جاهای دیدنی کردستان | راهنمای کاملی از جاذبه ها + عکس و آدرس

جاهای دیدنی کردستان | راهنمای کاملی از جاذبه ها + عکس و آدرس

ایرانگردی کردستان

در پیچ و خم رشته کوه زاگرس، جایی که اولین پادشاهان ایران وجود داشتند، استان کردستان کنونی قرار دارد. سرسبزی بی نهایت، زیبایی‌های تاریخی، فرهنگی و جاهای دیدنی کردستان به همراه مردمانی که با شنیدن اسم کردستان؛ غرور و معرفت و پاکدلی برایشان تداعی می‌شود، همه و همه باعث شده تا این منطقه یکی از جذاب ترین نقاط ایران باشد. استانی که بیش از ۲۰۰ کیلومتر مرز خاکی با عراق دارد و یادآور خاطرات تلخ ۸ سال دفاع مقدس برای ما است.

سروآباد، سنندج، دهگلان، سقز، دیواندره، مریوان، بیجار، بانه، کامیاران و قروه، شهرستان‌های کردستان را تشکیل می‌دهند و هرکدام روایتگر بخش حساسی از تاریخ و فرهنگ کشور هستند. در این مجله گردشگری پته، به کردستان سفر می کنیم تا با تمامی جاهای دیدنی آشنا شده و راهنمای کاملی از جاذبه های این استان را پیشکش چشمانتان کنیم.

جاذبه‌های طبیعی کردستان

استان کردستان در رشته کوه زاگرس قرار دارد. وجود آب و هوای کوهستانی و شرایط جوی مناسب باعث شده تا در این استان شاهد آبشارها و رودخانه ها و روستاهای تاریخی و طبیعی فراوانی باشیم.

اگر برای طبیعت‌گردی همیشه به شمال کشور می‌روید، این بار به دشت‌ها و جنگل‌ها و ییلاقات غرب کشور سری بزنید تا با جلوه تازه ای از طبیعت آشنا شوید.

جاهای دیدنی کردستان

روستای اورامان

قبل از اینکه هنوز دست خطی وجود داشته باشد، در دل کوهستان اورامانات مردم زندگی می کردند. روستای اورامان مانند روستای ماسوله پلکانی و تا نوک قله اورامانات ادامه دارد. این منطقه آنقدر بزرگ است که شامل استان کردستان، کرمانشاه و قسمتی از عراق است.

اورامان به قدری سرد است که در تا اواخر بهار هنوز سرما بر این منطقه غالب است و بهترین فصل بازدید از آن تابستان است. وجود آبشارها و رودخانه سیروان در منطقه و همچنین ییلاقات اورامانات زیبایی بی‌حدی به این منطقه داده است. اورامان به زبان پهلوی یعنی جایگاه خورشید و علت نام‌گذاری این روستا با این نام ارتفاع زیاد روستا بوده است.

روستای اورامان از جاهای دیدنی کردستان

روستای سبدلو

در اطراف بانه و حدود ۵ کیلومتری این شهر مرزی، روستای سبدلو قرار دارد. مردم که برای خرید لوازم ارزان به این شهر سفر می‌کنند برای دیدن جاذبه‌های طبیعی به سمت این روستای سرسبز می‌روند. روستای سبدلو از غرب به دامنه‌های بوته بلوط به اسم بنار و از سمت شرق و شمال شرقی به دره ای جنگلی به اسم کانی شیلان و چه می باخی، از جنوب غربی به سد بانه، از سمت شرق به تونل گردنه خان یعنی ورودی بانه متصل است.

وجود چشمه‌های فراوان مانند: کانی چه می خان و دولاوان و ته ختی ره زی که آب شرب منطقه و همچنین چندین شرکت ساخت آب معدنی را فراهم می‌کند از زیبایی‌های این روستا محسوب می‌شود. مراتع سرسبز این روستا که طبیعت‌گردان زیادی را به سمت خود می‌کشاند شامل: چالی دوشاوان، سد، به رده ره شان، چه می خان، گردنه خان، لوه کون است.

همچنین این روستا پر از گیاهان دارویی در اطراف خود و مناطق سرسبز اطراف است که بسیاری برای چیدن گیاهانی مانند: شیرین بیان، کاکوتی، اسپون، گل گاو زبان، قاچر، کوکلا شک، قاضی آغا و …به سمت این منطقه بکر می‌روند.

روستای نژو

در فاصله ۱۲ کیلومتری از شهرستان بانه، یکی از زیباترین جاهای دیدنی کردستان، روستای نژو قرار دارد. این روستا که تاریخی بسیار قدیمی دارد، طبق اطلاعاتی که تا کنون به دست آمده متعلق به دوران پیش از اسلام است. در این روستا، دشت‌های لاله پر گل به وفور یافت می‌شود و رودخانه نژو یکی از جاذبه‌های طبیعی این روستا است. شاركون، لوله‌های گلی به ضخامت ۳۰ سانتی متر، قه لای نژو، اغلى بگ از جاذبه‌های تاریخی این روستا محسوب می‌شود.

متاسفانه به علت عدم رسیدگی جاذبه‌های تاریخی این روستا رو به تخریب است و اگر به بازدید از آنها می‌روید در حفظ و نگهداری آنها کوشا باشید. یک درخت سرو کهن‌سال که در میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است نماد روستای نژو است. آبشارها، چشمه‌ها، دشت‌های سرسبز و درختان بلوط فراوان در اطراف این روستا وجود دارد و می تواند برای چند روز طبیعت‌گردی و اکتشاف محل مناسبی باشد.

روستای نژو از جاهای دیدنی کردستان

روستای هویه

یکی دیگر از روستاهای پلکانی ایران که به معماری آن کمتر اهمیت داده شده است، روستای هویه است. این روستا بین سنندج و مریوان قرار دارد و در بخش کوهستانی منطقه کلاترزان قرار گرفته است. روستای هویه نزدیک ترین روستا به کوهستان زرده خانی است که کوهنوردان این روستا را نقطه‌ای برای صعود به قله این کوه انتخاب می کنند.

وجود چشمه‌های هانو شیخه و هانو هواسی این منطقه را سرسبز کرده و عجیب ترین جاذبه این روستا غار زرده خانی است. بسیاری معتقدند که این غار در گذشته به روستا راه داشته اما همچنان صحت این موضوع تایید یا رد نشده است. اگر در اواخر بهار به این روستا بروید، می توانید مزارع توت فرنگی و چیدن این میوه خوشمزه را از نزدیک ببینید و طعم واقعی توت فرنگی را در این روستا بچشید.

روستای هویه از جاهای دیدنی کردستان

روستای پالنگان

در منطقه اورامانات و در مرز بین کردستان و کرمانشاه، یک روستای پلکانی دیگر به نام پالنگان وجود دارد. این روستا هم مانند روستای اورامان در منطقه‌ای ییلاقی و سردسیر قرار گرفته و در فصل بهار و تابستان دیدنی‌تر از هر زمان دیگری است. در کوهستان این روستا در گذشته یک نوع پلنگ زیست می کرده که امروزه منقرض شده و نام روستا از پلنگ‌ها اقتباس شده است.

باغ شیخ عمر که محل زیباترین آبشار این منطقه است و قلعه پالنگان و همچنین چشمه خاتون، چشمه سید علاالدین و چشمه شیته از اصلی‌ترین جاذبه‌های این روستا محسوب می شوند. این روستا با مهم‌ترین رودخانه کردستان یعنی رود سیروان فاصله‌ای ندارد و ماهیگیری در اطراف این روستا، تفریحی محبوب است.

روستای پلنگان از جاهای دیدنی کردستان

روستای دره‌تفی

کارتون خداوند لک لک‌ها را دوست دارد را به خاطر دارید، این کارتون در واقعیت روستای دره‌تفی است. دره تفی که به دره توت‌ها معروف است نه به خاطر جاذبه‌های طبیعی فراوان بلکه به خاطر وجود لک لک‌ها فراوان در آسمان خود در چند سال اخیر بر سر زبان‌ها افتاده. مردمان به لک لک‌های منطقه حاجی لق لق می‌گویند چرا که لک لک‌ها در مسیر مهاجرت خود از عربستان گذر می‌کنند و این منطقه را در بهار برای زاد و ولد انتخاب می‌کنند.

در ابتدا تنها یک الی دو جفت در این روستا وجود داشت اما با مهربانی مردم این منطقه و ساخت لانه‌های زیاد بر فراز تیر برق‌های روستا، امسال شمار جفت‌های لک لک منطقه از ۶۰ جفت هم عبور کرد. بسیاری از پرنده نگرها در خرداد ماه به این روستا رفته تا در کنار طبیعت‌گردی و لذت خوردن میوه‌های طبیعی این روستا، لک لک‌ها را تماشا کنند.

روستای دره‌تفی از جاهای دیدنی کردستان

روستای نگل

یکی دیگر از روستاهای قدیمی و از جاهای دیدنی کردستان در منطقه سنندج و مریوان روستای نگل است. این روستا از دیگر روستاهای منطقه بزرگ‌تر بوده و دارای جمعیت ۲۰۰۰ نفری است. اهمیت روستای نگل به علت وجود یک قرآن با دست خط کوفی و متعلق به سده اول اسلام است که در مسجد جامع روستا نگهداری می شود.

وجود جاذبه‌های تاریخی فراوان در کنار جاذبه‌های طبیعی باعث شده تا امکانات گردشگری این روستا مانند: اقامتگاه، رستوران و لیدر بومی فراهم باشد. دریاچه طبیعی چال ئاو، آبشار قه لوه زه، تپه‌های باستانی نگل و پل خشتی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مهم این روستای زیبا است. روستای نگل در ۶۵ کیلومتری سنندج قرار دارد.

روستای نگل از جاهای دیدنی کردستان

روستای شوی

یکی دیگر از روستاهای اطراف بانه که از قدیمیترین روستاهای این منطقه نیز محسوب می شود، روستای شوی است. این روستا نیز مانند روستای نگل یک قرآن باستانی مربوط به دوران زندیه را نگهداری می کند. دشت شوی را می‌توان زیباترین و پر آب‌ترین دشت کردستان نامید. در این دشت شالیزارهای برنج را می توانید ببینید و رودخانه نژو از دل این دشت عبور می‌کند. نکته جالب در مورد فرهنگ این روستا این است که مردمان روستا به ساعت ۱۲ حساس هستند و این عدد را خوش یمن نمی‌دانند و اگر به این منطقه سفر کردید از به زبان آوردن این عدد خودداری کنید.

روستای شوی از جاهای دیدنی کردستان

رودخانه سیروان

پر آب‌ترین رود کردستان که از کرمانشاه و عراق هم می‌گذرد رودخانه سیروان است. این رود شهرستان سروآباد و اورامان را به دو قسمت تفکیک کرده و پل پاوه که بر فراز این رود است بین این دو منطقه قرار گرفته است. طبیعت زیبا و آب پر فشار رود، ورزش قایقرانی را در این منطقه محبوب کرده است.

شنا در این رود به علت خروشان بودن توصیه نمی‌شود و بهترین زمان بازدید از آن را می توان تابستان نامید. بهترین مسیر دسترسی فاصله بین روستاهای اسپریز تا هجیج است. طبیعت این روستا خواستگاه پرندگان و جانوران مختلف و همچنین گیاهان دارویی مختلف است.

رودخانه سیروان از جاهای دیدنی کردستان

زرینه رود

یکی دیگر از رودهای پر آب کشور و از جاهای دیدنی کردستان، زرینه رود است. بخش اصلی این رود در آذربایجان غربی قرار دارد. این رود در ارتفاعات چهل چشمه اطراف شهرستان سقز جاری شده و با طی کردن مسافت ۲۶۵ کیلومتری از شاهین دژ و میاندوآب نیز می‌گذرد. این رود پر آب محل مناسبی برای افرادی است که به تفریح قایق سواری و ماهی‌گیری علاقه دارند. همچنین طبیعت اطراف این رود تا شاهین دژ سرسبز و دیدنی است. متاسفانه در سالهای اخیر به علت استفاده بالای کشاورزی و تامین آب شرب، این رود جلال و شکوه سابق را ندارد.

زرینه رود از جاهای دیدنی کردستان

دریاچه سد قشلاق

سد قشلاق که به سد وحدت نیز معروف است یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی کردستان است. این دریاچه در فاصله ۱۲ کیلومتری سنندج قرار دارد و با درختکاری پیرامون آن طبیعت زیبایی پیدا کرده است. وجود آب فراوان پشت سد، ماهیان مختلفی را در این دریاچه به وجود آورده که می‌توان به کپور، ماهی عروس، شاه‌کولى، سياه‌ماهى، آلبورنوس کاپيتو، ماهى ‌سياه و سس ماهى اشاره کرد. تفریحات اصلی اطراف این دریاچه قایقرانی و ماهی‌گیری است و همچنین دوچرخه سواری نیز در اطراف دریاچه امکان پذیر است.

سد قشلاق از جاهای دیدنی کردستان

دریاچه سد بانه

در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر بانه و در جاده‌های پر پیچ و خم سقز به بانه بر فراز گردنه خان دریاچه زیبای سد بانه نمایان است. این دریاچه که از رود روستای سبدلو تامین می‌شود، طبیعت زیبا و منحصر به فردی دارد. پوشش طبیعی اطراف دریاچه و وجود آبزیان گوناگون این دریاچه را برای صید ماهی و پیک نیک خانوادگی دلچسب کرده است.

سد بانه از جاهای دیدنی کردستان

دریاچه زریوار

یکی از پر گردشگرترین مکان‌های طبیعی شهر مریوان کردستان، دریاچه زریوار است. این دریاچه که در فاصله ۳ کیلومتری از شهر مریوان قرار گرفته است و نماد این شهر محسوب می‌شود. قایقرانی، ماهیگیری، پاراگلایدر سواری و عکاسی از تفریحات محبوب اطراف دریاچه است. همچنین با وجود امکانات متعددی مانند: شهربازی کودکان، مسجد، رستوران، سرویس بهداشتی و… اقامت در اطراف دریاچه راحت و دلپذیر شده است.

دریاچه زریوار به هیچ رودخانه‌ای متصل نیست و آب تامین شده از دریاچه از چشمه‌های زیرین آن تامین می‌شود. همچنین افسانه‌های زیادی در میان مردم مریوان در مورد دریاچه سینه به سینه منتقل می‌شود که شنیدنی و جذاب است.

دریاچه زریوار

آبشار بل

یکی از آبشارهای خروشان و جاهای دیدنی کردستان در منطقه اورامانات که به رود سیروان می‌ریزد و نهایتا وارد عراق می‌شود، آبشار بل است. در زمان قدیم این آبشار را به بابلیان نسبت می دادند و به همین علت این نام را برایش برگزیدند. آبشار بل دارای خواص درمانی است و در تمامی طول سال خروشان و پر قدرت است.

بهترین مسیر دسترسی به این آبشار از سمت پاوه و روستای هجیج است اما از سمت مریوان و سنندج هم می‌توان خود را به محل این آبشار رساند. این آبشار یکی از مجموعه آبشارهای این منطقه است و کوهنوردی در اطراف آبشار برای دیدن آبشارهای کوچک و بزرگ دیگر و همچنین قایق سواری در اطراف آبشار و رود سیروان بسیار محبوب است.

آبشار بل از جاهای دیدنی کردستان

آبشار گویله

در مسیر مریوان به سقز و در فاصله ۲۰ کیلومتری مریوان، آبشاری پر خروش از ارتفاع ۵۰ متری به دل یک دره سرسبز می‌ریزد. این آبشار که گویله نام دارد، از کنار جاده اصلی مسیر مریوان سقز هم قابل مشاهده است. آبشار گویله مسیر دسترسی آسانی دارد که البته نیاز به پیاده روی یک ساعته دارد.

اطراف آبشار به لطف وجود این آبشار پر خروش سرسبز و دیدنی و خزه بسته است. زیباترین فصل بازدید از آبشار، بهار است و با آب شدن برف‌ها این آبشار بیشترین خروش را در این فصل دارد.

آبشار گویله از جاهای دیدنی کردستان

آبشار قلوز

آبشار قلوز در ۸ کیلومتری شهرستان قروه و نزدیک روستاهای پیر سلیمان و امین‌آباد است. این آبشار که هم نام کوهی است که از آن جاریست به علت صعب العبور بودن در زبان محلی به آن قلوز می‌گویند. آبشار قلوز در مسیر کوهنوردانی قرار دارد که می خواهند سه قله قلوز کوچک، قلوز وسط، قلوز بزرگ را فتح کنند.

مسیر سنگلاخ و شیب زیاد این منطقه نیازمند ادوات کامل کوهنوردی است. البته آبشار با دامنه کوه تنها ۴۰ دقیقه پیاده روی دارد و مسیر زیاد مشکلی ندارد. هنگامی که در کنار آبشار بایستید می‌توانید منظره‌ای مشرف به، روستای سرقل، میهم علیا میهم سفلی را مشاهده کنید. این آبشار کوچک در زمستان کاملا یخ می‌زند و بسیاری از یخ نوردان برای تمرین به محل این آبشار زیبا می‌روند.

آبشار قلوز از جاهای دیدنی کردستان

آبشار سلور

آبشار سلور یا  (وه زه ن) آبشار در کنار روستای دره کی نزدیک به مریوان قرار دارد. این آبشار ابهت خاصی دارد و ارتفاع آن به ۱۰۰ متر می‌رسد. اطراف آبشار سلور به قدری زیباست که مسیر این آبشار خود یک جاذبه طبیعی منحصر به فرد به حساب می‌آید. وجود چشمه‌ها و درختان فراوان در مسیر آبشار زیبایی آن را بیش از پیش کرده است.

مسیر آبشار تا روستای دره کی نیاز به پیاده روی ۲ ساعته دارد. مردم روستای دره کی بسیار مهمان نواز هستند و در مسیر آبشار بسیاری از صاحبان باغ بدون چشم داشت مالی از محصولات خود به شما تعارف می‌کنند.

آبشار سلور از جاهای دیدنی کردستان

چشمه‌ آب معدنی باباگرگر

در روستای باباگرگر در ۱۵ کیلومتری شهرستان قروه چشمه‌ای با خاصیت‌های درمانی به مدت چندین سال است که می‌جوشد. این چشمه که به آن دنگز هم می‌گویند از دل یک آتشفشان خاموش وارد حوضچه‌ای می شود که در طول این سالها به دست طبیعت ساخته شده است.

رنگ آب چشمه نارنجی و برخی مواقع لیمویی است و برای بیماریهای پوستی، درمان سوً هاضمه و ديگر بيماری‌های دستگاه گوارش و نيز راشيتيسم و درمان تورم استفاده می‌شود. همچنین در کنار این چشمه یک امامزاده وجود دارد که بنای آن ارزش معماری و تاریخی دارد و مورد توجه گردشگران است.

چشمه باباگرگر

چشمه گواز

یک چشمه دیگر کردستان با خاصیت درمانی، که در فهرست چشمه های آب گرم ایران است، چشمه گواز نام دارد. این چشمه در فاصله ۵۰ کیلومتری کامیاران و ۱۰ کیلومتری روستای پالنگان قرار گرفته است. رنگ شیری آب چشمه نشان از وجود سولفور و آهن در آن دارد و مردم منطقه در آخر هفته‌ها برای استحمام در آب چشمه و تفرج در کنار مراتع سرسبز به بازدید از این منطقه می‌روند. آب چشمه گواز برای بیماری‌هایی مانند: مجاری تنفسی، روماتیسمی و بیماری‌های جلدی مفید است.

چشمه گواز از جاهای دیدنی کردستان

سراب قروه

سراب قروه که به آن سراب کوثر هم می‌گویند در جنوب شهر قروه قرار گرفته است. در زبان کردی به منشاء آب سرآب می‌گویند و با معنی دیدن توهم آب در صحرا مغایرت دارد و بیشتر به دریاچه تشبیه می شود. سراب قروه توسط ۱۲ چشمه زیرزمینی تامین می شود و در گذشته آب کشاورزی و آشامیدنی مردم قروه را تامین می‌کرد. در وسط این سراب، جزیره‌ای زیبا وجود دارد که شب‌ها با نورپردازی زیبا و دیدنی است. این جزیره به وسیله یک پل آهنی از کناره سراب راه دارد و می‌توان روی آن تمام سراب را دید.

سراب قروه از جاهای دیدنی کردستان

کوه آربابا

یکی از کوه‌هایی که به جزء جاذبه طبیعی برای مردم بانه جاذبه سنتی و مذهبی دارد، کوه آربابا است. در دل این کوه پیرمراد یکی از بزرگان مردمان بانه آرمیده و مردم این شهر چهارشنبه‌ها برای ادای احترام به او به سمت این کوه می‌روند. ارتفاع کوه ۲۲۱۰ متر است و دشت های پر گل زیاد این کوه را برای کوهنوردان جذاب و دیدنی کرده است.

دو پارک جنگلی دوکانان و پیرمراد بر جاذبه تفریحی کوه افزوده است و این کوه را به مکانی مناسب برای پیک نیک خانوادگی تبدیل کرده است. این کوه در جنوب شهر بانه و در فاصله ۴ کیلومتری از آن قرار دارد.

کوه آربابا از جاهای دیدنی کردستان

کوه چهل چشمه

یکی از زیباترین مناظر طبیعی و جاهای دیدنی کردستان متعلق به کوه چهل چشمه است. این کوهستان که در نزدیکی شهر دیواندره قرار دارد با داشتن چندین قله مختلف مانند: شاه‌نشین، کانی میران، کوه مزگت و میرزا، کوه افراسیاب، کوه باینچوب و کوه کل کوژ به بهشت کوهنوردان تبدیل شده است. سرچشمه زرینه رود از کنار این کوهستان است و به غیر از این رود حدود ۲۰ رودخانه و چشمه در دل این کوهستان قرار دارد. سرسبزی و وجود روستاهای زیادی مانند: نرگسله، درهوان، کا نعمت و اسحاق‌آباد چشم اندازی زیبا و مسحور کننده به این منطقه داده و در تابستان و بهار پاتوق بسیاری از طبیعت دوستان شده است.

کوه چهل چشمه از جاهای دیدنی کردستان

منطقه حفاظت‌‌شده کوسالان و شاهو

یکی از مناطق شکار ممنوع که با همت اداره محیط زیست در سال ۱۳۸۸ به ثبت رسید، منطقه حفاظت‌‌شده کوسالان و شاهو است. این منطقه با داشتن پوشش درختان بلوط و چندین گونه در معرض انقراض مانند: سیاه‌گوش، کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، کرکس، هما و عقاب طلایی یکی از زیباترین مناطق استان کردستان است.

این منطقه در قسمت هایی از استان کرمانشاه و کردستان عراق نیز قرار گرفته و وسعت ۵۷ هزار هکتاری دارد. علاقه مندان به جانور شناسی همه ساله برای بازدید و تهیه جامعه آماری از تعداد گونه های جانوری این منطقه در دل کوه‌های آن زندگی می کنند. همچنین روستای بلبر در دل این منطقه قرار گرفته که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

کوسالان شاهو از جاهای دیدنی کردستان

منطقه حفاظت‌شده بیجار

وجود دو رود پرآب استان کردستان و آذربایجان غربی، منطقه حفاظت‌شده بیجار را زیبا و منحصر به فرد کرده است. رودخانه قزل اوزن، از پرآب‌ترین رودخانه‌های استان کردستان و رودخانه قمچقا دو منبع حیاتی این منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده هستند. این منطقه دارای ۳۰ گونه پستاندار، ۱۴۰ گونه پرنده و ۲۰ گونه خزنده است که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان قوچ و ميش ارمنی , رودك ,‌ خارپشت و جرد ايرانی دانست.

این در جنوب شهر بیجار و در فاصله ۱۵ کیلومتری آن و در نوار مرزی استان کردستان و آذربایجان قرار گرفته است. طبیعت زیبای منطقه و وجود چشمه‌های فراوان مانند: چشمه حاج زاغه سی، کله شیر، سید شهاب و قره بلاغ بسیاری از طبیعت گردان و علاقه مندان به جانور شناسی را در بهار و تابستان به این منطقه می‌کشاند.

منطقه بیجار از جاهای دیدنی کردستان

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان را می‌توان از زیباترین جاهای دیدنی کردستان و منطقه حفاظت شده آن دانست. ارتفاع زیاد این منطقه و وجود آبشار کانی و چندین چشمه مانند: چشمه شاه پسند، شمالی کوه بدر، چشمه کبود و چشمه پناهگاه زیبایی خاصی به این منطقه افزوده است. این منطقه دارای ۴۳ هزار هکتار وسعت است و از شهرستان قروه و سنقر در کردستان و کرمانشاه قابل دسترسی است.

کوه پریشان با ارتفاع ۳۰۰۰ متر یکی از قله‌های زیبای این منطقه است که مورد توجه بسیاری از کوهنوردان قرار دارد. در این منطقه حفاظت شده ۱۳ گونه پستاندار، ۸ گونه خزنده، ۴۲ گونه پرنده و ۳ گونه ماهی زیست می‌کنند که فراوان‌ترین آنها را می‌توان، کل و بز، روباه، گرگ، شغال، گراز، خرگوش، تشی، گربه وحشی، انواع جوندگان، لاک‌پشت، مار، دلیجه، شاهین و عقاب دانست.

دشت بیلو

روستای بیلو که یکی دیگر از جاهای دیدنی کردستان است که خانه لک لک‌ها در بهار است در کنار دشت بیلو قرار گرفته است. این دشت با پوشش گیاهی و جانوری زیبا و درختان و گیاهان دارویی مکانی مناسب برای گشت و گذار آخر هفته‌های مردم مریوان است. فاصله این دشت تا مریوان تنها ۱۵ کیلومتر است و دشت بیلو در بهار زیباتر از هر زمان دیگر است. در گذشته در این دشت مزارع برنج وجود داشت که با کاهش آب و افزایش جمعیت روستا این کشت از بین رفت.

دشت بیلو از جاهای دیدنی کردستان

غار کرفتو

غار کرفتو یکی از عجایب و جاهای دیدنی کردستان در شهرستان دیواندره است. این غار اسرارآمیز که نیمی دست کند و نیمی ساخته طبیعت است، دارای زیباترین مناظر طبیعی است. این غار از بزرگترین غارهای کشور محسوب می شود. غار کرفتو در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها گرم است و به همین علت در گذشته مکانی مناسب برای زیست انسان‌ها به شمار می‌رفته.

امروزه در این غار پرستو و خفاش زندگی می‌کنند. فاصله غار تا دیواندره ۶۷ کیلومتر است و این غار بین دو روستای مسعود‌آباد و ترکان‌بلاغ قرار دارد. امکانات رفاهی مناسبی در اطراف غار وجود دارد و بازدید از غار کار آسانی است. وجود پنجره‌های زیبا رو به دشت‌های کوهستان آهکی که غار در آن قرار گرفته به این غار شهرت جهانی داده است.

غار کرفتو از جاهای دیدنی کردستان

جاذبه‌های تاریخی کردستان

رد پای کردستان در همه مقاطع مهم و حساس تاریخی دیده می‌شود. این منطقه با قرار گرفتن چندین سلطنت مهم پادشاهان قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح را دارد. جاذبه‌های تاریخی استان کردستان، مانند جاذبه‌های طبیعی شما را انگشت به دهان خواهند گذاشت. در ادامه به زیباترین و معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی کردستان خواهیم پرداخت.

عمارت خسروآباد

این عمارت که در سال ۱۲۳۳ ساخته شد، بخشی از عمارتی است که در دوران زندیه بنا شده است. عمارت خسرو آباد با ۶۰۰۰ متر بنا از جاذبه‌های اصلی تاریخی شهر سنندج به شمار می‌رود. بخشی از ساختمان این عمارت قابل بازدید نیست و طاق بزرگ مرمرین عمارت نیز در طول سالیان تخریب شده است. فضاهای مختلفی همچون حمام، اتاق قاپچیان (دربان) و خدمتکارها با گچبری ها و کاشی کاری های زیبا نشان از عظمت و زیبایی این عمارت دارد. از سال ۱۳۷۷ مرمت این عمارت آغاز شده و اتاق‌های اصلی این عمارت امروزه قابل بازدید نیست باید به دیدن بیرون آن بسنده کرد.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه از ۹ صبح الی ۵ عصر
آدرسسنندج، بلوار خسروآباد
عمارت خسرو آباد از جاهای دیدنی کردستان

عمارت سالار سعید

عمارت سالار سعید که متعلق به دوران قاجار است، یکی دیگر از جاذبه ها و جاهای دیدنی کردستان در شهر سنندج محسوب می شود. این عمارت در گذشته خانه مسکونی بود و امروزه به موزه سنندج تبدیل شده است. وجود آینه کاری و پنجره‌های ارسی و همچنین گچبری‌های زیبا، نشان از تاثیر معماری قاجاری بر این بنا دارد. موزه سنندج که در این عمارت قرار گرفته دو بخش اصلی تاریخ شناسی و مردم شناسی دارد. در قسمت تاریخ شناسی اشیاء با ارزشی با قدمت پیش از اسلام به نمایش درآمده و در قسمت مردم شناسی شما را با پوشش محلی و فرهنگ مردم کردستان آشنا می‌کنند.

هزینه ورودی۱۵ هزار تومان
ساعات بازدیدصبح از ساعت ۹ تا ۱۳ و در شیفت بعدازظهر، از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۲۰ به جزء روزهای جمعه، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع)
آدرسسنندج، خیابان امام، کوچه حبیبی

عمارت امجدالاشرف

یکی دیگر از عمارت‌های ساخته شده در دوره قاجاریه، عمارت امجدالاشرف است. این عمارت در سال ۱۲۱۷ ساخته شده و معماری خاصی دارد. این عمارت توسط یکی از تاجران اصفهانی ساکن سنندج ساخته شده و مطابق معماری غربی و مدرن آن دوران طراحی شده است. وجود ساختمان ۵ دری و۳ دری که برای عزاداری های امام حسین(ع) از آنها استفاده می‌شده و همچنین حوض مستطیلی بزرگ در حیاط این عمارت زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

هزینه ورودینامشخص
ساعات بازدیدهمه روزه از ۹ صبح الی ۴ بعدازظهر
آدرسسنندج، خيابان صلاح الدين ايوبی

عمارت مشیر دیوان

دوران قاجار را می‌توان دوران شکوه معماری در سنندج نامید. در این دوران عمارت‌های زیادی مانند عمارت مشیر دیوان در این شهر ساخته شد. این عمارت که در سال‌های نخست انقلاب محل استانداری کردستان بود، امروزه برای بازدید میراث فرهنگی سنندج قابل دسترس است. وجود حجاری روی ستون‌های چوبی و هفت حیاط این عمارت که هر کدام حوضی غیر مرتبط با حیاط دیگری دارد، از زیبایی‌های این مکان است. عمارت مشیر را می‌توان به چندین بخش اصلی مانند: خصوصی، عمومی، تشریفاتی، خدماتی و بهداشتی تقسیم بندی کرد.

هزینه ورودینامشخص
ساعات بازدیدهمه روزه ساعت ۸ صبح الی ۷ عصر به جزء روزهای تعطیل
آدرسسنندج، خیابان شهدا (فرح)، محله‌ی قدیمی سرتپوله
عمارت مشیر دیوان از جاهای دیدنی کردستان

عمارت ملک التجار

یکی از عمارت‌های چشم نواز سنندج مربوط به دوران قاجار، عمارت ملک التجار است. این عمارت با وجود طاق‌های بلند و فضاهای باز و نیم باز، معماری جذابی دارد. زیر زمین ضلع اصلی (شمالی) یا همان سرداب این سازه سقف آن از نوع طاق و گنبد بوده و به واسطه حوض و فواره در تابستان ها فضایی دلچسب و خنک را رقم می‌زده. همچنین بنای مرکزی عمارت وسط سازه و بین دو ساختمان دو طبقه قرار گرفته که زیبایی خاصی دارد. در حال حاضر این عمارت در حال مرمت اضطراری است و امکان بازدید از آن وجود ندارد و فقط می‌توان از بیرون شکوه این عمارت را به تماشا نشست.

هزینه ورودینامشخص
ساعات بازدیددر حال حاضر امکان ندارد
آدرسسنندج، خیابان امام خمینی

عمارت وکیل‌الملک

یکی از عمارت‌های بزرگ خاندان وکیل که متعلق به دوران زندیه است، در سنندج قرار دارد. این عمارت شامل بخش‌های مختلفی مانند: حیاط، بازارچه و حمام است. حمام وکیل سنندج زیباترین محل باقی‌مانده از عمارت وکیل است و بازار وکیل در حال حاضر همچنان فعال است. وجود ستون‌های سنگی که نشان از معماری مناطق کوهستانی می‌دهد از شاخصه های اصلی این بنا است. این بنا در طول سالیان بارها مورد مرمت و گسترش قرار گرفته و بخش هایی مانند: بناهای مسکونی، تجاری و بهداشتی پس از ساخت به آن اضافه شده است.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه
آدرسسنندج، خیابان کشاورز

خانه آصف وزیری

یکی از زیباترین عمارت‌های سنندج، خانه آصف وزیری است. این عمارت که در دوره صفویه ساخته شده در زمان قاجار و پهلوی تکمیل گردیده است. سبک معماری اصفهانی با سنگ چینی متراکم برای عدم نفوذ تندباد به این بنا، از زیبایی‌های این عمارت باشکوه است.

امروزه در محل اصلی عمارت، موزه مردم شناسی قرار گرفته و حمام، شاه نشین، آشپزخانه، اتاق خان و… از دیگر بخش های این عمارت محسوب می‌شود. وجود ترییناتی همچون ارسی، گچ‌بری، مقرنس‌کاری و گره‌چینی و همچنین دو حیاط اندرونی و بیرونی زیبایی‌های این خانه را بیش از پیش کرده است.

هزینه ورودی۵ هزار تومان
ساعات بازدیدهمه‌ روزه به غیر از جمعه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۲:۳۰ و ۱۵:۳۰ تا ۱۸:۳۰
آدرسسنندج، ضلع شمالی خیابان امام خمینی، تقاطع خیابان شهید فرح

 کاخ‌ دژ زیویه

در کنار شهرستان سقز یکی از مهمترین آثار تاریخی پیش از اسلام استان کردستان قرار گرفته است. کاخ دژ زیویه که با مسیری صعب العبور شناخته می شود در محیطی ۴۰ هکتاری بر فراز تپه‌های روستای زیویه قرار دارد. این کاخ در سال ۱۳۲۵ کشف شد و به علت حفاری نامناسب آسیب‌های بسیاری دید. آثار زیادی از این کاخ بیرون کشیده و به فروش رسیده که امروزه در موزه های لوور، آرمیتاژ و… قابل بازدید است.

این کاخ به قوم مانا نسبت داده شده مربوط به سده هفتم قبل از میلاد مسیح است. در سال ۱۳۷۴ مجددا اکتشافات به صورت اصولی در این محل انجام شد که سر عقاب زرین، گردنبندهای طلایی، قطعات منحصر‌به‌فرد از جنس عاج و یک تشت بزرگ مفرغی مزین به نقوش جنگجویان آشوری مهم‌ترین گنجینه‌های یافت شده از این اکتشاف بوده است. برای رسیدن به کاخ باید ۲۰ کیلومتر از سقز به سمت سنندج حرکت کرده و در مسیر به تپه‌های زیویه برسید که مسیری خاکی است و از آنجا تا محل کاخ پیاده روی کنید.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه
آدرسجاده سقز به سنندج، شهر صاحب، تپه زیویه

قلعه امام مریوان

یکی از قلعه‌های باشکوه و جاهای دیدنی کردستان که در ۳ کیلومتری مریوان قرار دارد، قلعه امام مریوان است. این قلعه به علت کاوش جویندگان آثار باستانی مورد تخریب گسترده قرار گرفته و در حال حاضر فقط قسمتی از راه پله ها و سرداب آن باقی مانده است. این قلعه در زمان حکمرانی اردلان‌ها در دوران صفوی روی کوهی با ارتفاع ۱۶۰۰ متر بنا شد. پس از چند سال این قلعه در سال ۹۰۲ هجری مجددا ترمیم شد و برای سه قرن محل حکومت بابان و اردلان‌ها بود.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه
آدرسمریوان، ۳ کیلومتری از جنوب شرقی مریوان، کوه امام

قلعه قدیمی بیجار

این قلعه که با خشت و گل ساخته شده از اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی به جای مانده است. شهر بیجار یکی از شهرهای تاریخی کشور است و با قلعه‌ها و آثار مختلفی شناخته می‌شود. بیشتر این قلعه‌ها برای جلوگیری از هجوم دیگر قبایل تا چند دهه گذشته هم مورد استفاده قرار می‌گرفتند. قلعه قدیمی بیجار هم که در اطراف روستای حسن آباد قرار دارد، یکی از همین قلعه ها محسوب می‌شود. اطراف قلعه با گل‌های سوسن و دشت بزرگی احاطه شده و از چندین منظر این قلعه دیدنی است.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه
آدرسبیجار، بخش مرکزی، دهستان خورخوره، روستای حسن‌آباد

قلعه قمچقای

یکی دیگر از قلعه‌های قدیمی شهرستان بیجار و جاهای دیدنی کردستان، قلعه قمچقای است. این قلعه محل سکونت مادها، پارت‌ها و اشکانیان بوده و تا دوران ساسانی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. وجود کتیبه‌ای باستانی با نقش هیروگلیف و خط هیراتیک با نام کتیبه‌ تاریخی قمچقای مهم ترین آثار باستانی کشف شده در اطراف قلعه است.

این قلعه با دیواره‌های بلند که به ارتفاع ۲۰۰ متر هم می‌رسیده بر روی کوهی بلند و رو به دره شاهان بنا شده است. دسترسی به این قلعه کمی دشوار است و برای بازدید از آن نیاز به راهنما و بلد محلی دارید. همچنین روبروی قلعه یک دره عمیق وجود دارد که برای کاوشگران همچنان ناشناخته مانده است.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه
آدرس۶۰ کیلومتری بیجار، روستای قمچقای

چنگیز قلعه

یکی دیگر از قلعه‌های بیجار، چنگیز قلعه است. این قلعه در فاصله ۵ کیلومتری از شهر بیجار و در فراز کوهی در غرب روستای چنگیز قلعه قرار دارد. در زمان حمله مغول، چنگیز در این منطقه اقامت داشته و یک قلعه می‌سازد که به نام چنگیز قلعه شناخته می‌شود.

این قلعه در حال حاضر با حدود ۱ ساعت پیاده روی از غرب روستای چنگیز قلعه قابل بازدید است و از بالا منظره زیبای روستا و شهر بیجار را می‌توان دید. درون این قلعه که امروزه تنها دیوارهایش سالم مانده، یک آب انبار دست کند وجود دارد که اوج شکوه این قلعه در زمانه خود را به رخ می‌کشد.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه
آدرس۱۰ کیلومتری بیجار، روستای چنگیز قلعه

برج آجری اشقون بابا

برجی آجری و مدور در روستای عالیشاه توابع بیجار وجود دارد که به برج آجری اشقون بابا معروف است. این برج مربوط به سده ششم هجری و دوران سلجوقیان است و گنبد بالای برج و معماری آن نشان از مرمت این برج در دوران صفویه دارد. در حال حاضر قسمت گنبدی برج تخریب شده و فقط دیواره‌های برج باقی مانده است.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه
آدرسبیجار، روستای علیشاه

برج اوچ گنبدخان

یکی دیگر از برج‌های اطراف بیجار و جاهای دیدنی کردستان، برج اوچ گنبدخان است. این برج که در روستای اوچ گنبدخان قرار دارد با معماری خاص خود شایعات زیادی را پیرامون خود دارد. بسیاری بنای برج را متعلق به دوران ایلخانی می‌دانند و به دلیل نبود هیچ کتیبه‌ای از زمان ساخت برج، زمان واقعی آن هنوز مشخص نیست.

همچنین برج اوچ گنبدخان برج بزرگی نیست و تنها ۶ متر ارتفاع دارد و با ورودی کوچک بسیاری آن را آرامگاه یکی از بزرگان کردستان می‌دانند و برخی این بنا را متعلق به عبادتگاه‌های صوفیان و عارفان این منطقه می‌دانند. هرچه که باشد با رفتن به روستای اوچ گنبدخان در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر بیجار می‌توانید این سازه عجیب و مرموز را تماشا کنید.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه
آدرسبیجار، روستای اوچ گنبدخان

حمام شیشه

حمام شیشه بر خلاف اسم جذابش شیشه‌ای نیست و از گچ و ملات ساخته شده است. علت نام‌گذاری این حمام وجود شیشه و آینه‌های اولیه در این حمام بوده است. حمام شیشه در سنندج قرار دارد و تا قبل از انقلاب فعالیت خود را ادامه می‌داد. این حمام متعلق به دوران زندیه است.

معماری این حمام دارای بخش‌های مختلفی مانند: فضاهای ورودی، راهروهای ارتباطی، هشتی، بینه، سربینه، حمام گرم با ستون‌های سنگی، سکوها، آب‌نماهای گرم و سرد، خزینه، رخت‌کن، حجره و گرم‌خانه است. این حمام از سال ۱۳۸۳ مورد مرمت قرار گرفت و همچنان امکان بازدید داخل آن وجود ندارد و تنها از بیرون می‌توان از آن بازدید کرد.

هزینه ورودینامشخص
ساعات بازدیدنامشخص
آدرسسنندج، ضلع شمالی بلوار کردستان، مجاور پل و مسجد ملاویسی
حمام شیشه از جاهای دیدنی کردستان

حمام حاج صالح

یکی دیگر از حمام‌های معروف استان کردستان و شهر سقز، حمام حاج صالح است. معماری این بنا با حمام شیشه سنندج شباهت زیادی دارد و طرح اصلی آن از گچ و ملات است. شامل بخش‌های مختلفی چون بینه، سربینه، گرمخانه، خزینه، خلوتی‌ها، تون انبار (مخزن سوخت حمام)، سیستم آبیاری و فاضلاب می‌شود. بنای این حمام سبک اصفهانی دارد و متعلق به دوران صفویه است. این حمام نزدیک بازار قدیمی سقز قرار گرفته است.

هزینه ورودینامشخص
ساعات بازدیدهمه روزه از ۹ صبح الی ۱۳ و ۱۶ الی ۲۰ شب
آدرسسقز، مجموعه بازار تاریخی

حمام خدری

حمام خدری از بناهای قدیمی شهر بانه است. این حمام در دوران قاجاریه و در سال ۱۳۳۴ ساخته شده است. حمام خدری بدون نقش و نگاره و ساده بنا شده و آب حمام پیش از لوله کشی از چشمه‌های  پیرمراد و دوکانان تامین می‌شد. فضای حمام برای حفظ دما درون زمین ساخته شده و امروزه این حمام رو به عموم باز است.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه
آدرسبانه، خیابان امام خمینی (ره)، محله بانه کهنه

حمام خان

یکی از حمام های زیبای دوران قاجار در سنندج، حمام خان است. این حمام که به والی کردستان اردلان خان نسبت داده می شود در سال ۱۲۲۰ ساخته شد. حمام خان با کاشی کاری‌ها و نقش و نگاره‌های مختلف روی دیوار گچی شناخته شده است. این حمام شامل بخش‌هایی مانند: سردر ورودی، هشتی، سربینه (حمام سرد)، میان در، بینه (حمام گرم)، خزینه، خلوتی، سرویس‌های بهداشتی و آب‌انبار اضافی است.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه در ساعات کاری بازار
آدرسسنندج، ضلع شمالی بازار سنندج، جنب مسجد داروغه

تپه قلعه ننه

بزرگترین محل تاریخی که پیشینه آن به پیش از ثبت تاریخ می‌رسد، تپه قلعه ننه است. این مکان که در ۱۵ کیلومتری مریوان و در فراز روستای ننه قرار دارد، یکی از آثار تاریخی مهم کشور است. در این تپه و بر اساس اکتشافات، تمدنی پیش از همه دوران ها پیدا شده و احتمال زندگی انسان بدوی در این سرزمین بالا است. همچنین وجود ظروف و اشیاء متعلق به دوران پس از اسلام نشان از حیات ادامه دار انسان‌ها در این منطقه می‌دهد. در حال حاضر این تپه در حال اکتشاف است و به علت حضور چند قوم تاریخی مختلف کار اکتشاف به سختی در حال ادامه است.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه
آدرسشهرستان مریوان، ۱۵ کیلومتری جنوب مریوان، روستای ننه

تپه ترخان آباد

تپه ترخان آباد در مریوان و حوالی روستای ترخان آباد است. این تپه که ۳۰ هکتار وسعت دارد، به دوران اشکانیان و ساسانیان نسبت داده می‌شود. تپه ترخان آباد در بهار سرسبز و زیبا است و علاوه بر اهمیت تاریخی جذابیت‌های طبیعی هم دارد. در این تپه سه خمره با اشیاء و بقایای استخوان انسان پیدا شد که متعلق به دوران اشکانیان است. همچنین هنگام اکتشاف بقایایی از معماری سنگی مدفون کشف شد که نشان وجود آبادی در گذشته این منطقه را می‌دهد.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه
آدرسمریوان، ترخان آباد

تپه چغا

یکی از جاذبه‌های روستای دارغیاث شهرستان بیجار، تپه چغا است. اطلاعات به دست آمده از این تپه حاکی حیات در این منطقه از هزار سال قبل از میلاد مسیح است. چغا به معنی سطح صاف است و این نام به این علت برگزیده شده که سطح بالای تپه صاف بوده است. این تپه علاوه بر ارزش تاریخی، ارزش طبیعی دارد و جهت عدم تخریب و سوءاستفاده در سال ۱۳۵۶ به ثبت میراث باستانی کشور درآمد.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه
آدرسبیجار، روستای دارغیاث

پل گاران

در فاصله ۱۰ کیلومتری مریوان، پل گاران قرار دارد. این پل که در دوران ساسانی ساخته شده، برای سهولت مردم برای جا به جایی بین گاران، مریوان و سنندج مورد استفاده قرار می‌گرفته است. پل دارای ۵ دهنه است که ۲ دهنه از آن در آب قرار دارد. این پل در دوران صفویان و اردلان‌ها مورد مرمت قرار گرفته و تا سال ۱۳۲۰ همچنان کاربرد داشته است. در ساخت این پل از سنگ، ساروج، آجر و سنگ‌های تراشیده استفاده کرده‌اند.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه
آدرس۱۰ کیلومتری از شمال شرقی مریوان، جاده‌ی گاران- تیژتیژ

پل فرهاد آباد

یکی از پل‌های زیبای شهرستان قروه، پل فرهاد آباد است. از زمان دقیق ساخت این پل اطلاعاتی در دست نیست اما با توجه به مصالح و معماری ساخت پل می‌توان گفت که متعلق به دوران صفویه است. این پل در زمان فرهاد میرزای معتمدالدوله زمانی مورد مرمت قرار گرفت. در پل از ساروج و آجر استفاده شده و معماری پل با ۸ دهنه و به طول ۸۰ متر به صورت جناغی ساخته شده است. به این ترتیب با وجود شیب ملایم، آب باران روی پل سنگینی نمی‌کرد و با وجود موج شکن‌های دایره‌ای این پل هنگام بروز سیلاب سالم می‌ماند.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه
آدرس۴۵ کیلومتری شمال غرب قروه، روستای فرهاد آباد، روستای ویس مرید

پل شیخ

پل شیخ که با نام پل قلیچیان هم شناخته می‌شود، در مسیر سنندج به بیجار و بر روی رودخانه قشلاق ساخته شد. این پل متعلق به دوران زندیه است و در معماری از زمان صفویه الهام گرفته شده است. این پل توسط ناصرخسرو در ۲۰۰ سال پیش ساخته شد و ۵.۳ متر عرض و ۶.۷ متر ارتفاع از کف رودخانه، پل شیخ ۶ دهانه دارد که چهار دهانه میانی آن بزرگ‌تر هستند.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه
آدرسشهرستان سنندج، روستای باباریز

پل صلوات آباد

پل صلوات آباد در روستایی با همین نام و بر روی رودخانه قزل اوزون ساخته شده است. این پل متعلق به دوران صفویه و قاجار است. عرض این پل  ۸ متر بوده و طول آن بیش از ۱۰۰ متر است و  با داشتن ۱۰ متر ارتفاع جهت سهولت کاروان‌های مذهبی به مکه و عراق ساخته شده است. درون پل از جان پناه‌ها و موج شکن‌هایی که نظیر آنها را می‌توان در سی و سه پل اصفهان دید استفاده شده و معماری زیبایی دارد.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه
آدرسبیجار، روستای صلوات آباد

پل تاریخی قشلاق

پل تاریخی قشلاق بر روی رودخانه قشلاق در دوران صفویه و زندیه ساخته شد و برای سهولت سفر از سنندج به همدان احداث شد. این پل با داشتن شش دهانه سه متر عرض و ۷۸ متر طول از ساخته‌های موفق دوران صفویه محسوب می‌شود. پل قشلاق بارها مورد مرمت قرار گرفت و با توجه به سنگ نوشته‌های روی کوه این پل در زمان حکومت ناظم الایاله میرزا غلام حسین خان در سال ۱۲۸۹ مورد مرمت قرار گرفته است.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه
آدرسشرق سنندج، رودخانه قشلاق

موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی کردستان، در شهر سنندج و در محل اداره میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۱ ساخته شد. هدف ساخت این موزه آشنایی مردم با محیط و زیستگاه و انواع جانوران کردستان است. این موزه  در سه بخش اصلی جانورشناسی، زمین شناسی و آکواریوم فعال است و انواع گونه‌های مختلف زیستی در ۳۴ بخش نمایش داده می شود. بالغ بر ۴۰۰ گونه مختلف از استخوان‌ها و نمونه‌های تاکسیدرمی‌ شده در این موزه به نمایش درآمده که جامعه آماری خوبی از جانوران کردستان را به نمایش می‌گذارد.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدساعات اداری
آدرسسنندج، بلوار پاسداران، پشت پارک دیدگاه، اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان

سنگ نبشته اورامان

یکی از مهمترین جاذبه‌های تاریخی کردستان، سنگ نبشته اورامان است. این سنگ نبشته که به سنگ نوشته تنگی ور هم معروف است مربوط به هزاره اول میلاد و سلطنت آشوریان است. در این سنگ نوشته نقش برجسته ای با ارتفاع ۱۲۰ عرض ۱۷۰ و عمق ۳۰ سانتی متری قرار دارد.

وجود عمق در این سنگ نوشته باعث شده تا از آسیب باد و باران به دور باشد. همچنین در وسط سنگ نوشته یک طرح برجسته از پادشاه سارگن با نیم متر طول مشاهده می شود. این سنگ نوشته ۵۰ سطر دارد که در آن پادشاه به پرستش خدای یگانه اشاره می‌کند. سنگ نبشته اورامان در بین روستاهای تنگی ور ویوزیدر، روی کوه زینانه قرار گرفته است.

هزینه ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه روزه
آدرسکامیاران، بین روستاهای تنگی ور ویوزیدر

آرامگاه‌ها و جاذبه‌های مذهبی کردستان

کردستان با وجود مسلمانان اهل تشیع و اهل سنت، یک منطقه مذهبی محسوب می شود. در این استان حدود ۲ هزار مسجد، ۷۵ بقعه متبرکه، چندین کلیسا و آرامگاه مذهبی قرار دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

مسجد و زیارتگاه هاجر خاتون

هاجر خاتون خواهر امام رضا(ع) است که در مسیر سفر به مشهد در سنندج درگذشت. از همین روی در محل آرامگاه ایشان، مسجد و بارگاهی متبرک ساخته شد. وجود مقبره چندین عارف بزرگ کردستان و همچنین طاق بندی و معماری کردستانی این مکان را از نظر معماری هم زیبا و قابل بازدید کرده است. ساخت این مقبره و امامزاده به دوران قاجار بر می‌گردد.

کلیسای سنندج

در زمان صفویه و با تبعید ارامنه توسط عثمانی به کردستان، کلیسای سنندج ساخته شد. سبک این کلیسا مانند کلیساهای اصفهانی از گچبری این منطقه بهره می برد. در سنندج و تا ۵۰ سال پیش محله آغازمان وجود داشت که بیشتر افراد این محله را مسیحیان ارامنه تشکیل می داند. رفته رفته اما با مهاجرت این افراد، کلیسا به مکانی متروکه و فراموش شده تبدیل شد. در حال حاضر اما درب های کلیسا بار دیگر رو به بازدیدکنندگان باز شده و تنها یک خانواده که مسئولیت حفظ کلیسا را دارند در آن زندگی می‌کنند.

امامزاده پیر عمر

امامزاده پیر عمر را به محل دفن یکی از پسران حضرت علی(ع)، سید عبدالصمد نسبت می‌دهند. این امامزاده در سال ۱۰۶۱ هجری ساخته شده و محل امامزاده دارای دو بخش مسجد و محل زیارت امامزاده است. ویژگی‌های معماری این مجموعه می‌توان به تزیینات آجری، آینه‌کاری، ارسی‌های بسیار زیبا و چشم‌نواز، گچبری و خط بنایی در حاشیه‌ی گنبد آن اشاره کرد.

بقعه پیر خضر

در روستای سرخ قبا یک مکان مقدس برای مردمان روستا وجود دارد که به آن بقعه پیر خضر می‌گویند. این بقعه که از آثار مذهبی شهرستان بیجار است با فضایی کوچک و دیوارهای خشتی متعلق به دوران صفویه است. این بقعه که در سالهای گذشته در معرض تخریب قرار داشت، در سال ۸۱ دوباره دیوارکشی شد و فرم خشتی خود را به طور کلی از دست داد.

مقبره پیر شالیار

مقبره پیر شالیار در نگاه اول یک مقبره معمولی کوچک با درب سبزرنگ و چند دخیل است. اما این مقبره با اعتقادات و رسوم مرد اورامانات عجین است. مردم اورامانات برای این مقبره احترام زیادی قائل هستند و در محل این مقبره همه ساله یک مراسم به اسم کومسای برگزار می‌شود. کومسای یک مراسم آیینی است که در آن ضمن انجام تشریفات و دعا مردم سنگی را بر روی سنگ سفید موجود در کنار مقبره می‌کوبند و هرچه از سنگ جدا می‌شود به عنوان تبرک برای خود برمی‌دارند. مردم این منطقه معتقد‌اند که سنگ سفید کومسای هرگز تمام نمی‌شود و پس از گذشت هر سال دوباره شکل می‌گیرد.

جاذبه‌های تفریحی کردستان

در استان کردستان علاوه بر جاهای دیدنی تاریخی و دیدنی جاذبه‌های تفریحی هیجان انگیزی هم برای مسافران و اهالی استان فراهم شده است. اگر اهل هیجان و ورزش هستید، پیست اسکی انتخاب خوبی برای گذران اوقات فراغت شما است. اگر اهل بازار و خرید هستید، در بیشتر شهرهای استان کردستان بازارهای ارزان قیمت و به صرفه با تنوع کالایی زیاد، بهترین انتخاب برای شما است. در ادامه هیجان انگیزترین جاهای تفریحی کردستان:

سینما روباز سنندج

کوه آبیدر که یکی از زیباترین جاهای دیدنی کردستان شناخته می‌شود دارای سینمایی با ابعاد  ۲۵ در ۱۲ متر و گنجایشی ۱۰ هزار نفری است. این سینما، بزرگترین سینمای روباز خاورمیانه است. کیفیت و بلندی صدای فیلم ها از موج اف ام رادیو قابل دریافت و کنترل است. هرشب ساعت ۲۱ حوزه هنری کردستان یک فیلم اکران می‌کند. این جاذبه تفریحی کردستان، شب‌های تابستان میزبان افراد زیادی است. بازدید از سینمای رو باز سنندج رایگان است.

پارک آبیدر

در بین کوه‌های آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک، پارک آبیدر قرار دارد. پارک آبیدر نماد شهر سنندج است و همیشه مورد توجه مسافران و گردشگران زیادی قرار گرفته است. منطقه تفریحی پارک آبیدر که به پارک کوهستانی نیز شناخته می‌شود مهم‌ترین جاذبه دیدنی شهر سنندج است. در پارک کوهستانی آبیدر امکانات تفریحی مثل رستوران، کافی شاپ و پناهگاه برای کوهنوردان وجود دارد.

منطقه تفریحی قمیچان

منطقه تفریحی قمیچان از زیباترین مناطق و جاهای دیدنی کردستان و مریوان است. در این منطقه به علت وجود مناظر طبیعی، درختان سبز و کوه‌های بلند و مرتفع مسافران و گردشگران زیادی رفت و آمد می کنند. اگر علاقمند به دیدن حیوانات و پرندگان هستید، در منطقه قمیچان می‌توانید زیستگاه برخی از آن‌ها را مشاهده کنید همچنین این منطقه انتخاب خیلی خوبی برای کوهنوردی و طبیعت گردی است. بازدید از منطقه تفریحی قمیچان رایگان است.

پیست اسکی سقز

یکی از جاهای دیدنی کردستان، پیست اسکی سقز یا پیست وزنه است. این منطقه گردشگری ۶ ماه از سال را پوشیده از برف است به همین خاطر مسافران و گردشگران زیادی با هدف تفریح در آن به سنندج سفر میکنند. برای بازدید از پیست اسکی سقز حداقل به نصف روز زمان نیاز دارید.

پیست اسکی بین‌المللی نسار

پیست اسکی نسار یکی دیگر از هیجان انگیزترین جاهای دیدنی کردستان و بیجار است که در آن قابلیت اسکی برروی برف و چمن وجود دارد. دسترسی به پیست نسار خیلی آسان است. مسافران با ماشین و یا پیاده به راحتی می‌توانند از هرنقطه از شهر به آن برسند. در پیست نسار، تله سیژ، پیست چمن، هتل و رستوران وجود دارد.

پارک کوهستانی دوکانان

پارک دوکانان که در دامنه آربابا و جنیره قرار دارد و از دیدنی‌ترین مکان‌های بانه است. در این پارک سکوهایی برای اطراق مسافران ساخته شده است که دارای منظره‌ای زیبا از شهر بانه است. در پارک کوهستانی دوکانان، شهربازی و تجهیزات ورزش همگانی قرار دارد.

پارک الغدیر بیجار

یکی دیگر از جاذبه‌های تفریحی استان کردستان و بیجار، پارک الغدیر بیجار است. در این منطقه گردشگری سکوهایی برای مسافران ساخته شده است تا بتوانند در آن اسکان داشته باشند. همچنین بسیاری از مردم شهر برای پیک نیک و گذران اوقات فراغت به این پارک سر می‌زنند.

پارک ملت سنندج

از مهم‌ترین بوستان‌ها و پارک‌های سنندج می توان به پارک ملی سنندج اشاره کرد. در این جاذبه تفریحی کردستان امکانات رفاهی همچون شهربازی و فضای سبز وجود دارد. در ایام تابستان و عید نوروز که مسافران زیادی به سنندج سفر می‌کنند، این پارک به عنوان بهترین اسکان برای مسافران شناخته می‌شود.

پارک کوثر سقز

پارک کوثر سقز یکی از جاذبه‌های گردشگری تفریحی سقز کردستان است که به دو بخش بالایی و پایینی تقسیم شده است که بخش بالایی قدیمی‌تر است و بخش پایینی به تازگی در مجاورت رودخانه سقز احداث شده است. پارک کوثر سقز محل خیلی مناسبی برای اسکان مسافران است.

پارک جنگلی کشاورز

یکی دیگر از جاذبه‌های تفریحی سنندج، پارک جنگلی کشاورز است که در حاشیه شرقی شهر واقع شده است. بیشتر اوقات در پارک کشاورز اهالی شهر برای پیک نیک، صرف ناهار یا شام در طبیعت و یا گذران اوقات فراغت خود دور هم جمع می شوند. علاوه براین پارک کشاورز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای اسکان مسافران در ایام بهار و تابستان است.

پارک کوهستانی پیرمراد

منطقه طبیعی تفریحی پیرمراد که در دامنه کوه آربابا و شهر بانه قرار دارد. دارای چشم انداز و منظره بسیار زیبایی از شهر است. در این پارک سکوهایی برای چادرزنی و اطراق مسافران ساخته شده است. در پارک جنگلی پیرمراد، زیارتگاه پیرمراد هم وجود دارد و مردم بانه طبق سنت قدیمی خود چهارشنبه هر هفته برای زیارت به پارک پیرمراد مراجعه می‌کنند.

مراکز خرید کردستان

در سالهای گذشته با شناخت بیشتر مردم از استان کردستان، بازارگردی و خرید یکی از دلایل اصلی سفر به این استان و بازدید از شهرستان های آن شده است. وجود ۲۰۰ کیلومتر مرز خاکی با عراق، ورود کالا را به این استان راحت کرده و مردم برای خرید کالاهای دسته اول به این منطقه می روند. در ادامه بازارهای سنتی و مراکز خرید معروف کردستان را به شما معرفی می‌کنیم.

بازار سنندج

یکی از بازارهای سنتی قدیمی کردستان، بازار سنندج است. این بازار که مانند گذشته در حجره های سنگی با طاق بلند به کار خود ادامه می دهد، بهترین جا برای خرید سوغاتی شهر سنندج است. بازار سنندج با وجود پارچه لباس‌های کردی زنانه و مردانه رنگ و لعاب زیبایی دارد و وجود ادویه‌های این استان، فضای این بازار را معطر کرده است.

  • آدرس: سنندج، خیابان انقلاب

بازار بیجار

یکی دیگر از بازارهای قدیمی کردستان، بازار بیجار است. این بازار که متعلق به دوران قاجاریه است از راهرو‌ها و دالان‌های تو در تو بهره برده است. در این بازار انواع فرش و گلیم دست باف منطقه را می‌توانید خریداری کنید و همچنین تیمچه‌ حاج شهباز و تیمچه امیر تومان نیز در راستای این بازار قرار دارد.

  • آدرس: بیجار، خیابان شهید اردلان

بازارچه مرزی مریوان

در سالهای گذشته یک بازارچه موقت در فاصله ۱۵ کیلومتری مریوان قرار گرفته که جذابیت زیادی برای مسافران دارد. در این بازارچه تمامی کالاهای برقی، پوشاک، لوازم سنتی و مواد شوینده خارجی یافت می شود. این بازار همچنین از جنس های بی کیفیت هم برخوردار است و در خرید در این بازار هوشمندانه عمل کنید. همچنین قرار است این بازار در آینده در مریوان و در پاساژهای این شهر ایجاد شود تا اجناس فیک آن کمتر شود.

  • آدرس: ۱۵ کیلومتری غرب مریوان، همجوار روستای مرزی باشماق

بازار سقز

یکی دیگر از بازارهای سنتی و جاهای دیدنی کردستان، بازار سقز است. متاسفانه به علت استفاده نادرست و ساخت و ساز و مرمت اشتباه، فرم اصلی این بازار دیگر قابل مشاهده نیست و تبدیل به یک بازار معمولی در مرکز شهر سقز دارد. وجود کاروانسرای تاجوانشیر در این بازار نشان از اهمیت آن در گذشته دارد و این بازار محل مبادله انواع نیاز روزمره مردم سقز و همچنین صنایع دستی این شهر است.

  • آدرس: سقز، خیابان جمهوری، میدان جمهوری

پاساژ خدری بانه

در گذشته شهر بانه به پیشرفت کنونی نرسیده بود. از همین روی یک پاساژ بزرگ به اسم پاساژ خدری، بسیار در شهر معروف بود. بیشتر لوازم برقی و کالاهای آشپزخانه نظیر لیوان و بشقاب در این بازار خرید و فروش می شد و این بازار ارسال عمده محصولات خود را به سراسر ایران داشت. امروزه این بازار مانند روزهای گذشته خود به فعالیت ادامه می‌دهد و هنوز می توان انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، بدلیجات و ظروف شیشه‌ای، لوازم خانگی و… را به صورت تکی و عمده خریداری کرد.

  • آدرس: بانه، میدان پانزده خرداد، بلوار شهدا

مراکز خرید و پاساژهای بانه

در بانه و در قسمت شمال این شهر، بورس انواع مراکز خرید وجود دارد. این مراکز خرید که تعداد آنها به ۸۰ عدد می‌رسد، در کنار هم و در فاصله چند متری از هم ساخته شده اند. انواع لوازم خانگی، پوشاک زنانه و بچگانه، لوازم آرایشی، تجهیزات ورزشی، ابزارآلات صنعتی، کالاهای دکوری و… از برندهای معتبر خارجی در این مراکز پیدا می‌شود.

لیست مراکز خرید معروف بانه:

  • مرکز خرید پاسارگاد
  • مرکز خرید گلستان
  • مرکز خرید طنین
  • مرکز تجاری عزیزی
  • پاساژ بهشت بانه
  • پاساژ شهرداری
  • پاساژ آزادی

کلام پایانی

گشت و گذار در دیار مردمان غیور و با فرهنگ کشور مسلما خاطره انگیز و دلنشین خواهد بود. در مسیر سفر به کردستان، حواستان را به جاده‌های کوهستانی جمع کنید و با طبیعت و دیدنی‌های تاریخی این استان مهربان باشید تا همه از دیدن این آثار لذت کافی را ببرند. خاطره شما از سفر به کردستان چه بوده است؟ اگر از این دیار مقاله ما را مطالعه کردید، خود را معرفی و جاذبه های ناگفته محل زندگی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

منطقه اورامانات و روستاهای اطراف رود سیروان را می توان زیباترین جاذبه های طبیعی کردستان دانست.

تپه قلعه ننه یکی از مهمترین جاذبه های کردستان است که پیشینه آن به قبل از تاریخ و تمدن برمی‌گردد و در حال حاضر کارشناسان همچنان در حال مطالعه روی این منطقه هستند.

قایق سواری در زریوار، تماشای فیلم در پارک آبیدر، رفتینگ در رودخانه های کردستان، کوهنوردی در کوه های چهل چشمه و دیدن لک لک‌ها در فصل بهار از مهمترین تفریحات کردستان است.

بازارهای صوتی و تصویری در بانه و بازارهای پوشاک محلی در سنندج مهم‌ترین بازارهای این استان را تشکیل می‌دهند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید