جاهای دیدنی اطراف اصفهان | مقاصدی جذاب برای سفرهای یک روزه

جاهای دیدنی اطراف اصفهان | مقاصدی جذاب برای سفرهای یک روزه

استان اصفهان ایرانگردی

اصفهان شهری زیبا با آثار تاریخی فراوان است که با نام‌های بسیاری از جمله نصف جهان و شهر فیروزه‌ای شناخته می‌شود. جاهای دیدنی اطراف اصفهان تمام‌شدنی نبوده و با سفر به آن‌ها، می‌توانید تماشاگر مناظر خاص و بی‌نظیری باشید. بی شک تا به‌ الان چندین چند بار نام شهرستان اصفهان به گوشمان خورده که معمولا، آن را با میدان نقش‌جهان و سی‌وسه‌پل می‌شناسیم.

این شهر طی چندین سال اخیر به‌ عنوان یکی از مقاصد خاص و ایده‌آل برای گردشگران شناخته شد که سالانه افراد بسیاری از این مکان صنعتی دیدن می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جاهای دیدنی اطراف اصفهان در ادامه مطلب همراه ما باشید.

معروف ترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان کدامند؟

همان‌طور که گفتیم شهرستان اصفهان برخوردار از جاهای دیدنی فراوانی بوده که علاوه بر داخل شهر، در اطراف آن نیز می‌توانید جاذبه‌های گردشگری بسیاری را ببینید. ولی شاید ندانید که جاهای دیدنی اطراف اصفهان کدامند و در حین سفر به این شهر، از بازدید اماکن دیدنی بی‌بهره بمانید. به همین دلیل قصد داریم در اینجا به بهترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان اشاره کنیم:

جاهای دیدنی اطراف اصفهان

دهکده گلستان کوه

گلستان کوه یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان با برخورداری از منظره خاص و بی‌نظیر می‌باشد که به‌عنوان بهشت کوه‌نوردان و طبیعت‌گردان شناخته شده است. این دهکده در فاصله 12 کیلومتری خوانسار قرار داشته که با سفر به این مکان در فصل بهار، تماشاگر لاله‌های واژگون آن خواهید بود.

آب حاصل از چشمه‌های دهکده گلستان کوه خاصیت درمانی دارد که در حین سفر به آن می‌توانید از امکاناتی همچون هتل، پارک آبی، رستوران، بازارچه و زمین ورزشی بهره‌مند شوید.

گلستان کوه از جاهای دیدنی اطراف اصفهان

قنات مون اردستان

مون قنات واقع در یکی از محله‌های شهرستان اردستان بوده که به‌ عنوان عجیب‌ترین قنات موجود در کشور شناخته شده است.

قنات مون اردستان دارای قدمت 800 ساله بوده که در فهرست آثار ملی کشور و میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این جاذبه دیدنی برخوردار از دوطبقه مجزا بوده که آب آن در هر طبقه، به‌ صورت جداگانه جریان دارد که هیچ اختلالی با هم ندارند.

قنات مون از جاهای دیدنی اطراف اصفهان

چادگان

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف اصفهان، چادگان نام دارد. این مکان شهری کوچک در دل کویر است که بسیاری از مردمان اصفهان برای چادر زدن و کمپینگ به آن سفر می‌کنند. خاک محیط چادگان حاصلخیز است و قدمت آن به حدود دوران صفویه برمی‌گردد.

دهکده تفریحی زاینده‌رود

دهکده زاینده‌رود نام مکان مشهوری است که احتمال دارد تابه‌حال چندین بار شنیده باشید. این مکان جزو زیبایی‌های شهرستان اصفهان به شمار می‌آید که در حوالی چادگان قرار دارد.

این دهکده برخوردار از شرایط آب‌وهوایی مناسب و چشم‌انداز خاصی بوده که مجهز به امکانات رفاهی از جمله زمین ورزشی، رستوران، باشگاه سوارکاری، استخر، اسکله قایقرانی، فروشگاه و چایخانه می‌باشد.

مشهد کاوه

همه ما نام کاوه آهنگر و سختی‌هایی که تحمل کرده را شنیده‌ایم. مشهد کاوه زادگاه و محل دفن این فرد است که در قدیم، به آن کوالیّه و امروز مشهد کاوه می‌گویند.

این مقبره دارای قدمت بسیار حدود پیش از اسلام بوده که در کنار آن نیز مقبره‌های سادات علوی و پسر کاوه بنام قارون قابل‌مشاهده است. مشهد کاوه برخوردار از اثر تاریخی دیگری بنام برجی بوده که از آثار پانصدساله خان‌های قبلی می‌باشد.

امامزاده عبدالله بن زید

عبدالله بن زید پدر شاه عبدالعظیم است که این مکان نه‌تنها به‌عنوان جاذبه زیارتی شناخته شده، بلکه دارای دیدنی‌های فراوانی نیز است. این امامزاده جزو جاهای دیدنی اطراف اصفهان بوده که در بخش مرکزی شهر رزوه قرار دارد و گردشگران بسیاری سالانه از آن دیدن می‌کنند.

خانه معظم‌الملک میرپنج

یکی از جاهای تاریخی واقع در چادگان، خانه معظلم‌الملک میرپنج است که زیرزمین، اتاق و تالار بزرگی را در خود جای داده است. گوشه‌وکنار این مکان تاریخی پر از دیواره‌های آیینه‌ کاری شده بوده که این طراحی از بنای آن در دوران اروپایی‌ها الهام گرفته شده است. حوض موجود در حیاط، تصویر خانه را به شکل خاصی منعکس کرده و به نمایش می‌گذارد. 

تالاب گاوخونی

تالاب گاوخونی به‌ عنوان پناهگاه پرنده‌های مهاجر شناخته شده که به آن، لقب باتلاق خونی داده‌اند. این تالاب در بخش جنوب شرقی اصفهان در نزدیکی شهر ورزنه قرار دارد که جزو تالاب‌های بین‌المللی کشور است. تالاب گاوخونی پوشش گیاهی و جانوری بسیاری را به خود اختصاص داده است.

درواقع گاوخونی باتلاق مشهور و محبوب کشور ایران است که از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار هست. باتلاق گاوخونی پناهگاه و زیستگاه هزاران‌هزار پرنده مهاجر بوده که در حین بازدید از آن، نباید اهمیت به محیط‌ زیست را از یاد ببرید.

کویر مرنجاب؛ مکانی عالی برای کمپینگ

مرنجاب یکی از کویرهای مشهور شهرستان اصفهان می‌باشد که در آران و بیدگل واقع شده است. این کویر وسعت بسیاری دارد که لقب عروس کویر ایران به آن داده شده است. کویر مرنجاب خود نیز دارای جاذبه‌های دیدنی همچون جزیره، کوه، کاروانسرا، چاه و دریاچه نمک بوده که هر یک در جای خود زیبایی‌های خاصی دارند.

دیدنی های اطراف اصفهان برای دوست‌ داران طبیعت

اگر جزو افراد طبیعت‌ دوست هستید، می‌توانید در سفر به اصفهان از اماکن زیر دیدن فرمایید:

آبشار آب ملخ یا تخت‌ سلیمان

آبشار آب ملخ که به نام تخت‌ سلیمان نیز شهرت یافته، در 60 کیلومتری شهر سمیرم قرار داشته که طبق صحبت‌های روستاییان، به‌ خاطر افتادن یا سقوط تخته‌سنگ به وجود آمده است.

آب آن دارای ترکیبات معدنی بوده که می‌تواند ملخ‌های مهاجم اطراف را از بین ببرد. برای اینکه بتوانید از آبشار آب ملخ بازدید کنید، لازم است به سمت سمیرم و سپس یاسوج رفته و پس از عبور از روستای چهارراه به آب ملخ بروید.

آبشار نیاسر

آبشار نیاسر نیز جزو جاهای دیدنی نیاسر کاشان و از دیدنیهای اطراف اصفهان است که در حوالی کاشان قرار دارد. این آبشار در محیط سرسبزی واقع بوده که از چشمه‌ای با نام تالار جاری می‌شود. ارتفاع آن حدود 25 متر است و با سفر به این مکان در فصول بهار و تابستان، تماشاگر آبشاری پُرآب با طبیعت سرسبز خواهید بود.

آبشار سمیرم

سمیرم جزو آبشارهای زیبا و شناخته شده اصفهان و از جمله مهم ترین جاهای دیدنی سمیرم است که آب آن، از رودخانه موجود در قسمت بالایی کوه سرازیر می‌شود. این آبشار به عروس زیبای زاگرس مشهور بوده که افراد طبیعت دوست، با قدم‌زدن در حوالی آن می‌توانند روح خود را جلا بخشند. این مکان تماشایی نیز دارای امکاناتی همچون رستوران، بازارچه، سفره‌خانه و سرویس بهداشتی است.

آبشار پونه زار

آبشار پونه زار چغیورت در فاصله 25 کیلومتری غرب فریدونشهر قرار دارد و نزدیک‌ترین روستا به این آبشار، روستای پشتکوه است. آبشار پونه‌زار با ارتفاع 40 متری، لقب بلندترین آبشار استان اصفهان را یدک می‌کشد و یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی اطراف استان در فصل بهار است.

آب این آبشار از چندین چشمه تامین می‌شود که دارای خواص درمانی هستند و می‌توانید برای آب‌درمانی از آن‌ها استفاده کنید. آبشار پونه زار از ارتفاعات زاگرس و آب حاصل از ذوب شدن برف‌ها و یخچال‌های قله‌های مرتفع سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسیری نسبتا کوتاه به رود وهرگان می‌ریزد.

دشت لاله های واژگون بید فریدن

در اطراف شهرستان اصفهان نیز می‌توانید منظره‌ای از لاله‌های واژگون را تماشا کنید که گنجینه فراموش‌نشدنی از طبیعت را در دید گردشگران تداعی می‌کند. این دشت پُر از لاله‌ بوده که در روستایی بنام فریدن واقع است. عکاسی از دشت لاله‌های واژگون بید فریدن به‌ عنوان یکی از تفریحات به‌ یاد ماندنی گردشگران شناخته شده که در این حوالی، لوکیشن‌های فراوانی برای عکاسی از محیط خواهید داشت.

چشمه مرغاب عسگران

چشمه مرغاب عسگران مملو از طبیعتی بکر با آب‌وهوای خنک است که برای گردش و پیک‌نیک گزینه مناسبی به شمار می‌آید. این چشمه در نزدیکی اصفهان قرار دارد که با طی مسافت یک الی یک‌ونیم ساعته، امکان بهره‌مندی از زیبایی‌های محیط را خواهید داشت.

کویر ورزنه

کویر ورزنه نیز از جمله جاهای دیدنی اطراف اصفهان برای لذت‌بردن از تفریحات مختلف است که با چادرزنی و برقراری کمپینگ در آن، می‌توانید به گردش در محیط بپردازید.

ورزنه دارای نام دیگری بنام خارا بوده که در فاصله کمی از اصفهان قرار گرفته است. بسیاری از کوه‌نوردان در فصل پاییز به کویر ورزنه سفر کرده و با برقراری کمپینگ در آن، دست به لذت‌بردن از محیط می‌زنند.

آب‌گرم ورتون

چشمه آب‌گرم ورتون نیز جاذبه طبیعی این شهرستان است که دارای آبی با خاصیت درمانی می‌باشد. حیف است که به اصفهان سفر کنید، ولی از آب‌گرم ورتون آن بی‌بهره بمانید. در محیط آن حمام‌های عمومی و اختصاصی ساخته شده که می‌توانید با دوش‌گرفتن در آن‌ها از این خاصیت درمانی برخوردار شوید.

شهر زیرزمینی کرد علیا

این شهر در روستایی به همین نام قرار داشته که قدمت آن به حدود دوران اشکانیان برمی‌گردد. معماری منحصربه‌فرد آن نظر هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند که در ساخت این شهر، از طاق‌ها و قوس‌های آجری شکلی استفاده شده است. شهر زیرزمینی کرد علیا برخوردار از راهروها و اتاق‌های مختلفی بوده که چندین چاه عمیق برای تأمین آب و تهویه هوا در آن وجود دارد.

ارگ تاریخی مورچه خورت

این ارگ که به نام قلعه مورچه خورت شهرت یافته نیز جزو جاهای دیدنی اطراف اصفهان است. قدمت آن به دوران قبل از صفویه می‌رسد که این ارگ، ساخته شده با خشت می‌باشد. پس از گذشت دوران قاجار، ارگ تاریخی مورچه خورت به فراموشی سپرده شد که خوشبختانه، در سال‌های اخیر مرمت و بازسازی شده است.

موزه مردم شناسی کویر اصفهان

اصفهان نیز همچون سایر شهرها دارای موزه مردم‌شناسی مشهوری بنام کویر در شهرستان نائین است که به آن لقب خانه پیرنیا را داده‌اند. معماری آن چشم‌نواز بوده و توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند. موزه مردم‌شناسی کویر دارای ده بخش مجزای تزئین شده با اشیای تاریخی است.

ارگ شیخ بهایی در نجف آباد

ارگ شیخ بهایی که به آن برج خارج نجف‌آباد نیز می‌گویند، بنایی است که قدمت آن به دوران صفوی برمی‌گردد. این ارگ در باغی به متراژ سه هزار متر در هفت برج ساخته شده که در بخش نجف‌آباد اصفهان قرار دارد.

مکان‌های تفریحی نزدیک به اصفهان

اصفهان علاوه بر برخورداری از مکان‌های دیدنی، دارای اماکن تفریحی نیز است از جمله:

سلیمان دشت اصفهان

سلیمان دشت به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان شهرت یافته که اقامتگاه ماهیگیران است. بسیاری از افرادی که به ماهیگیری علاقه‌مند هستند، دست به انجام این کار در سلیمان دشت اصفهان می‌زنند. به این خاطر اقامتگاه‌های فراوانی در محیط اطراف سلیمان دشت ساخته شده که ماهیگیران، مشکلی بابت محل اقامت خود نداشته باشند.

پارک ساحلی زرین شهر

پارک ساحلی زرین شهر با برخورداری از چشم‌اندازی خاص، جزو گزینه‌های ایده‌آل برای گردش در سفر است. این پارک برخوردار از دریاچه مصنوعی به متراژ 30 هزار متر مربع بوده که موجب زیباتر شدن پارک شده است.

تفریح در شهر دیدنی چادگان

شهر دیدنی چادگان شهر ییلاقی واقع در اصفهان می‌باشد که دریاچه و سد زاینده‌رود، دشت لاله‌های واژگون و مقبره کاوه آهنگر را درون خود جای داده است. تفریح در این شهر از طریق پیاده‌روی، کوهنوردی، صید ماهی، شهربازی و استخر فراهم بوده که با سفر در فصول خنک سال، می‌توانید تجربه ماندگاری را برای خود رقم بزنید.

پیست اسکی فریدون شهر

شاید شما نیز جزو افرادی باشید که به اسکی ‌سواری در پیست علاقه دارید. یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان، پیست اسکی فریدون شهر است که سالانه نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. این پیست در بخش غربی شهرستان اصفهان واقع بوده و به‌عنوان محبوب‌ترین پیست اسکی موجود در کشور شناخته شده است.

مجموعه تفریحی سد خمیران

مجموعه تفریحی سد خمیران، به‌عنوان پرطرف‌دارترین مکان دیدنی در اصفهان شناخته شده که مقصد خوبی برای سفر در فصل تابستان است. این مکان دارای آب و هوای مناسبی بوده که به امکانات تفریحی همچون دراگون بت، والیبال ساحلی، جت اسکی، واتربال و غیره مجهز است.

دیدنی ترین روستاهای اطراف اصفهان

در سفر به اصفهان، بازدید از دیدنی‌ترین روستاهای اطراف آن را فراموش نکنید. برخی از روستاهای زیبا و دیدنی این شهر عبارتند از:

روستای ابیانه

ابیانه روستایی در دامنه کوه کرکس است که به نام سرخ‌ترین سکونتگاه کشور نیز شهرت یافته است. روستای ابیانه، دارای معماری خاص با کوچه‌های باریک و خانه‌های پلکانی شکل بوده که مردمان خونگرم و مهربانی در آن سکونت دارند.

روستای سیور

روستای سیور دارای شرایط آب‌وهوایی مناسب و مطبوعی بوده که تنوع گیاهی و جانوری فراوانی را مختص خود کرده است. این روستا در 60 کیلومتری جنوب شهر سمیرم واقع بوده و یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف اصفهان است که زیرساخت بافتی منازل آن از خشت و گل هست.

روستای هونجان

هونجان در منطقه کوهستانی قرار داشته که هوای آن در فصل زمستان سرد و در فصل تابستان خنک است. این روستا یکی از مراکز رصد ستارگان در کشور می‌باشد که می‌توانید در حین سفر، از جاذبه‌های آن همانند کوچه‌باغ‌ها، چشمه آب‌معدنی آبکا و سایر موارد نیز بازدید کنید. هونجان مملو از آبشار، چشمه و کوچه‌های سرسبزی است و در هر فصل از سال امکان بازدید از آن را دارید.

جاهای دیدنی اطراف اصفهان در بهار

اصفهان شهری تاریخی با جاذبه‌های فراوان است که در فصل بهار دیدنی‌های زیادی را از خود به نمایش می‌گذارد. اگر جزو افرادی هستید که تمایل به سفر در فصل بهار دارید، می‌توانید به جاهای دیدنی اطراف اصفهان همچون دهکده گلستان کوه، آبشار سمیرم، دشت لاله‌های واژگون دره بید، دهکده تفریحی زاینده‌رود، شهر زیرزمینی کرد علیا و قنات مزدآباد سفر کنید.

جاهای دیدنی اطراف اصفهان در تابستان

در فصل تابستان کمتر کسی اقدام به سفر می‌کند، ولی بااین‌حال می‌توانید از جاهای دیدنی حوالی اصفهان از جمله مجموعه تفریحی سد خمیران، روستای هونجان، آبشار آب ملخ، پارک ساحلی زرین شهر، روستای سیور و چشمه مرغاب عسگران بازدید کنید.

جاهای دیدنی اطراف اصفهان در پاییز

سفر در فصل پاییز و بهره‌مندی از هوای خنک، انتخاب بسیاری از گردشگران است. اگر شما هم سفر در پاییز را ترجیح می‌دهید، می‌توانید به سراغ بازدید از جاهای دیدنی اطراف اصفهان همچون ارگ تاریخی مورچه خورت و کویرهای ورزنه و مرنجاب بروید.

جاهای دیدنی اطراف اصفهان در زمستان

زمستان نیز فصلی زیبا با هوای سرد و سوزدار است. اگر تمایل به رفتن به اصفهان در این فصل را دارید، می‌توانید سَری به اماکن دیدنی همچون پیست اسکی فریدون شهر، قنات مون، ارگ شیخ بهایی، آب گرم ورتون بزنید.

سخن پایانی

اصفهان یکی از شهرهای زیبا و پر از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی از جمله دهکده گلستان کوه، مشهد کاوه، پارک ساحلی زرین شهر، سد خمیران، کویر ورزنه، تالاب گاوخونی و… است که سالانه پذیرای گردشگران بسیاری می‌باشد.

جاهای دیدنی اطراف اصفهان به قدری خاص و تماشایی هستند که هر فردی با بازدید از آن‌ها، می‌تواند سفر دلنشین و به‌یادماندنی را برای خود رقم بزند. این شهر سومین شهر بزرگ کشور ایران بوده که در هنگام سفر به آن، نباید بازدید از جاهای دیدنی اطراف اصفهان را فراموش کنید.

سوالات متداول

جاهای دیدنی اطراف اصفهان شامل دهکده گلستان کوه، قنات مون اردستان، چادگان، مجموعه تفریحی سد خمیران، مشهد کاوه، امامزاده عبدالله بن زید، آبشار نیاسر، دشت لاله های واژگون بید فریدن، کویر ورزنه، شهر زیرزمینی کرد علیا، پارک ساحلی زرین شهر و... هستند.

مکان‌های تفریحی همچون سلیمان دشت اصفهان، پارک ساحلی زرین شهر، پیست اسکی فریدون شهر، شهرستان چادگان و مجموعه تفریحی سد خمیران در حوالی این شهر قرار دارند.

روستای ابیانه، سیور و هونجان جزو چندین روستای زیبا و گردشگری شهرستان اصفهان هستند.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. به این جاهای دیدنی بروید و لذت ببرید ولی شما را به خدا چندتا کار را نکنید:
    بی‌اجازه وارد باغ و ملک خصوصی مردم نشید
    به درختان و طبیعت آسیب نرنید
    زباله‌های خود را جمع کنید و در پایان سفر در مکان‌های مخصوص بگذارید
    مردم بومی و اهالی روستا را به دیده‌ی حقارت و نادان نگاه نکنید و با این کار انسانیت و شخصیت والای خودتان را نمایش دهید
    خریدهای مورد نیازتان را در این سفرها از مغازه‌ها و فروشندگان مقصد تهیه کنید تا به اقتصاد اهالی بومی و توسعه‌ی فرهنگ و امکانات گردشگری این مناطق کمک کرده باشید
    در مکان‌های امن و مخصوص آتش روشن کنید و در هنگام ترک محل حتما از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل کنید
    به سگ‌ها و گربه‌های وحشی و ولگرد غذا ندهید تا چرخه‌ی طبیعی تغذیه‌شان مختل نشود
    خوش بگذره

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      به نکات خوبی اشاره کردید
      امیدواریم تمام مردم با فرهنگ ایران در حفظ سرمایه های ملی ایران و طبیعت کوشا باشند و این سرمایه طبیعی را برای نسل های آتی به خوبی حفظ کنند

      آیا مفید بود؟
  2. با عرض سلام و احترام
    از مطالب مفیدی که در مورد گردشگری یک روزه اطراف اصفهان قرار دادید ، سپاسگزارم. خواستم به تصحیح مطلبی که در مورد *گلستان کوه* درج نمودید، بپردازم. گلستان کوه مربوط به شهرستان خوانسار می باشد نه اصفهان، در استان اصفهان قرار دارد. با سپاس از شما

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز
      ممنون از همراهی شما و اینکه دیدگاه تون را با ما به اشتراک گذاشتید
      بله محتوا در مورد جاهای دیدنی اطراف اصفهان است و به کل دیدنی های اطراف استان اصفهان پرداخته شده

      آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      ممنون از اینکه دیدگاه خودتون را با ما به اشتراک گذاشتید
      بله در این مطلب به دیدنی های استان اصفهان پرداخته شده است

      آیا مفید بود؟