جاهای دیدنی شمال | معرفی زیباترین جاذبه ها + آدرس و عکس

جاهای دیدنی شمال | معرفی زیباترین جاذبه ها + آدرس و عکس

استان گلستان ایرانگردی گیلان مازندران

جاهای دیدنی شمال کشور ایران با طبیعت همیشه زیبا و آب و هوای دل‌انگیزش برای بسیاری از گردشگران و مسافران بهترین مکان برای یک مسافرت چند روزه است. زیبایی‌های شمال کشور ایران فقط جاده چالوس و ساحل دریای خزر منتهی نمی‌شود و جاهای دیدنی متنوعی در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان وجود دارد که می‌توانید یک سفر متنوع و به‌یادماندنی را تجربه کنید. از طرفی این تنوع بالا سبب شده است تا افرادی که از ترافیک آزاردهنده شمال کشور در تعطیلات نوروز و تابستانی بیزار هستند، خلوتگاهی را برای خود پیدا کنند.

از غرب تا شرق سواحل دریای خزر جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی، پارک‌های جنگلی و تفرجگاه‌های مجهزی وجود دارند که می‌توانید اوقات خود را با بازدید از آن‌ها سپری کنید. پس اگر بارها به شمال کشور سفر کرده‌اید و به‌دنبال تنوعی در شمال کشور می‌گردید یا اصلا تاکنون به شمال سفر نکرده‌اید؛ در ادامه با ما در پته همراه شوید تا پرطرفدارترین جاهای دیدنی گیلان، مازندران و گلستان را به شما معرفی کنیم.

پرطرفدارترین جاهای دیدنی گیلان

شاید اگر با تاریخ و جغرافیای ایران آشنایی زیادی نداشته باشید، احتمالا نمی‌دانید که استان گلستان در سال 1376 شمسی به‌عنوان یک استان جداگانه شناخته شده است. این در حالی بوده است که استان گلستان سالیان طولانی بخشی از استان مازندران به‌شمار می‌آمده است. از این رو گویش اهالی استان‌های مازندران و گلستان شباهت بیشتری در مقایسه با استان گیلان دارد.

اهمیت این نکته زمانی مشخص می‌شود که برای سفر به شمال و لذت بردن از سفرتان بهتر است تا متمرکز بر یک استان به گردش و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن استان بپردازید. از طرفی معروف ترین شهرهای گیلان و مازندران فاصله چندانی با یکدیگر ندارند و می‌توانید استثنایی در نکته قبلی قائل شوید و در سفر خود به شمال از هر دو استان بازدید کنید. در ادامه به معرفی تعدادی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی گیلان می‌پردازیم:

پرطرفدارترین جاهای دیدنی گیلان

آبشار ویسادار

آبشار ویسادار یکی از بهترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی شمال است که در میان جنگل‌های سرسبز با درختانی هیرکانی در نزدیکی ارتفاعات تالش زیبایی خود را به رخ جهانیان می‌کشد. آبشار ویسادار در منطقه‌ای قرار دارد که پوشش گیاهی متنوع، آب و هوای مطبوع و طبیعت زیبایش یکی از بهترین مناطق گردشگری در شمال کشور را ایجاد کرده است.

آبشار ویسادار در واقع یکی از جاهای دیدنی رضوانشهر استان گیلان است که سومین آبشار مرتفع این استان نیز به‌شمار می‌رود. دیواره‌های اطراف آبشار در میان پوشش گیاهی سرسبز مناظر زیبایی را برای عکاسی ایجاد کرده‌اند. این آبشار از روی تخته‌سنگ‌های بلند و چند لایه سرازیر می‌شود و یک حوضچه پرآب تشکیل می‌دهد.

آبشار ویسادار دارای ارتفاع 15 متر است و به‌دلیل فرسایش زمین طی سالیان طولانی بخش‌های زیرین آن پلکانی شده‌اند. شاید برایتان جالب باشد که پیش از فراگیر شدن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، آبشار ویسادار کمتر شناخته می‌شد، ولی اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی پرتردد در اطراف رشت به‌شمار می‌آید.

لازم به ذکر است که محل دقیق آبشار ویسادار در میان جنگل‌های سرسبز و در مسیر رودخانه «لمیر» قرار گرفته است و فاصله چندانی تا روستای «اوویار» یا «ابویار» ندارد.

  • آدرس آبشار ویسادار: استان گیلان، شهرستان رضوانشهر، 16 کیلومتری پره سر، دهستان ارده، روستای اوویار، آبشار ویسادار
آبشار ویسادار از جاهای دیدنی شمال

تالاب سوستان

تالاب سوستان یکی از جاهای دیدنی شمال و استان گیلان است که در نزدیکی روستای سوستان از توابع شهرستان لاهیجان قرار دارد. این تالاب که یکی از زیباترین تالاب‌های ایران به‌شمار می‌آید، در فاصله 5 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لاهیجان و 49 کیلومتری جنوب شرقی شهر رشت، مرکز استان گیلان قرار دارد. تالاب سوستان در فصل بهار و تابستان آنچنان زیبایی خود را به رخ بازدیدکنندگان و اهالی منطقه می‌کشد که گویی در باقی سال به این جاذبه دیدنی و طبیعی زیبا توجه نمی‌شود.

این تالاب که در گویش گیلکی با عنوان سوستان خوانده می‌شود، به‌معنای سیستان است که در واقع بخش اول این واژه، یعنی «سی» به منطقه کوه سنگ اشاره دارد؛ زیرا این تالاب در زمان‌های گذشته وجود نداشته است و بیش از 100 سال پیش، این محل را حفر کرده‌اند تا آب مورد نیاز برای آبیاری شالیزارهای خود را تامین کنند.

اما اکنون این تالاب به‌صورت کاملا طبیعی از طریق بارش باران و رود نزدیک به آن که از منطقه کته شال سرچشمه می‌گیرد، پر از آب می‌شود. تماشای گل‌های نیلوفر آبی این تالاب، ماهیگیری و تماشای پرندگان مهاجر، این منطقه را به یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی استان گلستان تبدیل کرده است.

  • آدرس تالاب سوستان: استان گیلان، 5 کیلومتری جنوب شرقی لاهیجان، نزدیکی روستای سوستان، تالاب سوستان
تالاب سوستان از جاهای دیدنی شمال

ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان یا سووتون یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال و استان گیلان است که در شمال غرب شهرستان تالش قرار دارد. ییلاق سوباتان به‌دلیل قرارگیری در مراتع سرسبز و خوش‌آب‌وهوا محل مناسبی برای پرورش اسب‌های وحشی و دام است. با نزدیک شدن به ییلاق سوباتان کلبه‌های چوبی و قدیمی این منطقه را در میان چمنزارها و دشت‌های گل مشاهده می‌کنید که حس نوستالژیک و لذت‌بخشی را به شما القا می‌کند. در اطراف ییلاق سوباتان تعدادی چشمه پرآب گرم و سرد وجود دارد که می‌توانید برای آب‌درمانی و آب‌تنی از آن‌ها بازدید کنید.

ییلاق سوباتان که در ارتفاعات 1,900 تا 2,500 متری از سطح دریا قرار دارد و بخشی از روستای سوباتان است، در فاصله 22 کیلومتری شهر لیسار و 36 کیلومتری شهرستان تالش قرار دارد. از این رو فاقد آنتن‌دهی و دکل برق است، ولی جاهای دیدنی بکری را در تمام بخش‌ها و مناطق اطراف خود جای داده است. دریاچه نئور، ییلاق شکردشت، آبشار ورزان، غار گنج‌خانه و پارک جنگلی آلچالق از جمله جاهای دیدنی ییلاق سوباتان هستند که می‌توانید در سفر خود به استان گیلان از آن‌ها بازدید کنید.

  • آدرس ییلاق سوباتان: استان گیلان، شهرستان تالش، بخش کرگان‌رود، روستای سوباتان، ییلاق سوباتان
ییلاق سوباتان از جاهای دیدنی شمال

شاندرمن ماسال

منطقه شاندرمن ماسال، یک منطقه سرسبز جنگلی و کوهستانی در استان گیلان به‌شمار می‌رود که در شهرستان تالش و شمال شهر ماسال قرار دارد. ماسال به دو بخش مرکزی و شاندرمن تقسیم می‌شود و بخش شاندرمن تا شهر ماسال حدود 10 کیلومتر فاصله دارد. شاندرمن در واقع به‌معنای «با من رفتن» است و این نام به‌دلیل قرارگیری این منطقه در مسیر عبور کاروانسراهایی بوده است که قصد حرکت به‌سمت خلخال را داشته‌اند به این منطقه داده‌اند. البته روایت دیگری وجود دارد که این منطقه را شاه‌نشین عنوان کرده است و منظور از شاندرمن را «شاه در من» دانسته‌اند که بعدها به نام کنونی آن تغییر کرده است. شاندرمن ماسال در منطقه‌ای سرشار از منابع طبیعی با مناظر زیبا قرار گرفته است و از جمله جاهای دیدنی ماسال در این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رودخانه مرغک
  • غار آویشو
  • دیواره اسب ریسه
  • دشت النزه
  • آبشار ویوز النزه
  • ییلاق واشیار
  • روستای سیاهمرد
  • بارگاه امامزاده شفیع (ع)

از تمام زیبایی‌های طبیعی و تاریخی شاندرمن که بگذریم، جمعه بازار شاندرمن از رویدادهای پرطرفدار در اواخر هر هفته در این منطقه است که می‌توانید در آن شرکت کنید.

  • آدرس شاندرمن ماسال: گیلان، تالش، 10 کیلومتری ماسال، منطقه شاندرمن
شاندرمن ماسال

جنگل گیسوم

جنگل گیسوم یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال در استان گلستان است که در محور رشت به آستارا و در فاصله 10 کیلومتری جاده اسالم به خلخال قرار دارد. از یک پارک جنگلی و ساحلی تشکیل شده است و سال‌هاست که به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین جذبه‌های گردشگری استان گیلان به‌شمار می‌آید. جنگل گیسوم تفرجگاه ایده‌آل برای اتراق و کمپینگ است که می‌توانید با اندکی ماجراجویی در جنگل لذت سفر را بیش از پیش کنید. این جنگل که به ساحل دریای خزر نزدیک است، یکی از معدود مناطق زیبا و پرامکاناتی است که جنگل های شمال را به ساحل متصل می‌کند.

جاده‌های جنگل گیسوم بین درختان بلند و سرربه‌فلک‌کشیده‌ای قرار دارند که با خیره شدن به آسمان باریکه‌هایی از نور خورشید را مشاهده می‌کنید و مناظر زیبایی به همین سبب ایجاد می‌شوند. اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری، شاتل‌سوار، موتورسواری (چهارچرخ)، آفرودسواری، قایق‌سواری، پاراسل‌سواری و پاراگلایدر از جمله تفریحات پرهیجان و پرطرفداری هستند که می‌توان برای لذت بردن از سفر خود در این منطقه انجام داد. جاهای دیدنی جنگل گیسوم عبارتند از:

  • روستای گیسوم
  • ساحل گیسوم
  • جاده جنگلی گیسوم
  • جاده اسالم به خلخال
  • مسجد اسپی مزگت

جنگل گیسوم تا آبشار ویسادار که در ابتدا آن را به شما معرفی کردیم، حدود 25 کیلومتر فاصله دارد و می‌توانید از هر دو مکان بازدید کنید.

  • آدرس جنگل گیسوم: استان گیلان، محور رشت به آستارا، ۱۰ کیلومتری جاده اسالم به خلخال، جنگل گیسوم
جنگل گیسوم

قلعه رودخان

قلعه رودخان یکی از جاهای دیدنی شمال و استان گیلان است که در شهرستان فومن و در میان جنگل‌های انبوه هیرکانی بر فراز ارتفاعات کوه قرار گرفته است. این دژ مستحکم و نفوذناپذیر تاریخچه پرفراز و نشیبی دارد که جای اندکی تامل برای دقیق شدن در آن دارد؛ ولی از همین بس که به‌دلیل مسیر دسترسی دشوار و طاقت‌فرسا ولی زیبا، یکی از جاذبه‌های دیدنی شمال کشور است. قلعه رودخان در فاصله 20 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در نزدیکی روستای رودخان بر فراز ارتفاعات جنگلی منطقه حیدرآلات قرار دارد. قلعه رودخان در ارتفاع 655 الی 715 متری از سطح دریا قرار گرفته است و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان گیلان به‌شمار می‌رود.

مسیر دسترسی به این قلعه شاید هیجان‌انگیزترین بخش گردش و بازدید از قلعه رودخان است؛ زیرا برای رسیدن به قلعه رودخان باید از میان بازارچه‌ای زیبا عبور کنید و پس از پیمودن حدود 1600 پله به این قلعه می‌رسید. معماری قلعه رودخان نیز در جای خود زیبا و منحصربه‌فرد است و اگر پس از بالا رفتن از هزاران پله مسیر دسترسی به آن تاب و توانی برای شما باقی ماند، می‌توانید از بخش‌های مختلف این قلعه بازدید کنید.

  • آدرس قلعه رودخان: استان گیلان، ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن، روستای رودخان، ارتفاعات جنگلی منطقه حیدرآلات، قلعه رودخان
قلعه رودخان

شهر باستانی ماسوله

شهر باستانی ماسوله از توابع شهرستان فومن یکی دیگر از جاهای دیدنی استان گیلان است که به‌دلیل معماری پلکانی و خاص خانه‌های آن شهرت زیادی دارد. این شهر پلکانی در فاصله نزدیکی با شهر ماسال قرار دارد و می‌توانید در سفر خود به این شهر از ماسال و جاهای دیدنی آن هم بازدید کنید. با این که روستاهای دیگری در ایران وجود دارند که خانه‌های آن به‌صورت پلکانی بنا شده‌اند، شهرت این شهر باستانی بیش از باقی آن‌هاست.

نکته جالب درباره معماری منازل پلکانی شهر باستانی و جاهای دیدنی ماسوله این است که پشت‌بام منازل پایینی، حیاط منازل بالایی این شهر به‌شمار محسوب می‌شوند. بالکن‌های مزین به گل‌های شمعدانی، جنگل‌های سرسبز هیرکانی، کوه‌های مرتفع و آبشارهای بلند خروشان از جمله جاذبه‌هایی هستند که گردشگران را از سراسر جهان و ایران به این شهر باستانی می‌کشانند.

  • آدرس شهر باستانی ماسوله: استان گیلان، شهرستان فومن، ۳۲ کیلومتری غرب شهر فومن، شهر باستانی ماسوله
شهر باستانی ماسوله

بام سبز لاهیجان

بام سبز لاهیجان یکی دیگر از جاهای دیدنی در سفر به لاهیجان است که به‌دلیل مناطق جنگلی و آب و هوای معتدل، سالانه میزبان گردشگران داخلی و خارجی است. بام سبز لاهیجان در واقع در بخش بالای شیطان‌کوه قرار دارد و به‌دلیل اشراف داشتن به مناطق زیبایی از شهر از قبیل شیطا‌ن‌کوه، استخر لاهیجان و مزارع چای دامنه کوهستان‌های مرتفع لاهیجان به‌عنوان بام سبز لاهیجان شناخته می‌شود.

از آنجایی که این منطقه مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفت، مسئولان شهر لاهیجان تصمیم گرفتند تا امکانات رفاهی مناسبی برای بازدیدکنندگان این منطقه فراهم کنند. شهربازی بام سبز، تله‌کابین شش نفره احرار، استخر لاهیجان، شیطان‌کوه و آبشار آن از جمله جاذبه‌های گردشگری بام سبز لاهیجان هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده و بازدید کنید.

  • آدرس بام سبز لاهیجان: استان گیلان، لاهیجان، بخش بالای شیطان‌کوه، بام سبز لاهیجان
بام سبز لاهیجان از جاهای دیدنی شمال

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال در بین بسیاری از مردم ایران و گردشگران داخلی به‌عنوان یکی از مسیرهای رویایی و جاده‌های جنگلی ایران شمرده می‌شود. این جاده که بین دو شهر اسالم (گیلان) و خلخال (اردبیل) قرار دارد، یکی از بهترین مسیرهای طبیعت‌گردی ایران است و حدود 70 کیلومتر طول دارد.

جاده اسالم به خلخال، دو استان گیلان و اردبیل را به یکدیگر به زیبایی متصل کرده است و مسافران این جاده از میان جاذبه‌های گردشگری مختلفی عبور می‌کنند. مسیرهای پرپیچ‌وخم مه‌آلود، دشت‌های سرسبز و دشت شقایق، دریاچه نئور و سراگاه، آبشار نوده و آبگرم گیوی از جمله جاذبه‌های گردشگری جاده اسالم به خلخال هستند. رانندگی در مسیرهای رویایی، کوه‌نوردی، جنگل‌نوردی، دوچرخه‌سواری، کمپینگ و عکاسی از تفریحاتی هستند که می‌توانید در جاده اسالم به خلخال تجربه کنید.

  • آدرس جاده اسالم به خلخال: استان گیلان، اسالم تا خلخال (استان اردبیل)
جاده اسالم به خلخال از جاهای دیدنی شمال

دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار، یکی از زیباترین و آرامش‌بخش‌ترین جاذبه‌های استان گیلان در شمال ایران است. این دریاچه با آبی فیروزه‌ای و نیلگون و در منطقه‌ای احاطه از سوسن‌های وحشی، در قلب جنگل‌های زیبا و دره‌های عمیق البرز واقع شده است. طبیعت زیبای اطراف این دریاچه، به همراه امکانات رفاهی که در اطراف آن فراهم شده، باعث شده است تا این مکان یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگران باشد. دریاچه سقالکسار در نزدیکی روستای سقالکسار و سد خاکی مشهور آن قرار دارد و به‌عنوان پاک‌ترین دریاچه استان گیلان شناخته می‌شود.

روستای سقالکسار در ارتفاع 50 متری از سطح دریا قرار دارد و آب و هوای مطبوع و معتدلی دارد. پیاده‌روی در ساحل دریاچه با چشم‌اندازی جنگلی، قایق‌سواری در آب‌های نیلگون، کمپینگ و عکاسی از جمله تفریحاتی هستند که می‌توانید در سفر خود به دریاچه سقالکسار انجام دهید. البته فراموش نکنید که شنا و ماهی‌گیری در این دریاچه به‌دلیل خطر غرق شدن و انقراض آبزیان ممنوع اعلام شده است و از انجام چنین تفریحاتی خودداری کنید.

  • آدرس دریاچه سقالکسار: استان گیلان، رشت، فلکه انتظام، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از مزار آقاسید شریف، روستای سقالکسار، دریاچه سقالکسار
دریاچه سقالکسار از جاهای دیدنی شمال

دشت النزه

 این دشت در دامنه‌های دشت النزه، یکی از مقاصد گردشگری زیبا و دیدنی در شمال ایران است که با چمنزارهای سرسبز، باغ‌های میوه، و چشم‌اندازهای طبیعی دل‌نشین، گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. دشت النزه که یکی از ییلاق‌های خوش‌آب‌وهوای ماسال به‌شمار می‌رود، در دامنه‌های البرز واقع شده است به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای شمال ایران شناخته می‌شود.

پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری این منطقه از تنوع بالایی برخوردار است و یکی از اکوسیستم‌های مهم مناطق شمالی ایران به‌شمار می‌آید. نکته جالبی که درباره این دشت وجود دارد، درختان افرای کهنسال آن هستند که بعضا تا 200 سال قدمت دارند و سایه‌بان محکمی در مقابل اندک گرمای منطقه در فصل تابستان هستند.

چشمه‌های پرآب متعدد، درختان گلابی و آلوچه، گله‌های گاو، گوسفندان و اسب‌های وحشی، گوش سپردن به آواز پرندگان زیر سقف آسمان زیبا و صاف دشت النزه لحظات خوشی را برای شما به ارمغان می‌آورد. بقعه امامزاده ابراهیم و درخت کهنسال 200 ساله، آبشار واشیار و کوه‌های مرتفع اطراف دشت النزه از جمله جاهای دیدنی اطراف دشت النزه هستند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

  • آدرس دشت النزه: استان گیلان، شهرستان ماسال، شهر شاندرمن، جاده شاندرمن-النزه، دشت النزه
دشت النزه از جاهای دیدنی شمال

ساحل چمخاله

ساحل چمخاله یکی از جاهای دیدنی و پرطرفدار استان گیلان است که در شهرستان لنگرود و شهر چاف و چمخاله قرار دارد و سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان است. این ساحل پس از بندر انزلی به‌عنوان دومین قطب گردشگری استان گیلان محسوب می‌شود.

ساحل چمخاله یکی از تفرجگاه‌های مجهزی است که تمام امکانات رفاهی و تفریحی مورد نیاز برای گردشگران شمال کشور را فراهم آورده است. جالب آنکه این ساحل در سال 1390 شمسی به‌عنوان بهترین ساحل استان گیلان انتخاب شد و به‌مرور در بین گردشگران مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

این ساحل در شهر چاف و چمخاله از توابع شهرستان لنگرود واقع شده است و در فاصله 10 کیلومتری شرق شهر لنگرود قرار دارد. از ساحل چمخاله تا مرکز شهر چاف و چمخاله حدود 1/6 کیلومتر فاصله وجود دارد و طی 4 الی 5 دقیقه می‌توان به ساحل این شهر دسترسی یافت. قایق‌سواری، جت اسکی، شاتل‌سواری، بناناسواری، شنا، پیاده‌روی در ساحل شن و ماسه‌ای، دوچرخه‌سواری، والیبال، فوتبال، اسب‌سواری، کمپینگ و عکاسی از تفریحات رایج این جاذبه دیدنی هستند.

  • آدرس ساحل چمخاله: استان گیلان، شهر لنگرود، بلوار سعدی، خیابان آزادگان، بلوار جمهوری اسلامی، جاده چمخاله
ساحل چمخاله

روستای ویسرود

روستای ویسرود یکی دیگر از روستاهای خوش‌آب‌وهوای شمال کشور و استان گیلان است که می‌توانید برای تماشای آبشارهای خروشان و آب‌تنی در آب‌های سرد رودخانه از آن بازدید کنید. این روستا یکی از روستاهای توریستی از توابع شهرستان شفت است که در مسیر جاده امامزاده ابراهیم قرار دارد.

این روستا در میان درختان کهن و سربه‌فلک‌کشیده قرار گرفته است و درختان این منطقه در ارتفاعات آسمان با یکدیگر پیوند خورده‌اند و امکان تابش نور خورشید به زیر درختان وجود ندارد. زیر سایه درختان روستای ویسرود که توقف می‌کنید، از میان شاخ و برگ درختان می‌توانید باریکه‌های نور خورشید را تماشا کنید.

  • آدرس روستای ویسرود: استان گیلان، شهرستان شفت، بخش احمدسرگوراب، دهستان چوبر، روستای ویسرود
روستای ویسرود

جنگل‌های سیاهکل

جنگل‌های سیاهکل شهر دیلمان یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال و استان گیلان است که می‌توان در میان جنگل‌های سرسبز و درختان کهنسال و بلندش غرق در سکوت و آواز پرندگان شد. این جنگل‌ها در هر فصلی رنگی از خود را در دفتر نقاشی نشان می‌دهند، همانند یک نقاشی که چهار بار آن را بکشید و هر بار خلاقیت خاصی در رنگ‌آمیزی آن بکار ببرید.

اهل طبیعت‌گردی باشید و جنگل‌های سیاهکل را تجربه نکرده باشید، لذت و فرصت خاصی را از دست داده‌اید که باید هر چه زودتر برای ان خود را آماده کنید. سیاهکل  فاصله چندانی با شهرهای لاهیجان و رشت ندارد و یکی از خوش‌آب‌وهواترین مناطق شمالی ایران محسوب می‌شود.

نکته جالبی که درباره جنگل‌های سیاهکل وجود دارد، زرد ملیجه گنجشک خوش‌آوازی است که در این جنگل‌ها زندگی می‌کند و نوای موسیقی گوش‌نوازی در منطقه ایجاد می‌کند. نوای آواز این پرنده به‌قدری دلواز بوده که یکی از اساتید گرانقدر، مرحوم ابوالحسن صبا با الهام از نوای این گنجشک، یک قطعه موسیقی به‌صورت تک‌نواز با ویولن ساخته است.

آبشار لونک، جنگل‌های کاموه چوشل، بشکافته سنگ، حمام تاریخی دیلمان و کاروانسرای تی‌تی از جمله جاهای دیدنی اطراف جنگل‌های سیاهکل هستند که می‌توانید از آن‌ها هم بازدید کنید.

  • آدرس جنگل‌های سیاهکل: استان گیلان، سیاهکل، شهر دیلمان، جنگل اسپیلی در ارتفاعات دیلمان، جنگل‌های سیاهکل
جنگل‌های سیاهکل

پرطرفدارترین جاهای دیدنی مازندران

استان مازندران با سواحل زیبای خزر، جنگل‌های هیرکانی، آبشارهای خروشان و سرافراز، رودخانه‌های پرآب فصلی و دائمی، جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی به‌عنوان یکی از مراکز گردشگری شمال کشور ایران به‌شمار می‌آید. استان مازندران یکی از استان‌های پر جذبه است که سالانه میزبان گردشگران داخلی و  خارجی زیادی است. در ادامه به معرفی پرطرفدارترین جاهای دیدنی مازندران می‌پردازیم:

پرطرفدارترین جاهای دیدنی مازندران

روستای دلیر

روستای دلیر یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال و استان مازندران است که در مسیر جاده چالوس و در نزدیکی روستای مرزن‌آباد قرار دارد. روستای دلیر دارای بافت قدیمی در مناطق کوهستانی و مرتفع رشته‌کوه البرز و علم‌کوه قرار دارد و مناظر زیبایی را در خود جای داده است.

تپه‌های سرسبز، مسیرهای پیاده‌روی و کوه‌نوردی، چشمه‌های پرآب، رودخانه خروشان و آب و هوای خنک و سرد این روستا، همگی به‌دلایلی برای سفر به این روستا تبدیل شده‌اند. آبگرم دلیر، روستای الیت، مرزن‌آباد و دریاچه ولشت از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای دلیر و مناطق اطراف آن هستند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

  • آدرس روستای دلیر: استان مازندران، شهرستان چالوس، بخش مرزن‌آباد، روستای دلیر
روستای دلیر

روستای ییلاقی فیلبند

روستای ییلاقی فیلبند در ارتفاعات چلاو یکی دیگر از روستاهای خوش‌آب‌وهوای استان مازندران و مناطق شمال کشور است که در بر فراز اقیانوسی از ابرهای توده‌ای قرار دارد. اگر تاکنون به افق آسمان خیره شده‌اید و تماشای ابرهای آسمان از نزدیک برایتان آرزو بوده است، با سفر به روستای ییلاقی فیلبند به آرزوی خود می‌رسید؛ زیرا با سفر به روستای ییلاقی فیلبند، قادر خواهید بود تا بر روی ابرهای همیشه در آسمان قدم بگذارید و حتی از بالا حرکات آن‌ها را تماشا کنید. روستای فیلبند بخشی از شهرستان بابل به‌شمار می‌آید که در مسیر جاده هراز در فاصله 20 کیلومتری شهر آمل می‌توانید وارد مسیر دسترسی این روستا شوید.

آب و هوای مطبوع و اقیانوس ابر روستای فیلبند، پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری متنوع و چشمه‌های آب معدنی، این روستا را به یکی از روستاهای پرطرفدار استان مازندران تبدیل کرده است. روستای ییلاقی فیلبند در ارتفاع 2,300 متری از سطح دریا، هر آنچه که باید از یک مکان گردشگری انتظار داشت را یک جا ارائه می‌کند. روستای سنگچال، بقعه امامزاده قاسم و جنگل الیمستان از جمله جاهای دیدنی اطراف روستای فیلبند هستند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

  • آدرس روستای ییلاقی فیلبند: استان مازندران، شهرستان بابل، بخش بندپی غربی، روستای ییلاقی فیلبند
روستای ییلاقی فیلبند

 نمک آبرود

نمک آبرود مقصد تماشایی دیگری از جاهای دیدنی شمال و استان مازندران است و در واقع شهرکی توریستی با امکانات رفاهی و تفریحی مناسب است. سورتمه‌سواری، کارتینگ، پل معلق، زیپ‌لاین، تله‌کابین، مجتمع پروازی، پینت‌بال، آفرود، باشگاه تیراندازی، موزه خودروهای قدیمی و پیست دوچرخه‌سواری بانوان تمام دغدغه‌های تفریحی بازدیدکنندگان این شهرک را برطرف می‌کنند. پارک‌های تفریحی، اقامتگاه‌های لوکس و بوم‌گردی این شهرک را به مکانی مناسب برای مسافرت و گردش تبدیل کرده‌اند.

نمک آبرود از آب و هوای مطبوعی برخوردار است و تنوع بالای پوشش گیاهی و جانوری آن، گردشگران را شگفت‌زده می‌کند. قله دیوحمام، پارک جنگلی نمک آبرود، ساحل دریای خزر و آکوالیون از جمله جاهای دیدنی شهرک نمک آبرود هستند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید و سفری لذت‌بخش برای خود رقم بزنید.

  • آدرس نمک آبرود: استان مازندران، در 12 کیلومتری غرب شهر چالوس، نمک آبرود
 نمک آبرود از جاهای دیدنی شمال

جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار

جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال در استان مازندران و مناطق شمال کشور هستند که به‌دلیل نام عجیبشان توجه بسیاری را به خود جلب می‌کنند. از طرفی جاده این جنگل‌ها به‌دلیل قرارگیری بین درختان سرسبز و بلند به‌عنوان یکی از بهترین جاده‌های شمال ایرانی شناخته می‌شود. این جاده از تنکابن آغاز می‌شود و تا جنگل دوهزار و سه‌هزار ادامه می‌یابد. این جنگل‌ها در مناطق مرتفع و ییلاقی استان مازندران قرار گرفته‌اند و آب‌وهوای کوهستانی و مطبوعی دارند که برای کمپینگ و سفر در فصل‌های  بهار و تابستان پیشنهاد می‌شوند.

دو روایت مختلف برای نام‌گذاری این دو جنگل وجود دارد که یکی به ارتفاع این جنگل‌ها از سطح دریا اشاره می‌کند و دیگری دلیل این نام‌گذاری را تعداد رودخانه‌های جاری در هر دو جنگل دانسته‌اند. در واقع روایت دوم قوی‌تر است، زیرا در گویش مازندرانی به رودخانه «هراز» گفته می‌شود و در گذر زمان این واژه به «هزار» تغییر کرده است.

استخر پرورش ماهی، موزه مردم‌شناسی دوهزار، آبشار ماهی‌ورزان، رودخانه دوهزار، دشت دریاسر، ییلاق هرسنگ، ییلاق وینی، روستای عسل محله و آبگرم سه‌هزار از جمله جاذبه‌های گردشگری این دو جنگل و مناطق اطرافشان هستند. بازدید از آبشار فرهادجوی، پل چشمه کیله، قلعه گردن، پارک جنگلی چالدره و بقعه امامزاده قاسم هم خالی از لطف نیست.

  • آدرس جنگل دوهزار و سه‌هزار: استان مازندران، شهسوار (تنکابن)، بخش خرم‌آباد، روستای خشکه‌رود، جاده دوهزار، جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار
جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار

دشت دریاسر

دشت دریاسر تنکابن یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی استان مازندران و یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌های شمال ایران است که به‌دلیل ویژگی چهارفصل آن در تمامی روزهای سال میزبان گردشگران زیادی است. این دشت در هر فصل از سال، چیزی برای ارائه دارد و زیبایی‌های خود را در تمامی روزهای سال به‌شیوه‌ای خاص رونمایی می‌کند. دشت دریاسر را می‌توان یکی از بهترین مقاصد برای عاشقان طبیعت‌گردی و کمپینگ معرفی کرد که می‌توان محل اتصال جنگل‌های سرسبز شمال ایران و یخچال‌های رشته‌کوه الموت را در این دشت مشاهده کرد.

دشت دریاسر در جنوب شهر تنکابن، در منطقه دوهزار با چشم‌انداز زیبایی از کوه الموت در بین چهار کوه محصور شده است. در ضلع جنوب غربی کوه الموت می‌توان مرتفع‌ترین کوه مشرف به دشت دریاسر را تماشا کرد. کوه سیالان همان کوه مرتفعی است که به دشت دریاسر اشراف دارد و قله این کوه با ارتفاع 4,185 متری از سطح دریا قرار دارد.

  • آدرس دشت دریاسر: استان مازندران، جنوب شهسوار، منطقه دوهزار، دشت دریاسر

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات یکی از دریاچه‌های پرآب ایران و شمال کشور است که در شهرستان نور و روستای کارگرکلا قرار گرفته است. دریاچه الیمالات در واقع یکی از جاهای دیدنی نور در مسیر چمستان به‌شمار می‌آید و لازم به ذکر است که نور در سمت شمال با دریای خزر هم‌مرز است. دریاچه‌ها و رودخانه‌های پرآبی بین نور تا دریای خزر قرار گرفته‌اند که بر زیبایی این منطقه افزوده‌اند.

دریاچه الیمالات به‌دلیل قرارگیری در میان جنگل‌های سرسبز شمالی و درختان سربه‌فلک‌کشیده، شباهت زیادی به مناطق استوایی دارد. قایق‌سواری، ماهیگیری، پیاده‌روی ، کمپینگ، طبیعت‌گردی و دوچرخه‌سواری از تفریحات رایج دریاچه الیمالات برای لذت بردن از این سفر گردشی هستند. همانطور که اشاره شد، دریاچه الیمالات در میان انبوه درختان قرار گرفته است و از این رو در فصول مختلف رنگ این منطقه تغییر می‌کند و تماشای انعکاس درختان منطقه در آب دریاچه اعجاب‌انگیز است.

  • آدرس دریاچه الیمالات: استان مازندران، شهرستان نور، ۸ کیلومتری جاده نور به چمستان، روستای کارگرکلا، دریاچه الیمالات

روستای لاویج

روستای لاویج یکی دیگر از روستاهای ییلاقی استان مازندران و جاهای دیدنی شمال است که باز هم جزو جاهای دیدنی شهرستان نور به‌شمار می‌آید و در میان جنگل‌های انبوه بلند قرار گرفته است. روستای لاویج در شهرستان نور و منطقه چمستان در میان دامنه‌های سرسبز رشته‌کوه البرز قرار دارد و جزو بهترین مقاصد گردشگری و طبیعت‌گردی شمال کشور محسوب می‌شود. تنوع بالای گونه‌های گیاهی و جانوری، چشمه‌های معدنی و آبگرم، کوهستان‌های سرسبز و خوش‌آب‌وهوا، این روستا را به یک روستای توریستی تبدیل کرده‌اند.

روستای لاویج بیش از 2,000 سال قدمت دارد و به‌دلیل آثار باستانی و گورهای گبری مورد توجه مورخان و علاقه‌مندان به آثار تاریخی قرار گرفته است. ارتفاع روستای لاویج از سطح دریا به بیش از 700 متر از سطح دریا قرار دارد. آبگرم لاویج، جنگل لاویج، فیل سنگی لاویج، آبشار حرام او و پارک جنگلی کشپل از جمله جاهای دیدنی روستای لاویج هستند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

  • آدرس روستای لاویج: استان مازندران، شهرستان نور، چمستان، روستای لاویج

سد لار

سد لار یک سد خاکی و نوساز است که در شهرستان آمل و استان مازندران در بین سال‌های 1380 تا 1385 ساخته شده و توسط وزارت نیرو مدیریت می‌شود. سد لار بر روی رودخانه لار ساخته شده است و از مخازن آبی آن برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و تولید انرژی و برق استفاده می‌کنند. اهمیت این سد زمانی مشخص می‌شود که بدانید، آب مورد نیاز برای آبیاری بیش از 80 هزار هکتار زمین کشاورزی اطراف سد لار از آب این سد تامین می‌شود.  پوشش گیاهی متنوع اطراف سد و گونه‌های جانوری مختلفی از قبیل آبزیان، پرندگان، خزندگان و پستانداران در آب دریاچه این سد و مناطق اطراف آن بر زیبایی این سد افزوده‌اند.

این سد اکنون به‌عنوان یکی از مراکز پرورش ماهی‌های قزل‌آلا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماهیگیری، ورزش‌های آبی، کوه‌نوردی و آب‌تنی در چشمه‌سارها و آبشارهای اطراف این سد از جمله تفریحاتی هستند که می‌توانید در سفر خود به شمال و بازدید از سد خاکی لار انجام دهید.

  • آدرس سد لار: استان مازندران، آمل، ۱۳ کیلومتری پلور، سد لار

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی رامسر یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی استان مازندران است که در جاده ییلاقی جنت رودبار و شهرستان رامسر قرار دارد و شامل جنگل‌های سرسبز و رشته‌کوه‌های پر از درخت می‌شود. جنگل دالخانی که در ارتفاعات استان مازندران و رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد، یکی از مکان‌های ایده‌آل برای کوه‌نوردی و کمپینگ به‌شمار می‌رود.

پوشش گیاهی و درختان جنگل دالخانی از تنوع بالایی برخوردارند و تماشای مناطق سرسبز و گلگون این جنگل از فراز تپه‌های مرتفع لذت خاص خود را دارد.

آبشارهای مرتفع، رودخانه پرآب و آب‌وهوای مه‌آلود و مطبوع جنگل دالخانی، از جنگل دالخانی، یک جاذبه گردشگری پرطرفدار ساخته است. گل‌های وحشی، قارچ‌های سمی و خوراکی، گراز وحشی، آهو، پرندگان شکاری، آهو و خرگوش از جمله گیاهان و جانوران جنگل دالخانی هستند که می‌توانید با گردش در این جنگل پیدا کنید.

  • آدرس جنگل دالخانی: استان مازندران، شهرستان رامسر، جاده ییلاق جنت رودبار، جنگل دالخانی

پل ورسک

پل ورسک یکی از مشهورترین و زیباترین پل‌های تاریخی ایران و از موفق‌آمیزترین پروژه‌های ساخت و ساز و مهندسی کشور در قرن اخیر محسوب می‌شود. این پل برای اتصال تهران به شمال کشور برای حمل و نقل ریلی بوده است که بین سال‌های 1313 تا 1315 ساخته شده است.

جالب آنکه پل ورسک که مسیر راه‌آهن سراسری تهران-شمال را هموار می‌کرده است، در جنگ جهانی دوم نقش موثری در تغییر سرنوشت جنگ داشته است و از این رو دارای اهمیت و کاربرد تاریخی است. نیروهای متفقین در جهت جلوگیری از نفوذ آلمان نازی، امپراتوری ژاپن و پادشاهی ایتالیا از پل ورسک استفاده می‌کردند.

پل ورسک بین دو کوه بزرگ و بلند قرار دارد و از دو طاق بلند تشکیل شده است و طول آن به 273 متر می‌رسد. تماشای مناظر زیبا، کوه‌های بلند و جنگل‌های سرسبز اطراف از بالای پل ورسک لذت خاصی دارد که باید به شخصه آن را تجربه کنید.

  • آدرس پل ورسک: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، روستای ورسک، پل ورسک

روستای فشکور

روستای فشکور یکی دیگر از روستاهای سردسیر شهرستان چالوس در استان مازندران است که از آب و هوای بسیاری سردی برخوردار است که فقط در اواخر بهار و فصل تابستان سرمای آن کاهش می‌یابد. حتی در فصل‌های گرم سال، شب‌ها به‌قدری سرد می‌شوند که خوابیدن بدون لباس گرم طاقت‌فرسا است.

منازل کاه‌گلی و کلبه‌های چوبی روستای فشکور بافت قدیمی این روستا را حفظ کرده‌اند و جالب آنکه هنوز هم از بخاری‌های هیزمی و دودکشی برای گرم کردن منازل استفاده می‌کنند. به‌طورکلی این روستا حس کاملا نوستالژیکی به بازدیدکنندگان القا می‌کند که برای بسیاری می‌تواند لذت‌بخش باشد. از طرفی آثار باستانی و تاریخی روستای فشکور برای گردشگران داخلی و خارجی و علاقه‌مندان به آثار تاریخی جذاب هستند و سالانه در فصل‌های گرم سال از این روستا بازدید می‌کنند.

  • آدرس روستای فشکور: استان مازندران، چالوس، کیلومتر 25 جاده چالوس، روستای فشکور

روستای آلاشت

روستای آلاشت یکی دیگر از روستاهای خوش‌آب‌وهوای استان مازندران و نواحی شمال کشور است که باز هم فرصتی برای قدم زدن بر توده‌های ابر را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد. این روستا به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات، شباهت زیادی به روستای ییلاقی فیلبند دارد، در بیشتر روزهای سال با مه سرد و اقیانوسی از ابر مناظر زیبایی را از خود نشان می‌دهد. کوچه‌های باریک و سنگ‌فرش در بافت قدیمی این روستا، منازل خشتی با سقف‌های چوبی شیروانی و کلبه‌های چوبی با آلاچیق‌های چوبی حس کاملا نوستالژیکی به بازدیدکنندگان روستای آلاشت القا می‌کنند. برای بازدید از روستای آلاشت می‌توانید در این کلبه‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت داشته باشید.

پوشش گیاهی روستای آلاشت از تنوع بالایی برخوردارند و درختان زالزالک، گردو، فندق، گیلاس، سیاه بیشه و گیاهان دارویی از قبیل آویشن کوهی و گل گاوزبان در مناطق این روستا به وفور مشاهده می‌شوند. گونه‌های جانوری و پرندگان این روستا هم دارای تنوع بالایی هستند و پلنگ، گوزن، گرگ و پرندگانی مانند عقاب، کبک و قرقاول در این منطقه زندگی می‌کنند. جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی مختلفی در روستای آلاشت و اطراف آن قرار گرفته‌اند که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید. موزه مردم‌شناسی، محوطه تاریخی و رصدخانه آلاشت، معبد دختر پاک، خانه صنایع دستی و مسجد امام حسین (ع) از جمله جاذبه‌های گردشگری روستای آلاشت هستند.

  • آدرس روستای آلاشت: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، بین سوادکوه و پل ورسک، روستای آلاشت

روستای جواهرده

یکی دیگر از روستاهای زیبا و خوش‌آب‌وهوای استان مازندران برای سفر به شمال، روستای جواهرده رامسر است که به‌دلیل مسیر دسترسی پرپیچ‌وخم و جاده جنگلی آن مورد توجه بسیاری از طبیعت‌گردان قرار گرفته است. روستای جواهرده به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات رشته‌کوه البرز در روزهای سرد سال لباس سفید به تن می‌کند و سراسر این روستا پوشیده از برف می‌شود. اما بااین‌حال روستای جواهرده در روزهای گرم سال از آب و هوای خنک و مطبوعی برخوردار است و می‌توان توده ابرهای سفید را بر فراز روستا تماشا کرد. روستای جواهرده طبیعت سرسبز و زیبایی دارد. از جمله جاذبه‌های طبیعی و تاریخی روستای جواهرده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبشارهای فصلی و دائمی
  • چشمه‌های سلیمان، کوه کنین و برشی
  • دریاچه قو
  • جنگل‌های هیرکانی
  • دشت پوشیده از گل لپاسر
  • قله‌های سرخ تله، قله سماموس و واژک سه براره رژه
  • مسجد آدینه
  • گورهای گبری
  • مقبره شاه یحیی
  • پارک جنگلی جواهرده

علاوه‌براین موارد شما می‌توانید با کمپینگ، پیاده‌روی، کوه‌نوردی، سنگ‌نوردی، عکاسی و تماشای مسابقات کشتی گیله مردی و والیبال و خرید صنایع دستی و سوغاتی جواهرده از سفر خود به این روستا لذت ببرید.

  • آدرس روستای جواهرده: استان مازندران، شهرستان رامسر، دهستان سخت‌سر، روستای جواهرده

آبشار آب پری

آبشار آب پزی با آب خنک، زلال و گوارا یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و پرطرفدار استان مازندران و مناطق شمال است که از ارتفاعات کوه‌های مازندران سرچشمه می‌گیرد. این آبشار که از میان سنگ‌های کوه‌ها در شیب تند جاری می‌شود و تا دره جنگلی منطقه مسیر خود را ادامه می‌دهد.

البته مهم‌ترین ویژگی آبشار آب پری که این آبشار را از دیگر آبشارها متمایز می‌کند، قرارگیری این آبشار در ارتفاعات جنگلی مازندران است؛ زیرا این موقعیت مکانی باعث شده است که مناظر زیبایی ایجاد شود و شنیدن صدای آواز پرندگان و تماشای تابش نور خورشید از میان شاخ و برگ‌های درختان بلند لذت‌بخش است.

این آبشار جزو مناطق بکر و دست نخورده طبیعت است، بااین‌حال امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی از قبیل آلاچیق‌های چوبی، سرویس بهداشتی، فروشگاه مواد غذایی و وسایل بازی در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید به‌دلیل این ویژگی آبشار آب پری با اطمینان کامل با کمپ در منطقه، انتظار یک تجربه خاطره‌انگیز طبیعت‌گردی را داشته باشید.

  • آدرس آبشار آب پری: استان مازندران، ۵ کیلومتری نور، نزدیک رویان، آبشار آب پری

چشمه‌های باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و طبیعی استان مازندران و نواحی شمال کشور است، در روستاهای اروست و مالخواست از توابع شهرستان سازی قرار دارد که به چشمه‌های رنگی هم مشهور است. چشمه‌های باداب سورت برای گردشگران داخلی و طبیعت‌گردان بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است که دومین اثر طبیعی ملی ایران بعد از کوه دماوند به‌شمار می‌رود.

چشمه‌های باداب سورت طی هزاران سال به‌طرز شگفت‌انگیزی شکل گرفته است. در واقع حالت پلکانی این چشمه‌ها از سنگ تراورتن و رسوب مواد معدنی در اثر جریان آب ساخته شده و رنگ‌های متنوع و جذاب این چشمه‌ها نیز به‌دلیل وجود مواد معدنی در آب این چشمه‌ها است. چشمه‌های باداب سورت فاقد امکانات رفاهی مناسبی هستند و فقط یک سرویس بهداشتی بدون آب و مایع دستشویی در پارکینگ ورودی این چشمه‌ها در نظر گرفته شده است.

چشمه‌های باداب سورت در دره‌ای میان دو کوه قرار گرفته و داستان‌هاو افسانه‌های اساطیری مختلفی از زمان‌های قدیم در مورد مناطق اطراف آن وجود دارد. حتی بسیاری بر این باورند که دلیل شفافیت آب این چشمه‌ها، وجود خواص درمانی آن است و از این چشمه‌ها به‌عنوان چشمه‌های آبگرم طبیعی یاد می‌شود.

  • آدرس چشمه‌های باداب سورت: استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مالخواست

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت یکی دیگر از آبشارهای دیدنی استان مازندران و شمال کشور است که به‌عنوان بلندترین آبشار استان مازندران و یکی از آثار ملی ایران شناخته می‌شود. این آبشار بلند و دائمی در تمامی فصل‌های سال برقرار و جاری است و در بخش لاریجان و روستای شاهاندشت در سمت جنوبی جاده هراز و رودخانه آن قرار دارد. آبشار بلند شاهاندشت با شکوه و عظمت غیرقابل انکار خود، در مجاورت قلعه تاریخی ملک بهمن بر فراز کوه هرمی‌شکل مشرف به روستای شاهاندشت قرار گرفته است.

آبشار شاهاندشت مجموعه‌ای از آبشارهای کوچک و بزرگ را تشکیل می‌دهد و به‌طورکلی 8 آبشار شاهاندشت در مجموع 180 متر ارتفاع دارند. آبشار اصلی شاهاندشت با ارتفاع 51 متر بلندترین آبشار و کوچک‌ترین آبشار آن که اولین آبشار نیز هست، حدود 15 متر ارتفاع دارد. آبشار پلکانی شاهاندشت یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای طبیعت‌گردی و کمپینگ است که فاقد امکانات رفاهی و تفریحی است و می‌توان یک گردش کاملا طبیعی را انتظار داشت.

غار الیاس تنگه، غار کبوتر کلی، تخته سنگی، دشت شونا، خانه‌های تاریخی خشت و گلی، امامزاده الیاس، تکیه شاهاندشت و چشمه خوراک از دیگر جاذبه‌های اطراف آبشار شاهاندشت هستند که می‌توانید از آن‌ها هم بازدید کنید.

  • آدرس آبشار شاهاندشت: استان مازندران، ۶۵ کیلومتری شهر آمل، بخش لاریجان، روستای شاهاندشت، آبشار شاهاندشت

دریاچه چورت

دریاچه چورت یا میانشه یکی دیگر از جاذبه‌های پرطرفدار استان مازندران برای سفر به شمال است که دریاچه‌ای کوچک در میان جنگل‌های هیرکانی است. اگرچه دریاچه چورت وسعت زیادی ندارد، ولی تمام زیبایی‌هایی که باید از یک جاذبه گردشگری انتظار داشت را یکجا دارد. این دریاچه گردشگران زیادی را سالانه از سراسر ایران و جهان به روستای چورت می‌کشاند. این دریاچه در منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا و مه‌آلود قرار گرفته است و اکوسیستم این منطقه کاملا زنده و متنوع است. دریاچه چورت در فصل‌های بهار و پاییز زیبایی‌های خود را به رخ جهانیان کشانده و تصویر دیگری از خود را در جلوه‌های مختلف و جذاب رنگارنگی به نمایش می‌گذارد.

دریاچه چورت یا میانشه حدود 80 سال پیش بر اثر زمین‌لرزه و رانش‌های متعدد زمین و در پی بسته شدن مسیر آب چشمه مجاور دریاچه ایجاد شده است. چشمه‌های باداب سورت یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری که در این مقاله معرفی شد، در فاصله 80 کیلومتری دریاچه چورت قرار دارد که می‌توایند از آن هم بازدید کنید.

  • آدرس دریاچه چورت: استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، جاده کیاسر-ساری، ۱۰ کیلومتری روستای چورت، دریاچه چورت

مرداب هسل

مرداب هسل یا تالاب کنیچال یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی شمال در استان مازندران و شهرستان چالوس است که می‌توان با کاوش در جنگل‌های بکر و سرسبز، یک ماجراجویی خاص را تجربه کرد. این مرداب پنهان در جنگل‌های سبزپوش چالوس در طول فصل‌های مختلف سال تغییر رنگ می‌دهد و با رنگ‌های سبز، صورتی و قرمز خود دلبری می‌کند.

مرداب هسل در ارتفاع 250 متری از سطح دریا قرار دارد و سطح این مرداب با جلبک‌هایی به قطر 0/5 سانتی‌متر پوشیده شده است. آب مرداب هسل از کف مرداب و چشمه‌ای از زیر درختی کهنسال می‌جوشد و در واقع آب این مرداب از هیچ رود و چشمه‌ای در اطراف آن سرچشمه نمی‌گیرد.

اکوسیستم مرداب هسل در سال‌های اخیر با دخالت انسان‌ها و ورود گردشگران دچار تغییر شده است و بسیاری از گونه‌های جانوری که در زمان‌های گذشته در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند، دیگر در این منطقه مشاهده نمی‌شوند. اما مرداب هسل به‌طور متمرکز زیستگاه لاک‌پشت‌ها، زالوها و وزغ‌های کوچک و بزرگ است و در گذشته هم زیستگاه حیوانات وحشی از قبیل پلنگ و یوزپلنگ بوده است.

  • آدرس مرداب هسل: استان مازندران، ۱۰ کیلومتری شهر چالوس، مرداب هسل

جنگل‌های راش سنگده

جنگل‌های راش سنگده از دیگر جاذبه‌های دیدنی پرطرفدار در استان مازندران است که در بخش دودانگه شهر ساری و جنگل‌های سوادکوه در نزدیکی روستای سنگده قرار دارد. جنگل‌های راش سنگده را یک طرف قرار دهید و جاده‌ای که از میان درختان بلندقامت و لرزان این جنگل را طرف دیگر بگذارید تا بتوانید نهایت لذت از یک گردش را تصور کنید. ارتفاع درختان جنگل‌های راش سنگده به 40 متر می‌رسد و گردش در میان درختان سبز، زرد و قرمز رنگ این جنگل می‌تواند در فصل‌های  مختلف نوید یک تجربه متفاوت و تکرارنشدنی را به شما القا کند.

طبیعت جنگل راش در نوع خود زیبا و منحصربه‌فرد است و به‌دلیل پوشش گیاهی این جنگل به‌طور مداوم در اثر تبخیر و تعرق، آب و هوای این منطقه بارانی و مرطوب است. این جنگل را می‌توان در دسته جنگل‌های هیرکانی و راش قرار داد و در واقع بخشی از جنگل باستانی هیرکانی است که قدمت آن به دوره ژوراسیک بازمی‌گردد.

پیاده‌روی، جنگل‌نوردی، دوچرخه‌سواری، کمپینگ و عکاسی از تفریحاتی هستند که می‌توانند به گردش در طبیعت جنگل‌های راش سنگده رنگ و بوی دیگری ببخشند. دریاچه شورمست و جنگل ارفع ده از دیگر جاذبه‌های گردشگری اطراف جنگل‌های راش سنگده هستند که می‌توانید در سفر خود به شمال از آن‌ها نیز بازدید کنید.

  • آدرس جنگل‌های راش سنگده: استان مازندران، بخش دودانگه، نزدیکی روستای سنگده، جنگل‌های راش سنگده

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت یکی از 10 دریاچه آب شیرین کشور است که همچون جواهری در شمال کشور و استان مازندران پنهان شده است. دریاچه ولشت یک دریاچه کوهستانی است که در جنوب غربی شهر چالوس و در شمال شرق منطقه کلاردشت قرار دارد. این دریاچه در ارتفاع 935 متری از سطح دریا قرار دارد و زیستگاه آبزیان و پرندگان دریایی و مهاجر است.

پوشش گیاهی منطقه اطراف دریاچه ولشت و گونه‌های جانوری این منطقه از تنوع بالایی برخوردارند؛ ولی با شناخته شدن این دریاچه به‌عنوان یک جاذبه گردشگری پای گردشگران به این منطقه باز شد و گونه‌های جانوری این منطقه به‌مرور کاهش یافت. البته خرده بر بازدیدکنندگان نیست، علت اصلی این امر عدم نظارت صحیح نهادهای محیط زیست است. آب و هوای دریاچه ولشت به‌دلیل قرارگیری در دامنه رشته‌کوه‌های البرز خنک، مطبوع و پاک است.

پیاده‌روی، ماهی‌گیری، قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری و کمپینگ در دریاچه و محیط اطراف دریاچه از تفریحات رایج این منطقه هستند که به سفر دریاچه ولشت هیجان زیادی می‌بخشند. امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی برای دریاچه ولشت در نظر گرفته شده است؛ از جمله این امکانات می‌توان به رستوران، کافه، اسکله، پخش موسیقی زنده، سرویس بهداشتی، سوئیت‌های اقامتی، تفریحات آبی و نمازخانه اشاره کرد.

  • آدرس دریاچه ولشت: استان مازندران، ۲۵ کیلومتری جاده چالوس، نزدیکی مرزن آباد، دریاچه ولشت

جاده هراز

جاده هراز همانند جاده چالوس یکی دیگر از جاده‌های شناخته‌شده‌ای است از مشهورترین راه‌های دسترسی پایتخت به مناطق شمالی کشور است. ضمنا لازم به ذکر است که بسیاری از جاهای دیدنی استان مازندران در طول مسیر این جاده قرار دارند. این جاده از مناطق مهمی چون جاجرود، آبعلی، رودهن، امامزاده هاشم (ع)، گزنک، پلور و آمل عبور می‌کند و روستاها، تالاب‌ها، آبشارها، جنگل‌ها، آبگرم‌ها، زیارتگاه‌ها و مناطقی با مناظر زیبا را روبروی چشمان جوینده می‌گذارد.

آب و هوای این جاده، پیچ‌وخم‌های آن، سواحل محمودآباد، نور و بابلسر گردشگران وطبیعت‌گردان را مشتاق به سفر شمال و عبور از جاده هراز می‌کند. دریاچه‌های تار و هویر، منطقه گل زرد، روستا و آبشار نوا، دشت لار، آبشار شاهاندشت و جنگل الیمستان همگی به‌دلایلی برای سفر به شمال و عبور از این جاده تبدیل شده‌اند.

  • آدرس جاده هراز: استان مازندران، شهرستان آمل، جاده بلده

قلعه مارکوه

قلعه مارکوه یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مکان‌ها و بناهای تاریخی استان مازندران و مناطق شمال کشور است که در بین علاقه‌مندان به تاریخ و گردشگران محبوبیت بالایی دارد. این قلعه که نماد شکوه معماری باستانی ایرانی است، بازدیدکنندگان را به قرن سوم هجری بازمی‌گرداند، هرچند این قلعه بر قلعه‌ای قدیمی‌تر از دوره ساسانیان بازسازی شده است.

این قلعه میدان جنگ و صندوقچه رازها و داستان‌ها مختلف روایت شده و پنهانی است که فقط روایات و نقل‌هایی از آن‌ها برای آیندگان باقی مانده است. این قلعه در قرن ششم و هشتم هجری در دوره سلجوقیان و صفویان به‌عنوان یک دژ استراتژیک مورد استفاده قرار می‌گرفته است و بر فراز تپه‌تی صخره‌ای و سنگلاخی در کتالم رامسر و جاده تلارسر قرار گرفته است.

برای بازدید از این قلعه باید 311 پله را از پایین کوه بالا بروید که چندان آسان هم نیست؛ ولی به‌دلیل قرارگیری قلعه مارکوه در ارتفاعات کوه می‌توانید مناظر زیبایی از توده‌های ابر، دشت و دره‌های سرسبز و چشم‌انداری از دریای خزر را مشاهده کنید.

  • آدرس قلعه مارکوه: استان مازندران،شهرستان رامسر، شهر کتالم، جاده‌ تلارسر، قلعه مارکوه

آبشار ترز

سفر به آبشار ترز، سفری به دور از هیاهوی دنیای مدرن و غوطه‌وری در آغوش طبیعت بکر و دست‌نخورده شمال ایران است. مسیری که به این آبشار ختم می‌شود، گویی تابلویی نقاشی است که در آن، درختان سر به فلک کشیده، بوم نقاشی طبیعت را با رنگ‌های سبز و زمردی خود آراسته‌اند و رودخانه‌ای خروشان، نقوش ظریف خود را بر بستر آن نقش بسته است. عبور از این مسیر، که حدود 30 دقیقه به طول می‌انجامد، تجربه‌ای بی‌نظیر از جنگل‌پیمایی در میان درختان انبوه هیرکانی را به ارمغان می‌آورد.

پرطرفدارترین جاهای دیدنی گلستان

استان گلستان محل زندگی اقوام مختلفی چون ترکمن، ترک، بلوچ، مازنی، کرد و فارس‌های قدیمی این منطقه است که نشان از یک زندگی بدون اختلاف قومیتی در این استان می‌دهد. اختلافات قومیتی، مذهبی و نژادپرستی همیشه چالش‌هایی بوده‌اند که از گذشته تاکنون در کشور ما و دیگر کشورهای جهان وجود داشته است؛ متاسفانه بارها به‌دلایل مختلفی سعی بر این داشته‌اند تا بین این دسته‌ها، شعله اختلافات را روشن کنند.

استان گلستان نسبت به استان‌های مازندران و گیلان فاصله کمتری با تهران دارد، از این رو گردشگران و مسافران کمتری در مقایسه با دو استان شمالی دیگر خود دارد. ولی شاید اگر این گردشگران و مسافران دقت بیشتری در استان گلستان داشته باشند، متوجه زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری آن شوند و به سادگی از کنار استان گلستان عبور نکنند تا به استان‌های مازندران و گیلان راهی شوند. از طرفی این موضوع باعث شده است تا جاهای دیدنی گلستان بکر و دست‌نخورده باقی بمانند و از اثرات مخرب انسان‌ها دور باشند. در ادامه به معرفی پرطرفدارترین جاهای دیدنی گلستان می‌پردازیم:

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال یکی از بلندترین و زیباترین آبشارهای خزه‌ای استان مازندران و جاهای دیدنی شمال است که در جنوب شهر علی‌آباد کتول قرار دارد. این آبشار به‌دلیل طبیعت جنگلی و پوشش گیاهی منحصربه‌فرد آن مورد توجه بسیاری قرار گرفته است؛ البته کسانی که از وجود چنین آبشاری اطلاع داشته باشند. از طرفی آبشار کبودوال به‌دلیل قرارگیری در مناطق جنگلی و ارتفاعات کوه‌های البرز برای جنگل‌نوردی، صخره‌نوردی و کوه‌نوردی مناسب است. آب و هوای منطقه آبشار کبودوال سرد و کوهستانی با درصدی رطوبت است که در فصل تابستان اندکی شرجی می‌شود.

این آبشار تا مدت‌های طولانی دور از دسترس بود و فقط با استفاده از تجهیزات کوه‌نوردی و صخره‌نوردی امکان دسترسی به آن وجود داشت؛ ولی اکنون این منطقه به یک پارک جنگلی مجهز تبدیل شده است و می‌توانید بدون استفاده از هیچ‌گونه تجهیزات خاصی و فقط با پیمودن یک مسیر پیاده‌روی 20 کیلومتری از این آبشار بازدید کنید.

آب آبشار کبودوال بسیار پاک و زلال است و حتی بسیاری از اهالی منطقه از آن به‌عنوان آب آشامیدنی و قابل شرب استفاده می‌کنند. آب آبشار کبودوال از کوه‌های بلند اطراف آن که حدود 1,780 متر از سطح دریا ارتفاع دارند، سرچشمه می‌گیرد و کوه‌نوردان و صخره‌نوردان از این کوه‌ها برای کوه‌نوردی و صخره‌نوردی استفاده می‌کنند.

  • آدرس آبشار کبودوال: استان گلستان، ۸ کیلومتری علی آباد کتول، جاده کبودوال، آبشار کبودوال

دهکده جهان‌ نما

دهکده ییلاقی جهان‌نما یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی شمال و استان گلستان است که در مرکز منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما قرار دارد. روستاهای این منطقه به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات از آب و هوای خوبی در اواسط بهار تا اوایل پاییز برخوردار هستند و از این رو به‌عنوان چراگاه  گوسفندان و پرورش کندوهای عسل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کلبه‌های چوبی و خانه‌های قدیمی با سقف‌های شیروانی از این منطقه یک دهکده نوستالژیک ساخته‌اند و جالب آنکه به رسم قدیم هنوز حیاط کلبه‌های چوبی و منازل اهالی دهکده جهان‌نما فاقد دیوار هستند.

البته روی خوش دهکده جهان‌نما تا اوایل پاییز ادامه دارد و با شروع سرما، بارش شدید برف و باران شرایط برای سکونت اهالی دهکده در کلبه‌های  چوبی سخت و غیرممکن می‌شود؛ از این رو از اوایل پاییز تا پایان فروردین ماه، اهالی دهکده جهان‌نما قشلاق می‌کنند. بیشتر اهالی دهکده جهان‌نما از روستاهای سعدآباد و کفشگری و شهرستان کردکوی هستند و به زبان مازنی و کتولی سخن می‌گویند.

پیاده‌روی، کوه‌نوردی، دره‌نوردی و جنگل‌نوردی در ارتفاعات شاه‌پسند و آتشان و جاده شاه عباسی، آب‌تنی و بازدید از چشمه‌ها و رودخانه‌های منطقه و عکاسی از جمله تفریحات این دهکده ییلاقی هستند. میل تاریخی رادکان، امامزاده روشن‌آباد، شهر باستانی تمیشه، دهکده ییلاقی درازنو، ابراهیم و چهارکوه، پارک جنگلی امام رضا و گورستان قدیمی کمرسرک از جمله جاهای دیدنی و جاذبه‌های تاریخی اطراف دهکده جهان‌نما هستند.

  • آدرس دهکده جهان‌نما: استان گلستان، شهرستان کردکوی، منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما، دهکده جهان‌نما
دهکده جهان نما از جاهای دیدنی شمال

تالاب انزلی

تالاب انزلی یا انزلی سل یکی دیگر از زیباترین و پرطرفدارترین جاهای دیدنی بندر انزلی در استان گیلان است که یکی از مهم‌ترین تالاب‌های طبیعی و منابع آب شیرین کشور به‌شمار می‌آید. تالاب انزلی در واقع در جنوب غربی شهر بندر انزلی و دریای خزر قرار دارد. این تالاب دارای پوشش گیاهی متنوع و منحصربه‌فردی است و زیستگاه گونه‌های جانوری مختلفی است که برخی از این جانوران اعم از پرندگان، آبزیان و پستانداران در خطر انقراض قرار دارند. بیش از هر چیزی وجود نیلوفرهای آبی، نیزارها و لاله‌های شناور دریایی در معرض دید بازدیدکنندگان و گردشگران قرار می‌گیرند و به این تالاب جلوه خاص و زیبایی بخشیده‌اند.

 در منطقه تالاب انزلی امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی برای اقامت، اسکان و تفریح گردشگران در نظر گرفته شده است و می‌توانید با خیالی راحت و بدون دغدغه از این محل بازدید کنید. قایقرانی، کایاک‌سواری، ماهی‌گیری، کمپینگ و طبیعت‌گردی در تالاب انزلی تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای هر گردشگری است. منطقه حفاظت‌شده سیاه کشیم، پناهگاه حیات وحش سرخانکل، پناهگاه حیات وحش سلکه و جزایر تالاب انزلی از جمله جاهای دیدنی تالاب انزلی هستند که می‌توانید از آن‌ها هم بازدید کنید.

  • آدرس تالاب انزلی: استان گیلان، جنوب غربی شهر بندر انزلی، تالاب انزلی
تالاب انزلی از جاهای دیدنی شمال

گنبد کاووس و برج گنبد قابوس

برج گنبد کاووس یا برج گنبد قابوس یکی دیگر از مکان‌های دیدنی و پرطرفدار استان گلستان و شمال کشور است که در واقع یکی از شاهکارهای معماری ایران با شهرت جهانی به‌شمار می‌آید. این بنای تاریخی یکی از بهترین سازه‌های ساخته شده بدست مهندسان در طول تاریخ است که با ارتفاع 72 متری به‌عنوان بلندترین برج آجری جهان شناخته می‌شود. سبک معماری بکار رفته در طراحی گنبد کاووس، معماری رازی است که شیوه دیگری از معماری خراسانی است که بیشتر بر سازه‌های دایره‌ای و استوانه‌ای متمرکز است.

ضمنا لازم به ذکر است که برج گنبد کاووس یا همان برج گنبد قابوس به دستور مستقیم قابوس ابن وشمگیر در سال 375 هجری شمسی ساخته شده است. این بنای تاریخی درست در زمانی که آل زیار یا زیاریان در ایران حکومت می‌کرده‌اند، ساخته شده و به‌عنوان پانزدهمین اثر تاریخی ایران است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

  • آدرس گنبد کاووس و برج گنبد قابوس: استان گلستان، گنبد کاووس، خیابان امام خمینی شمالی، بین خیابان جمهوری و قابوس، باغ ملی، برج گنبد قابوس

ناهارخوران

ناهارخوران یکی دیگر از جاذبه‌های پرشمار و دیدنی استان گلستان در شمال کشور است که در شهرستان گرگان و به‌عنوان یکی از تفرجگاه‌های محبوب و مجهز این استان به‌شمار می‌آید. ناهارخوران به‌طور دقیق‌تر در فاصله 8 کیلومتری جنوب شهر گرگان واقع شده است و یکی از جنگل‌های هیرکانی شمال کشور و بازمانده از دوران ژوراسیک است. گردشگران می‌توانند در جنگل ناهارخوران با آب و هوای مطبوع و طبیعت زیبای آن در میان درختان سربه‌فلک‌کشیده گردش کنند و غرق در زیبایی‌های طبیعت و آواز پرندگان و صدای جانوران منطقه شوند.

پیاده‌روی، کوه‌نوردی و جنگل‌نوردی در جنگل ناهارخوران می‌تواند اوقاتی خوش و خاطراتی به‌یادماندنی برای شما به ارمغان آورد. امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی از قبیل شهربازی، آلاچیق‌های چوبی، سایت ورزشی، آبشار مصنوعی، ایستگاه اتوبوس چتری، تپه باباطاهر و نورالشهدا، رستوران و کافه برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. اگر اهل کمپینگ و پیک‌نیک نیستید، می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی اطراف و هتل‌های چند ستاره شهر گرگان اسکان کنید.

  • آدرس ناهارخوران: استان گلستان، ۸ کیلومتری جنوب گرگان، ناهارخوران
ناهارخوران از جاهای دیدنی شمال

جنگل النگدره

پارک جنگلی النگدره یکی از پارک‌های جنگلی و مجهز استان گلستان و شمال کشور است که در حدفاصل شهر گرگان و جنگل ناهارخوران در فاصله 5 کیلومتری جنوب غربی گرگان قرار دارد. این پارک جنگلی سرسبز و آرام در جنگلی به همین نام قرار دارد و جالب آنکه این پارک جنگلی یکی از 7 منطقه نمونه گردشگری کشور است. پارک جنگلی النگدره حدود 185 هکتار وسعت دارد و آب و هوای خنک‌تری نسبت به شهر گرگان دارد، این اختلاف دما به 10 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

جنگل النگدره آبشار پرآب و چشمه‌های متعددی دارد و از بخش جنوبی تا شمال این جنگل را رودخانه ملاشی جریان دارد. پوشش گیاهی النگدره از تنوع بالایی برخوردار است و درختان این جنگل بیشتر انجیلی، توسکا، ممرز، افرا، بلوط، ممرز، لرگ، شیردار، بید و خردمندی هستند.

در پارک جنگلی النگدره امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است که از جمله آنان می‌توان به پیست دوچرخه‌سواری، جاده سلامتی النگدره، آلاچیق‌های چوبی، سرویس بهداشتی و زمین بازی کودکان اشاره کرد. بازدید از جنگل النگدره در فصل پاییز، فصل برگ‌ریزان و درختان زرد و قرمز هم خالی از لطف نیست.

  • آدرس جنگل النگدره: استان گلستان، ۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان، مسیر جاده ناهارخوران، جنگل النگدره
جنگل النگدره جاهای دیدنی شمال

آبشار لوه

آبشار لوه یکی دیگر از آبشارهای بلند و پرآب استان گلستان و شمال است که در دل جنگلی زیبا و سرسبز قرار دارد و به عروس آبشارهای گلستان شهره است. آبشار پلکانی لوه در فاصله 20 کیلومتری شهر گالیکش و 14 کیلومتری پارک ملی گلستان قرار دارد. الماس دست‌نخورده استان گلستان حدود 75 متر ارتفاع دارد و به مثابه یک اثر هنری می‌ماند.

این آبشار مرتفع، مجموعه‌ای از آبشارهای کوچک را تشکیل می‌دهد که در پایین این آبشار یک حوضچه بزرگ یا به عبارتی دیگر یک دریاچه بسیار کوچک تشکیل می‌شود. بازدید از آبشار لوه در روزهای گرم سال و آب‌تنی در دریاچه آن می‌تواند یکی از هیجان‌انگیزترین گردش‌ها و مسافرت‌ها را برای شما رقم بزند.

  • آدرس آبشار لوه: استان گلستان، ۲۰ کیلومتری گالیکش، ۵ کیلومتری جاده اصلی گلستان – مشهد، روستای لوه
آبشار لوه از جاهای دیدنی شمال

گلفشان نفتلیجه

گلفشان نفتلیجه، دریاچه کوچک و آرام صورتی رنگی است که در میان بیابان‌های بندر ترکمن قرار گرفته و یکی از زیباترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های دیدنی استان گلستان و شمال کشور محسوب می‌شود. گلفشان نفتلیجه در ارتفاع 26 متری از سطح دریا قرار دارد و حدود 8 متر ارتفاع و 500 متر قطر دارد.

گلفشان نفتلیجه همچون دریاچه کوچک مخروطی‌شکلی از دهانه خود، آب شور را همراه با خاک رس و گاز را همراه با فشار و غلظت از خود خارج می‌کند. این گلفشان نسبت به نمونه‌های مشابه مناطق جنوب کشور از روان روی بیشتری برخوردار است و غلظت مواد خروجی آن کمتر است. با نزدیک شدن به این گلفشان، بوی نفت خام به مشامتان می‌رسد و با رسیدن به دهانه آن با منظره زیبای صورتی رنگی مواجه می‌شوید که ارزش تحمل بوی نفت را دارد.

شاید برایتان جالب باشد که نفتلیجه دارای خواص درمانی است و از گل‌های آن برای درمان بیماری‌هایی از قبیل دردهای مفصلی و ستون فقرات، سفتی مفاصل و بیماری‌های عصبی استفاده می‌کنند. از طرفی برای درمان مراحل اولیه تنگی عروق و انقباضات عضلانی از نفتلیجه استفاده می‌کنند و با استحمام در گلفشان‌ها بدن خود را تقویت می‌کنند.

  • آدرس گلفشان نفتلیجه: استان گلستان، بندرترکمن، گمیشان، ۱۵ کیلومتری گمیش تپه، گلفشان نفتلیجه
گلفشان نفتلیجه از جاهای دیدنی شمال

آبشار رنگو

آبشار رنگو در میان جنگل‌های سرسبز و خوش‌آب‌وهوای گرگان و استان گلستان قرار دارد که یکی دیگر از آبشارهای طبیعی و مکان‌های گردشگری پرطرفدار شمال کشور است. این آبشار در فاصله 15 کیلومتری جنوب غربی گرگان و در نزدیکی روستای توشن قرار دارد که برای رسیدن به آبشار رنگو باید از میان این روستا زیبا عبور کنید.

آبشار رنگو حدود 7 متر ارتفاع دارد و آب این آبشار از چهار چشمه تامین می‌شود. در مسیر رفتن به محل دسترسی آبشار رنگو می‌توانید رودخانه‌های پرآب، دره‌های عمیق، درختان تنومند و بلندقامت و بوته‌های تمشک را مشاهده کنید. پس اگر اهل طبیعت‌گردی و ماجراجویی هستید، آبشار رنگو شما را ناامید نخواهد کرد.

  • آدرس آبشار رنگو: استان گلستان، گرگان، ۱۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان، آبشار رنگو
آبشار رنگو

دریاچه توشن

دریاچه توشن یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی استان گلستان واقع در حاشیه جنوبی روستای توشن در جنگل النگدره است که درست پشت سد خاکی توشن قرار دارد. این دریاچه که یکی از جاهای دیدنی گرگان هم به‌شمار می‌آید، در میان جنگل‌های النگدره مناظر زیبایی را پدید آورده است که تجربه یک کمپینگ با طعم ماهی‌گیری و قایق‌سواری را به بازدیدکنندگان این دریاچه نشان می‌دهد. آب دریاچه توشن از چشمه دوبرار واقع در نزدیکی جنگل النگدره سرچشمه می‌گیرد.

  • آدرس دریاچه توشن: استان گلستان، پنج کیلومتری گرگان، جنوب روستای توشن، دریاچه توشن
دریاچه توشن از جاهای دیدنی شمال

جنگل توسکستان

جنگل توسکستان بخشی از محدوده پارک ملی هیرکانی به‌شمار می‌آید و یکی از جاهای دیدنی استان گلستان واقع در 13 کیلومتری جنوب شرقی گرگان است. جنگل توسکتان همانطور که از نامش پیداست، پر از درختان توسکا، بلوط و اورس است و پوشش گیاهی متنوعی دارد و بیش از ده‌ها گونه درخت و بوته را در خود جای داده است. این جنگل زیستگاه گونه‌های جانوری مختلفی از قبیل صدها گونه پرنده، خزنده و پستاندار است.

جاده توسکستان یکی از زیباترین جاده‌های پاییزی ایران است که با مسافتی 30 کیلومتری از میانه جنگل توسکستان عبور می‌کند و برای عاشقان فصل پاییز یک مسیر رویایی محسوب می‌شود. در ارتفاعات جنگل توسکستان می‌توانید بی‌قراری توده‌های ابر و مه را مشاهده کنید که بدون شک یکی از شگفت‌انگیزترین چشم‌اندازهای شمال کشور است.

  • آدرس جنگل توسکستان: استان گلستان، ۱۳ کیلومتری جنوب شرقی گرگان، جنگل توسکستان
جنگل توسکستان

آبشارهای شیرآباد

در روزهای گرم سال آبشارهای شیرآباد می‌توانند یکی از بهترین مکان‌های گردشگری برای آب‌تنی، طبیعت‌گردی و تفریحات آبی باشند. آبشارهای شیرآباد در شهرستان رامیان و نزدیکی روستای شیرآباد قرار دارند که یکی دیگر از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان گلستان و ایران محسوب می‌شوند. آبشار شیرآباد شامل مجموعه‌ای از 7 آبشار کوچک و بزرگ می‌شود و به همین دلیل این آبشار را هفت آبشار شیرآباد نیز نامیده‌اند.

آب‌تنی، جنگل‌نوردی، غارنوردی، کمپینگ و عکاسی از جمله تفریحاتی هستند که می‌توانید در بازدید از آبشارهای شیرآباد انجام دهید تا سفری خاطره‌انگیز و متفاوت برای خود رقم بزنید. در محوطه آبشار شیرآباد امکانات رفاهی از قبیل پارکینگ، نمازخانه، سرویس بهداشتی و سوپرمارکت در نظر گرفته شده است تا نیاز بازدیدکنندگان را رفع کنند. همچنین در محوطه پارک جنگلی نزدیک به آبشار، آلاچیق‌ها، پل‌ها و پله‌های چوبی برای رفاه حال بازدیدکنندگان و تردد آن‌ها تعبیه شده است.

  • آدرس آبشارهای شیرآباد: استان گلستان، شهرستان رامیان، حدود ۷ کیلومتری جنوب شهر خان ببین، نزدیکی روستای شیرآباد، آبشارهای شیرآباد
آبشار شیرآباد از جاهای دیدنی شمال

جزیره آشوراده

اگرچه شمال کشور ایران در مقایسه با جنوب کشور، جزیره‌های گردشگری کوک و بزرگ معروفی ندارد، ولی یک جزیره بنام آشوراده که تنها جزیره شمال کشور است، در شبه جزیره میانکاله واقع شده است. جزیره آشوراده به‌واسطه یک پل چوبی زیبا به استان گلستان متصل شده است. در واقع جزیره آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر است که منطقه‌ای خالی از سکنه و متروکه در استان گلستان به‌شمار می‌آید.

سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایرانی و جهان برای بازدید از جزیره متروک آشوراده به استان گلستان و بندر ترکمن سفر می‌کنند تا از نزدیک این جزیره زیبا را مشاهده کنند. برای بازدید از جزیره آشوراده باید ابتدا خود را به غرب بندرترکمن برسانید و از اسکله بندر سوار یک قایق شوید و خود را به این جزیره برسانید.

  • آدرس جزیره آشوراده: استان گلستان، غرب بندرترکمن، شبه جزیره میانکاله، جزیره آشوراده
جزیره آشوراده از جاهای دیدنی شمال

دیوار بزرگ گرگان

دیوار بزرگ گرگان یک دیوار دفاعی قدیمی و به‌عنوان مهم‌ترین شاخصه استحکامی دفاعی گرگان به‌شمار می‌رفته است که از کرانه‌های شرقی دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوه‌های مرتفع گلیداغ در شمال شرقی کلاله ادامه می‌یابد.

اگرچه اکنون این دیوار فقط به‌عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته می‌شود، ولی زمانی دیوار دفاعی شهر و کشور بوده است که با نام‌های سد فیروز، سد سکندر، سد انوشیروان و قزل‌آلان هم شناخته می‌شد. در طول مسیر دسترسی به دیوار بزرگ گرگان 36 قلعه، 3 برج نگهبانی مربعی‌شکل و مستطیلی وجود دارد که می‌توانید از این سازه‌های تاریخی هم بازدید کنید.

قدمت دیوار بزرگ گرگان به دوره ساسانیان بازمی‌گردد و با 200 کیلومتر طول، طولانی‌ترین اثر معماری ایران باستان و پس از دیوار چین به‌عنوان دومین دیوار بزرگ جهان به‌شمار می‌آید. با دقیق شدن به دیوار بزرگ گرگان و بازدید از بخش‌های مختلف آن، می‌توان به اوج مهارت معماری و مهندسی ساسانیان و ایرانیان در ادوار گذشته پی برد.

  • آدرس دیوار بزرگ گرگان: استان گلستان، شمال گنبد کاووس به سمت کلاله و مراوه‌تپه، دیوار بزرگ گرگان
دیوار بزرگ گرگان از جاهای دیدنی شمال

جنگل شصت کلا

جنگل شصت کلا آخرین جاذبه گردشگری و یکی دیگر از پرطرفدارترین جاهای دیدنی شمال در استان گلستان است که در فاصله 6 کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان قرار دارد. این جنگل جزو مناطق بکر و دست‌نخورده‌ای است که هر از گاهی جانوران وحشی و کمیابی در حوالی آن مشاهده می‌شود. در جای جای این جنگل ترسناک می‌توان، قارچ‌های بعضا سمی که دارای خواص دارویی و صنعتی هستند را مشاهده و پیدا کرد.

آبشار شصت کلاته در جنگل شصت کلا یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی استان گلستان است که از امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی برای گردشگری برخوردار است. آلاچیق‌های چوبی، استراحتگاه، سرویس بهداشتی، فروشگاه مواد غذایی و آب آشامیدنی از جمله امکانات رفاهی هستند که برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

  • آدرس جنگل شصت کلا: استان گلستان، ۶ کیلومتری جنوب غربی گرگان، جنگل شصت کلا

سخن پایانی

جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی شمال ایران اعم از استان‌ها گیلان، مازندران و گلستان بیشتر از مواردی هستند که در این مقاله به شما معرفی کردیم؛ ولی سعی ما بر این بود تا فقط بهترین و پرطرفدارترین مکان‌ها را به شما معرفی کنیم و امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. دریاچه‌ها، چشمه‌ها و آبشارهای بلند و پرآب، روستاهای قدیمی و توریستی، جنگل‌های سرسبز و بزرگ هیرکانی و توسکستانی، آثار تاریخی اعم از بناها و مکان‌ها تاریخی و جاده‌های زیبای معروف شمال کشور در این مقاله معرفی شدند.

اهالی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان سه استان پرتردد، زیبا و توریستی کشور هستند که سالانه منتظر بازدیدکنندگان داخلی و خارجی هستند تا با قدم‌های خود به این مناطق به کسب و کار آن‌ها و ترویج فرهنگ بومی خود رونق دهند. نظر شما درباره جاهای دیدنی شمال و زیباترین جاذبه‌های سه استان شمالی ایران چیست؟ آیا با جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری که معرفی شد خاطره‌ای دارید که برای ما بازگو کنید؟ لطفا نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

روستای ییلاقی فیلبند، روستای جواهرده، شاندرمن ماسال، آبشار شاهاندشت، قلعه رودخان، دریاچه چورت، جنگل ناهارخوران، جنگل گیسوم، تالاب انزلی، جنگل النگدره، آبشار کبودوال، تالاب سوستان، جاده اسالم به خلخال و دهکده جهان‌نما.

تالاب سوستان، ییلاق سوباتان، شاندرمن ماسال، جنگل گیسوم، قلعه رودخان، شهر باستانی ماسوله، جاده اسالم به خلخال، دشت النزه، ساحل چمخاله و جنگل‌های سیاهکل.

روستای ییلاقی فیلبند، نمک آبرود، جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار، دریاچه‌های چورت و الیمالات، پل ورسک، روستاهای آلاشت و جواهرده، آبشارهای آب پری و شاهاندشت، چشمه‌های باداب سورت، مرداب هسل و جاده هراز.

آبشار کبودوال، دهکده جهان‌نما، تالاب انزلی، گنبد کاووس و برج گنبد قابوس، ناهارخوران، جنگل النگدره و توسکستان، آبشارهای شیرآباد و دیوار بزرگ گرگان.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. خیلی زیبا بود ولی می توانستید از دریاچه ارواح نوشهر هم در این مطلب استفاده کنید.
    باتشکر

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی؛
      ممنون از توجه و حسن نظر شما، حتما در آپدیت ها بعدیمون از دریاچه ارواح نوشهر صحبت می کنیم.

      آیا مفید بود؟
  2. سلام
    به‌شمال نکنید هم بسیار بسیار گرانی است خصوصا اجاره ویلاها خیلی گران است سفر به شمال دیگه ارزش نداره

    آیا مفید بود؟