جاهای دیدنی کلاردشت | مقصدی سحرآمیز در میان ابرها

جاهای دیدنی کلاردشت | مقصدی سحرآمیز در میان ابرها

ایرانگردی مازندران

جاهای دیدنی کلاردشت، در دشتی زیبا میان کوهستان‌های مرتفع البرز واقع شده است که در فصل بهار و تابستان رنگ سبز و زیبایش نوید یک بهشت گمشده را می‌دهد. شهری خوش آب و هوا که گویا نعمت فراوان خدا متمرکز در این منطقه شده است که حتی در فصل تابستان هم به‌عنوان مقصدی رویایی و سحرآمیز به‌شمار می‌رود. کلاردشت که از شهرهای شمال کشور است، جاهای دیدنی متنوعی دارد که از بازدید از آن‌ها می‌تواند سفری به‌یادماندنی و لذت‌بخش را برای مسافران و گردشگران به ارمغان آورد. پس اگر قصد دارید تا در زیبایی‌های کلاردشت سرسبز غرق در لذت شوید، در ادامه با ما در پته همراه شوید.

معرفی شهر کلاردشت

کلاردشت، شهری بزرگ و دشتی زیبا در میان کوهستان‌های مرتفع البرز مرکزی است که در فصل بهار و تابستان رنگ سبز و زیبایش نوید یک بهشت را می‌دهد. این شهر در ارتفاع 1,250 متری از سطح دریا قرار دارد و جزو شهرهای خوش آب و هوای ایران است که در تمام طول سال دارای آب و هوای خنک و غیرشرجی است. در واقع غیرشرجی بودن کلاردشت از جمله مزایای این شهر است که در مقایسه با دیگر شهرهای استان مازندران از جمله چالوس و کلارآباد دارد.

کلاردشت با دریای خزر، جنگل و ساحل شهر عباس‌آباد حدود یک ساعت فاصله زمانی است که می‌توان در مسیر رفتن به کلاردشت از این جاهای دیدنی نیز بازدید کرد. کلاردشت با چالوس حدود 50 کیلومتر، با تهران 150 کیلومتر و شهر کرج 170 کیلومتر فاصله دارد و بسیاری از مردم پایتخت تعطیلات خود را در این منطقه می‌گذرانند.

مردم کلاردشت که عموما به لهجه مازندرانی یا مازنی که کلارستاقی نیز نام دارد صحبت می‌کنند.  البته مردم مناطق کردنشین یا خواجودی‌ها حدود 30 سال پیش به این منطقه کوچ کرده‌اند و اگر مردمی را ملاقات کردید که لهجه کردی یا لکی داشتند، تعجب نکنید.

کلاردشت به‌دلیل زیبایی‌های بی‌نظیرش به‌عنوان یک مقصد گردشگری امتیازات زیادی برای مردم ساکن خود فراهم کرده است؛ بسیاری از مردم کلاردشت از طریق اجاره اقامتگاه‌های بوم‌گردی، فروش غذا در رستوران‌ها و برگزاری تورهای گردشگری کسب درآمد می‌کنند. از دیگر منابع درآمد مردم کلاردشت و روستاهای اطراف می‌توان به تولید صنایع دستی، دامداری و کشاورزی (شالیزار) اشاره کرد.

تاریخچه کلاردشت

براساس اسناد تاریخی موجود، نام پیشین منطقه‌ای که اکنون با نام کلاردشت شناخته می‌شود، کلار بوده است و هم‌اکنون نیز بقایای این شهر قدیمی درست بالای تپه کلار قرار دارد. این تپه در روستای لاهور قرار دارد و جزو جاهای دیدنی شهر کلاردشت محسوب می‌شود. منطقه کلاردشت در دوران قاجار و پهلوی به‌عنوان تفرجگاه شاهان و اشراف‌زادگان کاربری داشته است.

براساس آثار تاریخی که در کاخ اجابیت کشف شده است، قدمت شهر قدیمی کلاردشت به 4 هزار سال پیش برمی‌گردد و یک جام طلایی کشف شده در این شهر نیز متعلق به 800 سال پیش از میلاد مسیح است. جام مذکور هم‌اکنون در موزه تهران نگهداری می‌شود.

کلاردشت در زمان‌های گذشته شامل دشت‌های وسیع، اما باتلاقی بوده است که به زیستگاه وزغ و غوک‌های زیادی تبدیل شده بود. شاید برایتان جالب باشد که نام کلاردشت نیز از همین وزغ و غوک‌ها گرفته شده است و کلار در فرهنگ لغوی به‌معنای «وزغ و غوک» آمده است.

جاهای دیدنی کلاردشت

کلاردشت جاهای دیدنی زیبایی دارد که هر بازدیدکننده‌ای را از تماشا از خود بی‌خود می‌کند. اگر عاشق طبیعت باشید و از سفر به کوه و دشت می‌برید، کلاردشت جاهای دیدنی و روستاهای زیبای مختلفی دارد که بازدید از هر کدام لذت مختص به خود را دارد. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی کلاردشت می‌پردازیم:

دهکده مازیچال؛ اقیانوس توده‌های ابر بر فراز آسمان کلاردشت

دهکده مازیچال یکی از بهترین جاهای دیدنی شهر کلاردشت است که پا از دست درازتر بر بالای سقف آسمان پر از ابر آن می‌توان نفس تازه‌ای کشید و از تماشای توده‌های ابر لذت برد. دهکده مازیچال برای علاقه‌مندان به کمپینگ، طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی یک مقصد ایده‌آل است که شما می‌توانید با برپایی چادر و اقامت در کلبه‌های چوبی اوقات خوشی را بگذرانید.

آب و هوای این منطقه در بیشتر روزهای سال معتدل و خنک است و در فصل‌های بهار و تابستان به‌عنوان ییلاق عشایر اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دهکده در فصل‌های پاییز و زمستان سرد و برفی می‌شود و در مسیر دسترسی به این منطقه خطر حمله حیوانات وحشی و ریزش کوه و بهمن وجود دارد.

آدرس دهکده مازیچال: استان مازندران، نزدیک به کلاردشت، ۴۸ کیلومتری چالوس

 دریاچه ولشت؛ لذت قایق‌سواری در آب‌های شیرین

دریاچه ولشت یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی اطراف مرزن‌آباد واقع در شمال شرقی کلاردشت است که امکان قایق‌سواری، ماهیگیری، شنا و لذت بردن از تماشای آب‌های این دریاچه را میسر کرده است. دریاچه ولشت با مرزن‌آباد فاصله چندانی ندارد و می‌توانید با پیمایش مسیری کوتاه از مرزن‌آباد به این دریاچه بروید و از این تفریحگاه طبیعی لذت کامل را ببرید.

دریاچه ولشت محل زندگی آبزیان و جانوران زیادی است که باید در هنگام شنا و قایق‌رانی مراقب آن‌ها باشید. مار آبی، اردک، غاز، قورباغه و ماهی کولی از جمله جانورانی هستند که در این دریاچه یافت می‌شوند. چشمه‌های این دریاچه در فصل بهار و تابستان پرآب می‌شوند و از این رو بهتر است در این فصل‌ها به این دریاچه سفر کنید؛ زیرا از طرف دیگر آب و هوای این منطقه در فصل پاییز و زمستان بسیار سرد می‌شود و حتی احتمال یخ زدن آب دریاچه وجود دارد.

برای ورود به محوطه دریاچه باید هزینه‌ای پرداخت کنید و در محوطه این دریاچه فروشگاه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید اقلام مورد نیاز خود را از این فروشگاه‌ها خریداری کنید.

آدرس دریاچه ولشت: استان مازندران، ۲۵ کیلومتری جاده چالوس، جنوب غربی چالوس و شمال شرقی منطقه کلاردشت، نزدیک مرزن‌آباد، دریاچه ولشت

عَلَم‌کوه؛ دومین کوه بلند ایران

علم‌کوه دومین کوه بلند ایران در منطقه تخت سلیمان است که قله آن با ارتفاع 4,850 متر یکی از اهداف اصلی کوه‌نوردان و قله‌نوردان است. این کوه که در جنوب دریای مازندران و رشته‌کوه البرز قرار دارد، خورشید از پشت آن هر روز طلوع می‌کند. از آن جایی که این کوه بیش از 4,000 متر ارتفاع دارد، صعود از آن کار هر کسی نیست و باید همراه با گروه‌های حرفه‌ای کوه‌نوردی اقدام به بالا رفتن از دیواره‌های مرتفع آن کنید.

دیواره علم‌کوه شهرت جهانی دارد و صخره‌نوردان و کوه‌نوردان خارجی زیادی برای صعود از این دیواره به ایران سفر می‌کنند. صخره‌نورد باشید یا کوه‌نورد، فرقی ندارد، علم‌کوه سدی است که باید از مقابل خود بردارید تا به قله‌های موفقیت دست یابید. در هر صورت اگر قصد داشتید تا از این کوه بلند بالا بروید، تجهیزات کوه‌نوردی خود را فراموش نکنید؛ زیرا به هیچ عنوان نمی‌توان بدون این تجهیزات از علم‌کوه بالا رفت. در مسیر صعود از علم‌کوه با پدیده‌ای عجیب مواجه می‌شوید که تماشای آن برای بسیاری حیرت‌آور است و این پدیده یک تخته سنگ عجیب بنام «سنگ سماور» است.

این تخته سنگ بزرگ به‌صورت عجیبی در حالت عمودی بر روی سطح کوچکی از شیب علم‌کوه قرار گرفته و سد راه کوه‌نوردان و قله‌نوردان شده است. بهترین زمان برای صعود از علم‌کوه در فصل تابستان و نیمه دوم تیر است که بر اثر گرمای شدید، برف‌های ارتفاعات این کوه تا حدود زیادی آب شده است.

آدرس علم‌کوه: استان مازندران، 20 کیلومتری بخش جنوب غربی کلاردشت، منطقه تخت سلیمان، علم‌کوه

جاده کلاردشت به عباس‌آباد؛ رقیب جدی جاده چالوس

یکی از جاده‌های زیبای ایرانی در شمال کشور که جزو معدود جاده‌های سرسبز و تماشایی کشور است، جاده کلاردشت به عباس‌آباد است. تصاویری از این جاده را احتمالا بارها تماشا کرده‌اید و فقط با برچسب شمال کشور از کنار آن گذشته‌اید، یا حتی بسیاری تصور می‌کنند که فقط جاده چالوس تنها جاده زیبای کشور است؛ در حالی که جاده جنگلی کلاردشت به عباس‌آباد فاصله چندانی بین رویا و واقعیت قائل نشده است و مسافران را در مناظر زیبای طبیعت سرسبز خود غرق در رویا می‌کند.

البته جنگل‌های سرسبز کلاردشت تنها زیبایی‌های این منطقه نیستند و چشمه‌های پرآب متعددی در مسیر این جاده قرار دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. جاده جنگلی کلاردشت به عباس‌آباد حدود  25 الی 26 کیلومتر مسافت دارد و در طول این مسیر پیچ‌وخم‌های متعددی وجود دارند؛ پس مراقب باشید در هنگام رانندگی حواستان را از جاده پرت نکنید و متمرکز بر رانندگی به مسیر خود ادامه دهید و در صورت نیاز می‌توانید در طول مسیر توقف کنید. بهترین زمان برای بازدید از این جاده در فصل بهار و تابستان است و فصل‌های پاییز و زمستان به‌دلیل بارش برف و باران دچار لغزندگی می‌شود.

نکته: اگر قصد داشتید تا در جنگل کلاردشت گردش کنید یا در میان مناطق سرسبز این منطقه ناهار یا شام خود را صرف کنید، از ریختن زباله‌های خود در طبیعت اکیدا خودداری کنید. ضمنا اگر قصد شب‌نشینی و کمپینگ در جنگل را داشتید، مراقب حیوانات وحشی از قبیل خرس، گرگ، شغال و … باشید.

آدرس جاده کلاردشت به عباس‌آباد: استان مازندران، جاده کلاردشت به عباس‌آباد

سیاه‌بیشه؛ روستایی خوش آب و هوا، غرق در سیاهی مه

روستای سیاه‌بیشه یکی از مناطق خاص شمال کشور است که به‌دلیل مه و رطوبت در تمامی فصل‌های سال مورد توجه مردم قرار گرفته است. مه غلیظی که در این روستا پخش می‌شود مایل به رنگ سیاه است و نام سیاه‌بیشه را از همین رو به این روستا داده‌اند.

وسعت این روستا و مناطق آن حدود 9 هزار هکتار است و شکار در این منطقه ممنوع اعلام شده است. اگر قصد داشتید تا یک یا چند روز در این منطقه اوقات خوشی داشته باشید، می‌توانید یکی از منازل مسکونی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی این روستا را اجاره کنید.

آدرس روستای سیاه‌بیشه: استان مازندران، نزدیک کلاردشت، بین کندوان و مرزن‌آباد، روستای سیاه‌بیشه

کاخ اُجابیت (اجابت)؛ کاخ سفید ممنوعه شمال کشور

اندکی بالاتر از شهر کلاردشت و در دامنه کوه‌های جنوبی شهر، کاخ اجابیت که در روستای اجابیت قرار دارد به وضوح قابل مشاهده است. این کاخ سفید در دوره حکومت پهلوی اول در سال 1318 شمسی ساخته شده است. کاخ اجابیت در دو طبقه ساخته شده است و معماری آن از ساختمان‌های اروپایی الگوبرداری شده است و حیاط آن پر از درخت‌های نراد بلند است.

گچ‌بری‌ها، کناف‌های سقف و ستون‌های بلند این ساختمان همگی نوید یک ساختمان لوکس و خوش‌ساخت را می‌دهد. دکوراسیون چوبی لهستانی، لوسترهای آلمانی و میزهای فرانسوی از جمله تزئینات اروپایی این کاخ هستند. اگرچه بازدید از داخل کاخ اجابیت و محوطه آن برای هیچ فرد عادی مقدور نیست، دست‌کم می‌توانید از دور به تماشای آن بپردازید.

کاخی که زمانی محل خوشگذرانی شاهان پهلوی بوده است، اکنون نیز فقط برای چند روزی در سال خلوتگاه مقامات عالی رتبه کشور است.

آدرس کاخ اُجابیت (اجابت): استان مازندران، کلاردشت، خیابان پاسداران، کاخ اجابیت

روستای هریجان؛ بازگشت به سرزمین سرسبز آریایی

هریجان یکی از روستاهای خوش‌ آب‌وهوای اطراف کلاردشت است که در نزدیکی روستای سیاه‌بیشه قرار دارد و نام این روستا ریشه در واژه هریگان دارد. هریگان واژه فارسی هریجان است و در فرهنگ لغوی به‌معنای سرزمین آریایی آمده است. هریجان یک منطقه سرسبز و زیباست که یک آبشار مرتفع باریک به زیبایی‌های آن تنوع چشم‌نوازی بخشیده است.

البته برای ورود به محدوده تاج آبشار هریجان اخذ مجوز از اداره محیط زیست لازم است و از این رو بازدید از آن برای عموم مردم آزاد نیست و جزو مناطق حفاظت‌شده است؛ زیرا این منطقه حیات وحش بسیاری از جانوران اهلی و وحشی است. هریجان سرسبز منتظر قدم‌های شما است تا با قدم‌های سبز خود، ذوق و اشتیاقتان را به روح این منطقه منتقل کنید.

آدرس روستای هریجان: استان مازندران، جاده تهران به چالوس، نرسیده به سیاه‌بیشه، جاده هریجان

جنگل مِجِل؛ جنگلی سرسبز و زیبا در نزدیکی دره کلاردشت

جنگل مجل یکی از جاهای دیدنی اطراف کلاردشت است که در روستای مجل و در نزدیکی روستای رودبارک قرار دارد. کلاردشت فاصله چندانی با جنگل مجل ندارد و این جنگل بر روی تپه‌های اطراف روستای مجل در فاصله 6 کیلومتری غرب میدان حسن‌کیف قرار گرفته است.

برای رفتن به جنگل مجل باید از میدان حسن‌کیف حدود 4 کیلومتر بپیمایید تا وارد روستای رودبارک شوید و از جاده سمت چپ واقع در روستا به‌سمت روستای مجل حرکت کنید. در ابتدای این جنگل مجل چندین ویلای زیبا ساخته شده است که برای اقامت در اطراف این جنگل اجاره داده می‌شوند.

آدرس جنگل مجل: استان مازندران، کلاردشت، خیابان پاسداران، نزدیک روستای مجل

روستای کردیچال؛ روستای همیشه خنک، نان مروارید کلاردشت

روستای کردیچال یک منطقه سرسبز و کوهستانی در ارتفاعات منطقه کلاردشت است که آب و هوای معتدل و خنک این منطقه در تمامی فصول سال، آن را به ییلاق مناطق اطراف تبدیل کرده است. این روستا یکی از روستاهای تاریخی منطقه کلاردشت است که تاسیس اولین بانک و دومین مدرسه در شهرستان کلاردشت را در صندوق خاطرات خود نگهداری می‌کند.

بسیاری از گردشگران این روستا را با لقب نان مروارید کلاردشت می‌شناسند و فراموش نکنید که برای سفر به این روستا سعی کنید در فصل و بهار اقدام کنید؛ این روستا در فصل‌های پاییز و زمستان آب و هوای سرد و کوهستانی دارد و این در حالی است که در فصل تابستان، دمای این روستا به 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

آدرس روستای کردیچال: استان مازندران، جاده مرزن‌آباد به کلاردشت، روستای کردیچال

تپه باستانی کلار؛ گنج سبز تاریخی ایران

تپه کلار یکی از جاهای دیدنی و تاریخی شمال کشور است که در ضلع شرقی منطقه کلاردشت قرار دارد. در سال‌های گذشته طی تحقیقات و حفاری‌های مداومی که در این منطقه صورت گرفت، مشخص شد که یک شهر باستانی بر روی این تپه قرار داشته است. قدمت این تپه به هزاره دوم پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد و از زمان شکل‌گیری تمدن‌های قدیمی محل زندگی انسان‌ها بوده است. البته در تحقیق دیگری که بر روی این تپه تاریخی شده است، قدمت آن را به 6 هزار سال پیش از میلاد نسبت داده‌اند.

ارتفاع تپه کلار در ارتفاع 7 تا 12 متری از سطح زمین قرار دارد و ظاهری بیضی‌شکل دارد. همچنین مساحت این تپه حدود 5 هکتار و قطر آن هم 300 متر است و یک تپه کوچک دیگر در بخش غربی آن قرار دارد. این تپه کوچک‌تر که حدود 100 متر مربع مساحت دارد و به آن «گنبد گلی» یا «گل گمبه» می‌گویند. این منطقه فاقد امکان رفاهی و تفریحی است، ولی بااین‌حال چیزی از ارزش‌های آن کم نمی‌شود.

آدرس تپه کلار: استان مازندران، 48 کیلومتری چالوس، کلاردشت، روستای لاهو، تپه کلار

روستای رودبارک؛ استراحتگاه کوه‌نوردان

روستای رودبارک یکی دیگر از روستاهای منطقه کلاردشت است که به واسطه آب و هوای معتدل و خنک آن مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. نام کامل روستای رودبارک در واقع رودبارک مهدیشهر است که در دامنه‌های علم‌کوه قرار گرفته است و آب و هوای خنک این منطقه نیز بدین سبب است.

این روستا که دارای رودهای پرآب متعددی است، محل مناسبی برای تفریح و گردشگری در فصل‌های بهار و تابستان است. همچنین لازم به ذکر است که اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کلبه‌های چوبی متعددی در این منطقه ساخته شده است که می‌توان برای یک سفر چند روزه با خیال راحت در آن‌ها اسکان کنید.

جنگل مجل که در نزدیکی این روستا قرار دارد با نام جنگل رودبارک هم شناخته می‌شود که اگر به این روستا سفر کردید، بازدید از این جنگل هم خالی از لطف نیست. از طرف دیگر روستای رودبارک که در دامنه‌های علم‌کوه قرار دارد، در واقع بین 43 قله مرتفع سربه‌فلک‌کشیده قرار گرفته است که ارتفاع هر کدام از این قله‌ها بیش از 4 هزار متر است؛ از این رو کوه‌نوردان و قله‌نوردان زیادی در طول مسیر صعود به قله‌های علم‌کوه از این روستا عبور می‌کنند و مدتی به استراحت می‌پردازند.

رودخانه پرخروش سردآبرود، مسجد بزرگ و پارک جنگلی رودبارک از دیگر جاذبه‌های دیدنی این روستا هستند که می‌توانید در طول سفر به این روستا از آن‌ها نیز بازدید کنید.

آدرس روستای رودبارک: استان مازندران، شهرستان کلاردشت، 48 کیلومتری چالوس، روستای رودبارک

پارک جنگلی رودبارک

پارک جنگلی رودبارک که در روستای رودبارک قرار دارد یکی دیگر از جاهای دیدنی و تفریحگاه‌های کلاردشت است که در منطقه‌ای با انبوه درختان مختلف قرار دارد. یک رودخانه سرآبرود دیگر جاذبه گردشگری روستای رودبارک نیز از میان این پارک جنگلی می‌گذرد و شنیدن صدای آب این رودخانه آرامش را در وجود تک‌تک بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

پارک جنگلی رودبارک محل مناسبی برای کمپینگ و استراحت در کنار خانواده است؛ زیرا از امکانات رفاهی مناسبی از قبیل آلاچیق چوبی، سکو، سرویس بهداشتی، وسایل بازی کودک، رستوران و کافه برخوردار است. همچنین امکان اجاره اتاق برای استراحت در این پارک وجود دارد. با توجه به آب و هوای خنک روستای رودبارک و منطقه کلاردشت در فصل تابستان، این فصل بهترین زمان برای بازدید از پارک جنگلی رودبارک است.

لازم به ذکر است که اگر قصد اقامت و استراحت در این پارک را دارید، بهتر است بدانید که هزینه ورودی این پارک نسبتا بالاست؛ اگر حضور شما در این پارک به یک شب انجامید، باید هزینه قابل توجهی را بپردازید.

آدرس پارک جنگلی رودبارک: استان مازندران، شهرستان کلاردشت، 48 کیلومتری چالوس، روستای رودبارک

مرداب دیوک؛ چهره اسرارآمیز و ترسناک کلاردشت

مرداب دیوک یکی دیگر از جاهای دیدنی منطقه کلاردشت است که به‌عنوان یکی از ترسناک‌ترین مرداب‌های ایران به‌شمار می‌آید. این مرداب در میان انبوه درختان در هم پیچیده شده و پرشاخ‌وبرگ قرار گرفته است و ممکن است گردشگرانی که از منطقه شناخت دقیقی نداشته باشند، متوجه آن نشوند.

مرداب دیوک در نزدیکی روستای پیمبور کلاردشت قرار دارد و سفر به این مرداب جنگلی با ماجراجویی‌های متنوعی همراه است. برای رسیدن به این مرداب باید از میان تنه درختان کهنسال، درختان سربه‌فلک‌کشیده و بوته‌های پربرگ عبور کنید و سعی کنید زیاد به مرداب نزدیک نشوید؛ زیرا مرداب دیوک فریبنده‌تر از آن است که تصور می‌کنید و ممکن است، زمین‌هایی که تصور می‌کنید عاری از خطر هستند، شما را در خود فرو ببرند.

بسیاری از بازدیدکنندگان این مرداب به‌صورت گروهی همراه با آفرود و موتورسیکلت‌های کلاسیک اقدام به کمپ در این منطقه می‌کنند. بهترین زمان برای بازدید از مرداب دیوک را شاید بتوان فصل‌های بهار و تابستان دانست که سرسبزی و پوشش گیاهی منطقه، زیبایی خود را به رخ می‌کشند؛ از طرفی با بارش باران در فصل بهار سطح آب مرداب بالا می‌آید و بهتر می‌توانید از لجن‌زار دیوک بازدید کنند.

اگرچه فصل بهار و تابستان را برای بازدید از این مرداب پیشنهاد کردیم، ولی می‌توان از برگ‌ریزان رنگارنگ درختان جنگل در فصل پاییز نیز چشم‌پوشی کرد. ضمنا اگر قصد داشتید تا از مرداب دیوک بازدید کنید، حتما تجهیزات جنگل‌نوردی، مواد غذایی، آب آشامیدنی و کفش مناسب پیاده‌روی همراه خود داشته باشید.

آدرس مرداب دیوک: استان مازندران، شهرستان کلاردشت، نزدیکی روستای پیمبور، مرداب دیوک

جنگل آزو؛ جنگلی سرسبز با درختانی در هم آمیخته

جنگل آزو یا دشت آزو یکی از دیگر جاهای دیدنی کلاردشت است که در فاصله 1 کیلومتری غربی حسن‌کیف قرار دارد. این جنگل سرسبز و زیبا جاذبه‌های گردشگری مختلفی را در میان درختان بلند خود پنهان کرده است. از جمله جاذبه‌های گردشگری این جنگل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دشت جو پشت
  • عسلک
  • مازیگاسر
  • کوه گرگ

همچنین لازم به ذکر است که کوه گرگ در مجاورت این جنگل قرار دارد و زیستگاه جانوران وحشی مختلفی از قبیل خرس قهوه‌ای، خوک، گرگ، گراز و پلنگ است. متاسفانه بسیاری از حیوانات این زیستگاه در خطر انقراض نسل قرار گرفته‌اند.

آدرس جنگل آزو: استان مازندران، کلاردشت، 1 کیلومتری غربی حسن‌کیف، جنگل آزو

روستای طویدره؛ روستای نمونه گردشگری

روستای طویدره یک روستای ییلاقی از توابع شهرستان کلاردشت است و عنوان روستای نمونه گردشگری را به خود اختصاص داده است. این روستا که در منطقه‌ای سرسبز قرار گرفته است، از آب و هوای معتدل و خنکی برخوردار است. برای رفتن به این روستا باید از یک مسیر جنگلی با نام همین روستا در ارتفاعات مازیچال عبور کنید.

مردم روستای طویدره از طریق دامداری، صنایع دستی و فروش لبنیات درآمدزایی می‌کنند و به مهمان‌نوازی و خون‌گرمی شهره‌اند. همچنین می‌توانید با مردم این روستا به انجام بازی‌های محلی از قبیل لافن بازی، سنگ‌سنگ، از سر نو غزل خانم، متکا کانی، دستمال کاهی و چوب پا بپردازید. اگر از روستای طویدره بازدید کردید، حتما از لبنیات محلی این روستا تناول کنید که از کیفیت بالایی برخوردارند.

یک کارگاه مجسمه‌سازی در این روستا وجود دارد که توسط یک مجسمه‌ساز هنرمند برپا شده است و یک مجسمه زیبا تحت عنوان کوروش کبیر ساخته است که ارزش بازدید از این کارگاه را دوچندان می‌کند.

آدرس روستای طویدره: استان مازندران، چالوس، کلاردشت، مازیچال، روستای طویدره

روستای مکارود؛ گردش در روستایی سنتی و کوچه‌باغ‌های باصفا

روستای مکارود دیگر روستای گردشگری از بخش مرکزی شهرستان کلاردشت است که بافت قدیمی خود را تا حدودی حفظ کرده است. اگر اهل پایتخت هستید و از شهر تهران به روستای مکارود سفر می‌کنید، می‌توانید با قدم زدن در کوچه‌باغ‌های این روستا و تنفس هوای پاک آن برای چند روزی از هوای آلوده پایتخت فاصله بگیرید.

دسترسی به جنگل، دشت و کوه‌های سرپوشیده از برف، آب و هوای خنک و اقامت در ویلاهای روستای مکارود همگی به علت‌هایی تبدیل شده‌اند تا گردشگران زیادی سالانه از این روستا بازدید کنند. در هر صورت اگر قصد داشتید تا در سفر خود به کلاردشت از روستاهای اطراف بازدید کنید، بهتر است همانند بسیاری از دیگر روستاهای دیدنی کلاردشت در فصل بهار و تابستان از این روستا بازدید کنید.

آدرس روستای مکارود: استان مازندران، چالوس، کلاردشت، روستای مکارود

دریاچه حصارچال؛ دریاچه‌ای طبیعی و فصلی در ارتفاعات علم‌کوه

دریاچه حصارچال یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرستان کلاردشت است که در ضلع شرقی علم‌کوه و در ارتفاع 3,800 متری از سطح دریا قرار دارد. دریاچه حصارچال حاصل ذوب شدن برف‌های ارتفاعات علم‌کوه است و به‌صورت طبیعی شکل گرفته است. البته این دریاچه یک دریاچه فصلی است که در فصل تابستان و اوایل پاییز شکل می‌گیرد.

شنا کردن و آب‌تنی در دریاچه حصارچال به‌دلیل سرمای بیش از حد آب این دریاچه با چالش‌هایی همراه است، همچنین به‌دلیل همین سرما برای شب‌نشینی در اطراف دریاچه باید لباس گرم همراه خود داشته باشید. فاصله دریاچه حصارچال تا دشت حصارچال حدود 40 دقیقه کوه‌پیمایی است و بسیاری از کوه‌نوردان در مسیر صعود به قله‌های علم‌کوه در کنار این دریاچه توقف می‌کنند.

آدرس دریاچه حصارچال: استان مازندران، كلاردشت، ضلع شرقی علم‌کوه، دریاچه حصارچال

آبشار اکاپل؛ آبشاری برای تمام فصل‌ها

آبشار آکاپل با 20 متر ارتفاع که در مسیر جاده چالوس به کلاردشت و در نزدیکی روستای ونداربن واقع در منطقه رودبارک قرار دارد، یکی دیگر از جاهای دیدنی کلاردشت است. آبشار اکاپل در منطقه‌ی جنگلی و کوهستانی قرار دارد که به جنگل کوهستانی سردی‌چال معروف است. ضمنا این آبشار فاصله چندانی با دریاچه ولشت و دشت ولشت ندارد و می‌توانید با یک تیر دو نشان که هیچ سه نشان بزنید.

برای بازدید از آن در هر فصلی که اقدام کنید، زیبایی‌های مختص به خود را به نمایش می‌گذارد. حجم آب پایین آبشار زیاد می‌شود و در فصل بهار و تابستان برای آب‌تنی مناسب است، ولی در فصل زمستان که آب این آبشار یخ می‌زند نیز برای یخ‌نوردی کاربری دارد؛ از این رو در بازدید از آبشار اکاپل تردید نکنید که در هر صورت قرار است از آن لذت ببرید.

بسیاری از کوه‌نوردان در مسیر صعود به قله‌های علم‌کوه در این روستا توقف می‌کنند و مدتی را به استراحت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی این روستا می‌کنند.

آدرس آبشار اکاپل: استان مازندران، کلاردشت، جنگل کوهستانی سردی‌چال، آبشار اکاپل

امامزاده سه تن کلاردشت

در روستای والت واقع در منطقه کردیچال، آستان مقدس امامزادگان سید حسن، سید حسین و سیده خیرالنساء (علیهم‌السلام) قرار دارند که به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مورد توجه علاقه‌مندان مذهب شیعه قرار گرفته‌اند. این امامزادگان که همگی از نوادگان امام هفتم شیعیان، امام موسی کاظم (ع) هستند و لازم به ذکر است بنای فعلی امامزاده سه تن کلاردشت در سال 1375 شمسی مورد بازسازی قرار گرفته است.

از جمله امکانات رفاهی امامزاده سه تن می‌توان به زائرسرا، سرویس بهداشتی و محوطه سبز برخوردار است. برای زیارت بارگاه امامزاده سه تن کلاردشت می‌توان از طریق روستای کردیچال و روستای لشسر اقدام کرد. تفرجگاه اسکول و پارک جنگلی آسمان از دیگر جاذبه‌های گردشگری نزدیک به بارگاه امامزاده سه تن کلاردشت هستند.

آدرس امامزاده سه تن کلاردشت: استان مازندران، شهرستان چالوس، بخش کلاردشت، روستای والت، امامزاده سه تن کلاردشت

پنجشنبه بازار کلاردشت

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان کلاردشت، بازدید از پنجشنبه بازار کلاردشت است و همانطور که از نامش پیداست، فقط در روزهای پنجشنبه برپا می‌شود. این بازار سنتی و هفتگی در محوطه‌ای به وسعت 11,000 متر مربع برپا می‌شود و می‌توانید انواع سوغاتی اعم از خوراکی و صنایع دستی را از این بازار خریداری کنید.

فروشندگان این بازار از اقصی نقاط استان مازندران از همان ساعات اولیه صبح در محوطه اختصاصی بازار استقرار می‌یابند و اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند. پس اگر سفر شما به کلاردشت مصادف بود با روز پنجشنبه، فرصت بازدید از این بازار هفتگی را از دست ندهید.

آدرس پنجشنبه بازار کلاردشت: استان مازندران، مرزن آباد، شهرستان کلاردشت، نرسیده به ارشک، پنجشنبه بازار کلاردشت

خانه ارواح کلاردشت؛ خانه‌ای عجیب، مرموز و ترسناک

خانه ارواح کلاردشت با دیگر جاهای دیدنی کلاردشت تفاوت قابل توجهی دارد و در واقع یک ویلای نیمه‌ساز و متروکه است که در روستای کلمه از توابع شهرستان کلاردشت قرار دارد. شاید شبیه‌ترین حسی که از دیگر جاهای دیدنی کلاردشت می‌توانید نسبت به این خانه ترسناک داشته باشید را در سفر خود به مرداب دیوک تجربه کرده باشید.

معماری ساختمان خانه ارواح به قدری عجیب است که برای کشف حقایق آن باید به بخش‌های مختلف آن دقت کنید؛ حقایقی که شاید در نگاه اول متوجه آن نشوید. در همان ابتدا که به خانه ارواح خیره می‌شوید، متوجه عدم قرینه بودن بخش‌هایی از این خانه می‌شوید؛ برای مثال پنجره‌های خانه ارواح وارونه و برعکس یکدیگر ساخته شده‌اند و ظاهر ترسناکی به این خانه بخشیده‌اند.

درباره خانه ارواح بیش از آنکه حقایقی وجود داشته باشد، شایعاتی وجود دارد که نمی‌توان درست بودن آن‌ها را اثبات کرد و قطع به یقین نیز نمی‌توان تمامی آن‌ها را تکذیب کرد. ولی طبق شایعاتی که درباره این خانه وجود دارد، عده‌ای بر این باورند که این خانه یک‌شبه و به دست ارواح ساخته شده است و پیش از آن شب وجود نداشته است؛ همچنین به عقیده این افراد گنج‌های زیادی در این خانه وجود دارد که در جواب سوال آیا تاکنون کسی چیزی کشف کرده یا خیر نیز باید گفت خدا می‌داند.

اما نظریه دیگری که درباره خانه ارواح وجود دارد، چنین است که این ساختمان به‌دلیل ظاهر عجیب و ترسناکش مورد توجه ارواح و اجنه قرار گرفته است؛ از این رو با ترساندن، آزار و فراری دادن صاحبش، آن را تمام و کمال به تسخیر خود درآورده‌اند و از آن زمان تاکنون خالی از سکنه بوده است. طبق گفته‌هایی که از اهالی روستا پخش شده است، گاهی اوقات از داخل این ساختمان صداهای عجیب و ترسناکی به گوش می‌رسد.

لازم به ذکر است که در اطراف خانه ارواح کلاردشت حصارکشی شده است و اینکه آیا مالک این ساختمان از ورود گردشگران و کنجکاوان به این ساختمان رضایت دارد یا خیر نیز کسی نمی‌داند؛ ولی درهای ساختمان باز هستند و بازدیدکنندگان کنجکاوی هستند که برای کشف رموز و یک ماجراجویی هیجان‌انگیز وارد این ساختمان می‌شوند.

آدرس خانه ارواح کلاردشت: استان مازندران، شهرستان کلاردشت، بخش مرکزی، کلاردشت شرقی، روستای کلمه، خانه ارواح کلاردشت

بهترین رستوران‌ها و غذاخوری‌های کلاردشت

کلاردشت که اکنون به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری استان مازندران به‌شمار می‌آید، از امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی برخوردار است تا جوابگوی خواسته‌های گردشگران باشد. در ادامه لیستی از بهترین رستوران‌ها و غذاخوری‌های کلاردشت برای شما آماده کرده‌ایم تا در سفر خود از آن استفاده کنید:

جاهای دیدنی کلاردشت

رستوران اسماعیل آشپز

شماره تلفن01152623731
ساعات کاریتمامی روزهای هفته از ساعت 12 الی 24
آدرساستان مازندران، مرزن‌آباد، جاده مرزن‌آباد-کلاردشت، جنب شهرداری کلاردشت

رستوران پنج ستاره آرش

شماره تلفن0115262812
ساعات کاریتمامی روزهای هفته از ساعت 9 الی 24
آدرساستان مازندران، کلاردشت، بلوار امام خمینی، خط ویژه تاکسی

رستوران البرز کلاردشت

شماره تلفن01152622804
ساعات کاریتمامی روزهای هفته از ساعت 11:30 الی 23:30
آدرساستان مازندران، بلوار پاسداران، شهید احمدیان، نرسیده به دوراهی رودبارک

رستوران محلی گیلدا

ساعات کاریتمامی روزهای هفته از ساعت 8:30 الی 23:30
آدرساستان مازندران، کلاردشت، لامو، روبروی پمپ بنزین

اکبر جوجه کلاردشت

شماره تلفن01152624328
ساعات کاریتمامی روزهای هفته از ساعت 10 الی 23:30
آدرساستان مازندران، کلاردشت، میدان معلم، خیابان جهان‌آرا، ابتدای جاده عباس‌آباد

رستوران وی سنسو کلاردشت

شماره تلفن09113973880
ساعات کاریتمامی روزهای هفته از ساعت 11 الی 24
آدرساستان مازندران، کلاردشت، شهید دلفان آذری، خیابان بهارستان، مجتمع امیر شایا

پیتزا سیزلر

شماره تلفن01152625939
آدرساستان مازندران، کلاردشت، بلوار پاسداران، بین نارون و میثاق

رستوران خلیفه

شماره تلفن01152629293
ساعات کاریتمامی روزها هفته از ساعت 12 الی 24
آدرساستان مازندران، کلاردشت، بلوار پاسداران

رستوران البرز

شماره تلفن01152622804
ساعات کاریتمامی روزهای هفته از ساعت 11:30 الی 23:30
آدرساستان مازندران، کلاردشت، بلوار پاسداران، نرسیده به دوراهی رودبارک

رستوران میزبان

ساعات کاریتمامی روزهای هفته از ساعت 11:30 الی 23:30
آدرساستان مازندران، کلاردشت، ولبال، خیابان پاسداران، به سمت جاده مرزن آباد

سوغات معروف کلاردشت

یکی از سوغات شهر کلاردشت همانند بسیاری از شهرهای شمالی ترشیجات اعم از لواشک و آلوچه است. کلوچه‌های دارچین و هل، مربای میوه، سبزیجات محلی و ارگانیک از دیگر سوغاتی‌های خوراکی کلاردشت هستند. صنایع دستی اعم از کلاه‌های حصیری و دیگر محصولات حصیری از دیگر سوغاتی‌های کلاردشت هستند که می‌توانید از پنجشنبه بازار کلاردشت خریداری کنید.

معروف ترین خوراکی‌های کلاردشت

اگرچه تعدادی از سوغاتی‌های خوراکی کلاردشت را به شما معرفی کردیم، ولی غذاهای مازندرانی و سنتی معروف‌ترین خوراکی‌های کلاردشت هستند. میرزا قاسمی، کباب ترش، باقلاقاتق و … از دیگر خوراکی‌های معروف کلاردشت هستند که نباید در سفر خود به این شهر، فرصت امتحان کردن آن‌ها را از دست ندهید.

کلام آخر

کلاردشت به‌دلیل جاهای دیدنی متعدد، طبیعت سرسبز و آب و هوای خنک و معتدل در تمامی فصل‌های سال یکی از بهترین مقاصد گردشگری در شمال کشور است. سفر شما به کلاردشت می‌تواند سراسر از ماجراجویی‌های لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی باشد؛ پس فرصت را غنیمت شمرده و در اولین فرصت خود را برای سفر به کلاردشت، سرزمین سحرآمیز در میان ابرها آماده کنید.نظر شما درباره کلاردشت و جاهای دیدنی آن چیست؟ آیا تاکنون به این شهر و منطقه زیبا سفر کرده‌اید؟

سوالات متداول

کلاردشت یکی از شهرهای استان مازندران واقع در مرکز شهرستان کلاردشت است. از کلاردشت تا شهر چالوس حدود 48 کیلومتر و تا تهران حدود 130 کیلومتر فاصله دارد.

بهشت گمشده

دهکده مازیچال به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات بر فراز ابرها قرار دارد.

فصل‌های بهار و تابستان

دریاچه ولشت در استان مازندران، جنوب غربی چالوس و شمال شرقی کلاردشت در نزدیکی مرزن‌آباد قرار دارد.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید