جاهای دیدنی نیاسر کاشان | باغشهر کهن ایران زمین

جاهای دیدنی نیاسر کاشان | باغشهر کهن ایران زمین

استان اصفهان ایرانگردی کاشان

همه کاشان را با گل و گلاب و قالی‌های زیبایش می‌شناسند و عده‌ای آن را دارالمومنین و پایتخت فرش جهان می‌دانند. شهر نیاسر یکی از شهرهای توابع کاشان است که جشن گلاب‌گیری در آن اجرا می‌شود و بوی گل محمدی در کوچه و خیابان‌های آن پخش می‌شود. این شهر از نظر تاریخی و طبیعی بسیار غنی است و سالانه بین ماه‌های اردیبهشت و خرداد میزبان برگزاری مراسم گلاب‌گیری است. اما نیاسر فقط به کاشت گل و گیاه و مراسم گلاب‌گیری خلاصه نمی‌شود. در سراسر شهر نیاسر جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی مختلفی وجود دارد که به سبب جاهای دیدنی نیاسر، این شهر به جاذبه های گردشگری نزدیک کاشان تبدیل شده است.

نیاسر را همچنین با باغ‌های سرسبز، آبشار و چشمه طبیعی و حمام تاریخی، چهارطاقی زرتشتیان، برج تاریخی چالقاب و غار رئیس نیز می‌شناسند. همین جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی هستند که از این شهر یک مرکز گردشگری ساخته‌اند. پس اگر قصد سفر به کاشان و نیاسر را دارید؛ در ادامه با ما در پته همراه باشید تا شما را بیشتر با شهر تاریخی باغ‌ها سرسبز آشنا کنیم.

موقعیت جغرافیایی نیاسر

نیاسر مرکز بخش نیاسر، یکی از توابع شهرستان کاشان و استان اصفهان است که در فاصله 20 کیلومتری شمال غربی شهرستان کاشان قرار دارد. از مرکز شهر کاشان تا نیاسر حدود 34 کیلومتر فاصله وجود دارد و به‌طورکلی این مسافت را می‌توان طی نیم ساعت پیمود. فاصله نیاسر تا شهر تهران حدود 230 کیلومتر است و در 220 کیلومتری اصفهان و 100 کیلومتری شهر قم قرار دارد. میانگین ارتفاع شهر نیاسر از سطح دریا حدود 1650 متر است و جنوب شهر نسبت به بخش شمالی حدود 200 متر پایین‌تر است و جلوه‌ای پلکانی به این شهر بخشیده است.

جاهای دیدنی نیاسر

وجه تسمیه نیاسر

همانطور که در ابتدا به این موضوع اشاره کردیم، بسیاری نیاسر را به‌دلیل تولید گل و گلاب و مراسم گلاب‌گیر خاص می‌شناسند؛ ولی باغ‌های میوه بادام و خرمالو نیز شهرت زیادی در این شهر دارند. اما درباره علت نام‌گذاری نیاسر و پیدایش این شهر، روایات مختلفی وجود دارد و بسیاری سرآغاز پیدایش این شهر را به اردشیر بابکان، اولین پادشاه ساسانیان نسبت داده‌اند.

روایتی وجود دارد که اردشیر بابکان پس از رفتن به اصفهان و سرکوب شورشیان، رهبر آن‌ها را اسیر و شورشیان را از دم سر بریده است. در ادامه این روایت آمده است که اردشیر بابکان، سرهای بریده شده را به چشمه اسکندریه برده است و ضیافتی بر پا کرده است. اما نقل قول قابل تأملی از اردشیر بابکان آمده است که «ما بر سر افراد برجسته جشن می‌گیریم.» و «افراد برجسته» در زبان پهلوی به‌معنای «نیکان سر» آمده است. بدین ترتیب این نام به مرور زمان به نیاسر تغییر کرده است. البته روایت دیگری نیز وجود دارد که نیاسر برگرفته از سایه و سرما در زبان فارسی کهن به‌معنای آب و هوا خنک و کوهستانی به کار رفته است.

وجه تسمیه نیاسر

جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی نیاسر

شهر نیاسر دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و آثار تاریخی مختلفی است. از این رو گردشگران و مسافرانی که به قصد بازدید از کاشان به استان اصفهان می‌آیند، پس از بازدید از کاشان به این شهر نیز سری می‌زنند. در ادامه یکایک این جاذبه‌های گردشگری را به شما معرفی می‌کنیم.

آبشار نیاسر

شاید بتوان آبشار نیاسر را معروف‌ترین و بهترین جاذبه طبیعی شهر نیاسر دانست. این آبشار که در مرکز شهر نیاسر و در محله‌ای قدیمی بنام سرکمر واقع شده است تا شمال غربی کاشان، حدود 34 کیلومتر فاصله دارد. نه تنها آبشار نیاسر معروف‌ترین جاذبه طبیعی نیاسر است، سرچشمه آن نیز دست کمی از آبشار نیاسر ندارد و همین بس که چشمه اسکندریه این آبشار را بدین سان روان ساخته است. آتشکده ساسانی چهار طاق نیز در نزدیکی همین آبشار قرار دارد و بازدید از آبشار نیاسر را هم فال و هم تماشا کرده است. طی اسنادی که باستان‌شناسان کشف کرده‌اند، این آبشار در دوران اشکانیان، ساسانیان و سلجوقیان محلی برای غسل و شست‌وشو جهت ستایش پروردگار بوده است.

آبشار نیاسر حدود 25 متر ارتفاع دارد و بر روی تکه سنگ‌هایی آهکی و رسوبی قرار گرفته است. البته این سنگ‌ها در ابتدا بدین سان نبوده‌اند و در گذر زمان با شدت زیاد آب، چون قندیل‌های نوک تیز و مخروطی درآمده‌اند. در سطح آبشار نیاسر خزه‌های سبز رنگی روییده‌اند که بدین سبب آبشار نیاسر را آبشار خزه‌ای نیز می‌نامند.

طبیعت اطراف آبشار از تنوع بالایی برخوردار است و درختان توت شمرونی، بید، عرعر و مو در این منطقه به وفور وجود دارند. همچنین گیاهان دارویی علف شوره، پرسیاوشان و خیار بوته مار از دیگر گیاهان این منطقه هستند. برای بازدید از آبشار نیاسر بهتر است در فصل بهار و زمستان اقدام کنید؛ زیرا در اواخر تابستان و اوایل پاییز به مرور سطح آب کاهش می‌یابد.

آبشار نیاسر
هزینه بلیط رایگان
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته به‌صورت 24 ساعته
آدرس استان اصفهان، 34 کیلومتری شهرستان کاشان، شهر نیاسر، خیابان ولی‌عصر، شهرک آبشار

آبشار نیاسر

چشمه اسکندریه

چشمه اسکندریه یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهر نیاسر است که در نام‌گذاری این شهر تاثیرگذار بوده است. این چشمه در ارتفاع 1680 متری از سطح دریا قرار گرفته است و آبی زلال و گوارا دارد. آب این چشمه از بین شکاف سنگ‌های درون گودال می‌جوشد و آب خنکی دارد. چشمه اسکندریه را می‌توان بازیگر نقش اول شکل‌گیری طبیعت سرسبز نیاسر دانست که با کارگردانی پروردگار ایران و جهان مدیریت شده است. در نزدیکی چشمه اسکندریه یک درخت چنار کهنسال و همانطور که در بخش قبل نیز اشاره شد، یک آتشکده ساسانی قرار دارد.

بنابر روایات و اسنادی که در کتاب «تاریخ کاشان» ثبت شده است، کشف و احداث چشمه اسکندریه به دوران «اسکندر بن فیلقوس» بازمی‌گردد. گویا این فرد از یاران دانیال نبی بوده است که علم کف اسرار را از بر بوده است. براساس روایات آمده است که اسکندر بن فیلقوس حین عبور از نیاسر، وجود حجم زیادی از آب را در دل کوهی درک می‌کند و سنگ‌تراشان و معمارانی را به کار می‌گیرد تا بستر این چشمه را احداث کنند.اندکی پایین‌تر از سرچشمه اصلی، جداکننده‌ای وجود دارد که حدود ⅔ (دوسوم) آب چشمه را به سوی آبشار نیاسر روانه می‌کند. بخش باقی مانده آب این سرچشمه سوی محله نو نیاسر روانه می‌شود.

جالب آنکه در آب این چشمه فقط یک نوع ماهی یافت می‌شود که «شب کور» یا «آهک خور» نام دارد. اهالی نیاسر حسب اعتقادی سنتی، برای افزایش برکات خداوند، در روز عید قربان، گاوی را پای چشمه قربانی کرده و خون گاو را در آب جاری می‌کنند. همچنین در روزهای عاشورا و تاسوعا اهالی نیاسر با استفاده از رنگ‌های طبیعی، آب چشمه را به رنگ خون درمی‌آورند.

چشمه اسکندریه
هزینه بلیط رایگان
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته به‌صورت 24 ساعته
آدرس استان اصفهان، 34 کیلومتری شهرستان کاشان، شهر نیاسر، میدان میراث فرهنگی، خیابان امام خمینی

چهارطاقی نیاسر

یک آتشکده ساسانی در نیاسر به‌گونه‌ای چهارطاق و با چهار دروازه ساخته شده است که یکی از آثار تاریخی شهر نیاسر و جاهای دیدنی اطراف کاشان است. این آتشکده بالای آبشار نیاسر و چشمه اسکندریه ساخته شده است و فاصله چندانی تا چشمه اسکندریه ندارد. این آتشکده چهارطاق بر روی صخره‌ای قرار دارد که مشرف به باغ تالار و عمارت کوشک قرار دارد که یکی دیگر از بناهای تاریخی نیاسر است. این چهارطاق یک ساختمان با نقشه‌ای مربعی است که معماری سقف گنبدی و چهار ستون آن ستودنی است. چهارطاقی نیاسر یکی از قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و در عین حال سالم‌ترین چهارطاقی‌های به جا مانده در ایران است.

در دوره‌های مختلفی از تاریخ و براساس روایات، احداث این چهارطاقی را به اردشیر بابکان، بنیان‌گذار ساسانیان نسبت داده‌اند، در حالی که باستان‌شناسان هنوز این موضوع را تایید نکرده‌اند. نام چهارطاقی نیاسر برای اولین بار در کتابی بنام «هوتوم شیندلر» ذکر شده است و پس از آن نیز در کتاب دیگری بنام «آندره هاردی» از آن نام برده شده است. البته در گزارشی که در کتاب شیندلر آمده است، درباره کاربرد آتشکده‌ای آن اطلاعاتی ذکر نشده است.

از طرفی دیگر در مورد کاربرد بناهای چهارطاقی ایرانی، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. رضا مرادی غیاث آبادی در سال 1380 شمسی، چهارطاقی‌های ایرانی از جمله چهارطاقی نیاسر را وسیله‌ای برای اندازه‌گیری زمان و تقویم‌های شمسی عنوان کرده است. این اندازه‌گیری براساس تغییر زاویه تابش نور خورشید صورت گرفته است و دقت بسیار بالایی داشته‌اند. لازم به ذکر است که در آغاز و نیمه تمامی فصول سال، پرتوهای منشعب شده از خورشید صبحگاهی از میان پایه‌های چهارطاقی قابل رویت هستند.

در چهار طرف چهارطاقی دیواری احداث نشده است. از طرفی این بنا با استفاده از مخلوطی از سنگ‌های رسوبی و ملات گچ ساخته شده است. انعطاف‌پذیری ملاط، سختی نسبی و سبکی سنگ‌های متخلخل، دلایل محکمی برای مقاومت بالای چهارطاقی نیاسر هستند که حدود 2000 سال سالم مانده است. خلاقیت معماران این چهارطاقی به گونه‌ای عمل کرده‌اند که برای تزئین بخش پایینی بنا از سنگ‌های طبیعی و عادی منطقه استفاده کرده‌اند و سنگ‌های بالایی بنا را مربعی‌شکل و آجری به کار ساخته‌اند. بنای چهارطاقی نیاسر در سال 1371 شمسی و با شماره 316 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

چهارطاقی نیاسر
هزینه بلیط رایگان
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 8 الی 20
آدرس استان اصفهان، 34 کیلومتری شهرستان کاشان، شهر نیاسر، میدان میراث فرهنگی، خیابان امام خمینی، بالاتر از چشمه اسکندریه

چهارطاقی از جاهای دیدنی نیاسر

باغ تالار و عمارت کوشک

باغ تالار یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی نیاسر است که قبل‌تر اشاره کردیم از بالای صخره‌ای که چهارطاقی بر روی آن بنا شده است، می‌توان این باغ تالار را تماشا کرد. این باغ تالار در واقع بزرگ‌ترین پارک نیاسر است که استراحتگاه شاهزاده‌های صفوی بوده است. درختانی که در باغ کاشته شده‌اند، همگی کهنسال و سربرافراشته‌اند. آب چشمه اسکندریه از میان باغ تالار می‌گذرد و استخر بزرگی در این باغ ساخته شده است که امکان قایق‌سواری در آن وجود دارد.

در دوره ساسانیان باغ تالار دارای قصرها و بناهای بسیاری بوده است، اما متاسفانه در گذر زمان از بین رفته‌اند و فقط عمارت کوشک از آن به یادگار مانده است؛ البته این عمارت متعلق به دوران صفویان است و توسط شاه سلطان حسین صفوی، آخرین شاه صفویان ساخته شده است. عمارت کوشک را با نام عمارت کوشک تالار نیز می‌شناسند. شهرداری نیاسر در سال 1377 شمسی این باغ تالار و عمارت کوشک را از نوادگان صبای کاشانی، از خاندان ضرابی خریداری کرد. شهرداری پس از بازسازی کامل مجموعه باغ و عمارت کوشک، این مجموعه و بنای تاریخی را در تاریخ 25 خرداد 1381 با شماره 5893 در فهرست آثار ملی کشور ثبت کرد.

معماری عمارت کوشک بسیار زیبا است و هشت‌ضلعی‌های متعدد به کار رفته در طراحی بنا که یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سبک معماری صفویان است، جلوه خاصی به این عمارت بخشیده است. البته ترفندهای منحصربه‌فردی دیگری در معماری این عمارت نیز به کار رفته است و همین بس که عمارت کوشک، عمارتی قرینه‌شکل است. بخش راست ساختمان کوشک را شاه‌نشین و بخش دیگر آن را وزیرنشین می‌نامند. از طرفی دالان‌های متعددی در زیر ساختمان کوشک تعبیه شده است که هوای ساختمان را خنک‌تر کرده است. از بالای پشت بام عمارت کوشک می‌توان بر تمام نواحی شهر نیاسر اشراف داشت و از مناظر زیبای آن لذت برد. در فضای باغ تالار امکانات رفاهی مناسبی از قبیل سرویس بهداشتی، سالن غذاخوری، آب‌خوری و صندلی و نیمکت برای بازدیدکنندگان فراهم شده است.

باغ تالار و عمارت کوشک
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 8 الی 20
آدرس استان اصفهان، 34 کیلومتری شهرستان کاشان، جاده نیاسر، سه کیلومتری مرکز شهر

باغ تالار و عمارت کوشک

غار رئیس

غار رئیس یکی از آثار تاریخی و غیرطبیعی است که با طول 780 متر، چون نگینی بر حلقه آثار تاریخی نیاسر است. البته درباره طول دقیق این غار اختلاف‌نظرهایی وجود دارد و در برخی اسناد دیگر، طول غار رئیس را 950 متر و 2500 متر اعلام داشته‌اند. نام‌های مختلفی برای غار رئیس به کار رفته است و غار نیاسر، غار ریس و غار تالار نیز از دیگر نام‌های این غار پرپیچ‌وخم هستند.

باستان‌شناسان این غار را به دوران پارتیان یا پارت‌ها نسبت داده‌اند و پیروان آیین میترا را متقاضیان ساخت این غار دانسته‌اند. پیروان این آیین، معابد خود را در تاریکی بنا می‌کردند و این غارهای تاریک و پرپیچ‌وخم، مکانی برای اعمال مذهبی و محلی برای اجرای مراسم عبادی بوده‌اند. این غارها در تمامی فصول سال آب و هوای مطبوعی دارند و فصول گرم سال نیز در این غارها خبری از گرما نیست.

جالب آنکه ورودی اصلی غار رئیس در باغ تالار نیاسر قرار دارد و این غار، از زیر باغ تالار تا محله قدیمی سرکمر گسترش یافته است. این غار سال‌ها ناشناخته مانده است و حتی در اسناد تاریخی اشاره‌ای به این غار نشده است. غار رئیس نیاسر به‌طورکلی از سه طبقه و دو کانال حلقوی و افقی تشکیل شده است. این غار همچنین دارای راهروها، اتاق‌ها، اتاقک‌ها و چاه‌های عمیق است و کاوش در این غار بدون راهنمای حرفه‌ای، می‌تواند خطرآفرین باشد.

عمق بعضی از چاه‌های غار رئیس تا 10 متر نیز می‌رسد که کاوش در این چاه‌ها را بدون تجهیزات کامل غارنوردی غیرممکن است. در طبقه پایینی غار رئیس، یک پناهگاه زیرزمینی ساخته شده است که سوراخ ویس نام دارد و به‌عنوان محلی امن در زمان جنگ مورد استفاده قرار گرفته است. حین کاوش در این غار، توقفگاه و محل استراحتی برای گردشگران تعبیه شده است تا نفسی تازه کنند. سرانجام نام غار رئیس در تاریخ 16 اسفند 1384 شمسی با شماره 14434 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

غار رئیس
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 8 الی 18
آدرس استان اصفهان، 34 کیلومتری شهرستان کاشان، شهر نیاسر، خیابان ولیعصر، خیابان آبشار

حمام صفویه

حمام صفویه از جمله آثار تاریخی ایران و جاهای دیدنی نیاسر است که به‌دلیل معماری خاص و مصالح مورد استفاده در بنای این حمام مورد توجه قرار گرفته است. شیوه معماری، پوشش‌های منحصربه‌فرد و قوس‌های موجود در بنای داخلی این حمام مشابه سبک معماری دوران صفویه و قاجاریه است. معماران صفویه آبراه‌های گلی این حمام را برای انتقال آب آبشار به حمام صفویه طراحی کرده‌اند. آب از طریق این آبراه‌ها به یک حوض هشت‌گوش زیبا هدایت شده است که مشابه معماری‌های دوره صفویان است. از طرفی برای آب شرب حمام، مسیر جداگانه‌ای در نظر گرفته‌اند.

ورودی هشت‌ ضلعی حمام صفویه به واسطه استفاده از دالان‌هایی که بیرون حمام حفاری و طراحی شده بودند، جدا شده‌اند. فضای دوار و حجره‌ای محوطه حمام جلوه زیبایی دارد و در تمامی جهات حوض هشت‌ضلعی حمام، رختکن‌هایی برای افرادی که از این حمام استفاده می‌کرده‌اند، قرار گرفته است. البته این رختکن‌ها اختلاف طبقاتی را رعایت کرده‌اند و بعضی از این رختکن‌ها فقط مختص به اشراف‌زادگان و برخی برای رعایا بوده‌اند. حوض پاشویه حمام نشانگر خلاقیت معماران صفویه است که این حمام را برای رفع تمامی نیازها طراحی کرده‌اند. سربینه هشت‌ضلعی به واسطه یک دالان به گرمخانه متصل می‌شود و گرمای آب و حمام را حفظ می‌کند.

گرمخانه حمام صفویه دارای طاق و تویزه‌های آجری است. البته در ساختار این حمام تغییراتی در دوران پهلوی اول ایجاد شد و خزینه‌ای که در دوره صفویه، خشی از گرمخانه حمام صفویه بود را به‌دلیل شیوع بیماری‌های واگیردار تخریب کردند. اکنون این حمام دارای دو خزینه گرم و ولرم است. جالب آنکه زیر این خزینه، آتشدانی قرار داشته است که با سوختن هیزم‌ها، آب حمام را گرم کرده‌اند. حتی برای خروج دود حاصل از این هیزم‌ها، فضایی دودکشی‌شکل طراحی کرده بودند تا هوای حمام تصفیه شود. حمام صفوی در تاریخ 10 خرداد سال 1382 شمسی با شماره 9038 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

حمام صفویه
هزینه بلیط بازدید از حمام در روزهای شنبه تا چهارشنبه رایگان است، ولی روزهای پنج‌شنبه و جمعه باید 5 هزار تومان برای ورود بپردازید.
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 8 الی 19
آدرس استان اصفهان، 34 کیلومتری شهرستان کاشان، شهر نیاسر، خیابان ولیعصر، خیابان آبشار

حمام صفویه

آسیاب آبی نیاسر

در ابتدا 13 آسیاب آبی در مسیر آبشار نیاسر ساخته شده است که متاسفانه فقط یک آسیاب از این آسیاب‌ها مرمت و بازسازی شده است. البته این آسیاب برای بازدیدکنندگان بازسازی شده است. این آسیاب آبی در مجاورت حمام صفویه قرار دارد و همانند حمام صفویه، متعلق به این دوره از تاریخ ایران است.

نیروی مورد نیاز برای گردش سنگ آسیاب از طریق آب آبشار تامین شده است. ابتدا آب درون فضایی تنوره نام ذخیره شده و پس از آن با استفاده از آبراهه باریکی و با فشار لازم به‌طرف چرخه آسیاب هدایت شده است و بدین ترتیب سنگ آسیاب به گردش درآمده است. این آسیاب آبی برای تبدیل جو و گندم نیاسر به آرد مورد استفاده قرار گرفته است.

آسیاب آبی
هزینه بلیط بازدید از آسیاب آبی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه لازمه پرداخت 5 هزار تومان است، ولی بازدید از آسیاب آبی در دیگر روزهای هفته رایگان است.
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 8 الی 19
آدرس استان اصفهان، 34 کیلومتری شهرستان کاشان، شهر نیاسر، خیابان ولیعصر، خیابان آبشار

برج تاریخی چالقاب نیاسر

برج تاریخی چالقاب یا چاله قاب نیاسر همانطور که از معماری و موقعیت جغرافیایی آن مشخص است، یک مقر دفاعی بوده است. این برج در قسمت پایین ورودی شهر نیاسر و بر روی تپه‌ای بنا شده است. تاریخ دقیقی برای زمان احداث برج چالقاب وجود ندارد، ولی معماری و شکل ظاهری این برج شباهت زیادی به معماری دوره قاجار دارد. این برج در دو طبقه و به‌عنوان محلی برای نگهبانی از شهر، دیدبانی و آخرین سنگر دفاعی در مقابل تهاجم دشمنان بنا شده است.

برج چالقاب ظاهری استوانه‌ای دارد و قطر آن حدود 9.5 متر است. طبقه اول و پایین برج چالقاب سقفی خشتی دارد و به‌عنوان انبار و طبقه دوم و بالایی که از جنس نی و چوب بوده است، به‌عنوان محلی برای نگهبانی و شلیک تیر و گلوله مورد استفاده قرار گرفته است. سرانجام امکان بازدید از برج تاریخی چالقاب نیاسر پس از مرمت و بازسازی در سال 1385 شمسی برای گردشگران فراهم شد؛ اما مسیر بازدید از طبقه دوم برج چالش‌برانگیز و خطرناک است.

برج تاریخی چالقاب
هزینه بلیط رایگان
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته به‌صورت 24 ساعته
آدرس استان اصفهان، 34 کیلومتری شهرستان کاشان، شهر نیاسر، میدان میراث فرهنگی، خیابان منتظری

برج تاریخی چالقاب از جاهای دیدنی نیاسر

بهترین زمان برای بازدید از جاهای دیدنی نیاسر کاشان

از آنجایی که شهر نیاسر در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است، معمولا در نیمه اول سال شامل فصل بهار و تابستان، آب و هوای خنکی دارد. در تابستان نیاسر با وجود آبشارها و چشمه‌ها، باغ‌ها و جویبارها گرمای هوا معنایی نخواهد داشت و نگرانی از این بابت نداشته باشید.

از طرفی نیاسر در روزهای عید نوروز بسیار شلوغ می‌شود و بازدید از این منطقه را تا حدودی سخت می‌کند. فصل پاییز نیاسر با وجود باغ تالار بسیار زیبا و دل‌انگیز می‌شود. آب و هوای خنک زیر برگ‌ریزان درختان زرد و نارنجی‌رنگ لذت خاص خودش را دارد. در این فصل درختان باغ تالار، میوه می‌دهد و خرمالوهای خوشمزه‌ای به بار می‌آورد. اما به‌ طور کلی می‌توان بهار را بهترین زمان برای بازدید از جاهای دیدنی نیاسر دانست که آبشار نیاسر و چشمه اسکندریه در بهترین حالت خود قرار دارند. درصورتی که در فصل بهار به نیاسر رفتید می توانید جاهای دیدنی کاشان در بهار را هم تماشا کنید و از آن ها لذت ببرید.

سخن پایانی

از کنار شهر نیاسر نمی‌توان به سادگی گذر کرد و عطر مزارع گل‌های محمدی به مشما رهگذران رسیده و آنان را ترغیب به بازدید از این شهر می‌کند. اگر مسافران نیاسر نسبت به بوی گل محمدی آلرژی نداشته باشند، قطعا بدون شیشه‌های گلاب این شهر را ترک نمی‌کنند.

شهر نیاسر از نظر جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی منحصربه‌فرد است و به‌ دلیل نزدیکی جاذبه‌های گردشگری در این شهر، بازدیدکنندگان دغدغه‌ای برای بازدید از آن‌ها نخواهند داشت. همچنین میتوانید به اقامت در هتل های کاشان تجربه یک سفر دل پذیر را داشته باشید. نظر شما درباره نیاسر چیست؟ آیا ارزش سفر و خرید بلیط هواپیما کاشان تا نیاسر را دارد؟ اگر شما هم تجربه سفر به کاشان و نیاسر را دارید، نظر خود را درباره این شهر با ما به اشتراک بگذارید و اگر خاطره‌ای از این شهر دارید، برای ما بازگو کنید.

سوالات متداول

نیاسر در فاصله 34 کیلومتری شمال غربی کاشان و در استان اصفهان قرار دارد.

چشمه اسکندریه، سرچشمه آبشار نیاسر است.

غار رئیس عبادتگاهی برای پارتیان و پیروان آیین میترا بوده است.

آب حمام صفوی و آسیاب آبی نیاسر از آبشار نیاسر که خود نیز آبش را از چشمه اسکندریه می‌گیرد، سرچشمه گرفته است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید