جاهای دیدنی تهران در روز جمعه

جاهای دیدنی تهران در روز جمعه

استان تهران ایرانگردی شهر تهران

شهر تهران یکی از کلان‌ شهرهای ایران است که دارای جاذبه‌ها و مکان‌های گردشگری بسیاری است. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به دلیل داشتن مشغله کاری و یا هر دلیل دیگر، جمعه‌ها قصد گشت و گذار و بیرون رفتن از خانه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به جاهای دیدنی تهران در روزهای جمعه سری بزنید.

اگر بخواهیم تمامی جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران را بازگو کنیم، حقیقتا به قدری زیاد می‌شود که لیستی بلند بالا تهیه می‌شود که مطالعه آن خارج از حوصله است؛ بنابراین در این مقاله، قصد داریم بهترین و زیباترین مکان‌های تاریخی، تفریحی، پارک‌ها و مراکز خرید را به شما معرفی کنیم. شما با توجه به نیاز و شرایطتتان می‌توانید هر یک از این جاذبه‌های گردشگری را انتخاب کنید و از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

عاشقان مکان‌های تاریخی در روز جمعه

سبک سلیقه و علایق افراد برای گشت و گذار و انتخاب مکان دیدنی‌شان با هم متفاوت است؛ از این رو افرادی که دوست دارند مکان‌های تاریخی را تماشا کنند، بهتر است در روزهای جمعه به این مکان‌ها سری بزنند که به شرح زیر هستند.

کاخ گلستان تهران

افرادی که عاشق دیدن مکان‌های تاریخی هستند، کاخ گلستان یکی از قشنگ‌ترین و بهترین مکان‌های دیدنی تهران در روز جمعه است که این مجموعه از بناهای مختلفی ساخته شده و به همین دلیل دارای ارزش بالایی از لحاظ معماری و آثار هنری و تاریخی است.

این کاخ از بخش‌های مختلفی مانند تالار سلام، تالار آینه، تالار سفره خانه،، تالار برلیان، عمارت بادگیر، تالار الماس و… ساخته شده که علاوه بر این بخش‌ها ایوان تخت مرمر و خلوت کریم خانی هم در آن وجود دارد که جز قدیمی‌ترین بخش‌های این کاخ هستند.

همچنین این بناها به زمان کریم خان زند باز می‌گردند که آدرس این کاخ در تهران، خیابان ۱۵ خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ قرار دارد و همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر باز بوده و تا ساعت ۵:۳۰ بلیط ورود به این کاخ را می‌فروشند.

کاخ گلستان تهران

موزه ایران باستان

ایران باستان یا موزه مادر بیش از ۲۰ هزار متر مکعب زیر بنا دارد که از دو بخش موزه ایران باستان و موزه باستان شناسی هنر اسلامی تشکیل شده است. در این موزه بیش از ۳۰۰ هزار از ادوار مختلف فرهنگی ایران داخل آن گردآوری شده که شما می‌توانید با مشاهده این ادوار با فرهنگ و تاریخ هر کدام از آنها آشنا شوید. آدرس موزه ایران باستان، در میدان و خیابان امام خمینی ابتدای خیابان ۳۰ تیر قرار دارد.

موزه ایران باستان

کاخ سعد آباد

یکی از مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی ایران که آخرین پادشاه ایرانیان در این کاخ اقامت داشته، کاخ سعدآباد است که در گذشته این کاخ از باغ‌های بسیاری پوشیده بود و رضاخان به مرور به تعداد کاخ‌ها و بناهای این مجموعه اضافه کرد.

طوری که آخرین کاخ ساخته شده، برای لیلای پهلوی، دختر کوچک محمدرضا شاه بوده است. آدرس کاخ سعدآباد در خیابان ولیعصر خیابان شهید فلاحی زعفرانیه انتهای خیابان شهید کمال طاهری قرار دارد.

کاخ سعد آباد

سر در باغ ملی

سردر باغ ملی یک دروازه برای ورود به میدان مشق در زمان‌های فتحعلی شاه قاجار بوده که جزو بزرگ‌ترین میدان‌های نظامی در تهران و در اختیار قشون شاهنشاهی بوده است. این بنای تاریخی در سال ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ توسط حسین علی بیک تهرانی نوسازی شد که سردر باغ ملی ۴۰۰ متر طول و ۴۰۰ متر عرض دارد.

در این میدان میرزا، اعدام رضا خان کرمانی که قاتل ناصرالدین شاه بوده و همچنین اعدام شیخ فضل الله نوری، در این مکان بوده است. علاوه بر این موارد، قبل از برج آزادی، این دروازه به عنوان نماد شهر تهران شناخته شده که آدرس این مکان در خیابان امام خمینی، در فاصله کمی با میدان توپخانه، در ضلع غربی اداره پست و ضلع شرقی وزارت امور خارجه قرار دارد.

سر در باغ ملی

باغ نگارستان

اگر به دنبال جایی با صفا و آرامش بخش هستید که برای ساعتی از هیاهو و شلوغی شهر تهران دور بمانید، کاخ نگارستان را به شما پیشنهاد می‌کنیم که با رفتن به این کاخ زیبا از سرسبزی طراوت و زیبایی آن لذت خواهید برد. کاخ گلستان یکی از مکان‌های عظمت‌دار در دوره قاجار بوده که به دستور یکی از شاهان دودمان قاجار یعنی فتحعلی شاه ساخته شده است.

در این کاخ زیبا، تالارها، باغ‌ها، عمارت‌های زیبا و باشکوهی مانند تالار سلام، تالار قلمدان، عمارت دلگشا و… وجود دارد که وجود چندین حوضخانه هم در باغ زیبا بنا شده و از طرفی، نقاشی‌های زیبایی در دیوارهای این تالار، وجود دارد که زیبایی حیرت بخشی را به آن بخشیده است. آدرس کاخ گلستان، میدان بهارستان، خیابان دانش‌سرا خیابان شریعت‌مدار رفیع است.

باغ نگارستان

کاخ مرمر تهران

یکی دیگر از مکان‌های بسیار زیبا و دیدنی در شهر تهران که در مرکز این شهر و در خیابان ولیعصر وجود دارد، کاخ مرمر است. کاخ مرمر از لحاظ معماری با مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان شباهت بسیاری دارد. در این بنا که به دوره اول پهلوی باز می‌گردد، آینه کاری، قلم کاری، خاتم کاری، گچ‌کاری و نقاشی‌های برجسته بسیار زیبایی وجود دارد که با رفتن به آن و دیدن این آثار هنری زیبا، تجربه‌ای بی‌نظیر و تکرار نشدنی را کسب خواهید کرد.

این کاخ به دستور رضا شاه ساخته شده و در سال ۱۳۰۴ شروع ساخت آن آغاز شده و در سال ۱۳۱۶ به اتمام رسیده است. آدرس کاخ مرمر تهران، خیابان ولیعصر بین خیابان امام خمینی و جمهوری موزه هنر ایران قرار دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده، خانه موتمن الاطبا، خانه ملک تهران، آرامستان ظهیرالدوله، موزه آبگینه و سفالینه، عمارت مسعودیه، خانه موزه مقدم، باغ فردوس تهران و… از دیگر مکان‌های تاریخی در این شهر هستند که در روزهای جمعه هم می‌توانید به این مکان‌ها بروید.

کاخ مرمر تهران

عاشقان پارک و طبیعت در روزهای جمعه

اگر شما هم دوست دارید، در روز جمعه به پارک های تهران و دل طبیعت بروید و از فضای دلنشین و مناظر زیبای آن لذت ببرید، پیشنهاد ما رفتن به مکان‌هایی است که در ادامه آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

بام تهران

سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی به بام تهران که یک جاذبه‌های دیدنی این شهر است سفر می‌کنند. در این مکان، شما می‌توانید برای ساعتی از شلوغی ترافیک شهر تهران دور بمانید و می‌توانید با هوای پاک و کوهستانی که دارد، از دیدن مناظر دیدنی این شهر لذت ببرید.

در بام تهران، امکانات تفریحی بسیاری مانند زیپ لاین، سورتمه سواری، بانجی، صخره‌نوردی، ترامپولین، سینمای ۵ بعدی، اتاق فرار و… وجود دارد که می‌توانید از هر کدام از این تفریحات استفاده کنید.

همچنین در این مکان برای شما مراجعه کنند رستوران و کافه‌های زیبایی وجود دارد که شما می‌توانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید. در این مکان، در تمامی روزها از ساعت ۵ صبح تا ۱۲ شب، ورود برای عموم مردم آزاد است. آدرس بام تهران، در حد فاصل انتهای خیابان ولنجک تا ابتدای تله کابین توچال قرار دارد.

بام تهران کجاست؟

توچال

یکی از بهترین مجموعه‌های عالی برای اینکه از هیاهوی شهر تهران دور باشید، توچال است. توچال، یک قله در شمال تهران بوده که ارتفاع آن  حدود ۴۰۰۰ متر بوده و یک مکان عالی برای انواع تفریحات است. در این مکان، تفریحات متنوعی از جمله تله کابین، پیست اسکیت، تله شیر و… وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای تفریح استفاده کنید.

می‌توان گفت برای اینکه لذت بیشتری از رفتن به این قله ببرید باید در فصل زمستان به این مکان بروید تا از لذت برف بازی و بازی‌های زمستانی آن جا نمانید. مزیتی که این مکان تفریحی دارد وجود هتل رستوران و کافه در آنجا است که شما می‌توانید حتی شب را هم در آنجا بمانید و لذت بیشتری ببرید. آدرس تهران بزرگراه شهید چمران خیابان یمنی انتهای خیابان ولنجک است.

توچال

بام لند چیتگر

یکی از صدها جاذبه گردشگری شهر پایتخت که به دریاچه چیتگر هم نزدیک است بام لند چیتگر تهران است که با رفتن به این مکان نه تنها می‌توانید به تفریح بروید و برای مدتی از نشستن در کنار دریاچه و دیدن منظره دریاچه لذت ببرید؛ بلکه می‌توانید در یکی از معروف‌ترین و بزرگترین مراکز خرید تهران نیز تجربه خرید را کسب کنید.

در بام لند چیتگر، امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری مانند جشنواره و برنامه‌های فرهنگی، کافه‌ها،رستوران‌ها، قایق سواری، ماهیگیری و… وجود دارد که این مجموعه تازه تاسیس طرفداران بسیار زیادی هم دارد.

معماری بام لند چیتگر، تهران تلفیقی از سبک سنتی و مدرن است که در دو طبقه با ۱۲ ساختمان احداث شده و می‌توان در این مرکز انواع برندهای تجاری از کیف و کفش گرفته تا لوازم خانگی را پیدا کرد. آدرس بام لند چیتگر، تهران انتهای اتوبان همت خروجی بلوار کاشان میدان موج خیابان موج بلوار صدف مرکز تجاری بام لند است.

بام لند چیتگر

پارک ارم

بوستان نیاوران یکی دیگر از جاهای تفریحی درون شهری در شهر تهران است که این پارک در سال ۱۳۴۸ احداث شده این پارک قدیمی دارای یک درخت تنومند خرمندی است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. این درخت، به نوعی می‌توان گفت پلاک این بوستان است و در این پارک علاوه بر طبقات و پلکان‌های مختلفی که وجود دارد، حوض‌های بزرگی هم هست که انواع آبزیان، مانند ماهی، مرغابی و… در آن‌ها وجود دارند.

همچنین در این بوستان، درخت چناری با قدمت ۱۵۰ سال وجود دارد که جزو قدیمی‌ترین درخت‌های چنار است و ارتفاع آن به بیش از ۲۰ متر می‌رسد. نقشه این باغ از طراحان انگلیسی الهام گرفته شده که آدرس آن میدان باهنر یا نیاوران انتهای شمالی خیابان پاسداران است.

پارک ارم

پارک ساعی

یکی از پارک‌های عمومی تهران، پارک ساعی بوده که می‌توان گفت جزو قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پارک‌های این شهر است و بیش از نیم قرن، از احداث این پارک گذشته و تاریخچه آن به سال ۱۳۲۹ شمسی باز می‌گردد.

این پارک زیبا و دلنشین ۶ در ورودی دارد که یک محیط دنج و خلوت برای لذت بردن در تهران این مکان است که می‌توانید برای ساعتی دور از هیاهو و شلوغی شهر در آنجا زمان را بگذرانید این پارک جزو ارزان‌ترین پارک‌های تهران بوده که توسط یک معمار یک باغبان و یک کارگر ساخته شده است.

باغ‌های این پارک به شیوه ژاپنی طراحی شده که کریم ساعی بنیانگذار این پارک است. در این پارک امکانات رفاهی مانند کتابخانه برکه مصنوعی وسایل ورزشی کافی شاپ نمازخانه آلاچیق آمفی تئاتر و غیره وجود دارد و آدرس آن منطقه ۶ شهرداری تهران، خیابان ولیعصر و پایین‌تر از میدان نفت است.

پارک ساعی

بازار تهران

خرید و گشت و گذار در بازار برای بسیاری از افراد لذت بخش است که بازار بزرگ تهران یکی از این بازارهای بی‌نظیری است که با گشت و گذار در آن برای ساعت‌ها می‌توانید لذت ببرید. بازار بزرگ تهران دارای چند ورودی است که این بازار از بخش‌های مختلفی مانند سراها، پاساژ‌ها، تیمچه‌ها و… تشکیل شده و سرای ابوتراب، اسلامی، بوعلی، جواهریان، دلگشا و … از مهم‌ترین سراهای این بازار هستند.

این بازار بزرگ، چندین پاساژ هم به نام‌های احمدی، آزادی، اسلامی، ایرانگرا، شمس و… هم دارد که هر کدام از این پاساژ‌ها، انواع و اقسام کالاها را دارند.

علاوه بر این سراها و پاساژها در این مرکز خرید مراکز تجاری تیمچه‌هایی مانند: تیمچه توجه، با وفا، فرد و… هم وجود دارد. آدرس این بازار بزرگ تهران میدان ۱۵ خرداد بازار بزرگ تهران است.

بازار بزرگ تهران

مگامال

مجتمع تجاری مگامال با مساحتی بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع در شهر اکباتان وجود دارد. این مرکز خرید که ۵ طبقه دارد هر روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب برای شما باز است که می‌توانید به آن مراجعه کنید. این مرکز خرید با ۵ طبقه‌ای که دارد ۲۰۰ واحد تجاری دارد که می‌توان گفت بخش اعظم آن شامل فضای عمومی ورزشی فرهنگی و تفریح است و تنها ۱۵ درصد این مجموعه تجاری است.

این مرکز خرید نوین که از بهترین مصالح ساخته شده یک مرکز امن هم برای خرید شما است. همچنین مزیت دیگر آن دسترسی آسان به بزرگراه شهر تهران است که در مگامال انواع برندهای معروف پوشاک، کیف و کفش، لوازم ورزشی و… هم وجود دارد.

همچنین شما می‌توانید علاوه بر خرید کردن در این مرکز تجاری، از امکانات رفاهی و تفریحی آن استفاده کنید. آدرس این مکان مگامال تهران بزرگ شهید ستاری شهرک اکباتان فاز ۲ میدان شهید صادقی است.

مگامال

ایران مال

از دیگر جاذبه‌های دیدنی تهران که در بین کرج و تهران قرار دارد ایران مال است که این مرکز تجاری به دلیل مساحت بالای آن هم ردیف با مال‌های بزرگ در دنیا است. ایران مال به قدری بزرگ بوده که اگر بخواهیم برای هر مغازه فقط ۵ دقیقه زمان بگذاریم، به سه روز زمان نیاز داریم.

از لحاظ ابعاد، فضاهای خدماتی و رفاهی ایران مال به عنوان برترین مال‌های دنیا شناخته شده است که می‌توان گفت بخش اعظم این مال به امکانات تفریحی، گردشگری، رفاهی، خدماتی و… اختصاص دارد.

طراح ایران مال تهران، علی انصاری است که در این مال جاذبه‌های بسیاری مانند مسجد جامع، باغ ایرانی، تالار آیینه، کتابخانه جندی شاپور ایران و غیره بسیاری وجود دارد که از جاذبه‌های دیدنی دیگر آن هستند و شما می‌توانید از آنها دیدن کنید. آدرس ایران مال، در  شمال غربی تهران در نزدیکی پارک چیتگر دریاچه شهدای خلیج فارس منطقه ۲۲ قرار دارد.

علاوه بر بازارهای نام برده، پاساژ کوروش و بازار تجریش و… نیز دیگر بازارهای تهران هستند.

ایران مال

کلام نهایی

شهر تهران جزو شهرهای پر از جاذبه و مکان‌های زیبا برای گشت و گذار است که در این شهر، نه تنها کاخ‌ها، باغ‌ها، سراها، پارک‌ها، مراکز خرید و… بسیاری وجود دارد؛ بلکه مناظر زیبا و جاهای دیدنی بسیار دیگری مانند دربند هم دارد که شما می‌توانید در روزهای جمعه، همراه با خانواده‌تان به این مکان‌ها بروید.

در مطالب فوق به بررسی چندین مورد از این مکان‌های دیدنی که می‌توانید در روز جمعه به آنجاها مراجعه کنید، پرداختیم؛ که مسلما جاذبه‌های گردشگری تهران، تنها محدود به این مکان‌ها نمی‌شود.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید