جاهای دیدنی جنوب ایران | سرزمینی داغ از شگفتی‌ها

جاهای دیدنی جنوب ایران | سرزمینی داغ از شگفتی‌ها

استان بوشهر استان سیستان و بلوچستان ایرانگردی خوزستان هرمزگان

کشور ایران سرشار از طبیعت زیبا، تاریخ و فرهنگ، آن هم با تنوع بالا است که جنوب و شمال آن از زمین و آسمان با یکدیگر تفاوت دارند. اگرچه بسیاری ترجیح می‌دهند تا تعطیلات نوروزی و تابستانه خود را در شمال کشور سپری کنند، ولی جاهای دیدنی جنوب کشور ایران هم سرزمین شگفتی‌های افسانه‌ای و اصیل است. جنوب کشور ایران مجموعه گسترده‌ای از جاهای دیدنی یا به عبارت دیگر جاذبه‌های گردشگری مختلفی اعم از طبیعی و تاریخی را در خود جای داده است.

استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان، جزایر قشم و کیش، شهرهای اهواز و بندرعباس از بهترین و پرطرفدارترین مراکز گردشگری جنوب کشور ایران هستند. هر کدام از این مقاصد دارای جاذبه‌های گردشگری ارزشمند مختلفی از قبیل سازه‌های آبی شوشتر، تنگه چاهکوه، آبشار شوی دزفول، آکواریوم دلفیناریوم کیش، جزیره هرمز، معبد هندوها، کوه‌های مینیاتوری و بندر گناوه هستند. پس اگر قصد دارید تا این بار در عوض سفر به شمال کشور، سری به جنوب کشور بزنید، در ادامه با ما در پته همراه شوید.

مشهورترین جاذبه های دیدنی خوزستان

استان خوزستان با بیش از 9,000 سال تاریخ پر فراز و نشیب از طبیعت و تاریخ متنوعی برخوردار است و یکی از پرطرفدارترین استان‌های جنوب کشور است. در استان خوزستان جاذبه‌های گردشگری مختلفی از قبیل سازه‌های آبی شوشتر، قلعه شوش، هفت تپه، تالاب شادگان و جاذبه‌های گردشگری مختلف شهر بزرگ اهواز قرار دارند؛ هرچند افسوس که همیشه مورد کم‌لطفی قرار گرفته است و حتی جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی شهر اهواز که مرکز این استان است، در آستانه ویرانی قرار دارند.

در ادامه لیستی از مشهورترین و بهترین جاهای دیدنی جنوب در خوزستان را فراهم کرده‌ایم؛ البته در این مقاله فقط تعداد محدودی از جاهای دیدنی استان خوزستان را معرفی می‌کنیم و جاهای دیدنی خوزستان بیشتر از این تعداد هستند.

سازه‌های آبی شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر یکی از شاهکارهای مهندسی باستانی ایران و نمونه کاملی از دانش فنی و معماری ایرانیان در زمینه مهندسی هیدرولیک (Hydraulic engineering) است. این مجموعه سازه‌های آبی در دوره ساسانیان ساخته شده‌اند و شامل آسیاب‌ها، پل‌ها، سدها و تونل‌های آبی است. البته احتمالاتی هم وجود دارد که پایه‌های این سازه‌های آبی در دوره هخامنشیان بوده است.

سازه‌های آبی شوشتر برای مدیریت و بهره‌برداری از منابع آبی رودخانه کارون طراحی شده‌اند. هدف اصلی از طراحی و ساخت این سازه‌ها، توزیع آب در جهت آبیاری زمین‌های کشاورزی و تامین آب آشامیدنی اهالی منطقه بوده است. همچنین از دیگر مزایای سازه‌های آبی شوشتر می‌توان به جلوگیری از هدررفت آب و طغیان آب رودخانه کارون اشاره کرد.

مجموعه سازه‌های آبی شوشتر به‌عنوان یک اثر تاریخی و فرهنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بند میزان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اصلی این مجموعه است که وظیفه تقسیم آب بین رودهای گرگر و شطیط را برعهده داشته است.

برج کلاه فرنگی هم یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های اصلی این مجموعه است که در دوره قاجار، به‌عنوان محلی برای دیده‌بانی و نظارت بر شدت جریان آب ساخته شده است. پس اگر قصد دارید از سازه‌های آبی شوشتر بازدید کنید، بهترین زمان برای بازدید از سازه‌های آبی شوشتر در اوایل فصل بهار است که هنوز گرمای طاقت‌فرسای استان خوزستان پدیدار نشده است.

  • آدرس سازه‌های آبی شوشتر: استان خوزستان، شهرستان شوشتر، خیابان شریعتی
سازه های آبی شوشتر از جاهای دیدنی جنوب

قلعه شوش

قلعه شوش یکی دیگر از آثار تاریخی برجسته و جاهای دیدنی جنوب واقع در شهر شوش و استان خوزستان است که بر فراز تپه‌های باستانی آکروپل ساخته شده است. این قلعه در اواخر قرن نوزدهم در دوره قاجار توسط ژاک دمورگان، باستان‌شناس فرانسوی، برای حفاظت و نگهداری از آثار باستانی کشف شده در این منطقه ساخته شده است.

معماری قلعه شوش که به قلعه فرانسوی‌ها هم مشهور است، به سبک قلعه‌های قرون وسطایی اروپایی با پلان ذوزنقه‌ای و با استفاده از خشت و آجر ساخته شده است. مصالح بکار رفته در ساخت این بنا، شامل خشت‌ها و آجرهای باستانی به‌دست‌آمده از تپه‌های شوش و کاخ داریوش هستند.

قلعه شوش نهایتا در سال ۱۹۱۲ میلادی حدود 110 سال پیش تکمیل شد و به‌عنوان اقامتگاه گروه‌های باستان‌شناسی و نگهداری آثار تاریخی شوش مورد استفاده قرار گرفته شد. قلعه شوش را می‌توان یکی از شناخته‌شده‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی استان خوزستان به‌شمار آورد.

  • آدرس قلعه شوش: استان خوزستان، شهر شوش، خیابان طالقانی، تپه آکروپل
قلعه شوش از جاهای دیدنی جنوب

هفت تپه

شهر و محوطه باستانی هفت تپه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی جنوب در استان خوزستان است که از اهمیت بالایی در تاریخ ایران برخوردار است. هفت تپه را می‌توان یکی از آثار باستانی و تاریخی پیش از اسلام به‌شمار آورد، زیرا قدمت بافت تپه‌های کشف شده آن به دوران ایلامی (عیلامی) بازمی‌گردد. این محوطه تاریخی در واقع در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش قرار دارد.

محوطه تاریخی هفت تپه در سال 1344 شمسی به‌صورت اتفاقی پدیدار شده و بعدها توسط حفاران و باستان‌شناسان این منطقه را کاوش کردند. بنابر اطلاعات بدست آمده از این باستان‌شناسان مشخص شد که قدمت این شهر باستانی به 120 سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. هفت تپه شامل مجموعه‌ای از تپه‌های باستانی است که در این تپه‌ها آثار تاریخی چون گل‌نوشته‌ها، کتیبه‌های میخی و زیگورات‌های خشتی و آجری به زبان اکدی کشف شده‌اند.

موزه هفت تپه در نزدیکی این محوطه باستانی قرار دارد و تمامی اشیاء کشف شده در آن نگهداری می‌شوند. از جمله آثار نگهداری شده در موزه هفت تپه می‌توان به مهرهای سنگی، ظروف سفالی و اشیاء تزئینی مربوط به دوره ایلامی اشاره کرد.

  • آدرس هفت تپه: استان خوزستان، 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش، هفت تپه
هفت تپه از جاهای دیدنی جنوب

پل قدیم دزفول

پل قدیم (ساسانی) دزفول یکی از قدیمی‌ترین پل‌های جهان است که بخش شرقی و غربی این شهر را به یکدیگر متصل می‌کند و هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پل قدیمی در دوره ساسانیان و در زمان پادشاهی شاپور اول ساخته شده است. پل قدیمی ساسانی که با استفاده از مصالحی چون سنگ، آجر، ساروج و آهک ساخته شده بر روی رودخانه پرآب دز واقع شده است. این پل دارای ۱۴ دهانه است که آب رودخانه دز از میان آن‌ها عبور کرده و جریان دارد. پل قدیم ساسانی دزفول یا پل رومی دارای 375 متر طول و 7 متر عرض است و از سطح آب رودخانه حدود 12 متر ارتفاع دارد.

پل قدیم یا همان پل ساسانی دزفول در زمان‌های گذشته، بخشی از شاهراه ارتباطی بین فلات ایران و سرزمین بین‌النهرین بوده است. این پل قدیمی در ادوار مختلف مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و آخرین بار در ادوار افشاریه و قاجاریه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. پل ساسانی در دوره پهلوی اول در اختیار انگلیس قرار داشت و رضاشاه با پرداخت مبلغ هنگفتی، این پل را آزاد کرد و در سال 1310 شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این پل تا سال ۱۳۸۹ هنوز هم برای تردد خودروها مورد استفاده قرار می‌گرفت، ولی به‌دلیل آسیب‌های جدی به این سازه، اکنون فقط عابرین پیاده اجازه تردد بر روی این پل را دارند. این پل نه‌تنها یک جاذبه تاریخی بلکه نمادی از معماری کهن ایرانی محسوب می‌شود.

  • آدرس پل قدیم دزفول: استان خوزستان، شهر دزفول، رودخانه دز، بین بوستان ساحلی رعنا و بوستان ولیعصر
پل قدیم دزفول از جاهای دیدنی جنوب

آبشار شوی دزفول

آبشار شوی یکی دیگر از مشهورترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان است که در نزدیکی روستای شوی از توابع شهرستان دزفول قرار دارد. این آبشار طبیعی مرتفع از رشته‌کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و به‌عنوان یکی از بلندترین و زیباترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود.

آبشار شوی که به آبشار نیاگارا ایران هم مشهور است، با ارتفاعی حدود ۱۰۰ متر و عرضی بیش از ۴۰ متر، در یکی از بکرترین مناطق دزفول قرار دارد. این آبشار در میان طبیعت بکر و دست‌نخورده قرار گرفته و سالانه گردشگران زیادی از این منطقه بازدید می‌کنند.

آبشار شوی در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و برای بازدید از آن باید یک مسیر پیاده‌روی و کوه‌نوردی را از میان طبیعت، روستاها و جاده‌های صعب‌العبور پیمایش کنید. علاوه‌بر شکوه آبشار شوی، طبیعت سرسبز و شگفت‌انگیز اطراف آبشار، فضایی آرامش‌بخش و بهشتی را برای بازدیدکنندگان فراهم آورده است. بهترین زمان برای بازدید از آبشار شوی، فصل بهار است که حجم آب آبشار و ارتفاع آن در بیشترین حالت ممکن قرار دارد.

  • آدرس آبشار شوی: استان خوزستان، شهرستان دزفول، بخش شهیون، روستای شوی
آبشار شوی از جاهای دیدنی جنوب

آتشکده جاویدا

آتشکده جاویدا که با نام‌های معبد جاویدان و صفه سرمسجد هم شناخته می‌شود، یکی دیگر از مشهورترین جاهای دیدنی جنوب در استان خوزستان است که در شمال شرقی مسجدسلیمان قرار دارد. قدمت این آتشکده قدیمی به قرن هفتم پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد و معماری بنای آن به سبک اورارتویی عنوان شده است؛ زیرا بدون استفاده از ملات و فقط با قرار دادن سنگ‌های معدنی خشک بر روی یکدیگر ساخته شده است. حتی برخی از کارشناسان بر این باورند که معماران این آتشکده از معماری تخت جمشید الگوبرداری کرده‌اند.

هرچند از زمان دقیق ساخت این آتشکده اطلاعاتی در دست نیست، ولی احتمال داده می‌شود که به دستور یکی از پادشاهان بزرگ هخامنشی ساخته شده است. لازم به ذکر است که سنگ‌های بکار رفته در ساخت این آتشکده دارای وزن زیادی هستند و هر کدام از سنگ‌های آن وزنی بین ۴ تا ۵ تن دارند. بهترین زمان برای بازدید از آتشکده جاویدا، در اواخر فصل‌های پاییز و زمستان است که آب‌وهوای خوزستان تا حدودی معتدل‌تر است.

  • آدرس آتشکده جاویدا: استان خوزستان، شمال شرقی مسجدسلیمان
آتشکده جاویدا از جاهای دیدنی جنوب

دشت سوسن ایذه

دشت سوسن ایذه یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی جنوب در استان خوزستان است که در فاصله 35 کیلومتری شمال غربی شهرستان ایذه در بخش سوسن واقع شده است. این دشت بزرگ قرمز رنگ به دو بخش سوسن شرقی و سوسن غربی تقسیم می‌شود و رود کارون در میانه این دشت جریان دارد.

دشت سوسن با طبیعت بکر، قرمز و سرسبز رنگش، مکانی عالی برای طبیعت‌گردی و کمپینگ است. روستاهای پلکانی دشت سوسن با معماری سنتی، خانه‌های پلکانی و چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌اش محل مناسبی برای اسکان گردشگران است. برای بازدید از برخی روستاهای پلکانی باید از قایق‌هی موتوری استفاده کنید.

اگرچه دشت سوسن ایذه به وجود گل‌های سوسن شهره است، ولی از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است. از جمله درختان و گیاهان رایج در دشت سوسن ایذه می‌توان به درختان بلوط، انار و گل‌های شقایق و بابونه، اشاره کرد که زیبایی این دشت را چندین برابر کرده‌اند.

دشت سوسن ایذه با چشمه‌های پرآب متعدد و تپه‌های سرسبز و تنوع بالای گونه‌های گیاهی طبیعت بکر و بهشت روی زمین را معنا کرده است. دشت سوسن ایذه به‌دلیل سرسبزی و چشم‌اندازهای منحصربه‌فردش، به نگین گردشگری ایذه هم معروف است؛ از این رو بسیاری از گردشگران وطبیعت‌گردان با این دشت زیبا آشنایی قبلی دارند.

  • آدرس دشت سوسن ایذه: استان خوزستان، شهر ایذه، ۳۵ کیلومتری شمال غربی ایذه، بخش سوسن، دشت سوسن
دشت سوسن از جاهای دیدنی جنوب

نهر داریون

نهر داریون، نهر دارد یا نهر داریوش، یکی از سازه‌های آبی شوشتر است که در دوره هخامنشیان و به دستور داریوش بزرگ ساخته شده است. این نهر از رودخانه شطیط یا چهاردانگه منشعب می‌شود، در قلعه سلاسل قرار دارد و به‌واسطه هشت آبگیر هنرمندانه وارد قلعه می‌شود.

نهر داریون برای آبیاری دشت میاناب شوشتر و تامین آب مورد نیاز برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و تامین آب آشامیدنی مناطق مسکونی کاربری داشته است. نهر داریون با استفاده از ابزارآلات ساده و باستانی به‌صورت سنتی و دست‌کَند ساخته شده است که نشانگر مهارت و دانش مهندسی بالای ایرانیان دوران باستان است.

همانطور که اشاره شد، نهر داریون بخشی از مجموعه‌ سازه‌های آبی شوشتر است که نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. بهترین زمان برای بازدید از نهر داریون در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل است؛ زیرا آب و هوای خوزستان، رود کارون و سازه‌های آبی شوشتر در همین اوقات است که در بهترین حالت خود قرار دارند.

  • آدرس نهر داریون: استان خوزستان، شهرستان شوشتر، میدان باطنی، خیابان قلعه سلاسل، ورودی قلعه سلاسل، کانال داریون
نهر داریون از جاهای دیدنی جنوب

زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل یکی دیگر از مشهورترین جاهای دیدنی جنوب در استان خوزستان است، یک بنای تاریخی و مذهبی باستانی از دوره ایلامی است که در نزدیکی شهر شوش قرار دارد. این زیگورات، به‌عنوان یکی از بزرگترین زیگورات‌های باستانی در جهان شناخته می‌شود و حدود ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده است.

زیگورات چغازنبیل را همچنین به‌عنوان اولین اثر تاریخی ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده‌اند. این مجموعه بنای باستانی شامل سه دیوار دفاعی و یک معبد بالای آن است که با پلان چهارگوش در پنج طبقه و به‌صورت هرم و پلکانی از بالا به پایین بنا شده است. این زیگورات یا معبد برای خدای اینشوشیناک که بنام خدای حامی شهر شوش هم شناخته می‌شود، اختصاص دارد.

معماری ستودنی و نمادین این بنا، نمایانگر اوج هنر و مهندسی معماران باستانی ایرانی در دوران حکومت ایلامیان است. زیگورات چغازنبیل در سال 1939 میلادی به‌صورت اتفاقی توسط گروهی متشکل از اعضای شرکت نفت ایران و انگلیس در حین بازدید هوایی از منطقه چغازنبیل کشف شده است.

  • آدرس زیگورات چغازنبیل: استان خوزستان، 45 کیلومتری جنوب شهر شوش، ۳۵ کیلومتری غرب شهر باستانی شوش (هفت تپه)
زیگورات چغازنبیل از جاهای دیدنی جنوب

تالاب شادگان

تالاب شادگان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تالاب‌های ایران و یکی از مشهورترین جاهای دیدنی جنوب در استان خوزستان است که در جنوب شهر شادگان قرار دارد. این تالاب با مساحتی بالغ بر ۴۰۰ هزار هکتار در جنوب استان خوزستان است که سالانه 900 میلیون متر مکعب آب از رودخانه جراحی وارد آن می‌شود. لازم به ذکر است که تالاب شادگان برای مدتی است که به‌عنوان بخشی از ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شده است.

تالاب شادگان زیستگاه گونه‌های جانوری مختلفی از جمله ۱۵۲ گونه پرنده و ۴۰ گونه پستاندار است که از مهم‌ترین این جانوران می‌توان به دلفین بینی بطری اشاره کرد. شاید برایتان جالب باشد که چگونه دلفین‌های زیبا در این تالاب زندگی می‌کنند، ولی دلفین‌های تالاب شادگان در دهانه خلیج فارس و خور موسی قابل مشاهده هستند.

یکی دیگر از جاذبه‌های تالاب شادگان، وجود روستای صراخیه در اطراف این تالاب است که به‌دلیل شباهت به ونیز ایتالیا شهرت زیادی دارد. بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از این روستای توریستی با قایق‌های موتوری و پارویی در تالاب شادگان قایق‌رانی می‌کنند.

بهترین زمان برای بازدید از تالاب شادگان در اواخر زمستان و اوایل فصل بهار است که حجم آب تالاب شادگان افزایش می‌یابد و طبیعت اطراف این تالاب تماشایی می‌شود. اهالی شادگان و روستاهای اطراف این تالاب معمولا برای انجام فعالیت‌هایی از قبیل ماهی‌گیری، شکار پرنده و راهنمای تورهای گردشگری از تالاب شادگان استفاده می‌کنند. شما همچنین می‌توانید برای خرید محصولات محلی مانند انواع ماهی و لبنیات از بازار روز شادگان بازدید کنید.

  • آدرس تالاب شادگان: استان خوزستان، جنوب شهر شادگان
تالاب شادگان از جاهای دیدنی جنوب

مشهورترین جاذبه های دیدنی اهواز

حتما می‌دانید که شهر اهواز، مرکز استان خوزستان است و یکی از شهرهای گرمسیری و سوزان ایران و جهان است که تحمل گرمای تابستانش مرد میدان می‌خواهد. اگرچه اهواز بخشی از خوزستان است، ولی به‌دلیل اهمیت بالای این شهر، قصد داریم تا چندین مکان دیدنی و معروف این شهر را به شما معرفی کنیم. شهر اهواز دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مختلفی است و مکان‌هایی دارد که همیشه مملو از جمعیت هستند.

رود کارون

رود کارون یکی از مشهورترین و پرآب‌ترین رودخانه‌های ایران و از جاهای دیدنی جنوب در استان خوزستان است که از رشته‌کوه‌های زاگرس واقع در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد. این رود پس از عبور از شهرهای مهمی چون شهرکرد، اهواز و خرمشهر به خلیج فارس می‌ریزد.

اگرچه رود کارون را به‌عنوان یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های ایران و استان خوزستان معرفی کردیم، ولی مدتی است که به‌دلیل مدیریت نادرست منابع آبی و کاهش بارندگی، حجم آب این رودخانه کاهش یافته است. هرچند در فصل‌های پربارش، عمیق‌ترین بخش‌های رود کارون 21 متر عمق دارند، ولی نقاط کم‌عمق این رود حدود 1/5 متر عمق بیشتر ندارند.

رود کارون به‌دلیل عمق مناسب و ارتباط با آب‌های آزاد، تنها رودخانه ایران است که قابلیت کشتیرانی دارد؛ به همین دلیل رود کارون نقش مهمی در تجارت و حمل‌ونقل ایران دارد و این ز مهم‌ترین ویژگی‌های رود کارون است.

رود کارون بیش از ۹۵۰ کیلومتر طول دارد و سدهای متعددی از جمله سد کارون ۱ تا ۴ را بر روی این رود ساخته‌اند. این سدها برای مدیریت منابع آبی و انرژی ساخته شده‌اند و با استفاده از توربین‌های آبی برای تولید انرژی و تامین آب آشامیدنی کاربری دارند. همچنین رود کارون سال‌هاست به‌دلیل مناظر طبیعی و چشم‌اندازهای بی‌نظیر، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان و شهر اهواز به‌شمار می‌رود. بهترین زمان برای بازدید از رود کارون در روزهای پایانی فصل زمستان است که هم آب و هوای این شهر خنک است، هم اینکه حجم آب رود کارون زیاد است.

  • آدرس رود کارون: استان خوزستان، شهر اهواز، جاده ساحلی
رود کارون از جاهای دیدنی جنوب

پل معلق اهواز

پل سفید اهواز یا همان پل معلق اهواز، یکی از مهم‌ترین نمادهای شهر اهواز است که بر روی رود کارون ساخته شده است. این پل به‌عنوان اولین پل معلق در ایران و چهارمین پل معلق در جهان شناخته می‌شود و ساخت آن به سال ۱۳۱۵ هجری شمسی بازمی‌گردد. پل معلق اهواز در دوره پهلوی اول به دستور رضاشاه با طراحی مهندسان آلمانی ساخته شده است. پل سفید اهواز با ساختاری قوسی‌شکل و رنگ سفید مجذوب‌کننده، نزدیک به یک قرن است که به‌عنوان یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری شهر اهواز شناخته می‌شود.

اگرچه بیش از ده‌ها پل بر روی این رود ساخته شده است، ولی پل سفید اهواز نسبت به دیگر پل‌ها شهرت زیادی پیدا کرده است. این پل در زمان غروب خورشید و با پنهان شدن روشنایی روز، مناظری دیدنی را فراهم می‌کند و برای قدم‌زنی و عکاسی بسیار محبوب است. دو مسیر پیاده‌روی باریک در طرفین پل برای تردد مردم در نظر گرفته شده است که مردم می‌توانند بر روی آن قدم بزنند و از تماشای مناظر رود کارون لذت ببرند.

  • آدرس پل معلق اهواز: استان خوزستان، شهر اهواز، حدفاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین (اداره پست)
پل معلق از جاهای دیدنی جنوب

کلیسای سورپ مسروپ

کلیسای سورپ مسروپ، یکی دیگر از مشهورترین جاهای دیدنی جنوب است که به‌عنوان یکی از بناهای تاریخی و مذهبی در اهواز شناخته می‌شود. هم‌اکنون این کلیسا به‌عنوان مکانی مقدس برای جامعه ارامنه در ایران شناخته می‌شود. این کلیسا با طراحی زیبا و منحصربه‌فرد، توجه بسیاری از گردشگران بالاخص علاقه‌مندان به فرهنگ و مذاهب مختلف را به خود جلب کرده است.

نمای بیرونی این بنا از دور و نزدیک به رنگ سفید متمایل است که نمادی از پاکیزگی و اوج طهارت در بین پیروان مسیحیت محسوب می‌شود. گنبدهای مخروطی‌شکل و پنجره‌های منحنی که با حفاظ‌های صلیب‌مانند به زیبایی هرچه تمام‌تر طراحی و ساخته شده‌اند، حال درون این کلیسا را از بیرون آن نمایان می‌کنند.

کلیسای سورپ مسروپ در دوره پهلوی دوم و در سال 1347 شمسی توسط فردی بنام «ترداد داویدیان» که یکی از کارمندان شرکت نفت بود، ساخته شده است. این کلیسا با قدمتی بیش از ۵۰ سال، هنوز هم در وضعیت خوبی قرار دارد و از آن به‌عنوان مکانی برای گردشگری و البته گهگاهی عبادت استفاده می‌شود. هرچند بازدید از این کلیسا نیاز به هماهنگی قبلی دارد و بیشتر بازدیدکنندگان این کلیسا از تورهای گردشگری برای بازدید از این بنا استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که صدای ناقوس کلیسای سورپ مسروپ روزهای یکشنبه به صدا در می‌آید و اقلیت ارامنه برای عبادت و دعا کردن وارد کلیسا می‌شوند.

  • آدرس کلیسای سورپ مسروپ: استان خوزستان، اهواز، خیابان شهید مصطفایی، ابتدای خیابان موسوی

بازار لشکرآباد

بازار لشکرآباد که به بازار فلافل اهواز هم معروف است، یکی دیگر از مشهورترین مقاصد گردشگری شهر اهواز است که پاتوق علاقه‌مندان فلافل‌های تند است. این بازار در محله‌ای عرب‌نشین با همین نام واقع شده و به‌دلیل فلافل‌های خاص و تند خود که با ادویه‌های محلی خوشمزه می‌شوند، شهرت دارد.

محله لشکرآباد که یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر اهواز است که در ساحل غربی رود کارون واقع شده و بازار لشکرآباد روبروی دانشگاه شهید چمران اهواز قرار دارد؛ البته بازار لشکرآباد تا این محله حدود 500 متر فاصله دارد. از ابتدای خیابان تا انتهای لشکرآباد، ساندویچی‌های سلف‌سرویس بسیاری مشاهده می‌شود که انواع غذاها ساندویچ‌های جنوبی مانند فلافل‌های تند، کبه و سمبوسه را نیز سرو می‌کنند.

ساندویچی‌های این بازار با استفاده از سس‌های تند و ادویه‌جات تند و معطر مانند فلفل و گلپر مشتریان را دعوت به چشیدن طعم دیوانه‌کننده فلافل‌های خود می‌کنند. در این محله شب‌زنده‌داری رواج دارد و از همین رو به بازار لشکرآباد پایتخت فلافل ایران هم می‌گویند. ضمنا در این بازار، می‌توانید از امتحان شیرینی‌ها و قهوه‌های عربی هم لذت ببرید و کام خود را تلخ و شیرین کنید.

  • آدرس بازار لشکرآباد: استان خوزستان، شهر اهواز، محله لشکرآباد، میدان دانشگاه، خیابان انوشه (خوش‌اخلاق)
بازار لشکرآباد

مشهورترین جاهای دیدنی کیش

گمان نمی‌کنم اصلا در ایران، کسی باشد که با جزیره کیش آشنایی نداشته باشد، زیرا جزیره کیش در جنوب کشور ایران یکی از بهترین مقاصد گردشگری به‌شمار می‌رود. جزیره کیش در آب‌های آزاد خلیج فارس قرار دارد و با اینکه جزیره بکری است، ولی از امکانات رفاهی، تفریحی و اقامتی ویژه‌ای برخوردار است؛ امکاناتی که حتی در بسیاری از شهرها و استان‌های جنوبی نمونه مشابهی ندارند، زیرا اصلا هدف از توسعه جزیره کیش، افزایش ظرفیت‌های گردشگری بوده است. در ادامه با معرفی مشهورترین جاهای دیدنی کیش با ما همراه باشید.

کشتی یونانی

کشتی یونانی یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی جنوب در جزیره کیش است که به‌دلیل به‌گل‌نشستن در ساحل این جزیره به نمادی زیبا و تماشایی تبدیل شده است. داستان این کشتی یونانی از این قرار است که کشتی یونانی در سال ۱۳۴۵ شمسی معادل با سال ۱۹۶۵ میلادی در نزدیکی روستای باغو به‌گل نشست؛ این در حالی بود که کشتی یونانی محموله‌های فراوانی از ذخایر نفت خام را همراه داشت و تلاش‌ها برای خارج کردن آن از گل بی‌نتیجه ماند. امروزه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می‌توانند از مناظر زیبا و دیدنی این کشتی به‌گل‌نشسته در غروب آفتاب لذت ببرند.

پارک ساحلی اطراف کشتی یونانی از امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی مانند پارکینگ و بوفه برخوردار است و شما می‌توانید در ساحل این جزیره به دوچرخه‌سواری، شترسواری و عکاسی بپردازید. اگرچه می‌توانید از ساحل جزیره کیش به تماشای کشتی یونانی بپردازید، اما ورود به داخل کشتی به‎دلیل فرسودگی و امکان تخریب میسر نیست. غروب خورشید پشت کشتی یونانی که از دوردست‌های خلیج فارس پدیدار می‌شود، سوژه مناسبی برای ثبت تصاویر خاطره‌انگیز است.

  • آدرس کشتی یونانی: استان هرمزگان، جنوب غربی جزیره کیش، میدان غروب، خیابان غروب، پارک ساحلی غروب (پارک ساحلی کشتی یونانی)
کشتی یونانی از جاهای دیدنی جنوب

آکواریوم

آکواریوم کیش یکی دیگر از زیباترین و محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی این جزیره است که در فضایی آرامش‌بخش و شاید هم پرهیاهو واقع شده است. بله، آکواریوم بزرگ کیش می‌تواند در عین آنکه برای بسیاری آرامش‌بخش باشد، برای عده دیگری که با ذوق و شوق بیشتری از این مکان بازدید می‌کنند، پر از هیاهو و هیجان باشد.

آکواریوم کیش دارای دو بخش جداگانه است که در بخش اول آن، آکواریوم‌های آب شور قرار گرفته و دیگری آکواریوم‌های آب شیرین قرار دارند. شما می‌توانید در بخش اول به تماشای آکواریوم‌های آب شور بپردازید که در آن‌ها انواع ماهی‌های زیبا و رنگارنگ نگهداری می‌شوند. اما در بخش دوم که به آکواریوم‌های آب شیرین اختصاص دارد، می‌توانید انواع گونه‌های آبزیان را اعم از لاک‌پشت‌ها و ماهی‌های رودخانه‌ای را مشاهده کنید.

بازدید از آکواریوم کیش می‌تواند تجربه‌ای شگفت‌انگیز از تماشای دنیای زیر آب و زندگی انواع آبزیان و موجودات دریایی برای شما باشد. همچنین لازم به ذکر است که در این آکواریوم بزرگ امکانات رفاهی، آموزشی و تفریحی متعددی برای کودکان و بزرگسالان فراهم شده است؛ امکاناتی که می‌تواند سفر به کیش را به یک خاطره فراموش نشدنی تبدیل کند.

  • آدرس آکواریوم: استان هرمزگان، جزیره کیش، بلوار مرجان، ساختمان کانون هنر
آکواریوم از جاهای دیدنی جنوب

پارک دلفین کیش (دلفیناریوم)

پارک دلفین کیش یا دلفیناریوم یکی دیگر از محبوب‌ترین و البته خاص‌ترین جاهای دیدنی جنوب است که محل نگهداری انواع دلفین‌ها، نهنگ‌ها و شیرهای دریایی است. دلفیناریوم یا همان پارک دلفین کیش در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار واقع شده است و جانوران دریایی، حیوانات و پرندگان مختلفی نگهداری می‌شوند.

شما در دلفیناریوم می‌توانید با چگونگی زندگی انواع دلفین‌ها، نهنگ‌ها، پنگوئن‌ها، گربه دریایی و شیرهای دریایی آشنا شوید. شما همچنین قادر خواهید بود تا از تماشای نمایش‌های جذاب و حیرت‌انگیز این جانوران که توسط مربیانی حرفه‌ای برگزاری و مدیریت می‌شوند، نهایت لذت را ببرید. ضمنا در بخش دیگری از این پارک، یک باغ وحش وجود دارد که حیواناتی از قبیل کروکودیل، مار بوآ و لاک‌پشت در آن نگهداری می‌شوند.

علاوه‌براین موارد، پارک دلفین کیش شامل باغ پرندگان و باغ پروانه‌ها هم می‌شود که بیش از ۵۰ گونه پرنده و انواع پروانه‌ها از سراسر جهان در آن نگهداری می‌شوند. از جمله پرندگانی که در باغ پرندگان نگهداری می‌شوند، می‌توان به لک‌لک، قو، شترمرغ، طوطی ماکائو، توکان، تنجه، درنا، قرقاول، پلیکان و توراکو اشاره کرد. محیط سرسبز و دل‌انگیز پارک دلفین کیش به همراه امکانات رفاهی مناسب، مکانی ایده‌آل برای سپری کردن یک روز تفریحی در کیش به‌شمار می‌آید.

  • آدرس پارک دلفین کیش (دلفیناریوم): استان هرمزگان، جزیره کیش، خیابان جهان، جنب پارک نیلوفر، مجموعه پارک دلفین کیش

پلاژهای کیش

پلاژهای کیش از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش به شمار می‌آیند و تجربه متفاوتی از تفریحات ساحلی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند. لازم به ذکر است که پلاژهای این جزیره به دو بخش آقایان و بانوان تقسیم می‌شود که هر کدام از این پلاژها از امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی برخوردار هستند. از جمله امکانات رفاهی پلاژهای کیش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوش آب شیرین و صحرایی
  • صندلی‌های راحتی برای آفتاب گرفتن در ساحل
  • باشگاه بدنسازی
  • رستوران پلاژ بانوان
  • رختکن
  • غرفه‌های تجاری
  • غریق نجات حرفه‌ای

پلاژ بانوان با داشتن فضای خصوصی و آرام، محل مناسبی برای لذت بردن از آفتاب و شنا در آب‌های زلال خلیج فارس را فراهم آورده است. پلاژ آقایان هم با فضایی دوستانه و امکانات ورزشی و تفریحی، رفاه حال گردشگران را فراهم آورده است. از جمله امکانات رفاهی و تفریحی پلاژ آقایان می‌توان به والیبال ساحلی و جت اسکی، زمین هندبال و فوتبال ساحلی و اتاق ماساژ اشاره کرد. این پلاژها علاوه‌بر ارائه امکانات رفاهی و تفریحی، مکان مناسبی برای سپری کردن اوقات فراغت شما و تجربه سفری به‌یادماندنی در کنار خانواده و دوستانتان هستند.

  • آدرس پلاژهای کیش: استان هرمزگان، جزیره کیش، خیابان سنایی، انتهای خیابان آریان
پلاژهای کیش

مشهورترین جاذبه های دیدنی قشم

جزیره قشم به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس، یکی دیگر از مراکز گردشگری جنوب ایران سات که مجموعه‌ای از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی را در دل خود جای داده است. تنوع بالای جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی قشم به عاملی تبدیل شده است تا سالانه عده زیادی از گردشگران به جزیره قشم سفر کنند. اگرچه جزیره قشم جاهای دیدنی متعددی دارد، ولی هفت جاذبه دیدنی و شگفت‌انگیز دارد که به عجایب هفت‌گانه قشم معروف هستند.

از جمله مشهورترین جاهای دیدنی قشم که در لیست عجایب هفت‌گانه قشم قرار می‌گیرند، می‌توان به تنگه چاهکوه، جنگل حرا، دره ستارگان و قلعه پرتغالی‌ها اشاره کرد. تنگه چاهکوه را که با صخره‌های بلند و تنگه‌های باریک می‌شناسند و شرایط مناسبی را برای تجربه یک پیاده‌روی مهیج با مناظر دیدنی فراهم می‌کند.

جنگل حرا هم که با گونه‌های گیاهی‌ خاص و البته متنوع از دیگر جاهای دیدنی این جزیره است. همچنین با وجود دو جاذبه دیدنی غار نمک و قلعه پرتغالی‌ها فرصت آشنایی با تاریخ و فرهنگ ساکنین این جزیره فراهم شده است. پس در ادامه هم با معرفی جاهای دیدنی قشم با ما همراه باشید.

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه یکی از جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیز جزیره قشم است که به‌دلیل صخره‌های بلند و تنگه‌های باریک و تماشایی آن شناخته می‌شود. این تنگه میلیون‌ها سال قدمت دارد و حاصل فرسایش سنگ‌های رسوبی است که توسط باد و باران شدید و جاری شدن آب در تنگه بدین سان درآمده است.

شما در تنگه چاهکوه می‌توانید در امتداد تنگه‌های باریک و پیچ‌درپیچ حرکت کرده و از تماشای سنگ‌های عجیب ریز و درشت طبیعی بر روی دیواره‌های سنگی لذت ببرید. تنگه چاهکوه علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی، محل مناسبی برای دره‌نوردی، صخره‌نوردی، شنا و عکاسی و البته تجربه‌ی یک پیاده‌روی هیجان‌انگیز است.

همچنین لازم به ذکر است که چاه‌های قدیمی متعددی که در این تنگه ایجاد شده‌اند، نشانگر تلاش اهالی ساکن این منطقه بوده است تا آب باران را ذخیره‌سازی کنند. بهترین زمان برای بازدید از تنگه چاهکوه در نیمه دوم سال است که آب و هوای جزیره قشم خنک‌تر است و برای طبیعت‌گردی مناسب‌تر است.

  • آدرس تنگه چاهکوه: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای چاهوی شرقی

دره ستارگان

دره ستارگان یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی جنوب در جزیره قشم است که صخره‌های عجیب و سازه‌های طبیعی در خور توجهش شهرت زیادی دارد. این دره شگفت‌انگیز که در نزدیکی روستای برکه خلف قرار دارد و به‌صورت کاملا طبیعی ایجاد شده است. این دره بر اثر فرسایش سنگ‌های رسوبی بر اثر شدت رگبارهای فصلی و تندبادهای ویران‌گر و جاری شدن آ‌ب‌های سطحی شکل گرفته است. بومیان ساکن این منطقه بر این باورند که این دره محل برخورد ستارگان با زمین بوده است و به همین دلیل نام «دره ستارگان» را به آن نسبت داده‌اند.

صخره‌ها و ستون‌های سنگی دره ستارگان در زیر نور مهتاب به اشکال عجیب و غریبی تغییر شکل می‌دهند که حس و حال اسرارآمیز و ترسناکی به این مکان می‌بخشند. از طرفی وجود لایه‌ها و حفره‌های متعدد در هر ستون این دره، باعث شده‌اند تا هوا از میان آن‌ها عبور کند و صدای عجیبی در فضای این دره طنین‌انداز شود. دره ستارگان برای گردشگران علاقه‌مند به طبیعت‌گردی، دره‌نوردی و عکاسی، یک مقصد ایده‌آل و کم‌نظیر به‌شمار می‌آید.

  • آدرس دره ستارگان: استان هرمزگان، جزیره‌ قشم، شمال غرب روستای برکه خلف

جنگل حرا

جنگل حرا یکی دیگر از جاذبه‌های تماشایی جزیره قشم است که با تنوع زیست‌محیطی و اکوسیستم خاص، پای گردشگران زیادی را به این جنگل باز کرده است. این جنگل در شمال غرب جزیره قشم و در نواحی جزر و مد خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد. جنگل حرا در واقع یکی از جنگل‌های پنجگانه استان هرمزگان است و یکی از مهم‌ترین ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره ایران محسوب می‌شود.

 این جنگل به سبب رویش درختان حرا به این نام معروف شده است. نکته جالبی که درباره این درختان وجود دارد، این است که درختان حرا به‌صورت جالبی در آب شور رشد می‌کنند؛ البته جالب‌تر آنکه وقتی سطح آب پایین می‌آید، می‌توان درختان را به‌صورت تمام‌قد مشاهده کرد.

برای بازدید از جنگل حرا باید از قایق‌های موتوری و پارویی محلی استفاده کنید. ضمنا در طول مسیر قایق‌رانی هم می‌توانید گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر و دریایی و انواع آبزیان را مشاهده کنید. جنگل حرا در تمام فصول سال سرسبز و تماشایی است و به جنگل همیشه بهار هم معروف است؛ ولی بهترین زمان برای بازدید از این جنگل شگفت‌انگیز فصل پاییز و زمستان است، زیرا آب و هوای منطقه در این فصل‌ها خنک و مطبوع است.

  • آدرس جنگل حرا: استان هرمزگان، جزیره قشم، شهرک جدید گورزین، جاده جنگل حرا

غار نمک

غار نمک یکی دیگر از مشهورترین جاهای دیدنی جنوب در جزیره قشم است که حدود ۶.۴ کیلومتر طول دارد و به‌عنوان یکی از طولانی‌ترین غارهای نمکی جهان شناخته می‌شود. این غار از این رو نمکی نامیده شده است که تمام سقف و دیواره‌های آن پوشیده از کریستال‌های سفید و شفاف نمک خالص است. غار نمکی بر فراز کوهی گنبدی‌شکل با ارتفاع 237 متر در بلندترین بخش جزیره قشم قرار دارد و طولانی‌ترین غاز این جزیره هم به‌شمار می‌آید.

استلاگمیت‌ها، استلاکتیت‌ها و قندیل‌های نمکی غار نمک، جذابیت خاصی به آن بخشیده‌اند و گردشگران زیادی سالانه در سفر خود به جزیره قشم، از این غار بازدید می‌کنند. علاوه‌بر زیبایی‌های بصری غار نمک، به‌دلیل داشتن آب و هوای مرطوب و شور و فضای منحصربه‌فرد خود برای ورزشکاران و افراد دارای مشکلات تنفسی مفید است.

غار نمکی قشم که با نام‌های غار نمکدان قشم، غار نمکی 3 و غار سه مرد برهنه هم شناخته می‌شود، در فاصله 90 کیلومتری از جزیره قشم قرار دارد. شما می‌توانید در سفر خود به جزیره قشم، از راهنمایان تورهای گردشگری محلی برای کاوش در داخل غار استفاده کنید تا در مسیر کاوش این غار با مشکلی مواجه نشوید.

  • آدرس غار نمک: استان هرمزگان، جزیره قشم، ۹۰ کیلومتری جزیره قشم
غار نمک از جاهای دیدنی جنوب

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی باقی مانده در جزیره قشم است که قدمت آن به اوایل قرن ۱۶ میلادی بازمی‌گردد. قلعه‌ای که نمونه‌های مشابهی از آن را می‌توان در جزیره هرمز، راس‌الخیمه، عمان، کنگ و چابهار مشاهده کرد، بالاخص قلعه پرتغالی‌های هرمز که همانند این قلعه، توسط استعمارگران پرتغالی ساخته شده است. قلعه پرتغالی‌ها در زمان استثمار و استعمار سواحل و جزایر خلیج فارس در جزیره قشم ساخته شده تا کنترل مسیرهای تجاری دریایی خلیج فارس را به‌طور کامل در اختیار بگیرد.

شما می‌توانید با بازدید از قلعه پرتغالی‌ها، برج‌ها و دیوارهای مستحکم، ولی قدیمی این قلعه را تماشا کنید که نمایانگر قدرت و معماری نظامی پرتغالی‌ها در آن دوره است. موقعیت استراتژیک، استحکام و چشم‌انداز خیره‌کننده و رو به دریای این قلعه، بازدیدکنندگان زیادی را سالانه به جزیره قشم می‌کشاند. بازدید از این قلعه تاریخی می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری فرصت مناسبی باشد تا هرچه بیشتر با گذشته‌ استعماری جزیره‌های خلیج فارس آشنا شده و تجربه‌ای فرهنگی و آموزشی کسب کنند.

  • آدرس قلعه پرتغالی‌ها: استان هرمزگان، جزیره قشم، ضلع شمالی جزیره
قلعه پرتقالی ها از جاهای دیدنی جنوب

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم اولین ژئوپارک خاورمیانه در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها تحت حمایت یونسکو است که در غرب جزیره قشم قرار دارد. در واقع ژئوپارک قشم یکی از مناطق بکر و طبیعی جزیره قشم به‌شمار می‌رود و این منطقه بیش از ۲,۶۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. این منطقه شامل پدیده‌های زمین‌شناسی، باستان‌شناسی، اکولوژی، محیط زیست و حیات وحش، صخره‌ها و دره‌های طبیعی شگفت‌انگیز است.

پیش‌تر بخش‌های مختلفی از ژئوپارک قشم را به شما معرفی کردیم؛ در واقع ژئوپارک قشم شامل بخش‌هایی مانند تنگه چاهکوه، دره ستارگان و غار نمکی می‌شود که هر کدام جاذبه‌های مختص به خود را دارند. به هیچ عنوان فرصت بازدید از این پارک عجیب و غریب را از دست ندهید؛ زیرا شما می‌توانید در ژئوپارک قشم با اکوسیستم و جنبه‌های مختلف زمین‌شناسی، باستان‌شناسی و اکولوژی جزیره قشم آشنا شوید.

  • آدرس ژئوپارک قشم: استان هرمزگان، جزيره قشم، ضلع غربی جزیره

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی یکی از گونه‌های نادر و در حال انقراض دریایی هستند که در سواحل جزیره قشم به‌ویژه ساحل شُنِل برای تخم‌گذاری نمایان می‌شوند. با مشاهده لاک‌پشت‌های پوزه عقابی بیش از هر چیزی پوزه عقابی و رفتار آرام این جانوران مورد توجه قرار می‌گیرد. این لاک‌پشت‌ها از اواخر اسفند ماه تا اوایل فصل تابستان به سواحل قشم می‌آیند تا تخم‌گذاری کنند.

شما می‌توانید زمان سفر خود به جزیره قشم را تا این زمان به تاخیر بیندازید تا شاهد فرآیند تخم‌گذاری و خروج نوزادان لاک‌پشت‌ها از تخم‌ها باشید. لاک‌پشت‌های پوزه عقابی بین 30 تا 50 سال عمر می‌کنند و به‌طور متوسط حدود 1 متر و 80 کیلوگرم وزن دارند.

نکته جالبی که درباره لاک‌پشت‌های پوزه عقابی وجود دارد، بقای 200 میلیون ساله این جانوران است، ولی متاسفانه در سال‌های اخیر در خطر انقراض قرار گرفته است. از طرف دیگر علت نام‌گذاری این لاک‌پشت‌ها پوزه عقابی آن‌هاست که باعث شده است تا به‌عنوان اولین خزندگان منقاردار شناخته شوند. شما می‌توانید با تماشای لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در جزیره قشم با یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های حیوانی جهان آشنا شوید.

  • آدرس لاک‌پشت‌های پوزه عقابی: استان هرمزگان، جزیره قشم، ساحل شُنِل

جزایر ناز

جزایر ناز یکی از دیگر جاهای دیدنی جنوب است که تنها در زمان جزر آب‌های خلیج فارس، می‌توان به آن دسترسی داشت. در زمان پایین آمدن آب‌های خلیج فارس، مسیر شنی باریکی به طول حدود ۱ کیلومتر به روی آب ظاهر می‌شود که به جزایر می‌رسد. شما می‌توانید این مسیر شنی را به‌صورت پیاده پیمایش کنید. این جزایر دارای چشم‌اندازهای زیبا و خاصی هستند و می‌توان از ارتفاعات صخره‌های ساحلی به تماشای امواج آرام و خروشان خلیج فارس، تنگه هرمز، ساحل قشم و جزیره لارک نشست.

شما همچنین می‌توانید با پیاده‌روی در این مسیر و لذت بردن از طبیعت بکر، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را برای خود رقم بزنید. جزایر ناز به‌دلیل موقعیت مکانی، آرامش و زیبایی طبیعتش، مکانی عالی برای پیاده‌روی، ماهی‌گیری، عکاسی و استراحت است. آفرودسواری، شترسواری، اسب‌سواری، چتربازی، پاراگلایدر، کایت بورد، پاراموتور، جت اسکی، قایق‌سواری و غواصی از دیگر تفریحاتی است که می‌توان در سواحل جزایر ناز تجربه کرد.

  • آدرس جزایر ناز: استان هرمزگان، جنوب شرقی جزیره قشم
جزیره ناز از جاهای دیدنی جنوب

مشهورترین جاهای دیدنی هرمزگان

استان هرمزگان یکی دیگر از بهترین مراکز گردشگری جنوب ایران است که با توجه به موقعیت جغرافیایی خارق‌العاده استان هرمزگان، شامل جاهای دیدنی مختلفی می‌شود. جزایر گردشگری خلیج فارس، جاذبه‌های طبیعی، تاریخی متنوع و جاهای دیدنی هرمزگان را به میعادگاه گردشگران تبدیل کرده‌اند.

جزیره قشم با جاهای دیدنی متعدد از قبیل ژئوپارک قشم، تنگه چاهکوه، جنگل حرا، دره ستارگان و غار نمک، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در هرمزگان محسوب می‌شود. از طرف دیگر جزیره کیش هم با جاذبه‌های دیدنی متنوعی مانند کشتی یونانی، آکواریوم، دلفیناریوم و پلاژهای کیش درصد زیادی از گردشگران جنوب کشور را به خود جذب کرده است.

جزایر قشم و هرمز و همچنین جزایر ناز و هنگام در کنار بندر لنگه از دیگر جاهای دیدنی مشهور استان هرمزگان هستند. در ادامه با معرفی مشهورترین جاهای دیدنی معرفی نشده (جزیره هنگام، جزیره هرمز و بندر لنگه) استان هرمزگان با ما همراه باشید.

جزیره هنگام

جزیره هنگام که در 2 کیلومتری جنوب جزیره قشم قرار دارد، به‌دلیل سواحل زیبا و طبیعت بکر و شگفت‌انگیرش به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی جنوب به‌شمار می‌آید. جاذبه‌های گردشگری این جزیره تنوع بسیاری بالایی دارند و شما می‌توانید انواع تفریحات آبی را در بخش‌های مختلف این جزیره انجام دهید. شما می‌توانید در جزیره هنگام از جاهای دیدنی زیر و تفریحات پیشنهادی نهایت بهره را ببرید:

  • تماشای غروب آفتاب در سواحل صخره‌ای
  • شنی جزیره هنگام و قدم زدن در ساحل نقره‌ای هنگام
  • شیرجه زدن در ساحل کله خماسی
  • غواصی در ساحل خنیزی
  • تماشای پدیده طبیعی و شگفت‌انگیز ناشی از فیتوپلانکتون‌های دریایی شباهنگام در سواحل درخشان هنگام
  • مشاهده خاک سرخ و خوراکی جزیره هنگام
  • مشاهده ماهی‌های آکواریومی در آب‌های شفاف اطراف جزیره هنگام
  • خرید سوغاتی شامل محصولات دریایی و صنایع‌دستی از بازار هنگام
  • قایق‌سواری و ماهی‌گیری در دهکده‌ کوچک ماهی‌گیری
  • مشاهده سنگ مادر و دختر
  • بازدید از کشتی به گل نشسته پرتغالی‌ها و تاسیسات بندری انگلیسی‌ها

از دیگر تفریحات جذاب جزیره هنگام، غواصی و تماشای دلفین‌های بازیگوش این جزیره است که در آب‌های اطراف جزیره قابل مشاهده هستند. بهترین زمان برای بازدید از جزیره هنگام از اواسط پاییز شروع می‌شود و تا اواسط اردیبهشت هم ادامه می‌یابد، ولی در اواخر پاییز هم می‌توان از این جزیره بازدید کرد.

  • آدرس جزیره هنگام: استان هرمزگان، 2 کیلومتری جنوب جزیره قشم
جزیره هنگام از جاهای دیدنی جنوب

جزیره هرمز

اگرچه جزیره هرمز نیاز به معرفی گسترده دارد، ولی به‌طور خلاصه جزیره هرمز طبیعت زیبا و منحصربه‌فردی دارد که این جزیره را به یکی از محبوب‌ترین جزایر خلیج فارس تبدیل کرده است. جزیره هرمز در فاصله 8 کیلومتری از بندرعباس قرار دارد و به‌دلیل دارا بودن خاک‌های رنگارنگ و کوه‌های خوراکی، از جزایر محبوب و پرتردد استان هرمزگان به‌شمار می‌آید. این جزیره بیشتر از هر چیزی به‌دلیل داشتن خاک سرخ معروف است که از همین رو به آن لقب «جزیره‌ی رنگ‌ها» را هم داده‌اند. از طرف دیگر جزیره هرمز دارای جاذبه‌های دیدنی متعددی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غار و دره رنگین‌کمان
  • ساحل سرخ
  • قلعه پرتغالی‌ها
  • غار الهه نمک
  • جنگل حرا
  • دره مجسمه‌ها
  • مدرسه اچ
  • صخره لاک‌پشت‌ها

طبیعت‌گردی، صخره‌نوردی، دره‌نوردی و غارنوردی در این جزیره، به‌ویژه در فصل‌های پاییز و زمستان، می‌تواند تجربه‌ای خاص و فراموش‌نشدنی را برای شما فراهم سازد.

  • آدرس جزیره هرمز: استان هرمزگان، 8 کیلومتری بندرعباس

بندر لنگه

بندر لنگه یکی از شهرها و بنادر قدیمی و تاریخی استان هرمزگان است که به‌دلیل معماری سنتی و بازارهای محلی آن شهرت دیرینه‌ای دارد. لازم به ذکر است که شهرستان بندر لنگه شامل چهار شهر بندر لنگه، بندر چارک، بندر کنگ و جزیره کیش می‌شود. این بندر، با قدمتی طولانی در زمینه تجارت دریایی، به‌عنوان «عروس بنادر ایران» هم رسیده است و در دوره قاجار، از مهم‌ترین مراکز تجاری وقت در جنوب کشور بوده است.

بندر لنگه با بناهای تاریخی مختلفی مانند قلعه لشتان، مسجد ملک بن عباس، مسجد افغان، قلعه مغویه يا قلعه شیخ سلطان المرزوقی و عمارت فکری، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. همچنین، با وجود سواحل زیبا و دیدنی این بندر، پناهگاه حیات‌وحش جزیره شیدور و کلوت های دشت لشتان می‌توانید از سفر خود نهایت استفاده را ببرید.

  • آدرس بندر لنگه: استان هرمزگان، شهرستان بندر لنگه

مشهورترین جاهای دیدنی بندرعباس

بندرعباس مرکز استان هرمزگان است و یکی از مهم‌ترین شهرهای ساحلی ایران و شاید مهم‌ترین شهر ساحلی ایران است که دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی متنوعی است. معبد هندوها، مسجد جامع دلگشا و گنبد سرخ که هر سه قدمت زیادی دارند، از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی و مهم‌ترین بناهای تاریخی بندرعباس محسوب می‌شوند. در ادامه بیشتر به معرفی مشهورترین جاهای دیدنی بندرعباس می‌پردازیم.

معبد هندوها

معبد هندوها در بندرعباس، یکی از مهم‌ترین نمادهای تاریخی، مذهبی و فرهنگی این شهر است که قدمت آن به اواخر دوران قاجار بازمی‌گردد. این معبد که نام دیگر آن «بت‌گوران» نیز هست، در زمان حکومت «محمدحسن خان سعدالملک» برای جمعیت هندوهای مقیم بندرعباس در سال ۱۳۱۰ هجری قمری معادل با 1270 هجری شمسی ساخته شد. البته هندوهای ساکن بندرعباس بین سال‌های 1300 تا 1344 شمسی در این بندر ساکن بوده‌اند. طراحی و معماری خاص، گنبد عظیمی با لایه‌های ذوزنقه‌ای و تزیینات آیین هندویی (بودایی) و تزئینات داخلی و نقاشی‌های دیواری معبد، از مهم‌ترین ویژگی‌های برجسته این معبد هستند. معبد هندوها به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری بندرعباس، نشانگر تعامل فرهنگی میان ایران و هند در ادوار گذشته است.

  • آدرس معبد هندوها: استان هرمزگان، بندرعباس، بلوار امام خمینی، روبروی بازار روز بندرعباس

مسجد جامع دلگشا

مسجد جامع دلگشا یا مسجد جامع اهل سنت بندرعباس یکی از مهم‌ترین مساجد تاریخی بندرعباس و ایران است که در دوره صفوی ساخته شده است. معماری بنای مسجد جامع دلگشا ترکیبی از سبک‌های معماری ایرانی و اسلامی را به نمایش می‌گذارد. مسجد جامع دلگشا با گنجایش 6,000 نمازگزار، محل برگزاری مراسم نماز جمعه اهل سنت بندرعباس است.

این مسجد که قدمتی 250 ساله دارد با دو مناره زیبا و کاشی‌کاری‌های ظریف خود یکی از مشهورترین بناهای تاریخی و مذهبی در بندرعباس است. شبستان بزرگ و محراب زیبای مسجد جامع دلگشا، آن را به مکانی عرفانی و تماشایی برای عبادت و بازدید گردشگران تبدیل کرده است.

  • آدرس مسجد جامع دلگشا: استان هرمزگان، بندرعباس، نبش بلوار طالقانی و خیابان دلگشا

ساحل سرخ هرمز

ساحل سرخ هرمز یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین سواحل ایران در استان هرمزگان است که در بخش جنوبی جزیره هرمز قرار دارد. این ساحل قرمز رنگ به‌دلیل خاک‌های رنگین و سرخ‌رنگش بنام گنبد سرخ شناخته می‌شود. این ساحل که در جنوب جزیره هرمز واقع شده، به‌دلیل وجود انواع مختلف کانی‌های معدنی و خاک‌های غنی از آهن، رنگی سرخ، خونی و جذاب به خود گرفته است.

در واقع حدود 70 درصد خاک گنبد سرخ را اکسیدآهن تشکیل می‌دهد و از همین رو به این رنگ درآمده است. وجود سنگ‌های «مگنتیت»، «هماتیت» و «اولیژیست» در سنگ‌های اطراف ساحل جزیره هرمز باعث شده است تا این سنگ‌ها هم قرمزرنگ شوند.

نکته جالبی که درباره خاک گنبد سرخ وجود دارد، خاصیت خوراکی آن است که اهالی جزیره از این خاک به‌عنوان ادویه‌جات غذاهای خود در آشپزی استفاده می‌کنند. بهترین زمان برای بازدید از ساحل سرخ هرمز در اوایل فصل بهار، پاییز و زمستان است که دمای هوا نسبت به فصل تابستان خیلی خنک‌تر است.

  • آدرس ساحل سرخ هرمز: استان هرمزگان، بخش جنوبی جزیره هرمز

گنبد سرخ

گنبد سرخ یکی دیگر از آثار تاریخی و مشهور بندرعباس است که در روستای گنبد سرخ، در فاصله 60 کیلومتری شمال شرقی شهر بندرعباس قرار دارد. این بنای تاریخی که قدمت آن به سده میانی دوران اسلامی بازمی‌گردد، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و مصالح بکار رفته در ساخت آن، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

اگرچه از کاربری این بنا اطلاعات دقیقی در دست نیست، ولی از آنجایی که گنبد سرخ در احاطه قبرستان قرار گرفته، احتمال می‌رود که این بنا به‌عنوان غسالخانه مورد استفاده قرار گرفته است. هرچند نمی‌توان به‌طور قطع این ادعا را وارد دانست، زیرا هیچ‌گونه اثری از وجود منبع آب در مجاورت این غسالخانه یا مجرای خروج و دفع آب مشاهده نشده است.

برای بازدید از گنبد سرخ بهتر است تا در فصل‌های پاییز و زمستان اقدام کنید، زیرا به‌دلیل شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب بندرعباس، برای بازدید مناسب‌تر است. ضمنا لازم به ذکر است که متاسفانه، وضعیت نگهداری از این بنا نامناسب بوده و بخش زیادی از سقف گنبد فرو ریخته و ویرانی کامل آن در آینده نزدیک پیش‌بینی می‌شود.

  • آدرس گنبد سرخ: استان هرمزگان، 60 کیلومتری شمال شرقی شهرستان بندرعباس، روستای گنبد سرخ

مشهورترین جاذبه های دیدنی بوشهر

بوشهر یکی از شهرهای بندری، دیدنی و توریستی جنوب ایران است که مرکز استان بوشهر هم به‌شمار می‌آید که دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی اعم از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی هستند. شهر بوشهر یا به‌طورکلی استان بوشهر سالانه میزبان گردشگران زیادی است. از جمله مشهورترین جاهای دیدنی بوشهر می‌توان به عمارت ملک، مدرسه سعادت، بندر گناوه و بازار بوشهر اشاره کرد.

عمارت ملک یکی از آثار ملی و تاریخی با معماری قاجاری و بافت سنتی است که با مصالح و ملات محلی ساخته شده است. مدرسه سعادت را می‌توان به‌عنوان اولین مدرسه مدرن جنوب کشور به‌شمار آورد، زیرا یکی از قدیمی‌ترین مدارس ایران، به‌عنوان نمادی از تاریخ آموزشی بوشهر شناخته می‌شود. در ادامه بیشتر به معرفی مشهورترین جاهای دیدنی بوشهر می‌پردازیم.

بندر گناوه

بندر گناوه، یکی از شهرهای بندری و دیدنی استان بوشهر است که به‌دلیل جاذبه‌های طبیعی و بازارهای پررونق آن شهرت زیادی دارد. این بندر در کرانه خلیج فارس قرار گرفته و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن زیبای آن می‌توان به تالاب حله، تپه‌های باستانی گناوه و غارتو دیو اشاره کرد.

تالاب حله با مساحت 20 هزار هکتار، از مناطق حفاظت‌شده جنوب کشور است و زیستگاهی برای پرندگان مهاجر و جانوران مختلف است. از جمله پرندگان مهاجر و حیوانات این تالاب می‌توان به حواصیل، فلامینگو، درنا، گرگ، شغال، گراز و خرگوش اشاره کرد.

بندر گناوه همچنین دارای بازارهای متنوعی است که بازار اصلی، سیف و بازار ماهی‌فروشان از مهم‌ترین بازارهای این بندر هستند. این بازارها محل مناسبی برای خرید انواع کالاها از جمله لوازم برقی و پوشاک و محصولات صنایع دستی مانند حصیر و سفال هستند.

  • آدرس بندر گناوه: استان بوشهر، بندر گناوه

بازار بوشهر

بازار قدیمی بوشهر یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این شهر بندری است که با قدمتی بیش از یک قرن، سال‌هاست که به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بازار قدیمی که به بازار صفا هم شهره است، در دوران قاجار ساخته شده و معماری زیبای آن از ویژگی‌های شگفتی‌آفرین این بازار به‌شمار می‌آید. این بازار شامل بخش‌های متنوعی از جمله فروشگاه‌های مواد غذایی، صنایع دستی و سوغات محلی است که می‌توانید متناسب با نیاز خود، اجناس مورد نظر خود را خریداری کنید.

بازار ماهی فروشان بوشهر که مرکز فروش انواع ماهی جنوب و میگوهای تازه است، یکی دیگر از مهم‌ترین بازارهای بوشهر است که در خیابان شهدا قرار دارد. مجتمع تجاری‌های زیتون، هوم کورت آدیداس، نادر، ملت و آزادگان از پاساژهای جدید شهر بوشهر هستند که می‌توانید برای خرید محصولات مدرن از آن‌ها بازدید کنید. همچنین در نزدیکی بازار قدیم بوشهر، کافه‌ها و رستوران‌های سنتی وجود دارند که می‌توانید در آنها توقف کنید و از غذاهای محلی بوشهر لذت ببرید.

  • آدرس بازار بوشهر: استان بوشهر، شهر بوشهر، خیابان شهدا، بازار قدیمی بوشهر

مدرسه سعادت

مدرسه سعادت یکی از بناهای تاریخی و مشهور بوشهر است که به‌عنوان اولین مدرسه مدرن در جنوب ایران شناخته می‌شود. این مدرسه تاریخی در سال ۱۲۷۸ هجری شمسی در دوران حکومت قاجار به سبک مدرن و به دستور احمدخان دریابیگی، حکمران بوشهر و بنادر خلیج فارس، ساخته شد. جالب آنکه مدرسه سعادت به سبک نوین آموزشی برای اولین بار در جنوب ایران راه‌اندازی شد و به همین دلیل هم به «مادر مدارس جنوب ایران» مشهور است.

آغاز راهی نو که با تاسیس مدرسه سعادت آغاز شد و اکنون هم به‌دلیل تاریخ پرآوازه و معماری خاص و زیبای خود، یکی از جاذبه‌های گردشگری بوشهر شمرده می‌شود. لازم به ذکر است که بازسازی و مرمت بنای این مدرسه تاریخی، اخیرا به پایان رسیده و امروزه به عنوان یکی از مراکز فرهنگی و تاریخی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روز 18 اسفند، سالروز تاسیس مدرسه سعادت است که به‌عنوان روز ملی بوشهر نام‌گذاری شده است.

  • آدرس مدرسه سعادت: استان بوشهر، شهر بوشهر، خیابان امام، روبروی میدان معلم

عمارت ملک

عمارت ملک یکی از زیباترین و مشهورترین بناهای تاریخی و از جاهای دیدنی جنوب در بوشهر است که در اواخر دوره قاجار توسط تاجری نامدار بوشهر بنام «محمدمهدی ملک‌التجار»، ساخته شده است. این عمارت با مساحتی بیش از 4,000 متر مربع به سبک معماری فرانسوی توسط مهندسان فرانسوی طراحی شده و دارای تزئینات ظریف و ستون‌های بلند و خوش‌ساخت است.

در زمان‌های گذشته، این بنا به‌دلیل بلندای خود به برج یا آسمان‌خراش بوشهر مشهور بود. متاسفانه بعد از ورشکستگی ملک‌التجار، عمارت توسط انگلیسی‌ها خریداری شد و در ادوار مختلف به‌عنوان پایگاه نظامی مورد استفاده قرار گرفت.

عمارت ملک اکنون تحت حفاظت میراث فرهنگی قرار گرفته است و مرمت‌هایی هم بر روی آن صورت گرفته تا در نهایت به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود. عمارت ملک در تاریخ 17 آذر سال 1377 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آدرس عمارت ملک: استان بوشهر، شهر بوشهر، محله بهمنی، خیابان ماهینی، کوچه ملک

مشهورترین جاذبه های دیدنی سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان، استان همیشه محروم جنوب ایران، زیبایی‌های طبیعی و تاریخی متعددی دارد و جاذبه‌های فراوانی برای گردشگران فراهم کرده است. این استان که بیشتر اراضی هم‌مرز با افغانستان و پاکستان را شامل می‌شود، در طول تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده است.

دریاچه هامون یا تالاب لیپار چابهار که یکی از مهم‌ترین ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره ایران است، سال‌هاست که با مشکلات بی‌آبی و کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند؛ اما علیرغم مشکلات فراوان ناشی از بی‌آبی و کم‌آبی، همچنان زیبایی و جذابیت خود را حفظ کرده است.

شهر سوخته با قدمتی بیش از پنج هزار سال، یکی از باستانی‌ترین و شگفت‌انگیزترین تمدن‌های جهان است که در این استان قرار دارد. ساحل صخره و بندر گواتر از دیگر جاهای دیدنی مشهور سیستان و بلوچستان هستند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. در آخرین بخش معرفی مشهورترین جاهای دیدنی جنوب ایران با ما همراه باشید تا مشهورترین جاهای دیدنی استان سیستان و بلوچستان را به شما معرفی کنیم.

شهر سوخته

شهر سوخته یا هامون، واقع در استان سیستان و بلوچستان، یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای باستانی ایران با قدمتی بیش از 5,000 سال است. این مکان باستانی در در بخش مرکزی شهرستان هامون و در فاصله 57 کیلومتری جنوب شهر زابل در ارتفاعات تپه‌های بلند بین رودهای هامون و هیرمند قرار دارد. این شهر باستانی که در فاصله 8 کیلومتری جنوب شهر جدید رامشار از توابع دهستان لوتک قرار دارد، در سال 2014 در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

شهر سوخته که یکی از جاهای دیدنی زابل شناخته می‌شود، در گذشته به‌عنوان شاه‌راه ارتباطی شبه‌قاره هند و آسیای مرکزی با دیگر تمدن‌های حاشیه خلیج فارس مورد استفاده قرار می‌گرفته است. شهرت اصلی این مکان به‌دلیل دستاوردهای علمی، معماری و تمدنی در آثار کشف شده است. از جمله کشفیات مهم این شهر، می‌توان به اولین جراحی مغز در جهان و یافتن یک چشم مصنوعی با قدمت 4,800 سال اشاره کرد.

شهر باستانی سوخته همچنین به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای دوران خود شناخته می‌شده است و در مرکز توسعه صنایع متنوع از قبیل کشاورزی، سفالگری، و جواهرسازی قرار داشته است.

  • آدرس شهر سوخته: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان هامون، بخش مرکزی، دهستان لوتک، 8 کیلومتری جنوب شهر جدید رامشار

ساحل صخره

ساحل صخره‌ای چابهار، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری مشهور در سیستان و بلوچستان است که به‌دلیل زیبایی طبیعی و امواج خروشانی که به صخره‌ها برخورد می‌کنند، مورد توجه گردشگران قرار دارد. این ساحل صخره‌ای که به نام «دریای بزرگ» نیز شناخته می‌شود، به‌دلیل برخورد دائمی موج‌های اقیانوس هند و دریای عمان به صخره‌ها، بدین سان درآمده است. یکی از پدیده‌های منحصربه‌فرد و تماشایی این ساحل، موج‌فشان‌ها یا فواره‌های طبیعی هستند که در فصل تابستان، بر اثر وزش بادهای موسمی، به ارتفاع بیش از ۱۵ متر می‌رسند.

پیاده‌روی در این ساحل به‌دلیل برخورد شدید امواج و صخره‌های بلند خطرناک است، بااین‌حال لذت بردن از مناظر بی‌نظیر آن بلاعوض است. در اطراف این ساحل صخره‌ای، رستوران‌ها و کافه‌هایی وجود دارند که می‌توانید انواع غذاهای محلی و دریایی را از آن‌ها سفارش دهید.

  • آدرس ساحل صخره: سیستان و بلوچستان، جاده چابهار، رمین، امتداد خیابان کارگر، مجموعه تفریحی ساحل صخره ای (دریا بزرگ)

تالاب لیپار چابهار

تالاب لیپار چابهار یا دریاچه صورتی، در ۲۰ کیلومتری شرق چابهار قرار دارد و به‌دلیل رنگ صورتی آب آن به‌عنوان یکی از مشهورترین جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان شناخته می‌شود. این تالاب صورتی رنگ که در اثر تجمع آب دریای عمان بین دو کوه به وجود آمده و حاوی یکی از شورترین آب‌های جهان است. رنگ صورتی این تالاب به دلیل حضور پلانکتون‌های خاص (نوعی جلبک) و میزان شوری بالای آن است که در فصول مختلف شدت رنگ آن تغییر می‌کند.

تالاب لیپار چابهار علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی، به‌دلیل آنکه زیستگاه گونه‌های متنوعی از پرندگان مهاجری چون فلامینگوها و پلیکان‌ها است، از اهمیت بالایی برخوردار است. بهترین زمان برای بازدید از این تالاب فصل زمستان تا اوایل بهار است، زمانی که دریاچه در صورتی‌ترین حالت خود قرار دارد و پرندگان مهاجر به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

  • آدرس تالاب لیپار چابهار: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، کیلومتر ۲۰ جاده چابهار به گواتر

بندر گواتر (خلیج گواتر)

بندر گواتر یا همان خلیج گواتر در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و هم‌مرز با پاکستان قرار دارد. این بندر به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، دسترسی به دریای عمان و اقیانوس هند را فراهم کرده و سهولت می‌بخشد؛ از این رو بندر گواتر از نظر زیست‌محیطی نیز بسیار حائز اهمیت است. جنگل‌های حرا در مجاورت این بندر قرار دارند و به همین دلیل هم زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر چون فلامینگوها و پلیکان‌ها به شمار می‌رود.

بندر گواتر یکی از مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست است و به‌دلیل وجود انواع گونه‌های گیاهی و جانوری، برای طبیعت‌گردان جذابیت زیاد و خاصی دارد. کوه‌های مینیاتوری (مریخی)، درخت انجیر معابد زمین، بندرهای بریس و پسابندر در اطراف خلیج گواتر قرار دارند و این مکان را در مرکز یک محوطه گردشگری قرار داده‌اند.

  • آدرس بندر گواتر: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، گواتر

کوه‌های مینیاتوری (کوه‌های مریخی چابهار)

کوه‌های مینیاتوری یا کوه‌های مریخی چابهار، یکی از جذاب‌ترین و مشهورترین پدیده‌های طبیعی در جنوب شرق ایران است و در حدفاصل چابهار به بندر گواتر واقع شده‌اند. این کوه‌ها به‌‌دلیل اشکال خاص و شیارهای ریز و یکسان خود، ظاهری بی‌نظیر و مریخی دارند. کوه‌های مینیاتوری بخشی از رشته‌کوه مکران هستند که به‌دلیل فرایندهای تکتونیکی و فرسایش آبی و بادی ایجاد شده‌اند.

ارتفاع کوه‌های مینیاتوری از چند متر تا بیش از صدها متر متغیر است و عدم وجود پوشش گیاهی در این کوه‌ها، چشم‌اندازی خاص و عجیب را پدید آورده است. پس اگر قصد دارید تا یک ماجراجویی همراه با کوه‌نوردی، صخره‌نوردی و پیاده‌روی را تجربه کنید و سوژه‌هایی برای عکاسی و تماشای ستارگان بدست آورید، کوه‌های مینیاتوری را فراموش نکنید.

  • آدرس کوه‌های مینیاتوری: استان سیستان و بلوچستان، ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری شهرستان چابهار

جاهای دیدنی سرزمین‌های جنوب؛ ستاره شدن در عین محرومیت

جنوب ایران سرشار از زیبایی و شگفتی است که متاسفانه آنگونه که باید به بسیاری از بخش‌های آن رسیدگی نمی‌شود و بعضی از جاذبه‌های دیدنی آن در حال ویرانی هستند. اما خوشبختانه آنقدر جنوب ایران زیبا و جاذبه‌های دیدنی آن زیاد هستند که هنوز هم جاهای دیدنی زیادی برای گردشگران دارد.

از سیستان و بلوچستان تا خوزستان، از جزیره کیش تا جزیره قشم، از هرمزگان تا بوشهر، سراسر جنوب ایران جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی وجود دارند. پس وقت را تلف نکنید و اگر قصد دارید تا به جنوب ایران سفر کنید، حتما لیستی از بهترین جاهای دیدنی معرفی شده فراهم کنید. اما در آخر نظر خود را درباره جنوب ایران و جاهای دیدنی آن با ما به اشتراک بگذارید. از کدام استان، شهر یا جزیره خوشتان می‌آید و قصد دارید تا در سفر آینده از آن دیدن کنید؟

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی جنوب ایران در استان‌های خوزستان، هرمزگان (بندرعباس و جزایر کیش و قشم)، بوشهر و سیستان و بلوچستان قرار دارند.

کشتی یونانی، پلاژهای کیش، آکواریوم و دلفیناریوم.

شهر سوخته، ساحل صخره، تالاب لیپار چابهار، بندر گواتر و کوه‌های مینیاتوری.

جزایر کیش، قشم، هنگام، هرمز و بندر لنگه.

سازه‌های آبی شوشتر، قلعه شوش، هفت تپه، پل قدیم و آبشار شوی دزفول، آتشکده جاویدا، دشت سوسن ایذه، نهر داریون، زیگورات چغازنبیل، تالاب شادگان، رود کارون، پل معلق اهواز، کلیسای سورپ مسروپ و بازار لشکرآباد.

سیستان و بلوچستان (چابهار) و خوزستان (جنوب خوزستان) به‌دلیل آب و هوای خنک و بهار در فصل‌های زمستان برای گردش مناسبند.

حدود 30 جزیره در جنوب ایران و در آب‌های خلیج فارس قرار دارد که از مشهورترین آن‌های می‌توان به جزایر کیش، قشم، هرمز، لارک و ناز اشاره کرد.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید