جاهای دیدنی تالش | زیباترین جاذبه ها + تصاویر

جاهای دیدنی تالش | زیباترین جاذبه ها + تصاویر

ایرانگردی گیلان

تالش بزرگترین شهر و دومین شهر پرجمعیت استان گیلان پس از رشت است. این منطقه مسحورکننده با مناظر سرسبز خود در قلب شمال ایران قرار گرفته است و جاهای دیدنی تالش هر ساله مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. این منطقه، آغوش سرسبز کوه‌های البرز و نوازش ملایم دریای خزر را به طور یکجا برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی در مورد جاهای دیدنی تالش به دست آورید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

تالش کجاست؟

تالش یکی از شهرستان‌های استان گیلان است. مرکز این شهرستان، هشتپر می‌باشد. اراضی تالش در گذشته بسیار بزرگتر از مساحت امروزی بود. در قدیم مساحت جغرافیایی تالش بیش از ۱۰۰۰۰ کیلومتر مربع بود. مردم تالشی یکی از قدیمی‌ترین ساکنان نواحی ساحل غربی دریای خزر هستند.

تالش دارای آب و هوای نیمه گرمسیری با مناظر سرسبز است. این منطقه را می‌توان به دو قسمت پست و مرتفع تقسیم کرد. دشت‌های پست در امتداد دشت ساحلی حاصلخیز دریای خزر قرار گرفته و دارای شالیزارها و باغ‌های برنج فراوان هستند.

ارتفاعات این منطقه تقریباً سه چهارم مساحت تالش را تشکیل می‌دهند و از جنگل‌های انبوه و علفزار پوشیده شده‌اند. رشته کوه‌های تالش با طول ۳۰۰ کیلومتر، سدی طبیعی در مقابل اقلیم خشک جنوب و غرب تشکیل می‌دهند. بلندترین قله این منطقه، باغرو داغ ۳۲۰۰ متر ارتفاع دارد. این رشته کوه‌ها با نگه‌داشتن رطوبت و حرارت حاصل از تبخیر آب دریا در دل خود باعث سرسبزی منطقه می‌شوند.

جاهای دیدنی تالش

شهرستان تالش یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین استان‌های ایران در شمال کشور است. این منطقه جاذبه‌های گردشگری زیادی را در دل خود جای داده است که هر فردی باید حداقل یک‌بار از جاهای دیدنی تالش بازدید کند. در ادامه جاهای دیدنی تالش را معرفی می‌کنیم:

جاهای دیدنی تالش

جنگل گیسوم

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تالش، پارک جنگلی «گیسوم» است. درختان زیبا و سر به فلک‌کشیده جنگل گیسوم که یک تونل جنگلی جذاب ایجاد می‌کنند، قلب هر بازدیدکننده‌ای را به تپش می‌اندازند! گیسوم از جنوب در ۱۴ کیلومتری رضوانشهر و از شمال در ۲۰ کیلومتری شهرستان تالش قرار دارد.

در تونل جنگی زیبای گیسوم می‌توانید برای خرید کردن از دست‌ُفروشانی که لباس،‌ اسباب بازی، کلاه و … می‌فروشند، توقف کنید. همچنین بعد از خرید کردن می‌توانید یک فنجان چای ذغالی بنوشید یا املت ذغالی لذیذ را برای صبحانه امتحان کنید. در این تونل جنگلی می‌توانید برای نهار یا شام هم توقف کرده و غذا میل کنید.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
لیست کاملی از بهترین هتل های رشت

در انتهای تونل جنگلی به ساحل گیسوم می‌رسید که با پرداخت ورودی خودرو، می‌توانید حتی شب را در این ساحل زیبا بگذرانید. در ساحل گیسوم می‌توانید از انواع تفریحات مانند اسب سواری، قایق سواری و … لذت ببرید. همچنین می‌توانید نهار یا شام را در ساحل و کنار دریای بی‌نظیر خزر میل کنید. پیشنهاد می‌کنیم که اگر ماهی دوست داید، ماهی‌های کبابی ساحل گیسوم را از دست ندهید!

جنگل گیسوم از جاهای دیدنی تالش

منطقه ییلاقی سوباتان

سوباتان منطقه‌ای زیبا در نزدیکی دریاچه نئور در بین استان شمالی اردبیل و گیلان است که جزو یکی از بهترین جاهای دیدنی تالش شناخته می‌شود. زیبایی و آرامش این منطقه ییلاقی، هر ساله تعداد زیادی از بازدیدکنندگان محلی و گردشگران خارجی را به خود جذب می‌کند، زیرا آب و هوای خنک آن امکان فرار از گرمای تابستانی دشت‌ها را فراهم می‌کند. همچنین این منطقه به دامداری خود شهرت دارد و برخی از مرغوب‌ترین گوشت‌ها و محصولات لبنی ایران را تولید می‌کند.

اواسط بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به منطقه ییلاقی سوباتان است که طبیعتی منحصربه‌فرد با درختانی پر از شکوفه‌ و گل دارد. اوایل پائیز نیز فصل خوبی برای بازدید از این منطقه است. این منطقه در فصل زمستان، هوای سردی دارد و ساکنین دائمی زیادی هم ندارد.

مسیرهای مختلفی برای رفتن به سوباتان وجود دارد که دو مسیر آن، معروف و شناخته‌شده هستند. اولین مسیر از طریق تالش است. سوباتان در ۱۷ کیلومتری دریاچه نئور قرار دارد و با پیاده‌روی می‌توان به روستا رسید. مناظر زیبای سوباتان و مناظر دیدنی در مسیر رسیدن به این مکان، از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری برای افرادی است که به این منطقه سفر می‌کنند.

قدم زدن در مراتع سرسبز، تنفس هوای تازه و لذت‌ بردن از آب و هوای مطلوب در فصل بهار از جاذبه‌های اصلی سوباتان است. همچنین در سوباتان می‌توانید از غذاهای لذیذی که توسط مردم محلی پخته می‌شوند، لذت ببرید. چشمه بتمن بولاک، غار گنجخانه، چشمه صلصال، آبشار ورزان و چراگاه اسب نیز از جاهای دیدنی این منطقه هستند.

سوباتان از جاهای دیدنی تالش

دریاچه نئور

دریاچه نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر اردبیل و در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه با مساحتی بیش از ۲۲۰ هکتار، از یک حوض کوچکتر و یک حوضه بزرگتر تشکیل شده است که در فصل بارندگی به هم متصل می‌شوند و دریاچه‌ای واحد را تشکیل می‌دهند. حداکثر عمق این دریاچه به ۵/۵ متر و عمق متوسط آن به ​​۳ متر می‌رسد. پیاده‌روی از دریاچه نئور تا روستای سوباتان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دیدن دریاچه، جنگل و دهکده‌ای زیبا است.

دریاچه نئور زیستگاه قزل آلای رنگین کمان و پرندگانی مثل چلچله سرخ رنگ و پرستوهای مهاجر است. ورزش، ماهی‌گیری و سایر فعالیت‌های تفریحی در بین بازدیدکنندگان این دریاچه، رایج و محبوب است.

دریاچه نئور از جاهای دیدنی تالش

دریاچه سراگاه

یکی از دریاچه‌های جذاب و نسبتاً بزرگ، دریاچه سراگاه می‌باشد که یکی از بهترین جاهای دیدنی تالش است. این دریاچه که نه تنها منبع آب شیرین منطقه است؛ بلکه محلی برای پرورش ماهی برای اهالی منطقه هم می‌باشد.

این دریاچه در ۱۰ کیلومتری بخش مرکزی تالش و در نزدیکی روستای سراگاه قرار دارد. آب این دریاچه از چشمه‌های اطراف تأمین می‌شود و توسط شالیزارهای برنج و مزارع کیوی احاطه شده است. در این منطقه می‌توانید پرندگان دریایی را ببینید که در اطراف دریاچه پرواز می‌کنند.

دریاچه سراگاه از جاهای دیدنی تالش

پارک جنگلی سیاهداران

یکی از جاهای دیدنی تالش گیلان که نامش در ابتدا برای گردشگران و مسافران عجیب به نظر می‌رسد، پارک جنگلی سیاهداران است که در کنار روستای سیاهداران قرار دارد. روستاییان نام سیاهداران را به دلیل تراکم زیاد و درختان سر به فلک‌کشیده بلوط سیاه انتخاب کرده‌اند؛ زیرا در گذشته انبوه درختان و تاریکی داخل جنگل مانع از ورود افراد به آن می‌شد.

این منطقه روستایی با جنگل‌های فراوان اکنون به یکی از مناطق تفریحی و جذاب برای مسافران تبدیل شده است. این دهستان در جنوب غربی شهرستان تالش قرار دارد. امکاناتی مانند رستوران، آلاچیق، امکانات رفاهی و حتی سورتمه سواری در میان تپه‌ها و جنگل‌ها، سفر شما را هیجان انگیزتر می‌کند.

روستای شیله وشت

روستای شیله وشت یکی از جاذبه‌های خیره‌کننده و دیدنی در منطقه تالش در استان گیلان است که با فضای خیلی آرام و طبیعت زیبا، هر ساله توجه بسیاری از گردشگران و مسافران را جلب می‌کند. این روستا دارای فرهنگ و تاریخ غنی و باورهای محلی منحصربه‌فردی است که حضور در آن به شما امکان می‌دهد با زندگی روستایی و سنت‌های مردم محلی آشنا شوید.

یکی از جذابیت‌های اصلی روستای شیله وشت، آبشار زیبای آن است که منظره‌ای فوق‌العاده زیبا و هیجان انگیز را ایجاد می‌کند. پیاده‌روی به سوی این آبشار احساس آرامبخشی را در شما ایجاد خواهد کرد و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

از دیگر فعالیت‌هایی که می‌توانید در این روستا انجام دهید، بازدید از مزارع سبز و باغ‌های میوه متنوع است. پیشنهاد ما به شما این است که حتماً یک‌بار به روستای شیله وشت سر بزنید و خاطره‌ای به یادماندنی برای خود ایجاد کنید. مطمئن باشید که به هوای پاک و طبیعت بکر این روستا علاقه‌مند شده و لحظات خوبی را در آن سپری خواهید کرد. این روستا به شما فرصتی برای فرار از زندگی شلوغ و استرس شهری را می‌دهد.

روستای شیله وشت

منطقه ییلاقی دوخاله کوه

منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش یکی از جواهرات طبیعی استان گیلان و جاهای دیدنی تالش است که هر ساله مسافران زیادی را به خود جلب می‌کند. این منطقه که در شمال ایران واقع شده، با آب و هوای فریبنده، چشم‌اندازهای دل‌انگیز و طبیعت سرسبز خود، یکی از بهترین مقاصد برای گذراندن تعطیلات است.

ییلاق دوخاله کوه تالش یکی از مناطق بکر و دور از شلوغی شهری است که بخشی از زیبایی‌های طبیعی ایران را به تصویر می‌کشد. این منطقه با داشتن تالاب‌ها، جنگل‌ها و کوهستان‌های پوشیده از برف، هر ساله مورد استقبال گردشگران و طبیعت‌گردان قرار می‌گیرد. آب و هوای این منطقه نیز بسیار مطبوع و خنک است که در تنوع گیاهی و جانوری آن، تجربه‌ای بی‌نظیر برای شما رقم می‌زند.

بهترین زمان برای سفر به منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش، نیمه اول سال است، زیرا در این فصل، گل‌ها و گیاهان خزانی با رنگ و بوی جذاب خود می‌توانند شما را شگفت‌زده کنند و طبیعت در این فصل به اوج زیبایی خود می‌رسد. از طرفی دیگر، این منطقه در فصل تابستان خیلی گرم می‌شود و ممکن است شما را اذیت کند. بدین ترتیب، بهتر است زمان مناسبی را در فصل بهار برای بازدید از منطقه ییلاقی دوخاله کوه انتخاب کنید و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای خود رقم بزنید.

منطقه ییلاقی دوخاله کوه

آبشار ورزان

آبشار ورزان در منطقه زیبای سوباتان در شمال غربی تالش و جنوب شرقی اردبیل در ایران واقع شده و یکی از جاهای دیدنی تالش و یک شگفتی طبیعی خیره‌کننده است. این آبشار که در منطقه‌ای ییلاقی قرار داشته و به دلیل طبیعت بکر و دیدنی خود شهرت دارد، یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای ایران است. این آبشار با مزارع سرسبز احاطه شده است و منظره‌ای بی‌نظیر دارد. آب و هوای پاک و خنک و زیبایی دست‌نخورده مناظر این منطقه، آن را به مقصدی ایده‌آل برای دوستداران طبیعت و ماجراجویان تبدیل کرده است.

این آبشار که از ارتفاع حدود ۱۰۰ متری سرچشمه می‌گیرد، از چشمه‌های حومه سوباتان سرچشمه گرفته و یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه لیسار است. طبیعت اطراف آبشار از جمله دشت‌های شقایق که به دلیل آب و هوای خنک‌ منطقه شکوفا می‌شوند، به جذابیت این منطقه می‌افزاید. وجود آبشار ورزان کمک زیادی به رونق منطقه سوباتان، حمایت از کشاورزی و ایجاد زیستگاه برای حیات وحش محلی کرده است.

سفر به آبشار ورزان به خودی خود یک ماجراجویی است که مناظری خیره‌کننده از کوه‌های مرتفع و مناظر سرسبز را ارائه می‌دهد. موقعیت آبشار در یک منطقه کوهستانی، هیجان کاوش را با آرامش طبیعت ترکیب می‌کند و بازدید از آن را برای افراد عاشق طبیعت، ضروری می‌کند.

ییلاق شکردشت

شکردشت یکی از جواهرات طبیعی و گردشگری و جاهای دیدنی تالش است. این منطقه به دلیل زیبایی‌های فراوان و مناظر خیره‌کننده‌اش، یکی از مقاصد محبوب برای گردشگران و طبیعت‌گردان می‌باشد.

شکردشت یکی از ییلاق‌های زیبا و منحصربه‌فرد شمال ایران است. این منطقه در استان گیلان و در نزدیکی شهر تالش واقع شده است. شکردشت با ارتفاع زیاد و جنگل‌های فراوان اطراف خود، بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کند.

یکی از ویژگی‌های بارز شکردشت، دشت‌های پر از گل آن است. این دشت‌ها در فصل بهار، با انواع گل‌های رنگارنگ پوشیده می‌شوند و مناظری بی‌نظیری به وجود می‌آید. این گل‌ها باعث جذب بسیاری از عکاسان و هنرمندان شده‌اند که به دنبال عکس‌های زیبا هستند.

هنگام ورود به شکردشت، احساس می‌کنید که در حال ورود به یک جهان دیگر هستید. ارتفاعات بلند و جنگل‌های سرسبز اطراف، شما را هیجان‌زده می‌کنند و می‌بینید چگونه طبیعت می‌تواند زیبایی‌های بی‌پایان خود را نمایان کند.

در دشت شقایق‌های تالش هم مناظری بی‌نظیر و زیبا به چشم می‌خورد. این دشت از جاذبه‌های دیگر شکردشت است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. با دیدن فراوانی شقایق‌های رنگارنگ در این دشت، همه افرادی که به این منطقه سفر می‌کنند، از زیبایی‌های طبیعی شگفت‌زده می‌شوند.

ییلاق شکردشت از جاهای دیدنی تالش

قلعه صلصال (قلعه سلسال)

قلعه صلصال (قلعه سلسال لیسار) بر فراز تپه‌ای در روستای قلعه بین قرار دارد. این بنای باشکوه مربوط به دوره ساسانیان است که شامل ارگ قلعه، مخزن آب، جایگاه نگهبانی و … می‌شود. شیوه معماری آن نشان از فرهنگ و تمدن کهن در این منطقه دارد. این قلعه تاریخی از نظر گردشگری و تحقیقات تاریخی اهمیت زیادی دارد.

کاخ سردار امجد تالشی

کاخ سردار امجد یکی دیگر از جاهای دیدنی تالش است که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و معماری را به خود جذب می‌کند. این کاخ که در ضلع غربی میدان اصلی شهر تالش واقع شده است، به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری منطقه شناخته می‌شود و همواره توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند.

کاخ زمستانی نصرت اله خان سردار امجد، به عنوان یک ساختمان تاریخی و باارزش، در دو طبقه ساخته شده و دارای طاق‌ها و دهلیزهای زیادی است که زیبایی و شکوه آن را دوچندان می‌کند.

در کاخ سردار امجد، دو ساختمان وجود دارد که هر دو به سردار امجد تعلق دارد. بنای اول در حکم ورودی و رتق و فتق امور اداری و استراحتگاه تفگنچی‌ها بوده است. بنای دوم که در گوشه دیگر باغ قرار دارد، به عنوان کاخ سردار شناخته می‌شود و با زیبایی و شکوه خود، هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند.

بازدید از کاخ سردار امجد، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و جذاب برای هر گردشگر و علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ ایران رقم می‌زند. این ساختمان تاریخی با استقبال بی‌نظیر بازدیدکنندگان مواجه بوده و همواره به عنوان یکی از مقصدهای مورد علاقه برای گردشگران داخلی و خارجی شناخته می‌شود.

