آبشار شلماش کجاست؟ | زیبایی در غرب برای فرار از گرمای تابستان

آبشار شلماش کجاست؟ | زیبایی در غرب برای فرار از گرمای تابستان

آذربایجان غربی ایرانگردی

آبشار شلماش یکی از چند آبشار ایران است که زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد برای تفریح به سراغ این آبشار می‌روند. طبیعت و صدای آب همواره برای آدمی جذاب است. اگر قصد سفر به سردشت، بهشت سرسبز را دارید خوب است که حتما سری به آبشار شلماش نیز بزنید.

آبشار شلماش کجاست؟

شلماش یکی از آبشارهای معروف واقع در استان آذربایجان غربی است که در 15 کیلومتری شهرستان سردشت قرار دارد. به‌طورکلی این آبشار در بخش مرکزی سردشت، دهستان باسک کولوسه، حوالی روستایی به همین نام واقع بوده و به‌عنوان یکی از بلندترین آبشارهای کشور شناخته شده است که نام آن در فهرست میراث طبیعی ملی ایران وجود دارد.

مشخصات آبشار شلماش

آبشار شلماش یکی از بزرگ‌ترین و چشم‌نوازترین آبشارهای کشور ایران است که به آبشار پرآب نیز معروف می‌باشد. این آبشار به‌طورکلی از سه آبشار پشت‌سرهم تشکیل شده که ارتفاع بیش‌ترین طبقه آن برابر با 30 متر و دوتای دیگر برابر با 10 متر است.

این آبشار از رودخانه زاب سرچشمه می‌گیرد که بازدید از آن، در فصول بهار و تابستان مناسب است. در این دو فصل آبشار شلماش در پرآب‌ترین وضعیت خود بوده که می‌توانید با این سفر، از آب‌وهوای مطبوع و خنک محیط لذت ببرید.

معرفی آبشار شلماش

آبشار شلماش با زیبایی و سرسبزی که دارد مستقیم با روح آدمی ارتباط برقرار می‌کند. وسعت و عظمت طبیعت و تمام صفات عینی آن بر انسان بسیار تاثیر گذار است. تحقیقات نشان داده که راز بقا و سلامتی را می‌توان در طبیعت یافت.

کافی است یک بار به این آبشار شلماش سر بزنید تا وابسته آن شوید. به دوستداران طبیعت و محیط‌های خنک و سرسبز بازدید از آبشار شلماش را توصیه می‌کنیم. این آبشار یکی از هزاران زیبایی‌های بی‌نقص کشور ایران است. به عنوان یک ایرانی بازدید از کل کشور و یبایی‌هایش موهبتی است که خدا در اختیارمان قرار داده است، خوب است که به شکرانه این موهبت بپاخیزیم.

آبشار شلماش درواقع تشکیل شده از سه آبشار پشت سر هم است. این آبشار مرتفع و همواره پر آب است. در واقع جالب است بدانید که این آبشار از رودخانه زاب سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه درست در مسیر روستای آلمان و شلماش بر روی یک گسل بزرگ قرار گرفته است. یکی از مکان‌های دیدنی و پرطرفدار آذربایجان غربی همین آبشار شلماش است.

این آبشار در میان مردم آذربایجان بسیار شهرت دارد. به این صورت که آنها گاهی تعطیلات و آخر هفته‌ها را به گردش اطراف این آبشار اختصاص می‌دهند. چه تفریحی سالم‌تر از گردش در طبیعت بکر و خوش آب و هوا؟ خوب است که ما نیز گاهی از فضای آلوده و شلوغ شهر فاصله بگیریم و سری به این آبشار بزنیم.

اگر قصد دارید که به بازدید از این آبشار بروید موبایل و یا دوربین خود را فراموش نکنید؛ درواقع منظره‌های زیبا و کارت پستالی روح شما را به وجد می‌آورد و ممکن است علاقه‌ای به ثبت آنها داشته باشید. از طرفی خوب است که لحظات و خاطرات خوش خود را ثبت کنید تا بعدها هنگام مرور خاطرات دوباره لذت ببرید.

بررسی موقعیت مکانی آبشار شلماش

در استان آذربایجان غربی یکی از زیباترین و مهم‌ترین آبشارهای ایران قرار دارد؛ آبشار شلماش درست در منطقه‌ای کرد نشین و در قسمت جنوبی شهرستان مرزی قرار گرفته است. شلماش نام یکی از روستاهای شهرستان سردشت است. تقریبا می‌توان گفت که این آبشار در حد فاصل ۱۵ کیلومتری سردشت واقع شده است. به علت نزدیکی آن با روستای شلماش به این نام شهرت دارد. خود شلماش نیز در زبان کردی به معنای تخته سنگ بسیار بزرگ است.

همانطور که می‌دانید این آبشار در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد؛ بدیهی است که در این منطقه آب آبشار از تخته سنگی بزرگ جاری خواهد شد. به همین صورت ریشه اسم آن نمایان می‌شود.

امروزه گردشگران بسیاری برای تفریح به این منطقه می‌روند. به علت موقعیت مکانی آبشار شلماش و برای رفاه هر چه بیشتر گردشگران و توریست‌ها امروزه خدمات بسیاری ارائه می‌شود. به طور مثال قبل‌ترها رفتن به دو آبشار دیگر کاری خطرآفرین و سخت بود. امروزه با قرار دادن پله‌ها و نردبان‌ها شما می‌توانید ایمن گردش کنید.

البته باز هم احتیاط‌های لازم را انجام دهید تا هرگز مشکلی به وجود نیاید. سنگ‌ها گیاهان و مناظر طبیعی آبشار شلماش بسیار زیبا و حیرت انگیز است. در چنین موقعیت مکانی که آب با سنگ‌ها برخورد می‌کند و از ارتفاع فرو می‌ریزد آدمی انگشت به دهان می‌ماند. در نهایت آبشارهای شلماش در یک حوضچه به یکدیگر می‌رسند و این نیز زیبایی‌های آن را چند برابر می‌کند.

علت نامگذاری آبشار شلماش

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که علت نامگذاری آبشار شلماش چیست و چرا این نام را روی آن گذاشته‌اند؟ درباره علت نامگذاری این آبشار دو نظریه کلی وجود دارد که عبارتند از:

  1. این نام از زبان کُردی مردم سردشت برگرفته شده که در آن ((شل)) به معنای سنگ و ((ماش)) به معنای بزرگ است. به دلیل اینکه این آبشار دارای صخره‌های بزرگی می‌باشد، به آن لقب شلماش به معنای سنگ بزرگ یا صخره بزرگ را داده‌اند.
  2. نظریه دوم نیز برگرفته شده از قوم‌های باستانی شلماشی بوده که در زمان قدیم، در این منطقه سکونت داشتند. به‌منظور وجود آثار تاریخی و بقایای این قوم، به این آبشار لقب شلماش داده شده است.

بهترین زمان سفر به آبشار شلماش

سفر به هر شهر و هر مکانی در زمانی خاص بسیار بهتر است. آبشار شلماش منطقه‌ای بسیار خوش آب و هوا و خنک است. می‌دانید که وجود آبشار در این منطقه سبب افزایش جریان باد و در نتیجه هوای مطلوب می‌شود. شما می‌توانید در تابستان از خنکای دل‌چسب این آبشار بهره‌مند شوید. بدیهی است که در تابستان که فصل تعطیلی است همه به دنبال سفر کردن به مناطق خوش آب و هوا هستند. درست در همین فصل خوب است که سری به این آبشار زیبا و منظره دلچسبش بزنید.

یکی دیگر از فصول مناسب برای سفر به آبشار شلماش بهار است. بهار یکی از فصل‌های زیبای طبیعت است. بدیهی است که در بهار طبیعت جانی دوباره می‌گیرد و روحی تازه به او بخشیده می‌شود. به همین خاطر آبشار نیز از همیشه پر آب‌تر و طبیعت اطراف آن از همیشه زیبا‌تر خواهد بود. اگر فرصتش را دارید که در بهار به آبشار شلماش بروید حتما توصیه می‌شود که بروید‌؛ چرا که در بهار مناطق تفریحی خلوت‌تر هستند و گشت و گذار در این مناطق در نهایت لذت و آرامش خواهد بود.

از طرف دیگر چه چیز بهتر از آب و هوای خوب و صدای آبشاری پر آب؟ از نظر زمان شبانه روز شما می‌توانید صبح زود به آبشار بروید و تا شب بمانید؛ اگر امکانات کافی برای ماندن و کمپ کردن را دارید حتی می‌توانید شب بمانید. خوب است که پیش از سفر برنامه‌ای دقیق و مناسب بریزید تا مشکلی به وجود نیاید.

بهترین مسیر دسترسی به آبشار شلماش

آبشار شلماش با داشتن زیبایی‌های فراوان، سالانه پذیرای گردشگران بسیاری است. دراین‌بین احتمال دارد شما نیز قصد سفر به این مکان را داشته باشید، ولی ندانید که بهترین مسیر دسترسی به آن چیست؟ در واقع باید بدانید که برای رسیدن به این آبشار کافی است از مبدأ خود به سمت استان آذربایجان غربی واقع در شمال غربی کشور و سپس شهرستان سردشت بروید. مدت‌زمان این سفر به میزان فاصله مبدأ تا مقصد بستگی دارد و هرچقدر که از این استان دور باشید، به همان اندازه می‌توانید مسافت طولانی را به همراه بازدید از اماکن دیدنی طی کنید.

زمانی که به شهرستان سردشت رسیدید، به سمت روستای مراغان و شلماش بروید و این مسافت را به‌قدری ادامه دهید تا خود را به مسیر کوهستانی آسفالت برسانید. با مشاهده تابلوهای راهنما که مسیر آبشار شلماش را نشان می‌دهند، می‌توانید وسیله نقلیه خود را پارک کرده و با پیاده‌روی و عبور از میان درختانی همچون انار، بلوط، گردو و چنار، خود را به آبشار برسانید. در صورت تمایل به بازدید از دو آبشار دیگر، نیز می‌توانید به قسمت پایینی دره رفته و از طبیعت بکر و زیبای محیط لذت ببرید.

فاصله سردشت تا آبشار شلماش

میزان فاصله از شهرستان سردشت تا آبشار، برابر با 15 کیلومتر است که با خودروی شخصی حدود 17 الی 20 دقیقه زمان می‌برد.

فاصله بانه تا آبشار شلماش

برای سفر از بانه تا آبشار باید مسافت 80 کیلومتری را طی کنید که به حدود یک و نیم ساعت زمان نیاز دارد.

فاصله ارومیه تا آبشار شلماش

فاصله شهرستان ارومیه تا آبشار شلماش نیز برابر با 240 کیلومتر می‌باشد که برای رسیدن به مقصد، ملزم به 4 ساعت رانندگی خواهید بود همچنین قبل از سفر و تماشای این آبشار زیبا می توانید از جاهای دیدنی ارومیه هم بازدید کنید.

فاصله تهران تا آبشار شلماش

برای سفر از تهران به این آبشار چندین راه در پیش خواهید داشت که بر اساس اطلاع از آن‌ها، می‌توانید دست به انتخاب بهترین مورد بزنید. این روش‌ها عبارتند از:

  • با ماشین: با استفاده از ماشین باید مسافتی حدود 757 کیلومتر که چیزی حدود 10 ساعت است را برای رسیدن به مقصد طی کنید.
  • با اتوبوس: با تهیه بلیت از ترمینال و سفر به سردشت با اتوبوس، حدود 12 الی 14 ساعت در راه خواهید بود.
  • با هواپیما: برای سفر با هواپیما، باید بلیط پرواز به ارومیه را تهیه کنید که طی 1 ساعت به مقصد می‌رسید و سپس می‌توانید با تاکسی، خود را به آبشار برسانید.

جاهای دیدنی اطراف آبشار شلماش

هر منطقه از کشور دارای جاهای دیدنی بوده که هر یک در جای خود، منجر به زیبایی محیط می‌شوند. آبشار شلماش نیز یکی دیگر از زیباترین آبشارهای موجود در کشور ایران است که در اطراف خود، دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری می‌باشد. در اینجا به جاهای دیدنی اطراف آبشار اشاره می‌کنیم:

گرمابه بیستون

بیستون جزو گرمابه‌های قدیمی کشور ایران بوده که برخوردار از چندین حوضچه، حمام و استخر است. آب موجود در گرمابه بیستون خاصیت درمانی داشته و با استفاده از آن، امکان ازبین‌بردن دردهایی از جمله روماتیسم، مفاصل و بیماری‌های پوستی را خواهید داشت. قدمت این جاذبه دیدنی به دوران ساسانیان برمی‌گردد که در سال 1377، نام آن وارد فهرست آثار ملی ایران شد. گرمابه بیستون در فاصله 11 کیلومتری از آبشار واقع شده است.

چشمه کانی گراوان

چشمه کانی گراوان نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف آبشار شلماش است که دارای آب زلال و روان و فیروزه‌ای‌رنگ می‌باشد. اطراف این چشمه با جنگل‌ها و چمنزارهای فراوانی پوشانده شده است و افراد ساکن در حوالی آن معتقدند، آب حاصل از چشمه خاصیت درمانی دارد. آب چشمه کانی گراوان به آب‌معدنی گازدار معروف شده که در هر یک لیتر آن، یک گرم املاح موجود است. این چشمه در فاصله 30 کیلومتری از آبشار قرار دارد.

پل قلاتاسیان

احتمال دارد تابه‌حال نام پل قلاتاسیان به گوشتان خورده باشد، ولی اطلاعی درباره آن نداشته باشید. در واقع باید بدانید که این پل روی رودخانه زاب ساخته شده که نام آن، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. قلاتاسیان یکی از پل‌های قدیمی کشور ایران با برخورداری از قدمت بالا بوده و طبق شواهد موجود می‌توان گفت: این پل در اواسط قرن 13 که مربوط به دوران قاجاریه است، بر اثر سیلاب خراب و سپس به دستور شیخ مولانا دوباره ساخته و مرمت شده است. این پل در فاصله 48 کیلومتری از آبشار شلماش واقع بوده و به دلیل ایجاد راه از بخش غرب به شمال دارای اهمیت فراوانی است.

امکانات تفریحی آبشار شلماش

در این سفر علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی آبشار، می‌توانید از یکسری امکانات تفریحی نیز بهره‌مند شوید. امکانات بسیاری در حوالی آن وجود دارد که از این طریق می‌توانید خاطرات به‌یادماندنی را برای خود رقم بزنید. برخی از امکانات تفریحی آبشار شلماش به شکل زیر است:

کمپینگ

کمپینگ، روشی برای اقامت در دل طبیعت بوده که در اطراف این آبشار می‌توانید چادر زده و از زیبایی‌های محیط لذت ببرید. در حوالی آبشار محوطه‌ای برای کمپینگ زدن مسافران در نظر گرفته شده که احتمال دارد با سفر به شلماش در فصول پرتردد، چیزی جز ازدحام و شلوغی نبینید.

عکاسی

آبشار شلماش با برخورداری از زیبایی‌های فراوان خود، مکان مناسبی برای عکاسی است. البته از یاد نبرید که به دلیل خطرناک بودن محیط اطراف آبشار، باید دقت بالایی به خرج داده و از عبور در مسیرهای لغزنده بپرهیزید.

جنگل نوردی

جنگل نوردی نیز یکی دیگر از تفریحات رفاهی است که علاوه بر پیاده‌روی برای رسیدن به آبشار، می‌توانید در اطراف جنگل نیز قدم زده و از طبیعت لذت ببرید. با پیاده‌روی در جنگل می‌توانید به سلامت جسمی و روحی کاملی دست یافته و با گوش‌دادن به صدای آب و پرندگان، آرامش بالایی را نصیب خود کنید.

شنا

بسیاری از افراد بلافاصله پس از مشاهده آبشار، دست به شنا کردن می‌زنند که به دلیل جریان تند آب و وجود سنگ‌هایی در کف حوضچه، شنا کردن در این محیط ممنوع شده است. به این منظور بهتر است بازدید از طبیعت را جایگزین شنا کرده و خود را از هرگونه مشکل و دردسری حفظ کنید.

آبشار شلماش سردشت

به جرات می‌توان گفت یکی از حیرت‌انگیزترین خلقت‌های خدا آبشار است. آبشار شلماش به آبشار وحشی در غربی‌ترین نقطه کشور معروف است. نکته جالب درباره آبشار این است که از پارکینگ نیز دیده می‌شود؛ به این صورت افراد به آسانی مسیر را تا آبشار می‌یابند. در ادامه برای رسیدن به دو آبشار دیگر که در قسمت‌های پایین‌تر دره قرار دارد؛ لازم است که از پله‌ها که حدودا به ۴۰۰ تا می‌رسد پایین بروید.

البته این مسیر اصلا خسته کننده نیست چرا که ترکیب اجزای طبیعت باهم روح را نوازش می‌دهد. جنگلی انبوه درست در دل دره‌ای سرسبز و صدای آب و تصویر آبشار همه و همه مشوق قدم زدن شما خواهد شد.

جالب‌ترین نکته درباره این آبشار شباهت آن به آبشار نیاگارا است. اما درست در غرب ایران قرار دارد و امروزه یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری به شمار می‌رود. هوای این منطقه بسیار خنک است توجه داشته باشید که حتما لباس گرم همراه خود ببرید. جالب است بدانید که بازدید از این مکان طبیعی کاملا رایگان است.

شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز به آبشار شلماش بروید. در اطراف آبشار مکان‌های تفریحی دیگر نیز وجود دارد. شما می‌توانید تمام زمان سفر خود را به بازدید از این آبشار و مکان‌های اطراف آن اختصاص دهید. در سردشت هتل و اقامتگاه‌های بسیاری قرار دارد؛ در نتیجه جایی برای نگرانی وجود نخواهد داشت. شما می‌توانید به راحتی شب را در جایی امن و مناسب بگذرانید.

پوشش گیاهی و جانوری آبشار شلماش

این آبشار بخش عظیمی از پوشش گیاهی و جانوری مختلف را به خود اختصاص داده که با داشتن شرایط آب‌وهوایی خنک، میزبان گیاهانی همچون بلوط، توس، ممرز، راش و افرا است. این پوشش گیاهی نقش بسزایی در حفظ‌کردن خاک محیط دارد. همچنین اینکه آبشار شلماش به‌عنوان زیستگاه مناسب برای جانورانی مانند عقاب، خرس، شاهین، روباه، سنجاب، جغد، خرگوش و گراز نیز شناخته شده است. حفاظت از پوشش گیاهی و جانوری اهمیت بالایی داشته که وجود آن‌ها در محیط آبشار، باعث افزایش جذابیت آن شده است.

امکانات رفاهی آبشار شلماش

در حوالی آبشار شلماش علاوه بر بهره‌مندی از امکانات تفریحی، می‌توانید از امکانات رفاهی مختلفی نیز استفاده کرده و سفر دلنشینی را تجربه کنید. این امکانات زمینه آسایش و آرامش گردشگران را تأمین کرده و به آن‌ها امکان لذت‌بردن از سفر را هدیه می‌دهند. امکانات رفاهی این منطقه شامل پارکینگ، مسجد، آلاچیق، سرویس بهداشتی، فروشگاه‌های مواد غذایی و راهنماهای گردشگری است.

اقامت در آبشار شلماش

یکی از موضوعات مهم برای لذت‌بردن از سفر، انتخاب محل اقامت مطمئن می‌باشد. در حوالی آبشار شلماش نیز می‌توانید به محوطه کمپینگ، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل‌ها و… دسترسی یافته و برای چند روز در آن‌ها سکونت کنید. ولی مسئله مهم اینجاست که بتوانید مکان امنی را برگزیده و با خیال راحت، از سفرتان لذت ببرید.

در شلماش سکوهایی برای چادر زدن وجود داشته که امکان کمپینگ در آن‌ها را خواهید داشت. برای اقامت امن نیز می‌توانید به سراغ هتل مروارید، مهمان‌پذیر واحدی یا بوم‌گردی‌های دیار و سنار بروید. همچنین اینکه می‌توانید در این حین به شهرستان ارومیه نیز سفر کرده و در هتل‌هایی از جمله آریا، ساحل و سایر موارد اقامت کنید.

آبشار شلماش و استقبال گردشگران

آبشار شلماش هر ساله بسیار مورد توجه گردشگران سراسر کشور قرار می‌گیرد. به دنبال این استقبال امکانات رفاهی این منطقه افزایش پیدا کرده است. شما می‌توانید برای رفتن به آبشار وسیله نقلیه شخصی خود را در پارکینگ بگذارید و مسیری کوتاه را تا آبشار پیاده بروید.

لازم است توجه داشته باشید که تنها وسایل ضروری خود را بردارید و از برداشتن وسایلی که چندان مورد نیاز نیست خودداری کنید. این موضوع در جهت راحتی خود شما است؛ چرا که در این صورت می‌توانید بدون خستگی و کلافگی در اطراف آبشار گشت و گذار کنید و از تفریح خود لذت ببرید.

گردشگران همواره به کمپ کردن در طبیعت علاقه‌مند هستند. شما اگر امکانات لازم برای کمپ را دارید می‌توانید در اطراف آبشار بمانید و از آب و هوای آن لذت ببرید. محیط سرسبز با حضور آبشاری زیبا مکانی مناسب برای دورهمی و خوشگذرانی است. شما می‌توانید پس از رسیدن به آبشار اول که مرتفع ترین آبشار شلماش است؛ همواره به مسیر خود ادامه دهید تا به دو آبشار دیگر برسید.

این مکان دره‌ای سبب شده که هیچ‌کدام از آبشار‌ها ارتفاع یکسانی نداشته باشند.  توجه داشته باشید که لازم است از مسیرهای مشخص شده بروید تا بتوانید از نرده‌ها و نردبان‌ها استفاده نمایید. توجه داشته باشید که لازم است مواظب کودکان خود باشید؛ در این صورت می‌توانید به آسانی با خانواده سفر کنید و از سفر خود لذت ببرید.

توصیه‌هایی برای سفر به‌ یادماندنی در آبشار شلماش

برای دستیابی به تجربه سفر ماندگار و به‌یادماندنی کافی است به یکسری توصیه‌های مهم اهمیت دهید. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که می‌خواهید از طبیعت لذت برده و به آرامش بسزایی دست یابید، نکات زیر را در هنگام سفر به آبشار شلماش در نظر بگیرید:

  1. قبل از اقدام به سفر از وضعیت آب‌وهوایی مقصد باخبر شوید.
  2. همراه‌ داشتن تجهیزاتی از جمله لباس و کفش مناسب، مواد غذایی، تجهیزات کمپ، زیرانداز، جعبه کمک‌های اولیه و سایر موارد را فراموش نکنید.
  3. به‌ جای شناکردن در آبشار، از سایر امکانات تفریحی محیط بهره‌مند شوید تا خطری تهدیدتان نکند.
  4. بهتر است به همراه چندین نفر به این سفر بروید تا در مواقع ضروری تنها نباشید.
  5. برای دسترسی به آبشار باید علاوه بر رانندگی تا شهرستان سردشت، مسافتی را به‌صورت پیاده رفته و حدود 380 پله را طی کنید.

سخن پایانی

به طور کلی سردشت فارغ از آبشار شلماش جاذبه‎ های توریستی و گردشگری بسیاری دارد. خوب است که پیش از سفر تمامی این جاذبه‌ها را مدنظر داشته باشید. به این صورت است که حتما سفر بسیار خوبی را تجربه خواهید کرد. پیش از سفر تمامی مکان‌های دیدنی و جذاب توجه را بیابید و سپس در برنامه سفر خود این موارد را جای بدهید تا از این بهشت سرسبز غافل نشوید.

سوالات متداول

سنندج تا سردشت 324 کیلومتر فاصله دارد. اگر شما 100 کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید تقریبا پس از 3 ساعت و 24 دقیقه به مقصد می‌رسید.

بالاترین آبشار شلماش 30 متر عمق دارد؛ البته در قسمت‌های پایین‌تر دره دو آبشار دیگر نیز وجود دارد.

سردشت چیزی حدود 240 کیلومتر تا ارومیه فاصله دارد؛ یعنی با استفاده از خودرو شخصی پس از تقریبا 4 ساعت به سردشت می‌رسید.

اگر با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از تبریز به سردشت بروید تقریبا پس از 3 ساعت و 48 دقیقه به آبشار شلماش می‌رسید؛ فاصله این دو شهر در واقع چیزی حدود 343 کیلومتر است.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. یاشاسین آبشار شمالش آذربایجان 💓 یاشاسین سردشت آذربایجان 💓

    آیا مفید بود؟