آبشار شاهاندشت کجاست؟ | مرتفع ترین آبشار مازندران

آبشار شاهاندشت کجاست؟ | مرتفع ترین آبشار مازندران

ایرانگردی مازندران

طبیعت گردی و آبشار‌‌گردی یکی از بهترین تفریحاتی است که می‌توان داشت. اگر به دنبال تجربه سفری یه روز به دل طبیعت دارید و می‌خواهید در کنار آبشارهای ایران خاطره سازی کنید، آبشار شاهاندشت مازندران یکی از بهترین انتخاب‌هاست. این آبشار به عنوان مرتفع‌ترین آبشار ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. آب این منطقه فصلی نیست و در هر زمان از سال که به آنجا سفر کنید، آب دارد. در ادامه مطلب از مجله پته به معرفی آبشار شاهاندشت یکی از جاذبه‌ها و جاهای دیدنی مازندران می‌پردازیم.  

معرفی و مشخصات آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت در ارتفاعات روستای شاهان دشت قرار دارد. آب این آبشار از کنار منطقه‌ای دیدنی به نام قلعه ملک بهمن در نزدیکی آن بر روی یک کوه هرمی شکل مشرف به روستای شاهان‌دشت به پایین می‌ریزد. آبشار شاهاندشت از چندین آبشار تشکیل شده است که مرتفع‌ترین آن ۵۱ متر مربع است و بلندترین آبشار مازندران شناخته می‌شود، در مجموع آبشار شاهاندشت ۱۸۰ متر مربع ارتفاع دارد. به همین  خاطر بلندترین آبشار ایران شناخته شده است.

آبشار شاهان دشت از ۸ آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است که اولین آبشار آن تقریبا ۱۵ متر ارتفاع دارد، آبشار دوم این منطقه ارتفاعی به طول ۳۰ متر دارد و در نزدیکی منطقه دیدنی قلعه ملک بهمن قرار دارد. زیباترین بخش این آبشار دیده شدن لحظه ریختن آب در کنار درب پشت قلعه است. آبشارهای بعدی از و پله هایی پی در پی و پشت سرهم تشکیل شده‌اند که به راحتی می‌توان از آن‌ها عبور کرد. طول هر پله ۱۰، ۱۸ و ۱۲ متر است. ارتفاع آبشارهای سوم، چهارم و پنجم تقریبا برابر ۴۰ متر است. 

در ادامه مسیر ۳ آبشار دیگر قرار دارد. آبشار ششم از زیباترین آبشارهای این منطقه است و طولی ۲۵ متری دارد. پس از گذر از این آبشار زیبا، آبشار بعدی با ارتفاع ۲۰ متری در مقابل چشمانتان قرار دارد. در نهایت آبشار اصلی (آبشار آخر) از منطقه شاهاندشت، بلندترین آبشار استان مازندران، با طولی ۳۵ متری را خواهید دید. ارتفاع این آبشار تا جایی که آب فرود می‌آید در مجموع ۵۵ متر است. از این قسمت از آبشار منطقه دیدنی دماوند نیز قابل مشاهده است. با اطمینان میتوان گفت بهترین نقطه شاهاندشت، آبشار اصلی است چون بخشی از زیبایی‌های ارتفاعات ایران را می‌توانید همزمان مشاهده کنید. 

آبشار شاهاندشت کجاست؟

آبشار شاهاندشت در ۹۶ کیلومتری جاده هراز، در منطقه‌ای به نام لاریجان و در روستایی به اسم شاهاندشت واقع شده است. روستای شاهان‌دشت در ۶۵ کیلومتری شهر آمل و بخش امیری در استان مازندران است. زمانی که به منطقه لاریجان و روستای شاهان‌دشت نزدیک شوید، این آبشار خروشان را از جاده هم می‌توانید ببینید. فاصله آبشار شاهاندشت تا تهران نزدیک به ۲ ساعت است که به راحتی می‌توانید مقدمات سفری یک روزه را به آن برنامه ریزی کنید.

آدرس آبشار شاهاندشت در گوگل مپ

دسترسی به آبشار شاهاندشت

از شمال و جنوب ایران می‌توانید به راحتی به آبشار شاهاندشت دسترسی داشته باشید، برای رسیدن به این آبشار دو مسیر وجود دارد، براساس نوع سفر و موقعیت مبدا خودتان بهترین مسیر را برای رسیدن به این جاذبه گردشگری در استان مازندران انتخاب کنید، اما لازم به ذکر است خرید بلیط هواپیما ساری سریع ترین راه رسیدن به مازندران است.

مسیر اول: جاده هزار، نرسیده به شنگلده، جاده روستای شاهاندشت، ماشین خود را در نزدیکی رودخانه هراز پارک کنید و مسیر دسترسی به آبشار را پیاده روی کنید. از نزدیکی رودخانه تا رسیدن به آبشار ۴۵ دقیقه فاصله است. این مسیر برای کودکان و افراد سالمند کمی سخت و خسته کننده است.

مسیر دوم: جاده هزار، نرسیده به شنگلده، گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، ماشین خود را در پارکینگ شاهان‌دشت پارک کنید و مسیر پارکینگ تا آبشار را پیاده روی کنید. مدت زمان رسیدن شما به آبشار از مسیر دوم، حدودا ۱۵ دقیقه است. این مسیر برای همه گروه‌های سنی مناسب است و به همین خاطر معمولا شلوغ است. 

فاصله آمل تا آبشار شاهاندشت 

اگر از شهر شمالی آمل تصمیم دارید برای دیدن آبشار شاهان‌دشت حرکت کنید، باید وارد جاده هراز شوید و در حدود ۶۰ کیلومتری جاده هراز یکی از مسیرهایی که در بالا معرفی شد را انتخاب کنید تا به این منطقه گردشگری دست یابید. طول مسیر آمل تا آبشار شاهاندشت با سرعت معمول، حدودا ۱ ساعت است. در طی مسیر آمل تا شاهان‌دشت جاذبه‌های دیدنی زیادی مانند دشت لار و زیبایی‌های لاریجان وجود دارد که می‌توانید طبق سلیقه خودتان از آن‌ها نیز بازدید کنید.

فاصله ساری تا آبشار شاهاندشت

اگر از سمت ساری تمایل دارید برای دیدن این آبشار زیبا سفر کنید، لازم است از بزرگراه ساحلی به سمت رشت حرکت کنید، پس از اینکه از شهرهای بابل و آمل گذشتید، وارد جاده هراز شوید و بعد از حدود ۶۰ کیلومتری این جاده وارد روستای شاهان‌دشت شوید. پس از رسیدن به آنجا یکی از مسیرهایی که پیشتر گفتیم را انتخاب کنید. در طی مسیر از رشت تا آبشار شاهان‌دشت حتما به دیدنی‌های اطراف توجه داشته باشید. این منطقه سرشار از شگفتی است.

فاصله تهران تا آبشار شاهاندشت

پرترددترین مسیر مسافران برای رسیدن به آبشار شاهان‌دشت، از سمت تهران است. مسافران از جای جای ایران ابتدا به تهران سفر می‌کنند و پس از آن مسیر رسیدن به جاهای دیدنی شمال ایران را انتخاب می‌کنند. اگر از سمت تهران برای دسترسی به شاهان‌دشت در حرکت هستید، باید در ابتدا وارد جاده هراز شوید، بعد از ۹۶ کیلومتر تقریبا ۲ ساعت زمان می‌برد به روستای شاهان‌دشت می‌رسید. اگر علاقمند به راهپیمایی و دیدن جاذبه‌های آن منطقه از نزدیک هستید، مسیر اول را که پیشتر توضیح دادیم انتخاب کنید. اگر کودک یا افراد سالمند را همراه خود دارید، مسیر دوم انتخاب بهتری برای شما است.

فاصله دماوند تا آبشار شاهاندشت

از شهر دماوند تا روستا و آبشار شاهاندشت، حدودا ۱ ساعت نیم فاصله است. برای دسترسی به این آبشار از دماوند لازم است که از سمت جاده چشمه آلا به آبعلی وارد جاده هراز شوید و پس از ۵۲ کیلومتر رانندگی به روستای شاهاندشت برسید. در این لحظه یکی از مسیرهای دسترسی به آبشار را انتخاب کنید و بقیه سفرتان را تا بلندترین آبشار ایران پیاده روی کنید.

بهترین زمان بازدید از آبشار شاهاندشت

بهترین زمان برای سفر به آبشار شاهان‌دشت، شروع فصل گرماست. از اردیبهشت تا مهر ماه منطقه لاریجان و روستای شاهان‌دشت هوایی بسیار مطلوبی دارد. در ایام بهار و تابستان می‌توانید در آب‌های آبشار آب تنی کنید و تجربه به یادماندنی داشته باشید. بدون شک انتخاب زمان سفر برای دیدن مناطق کوهستانی و طبیعت ایران اهمیت زیادی دارد. اگر در پاییز یا زمستان به این منطقه سفر کنید، هوای بسیار سردی را تجربه می‌کنید که تحمل آن کار سختی است.

جاذبه‌های اطراف آبشار شاهاندشت

در اطراف روستا و آبشار شاهان‌دشت، مناطق گردشگری و تفریحی زیادی وجود دارد. بعد از آب‌تنی و تفریح در آبشار شاهان‌دشت، انتخاب های زیادی برای استراحت و تفریح خواهید داشت. در ادامه لیست جاذبه‌ها و جاهای دیدنی اطراف آبشار شاهان دشت را معرفی می‌کنیم.

قلعه ملک بهمن

قلعه ملک بهمن یا ملک قلا از جاذبه‌های تاریخی استان مازندران است که قدمتی پیش از اسلام دارد. این قلعه از زمان حکومت پادوسبانیان بیش از ۳۰۰۰ سال پیش ساخته شده است. در ساخت این قلعه از سنگ و ساروج استفاده شده که باعث شده این قلعه یکی از سخت و محکم‌ترین قلعه‌های البرز ایران باشد به طوری که هیچ‌کدام از زلزله‌های لاریجان به آن آسیبی وارد نکرده باشد.

نکته جالب در مورد قلعه ملک بهمن قلعه قلا این است که هیچ راه ورودی از اطراف قلعه برای آن وجود ندارد. تنها راه ورود به قلعه از راه زیرزمینی بوده که اکنون مسدود است. افراد عادی نمی‌توانند وارد قلعه شوند و تنها کوهنوردان با تجهیزات کوهنوردی و صخره نوردی می‌توانند از داخل قلعه دیدن کنند. از کنار این قلعه آبشار شاهان‌دشت به صورت هرمی بر روی روستای شاهان‌دشت فرو می‌ریزد که منظره‌ای زیبا و دیدنی به وجود آورده است.

آدرس قلعه ملک بهمن: روستای شاهان‌دشت آمل، در کنار جاده و آبشار هراز، ۱۱۳ کیلومتری تهران و ۶۵ کیلومتری شهر آمل قرار دارد. 

امامزاده الیاس

امامزاده الیاس یا عارف گریان در فاصله یکی از دیدنی‌های اطراف شاهان‌دشت است که قدمت آن به سده هشتم هجری برمی‌گردد. در آن زمان عنوان درویش و عارف تازه باب شده بود. عارف یا درویش به ریش سفیدان و بزرگان یک منطقه می‌گفتند. در مکان امامزاده الیاس یا عارف گریان، درویشان قرن هشتم هجری – زمان حکومت سربداران – دور هم جمع می‌شدند.

پس از آن این مکان محل مناسبی شد برای استراحت کوهنوردان و ورزشکاران که از شاهان‌دشت عبور می‌کردند. در حال حاضر نیز مسافرانی که به آبشار شاهان‌دشت و یا اطراف آن سفر می‌کنند در امامزاده الیاس مدتی استراحت می‌کنند. امکانات اولیه رفاهی مانند دستشویی، مسجد در این محل وجود دارد.

آدرس امامزاده الیاس: ۲ کیلومتری قلعه ملک بهمن در روستای شاهان‌دشت آمل قرار دارد.

دشت فلالس

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی استان مازندران، دشت فلالس یا پلالس است که در نزدیکی آبشار شاهان‌دشت قرار دارد. مرتع فلالس در ارتفاع ۲۷۰۰ تا ۲۹۰۰ در میان رشته کوه البرز قرار دارد که از شمال به دره عظیم به رز و از غرب به کوه دماوند دید دارد.

بهترین بخش دشت فلالس برای استراحت در طبیعت منظره آبشارهای اطراف است که دو دیواره ۸۵ و ۱۰۰ متری از ریزش آب آبشار را در برگرفته است. به دلیل آب و هوای بسیار خوب این منطقه و وجود چشمه و آبشارهای زیاد، گیاهان دارویی زیادی در دشت فلالس رشد می‌کنند. 

آدرس دشت فلالس یا پلالس: روستای شاهان‌دشت آمل، در کنار جاده و آبشار هراز، ۶۵ کیلومتری شهر آمل قرار دارد.

سه طاق

روستای شاهان‌دشت، جاذبه‌های دیدنی و تاریخی زیادی را در خود جای داده است. مسافران غیر از تماشای آبشارهای زیبای این منطقه علاقه زیادی به دیدن جاذبه تاریخی سه طاق نیز دارند. دخمه‌های سه طاق از دیواره‌های خاکی و سنگی در ارتفاع بالا ساخته شده اند که هر طاقچه آن ۷ متر ارتفاع دارد. جاده دسترسی به سه طاق مقداری پیچ در پیچ است که بهتر است از مردم محلی آن‌جا کمک بگیرید.

آدرس دخمه های سه طاق: روستای شاهان‌دشت آمل، در کنار جاده و آبشار هراز، ۶۵ کیلومتری شهر آمل قرار دارد.

چشمه آبگرم لاریجان

مناطق نزدیک به دامنه کوه دماوند به خاطر املاح معدنی مفیدی که در آب‌های زیرزمینی مانند چشمه‌ها و آبگرم‌ها قرار دارد گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. یکی از پرطرفدارترین چشمه‌های اطراف دماوند، چشمه آبگرم لاریجان است که مسافران زیادی هر‌ساله به نیت درمان به آن‌جا سفر می‌کند. آبگرم لاریجان در نزدیکی آبشار شاهان‌دشت قرار دارد که بعد از پیاده روی مسیر آبشار، تجربه استراحت در آب آبگرم، خستگی را حتما کاهش می‌دهد.

آدرس چشمه آبگرم لاریجان: شهرستان آمل، بخش لاریجان، نزدیکی روستای رینه در فاصله ۲۵ دقیقه‌ای آبشار شاهان‌دشت قرار دارد.

امکانات رفاهی و تفریحی آبشار شاهان‌دشت

روستای شاهان‌دشت در میان کوه‌های البرز و آبشارهای آن منطقه واقع شده است. مسافران با نیت دیدن منظره‌های طبیعی و تجربه هوای پاک و سالم به این منطقه سفر می‌کنند. به همین منظور تا به الان امکانات تفریحی خاصی در روستای شاهان‌دشت ساخته نشده است. تنها در فاصله ۱۰ دقیقه‌ای آبشار سفره خانه‌ای وجود دارد که می‌توانید مواد غذایی لازم برای یک سفر کوتاه را از آن تهیه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم با رعایت نکات طبیعت‌گردی بدون آسیب رساندن به جاذبه‌های طبیعی، مدتی از فضای شهر و زندگی ماشینی دور شوید و تفریحات مناسب با روحیه خود و اطرافیانتان را بسازید.  

در اطراف روستای شاهاندشت، تعدادی رستوران و سفره خانه وجود دارد که می‌توانید از در آن جا ناهار یا شامتان را میل کنید و به مسیرتان ادامه دهید. علاوه بر این تعدادی سرویس بهداشتی نیز در مسیر وجود دارد.

آب تنی در آبشار شاهاندشت

قطعا یکی از هیجان انگیزترین تفریحات در زمان سفر به آبشار شاهان‌دشت، آب تنی کردن در آب است. همان‌طور که پیش از این هم گفتیم بهترین زمان سفر به شاهان‌دشت، با شروع فصل گرماست تا بتوانید آب بازی کنید. حتما قبل از سفر به آنجا لباس اضافه همراهتان داشته باشید.

عکاسی از طبیعت ناب آبشار

اگر اهل عکاسی هستید و در تمام سفرهایتان دوربین عکاسی از شما دور نمی‌شود، حتما دیدن آبشار شاهان‌دشت و اطراف آن را در برنامه سفری خودتان قرار دهید. روستای شاهان‌دشت جاذبه‌های منحصر به فرد زیادی را دارد که خوراک عکاسی است. ابتدا از آبشارهای روستا شروع کنید و بعد به دشت فلالس بروید. در نهایت از نقاشی طبیعت لذت ببرید.

کمپینگ و پیک‌نیک در آبشار شاهاندشت

کمپینگ و پیک نیک در آبشار شاهاندشت قطعا تجربه‌ای به یادماندنی خواهد بود که لازم است حتما یک روز کامل را به آن اختصاص دهید. با رعایت اصول طبیعت‌گردی بدون آسیب رساندن به درختان و فضای اطراف، محل مناسبی را برای اتراق خود انتخاب کنید و ناهار خود را در طبیعت نوش جان کنید. 

پیاده‌روی و آبشار نوردی

اگر علاقمند به ورزش و پیاده روی هستید، سفر کوتاه به شاهان‌دشت کاملا مناسب شماست. مسیر پیاده روی و آبشار نوردی شاهان‌دشت اصلا سخت نیست و به آمادگی بدنی خاصی نیاز ندارد. ولی آنقدر هم راحت نیست که همه بتوانند بدون خستگی آن بپیمایند. برای پیاده روی و آبشار نوردی در شاهان‌دشت حتما کفش مناسب پیاده روی و بطری آب همراه داشته باشید. 

اقامت در آبشار شاهاندشت

بیشتر مسافران منطقه شاهان‌دشت، در محیط‌های مناسب کمپ می‌کنند و شب را در چادر استراحت می‌کنند. اگر روحیه و علاقه کمپینگ و چادر‌مانی را ندارید و به دنبال استراحت در هتل یا اقامتگاه می‌گردید در فاصله ۹ کیلومتری روستای شاهان‌دشت چندین اقامتگاه وجود دارد که می‌توانید در آن جا استراحت کنید. بخش لاریجان نیز چندین هتل دارد که گزینه مناسبی برای استراحت هستند. علاوه بر اقامتگاه و هتل مردم بومی روستای شاهاندشت اتاق‌های خود را به مسافران اجاره می‌دهند که فرصت بسیار خوبی برای معاشرت با مردم محلی شمال کشور است.

هتل‌هایی در نزدیکی آبشار

در نزدیکی روستای شاهان‌دشت هتل کلبه اکو در فاصله ۸ کیلومتری آبشار و هتل زرین در فاصله ۹۴ کیلومتری آبشار قرار دارد. همچنین می‌توانید به بخش لاریجان بروید و در هتل‌های لاریجان اقامت داشته باشید. علاوه براین فاصله آمل تا شاهان‌دشت زیاد نیست و شما می‌توانید شب را در هتل‌های آمل نیز اقامت داشته باشید. 

پوشش گیاهی و جانوری آبشار شاهان‌دشت

منطقه شاهان‌دشت در نزدیکی دماوند و در میان رشته کوه البرز واقع شده است. به دلیل آب و هوای خوب این منطقه گیاهان دارویی و معطر بی نظیری مانند زرشک، پونه، سماق، آویشن و… یافت می‌شود. اگر اهل دمنوش هستید، پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان از محلی‌ها پرس و جو کنید و به دامنه کوه بروید و گیاهان مورد نیازتان را بچینید و یا از مغازه‌های اطراف گیاهان مورد نیازتان را خریداری کنید. 

رستوران ها و غذاخوری های اطراف آبشار شاهان‌دشت

در نزدیکی آبشار شاهان‌دشت رستوران‌ها و غذاخوری‌های زیر قرار دارد که می‌توانید مراجعه کنید:
رستوران فانوس کوهستان در ۲ کیلومتری شاهان‌دشت، رستوران نمکدون ۴ کیلومتری، رستوران چشم انداز در ۵ کیلومتری، رستوران برادران در ۵ کیلومتر، رستوران صحرا در ۷ کیلومتری و رستوران سالاری در ۸ کیلومتری آبشار قرار دارد. منوی تمامی رستوران‌ها از غذاهای محلی و ایرانی تشکیل شده است که بر اساس ذائقه خودتان می‌توانید غذاهای لذیذ شمالی را میل فرمایید.

نکات بازدید از آبشار شاهاندشت

  • تجهیزات لازم برای پیاده روی مانند کفش مناسب، بطری آب و تغذیه همراه خود داشته باشید.
  • مسیر پیاده روی آبشار برای کودکان و سالمندان چندان مناسب نیست و ممکن است خسته یا اذیت شوند.
  • لباس اضافه برای آب‌تنی همراه داشته باشید.
  • اگر به نیش حشرات حساس هستید، کرم و پماد گزش حشرات همراه داشته باشید.
  • آبشار شاهان‌دشت در نزدیکی صخره و کوه قرار دارد، ممکن است سنگ ریزه از ارتفاع به پایین پرتاب شود، پس به هیچ عنوان زیر آبشار قرار نگیرید. 
  • زباله‌های خود را در پایان سفر جمع آوری کرده و برگردانید.
  • به دلیل عدم وجود امکانات رفاهی خاص در روستای شاهان‌دشت، مایه الحتاج اولیه خود را برای اتراق در روستا و آبشار همراه خود ببرید.
  • سعی کنید در طبیعت آتش روشن نکنید، در صورت روشن کردن آتش پس از تمام شدن کارتان مطمئن شوید که آتش کاملا خاموش شده باشد.

کلام پایانی

آبشار شاهاندشت یکی از جاذبه‌های دیدنی و طبیعی ایران است که در نزدیکی شهرستان آمل و بخش لاریجان، در شمال کشور قرار دارد. به دلیل موقعیت جغرافیایی و وجود آبشارهای دائمی و چشمه‌های آب گرم در این منطقه، فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر است. در این مطلب به معرفی آبشار شاهاندشت و جاذبه های دیدنی اطراف آن پرداختیم. اگر تجربه سفر به این منطقه از کشورمان را داشتید، نظر و تجربه خود را برای دیگر همراهان مجله پته بنویسید.

سوالات متداول

آبشار شاهاندشت از توابع لاریجان به شمار می‌رود و در روستایی به همین نام و در کیلومتر ۹۶ جاده هراز قرار گرفته است.

برای رسیدن به آبشار دو مسیر وجود دارد. از سمت تهران، وارد جاده هراز شوید. نرسیده به شنگلده، می‌توانید جاده روستای شاهان‌دشت را پیش بگیرید. همچنین می‌توانید با گذر از پل روستای وانا به آبشار شاهاندشت برسید. مسیر اول پیاده روی کمتری دارد و مسیر دوم زیبایی بیشتر و دورتر است.

این آبشار بکر باقی مانده و امکانات خاصی ندارد، برای خرید نیاز خود بهتر است قبل از رسیدن به آبشار در روستا خرید ود را انجام دهید.

از ابتدای تابستان تا اوایل پاییز، بهترین فصل بازدید از آبشار شاهان‌دشت است. این آبشار آب و هوای خنکی دارد و مناسب فرار از گرمای تابستان مازندران است.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید