جاهای دیدنی کاشان | لیست کاملی از جاذبه‌ها + عکس و آدرس

جاهای دیدنی کاشان | لیست کاملی از جاذبه‌ها + عکس و آدرس

استان اصفهان ایرانگردی کاشان

اگرچه شهر اصفهان برای بسیاری مصداق بارز نصف جهان است، ولی اصفهان پیش از آنکه صرفا یک شهر باشد، یک استان بزرگ است که شهرهای تاریخی و گردشگری مهمی چون کاشان را در برگرفته است. جاهای دیدنی کاشان بعد از شهر اصفهان دومین شهر مهم و یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین مقاصد گردشگری ایران است که در فاصله 200 کیلومتری از مرکز شهر اصفهان قرار دارد. با شروع مراسم گلاب‌گیری در فصل بهار و اردیبهشت‌ماه، شهر کاشان به یکی از پرترددترین شهرهای ایران تبدیل می‌شود و به‌ طورکلی می‌توان اعلام داشت که این شهر نقش مهمی را در صنعت توریست ایران ایفا می‌کند.

اما دلیل اصلی شهرت کاشان فقط مراسم گلاب‌گیری آن نیست، زیرا قدمت این شهر که امروز کاشان می‌خوانیمش حدود 7,500 سال است. بله، شهری که این چنین قدمت دارد، باید جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری تاریخی، مذهبی و طبیعی متعددی داشته باشد که ارزش چندین بار بازدید را دارند. پس اگر قصد دارید تا برای سفری چند روزه به کاشان سفر کنید، در ادامه با ما در پته همراه شوید.

جاهای دیدنی تاریخی کاشان

طی تحقیقات صورت گرفته و اسناد تاریخی که از تپه‌های سیلک کشف شده است، شهر کاشان بیش از 7,500 سال قدمت دارد. در واقع با توجه به همین قدمت بالای شهر کاشان که یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های انسان بوده است، می‌توان به دلیل اصلی وجود جاهای دیدنی تاریخی در این شهر پی برد.

البته خوشبختانه هنوز هم بافت قدیمی شهر کاشان حفظ شده است که در غیر اینصورت خبری از بسیاری از جاذبه‌های تاریخی و آثار باستانی این شهر نبود. جاهای دیدنی کاشان به چندین دسته مختلف تقسیم می‌شوند که به‌طورکلی در ادامه به معرفی جاهای دیدنی تاریخی اعم از مکان‌های مهم و بناهای تاریخی کاشان می‌پردازیم:

باغ فین کاشان

باغ فین کاشان یکی از معروف‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی تاریخی و بناهای مهم شهر کاشان است که جلوه زیبایی از معماری هنرمندانه و فرهنگ متمدنانه ایرانی است. باغ فین کاشان قدمتی در راستای تاریخ ایران دارد و بنابر اسناد مکتوب تاریخی، جمشید پادشاه ایرانی که نامش در شاهنامه آمده است، دستور ساخت این بنا را صادر کرده است. درباره ساخت باغ فین کاشان که نمونه کاملی از یک باغ ایرانی است، در کتاب قدیمی «تاریخ قم» به قلم «حسن بن محمد بن حسن قمی» که در قرن چهارم نگاشته شده است، چنین آمده است:

“بناها و کاریزهای فین، به دستور جمشید احداث شده است.”

این باغ به حدی زیبا و چشم‌گیر بوده است که توجه بسیاری از پادشاهان حاکم بر ایران را در ادوار مختلف به خود جلب کرده است. حتی در دوره حکمرانی پادشاهان «آل بویه» و «ایلخانان» بخش‌های مختلفی به این باغ زیبا افزوده شد و وسعت این باغ به‌مرور نسبت به باغی که جمشید ساخته بود، گسترش یافت. از طرف دیگر پادشاهان دیگری هم در این میان اقدام به مرمت و بازسازی این باغ کرده و آن را به یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های ثبت شده در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو بدل نمودند.

هزینه بلیط۵۰۰۰ تومان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته در شش ماهه اول از ساعت 9 تا 19 و در شش ماهه دوم از ساعت 9 تا 17
آدرساستان اصفهان، شهر کاشان، انتهای خیابان امیرکبیر فعلی و روستای فین قدیم، باغ فین کاشان

حمام فین

حمام فین یکی دیگر از معروف‌ترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی تاریخی کاشان است که محل یکی از حوادث تلخ تاریخ ایران یعنی قتل امیرکبیر است. حمام فین در جنوب باغ فین کاشان تعبیه شده است و از این رو نام فین را به آن نسبت داده‌اند که در واقع بخشی از این باغ محسوب می‌شود.

بنابر اسناد و مدارک تاریخی که جمع‌آوری شده است، حمام فین به دستور فتحعلی شاه قاجار، دومین شاه قاجاری برای استحمام اشراف‌زادگان ساخته است. البته حمام فین کاشان در واقع متشکل از دو بخش حمام بزرگ (حمام سلطنتی) و حمام کوچک (حمام خدمتکاران) است که قدمت حمام کوچک یا حمام صفوی آن، حدود 500 سال برآورد شده است.

حمام کوچک یا همان حمام صفوی در دوره حکومت صفویه برای استحمام خدمه ساخته شده بود و لازم به ذکر است که در خزینه این حمام، هفت کاشی موجود است که براساس نظریه مورخان، قدمتی قریب به 500 سال دارند. اما همانطور که اشاره شد، شهرت اصلی حمام فین کاشان به‌دلیل اتفاق تاریخی و سیاسی تلخی است که در این حمام صورت گرفته است؛ یعنی قتل امیرکبیر، نخست وزیر وقت به دستور مستقیم ناصرالدین شاه که مرگ این شخص بزرگوار از بزرگ‌ترین حوادث ناگواری است که تاریخ ایران از سر گذرانده است.

هزینه بلیط۵۰۰۰ تومان
ساعات بازدیددر تمامی روزهای هفته در شش ماهه اول از ساعت 9 تا 19 و در شش ماهه دوم از ساعت 9 تا 17
آدرساستان اصفهان، شهر کاشان، خیابان امیرکبیر، حمام کاشان

حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد یکی دیگر از بهترین و شاهکارترین جاهای دیدنی تاریخی کاشان است که از بناهای مجلل و سلطنتی شهر کاشان و ایران است. اگرچه شهرت حمام سلطان امیر احمد به اندازه حمام فین کاشان نیست، ولی زیبایی و جذابیت این حمام دست کمی از حمام فین ندارد.

حمام سلطان امیر احمد در واقع به خوبی بافت قدیمی این شهر را حفظ کرده است. این حمام در نزدیکی بناهای تاریخی دیگری بنام‌های خانه طباطبایی‌ها، خانه عباسیان و خانه بروجردی‌ها قرار دارد و می‌توانید پس از بازدید از حمام سلطان امیر احمد از این جاذبه‌های گردشگری بازدید کنید. حمام سلطان امیر احمد نام خود را از امامزاده هم‌جوار خود با همین نام گرفته است و قدمت این حمام به ادوار سلجوقیان و قاجاریه بازمی‌گردد. نام این حمام تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و قرار گرفتن این حمام در محله‌ای تاریخی بر افزایش محبوبیت این بنای تاریخی افزوده است.

حمام سلطان امیر احمد با کاشی‌های آبی و طلایی و گچ‌بری‌های زیبا به زیبایی هرچه تمام‌تر و به شیوه‌ای هنرمندانه تزئین، طراحی و معماری شده است. علاوه‌براین کاشی‌ها و گچ‌بری‌های زیبا، نقاشی‌های دیواری مسحورکننده، شیشه‌های رنگارنگ دیوانه‌کننده و سقف‌های طاقی گیج‌کننده را هم به ویژگی‌ها و مزیت‌های طراحی این حمام تاریخی باید افزود که نمایشگر یک اثر هنری کامل هستند.

اما از تزئینات و معماری داخلی این حمام که بگذریم، پشت بام حمام سلطان امیر احمد هم یکی دیگر از شگفتی‌ها و آثار هنرمندانه معمار و طراح آن است که با انواع طرح‌ها، رنگ‌آمیزی و مزین شده است. در هر صورت اگر از تماشای بناهای تاریخی که هنرمندانه و زیبا ساخته شده‌اند، علاقه دارید به‌هیچ‌عنوان حمام سلطان امیر احمد را از دست ندهید و تا می‌توانید از تماشای مناظر زیبای آن لذت ببرید؛ ضمنا اگر استرس از دست دادن این همه زیبایی را دارید، حتما از بخش‌های مختلف این حمام عکس‌برداری کنید.

هزینه بلیط۵۰۰۰ تومان
ساعات بازدیددر تمامی روزهای هفته از ساعت 9 تا 18:30
آدرساستان اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی، کوچه سلطان امیر احمد، حمام سلطان امیر احمد

بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان یکی دیگر از جاهای دیدنی تاریخی شهر کاشان و ایران است که با جاهای دیدنی تاریخی تفاوت چشمگیری دارد. بازار سنتی کاشان هنوز هم یکی از مهم‌ترین بخش‌های شهر کاشان به‌شمار می‌آید، زیرا بناهای تاریخی قبلی صرفا برای بازدید مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که بازار سنتی ایران محل دادوستد و درآمدزایی مردم کاشان است. پس بدین ترتیب می‌توان اظهار داشت که بازار سنتی کاشان، علاوه‌بر معماری زیبا و بافت قدیمی شهر، یکی از بهترین و معروف‌ترین بازارهای قدیمی ایران و جهان محسوب می‌شود.

حتی بسیاری از نویسندگان، مورخان، و ایران‌شناسان بزرگ ایران و جهان درباره این بازار سنتی مباحث مختلفی را مطرح کرده‌اند. برای مثال نویسنده‌ای بنام «مجدالدین محمد حسینی» متخلص به «مجدی» در کتاب «زینت‌المجالس» درباره بازار کاشان این چنین ذکر شده است:

“مثل راسته بازار کاشان در کل جهان نیست و طول آن (قدمت) بازار حدود دو هزار قدیم (سال) است.”

در مثالی دیگر جهانگرد و تاجر معروف فرانسوی «ژان باتیست تاورنیه» که در دوره حکومت صفویه بارها به ایران سفر کرده است، در سفرنامه خود بنام «تاورنیه» به این بازار این چنین اشاره کرده است:

“بازار کاشان بسیار زیباست و به اتاق‌های (حجره) خوب پوشیده شده، کاروان‌سراها نیز بزرگ و راحت. بالاخص یکی از آن‌ها خیلی عالی است که نزدیک باغشاه دولت‌خانه واقع شده است.”

در واقع همانطور که محرز است، قدمت بازار سنتی کاشان به دوران حکومت شاهان صفوی بازمی‌گردد. اما علاوه‌بر معماری زیبا و سنتی آن و قرارگیری این بازار در مجاورت راه‌های بازرگانی تاریخی، یکی دیگر از زیباترین و پررونق‌ترین بازارهای سنتی ایران به‌شمار می‌آید. البته بنابر اسناد موجود و شواهد تاریخی، قدمت اصلی بازار سنتی کاشان به دوران آل بویه و سلجوقیان بازمی‌گردد، بااین‌حال اوج شکوه و رونق این بازار مربوط به دوران حکومت شاه عباس اول است.

اما متاسفانه در سال 1192 هجری قمری و در اثر زلزله‌ای شدید و حادثه‌ای دلخراش، بازار کاشان ویران و در هم کوبیده شد و در همان زمان شکوه و رونقی که در دوره صفوی داشت را از دست داد. بنای فعلی بازار سنتی کاشان مربوط به دوران قاجار است و شاهکاری که اکنون در بافت قدیمی کاشان است، در دوران فتحعلی شاه قاجار بر بقایای بازار قبلی ساخته شده است.

یکی از مهم‌ترین بناهایی که در بازار سنتی کاشان باقی است، بازار نو مسگرها و فرخ خان امین‌الدوله غفاری است که به‌دلیل معماری و طراحی خاص آن، در ایران بنای مشابهی برای آن وجود ندارد. کفاش‌ها، خیاط‌ها و پارچه‌فروش‌های بازار هم از دیگر بخش‌های مهم بازار سنتی کاشان هستند. لازم به ذکر است که این بازار شامل بخش‌های دیگری هم می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسجد میدان میرعماد
  • کاروانسرای میرپنج، زغالی‌ها
  • سرای غفارپور
  • مسجد و حسینیه رباط
  • خانه بروجردی‌ها
  • نراقی‌ها
  • مسجد و مدرسه میانچال
  • تیمچه‌های بخشی، امین الدوله، سیدآقا و صباغ
  • آب‌انبار بالا بازار و در زنجیر
  • حسینیه سوراخ ریسمان
  • مسجد کفش‌دوزک‌ها، مسجد طمقاچی‌ها و مسجد بالا بازار
هزینه بلیطرایگان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته شیفت صبح از ساعت 9:30 تا اذان ظهر و شیفت عصر 17 تا 21
آدرساستان اصفهان، شهر کاشان، خیابان بابا افضل، بازار سنتی کاشان

قمصر کاشان

یکی از زیباترین و معروف‌ترین شهرها و مکان‌های دیدنی ایران که در نزدیکی کاشان قرار دارد، شهر قمصر کاشان است که همانند کاشان به‌واسطه تولید گلاب مرغوب و مراسم گلاب‌گیری شهرت دارد. قمصر کاشان سرزمین گل‌های سرخ و محمدی است که در فصل بهار، بهشتی گلگون و عطرآگین را در اطراف بهشت کاشان تشکیل می‌دهند. این شهر زیبا در فصل‌های بهار و تابستان بالاخص بهار میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است. گردش در میان مزارع گل‌های سرخ و خوش‌بو و مشاهده مراسم گلاب‌گیری در کارگاه‌های تولید گلاب، آن هم از فاصله نزدیک برای بسیاری از بازدیدکنندگان لذت‌بخش است.

در هر صورت اگر خواهان شرکت در مراسم گلاب‌گیری کاشان هستید، اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه بهترین زمان برای سفر به قمصر کاشان است، هرچند برای سفر به کاشان دلایل دیگری هم وجود دارد. بسیاری از تورهای گردشگری برای سفر به کاشان، قمصر و نیاسر که سرزمین‌های گل‌های محمدی را در کنار یکدیگر تشکیل می‌دهند، تورهای یک روزه را ترتیب داده‌اند که می‌توانید در اواخر هفته در آن‌ها شرکت کنید.

  • آدرس قمصر کاشان: استان اصفهان، 27 کیلومتری کاشان، بخش قمصر، شهر قمصر

شهر زیرزمینی نوش‌آباد

نوش‌آباد یکی دیگر از شهرهای نزدیک کاشان است که در نزدیکی این شهر، یک شهر زیرزمینی باستانی وجود دارد که قدمت آن به دوران پیش از ظهور اسلام و سلسله ساسانیان بازمی‌گردد. براساس روایات و اسنادی که بدست آمده است، در واقع شهر زیرزمینی نوش‌آباد با 1,500 سال قدمت، یکی از پایتخت‌های سلسله ساسانی در دوره حکمرانی خسرو انوشیروان بوده است.

این شهر زیرزمینی با عمقی بین 4 تا 18 متر به‌صورت توسط انسان‌ها ساخته شده است و به‌صورت اتفاقی توسط فردی کشف شده است که در حال حفر چاهی در منزل خود بود. شهر زیرزمینی نوش‌آباد در سه طبقه و متشکل از چندین فضای متعدد از قبیل اتاق، کانال‌ها و تونل‌های متعدد، راهروها، چاه‌ها و بخش‌های مختلف دیگری است. لازم به ذکر است که هر کدام از این طبقه‌ها و بخش‌های این شهر زیرزمینی به‌واسطه چاه‌‌های عمودی‌شکل به یکدیگر متصل شده‌اند.

مجموعه شهر زیرزمینی نوش‌آباد که از آن به‌عنوان «مجموعه اویی» هم یاد می‌شود و حدود چهار کیلومتر وسعت دارد و بنابر شواهد تاریخی، یک تونل دست‌ساز با کاربردهای نظامی و دفاعی است. شهر زیرزمینی نوش‌آباد یا همان شهر اویی بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان است که درست زیر بافت شهر طراحی شده و به‌مرور به شکل کنونی آن درآمده است. جالب آنکه بر دیواره‌های این شهر زیرزمینی آثار برخورد اشیاء نوک‌تیزی مشاهده شده است که بنابر فرضیه عده‌ای از باستان‌شناسان، گویای استفاده از وسایل نوک‌تیز ارزشمندی برای حفاری از جنس الماس است.

هزینه بلیط۲۰,۰۰۰ تومان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته بجز تعطیلات سوگواری از ساعت 9 تا 19
آدرساستان اصفهان، شهر نوش‌آباد، خیابان امام خمینی، مجموعه شهر زیرزمینی نوش‌آباد

موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی

موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی یکی دیگر از جاهای دیدنی تاریخی شهر کاشان است که البته به‌دلیل قرارگیری در خانه‌ای تاریخی در دسته جاهای دیدنی تاریخی کاشان قرار گرفته است. این خانه تاریخی به شخصی شاعر و روحانی بنام «جعفر علامه فیضی» ملقب به «فیض کاشانی» تعلق دارد که در اواخر دوره قاجار می‌زیسته است. طبقه اول این خانه قدیمی به موزه اسباب بازی اختصاص یافته و خیمه شب بازی هم به یک اقامتگاه سنتی تبدیل شده است.

در این موزه قدیمی در واقع با 150 سال قدمت به‌عنوان قدیمی‌ترین عروسک‌های خیمه شب بازی، عروسک‌های محلی ایران، نمونه‌های ارزشمندی از ملل دیگر و اسباب‌بازی‌هایی قدیمی که بیش از 100 سال قدمت دارند، جمع‌آوری شده‌اند. اجرای خیمه شب بازی سنتی، کارگاه آشنایی و ساخت اسباب بازی و عروسک، عروسک‌های دست‌ساز، فروشگاه اسباب بازی، کافه و شربت‌خانه از دیگر بخش‌های این موزه تاریخی هستند.

موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این موزه تاریخی به‌دلیل قرارگیری در محله قدیمی سلطان امیر احمد که در حوالی خانه طباطبایی‌ها واقع شده است، یکی از بهترین مکان‌ها برای یک گردش جامع از جاهای دیدنی تاریخی کاشان است.

هزینه بلیط۵۰۰۰ تومان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 9 تا 17
آدرساستان اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی، باستان ششم، بن‌بست علامه، شماره ۴۳، موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی

تیمچه امین الدوله

بازار کاشان که یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای ایران محسوب می‌شود که در سال 1192 هجری قمری بر اثر وقوع زلزله‌ای به‌طور کامل تخریب شد. یعنی زلزله‌ای که در دوره صفویه دوران اوج خود را سپری می‌کرد، شکوه و زیبایی خود را از دست داد؛ ولی این پایان راه بازار کاشان نبود و در دوره قاجار و حکمرانی فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه قاجار مرمت و بازسازی شد و بخش‌های دیگری به این بازار اضافه شد.

از جمله بناهایی که به بازار کاشان افزوده شد، می‌توان به تیمچه و کاروانسرایی اشاره کرد که توسط «فرخ خان غفاری» ملقب به «امین الدوله» ساخته شد. تیمچه امین الدوله درست در میانه بازار کاشان و در مجاورت تیمچه بخشی واقع شده است. این تیمچه بین سال‌های 1280 تا 1284 هجری قمری به طول انجامیده است.

تیمچه امین الدوله از سه طبقه بنای مستحکم و مسقف بلند تشکیل شده است که با دهانه وسیعی آن و عرض و طولی که دارد، شکوه و عظمت آن در چشم بازدیدکنندگان نمایان شده است. از کیفیت ساخت این تیمچه همین بس که بیش از یک قرن از ساخت آن می‌گذرد و هنوز کوچکترین خدشه‌ای اعم از رخنه و شکاف در آن پدیدار نشده است. تیمچه امین الدوله به شکل ماهرانه‌ای معماری و طراحی شده است و سقف این تیمچه با مقرنس‌کاری‌های آجری و کاشی ضمن طاق‌بندی‌های ایرانی به زیبایی شکوه و زیبایی آن را نمایان کرده است. از طرفی به‌دلیل عدم استفاده از کاربندی، پوشش رومی بکار رفته در سقف این تیمچه، امکان افزایش ارتفاع سقف این تیمچه را فراهم کرده است.

تیمچه امین الدوله دارای یک هشتی و یک فضای میانه است و حجره‌هایی دو طبقه در اطراف آن ساخته شده‌اند. این تیمچه از طریق دو درب ورودی بزرگ چوبی به بازار سنتی کاشان متصل می‌شود. اگرچه تاکنون در بیشتر بخش‌های تیمچه امین الدوله دخل و تصرفی صورت نگرفته است، ولی در و پنجره‌های چوبی آن در زمان‌های گذشته ارسی بوده‌اند و اکنون و از جنس شیشه بازسازی شده‌ند. تیمچه امین الدوله از مهم‌ترین مکان‌های اجتماعی فرهنگی کاشان به‌شمار می‌آید و در واقع محل برگزاری مراسم عزاداری اصناف، هیئت‌های بازار و محلات کاشان است.

هزینه بلیطرایگان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته بجز روزهای جمعه و تعطیلات سوگواری، شیفت صبح از ساعت 9:30 تا اذان ظهر و شیفت عصر از ساعت 17 تا 21
آدرساستان اصفهان، کاشان، تقاطع خیابان باباافضل و میدان کمال الملک، بازار کاشان، تیمچه امین الدوله

بازار صفویه کاشان

بازار صفویه کاشان برخلاف نامش یک مرکز خرید یا پاساژ نسبتا جدید است که به‌دلیل نام آن با بازار سنتی کاشان اشتباه گرفته می‌شود، ولی در واقع یک پاساژ بسیار بزرگ دو طبقه است. در این مرکز خرید مجموعه گسترده‌‌ای از کالاهای متنوعی از جمله پوشاک مردانه، زنانه و بچه‌گانه، لباس عروس، انواع کیف و کفش، لوازم آرایشی، زیورآلات و بدلیجات در این پاساز به فروش می‌رسد.

اگر قصد خرید سوغات شهر کاشان را دارید، بازار صفویه کاشان را می‌توان در کنار بازار سنتی این شهر، یکی از بهترین مراکز خرید به‌شمار آورد. البته برای اینکه دچار سوءتفاهم نشوید، لازم به ذکر است که اجناس و کالاهایی که در این پاساژ به فروش می‌رسند، در دسته برندهای معروف و گران‌قیمت قرار نمی‌گیرند و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند. مرکز خرید صفویه در خیابان شهید رجایی قرار دارد و شما می‌توانید برای بازدید و دسترسی به این مرکز خرید از وسایل نقلیه عمومی چون اتوبوس و تاکسی استفاده کنید.

هزینه بلیطرایگان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته شیفت صبح از ساعت 9:30 تا اذان ظهر و شیفت عصر از ساعت 17 تا 23
آدرساستان اصفهان، محله زاویه کاشان، خیابان رجایی، خیابان عبدالباقی، خیابان اندیشه 35، بازار صفویه کاشان

قلعه جلالی و حصار سلجوقی

قلعه جلالی و حصار سلجوقی دو بنای تاریخی شهر کاشان هستند که قدمت این بنا به دوره سلجوقیان در قرن پنجم بازمی‌گردد. قلعه جلالی و حصار سلجوقی به‌دلیل قرارگیری در انتهای خیابان علوی از دید بسیاری از گردشگران دور مانده‌اند و این در حالی است که نام این بناهای تاریخی سال‌هاست در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند.

قلعه جلالی به دستور «مجدالدین ابوالقاسم کاشانی» و حصار سلجوقی به دستور «جلال‌الدین ملک شاه» ساخته شده‌اند و هدف از ساخت این بناها حفاظت و نگهبانی از شهر بوده است. با نزدیک شدن به قلعه جلالی، دو بنای گنبدی‌شکل را مشاهده می‌کنید که به «یخچال‌های حصار سلجوقی» مشهور شده‌اند. لازم به ذکر است که این قلعه تاریخی و حصار سلجوقی که در آن قرار دارد، در ادوار صفویه و قاجاریه هم برای محافظت از شهر کاشان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هزینه بلیطرایگان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 8 تا 19
آدرساستان اصفهان، شهر کاشان، انتهای خیابان علوی، قلعه جلالی و حصار سلجوقی

روستای ابیانه

روستای ابیانه یکی از روستاهای پلکانی و تاریخی کاشان است که با معماری منحصربه‌فرد و فرهنگ غنی خود، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این روستا که در دامنه کوه‌های کرکس قرار دارد، با خانه‌های گلی و قرمز رنگ خود شناخته می‌شود. شما می‌توانید با تماشای خانه‌های روستای ابیانه که با درهای منبت‌کاری، ایوان‌های زیبایی و پنجره‌های چوبی و ارسی منقش شده‌اند، بیشتر با زندگی سنتی کاشان و ایران آشنا شوید. ساختمان خانه‌های روستای ابیانه که در شیب دامنه کوه‌های کرکس قرار گرفته‌اند، قرمز رنگ هستند با دامنه‌های خاکستری کوه کرکس ترکیب جذابی را تشکیل می‌دهند.

روستای ابیانه با قدمتی بیش از 1,500 سال، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران به‌شمار می‌آید. این روستا در دوره ساسانیان شکل گرفته و همچنان از آثار تاریخی آن دوران بهره‌مند است. در روستای ابیانه جاذبه‌های گردشگری مختلفی قرار گرفته‌اند که می‌توانید در سفر خود به این روستا از آن‌ها هم گردش کنید. از جمله جاذبه‌های تاریخی روستای ابیانه می‌توان به معبد هینزا، مسجد جامع، و آتشکده هارپاک اشاره کرد که هر کدام از این جاهای دیدنی تاریخی و مذهبی نشانگر اهمیت و قدمت فرهنگی این منطقه هستند.

روستای ابیانه علاوه‌بر جاذبه‌های تاریخی، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و طبیعت بکر خود نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از جاهای دیدنی طبیعی این روستا هم بازدید کنید. کوچه‌های باریک و پیچ‌درپیچ روستا که از میان خانه‌های قرمز رنگ عبور می‌کنند، مناظری زیبا و فراموش‌نشدنی را برای گردشگران فراهم می‌کنند. روستای ابیانه به‌دلیل قرارگیری در دامنه کوه‌های کرکس از آب و هوای سرد و کوهستانی برخوردار است و در فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از این روستای توریستی است.

  • آدرس روستای ابیانه: استان اصفهان، شهرستان نطنز، بخش مرکزی، روستای ابیانه

جاهای دیدنی مذهبی کاشان

شهر کاشان با تاریخ غنی و فرهنگ مذهبی خود، بسیاری از مکان‌های دیدنی مذهبی ایران را در خود جای داده است که گردشگران و زائران زیادی را دعوت به بازدید از این شهر می‌کند. یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مذهبی این شهر، مسجد جامع کاشان است که با معماری بی‌نظیر و کتیبه‌های تاریخی‌اش، نمادی از هنر اسلامی به شمار می‌رود. مسجد مدرسه سلطانی، مسجد و مدرسه آقابزرگ، آتشکده‌های نیاسر و هارپاک، مسجد صفوی میرعماد و آرامگاه سهراب سپهری از دیگر جاهای دیدنی مذهبی کاشان هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

مسجد جامع کاشان

 مسجد جامع کاشان یکی از تاریخی‌ترین و بزرگ‌ترین مساجد ایران است که قدمت آن به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد. این مسجد با معماری فوق‌العاده و کتیبه‌های تاریخی‌اش، نمایانگر هنر و فرهنگ اسلامی در طول قرون مختلف است. مسجد جامع کاشان دارای یک گنبد بزرگ و چندین مناره زیبا است که از دوردست‌ها قابل مشاهده هستند. مسجد جامع کاشان در ادوار و حکمران‌های مختلفی از قبیل کریم‌خان زند (شاه زندیه) و عبدالرزاق خان که حاکم کاشان بود، مرمت و بازسازی شده است. بنابر اسناد تاریخی موجود این مسجد توسط «صفیه خاتون» دختر مالک اشتر ساخته شده است که در دوره سلجوقیان در ایران زندگی می‌کرده است.

هرچند لازم به ذکر است که عده‌ای بر این باورند که در مکان کنونی مسجد جامع کاشان در زمان‌های پیش از اسلام آتشکده‌ای وجود داشته است و مسجد کنونی بر این آتشکده بنا شده است. از طرف دیگر عده‌ای نیز اظهار داشته‌اند که حضرت سلطانعلی بن‌ محمد باقر (ع) فرزند امام پنجم شیعیان، امام محمد باقر (ع) در این مسجد نماز خوانده است؛ دقیقا به همین دلیل است که این مسجد برای اهالی کاشان از اهمیت و احترام بالایی برخوردار است و به‌عنوان مسجد جامع شهر انتخاب شده است. مسجد جامع کاشان در تاریخ 30 خرداد سال 1315 شمسی با شماره ثبت 252 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

یکی از ویژگی‌های بارز مسجد جامع کاشان، کاشی‌کاری‌های زیبا و متنوع آن است که جلوه‌ای خاص به این بنا بخشیده است. البته این مسجد دارای دو محراب است که در بخش چپ و راست این مسجد قرار دارند و با کاشی‌کاری‌ها و منبت‌کاری‌های زیبا طراحی و معماری شده‌اند. همچنین، محراب این مسجد با تزیینات گچ‌بری و نقوش اسلامی، یکی از زیباترین محراب‌های مساجد ایران به شمار می‌رود.

هنر خوش‌نویسی و خطاطی استادانی مشهوری چون عبدالکریم و ابن محمد حسین محمد کاظم آشتیانی بر دیواره‌های این مسجد بر جذابیت و اصالت معماری این مسجد افزوده‌اند. این مسجد نه تنها یک بنای مذهبی است، بلکه به عنوان یک اثر تاریخی، اهمیت بسیاری دارد. در واقع این مسجد با فضای معنوی و آرامش‌بخش خود، مکانی مناسب برای تفکر و تأمل است و بازدید از آن تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری خواهد بود.

  • آدرس مسجد جامع کاشان: استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان بابا افضل، محله میدان کهنه، کوچه شهیدان دقیقی، مسجد جامع کاشان

مسجد مدرسه سلطانی

مسجد مدرسه سلطانی به‌دلیل قرارگیری در مجموعه بازار سنتی کاشان و قدیمی بودن این بنا، یکی دیگر از جاهای دیدنی مذهبی شهر کاشان است که یادگاری از دوره قاجار است. این مسجد و مدرسه با تکیه بر معماری اولیه و فنون معماری قاجار همچنان پابرجا مانده است و در تاریخ 30 خرداد سال 1325 شمسی به شماره 251 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است که مسجد مدرسه سلطانی، هم‌اکنون به‌عنوان مسجد و حوزه علمیه امام خمینی (ره) شناخته می‌شود و همانطور که اشاره شد یادگاری از معماری دوره قاجار است و بزرگ‌ترین حوزه علمیه کاشان به‌شمار می‌آید.

این حوزه علمیه با دستور مستقیم فتحعلی شاه قاجار بین سال‌های 1221 تا 1229 هجری قمری به سبک مدارس چهارباغ و صدر اصفهان به معماری استاد محمد شفیع و همت میرزا ابوالقاسم اصفهانی بنا شده است. پس از تکمیل بنای مسجد مدرسه سلطانی، تولیت و تدریس آن به ملا احمد نراقی مجتهد، دانشمند و نویسنده که به فیلسوف ایرانی شهره است، واگذار شد.

مسجد مدرسه سلطانی در حاشیه بازار کاشان قرار دارد و در این مدرسه یک آبنمای سه تکه زیبا وجود دارد؛ دو تکه از آن به‌صورت مستطیل در اطراف و تکه وسط این آبنما به‌صورت دایره‌ای طراحی شده است. ضمنا این بنا یک شبستان بزرگ و زیبا دارد که دارای دو بخش تابستانی و زمستانی است که برای اقامه نماز جماعت، آن هم سه نماز جماعت همزمان طراحی شده است. مدرسه مسجد سلطانی یک گنبد خشتی و بزرگ دارد که حتی از بیرون شهر قابل مشاهده است. در محوطه این بنای تاریخی و در اطراف اتاق‌های این مدرسه، درختان زیادی کاشته شده که فضای سبز زیبایی در آن شکل گرفته است و اکنون به یک حوزه علمیه تبدیل شده است.

  • آدرس مسجد مدرسه سلطانی: استان اصفهان، شهر کاشان، محله حاج جمال کاشان، خیابان محتشم، خیابان قدر سوم، خیابان امامت، مسجد مدرسه سلطانی

مسجد و مدرسه آقابزرگ

مسجد و مدرسه آقابزرگ یکی از مشهورترین، باشکوه‌ترین و زیباترین بناهای مذهبی کاشان است که سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید کنید. این مسجد تاریخی و مذهبی زیبا علاوه‌بر اهمیت تاریخی و گردشگری محل برگزاری نماز جماعت است؛ پس اگر قصد دارید تا از این مسجد بازدید کنید، در اوقات نماز رعایت حال نمازگزاران را در اولویت کار خود قرار دهید. از این مورد که بگذریم، این مسجد در دوره قاجار و با سرمایه‌گذاری «حاج محمدتقی خانبان» و با معماری «استاد شعبان» بین سال‌های 1250 تا 1260 هجری قمری ساخته شد.

علت نام‌گذاری مسجد و مدرسه آقابزرگ وجود مبارک مجتهد مشهور کاشانی «ملا محمد مهدی نراقی» بوده است؛ در واقع هنگامی که فرزند آخر ملامحمد پس از مرگ ایشان متولد شد و مطابق با سنت قدیم، نام پدر را بر پسر ایشان گذاشتند. بعدها فرزند ملا محمد مهدی نراقی هم راه پدر را پیش گرفت و مجتهد شد، به‌دلیل تشابه اسمی این دو بزرگوار، مردم پدر را آقابزرگ و فرزند را آقاکوچک نامیدند.

مسجد و مدرسه آقابزرگ به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی-اسلامی شناخته می‌شود و با معماری منحصربه‌فرد و ریزکاری‌های آن، شامل یک صحن بزرگ، دو شبستان و یک گنبد بزرگ می‌شود. در معماری و طراحی مسجد و مدرسه آقابزرگ نکات و زیبایی‌های چشمگیری مشاهده می‌شود، به‌ویژه کاشی‌کاری‌های زیبا و نقوش هندسی که در سراسر بنا به چشم می‌خورد. از ویژگی‌های ستودنی در معماری این بنا می‌توان به تقارن دقیق و استفاده هوشمندانه از نور و سایه اشاره کرد که به زیبایی هر چه تمام‌تر، آرامش و حس معنوی فضای داخلی این مسجد را به بازدیدکنندگان القا می‌کند.

این بنا همچنین به‌عنوان یک مدرسه یا حوزه علمیه شناخته می‌شود و به همین دلیل حجره‌های متعددی برای سکونت و تدریس طلاب و مجتهدین در نظر گرفته شده است. حیاط مرکزی با حوض آبی که در میانه آن قرار دارد با باغچه‌های اطراف آن، فضایی سنتی و دلنشین را برای مطالعه و عبادت در جهت اخلاص و اجتهاد فراهم می‌کرده است.

گنبد مسجد آقابزرگ با تزئینات دقیق و هنرمندانه، یکی از بزرگ‌ترین گنبدهای موجود در کاشان است. این گنبد با ارتفاع بالا و معماری خاص خود، نمادی از شکوه و عظمت معماری اسلامی در دوره قاجار است. همچنین، مناره‌های بلند و خوش‌ساخت این مسجد، از دیگر جذابیت‌های معماری آن به شمار می‌روند.

مسجد و مدرسه آقابزرگ نه تنها به‌عنوان یک مکان مذهبی و عبادی، بلکه افزون بر این موارد به‌عنوان یک اثر تاریخی و فرهنگی با ارزش، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران و علاقه‌مندان به هنر و معماری قرار گرفته است. بازدید از این بنا، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از تماشای هنر اسلامی و ایرانی در اوج زیبایی و شکوه آن خواهد بود.

هزینه بلیطرایگان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 9 تا 20
آدرساستان اصفهان، کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه مسجد آقابزرگ، مسجد و مدرسه آقابزرگ

آتشکده نیاسر (چهار طاقی نیاسر)

بسیاری از جاهای دیدنی مذهبی کاشان با تاریخ باستانی و اسلامی ایران گره خورده‌اند و هر کدام از مکان‌ها و بناها گویای تاریخ آن است. بعضی از این مکان‌ها و بناهای مذهبی مربوط به دوران پس از اسلام هستند و قدمت تعدادی از این بناها به دوران پیش از ظهور اسلام بازمی‌گردند. آتشکده نیاسر یکی از مکان‌های دیدنی و مذهبی کاشان است که به دوره پیش از ظهور اسلام و ورود این دین به ایران، در دوران حکومت ساسانیان بازمی‌گردد. این آتشکده که با نام‌های «چهار قاپو»، «چهار طاقی» و «چهار دروازه» هم شناخته می‌شود.

این آتشکده که در بالای تپه‌ای در روستای نیاسر واقع شده است، با معماری خاص و دیدنی خود، نمایانگر فرهنگ و مذهب زرتشتی در ایران باستان است. متاسفانه از این بنای مذهبی آنگونه که باید محافظت نشده است و در سال‌های اخیر بر دیواره‌های این بنای مذهبی دیوارنوشته‌های متعددی صورت گرفته است که به این بنای تاریخی و مذهبی لطمه وارد کرده است.

آتشکده نیاسر به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین آتشکده‌های ایران، به‌صورت چهار طاق و با سقفی گنبدی‌شکل ساخته شده است که به زیبایی بر فراز آن تپه قرار گرفته‌اند. این آتشکده که از سنگ و ملات ساخته شده است، با مناظر طبیعی اطراف و چشم‌اندازهای بی‌نظیر، ترکیبی از تاریخ و طبیعت، فرهنگ و مذهب باستانی ایران را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

آتشکده نیاسر علاوه‌بر آنکه یک مکان مذهبی-تاریخی است، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و چشم‌اندازهای زیبا، مکان مناسبی را برای تفریح و گردش بازدیدکنندگان فراهم کرده است. لازم به ذکر است که آتشکده نیاسر که به‌صورت چهار طاقی طراحی و ساخته شده است، برای تحقیقات نجومی و تنظیم تقویم شمسی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

هزینه بلیطرایگان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته به‌صورت 24 ساعته
آدرساستان اصفهان، شهرستان کاشان، ارتفاعات بخش نیاسر، آتشکده نیاسر

آتشکده هارپاک

آتشکده هارپاک یکی دیگر از جاهای مذهبی دیدنی کاشان است که از نظر تاریخی هم از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا قدمت این بنای مذهبی به دوران حکومت ساسانیان بازمی‌گردد؛ هرچند هنوز هم عده‌ای از مورخان و باستان‌شناسان بر این باورند که این آتشکده احتمالا در دوران حکومت هخامنشیان ساخته شده، ولی دوره ساسانیان شکوفا شده است.

درباره علت نام‌گذاری این آتشکده نظریه‌های متفاوتی وجود دارد؛ در یکی از این نظریه‌ها به کلمه‌ای اشاره می‌شود که در گویش محلی مختص به روستای ابیانه از دو بخش «هر» به‌معنای زیر و «پک» به‌معنای پله تشکیل شده است. یک روایت دیگر هم برای این آتشکده وجود دارد مبنی بر اینکه آخرین پادشاه مادها، حاکمی ظالم و ستمگر بوده و قصد داشته است تا نوه خود را به‌دلیل خوابی که دیده بود به قتل برساند. این پادشاه نوه خود را به وزیرش که هارپاک نام داشته می‌سپارد، ولی هارپاک از کشتن این کودک خودداری می‌کند و او را بزرگ می‌کند. سال‌ها بعد این کودک که کوروش نام داشته، سلسله هخامنشیان را بنیانگذاری می‌کند و به پاس مهربانی هارپاک، آتشکده‌ای بنام وی بنا می‌کند.

آتشکده هارپاک در روستای پلکانی ابیانه که قبل‌تر آن را معرفی کردیم، واقع شده است و یکی از بهترین نمونه‌های معماری بناهای مذهبی زرتشتی در ایران به‌شمار می‌رود. آتشکده هارپاک با طراحی ساده اما محکم و پایدار، از ملات سنگ و خشت ساخته شده و به‌عنوان نمادی از دین و فرهنگ زرتشتی و عبادتگاهی برای پیروان آیین زرتشت در شهر کاشان و روستای ابیانه شناخته می‌شود. آتشکده هارپاک همانند دیگر ساختمان‌ها و خانه‌های ساخته شده در روستای ابیانه بر دامنه کوه‌های خاکستری کرکس ساخته شده است.

این آتشکده با داشتن چهار طاق و یک گنبد مرکزی، طراحی منحصربه‌فرد و خاصی دارد که نشانگر اوج هنر و ظرافت معماری در دوره ساسانیان است. برای گردشگرانی که به تاریخ و مذاهب سنتی ایران علاقه‌مند هستند، بازدید از آتشکده هارپاک می‌تواند لذت‌بخش و مفید واقع شود. از طرفی این آتشکده به‌دلیل قرارگیری در مسیر کوچه اصلی روستای ابیانه، بافت قدیمی و نمای پلکانی خانه‌های روستا و چشم‌اندازهای طبیعی اطراف را پیش‌کش گردشگران و بازدیدکنندگان می‌کند؛ شاید هم در مقابل شما هم عشق و علاقه خود به تاریخ و فرهنگ ایران را به این آتشکده پیش‌کش کنید.

هزینه بلیطرایگان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته به‌صورت 24 ساعته
آدرساستان اصفهان، شهرستان نطنز، بخش مرکزی، روستای ابیانه، آتشکده هارپاک

مسجد صفوی میرعماد

مسجد صفوی میرعماد واقع در جنوب میدان فیض یا میدان سنگ سابق یکی دیگر از جاهای دیدنی مذهبی کاشان است که همانطور که از نامش پیداست، قدمت آن به دوره صفویه بازمی‌گردد. این مسجد با معماری زیبای خود و تزیینات هنرمندانه معمار آن، یکی از بهترین بناهای مذهبی ساخته شد متکی بر هنر معماری و طراحی ایرانی و اسلامی در کاشان به‌شمار می‌رود. مسجد صفوی میرعماد در مرکز شهر کاشان درست جنب بازار سنتی شهر واقع شده و با گنبد بزرگ و مناره‌های بلندش، از ارتفاعات دوردست هم قابل مشاهده است.

کاشی‌کاری‌های رنگارنگ و نقوش ریز و درشت هنرمندانه اسلامی، سردر رفیع و معروف، صحن مربعی‌شکل و چهار ایوان زیبای آن زیبایی خاصی به این مسجد بخشیده‌اند.  گنبدخانه و دو شبستان جنوب شرقی و جنوب غربی این مسجد از دیگر بخش‌های مسجد صفوی میرعماد هستند.

در مجاورت شبستان جنوب شرقی این مسجد، گذرگاه مسقفی که به دارالایتام راه داشته است، وجود دارد که در گذشته آب‌انباری در عوض آن ساخته شده است. همچنین بخش‌های داخلی مسجد صفوی میرعماد اعم از محراب زیبا و منبر چوبی از دیگر بخش‌های قدیمی و جذاب این مسجد از مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرند. البته متاسفانه محراب قدیمی و کتیبه‌های گرانبهای این مسجد تا اوایل قرن گذشته در محل خود قرار داشتند، ولی اکنون در موزه اسلامی برلین نگهداری می‌شوند.

لازم به ذکر است که بنای اولیه مسجد صفوی میرعماد متعلق به دوره سلجوقیان بوده است که بر اثر یورش بی‌رحمانه مغولان ویران شده و بعدها توسط خواجه عمادالدین مرمت و بازسازی شده است. واضح است که این مسجد علاوه‌بر اهمیت مذهبی، به‌عنوان یک بنای تاریخی مهم نیز شناخته می‌شود و عجیب نیست که سالانه میزبان بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ، فرهنگ و معماری ایرانی-اسلامی است.

هزینه بلیطرایگان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 9 تا 18
آدرساستان اصفهان، شهر کاشان، میدان فیض، جنب بازار بزرگ، مسجد صفوی میرعماد

آرامگاه سهراب سپهری

آرامگاه سهراب سپهری، شاعر و نقاش مشهور ایرانی که گویا هنوز هم با صدای خود در گوش هر ایرانی شعرهای خود را زمزمه می‌کند، یکی دیگر از جاهای دیدنی مذهبی کاشان است. مقبره این مرد ساده و بی‌آلایه در روستای مشهد اردهال واقع در فاصله 42 کیلومتری غرب کاشان قرار دارد. این آرامگاه به‌دلیل جایگاه ویژه سهراب سپهری در ادبیات و هنر قرن گذشته ایران، هر ساله میزبان بسیاری از عاشقان شعر و هنر فارسی و ایرانی است.

آرامگاه سهراب سپهری در محیطی آرام و دلنشین در صحن آرامگاه امامزاده سلطانعلی‌ بن محمد باقر (ع) قرار دارد و با سنگ قبری ساده، یادآور زندگی ساده و عارفانه این شاعر بزرگ است. بر روی سنگ قبر او، یکی از مشهورترین اشعارش نوشته شده که بازدیدکنندگان را به تفکر و تأمل دعوت می‌کند. گویا قصد داشته تا هنگامی که فاتحه‌ای را نثار روحش می‌کنید، شعر زیبای زیر را در گوشتان چنین زیبا بنوازد و فکر شما را نه درگیر نامش بلکه غرق در تنهایی خود کند:

“به سراغ من اگر می‌آیید

نرم و آهسته بیایید

مبادا که ترک بردارد

چینی نازک تنهایی من”

بازدید از آرامگاه سهراب سپهری علاوه‌بر اینکه فرصت مناسبی برای ادای احترام به این شاعر و هنرمند برجسته ایرانی است؛ می‌تواند تجربه‌ای معنوی و آرامش‌بخش را در مجاورت آرامگاه امامزاده سلطانعلی بن محمد باقر (ع) را برای بازدیدکنندگان فراهم کند.

هزینه بلیطرایگان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 9 تا 18
آدرساستان اصفهان، شهرستان کاشان، روستای مشهد اردهال، صحن امامزاده سلطانعلی‌ بن محمد باقر، آرامگاه سهراب سپهری

جاهای دیدنی طبیعی کاشان برای طبیعت‌گردی

اگرچه بعد تاریخی و مذهبی شهر کاشان به‌قدری گسترده و پرنق‌ونگار است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذر کرد، ولی شهر کاشان جاهای دیدنی طبیعی متنوعی هم برای طبیعت‌گردان دارد. آری، شهر کاشان هر آنچه که باید را در خود جای داده است، از جاذبه‌های گردشگری تاریخی و مذهبی گرفته تا جاذبه‌های طبیعی و خانه‌های تاریخی که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

تپه‌های سیلک کاشان

تپه‌های سیلک کاشان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کاشان است که طبیعت و تاریخ را در یکدیگر آمیخته است و قدمت آن به بیش از 7,500 سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در واقع گورستان‌های باستانی کشف شده در این تپه‌ها که به گورستان‌های الف و ب معروف هستند؛ لازم به ذکر است که قدمت این گورستان‌ها به‌ترتیب متعلق به 3,500 و 3,000 سال پیش از میلاد مسیح هستند.

جنس این تپه‌های تاریخی از گل و سفال است و تا مدت‌ها کسی از وجود آن‌ها خبر نداشت؛ ولی حدود 80 سال پیش پس از جاری شدن سیل ویران‌کننده‌ای در منطقه، این تپه‌های تاریخی و طبیعی سر از خاک بیرون آوردند.

این تپه‌های عجیب و غریب که در جنوب غربی کاشان واقع شده‌اند، از دو تپه شمالی و جنوبی تشکیل شده‌اند و جزو قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشری در ایران به‌شمار می‌آیند. تپه‌های سیلک کاشان اسناد مختلفی از تاریخ بشری را چون عصر نوسنگی، عصر مس و سنگ، عصر شهرنشینی، عصر آهن و دوره مادها را در خود جای داده و نگهداری می‌کند.

در تپه‌های سیلک، می‌توان آثاری از اولین روستاها و خانه‌های ساخته شده به دست انسان، نخستین نخستین جانوران و گیاهان اهلی منطقه، نخستین کوره‌های ریخته‌گری و و دست‌نوشته‌های انسان را مشاهده کرد. همچنین آثار باستانی متعددی از جمله استخوان‌های انسانی، سفالینه‌ها و ابزارهای سنگی باستانی از جمله موارد کشف شده‌ای هستند که نشانگر تمدن پیشرفته مردم این منطقه در دوران پیش از تاریخ است. این آثار و شواهد کشف شده، اطلاعات ارزشمندی را درباره زندگی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ساکنان باستانی کاشان و ایران به مورخان و باستان‌شناسان ارائه می‌کنند.

البته تپه‌های سیلک فقط برای باستان‌شناسان و پژوهشگران اهمیت ندارند، بلکه به‌عنوان یک جاذبه گردشگری طبیعی و تاریخی، سالانه گردشگران زیادی را به بازدید از این پدیده زیبا دعوت می‌کنند. بازدید از این تپه‌ها، فرصتی استثنایی برای آشنایی با تاریخ کهن و لذت بردن از تماشای مناظر طبیعی زیبای اطراف این تپه‌های زیبا است.

هزینه بلیط۱۰,۰۰۰  تومان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 9 تا 17
آدرساستان اصفهان، شهر کاشان، خیابان امیرکبیر، خیابان امیرالمومنین، انتهای ذوالفقار دهم، پایگاه میراث فرهنگی سیلک، تپه‌های سیلک کاشان

غار نیاسر (غار رئیس)

غار نیاسر یکی دیگر از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی نیاسر در کاشان است که در روستای زیبای نیاسر واقع شده است. این غار زیبا که به «غار رئیس» نیز معروف است، یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای ایران به شمار می‌رود و در عین آنکه تمام ساختار آن طبیعی است، ولی به دست انسان حفر و به‌صورتی منحصربه‌فرد طراحی شده است.

درباره دلایل حفر غار نیاسر که قدمتی 2,000 ساله دارد، روایات مختلفی وجود دارد، ولی چیزی که واضح است، این غار محلی برای برگزاری مراسمات آیینی و مذهبی میترا بوده است. در کتاب «آیین مهر» چنین آمده است که آب از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم به ذکر است که آبشار نیاسر، دیگر جاذبه طبیعی شهر کاشان و نیاسر در نزدیکی این غار قرار دارد؛ احتمالا غار نیاسر را در نزدیکی این آبشار حفر کرده‌اند تا پس از غسل و شست‌وشو در آبشار نیاسر برای اجرای مراسم آیینی خود به این غار پناه ببرند.

این غار دارای تونل‌ها و دالان‌های پیچ‌درپیچی است که به اتاق‌ها و حفره‌های کوچک‌تر منتهی می‌شود. این ساختار پیچیده نشان‌دهنده مهارت، دقت و دانش بالای حفاران و معماران باستانی آن دوره است.

یکی از ویژگی‌های برجسته غار نیاسر، تهویه طبیعی آب و هوای آن به‌دلیل حفره‌های موجود در دیواره‌ها و سقف آن است که حتی در روزهای گرم تابستان، هوای داخل غار خنک و مطبوع باقی می‌ماند. بازدید از غار نیاسر فرصت مناسبی برای تجربه یک ماجراجویی جذاب و آشنایی با تاریخ و فرهنگ کهن نیاسر، کاشان و ایران است.

هزینه بلیطرایگان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 9 تا 17
آدرساستان اصفهان، 34 کیلومتری شهرستان کاشان، شهر نیاسر، محله سرکمر، خیابان ولیعصر، غار نیاسر

آبشار نیاسر

آبشار نیاسر یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی نیاسر کاشان است که در محله سرکمر نیاسر واقع شده است. این آبشار از چشمه اسکندریه سرچشمه می‌گیرد و لازم به ذکر است که این چشمه درست بالای آبشار و در کنار چهارطاقی نیاسر قرار دارد. آبشار نیاسر با ارتفاع 25 متر از چشمه اسکندریه سرازیر شده و مناظر طبیعی زیبایی را در مسیر خود تا رسیدن به دشت‌های سرسبز نیاسر ایجاد می‌کند. آبشار نیاسر به‌دلیل جریان دائمی آب و وجود سنگ‌های آهکی و رسوبی، بافتی زیبا و منحصربه‌فرد از استالاکتیت‌ها و استالاکمیت‌ها را در دیواره‌های خود ایجاد کرده است.

در فصل بهار، حجم آب آبشار نیاسر افزایش چشمگیری یافته و مناظر طبیعی اطراف آن به اوج شکوفایی و زیبایی خود می‌رسند. مسیر دسترسی به آبشار شامل پیاده‌روی از میان کوچه‌های کاهگلی نیاسر و عبور از کنار استخر پرورش ماهی و درختان قدیمی است که تجربه‌ای لذت‌بخش برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

آبشار نیاسر به‌دلیل فاصله نزدیکی که با سایر جاذبه‌های دیدنی نیاسر اعم از غار نیاسر یا رئیس، چشمه اسکندریه و آتشکده یا چهارطاقی نیاسر دارد، یکی از بهترین مقاصد گردشگری کاشان محسوب می‌شود.

هزینه بلیطرایگان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته به‌صورت 24 ساعته
آدرساستان اصفهان، 34 کیلومتری شهرستان کاشان، شهر نیاسر، محله سرکمر، خیابان ولیعصر، شهرک آبشار، آبشار نیاسر

کویر ابوزید آباد

کویر ابوزید آباد، یکی دیگر از جاهای دیدنی طبیعی کاشان است که در نزدیکی شهر ابوزید آباد واقع شده و با تپه‌های شنی زیبا و گسترده‌اش، چشمان هر بیننده‌ای را به حیرت وامی‌دارد. این کویر زیبا که در واقع بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ در شمال ابوزیدآباد است، با فاصله کوتاهی از شرق شهر کاشان، مقصدی ایده‌آل برای تجربه‌ی سفری آرامش‌بخش و غرق در سکوت است.

سپری کردن یک شب زیر آسمان پرستاره کویر ابوزید آباد و لذت بردن از طبیعت بکر این کویر می‌تواند حداقل برای لحظاتی ذهن را از دغدغه و فکر و خیالی خالی کند. با ورود به منطقه ابوزید آباد با فرهنگ سنتی و گویش‌های کهن ایرانی و بیذوی مواجه می‌شوید که یادگاری از فرهنگ غنی ساکنین این منطقه است که برای نسل‌های آینده خود باقی مانده است.

شترسواری، موتورسواری و آفرودسواری در کویر ابوزید آباد از جمله فعالیت‌های تفریحی و هیجان‌انگیزی است که بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان دیوانه‌وار از آن‌ها استقبال می‌کنند. همچنین، شب‌نشینی‌ها در کنار آتش و تماشای آسمان پرستاره‌ی کویر که به آن اشاره کریم را فراموش نکنید که تجربه‌ای خاطره‌انگیز را برای شما رقم خواهد زد. با وجود امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی که در کویر ابوزید آباد فراهم شده است، کویرنوردی برای شما دیگر تجربه‌ای دور از ذهن نخواهد بود. روستای پلکانی ابیانه، شهر زیرزمینی نوش‌آباد، قلعه کرشاهی، کوه یخاب و آب‌انبار صفوی از دیگر بخش‌های زیبایی هستند که در کویر ابوزید آباد قرار دارند و می‌توانید از آن‌ها هم بازدید کنید.

هزینه بلیطرایگان
ساعات بازدیدتمامی روزهای به‌صورت 24 ساعته
آدرساستان اصفهان، ۳۰ کیلومتری شرق کاشان، کویر زیبای ابوزید آباد

کوه کرکس

کوه کرکس یکی دیگر از زیباترین و متفاوت‌ترین جاهای دیدنی طبیعی کاشان است که در منطقه نطنز و در حاشیه غربی کویر بادرود واقع شده است. این کوه با ارتفاعی حدود ۳,۸۹۵ متر، یکی از بلندترین قله‌های ایران و یکی از جاهای دیدنی کاشان از رشته‌کوه‌های مرکزی ایران است. این کوه علاوه‌بر ارتفاع بلند قله آن به‌دلیل طبیعت بکر و آب و هوای پاک، مورد توجه بسیاری از کوه‌نوردان و طبیعت‌گردان بسیاری قرار دارد. همانطور که اشاره شد، کوه کرکس بخشی از رشته‌کوه‌های زاگرس است و شامل چندین قله معروف از جمله «قله کرکس» و «قله شاهین» است که صعود از آن‌ها هدف بسیاری از کوه‌نوردان است.

درباره علت نام‌گذاری کوه کرکس روایات مختلفی وجود دارد که بعضی از آن‌ها مثال نقض یکدیگر هستند و اعتبار چندانی ندارند. یکی از مشهورترین روایاتی که درباره علت نام‌گذاری این کوه وجود دارد، وجود پرندگان کرکس سیاه‌رنگی است که در بر فراز آسمان این کوه پرواز می‌کنند. از طرف دیگر اهالی منطقه بر این باورند که کوه کرکس به قدری مرتفع است که کرکس نمی‌توانسته بر فراز آن پرواز کند. و علت نام‌گذاری مثال نقض آن دانسته‌اند. اما روایت یا افسانه دیگری هم درباره این کوه وجود دارد که مربوط به شاه عباس صفوی است؛ در این داستان آمده که کرکسی جام آغشته به زهر شاه عباس را ریخته و شاه هم از شدت عصبانیت این کرکس را شکار کرده است. اما مدتی بعد از کرده خود، پشیمان گشته و برای جبران این عمل خود، اقدام به ساخت آرامگاهی بالای کوه کرکس برای این پرنده بی‌گناه کرده و به همین دلیل این کوه را کوه کرکس نامیده‌اند.

برای صعود از کوه و قله کرکس چندین مسیر مختلف وجود دارد، ولی بسیاری از کوه‌نوردان از مسیر جنوبی که از روستای کشه آغاز می‌شود، برای صعود از کوه کرکس استفاده می‌کنند. البته سایر مسیرهای صعود از کوه کرکس شامل مسیرهای شمالی از روستای اوره، شرقی از روستای طامه، و غربی از روستای بیدهند هستند که هر کدام چالش‌های جذاب خاص خود را دارند. این کوه از پوشش گیاهی مختلفی برخوردار است و زیستگاه گونه‌های جانوری متنوعی از قبیل کفتار، شغال، گرگ و روباه، بز، میش، قوچ و پلنگ است. بهترین زمان برای صعود به این قله، فصول بهار و تابستان است که هوای منطقه معتدل‌تر و مناظر طبیعی زیباتر هستند.

  • آدرس کوه کرکس: استان اصفهان، شهرستان نطنز، بخش مرکزی، کوه کرکس

کوه اردهال

کوه اردهال یا دومیر یکی از زیباترین جاهای دیدنی طبیعی کاشان است که در 42 کیلومتری شمال غربی این شهر واقع شده است. این کوه که به‌دلیل آب و هوای معتدل و مطبوع خود شهرت دارد، مقصد بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان است. ارتفاع کوه اردهال از سطح دریا به ۳,505 متر برآورد شده است و با طبیعت بکر و چشم‌اندازهای زیبای اطراف آن، یکی از مقاصد عالی برای طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی است.

پوشش گیاهی کوه اردهال از تنوع بالایی برخوردار است که از جمله گیاهان و درختان رایج آن می‌توان به آویشن، باریج، آنغوزه، گزنه، طره، درمنه، گَوَن، زرشک کوهی، بومادران، زرین‌گیاه و پودنه اشاره کرد. از طرفی این کوه زیستگاه جانوران مختلفی از قبیل گراز و گرگ، روباه و شغال، خرگوش، آفتاب‌پرست و انواع مار است.

لازم ذکر است در اطراف کوه اردهال چهار روستای زیبای توریستی، باغ‌های سرسبز و چشمه‌های پرآب وجود دارند که در فصل بهار و تابستان خودنمایی می‌کنند. یکی از جاذبه‌های اصلی کوه اردهال، روستای مشهد اردهال است که در دامنه‌های این کوه واقع شده و با بافت سنتی و مراسمات بومی و محلی همچون مراسم قالی‌شویان، سالانه میزبان گردشگران زیادی است. این منطقه با داشتن باغ‌های سرسبز و چشمه‌های خروشان، یک تجربه بی‌نظیر از طبیعت‌گردی را پیش روی طبیعت‌گردان می‌گذارد. ضمنا در مسیر سفر به این کوه می‌توانید به سهراب سپهری که آرامگاه آن در همان حوالی قرار داد هم سری بزنید.

  • آدرس کوه اردهال: بین استان اصفهان و مرکزی، ۴۲ کیلومتری شمال غربی کاشان، جنوب مشهد اردهال، کوه اردهال

قله گرگش

قله گرگش یکی از بلندترین قله‌ها و زیباترین مقاصد طبیعت‌گردی در محدوده شهرستان کاشان و شهر میمه در استان اصفهان است. قله گرگش با ارتفاع 3,600 متر از سطح دریا، یکی از اهداف و مقاصد اصلی کوه‌نوردان و طبیعت‌گردان است. کوه‌نوردان و طبیعت‌گردان در طول مسیر دسترسی به این قله از تماشای طبیعت و مناظر زیبای منطقه هم لذت می‌برند.

درباره علت نام‌گذاری این قله باید به این موضوع اشاره کنیم که گرگش به معنای «بام کاشان» است و از فراز آن می‌توان مناظر زیبایی از شهرستان میمه، قمصر، کامو و چوگان را مشاهده کرد.

کوه گرگش از جنس سنگ‌های گرانیت است و چشمه‌های متعدد دائمی مانند چشمه کبیر در آن جریان دارند که در مسیر دره صعود قرار دارد. مسیرهای مختلفی برای صعود به قله وجود دارد که بهترین این مسیرها از انتهای باغ‌های گردو، بادام، سیب، انگور، گیلاس سنجد و گل‌های محمدی شهر کامو و چوگان شروع می‌شود. طبیعت‌گردان و کوهنوردان می‌توانند به‌راحتی از این قله صعود کنند و از چشم‌اندازهای بی‌نظیر اطراف لذت کامل را ببرند.

جالب آنکه رصدخانه ملی ایران نیز بر فراز قله گرگش قرار دارد که می‌توانید از آن‌هم بازدید کنید. این رصدخانه به‌دلیل موقعیت بلند و آسمان پاک منطقه، یکی از بهترین مکان‌ها برای مشاهده و مطالعه اجرام آسمانی و نجوم محسوب می‌شود.

  • آدرس قله گرگش: استان اصفهان، 35 کیلومتری جنوب غربی شهر کاشان، قله گرگش

خانه‌های تاریخی کاشان

شهر کاشان جاذبه‌های دیدنی مختلفی اعم از جاهای دیدنی تاریخی، مذهبی و طبیعی را در خود جای داده است، ولی خانه‌های تاریخی کاشان را هم می‌توان به این لیست افزود. به‌دلیل تاریخ پرآوازه شهر کاشان و اشخاص مشهوری که در این شهر زندگی می‌کرده‌اند، خانه‌های تاریخی متعددی در این شهر وجود دارند که به موزه‌هایی تاریخی تبدیل شده‌اند.

اگرچه تعدادی از این خانه‌های تاریخی به‌دلیل تاریخ پرآوازه‌ای که داشته‌اند به موزه تبدیل شده‌اند، ولی تعداد دیگری از خانه‌های تاریخی شهر کاشان به‌عنوان اقامتگاه‌های سنتی و بوتیک هتل مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه لیستی از مهمترین خانه‌های تاریخی کاشان فراهم کرده‌ایم که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

خانه تاریخی احسان

خانه تاریخی احسان، یکی از خانه‌های تاریخی و معروف کاشان است که در محله‌ای قدیمی ساخته شده است و سبک معماری این خانه در عین شباهت به یک هتل خارجی کاملا با سبک معماری اروپایی متفاوت است. این خانه در خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ، کوچه احسان که در یکی از محله‌های قدیمی کاشان قرار دارد. خانه تاریخی احسان در دوره قاجار توسط «حاج میرزا آقا احسان»، یکی از تجار نیکوکار شهر کاشان، ساخته شده است.

خانه تاریخی احسان دارای درب‌های دو لنگه‌ای با کلون‌های متفاوت است که در گذشته برای جداسازی ورود و خروج مردان و زنان استفاده می‌شد. شاید برای شما جالب باشد که وقتی وارد این خانه می‌شوید، از پله‌های باریک و سنگی عبور می‌کنید تا در نهایت به یک حیاط بزرگ برسید. در مرکز حیاط این خانه تاریخی، یک حوض آب بزرگ و مستطیلی‌شکلی وجود دارد که با حضور داشتن در این فضا، احساس آرامش و نوستالژیکی را تجربه کنید. این خانه تاریخی در یکی از محله‌های قدیمی و بافت تاریخی کاشان و در نزدیکی مسجد آقا بزرگ و بازار سنتی کاشان قرار دارد.

خانه تاریخی احسان در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۳۲۵ به‌عنوان یک اثر ملی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی این شهر به‌شمار می‌رود. این خانه تاریخی در سال 1380 شمسی توسط مهندس «محمد مروج حسینی» خریداری، مرمت و بازسازی شده است.

لازم به ذکر است که این خانه با حفظ بافت و ماهیت تاریخی خود، امروزه به‌عنوان یک اقامتگاه سنتی برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اقامتگاه سنتی شامل امکانات رفاهی و تفریحی متنوع و مدرنی است از قبیل اتاق‌های سنتی و مدرن، کارگاه سفال و صنایع دستی، موزه و گالری، تالار فیلم و تئاتر، کتابخانه، اینترنت بی‌سیم می‌شود.

در خانه تاریخی احسان یک موزه هم تعبیه شده است که آثاری از هنرمند مشهور قرن گذشته «منوچهر شیبانی» نگهداری می‌شود که می‌توانید از آن هم بازدید کنید. این خانه تاریخی به‌عنوان یک اقامتگاه سنتی شامل 10 اتاق دو تخته، سه‌تخته، سه تخته شاه‌نشین و چهار تخته می‌شود که می‌توانید به‌صورت اینترنتی اقدام به رزرو این اتاق‌ها کنید.

شماره تماس۰۳۱۵۵۴۴۶۸۳۳
هزینه اقامتاز شبی ۲,۹۲۰,۰۰۰ تومان تا شبی ۶,۸۷۳,۰۰۰ تومان
آدرساستان اصفهان، شهر کاشان، میدان کمال‌الملک، ابتدای خیابان فاضل نراقی، روبروی مسجد آقابزرگ، کوچه فرهنگ ۳۵، خانه تاریخی احسان

خانه طباطبایی‌ها

خانه طباطبایی‌ها یکی از بهترین خانه‌های تاریخی و آثار معماری کاشان است که در کنار جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و طبیعی این شهر، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد. این خانه که به «حاج سید جعفر طباطبایی»، تاجر بین‌المللی فرش از اهالی نطنز و مقیم کاشان تعلق داشته است، در حدود 200 سال پیش، برابر با سال ۱۲۵۰ هجری قمری ساخته شده است. معمار این بنای باشکوه، «استاد علی مریم»، از هنرمندان برجسته دوران قاجار بوده که با تکیه بر هنر و مهارت خود توانسته است، این خانه را به یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین آثار معماری سنتی ایران تبدیل کند.

خانه طباطبایی‌ها با مساحتی حدود ۴,۷۰۰ متر مربع دارای چهار حیاط و بخش‌های مختلفی می‌شود که از جمله مهم‌ترین بخش‌های این خانه می‌توان به بخش اندرونی، بیرونی و اختصاصی خدمتکاران اشاره کرد. ساختمان این خانه تاریخی به روش گودال باغچه ساخته شده است که سبب افزایش مقاومت در برابر زلزله و عایق‌سازی در برابر صدا می‌شود.

دکوراسیون داخلی این خانه، شامل گچ‌بری‌ها و نقاشی‌هایی الهام‌گرفته از نقش‌های فرش ایرانی و کاشان است که توسط شاگردان «میرزا ابوالحسن صنیع‌الملک»، نقاش‌باشی دربار ناصرالدین شاه، طراحی شده‌اند.

هزینه بلیط۵۰۰۰ تومان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 9 تا 19
آدرساستان اصفهان، کاشان، خیابان علوی، خانه طباطبایی‌ها

خانه بروجردی‌ها

خانه بروجردی‌ها یکی دیگر از قدیمی‌ترین شاهکارهای معماری دوره قاجار در کاشان است که به‌دلیل زیبایی و شکوهی که یادگار دو قرن اخیر ایران است، سالانه میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است. این خانه هم همانند خانه‌های تاریخی قبلی توسط یکی از اهالی ثروتمند شهر کاشان ساخته شده است. در واقع خانه بوجردی‌ها در سال ۱۲۹۲ هجری قمری توسط «حاج سید حسن نطنزی»، یکی از تاجران ثروتمند و مشهور کاشان، ساخته شد. حدود ۱۸ سال برای ساخت این خانه تاریخی زمان صرف شد تا در نهایت پروسه ساخت این خانه در سال ۱۳۱۰ هجری قمری به پایان رسید.

خانه بروجردی‌ها شباهت غیرقابل انکاری با با خانه طباطبایی‌ها دارد و دلیل آن هم داستان عاشقانه‌ای است که در کوچک‌ترین ذرات این خانه هم نمایان است. در واقع ماجرا از این قرار است که پسر آقای بروجردی عاشق دختر آقای طباطبایی شده و به خواستگاری دختر ایشان رفته‌اند؛ اما آقای طباطبایی شرط گذاشته که اگر دختر او را می‌خواهند باید یک عمارت مجلل زیبا مانند عمارت خودش، برای دخترش بسازند و آقا بروجردی‌ها هم چنین و چنان می‌کنند.

معماری خانه بروجردی‌ها همانند خانه طباطبایی‌ها توسط «استاد علی مریم کاشانی» صورت گرفته است و ایشان در معماری و طراحی این خانه از نقاشی‌ها و گچ‌بری‌های استادان بزرگی چون «صنیع‌الملک» و «کمال‌الملک» بهره برده است. این خانه شامل دو بخش اندرونی و بیرونی است که با هشتی ورودی و سردر مشترک به یکدیگر متصل شده‌اند. فضای اندرونی خانه با تزئینات زیبای ایرانی و اسلامی به زیبایی هرچه تمام‌تر آراسته گشته و در هر گوشه کناری از آن می‌توان ظرافت و دقت هنری معماران را مشاهده کرد.

یکی از ویژگی‌های برجسته این خانه تقسیم‌بندی فضای این خانه به تابستان‌نشین و زمستان‌نشین است که به ساکنان اجازه می‌داده تا با تغییر فصل‌ها در یکی از این بخش‌ها سکونت گزینند. همچنین لازم به ذکر است که این بنا دارای سه در ورودی است که هر کدام برای عبور افراد خاصی طراحی شده بودند. خانه بروجردی‌ها با مساحت ۱,۷۰۰ متر مربع یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های تاریخی کاشان است که در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۱۰۸۳ قرار گرفته است.

هزینه بلیط۴,۰۰۰ تومان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته در شش ماهه اول سال از ساعت 9 تا 17 و در شش ماهه دوم سال از ساعت 9 تا 15:40
آدرساستان اصفهان، کاشان، محله سلطان میراحمد، خیابان علوی، خانه بروجردی‌ها

خانه عباسیان

خانه عباسیان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و خانه‌های تاریخی کاشان است که با معماری سنتی و زیبایی‌های خاص خانه‌های سنتی ایرانی، توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. این خانه تاریخی در سال‌های منتهی به پایان دوره قاجاریه ساخته شده و به‌عنوان نمونه‌ای کامل و بی‌نقص از معماری اصیل و سنتی ایرانی شناخته می‌شود. نکته جالبی که درباره این علت ساخت خانه عباسیان وجود دارد، مبنی بر این است که ساخت این خانه به سفارش حاج سید حسین نطنزی فقط و فقط برای دختر دلبندش بوده است.

خانه عباسیان همانند خانه طباطبا‌یی‌ها به سبک معماری خانه عباسیان یعنی گودال باغچه ساخته شده است. این سبک معماری عبارت است از ساخت بنا پایین‌تر از سطح زمین، تا به آب قنات دسترسی داشته باشد و به‌عنوان عایق در برابر گرما و سرما مورد استفاده قرار گیرد. در واقع این خانه‌ها دارای دو بخش تابستانه و زمستانه هستند که با تغییر فصل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جالب آنکه خانه عباسیان دارای پنج حیاط است و در پنج طبقه هم ساخته شده  که هر طبقه آن با گچ‌بری، نقاشی‌های دیواری، نرده‌های سنگی حجاری‌شده، مقرنس‌کاری و یزدی‌بندی زیبا مزین شده‌اند.

همچنین این خانه تاریخی دارای بخش‌های مختلفی از جمله اندرونی، بیرونی، هشتی و سرداب است که هر کدام از این بخش‌ها با دقت و هنر خاص معمارشان طراحی شده‌اند. فضای داخلی خانه عباسیان با شیشه‌های رنگی و تزئینات زیبا آراسته شده که جلوه‌ای خاص به این بنا بخشیده‌اند.

ضمنا جالب آنکه این خانه محل فیلم‌برداری بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی از قبیل مسافر ری، خانه‌ای در تاریکی، ملاصدرا و جابر بن حیان بوده است. در نهایت به این نکته اشاره کنیم که خانه عباسیان در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۰۲۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

هزینه بلیط۴,۰۰۰ تومان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 8 تا 16
آدرساستان اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی، کوی سلطان امیراحمد، خانه عباسیان

خانه مرشدی

خانه مرشدی یکی از خانه‌های تاریخی و ارزشمند کاشان است که در محله درب باغ واقع شده است. این خانه حدود 250 سال قدمت دارد و زمان ساخت آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. خانه مرشدی با معماری سنتی و تزئینات زیبا و منحصربه‌فردی که دارد، یکی از بهترین نمونه‌های معماری ایرانی به‌شمار می‌آید. از جمله ویژگی‌های مهم این خانه می‌توان به گچ‌بری‌های ظریفانه، آینه‌کاری‌ها، و درب و پنجره‌های ارسی اشاره کرد که تمامی این موارد در جهت نمایان ساختن هنر و فرهنگ ایرانی در آن دوران بوده‌اند.

خانه مرشدی قریب به 240 سال پس از ساخت آن، در سال 1394 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و به یک اقامتگاه و هتل سنتی تبدیل شد. خانه مرشدی از سال 1395 پذیرای مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی بوده است و هم‌اکنون هم می‌توانید اقدام به رزرو اتاق‌های این اقامتگاه کنید.

حیاط خانه مرشدی هم با وجود حوض زیبا، گلدان‌های شمعدانی و گل‌های لادن مزین شده، فضایی دلنشین، آرامش‌بخش و نوستالژیک را برای بازدیدکنندگان و گردشگران ساکن این خانه فراهم می‌کند. علاوه‌بر این موارد، ابزارهای قدیمی تعبیه شده در این خانه تاریخی مانند گردسوز، سماور مسی و ظروف سفالی، کاملا حس نوستالژیک و اصالت خاصی را به بازدیدکنندگان و گردشگران القا می‌کنند.

لازم به ذکر است که اقامت در خانه مرشدی فرصتی عالی برای تجربه زندگی در یک خانه سنتی و زیبا را در قلب کاشان برای شما فراهم می‌کند؛ هرچند امکانات رفاهی دیگری از قبیل لباسشویی، دستگاه واکس کفش، چای‌خانه سنتی و کافی‌شاپ تعبیه شده در این اقامتگاه، رفاه حال ساکنان این اقامتگاه سنتی را بیش از پیش فراهم کرده است. این خانه به‌دلیل موقعیت مکانی، دسترسی آسان به دیگر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی معروف کاشان در دسته بهترین اقامتگاه‌های شهر کاشان قرار می‌گیرد.

هزینه بلیط۵,۰۰۰ تومان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 9 تا 17
هزینه اقامتاز شبی ۲,۲۳۹,۰۰۰ تومان تا شبی ۶,۰۹۷,۰۰۰ تومان
شماره تماس۰۳۱۵۵۲۲۲۶۰۰
آدرساستان اصفهان، شهر کاشان، میدان کمال الملک، خیابان ملاحبیب الله شریف، کوچه بوستانی، خانه مرشدی

خانه عامری‌ها

خانه عامری‌ها یکی دیگر از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی شهر کاشان است که در مرکز این شهر ساخته شده است. قدمت این خانه تاریخی به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار بازمی‌گردد و به‌دلیل معماری ستودنی و تزئینات شگفتی‌آفرین، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مورد تحسین بسیاری از معماران و مهندسان ایرانی و خارجی قرار گرفته است. خانه عامری‌ها به‌عنوان یک خانه سنتی نمونه از نظر معماری مسکونی ایرانی با حیاط‌های مرکزی، باغ‌های زیبا و تزئینات گچ‌بری و کاشی‌کاری‌های جذاب شناخته شده است.

خانه عامری‌ها در گذشته محل زندگی خانواده عامری بوده است که جزو ثروتمندان و شخصیت‌های مهم کاشان محسوب می‌شدند. طراحی پیچیده و جزییات هنری این خانه، شما را با سبک زندگی و فرهنگ دوران قاجار بیشتر آشنا می‌کند. یکی از نکات جالب این خانه هم که البته مشابه دیگر خانه‌های تاریخی معرفی شده است، وجود بخش‌های تابستانی و زمستانی این خانه است که به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا با شرایط دمایی مختلف سازگار باشند.

لازم به ذکر است که خانه عامری تا سال 1330 شمسی به‌صورت چند خانه مجزا مورد استفاده قرار می‌گرفت که به‌دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و نگهداری اصولی صدمات شدیدی به این بنا وارد شد. حتی شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته بود که بیش از 70 درصد این خانه تخریب شده و به محل تخلیه نخاله‌ها تبدیل شده بود؛ اما در نهایت طی یک طرح واگذاری در سال 1389 شمسی، خانه عامری به شرکت سرمایه‌گذاری عظام اعطا شد و این شرکت مسئولیت احیای این خانه تاریخی را به عهده گرفت. در واقع خانه عامری‌های کنونی حاصل زحماتی است که این شرکت برای بازسازی و مرمت آن تا سال 1393 شمسی انجام داده است.

هم‌اکنون خانه عامری‌ها به‌عنوان یک اقامتگاه سنتی و یک هتل 5 ستاره پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است؛ ضمنا لازم است تا به این موضوع هم اشاره کنیم که اگرچه بازدید از این اقامتگاه رایگان است، ولی هزینه اقامت در آن سرسام‌آور است.

هزینه اقامتاز شبی ۶,۲۰۰,۰۰۰ تومان تا شبی ۱۹,۷۰۰,۰۰۰ تومان
ساعات بازدیدتمامی روزهای هفته از ساعت 9 تا 13
شماره تماس۰۳۱۵۵۲۴۰۲۲۰
آدرساستان اصفهان، شهر کاشان، محله علوی، خیابان فاضل نراقی، خیابان علوی، بن‌بست باستان هفتم، پلاک صفر، خانه عامری‌ها

اقامتگاه‌ها و هتل‌های سنتی کاشان

اگرچه تعدادی از خانه‌های تاریخی معرفی شده در بخش قبل هم به‌عنوان اقامتگاه و هتل‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ولی در ادامه قصد داریم تا به معرفی تعداد دیگری از هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی کاشان بپردازیم:

هتل سنتی منوچهری

هتل سنتی منوچهری یکی از خانه‌های زیبا و تاریخی کاشان است که در مرکز این شهر قرار دارد. قدمت این خانه سنتی به دوره صفویه بازمی‌گردد، ولی بر اثر زلزله‌ای شدید در سال 1150 شمسی دچار صدمات زیادی شد؛ ولی سال‌ها بعد با روی کار آمدن قاجاریه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. البته این خانه سنتی در سال 1389 شمسی توسط ابوالفضل شاهی بار دیگر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و کاربری آن به یک هتل سنتی سه ستاره تغییر یافت. با تمرکز بر حفظ معماری سنتی و استفاده از عناصر هنری ایرانی، تجربه متفاوتی از اقامت در یک هتل را برای مهمانان فراهم کرده است.

هتل سنتی منوچهری دارای چندین حیاط‌ زیبا است که با اتاق‌های مزین به تزئینات گچ‌بری و کاشی‌کاری، فضایی دلنشین و نوستالژیک را برای مسافران فراهم کرده است. این هتل همچنین به کارگاه‌های هنری اختصاصی مجهز است که با هدف معرفی هنرهای دستی کاشان بر پا شده‌اند.

یکی از نکات جالب درباره این هتل، قنات قدیمی موجود در زیر ساختمان آن است که بازدیدکنندگان می‌توانند از آن بازدید کنند. هتل منوچهری با توجه به موقعیت مکانی خود، دسترسی به سایر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی کاشان را برای گردشگران راحت‌تر کرده است و به‌عنوان یکی از بهترین اقامتگاه‌های سنتی این شهر شناخته می‌شود.

هزینه اقامتاز شبی ۳,۱۷۵,۰۰۰ تومان تا شبی ۱۲,۹۵۰,۰۰۰ تومان
شماره تماس۰۳۱۵۵۲۴۲۶۱۷
آدرساستان اصفهان، شهر کاشان، خیابان محتشم کاشانی، کوچه شهید ثابت، عمارت هفتم، شماره ۴۹، هتل سنتی منوچهری

اقامتگاه سنتی صادقی

اقامتگاه سنتی صادقی یکی دیگر از اقامتگاه‌های سنتی کاشان است که در بافت تاریخی این شهر واقع شده و قدمت آن به حدود 210 سال پیش و دوره زندیه بازمی‌گردد. این اقامتگاه سنتی در خیابان علوی و در نزدیکی خانه‌های تاریخی همچون خانه طباطبایی‌ها و خانه تاج قرار گرفته است و سهولت دسترسی به دیگر جاذبه‌های تاریخی شهر از دیگر مزایای اقامت در این اقامتگاه است.

لازم به ذکر است که این خانه سنتی تا اواخر دهه 80 قرن گذشته هنوز به‌عنوان یک خانه سنتی شناخته می‌شد؛ ولی در سال 1370 شمسی توسط آقای صادقی خریداری شد و هشت سال بعد در سال 1378 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و کاربری آن به اقامتگاه سنتی تغییر یافت.

این خانه تاریخی با معماری گودال‌باغچه‌ای و حیاط‌های اندرونی و بیرونی، محیطی آرام، دلنشین و نوستالژیک را برای گردشگران فراهم کرده است. اتاق‌های این اقامتگاه دارای امکانات رفاهی مناسبی هستند که از مجله امکانات آن‌ها می‌توان به سرویس تخت خواب، یخچال، مینی‌بار و صبحانه سلف‌سرویس اشاره کرد. از طرفی وجود آشپزخانه مشترک و فاصله نزدیک با سوپرمارکت و نانوایی از مزایای دیگر این اقامتگاه هستند.

هزینه اقامتاز شبی 1,690,000 تومان تا شبی 3,290,000 تومان
شماره تماس۰۳۱۵۵۲۲۴۶۳۷
آدرساستان اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی، کوی شهید هاشمیان ۲، اقامتگاه سنتی صادقی

هتل سنتی نگین

هتل سنتی نگین، درست در خیابان محتشم شهر کاشان واقع شده است و یکی دیگر از اقامتگاه‌های تاریخی و سنتی شهر کاشان به‌شمار می‌آید. این هتل سنتی بیش از 250 سال قدمت دارد و از خانه‌های تاریخی با معماری سنتی ایرانی محسوب می‌شود که در سال 1390 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در سال 1392 به‌عنوان یک هتل سنتی به بهره‌برداری رسید.

هتل سنتی نگین دارای 6 حیاط است که 42 اتاق در 5 حیاط آن قرار گرفته و حیاط دیگر آن به رستوران این هتل اختصاص داده شده است. ورودی و بخش‌های داخلی این هتل سنتی دارای تعدادی پله است که با ظرافت و دقت خاصی معماری و طراحی شده‌اند؛ افزون بر این معماری بکار رفته در این هتل سبب عایق شدن این هتل در برابر گرما و سرما شده است.

این اقامتگاه با جاذبه‌های گردشگری دیگر شهر کاشان فاصله نزدیکی دارد که از جمله این جاذبه‌های می‌توان به بازار سنتی کاشان، خانه‌های تاریخی و آرامگاه محتشم کاشانی اشاره کرد. نکته جالبی که درباره هتل نگین وجود دارد، این هتل توسط خانواده خیری اداره می‌شود و تمام درآمد حاصل از این هتل سنتی به کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست اختصاص داده می‌شود.

هزینه اقامتاز شبی ۱,۳۶۰,۰۰۰ تومان تا شبی ۵,۳۵۰,۰۰۰ تومان
شماره تماس۰۳۱۵۵۲۳۵۵۲۵
آدرساستان اصفهان، شهر کاشان، خیابان محتشم، کوچه شهیدان ثابت، هتل سنتی نگین

اقامتگاه سنتی مهینستان راهب

اقامتگاه سنتی مهینستان راهب یکی دیگر از خانه‌های تاریخی و اقامتگاه‌های سنتی شهر کاشان است که در محله درب باغ کاشان و خیابان فاضل نراقی قرار دارد و قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. این خانه تاریخی که به «شاه یلانی» نیز معروف است، بیش از 200 سال قدمت دارد. این خانه تاریخی در سال ۱۳۸۹، با حفظ معماری و بافت سنتی خود مرمت و بازسازی شد و در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان اقامتگاه سنتی مهینستان راهب به بهره‌برداری رسید.

این اقامتگاه سنتی شامل ۱۶ اتاق است که برخی از آن‌ها در طبقه اصلی حیاط و برخی دیگر در حیاط خلوت اقامتگاه قرار دارند. از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری مهینستان راهب می‌توان به وجود  بخش‌های شاه‌نشین، هشتی ورودی، دو سرداب و یک بادگیر اشاره کرد که همگی نشانگر معماری سنتی ایرانی هستند.

این خانه تاریخی پیش از آنکه به یک اقامتگاه سنتی تبدیل شود به مهین‌خانوم و همسرش تعلق داشت و  نام «مهینستان راهب» به انتخاب این دو صورت گرفته است. این خانه همانطور که قبل‌تر هم اشاره شد، با تلاش و همت همسر مهین‌خانوم در سال 1392 به‌طور کامل مرمت و بازسازی شد و به‌عنوان یک هتل شروع به کار کرد.

هزینه اقامتاز شبی ۱,۵۲۰,۰۰۰ تومان تا شبی ۴,۳۰۰,۰۰۰ تومان
شماره تماس۰۳۱۵۵۴۵۲۴۱۷
آدرساستان اصفهان، شهر کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ ۳۱، اقامتگاه سنتی مهینستان راهب

اقامتگاه خانه ایرانی کاشان

اقامتگاه سنتی خانه ایرانی کاشان یکی دیگر از مهم‌ترین اقامتگاه‌های سنتی شهر کاشان است که در خیابان علوی کاشان قرار دارد. این خانه سنتی حدود  1,000 متر مربع مساحت دارد و با 250 سال قدمت دارد و به دوران قاجار تعلق دارد. خانه ایرانی با طراحی خاص و معماری سنتی ایرانی، نمونه بارزی از فرهنگ و هنر معماری ایرانی را به نمایش گذاشته است.

اقامتگاه خانه ایرانی کاشان شامل 5 اتاق قابل اقامت مختلف با نام‌های بالاخانه، پرده‌سرا، نهان‌خانه، خانه‌سرا و خلوت‌سرا می‌شود که هر کدام با ویژگی‌های خاص خود، تجربه‌ای منحصربه‌فرد از اقامت را پیش روی گردشگران قرار داده است.

این اقامتگاه دارای امکانات رفاهی مناسبی مانند تالار پذیرایی، شربت‌خانه، سفره‌خانه و حوض‌خانه است و مکان مناسبی برای استراحت و تجربه‌ای مشابه با زندگی سنتی ایرانی به‌شمار می‌آید. این خانه تاریخی به‌واسطه مهارت و دقت بالای استادکاران و معماران برجسته کاشانی، به‌عنوان موزه‌ای از شیشه‌های رنگی، آینه‌کاری، گچ‌بری و نقاشی‌های زیبا به محسوب می‌شود.

هزینه اقامتقیمت تلفنی
شماره تماس۰۳۱۵۵۲۴۰۹۶۳
آدرساستان اصفهان، شهر کاشان، میدان کمال‌الملک، خیابان فاضل نراقی، خیابان علوی، کوچه باستان پنجم کوشک صفی، کاشی ۸، اقامتگاه خانه ایرانی

اقامتگاه بوم‌گردی خانه ماجون

اقامتگاه بوم‌گردی خانه ماجون یکی دیگر از اقامتگاه‌های سنتی اطراف شهر کاشان است که در روستای مرق قرار دارد. این اقامتگاه بوم‌گردی در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و از شرایط آب و هوای سرد و کوهستانی برخوردار است. با بهره‌وری از فضای سبز و کوچه پس کوچه‌های دلنشین و قدیمی، تجربه‌ای نوستالژیک از زندگی روستایی و طبیعت را در مقابل گردشگران قرار می‌دهد.

معماری و طراحی سنتی این خانه با ترکیب رنگ‌های طبیعی و گل‌های زیبا مزین شده و با ایجاد فضایی آرام و آرامش‌بخش قلب هر گردشگری را تسخیر می‌کند. در اطراف این اقامتگاه بوم‌گردی رودخانه و چشمه پرآب و خروشان جریان دارند. همچنین می‌توان از خانه‌باغ‌ها و باغ‌های میوه متعددی که در اطراف این اقامتگاه قرار دارند هم بازدید کنید.

اقامتگاه بوم‌گردی خانه ماجون به‌طورکلی شامل 4 سوئیت جداگانه می‌شود که هر کدام از این سوئیت‌ها به امکانات رفاهی مناسبی مجهز شده‌اند. از جمله امکانات رفاهی سوئیت‌های این اقامتگاه می‌توان به حمام و سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی اختصاصی، سرویس کف‌خواب، سیستم گرمایشی و سرمایشی، باربیکیو، آشپزخانه عمومی و راهنمای تور گردشگری اشاره کرد.

هزینه اقامتشبی 330 هزار تومان به‌ازای هر نفر
ساعات بازدید۰۳۱۵۵۶۷۶۳۴۴
آدرساستان اصفهان، شهر کاشان، روستای مرق، اقامتگاه بوم‌گردی خانه ماجون

کاشان، سراسر زیبایی و اصالت

اگر با وجود این تعداد از جاهای دیدنی شهر کاشان دچار تردید شده‌اید و نمی‌دانید از کدام جاهای دیدنی این شهر بازدید کنید، لازم است تا اشاره کنیم که بسیاری از جاهای دیدنی این شهر در نزدیکی هم قرار دارند. کاشان را از هر نظری که بنگرید، شما را ناامید نمی‌کند؛ از جاهای دیدنی تاریخی و مذهبی شروع کردیم و با معرفی جاهای دیدنی طبیعی و خانه‌های تاریخی ضمن معرفی تعدادی اقامتگاه و هتل سنتی به این موضوع پایان دادیم.

پس اکنون وقت تصمیم‌گیری است که اگر قصد دارید تا به کاشان سفر کنید، تمرکز خود را بر کدام وجهه کاشان بگذارید؛ هر چند پیشنهاد ما این است که ترکیب جذاب و متنوعی از جاهای دیدنی کاشان در بهار معرفی شده، تشکیل داده و در سفر خود از آن‌ها بازدید کنید. در آخر هم نظر خود را درباره جاهای دیدنی کاشان با ما به اشتراک گذاشته و اگر خاطره‌ای هم از سفر خود به کاشان دارید، آن را برای ما و دیگران بازگو کنید.

سوالات متداول

باغ فین و حمام فین کاشان، حمام سلطان امیر احمد، بازار سنتی و صفویه کاشان، قمصر کاشان، شهر زیرزمینی نوش‌آباد، موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی، تیمچه امین الدوله، قلعه جلالی و حصار سلجوقی و روستای ابیانه.

شهر قمصر، آبشار و غار نیاسر، بازار سنتی کاشان، روستای ابیانه، تپه‌های سیلک کاشان، کویر ابوزید آباد، قله گرگش، کوه کرکس و اردهال.

قتل امیرکبیر که یکی از مهم‌ترین و البته تلخ‌ترنی حادثه تاریخی و سیاسی ایران در ادوار گذشته است، در حمام فین کاشان صورت گرفته است.

تپه‌های سیلک بیش از هزار سال قدمت دارد و در کمتر از یک قرن گذشته طی جاری شدن سیل ویران‌کننده‌ای در کاشان سر از خاک بیرون آورد و بلافاصله مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.

درباره علت ایجاد غار نیاسر یا غار سوراخ رئیس روایات مختلفی وجود دارد، ولی قویترین روایت، خبر از برگزاری مراسمات آیینی و مذهبی پیروان آیین میترا در این غار می‌دهد.

خانه احسان، خانه مهینستان راهب، خانه عامری‌ها، خانه منوچهری و صادقی، خانه عادل و خانه مرشدی در گذشته محل سکونت خانواده‌های مشهوری بوده‌اند که بعدها به اقامتگاه سنتی تغییر کاربری داده شده‌اند.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید