جاهای دیدنی اطراف مشهد | از دل کویر تا قلب ییلاقات

جاهای دیدنی اطراف مشهد | از دل کویر تا قلب ییلاقات

ایرانگردی خراسان رضوی مشهد

شهر مشهد پر‌گردشگرترین شهر ایران است. اما بیشتر افراد با شنیدن اسم مشهد، یاد مکان‌های زیارتی و تاریخی می‌افتند و کمتر کسی به ییلاقات و روستاهای و جاهای دیدنی اطراف مشهد توجه می‌کند. حتی بیشتر افرادی که در مشهد زندگی می‌کنند، گاها از وجود بهشتی پنهان در اطراف خود بی خبر هستند. ییلاقات و مناطق روستایی که به لطف رودخانه‌های پرخروش، میوه‌های لذیذ دارند و در فصل گرم سال آب و هوای خنکی دارند.

اگر شما هم عازم مشهد هستید و یا ساکن این شهر مقدس هستید و علاقه به ماجراجویی در اطراف مشهد را دارید، با مجله گردشگری پته همراه باشید تا جاهای دیدنی اطراف مشهد را از دل کویر تا قلب ییلاقات مورد بررسی قرار دهیم. 

جاهای دیدنی های نزدیک به مشهد

اگر زمان کافی برای روستا گردی ندارید و می‌خواهید تا چند ساعتی را در اطراف مشهد به دیدن جاذبه‌های آن بپردازید، در ادامه بهترین دیدنی های اطراف مشهد را به شما معرفی می‌کنیم.

پارک جنگلی وکیل آباد

یکی از قدیمی‌ترین تفرجگاه های زائرین امام رضا(ع)، پارک جنگلی وکیل آباد است. این پارک که در حاشیه شهر مشهد قرار دارد، با وجود درختان کهنسال و عمارت قدیمی و همچنین دریاچه و رودخانه فصلی، از گذشته تا کنون مورد توجه زائرین و گردشگران بوده است. پارک جنگلی وکیل آباد با امکانات رفاهی فراوان و گستردگی خود، سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. در بهار و پاییز این پارک جنگلی دیدنی‌تر از هر فصلی است و صرف صبحانه در کافه های پارک بسیار دلچسب است. 

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد، جنب کوهستان پارک

پارک جنگلی وکیل آباد

چالیدره مشهد

یکی از تفریحات مردم مشهد و گردشگران این شهر، گشت و گذار در چالیدره مشهد است. این مجموعه تفریحی که در طرقبه قرار دارد، یکی از پر‌طرفدارترین مجموعه‌های بازی و سرگرمی مشهد محسوب می‌شود. چالیدره در واقع در ابتدا سد خاکی بود که بر روی رودخانه جاغرق زده شد تا آب کشاورزی را میان روستاهای اطراف طرقبه تقسیم بندی کند.

پس از مدتی، دریاچه مصنوعی حاصل از سد، به مکانی ایده آل برای انواع تفریحات بدل گشت. در حال حاضر غواصی، ماهیگیری، تله سیژ و تله کابین، زوب بال، کارتینگ و سافاری، شهربازی و قایق سواری در مجموعه ۱۶۰ هکتاری چالیدره از تفریحات محبوب این مکان است. 

آدرس: استان خراسان رضوی، طرقبه، کیلومتر دو جاده نغندر

چالیدره مشهد

آبشار دره آل

اگر ۴۵ کیلومتر از مشهد به سمت کلات نادری بروید، به روستای آل و آبشار دره آل می‌رسید. این آبشار که نسبت به دیگر مکان‌های دیدنی اطراف مشهد، بکرتر است، از سختی بیشتری برای دسترسی برخوردار است. برای رسیدن به آبشارهای فصلی دره آل باید کفش مناسب و آمادگی جسمانی مطلوب داشته باشید و از بومیان منطقه کمک بگیرید.

آبشارهای دره آل از فراز کوهستان هزار مسجد فرو می‌ریزد و بسیار زلال است. البته دقت کنید که این آبشارها فصلی‌اند و اگر می‌خواهید اوج خروش آن‌ها را شاهد باشید بهتر است فصل بهار را برای بازدید از دره آل انتخاب کنید. در دره آل همزمان با بازدید از آبشار می‌توانید از غار دره آل، قلعه آل و مات و کتیبه خان تشی بازدید کنید. 

آدرس: ۴۵ کیلومتری جاده کلات نادری- مشهد، جاده سد کارده، روستای آل

ییلاقات چناران

منطقه چناران یکی از جاذبه های دیدنی نزدیک به مشهد محسوب می‌شود. این منطقه تلفیق زیبایی از تاریخ و طبیعت است. وجود آبشارها و قلعه های باستانی در ارتفاعات چناران این منطقه را به بهشت کوهنوردان و طبیعت گردان تبدیل کرده است.

مسجد جامع چناران، چشمه گیلاس، قلعه اسجیل، آبشار آبقد، آستان امامزاده سید ابراهیم و… تنها بخشی از جاذبه های این ییلاق محسوب می‌شود. همچنین این منطقه مسیر دسترسی به قله بینالود را فراهم می‌کند و کوهنوردان ییلاقات چناران را نقطه شروع صعود به قله اصلی بینالود می‌دانند. 

آدرس: مشهد، شاندیز، ۶۵ کیلومتری جاده قوچان – مشهد، منطقه چناران

ییلاقات چناران

کلات نادری

با شندیدن نام کلات نادری، به یاد نادرشاه افشار یکی از پادشاهان با ابهت ایران باستان می‌افتیم. این پادشاه که از این منطقه ظهور کرد و بزرگ‌ترین قلمرو ایران را پس از هخامنشیان پایه گذاری کرد، برای سالها از جنگاوران و حاکم کلات نادری بود.

کلات نادری، با کوه‌های هزار مسجد احاطه شده و دژ مستحکمی در مقابل تجاوز بیگانگان به سرزمین ایران به حساب می‌آمده. امروزه در کلات نادری یادگار‌های نادرشاه افشار از جمله: کاخ خورشید، مسجد کبود گنبد، کتیبه نادری، بند نادری، برج و باروی دربند ارغونشاه، خانه گبرها در سررود، تپه تاریخی حسن احمد و آب‌انبارهای روستای خشت به چشم می‌خورد. کلات نادری تا مشهد ۱۴۵ کیلومتر فاصله دارد اما دیدار از این شهر پر افسانه به شدت پیشنهاد می‌شود. 

آدرس: مشهد، جاده قوچان، جاده کلات نادری

کلات نادری

مقبره خیام

شاعر، ریاضیدان و ستاره شناس معروف ایرانی، عمر خیام در نیشابور دفن شده است. مقبره این عالم هر ساله میزبان بیساری از عاشقان نجوم و ادب و هنر کشور است. در باغ خیام که ۲۰ هزار متر وسعت دارد، بنایی با ارتفاع ۱۸ متر و با معماری منحصر به فرد و با ده پایه و اشکال هندسی گوناگون بالای مقبره حکیم عمر خیام ساخته شده است.

معمار این بنا گفته که حکیم سه چهره دارد یکی شاعر، یکی ریاضیدان و دیگری منجم و باید در نگاه اول به مقره او بیننده هر سه جهت زندگی این عالم را ببیند. بر در و دیوار باغ خیام پر از اشعار و دوبیتی ها و رباعیات آن است و دوستداران این شاعر را سرمست خواندن می‌کند. 

آدرس: استان خراسان رضوی، شهر نیشابور،‌ میدان فضل، بلوار شهدا، باغ خیام

مقبره خیام

آرامگاه عطار

یکی از عارفان و شاعران نیشابور، عطار نیشابوری است. این شاعر که در بازار دکان عطاری داشت به همین نام معروف شد و در حمله مغول به دست سربازان سپاه مغولی کشته شد. آرامگاه عطار فراز نشیب زیادی را طی کرده و در طول تاریخ چند بار ویران شده تا در نهایت در سده نهم هجری، این آرامگاه باشکوه امروزی ساخته شده. آرامگاه عطار در طول سالیان و در حکومت قاجار و در دهه ۷۰ نیز مرمت و بازسازی شد.

یک مقبره لاجوردی هشت ضلعی با گنبد فیروزه‌ای که چهار درب ورودی دارد و کاشی‌کاری‌های گنبد آن مزین به گل‌وبوته و نقوش هندسی و کتیبه کوفی و معقلی به رنگ‌های سبز، زرد، لاجوردی و سفيد است. اگر در روز ۲۵ فروردین به این آرامگاه سری بزنید، همزمان با بزرگداشت این شاعر شاهد برنامه و مراسمات در مقبره عطار خواهید بود که حس و حال عجیبی دارد. 

آدرس: استان خراسان رضوی، نیشابور، انتهای غربی خیابان عرفان

آرامگاه عطار

قله زو

بلندترین مکان در قلب مشهد، قله زو است. این مکان که در کمربند سبز مشهد قرار دارد، ۱۵۰۰ متر ارتفاع دارد. قله زو منظره زیبایی از کل شهر را پیش چشمان شما می‌گذارد و برای یک کوهنوردی و ورزش سبک مناسب است. همچنین این کوه پر از چشمه های فصلی است که به فضای این منطقه کوهستانی زیبایی دو چندانی بخشیده است. کوهنوردی، پاراگلایدر و دوچرخه سواری اصلی‌ترین تفریح قله زو محسوب می‌شود. برای دسترسی به قله باید به کوهپارک رفته و ماشین خود را پارک کنید و سپس به سمت قله حرکت کنید. 

آدرس: مشهد، جاده کمربند سبز، کوه‌پارک، خروجی ۹۷

آبشار اخلمد

آبشار اخلمد در ۲ کیلومتری روستای اخلمد از توابع شهرستان چناران قرار گرفته و جزء آبشار های اطراف مشهد است. این آبشار که مجموعه چندین آبشار است مجموعا ۷ آبشار را تشکیل می‌دهد. ارتفاع آبشار اول ۲۳ متر است و بلندترین آبشار این منطقه ۴۰ متر ارتفاع دارد. جنس سنگ‌های اطراف آبشار از آهک است.

این سنگ‌ها در اثر فرسایش آب پر از حفره شده و مناسب تفریح صخره نوردی و آبشار نوردی گشته است. از آبشارهای اخلمد اگر در تابستان دیدن کنید تنها ۴ آبشار را خواهید دید و آبشارهای دیگر فصلی بوده و فقط در بهار قابل مشاهده‌اند. 

آدرس: از شهرستان چناران واقع در ۴۵ کیلومتری مشهد عبور کرده و پس از آن وارد جاده ای به سمت روستا می‌شوید که حدود ۲۴ کیلومتر از شهرستان چناران فاصله دارد، ۲ کیلومتر مانده به روستا به محل پارکینگ آبشار می‌رسید. 

آبشار اخلمد

پیست اسکی شیرباد

بلندترین قله بینالود، قله شیرباد است. به این قله بام خراسان می‌گویند. پیست اسکی شیرباد یکی از مجهزترین پیست های حال حاضر کشور است. این پیست از سه مسیر برای افراد مبتدی، متوسط و حرفه ای ساخته شده است.

پیست اسکی شیرباد از اوایل آذرماه تا اواخر فروردین ماه در دسترس عموم قرار دارد. البته بهتر است قبل از حرکت به سمت پیست، با اداره راه تماس حاصل کنید تا از باز بودن مسیر منتهی به پیست اطمینان حاصل کنید. 

آدرس: از مشهد به سمت چناران حرکت کنید. ۲ کیلومتر بعد از گلمکان دور زده و وارد جاده دولت آباد شوید. با طی کردن ۱۸ کیلومتر از جاده دولت آباد به پیست اسکی شیرباد می‌رسید. 

پیست اسکی شیرباد

آرامگاه فردوسی

برای عاشقان زبان و ادبیات فارسی، فردوسی یک اسطوره محسوب می‌شود. این شاعر بزرگ در شهر توس و در نزدیکی مشهد به خاک سپرده شده است. بنای مقبره آرامگاه فردوسی یکی از زیباترین مقبره‌های استان خراسان رضوی است و در این آرامگاه مهدی اخوان ثالث شاعر معاصر و استاد شجریان هم به خاک سپرده شده‌اند.

آرامگاه فردوسی همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر آماده بازدید است. همچنین این آرامگاه از طریق اتوبوس هم قابل دسترس است.

آدرس: استان خراسان رضوی، شهر توس، انتهای بلوار بهارستان

آرامگاه فردوسی

دره‌ اجنه شهر مشهد

حوالی روستای اخلمد به جزء آبشار خروشان، مسیرهای پر پیچ و خم زیادی وجود دارد که به دره اجنه شهر مشهد معروف است. در زبان عربی جن به معنای خاموش است و این دره‌ها به علت باریک بودن و ارتفاع زیاد دیواره کوه‌ها تاریک‌اند و به همین علت دره اجنه نام گرفته‌اند.

به علت آب و هوای مطبوع و مراتع سرسبز اطراف دره، در تابستان‌ها این مکان پاتوق صخره نوردان تازه کار است. به علت نزدیک بودن دیواره کوه‌ها در دره اجنه صعود با تجهیزات به بالای دره کار سختی نبوده و به همین علت این دره در کنار آبشارهای خروشان اخلمد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. 

آدرس: از شهرستان چناران واقع در ۴۵ کیلومتری مشهد عبور کرده و پس از آن وارد جاده‌ای به سمت روستا می‌شوید که حدود ۲۴ کیلومتر از شهرستان چناران فاصله دارد، ۲ کیلومتر مانده به روستا به محل پارکینگ دره اجنه می‌رسید. 

دره‌ اجنه شهر مشهد

شهرهای دیدنی در اطراف مشهد

چسبیده به شهر مشهد، چند شهر در ارتفاعات کوه بینالود قرار دارد که در فصل تابستان و بهار خنک و دیدنی‌اند. این شهرها با مناظر طبیعی و زیبا شناخته شده‌اند و به شرح زیر هستند.

شهر شاندیز مشهد

شهر شاندیز که به آن ییلاق شاندیز هم می‌گویند، یکی از مناطق خوش آب و هوای اطراف مشهد است. اولین چیزی که پس از شنیدن نام شاندیز به ذهن می‌رسد، رستوران‌های زیبا و شیشلیک معروف است. در واقع فاصله شاندیز تا مشهد تنها ۳۰ کیلومتر است و این شهر مانند دربند و درکه تهران برای ساکنان مشهد به حساب می‌آید.

اگر به دنبال خوراکی‌های تازه و محلی هستید و می‌خواهید طعم غذاهای خوشمزه شاندیز را بچشید، این ییلاق زیبا و سرسبز می‌تواند همه خواسته‌های شما را برآورده کند. در مغازه‌های شاندیز می‌توانید؛ انواع و اقسام میوه‌های خشک، دمنوش‌، زعفران، زرشک و نبات را برای خرید سوغات پیدا کنید. 

آدرس شاندیز مشهد: شاندیز در ۳۷ کیلومتری شمال غرب مشهد قرار گرفته که پس از عبور از پارک وکیل آباد می‌توانید وارد این شهرستان شوید.

جاهای دیدنی اطراف مشهد

طرقبه و دشت های اطراف آن 

آب و هوای دلچسب در کنار تفریحات گوناگون را می‌توان بهترین تعریف از طرقبه دانست. این شهر که از توابع شاندیز به حساب می‌آید، مکانی برای تفریح است. پیست‌های سوارکاری، تله کابین، انواع رستوران‌ها و کافه‌ها و رودخانه طرقبه جایی برای فرار از یک روز کسل کننده است. 

آدرس طرقبه مشهد: پس از وارد شدن به بلوار وکیل آباد و عبور از پارک وکیل­ آباد با طی مسیری ۱۵ کیلومتری در جهت شمال غربی مشهد به طرقبه خواهید رسید.

طرقبه و دشت های اطراف آن 

شهر گلمکان

یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد که در کوهپایه رشته کوه بینالود قرار گرفته، شهر گلمکان است. این شهر با چشمه‌ها و باغات میوه شناخته می‌شود و مهم‌ترین جاذبه آن در فاصله ۱۷ کیلومتری از شهر به نام چشمه سبز است.

این چشمه که وسعت زیادی دارد و بسیاری آن را دریاچه می‌دانند، در ارتفاعات اطراف شهر گلمکان قرار گرفته است. تفریحات این منطقه را می‌توان کوهنوردی و ماهیگیری نام برد. شهر گلمکان در فاصله ۶۵ کیلومتری مشهد است و از شهر مشهد فاصله دارد. 

آدرس شهر گلمکان: مسیر ورودی به این شهر در ۵۰ کیلومتری جاده مشهد قوچان قرار دارد. پس از ورود به جاده گلمکان حدود ۱۵ کیلومتر مسافت جهت رسیدن به شهر گلمکان وجود دارد.

شهر گلمکان از جاهای دیدنی اطراف مشهد

شهر نیشابور

دومین شهر پرجمعیت استان خراسان رضوی پس از مشهد، نیشابور است. این شهر با پیشینه تاریخی خود شما را شگفت زده می‌کند. نیشابور دو بار پایتخت ایران بوده و در مسیر جاده ابریشم نقش حیاتی را برای مبادله کالا ایفا می‌کرده است.

هنرمندان و شاعران این شهر اعتباری بین المللی دارند. در نیشابور می‌توانید به آرامگاه خیام و عطار نیشابوری رفته و سپس به مقبره استاد نقاشی ایران کمال الملک سر بزنید. آبشار گرینه و بازار قدیمی نیشابور از دیگر جاذبه‌های این شهر باستانی هستند. فاصله مشهد تا نیشابور ۱۲۷ کیلومتر است. 

آدرس شهر نیشابور: از مسیر جنوبی شهر مشهد به سمت ملک آباد حرکت کنید. پس از ملک آباد و با طی کردن مسیر ۷۰ کیلومتری به شهر نیشابور می‌رسید. 

شهر نیشابور از جاهای دیدنی اطراف مشهد

روستاهای دیدنی اطراف مشهد

اطراف مشهد پر از روستاهای کوچک و بزرگ با پیشینه تاریخی و طبیعت زیبا است. برخی از روستاهای مشهد به شرح زیر است. 

روستای کنگ کهن

این روستا که به ماسوله مشهد معروف است، یکی از قدیمی‌ترین مناطق اطراف مشهد محسوب می‌شود. خانه هایی پلکانی که بر روی کوهپایه بینالود روی هم ساخته شده و منظره‌ای مشرف به باغ گیلاس دارد. وجود کاروانسرای عباسی و همچنین قبرستان کهن کنگ نشان از قدمت تاریخی این روستا می‌دهد.

برخی قبرهای این روستا که شیشه‌ای هستند، متعلق به قبل از اسلام است. فاصله این روستا تا مشهد ۲۹ کیلومتر است و بسیاری از ساکنان مشهد برای چشیدن میوه‌های تازه و آش مخصوص این روستا آخر هفته در این روستا اقامت می‌کنند. 

آدرس روستای کنگ: برای رسیدن به این روستا باید از طرقبه حدود ۱۹ کیلومتر عبور کنید. این روستا در فاصله ۲۹ کیلومتری مشهد قرار دارد.

روستای کنگ کهن

روستای نغندر

روستای نغندر از توابع طرقبه مشهد و از جاهای دیدنی اطراف مشهد است. این روستا با طرقبه ۱۰ کیلومتر و با مشهد ۲۵ کیلومتر فاصله دارد. در این روستا، خانه‌های سنتی که بیشتر رستوران هستند و باغ های سرسبز زیادی وجود دارد. آب و هوای این روستا مانند طرقبه به علت وجود کوه بینالود، خنک و معتدل است. در گذشته در این روستا ابریشم کشت می‌شده و نام روستا به معنی دره ابریشم است. 

آدرس روستای نغندر: از میدان آب به سمت بلوار اندرزگو رفته، پس از آن به خیابان شهید دیالمه، بلوار مدرس، بلوار ملک آباد، بلوار وکیل آباد تا سه راه طرقبه شاندیز وارد شوید. مسیر را تا میدان امام رضا ادامه داده تا به روستای نغندر برسید. 

روستای نغندر از جاهای دیدنی اطراف مشهد

روستای زشک

در سرچشمه رودخانه‌های منتهی به شاندیز، یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد، قرار دارد. روستای زشک که نسبت به دیگر روستاها پیشینه تاریخی کمتری دارد و به دوران قاجاریه برمی‌گردد، یکی از زیباترین روستاها از نظر طبیعی است. این روستا منبع ماهی قزل آلا پرورشی است و باغات و میوه‌های زیادی دارد.

جمعیت روستا در تابستان تا چهار برابر افزایش می‌یابد و روستای زشک مکانی مناسب برای فرار از گرمای تابستان است. در اطراف روستا دو قله مهم چمن زشک و شیرباد، باعث شده تا دوست داران طبیعت گردی و کوهنوردی در این روستا به عنوان مبداء خود برای تفریح انتخاب کنند. فاصله روستای زشک تا مشهد ۷۰ کیلومتر است.

آدرس روستای زشک :  پس از عبور از پارک وکیل آباد به سمت شاندیز رفته و ۱۵کیلومتر دیگر به روستای زشک خواهید رسید.

روستای خادر

یکی از روستاهایی که شما را با سنگ نوشته‌‌هایش شگفت زده می‌کند، روستای خادر است. دلیل نام گذاری این روستا، وزش باد شدید و کنده شدن خار در منطقه بوده که به آن خار دره می‌گفتند و در ادامه به خادر تبدیل شد.

روستای خادر قدمت زیادی دارد و وجود بناهای قدیمی این روستا به آن ارزشی دو چندان بخشیده است. این روستا در نزدیکی روستای زشک و از توابع دهستان شاندیز است. جاهای دیدنی روستای خادر شامل: سرچشمه ، آتشکدۀ روستا، دخمۀ غارنشینان و آغل سرفه است.

آدرس روستای خادر: این روستا در حوالی شاندیز قرار دارد. پس از عبور از پارک وکیل آباد به سمت شاندیز رفته و حدود ۲۰ کیلومتر بعد به روستای خادر خواهید رسید.

روستای خادر

روستای ابرده

یکی دیگر از روستاهای منطقه شاندیز که فاصله کمی با روستای زشک دارد، روستای ابرده است. این روستا در محل گذر رودخانه زشک رشد و توسعه یافته و آب و هوایی خنک دارد. روستای ابرده با خانه های کاه‌گلی و مردمان مهمان نواز، حالت نوستالژی دارد.

آلو قرمز، گلابی، هلو، زردآلو، سیب و گیلاس میوه‌های باغ‌های روستاییان را تشکیل می‌دهد و اگر زمان برداشت آنها به این روستا بروید آن‌ها را فروتنانه به شما پیشکش می‌کنند. چاه چهل دختر و قلعه تاریخی آن و مقبره حافظ بهاءالدین عمر ابردهی که قدمتی ۷۰۰ ساله دارد نشان از تاریخ غنی این روستا است. 

آدرس روستای ابرده: مشهد، شاندیز، ۴ کیلومتر بالاتر در مسیر رودخانه زشک، روستای ابرده علیا

روستای ابرده از جاهای دیدنی اطراف مشهد

روستای جاغرق

این روستا از توابع طرقبه محسوب می‌شود. روستای جاغرق در دره‌ای از رشته کوه بینالود قرار گرفته است. این روستا با آب و هوای مطبوع و رودخانه دائمی محلی مناسب برای تفریح و کمپینگ محسوب می‌شود. جاهای دیدنی این روستا شامل: غار قنبرکوه، قبرستان باستانی و عمارت تابستانه سفیر انگلیس است. اطراف روستا پر از جنگل‌های سرسبز است که از میان آنها رودخانه عبور می‌کند و بسیاری از ساکنان مشهد آخر هفته‌ها در این روستا اقامت می‌کنند. 

آدرس روستای جاغرق: این روستا در ۷ کیلومتری طرقبه قرار دارد که با شهر مشهد حدود ۲۱ کیلومتر فاصله دارد.

روستای اخلمد

این روستا به علت داشتن طبیعتی منحصر به فرد، پاتوق بسیاری از گردشگران مشهد و مردم این شهر است. روستای اخلمد به دره جنی و آبشار اخلمد معروف است. اطراف روستا طبیعتی روح نواز وجود دارد و آبشار اخلمد متشکل از ۷ آبشار مختلف در دره اخلمد است.

این روستا در تابستان بسیار شلوغ است و مانند دیگر روستاهای اطراف خلوت و پر آرامش نیست. برای پیمایش مسیر آبشار باید حدود ۲ کیلومتر را پیاده طی کنید، البته بومیان منطقه برای آسایش شما با داشتن خر و قاطر امکان حمل لوازم پیک نیک شما تا محل آبشار را دارند.

آدرس روستای اخلمد: برای دسترسی به روستا باید از شهرستان چناران واقع در ۴۵ کیلومتری مشهد عبور کرده و پس از آن وارد جاده ای به سمت روستا می‌شوید که حدود ۲۴ کیلومتر از شهرستان چناران فاصله دارد.

روستای اخلمد

روستای مغان

این روستا به علت وجود غاری مخوف و اسرار آمیز در آن شناخته می‌شود. این غار بزرگترین غار در استان خراسان رضوی به حساب می‌آید. روستای مغان توسط قله‌های معروفی مانند: قله چله غار، قله سنگ گیه و قله معروف به کوه سیاه و کوه پیش دق احاطه شده است.

این روستا مخصوص افرادی است که علاقه به اکتشاف و ماجراجویی دارند. قدمت غار مغان با وجود فسیل های درون آن به ۱۰۰ میلیون سال می‌رسد. بزرگی و طول این غار آنقدر زیاد است که حدود ۲ ساعت پیمایش آن طول می‌کشد و در صورتی که مسیر را علامت گذاری نکنید، گم شدن شما در آن حتمی است. 

آدرس روستای مغان: برای دسترسی به روستا مغان باید از جنوب مشهد به سمت طرقبه رفته و پس از طی کردن ۲۷ کیلومتر از طرقبه به روستای مغان می‌رسید. 

روستای مغان

روستای ازغد

این روستا در قسمت شمالی کوه بینالود و از توابع دهستان شاندیز است. روستای ازغد به علت وجود مسجدی باستانی معروف شده است. همچنین این روستا برای کوهنوردان مکانی مناسب برای شروع پیمایش مسیر به حساب می‌آید. روستای ازغد با قرار گرفتن در ارتفاعات بینالود و آب و هوای معتدل دارای درختان گردو فراوان است. بافت روستا سنتی بوده و خانه های روستا به شکل پلکانی ساخته شده‌اند.

آدرس روستای ازغد: برای دسترسی به این روستا،  مسیری وجود دارد که به خیابان آرامگاه امامزادگان یاسر و ناصر معروف است.اگر این جاده را پیش رو گرفته و روستای حصار گلستان را پشت سر بگذارید، پس از سپری کردن حدود ۱۸ کیلومتر، به روستا ازغد می‌رسید.

روستای پاژ

روستای پاژ، محل تولد ابوالقاسم فردوسی شاعر حماسه‌سرای ایرانی است. این روستا که در فاصله کمی از مشهد قرار دارد، با پیشینه تاریخی خود عاشقان تاریخ کهن ایران را به سمت خود می‌کشاند. در ارتفاعات روستای پاژ تپه هایی وجود دارد که در آنها ساختمان‌هایی با عمر نامعلوم دارند.

بسیاری این ساختمان‌ها را به دوران قبل از اسلام نسبت می‌دهند. همچنین در زندگی نامه فردوسی از نام این روستا به عنوان زادگاه نام برده شده است. درون روستا پر از خانه‌های قدیمی با معماری منحصر به فرد است و شما را به عمق تاریخ فرو میبرد. 

آدرس روستای پاژ: برای دسترسی به روستای پاژ، از مشهد با استفاده از بلوار ۲۲ بهمن، به‌سمت کلات نادری بروید. روستای پاژ در همین مسیر، در سمت چپ جاده واقع شده است.

روستای پاژ

رودخانه‌ های اطراف شهر مشهد

سرسبزی شهرها، روستاها و جاهای دیدنی اطراف مشهد در مناطق چناران و شاندیز و طرقبه، مدیون رودخانه‌های فصلی و دائمی این منطقه است. در واقع در صورتی که رودخانه‌ها در این منطقه جاری نبود، این مناطق در تابستان آب و هوای خنکی نداشته و به این حد زیبا نمی‌شدند. لیست رودخانه‌های اطراف مشهد به شرح زیر است. 

کشف‌ رود

یکی از رودخانه‌های قدیمی مشهد که در گذشته شهر باستانی توس در کنار آن قرار داشت، کشف رود است. کشف رود در دره‌ای به همین نام و از کوه‌های هزار مسجد و بینالود سرچشمه می‌گیرد. این رود با ترکیب با رودی به نام هریرود، رود تجن را تشکیل می‌دهد که در مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد.

کشف رود ۲۹۰ کیلومتر طول دارد و در فصل‌های پرباران بسیار طغیان کننده و خطرناک است. با عدم حفظ طبیعت و درختان اطراف کشف رود، آب رودخانه در فصل تابستان بسیار کم و در برخی قسمت‌ها خشک می‌شود. این رود از گلمکان، زشک، کارده و مایان گذر می‌کند و از همه روستاها قابلیت دسترسی دارد. 

کشف‌ رود

رودخانه دولت آباد

یکی دیگر از رودخانه های زیبای مشهد، رودخانه دولت آباد است. این رودخانه که در مسیر ۳۰ کیلومتری خود پر از آلاچیق و امکانات رفاهی است، با سرسبزی زیاد مناسب کمپ و پیک نیک خانوادگی است. مسیر جاده‌ای مناسب تا پای رودخانه و آنتن‌دهی مناسب تلفن همراه باعث شده تا این رودخانه مناسب اتراق و استراحت آخر هفته مردمان مشهد باشد. سرچشمه رودخانه دولت آباد از رشته کوه بینالود است و یک رودخانه دائمی پر آب محسوب می‌شود. 

آدرس: از مشهد به سمت چناران حرکت کنید. پس از گلمکان و از زیر گذر به سمت روستای دولت آباد حرکت کنید. ۱۵ کیلومتر در جاده دولت آباد ادامه دهید تا به رودخانه دولت آباد برسید.

رودخانه دولت آباد

رودخانه زشک 

این رودخانه کم عرض از روستای زشک عبور می‌کند و در نهایت در نزدیکی آرامگاه فردوسی به کشف رود می‌ریزد. مانند کشف رود به علت بارش کم، این رودخانه هم در تابستان خشک است و یک رودخانه فصلی محسوب می‌شود.

زشک به معنای آب زلالی است که از چشمه‌ها می‌جوشد و علت نامگذاری این رود و روستای کنار آن نیز همین است. لذت بردن از چشم انداز‌ها (دامنه های بینالود،چشمه سارها،دره‌های با صفا،حیات وحش منطقه) از تفریحات اصلی بازدید کنندگان از این رودخانه و روستا است.

آدرس: پس از عبور از پارک وکیل آباد به سمت شاندیز رفته و ۱۵ کیلومتر دیگر به روستای زشک و سپس رودخانه زشک خواهید رسید.

رودخانه زشک 

رودخانه دهبار

یکی از زیباترین رودخانه‌های طرقبه، رودخانه دهبار است، این رودخانه از جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می شود. این رودخانه که از مرکز روستایی به همین نام گذر می‌کند، بار خروش فراوان در دره‌ها بینالود در حرکت است  و در نهایت به طرقبه می‌رسد. مسیر رودخانه دهبار حدود ۲۲ کیلومتر است و از روستای جاغرق نیز رد می‌شود.

پوشش گیاهی اطراف رودخانه باعث شده تا در فصل‌های مختلف این رود مکان مناسبی برای عکاسی و قرارهای عاشقانه و پیک نیک خانوادگی باشد. 

آدرس: ابتدا از طرقبه به سمت جاغرق حرکت کرده و پس از رسیدن به سه راهی به سمت روستای طرقدار بروید. پس از آن با دوراهی دهبار و کلات آهن مواجه خواهید شد که ۱۸ کیلومتر پس از این دو راهی به رودخانه می‌رسید. 

رودخانه دهبار

رودخانه کنگ

برای رسیدن به رودخانه کنگ باید به روستای باستانی کنگ برویم. در دل کوچه باغ‌های این روستا و از لا به لای درختان میوه باغات، جوی آبی روان و خنک عبور می‌کند که رودخانه کنگ نام دارد. این رودخانه ظرفیت‌های دیدنی روستای کنگ و منطقه طرقبه را افزایش داده و باعث شده تا بازدید از این روستا فقط به دلایل معماری جالب و تاریخی خانه‌های روستا نباشد. 

آدرس: برای رسیدن به این روستا باید از طرقبه حدود ۱۹ کیلومتر عبور کنید. این روستا در فاصله ۲۹ کیلومتری مشهد قرار دارد.

رودخانه جاغرق

یکی دیگر از رودخانه‌های فصلی مشهد، رودخانه جاغرق است. این رود که از رشته کوه بینالود سرچشمه می‌گیرد، ۲۵ کیلومتر طول دارد. رودخانه جاغرق پس از عبور از روستاهای کردینه،جاغرق،طرقدر و شهر طرقبه در حوالی روستای حصار به رودخانه مایان و رودخانه دهبار می‌پیوندد. در اطراف رودخانه خصوصا در فصل بهار، سرسبزی و بوته‌های بابونه وحشی زیادی قابل مشاهده است. همچنین صخره نوردی در کوه‌های اطراف رودخانه از تفریحات مرسوم این منطقه محسوب می‌شود. 

آدرس: این رودخانه در ۷ کیلومتری طرقبه قرار دارد که با شهر مشهد حدود ۲۱ کیلومتر فاصله دارد.

رودخانه جاغرق

رودخانه مایان

رودخانه مایان در اطراف روستای ازغد قرار دارد و از دیگر جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می شود. این رودخانه ۳۰ کیلومتری، پس از آبدهی به باغات روستاهای اطراف به بند گلستان می‌ریزد. رودخانه مایان با درختان انبوه شناخته می‌شود و یک رودخانه دائمی است. بازدید از این رودخانه در فصل تابستان برای فرار از گرمای شهر مشهد گزینه مناسبی است. 

آدرس: پس از رسیدن به طرقبه، با گذر از جاده پر پیچ  و خم روستای ازغد، به روستای مایان اولیا، سرچشمه رود مایان می‌رسید. 

رودخانه مایان

رودخانه گلستان

نسبت به دیگر رودخانه‌های مشهد، رودخانه گلستان از آب بیشتری برخوردار است. این رودخانه در مسیر روستاهای دهبار،کلاته آهن،مایانات،ازغد،کردینه،جاغرق،طرقدر،حصار و گلستان و شهر طرقبه قرار گرفته است.

رودخانه گلستان از بهم پیوستن رودخانه‌های دهبار،مایان،طرقبه در نزدیکی روستای حصار گلستان بوجود می‌آید و از آنجا با طی مسافتی اندک در حدود ۲ کیلومتر به بند گلستان (سد گلستان) میریزد. مانند دیگر رودخانه‌های اطراف مشهد، رودخانه گلستان محل مناسبی برای پیک‌نیک و تفریحات خانوادگی است. 

آدرس: دوراهی طرقبه شاندیز، بلوار امام رضا، خیابان امام رضا ۳۶، خیابان امام زادگان.

رودخانه گلستان از جاهای دیدنی اطراف مشهد

رودخانه طرق

یکی دیگر از رودهای پر آب مشهد، رودخانه طرق است. این رودخانه مسیر آخر افرادی بود که در جاده ابریشم تجارت می‌کردند و باید در این رودخانه به سمت کشف رود به حرکت در می‌آمده‌اند. رودخانه طرق پس از عبور از روستای مغان، خانرود، اردمه و بعد از آن روستاهای مجد، تجر، سربرج و روستای کرتیان به سد طرق می‌ریزد. 

آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، بخش احمد آباد، دهستان سرجام

رودخانه شلگرد

یکی از رودخانه‌های پر‌طرفدار از جاهای دیدنی اطراف مشهد، رودخانه شلگرد است. در مسیر این رودخانه حوضچه‌های گرانیتی جذاب و عمیق، که به هفت حوض معروف است جلوه خاصی به این رود بخشیده است. پارک هفته حوض آسان‌ترین دسترسی به رودخانه شلگرد است و امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی دارد. 

آدرس: مشهد، جاده کلانتری، پارک تفریحی هفت حوض  

رودخانه شلگرد از جاهای دیدنی اطراف مشهد

رودخانه پیله ور

در غرب مشهد، در مسیر روستای ازغد یک رودخانه دیگر به اسم پیله ور جاری است. این رود که از طرقبه عبور می‌کند و از بیشتر رستوران‌های این منطقه رد می‌شود، در نهایت از یک مسیر فرعی به بند گلستان می‌ریزد. مانند دیگر رودخانه‌های مشهد، سرچشمه رودخانه پیله ور شمال کوه بینالود است. 

آدرس: خراسان رضوی، طرقبه شاندیز، بخش طرقبه

کویرهای اطراف مشهد

مانند ییلاقات اطراف مشهد، کویر این شهر هم سالانه بازدید کنندگان زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند. علاقه مندان به ستاره شناسی و سافاری در مشهد می‌توانند تا در این کویرها به تفریح مورد علاقه خود بپردازند. معروف ترین کویرهای اطراف مشهد شامل موارد زیر است.

کویر مزینان 

یکی از قطب‌های ستاره شناسی مشهد، کویر مزینان است. این کویر در تابستان سوزان و زمستان سرد میزبان بسیاری از دانشمندان نجوم کشور است. در گذشته جاده ابریشم از این کویر گذر می‌کرده و این کویر آسمان شب خیره کننده‌ای دارد. جالب است که بر خلاف تصور عموم در حاشیه این کویر گل‌های آفتابگردان، کنجد و فلفل رشد می‌کند. فاصله این کویر تا مشهد ۲۹۰ کیلومتر است.

آدرس: جاده سبزوار- شاهرود، ۶ کیلومتری جنوب غربی داورزن

کویر مزینان از جاهای دیدنی اطراف مشهد

کویر اردمه مشهد

کمی دورتر از مشهد و در فاصله سبزوار و نیشابور، کویر اردمه قرار دارد که جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می شود. این کویر مانند کویر مزینان، آسمان شب خیره کننده‌ای دارد و از آرامش بسیاری برخوردار است. در مسیر این کویر مسجد چوبی نیشابور قرار دارد که بازدید آن لذت کویر گردی را چند برابر می‌کند. کویر اردمه همچنین برای عاشقان پرواز و پاراگلایدر مانند یک استخر بزرگ است و این ورزشکاران بر فراز تپه‌های این کویر پرواز را تجربه می‌کنند. 

آدرس: ۲۵ کیلومتری جاده نیشابور- کاشمر، روستای رهن کاریز، کویر اردمه

کویر اردمه از جاهای دیدنی اطراف مشهد

مکان های مناسب عکاسی در جاهای دیدنی اطراف مشهد

اگر عاشق عکاسی هستید و می‌خواهید در سفر به مشهد، یک پکیج کامل از عکس های متنوع داشته باشید، در ادامه مکان‌هایی که از نظر کاربران بیشترین امتیاز را برای تفریح عکاسی دریافت کرده را به شما معرفی می‌کنیم. 

  • شاندیز
  • خانه داروغه
  • خانه توکلی
  • باغ پرندگان
  • دشت ارغوان
  • چالیدره
  • پارک کوهسنگی
  • آبشار قره سو
  • روستای کنگ
  • آبشار ارتکند
مکان های مناسب عکاسی در جاهای دیدنی اطراف مشهد

کلام پایانی

بار دیگر که نام مشهد را بشنوید دیگر فقط به یاد امام رضا(ع) نمی‌افتید و تمام زیبایی‌های این شهر از مقابل چشمانتان گذر می‌کند. شهر مشهد پر از زیبایی‌های مختلف و چشم نواز است و گشت و گذار در آن نیاز به روزهای زیادی دارد. تجربه شما از گشتن در اطراف مشهد چه بوده است؟ جای کدام جاهای دیدنی اطراف مشهد در فهرست ما خالی است؟ نظرات خود را برایمان کامنت کنید. 

سوالات متداول

روستای کنگ کهن تاریخی ترین روستا اطراف مشهد است.

حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم عمر خیام و عطار نیشابوری در اطراف مشهد به خاک سپرده شده‌اند. 

چالیدره با داشتن تفریحات گوناگون معروف‌ترین جاذبه اطراف مشهد محسوب می‌شود.

قله زو، بلندترین قله نزدیک به مشهد است که از بالای آن شاندیز، طرقبه و شهر مشهد را می‌توان کامل دید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
    • سلام همراه گرامی؛
      ممنون از توجه و همراهی شما با مجله پته.

      آیا مفید بود؟
  1. با سلام همه جای مشهد را گفتین بجز روستای سر سبز باصفای مارشک

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی؛
      ممنونیم از همراهی شما، حتما در آپدیت های بعدی از این روستای زیبا صحبت می کنیم.

      آیا مفید بود؟