کاخ سردار امجد تالشی

روستای آق اولر و مریان

روستای مریان و روستای آق اولر مقصد‌هایی مناسب برای گردشگری در استان گیلان به شمار می‌آیند. این مناطق با فراهم کردن امکانات لازم و مناظر زیبا، تجربه‌های بی‌نظیری را برای گردشگران به ارمغان می‌آورند. تجربه‌هایی که خاطرات آن‌ها فراموش‌نشدنی بوده و تا ابد با شما خواهند بود. بهترین زمان سفر به این مناطق برای گردشگری و لذت بردن از مناظر طبیعی و دیدنی آن‌ها، در تعطیلات و ماه‌های خنک سال نظیر اردیبهشت، خرداد، شهریور و مهرماه است.

روستای مریان، یکی از جواهرها و جاهای دیدنی تالش بوده و مورد توجه گردشگرانی قرار دارد که به دنبال حس آرامش در طبیعت هستند. این روستا در توابع بخش مرکزی تالش واقع شده و یک محیط آرام و دنج با مناظر طبیعی زیبا و چشم‌نواز برای لذت بردن از تعطیلات تابستانی است.

این روستا در فاصله ۳۷ کیلومتری شمال غربی هشتپر و ۱۴۳ کیلومتری رشت واقع شده است. مریان از سمت شمال به روستای ناوان، از جنوب به اراضی جنگلی، از شرق به روستای سیناهونی و از غرب به روستای آق اولر محدود می‌شود. موقعیت جغرافیایی خاص و بکر این روستا موجب شده است که این منطقه به یکی از پربیننده‌ترین و دلپذیرترین مناطق تالش تبدیل شود.

یکی از ویژگی‌های جالب روستای مریان، واقع شدن آن در محیطی جنگلی و مناظر طبیعی با امکانات رفاهی و اسکان بی‌نظیر است. به راحتی می‌توانید به خدمات گردشگری این منطقه اعتماد کرده و از کیفیت خدمات و تجربه‌های بی‌نظیر آن لذت ببرید.

با پایان یک روز پرماجرا در روستای مریان، می‌توان به روستای آق اولر سفر کرد. این روستا نیز با داشتن جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی متنوع، مکانی مناسب برای تکمیل تجربه گردشگری خواهد بود. حسینیه و مسجد شیرخان و قبر پیرعلی در کنار طبیعت بکر، از جمله جاهای دیدنی تالش هستند که می‌توان به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری تاریخی این روستا نام برد.

بقعه شاه میلرزان

بقعه شاه میلرزان یکی از جواهرات فرهنگی و تاریخی منطقه تالش محسوب می‌شود که در فاصله ۱۶ کیلومتری خطبه سرای این منطقه واقع شده است. این بقعه که در واقع مقبره محمود شاه دینوری، یکی از عارفان برجسته قرن هشتم هجری قمری است، با سبک معماری خاص و زیبای خود هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

ساختمان بقعه شاه میلرزان با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، الهام گرفته از شیوه معماری شمال کشور است. سقف بقعه به شکل گنبدی است و ضریح محل مدفن محمود شاه دینوری در وسط بنا قرار دارد. جنگل‌های انبوه و رودخانه‌های پرآب این منطقه را در آغوش خود کشیده‌اند تا یک منظره طبیعی، تاریخی و گردشگری خاص در این منطقه پدید آید.

در ضلع شمالی بقعه، دیواری تزئینی با ستون‌های چوبی و شبکه‌بندی شده به صورت لاچ لنگری وجود دارد که زیبایی و شکوه بیشتری به معماری بقعه اضافه کرده است. در اتاق نشیمن ضریح، یک ستون چوبی از جنس صندل به چشم می‌خورد که جلوه و زیبایی خاصی به مکان می‌بخشد. ایوان‌های زیبا و بزرگی نیز در اطراف اتاق آرامگاه واقع شده‌اند که شاهکارهای معماری این دوره را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشند.

در قسمت بالای گنبد بقعه، نقش ترنج ۱۸ قسمتی با زیبایی خاصی برجسته شده است که نشان از دقت و حرفه‌ای بودن معماران دوران آن روزها دارد. بقعه شاه میلرزان به عنوان یکی از آثار ملی ایران با ارزش تاریخی و فرهنگی، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این اثر تاریخی مورد حفاظت و مرمت‌های دقیقی در طول زمان قرار گرفته است.

اگر به دنبال جاهای دیدنی تالش و یک تجربه فرهنگی و تاریخی خاص هستید، حتما برای بازدید از بقعه شاه میلرزان به منطقه تالش سفر کنید. با دیدن این اثر هنری عظیم و شگفت‌انگیز، فرصتی منحصر به فرد برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ این ناحیه خواهید داشت. این کاوش فرهنگی نه تنها به شما اطلاعات جدیدی ارائه می‌دهد، بلکه حس آرامش و عمیق فرهنگی و تاریخی را در شما برانگیخته خواهد کرد.

روستای شاه میلرزان

منطقه حفاظت شده لیسار

منطقه حفاظت‌شده لیسار یکی دیگر از جاهای دیدنی تالش و از جاذبه‌های گردشگری شناخته شده و محبوب در شمال شهرستان تالش است. این منطقه به دلیل زیبایی‌های طبیعی و گوناگونی گیاهی و جانوری خود، هر ساله مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. این منطقه زیبا از ساحل، اراضی جلگه‌ای و مناظر کوهستانی تشکیل شده است و یکی از مناطق خاص و بسیار زیبا برای علاقه‌مندان به گردشگری طبیعتی است.

از آنجایی که لیسار با تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری خود شهرت جهانی دارد، در ادامه به بررسی برخی از گیاهان و جانوران شاخص این منطقه پرداخته می‌شود.

در بین گیاهان این منطقه می‌توان به شیردار، راش، ممرز، پلت، افرا، لرگ، توسکا، شب خسب، صنوبر و … اشاره کرد. همچنین درختچه‌های انار وحشی، گوجه جنگلی و تمشک، لیلکی و گونه‌های علفی همیشک، شبدر، گزنه، نی و لویی از دیگر گونه‌های گیاهی موجود در منطقه هستند. این گیاهان زیبا و متنوع به منطقه زیبایی خاصی بخشیده‌اند و باعث جذب گردشگران و طبیعت‌دوستان به این منطقه می‌شوند.

از سوی دیگر، جانوران نیز نقش مهمی در اکوسیستم لیسار دارند. در این منطقه می‌توان پستاندارانی چون مرال، شوکا، خرس، پلنگ، گربه وحشی، سیاهگوش، کل و بز، قوچ و میش، گرگ و روباه را مشاهده کرد. همچنین انواع پرندگان شامل کبک، کبک دری، انواع شکاریان و … در این منطقه وجود دارند که زیبایی و غنای حیات وحش این منطقه را بیشتر می‌کنند.

منطقه حفاظت شده لیسار

منطقه باستانی تول

تپه تول ۱ و تپه تول ۲ از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی بسیار مهم ایران محسوب می‌شوند. این دو تپه که در روستای تول واقع شده‌اند، شاهد دوران‌های مختلف تاریخی ایران بوده‌اند و نمونه‌های بسیار ارزشمندی از آثار باستانی و تاریخی را در خود جای داده‌اند. اگر از علاقه‌مندان به دوره‌های تاریخی مختلف ایران هستید، نباید منطقه باستانی تول را از دست بدهید.

تپه تول ۱ مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران‌های تاریخی پس از اسلام است. این تپه که در شهریور ۱۳۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است، شامل اطلاعات بسیار ارزشمندی درباره فرهنگ، اقتصاد و جوامع قدیمی ایران است. با بررسی این تپه، می‌توان به خوبی نحوه زندگی و فرهنگ مردم آن دوران را درک کرد.

همچنین، تپه تول ۲ که نیز مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است، در شهریور ۱۳۸۳ به‌عنوان یکی دیگر از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این تپه نیز شامل اطلاعات و مطالب بیشماری درباره تاریخ ایران پس از اسلام می‌شود و با بررسی آن می‌توان به توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این دوران پی برد.

اهمیت این دو تپه به این دلیل است که نشان‌دهنده توانایی مردم ایران در حفظ و نگهداری از آثار تاریخی خود است. این تپه‌ها یک تصویر زنده از گذشته ایران بوده و نقش بسیار مهمی در حفظ هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران دارند.

به طور کلی، تپه تول ۱ و تپه تول ۲ بخشی از جاهای دیدنی تالش و غنای فرهنگی و تاریخی ایران محسوب می‌شوند و با دیدن آن‌ها می‌توان از تاریخ غنی و پرافتخار سرزمین‌مان آگاه شد.

غار سوباتان

غار سوباتان از جمله جاهای دیدنی تالش و جاذبه‌های گردشگری و تفریحی استان گیلان است. همواره گروه‌های زیادی به دلیل تپه‌ها و کوه‌های سرسبز با چشم اندازهای بی‌نظیر سوباتان به این مکان می‌آیند: اما معمولاً نمی‌توانند غار سوباتان معروف را پیدا کرده و از آن دیدن کنند.

غاری سوباتان جای مناسب و در دسترسی برای گردشگران عادی نیست؛ اما غارنوردان حرفه‌ای را به خود جذب می‌کند. این غار هنوز به طور کامل کاوش نشده و ورودی سختی دارد. مردم محلی این غار را گنج خانه می‌نامند.

بدون راهنما نمی‌توانید محل دقیق غار و راه ورود و دسترسی به داخل آن را پیدا کنید. برای ورود به غار باید به صخره‌های منطقه با ارتفاع ۵ تا ۱۵ متر در منطقه‌ای نزدیک به روستای سوباتان بروید. راه و دروازه ورودی غار از میان صخره‌های صعب‌العبور است و برای رسیدن به آن، باید کفش، لباس و تجهیزات مناسب کوهنوردی و صخره‌نوردی داشته باشید. ورودی غار نیز در خود باریک بوده و به‌سختی می‌توان وارد غار شد.

غار سوباتان از جاهای دیدنی تالش

آبشار لوشکی

در ادامه بررسی جاهای دیدنی تالش، به آبشار لوشکی می‌رسیم که یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبا و تاریخی استان گیلان و شهرستان تالش است. این آبشار با ارتفاع بیش از ۷۵ متر و زیبایی فوق‌العاده‌اش، یکی از مقصدهای محبوب گردشگران و طبیعت دوستان محسوب می‌شود.

آبشار لوشکی در منطقه‌ای با فضای طبیعی استوانه‌ای و بکر واقع شده است. دسترسی به این آبشار نیازمند پیاده‌روی در مسیر‌های جنگلی است. مسیر پیاده روی در این جنگل امکان لمس زیبایی‌های طبیعت را به گردشگران می‌دهد.

آبشار اصلی لوشکی با ارتفاع بیش از ۷۵ متر، از مرتفع‌ترین آبشارهای کشور محسوب می‌شود. این آبشار در واقع از آبشار پله‌ای شکل با ارتفاع‌های مختلف در کنار هم تشکیل شده است و جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد. اگر از علاقه‌مندان به آبشار و عکاسی در مناظر و قاب‌های خاص هستید، زیبایی این منطقه شما را جادو خواهد کرد.

با ورود به منطقه آبشار لوشکی، گردشگران به دنیایی از جنگل‌های انبوه سرسبز، آرامش و مناظر فراموش‌نشدنی وارد می‌شوند. جنگل‌های اطراف آبشار، امکان استراحت و پرداخت فعالیت‌های تفریحی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد. برپایی بساط جوجه و کباب، بازی در دل طبیعت، آب‌تنی و چادر زدن و امکان اتراق در این منطقه امکان‌پذیر است.

این منطقه زیبا و دل‌انگیز چشم‌اندازی فوق‌العاده‌ای از طبیعت دارد. آب‌وهوای خنک و هوای پاک اطراف آبشار، احساس طراوت و شادابی را به گردشگران تزریق می‌کند.

به طور کلی، آبشار لوشکی یکی از جاهای دیدنی تالش محسوب می‌شود و می‌تواند یک گزینه عالی برای گردشگری، تفریح و آرامش باشد. این منطقه علاوه بر زیبایی طبیعی خود، امکاناتی نیز برای سرگرمی و تفریح گردشگران فراهم کرده است. از طرفی، حفظ و حراست از این نقطه زیبا از اهمیت بالایی برخوردار است تا همواره آماده پذیرایی از مهمانان باشد.

آبشار لوشکی

کوه‌های تالش

رشته کوه‌های تالش، یکی از زیباترین و مرتفع‌ترین رشته کوه‌های ایران را تشکیل می‌دهند. این کوه‌ها با ارتفاعی در حدود ۳ هزار متر، بخش شمال غربی رشته‌کوه البرز را تشکیل می‌دهند و از جنوب به دریای خزر ختم می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های جالب کوه‌های تالش، شیب آن‌ها است. از یک سو شیب نزدیک به عمود در سمتی که به دریای خزر می‌رسد، جذابیت زیادی به این منطقه اضافه کرده است. از سوی دیگر، دامنه‌های غربی این کوه‌ها دارای شیب ملایمی هستند و به عنوان مکان‌هایی مناسب برای پیاده‌روی و کوهنوردی شناخته می‌شوند.

با وجود اینکه اکثر دامنه‌های تالش خالی از درخت هستند؛ اما زیبایی منحصر به فرد و وحشی بودن طبیعت، جذابیت زیادی به این منطقه اضافه کرده است. مناظر زیبا و بکر کوهستانی، تراکم کم درختان و وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های زلال، این منطقه را به یکی از جاهای دیدنی تالش و به مقصدی ایده‌آل برای علاقمندان به طبیعت و ماجراجویی تبدیل کرده است.

یکی از نکات جالب درباره کوه‌های تالش، این است که بیشتر رودخانه‌های مهم و زنده‌دار شمال ایران، از این منطقه سرچشمه گرفته‌اند. این آب‌ها بخش مهمی از منابع آبی مورد نیاز برای زندگی، کشاورزی و مصارف صنعتی در این منطقه را تأمین می‌کنند.

رودخانه کرگان رود

این رودخانه بزرگترین رودخانه غربی در منطقه تالش است. شاخه شمالی آن در ارتفاع ۲۰۰۰ متری جریان دارد و ارتفاع شاخه میانی آن به بیش از ۳۰۰۰ متر می‌رسد. این شاخه ها در ارتفاع تقریبی ۳۵۰ متری به هم می‌رسند.

آب انبار کرگان رود شیب ملایمی دارد. این رودخانه از شهر هشتپر می‌گذرد و پلی بر روی آن احداث شده است. بستر رودخانه در محدوده شهر گسترش می‌یابد و حاشیه جنوبی آن فرصت‌های تفریحی و اسکان مناسبی را برای گردشگران فراهم کرده است.

رودخانه کرگان رود

سخن پایانی

در این مقاله با جاهای دیدنی تالش آشنا شدیم. شهرستان تالش با زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری فراوان، یکی از مقاصد بی‌نظیر برای سفر و تفریح در ایران به شمار می‌آید. از کوهستان‌های سرسبز و جنگل‌های انبوه گرفته تا سواحل دریای خزر، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا این منطقه را به یکی از دیدنی‌ترین نقاط کشور تبدیل کنند.

تالش با تنوع فراوانی از جاذبه‌های طبیعی مانند آبشارهای زیبا، رودخانه‌های خروشان، دریاچه‌های آرام و مراتع سبز، گردشگران را به خود جذب می‌کند. همچنین، فرهنگ و تاریخ غنی این منطقه با آثار باستانی و معماری‌های سنتی، ارزشمندترین میراث‌های فرهنگی را به نمایش می‌گذارد.

با سفر به تالش، شما می‌توانید از آرامش طبیعت بکر، مهمان‌نوازی مردمان محلی و در بهترین هتل های تالش لذت ببرید. این شهرستان نه تنها محلی برای تفریح و استراحت است، بلکه مکانی است که شما را با فرهنگ و تاریخ غنی ایران آشنا می‌سازد. سفر به تالش، سفر به قلب طبیعت و تاریخ ایران است.

سؤالات متداول

از معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاهای تفریحی تالش می‌توان ییلاق سوباتان، سورتمه تالش، دریاچه سراگاه و پارک جنگلی گیسوم را نام برد.

از آن‌ جایی که منطقه سوباتان یک منطقه ییلاقی است، بهترین زمان سفر به این ناحیه، از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه تا اواسط تابستان و نیمه دوم شهریور تا اواخر آبان‌ماه است.

پارک جنگلی گیسوم دارای پارکینگ، سرویس بهداشتی، بازار، رستوران، آلاچیق، جت اسکی، پارالاکس، دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، قایق‌سواری، پاراگلایدر، ترامپولین و پارک بادی (برای کودکان) است. مسیر ورودی به این پارک چنگلی را درختان زیبا و انبوه دربر گرفته‌اند و پس از گذر از یک مسیر رویایی، به یک دشت سرسبز و ساحلی زیبا می‌رسید که امکان اسکان چندروزه رابرای مسافران فراهم می‌کنند. برای اسکان در این منطقه رویایی می‌توانید از چادر یا اتاق‌های مخصوص مهمان در داخل منطقه گردگشگری ساحل گیسوم استفاده کنید. برای ورود به منطقه ساحلی و استفاده از پارکینگ، سرویس بهداشتی، رستوران‌ها و کافه‌ها و همچنین اتاق‌های اسکان، باید ورودی بپردازید.

دریاچه سراگاه یکی از جاهای دیدنی تالش محسوب می‌شود که در حدود ۱۰ کیلومتری بخش مرکزی شهرستان تالش، در روستایی به نام سراگاه واقع شده است.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
    • سلام همراه گرامی؛
      دریاچه نئور در مرز بین استان‌های گیلان و اردبیل و دامنه‌های کوه تالش قرار دارد.

      آیا مفید بود؟