جاهای دیدنی روسیه | لیستی از جاذبه ها + عکس و آدرس

جاهای دیدنی روسیه | لیستی از جاذبه ها + عکس و آدرس

جهان‌گردی روسیه

اگرچه این روزها نام کشور روسیه بیشتر با جنگ اوکراین بر سر زبان‌ها می‌آید، ولی کشور زیبا، وسیع و پر از شگفتی‌های دیدنی است. این کشور از نظر وسعت و پهناوری سرزمین، بالاتر از کانادا و چین بزرگ‌ترین کشور جهان است و همین موضوع باعث شده تا جاهای دیدنی روسیه تنوع بسیاری داشته باشد. روسیه دارای تاریخچه پر فراز و نشیبی است و طی جنگ‌هایی که در طول تاریخ با ایران داشته هم بخش‌هایی از سرزمین و غنایم ایران را به تاراج برده است.

روسیه، شوروی سابق یا هر آنچه نامش نهید، سرزمینی وسیع پر از زیبایی‌های طبیعی است که با آثار تاریخی متعدد، معابد و کلیساهای مشهور، سفر به آن، آرزوی هر گردشگری است. اگرچه روسیه تاریخچه طولانی ندارد، ولی به‌واسطه وسعت و پهناوری که دارد، موزه‌های متعددی برای نگهداری از آثار تاریخی ارزشمند روسیه و جهان دارد؛ از این رو شما می‌توانید با اطمینان خاطر و بازدید از آن‌ها، اطلاعات مفید زیادی کسب کنید.

تماشای سرزمینی وسع از زیبایی با
تماشای سرزمینی وسع از زیبایی با
خرید بلیط هواپیما تهران به مسکو

در نهایت هم باید به شما این اطمینان خاطر را دهیم که حتی با قدم زدن در خیابان‌ها و میدان‌های روسیه وقت خود را از دست نمی‌دهید؛ زیرا در شهرهای مختلف این کشور، خیابان‌ها و میدان‌های دیدنی وجود دارند که قدم زدن در خیابان و اطراف میدان‌های شهر را لذت‌بخش می‌کنند. اکنون وقت آن است که با ما در پته همراه شوید تا یکی پس از دیگری جاهای دیدنی روسیه را به شما معرفی کنیم.

جاهای دیدنی طبیعی روسیه

روسیه با تنوع گسترده‌ای از مناظر طبیعی، یکی از زیباترین مقاصد برای دوستداران طبیعت است. از دریاچه بایکال، عمیق‌ترین و کهن‌ترین دریاچه جهان، تا کوه‌های آلتای و جنگل‌های تایگا، این کشور فرصت‌های بی‌نظیری برای طبیعت‌گردی و ماجراجویی فراهم می‌کند. پارک ملی البروس با قله‌های پوشیده از برف و دره‌های سبز، یکی از مشهورترین مقاصد کوهنوردی در این کشور است. همچنین با وجود دره گیزرها در شبه‌جزیره کامچاتکا به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز روسیه شناخته می‌شود. این مکان‌ها برای گردشگران طبیعت‌دوست تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به روسیه ارائه می‌دهند.

روسیه همچنین دارای جاذبه‌های طبیعی دیگری از قبیل دریاچه گلوبوی، دریاچه نمک التون، رودخانه‌های مسکوا و نوا، 33 آبشار سوچی، جزیره‌های توریستی و ده‌ها جاذبه طبیعی دیگر است. در ادامه به معرفی مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی روسیه که حداقل ارزش یک بار سفر به این کشور و بازدید از آن‌ها را دارند، خواهیم پرداخت.

دریاچه بایکال

دریاچه بایکال (Lake Baikal) یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی روسیه و البته قدیمی‌ترین دریاچه جهان است که حدود ۲۵ تا ۳۵ میلیون سال قدمت دارد. این دریاچه که در بخش جنوبی سیبری شرقی واقع شده، با مساحتی حدود ۳۱٬۷۲۲ کیلومتر مربع به‌عنوان عمیق‌ترین دریاچه جهان شناخته می‌شود. عمق دریاچه بایکال به ۱,۶۴۲ متر می‌رسد و بزرگترین ذخیره آب شیرین سطحی در جهان را نیز داراست؛ به‌طوری که حدود ۲۰ درصد آب شیرین غیردریایی جهان را در خود نگه می‌دارد.

البته تصور نمی‌کنم لازم باشد تا دوباره اشاره کنیم که موارد بالا تنها ارزش‌هی موجودیت این دریاچه نیستند؛ زیرا بایکال به‌دلیل تنوع زیست‌محیطی خود نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شاید تصورش برایتان سخت باشد که در این دریاچه حدود ۱,۷۰۰ گونه جانوری و گیاهی زندگی می‌کنند که بسیاری از آن‌ها گیاهان و جانوران بومی این منطقه هستند. صرف نظر از این موارد، یکی از دیگر جذابیت‌های منحصربه‌فرد بایکال، حضور فک آب شیرین است که از دوران یخبندان به این منطقه مهاجرت کرده‌اند. بایکال همچنین به‌دلیل شفافیت بالای آب‌های خود، که حتی تا عمق ۴۰ متری نیز قابل مشاهده است، به مکانی محبوب برای گردشگران و طبیعت‌دوستان تبدیل شده است.

علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی، نام این دریاچه همیشه در طول تاریخ با افسانه‌ها و روایات محلی متعددی گره خورده است. برخی از داستان‌ها از مشاهده بشقاب‌پرنده‌ها و پدیده‌های عجیب در این منطقه حکایت دارند که هنوز مورد توجه محققان قرار دارند. پس اگر به روسیه سفر کردید، بازدید از دریاچه بایکال را در اولویت‌های برنامه سفر خود قرار دهید. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه بایکال به هدف شما از سفر بستگی دارد؛ ولی به‌طورکلی شلوغ‌ترین فصل برای سفر به روسیه و بازدید از این دریاچه فصل تابستان است که دمای هوا برای انجام ورزش‌های آبی مناسب است.

  • آدرس دریاچه بایکال: روسیه، بخش جنوبی سیبری شرقی در جمهوری بوریاتیا، استان ایرکوتسک

دریاچه گلوبوی یا دریاچه آبی

دریاچه گلوبوی (Goluboe Lake) یا «دریاچه آبی»، یکی از دیگر جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز روسیه است که در نزدیکی شهر کازان واقع شده است. این دریاچه به‌خاطر آب‌های زلال و رنگ آبی شگفت‌انگیز خود مشهور شده است. دمای آب دریاچه به‌طور متوسط بین ۳ تا ۷ درجه سانتی‌گراد ثابت می‌ماند. آب و هوای این دریاچه حتی در فصل تابستان هم در همین حوالی است؛ همین موضوع باعث شده تا دریاچه آبی به یک مکان خاص برای گردشگران و علاقه‌مندان به شنا و غواصی شود. عمق این دریاچه به 18 متر می‌رسد، از این ور است که برای غواصی نیز مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد.

مزید بر این موارد، دریاچه گلوبوی به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و طبیعت بکر اطراف خود، یک مقصد محبوب برای گردشگران طبیعت‌گرد است. این دریاچه در منطقه‌ای جنگلی واقع شده که منظره‌ای بسیار زیبا و دلپذیر برای کمپینگ و طبیعت‌گردی ایجاد می‌کند. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دریاچه، عدم یخ‌بستن آن در فصل زمستان است؛ این واقعه به‌دلیل وجود چشمه‌های زیرزمینی است که آب گرم به دریاچه تزریق می‌کنند.

این خصوصیت نیز در کنار طبیعت زیبا و آب‌های زلال، آن را به یکی از مکان‌های بی‌نظیر برای طبیعت‌گردان تبدیل کرده است. شاید تنها موضوع آزاردهنده‌ای که حین بازدید از این دریاچه با آن مواجه شوید، وجود انبوه پشه‌هایی است که با نیش‌های خود، بازدیدکنندگان را آزار می‌دهند.

ثابت بودن دمای هوای منطقه باعث شده است تا گردشگران در هر فصلی از سال به بازدید از این دریاچه اقدام کنند؛ زیرا بیشتر گردشگرانی که به دریاچه آبی سفر می‌کنند، علاوه‌بر لذت بردن از چشم‌اندازهای طبیعی، تمایل دارند تا از تجربه فعالیت‌های آبی مانند غواصی، شنا و قایقرانی نیز بهره ببرند.

  • آدرس دریاچه گلوبوی یا دریاچه آبی: Samara Oblast, Russia, 446556

دریاچه نمک التون

دریاچه نمک التون (Lake Elton) بزرگ‌ترین دریاچه نمکی روسیه و اروپا است که در جنوب غربی این کشور، در شهر ولگوگراد قرار دارد. این دریاچه به‌دلیل وسعت و ترکیبات نمکی خاص خود به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی مهم روسیه شناخته می‌شود. مساحت این دریاچه در طول سال بین ۱۵۲ تا ۲۰۰ کیلومتر مربع متغیر است و در حدود ۱۵ متر پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد.

وجود دریاچه التون به‌دلیل داشتن مقادیر بالای نمک، باعث شده تا روسیه در استخراج و تولید نمک صنعتی سودآوری و پیشرفت‌های زیادی داشته باشد. اصلا به‌دلیل همین نمک‌های موجود در دریاچه التون است که این دریاچه به‌عنوان یک منطقه گردشگری طبیعی جذاب برای علاقه‌مندان به طبیعت و مناظر منحصربه‌فرد شناخته می‌شود. این دریاچه در روسیه به «مروارید ولگا» مشهور شده است.

دریاچه التون در نزدیکی مرز روسیه با قزاقستان واقع شده و به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، نور خورشید بر روی سطح نمکی سفید آن بازتاب می‌کند؛ این بازتاب نور خورشید باعث شده تا چشم‌اندازهای زیبا و شگفت‌انگیزی ایجاد شود که بسیاری از گردشگران را جذب همین ویژگی خود می‌کند. همچنین از ویژگی شفابخش بودن آب دریاچه نمکی التون هم نمی‌توان صرف نظر کرد؛ زیرا به‌دلیل ترکیب آب نمکی و معدنی، قدم زدن، آب‌تنی و شنا در این دریاچه برای درمان‌های سلامتی و پوست نیز توصیه می‌شود.

  • آدرس دریاچه نمک التون: Volgograd Oblast, Russia, 404256

رودخانه مسکوا

رودخانه مسکوا (Moskva River) یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های روسیه و به‌ویژه شهر مسکو است که از اهمیت تاریخی، فرهنگی و اقتصادی برای این کشور برخوردار است. این رودخانه که از بلندی‌های اسمولنسک سرچشمه می‌گیرد، حدود ۵۰۲ کیلومتر طول دارد و از میان مناطق شهری و روستایی عبور می‌کند. رودخانه مسکوا از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده و در نهایت به رودخانه ولگا، یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های روسیه، می‌پیوندد. لازم به ذکر است که در ادامه نیز رودخانه ولگا به دریای کاسپین یا همان دریای خزر می‌ریزد.

شواهد گویای آن است که رودخانه مسکوا همیشه نقش مهمی در توسعه شهر مسکو داشته است. در واقع، واضح است که این رودخانه در طول تاریخ به‌عنوان یک مسیر آبی طبیعی، نقش بزرگی در تجارت و حمل و نقل کالاها داشته است.

کاخ کرملین، یکی از معروف‌ترین بناهای تاریخی روسیه، در کرانه جنوبی رودخانه مسکوا ساخته شده است. کلیسای جامع مسیح منجی، کلیسای آرچانگل، میدان کلیسا و مجسمه یادبود پیتر یکم از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری هستند که در نزدیکی این رودخانه قرار دارند.

در حال حاضر نیز در اطراف رودخانه مسکوا مکان‌های گردشگری و تفریحی مختلفی وجود دارند که بازدیدکنندگان می‌توانند ضمن بهره‌وری از تماشای مناظر زیبای رودخانه مسکوا به فعالیت‌هایی مانند قایق‌سواری بپردازند. قایق‌های تفریحی و کشتی‌های لوکسی در این رودخانه وجود دارند که می‌توانید ناهار یا شام خود را بر روی آن‌ها میل کنید.

در نهایت نیز به این موضوع اشاره کنیم که رودخانه مسکوا به‌واسطه وجود پل‌ها و معماری‌های زیبای اطرافش، یکی از نمادهای فرهنگی مسکو به‌شمار می‌آید. در واقع بسیاری از گردشگران برای آشنایی بیشتر با روسیه و مسکو، سری به این رودخانه طبیعی و تاریخی می‌زنند.

  • آدرس رودخانه مسکوا: Moscow, Russia

رودخانه نوا

رودخانه نوا (Neva River) یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های شمال غربی روسیه است که از دریاچه لادوگا سرچشمه گرفته و به خلیج فنلاند در دریای بالتیک می‌ریزد. طول این رودخانه حدود ۷۴ کیلومتر برآورد شده است و از شهر سن پترزبورگ، یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای روسیه عبور می‌کند. رودخانه نوا نیز همانند رودخانه مسکوا از لحاظ جغرافیایی و تاریخی نقش مهمی در ارتباطات حمل‌ونقلی و تجاری ایفا کرده است و مخصوصا در توسعه اقتصادی شهر سن پترزبورگ موثر واقع شده است.

رودخانه نوا علاوه‌بر نقش تجاری، به‌عنوان یک جاذبه گردشگری بسیار محبوب نیز شناخته می‌شود. گردشگران می‌توانند در سواحل نوا قدم بزنند یا از تورهای قایقرانی و کشتی‌رانی برای مشاهده مناظر بی‌نظیر شهر و پل‌های زیبای آن استفاده کنند. از پل‌های معروف بر روی این رودخانه می‌توان به پل‌های متحرک سن پترزبورگ اشاره کرد که در شب‌های تابستان باز می‌شوند و صحنه‌های جذابی پیش روی گردشگران قرار می‌دهند. در نزدیکی این رودخانه میدان کاخ سن پترزبورگ قرار دارد و فستیوال‌های متعددی در سواحل این رودخانه برگزار می‌شوند که بر جذابیت آن می‌افزایند.

رودخانه نوا همچنین در طول تاریخ به‌عنوان یک مرز طبیعی و استراتژیک در دوره‌های مختلف جنگی مورد استفاده قرار گرفته است. برای مثال نوا در رویدادهای مهم تاریخی روسیه، از جمله نبرد نوا در قرن سیزدهم میلادی نقش داشته است.

  • آدرس رودخانه نوا: St. Petersburg,Leningrad oblast, Northwestern Russia

33 آبشار سوچی

آبشارهای 33 سوچی (33 Waterfalls) در منطقه لازاروفسکوی قرار دارند که بخشی از کرای کراسنودار روسیه است. این مجموعه آبشارها که به «33 آبشار» شهرت یافته‌‌اند، از 33 آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده‌اند. مسیر دسترسی به این منطقه ممکن است با چالش‌هایی همراه باشد، اما مناظر طبیعی و آبشارهای زیبای آن، به‌ویژه در فصل بهار، این ماجراجویی را به تجربه‌ای ارزشمند تبدیل می‌کنند. در این فصل، آبشارها به‌دلیل ذوب شدن برف‌های کوهستان و بارش‌های بهاری در اوج زیبایی خود قرار دارند و حجم آب حوضچه‌های آن به بیشترین حدشان می‌رسند.

این آبشارها ارتفاعات متفاوتی دارند که کوتاه‌ترین آن‌ها حدود 1 متر و بلندترین آن‌ها تا 10 متر ارتفاع دارد. مسیری که به این آبشارها منتهی می‌شود از میان جنگل‌های کهن و بکر عبور می‌کند و گردشگران می‌توانند از زیبایی‌های طبیعی و هوای تازه کوهستانی بهره‌مند شوند.

این مجموعه آبشارها یکی از جاذبه‌های محبوب برای گردشگرانی است که به دنبال طبیعتی بکر و دست‌نخورده در روسیه هستند. مدت زمان مورد نیاز برای بازدید از این مکان بین ۲ تا ۳ ساعت است و بهترین زمان برای سفر به این منطقه، فصل‌های بهار و تابستان است. ضمنا همانطور که اشاره شد، جنگل‌های اطراف این منطقه نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی این منطقه به‌شمار می‌روند که می‌تواند برای علاقه‌مندان به طبیعت و عکاسی هم جذاب باشد.

  • آدرس 33 آبشار سوچی: Gorge Dzhegosh, Bolshoy Kichmay 354202 Russia

نواره کورونی

نواره کورونی (Curonian Spit) یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی دیدنی در روسیه است که به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و زیبایی‌های طبیعی خود، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. این نوار باریک از زمین، بین دریای بالتیک و خلیج کورونی قرار گرفته و بخشی از آن در مرز لیتوانی قرار دارد. طول نواره کورونی حدود 98 کیلومتر است که از این مقدار، بخشی در قلمرو روسیه و بخشی دیگر در لیتوانی واقع شده است. عرض این نواره از ابتدا تا انتهای آن بین 400 تا 3,800 متر متغیر است و حدود 72 درصد آن پوشیده از جنگل است و زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی متنوعی است.

شاید برایتان جالب باشد که این نواره، زیستگاه حدود 600 نوع درخت و گیاه است و همچنین 296 گونه جانوری مختلف که حدود 160 پرنده را شامل می‌شوند را به زیست‌بوم نواره کورونی اضافه کنید. گویا در فصل مهاجرت حدود 1 میلیون پرنده مهاجر به‌سمت نواره کورونی مهاجرت می‌کنند و این در حالی است که حدود 102 گونه مختلف از پرندگان، برای همیشه در این منطقه لانه کرده‌اند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
صفر تا صد راهنمای سفر به ژاپن

یکی از جاذبه‌های اصلی این منطقه، تپه‌های شنی عظیمی است که از بلندترین تپه‌های شنی اروپا محسوب می‌شوند. این تپه‌ها همراه با جنگل‌های انبوه و مناطق حفاظت‌شده، زیستگاه گونه‌های مختلفی از حیوانات و پرندگان هستند. نواره کورونی در سال 2000 میلادی به‌عنوان یک سایت میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و گردشگران می‌توانند با پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و قایق‌سواری از مناظر طبیعی زیبای آن لذت ببرند.

همچنین لازم به ذکر است که این منطقه با تاریخی طولانی از قرون گذشته، در طول سال‌ها تحت تأثیر فرهنگ‌های مختلفی قرار گرفته است؛ از این رو بازدید از روستاهای قدیمی اطراف این نواره می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ جذاب باشد.

هزینه بلیطبه ازای هر خودرو 300 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 12 تا 24
آدرس98 Km peninsula Nationalpark KursiU Nerija | Klaipėda-Lesnoje, Kaliningrad 238535, Russia

لوبنوی مستو

لوبنوی مستو (Lubanoy Mestno) یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی مهم در کشور روسیه است که در میدان سرخ مسکو واقع شده است. این مکان دیدنی، در واقع یک سکوی سنگی بلند است که در میدان سرخ مسکو و در مجاورت کلیسای سنت باسیل قرار دارد.

از این سکوی سنگی 13 متری که در واقع یک تپه بلند است، در اواخر قرن شانزدهم برای پخش خبرهای مهم و احکام دولتی تزار روسیه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. لوبنوی مستو همچنین محلی برای برگزاری مراسمات مذهبی بوده است.

لوبنو مستو متشکل از دو واژه روسی Lob به‌معنای «پیشانی» یا «ساحل رودخانه شیب‌دار» و Mesto به‌معنای «مکان» است. سکوی اصلی این مکان برای اولین بار در سال 1530 میلادی از جنس آجر ساخته شده است. در سال 1547 برای اولین بار از این سکو برای سخنرانی عمومی ایوان مخوف برای شهروندان ساکن مسکو استفاده شد. بسیاری تصور می‌کنند که این تپه، سکوی اعدام مجرمین بوده است، ولی بنابر شواهد موجود، ظاهرا این یک باور نادرست و برآمده از شباهت این تپه به سکوهای اعدام است. اما در نزدیکی این سکو، داربست‌هایی برپا می‌شدکه برای اعدام شورشیان استفاده می‌شد؛ برای مثال در سال 1698 میلادی 100 نفر از سربازان گارد سلطنتی به جرم شورش و به دستور پتر بزرگ به دار آویخته شدند.

لوبنوی مستو بین سال‌های 1558 تا 1693 محل برگزاری مراسمات مذهبی بالاخص مراسم آیینی «بازگشت شکوهمندانه عیسی به اورشلیم» در روز «یکشنبه نخل» (Palm Sunday) بوده است. این مراسم درست یک روز پیش از عید پاک برگزار می‌شد و نمایشی برای ورود عیسی مسیح (ع) به اورشلیم اجرا می‌کردند. این مراسم در دوره حکومت پتر یکم متوقف شد، ولی با ورود به قرن بیست و یکم میلادی به‌مرور این مراسم دوباره به پا شد.

  • آدرس لوبنوی مستو: Red Square, Moskva, Russia, 109012

دره آب فشان‌ها

دره آب فشان‌ها (The Valley of Geysers) یکی از مشهورترین جاذبه‌های طبیعی روسیه است که در شبه جزیره کامچاتکا واقع شده است. این دره یکی از بزرگ‌ترین مناطق آب‌فشان‌های فعال در جهان به‌شمار می‌رود و یکی از عجایب طبیعی روسیه و جهان محسوب می‌شود. دره آب‌فشان‌ها دارای بیش از 90 آب‌فشان است و هر کدام حدود 6 کیلومتر طول دارند که آب جوش و بخار آب را به فضا پرتاب می‌کنند. برخی از این آب‌فشان‌ها با ارتفاع قابل توجهی فوران می‌کنند که منظره‌ای خیره‌کننده برای گردشگران فراهم می‌کند.

این دره شگفت‌انگیز برای اولین بار در سال 1941 توسط دانشمندی بنام «تاتیانا اوستینووا» کشف شد و به‌دلیل فعالیت‌های آتشفشانی مداوم، به‌عنوان میراث طبیعی جهانی در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است. دره آب‌فشان‌ها منطقه‌ای دورافتاده است و برای دسترسی به آن باید مسیر چالش‌برانگیز و دشواری را با هلی‌کوپتر پیمایش کرد؛ بااین‌حال به‌خاطر زیبایی‌های طبیعی و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این دره، سالانه گردشگران بسیاری از سراسر روسیه و جهان قدم به این منطقه می‌گذارند. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه معمولا در فصل تابستان است، زمانی که آب‌و‌هوا معتدل‌تر است و امکان سفر با هلیکوپتر به این دره فراهم می‌شود.

دره آب‌فشان‌ها علاوه‌بر مناظر شگفت‌انگیز، از اهمیت علمی بالایی هم برخوردار است و محققان برای مطالعه فعالیت‌های زمین‌شناسی به این منطقه سفر می‌کنند. ضمنا توجه داشته باشید که بازدید از این منطقه به‌دلیل ناپایداری زمین‌شناسی و خطر فوران‌های ناگهانی، با محدودیت و راهنمایی همراه است.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر 41,000 تا 55,000 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته
آدرسValley of Geysers, Kamchatka, Russia

پارک گورکی

پارک گورکی یکی از مشهورترین پارک‌های آموزشی و تفریحی مسکو است که با جاذبه‌های طبیعی روسیه درآمیخته شده است. این پارک در سال ۱۹۲۸ افتتاح شد و نام خود را از نویسنده برجسته روس، «ماکسیم گورکی»، گرفته است. مساحت پارک بیش از ۳۰۰ هکتار برآورد شده است و شامل فضای سبز وسیع، دریاچه‌ها، امکانات تفریحی و بخش‌های مفرح ورزشی است که به‌عنوان مکانی مناسب برای خانواده‌ها و گردشگران شناخته می‌شود.

پارک گورکی در کنار رودخانه مسکوا قرار دارد و به‌خاطر امکانات متنوع خود، از جمله مسیرهای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، زمین‌های ورزشی و همچنین رستوران‌ها و کافه‌های جذاب، به یکی از پربازدیدترین مکان‌های مسکو تبدیل شده است. همچنین در فصل زمستان، این پارک به یک پیست بزرگ یخی تبدیل می‌شود که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده و آنان را غرق در لذت می‌کند.

لازم به ذکر است که در پارک گورکی، کلاس‌هایی برای آموزش ورزش‌های مختلف از جمله اسکی روی یخ برگزار می‌شود. ضمنا در این پارک، یک رصدخانه وجود دارد که به انواع تجهیزات مدرن از جمله تلسکوپ‌های مخصوص ستاره‌شناسی مجهز شده است و می‌توانید با مراجعه به آن از تماشای ستارگان لذت کافی ببرید.

این پارک نقش مهمی در ترویج فرهنگ عمومی روسیه ایفا کرده و محل برگزاری کنسرت‌های موسیقی، فستیوال‌های فرهنگی و نمایشگاه‌های هنری مختلف بوده است. به‌واسطه فضای پویا و مدرن آن، پارک گورکی به یکی از نمادهای تفریحی مسکو تبدیل شده و برای تمامی سنین حتی کودکان جذابیت خاص خود را دارد.

هزینه بلیطرایگان
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 10 تا 23 بجز روزهای دوشنبه که تعطیل است.
آدرسKrymsky Val, 9, Moskva, Russia, 119049

پارک ودنخا مسکو

پارک ودنخا (VDNKh) یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مجموعه‌های تفریحی و نمایشگاهی در مسکو و یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی روسیه است. این پارک که در سال ۱۹۳۹ به‌عنوان یک نمایشگاه اقتصادی متمرکز بر محصولات کشاورزی افتتاح شد، در ابتدا برای نمایش دستاوردهای اقتصادی و علمی اتحاد جماهیر شوروی طراحی شده بود؛ ولی از سال 1959 میلادی به بعد از انحصار محصولات و تولیدات کشاورزی خارج شد و به یک مرکز فرهنگی و تفریحی عظیم تبدیل شده است. مساحت پارک ودنخا بیش از ۳۰۰ هکتار است و شامل بناهای یادبود تاریخی، موزه‌ها، نمایشگاه‌ها، ساختمان‌ها و فضاهای سبز می‌شود.

در ودنخا، گردشگران می‌توانند از بناهای نمادینی مانند فواره دوستی ملت‌ها و پاویون‌های مربوط به شوروی سابق بازدید کنند. این پارک همچنین میزبان فستیوال‌ها، کنسرت‌ها و رویدادهای فرهنگی مختلفی است که آن را به یکی از مقاصد محبوب توریست‌ها تبدیل کرده است. دریاچه مصنوعی، میدان مخصوص نمایش و مسابقه حیوانات اهلی، گلخانه و شهربازی از دیگر بخش‌های پارک ودنخا مسکو هستند که بر جذابیت این مجموعه افزوده‌اند.

یکی دیگر از امکانات تفریحی جذاب ودنخا، پیست اسکیت یخ بزرگی است که در فصل زمستان باز می‌شود و از جاذبه‌های اصلی فصل سرد این منطقه محسوب می‌شود. همچنین مسیرهای پیاده‌روی جذابی در میان باغ‌های سرسبزی طراحی شده‌اند که قدم زدن در آن‌ها، در فصل‌های بهار و تابستان لذت‌بخش و آرامش‌دهنده روح است.

هزینه بلیطرایگان
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته 24 ساعته
آدرسProspekt Mira, 119, Moskva, Russia, 129223

باغ وحش مسکو

باغ وحش مسکو یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری روسیه است که در سال ۱۸۶۴ توسط چند تن از پروفسورهای زیست‌شناسی دانشگاه دولتی مسکو تاسیس شد. البته درهای این باغ وحش از سال 1919 به روی عموم مردم باز شد و تا قبل از آن بیشتر فعالیت‌های تحقیقاتی در این مجموعه صورت می‌گرفت. در این باغ وحش که مساحتی بالغ بر ۲۱.۵ هکتار دارد، حدود ۶,۵۰۰ حیوان از ۱,۰۰۰ گونه مختلف نگهداری می‌شود. تنوع بالای حیوانات این باغ وحش شامل پستانداران، خزندگان، پرندگان و گونه‌های نادر از جمله جذابیت‌های این مکان است.

یکی از اهداف اصلی این باغ وحش، تحقیق و مطالعه بر روی گونه‌های در خطر انقراض اعم از رفتار، عادات غذایی، چگونگی و روند تولید مثل این حیوانات است. به همین دلیل، در کنار جاذبه گردشگری، باغ وحش مسکو یک مرکز تحقیقاتی مهم نیز محسوب می‌شود که به بررسی رفتار و شرایط زندگی حیوانات می‌پردازد. این باغ وحش همچنین عضو انجمن‌های بین‌المللی مهمی مانند انجمن آبزیگاه و باغ‌وحش‌های اروپا و انجمن جهانی باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌ها است.

باغ وحش مسکو علاوه‌بر ارائه امکانات تفریحی برای خانواده‌ها و کودکان، محیطی مناسب برای آشنایی با حیات وحش و آموزش به بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. این باغ وحش تمامی روزهای هفته پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان است و بازدید از آن به‌طور متوسط بین ۱ تا ۲ ساعت زمان می‌برد.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر 600 تا 800 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 7:30 تا 9
آدرسBolshaya Gruzinskaya St, 1, Moskva, Russia, 123242

پارک و موزه تساریتسینو

پارک و موزه تساریتسینو در جنوب مسکو یکی دیگر از برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی روسیه است. این مجموعه که در قرن هجدهم به دستور کاترین دوم (کاترین کبیر) ساخته شده، در واقع یک کاخ سلطنتی مربوط به همان دوره بوده است.

پارک و موزه تساریتسینو شامل باغ‌های وسیع، دریاچه‌های مصنوعی، برکه، چشمه‌های پرآب، مسیرهای مخصوص سرپوشیده و کاخ‌های بزرگ است که جلوه‌ای از معماری نئوکلاسیک و گوتیک را به نمایش می‌گذارد. پروژه ساخت و توسعه کاخ تساریتسینو به‌دلیل پیچیدگی‌های ساخت و بازسازی‌های متعدد، هیچ‌گاه به‌طور کامل به پایان نرسید، ولی اکنون به‌عنوان یکی از مراکز مهم توریستی مسکو شناخته می‌شود.

در این پارک گردشگران می‌توانند از مناظر طبیعی دیدنی، پل‌های قدیمی و مسیرهای پیاده‌روی لذت ببرند. همچنین موزه تساریتسینو، آثار هنری و تاریخی مختلفی را به نمایش می‌گذارد که نمایانگر تاریخ روسیه و دوران سلطنت کاترین کبیر است. این مجموعه شامل چندین ساختمان اصلی مانند کاخ بزرگ، کاخ کوچک و برخی از سازه‌های معماری دیگر است. به‌طور دقیق‌تر پارک و موزه تساریتسینو با 405 هکتار مساحت دارد و از بخش‌های زیر تشکیل می‌شود:

  • کاخ بزرگ (Grand Palace)
  • خانه نان (Bread House)
  • کاخ میانی (Middle Palace)
  • گلخانه‌ها (Greenhouses)
  • کاخ کوچک کاترین دوم (Small Palace of Catherine II)
  • ساختمان‌های کوالری (Cavalry Buildings)
  • پارک لنداسکیپد (Landscaped Park)

لازم به ذکر است که موزه هنرهای تزئینی شوروی سابق در سال 1984 راه‌اندازی شد و در سال 1992 به موزه املاک اشرافی تساریتسینو انتقال گردید. البته بعدها سایر اشیاء هنری روسیه و دیگر کشورهای اروپایی به قرن هجدهم تا اوایل قرن بیستم میلادی به آن افزوده شدند.

بازدید از پارک و موزه تساریتسینو یکی از گزینه‌های محبوب برای مسافران به‌ویژه علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت است؛ بازدیدی که به فرصتی عالی برای کشف زیبایی‌های معماری و چشم‌اندازهای طبیعی روسیه ختم می‌شود.

هزینه بلیطورود به پارک رایگان است، ولی بازدید از برخی بخش‌های پارک و موزه بین 400 تا 810 روبل هزینه دارد.
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 6 تا 12
آدرسDol’skaya Ulitsa, 1, Moskva, Russia, 115569

کوه البروس

کوه البروس یکی از بلندترین کوه‌های اروپا و یکی از مقاصد محبوب کوهنوردان حرفه‌ای در جهان است. این کوه در رشته‌کوه قفقاز در جنوب غربی روسیه واقع شده و با ارتفاع ۵٬۶۴۲ متر از سطح دریا به‌عنوان یکی از هفت قله مرتفع در جهان شناخته می‌شود شاید برایتان جالب باشد که این هفت قله هر کدام در یکی از قاره‌های جهان قرار دارند و البروس، قله‌ای است که در قاره اروپا واقع شده است. ضمنا البروس، یک آتشفشان خاموش است که تاکنون هیچ فورانی نداشته است و دارای دو قله جداگانه است که قله غربی بلندتر از قله شرقی است.

این کوه از نظر موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی دارای اهمیت است. در دوران گذشته، این منطقه به‌عنوان یکی از مسیرهای اصلی تردد بین اروپا و آسیا شناخته می‌شد. امروزه، کوه البروس به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مهم طبیعی روسیه، گردشگران و ماجراجویان بسیاری را به خود جذب می‌کند. مسیرهای متعددی برای صعود به قله وجود دارد که به تناسب تجربه و توانایی کوهنوردان طراحی شده است.

گردشگران می‌توانند علاوه‌بر کوهنوردی، از طبیعت بکر و مناظر زیبای این منطقه لذت ببرند. صعود از کوه البروس نه‌تنها برای کوهنوردی، بلکه برای اسکی و دیگر فعالیت‌های زمستانی نیز بسیار محبوب و ایده‌آل است. همچنین امکانات رفاهی و اقامتی برای کوهنوردان و توریست‌ها در دامنه‌های این کوه فراهم شده است. یکی از مهم‌ترین امکانات تفریحی که برای کوهنوردان و گردشگران فراهم شده، تله‌کابینی است که تا ارتفاع 3800 متری بالا می‌رود و باقی آن را باید پیاده‌روی و کوهنوردی کنید.

  • آدرس کوه البروس: M. Grebetskaya str. 6, St.Petersburg, 197110, Russia

نقطه صفر مسکو

نقطه صفر یا کیلومتر صفر مسکو که به‌عنوان مرجع مسافت‌سنجی در روسیه شناخته می‌شود، در میدان سرخ مسکو به‌صورت نمادی دایریه‌ای از جنس برنز بر روی زمین حکاکی شده است. این نشان که به شکل یک صفحه برنزی طراحی شده، در واقع نقطه‌ای است که تمام فاصله‌ها از آنجا اندازه‌گیری می‌شود. تاریخچه این مکان به سال ۱۹۸۵ برمی‌گردد، اما به‌دلیل مشکلات تاریخی، به‌طور رسمی در سال ۱۹۹۵ نصب شده و تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم مسکو گردید.

این نقطه دقیقا بین میدان سرخ و مانژ قرار دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند از نزدیک شاهد آن باشند. در گذشته، فاصله‌ها از ساختمان اداره پست مسکو محاسبه می‌شد و دلیل اصلی نام‌گذاری آن، همین مورد است. از این نقطه، گردشگران می‌توانند به آسانی به دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر دسترسی پیدا کنند.

مردم محلی مسکو بر این باورند که اگر کسی سکه‌ای را تا بالای شانه‌‌اش، آن هم روی این نشان پرتاب کند و آن سکه داخل دایره برنزی بیفتد، آرزوی او برآورده خواهد شد؛ البته باور دیگری هم وجود دارد که اگر فرد به اصطلاح خبیثی سکه‌ای پرتاب کرده باشد و کسی آن را بردارد، به‌دلیل آنکه حامل انرژی منفی است، اتفاقات ناخوشایندی برای آن فرد خواهد افتاد.

نقطه صفر مزید بر آنکه یک نشان جغرافیایی تاریخی است، به‌عنوان یک نماد فرهنگی نیز شناخته می‌شود و سالانه هزاران گردشگر برای بازدید از آن به مسکو سفر می‌کنند. این نقطه به‌نوعی نمایانگر تاریخ و فرهنگ غنی روسیه است و دیدار از آن برای هر گردشگری که به مسکو سفر می‌کند، ضروری به حساب می‌آید.

  • آدرس نقطه صفر مسکو: Manezhnaya Square, Moscow, Russia

جاهای دیدنی تاریخی روسیه

روسیه با بهره‌وری از تاریخ غنی خود، دارای جاذبه‌های تاریخی فراوانی است که سالانه گردشگران زیادی را از سراسر روسیه و جهان جذب می‌کند. از مهم‌ترین این مکان‌ها می‌توان به کاخ کرملین مسکو اشاره کرد که به‌عنوان قلب تاریخی و سیاسی روسیه شناخته می‌شود.

این مجموعه شامل کاخ‌ها، کلیساها و موزه‌های متعددی است که البته کلیساها و موزه‌های این کشور را بعدتر معرفی خواهیم کرد. یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی روسیه، کاخ پترهوف در سن پترزبورگ است که به «ورسای روسیه» مشهور است و معماری شگفت‌انگیزی دارد. این مکان‌ها فرصت مناسبی برای آشنایی عمیق با تاریخ و فرهنگ روسیه فراهم می‌کنند.

در مجموع روسیه با این جاذبه‌های تاریخی، مکانی برای تجمع علاقه‌مندان به تاریخ و عمده گردشگران مقصدی محبوب و ایده‌آل است. اگر به تاریخ و فرهنگ این کشور علاقه دارید، در ادامه با معرفی جاهای دیدنی تاریخی روسیه با ما همراه باشید.

دانشگاه ایالتی مسکو

دانشگاه ایالتی مسکو یا همان دانشگاه لومونوسف، یکی از جاذبه‌های دیدنی و مهم شهر مسکو و همچنین یکی از نمادهای علمی روسیه است. این دانشگاه که در سال ۱۷۵۵ به دستور ملکه الیزابت پترونا توسط دانشمند مشهور روسی، «میخائیل واسیلیویچ لومونوسف»، تأسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز آموزش عالی روسیه به‌شمار می‌رود.

ساختمان دانشگاه ایالتی مسکو حدود 240 متر مساحت دارد و در منطقه‌ای به نام تپه گنجشکان قرار گرفته است. ساختمان اصلی این دانشگاه که یکی از هفت آسمان‌خراش استالینی مسکو است، به سبک معماری گوتیک و باروک یا به عبارتی به سبک خاص استالینیستی ساخته شده و جلوه‌ای با شکوه به شهر می‌بخشد.

ضمنا لازم به ذکر است که ساختمان اولیه این دانشگاه مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. در واقع ساختمان جدید دانشگاه ایالتی مسکو بین سال‌های 1949 تا 1953 ساخته شده است. مرتفع‌ترین بخش دانشگاه مسکو، 194 متر ارتفاع دارد و 36 طبقه را شامل می‌شود. یک ستاره 12 تنی درست بالای این دانشگاه نصب شده است که نماد علمی روسیه محسوب می‌شود.

بازدید از این دانشگاه، مخصوصا برای علاقه‌مندان به معماری تاریخی و فرهنگی، می‌تواند تجربه‌ای ارزشمند و خاص باشد. در محوطه دانشگاه، می‌توان از مجسمه میخائیل لومونوسف و مناظر زیبایی که در اطراف آن وجود دارد، بازدید کرد. این دانشگاه همچنین یکی از معتبرترین مراکز علمی در جهان است و به‌عنوان یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا رتبه‌بندی شده است. نزدیکی دانشگاه ایالتی مسکو به تپه گنجشکان و مناظر پانورامیک از شهر مسکو، این مکان را به یکی از مقاصد محبوب گردشگران تبدیل کرده است.

  • آدرس دانشگاه ایالتی مسکو: Ulitsa Kolmogorova, 1, Moskva, Russia, 119991

بنای یادبود فتح فضا در روسیه

بنای یادبود فتح فضا در شمال شرقی شهر مسکو یکی از جذاب‌ترین و نمادین‌ترین آثار تاریخی مرتبط با دستاوردهای فضایی شوروی سابق است. این بنا که در سال ۱۹۶۴ میلادی به مناسبت هفتمین سالگرد پرتاب موفقیت‌آمیز موشک به فضا ساخته شد، ۱۰۷ متر ارتفاع دارد و از تیتانیوم ساخته شده است. طراحی این بنا به شکل موشکی است که به سوی فضا در حال پرواز است و یادآور دوران پرشتاب پیشرفت‌های فضایی اتحاد جماهیر شوروی است.

این بنای یادبود ضمن آنکه به لحاظ ظاهری تأثیرگذار است، بلکه موزه کیهان‌شناسی روسیه نیز درست زیر آن قرار دارد. این موزه شامل قطعات و تجهیزات فضایی شوروی سابق، لباس فضانوردی و اسنادی از فضانوردان برجسته‌ای چون «یوری گاگارین» است. موزه کیهان‌شناسی روسیه همچنین نمایشگاه‌هایی از تاریخ و فناوری فضایی ارائه می‌دهد که برای علاقه‌مندان به علم و فضا بسیار جالب توجه است. خیابان‌های اطراف بنای یادبود فتح فضای روسیه نیز به نام شخصیت‌های برجسته فضانوردی شوروی نامگذاری شده‌اند که به گیرایی اتمسفر خاص این منطقه افزوده‌اند​.

این مکان برای گردشگرانی که به تاریخ روسیه، علم نجوم و سایر علوم فضایی علاقه‌مند هستند، یک مقصد بی‌نظیر است. در واقع بازدید از این بنای یادبود می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به روسیه و آشنایی بیشتر با پیشرفت‌های تاریخی این کشور در زمینه هوافضا به عمده گردشگران ارائه دهد.

هزینه بلیطرایگان
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته به‌صورت 24 ساعته
آدرسProspekt Mira, 117 строение 5, Moskva, Russia, 129223

آسمان نمای مسکو

آسمان‌نمای مسکو یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مراکز نجومی جهان است که بین سال‌های 1927 تا ۱۹۲۹ تأسیس شد. این مجموعه تاریخی در قلب مسکو قرار دارد و از زمان افتتاح خود به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری و علمی این شهر تبدیل شده است. آسمان‌نمای مسکو با داشتن امکانات مدرن و فناوری‌های پیشرفته، بازدیدکنندگان را به سفری جذاب در دل کهکشان‌ها و ستارگان می‌برد.

از بخش‌های مختلف این مجموعه می‌توان به سالن بزرگ ستارگان اشاره کرد که دارای گنبدی به قطر ۲۵ متر است. در این سالن، شبیه‌سازی کاملی از آسمان شب ارائه می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند به تماشای ستارگان و صور فلکی بپردازند.

سالن دیگری در این مجموعه وجود دارد که به سالن کوچک ستارگان شهره است و در مقایسه با سالن بزرگ کوچک‌تر ولی همچنان مجهز است. برای مثال این سالن به صندلی‌های پیشرفته، گنبد کوچک، پخش صوت استریو و نمایش تصاویر با کیفیت بالا مجهز شده است. سالن کوچک ستارگان به‌طور ویژه‌ای بر روی کهکشان راه شیری و البته سیاره زحل متمرکز است و گردشگران می‌تونند از تمام جهات به مشاهده این موارد بپردازند. همچنین موزه تعاملی لوناریوم و اورانیا، سینمای چهار بعدی و پارک آسمان از دیگر بخش‌های جذاب این مجموعه هستند که به بازدیدکنندگان امکان تجربه فعالیت‌های علمی، تعاملی و هیجان‌انگیز را می‌دهند.

این مکان علمی و فرهنگی همچنین دارای کالسکه حمل کودکان، صندلی چرخ‌دار برای معلولین و سالمندان، هدفون مترجم زبان روسی برای ارتباط بیشتر با کارشناسان این مجموعه است. کافه، فروشگاه سوغات، سرویس بهداشتی و فضاهای متنوعی برای پژوهش و آموزش نجوم هم در این آسمان‌نما وجود دارند که نیاز تمام بازدیدکنندگان را رفع می‌کنند. به‌طورکلی آسمان‌نمای مسکو برای علاقه‌مندان به نجوم، مکانی ایده‌آل برای یادگیری و آشنایی بیشتر در مورد ستارگان و کهکشان‌هاست.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر 900 تا 1,200 روبل
ساعت بازدیدروزهای سه‌شنبه تا یکشنبه از ساعت 10 تا 22
آدرسMoscow Planetarium, Sadovaya-Kudrinskaya Ulitsa, Moscow, Russia

آب نمای دروژیانارودوف

آب‌نمای دروژیانارودوف (به‌معنای دوستی ملت‌ها) یکی از مشهورترین دیدنی‌های پارک ودنخا مسکو (VDNKh) است. این آب‌نما در سال 1954 ساخته شد و یکی از نمادهای دوستی میان ملت‌های عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق به‌شمار می‌رود. آب‌نمای دروژیانارودوف شامل 16 مجسمه طلایی است که هر کدام نماینده یکی از جمهوری‌های شوروی سابق هستند.

این مجسمه‌ها که همگی لباس‌های سنتی خود را به تن دارند، سمبلی از وحدت و همکاری این ملت‌ها است. اگرچه این مجسمه‌ها اکنون بیشتر از نظر سیاسی و تاریخی مورد بررسی قرار می‌گیرند، ولی این مجسمه‌ها صرفا نماد اتحاد جماهیر شوروی نبوده و به «دوستی مردم» هم شهرت داشته است.

ارتفاع این آب‌نما به 24 متر می‌رسد و از جمله بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین آب‌نماهای مسکو است. علاوه‌بر مجسمه‌های طلایی، آب‌نما دارای یک حوضچه بزرگ است که بازدیدکنندگان می‌توانند در اطراف آن قدم بزنند و از مناظر زیبا و معماری باشکوه آن لذت ببرند.

شاید برایتان جالب باشد که آب‌نمای دروژیانارودوف 164 آب‌شکن دارد که با فرا رسیدن شب، نورپردازی‌های جذاب و مختلفی بر روی آن‌ها اجرا می‌شود. این مکان یکی از جاذبه‌های رایگان مسکو است و به‌دلیل موقعیت خاص و طراحی منحصربه‌فرد، همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

آب‌نمای دروژیانارودوف با وجود قدمت و معماری چشم‌نوازش، همچنان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری برای عکاسی و تفریح در پارک VDNKh است. پس در سفر خود به مسکو، بازدید از این آب‌نمای تاریخی و زیبای روسیه را به هیچ عنوان از دست ندهید.

هزینه بلیطرایگان
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته به صورت 24 ساعته
آدرس Mira Avenue, 119/1, Moscow 143350, Russia

عمارت کوسکووا

عمارت کوسکووا (Kuskovo Estate) یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین بناهای شهر مسکو است که به‌عنوان یک نمونه برجسته از معماری قرن 18 میلادی شناخته می‌شود. البته این عمارت در اصل به خانواده اشرافی شرمتیف در قرن شانزدهم تعلق داشته و برای برگزاری مهمانی‌ها و جشن‌های تابستانی آن‌ها طراحی شده بود. کوسکووا با 23 هکتار مساحت و با ظرفیت بیش از 30 هزار بازدیدکننده به‌صورت همزمان مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. این عمارت با باغ‌های وسیع، دریاچه‌ها و مجموعه‌ای از ساختمان‌های زیبا مانند کاخ اصلی، گلخانه و کلیسای کوچک، به مکانی دیدنی و محبوب در میان گردشگران تبدیل شده است.

این عمارت با مساحت بزرگ و طراحی دقیق خود، نمونه‌ای از سبک معماری نئوکلاسیک روسیه است و به‌خاطر فضای سبز و باغ‌های فرانسوی خود شهرت چشم‌گیری دارد. باغ‌های زیبای کوسکووا، شامل آب‌نماها، تندیس‌ها و مسیرهای پیاده‌روی زیبا هستند که برای بازدیدکنندگان فرصتی برای آرامش و لذت از طبیعت فراهم می‌کنند. به‌طورکلی عمارت کوسکووا در میان باغی بزرگ قرار دارد که شامل کاخ اصلی، ارمیتاژ با سالن نمایشگاه، گروتو، خانه هلندی، خانه ایتالیایی، نارنجستان پارک فرانسوی، نمایشگاه روسی در نارنجستان آمریکایی می‌شود. برای بازدید از این بخش‌ها باید به‌صورت جداگانه مبلغی بین 30 تا 200 روبل پرداخت کنید.

اگر قصد دارید تا با زندگی اشرافی روسیه در دوران گذشته آشنا شوید، عمارت کوسکووا یکی از مکان‌های بی‌نظیر برای بازدید در مسکو است. این عمارت به‌عنوان موزه‌ای عمومی، اطلاعاتی ارزشمند از تاریخ و فرهنگ روسیه را به نمایش می‌گذارد.

ساعت بازدید: در تمامی روزهای هفته از ساعت 10 تا 20 از پارک و از ساعت 10 تا 20 از کاخ بازدید کرد. این عمارت روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و آخرین چهارشنبه سال تعطیل است.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر بین 50 تا 300 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته
آدرسUlitsa Yunosti, 2, Moskva, Russia, 111402

مجسمه یادبود مادر میهن

مجسمه یادبود مادر میهن یکی دیگر از برجسته‌ترین آثار تاریخی روسیه و نمادی از شجاعت و استقامت مردم این کشور در طول جنگ جهانی دوم است. این مجسمه عظیم که در شهر ولگوگراد واقع شده، با ارتفاعی بالغ بر ۸۵ متر، به‌عنوان یکی از بلندترین مجسمه‌های جهان شناخته می‌شود. ساخت این اثر به یاد کشته‌شدگان جنگ جهانی دوم، به‌ویژه زنانی که در جبهه‌های مختلف نبرد حضور داشتند، انجام شده است.

مجسمه مادر میهن، که در سال ۱۹۶۷ توسط مجسمه‌ساز یوگنی وچتیچ (Yevgeny Vuchetich) طراحی شد، بخشی از مجموعه یادبودی به نام «تپه مامایف» است. این مجسمه، زنی را به تصویر می‌کشد که شمشیری در دست دارد و با حالتی قدرتمند به سمت جلو حرکت می‌کند. این حالت نماد دعوت به دفاع از میهن و ایستادگی در برابر دشمن است. همچنین، این بنا به احترام کسانی که در نبرد استالینگراد (یکی از بزرگترین نبردهای جنگ جهانی دوم) شرکت داشتند، بنا شده است.

علاوه‌بر جنبه تاریخی و ملی، مجسمه مادر میهن از نظر معماری نیز بسیار قابل توجه است. اندازه و جزئیات دقیق آن باعث شده تا در فهرست بلندترین و بزرگ‌ترین مجسمه‌های جهان قرار گیرد. سالانه هزاران گردشگر از سراسر روسیه و جهان برای بازدید از این مجسمه به ولگوگراد سفر می‌کنند.

هزینه بلیطرایگان
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 12 تا 24
آدرسProspekt Imeni V.i. Lenina, Volgograd 400078 Russia

کاخ کرملین

کاخ کرملین در مسکو، یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخی و فرهنگی روسیه و نماد قدرت سیاسی این کشور است. این مجموعه عظیم که در کنار میدان سرخ واقع شده، دارای قدمتی طولانی و پر ماجراست. بنابر اسناد تاریخی موجود اولین قلعه کرملین در سال 1147 میلادی و اندکی پس از شکل‌گیری شهر مسکو ساخته شد. این کاخ به‌واسطه تاریخ پر فراز و نشیب روسیه، طی قرون مختلف تغییرات و توسعه‌های فراوانی را به خود دیده است.

کاخ کرملین که به‌واسطه اقامت رسمی رئیس‌جمهور روسیه بیشتر هم شناخته می‌شود، محل برگزاری مراسم‌های دولتی و رسمی مهم مانند مراسم تحلیف ریاست جمهوری نیز هست. این کاخ دارای تالارهای مجلل و تاریخی از جمله تالار سنت جورج و تالار الکساندر نوسکی است که هر کدام با معماری باشکوه خود، نمادی از قدرت و افتخار نظامی و سیاسی روسیه محسوب می‌شوند.

کاخ کرملین کنونی در زمینی به وسعت 25 هزار متر مربع و با 18 برج ساخته شده است. دیوارهای ضخیم کرملین با رنگ قرمز مشخص آن، محافظی در برابر حملات دشمنان تاریخی همچون تاتارها بوده و امروزه به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی مسکو تبدیل شده است. تالار اسلحه‌خانه (Armoury Chamber) یکی از بخش‌ها جذاب و پرطرفدار کاخ کرملین است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موزه‌های روسیه هم شناخته می‌شود. در این موزه مجموعه مختلفی از آثار باستانی ارزشمند نگهداری می‌شود که از جمله این آثار می‌توان به «کلاه مونوماخ» (Monomakh’s cap) و «صندوق الماس» (Diamond Fund) اشاره کرد.

بازدیدکنندگان می‌توانند در کنار این کاخ، از دیگر بخش‌های کرملین مانند باغ الکساندر و کلیساهای آن دیدن کنند و با تاریخ غنی روسیه آشنا شوند. معماری باشکوه و استفاده از عناصر بیزانسی و روسی در طراحی این بنا، آن را به یکی از میراث‌های فرهنگی جهان تبدیل کرده است.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر 350 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 10 تا 18
آدرسVozdvizhenka st., 1 Moscow Kremlin, Moscow 103132 Russia

ستون‌های سنگی

ستون‌های سنگی مانپوپونر (Manpupuner) که به «هفت مرد قوی» نیز شناخته می‌شوند، در جمهوری کومی روسیه واقع شده‌اند و یکی از عجایب طبیعی و البته تاریخی این کشور به‌شمار می‌آیند. این ستون‌ها با ارتفاع ۳۰ تا ۴۲ متر در منطقه‌ای دورافتاده از کوهستان اورال قرار گرفته‌اند و به‌دلیل شکل‌های عجیب و منحصربه‌فردشان توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند.

این ستون‌ها حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش بر اثر فرایندهای فرسایش طبیعی همچون باد، باران و یخبندان شکل گرفته‌اند، به‌گونه‌ای که سنگ‌های سخت‌تری مانند شیس کوارتزیتی باقی مانده و سنگ‌های نرم‌تر از بین رفته‌اند. نکته جالبی که درباره این 7 ستون سنگی وجود دارد، 6 ستون آن در کنار یکدیگر قرار دارند و ستون هفتم از سایر ستون‌ها فاصله دارند.

این مکان با افسانه‌ها و داستان‌های بومی نیز گره خورده و در فرهنگ محلی به‌عنوان «کوه مقدس» شناخته می‌شود. نام این مکان در زبان مانسی به‌معنای «کوه کوچک بت‌ها» است. برای دسترسی به این مکان، بیشتر گردشگران از مسیرهای پیاده‌روی طولانی استفاده می‌کنند یا از هلیکوپتر کمک می‌گیرند. به‌دلیل مکان دورافتاده، سفر به این منطقه برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و ماجراجویی بسیار جذاب است.

این ستون‌ها یکی از هفت عجایب طبیعی روسیه به‌حساب می‌آیند و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند که برای دیدن این پدیده شگفت‌انگیز طبیعی به منطقه سفر می‌کنند.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر 300 روبل
ساعت بازدیدروزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت 10 تا 20 و روزهای شنبه از ساعت 12 تا 16
آدرسKomi Republic, Russia, 169437

مترو مسکو

مترو مسکو یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین سیستم‌های حمل و نقل زیرزمینی جهان است که فراتر از یک خط حمل و نقل عمومی عمل می‌کند. این مترو در سال ۱۹۳۵ افتتاح شد و به سرعت به نمادی از قدرت شوروی تبدیل گشت. مترو مسکو ضمن آنکه عمیق‌ترین خط مترو جهان است، امروزه با بیش از ۲۰۰ ایستگاه و خطوط متعددی که بخش‌های مختلف شهر را به هم متصل می‌کند. در واقع این خط مترو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین متروهای جهان یاد می‌شود.

مترو مسکو با معماری بی‌نظیر خود به‌عنوان موزه‌ای زیرزمینی شناخته می‌شود. ایستگاه‌های آن با استفاده از سنگ‌های مرمر، مجسمه‌ها، موزاییک‌ها و نقاشی‌های زیبا تزئین شده‌اند که هر کدام داستانی از تاریخ شوروی سابق و روسیه مدرن را روایت می‌کنند. ایستگاه‌هایی همچون «کیفسکایا» و «مایاکوفسکی» نمونه‌های برجسته‌ای از این معماری هنری هستند.

با توجه به جذابیت‌های بصری و تاریخی، مترو مسکو یکی از مقاصد محبوب گردشگران در سفر به این شهر است؛ زیرا گردشگران علاوه‌بر بهر‌ه‌وری از حمل و نقل آسان، می‌توانند از زیبایی‌های ایستگاه‌های آن لذت ببرند و آن را بخشی از تجربه گردشگری خود در مسکو بدانند.

هزینه بلیطتک نفره 55 روبل و دو نفره 110 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 05:30 تا 01:00
آدرسMoscow, Russia

گالری ترتیاکوف

گالری ترتیاکوف یکی دیگر از برجسته‌ترین جاذبه‌های هنری و تاریخی مسکو است که نقشی کلیدی در معرفی آثار هنری روسیه ایفا می‌کند. این گالری شامل دو ساختمان اصلی است:

  • گالری ترتیاکوف قدیم که آثار هنری از قرن 11 تا اوایل قرن 20 میلادی را به نمایش می‌گذارد.
  • گالری ترتیاکوف جدید که به هنر قرن بیستم روسیه و آثاری که پس از آن به این لیست اضافه شده‌اند، اختصاص دارد.

در ساختمان اصلی، آثار برجسته‌ای از هنرمندان روس مانند آندری روبلف، آنتون لوسنکو، دیمیتری لویتسکی، ولادیمیر بوروویکوفسکی، فئودور آلکسیف و فئودور روکوتوف قرار دارد که نمایانگر هنر رئالیستی و رمانتیک این کشور هستند.

این موزه در اواخر قرن 19 میلادی در سال 1956 میلادی توسط پاول ترتیاکوف، یک مجموعه‌دار مشهور روس، تاسیس شد. ترتیاکوف طی 4 دهه موفق به جمع‌آوری 2 هزار اثر برجسته هنری شده بود و در واقع بخش زیادی از سرمایه خود را به جمع‌آوری ککیسون هنری خود اختصاص داده بود. اما اکنون فرض بر این است که بیش از 190 هزار اثر هنری از نقاشی‌ها، تندیس‌ها و آثار گرافیکی در گالری ترتیاکوف نگهداری می‌شوند.

فضای گالری به گونه‌ای طراحی شده است که بازدیدکنندگان بتوانند با تاریخ و فرهنگ روسیه از طریق آثار هنری آشنا شوند. از جمله بخش‌های مهم و دیدنی این گالری، تالارهای اختصاص داده شده به قرون مختلف و آثار هنری مرتبط با تحولات تاریخی و فرهنگی روسیه است.

آثار هنری قرن بیستم میلادی گالری ترتیاکوف شامل سه بخش جداگانه زیر می‌شود:

  • آثار هنری باقی مانده به سال‌های 1910 تا 1920
  • آثار هنری به جا مانده از سال‌های 1920 تا 1980
  • آثار هنری رسمی ولی تایید نشده متعلق به سال‌های 1960 تا 1990

بازدید از این گالری برای علاقه‌مندان به تاریخ و هنر فرصتی بی‌نظیر برای درک عمیق‌تر فرهنگ و هنر روسیه محسوب می‌شود و یکی از پربازدیدترین موزه‌های این کشور به‌شمار می‌رود.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر بین 250 تا 450 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته بجز روزهای دوشنبه که تعطیل است، از ساعت 10 الی 17
آدرسLavrushinsky Ln, 10, Moskva, Russia, 119017

تالار تئاتر بولشوی

تالار تئاتر بولشوی در مسکو یکی از معروف‌ترین و بزرگترین تالارهای تئاتر جهان است که قدمتی نزدیک به 240 سال دارد. این تالار که بیشتر به اجرای رقص باله و موسیقی اپرا اختصاص دارد، نه‌تنها مکانی برای اجراهای هنری است، بلکه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی روسیه به‌شمار می‌رود. تالار بولشوی طی چندین بار بازسازی و مرمت مورد توجه قرار گرفته تا همچنان باشکوه باقی بماند.

تالار تئاتر لوشوی برای اولین بار در سال 1776 میلادی به دستور شخص شاهزاده Peter Uruso و کارآفرین انگلیسی بنام Michael Maddox ساخته شد. علت نام‌گذاری این تئاتر، قرارگیری آن در کنار میدان پتروفسکی بود و از آن پس، این تالار و تئاتر را با همین نام می‌شناختند. چندی نگذشت که تالار تئاتر بولشوی به‌عنوان یکی از مدارس موسیقی هنر رقص باله فعالیت خود را آغاز کرد.

تالار بولشوی در سا‌ل‌های 1805، 1812 و 1853 دچار آتش‌سوزی گسترده‌ای شد؛ بار اول که جنس ساختمان از چوب بود و با آتش‌سوزی دچار خسارات گسترده شد و چند سال بعد هم که با حمله ناپلئون به روسیه کاملا نابود شد. به‌طورکلی تالار تئاتر بولشوی تاریخ پر فراز و نشیبی داشته است و بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

معماری تالار بولشوی به سبک نئوکلاسیک است و ورودی آن با 16 ستون بلند و سفید رنگ، همراه با مجسمه‌ای از آپولو، الهه یونانی، که توسط چهار اسب کشیده می‌شود، نمایی شکوهمند ایجاد کرده است. سقف و دیوارهای تالار نیز با نقاشی‌های هنرمندانه تزئین شده‌اند که فضایی تاریخی و هنری را به مخاطبان ارائه می‌دهند. ظرفیت سالن اصلی این تالار حدود 2,000 نفر است و در آن اجراهای بین‌المللی بزرگی از سوی هنرمندان برتر جهان صورت می‌گیرد.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر بین 100 تا 15,000 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 11 تا 19
آدرسTheatre Square, 1, Moscow, Russia, 125009

شاه زنگ مسکو

شاه زنگ مسکو، که به آن «شاه زنگ تزار» نیز گفته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین ناقوس‌های جهان است. این زنگ عظیم در سده هجدهم میلادی به دستور «آنا ایوانوونا»، خواهرزاده پتر کبیر، ساخته شد. این زنگ با ارتفاع ۶.۱۴ متر و قطر ۶.۶ متر، بیش از ۲۰۰ تن وزن دارد و در مجموعه کرملین مسکو به نمایش گذاشته شده است. در ابتدا قرار بر این بوده تا این زنگ در یکی از کلیساهای مجموعه کرملین نصب شود.

اما پیش از اتمام مراحل ساخت شاه زنگ مسکو، محل قرارگیری آن دچار آتش‌سوزی شد. شاه زنگ تزار هیچ‌گاه به صدا در نیامد، زیرا پیش از اتمام ساخت، در یک حادثه آتش‌سوزی دچار آسیب شد. هنگامی که برای خاموش کردن آتش، مردم آب بر روی زنگ ریختند، به‌دلیل حرارت بالا و تغییرات سریع دما، تکه‌ای ۱۱ تنی از آن جدا شد. این تکه بزرگ هم‌اکنون در کنار زنگ اصلی نگهداری می‌شود و به بخشی از جذابیت‌های دیدنی مسکو تبدیل شده است.

بازدید از این جاذبه تاریخی رایگان است و برای گردشگرانی که به مسکو سفر می‌کنند، کمتر از یک ساعت زمان می‌برد. قرارگیری این شاه زنگ در نزدیکی کلیسای جامع کرملین، آن را به یکی از نمادهای برجسته تاریخ و فرهنگ روسیه تبدیل کرده است. نکته جالبی که درباره این زنگ قدیمی وجود دارد، بنابر اظهارات مردم روسیه صدای شاه زنگ مسکو تا فاصله 50 کیلومتری شنیده می‌شود.

هزینه بلیطرایگان
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 9:30 تا 18
آدرسul. Kreml, Moscow 101000 Russia

شاه توپ مسکو

شاه توپ مسکو (Tsar Cannon)، یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین توپ‌های تاریخی جهان است که در محوطه کرملین مسکو و در کنار شاه زنگ مسکو قرار دارد. این توپ عظیم به دستور ایوان مخوف در سال 1586 میلادی ساخته شد و هدف اصلی آن ایجاد رعب و وحشت در میان دشمنان بود. با وجود طراحی برای دفاع از کرملین، هیچ‌گاه از آن به‌صورت عملی استفاده نشد. برخی منابع ادعا می‌کنند که تنها یک بار شلیک شده، اما موفقیت‌آمیز نبوده است.

این توپ با وزن حدود 40 تن و طول 5.34 متر، یکی از نمادهای قدرت نظامی روسیه در دوران قرون وسطی است. جالب است بدانید که شاه توپ مسکو بیشتر به‌عنوان یک اثر تزئینی و ترس انداختن به جان دشمنان تزار شناخته می‌شود تا یک سلاح عملیاتی. از طرفی چهار گلوله چدنی بزرگ که در کنار آن قرار گرفته‌اند، هرچند واقعی نیستند، به جذابیت بصری این اثر می‌افزایند و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کنند. بر روی پایه‌ها و لوله این توپ تصاویر برجسته‌ای طراحی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به تصویر تزار فئودور ایوانویچ، آن هم سوار بر اسب اشاره کرد.

بازدید از شاه توپ در محوطه کرملین یکی از تجربه‌های متمایز و فراموش نشدنی برای گردشگرانی است که به مسکو سفر می‌کنند. این توپ و دیگر آثار تاریخی اطراف آن مانند شاه زنگ، نشان‌دهنده عظمت و قدرت روسیه در طول تاریخ است.

هزینه بلیطرایگان
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 9:30 تا 18
آدرسul. Kreml, Moscow 101000 Russia

برج ناقوس ایوان مخوف

برج ناقوس ایوان مخوف (Ivan the Great Bell Tower)، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی روسیه و بلندترین سازه در کرملین مسکو است. این برج با ارتفاع ۸۱ متر در سال ۱۵۰۸ ساخته شد و به‌عنوان مرکز مهم مذهبی و سیاسی مسکو شناخته می‌شود. ایوان مخوف، تزار مشهور روسیه، دستور ساخت این برج را به «مارکو بونو» داد تا به‌عنوان بخشی از کرملین و محل نگهداری ناقوس‌های بزرگ مذهبی استفاده شود. برج ناقوس با معماری جذاب و تاریخی خود، بازتاب‌دهنده شکوه دوران حکومت تزارها و تأثیرات مذهبی کلیسای ارتدکس روسیه است.

این برج به‌عنوان محل نگهداری ناقوس‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت و از آنجا صدای ناقوس‌های کرملین به گوش می‌رسید. اهمیت این برج در طول تاریخ روسیه به‌گونه‌ای است که حتی در دوره‌های جنگ، به نمادی از قدرت و ایمان روس‌ها تبدیل شد. همچنین در کنار برج ناقوس، برج‌های دیگری مانند برج ناقوس کوچک‌تر و کلیساهای تاریخی وجود دارند که هر کدام بخشی از تاریخ فرهنگی و مذهبی روسیه را تشکیل می‌دهند.

شاید برایتان جالب باشد تا حدود 400 سال گذشته، برج ناقوس بلندترین بنایی بوده که در روسیه وجود داشته است. ضمنا نکته جالب دیگری درباره این برج ناقوس وجود دارد؛ آخرین مراسم عید پاک در سال 1918 در همین برج برگزار شد و از آن پس تاکنون دیگر صدای ناقوس به گوش کسی نرسیده است. این برج علاوه‌بر نقش مذهبی خود، به‌دلیل ارتفاع بلند بالایش به‌عنوان نقطه‌ای برای مشاهده مناظر زیبای کرملین و شهر مسکو مورد توجه گردشگران قرار دارد.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر 350 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 10 تا 17 بجز پنجشنبه‌ها؛ برج ناقوس روزهای پنجشنبه، 15 مه و 30 سپتامبر تعطیل است.
آدرسDvortsovaya St., 1Zh, Moscow 103073 Russia

آرامگاه لنین

آرامگاه ولادیمیر لنین، بنیان‌گذار اتحاد جماهیر شوروی، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی روسیه است که در میدان سرخ مسکو و در نزدیکی کاخ کرملین قرار دارد. این مقبره از سال ۱۹۲۴ میلادی، محل نگهداری جسد مومیایی شده لنین بوده و همچنان یکی از مکان‌های پربازدید گردشگران از سراسر جهان بالاخص اهالی کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق است. ساختمان محل نگهداری آرامگاه لنین دارای 24 متر طول و 12 متر ارتفاع دارد.

این آرامگاه هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱ بعد از ظهر باز است و بازدید از آن رایگان است؛ هرچند بازدید از آن در روزهای دوشنبه و جمعه تعطیل است. در داخل مقبره، فضای نسبتاً تاریکی حاکم است و تنها جنازه لنین به وسیله نوری ملایم روشن شده است. پس از حادثه پاشیدن اسید به جسد در سال ۱۹۹۱، بدن او در حفاظی شیشه‌ای نگهداری می‌شود. برای حفظ ظاهر بدن، متخصصان هر ۱۸ ماه یک بار جسد لنین را برای عملیات بیوشیمیایی خاصی از آرامگاه خارج می‌کنند.

بدن مومیایی‌شده لنین به‌مرور زمان تغییراتی را تجربه کرده و به جای برخی بخش‌های پوست و گوشت، از مواد مصنوعی استفاده شده است. این اقدامات در راستای تلاش برای نگهداری ظاهر طبیعی بدن او است.

هزینه بلیطرایگان
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 10 تا 13 بجز روزهای جمعه و دوشنبه
آدرسRed Square, 1, Moscow, Russia, 109012

کاخ سفید مسکو

کاخ سفید مسکو (Bely Dom) که به نام «خانه دولت روسیه» نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های سیاسی روسیه است. این ساختمان در مرکز مسکو و در نزدیکی رودخانه مسکوا قرار دارد و از سال ۱۹۸۱ میلادی تاکنون به‌عنوان محل اقامت نخست‌وزیر و دولت فدرال روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع ساخت این بنا به دستور لئونید برژنف، رهبر وقت شوروی، در سال ۱۹۶۵ آغاز شد و پس از ۱۶ سال در سال ۱۹۸۱ تکمیل شد. ارتفاع کاخ سفید مسکو ۱۱۹ متر است و طراحی معماری آن، ترکیبی از سبک‌های مدرن و برجسته شوروی به‌شمار می‌آید. از ویژگی‌های بارز این بنا، نمای سفیدرنگ و زیبای آن است که به‌دلیل همین رنگ به نام «کاخ سفید» شناخته می‌شود.

یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخی مرتبط با کاخ سفید مسکو، شورش سال ۱۹۹۳ روسیه یا به عبارتی انفجاری است که تغییر اساسی در شرایط کشور ایجاد کرد. در این رویداد، ساختمان به شدت آسیب دید و تصاویر آن به‌عنوان نماد تغییرات سیاسی و اجتماعی روسیه در تاریخ ثبت شد.

در سال 1994 میلادی با تشکیل دوباره مجلس پارلمان در ساختمانی دیگر واقع در خیابان اخوتنی ریاد (Okhotny Ryad) برگزار شد. پس از این حادثه، در سال 2016 ساختمان کاخ سفید بازسازی شد و به مقر اصلی دولت روسیه تبدیل شد. شاید برایتان جالب باشد که کتیبیه‌ای با مضمون فدراسیون دولت روسیه بر پایه کاخ سفید مسکو نصب گردید و همچنان نقش مهمی در سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور ایفا می‌کند.

  • آدرس کاخ سفید مسکو: Krasnopresnenskaya Naberezhnaya, 2, Moscow, Russia, 103274

برج مخابراتی اوستانکینو

برج مخابراتی اوستانکینو یکی از بلندترین سازه‌های روسیه و نمادی شگفت از پیشرفت فناوری و معماری در این کشور است. این برج در سال ۱۹۶۷ میلادی در شهر مسکو افتتاح شد و با ارتفاعی بالغ بر ۵۴۰ متر، به‌عنوان یکی از بلندترین برج‌های مخابراتی جهان (یازدهمین برج بلند اروپا) شناخته می‌شود. برج اوستانکینو به‌منظور پخش تلویزیونی و رادیویی طراحی و ساخته شده و امروز یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم مسکو به‌شمار می‌آید.

این برج از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که شامل سکوهای دید، رستوران‌های گردان و مراکز مخابراتی است. سکوهای دید برج مخابراتی در ارتفاعات مختلف این امکان را به بازدیدکنندگان می‌دهند تا نمایی پانورامیک از شهر مسکو را تماشا کنند. رستوران‌های گردان نیز به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در حین میل کردن غذا، نمایی ۳۶۰ درجه از شهر به‌طور مداوم تغییر کند.

از نظر معماری، برج اوستانکینو ترکیبی از نوآوری‌های مهندسی و طراحی مدرن است و به‌ویژه به‌عنوان یک نماد فناوری و ارتباطات در دوران شوروی سابق ساخته شد. برج اوستانکینو همچنین توانست در طول سال‌های مختلف با گسترش فناوری‌های جدید مخابراتی، خود را به‌روز نگه دارد و همچنان نقش مهمی در زیرساخت‌های رسانه‌ای روسیه ایفا کند.

این برج به‌دلیل ارتفاع و موقعیت جغرافیایی، در زمان خود به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی شناخته شده و همچنان یکی از مکان‌های جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر 900 تا 1,400 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 10 تا 23
آدرسAkademika Koroleva St, 15, Moscow, Russia, 127427

اقامتگاه کولومنسکو

اقامتگاه کولومنسکو یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های تاریخی در مسکو است که به قرن 16 میلادی بازمی‌گردد. این اقامتگاه به‌عنوان محل اقامت تابستانی تزارهای روسیه، به‌ویژه تزار الکسی میخایلوویچ و ایوان ساخته شده و در کنار رودخانه مسکو قرار دارد. این مجموعه شامل کاخ چوبی ساخته شده در سال 1667، کلیساهای تاریخی، و پارک‌های وسیع است که بازدیدکنندگان را با زیبایی‌های معماری روسیه آشنا می‌کند.

یکی از بناهای معروف این اقامتگاه، کاخ تزار الکسی می‌باشد که با بازسازی‌های گسترده در دهه 2010، به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری تبدیل شده است. این کاخ دارای نمایشگاه‌های دائمی از آثار تاریخی و هنری است که برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ روسیه بسیار جذاب می‌باشد. همچنین «کلیسای صعود» که در این مجموعه قرار دارد، به‌عنوان یک بنای برجسته معماری از دوره قرون وسطی شناخته می‌شود.

این مکان همچنین دارای موزه‌ای روباز است که نمونه‌های معماری چوبی از قرن‌های گذشته روسیه را به نمایش می‌گذارد. کولومنسکو به‌دلیل طبیعت بکر و فضای دلپذیرش، همواره مقصدی محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی بوده است. در این اقامتگاه تاریخی هر از گاهی فستیوال‌های هنری و فرهنگی مختلفی برگزار می‌شود که می‌توانید در سفر خود به روسیه در ان‌ها هم شرکت کنید.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر 50 تا 350 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته بجز روزهای دوشنبه که تعطیل است؛ روزهای سه‌شنبه تا جمعه از ساعت 10 تا 18 و روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت 11 تا 19
آدرسAndropova Ave., 39, Moscow 115487 Russia

کلیساهای دیدنی روسیه

روسیه با تاریخ مذهبی و فرهنگی غنی، کلیساهای باشکوه و منحصربه‌فردی دارد که هر یک از آن‌ها بازتابی از برهه و جنبه مختلفی از تاریخ و معماری این کشور محسوب می‌شوند. شاید معروف‌ترین کلیسای روسیه، کلیسای جامع سنت باسیل در مسکو است که با گنبدهای رنگین‌کمانی خود، یکی از نمادهای اصلی این کشور به‌شمار می‌رود. همچنین از کلیسای ناجی در خون در سن‌پترزبورگ که به‌خاطر معماری زیبا و جزئیات فوق‌العاده خود مشهور است نیز نمی‌توان صرف نظر کرد. این کلیساها که اکثرا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند، بازدیدکنندگان بسیاری را از سراسر جهان بالاخص پیروان مذاهب مختلف جذب می‌کنند.

از طرفی به‌واسطه وجود مساجد و دیگر عبادتگاه‌های مذهبی در روسیه، مانند مسجد جامع مسکو که تنوع مذهبی این کشور را نشان می‌دهند، از جلوه دیگر فرهنگ روسیه رونمایی می‌کنند. در ادامه با معرفی کلیساهای معروف و دیدنی روسیه و سایر عبادتگاه‌های مذاهب مختلف خواهیم پرداخت.

کلیسای جامع سنت باسیل

کلیسای جامع سنت باسیل، یکی از برجسته‌ترین نمادهای شهر مسکو، در میدان سرخ قرار دارد و به دستور ایوان مخوف بین سال‌های ۱۵۵۲ تا ۱۵۶۱ میلادی ساخته شد. این کلیسا با معماری منحصربه‌فرد و گنبدهای رنگارنگ خود، به شعله‌های آتش تشبیه شده و نمایانگر پیروزی روس‌ها بر مغول‌ها و بازپس‌گیری شهر قازان است. هر یک از گنبدهای کلیسا به نام مقدسین و وقایع تاریخی نام‌گذاری شده‌اند. برای مثال، گنبد اصلی به نام «شفاعت مریم مقدس» نامیده شده است.

این کلیسا به‌دلیل طراحی خاص و رنگ‌های نمادینش شهرت چشم‌گیری یافته است که حدود 200 سال پیش بر روی آن کشیده شده‌اند. رنگ‌های استفاده‌شده در گنبدها دارای نمادهایی از جلال آسمانی و پیروزی مذهبی مخصوصا مسیحیان هستند. یکی از روایات مشهور درباره کلیسا، دستور ایوان مخوف برای کور کردن معماران آن است تا نتوانند بنای مشابهی در هیچ جای دیگری بسازند.

شاید برایتان جالب باشد چنین کلیسای باشکوهی که نمادی از پیروزی‌های روسیه بوده است، در دوره استالین در خطر تخریب قرار داشته است. گویا استالین که دیکتاتوری کم‌نظیر در تاریخ روسیه بوده است، بازدید از کلیسای جامع سنت باسیل را ممنوع اعلام کرده است؛ حتی استالین به حدی از این کلیسا نفرت داشته که دستور تخریب آن را هم داده است که حالا بنابر دلایلی منتفی شده است. در نهایت لازم به ذکر است که شما برای بازدید از کلیسای سنت باسیل باید هزینه مشخصی را پرداخت کنید.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر 700 تا 1,000 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 10 تا 194
آدرسRed Square 7, Moscow 109012 Russia

کلیسای کاتولیک مریم مقدس

کلیسای کاتولیک مریم مقدس یکی از برجسته‌ترین کلیساهای کاتولیک در مسکو و بزرگترین کلیسای کاتولیک روسیه است. این کلیسا با سبک معماری نئوگوتیک ساخته شده و در مرکز مسکو قرار دارد. تاریخچه ساخت این کلیسا به اواخر قرن نوزدهم برمی‌گردد، زمانی که پس از تصرف لهستان و لیتوانی، تعداد کاتولیک‌ها در روسیه افزایش یافت. ساخت این بنا در سال 1899 آغاز و در سال 1911 تکمیل شد.

کلیسای کاتولیک مریم مقدس با وجود زیبایی ظاهری و معماری منحصربه‌فرد، نماد مهمی از تاریخ و فرهنگ کاتولیک در روسیه به‌شمار می‌آید. این کلیسا ضمن آنکه برای عبادت مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌عنوان مکانی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی کلاسیک و رویدادهای فرهنگی هم کاربرد دارد.

پس از انقلاب 1917، این کلیسا مانند بسیاری از مکان‌های مذهبی دیگر بسته شد و بخش‌هایی از آن در طول جنگ جهانی دوم آسیب دید. اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این مکان بازسازی و به فعالیت مذهبی خود بازگشت و همچنان یکی از مقاصد مهم گردشگری و مذهبی در مسکو محسوب می‌شود. بیش از هر چیزی رنگ قرمز و ظاهر عجیب و غریب این کلیسا توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر 350 روبل
ساعت بازدیدروزهای یکشنبه از ساعت 7:30 تا 8:15، پنجشنبه‎‌ها بین ساعات 15 تا 16 و بار دیگر از ساعت 19 تا 20:20 و روزهای شنبه بین ساعات 15:30 تا 16:15
آدرسGogolya St, 12, Vladimir 600000 Russia

کلیسای جامع کازان (قازان)

کلیسای جامع کازان (Kazan Cathedral) یکی از نمادهای معماری باروک روسی در شهر سن‌پترزبورگ است. این بنا در اوایل قرن نوزدهم و به دستور امپراتور الکساندر یکم، برای بزرگداشت پیروزی روسیه در برابر ناپلئون ساخته شد. معمار آندره ورونین (Andrey Voronikhin) وظیفه طراحی این کلیسا را به عهده داشت و ساخت آن در سال 1811 به پایان رسید. کلیسای کازان به سبک معماری باروک و با تأثیراتی از کلیسای سنت پیتر در واتیکان طراحی شده است.

تمثال «مادر خدای کازان» یکی از مقدس‌ترین تمثال‌های مسیحی در روسیه، در کلیسای جامع کازان نگهداری می‌شود و زائران و گردشگران زیادی در صف ایستاده تا بر آن بوسه بزنند. همچنین در این کلیسا مجسمه‌های زیبا و نفیسی به دست اساتید روسی طراحی و ساخته شده است. دیوارهای کلیسای جامع کازان با نقاشی‌های مشهور اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم میلادی مزین شده‌اند.

این کلیسا علاوه‌بر جنبه مذهبی، نقش مهمی در تاریخ و فرهنگ روسیه ایفا کرده و امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری برجسته سن‌پترزبورگ محسوب می‌شود. گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، می‌توانند از این شاهکار معماری با گنبد بزرگ، ستون‌های عظیم و فضای داخلی شگفت‌انگیز آن بازدید کنند​.

هزینه بلیطرایگان
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 9 تا 19:45
آدرسKazan Square, 2, St Petersburg, Russia, 191186

کلیسای جامع بشارت

کلیسای جامع بشارت در مسکو یکی از مهم‌ترین بناهای مذهبی کرملین است که به دستور دوک بزرگ ایوان سوم بین سال‌های ۱۴۸۴ تا ۱۴۸۹ ساخته شد. البته بنابر شواهد و اسناد تاریخی پایه‌های اصلی این کلیسا در سال 1397 میلادی به دستور شخص دوک بزرگ واسیلی اول بنا نهاده شد.

کلیسای جامع بشارت ابتدا به‌عنوان کلیسای شخصی خانواده سلطنتی روسیه مورد استفاده قرار می‌گرفت و به‌مرور در طول قرون، محل برگزاری مراسمات مذهبی و رسمی مهمی از جمله ازدواج‌ها و غسل تعمیدهای سلطنتی شد. این کلیسا به‌خاطر گنبدهای طلایی و تزئینات داخلی غنی خود شناخته می‌شود. همچنین در این کلیسا آثار هنری مذهبی و نقاشی‌های دیواری بسیار زیبایی به چشم می‌خورد که گردشگران را مجذوب خود می‌کند.

ساختار و معماری کلیسای جامع بشارت در دوران ایوان مخوف دستخوش تغییرات چشم‌گیری شد که آن را به شکوه بیشتری رساند. حتی با انتقال پایتخت روسیه به سنت پترزبورگ، این کلیسا همچنان اهمیت خود را حفظ کرد و به یکی از نمادهای فرهنگی و تاریخی مسکو تبدیل شد.

هزینه بلیطبه ازای هر خودرو 300 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 12 تا 24
آدرس98 Km peninsula Nationalpark KursiU Nerija | Klaipėda-Lesnoje, Kaliningrad 238535, Russia

ساعت بازدید: تمامی روزهای هفته از ساعت 9:30 تا 18 بجز روزهای پنجشنبه که تعطیل است.

هزینه بلیط: به ازای هر نفر 500 تا 800 روبل

آدرس کلیسای جامع بشارت: Moscow, Russia, 103132

کلیسای ناجی در خون (ناجی خون ریخته شده)

کلیسای ناجی در خون (Church of the Savior on Spilled Blood)، یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی و مذهبی شهر سن‌پترزبورگ است. این کلیسا در سال 1881 به دستور الکساندر سوم به یاد پدرش، الکساندر دوم، که در همین محل نیز ترور شده بود، ساخته شد؛ گویا مردی جوان با پرتاب بمبی به‌طرف کلسکه حامل الکساندر دوم، او را ترور کرده است.

 ساخت این کلیسا تا سال 1907 به طول انجامید و هزینه‌های زیادی، از جمله 4.5 میلیون روبل، برای ساخت آن صرف شد. این کلیسا با 5 گنبد رنگارنگ و تزئینات داخلی شامل موزاییک‌های باشکوه، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های موزاییکی در جهان محسوب می‌شود.

از نظر معماری، کلیسای ناجی در خون به سبک روسی قرون وسطی طراحی شده و دارای نقاشی‌های زیبایی از زندگی مسیح و یارانش است. در زمان شوروی و جنگ جهانی دوم، این کلیسا غارت شد و از آن برای نگهداری اجساد قربانیان جنگ استفاده می‌شد. اما بنابر اسناد تاریخی پیش از جنگ جهانی دوم و درست زمانی که ناپلئون بناپارت سودای حکمرانی بر جهان را داشت، تصمیم بر فتح روسیه می‌گیرد و تاریخ بازگو می‌کند که او شکست می‌خورد.

مردم روسیه بر این باور بودند که حضرت مسیح در پیروزی روسیه یا به عبارتی شکست ناپلئون بناپارت، یار و یاورشان بوده است. همین موضوع باعث شده است تا دولت حاکم بر روسیه تصمیم به ساخت این کلیسا بگیرد و این پروسه حدود 40 سال به طول انجامید. زمانی که استالین بر روی کار آمد، دستور داد تا کلیسای ناجی در خون را منفجر کنند و پس از براندازی استالین به دست مردم روسیه، در سال 1995 مرمت این کلیسا انجام گرفت.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر 50 تا 350 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 10:30 تا 18 بجز روزهای چهارشنبه که تعطیل است.
آدرسGriboedova Kanala Emb., 2B/A, St. Petersburg 191186 Russia

صومعه نوودویچی

صومعه نوودویچی یکی از مشهورترین جاذبه‌های تاریخی مسکو و از مهم‌ترین بناهای مذهبی روسیه است. این صومعه در سال 1524 به دستور واسیلی سوم، دوک بزرگ مسکو، ساخته شد. برخلاف بسیاری از دیگر صومعه‌ها که در طول تاریخ تخریب یا بازسازی‌های گسترده را تجربه کرده‌اند، نوودویچی تا حد زیادی به همان صورت اولیه خود باقی مانده است. البته دلیل ساخت صومعه نوودویچی همانند بسیاری از کلیساهای روسیه پس از پیروزی روسیه در جنگ 1514 در مقابله با لهستانی‌ها و لیتوانی‌ها ساخته شده است.

صومعه نوودویچی در ادوار مختلف تاریخی نقش‌های متفاوتی داشته است. پس از انقلاب 1917، این مکان به موزه تبدیل شد و سپس در اواخر قرن بیستم مرمت‌های گسترده‌ای روی آن انجام گرفت. از جاذبه‌های مهم این مجموعه، گورستان نوودویچی است که افراد مشهور روسیه در آن دفن شده‌اند.

بازدید از این صومعه برای گردشگران رایگان است و مدت زمان بازدید از آن کمتر از یک ساعت می‌باشد. این صومعه به‌دلیل معماری زیبای خود و نگه‌داری دقیق از بناهای تاریخی، مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است​. صومعه نوودویچی در سال 2004 به‌عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو ثبت شد.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر 250 تا 500 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 7 تا 19
آدرسNovodevichy Passage, 1, Moskva, Russia, 119435

صومعه دانیلوف

صومعه دانیلوف یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین صومعه‌های ارتدوکس روسیه است که در جنوب مسکو قرار دارد. این صومعه در سال ۱۲۸۲ میلادی توسط شاهزاده دانیل، پسر الکساندر نوسکی، بنیان‌گذاری شد. دانیلوف به‌عنوان مرکز مذهبی و فرهنگی نقش بسیار مهمی در تاریخ روسیه ایفا کرده است. این صومعه به‌ویژه در دوره شوروی به یک اردوگاه کار اجباری تبدیل شد، اما پس از فروپاشی شوروی دوباره به کلیسای ارتدوکس روسیه بازگردانده شد و به مرکز اصلی مذهبیون تبدیل شد.

ساختمان‌های صومعه به‌خاطر معماری کلاسیک روسی و برج‌های ناقوس زیبایش شهرت چشم‌گیری یافتند و بازدیدکنندگان می‌توانند از آثار هنری مذهبی و فضای معنوی آن لذت کافی ببرند. همچنین به‌واسطه وجود محوطه این صومعه، می‌توان از فضای سبز و آرامش‌بخش اطراف آن نیز برخوردار شد. برای مسافران علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ مذهبی روسیه، بازدید از صومعه دانیلوف تجربه‌ای جذاب و آموزنده خواهد بود.

هزینه بلیط
ساعت بازدیدروزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت 6:30 تا 20، روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است.
آدرسDanilovsky Val, 22, Moscow 115191 Russia

صومعه نووسپاسکی

صومعه نووسپاسکی یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های مسکو است که در سال 1330 توسط ایوان کالیتا تاسیس شد. این صومعه ابتدا در داخل کرملین قرار داشت و به نام اسپاسکی شناخته می‌شد. بعدها در دوره‌ی بازسازی کرملین حدود سال 1491 میلادی، این صومعه به تپه‌ی کروتیتسکی منتقل شد و نام آن به «نووسپاسکی» تغییر یافت.

این صومعه همچنین در دوران تزار میخائیل رومانوف توسعه یافت و تبدیل به محل دفن خاندان رومانوف شد. در طول قرن‌های 16 و 17 میلادی، این صومعه شاهد بازسازی‌ها و ساخت‌وسازهای گسترده‌ای از جمله دیوارهای سنگی و کلیسای جامع تجلی مقدس بود. برج ناقوس معروف این صومعه نیز یکی از برجسته‌ترین بناهای آن است که ارتفاع آن حدود 3 متر کمتر از برج ناقوس ایوان کبیر در کرملین است.

در طول انقلاب روسیه، این صومعه به زندان و اردوگاه کار اجباری تبدیل شد، اما در سال 1991 به کلیسای ارتدوکس روسیه بازگردانده شد و هم‌اکنون به‌عنوان صومعه‌ای فعال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هزینه بلیطرایگان
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 7 تا 20
آدرسKrestyanskaya Ploshchad’, 10, Moskva, Russia, 115172

کلیسای جامع دورمیشن

کلیسای جامع دورمیشن یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بناهای مذهبی در مسکو است. ساخت این کلیسا در سال ۱۴۷۵ میلادی به دستور ایوان سوم آغاز شد و در مرکز کرملین مسکو قرار دارد. کلیسای مقدس و جامع دورمیشن با پنج گنبد طلایی زیبا و نمای سفید، یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های معماری مذهبی روسیه است. فضای داخلی این کلیسا با نقاشی‌های مذهبی خیره‌کننده از حضرت مریم (س) و قدیسان تزیین شده است که موجب جذب علاقه‌مندان به هنر و تاریخ می‌شود.

این کلیسا به‌عنوان محل تاج‌گذاری تزارهای روسیه و دیگر مراسم‌های مهم مذهبی و تاریخی استفاده می‌شده و از گذشته تاکنون نقش مهمی در تاریخ روسیه دارد. علاوه‌بر زیبایی‌های معماری، این مکان نمادی از قدرت و تاریخ معنوی کشور روسیه نیز به‌شمار می‌آید و حیف است که بازدید از آن را از دست داد.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر 500 تا 800 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 7:30 تا 18
آدرس3, Volodarskogo Square, Kashira 142900 Russia

مسجد جامع مسکو

مسجد جامع مسکو یکی از بزرگترین و مهم‌ترین مساجد روسیه و اروپا است که در سال ۲۰۱۵ پس از بازسازی‌های گسترده، افتتاح شد. این مسجد شش طبقه دارای هفت مناره است که بلندترین آن‌ها به ارتفاع بیش از ۷۰ متر می‌رسد و از نقاط مختلف شهر مسکو قابل مشاهده است. ساخت این بنا با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵۰ میلیون یورو انجام شد که بخشی از آن توسط سرمایه‌گذارانی همچون «سلیمان کریموف» و همچنین دولت ترکیه تامین شده است. البته مسجد کنونی جایگزین مسجد قدیمی‌تری است که در سال 1904 میلادی توسط معمار مشهور روسی، نیکولای ژوکوف طراحی و ساخته شده است. جالب آنکه به‌دلیل هجوم گسترده قوم تاتارها به روسیه، بسیاری از مردم روسیه این مسجد را «مسجد تاتارها» می‌نامند.

این مسجد با ظرفیت پذیرش هزاران نفر از مسلمانان برای عبادت، به‌عنوان نمادی از جامعه چندفرهنگی روسیه شناخته می‌شود. مسجد جامع مسکو ضمن آنکه محلی برای انجام فریضه عبادت و سایر فعالیت‌های مذهبی است، یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر به‌شمار می‌آید. در واقع سالانه گردشگران زیادی از سراسر جهان جذب معماری زیبای مسجد جامع مسکو می‌شوند، مسجدی که شامل گنبدهای طلایی و طراحی‌های آبی‌رنگ است. موقعیت مکانی این مسجد در نزدیکی خیابان المپیک، آن را به یک مکان دیدنی و مهم برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

هزینه بلیطرایگان
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 10 تا 22
آدرسPereulok Vypolzov, 7, Moscow, Russia, 129090

موزه های دیدنی روسیه

روسیه با تاریخ و فرهنگ غنی خود، دارای مجموعه‌ای از موزه‌های دیدنی است که برای علاقه‌مندان به هنر، تاریخ و فرهنگ بسیار جذاب هستند. یکی از معروف‌ترین این موزه‌ها، موزه آرمیتاژ در سن پترزبورگ است. این موزه که دومین موزه بزرگ جهان محسوب می‌شود، بیش از 3 میلیون اثر هنری از ادوار مختلف تاریخ را در خود جای داده و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روسیه به‌شمار می‌آید.

آثار هنری این موزه شامل نقاشی‌های مشهور، اشیاء باستانی و مجسمه‌های دوره امپراتوری است. موزه کرملین نیز یکی از دیگر موزه‌های دیدنی روسیه است که در قلب شهر مسکو قرار دارد. در این موزه آثار تاریخی و جواهرات سلطنتی روسیه به نمایش گذاشته می‌شود و یکی از مهم‌ترین نمادهای تاریخی این کشور است. در ادامه با معرفی مشهورترین موزه‌های روسیه با ما همراه باشید.

موزه فضانوردی

موزه فضانوردی مسکو، یکی از مهم‌ترین و مشهورترین موزه‌های روسیه است که در سال ۱۹۸۱، همزمان با بیستمین سالگرد پرتاب اولین فضانورد روسی به فضا، «یوری گاگارین»، افتتاح شد. در این موزه که در شهر مسکو قرار دارد، بخشی از تاریخ اکتشافات فضایی روسیه را به نمایش گذاشته می‌شود.

در موزه فضانوردی روسیه تمامی وسایل و تجهیزات اعم از لباس‌های فضانوردی و سایر تجهیزات مربوط به فضا به عرصه نمایش در می‌آید. شما به محض ورود به این موزه قادر خواهید بود تا کپسول فضایی مورد استفاده گاگارین، ماه‌نوردهای ماموریت‌های لوناخود، اولین ماهواره اسپوتنیک، لباس‌های فضایی اصلی و ابزارهای آموزشی فضانوردان را مشاهده کنید.

همچنین نکته جالب دیگر، داستان سگ‌های فضانورد بلکا و استرلکا که نقش مهمی در ماموریت‌های اولیه فضایی ایفا کردند نیز بخشی از این مجموعه است. در این موزه ضمن نگهداری اشیاء فضایی، شامل اسناد، مدارک، عکس‌ها و مجموعه‌ای از دست‌نوشته‌های فضانوردان، سالانه میزبان هزاران بازدیدکننده از سراسر جهان است.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر بین 175 تا 350 روبل
ساعت بازدیدروزهای سه‌شنبه تا یک‌شنبه از ساعت 10 تا 19 بجز روزهای پنجشنبه که از ساعت 10 تا 21 باز است.
آدرسMira Ave., 111, Moscow 129515 Russia

موزه هنر پوشکین

موزه هنر پوشکین، یکی از مهم‌ترین موزه‌های روسیه و جهان است که در شهر مسکو قرار دارد. این موزه در سال ۱۹۱۲ تاسیس شده و به افتخار شاعر بزرگ روسی، الکساندر پوشکین نامگذاری شده است. ساختمان موزه به دست معماران برجسته‌ای چون «رومن ایوانوویچ کلین» و «ولادیمیر شوخوف» طراحی شده و پروسه ساخت آن حدود ۱۱ سال طول کشید. این موزه شامل بیش از دو میلیون اثر هنری از دوران باستان تا دوره معاصر است. از جمله آثار برجسته‌ای که در این موزه نگهداری می‌شود، می‌توان به برخی آثار هنرمندان معروف مانند رامبرانت، دگا، مونه و پیکاسو اشاره کرد.

موزه پوشکین به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است که شامل گالری‌های هنرهای باستانی، نقاشی‌های اروپایی و مجسمه‌سازی است. بخش جذابی از موزه هنر پوشکین به آثاری از هنرهای کلاسیک یونان و روم اختصاص دارد. این موزه برای علاقه‌مندان به هنر و تاریخ مقصدی بی‌نظیر است و سالانه میعادگاه گردشگران بسیاری از سراسر جهان است. برای دسترسی به موزه هنر پوشکین، بهترین روش استفاده از متروی مسکو و پیاده‌روی کوتاه از ایستگاه کروپوتکینسکایا (Kropotkinskaya station) است​.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر 250 تا 500 روبل
ساعت بازدیدروزهای چهارشنبه، شنبه، یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت 11 تا 19، روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت 10 تا 19 و روزهای دوشنبه که کلا تعطیل است.
آدرسUlitsa Volkhonka, 12, Moskva, Russia, 119019

موزه صندوق الماس

موزه صندوق الماس در کرملین مسکو، محل نگهداری بسیاری از گنجینه‌های مهم تاریخی و فرهنگی روسیه است که از سال ۱۹۶۷ به‌صورت عمومی بازگشایی شده است. در این موزه مجموعه‌ای غنی از جواهرات، سنگ‌های قیمتی و آثار هنری ساخته شده از فلزات گران‌بها نمایش داده می‌شود.

آثار مشهوری همچون «عصای سلطنتی با الماس اورلوف»، «تاج امپراتوری روسیه» و «یاقوت کبود سیلانی» از جمله ارزشمندترین اشیاء موجود در این مجموعه هستند. در این بین نمی‌توان از آثار مرتبط با پادشاهان و ملکه‌های روسیه صرف نظر کرد که یادگار قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی هستند. لازم به ذکر است که موزه صندوق الماس در قرن هجدهم و به دستور شخص شاه پیتر اول افتتاح شد.

موزه صندوق الماس ضمن آنکه برای علاقه‌مندان به تاریخ جذابیت خاصی دارد، با نمایش جواهرات نایاب و گران‌بها توجه بسیاری از گردشگران ساکن اقصی نقاط جهان را به خود جلب می‌کند. برای بازدید از این موزه، که در موزه اسلحه‌خانه کرملین قرار دارد، باید بلیت مخصوص گران‌قیمتی تهیه کرده و از بازرسی‌های امنیتی عبور کنید؛ پیشنهاد می‌شود که برای بازدید از این موزه همراه با تورهای گردشگری اقدام کنید تا هزینه بسیار کمتری برای تهیه بلیط بپردازید.

هزینه بلیطبرای یک گروه 1 تا 20 نفره حدود 45,000 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 10 تا 17:20 بجز روزهای پنجشنبه و تعطیل از ساعت 9 تا 16:30 باز است.
آدرسProyezd Proyektiruyemyy 813, Moscow 103073 Russia

موزه تاریخی و معماری کولومنسکویه

موزه تاریخی و معماری کولومنسکویه که در جنوب شرقی مسکو واقع شده، یک مجموعه بی‌نظیر با قدمت تاریخی فراوان است. این مکان که در گذشته به‌عنوان اقامتگاه سلطنتی مورد استفاده تزارهای روسی قرار می‌گرفت، امروز به یک موزه و ذخیره‌گاه معماری تاریخی و چوبین تبدیل شده است. کولومنسکویه که در بخش جاهای دیدنی تاریخی اشاراتی به آن داشتیم، شامل کلیسای معراج می‌شود که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. همچنین لازم به ذکر است که در این موزه، مجموعه‌ای از سازه‌های تاریخی مانند برج آب و کلیسای سنت جورج قرار دارد.

موزه تاریخی کولومنسکویه 390 هکتار مساحت دارد و یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای گردشگران مشتاق آشنایی با تاریخ و هنر معماری به‌شمار می‌رود. با مراجعه به این مکان می‌توانید ضمن تماشای آثار معماری باقی مانده از قرون وسطی، در رویدادهای فرهنگی و نمایشگاه‌های متنوع نیز شرکت کنید.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر 50 تا 350 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته بجز روزهای دوشنبه که تعطیل است؛ روزهای سه‌شنبه تا جمعه از ساعت 10 تا 18 و روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت 11 تا 19
آدرسAndropova Ave., 39, Moscow 115487 Russia

موزه تسلیحات کرملین

موزه تسلیحات کرملین (Armoury Chamber) یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین موزه‌های مسکو است که در سال ۱۸۵۱ توسط معمار مشهور روسی «کنستانتین تون» ساخته شد. در این موزه که در محوطه کرملین مسکو واقع شده، مجموعه‌ای بی‌نظیر از گنجینه‌های تاریخی به نمایش گذاشته می‌شود.

در موزه تسلیحات کرملین می‌توان سلاح‌ها، زره‌ها، تاج‌های سلطنتی، لباس‌های رسمی پادشاهان و اشیاء ارزشمند دیگری را که از قرون ۴ تا ۲۰ میلادی به جای مانده‌اند را مشاهده کنید. همچنین از تاج‌های پادشاهی و جواهرات خاصی که در مراسم‌های سلطنتی استفاده می‌شده هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد و در واقع همین اشیاء خاص بخش مهمی از این موزه را تشکیل می‌دهند.

این موزه فقط شامل آثار هنری و تاریخی روسیه نمی‌شود و هدایای نفیس دریافت شده از کشورهای خارجی نیز در این مجموعه نگهداری می‌شود. بازدید از موزه تسلیحات کرملین فرصتی بی‌نظیر برای علاقمندان به تاریخ و هنر روسیه و جهان است تا با گنجینه‌های ارزشمند ادوار مختلف آشنا شوند و معماری باشکوه کرملین را از نزدیک مشاهده کنند.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر 600 تا 1,200 روبل
ساعت بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 10 تا 18 بجز روزهای پنجشنبه که تعطیل است.
آدرسDvortsovaya St., 1R, Moscow 103073 Russia

موزه گولاگ

موزه گولاگ یکی از موزه‌های تاثیرگذار مسکو است که به تاریخ تلخ و دردناک اردوگاه‌های کار اجباری شوروی اختصاص دارد. این موزه به‌منظور نمایش و  بازسازی وقایع دوران حکومت استالین و سرکوب‌های گسترده مردم طراحی شده است. فضای داخلی موزه شامل اتاق‌های تاریک، راهروهای پر از ابزار شکنجه و نمادهایی از حبس‌های اجباری است که بازدیدکنندگان را به دوران وحشتناک گولاگ‌ها می‌برد. این موزه از فناوری‌های چندرسانه‌ای مانند فیلم‌های مستند و واقعیت مجازی برای ارائه تجربه‌ای واقعی‌تر از شرایط زندانیان بهره می‌برد که در نوع خود جالب و هیجان‌انگیز است.

شما می‌توانید با بازدید از موزه گولاگ، آن هم با استفاده از منابع دیداری و شنیداری، با تاریخ این اردوگاه‌ها و سرنوشت هزاران نفر که در آن‌ها رنج بسیاری کشیدند، آشنا شوید. موزه گولاگ بیش از آنکه صرفا یکی از جاذبه‌های مهم تاریخی مسکو باشد، فرصتی برای درک عمیق‌تر تاریخ روسیه و حوادث تلخ گذشته این کشور است؛ زیرا با بازدید از موزه گولاگ، می‌توانید تاثیرات ناشی از این زندان‌ها را بر زندگی مردم شوروی سابق مشاهده و لمس کنید.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر بین 200 تا 400 روبل
ساعت بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 12 تا 21 بجز روزهای دوشنبه که تعطیل است.
آدرس1-Y Samotechnyy Pereulok, 9, стр.1, Moskva, Russia, 127473

موزه داستایوفسکی

موزه داستایوفسکی که در نزدیکی ایستگاه متروی «Vladmirskaya/Dostoevskaya» شهر سن پترزبورگ واقع شده است، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ادبی در روسیه به‌شمار می‌آید. این موزه در خانه‌ای قرار دارد که فئودور داستایوفسکی، نویسنده برجسته روس، آخرین سال‌های زندگی خود را در آن سپری کرده است. شاید نقطه عطف موزه داستایوفسکی این بوده که سعی شده تا تمام جزئیات این موزه را همانند موزه پوشکین حفظ کنند. برای مثال هنگامی که وارد خانه داستایوفسکی می‌شوید، کت و کلاه فئودور را مشاهده می‌کنید که از چوب‌لباسی آویزان هستند. اندکی به مسیر خود که ادامه می‌دهید با ورود به اتاق بازی فرزندان فئودور داستایوفسکی، اسباب‌بازی‌هایشان را مشاهده می‌کنید.

شما همچنین می‌توانید با سرکشی به اتاق‌های شخصی این نویسنده مشهور، آثار و دست‌نوشته‌های او و نامه‌هایی که بین او و همسرش رد و بدل می‌شده را از نزدیک مشاهده کنید. شاید برایتان جالب و ارزشمند باشد که اتاق فئودور، همان جایی است که کتاب بی‌نظیر «برادران کارامازوف» که آخرین کتابش بوده را در آن نوشته است.

این موزه شامل چهار بخش آپارتمان داستایوفسکی، سالن‌های نمایش، نمایشگاه ادبی و تئاتر کوچک می‌شود. اشیاء شخصی داستایوفسکی، نسخه‌های قدیمی از آثار گرانبها و عکس‌های خانوادگی این نویسنده است که زندگی و فعالیت ادبی وی را به عرصه نمایش می‌گذارد. از دیگر ویژگی‌های ممتاز این مکان، بازسازی فضای زندگی او با مبلمان و دکوراسیونی است که روح دوران زندگی داستایوفسکی را به تصویر می‌کشد. بازدید از این موزه فرصت مناسبی برای درک بهتر نویسنده شاهکارهایی چون «جنایت و مکافات» و «برادران کارامازوف» را برای طرفداران وی فراهم می‌کند.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر بین 50 تا 150 روبل
ساعت بازدیدروزهای سه‌شنبه تا یکشنبه از ساعت 11 تا 17:30 بجز روزهای چهارشنبه که از ساعت 11 تا 19:30 باز است.
آدرسKuznechny Ln., 5/2 Metro Vladimirskaya, St. Petersburg 191002 Russia

خانه موزه ناباکوف

خانه موزه ناباکوف در سن پترزبورگ، محل تولد و زندگی دوران کودکی ولادیمیر ناباکوف، نویسنده برجسته و بحث‌برانگیز روسی است. این خانه که به سبک معماری نئوکلاسیک ساخته شده، اکنون به موزه‌ای هنری تبدیل شده و به نمایش اشیای شخصی، دست‌نوشته‌ها و آثار مربوط به زندگی و فعالیت‌های ناباکوف اختصاص دارد. این موزه ضمن آنکه محلی برای علاقه‌مندان به ادبیات است، فضایی تاریخی است که داستان خانواده ناباکوف و تاثیرات آن بر زندگی و آثار نویسنده را بازگو می‌کند.

خانه موزه ناباکوف دارای بخش‌های مختلفی است، از جمله اتاق‌هایی که به کتابخانه و گالری آثار نویسنده و اسناد خانوادگی اختصاص یافته‌اند. علاوه‌بر این موارد، خانه موزه ناباکوف میزبان برنامه‌های فرهنگی و ادبی است که به تعمیق دانش درباره آثار این نویسنده کمک می‌کند. ناباکوف بیشتر به‌خاطر رمان‌هایش مانند «لولیتا» شناخته می‌شود و آثار او همچنان تاثیر عمیقی در دنیای ادبیات دارد.

هزینه بلیطبه ازای هر نفر 100 تا 200 روبل و برای گروه‌های توریستی 2,000 تا 4,000 روبل
ساعت بازدیدروزهای سه‌شنبه تا شنبه از ساعت 11 تا 17:45
آدرس Bolshaya Morskaya St., 47, St. Petersburg 190000 Russia

خیابان ها و میدان های دیدنی روسیه

خیابان‌ها و میدان‌های دیدنی روسیه یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی این کشور هستند و هر کدام با تاریخی غنی و معماری‌های منحصربه‌فرد شناخته می‌شوند. میدان سرخ مسکو، معروف‌ترین میدان روسیه، نمادی از تاریخ و سیاست این کشور است و محل ساخت بناهای تاریخی چون کاخ کرملین و کلیسای سنت باسیل است. خیابان نوسکی پراسپکت در سن پترزبورگ، که یکی دیگر از معروف‌ترین خیابان‌های این شهر است، به‌خاطر بناهای باشکوه، فروشگاه‌های مواد غذایی و کافه‌های زیبایش شناخته می‌شود و مرکزی برای گردشگران به‌شمار می‌آید.

این خیابان‌ها و میدان‌ها مزید بر آنکه از نظر تاریخی حائز اهمیت هستند، مرکز رویدادهای فرهنگی و اجتماعی روسیه نیز هستند. بنابراین گردشگران با بازدید از این مناطق می‌توانند با تاریخ و فرهنگ غنی این کشور به‌خوبی آشنا شده و از فضای پرهیاهوی شهری لذت ببرند. در ادامه نیز همانند قبل با معرفی خیابان‌ها و میدان‌های دیدنی روسیه با ما همراه باشید.

خیابان اولیتسا واروارکا

خیابان اولیتسا واروارکا، خیابان سنگ‌فرش مسکو که یکی از خیابان‌های تاریخی و معروف این شهر است و بخشی از بافت قدیمی شهر را تشکیل می‌دهد. این خیابان در نزدیکی میدان سرخ و کرملین قرار دارد و از مهم‌ترین نقاط تاریخی روسیه به‌شمار می‌آید. در گذشته، این خیابان به‌عنوان مسیر تجاری میان شهرهای روسیه و حتی کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت و از آن زمان به یادگار مانده است. اگرچه این خیابان چندان طولانی نیست، ولی کلیساها و بناهای تاریخی مهمی در اطراف آن قرار دارند که بر اهمیت آن افزوده‌اند.

ساختمان‌های قدیمی و کلیساهای باشکوه این خیابان، از جمله «کلیسای سنت جورج» و «کلیسای واروارکا»، یادگارهایی از معماری کلاسیک روسیه هستند و گردشگران بسیاری را به سفری در زمان می‌برند. خیابان اولیتسا واروارکا علاوه‌بر ارزش تاریخی، با مغازه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های سنتی خود، محیطی دلپذیر برای پیاده‌روی و آشنایی با فرهنگ روسیه فراهم آورده است.

  • آدرس خیابان اولیتسا واروارکا: Ulitsa Varvarka,Moscow, Russia

خیابان تورسکایا

خیابان تورسکایا یکی دیگر از معروف‌ترین و پرجنب‌وجوش‌ترین خیابان‌های مسکو است که قدمتی طولانی دارد و نقش مهمی هم در تاریخ این شهر و کشور ایفا کرده است. این خیابان که در مرکز شهر مسکو قرار دارد، با ساختمان‌های تاریخی و معماری‌های متنوع خود از جمله هتل‌های لوکس، فروشگاه‌های بزرگ و تئاترهای معروف، توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند. تورسکایا در دوره شوروی به نام «خیابان ماکسیم گورکی» شناخته می‌شد و از مهم‌ترین خیابان‌های تحت کنترل حکومت شوروی سابق بود.

یکی از نکات جالب این خیابان، افتتاح اولین شعبه مک‌دونالدز روسیه در سال ۱۹۹۰ است که نمادی از ورود فرهنگ غربی به شوروی به‌شمار می‌رفت. همچنین لازم به ذکر است که تئاتر هنری چخوف که در این خیابان قرار دارد، مکانی است که شیوه معروف بازیگری «استانیسلاوسکی» در آنجا توسعه یافته است.

  • آدرس خیابان تورسکایا: Tverskaya St ,Moscow, Russia
خیابان تورسکایا

میدان سرخ

میدان سرخ در مرکز شهر مسکو یکی از مشهورترین و تاریخی‌ترین میدان‌های جهان است که نقش مهمی در تاریخ و فرهنگ روسیه دارد. این میدان با مساحت وسیع، محلی برای برگزاری رویدادهای سیاسی و نظامی در طول تاریخ بوده است. از جمله بناهای مهم در اطراف این میدان می‌توان به کاخ کرملین، کلیسای سنت باسیل، مقبره لنین و البته موزه تاریخ ملی روسیه اشاره کرد.

دسترسی به میدان سرخ از طریق خطوط متروی شهر مسکو به راحتی میسر شده است. این میدان که با نام «کراسنایا پلوشاد» هم شناخته می‌شود، به‌دلیل اهمیت تاریخی و فرهنگی که دارد، یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی است.

آدرس میدان سرخ: Red Square, Moskva, Russia, 109012

خیابان بولشا نیکیتسایا (اولیتسا)

خیابان بولشا نیکیتسایا (Bolshaya Nikitskaya Ulitsa) یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین خیابان‌های مسکو است که از گذشته تاکنون به مرکز تاریخی و فرهنگی این شهر مرتبط شده است. در واقع به‌دلیل قرار داشتن بناهای تاریخی متعدد و قرارگیری سفارتخانه‌ها و دانشگاه‌های مهم در این خیابان، اولیتسا مقصدی ایده‌آل برای گردشگران محسوب می‌شود. بولشا نیکیتسایا در ادوار مختلف تاریخی روسیه بالاخص مسکو نقش مهمی ایفا کرده و یکی از مراکز برجسته برای توسعه فرهنگی و هنری شهر بوده است.

این خیابان در نزدیکی کاخ کرملین قرار دارد و به موازات خیابان آربات کشیده شده است. کلیسای جامع «سنت نیکیتا» یکی از معروف‌ترین بناهای این منطقه بوده که اکنون به یک ایستگاه مترو تبدیل شده است. معماری خیابان بوشا نیکیتسایا ترکیبی از سبک‌های مختلف روسی و اروپایی است که نشانگر تغییرات ایجاد شده در طول تاریخ، در شهر مسکو است.

  • آدرس خیابان بولشا نیکیتسایا (اولیتسا): Bolshaya Nikitskaya Ulitsa,Moskva, Russia

خیابان نیکولاس کایا

خیابان نیکولاس کایا در شهر مسکو یکی از جذاب‌ترین مسیرهای پیاده‌روی برای گردشگران است که از میدان سرخ تا میدان لوبیانکا امتداد یافته است. این خیابان به‌علت وجود ساختمان‌های تاریخی، کلیساها بالاخص صومعه نیکولاسکایا و نورپردازی‌های بی‌نظیر شبانه خود شهرت دارد. این صومعه که در سال 1390 ساخته شده است، برای مردم مسیحی مذهب روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

مغازه‌های سوغاتی‌فروشی، کافه‌ها و رستوران‌های شیک در طول مسیر، فضایی دلپذیر برای گردشگران ایجاد کرده‌اند. خیابان نیکولاس کایا به‌دلیل مجاورت با مکان‌های معروفی مانند کلیسای کازان و بازار گوم، همواره مملو از گردشگران داخلی و خارجی است. این خیابان به‌ویژه در شب با نورهای رنگارنگ و نواختن موسیقی خیابانی، حال و هوای منحصربه‌فردی به خود می‌گیرد و قدم زدن در آن شبی فراموش‌نشدنی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

  • آدرس خیابان نیکولاس کایا: Nikolskaya Street, Moskva, Russia

خیابان آربات

خیابان آربات در مسکو یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین خیابان‌های این شهر است که قدمتش به قرن 15 بازمی‌گردد و جزو ملزومات سفر به روسیه است. این خیابان در طول تاریخ به‌عنوان محلی برای اقامت اشراف و روشنفکران روسی شناخته می‌شد و خانه‌های بسیاری از افراد مشهور مانند «الکساندر پوشکین» و «آندری بلی» در این منطقه قرار دارد. امروزه خیابان آربات با معماری زیبای ساختمان‌هایش و وجود رستوران‌ها، کافه‌ها، موزه‌ها و هنرمندان خیابانی، یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است. لازم به ذکر است به‌سبب حضور پرتعداد مردم و گردشگران در این خیابان، از سال 1986 میلادی تاکنون، تردد وسایل نقلیه از این خیابان ممنوع اعلام شده است.

از جمله جاذبه‌های مهم این خیابان می‌توان به «تئاتر واختانگف»، «خانه موزه پوشکین» و «بنای یادبود الکساندر پوشکین» اشاره کرد که بر جذابیت آن بیش از پیش می‌افزایند. خیابان آربات همچنین به‌دلیل موقعیت مرکزی‌اش و دسترسی آسان به مترو نیز، انتخاب مناسبی برای جابجایی گردشگران و اهالی مسکو بین بخش‌های مختلف شهر است. به محض قدم گذاشتن در این خیابان، با مردمی هنرمند و بومی مواجه می‌شوید که با نواختن موسیقی و فروش صنایع دستی برای خود کسب درآمد می‌کنند.

آدرس خیابان آربات: Arbat Street, Moskva, Russia

خیابان کوزنتسکی موست

خیابان کوزنتسکی موست در قلب شهر مسکو یکی از مهم‌ترین و تاریخی‌ترین خیابان‌های این شهر است که به‌عنوان یک مقصد گردشگری محبوب شناخته می‌شود. این خیابان که قدمت آن به قرن 18 میلادی بازمی‌گردد، ابتدا به‌عنوان مسیر ارتباطی بین کرملین و مناطق تجاری شهر مورد استفاده قرار می‌گرفت. با گذشت زمان، خیابان کوزنتسکی به یک مرکز فرهنگی و اجتماعی تبدیل شد و اکنون با ترکیب معماری‌های سنتی و جدید روسی، جذابیت بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.

مغازه‌های برندهای لوکس و مطرح روسی و بین‌المللی اعم از پوشاک، انواع عطر و زیورآلات، کافه‌ها و گالری‌های هنری این خیابان را به یک مرکز خرید برای گردشگران و اهالی مسکو تبدیل کرده است. یکی از نکات جالب توجه در مورد خیابان کوزنتسکی موست، ارتباط تاریخی آن با جنبش‌های ادبی و فرهنگی روسیه است که در گذشته میزبان محافل ادبی و هنری مختلفی بوده است.

آدرس خیابان کوزنتسکی موست: Kuznetsky Most Street, Moskva, Russia

میدان مانژ

میدان مانژ (Manezhnaya Square) یکی از معروف‌ترین و تاریخی‌ترین میدان‌های مسکو است که در نزدیکی کاخ کرملین و موزه ملی روسیه واقع شده است. این میدان که در اصل برای اسب‌سواری طراحی شده بود، امروزه به یک محل محبوب برای گردشگران و ساکنان مسکو تبدیل شده است. در مرکز این میدان، یک گنبد شیشه‌ای قرار دارد که زیر آن یک مرکز خرید زیرزمینی چهار طبقه ساخته شده است. بر فراز این گنبد، مجسمه‌ای از سنت جرج (Saint George) در حال کشتن اژدها قرار گرفته است که به‌عنوان نماد شهر مسکو شناخته می‌شود.

میدان مانژ با فضای سبز، فواره‌های زیبا و مجسمه‌های شخصیت‌های تاریخی و داستان‌های عامیانه روسی، گردشگران را به سوی خود جذب و دعوت می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که این میدان محل نصب مجسمه گئورگی ژوکوف، یکی از مشهورترین فرماندهان نظامی روسیه، در سال 1995 میلادی است. میدان مانژ، ضمن برخورداری از جلوه‌های بصری، محل برگزاری رویدادهای فرهنگی و اجتماعی مهم شهر نیز به‌شمار می‌آید.

آدرس میدان مانژ: Manege Square, Moskva, Russia

میدان سبرنایا

میدان سبرنایا یا میدان کلیسای اسقف اعظم در شهر سنت پترزبورگ روسیه قرار دارد و یکی از مهم‌ترین میدان‌های این شهر به‌شمار می‌آید. این میدان تاریخی، در نزدیکی موزه ارمیتاژ و کاخ زمستانی قرار گرفته و همواره به‌عنوان یکی از مکان‌های مهم برای رویدادهای فرهنگی و اجتماعی شناخته می‌شود.

در طول تاریخ، میدان سبرنایا محل تجمعات مردمی و تظاهرات اعتراضی بوده و با معماری زیبای خود گردشگران زیادی را جذب می‌کند. در این میدان یک دروازه قرار دارد که در واقع ورودی موزه‌ای تاریخی است؛ این دروازه در زمان گذشته به کلیساهای مهمی چون کلیسای جامع بشار و آرچانگل میخائیل راه داشته است.

میدان سبرنایا همچنین به‌دلیل موقعیت مکانی استراتژیک خود، دسترسی به سایر جاذبه‌های مهم شهر سنت پترزبورگ را به راحتی فراهم می‌آورد. این میدان به گردشگران این امکان را می‌دهد تا در میان تاریخ غنی این شهر قدم بزنند و از زیبایی‌های فرهنگی و تاریخی روسیه لذت ببرند.

آدرس میدان سبرنایا: Sobornaya Square,Moskva, Russia, 103132

میدان پوشکین

میدان پوشکین یکی از معروف‌ترین میادین مسکو است که به یاد شاعر و نویسنده بزرگ روسیه، «الکساندر پوشکین» نام‌گذاری شده است. این میدان در مرکز شهر مسکو در محله‌ای بنام «تورسکی» و در شمال غربی کرملین قرار دارد و یکی از پرترددترین نقاط شهر به‌حساب می‌آید. میدان پوشکین از جنبه تاریخی و فرهنگی بسیار مهم است و نقش مهمی در انقلاب‌های مختلف روسیه داشته است.

در زمان‌های گذشته به این میدان، استراسنای گفته می‌شد؛ ولی بعدها در سال 1937 برای یادبود شاعر روسی مشهور الکساندر پوشکین که مجسمه‌اش در مرکز میدان قرار گرفت، نام آن تغییر یافت. میدان پوشکین با دسترسی آسان به وسایل حمل و نقل عمومی و نزدیکی به خیابان‌های اصلی مسکو، یکی از مقاصد اصلی گردشگران است. این میدان همچنین محل برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری بسیاری بوده و به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و اهمیت تاریخی‌اش، همواره مورد توجه عمده مردم و گردشگران قرار گرفته است.

  • آدرس میدان پوشکین: Sobornaya Square, Moskva, Russia, 127006

روسیه؛ سفری همچنان بی پایان و البته فراموش نشدنی

اکنون پس از پایان سفری که گویا بی‌انتها است و اساسا پایان به‌معنای واقعی برای این سفر معنایی ندارد، رسیده‌ایم؛ سفری که از دریاچه بایکال آغاز شد و با گذر از تاریخ پر فراز و نشیب روسیه و شوروی به کلیساهایی رسید که برای پیروان مسیحیت مقدس اهمیت زیادی داشتند. اما قضیه به همین موارد ختم نشد و سری به مسجد جامع مسکو زدیم. در ادامه این سفر مهیج هم موزه‌های هنری و فرهنگی روسیه را یکی پس از دیگری بررسی کردیم تا در نهایت سر و کارمان به خیابان‌ها و میدان‌های روسیه افتاد.

خیابان‌ها و میدان‌هایی که خود به تنهایی می‌توانستد مجموعه‌ای از مکان‌های دیدنی را شامل شوند و چندین ساعت در آن‌ها قم زد. حال زمان آن رسیده تا مانند همیشه نظر شما را درباره این مقاله جویا شویم و اگر نقد و سوالی دارید، می‌توانستید در قسمت نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

مهم‌ترین جاهای دیدنی روسیه شامل جاهای دیدنی طبیعی (دریاچه بایکال)، مکان‌های تاریخی (کاخ کرملین)، کلیساهای دیدنی (کلیسای سنت باسیل)، موزه‌های تاریخی (موزه فضانوردی)، خیابان‌ها و میدان‌های دیدنی (میدان سرخ) روسیه می‌شوند.

رودخانه مسکوا، نقطه صفر، دانشگاه ایالتی و آسمان‌نمای مسکو، آب‌نمای دروژیانارودوف، کاخ کرملین، مترو مسکو، تالار تئاتر بولشوی، شاه زنگ و شاه توپ مسکو، برج ناقوس ایوان مخوف، آرامگاه لنین، کاخ سفید مسکو، برج مخابراتی اوستانکینو، اقامتگاه کولومنسکو، کلیسای جامع سنت باسیل، کلیسای جامع بشارت، صومعه دانیلوف، مسجد جامع مسکو، موزه فضانوردی، موزه صندوق الماس، موزه تسلیحات کرملین، خیابان اولیتسا واروارکا و خیابان تورسکایا.

میدان سرخ، کلیسای جامع سنت باسیل، کلیسای ناجی در خون، گالری ترتیاکوف، پارک و موزه تساریتسینو، موزه پوشکین، موزه داستایوفسکی و خانه موزه ناباکوف.

در این موزه بیش از 190 هزار اثر هنری مثل نقاشی، گرافیک، مجسمه‌سازی و ... نگهداری می‌شود، آثاری که تاریخ، فرهنگ و هنر روسیه را به رخ می‌کشند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید