل راش سوادکوه در هر فصلی دیدنی و زیبا است. اگر می‌خواهید تا تمام شگفتی های این جنگل را سبز ببینید در فصل بهار و تابستان به ملاقات این جنگل بروید. در صورتی که عاشق رنگ های مختلف برگ ها در جنگل هستید فصل پاییز مناسب شما است. همچنین فصل زمستان این جنگل هم دیدنی است اما خطرات در زمستان جنگل راش بیشتر از دیگر فصل‌ها است و در صورتی که عاشق چالش و مواجه شدن با روی سر سخت طبیعت هستید با امکانات کامل در فصل زمستان به جنگل راش سوادکوه بروید. بدون شک بهترین فصل برای کمپینگ و گذران وقت با دوستان و خانواده فصل بهار و تابستان است و با راحتی خیال بیشتر و طولانی بودن روزها زمان کافی برای گشتن در طبیعت را خواهید داشت.

جاهای دیدنی اطراف جنگل راش سوادکوه

جنگل راش سوادکوه به تنهایی برای یک سفر دیدنی و جذاب کافی است. اما دیدنی های اطراف این جنگل و استان مازندران کم نیست. اگر قصد رفتن به این جنگل را دارید می‌توانید از دیگر مکان های دیدنی نزدیک به جنگل راش سوادکوه هم بازدید کنید.

دریاچه شورمست سوادکوه

در دل روستای شورمست و در فاصله ۳۰ کیلومتری از جنگل راش سوادکوه می‌توان به دیدار دریاچه شورمست رفت. این دریاچه که تاج سواد کوه مازندران معروف است ۷۰ متر عرض و ۳۰۰ متر طول دارد. اطراف دریاچه پر از امکانات تفریحی است و قایق سواری و ماهیگیری و آب تنی از تفریحات محبوب این دریاچه است.

جنگل ارفع ده سواد کوه

این جنگل در بخش مرکزی سوادکوه و در روستای ارفع ده در ۴۰  کیلومتری جنگل راش قرار گرفته است. جنگل ارفع ده در ارتفاعات قرار دارد و می‌توانید از این جنگل شاهد رقص ابرها به زیر پاهایتان باشید. این جنگل نیز مانند جنگل راش از امکانات رفاهی و تفریحی بی بهره و بکر باقی مانده است. در دل این جنگل و در جوار ابرها یک روز را بگذرانید و گشت خود را در جنگل های مازندران کامل کنید.

سایت ستاره نگری آلاشت

رصد خانه آلاشت در منطقه کاربار روستای آلاشت و در فاصله ۵۰ کیلومتری جنگل راش سوادکوه قرار دارد. این سایت ستاره نگری، تنها سایت نجومی شمال کشور و مرتفع‌ترین سایت نجومی کشور است. روستای آلاشت که به آشیانه عقاب معروف است خود پر از جاهای دیدنی و جذاب است و در مرتفع ترین نقطه این روستا رصد خانه آلاشت قرار گرفته است. اگر عاشق دیدن ستاره‌ها از نزدیک هستید به ملاقات این روستا بروید. رصد خانه آلاشت پنجشنبه ها برای بازدید عموم مهیا است و در روزهای دیگر باید با هماهنگی قبلی با شهرداری به بازدید آن بروید.

آبشار اوبن

یکی دیگر از جاذبه های اطراف جنگل راش سوادکوه آبشار اوبن است. این آبشار از خود جنگل هم مسیر دسترسی دارد اما فاصله آن با جنگل راش حدود ۴۰ کیلومتر جاده خاکی است. برای رسیدن به این آبشار نیاز به خودرو دو دیفرانسیل و آفرودی خواهید داشت. این آبشار به زیبا ترین آبشار خزه ای ایران معروف است و به علت سخت بودن مسیر دسترسی به آن بکر و دیدنی باقی مانده است. برای رفتن به این آبشار نیاز به کمک بومیان منطقه خواهید داشت و می‌توانید از روستا سنگده ماشین و راهنما بگیرید.

جنگل راش سنگده

اقامتگاه های نزدیک به جنگل راش سوادکوه

اگر امکان و تجربه کمپ در طبیعت را ندارید، می‌توانید در روستای سنگده و در اقامتگاه های این روستا شب را بگذرانید. این اقامتگاه ها خارج از بافت روستایی سنگده قرار دارند و آرامش و زیبایی جنگل از درون این اقامتگاه ها نیز قابل لمس است.

اقامتگاه بومگردی دامون

اقامتگاه دامون در خارج از روستای سنگده قرار دارد. این اقامتگاه با امکانات خوبی مانند: سرویس فرنگی، حمام و آشپزخانه می تواند نیاز شما برای گذران یک شب راحت را فراهم کند. همچنین وجود چراغ نفتی های قدیمی این اقامتگاه حس نوستالژی با بوی نفت به فضای عمومی اقامتگاه داده است.

اقامتگاه بومگردی کمربن

اقامتگاه کمربن با سوئیت های چوبی و کوچک با ویو دشت بندبن و قله نروخرو مکان مناسبی برای گذران روزی خاطره انگیز در جنگل راش سوادکوه است. امکانات این اقامتگاه شامل: سرویس بهداشتی، حمام شخصی، پارکینگ، نگهبان، لوازم آشپزی و… می شود.

نکات ضروری برای بازدید از جنگل راش سوادکوه

  • در صورتی که بیماری خاصی دارید از بردن داروهای خود غافل نشوید، نزدیک‌ترین مرکز درمانی به این جنگل هلال احمر روستا سنگده و در فاصله یک ساعتی از شما قرار دارد.
  • این جنگل برای افرادی که تجربه کافی برای طبیعت گردی ندارند خطرناک است. بهتر است برای بازدید از جنگل سوادکوه از لیدرهای محلی کمک بگیرید تا از هر خطر احتمالی به دور باشید.
  • به هیچ عنوان از چوب درختان جنگل برای روشن کردن آتش استفاده نکنید و همچنین از خاموش شدن آتش خود هنگام بازگشت مطمئن شوید تا آسیبی به این ذخیره ملی وارد نشود.
  • در روز برای دیدن طبیعت به جنگل بروید و در شب با نور کم از گشت زدن در جنگل خودداری کنید. حیوانات وحشی بیشتر در شب به شکار مشغول هستند و تنها بودن در این جنگل به هنگام شب خطرناک است.
  • مسیر یاب و جی پی اس آفلاین برای بازدید از جنگل تهیه کنید. همچنین کیسه زباله برای عدم کثیف کردن طبیعت همراه خود ببرید.
  • تا حد امکان به صورت گروهی به دیدار این جنگل زیبا بروید و در روستا مایحتاج ضروری خود را تهیه کنید.

کلام پایانی

برای کسی که گوش شنیدن دارد جنگل راش سوادکوه آواز و موسیقی دلنشینی را می خواند. فراموش نکنید که این جنگل انتظار پاهایتان برای لمس سبزه ها و موهایتان برای پیچیدن باد لای آنها را می کشد. اکنون اطلاعات لازم برای سفر به این جنگل زیبا و اسرارآمیز را دارید و فقط لازم است تا کوله ای ببندید و رهسپار این طبیعت بکر شوید. اگر تا به حال به جنگل راش سوادکوه رفته اید نظرات خود را برایمان بنویسید. تجربه شما از ماندن در جنگل چیست؟

سوالات متداول

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. سلام.ممنونم از شما برای معرفی این منطقه زیبا و دیدنی.
    بنده 12سال از این منطقه حفاظت کردم.و هر روز آن برایم تازگی داره.

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      ممنون از همراهی شما
      واقعا یکی از زیباترین مکان های گردشگری هست سوادکوه

      آیا مفید بود؟
    • ایرانی که جنبه ندارن،یعنی یک سری نمیدونم از کجا اومدن کی بهشون ادب یاد داده،چرا نمیرن همونجا ک بودن،تهران ک گند کشیدن،و اطراف اون،تربیت و آپارتمان نشینی،شهر نشینی بلد نیستن نگفتن ،خسارت نزدید حتی به یک گیاه،به یک نفر،مکان و.اشغال نریزید، اشغال خودتو جمع کن نمیخاد کار اضافه بکنی،نشکن،خورد نکن،الان معرفی میکنی فردا چند وقته میشه جای کهنه بچه،و شیشه شکسته وهر چی بگی،نظارت هم ک نیست،لویزان زمستان سبز بود،الان تابستان هم کچلی گرفته انگار،همه زرد،خشک،شکسته،طرف تو شمشاد منطقه ۴ کهنه بچه انداخته،توپارک اشغال تخمه ،قوطی نوشابه و..انداختن تو،وقتی باشون حرف میزنی صحبت سانفرانسیسکو و غرب میکنن،تو همینجا لیاقت نداری .هرچند ایران بهترین جای دنیاست،اینارو پدر مادر ها ،مدرسه ودانشگاه باید بگه،طرف خودش درس‌خوانده هست مثلا ولی واقعا تاسف میخوری کاراشو میبنی،خسارت ،تهمت،غیبت،الی آخر.بعضی چیزا ذاتی هست.اما مثلا سگ گردانی تو غرب سگ ولگرد نداریم،بدون صاحب نیست بدون طناب بیرون نمیاد،تو ماشین تو جا باید باشه باعث تصادف میشه،تو هرپارکی نمیتونی ببری،،دستشویی کنه، اگر خودت بچه بودی و یک سگ تو چمن دستشویی می‌کرد خودت میری دستت ب دستشویی اون می‌خورد خوب بود،آلوده هست ،بیماری بیاد همگیر میشه،دخالت تو طبیعت نکید ،برید غذا بدید،واقعا باید اینو به بزرگتراشون یاد داد

      آیا مفید بود؟
      • سلام همراه گرامی
        متاسفانه برخی در حفظ طبیعت و محیط زیست کوشا نیستند و متوجه آسیب های آن برای خودشان و نسل های آینده نیستند

        آیا مفید بود؟