تالاب سوستان کجاست؟ | سفری رویایی به لاهیجان

تالاب سوستان کجاست؟ | سفری رویایی به لاهیجان

ایرانگردی گیلان لاهیجان

در گوشه‌ای از استان گیلان بهشت زیبایی قرار دارد که با زیبایی منحصر به فرد و مسحور کننده، سالانه میزبان گردشگران بسیاری است. تالاب سوستان جزء لوکیشن‌های ناشناخته در گذشته بوده و به همین منظور مکانی بکر و جذاب است. جایی برای دیدار با نیلوفرهای آبی و پرندگان مهاجری که در اطراف تالاب زندگی می‌کنند. خطه سرسبز تالاب سوستان در اطراف لاهیجان قرار دارد و برای شناخت بهتر این منطقه، در ادامه با مجله گردشگری پته همراه باشید تا سفری رویایی بی این منطقه زیبا را به شما پیشکش کنیم. 

مشخصات تالاب سوستان

تالاب سوستان در منطقه کوهستانی قرار گرفته است. جالب است بدانید که تالاب سوستان یک جاذبه طبیعی نیست و ساخته دست بشر است. در واقع صد سال پیش روستاییان و کشاورزان برای تامین آب شرب و کشاورزی این منطقه را گود برداری کرده‌اند. این منطقه در طول سالیان مکانی برای تامین آب شیرین روستاییان بوده؛ اما امروز اگر سری به آب بزنید متوجه ساخته شدن این تالاب توسط مردمان منطقه نخواهید شد.

با وجود رطوبت و آب و هوای مطبوع در اطراف تالاب، رفته رفته گل‌های نیلوفر‌آبی که زیبایی زیادی به تالاب داده‌اند، در اطراف و مرکز تالاب رشد کرده‌اند. همچنین پرندگان مهاجری مانند چنگر و خوتکا نیز در مسیر سفر به لاهیجان، این تالاب را به تالاب انزلی ترجیح داده و این مکان را برای استراحت بین راه انتخاب می‌کنند. 

تالاب سوستان کجاست؟

تالاب سوستان در فاصله ۵ کیلومتری جنوب شرقی لاهیجان و ۴۹ کیلومتری رشت قرار دارد. این تالاب چسبیده به روستایی به همین نام است. این تالاب از سمت شمال به روستای کوه بیجار و از سمت جنوب و غرب به شالیزارهای متراکم لاهیجان ختم می‌شود و در شرق آن نیز روستای کتشال و تپه‌ماهورها قرار دارند. 

آدرس تالاب سوستان در گوگل مپ

مسیر دسترسی به تالاب سوستان

 برای آنکه بهترین مسیر دسترسی به تالاب سوستان را بدانید، ابتدا باید مبداء حرکت خود و موقعیت مکانی خود نسبت به لاهیجان را بررسی کنید. اما سریع ترین راه برای رسیدن به این تالاب خرید بلیط هواپیما رشت است که در ادامه با بررسی مسیرهای دسترسی مختلف، پیدا کردن مسیر مورد نظر شما را آسان کرده ایم.

مسیر دسترسی از رشت به تالاب سوستان

برای رسیدن به تالاب سوستان از رشت، ۴۹ کیلومتر مسیر را باید طی کنید. از رشت به سمت کوچصفهان حرکت کرده و در ادامه به آستانه اشرفیه بروید، سپس از کنار لاهیجان به روستای سوستان برسید. بهترین روش برای رسیدن به تالاب سوستان از رشت، استفاده از خودرو شخصی است. 

مسیر دسترسی از لاهیجان به تالاب سوستان

مسیر دسترسی از لاهیجان به تالاب بسیار کوتاه است. تنها در فاصله ۱۵ دقیقه می‌توانید از لاهیجان به تالاب سوستان برسید. برای رسیدن به تالاب سوستان از لاهیجان در این شهر به سمت میدان تربیت رفته و مسیر را ادامه دهید تا به روستای سوستان برسید. 

مسیر دسترسی از تهران به تالاب سوستان

برای رسیدن به تالاب سوستان از تهران حدود ۳۸۰ کیلومتر مسیر را باید طی کنید. ابتدا باید به سمت قزوین حرکت کرده و در ادامه با رد شدن از رودبار و منجیل خود را به دوراهی سنگر برسانید، از دوراهی سنگر به سمت لاهیجان رفته و از آنجا به تالاب سوستان برسید. این مسیر را می‌توانید با اتوبوس و خودرو شخصی طی کنید. 

 مسیر دسترسی از شیطان کوه به تالاب سوستان

چسبیده به تالاب سوستان، یکی دیگر از جاذبه‌های لاهیجان قرار دارد. شیطان کوه که به آبشار زیبا شناخته می‌شود در فاصله کوتاهی از تالاب سوستان قرار دارد و با این تالاب تنها ۵ کیلومتر فاصله دارد. شما می‌توانید در کنار این تالاب از این جاذبه طبیعی لاهیجان نیز دیدن کنید. برای رسیدن به سوستان از شیطان کوه کافیست در جاده سعدی به سمت روستای سوستان بپیچید.

دلیل نام گذاری تالاب سوستان

در گویش گیلکی به تالاب سوستان، سیستان یا سی و ستان هم می‌گویند. نام تالاب سوستان از دو بخش سی به معنای کوه سنگ و ستان به معنای منطقه گرفته شده که به معنای مکان کوهستانی قلمداد می‌شود. همچنین به روستای اطراف این تالاب هم روستای سوستان می‌گویند.

بهترین زمان بازدید از تالاب سوستان

به طور کلی پیشنهاد می‌شود که در ابتدای روز و هنگام طلوع آفتاب در کنار تالاب باشید. در این موقع روز، گل های نیلوفر آبی با اولین بارقه‌های خورشید باز شده و طراوت خاصی  دارند. همچنین گشت و گذار و سیاحت در اطراف این تالاب حداقل ۴ ساعت زمان لازم دارد و بهتر است برای برپایی پیک نیک صبح زود در اطراف تالاب مستقر شوید. 

بازدید تالاب در تابستان و بهار

بهترین زمان بازدید از تالاب سوستان بدون شک بهار و اردیبهشت ماه است. در این فصل گل‌های نیلوفر آبی باز شده و اطراف تالاب یک دست سبز می‌شود. همچنین گیاهان معطری مانند: خارشتر، بابونه و کاهوی وحشی در این فصل در اطراف تالاب رشد می‌کنند. به علت غیر طبیعی بودن تالاب، این مکان در تابستان با کم آبی مواجه می‌شود و در اوج گرما میزان سرسبزی تالاب به نصف می‌رسد. 

بازدید تالاب در پاییز و زمستان

در فصل زمستان و پاییز با سردی هوا، اثر کمتری از نیلوفر مردابی در تالاب خواهید دید. اما بیشتر افراد و خصوصا عاشقان پرندگان مهاجر، این فصل را برای بازدید از تالاب انتخاب می‌کنند و در کنار این تالاب به پرنده نگری می‌پردازند. می‌توان گفت این تالاب در هر فصل ویژگی منحصر به فردی برای بازدید کنندگان دارد. 

امکانات تفریحی تالاب سوستان

تفریحات اطراف تالاب بکر و مطابق با شرایط طبیعی است. به جزء قایق سواری دیگر تفریحات متناسب با تالاب‌ها را می‌توان در این منطقه تجربه کرد.

تماشای نیلوفر آبی

بدون شک دیدن نیلوفر آبی یکی از بهترین تفریح‌های اطراف تالاب سوستان است. این گیاه زیبا در کشورهای زیادی رشد نمی‌کند و تالاب شمالی کشور این امکان را فراهم کرده که بتوان آنها را از نزدیک دید. در دیگر کشورها نیلوفر آبی بسیار محبوب است تا جایی که کشور مصر نماد خود را نیلوفر آبی برگزیده است. 

پرنده نگری

در کنار دیدن نیلوفرهای آبی، پرنده نگری دیگر تفریح محبوب تالاب سوستان است. دیدن پرندگان مهاجر و بومی منطقه برای دوستداران حیوانات لذت بخش است و هوای مطبوع منطقه این لذت را دو چندان می‌کند. 

عکاسی

ثبت لوکیشین‌های بکر تالاب و گرفتن عکس از نیلوفرهای آبی کمیاب این تالاب، دیگر تفریح مورد علاقه در اطراف آن به شمار می رود. این تفریح در هر ماه از سال جلوه خاصی دارد و بسیار متفاوت از ماه قبل است.

بهترین زمان برای ثبت طراوات و شادابی گل های نیلوفر بهار است و بهترین عکس پرندگان را می‌توان در زمستان گرفت. همچنین طلوع و غروب آفتاب در این تالاب سوژه مناسبی برای عکاسی محسوب می‌شود. 

طبیعت گردی

چیدن گیاهان معطر و گشت و گذار در طبیعت دیگر تفریح اطراف این تالاب محسوب می‌شود. طبیعت سرسبز لاهیجان و علفزارهای بلند در کنار کوهستان منطقه‌ای مناسب برای به آرامش رسیدن و تفکر عمیق است و می‌توان در این تالاب با دیدن درختان و پرندگان روح تازه‌ای به زندگی بخشید. 

ماهیگیری در اطراف تالاب

تالاب سوستان آب آرام و کم خروشی دارد، این آب بهترین منطقه برای ماهیگیری به حساب می‌آید. البته در تابستان با کاهش آب تالاب، گرفتن ماهی راحت‌تر می‌شود اما به منظور حفظ گونه ماهی این تالاب از گرفتن بیش از حد این ماهی‌ها خودداری کنید. 

امکانات رفاهی تالاب سوستان

همانطور که پیش‌تر گفتیم این تالاب دارای امکانات زیادی نیست. در واقع اطراف تالاب بکر و دست نخورده باقی مانده و هیچ آلاچیق یا سرویس بهداشتی اطراف تالاب وجود ندارد. امکانات اطراف تالاب را می توان به چند صندلی چوبی مشرف به تالاب نام برد که مناسب دیدن زیبایی‌های تالاب است. به دلیل عدم نزدیکی به امکانات، این تالاب برای کمپینگ توصیه نمی‌شود و مناسب بازدید چند ساعته و پیک نیک در طول روز است. 

پوشش گیاهی و جانوری تالاب سوستان

در اطراف تالاب درختان توسکا به وفور یافت می‌شوند. همچنین این تالاب زیستگاه مناسبی برای درختان ماز و بید نیز هست. در اواخر فصل مرداد، فصل برداشت پسته دریایی فرا میرسد. این گیاه که در واقع تخم نیلوفر آبی است مزه ای شبیه به پسته دارد و حاوی ویتامین‌های B و C و چند ماده مغذی دیگر مثل فسفر و پتاسیم است.

البته اگر در این فصل به تالاب سوستان می‌روید از بومیان این پسته‌ها را خریداری نکنید چرا که باعث از بین رفتن زیست بوم نیلوفر آبی می‌شود. این تالاب همچنین زیستگاه قورباغه و لاکپشت و همچنین ماهیان است و پرندگانی مانند خوتکا و چنگر به صورت فصلی در این تالاب زندگی می‌کنند. 

جاهای دیدنی اطراف تالاب سوستان

در اطراف تالاب سوستان جنگل‌ها و روستاهای زیبایی قرار دارند که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. 

بقعه سید سالار و مزارع چای

روستای کتشال در فاصله ۵ کیلومتری از تالاب سوستان قرار دارد. این روستا که محل کشت چای نیز هست، آرامگاه امامزاده سید سالار است. گذر از جاده با بوی چای تازه و سرسبز و رسیدن به روستای زیبای کتشال حس و حال سرزندگی خاصی دارد و این روستا برای اقامت و آرامش و استراحت گزینه خوبی به حساب می‌آید. 

آرامگاه کاشف السلطنه و موزه چای ایران

تنها موزه چای کشور در کنار پدر صنعت چای یعنی کاشف السلطنه وجود دارد. لاهیجان که ۸۰ درصد چای ایران را تامین می‌کند، یکی از قدیمی‌ترین شهرها در صنعت کشاورزی و چای است. این موزه که حدود ۵۰۰ متر مساحت دارد، از یک سالن اصلی و دو طبقه تشکیل شده است. در این موزه ادوات کشت باستانی چای و ظروف و لوازم قدیمی سرو چای قرار دارد. 

آبشار شیطان کوه

پیشتر گفتیم که شیطان کوه در فاصله کمی از تالاب سوستان قرار دارد. این کوه زیبا و آبشار آن مکانی چسبیده به لاهیجان و پر از تفریحات مختلف است. علت نام گذاری شیطان کوه مختلف است و عده‌ای این کوه را به علت صدای وزش باد شدیدی در آن که به شکل فریاد در می‌آمد، خانه شیطان یا شیطان کوه نامگذاری کرده‌اند. البته گروهی دیگر اعتقاد دارند که این منطقه سرسبز مکانی برای شکار شیخان لاهیجان بوده و به آن شیخان کوه می‌گفتند و به مرور به شیطان کوه تغییر نام یافته. در این کوه سرسبز در کنار طبیعت می‌توانید از تفریحاتی مانند: تله کابین، زیپ لاین، شهربازی و کارتینگ لذت ببرید.

دریاچه لاهیجان

لاهیجان یک دریاچه مصنوعی بزرگ در وسط شهر خود دارد. در اطراف این دریاچه کافه‌ها و رستوران‌های زیادی هستند که منظره زیبایی دارند. وسط دریاچه یک جزیره سیمانی وجود دارد که می‌توانید با پلی که وسط دریاچه است به روی آن بروید و محیط را ببینید. همچنین در این دریاچه می‌توانید لذت قایق سواری پدالی را تجربه کنید و این دریاچه مناسب قرارهای عاشقانه است. 

اقامت در اطراف تالاب سوستان

اگر قصد ماندن در کنار تالاب را دارید، می‌توانید انواع اقامتگاه‌ها و هتل های لاهیجان را پیدا کرده و مطابق سلیقه خود یکی را انتخاب و در آن اقامت کنید. انواع اقامت در حوالی تالاب سوستان به شرح زیر است.

کمپینگ و شب مانی در اطراف تالاب

همانطور که گفتیم این تالاب هیچ امکاناتی برای افرادی که قصد ماندن در اطراف آن را دارند مهیا نکرده است. از طرفی این تالاب آنقدر دور نیست که نشود به آن دسترسی داشت. به همین علت توصیه نمی‌شود که شب را اطراف تالاب بمانید چرا که از نظر امنیتی مناسب نیست، اما اگر تعداد نفرات شما برای کمپینگ زیاد است و تمامی لوازم کمپ را دارید می‌توانید در کنار تالاب اقامت کنید. 

هتل ها و اقامتگاه های اطراف تالاب

در کنار تالاب پر از اقامتگاه مختلف است. این تالاب با نزدیکی به لاهیجان امکان اقامت به روش‌های مختلف را برای شما به ارمغان آورده است. لیست اقامتگاه‌ها و هتل‌های معروف اطراف تالاب به شرح زیر است.

  • هتل مزرعه قوها: ۲.۵ کیلومتر
  • هتل تعطیلات: ۳.۲ کیلومتر
  • هتل جهانگردی: ۳.۷ کیلومتر
  • هتل امپراطور: ۳.۹ کیلومتر
  • هتل ابریشمی: ۴ کیلومتر
  • خانه روستایی حاج علی : ۱۳کیلومتر
  • اقامتگاه بوم‌گردی شهریار گیل: ۱۶ کیلومتر
  • اقامتگاه بوم‌گردی کلبه چوبی تالاب سوستان: ۲ کیلومتر
  • بوم‌گردی چیلاس: ۳ کیلومتر

رستوران ها و غذاخوری هایی در نزدیکی تالاب سوستان

اگر می‌خواهید اطراف تالاب غذاهای محلی شمالی را بچشید، این تالاب انتخاب های زیادی را پیش روی شما می‌گذارد. از بین این رستوران‌ها برخی که نظرات مثبت دیگر کاربران را جلب کرده را به شما معرفی می‌کنیم.

  • رستوران مزرعه قوها: ۲۹۰ متر
  • رستوران روشن بهار: ۱.۵ کیلومتر
  • رستوران کوکوبار: ۲.۲ کیلومتر
  • آش کده سیکا: ۴.۳ کیلومتر
  • رستوران محلی لاهیجان: ۴.۵ کیلومتر

نکاتی در باب بازدید از تالاب سوستان

  • به‌هیچ‌عنوان گل‌های نیلوفر آبی را نچینید. زیبایی این گل تنها درون تالاب خودش را نشان می‌دهد و علاوه‌بر آن چیدن این گل‌ها به زیست‌بوم منطقه آسیب می‌رساند و گل نیلوفر آبی را در معرض خطر و انقراض قرار می‌دهد.
  • از رفتن به داخل تالاب پرهیز کنید، درون آب تالاب مکان مناسبی برای قورباغه است و انواع باکتری‌ها در آن وجود دارد. 
  • اگر در فصل گرما به آن‌جا سفر می‌کنید، لباس‌های نخی و خنک، عینک آفتابی، کلاه آفتاب‌گیر و کرم ضدآفتاب به همراه داشته باشید.
  • شکار پرندگان مهاجر در این منطقه ممنوع است. در صورت انجام با جرایم سنگینی مواجه خواهید شد. 
  •  مراقب طبیعت بکر و محیط زیست تالاب باشید و زباله‌های خود را از منطقه خارج کنید.

کلام پایانی

سفر می‌تواند بار منفی زندگی روزمره را تخلیه و خاطرات زیادی از خود به جای بگذارد. با دیدن طبیعت زیبای شمال و تالاب سوستان می‌توانید اوقات خوش و دلنشینی را برای خود رقم بزنید. تجربه شما از سفر به تالاب سوستان چه بوده؟ نظرات شما می‌تواند ما را در عملکرد بهتر یاری کند. 

سوالات متداول

تالاب سوستان در ۵ کیلومتری لاهیجان و ۴۹ کیلومتری رشت قرار دارد.

بهترین زمان سفر به این تالاب فصل بهار و با باز شدن نیلوفر آبی است.

این تالاب بکر باقی مانده و امکانات رفاهی خاصی ندارد.

پسته دریای، میوه معروف تالاب سوستان است که خرید آن می‌تواند به زیست بوم منطقه آسیب برساند.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. با سلام
    تالاب سوستان واقعا اون چیزی که اینقدر در موردش صحبت میشه نیست، اواخر اردیبهشت من رفتم خبری از نیلوفر و پرندگان مهاجر و این صحبت ها نبود حتی یه جای درست حسابی برای استراحت و اطراق نداره،

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی؛
      از اینکه دیدگاه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتین ممنونیم.

      آیا مفید بود؟