جاهای دیدنی وان | معرفی جاذبه‌های گردشگری و تفریحات وان

جاهای دیدنی وان | معرفی جاذبه‌های گردشگری و تفریحات وان

ترکیه جهان‌گردی وان

در قسمت شرقی ترکیه و چسبیده به مرز ایران شهری کوچک با تاریخچه کهن وجود دارد. شهر وان قدمتی ۷۰۰۰ ساله دارد و با وجود ارامنه پولدار این شهر به شهر قلعه‌ها شناخته می‌شد. سالها حکومت مادها، سلجوقیان، بیزانس، عثمانی و… تاریخی پر فراز و نشیب را برای این شهر کوچک رقم زده است. امروزه این شهر با وجود جاذبه‌های گردشگری و تفریحی و همچنین نزدیکی به کشور، یک مقصد ایده‌آل برای سفر خارجی ارزان به حساب می‌آید.

بسیاری سفر به وان را هم قیمت سفر به شمال یا کیش می‌دانند و برای تفریح این شهر را انتخاب می‌کنند. اگر شما هم قصد دارید تا به این شهر سفر کنید، با مجله گردشگری پته همراه باشید تا جاذبه های گردشگری، جاهای دیدنی و تفریحات وان را به شما معرفی کنیم.

معرفی شهر وان

شهر وان در شمال دریاچه ای به همین نام قرار دارد. این شهر ترکیبی از سنت و مدرنیته است. شهر وان با داشتن ۶۰۰ هزار نفر جمعیت، شهری کوچک است. مردم وان را بیشتر مسلمانان ترک و کرد تشکیل می‌دهند و از لحاظ فرهنگی به مردم کشورمان بسیار نزدیک است. به علت تجارت و بازارهای زیاد بین ایران و این شهر، بیشتر بازاریان این شهر فارسی هم بلدند و پس از کردی، زبان سوم شهر است. واحد پول وان لیر است و درآمد این شهر بیشتر از ترانزیت و گردشگری تامین می‌شود. 

جاهای دیدنی وان

جاهای دیدنی وان ترکیه

قرار گرفتن در منطقه‌ای استراتژیک، جاذبه های زیادی را به این شهر معطوف کرده است. وجود بازارها، پارک های آبی، شهربازی های پیشرفته و جاهای دیدنی وان این شهر را برای همه سنین جذاب کرده است. از طرفی طبیعت و بناهای تاریخی مثال زدنی این شهر، دلیل اصلی جذب گردشگران است. در ادامه با بهترین جاهای دیدنی وان آشنا می‌شویم.

دریاچه وان

یکی از مهم ترین جاهای دیدنی وان، دریاچه وان است. این دریاچه دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه است. دریاچه وان در ارتفاع ۱۶۰۰ متری سطح دریا قرار گرفته و آب دریاچه بسیار شور بوده و مناسب آبیاری و کشاورزی نیست. در این دریاچه موجود زنده وجود ندارد و تنها یک گونه ماهی به نام تارک در آن وجود دارد که علاقه‌مندان به ماهی‌گیری را به سمت خود می‌کشاند. عرض این دریاچه ۱۱۹ کیلومتر است و وجود آب راکد در این دریاچه باعث شده تا ورزش‌هایی مانند قایق‌رانی در این دریاچه انجام شود.

کوهنوردی در اطراف و جزیره‌هایی به نام «گادیر» یا “Gadir”  در شمال دریاچه، جزیره چارپاناک (Çarpanak) در شرق و آکدامار (Aktamar) و آترک (Atrek) در جنوب این دریاچه باعث محبوبیت بیشتر این دریاچه شده‌اند. دریاچه وان به علت یک انفجار در کوهای آرارات به وجود آمده و شکل هوایی آن مانند یک مثلث است. در فصل تابستان، آب‌تنی در این دریاچه بسیار مورد توجه گردشگران و مردم این شهر قرار می‌گیرد.

دریاچه وان از جاهای دیدنی وان

آبشار مرادیه

در فاصله ۸۰ کیلومتری از مرکز شهر وان، مجموعه آبشار مرادیه قرار دارد. این آبشارها که ۸۰ متر عرض و ۶ متر طول دارند، مکانی برای فاصله گرفتن از فضای مدرنیته وان است. در اطراف این دریاچه کافه و رستوران‌هایی به شیوه سنتی و چوبی وجود دارد که غذاهای محلی سرو می‌کنند.

این مجموعه آبشار در فصل زمستان و سرمای هوا کامل یخ می‌زند و فضای زیبایی دارد. در فصل تابستان اما سرسبزترین حالت این آبشارها را می‌بینید و صدای برخورد آب با سنگ آنقدر زیاد است که در فاصله ۵۰ متری آبشار به سختی می‌توان صدای دیگری به جزء صدای برخورد آب را شنید. در بین آبشارها، یک پل معلق وجود دارد که می‌توانید روی آن قدم بزنید و از نزدیک آبشارها را تماشا کنید. 

دریاچه مرادیه از جاهای دیدنی وان

خانه گربه‌‌های وان

یکی از جاذبه‌های عجیب و جالب و جاهای دیدنی وان، خانه گربه‌‌های این شهر است. این شهر دارای نژاد خاصی از گربه‌های سفید و پشمالو است. این گربه ها معمولا رنگ چشمان متفاوتی دارند و بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. در سال ۱۹۹۹ مسئولین شهر متوجه شدند که نسل این گربه در خطر انقراض قرار دارد، به همین دلیل آنها این مرکز نگهداری از این نژاد را در اطراف دریاچه وان و محوطه دانشگاه ایجاد کرده‌اند. در این شهر همه ساله مسابقه زیباترین گربه سال هم برگزار می‌شود.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
بهترین زمان برای سفر به وان ترکیه

علاقه مندان به گربه در این شهر می‌توانند به این خانه سر زده و گربه‌های مختلف را نوازش کنند. نکته جالب در مورد این مکان آن است که برای بار اول باید بلیط تهیه کنید اما اگر در طول سفر باز هم دلتان برای نوازش و غذا دادن به این گربه های زیبا تنگ شد، می‌توانید رایگان آنها را دوباره بازدید کنید.

خرابه‌های شهر توشپا

در کنار قلعه وان، یک شهر ویران شده قرار دارد که نشان از شکوه این منطقه در باستان بوده است. در قرن نهم پیش از میلاد، وان پایتخت امپراتوری اورارتو بوده است. این منطقه یک شهر باستانی دارد که امروزه قسمت غربی شهر وان و قسمت شرقی دریاچه وان را شامل می‌شود. برخی بقایای این شهر نشان از ۵ هزار سال قدمت در این منطقه دارد.

همچنین به تازگی قلعه دیگری در زیر آب‌های دریاچه پیدا شده که گمان می‌شود ادامه خرابه‌های شهر توشپا باشد. دیگر قسمت‌های شهر در طول سالیان گذشته و جنگ جهانی اول تخریب شده و برخی قسمت‌های شهر جدید وان روی آن ساخته شده است. 

موزه وان

به علت وجود وان در منطقه‌ای حساس، این شهر یکی از جامع‌ترین موزه های جهان را دارد. در سال ۱۹۳۲ به علت خارج شدن اشیاء باستانی از وان، مسئولان این شهر برای حفظ تاریخچه پر فراز و نشیب خود، پایه گذار این موزه شده‌اند. در این موزه از پارینه‌سنگی، نوسنگی، کالکولتیک یا مس‌سنگی، اورارتویی، ایرانی، رومی، بیزانسی، اسلامی، سلجوقی، ترکی-اسلامی و دوره عثمانی اشیاء مختلفی وجود دارد و این موزه، روایتگر چندین تمدن باستانی بزرگ است.

مساحت این موزه ۱۰ هزار متر مربع است و دارای کافه و رستوران، سالن کنفرانس، کلاس‌های درس، کتابخانه تخصصی، زمین‌های بازی کودکان، غرفه سوغات و مکان نمایشگاه های موقت است. این موزه همه‌روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۷:۰۰ آماده بازدید گردشگران است.

موزه وان از جاهای دیدنی وان

کتیبه خشایارشاه

تنها متن تاریخی متعلق به دوران هخامنشی که حک شده بر کوه و در حال حاضر خارج از مرزهای کشور قرار دارد، کتیبه خشایارشاه است. در زمان داریوش اول، وان تحت حکومت هخامنشیان بود و او دستور حک کردن این کتیبه را داد. اما به علت فوت داریوش اول، فرزند او دستور حک و نصب کتیبه را صادر کرد.

این کتیبه که در ضلع جنوبی قلعه وان و در ارتفاع ۲۰ متری از سطح زمین حک گردیده، به خط میخی در ۳ ستون و سه زبان پارسی باستان، ایلامی و بابلی در ۲۷ سطر نوشته شده است. در این کتیبه خشایارشاه به خدای بزرگ اشاره می‌کند و سپس خود را پادشاه ایران خطاب می‌کند و در ادامه به مدح پدر خود می‌پردازد و در نهایت برای مردم و حفظ پادشاهی از خدای منان کمک می‌طلبد. این کتیبه در فاصله ۵ کیلومتری وان و نزدیک دریاچه وان است و بازدید آن برای عموم رایگان است. 

کتیبه خشایارشاه از جاهای دیدنی وان

زیباترین جزیره های وان

در اطراف دریاچه وان جزیره‌های زیبایی وجود دارد که بسیاری بازدید از آنها را دلیل اصلی سفر به این شهر بیان می‌کنند. زیبایی دریاچه در این جزیره‌ها و طبیعت این منطقه بسیار شگفت انگیز و دیدنی است. در ادامه زیباترین جزیره‌های وان را معرفی می‌کنیم.

جزیره آختامار

یکی از زیباترین جزیره ها و جاهای دیدنی وان، جزیره آختامار است. این جزیره از نظر وسعت دومین جزیره دریاچه وان محسوب می‌شود. چشم انداز زیبای جزیره و وجود کلیسای صلیب مقدس، این جزیره را از دیگر جزایر این دریاچه خاص‌تر کرده است. این جزیره به نام جزیره عشق شناخته می‌شود. در افسانه‌ها قدیمی شهر وان آمده که دختری به نام تامارا در این جزیره زندگی می‌کرد و پسری از آن طرف جزیره عاشق او بود.

پسر برای دیدن تامارا همیشه در دریاچه شنا می‌کرد و خود را به معشوق می‌رساند. اما یک روز دریاچه وان طوفانی می‌شود و مرد با صدای آخ تامارا می‌میرد. به همین دلیل به این جزیره آختامار یا آکدامار می‌گویند. شما می‌توانید در اسکله دریاچه وان، سوار کشتی شوید و در مدت ۲۰ دقیقه به این جزیره دیدنی وان برسید.

جزیره آدیر

بزرگ‌ترین جزیره دریاچه وان که روایتگر یک داستان دردناک است، جزیره آدیر نام دارد. این جزیره در جریان نسل کشی ارامنه به ۱۲ هزار ارمنی فراری از مرگ پناه داد و تعداد زیادی از آن‌ها به علت گرسنگی جان خود را در این مکان از دست دادند. جزیره آدیر، با وجود کلیسای سنت جرج و قبرستان حاصل از نسل کشی ارامنه، یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری محسوب می‌شود. 

جزیره آدیر از جاهای دیدنی وان

جزیره چارپاناک

زیباترین و کوچک‌ترین جزیره دریاچه وان، جزیره چارپاناک است. این جزیره در حال حاضر خالی از سکنه است و گران‌ترین جزیره این منطقه محسوب می‌شود. در این جزیره یک صومعه قدیمی وجود دارد که بازدید از آن بسیار توصیه می‌شود. ساحل زیبای این جزیره و پرندگان آن و همچنین دور بودن جزیره باعث شده تا گران‌ترین جزیره در بین سه جزیره محبوب دریاچه وان باشد. 

قلعه های باشکوه وان

گفتیم که وان توسط اشرافیان ارمنی بنا شده و به آن شهر قلعه‌ها گفته می‌شود. در این شهر پر از قلعه‌های باشکوه است که هر کدام متعلق به یک دوره زمانی و با معماری منحصر به فرد هستند. در ادامه به معرفی این قلعه‌ها خواهیم پرداخت.

قلعه وان

یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های شهر و جاهای دیدنی وان، قلعه وان است. این قلعه تا مدت‌ها بزرگ‌ترین قلعه سنگی کشور ترکیه محسوب می‌شد. قلعه وان بر فراز خرابه‌های شهر توشپا و پایتخت اورارتو بنا شده است. این بنا منظره‌ای زیبا و شگفت انگیز به سمت دریاچه وان دارد و کتیبه خشایار‌شاه در ضلعی از این بنا حکاکی شده است. هزینه بازدید از این مکان رایگان است و همه روزه به غیر از روزهای تعطیل تا ساعت ۱۸ می‌توانید از این قلعه باستانی دیدن کنید.

قلعه وان

قلعه هوشاپ

در فاصله ۵۰ کیلومتری وان، یک قلعه باشکوه قرار دارد که قلعه هوشاپ نام دارد. این قلعه بر فراز یک صخره از رودخانه‌ای به همین نام ساخته شده است. قلعه هوشاپ در داخل و در بلندترین مقطه خود یک قلعه دیگر را جای داده که مخصوص حاکم بوده است. این قلعه با معماری جذاب و گیرا و سنگ‌های مستحکم ساخته شده و در افسانه‌ها آمده که دستان معمار قلعه را قطع کرده‌اند که دیگر قلعه‌ای به این جلال و جبروت نسازد.

قلعه هوشاپ بارها مورد محاصره عثمانی قرار گرفت و قسمتی از آن تخریب شده، اما در سالهای گذشته و برای صنعت گردشگری این قلعه بازسازی شده و زیبای قبلی خود را به دست آورده است. قسمت بیرونی قلعه، چهل اقامتگاه و مسجد با چندین برج و اتاق نگهبانی وجود دارد و عظمت زیادی دارد. برای همه روزه از ۸ صبح تا ۸ شب می‌توانید به سمت چاووش تپه حرکت کرده و به این قلعه زیبا برسید.

قلعه چاووش تپه

هفت قرن قبل از میلاد یک قلعه زیبا و ساخته شد که امروز از آن چیز زیادی باقی نمانده است. قلعه چاووش تپه بر فراز ارتفاعات این منطقه ساخته شده و چشم اندازی زیبا و رویایی داشته است. این قلعه که به آن “ساردورینیلی” هم می‌گویند توسط حاکمان اورتان ساخته شده است.

ساختار قلعه جوری بوده که بتواند دشمنان را از فاصله دور دید و همچنین از آب باران و برف برای مردم درون قلعه آب انبار تهیه شده تا در صورت محاصره، قلعه تا سالها بتواند پا برجا بماند. این قلعه از سال ۱۹۶۱ مورد تحقیق باستان شناسان قرار گرفت و امروزه دیدن برخی قسمت های قلعه ممکن نیست. قلعه چاووش تپه با وان ۲۵ کیلومتر فاصله دارد. 

قله چاووش تپه از جاهای دیدنی وان

صومعه واراگاوانک

در دامنه کوهستان ارک و در فاصله ۹ کیلومتری از شهر وان، یکی دیگر از آثار تاریخی و جاهای دیدنی وان قرار دارد. صومعه واراگاوانک یا هفت کلیسا در مکانی مقدس توسط پادشاه واسپوراکان در قرن یازدهم پس از میلاد ساخته شد. این مکان تا مدت‌ها بزرگ‌ترین عبادتگاه مسیحیان به شمار می‌رفت.

پس از سلطه عثمانی بر ترکیه این کلیسا به مسجد تبدیل گشت و به آن یدی کلیسه می گفتند. در زمان نسل کشی ارامنه این صومعه توسط عثمانی‌ها مورد حمله قرار گرفت و برخی قسمت های آن آسیب جدی دید. امروزه این مکان به موزه تبدیل شده و برای عموم مورد بازدید است. 

مسجد کایا چلبی

یکی دیگر از مکان‌های مذهبی که برای مردم وان ارزش زیادی دارد، مسجد کایا چلبی است. این مسجد در سال ۱۶۶۰ توسط کایا چلبی ساخته و سه سال پس از مرگ او تکمیل شد.

نمای بیرونی مسجد از سنگ‌های سفید و سرخ تشکیل شده و یک مناره با یک گنبد بزرگ و چهار گنبد کوچک دارد. از بیرون این مسجد، یک مسجد عادی است و تفاوتی با دیگر مساجد ندارد، اما درون مسجد با معماری زیبا و مقرنس‌کاری و کنده‌کاری‌های گل‌وبوته و اشکال هندسی یادآور طبیعت زیبایی منحصر به فردی دارد. 

مسجد کایا چلبی از جاهای دیدنی وان

مسجد جامع وان

مسجد جامع وان یا مسجد کبود در سال  ۱۲۷۰ میلادی ساخته شد. این مسجد که معماری زیبایی دارد آرامگاه امامزاده خالد نبی است. در دیوارهای مسجد آجرهای آبی و زرد و طوسی استفاده شده و با اشیاء چوبی تزئین شده است.

این مسجد بزرگ‌ترین مسجد شرق ترکیه است و همزمان می‌تواند میزبان نمازگزاران و گردشگران باشد. قدمت این مسجد و زیبایی های منحصر به فرد آن همه ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. 

پارک های آبی وان

یکی از تفریحات تابستانی وان، پارک های آبی است. این پارک‌ها با داشتن وسایل متنوع، تفریحی هیجان انگیز و دلپذیر را برایتان به همراه دارند. لیست بهترین پارک های آبی وان به شرح زیر است. 

پارک آبی چاغداش

یکی از زیباترین پارک های آبی وان که بزرگ‌ترین پارک آبی در منطقه آناتولی نام گرفته، پارک آبی چاغداش است. این پارک آبی با فضایی باز و بزرگ در فصل بهار و تابستان مورد استفاده همه سنین قرار می‌گیرد. امکانات زیاد مانند: سونا، جکوزی و انواع سرسره‌های آبی مجهز این مکان را بسیار محبوب کرده است. همچنین این مکان محل تفریح کودکان دارد و پارک آبی خانوادگی محسوب می‌شود.

این پارک آبی برخلاف دیگر پارک های آبی مختلط نیست و اگر به این موضوع اهمیت می‌دهید، این پارک در سانس‌هایی جداگانه برای آقایان و بانوان در دسترس است. کافه و پروتئین بار مجهز پارک در هنگام گرسنگی برایتان چاره ساز است و سالن های ماساژ این پارک در صورتی که از تفریح آبی خسته شدید، در دسترس است.

پارک آبی آکوا وان

این پارک آبی در کنار دریاچه وان قرار دارد. در این پارک آبی دو استخر مخصوص بزرگسالان و کودکان وجود دارد. چندین سرسره در پارک و فضای روباز مخصوص حمام آفتاب از دیگر امکانات این پارک آبی محسوب می‌شود.

این پارک همچنین کافه مجهزی دارد و محل پارک از نظافت بالایی برخوردار است. این پارک هم مانند پارک چاغداش رو باز بوده و به علت نبود آب گرم در فصل پاییز و زمستان تعطیل است. 

بهترین فصل سفر به وان

سفر به وان با هدف های مختلف انجام می‌شود. برای سفری ارزان به وان و خرید مقرون به صرفه در بازارهای این شهر، فصل پاییز و زمستان مناسب است. در این دو فصل هزینه سفر و اقامت به شدت کاهش یافته و سفری به مراتب ارزان را تجربه خواهید کرد. برای دیدن جاذبه‌های مختلف طبیعی و تاریخی وان و همچنین استفاده از تفریحات آبی وان، از اواسط بهار تا آخر تابستان می‌توانید به وان سفر کنید. در این دو فصل اوج گردشگر در این شهر در رفت و آمد است و از نظر هزینه قیمت بالاتری دارد. 

مراکز خرید وان

یکی دیگر از تفریحات مورد علاقه گردشگران در وان، بازارگردی است. این شهر در ابتدا از نظر تجاری و خرید مورد توجه ایرانیان بود و بازرگانان قسمت شمال غربی کشور برای تامین اجناس خود به این منطقه سفر می‌کردند. در ادامه مراکز خرید وان را به شما معرفی می‌کنیم.

خیابان جمهوریت

خیابان جمهوریت، محل قدیمی بازار وان محسوب می‌شود. این خیابان با غذاهای محلی و خیابانی و بازارهایش شناخته می‌شود. انواع هتل‌ها و صرافی‌ها در این خیابان قرار دارند و خیابان سبک و سیاق خیابان استقلال ترکیه را دارد. چندین بازار و رستوران معروف در این خیابان، عاشقان خرید را به ساعت‌ها گردش و تفریح در این خیابان می‌کشاند. این خیابان مرکز شهر وان است و در کرانه شرقی دریاچه وان قرار دارد. 

مرکز خرید AVM وان

معروف ترین مرکز خرید وان، مرکز خرید AVM وان است. این مرکز خرید ۵ طبقه یک مجموعه تجاری تفریحی به حساب می‌آید و با داشتن سینما و سالن تئاتر و کترینگ و رستوران مکانی مناسب برای خرید است. انواع برندهای مشهور مانند: آدیداس، کوتون و همچنین پیرکاردین در این مجموعه شعبه دارند و این مجموعه مخصوص خرید لباس است. دیگر اقلام قابل خرید در این مرکز را کیف و کفش، لوازم الکترونیکی، لوازم مربوط به کودکان و لوازم آرایشی تشکیل می‌دهد. این مرکز خرید در خیابان جمهوریت قرار دارد. 

مرکز خرید آیدین پریهان وان

این مرکز خرید هم در خیابان جمهوریت وان قرار دارد. مرکز خرید آیدین پریهان، با داشتن فضای باز و فود کورت معروف یکی از مکان‌های مناسب برای بازارگردی است. اجناس این مرکز قیمت مناسب‌تری نسبت به دیگر مراکز خرید دارند و برای سوغات و خرید مقرون به صرفه مناسب است. در این مرکز خرید برندهای مختلف پوشاک را می‌توانید پیدا کنید.

کلام پایانی

در حال حاضر شهر وان یکی از مقاصد کامل گردشگری محسوب می‌شود. شما می‌توانید با سفر به این شهر با هزینه پایین از طبیعت، تاریخ و بازارها و تفریحات این شهر لذت ببرید. در دسترس بودن ابن شهر از طریق زمینی و هوایی و نزدیکی آن به ایران این شهر را به محلی مناسب برای گردش تبدیل کرده است. اگر شما هم تا به حال به وان سفر کرده اید، تجربیات سفر خود را با همراهان مجله گردشگری پته به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول 

از نظر آب و هوایی فصل بهار و تابستان و از نظر ارزانی و خرید فصل پاییز و زمستان برای سفر توصیه می‌شود.

دریاچه وان، قلعه وان، یدی کلیسه، خانه گربه‌های وان، جزیره آکدامار و قلعه هوشاپ را می‌توان به عنوان معروف‌ترین جاذبه های این شهر نام برد.

خیابان جمهوریت که شبیه به خیابان استقلال استانبول است، مرکز خرید وان محسوب می‌شود.

قلعه وان، قدیمی ترین بنای تاریخی وان است که در یکی از دیواره های آن کتیبه خشایارشاه به چشم می‌خورد.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید