جاهای دیدنی ایذه | محل طلاقی تاریخ و طبیعت خوزستان

جاهای دیدنی ایذه | محل طلاقی تاریخ و طبیعت خوزستان

ایذه ایرانگردی خوزستان

ایذه شهرستان خوش‌ آب‌وهوا و زیبای واقع در بخش شمال شرقی استان خوزستان بوده که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. جاهای دیدنی ایذه تمام‌شدنی نبوده و با سفر به این شهرستان و بازدید از اماکن دیدنی و گردشگری آن، می‌توانید خاطره‌های خوبی را برای خود رقم بزنید.

این شهر دارای شرایط آب‌وهوایی نیمه‌ کوهستانی بوده که از شمال با لردگان، از جنوب و جنوب شرقی با استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و باغ ملک، از شرق با چهارمحال و بختیاری و از بخش غرب و شمال غرب با مسجد سلیمان همسایه بوده و دارای مرز مشترک است. مردمان این شهرستان از ایل بختیاری بوده و تعداد بالای آن‌ها، به امور کشاورزی و دامداری مشغول هستند. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی ایذه می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

زیباترین جاهای دیدنی ایذه

ایذه نیز همانند سایر شهرستان‌های کشور، دارای جاهای تاریخی و گردشگری بسیاری است که سالانه افراد زیادی به آن سفر کرده و به بازدید از اماکن دیدنی می‌پردازند. ولی گاهی اوقات نیز افراد به‌خاطر عدم آگاهی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شهرستان‌ها، از بازدید آن‌ها بی‌بهره می‌مانند.

شاید برای شما هم سوال شده باشد که جاهای دیدنی ایذه کجاست؟ این شهر برخوردار از جاهای تاریخی و گردشگری بسیاری بوده که هر یک در جای خود، دارای جایگاه و ارزشی هستند. در اینجا به برخی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شهرستان ایذه واقع در استان خوزستان اشاره می‌کنیم:

جاهای دیدنی ایذه

تالاب میانگران

تالاب میانگران یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شهرستان ایذه بوده که دارای مساحت 2400 هکتاری است. این تالاب پوشش گیاهی همچون یونجه، نی، شنبلیله، خارشتر و انواع گیاهان محلی و مرتعی را به خود اختصاص داده که پوشش جانوری آن نیز شامل اردک نوک‌پهن، غاز پیشانی سفید کوچک، لک‌لک سفید و سیاه و سایر موارد است.

میانگران در حدود سال 1389 به‌ عنوان پناهگاه حیات‌وحش میانگران به ثبت رسید که در 1.5 کیلومتری ایذه قرار دارد. این تالاب به‌ عنوان مکانی مناسب برای پرورش و مهاجرت انواع پرندگان آبزی همانند قوها، غازها، مرغابی‌ها و سایر پرندگان شناخته شده است.

تنگه قاسمی

تنگه قاسمی ایذه که به تنگه صیدون نیز شهرت داشته، جزو زیباترین جاهای دیدنی ایذه است. این تنگه دارای دیواره‌های صخره‌ مانند، پوشش گیاهی متنوع و چشمه‌ها و رودخانه‌های خروشانی بوده و برای افرادی که به دنبال آرامش هستند، مناسب است.

تنگه قاسمی محل مناسبی برای پیاده‌روی، عکاسی و کوهنوردی است که با سفر به آن در فصول بهار و پاییز، می‌توانید از طبیعت زیبای اطراف بهره‌مند شوید.

دشت سوسن

یکی دیگر از جاهای دیدنی ایذه، دشت سوسن است که در فصل بهار زیبایی‌های خاصی را از خود به نمایش می‌گذارد. این مکان به بهشت زمینی ایران معروف بوده و دارای طبیعت زیبا و سرسبزی است که سوسن‌های بسیاری در آن قابل‌مشاهده هستند.

این دشت بزرگ، روستاها و دشت‌های دیگری را نیز در خود جای داده که یکی از رودخانه‌های طولانی کشور به نام کارون از میان آن عبور می‌کند. دشت سوسن دارای تنوع گیاهی بسیاری بوده که خاک حاصلخیزی دارد. آثار باستانی بسیاری از جمله گورستان‌ها، تپه‌ها و قلعه‌های باستانی در این دشت وجود دارد که قدمت آن‌ها به دوران ساسانی‌ها، ایلامی‌ها و هخامنشی‌ها برمی‌گردد.

آبشار شیوند

آبشار شیوند از دامنه کوه‌های منگشت شهرستان ایذه سرچشمه می‌گیرد که بیش از 90 متر ارتفاع دارد. برای دسترسی به این آبشار باید با قایق از دریاچه سد کارون سه عبور کنید که این آبشار، در 30 کیلومتری جنوب شرقی روستای شیوند واقع است.

آبشار شیوند به بلندترین آبشار استان خوزستان معروف بوده که در نزدیکی آن نیز، غاری به نام غار شیوند وجود دارد. طبیعت زیبا، صدای دلنشین آبشار و شرایط آب‌وهوایی خنک، این آبشار را به یکی از جاهای دیدنی ایذه تبدیل کرده است.

حکاکی کول فرح

این حکاکی نیز جزو جاهای دیدنی ایذه به شمار می‌آید که دارای قدمت 3000 ساله است. حکاکی کول فرح معبد ایلامی بوده که به نام‌های دیگری از جمله کوله فراه، نقش برجسته باس ایلامی کول فرح و نقش برجسته صخره‌ای کول فرح نیز شهرت یافته است. این حکاکی نشان‌دهنده مراسم مذهبی و صحنه‌های قربانی بوده که کنده‌کاری‌هایی از سرهای پادشاهان، اسیران، زنان، مردان و جانوران را به نمایش می‌گذارد.

دهکده زراس

دهکده زراس نیز در فاصله 15 کیلومتری دهدز و 42 کیلومتری شهرستان ایذه قرار دارد. این دهکده یکی از زیباترین مناطق گردشگری و توریستی واقع در شمال شرقی خوزستان بوده و در تمامی طول سال برخوردار از شرایط آب‌وهوایی خنک و مطبوعی است.

دهکده زراس برخوردار از هتل‌ها و واحدهای تجاری، پارک، ورزش‌های آبی، پیست اسکی و تله کابین می‌باشد. طبیعت دهکده زراس  باغ‌های میوه، رودخانه‌های روان و مردمان مهمان‌نواز و خونگرمی را در خود جای داده که در این مکان امکان بهره‌مندی از تفریحات آبی از جمله قایق‌سواری، ماهیگیری و شنا را خواهید داشت.

غار اشکفت سلمان

غار اشکفت سلمان درون صخره‌های طبیعی واقع بوده که چشمه‌ای با آب روان و شیرین از آن جاری است. این غار در فاصله 3 کیلومتری شهرستان ایذه قرار داشته و به نام‌های دیگری همانند طاق سلمان و تم اسلان نیز مشهور است. محیط اطراف غار اشکفت سلمان دارای طبیعت سرسبزی بوده و با حضور در آن، می‌توانید پیاده‌روی کرده و بگردید.

در سمت راست و مقابل اشکفت سلمان، دو نیمرخ برجسته وجود دارد که در دو سطح توخالی حکاکی شده‌اند. در قسمت شرق آن‌ها شکاف عظیمی وجود دارد که خمیده ‌شدن کوه بر فراز آن، باعث ایجاد پناهگاهی شده است. همچنین اینکه روی سطح کوه، کتیبه‌ای با خط میخی قابل‌مشاهده است که در زیر آن نیز تخت یا کرسی دیده می‌شود.

پل شالو

ممکن است تابه‌حال نام پل شالو به گوشتان خورده باشد، ولی اطلاعی از آن نداشته باشید. در واقع پل شالو نیز جزو جاهای دیدنی ایذه بوده که قدمت چندین هزار ساله را به خود اختصاص داده است. پل شالو به‌عنوان سدی برای گذرکردن عشایر بختیاری ساخته شده بود که پس از آبگیری سد کارون 3، به زیرآب رفت و از دید محو شد. این پل تاریخی برخوردار از دو طناب ضخیم و دو ستون بلند و مقاوم بود که بنا به انجام آبگیری، اثری از آن باقی نماند. پل شالو در 35 کیلومتری ایذه قرار داشته و در مسیر جاده دزپارت ساخته شده بود.

قلعه تل

قلعه تل روی تپه‌ای واقع بوده که بنای اولیه آن، در سال 1790 میلادی درست شده است. این قلعه همانند سایر جاهای دیدنی ایذه قدمت زیادی نداشته و به‌ خاطر اینکه درون دشت حاصلخیزی قرار گرفته، توجه ویژه‌ای به آن می‌شود. ساخت قلعه تل با خشت و گل انجام گرفته که طبق گفته‌ها، می‌توان گفت: روند ساخت آن توسط فردی بنام محمد تقی‌خان چهارلنگ بختیاری صورت گرفته است.

قلعه تل

کوه منگشت

کوه منگشت نیز جزو مکان‌های تماشایی استان خوزستان شهرستان ایذه است که از چندین کوه قوچه، زرد حلقه، سه پران، دوزرو، تنوش، بدرنگان، ناشلیل، نشا، سرچاه، نشا و کلمه تشکیل شده است. بخش عظیمی از کوهستان منگشت مختص به درختان بوده و دریاچه بوندان واقع در قسمت تحتانی، جزو زیبایی‌های طبیعی این کوهستان است.

کوه منگشت

کوه دوتو

دوتو از جمله کوه‌های جنگلی و جاذبه‌های طبیعی ایذه بوده که در بخش جنوب شرقی شهرستان قرار گرفته است. کوه دوتو ارتفاع 3170 متری داشته که از شمال به کوه لیراب و از جنوب به کوه کله پیوند می‌خورد. دامنه‌های این کوه زیبا پوشیده شده از درختان و جنگل‌های فراوانی است که با حضور در آن می‌توانید جسم و روح خود را آرام سازید.

کوه دوتو

تالاب بندون

تالاب بندون نیز جزو جاهای دیدنی ایذه است که به‌ خاطر نبود بارندگی در استان خوزستان، دچار خشکی شد. ولی در حدود سال 1398 به دلیل بروز بارندگی فراوان و سیل، تالاب بندون پرآب شده و امروزه به‌ عنوان زیستگاه گونه‌هایی از پرندگان و گیاهان شهرت یافته است.

این تالاب در حوالی جاذبه‌های دیگری از جمله نقش برجسته خونگ و سنگ نگاره کول فرح واقع بوده که مکان قرارگیری آن در 3 کیلومتری شهرستان ایذه حوالی روستای کهباد و آرامستان تاریخی شهسوار می‌باشد.

تالاب بندون

نقش برجسته خنگ کمالوند

این نقش برجسته برای نخستین‌ بار در سال 1963 توسط فردی بنام والتر هینز کشف شد که جزو آثار تاریخی و ارزشمند شهرستان ایذه به شمار می‌آید. نقش برجسته خنگ کمالوند طبق نوشته‌های روی نقش، مختص به دوران الیمایی است که تصویر یک نجیب‌زاده سوار بر اسب و کاهن را نشان می‌دهد. این نقش برجسته در حدود 7 کیلومتری شمال شهر و روستای کمالوند واقع شده است.

نقش برجسته خنگ کمالوند

حکاکی کوباد

حکاکی کوباد نیز از جمله مکان‌های دیدنی و تاریخی ایذه به‌ حساب می‌آید که نشان‌دهنده لوح پنج پیکر انسان دست روی سینه با لباس‌های بلند است. در مقابل این پنج پیکر نیز یک فرد زن یا مرد با ردای بلند قرار داشته که روی سکویی نشسته و با نگاه خیره‌ای، آن‌ها را زیر نظر گرفته است.

برخی از افراد معتقدند که این لوح یک مدرسه را نشان می‌دهد. این حکاکی روی صخره صاف و صیقلی شکل صورت گرفته و می‌توان گفت: قدمت آن به دوران ساسانیان برمی‌گردد. برای مشاهده حکاکی کوباد می‌توانید از صبح تا عصر به این مکان رفته و به‌ خوبی امکان بازدید در روز روشن را داشته باشید.

حکاکی کوباد

محوطه باستانی شمی

این محوطه در روستای شمی حاشیه رودخانه هندیجان قرار دارد که آثار کشف شده از آن، قدمت بالایی را به خود اختصاص داده‌اند. محوطه باستانی شمی از دوران باستانی به‌ جای‌ مانده که به‌ خاطر برخورداری از آثار متنوعی همچون گورستان، مجسمه‌های سنگی، تپه‌های باستانی و معبد، دارای اهمیت بالایی است.

آثار واقع در آن طی چندین دهه گذشته تحت‌ تأثیر فرهنگ‌هایی از جمله ایلامیان، ساسانیان و همچنین اسلام قرار گرفته‌اند که با داشتن بناهای بسیار، فرهنگ و تمدن باستانی محوطه را به رخ می‌کشند. این محوطه در فاصله 9 کیلومتری روستای شمی قرار دارد و مجسمه برنزی، یکی از آثار کشف شده در این منطقه است.

بقعه امامزاده سلطان ابراهیم

بقعه امامزاده سلطان ابراهیم جزو مکان‌های مذهبی در شهر ایذه است که در 42 کیلومتری شمال شهرستان قرار داشته و بنای آن، قدمت 700 ساله دارد. این مکان در روستای کارتا و دهستان سوسن واقع بوده و در حین بازدید و زیارت آن، باید آداب‌ورسوم خاصی را رعایت کنید. حوالی بقعه امامزاده سلطان ابراهیم، طبیعت سرسبز و زیبایی وجود دارد و هرساله افراد بسیاری به‌منظور زیارت و حاجت‌روایی به این مکان مشرف می‌شوند.

بقعه امامزاده سلطان ابراهیم

گورستان تاریخی شامی

یکی دیگر از جاهای دیدنی ایذه، گورستان تاریخی شامی نام دارد که به نام‌های دیگری همچون دره شامی، گورستان شامی و تپه تاریخی شامی نیز شهرت یافته است. در مجاورت این مکان مقبره‌های بسیاری دیده می‌شود که شباهت زیادی به مقبره‌های دوران ساسانیان دارند.

البته باید بدانید که حفاری آن‌ها به‌صورت غیرمجاز و غیرقانونی بوده که آثار و مجسمه‌های بسیار قدیمی از گورستان تاریخی شامی کشف شده است. بیشتر مقبره‌های موجود در این گورستان از جنس سنگ هستند و معمولا به‌ شکل‌های گوناگونی همچون استوانه‌ای، صندوقی و مکعبی طراحی و ساخته شده‌اند.

گورستان تاریخی شامی

نکات مهم برای بازدید از جاهای دیدنی ایذه

حال که با جاهای دیدنی شهرستان ایذه آشنا شدید، زمان این است که بدانید در حین بازدید از آن‌ها باید چه نکاتی را در نظر بگیرید. در واقع باید بدانید که ایذه با قرارگیری در بخش جنوبی کشور دارای آب‌وهوای گرمی بوده و بهتر است از اواخر اسفندماه تا اواخر اردیبهشت‌ماه، اقدام به سفر و بازدید از آن کنید. به این منظور لازم است در حین سفر و بازدید از جاهای دیدنی ایذه نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • قبل از اقدام به سفر حتما از وضعیت آب‌و‌هوا باخبر شوید.
  • تجهیزات لازم همچون لباس و کفش مناسب، جعبه کمک‌های اولیه، وسایل کمپ، مواد غذایی، چراغ‌قوه و سایر موارد را فراموش نکنید.
  • برخی از جاذبه‌های دیدنی نیاز به تهیه بلیط دارند و شما ملزم به این کار خواهید بود.
  • اهمیت به محیط‌زیست و طبیعت را از یاد نبرده و از ریختن زباله‌های خود بپرهیزید.
  • برخی از جاهای دیدنی نیاز به رعایت کامل حجاب دارند.
  • محل مطمئنی را برای اقامت خود در حین سفر انتخاب کنید.
نکات جاهای دیدنی ایذه

سخن پایانی

شهرستان ایذه یکی از مقاصد دیدنی کشور است که هر یک از جاهای دیدنی ایذه در جای خود، برخوردار از زیبایی‌های خاصی هستند. این شهر با قرارگیری در جنوب کشور معمولا دارای شرایط آب‌وهوایی گرمی بوده که بهترین زمان سفر به آن، اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت‌ماه است.

جاهای دیدنی ایذه شامل مواردی همچون دشت سوسن، پل شالو، گورستان تاریخی شامی، قلعه تل، تالاب میانگران و بندون، حکاکی کول فرح و کوباد و… است که با سفر به هر کدام، می‌توانید تجربیات ماندگاری را در ذهنتان به ثبت رسانید. در این مقاله به بررسی جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شهرستان ایذه پرداختیم. فرقی ندارد که به دل طبیعت سفر کنید یا کوه، بلکه هدف اصلی ثبت خاطرات به‌یادماندنی و لذت‌بردن از هر لحظه سفر است.

سوالات متداول

جاذبه‌های دیدنی و زیبای این شهرستان شامل تالاب میانگران، تنگه قاسمی، دشت سوسن، آبشار شیوند، حکاکی کول فرح، دهکده زراس، غار اشکفت سلمان، پل شالو، قلعه تل، کوه منگشت، کوه دوتو، تالاب بندون، نقش برجسته خنگ کمالوند، حکاکی کوباد، محوطه باستانی شمی، بقعه امامزاده سلطان ابراهیم و گورستان تاریخی شامی است.

بهترین زمان ممکن برای سفر به مناطق جنوبی کشور علی‌الخصوص ایذه، اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت‌ماه است.

برای سفر به این مکان می‌توانید از وسایل نقلیه شخصی مثل خودرو و عمومی از جمله هواپیما، اتوبوس و قطار کمک بگیرید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید