سوغات تبریز | معروف‌ترین سوغات تمیزترین شهر ایران

سوغات تبریز | معروف‌ترین سوغات تمیزترین شهر ایران

آذربایجان شرقی ایرانگردی تبریز

تبریز شهر اولین‌ها و بهترین‌ها در ایران و جهان است. شهر تبریز یکی از کلانشهرهای توریستی خوش‌آب‌وهوای ایران است که گردش در طبیعت زیبای آن و بازدید از آثار تاریخی و فرهیخته این شهر می‌تواند سفری بی‌نقص برای گردشگران رقم زند. اما تبریز علاوه‌بر جاذبه‌های گردشگری متعددش دارای سوغات خوراکی متنوع و خوشمزه و سوغات صنایع دستی مشهوری است. از این رو بسیاری از گردشگران علاقه دارند تا با سوغات تبریز، تمیزترین شهر ایران آشنا شوند تا در سفر خود به این شهر، سوغات تبریز را خریداری کنند. پس مانند همیشه در ادامه با ما در پته همراه شوید تا با سوغات شهر تبریز اعم از شیرینی‌های خشک و تر و صنایع دستی آن آشنا شوید.

سوغات تبریز چیست؟

با گردش در بازارهای کوچک و بزرگ تبریز می‌توان با خوراکی‌های سنتی، شیرینی‌های تبریزی و صنایع دستی متنوع اعم از قالی و تابلو فرش، چرم و محصولات نقره‌زنی و … آشنا شوید. برای خرید سوغات تبریز دست شما برای انتخاب باز است و می‌توانید خوراکی‌ها و صنایع دستی مختلفی را تست و خریداری کنید.

شاید جالب باشد بدانید که شیرینی‌های تبریزی در سطح بین‌المللی شناخته شده هستند و در کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و کشورهای منطقه قفقاز نیز این شیرینی‌ها طرفداران زیادی دارند. شیرینی نوقا، کنجدی و اریس تبریز، چورتمه، بستنی خشک، باقلوای کادایف و تبریز، پنیر لیقوان، آجیل و خشکبار تبریز، قالی و تابلو فرش، محصولات منبت‌کاری، چرم و نقره‌کاری از جمله سوغات تبریز هستند.

معرفی سوغات خوراکی‌ تبریز

سوغات خوراکی تبریز دارای تنوع بالایی هستند و شامل شیرینی‌های خوشمزه و محلی، پنیر لیقوان و آجیل و خشکبار تبریز، نان محلی، حلوا گردویی، باقلوای کادایف، باسلق، شکلات تسبیحی، مربای گل سرخ و عسل سهند می‌شود. این خوراکی‌ها خوش‌عطر و خوشمزه هستند و رنگ‌ها و اشکال مختلف این خوراکی‌ها برای گردشگران بسیار جذاب و فریبنده است. در ادامه با معرفی انواع سوغات خوراکی تبریز با ما همراه باشید.

باسلق

اگرچه شاید با شنیدن نام باسلق تعجب کنید و ندانید دقیقا چه نوع خوراکی و شیرین است، ولی من به شما تضمین می‌دهم که بارها طعم آن را چشیده‌اید و از آن لذت برده‌اید. باسلق یکی از شیرینی‌های معروف تبریز و ایران است که به‌عنوان سوغاتی تبریز شناخته می‌شود.

باسلق تبریز از مواد اولیه نشاسته، شکر و مغز آجیل‌های خشک اعم از گردو، پسته و بادام تهیه می‌شود. باسلق که یکی از شیرینی‌های سنتی و خوشمزه تبریز است به‌عنوان شیرینی در مهمانی‌های عید نوروز برای پذیرایی از مهمانان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیرینی نوقای تبریز

شیرینی نوقا یا لوکای تبریز یکی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه و معروف تبریز است که به‌عنوان سوغات تبریز شناخته می‌شود و گردشگران زیادی از آن استقبال می‌کنند. نوقا در واقع نوعی شیرینی است که ترکیبی از سفیده تخم مرغ، شکر، آجیل، گردو، عسل و میوه است که دارای یک بافت نرم، لطیف و چسبنده است که تا حدودی هم کش می‌آید. این شیرینی خوشمزه که جزو شیرینی‌های سنتی و اصیل تبریز است در طعم‌های مختلف آجیلی، پسته‌ای، گردویی، شکلاتی و وانیلی تولید می‌شود و تنوع بالایی دارد.

لازم به ذکر است اگرچه ظاهر نوقای تبریز شباهت زیادی به گز اصفهان دارد، ولی این دو شیرینی با یکدیگر تفاوت دارند. نوقا علاوه‌بر اینکه به‌عنوان بخشی از تاریخ و فرهنگ تبریز به‌شمار می‌رود، در کشورهای اسپانیا و ایتالیا با تفاوت اندکی در طرز تهیه مواد اولیه تولید می‌شود.

شیرینی نوقای تبریز باید همراه با نان میکادو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و تفاوت این خوراکی را به سوهان قم و کاشان نمی‌توان انکار کرد؛ جالب آنکه می‌توان از سوهان قم و کاشان به‌عنوان نوقا مورد استفاده قرار داد.

شیرینی کنجدی تبریز

شیرینی کنجدی تبریز نه تنها یکی از سوغاتی‌ها و شیرینی‌های تبریز است به‌عنوان یک خوراکی مغذی و انرژی‌زا مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این نظر دارای ارزش بالایی است. این شیرینی که با نام سوهان کنجدی نیز شناخته می‌شود، در بین گردشگران طرفداران زیادی دارد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
بهترین هتل های تبریز را بشناسید

این شیرینی در تمامی فصول سال به‌عنوان سوغات تبریز در این شهر موجود است و از این رو نگرانی بابت از دست دادن این سوغاتی نخواهید داشت. شیرینی کنجدی تبریز که به‌عنوان یک خوراکی مقوی و سالم نام برده می‌شود و از مواد زیر تهیه می‌شود:

  • زرده تخم مرغ
  • شکر
  • خرما
  • ارده
  • مغز گردو
  • کنجد

شما با مصرف شیرینی کنجدی تبریز در طول روز می‌توانید سرحال بمانید و در کارهای روزانه، شب‌نشینی‌ها و جشن‌های مختلف با انرژی کامل از تک‌تک لحظات خود نهایت استفاده را ببرید.

شیرینی اریس تبریز

شیرینی اریس تبریز یکی دیگر از خوشمزه‌ترین و شیرین‌ترین خوراکی و سوغات تبریز و ایران است که با نام‌های «ریس» و «سوت شیرینی سی» نیز شناخته می‌شود. شاید طعم متفاوت و ظاهر خاص این شیرینی بیش از هر چیزی مورد توجه قرار گرفته است و از ترکیبات اصلی زیر تشکیل شده است:

  • شیر
  • شکر
  • کاکائو
  • وانیل
  • پسته

این شیرینی در چهار نوع شیری، کاکائویی، ترد و تسبیحی تهیه می‌شود و تنوع بالای این خوراکی سبب شوق بیشتر گردشگران برای امتحان کردن و خریداری شیرینی اریس تبریز شده است. شاید تا حالا از این حقیقت که علی‌اکبر صداقت، مدیر قنادی صداقت برای اولین بار در سال 1289 شمسی شیرینی اریس تبریز را تولید و تهیه کرده است، اطلاعی نداشته‌اید؛ همین موضوع نشانگر پیشینه تاریخی و سنتی این خوراکی و سوغات ماندگار تبریز است. شیرینی اریس تبریز را می‌توان به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای قند در کنار چای استفاده کرد.

چورتمه

چورتمه نوع دیگری از شیرینی اریس است که با نام اریس خشک نیز شناخته می‌شود و این شیرینی دارای بافت خشک‌تر و سخت‌تری نسبت به اریس دارد. از چورتمه می‌توان به‌عنوان جایگزین قند با چای استفاده کرد و دارای ظاهری مربعی‌شکل در رنگ‌های شیری و قهوه‌ای تهیه می‌شود. چورتمه قهوه‌ای رنگ، آن هم قهوه‌ای تیره دارای طعم کاکائویی خوشمزه و تلخی است که می‌توان همراه با قهوه استفاده کرد.

بستنی خشک در تبریز

شیرینی شیر یا بستنی خشک یکی دیگر از خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها و سوغاتی‌های تبریز است که در انواع مختلفی تهیه و تولید می‌شود. شیرینی شیر در انواع طعم‌های پسته‌ای، گردویی، کاکائویی و زعفرانی تهیه می‌شود و در روزهای عید نوروز برای پذیرایی از مهمانان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طعم‌های شیری، کره‌ای، شکری و وانیلی این شیرینی و بستنی یک بافت تافی شیری تشکیل می‌دهند که ظاهر جذابی دارد. بستنی خشک را می‌توانید در بسیاری از قنادی‌های شهر تبریز تهیه و خریداری کنید.

شیرینی لطیفه

شیرینی لطیفه یکی دیگر از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین شیرینی‌ها و سوغات تبریز است که در واقع شهر تبریز به‌عنوان مرکز اصلی تولید این شیرینی به‌شمار می‌رود. این شیرینی به‌دلیل طعم و لطیفی خاص خود مورد توجه بسیاری از شهروندان ایرانی و گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. در بسیاری از مهمانی‌ها و مراسمات مختلف از این شیرینی برای پذیرایی استفاده می‌کنند.

شیرینی لطیفه تبریزی متشکل از دو نان است که در میان این دو نان، مقداری خامه و پودر پسته قرار می‌گیرد که این شیرینی را به یک خوراکی مقوی و مغذی تبدیل کرده است. از شیرینی لطیفه همین بس که به محض آن که در دهان خود بگذارید، آب شده و وجود شما را شیرین و پرانرژی می‌کند. شیرینی لطیفه از مواد اصلی زیر تهیه و تولید می‌شود:

  • آرد سفید
  • تخم مرغ
  • نشاسته
  • شکر
  • خامه
  • ذرت
  • پودر قند
  • پودر پسته
  • وانیل
  • بکینگ‌پودر

به‌دلیل نرمی این شیرینی نمی‌توان مدت زمان طولانی آن را نگهداری کرد و شاید بهتر است در عوض خریداری این شیرینی به‌عنوان سوغاتی، مقداری از آن را تهیه کنید و در شهر تبریز میل کنید؛ زیرا طعم و عطر این شیرینی دیوانه‌کننده است و اغراق نیست، اگر بگوییم یکی از بهترین شیرینی‌های ایرانی است.

باقلوای تبریز

باقلوای تبریز یکی از بهترین و پرطرفدارترین شیرینی‌ها و سوغات تبریز است که شاید بارها آن را امتحان کرده‌اید و ندانسته باشید که سوغات تبریز است. اساسا باقلوا یک شیرینی اصیل ترکی است که در انواع مختلفی تهیه و تولید می‌شود و بعید است کسی به تبریز سفر کرده باشد و باقلواهای خوشمزه‌ و بی‌نظیرش را امتحان نکرده باشد.

باقلوای تبریز از نظر طعم شباهت زیادی به باقلوای ترکیه دارد و در اشکال مربعی، لوزی و لوله‌ای تهیه می‌شود. این شیرینی خوشمزه و معروف در طعم‌های مختلفی مانند پسته‌ای، نارگیلی و بادامی تهیه و تولید می‌شود. البته در تولید باقلواهای تبریز از پسته، مغز گردو و بادام نیز استفاده می‌شود و تنوع بالایی به این شیرینی تبریزی داده‌اند. از دیگر مواد اولیه برای تولید باقلوای تبریز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زرده تخم مرغ
  • آرد
  • شیر
  • شکر
  • گلاب
  • هل

پس اگر به شهر تبریز سفر کردید و خرید و امتحان باقلوای تبریزی را فراموش نکنید که با طعم و عطر بی‌نظیرش دل از کف شما خواهد ربود. برای خرید باقلوای تبریز می‌توانید به قنادی شیرونه در باغمیشه و باقلوای جام جم واقع در خیابان جام جم مراجعه کنید.

باقلوای کادایف یا رشته ختایی

باقلوای کادایف یا رشته ختایی یکی دیگر از شیرینی‌های پرطرفدار و محبوب ترکی و تبریزی است که در کشورهای منطقه نیز شهرت زیادی دارد و مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد.

باقلوای کادایف که نوعی شیرینی سنتی تبریزی است، در واقع از رشته‌های ترد و نازک ختایی، کره، شهد شکری و گلاب تهیه می‌شود؛ البته در میان مواد اصلی این خوراکی، مقداری کرم مخصوص خامه‌ای با طعم پنیر اضافه می‌شود. در ترکیه برای تهیه کادایف از پنیر موزارلا استفاده می‌کنند که طعم متفاوتی نسبت به باقلوای کادایف تبریزی دارد. برای خرید باقلوای کادایف می‌توانید به شعبه‌های قنادی کریمی واقع در خیابان‌های ولی‌عصر، آبرسان و ائل‌گلی اقدام کنید.

قرابیه تبریز

قرابیه تبریز نوعی شیرینی سنتی و محلی شهر تبریز است که البته شاید گران‌ترین سوغاتی شهر تبریز نیز باشد. این شیرینی خوشمزه ظاهری شبیه به کلوچه و بیسکویت دارد و از مواد اولیه زیر تهیه و تولید می‌شود:

  • تخم مرغ
  • آرد
  • شکر
  • وانیل
  • بادام

البته قرابیه پسته‌ای در عوض بادام از مغز پسته تهیه و تولید می‌شود که نسبت به قرابیه بادامی قیمت بالاتری دارد. قرابیه تبریز به‌طورکلی در بین اهالی تبریز طرفداران زیادی دارد و در مهمانی‌ها، جشن‌ها و اعیاد مختلف برای پذیرایی آماده می‌شود. قرابیه تبریزی را در طعم‌های مختلف پسته‌ای، گردویی، نارگیلی و شکلاتی تهیه و تولید می‌کنند که قیمت متفاوتی با یکدیگر دارند.

حلوا بزرک

حلوا بزرک نوع دیگری از حلوای سنتی است که بین گردشگران و اهالی تبریز طرفداران خاص خود را دارد. این خوراکی شیرین که رنگ سیاه مایل به قهوه‌ای آن بنده‌نوازی می‌کند، در بازارها و مغازه‌های شهر تبریز به‌عنوان شیرینی و سوغاتی به فروش می‌رسد. برای تهیه و تولید حلوا بزرک که با نام «زره حلواسی» نیز شناخته می‌شود، از دانه‌های برزک استفاده می‌شود.

دانه‌های روغنی برزک که عضو خانواده کتان هستند، دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن هستند و در حین چشیدن طعم شیرین و احساس خوشمزگی آن، برای بدن هم مفید است. از دیگر مزایای خوردن حلوا برزک می‌توان به بهبود درد و آسیب‌های استخوانی و درمان پوکی استخوان اشاره کرد. حلوا برزک از آرد سفید، پودر قند، دانه بزرگ، روغن مایع، آب و مقداری افزودنی تهیه و تولید می‌شود. برای خرید حلوا برزک می‌توانید به قنادی‌ها و عطاری‌های شهر تبریز مراجعه کنید.

حلوا گردویی

حلوا گردویی یکی دیگر از شیرینی‌ها و سوغاتی‌های شهر تبریز است که حتی از آن به‌عنوان دسر سنتی نیز یاد می‌شود. این حلوای خوشمزه در روزهای عزاداری اعم از ماه محرم و سوگواری‌ها و ماه مبارک رمضان برای پذیرایی از عزاداران و شهروندان آماده می‌شود. حلوا گردویی شامل ترکیباتی چون گردو، زنجبیل و هل است و با افزودنی‌هایی مانند پودر پسته، پودر نارگیل و گل محمدی تزئین و به‌صورت قالبی برش داده می‌شود.

ایشلی کوکه

شاید از ایشلی کوکه بجز تبریزی‌ها و کسانی که قبلا به این شهر سفر کرده‌اند، شناخت دقیقی نداشته باشند، ولی نانوایی‌ها و بعضی قنادی‌های شهر تبریز این نان روغنی را آماده می‌کنند. این نان خوشمزه محلی با موادی چون تخم مرغ، شیر، آرد، ماست و زنجبیل تهیه می‌شود و با اشکال ساده و مغزدار طبخ می‌شود.

نان روغنی ایشلی کوکه با عطر و طعم بی‌نظیرش در مراسمات مذهبی اعم از ماه محرم و رمضان برای پذیرایی از عزاداران و مهمانان آماده می‌شود. برای تهیه این سوغات محلی می‌توانید به نانوایی‌ها و قنادی‌های شهر تبریز مراجعه کنید و آن را گرم و تازه تناول کنید.

راحت الحلقوم یا باسلوق تبریز

راحت‌الحلقوم یا راحتی را احتمالا بارها امتحان کرده‌اید و از طعم و شیرینی آن تا حدودی آگاه هستید، حال جای تعجب ندارد که یکی دیگر از سوغات شهر اولین‌ها راحت الحلقوم یا باسلوق تبریزی است.

باسلوق یکی از خوراکی‌هایی است که پیر و جوان نمی‌شناسد و همه را جذب شیرینی‌های دلفریب خود می‌کند. بافت نرم و جویدن راحت آن باعث شده است تا به آن راحت‌الحلقوم بگویند. این شیرینی البته نام دیگری هم دارد و نام ترکی این شیرینی «لوکوم» است که طعم و ظاهر آن، اندکی با باسلوق ایرانی متفاوت است.

باسلوق تبریز از موادی چون آرد، نشاسته، قند، پودر ژلاتین، گلاب و آب تهیه می‌شود و دارای طعم‌های متنوعی است. راحت‌الحلقوم را می‌توان پس از آماده شدن در پودر پسته و پودر نارگیل غلتاند و با مغز پسته و گردو تزئین و ترکیب می‌شود. از این سوغاتی و شیرینی برای اعیاد، مهمانی‌ها و دوره‌همی‌های خودمان مانند شب یلدا برای پذیرایی استفاده می‌کنند.

شیرینی پیچ انگشتی

یکی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه و شیرین شهر تبریز، شیرینی پیچ انگشتی است که جزو خوشمزه‌ترین سوغات تبریز به‌شمار می‌رود و در اعیاد برای پذیرایی از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیرینی پیچ انگشتی از موادی چون زرده تخم مرغ، پودر شکر، گردوی خرد شده، پسته و وانیل تهیه و تولید می‌شود. 

نام دیگر شیرینی پیچ انگشتی، پفک گردویی است که به‌دلیل ظاهر پف کرده آن است و در بین اهالی تبریز و دیگر نقاط ایران طرفداران زیادی دارد.

لازم به ذکر است که این شیرینی لذیذ به کشورهای مختلفی از قبیل امارات، روسیه، عراق، پاکستان و … صادر می‌شود و نقش مهمی در بازار صادرات ایران ایفا می‌کند. اگر قصد داشتید تا یک خوراکی سوغاتی خوشمزه برای دوستان و آشنایان خود از تبریز با خود ببرید، شیرینی پیچ انگشتی به‌دلیل ماندگاری بالا و عدم پاشیدگی می‌تواند بهترین انتخاب ممکن باشد.

شکلات تسبیحی

شکلات تسبیحی را می‌توان یکی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه و خوراکی‌های مناسب برای سوغاتی به‌شمار آورد که نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. این شکلات ترکیبی از دو خمیر سفید و قهوه‌ی رنگ است که به‌دلیل شکل ظاهری خاصش به شکلات تسبیحی شهر یافته است.

شکلات تسبیحی از موادی چون شیر، شکر، شیر خشک، بکینگ‌پودر، کره، گلوکز و وانیل است. این شکلات قهوه‌ای رنگ با اضافه شدن مقداری پودر کاکائو به رنگ شکلات تیره تغییر رنگ می‌کند.

لوز تبریزی

لوز تبریزی از شیرینی‌های خوشمزه و متفاوتی است که در شهرهای مختلف ایران از جمله تبریز، یزد، اصفهان و کرمان پیدا می‌شود. این خوراکی شیرین دارای طعم و عطر بسیار خوبی است و جزو مهم‌ترین سوغات شهر تبریز محسوب می‌شود.

لوز تبریزی از پسته خرد شده، بادام، پودر قند، زعفران دم‌کرده، شکر و آب تهیه می‌شود. لوز تبریزی دارای طعم‌های متنوعی از قبیل شکلاتی، نارگیلی، وانیلی و … است که برای تزئین آن از مغز آجیل‌های خشک استفاده می‌کنند. لوز تبریزی به‌عنوان یکی از اصیل‌ترین و باکیفیت‌ترین خوراکی‌‌های شهر تبریز شناخته می‌شود و در عید نوروز، شب یلدا و دوره‌همی‌های مختلف برای پذیرایی از مهمانان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مربای گل سرخ

مربای گل سرخ یکی از سوغاتی‌های خاص شهر تبریز است که برای بسیاری از مسافران شهر تبریز نام‌آشنا و محبوب است. در شهر تبریز و اطراف آن دشت‌هایی مملو از گل سرخ وجود دارد که یکی از کاربری‌های آن استفاده در تولید و تهیه مربای گل سرخ است. مربای گل سرخ به‌دلیل ماندگاری بالا می‌تواند برای سوغاتی گزینه مناسبی باشد.

مربای گل سرخ یا گل محمدی دارای طعم و عطر آشنایی است که برای هر گردشگری می‌تواند جذاب و لذت‌بخش باشد. مربای گل سرخ را می‌توان به‌عنوان صبحانه در طول سفر مصرف کرد. جالب آنکه مربای گل سرخ در تبریز، نام دیگری نیز دارد و آن «قیزیل گول موراباسی» است که با آوردن چنین نامی اهالی تبریز می‌توانند شما را برای خرید این سوغاتی راهنمایی کنند.

عسل سهند

اساسا  عسل که همیشه به‌عنوان یکی از بهترین و مقوی‌ترین خوراکی‌های ایران است؛ ولی عسل سهند یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین عسل‌های خوراکی ایران است که از شهد گل‌های کوهستان سهند واقع در استان آذربایجان شرقی تهیه و تولید می‌شود.

کوهستان سهند دارای پوشش گیاهی متنوعی است و گیاهان دارویی مختلفی از قبیل آویشن، گون، اسطوخودوس و … در این منطقه می‌رویند؛ از این رو عسل سهند هم دارای خاصیت‌های درمانی و دارویی مختلفی است. پس اگر قصد دارید تا یک عسل طبیعی و باکیفیت به‌عنوان سوغاتی خریداری کنید، می‌توانید به مراکز خرید معتبر موجود در شهر تبریز مراجعه کنید.

پنیر لیقوان تبریز

شاید اگر تاکنون به شهر تبریز سفر نکرده باشید، نام پنیر لیقوان را نشنیده باشید و ندانید دقیقا چه نوع خوراکی است؛ ولی پنیر لیقوان همان پنیر تبریزی معروفی است که در بسیاری از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های شهرهای مختلف ایران به فروش می‌رسد.

در اطراف شهر تبریز روستایی بنام لیقوان وجود دارد و این پنیر را برای اولین بار در این روستا تهیه کرده‌اند و از این رو نام پنیر لیقوان را بر آن گذاشته‌اند. پنیر لیقوان از شیر تازه گوسفندانی که در مراتع سرسبز ییلاقی چرا می‌کنند، تولید و تهیه می‌شود و طعم و عطر خوب آن در بسیاری از شهرهای ایران شناخته شده است.

پنیر تبریز شور، ترد و خوشمزه است که بافت چرب و نرم، سوراخ‌های ریز و درشت آن بیش از هر چیزی به چشم می‌آید. این پنیر که یکی از بهترین پنیرهای سنتی ایران است که به‌دلیل عدم استفاده از نگهدارنده جزو سالم‌ترین و طبیعی‌ترین پنیرهای تولید شده در کشور ایران است. پس اگر به‌دنبال یک صبحانه سالم و خوشمزه برای سفر در تبریز هستید، پنیر لیقوان تبریز یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن است.

آجیل و خشکبار تبریز

تمام شیرینی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه یک طرف، آجیل و خشکبار خوشمزه و باکیفیت تبریز در طرف دیگر؛ در تعریف آجیل و خشکبار تبریز همین بس که برای سال‌های مدیدی است که آجیل و خشکبار این شهر، یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین آجیل‌های کشور هستند. آجیل و خشکبار تبریز به‌دلیل کیفیت بالای آن‌ها به سراسر ایران و خارج از کشور صادر می‌شوند و به‌عنوان سوغات شهر تبریز به‌شمار می‌آیند.

انواع آجیل‌ها اعم از پسته، بادام، گردو و … در کنار میوه‌های خشک درجه یک مجموعه‌ای از سوغات شهر تبریز را تشکیل می‌دهند. میوه خشک تبریز در دو نوع سنتی و صنعتی تولید می‌شود و عطر و طعم این میوه‌ها با استفاده از پودرهای هل، بادام و قند دچار تغییرات مثبتی می‌شود. پس فراموش نکنید که اگر به تبریز سفر کردید، آجیل شور و خام و میوه‌ها خشک و خوشمزه را با هیچ خوراکی دیگری معاوضه نکنید.

بهترین سوغات صنایع دستی تبریز

از سوغاتی‌های خوراکی شور و شیرین تبریز که بگذریم، شهر تبریز دارای صنایع دستی متنوع و مشهوری است که تاریخچه جالب و قدمت بالایی در این شهر دارند. صنایع دستی شهر تبریز تنوع بالایی دارند و از جمله صنایع دستی شهر تبریز می‌توان به قالی و تابلو فرش، محصولات چرمی، نقره‌کاری و نقره‌کوبی، قلم‌زنی و منبت‌کاری اشاره کرد.

این صنایع دستی حاصل کار هنرمندان ماهر و خلاق ایرانی است که شما می‌توانید با گردش در بازارهای قدیمی و مراکز خرید شهر تبریز، این محصولات را به‌عنوان سوغاتی خریداری کنید. در ادامه با معرفی تعدادی از معروف‌ترین سوغاتی‌های صنایع دستی شهر تبریز همراه باشید.

قالی و تابلو فرش تبریز

شهر تبریز یکی از مراکز اصلی و قدیمی تولید فرش‌های دست‌بافت در ایران و جهان است و این هنر و حرفه ریشه در فرهنگ مردم ایران و اهالی ساکن تبریز در زمان‌های گذشته دارد. قالبیاف‌های تبریز در مناطق مختلف ایران و کشورهای خارجی به مهارت داشتن در تولید انواع قالی و قالیچه‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف شهرت دارند.

برای اثبات کیفیت قالی و قالیچه‌های تبریز همین بس که قالی‌های تبریز از طرف شورای صنایع دستی به‌عنوان شهر جهانی فرش شناخته می‌شود. برای تولید و طراحی فرش تبریز از انواع طرح‌هی مستوفی، هراتی، اسلیمی، نرج، میناخانی، ترنج‌دار، لچک‌دار و … استفاده می‌شود. قالی تبریز بالاخص قالی‌های ابریشم این شهر، جزو ارزشمندترین سوغاتی‌های شهر تبریز به‌شمار می‌روند و به‌عنوان یک سوغاتی ارزشمند می‌توانید به اطرافیان خود هدیه دهید. تعدادی از ویژگی‌های فرش‌های شهر تبریز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع بالای رنگ و طرح قالی
  • کیفیت مرغوب الیاف
  • بافت ریز و استحکام بالا
  • استفاده از سایه‌روشن در بافت قالی‌های تبریز

قالی‌های ابریشم تبریز جزو سوغات‌های ارزشمند و گران این شهر به‌شمار می‌رود و علاوه‌براین محصولات، تابلوفرش‌های زیبا با طرح‌های متنوع می‌تواند انتخاب مناسبی برای خرید سوغاتی باشد. حتی اگر قصد خرید قالی و تابلوفرش‌های زیبای شهر تبریز را نداشتید، همین که در کوچه‌بازارها و مغازه‌های شهر فرش قدم بزنید، مطمئن باشید که ضرر نمی‌کنید.

چرم تبریز

چرم تبریز یکی دیگر از مشهورترین و بهترین سوغات شهر تبریز است که به‌دلیل کیفیت بالای محصولات چرمی دارای شهرت جهانی در منطقه هستند. انواع کفش ،کیف و کمربند چرم دست‌دوز و صنعتی از جمله محصولات چرمی و سوغات شهر تبریز هستند که در انواع کارگاه‌ها و کارخانه‌های چرم‌سازی مختلف در این شهر تولید و طراحی می‌شوند.

البته شهری در اطراف شهر تبریز بنام چرمشهر وجود دارد که به‌عنوان قطب تولید چرم کشور شناخته می‌شود و بسیاری از محصولات چرم اصل کشور در کارخانه‌ها و کارگاه‌های این شهر تولید می‌شوند.

محصولات نقره‌کاری و نقره‌کوبی

نقره‌کاری و نقره‌کوبی یکی از هنرهای قدیمی با قدمت 100 ساله در شهر تبریز است که ریشه در کشور ترکیه دارد که پس از آن وارد استان آذربایجان شرقی شده است. البته به‌مرور نقره‌کاری و نقره‌کوبی به یک هنر کاملا ایرانی تبدیل شده است و محصولات نقره‌ای با کنده‌کاری‌های ظریف و طرح‌های متنوع جزو بهترین سوغاتی‌های شهر تبریز هستند.

ظروف نقره‌ای، محصولات تزئینی، زیورآلات نقره‌ای با طرح‌های متنوع و مناسب برای دکوراسیون‌های نقره‌ای و کلاسیک از مهم‌ترین و بهترین سوغاتی‌های شهر تبریز هستند. تفاوت چندانی ندارد به چه محصولات نقره‌کاری‌شده‌ای علاقه داشته باشید، سماور نقره‌ای، آینه، سینی یا جام‌های نقره‌ای همگی از صدها محصولاتی هستند که می‌توانید به‌عنوان سوغات شهر تبریز خریداری کنید.

محصولات قلم‌زنی تبریز

یکی دیگر از سوغاتی‌ها و محصولات تولیدی شهر تبریز که ترکیبی از هنرهای زیبا و رایج در این شهر است، محصولات قلم‌زنی تبریز هستند. قلم‌زنی در واقع به کنده‌کاری بر روی فلزات مانند مس، نقره، طلا و برنج گفته می‌شود و هنرمندان فعال در حوزه قلم‌کاری با استفاده از قلم بر روی فلزات برجستگی‌های زیبا و متنوعی ایجاد می‌کنند. قلم‌زنی تبریز شباهت زیادی به قلم‌زنی شهرهای اصفهان و شیراز دارد و با راه و روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

محصولات قلم‌زنی تبریز فاقد قیراندودکردن پشت اجسام و چکش‌کاری ایست و تمام طرح‌هایی که بر روی این محصولات انجام می‌شود، فقط به‌واسطه فشار دست و با ظرافت بالا بر روی فلزات ایجاد می‌شود. محصولات قلم‌زنی تبریز در طرح‌های متنوع و در اشکال مختلفی انجام می‌شود. سماور، تابلو، سینی، جام و … از جمله محصولات قلم‌زنی تبریز هستند که به‌عنوان سوغاتی این شهر می‌توانید خریداری کنید.

محصولات منبت‌کاری

منبت‌کاری یکی از هنرهای جذاب و قدیمی در ایران و جهان است که به‌واسطه ایجاد طرح‌های متنوع و کنده‌کاری‌های مختلف بر روی چوب انجام می‌شود. شاید کمتر کسی باشد که به محصولات چوبی و بوی چوب علاقه نداشته باشد و نخواهد که یکی از بهترین سوغاتی‌های شهر تبریز را که محصولات منبت‌کاری این شهر هستند را داشته باشد.

محصولات سفال و سرامیک

محصولات سفالی و سرامیکی شهر تبریز از خاک مرغوب این شهر و ترکیبی از ذوق و هنر سفال‌گران و هنرمندان شهر تبریز تولید و طراحی می‌شوند. محصولات سفالی و سرامیکی تبریز تنوع بسیار بالایی دارند و کیفیت بالای این محصولات باعث شده است تا بسیاری از گردشگران به خرید این محصولات به‌عنوان سوغاتی شهر تبریز علاقه‌مند شوند.

محصولات وَرَنی‌بافی

ورنی به نوعی زیرانداز گفته می‌شود که جزو اسباب اساسی منزل عشایری است که منظور از منزل همان چادرهای کوچک و بزرگ عشایری است. ورنی‌بافی در واقع ترکیبی از قالی‌بافی و گلیم‌بافی است که با خلاقیت و ذوق و شوق هنرمندان که اکثر زنان عشایری هستند به محصولات زیبا و وزینی تبدیل می‌شوند. ورنی‌بافی متشکل از طراحی و بافت طرح‌های متنوع و نقشه‌های قالی مشابه گلیم است که زنان عشایر ارسباران و اهر در تولید و طراحی این محصولات زبانزد همگان هستند.

زیرانداز، روانداز، پشتی، پادری، کناره قالی و لایه‌های پوششی تزئینی از جمله کاربردها و محصولاتی است که به‌عنوان ورنی‌بافی از آن یاد می‌شود. از ویژگی‌های مثبت محصولات ورنی‌بافی می‌توان به سبک بودن، ظرافت، زیبایی و تنوع بالای آن‌ها اشاره کرد که همین ویژگی‌ها سبب شده است تا این محصولات به‌عنوان سوغاتی مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گیرند. طراحی‌هایی که در محصولات ورنی‌بافی  استفاده می‌شود، همگی برگرفته از خلاقیت بالای زنان و دختران عشایری است که تمام آنچه در توان دارند را برای ساخت این محصولات بکار می‌گیرند.

محصولات گلیم‌بافی در تبریز

گلیم‌بافی یکی دیگر از هنرهای منحصربه‌فرد در اقصی نقاط کشور ایران است که اوج هنرنمایی هنرمندان این حوزه را می‌توان در تولید محصولات گلیم‌بافی تبریز تماشا کرد. گلیم‌بافی که جزو سوغات صنایع دستی شهر تبریز است، از ابریشم، موی بز و پشم گوسفند تولید می‌شود. از بهترین محصولات گلیم‌بافی در تبریز می‌توان به محصولات گلیم‌بافی مزین به نقش و نگارهای برجسته و زیبا و نوارهای ظریف و باریک اشاره کرد که به «گلیم شاهسون» شهرت دارند. اگر به شهر تبریز رفتید، گلیم‌های زیبا و باکیفیت شاهسون را از دست ندهید که به‌عنوان سوغاتی می‌توانند یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن باشند.

محصولات جاجیم‌بافی

جاجیم‌بافی یکی دیگر از هنرهای محبوب و رایج در میان روستاها و عشایر ایران بالاخص تبریز است. جاجیم  به‌طورکلی دارای بافت ضخیم و زیری است که در گذر زمان نرم و لطیف می‌شود. اساسا محصولات جاجیم را با استفاده از نخ‌های رنگی و پشم‌های ظریف یا ترکیبی از هر دو بافته می‌شود و با طرح‌های هندسی مختلف و زیبا محصولات خاصی را تولید می‌کنند. جاجیم تبریز را در گوشه ذهن خود داشته باشید و اگر علاقه داشتید، حتما سری به بازارهای قدیمی تبریز بزنید تا به‌عنوان سوغاتی محصولات جاجیم‌بافی بخرید.

محصولات چاپ کلاقه‌ای یا باتیک

محصولات چاپ کلاقه‌ای یا باتیک با استفاده از هنر چاپ طرح‌های مختلف بر روی پارچه‌های ابریشمی تولید و طراحی می‌شوند. این محصولات شامل روسری، کیف، روتختی، رومیزی و … می‌شوند که در طراحی آن‌ها مهارت و خلاقیت هنرمندان نقش موثری دارد. برای طراحی این محصولات باید بر روی پارچه از مهر و موادی چون صمغ و پارافین استفاده کرد. اساسا در چاپ کلاقه می‌توان از رنگ‌های طبیعی و گیاهی همچون روناک و پوست انار استفاده کرد تا بتوان طرح‌های متنوع و خوش‌رنگی را ایجاد کرد.

محصولات حجاری سنتی تبریز

محصولات حجاری سنتی تبریز به هنر کنده‌کاری بر روی سنگ گفته می‌شود که شباهت نزدیکی به حکاکی دارد، هرچند دو حرفه و هنر متمایز از یکدیگر هستند. این هنر ریشه در تاریخ باستان و قدیمی ایران دارد، هرچند اکنون از حجاری سنتی در ایران مانند گذشته استفاده نمی‌شود. البته هنوز هم هنرمندان تبریزی زیادی هستند که محصولات هنری زیبا و خلاقانه‌ای را طراحی و تولید می‌کنند. محصولات حجاری سنتی از بهترین سوغاتی‌های شهر تبریز هستند و در انواع مختلفی در بازار این شهر به فروش می‌رسند.

محصولات تابلو ترام سنگ

از دیگر رشته‌های هنری نوپا و جدید که در سال‌های اخیر در ایران بالاخص در شهر تبریز مورد استقبال بسیاری از علاقه‌مندان قرار گرفته است، تابلو ترام سنگ است. این هنر در سنگ‌های ریزی خلاصه می‌شود که به شکلی کاملا طبیعی و با ظرافتی هنرمندانه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا تصاویر معنادار و بامفهومی ایجاد می‌کنند.

هنر تابلو ترام سنگ برای اولین بار توسط فردی بنام «صابر بقال اصغری» ابداع شد. جهت آشنایی بیشتر با محصولات تابلو ترام سنگ می‌توانید به پارک مفاخر تبریز سری بزنید تا با طرح‌ها و محصولات مختلفی از این دسته مواجه شوید و در صورت رضایت به‌عنوان سوغاتی خریداری کنید.

محصولات نگارگری در تبریز

نگارگری یکی از هنرهای سنتی و اصیل مردم ایران و تبریز است که از دوره ایلخانان و پس از حمله مغول‌ها به ایران در کشور رواج یافت. به محض ظهور این هنر، تبریز به‌عنوان مرکز اصلی هنر نگارگری، کتاب‌آرایی و مصورسازی کتاب در سطح کشور تبدیل شد. از این رو محصولات نگارگری در تبریز جزو سوغات این شهر محسوب می‌شوند.

سوغات تبریز را از کجا بخریم؟

حال که با انواع سوغاتی‌ها شهر تبریز اعم از خوراکی‌ها، شیرینی‌ها و صنایع دستی آن آشنا شدید و طعم‌ها، عطرها و اشکال رنگارنگ و متنوع محصولات و سوغاتی‌های شهر تبریز را به‌وضوح متوجه شدید. این تنوع بالا در سوغاتی‌های شهر تبریز دست هر گردشگری را در انتخاب باز می‌گذارد؛ از این رو بهتر است، برای خرید سوغاتی از شهر تبریز به بازار بزرگ و سنتی این شهر که بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان و قدیمی‌ترین بازار بزرگ خاورمیانه است، مراجعه کنید. این بازار شامل 6500 حجره، 40 راسته، 25 تیمچه و 11 سرسرا می‌شود که در کوچه بازارهای آن، مدرسه، مسجد، حمام و کاروانسرای تاریخی نیز وجود دارد.

بازار کفاشان تبریز یکی دیگر از مراکز خرید شهر تبریز است که برای دوخت و دور کفش‌های دست‌دوز و خرید انواع کفش با قیمتی مقرون‌به‌صرفه، بهترین مکان است.

خانه سفال تبریز یکی دیگر از بازارهای شهر تبریز است که برای خرید سوغاتی‌های سفالی یا محصولات سرامیکی شناخته می‌شود.

برای خرید آجیل و خشکبار تبریز می‌توانید به بازارهای سنتی، مغازه مهدوی واقع در ابتدای بازار شیخ صفی، آجیل‌سرای تبریز در بلوار 29 بهمن و آجیل تواضع جنب دانشگاه تبریز مراجعه کنید.

اما اگر قصد داشتید تا شیرینی‌های سنتی و خوشمزه تبریزی را به‌عنوان سوغاتی خریداری کنید، می‌توانید به قنادی‌های جام‌جم، افتخاری، رکس، تشریفات و خانه حلوای تبریز مراجعه کنید. در ضمن از خرید پنیر تبریز و عسل سهند غافل نشوید و صبحانه خود را با یک خوراکی سالم و خوشمزه آماده کنید.

سخن پایانی

شهر تبریز که به شهر اولین‌ها معروف است، شما را به هر آنچه می‌خواهید می‌رساند؛ از جاهای دیدنی شهر تبریز و جاهای دیدنی اطراف شهر تبریز گرفته تا سوغات خوراکی و صنایع دستی این شهر که مایه افتخار ایرانیان است. برای سفر به شهر تبریز نیازی به همراه بردن خوراکی با خود نیستید، زیرا هر آنچه که می‌خواهید و هر آنچه که از وجودش خبر نداشته‎‌اید را می‌توانید در کوچه بازارهای این شهر پیدا کنید. امیدواریم که این مقاله برای آشنایی شما با سوغات شهر تبریز کافی بوده باشد؛ فراموش نکنید که نظرات خود را درباره سوغاتی‌های شهر تبریز اعم از شیرینی‌ها و صنایع دستی این شهر با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

شهر تبریز شامل خوراکی‌های سنتی، شیرینی‌های خوشمزه و صنایع دستی اصیل می‌شود که هر کدام به‌عنوان سوغات شهر تبریز شناخته می‌شوند.

باسلق، نوقا، شیرینی کنجدی، اریس، چورتمه، بستنی خشک، شیرینی لطیفه، باقلوای تبریز، باقلوای کادایف، قرابیه، حلوا بزرک و گردویی، باسلوق تبریز، شیرینی پیچ انگشتی و شکلات تسبیحی.

قالی و تابلو فرش، محصولات چرمی، نقره‌کاری و نقره‌کوبی، قلم‌زنی، منبت‌کاری، سفالی و سرامیکی، ورنی، گلیم، جاجیم، محصولات چاپ کلاقه‌ای و حجاری سنتی و آثار هنری تابلو ترام سنگ و نگارگری.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید